Silent Thunder schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 22:53:
Ook al is ut beter voor het algemene onderhoud en beter voor de 'integratie' i.c.m. FrontPage, feit blijft dat het nieuwe boarddesign meer is gericht op het oog; en juist dat is een slechte zet.
Hoe ik het zie zijn er twee uitwegen in deze situatie: ''het praktische'' en het ''flitse visitekaartje'' design.
Daar ben ik zeker niet mee eens, over het design is al veel geschreven, en het is zeker niet zomaar een snel 'flits' designetje ...
De opzet is gericht op meerdere eisen:
- zowel integratie met de Frontpage
- onderhoudbaarheid van de template-code
- gebruiksvriendelijkheid (sortering van bepaalde handelingen)
- het oplossen van bepaalde 'layout-issue's' (tegengaan verneuking door lange sigs e.d.)
- ..etc. etc.
je kunt niet eventjes een bepaalde opmerking die over het ontwerp gedaan is en nu doen alsof het design ondoordacht zou zijn
Het is een goede ontwikkeling dat je steeds met de tijd meegaat door alsmaar gelikter uit te zien, maar ik zet mijn vraagtekens of dat voor een discussionboard drastisch moet; het bevorderd de leesbaarheid (praktische kant) gewoon niet.
Voor een FP zou ik het kunnen begrijpen aangezien het meer ut visitekaartje is en je er snel en concreet items op lanceert; maar een board moet je gewoon praktisch houden en niet gelikt omdat het bedoeld is voor lange betogen. En hoe ik het zie: de leesbaarheid is de praktische kant (board); de FP de designkant (flitse visitekaartje).
Vreemd genoeg zal alle vakliteratuur juist wel degelijk aangeven dat zo'n design beter is voor de leesbaarheid .. een hoger sterker contrast, een iets kleiner lettertype, maar grotere margins en bredere scheidingslijnen...
Natuurlijk is het zo dat iedere aanpassing van en design tot protesten zal leiden en mensen zullen opmerken dat hun 'gevoel' is dat de vroegere situatie beter was, want daaraan waren ze gewend ...
Ik durf zeker niet hier te beweren dat het zo _is_ dat alle klachten gewoon gebaseerd zijn op een gebrek aan gewenning en weggaan als mensen zich de tijd gunnen om eraan te wennen ...
maar anderszijds kun jij evenmin beweren dat dat niet zo is, omdat juist de manier waarop deze discussie verloopt, maar ook die van begin december (toevallig op de twee momenten dat mensen opeens geconfronteerd werden met het design, deze geluiden bleven weg toen er openlijk over de ontwikkeling van het design discussies waren, sterker nog daar is _nooit_ is opgemerkt over de problemen met witte achtergronden...)
Ik zou je minstens willen vragen of je bereid bent om het minstens een kans te geven, en dan je mening te baseren op een grondigere ervaring met de vormgeving...
verder is het overigens ook niet geheel juist dat GoT bedoeld is voor erg lange stukken tekst, daar is per definitie schermmedia niet goed voor geschikt: GoT kan wel nuttig zijn in de presentatie van informatieve en geconcentreerde tekstblokken, echter enkel zolang deze niet te lang worden
Geloof het of niet, maar ik weet heel goed dat bij langere teksten de aandchtsspanne rapide daalt, en velen ze niet meer lezen
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen