De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 167 ... 267 Laatste
Acties:
  • 1.000.980 views

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01-2025
Alex) schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:17:
[...]
Niet mee eens.

Ook op de desktop is alles platgeslagen, en lopen er inmiddels vier verschillende stijlen dwars door elkaar heen.

Ga maar eens naar services.msc en kijk naar de details:
- De window chrome is platgeslagen en een felle primaire kleur (configureerbaar, maar niet zo subtiel als in Windows 7)
- De icoontjes stammen overduidelijk uit het Vista-tijdperk
- De tabbladen onderaan stammen uit het Windows 2000-tijdperk
- De rest van de UI is een mengelmoesje tussen Windows 2000 en Windows XP

Ga in explorer naar een bestand en kies voor "Open with", ineens volgt er een Metro-style venster dat totaal uit de toon valt ten opzichte van de rest van de desktop. Of het notificatievenster dat verschijnt wanneer je een cd plaatst: valt wederom totaal uit de toon.

En ik vind de nieuwe visual style van de desktop er ook vreselijk uitzien. Veel te plat. Ik heb geprobeerd om het Aero-thema van de release preview te draaien op de RTM, en dat werkt an sich - ik krijg alleen de transparantie niet terug. En dat maakt het alsnog lelijk :(
Het is inderdaad wel een beetje een mengelmoes.

Het venster voor het aanpassen van de geluidsinstellingen is volgens mij ook sinds Windows XP niet veranderd.

Dus als je dan een beetje actief bezig bent met je computer en allerlei verschillende vensters opent, dan blader je van Win XP naar Win 8 en alles daartussenin.

Maar ik stoor mezelf er niet zo aan, het is zoals het is. Ik reken Win8 meer af op de performance en die is prima. Ook vind ik kleine aanpassingen zoals bij het kopiëren van bestanden en in de Explorer juist erg fijn.

En als je zelf een beetje met de instellingen kut, kom je zo bij iets dat werkt voor jezelf.
Zo heb ik de Metro-shell helemaal leeggemaakt en alle dagelijks benodigde programma's aan mijn taskbar gepind zoals ik dat ook in Win7 deed. Ik heb een laptop met 1920x1200 resolutie en mijn taakbalk verticaal aan de rechterkant gezet. Dit geeft mij wat meer verticale ruimte wat erg fijn is bij het browsen op internet of als je met een fullscreen app aan de gang bent.

Dus Windows 8 is zeker niet revolutionair, het is een soort Windows 7+.
Vond je Win7 fijn, kun je na wat aanpassingen best overstappen naar Win8.
Ik zou Win8 echter geen noodzaak willen noemen of een revolutionair nieuw OS.

Ben je tevreden met Win7 en twijfel je over Win8, blijf dan lekker bij Win7, daar is niks mis mee.
Heb je liever een zo recent mogelijk OS terwijl je nu nog Win7 draait, dan kun je best de sprong wagen.

Ik ben zelf erg blij dat ik overgestapt ben en na een aantal dagen ben ik er redelijk aan gewend.

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 01:45
GateKeaper schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:37:
[...]

Zo heel oud is jouw ssd toch nog niet? Meen me ergens te herinneren dat je hier nog hebt gezegd een nieuwe SSD te hebben gekocht.
.Gertjan. schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:00:
Pff, mijn SSD zit in mijn desktop. Viel niet mee zeg. Had een 2,5" naar 3,5" bay gekocht zodat ik hem tussen mijn schijven kon schuiven, blijkt de maat net iets af te wijken en past hij met een paar millimeter niet (er zitten aan het eind van mijn HDD-bay in de kast nokjes om te voorkomen dat je ze te ver schuift).

Nu kon ik die nokjes wel ombuigen, maar had ik meteen een 2de probleem: mijn kast heeft maar 4 platte voedingsstekkers, gebundeld per 2, een setje van 2 werd al gebruikt door mijn andere schijven en het andere setje zat bij de DVD speler, en je raad het al, die afstand tussen de DVD en de harddisks is net te groot :F Omdat ik te lui ben om een verloop stekkertje te halen van ronde voeding naar platte voeding heb ik mijn nieuwe diskbay maar met tie-ribs in een DVD slot vastgemaakt :+

Mijn kast biedt ruimte aan 5 HDD's, maar helaas heb ik bespaard op mijn voeding waardoor ik maar 2 disks aan kan sluiten.
Zo te zien niet... Gevalletje DOA / garantie?

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-05 12:37

TheNephilim

Wtfuzzle

.Gertjan. schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:40:

[...]

Heb net de disk omgezet naar een andere SATA poort en nu geeft HDD Health aan dat de disk in Excelent condition is... Erg vreemd... :?
Telt die SMART status niet gewoon read/write errors op? Dan zou het best kunnen dat deze gereset word als je de SSD op een andere SATA poort aansluit XD

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Davio schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:40:
[...]
Ben je tevreden met Win7 en twijfel je over Win8, blijf dan lekker bij Win7, daar is niks mis mee.
Heb je liever een zo recent mogelijk OS terwijl je nu nog Win7 draait, dan kun je best de sprong wagen.

Ik ben zelf erg blij dat ik overgestapt ben en na een aantal dagen ben ik er redelijk aan gewend.
Mijn werkgever is inmiddels bezig met de voorbereidingen voor een Windows 8-rollout, die nog dit jaar moet plaatsvinden. Een deel van mijn collega's is zelfs al over. Ik heb absoluut geen zin om over te gaan naar Windows 8.

Hoeveel leuke nieuwe features er ook in Win8 zitten (zoals Hyper-V), ik moet er wel de hele dag mee werken. Misschien moet ik maar eens gaan kijken naar Classic Shell en wat Uxtheme-patches :)

We are shaping the future

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 15:06

.Gertjan.

Owl!

TheNephilim schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:41:
[...]

Telt die SMART status niet gewoon read/write errors op? Dan zou het best kunnen dat deze gereset word als je de SSD op een andere SATA poort aansluit XD
Zou kunnen hoor, maar ik dacht dat SMART in je schijf zat. Ik heb nu Windows 8 maar weer eens gestart en hij schoot door naar recovery mode. De errors lijken te zijn verdwenen en hij heeft nu succesvol kunnen starten. Misschien had ik ook niet tijdens de recovery de PC moeten rebooten :+

Ik heb in het verleden eerder gehad dat de poorten van mijn moederbord niet lekker leken te werken. Dan kreeg ik een sloot leesfouten in mijn eventlog die stopten toen ik mijn schijf omhing naar een andere poort (was toen mijn dataschijf). Misschien is de controller op mijn moederbord gaar.

Anyway, het lijkt weer te werken, nu op zoek naar een tool om de schijf eens goed te checken. De problemen leken te zijn opgetreden vannacht toen het systeem een virusscan deed, vanochtend om 9:00 was hij nog steeds in de program files bezig... Pfieuw, ik had het wel even benauwd zeg :/ Gelukkig heb ik op die PC enkel het OS en wat tools op de SSD staan.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Alex) schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:45:
Hoeveel leuke nieuwe features er ook in Win8 zitten (zoals Hyper-V)
RobIII in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 2" :|
Alex) schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:45:
ik moet er wel de hele dag mee werken. Misschien moet ik maar eens gaan kijken naar Classic Shell en wat Uxtheme-patches :)
Je werkt toch met applicaties en niet (veel met) je OS? Mijn Visual Studio, Office e.d. zijn nog precies zoals ze waren. De ingebouwde "email client" (of wat daar voor door moet gaan) en andere "apps" hoef je natuurlijk niet te gebruiken. Dan hou je alleen nog 't "radicaal veranderde start menu" over IMHO (en wat details waar je anders ook aan zou moeten wennen, zoals de (IMHO inderdaad verbeterde) fily copy/move dialogs e.d.).

