FrostXL schreef op zondag 06 maart 2005 @ 09:41:
Ik ben ook maar eens begonnen met wat 3d moddelen te leren. Ben uiteraard begonnen met de tutorial van Oogst (

).
Maar nu ben ik zo ver dat ik een array van een dakpan moet maken. Dit allemaal vrij aardig, maar als ik het resultaat van die array wil bekijken gaat 3dsMax(7) ineens mega langzaam, heb ik iets verkeerd gedaan? Of is dit normaal en is m'n systeem (Athlon 2200+ @2400+, 512mb, GeForce4 Ti4200) gewoonweg te langzaam?
Plaatje van m'n werk tot dusver:
[
afbeelding]
Dat hoort, dat ie dan zo traag gaat. Dit ligt vooral aan het aantal losse objecten en minder aan het aantal polies: jouw systeem zou twee keer zoveel polies nog wel trekken als ze maar niet allemaal in kleine objectjes zaten. Maar dit is dan ook om duidelijk te maken dat polies niet voor alles werkt en dat je daarom soms beter bump-maps kunt gebruiken (wat je in deel 2 gaat doen). Ik zal ff aan mijn tut een stukje tekst toevoegen om dat uit te leggen, want ik heb deze vraag al wel vaker gehoord.

De compositie die je nu maakt is heel erg Rembrandt, is dat bewust? Of het dat nou is of niet, het is denk ik heel nuttig om eens te kijken hoe Rembrandt zijn kleuren en compositie en contrast opbouwt. Hij gebruikt namelijk ook heel erg veel zwart en dan hele felle kleuren voor de hoofdpersonen. Dan kun je misschien ook zien hoe je die vrouw beter in het geheel kunt krijgen (want dat is vooral een belichtingskwestie, denk ik). Je kunt pics van Rembrandt vinden op Artchive:
http://www.artchive.com
Let vooral eens op deze compositie:
http://www.ibiblio.org/wm...mbrandt/1650/potiphar.jpg
Wanneer je goed kijkt naar werk van Rembrandt, dan zie je dat de achtergrond zwart
lijkt. In feite zitten er wel degelijk details in, maar heel grof en heel donker en vaak ook minder naarmate je verder van het hoofdthema afkomt. Hierdoor stoort het zwarte niet, maar haalt de achtergrond niet de sfeer en de aandacht door de war. Dat is overigens beter te zien op de originelen dan op internet, dus je moet echt eens naar het Rijksmuseum.
Ook een leuke les die je uit Rembrandt zou kunnen trekken: realistische belichting hoeft niet! Rembrandt schildert vaak alsof er een grote gele spot op de hoofdpersonen staat en de rest heel donker is. Dit is natuurlijk helemaal niet realistisch, maar het werkt wel heel goed. Op dezelfde manier kun je in een render ook een fellere lamp op de hoofdpersoon zetten dan op de rest. Dan wordt het trouwens wel handig om te werken met include/exclude in MAX, of om in stukken te renderen en in Photoshop te editen.
Nou zet ik trouwens een knipoog achter dat je naar het Rijksmuseum moet, maar het is ook wel echt heel leerzaam en leuk om oude meesterwerken te bekijken te kijken waardoor die zo mooi zijn (of juist niet). Ik ga zelf best wel regelmatig naar musea, ben ik de enige hier die dat doet? Nou ben ik daar nieuwsgierig naar.
[
Voor 53% gewijzigd door
Oogst op 06-03-2005 13:48
]