Toon posts:

[XP] Internet en Service Pack 2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:

Na de installatie van Service Pack 2 (SP2) op Windows XP Pro werken de netwerkverbindingen niet meer (goed). Er is nog wel verbinding en Windows komt ook niet met een foutmelding. Surfen is echter niet mogelijk, uitgezonderd een enkele pagina die soms heel langzaam doorkomt, er worden ook maar heel weinig bytes verstuurd.

Het probleem doet zich op verschillende netwerken, zowel draadloos als 'vast' voor. Op het eerste gezicht lijkt het op een DNS probleem, maar eigenlijk is het voor mij een groot raadsel wat het probleem veroorzaakt.

(Niet-werkende) Oplossingen:
  • Deïnstallatie
    Na deïnstallatie van SP2 is de internetverbinding meteen weer te gebruiken.
    Uiteindelijk is dit echter geen optie.
  • Uitzetten Windows Firewall
    Dit is de meest voor de hand liggende oplossing, maar het blijkt hier niet aan te liggen. Ook het compleet uitschakelen van het Security Center via services.msc maakt geen verschil. Er is geen andere firewall op de computer geïnstalleerd.
  • Command prompt: ipconfig /flushdns
  • Microsoft Patch
    Microsoft blijkt op de hoogte te zijn van een vergelijkbaar probleem en biedt daarvoor een Patch aan op de website. Dit verhelpt het probleem niet.
  • WinsockXPFix
    Dit tooltje lijkt er speciaal voor dit soort problemen te zijn, in dit geval werkt het echter niet.
  • Remote Access Manager uitschakelen
    http://forums.winxpcentral.com/showthread.php?t=12472
  • AdAware draaien
Bronnen

Dit probleem is de afgelopen maanden al vaak op GoT langsgekomen, maar deïnstallatie was uiteindelijk de oplossing. In dit geval is dat dus geen optie.Als je een oplossing weet los je daarmee dus ook tientallen andere openstaande topics op. ;) Meer informatie geef ik graag als je daarom vraagt. Alvast bedankt! ;)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik ga er van uit dat je geen spullen als Norton Anti-Virus oid hebt geinstalleerd? :)

Verder - denk ik dat het interessant is om te kijken wat een FTP transfer met ftp.exe doet - om te zien waar het probleem zich bevind, hetzelfde met een wget (wget.exe even ergens opduikelen en even een bestandje downloaden) - werken die wel? :)

Verder - doet het probleem zich ook in safe modus voor? :)

Een derde mogelijke test is dat je een BartPE CD creeert met SP2 om te kijken ofdat je ook met die CD het probleem hebt - daarmee kan je dan elke vorm van software problemen zo goed als uitsluiten :)

[ Voor 21% gewijzigd door elevator op 26-01-2005 14:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:11:
Ik ga er van uit dat je geen spullen als Norton Anti-Virus oid hebt geinstalleerd? :)
Klopt, het gaat om een vrijwel schone installatie.
Verder - denk ik dat het interessant is om te kijken wat een FTP transfer met ftp.exe doet - om te zien waar het probleem zich bevind, hetzelfde met een wget (wget.exe even ergens opduikelen en even een bestandje downloaden) - werken die wel? :)

SP2 Is nu weer aan het installeren, zodra dat klaar is, getest en gedeïnstalleerd zal ik weer van me laten horen. ;)

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Ik heb een soortgelijk probleem na istallatie van SP2. Ik maak gebruik van internetsharing, zodat pc2 gebruikmaakt van de internetverbinding van pc1. Werkte altijd perfect, maar sinds ik SP2 op pc1 heb gezet, kunnen sommige sites niet meer worden gevonden op pc2. De meeste sites doen het perfect.

Een paar maanden geleden heb ik hier al een [url = Vaag netwerkprobleem na installatie XP SP2]topic[/url] over geopend, maar ik had toen niet veel tijd om er mee bezig te zijn. Het probleem is er dus nog steeds.

