Persoonlijk ben ik ook wel van mening dat retouchering vaak gewenst danwel nodig is.
Vaak komen foto's (uit uit consumercams) te futloos uit de camera en strookt het niet met het beeld zoals je het op dat moment beleefde.
Een digitale doka behandeling kan dat bijstellen en soms blijkt dat je er je eigen kijk op de realiteit mee toe kan voegen.
Soms een verbetering, soms doet het afbreuk aan de plaat, maar hoe je het ook bekijkt: vanaf het moment dat de fotograaf de cam voor z'n gezicht houdt krijg je al te maken met iets subjectiefs als smaak. "nee, ik had dat nooit op de foto gezet", "nee, bewerken vindt ik niet mooi", "nee, zo is het te nep".. allemaal zaken die persoonsgebonden zijn.
Het belangrijkste is: fotografeer voor jezelf! En is het beeld zoals je het voor ogen had/hebt? mooi, opzet geslaagd.
Fotografeer je voor een ander/klant en is het beeld zoals de klant het voor ogen had? mooi, opzet ook geslaagd.
Sluit ik af met een voorbeeldje.
De bovenste is de ruwe versie, zo uit de cam zonder enige bewerking (behalve een resize). Ja, persoonlijk vindt ik het al een prima plaat. Maar.. een tikje onderbelicht en met de typerende grijze sluier van een DSLR.
De 2e heeft een vlugge Photoshop behandeling gekregen. (ja, i know: het kan beter)
Voor mij is het toch wel een verrijking van de foto... maar is dat smaak of een definitie?