Extra details:
-@Home basis kabelinternet op pc1 (USB ethernet adapter)
-standaard netwerk tussen pc1 en 2, crossed cable dus geen tussenkomst van HUB/router.

ipconfig geeft me dit op pc1:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dbloembergen/ipconfigpc1.jpg

pc2 heeft als ip 192.168.0.2, en een standaardgateway met het lan ip van pc1.

public void ik()

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:11:
ftp.exe geeft een melding als "geen buffer beschikbaar".
Kijk aan, zo komen we wat verder. :) In Veilige Modus heb ik dus wel gewoon internet, op die manier maak ik nu ook deze post. Ook ftp.exe werkt dus op deze manier.

Grote kans dus dat een andere onderdeel de fout veroorzaakt. Ik welke richting moet ik denken?

Verwijderd

in iets wat in normale modus geladen wordt maar niet in safe mode :)
Oftewel startup group, msconfig enzovoort.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

curry684

left part of the evil twins

Wat geven traceroute en pathping terug op www.tweakers.net? En wat als je het direct op het IP uitprobeert? En wat toont 'ipconfig /all' daarbij? Kun je wel traceroute/ping doen naar de DNS-servers die je volgens 'ipconfig /all' hebt?

[ Voor 24% gewijzigd door curry684 op 26-01-2005 17:23 ]

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 17:21:
Wat geven traceroute en pathping terug op www.tweakers.net? En wat als je het direct op het IP uitprobeert? En wat toont 'ipconfig /all' daarbij? Kun je wel traceroute/ping doen naar de DNS-servers die je volgens 'ipconfig /all' hebt?
Pathping op alle domeinnamen is gewoon mogelijk. In de browser direct op IP surfen werkt echter ook niet.

Aangezien het in de veilige modus wel werkt vermoed ik toch dat een andere service het probleem veroorzaakt. Zoals wilhelmstroker al zegt ga ik even in msconfig aan de gang. :)

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt weer! Bij mij zat kwam het uiteindelijk waarschijnlijk door 'updsrv', gekoppeld aan 'updsrv.exe'. Uitschakelen via Taakbeheer of msconfig heeft het probleem opgelost.

Voor wie dit niet weet te vinden: Start > Uitvoeren > msconfig > Tabblad 'Opstarten'.

Iedereen bedankt voor de hulp. :)

• elevator
  • Niet online

elevator

De grote vraag is echter - wat is updsrv.exe :) Mijn PC heeft die niet - zou je die eens kunnen uploaden op http://virusscan.jotti.dhs.org ? :)

• pstalman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-03 14:33
ken dit probleem ook, me broertje zijn pc en die van me moeder :)

Beide hebben er een Realtek netwerk kaart inzitten. (oorzaak?)

En wat zie ik bij Daantjuh's plaatje :)

Ok nu ik me post herlees, komen wat dingen naarboven.
Heb voor me werk een laptop moeten testen, zat standaard pre-install home of Pro XP op incl sp2.
Heel veel sites werkten niet en een paar min. later werkte geen 1 site meer.
En bij oa Nu.nl kreeg ik alleen de plaatjes niet door en was voor de rest ook vrij snel.

Na een std bedrijfs installatie gedaan te hebben en de test afgerond te hebben (met sp1) heb ik zelf nog ff met het handje geupdate naar sp2. Toen werkte gek genoeg alles wel.
En in die laptop zat dus een Realtek 10/100/1000.

[ Voor 62% gewijzigd door pstalman op 26-01-2005 19:31 . Reden: Lampje! ]

https://d4armory.io/Player/803500

Verwijderd

Ik vind daar geen Updsrv maar updreg. Is dit hetzelfde ga het wel proberen zie wel wat er gebeurt. Bedank voor de handige info

• bratos
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

een maat van me had dit probleem ook, met een schone install.
Bleek dat er n stuk spyware in de weg zat.
spoolsve.exe noemde dat zich.
na n opschoonbeurt werkte alles ok.

eerst kijken dan zeiken

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 19:09:
De grote vraag is echter - wat is updsrv.exe :) Mijn PC heeft die niet - zou je die eens kunnen uploaden op http://virusscan.jotti.dhs.org ? :)
Het vreemde is dat ik het het bestand niet op de computer kan vinden. In het register staan wel enkele verwijzingen, waarvan deze een hint geeft over de afkomst:

HKLM\..\Run: [Update Microsoft System] updsrv.exe

En dit nog op internet gevonden, dus geen scan van mijn eigen systeem:

Live trojan found: DCOM RPC Exploit
File: C:\WINNT\System32\updsrv.exe

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2005 19:49 ]

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

elevator schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 19:09:
Beetje zoeken admin ;) : http://66.102.9.104/searc...3D27042+updsrv.exe+&hl=nl . Google is your friend you know ;) .

Self reflection is the school of wisdom

Verwijderd

Topicstarter
Nu blijkt ook dat bij het starten van updsrv.exe er continu data naar het internet verzonden wordt. Verontrustend, het lijkt dus bijna zeker om spyware te gaan. Ik hoop meer informatie te vinden over deze spyware, want ik wil weten wát er naar internet verstuurd is, en wat er open gestaan heeft.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 14:04:
Dit probleem is de afgelopen maanden al vaak op GoT langsgekomen, maar deïnstallatie was uiteindelijk de oplossing. In dit geval is dat dus geen optie.
Welke SP2 functionaliteit is zo kritiek voor je dat het niet gebruiken van SP2 geen optie is? De meeste fixes voor problemen kun je namelijk ook los downloaden..... Ik heb thuis wel SP2 draaien, maar hier op mijn werk draai ik nog steeds SP1a, ook omdat tests uitwezen dat SP2 nog best wat problemen heeft op een zakelijk netwerk.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• elevator
  • Niet online

elevator

maartena schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 20:03:
Welke SP2 functionaliteit is zo kritiek voor je dat het niet gebruiken van SP2 geen optie is? De meeste fixes voor problemen kun je namelijk ook los downloaden..... Ik heb thuis wel SP2 draaien, maar hier op mijn werk draai ik nog steeds SP1a, ook omdat tests uitwezen dat SP2 nog best wat problemen heeft op een zakelijk netwerk.
Misschien het kleine detail alleen al dat de topicstarter malware op z'n PC had staan zonder dat hij het doorhad, en dat die niet meer functioneert met SP2 ;) :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 19:57:
Nu blijkt ook dat bij het starten van updsrv.exe er continu data naar het internet verzonden wordt. Verontrustend, het lijkt dus bijna zeker om spyware te gaan. Ik hoop meer informatie te vinden over deze spyware, want ik wil weten wát er naar internet verstuurd is, en wat er open gestaan heeft.
[google=download ethereal] :)

Verwijderd

Ik heb thuis Windows XP Home servicepack 1 een sitecom dc 202 router en wanadoo cable internet. Mijn netwerkkaart is een sis 900 onboard op een Asus P4S8X moederbord Het internet werkt bij mij perfect totdat ik service pack 2 installeer. Hierna kan ik niet internetten en zelfs mijn router niet pingen terwijl er wel een lan "verbinding" is. Als ik de windows firewall uitgeschakel ook niet. Verder geeft de status van mijn "netwerkverbinding" alleen verzonden pakketten aan en geen ontvangen.

Bovenstaande ga ik ook allemaal proberen. Te beginnen met de updsrv.exe. Mijn vermoeden is dat die met McAfee antivirus te maken heeft. Ga ik later checken want ik zit nu niet achter mijn eigen pc.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2005 09:59 ]

Verwijderd

hmmmz ik heb nu ineens last van internet storingen na instalatie van SP2.
Comp heeft altijd gedraaid op SP2, nooit problemen met internet gehad.
Nu heb ik een nieuwe instaltie gedaan, en dus alles opnieuw gedownl.
En als ik Sp2 instal valt mijn internte gelijk weg.
Verwijder ik SP2 is alles weer OK.
Maar ja zou toch graag SP2, en verdere updates erop willen.
Iemand die toch een oplossing heeft ?
Alvast bedankt !

• elevator
  • Niet online

elevator

Mr. Hasj - open even een ander / eigen topic waarin je aangeeft wat je zoal al geprobeerd hebt uit dit topic, dit soort problemen zijn vaak dusdanig specifiek dat zomaar doorgaan in dit topic wat minder zinvol is :)

Verwijderd

ok thnx :)
Pagina: 1