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Alex)
Ik had het gezien ja, jammer dat je CPU geen SLAT ondersteunt. De mijne support het - voor zover mij bekend - wel. Collega's met dezelfde laptop (Latitude 6520) kunnen in ieder geval wel gebruikmaken van Hyper-V.
Je werkt toch met applicaties en niet (veel met) je OS? Mijn Visual Studio e.d. zijn nog precies zoals ze waren. De ingebouwde "email client" (of wat daar voor door moet gaan) en andere "apps" hoef je natuurlijk niet te gebruiken. Dan hou je alleen nog 't "radicaal veranderde start menu" over IMHO (en wat details waar je anders ook aan zou moeten wennen, zoals de (IMHO inderdaad verbeterde) fily copy/move dialogs e.d.).
Ik werk met applicaties (voornamelijk Chrome, Outlook en Visual Studio) maar ik moet er wel de hele dag naar kijken. En ik vind de visual style van Windows 8 echt niet mooi. Dat geldt ook voor Office 2013 en de nieuwe Visual Studio :)

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:28

BM

Admin Softe Goederen
RobIII schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:50:
[...]

RobIII in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 2" :|

[...]

Je werkt toch met applicaties en niet (veel met) je OS? Mijn Visual Studio e.d. zijn nog precies zoals ze waren. De ingebouwde "email client" (of wat daar voor door moet gaan) en andere "apps" hoef je natuurlijk niet te gebruiken. Dan hou je alleen nog 't "radicaal veranderde start menu" over IMHO (en wat details waar je anders ook aan zou moeten wennen, zoals de (IMHO inderdaad verbeterde) fily copy/move dialogs e.d.).
Ik denk dat als mensen het nieuwe startscherm zouden gaan benaderen als een nieuwe/verbeterde versie van het startmenu, ipv de nieuwe desktop de reacties al een stuk genuanceerder zouden zijn. Inmiddels heb ik W8 al een week of 2 draaien, en ben eigenlijk best tevreden (nog niet heel veel bijzonders mee gedaan, maar toch). 'Metro' is ff wennen, maar de mogelijkheid om metro-apps naast de classic windows desktop te docken is stiekem toch wel erg fijn. Verder voelt W8 imho nog weer een stuk(je) sneller aan dan W7 al deed, en dat in combinatie met een aantal hele fijne aanpassingen aan de classic desktop (taskmanager, file copy dialogs) zorgen er voor dat ik geen plannen heb terug te gaan naar W7.

Nu alleen even een legale licentie regelen, d'r zijn nu wat features gelocked :X :p

Xbox
Even the dark has a silver lining | Te koop: Chigee AIO-6 + toebehoren

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 07:49

GateKeaper

#1 Procastinator

Die ingebouwde email client is juist iets waar ik lang op heb zitten wachten.

Hij slikt alles feilloos, zelfs connecten naar Outlook Web Access. Maar vooral eindelijk eens een nuttige "desktop". Iets waar informatie op staat, ipv alleen maar snelkoppelingen. Maargoed... meningen en smaken verschillen.

Vorige week een caddy besteld om ook maar eens een ssd in mijn laptop kwijt te kunnen. O+ DVD-fikker d'r uit, ssd d'r in! Ga ook gelijk mijn geheugen maar eens een upgrade geven.

Alleen een beetje jammer dat ik niet direct een Windows 8 licentie kan kopen :( Grr... waarom moet dat toch zo lang duren.....

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Alex) schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:53:
Ik werk met applicaties (voornamelijk Chrome, Outlook en Visual Studio) maar ik moet er wel de hele dag naar kijken. En ik vind de visual style van Windows 8 echt niet mooi. Dat geldt ook voor Office 2013 en de nieuwe Visual Studio :)
Och dat is persoonlijk :P Ik vond in W7 die transparantie wel leuk, maar mis hem niet echt moet ik zeggen. Het switchen tussen Metro (of hoe het ook heet tegenwoordig) en de desktop is ook iets waar ik snel aan gewend ben (het is alleen wennen als je een tool opent in die interface, de windows toets brengt je dan terug naar de Metro interface en niet naar de desktop). In W7 gebruikte ik de startbalk zo goed als nooit, ik ramde op de Windows toets en begon te typen (ook als ik een map moest hebben). In W8 gaat dat exact hetzelfde. Het pinnen van tools op je dashboard vind ik ook wel praktisch, ik vind het niet handig om ze in mijn taakbalk te hebben (daar wil ik alleen wat open is) dus is dat een mooi alternatief.

Heb me in het begin wel de pleuris gezocht naar de optie om te rebooten/shutdownen :X, die zit dan weer niet op een logische plaats..

Verder gebruik ik gewoon alle tools op de gebruikelijke manier (gebruik niet de integrated mail client, maar gewoon Outlook).

Daarnaast wordt ik erg blij van de 2 taskbars als je dual monitor werkt. Ik heb nu op ieder scherm een bar met de tools die daar open staan (dat is een optie in W8), dan raakt mijn bar minder vol en kun je ook je verschillende tools wat beter scheiden.

Tot nu toe ben ik erg te spreken over W8 / Server 2012. Ook Office 2013 vind ik er wel gelikt uit zien. Word niet helemaal blij van de overkill aan wit/lichte kleuren omdat je dan het contrast tussen de verschillende onderdelen mist (grootste bezwaar in VS2012 wat mij betreft, de dark interface lost dat wel goed op), maar het oogt wel fris. :)

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik had het gezien ja, jammer dat je CPU geen SLAT ondersteunt. De mijne support het - voor zover mij bekend - wel. Collega's met dezelfde laptop (Latitude 6520) kunnen in ieder geval wel gebruikmaken van Hyper-V.
Met coreinfo is dat iig (mocht iemand het willen weten) makkelijk te verifiëren. (Je moet alleen verdomd goed opletten op de output van dat ding; in eerste instantie dacht ik: ah, "SLAT" (EPT) staat erbij, yay *O*. Maar het gaat om een * of - die ervoor staat die aangeeft of 't aanwezig is of niet...)
Ik werk met applicaties (voornamelijk Chrome, Outlook en Visual Studio) maar ik moet er wel de hele dag naar kijken.
Dan heb je toch alleen "last" van de "chrome" van die vensters? Die is niet meer transparant (en, AFAIK, hebben ze dat echt "lomp" eruit gesloopt dus kun je dat ook niet met een tooltje ofzo weer enabled :| ) en Win8-look maar toch niet heel spannend?
En ik vind de visual style van Windows 8 echt niet mooi. Dat geldt ook voor Office 2013 en de nieuwe Visual Studio :)
Mooi komt bij mij ergens op de laatste plaats. Het moet vooral functioneel zijn en dan boeit de look me niet zo :P Office 2013 heb ik nog niet naar gekeken, de nieuwe VS vind ik, na 't een tijdje gebruikt te hebben, ook wel meevallen. Maar ik moet wel bekennen de "Blue theme" van VS2010 weer te hebben gekozen, maar dat is omdat ik vooral 't contrast tussen de verschillende vensters te laag vond waardoor je niet snel ziet waar window X ophoudt en Y begint, en ik heb nogal wat van die dingen omdat ik 3 monitors breed werk :P (screenie is nog van VS2010, heb atm alleen een screenie van VS2012 in dual monitor setup).
BM schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:54:
Ik denk dat als mensen het nieuwe startscherm zouden gaan benaderen als een nieuwe/verbeterde versie van het startmenu, ipv de nieuwe desktop de reacties al een stuk genuanceerder zouden zijn.
Zo benader ik 't inmiddels ook.
Wat ik wel heel fijn vind is dat ik "vroeger" altijd alles in "mapjes" lag te verdelen in m'n start menu, bij elke installatie / update moest ik m'n startmenu weer opruimen (en dat gaf nogal wat UAC meldingen soms :X ). Daar hoef ik me nu niet meer om te bekommeren.
BM schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:54:
Nu alleen even een legale licentie regelen, d'r zijn nu wat features gelocked :X :p
Lang leve m'n action pack :P
GateKeaper schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:01:
Die ingebouwde email client is juist iets waar ik lang op heb zitten wachten.
Die bevalt me, an sich, ook prima hoor. Maar ik kan me voorstellen dat je wat meer "full fledged" wil als je Outlook ofzo gewend bent en daar veel mee doet naast "gewoon mailtjes replyen" :P
GateKeaper schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:01:
Hij slikt alles feilloos, zelfs connecten naar Outlook Web Access. Maar vooral eindelijk eens een nuttige "desktop". Iets waar informatie op staat, ipv alleen maar snelkoppelingen.
:Y
.Gertjan. schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:02:
Heb me in het begin wel de pleuris gezocht naar de optie om te rebooten/shutdownen :X, die zit dan weer niet op een logische plaats..
Join the club :P :D
Daarnaast wordt ik erg blij van de 2 taskbars als je dual monitor werkt.
Daar had ik DisplayFusion voor in Win7. Die beviel echt super, maar heb 't nog niet écht gemist in Win8. Het enige wat ik een béétje mis is een systray + klokje op elk scherm i.p.v. alleen op 't primaire scherm. Maar dat went wel en ga ik geen DisplayFusion (meer) voor installeren. Oh, en ik mis wel nog een beetje de "Always on top" die DF aan elk scherm toevoegt. Ik pin veelvuldig windows "on top" en daar moet ik dus wel nog even voor op zoek naar een alternatief.

[ Voor 40% gewijzigd door RobIII op 18-09-2012 11:31 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 21:33

Hoogie2004

Whohooooo

[...]
Windows-toets + i :+

Verder voor een shutdown de knop op je kast gebruiken, 10x makkelijker.

En een interessante en goede blog van Scott Hanselman over W8 productivity:
http://www.hanselman.com/...dMyCheeseOhThereItIs.aspx

My iRacing profile | Strava

• Alex)
RobIII schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:04:
[...]

Met coreinfo is dat iig (mocht iemand het willen weten) makkelijk te verifiëren. (Je moet alleen verdomd goed opletten op de output van dat ding; in eerste instantie dacht ik: ah, "SLAT" (EPT) staat erbij, yay *O*. Maar het gaat om een * of - die ervoor staat die aangeeft of 't aanwezig is of niet...)
Dit is de output van coreinfo.exe bij mij:
Intel(R) Core(TM) i7-2720QM CPU @ 2.20GHz
Intel64 Family 6 Model 42 Stepping 7, GenuineIntel
HTT       	*	Hyperthreading enabled
HYPERVISOR	-	Hypervisor is present
VMX       	*	Supports Intel hardware-assisted virtualization
SVM       	-	Supports AMD hardware-assisted virtualization
EM64T     	*	Supports 64-bit mode

SMX       	*	Supports Intel trusted execution
SKINIT    	-	Supports AMD SKINIT
EIST      	*	Supports Enhanced Intel Speedstep

NX        	*	Supports no-execute page protection
PAGE1GB   	-	Supports 1 GB large pages
PAE       	*	Supports > 32-bit physical addresses
PAT       	*	Supports Page Attribute Table
PSE       	*	Supports 4 MB pages
PSE36     	*	Supports > 32-bit address 4 MB pages
PGE       	*	Supports global bit in page tables
SS        	*	Supports bus snooping for cache operations
VME       	*	Supports Virtual-8086 mode

FPU       	*	Implements i387 floating point instructions
MMX       	*	Supports MMX instruction set
MMXEXT    	-	Implements AMD MMX extensions
3DNOW     	-	Supports 3DNow! instructions
3DNOWEXT  	-	Supports 3DNow! extension instructions
SSE       	*	Supports Streaming SIMD Extensions
SSE2      	*	Supports Streaming SIMD Extensions 2
SSE3      	*	Supports Streaming SIMD Extensions 3
SSSE3     	*	Supports Supplemental SIMD Extensions 3
SSE4.1    	*	Supports Streaming SIMD Extensions 4.1
SSE4.2    	*	Supports Streaming SIMD Extensions 4.2

AES       	*	Supports AES extensions
AVX       	*	Supports AVX intruction extensions
FMA       	-	Supports FMA extensions using YMM state
MSR       	*	Implements RDMSR/WRMSR instructions
MTTR      	*	Supports Memory Type Range Registers
XSAVE     	*	Supports XSAVE/XRSTOR instructions
OSXSAVE   	*	Supports XSETBV/XGETBV instructions

CMOV      	*	Supports CMOVcc instruction
CLFSH     	*	Supports CLFLUSH instruction
CX8       	*	Supports compare and exchange 8-byte instructions
CX16      	*	Supprots CMPXCHG16B instruction
DCA       	-	Supports prefetch from memory-mapped device
F16C      	-	Supports half-precision instruction
FXSR      	*	Supports FXSAVE/FXSTOR instructions
FFXSR     	-	Supports optimized FXSAVE/FSRSTOR instruction
MONITOR   	*	Supports MONITOR and MWAIT instructions
MOVBE     	-	Supports MOVBE instruction
PCLULDQ   	*	Supports PCLMULDQ instruction
POPCNT    	*	Supports POPCNT instruction
SEP       	*	Supports fast system call instructions

DE        	*	Supports I/O breakpoints including CR4.DE
DTES64    	*	Can write history of 64-bit branch addresses
DS        	*	Implements memory-resident debug buffer
DS-CPL    	*	Supports Debug Store feature with CPL
PCID      	*	Supports PCIDs and settable CR4.PCIDE
PDCM      	*	Supports Performance Capabilities MSR
RDTSCP    	*	Supports RDTSCP instruction
TSC       	*	Supports RDTSC instruction
TSC-DEADLINE	*	Local APIC supports one-shot deadline timer
TSC-INVARIANT	*	TSC runs at constant rate
xTPR      	*	Supports disabling task priority messages

ACPI      	*	Implements MSR for power management
TM        	*	Implements thermal monitor circuitry
TM2       	*	Implements Thermal Monitor 2 control
APIC      	*	Implements software-accessible local APIC
x2APIC    	*	Supports x2APIC

CNXT-ID   	-	L1 data cache mode adaptive or BIOS

MCE       	*	Supports Machine Check, INT18 and CR4.MCE
MCA       	*	Implements Machine Check Architecture
PBE       	*	Supports use of FERR#/PBE# pin

PSN       	-	Implements 96-bit processor serial number

Logical to Physical Processor Map:
**------  Physical Processor 0 (Hyperthreaded)
--**----  Physical Processor 1 (Hyperthreaded)
----**--  Physical Processor 2 (Hyperthreaded)
------**  Physical Processor 3 (Hyperthreaded)

Logical Processor to Socket Map:
********  Socket 0

Logical Processor to NUMA Node Map:
********  NUMA Node 0

Logical Processor to Cache Map:
**------  Data Cache          0, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
**------  Instruction Cache   0, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
**------  Unified Cache       0, Level 2,  256 KB, Assoc   8, LineSize  64
--**----  Data Cache          1, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
--**----  Instruction Cache   1, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
--**----  Unified Cache       1, Level 2,  256 KB, Assoc   8, LineSize  64
----**--  Data Cache          2, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
----**--  Instruction Cache   2, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
----**--  Unified Cache       2, Level 2,  256 KB, Assoc   8, LineSize  64
------**  Data Cache          3, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
------**  Instruction Cache   3, Level 1,   32 KB, Assoc   8, LineSize  64
------**  Unified Cache       3, Level 2,  256 KB, Assoc   8, LineSize  64
********  Unified Cache       4, Level 3,    6 MB, Assoc  12, LineSize  64

Logical Processor to Group Map:
********  Group 0

Welke van deze duizend-en-één-opties is nou dat beruchte SLAT? :|
Dan heb je toch alleen "last" van de "chrome" van die vensters? Die is niet meer transparant (en, AFAIK, hebben ze dat echt "lomp" eruit gesloopt dus kun je dat ook niet met een tooltje ofzo weer enabled :| ) en Win8-look maar toch niet heel spannend?

Mooi komt bij mij ergens op de laatste plaats. Het moet vooral functioneel zijn en dan boeit de look me niet zo :P Office 2013 heb ik nog niet naar gekeken, de nieuwe VS vind ik, na 't een tijdje gebruikt te hebben, ook wel meevallen. Maar ik moet wel bekennen de "Blue theme" van VS2010 weer te hebben gekozen, maar dat is omdat ik vooral 't contrast tussen de verschillende vensters te laag vond waardoor je niet snel ziet waar window X ophoudt en Y begint, en ik heb nogal wat van die dingen omdat ik 3 monitors breed werk :P
Het gaat mij inderdaad om het chrome en de UI-componenten zoals scrollbars, buttons, dropdownlists, enzovoorts. Dat is me allemaal veel te platgeslagen. Het hoeft voor mij niet te overdadig (zoals Aqua in OS X dat soms kan zijn), maar in Windows 8 vind ik het net iets té plat.

Het lijkt erop dat je gelijk hebt over het "transparantie er lomp uitgesloopt": ik heb de DWM-settings van mijn Windows 7-machine geëxporteerd (HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\DWM) en geïmporteerd op mijn Windows 8-VM, maar no dice: de achtergrond van de titelbalk e.d. bleef zo lelijk opaak.

En ja, het gaat natuurlijk voornamelijk over de inhoud. Maar voor mij is vorm ook zeer belangrijk. En die vorm spreekt me gewoon totaal niet aan. :)

Kun je eens een screenshot posten van hoe jouw VS11 eruitziet met dat thema? Ik moet beter kijken, die link had je al geplaatst. Het is beter dan het standaardthema van VS11, maar ik ben nog niet echt onder de indruk to be honest.

Unrelated:
Kom ik ineens een method tegen genaamd OnUpdatelick :D

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Alex) schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:09:
Welke van deze duizend-en-één-opties is nou dat beruchte SLAT? :|
Even coreinfo -v runnen; dat beperkt de output. Bij Intel heet 't EPT maar daar staat tussen haakjes ook SLAT achter.

[ Voor 28% gewijzigd door RobIII op 18-09-2012 11:14 ]

Over mij

• Alex)
Coreinfo v3.05 - Dump information on system CPU and memory topology
Copyright (C) 2008-2012 Mark Russinovich
Sysinternals - www.sysinternals.com

HYPERVISOR      -       Hypervisor is present
VMX             *       Supports Intel hardware-assisted virtualization
EPT             *       Supports Intel extended page tables (SLAT)

Het lijkt erop dat mijn CPU het dus ondersteunt :) (Core i7, Sandy Bridge)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Jep; * = ondersteund, - = niet ondersteund. Bij mij staat daar dus een - maar ik zag SLAT staan en dacht meteen "woei *O*". Viel dat even tegen toen ik 't subtiele verschil leerde in dat onopvallende kolommetje :P

M'n laptop (ook een i7) ondersteunt 't overigens wel. Maar die draait (nog) Win7...

[ Voor 28% gewijzigd door RobIII op 18-09-2012 11:17 ]

Over mij

• Alex)
Ik snap wat je bedoelt. De output van CoreInfo kan misleidend zijn als je dat ene kolommetje niet meteen ziet, dit doordat de tekst in de 3e kolom positief is geschreven ("supports", "is present") zelfs als dit niet zo is.

[ Voor 11% gewijzigd door Alex) op 18-09-2012 11:17 ]

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:25
Weet iemand of er een command line debugger voor COBOL bestaat? Een waarmee je dus door een cobol app kan steppen (iets als dit http://pivotallabs.com/us...on-t-need-no-stinkin-gui-)

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Alex) schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:14:
HYPERVISOR      -       Hypervisor is present
RobIII schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:16:
* = ondersteund, - = niet ondersteund.
Oftewel, Hyporvisor is daar niet ondersteund? Lekker duidelijke melding dan ja.

• Alex)
Correct, mijn CPU heeft geen ondersteuning voor Hypervisor. Nu weet ik alleen niet precies wat die functie zou moeten doen...

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Is iemand of kent iemand hier een betrouwbare Symfony2 expert? :+

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

Ben nu al een paar weekjes 's avonds met een Mac aan het werken aan een iPad app in XCode en ik vond het zó omslachtig en barbaars dat ik toch aan het twijfelen ben of ik me er niet in moet gaan specialiseren. Er moet toch een schreeuwend tekort zijn aan mensen die er echt iets mee kunnen?

iOS developer

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
GateKeaper schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:18:
Oftewel, Hyporvisor is daar niet ondersteund? Lekker duidelijke melding dan ja.
Wat 't precies betekent weet ik ook niet (dus pin me d'r niet op vast), maar ik interpreteer dat dan weer als "je draait niet in een hypervisor (lees: VM)" of "de Hypervisor (Hyper-V) draait momenteel niet"? Maar misschien kraam ik wel onzin uit :P

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 18-09-2012 11:22 ]

Over mij

• Alex)
BikkelZ schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:20:
Ben nu al een paar weekjes 's avonds met een Mac aan het werken aan een iPad app in XCode en ik vond het zó omslachtig en barbaars dat ik toch aan het twijfelen ben of ik me er niet in moet gaan specialiseren. Er moet toch een schreeuwend tekort zijn aan mensen die er echt iets mee kunnen?
De markt voor mobiele- en tabletapplicaties is nog immer groeiende. Dus als je het leuk vindt zou je kunnen overwegen om je daarin te specialiseren: ja, dan zou je dat kunnen doen.
RobIII schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:20:
[...]

Wat 't precies betekent weet ik ook niet (dus pin me d'r niet op vast), maar ik interpreteer dat dan weer als "je draait niet in een hypervisor (lees: VM)"? Maar misschien kraam ik wel onzin uit :P
Even coreinfo gerund in een VM:
Coreinfo v3.05 - Dump information on system CPU and memory topology
Copyright (C) 2008-2012 Mark Russinovich
Sysinternals - www.sysinternals.com

Note: Coreinfo must be executed on a system without a hypervisor running for
accurate results.

HYPERVISOR      *       Hypervisor is present
VMX             -       Supports Intel hardware-assisted virtualization
EPT             -       Supports Intel extended page tables (SLAT)

Lijkt er dus op dat je gelijk hebt :)

[ Voor 45% gewijzigd door Alex) op 18-09-2012 11:22 ]

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

Alex) schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:21:
[...]

De markt voor mobiele- en tabletapplicaties is nog immer groeiende. Dus als je het leuk vindt zou je kunnen overwegen om je daarin te specialiseren: ja, dan zou je dat kunnen doen.
Ik zie nu om me heen wat er gebeurt met mensen die geen veel gevraagde kennis of ervaring hebben doordat ze stil zijn blijven zitten in een goede baan. En dan wordt het toch lastig om weer bij te pakken. Dat ik nou leuk een beetje kan C#en wil niet zeggen dat ik over tien jaar nog net zo makkelijk werk daar in vind.

En al die websites ben ik ook wel een beeeeetje beu....

iOS developer

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Ik zou op 2 paarden wedden, en ervaring hebben met iOS development, en ook met Android development, dan ben je geheit binnen.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 23:44

alienfruit

the alien you never expected

TheNephilim schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:19:
Is iemand of kent iemand hier een betrouwbare Symfony2 expert? :+
Ja hoor... hij woont wel in Zwitserland (ik ben het niet :P)

Ik heb ook het probleem qua ervaring. Ik kan wel apps bouwen in iOS maar dat heb ik alleen drie jaar niet meer gedaan door mijn huidige baan. Daarom loop ik wat achter :X Maar ik ben het weer aan het oppakken :+ Ik heb wel een sloot HTML mobiele apps gemaakt en wat custom extensions gebouwd voor PhoneGap en Adobe AIR.

[ Voor 39% gewijzigd door alienfruit op 18-09-2012 11:40 ]

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

alienfruit schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:36:
[...]

Ja hoor... hij woont wel in Zwitserland (ik ben het niet :P)
Ik moet echt dringend wat nieuws leren. Eigenlijk wil ik Python/Django leren, maar gezien de PHP achtergrond en de Wordpress based websites die ik maak, leek het me beter om misschien toch gewoon Symfony2 op te pakken.

Heb al veel doorgelezen, maar heb even iemand nodig die verstand heeft van zaken en me even het basis principe uitlegt van het hele MVC gebeuren in het genoemde framework. Er is genoeg te vinden op het internet, dat weet ik, maar om al die losse puzzelstukjes aan elkaar te binden... nope dat lukt me niet.

Python lijkt me overigens nog steeds een mooi iets, maar ook daar, zou ik gebruik maken van Django, blijf ik niet slim genoeg om de basis te doorgronden. Als ik dat eenmaal door heb dan lukt het wel.

Edit: Overigens nu bezig met het aanpassen van een website voor een klant, de website is niet vooruit te branden. Mijndomein.nl zal de servers wel te vol hebben :'(

[ Voor 8% gewijzigd door TheNephilim op 18-09-2012 11:44 ]

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Whoei... mijn CPU ondersteund SLAT. :D

En nu.. en nu... ? Niet dat er iets veranderd ofzo toch? :P Zou wel mooi zijn als je geen host-os meer nodig hebt. Maar voor zover ik weet is dat (nog) niet mogelijk.Windows 8 wil zich wel in een virtuele schijf installeren, maar het is niet zo dat je kan "alt-tabben" tussen 2 os-en.

Wat ik wil, is dat je met een toetsencombo terug zou kunnen gaan naar het bootmenu van Windows 8, en dan je 2é os kan starten. Natuurlijk blijft je eerste os dan ook actief, tot je hem bewust sluit.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
GateKeaper schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:53:
Whoei... mijn CPU ondersteund SLAT. :D

En nu.. en nu... ? Niet dat er iets veranderd ofzo toch?
Dan kun je Hyper-V gebruiken, daar ging de discussie over ;)

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 18-09-2012 11:57 ]

Over mij

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

RobIII schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:56:
[...]

Dan kun je Hyper-V gebruiken, daar ging de discussie over ;)
Net gevonden :D Wel een host-os, maar zeer minimaal. Klinkt interessant :)

http://www.zdnet.nl/revie...dows-hyper-v-server-2012/

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 23:44

alienfruit

the alien you never expected

[b][message=38942467,noline]TheNephilim schreef op dinsdag 18 september 2012 @
Ik moet echt dringend wat nieuws leren. Eigenlijk wil ik Python/Django leren, maar gezien de PHP achtergrond en de Wordpress based websites die ik maak, leek het me beter om misschien toch gewoon Symfony2 op te pakken.
Kan je Frans :+ ?

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Nope XD Engels gaat prima, maar alle andere talen zijn me nog vreemd :+

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
TheNephilim schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:11:
[...]

Nope XD Engels gaat prima, maar alle andere talen zijn me nog vreemd :+
Dan wordt het tijd voor een kennismakingsgesprek :+ .

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Ik had stiekem de hoop dat ik mijn laptop niet hoefde te formatteren en dus alle data uit te zoeken (wat wel/niet bewaren/backuppen).

Maar aangezien het nu dus een kwestie wordt van, ssd plaatsen -> hyper-v server 2012 installeren -> windows 8 installeren. Denk ik dat een full whipe van mijn sata schijf ook geen overbodige luxe is, en gelijk maar moet worden meegenomen.

Zucht... mijn todo-lijst blijft maar groeien zo.

Voordeel is dan natuurlijk wel dat ik de data (in theorie) nooit weer hoef uit te zoeken wanneer er nieuwe hardware komt. Kwestie van VM overzetten. O+

[ Voor 15% gewijzigd door GateKeaper op 18-09-2012 12:31 ]

• Davio
Pfft.

Heb een RDP ActiveX Host in mijn WPF applicatie via een WindowsFormsHost die ik expliciet focus geef op het moment dat mijn view geladen is. Ik kan dan binnen mijn RDP sessie op dingen klikken.

Maar op het moment dat ik op de reguliere taakbalk van mijn WPF applicatie klik, verliest hij de focus (logisch), maar ik krijg deze op geen enkel manier terug bij de RDP host. Ik heb het al geprobeerd met events van de omliggende grid, het omliggende control en de wfh zelf, maar niemand geeft thuis; de events vuren niet eens.

Heel raar dit, maar wel heel frustrerend!!! :(

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 21:33

Hoogie2004

Whohooooo

GateKeaper schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:58:
[...]

Net gevonden :D Wel een host-os, maar zeer minimaal. Klinkt interessant :)

http://www.zdnet.nl/revie...dows-hyper-v-server-2012/
Kun je die VM's ook vanaf de lokale machine benaderen, of alleen via remote desktop?

Heb ooit namelijk eenzelfde iets geprobeerd met (ik geloof) ESXI, maar daarbij kon ik op de host-machine zelf alleen de ESXI console / admin interface openen. Ik kreeg met geen mogelijkheid de desktop van een VM op mijn scherm (ja, via Remote Desktop vanaf een andere pc...). Misschien deed ik zelf iets fout?

My iRacing profile | Strava

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:46
Moeten werken met gegevens die in een file-layout gegoten zijn, waarbij de layout ontworpen is door medici, en niet door informatici. :'( ^10

https://fgheysels.github.io/

• Davio
Davio schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:21:
Pfft.

Heb een RDP ActiveX Host in mijn WPF applicatie via een WindowsFormsHost die ik expliciet focus geef op het moment dat mijn view geladen is. Ik kan dan binnen mijn RDP sessie op dingen klikken.

Maar op het moment dat ik op de reguliere taakbalk van mijn WPF applicatie klik, verliest hij de focus (logisch), maar ik krijg deze op geen enkel manier terug bij de RDP host. Ik heb het al geprobeerd met events van de omliggende grid, het omliggende control en de wfh zelf, maar niemand geeft thuis; de events vuren niet eens.

Heel raar dit, maar wel heel frustrerend!!! :(
Gelukt!

Bleek dat ik expliciet de focus van de wfh parent door moest sturen naar z'n child en vandaar weer naar diens child (de daadwerkelijke activex host). 8)7

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Hoogie2004 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:25:
[...]

Kun je die VM's ook vanaf de lokale machine benaderen, of alleen via remote desktop?

Heb ooit namelijk eenzelfde iets geprobeerd met (ik geloof) ESXI, maar daarbij kon ik op de host-machine zelf alleen de ESXI console / admin interface openen. Ik kreeg met geen mogelijkheid de desktop van een VM op mijn scherm (ja, via Remote Desktop vanaf een andere pc...). Misschien deed ik zelf iets fout?
Remote Desktop is in dit (mijn) geval vanaf de lokale machine. Maar inderdaad, zoals ik het begrijp heet Hyper-V Server een speciale console, maar ook ondersteuning voor normale RDP. En dat is dan de weg die ik wil inslaan.

Laptop start Hyper-V Server op. En ik start dan door naar Windows 8 als Root OS. Andere OSén zoals Win 7 en CentOS komen er naast te draaien als virtual machine.

Heb net ook gelezen dat je gewoon een realtime backup kan regelen van je machine, met 5 minute interval. Moet je eerst een keer een initiële backup draaien van je VM, en daarna voert hij elke 5 minuten een incrementele backup uit. Zo heb je altijd een recente, werkende backup van je gehele systeem. Het enige dat daarvoor nodig schijnt te zijn is een tweede Hyper-V server.

Hmm.... keuzes... 8gb (pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9) of gelijk toch maar 16gb (pricewatch: Corsair CMSA16GX3M2A1333C9)

[ Voor 10% gewijzigd door GateKeaper op 18-09-2012 14:10 ]

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 10:16
Wil zelf ook een keer m'n geheugen upgraden (van 4 naar 8 ofzo) maar ik ben zo uit de materie dat ik geen idee heb wat past in m'n 4 jaar oude machine :)

https://niels.nu

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Dan kijk je op je moederbord wat voor stickertje er op zit, dan google je het modelnummer, kijkt wat voor type sloten die heeft, en dat geheugen koop je.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Avalaxy schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 14:20:
Dan kijk je op je moederbord wat voor stickertje er op zit, dan google je het modelnummer, kijkt wat voor type sloten die heeft, en dat geheugen koop je.
Dit.

Daarna surf je naar Tweakers Pricewatch, zie je allemaal andere leuke nieuwe hardware en heb je 24 uur later een complete nieuwe PC bestelt — omdat de oude eigenlijk gewoon in z'n geheel crap was. :o :D

[ Voor 6% gewijzigd door OkkE op 18-09-2012 14:23 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

OkkE schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 14:23:
[...]

Dit.

Daarna surf je naar Tweakers Pricewatch, zie je allemaal andere leuke nieuwe hardware en heb je 24 uur later een complete nieuwe PC bestelt — omdat de oude eigenlijk gewoon in z'n geheel crap was. :o :D
:P Ik ben ook aan het kijken voor wat geheugen voor mijn servertje (4 -> 8 GB), maar helaas is DDR2 relatief duur ivm DDR3 :'( Ik moet al mijn reepjes vervangen (heb nu 4x 1GB) waarbij 8GB volgens mij het max was voor dit moederbord. Dat in combinatie met een leuke SSD en misschien een processor upgrade doet me vermoeden dat ik gewoon beter een nieuw servertje neer kan zetten :/

Ben vandaag voor het eerst in lange tijd weer aan een bepaald projectje bezig, maar kan me zo goed als niets meer herinneren van dat project :-( Heeft een tijdje stil gelegen door een te drukke planning voor andere klanten, maar heb nog nooit zoveel last gehad van een geheugen wat mij in de steek laat. Wist ongeveer nog wel wat de open stukjes waren, maar een deel nieuwe functionaliteit die ik moest bouwen is me qua details ontschoten... Dan is het helemaal shit als het niet eens je eigen product is, maar dat je toevoegingen doet aan een bestaand pakket, je hebt dan namelijk ook ooit instructies gehad wat op welke plek in de applicatie moet komen... :z

Zelfs het teruglezen van mijn aantekeningen helpt geen moer :/ Heb het idee een vreemde taal te lezen. Mijn aantekeningen leken toen nuttig, maar slaan nu nergens meer op :'( Daarnaast heb ik schijnbaar dubbele dingen opgeschreven... Blegh, ben voor vandaag wel weer door mijn aandachts-spanne heen :/

• Hydra
Avalaxy schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 14:20:
Maar dan moet ik er moeite voor doen :(
OkkE schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 14:23:
Idd. Ik 'moet' ook echt aan de SSD maar vind aan de andere kant dat ik daar nu geen geld aan uit moet geven. Moeilijk moeilijk :)

[ Voor 25% gewijzigd door Hydra op 18-09-2012 14:38 ]

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Hydra schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 14:38:
[...]
Idd. Ik 'moet' ook echt aan de SSD maar vind aan de andere kant dat ik daar nu geen geld aan uit moet geven. Moeilijk moeilijk :)
Zo heb ik ook een hele tijd gezeten, maar vind het nu toch echt tijd worden! Misschien eerst maar even controleren of mijn laptop wel 8gb reepjes ondersteund. Denk het haast wel (vorig jaar zomer gekocht), maar you never know.

Als ie 't pakt, toch maar 2x 8, beter iets te veel dan iets te weinig :) Voor 't geld hoef je het niet te laten.

• Davio
Ha, dat is de grap van de technische wereld, wat je vandaag koopt, is morgen oud.

En dan kun je wachten tot je een ons weegt. Beter kun je af en toe een knoop doorhakken.

• Hydra
Of gewoon niet meer upgraden en je erbij neerleggen dat je over 3 jaar in 't stenen tijdperk zit ;)

• OkkE

OkkE

Ik had precies het zelfde.

Ben nu al jaren bezig met het "upgraden" van m'n huidige PC, steeds een enkel onderdeel; videokaart is al wat ouder, maar veel nieuwer dan CPU bijv. Dus maar even bij de Best Buy Guide gaan kijken en voor ik 't wist had ik een compleet nieuwe PC bestelt; kan ik eindelijk weer eens fatsoenlijk gamen. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:15
Wat je vandaag koopt is nu al oud! (FP artikel over Haswell)

• Davio
alwinuzz schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 14:48:
Wat je vandaag koopt is nu al oud! (FP artikel over Haswell)
Zeker als je in het weekend naar een vlooienmarkt gaat. :+

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
DDR2 kun je nu het beste 2e hands kopen, nieuw wordt het niet vreeselijk veel meer gemaakt. Veel machines met DDR2 zijn al afgeschreven.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

DDR2 is inderdaad een stuk duurder dan DDR3, de laatste keer dat ik DDR2 nodig had (voor de PC van mijn schoonouders) betaalde ik 2x de prijs van dezelfde capaciteit in DDR3.

Damn, ik zit de hele dag al te wachten op het uploaden van vanalles en nog wat. Wordpress updaten, plugins uploaden... Het schiet niet echt op met de ADSL verbinding (van Alice->Tele2) hier. Alternatieven zijn er hier op het industrieterrein nog niet (kabel) of ze zijn onbetaalbaar (glasvezel).

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Ik ga over een aantal maanden ook upgraden, nu nog ondertussen al een behoorlijke oude Intel Core 2 Duo E6600, en nu ik hier op stage een dikke Sandy Bridge i7 heb merk ik het verschil wel. :')

Ikzelf ga denk ik Ivy bridge i5 3570K halen met een nieuw moederbordje en 8 gig aan geheugen.

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:15
Ja dat probleem had ik vroeger ook met DDR1 -> DDR2 :) Maar 2e hands valt best mee (pricewatch).

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Sh4wn schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:21:
Ik ga over een aantal maanden ook upgraden, nu nog ondertussen al een behoorlijke oude Intel Core 2 Duo E6600, en nu ik hier op stage een dikke Sandy Bridge i7 heb merk ik het verschil wel. :')

Ikzelf ga denk ik Ivy bridge i5 3570K halen met een nieuw moederbordje en 8 gig aan geheugen.
Haha, ik kwam van een E8400 en heb nu een i5 3570K en ook 8GB geheugen. Bevalt dikke prima! ^^
alwinuzz schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:21:
Ja dat probleem had ik vroeger ook met DDR1 -> DDR2 :) Maar 2e hands valt best mee (pricewatch).
Dat is waar, zelf ben ik alleen niet zo dol op 2e hands spullen XD

• Hydra
alwinuzz schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:21:
Anders kan ik op zich ook m'n mobo, CPU en geheugen wel upgraden. Hmm. Daar ga ik al... :(
TheNephilim schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:26:
Haha, ik kwam van een E8400 en heb nu een i5 3570K en ook 8GB geheugen. Bevalt dikke prima! ^^
Zit nu ook een E8400 in. Ik ga er maar even vanuit dat er nul komma nul verschil zit tussen deze en huidige CPUs.

* Hydra steekt vingers in de oren

LA LA LA LA LA LA LA

[ Voor 39% gewijzigd door Hydra op 18-09-2012 15:46 ]

• OkkE

OkkE

Hydra schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:45:
Anders kan ik op zich ook m'n mobo, CPU en geheugen wel upgraden. Hmm. Daar ga ik al... :(
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2012 ... You know you want to. :Y

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Hmmm ik kan echt urenlang hardware uitzoeken :Y

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Vrijdag naar het kantoor van Microsoft bij Schiphol (8> Lijkt me gaaf, kantoor ziet er echt super uit :)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Avalaxy schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 16:09:
Vrijdag naar het kantoor van Microsoft bij Schiphol (8> Lijkt me gaaf, kantoor ziet er echt super uit :)
Is maar een heel stom kantoor hoor, saaie bende en lelijk van binnen... Zou er geen high hopes van hebben :N

Just kiddin'! Erg koel kantoor :P

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Hydra
Yup :(

Edit: man, met 330E ofzo kom ik best een eind. Aaargh!

[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 18-09-2012 16:28 ]

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-05 12:04
En maar weer proberen om mijn mysql server aan de praat te krijgen. beetje lastig dit gepruts als het druk is.

Edit: blijkbaar had een update de errmsg.sys van mysql overschreven waardoor er te weinig errormessages waren. Leuk om dat uit te moeten zoeken..

[ Voor 40% gewijzigd door Ealanrian op 18-09-2012 19:24 . Reden: meer info ]

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Ik vind het configureren van Apache nog weer vrij barbaars als je de prachtige interface van Cherokee Webserver gewend bent.

Maar goed, alles draait weer, dus het viel mee. :)

• Hydra
Volgens mij volgt heel de apache foundation beetje de "GUI's zijn voor mietjes" religie ;)

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:01

Firesphere

Yoshis before Hoshis

1 puntje.
Serieus
1 puntje
Echt he?
1 puntje achter .com vergeten en de complete Nameserver config wordt uit het raam gegooit door Bind9.
Met de error:
"Config file not correct"

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-04 15:09
Mooi, ik heb een nieuw doel bedacht: leren Android apps te maken. Ik heb al een lijstje met wat ideeën.

Iemand ervaring met Android SDK? Lijkt me niet al te moeilijk als ik van C++ af kom en nu een groot gedeelte van Java ken?

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 16:59
Martindo schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:34:
Mooi, ik heb een nieuw doel bedacht: leren Android apps te maken. Ik heb al een lijstje met wat ideeën.

Iemand ervaring met Android SDK? Lijkt me niet al te moeilijk als ik van C++ af kom en nu een groot gedeelte van Java ken?
Lastig om zoekfunctionaliteit te gebruiken?
Android SDK op GoT

Gaat denk ik al je vragen voorlopig beantwoorden ;)

Mijn probleem is dat ik juist geen ideeën kan bedenken :(

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Maar dan moet ik er moeite voor doen :(
Je kast hoeft helemaal niet open, een paar keer klikken en je weet alles.

Of nog gemakkelijker:
dmidecode | grep -A3 'System Information'

Trouwens, alle PC2-5300 (DDR2-667) of sneller zal volstaan voor je E8400. Tenzij je een erg eigenwijs moederbord (c.q. chipset) hebt, dan zou je de QVL aan moeten houden.

Ben ook een paar dagen geleden van 4 (4 x 1 GB) naar 8 ( 4 x 2 GB) GB DDR2 RAM en een SSD (Samsung 830 256 GB) gegaan. En alhoewel mijn processor ook redelijk achterhaald is (E3110, het Xeon-equivalent van de E8400), is het een prima investering geweest. Het geheugen kostte me €90 (via V&A) en de SSD gaat gewoon mee als ik de rest vervang.

And now for something completely different:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/eijkac.png

ING, wtf.

[ Voor 17% gewijzigd door 8088 op 19-09-2012 02:01 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Davio
Ik vind password strength enforcing sowieso al niks.

Als mensen zo graag de naam van hun huisdier willen gebruiken, dan moeten ze dat lekker zelf weten.
Inmiddels weet iedereen toch wel dat je een moeilijk te raden wachtwoord moet hebben, in welke vorm dan ook, zeker voor dit soort diensten.

En als je dan op een willekeurig nikszeggend forum de naam van je kat gebruikt, prima toch?

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10-2025
8088 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 23:05:
[...]

[afbeelding]

ING, wtf.
Echt... die notificatie ... hoeveel werk zit daar wel niet in... Als ze teveel geld hebben mogen ze t ook gewoon naar mijn rekening overmaken :P

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 07:09
Hmm, net als je denkt dat de ideeën voor ict in europa niet gekker kunnen worden 8)7 8)7
http://www.nu.nl/internet...jk-opsporingsbericht.html

• Davio
Robbiedobbie schreef op woensdag 19 september 2012 @ 08:49:
Hmm, net als je denkt dat de ideeën voor ict in europa niet gekker kunnen worden 8)7 8)7
http://www.nu.nl/internet...jk-opsporingsbericht.html
Leuk voor kinderen ook.

"Papa, wie is dat?"

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

Davio schreef op woensdag 19 september 2012 @ 08:15:
Ik vind password strength enforcing sowieso al niks.

Als mensen zo graag de naam van hun huisdier willen gebruiken, dan moeten ze dat lekker zelf weten.
Inmiddels weet iedereen toch wel dat je een moeilijk te raden wachtwoord moet hebben, in welke vorm dan ook, zeker voor dit soort diensten.

En als je dan op een willekeurig nikszeggend forum de naam van je kat gebruikt, prima toch?
True, maar dat ING (en Microsoft ook, trouwens) een maximumlimiet op de lengte van je wachtwoord zetten of beperken wélke karakters je gebruikt is echt van de pot gerukt. Als ik een wachtwoord van 200 tekens wil gebruiken, laat me lekker!

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

Verwijderd

[...]

[afbeelding]

ING, wtf.
KBC doet hetzelfde in zijn mobiele app. Daar moet je echter een wachtwoord kiezen tussen de 6 en 8 tekens en dit zonder vreemde tekens. Ik heb dan via Twitter laten weten dat ik dit niet echt op prijs stelde waarop ze zeiden dat ze een evenwicht zoeken tussen veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. Ze zouden het wel hebben doorgegeven aan de developers maar daar is na x maanden nog altijd niets van te zien...

• OkkE

OkkE

Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:23:
[...]

KBC doet hetzelfde in zijn mobiele app. Daar moet je echter een wachtwoord kiezen tussen de 6 en 8 tekens en dit zonder vreemde tekens. Ik heb dan via Twitter laten weten dat ik dit niet echt op prijs stelde waarop ze zeiden dat ze een evenwicht zoeken tussen veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. Ze zouden het wel hebben doorgegeven aan de developers maar daar is na x maanden nog altijd niets van te zien...
Right ... Hoe is het beperken van de gebruiker bij het kiezen van een wachtwoord gebruiksvriendelijk of veilig? Zulke dingen zijn voor mij reden om een andere dienst of een ander bedrijf te zoeken, wanneer mogelijk.

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Same here, ik heb (zoals de meeste hier denk ik) best wel lange wachtwoorden (15-20 tekens lang), en ik word bijzonder boos als ik ergens wachtwoord beperkingen opgelegd krijg. Dan zoek ik ook lekker verder.

Eigenlijk moeten we dit plaatje naar al dat soort sites sturen:
Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/password_strength.png

[ Voor 24% gewijzigd door Sh4wn op 19-09-2012 09:32 ]

• Paul
  • Laatst online: 02-05 07:01
Firesphere schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:21:
1 puntje achter .com vergeten en de complete Nameserver config wordt uit het raam gegooit door Bind9.
Waar doe je dat? Ik krijg hooguit voor elkaar dat de zone update niet naar de slaves gepusht wordt als ik iets fout doe, of dat bla.xyz.nl ineens een cname is naar trala.abc.com.xyz.nl ipv trala.abc.com :P

Nu scheelt het dat onze DNS-servers al draaien en we dus (zo goed als) nooit in de main config komen, we voegen alleen zones toen of passen resource records aan :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Sh4wn schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:30:
Same here, ik heb (zoals de meeste hier denk ik) best wel lange wachtwoorden (15-20 tekens lang), en ik word bijzonder boos als ik ergens wachtwoord beperkingen opgelegd krijg. Dan zoek ik ook lekker verder.

Eigenlijk moeten we dit plaatje naar al dat soort sites sturen:
[afbeelding]
Goed idee. Zal deze middag nog maar eens een tweet de wereld insturen met dit plaatje erbij.

• Solopher
  • Laatst online: 17-04 13:19
Die afbeelding is helaas niet nieuw :P.

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10-2025
De XKCD van vandaag is uber. Als je tijd over hebt moet je zeker gaan kijken :+

Verwijderd

Solopher schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:39:
Die afbeelding is helaas niet nieuw :P.
Nee, maar erg is dat toch niet? Er zijn wel meerdere xkcd's die ik vaker gebruik. De 149 en de 386 vind ik de leukste en gebruik ik ook het meest.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2012 09:47 ]

• OkkE

OkkE

Did you really call your son ";DROP TABLE" ? :+

• Solopher
Haha inderdaad die is geniaal, maar ik bedoel waarom zou je dan hem "alweer" op Twitter slingeren :P.

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:29
[...]

Je kast hoeft helemaal niet open, een paar keer klikken en je weet alles.

[afbeelding]

ING, wtf.
Ik kan me voorstellen dat deze limitaties komen door een of ander legacy systeem dat er achter hangt. Iedere web ontwikkelaar weet, anno 2012, dat je gewoon lange wachtwoorden moet kunnen accepteren met alle gangbare leestekens. Dit wordt immers toch gehashed of iets dergelijks.
Kan me dus niet voorstellen dat dit door de front-end ontwikkelaars is bedacht.
True, maar dat ING (en Microsoft ook, trouwens) een maximumlimiet op de lengte van je wachtwoord zetten of beperken wélke karakters je gebruikt is echt van de pot gerukt. Als ik een wachtwoord van 200 tekens wil gebruiken, laat me lekker!
Onlangs heb ik gelezen dat MS hiervoor heeft gekozen vanwege de bandbreedte. Het kost immers heel veel meer bytes wanneer iemand een wachtwoord heeft van 32 bytes in plaats van 8 bytes. Voor 1 of 2 gebruikers maakt dit niet zo heel veel uit, maar MS heeft natuurlijk miljoenen gebruikers per dag, waardoor de gebruikte bandbreedte al snel kan oplopen.

Maar, ook ik vind het wel een slechte zaak dat men voor 1 van de belangrijkste accounts geen goed (lang) wachtwoord kan gebruiken. (overige belangrijke accounts zijn FB, Twitter & Google)

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Solopher schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:50:
Haha inderdaad die is geniaal, maar ik bedoel waarom zou je dan hem "alweer" op Twitter slingeren :P.
Ik heb dan via Twitter laten weten dat ik dit niet echt op prijs stelde waarop ze zeiden dat ze een evenwicht zoeken tussen veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. Ze zouden het wel hebben doorgegeven aan de developers maar daar is na x maanden nog altijd niets van te zien...

• Hydra
Jan_V schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:53:
Onlangs heb ik gelezen dat MS hiervoor heeft gekozen vanwege de bandbreedte. Het kost immers heel veel meer bytes wanneer iemand een wachtwoord heeft van 32 bytes in plaats van 8 bytes. Voor 1 of 2 gebruikers maakt dit niet zo heel veel uit, maar MS heeft natuurlijk miljoenen gebruikers per dag, waardoor de gebruikte bandbreedte al snel kan oplopen.
Want die 200 bytes die je een keer verstuud zijn echt significant ten opzichte van alle plaatjesmeuk e.d. die iedereen met z'n mail en whatnot meestuurt? Komop man, denk ff na :)

[ Voor 57% gewijzigd door Hydra op 19-09-2012 09:55 ]

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Jan_V schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:53:
[...]

Ik kan me voorstellen dat deze limitaties komen door een of ander legacy systeem dat er achter hangt. Iedere web ontwikkelaar weet, anno 2012, dat je gewoon lange wachtwoorden moet kunnen accepteren met alle gangbare leestekens. Dit wordt immers toch gehashed of iets dergelijks.
Kan me dus niet voorstellen dat dit door de front-end ontwikkelaars is bedacht.

[...]

Maar, ook ik vind het wel een slechte zaak dat men voor 1 van de belangrijkste accounts geen goed (lang) wachtwoord kan gebruiken. (overige belangrijke accounts zijn FB, Twitter & Google)
Onzin, al die bedrijven maken hashes van je wachtwoorden, die hebben een standaard lengte.

• Solopher
Ik ga nog maar eens een bak koffie halen 8)7
Setup van VS2012 gaat nogal traag :P.

• Hydra
Sh4wn schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:55:
Onzin, al die bedrijven maken hashes van je wachtwoorden, die hebben een standaard lengte.
Het hashen gebeurt server-side dus dat password is dan al over 't lijntje gegaan. Maar het is natuurlijk complete kolder dat een password van 200 tekens iets uit zou maken.

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Hydra schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:56:
[...]

Het hashen gebeurt server-side dus dat password is dan al over 't lijntje gegaan. Maar het is natuurlijk complete kolder dat een password van 200 tekens iets uit zou maken.
Ja true, ik zat meer aan de DB opslag te denken.

Verwijderd

Solopher schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:50:
Een tweet gericht aan de mensen van KBC met de vraag hoe wanneer dit opgelost zal worden. En daarbij een linkje naar deze afbeelding.

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:01

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Paul schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:36:
[...]
Waar doe je dat? Ik krijg hooguit voor elkaar dat de zone update niet naar de slaves gepusht wordt als ik iets fout doe, of dat bla.xyz.nl ineens een cname is naar trala.abc.com.xyz.nl ipv trala.abc.com :P

Nu scheelt het dat onze DNS-servers al draaien en we dus (zo goed als) nooit in de main config komen, we voegen alleen zones toen of passen resource records aan :)
sjah,
@ IN SOA ns1.domain.com. root.domain.com. (

Dat ene puntje na .com, dat puntje deed't hem. Die was ik vergeten.

Ja, in principe heb ik er ook niet zoveel te zoeken normaal gesproken, maar moest nu ff wat aanpassen.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:31
Sh4wn schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:57:
[...]

Ja true, ik zat meer aan de DB opslag te denken.
DB opslag heeft juist dan een vaste lengte, omdat het al gehashed moet zijn voor het in de DB terechtkomt :p

• Hydra
wsitedesign schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:18:
DB opslag heeft juist dan een vaste lengte, omdat het al gehashed moet zijn voor het in de DB terechtkomt :p
D'r zal vast ergens een legacy systeem zijn dat die passwords in plaintext nodig heeft.

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

wsitedesign schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:18:
[...]

Dat is ook wat ik daarboven zei ;)

----

Ik ben blij met dat SSH local port forwarding, ik heb nu op een VPS phpMyAdmin draaien die alleen te bereiken is op localhost:8880 (en niet van buitenaf dus).

Nu kan ik op mijn eigen computer
ssh user@hostname.tld -L 8880:localhost:8880

uitvoeren, en dan wordt al mijn verkeer wat op mijn eigen computer naar port 8880 gaat, getunnelt naar de VPS, en daar verstuurd alsof het vanuit de VPS zelf kwam.

Na het bovenstaande commando kan ik dus op mijn eigen computer naar localhost:8880 in mijn browser gaan, en dan zie ik de phpMyAdmin op de VPS. :)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

[afbeelding]

ING, wtf.
Ach voor ING begrippen is het al heel wat dat het wachtwoord nu case-sensitive is :X ( Vroeger was alleen je login-naam case-sensitive ). Bij ING hebben ze echt niks van security begrepen ( Of ze hebben er bewust schijt aan dat kan natuurlijk ook ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Hydra schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:23:
[...]

D'r zal vast ergens een legacy systeem zijn dat die passwords in plaintext nodig heeft.
Dus jij denkt dat een bank de wachtwoorden niet-versleuteld opslaat, of lees ik dat nu verkeerd?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:56:
[...]

Inderdaad zeker als je kijkt wat voor bandbreedte slurpende sites MS soms maakt. Dan halen die paar bytes voor het password echt niet meer uit. Hoe vaak log je nou in per dag :?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Hydra
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:29:
Dus jij denkt dat een bank de wachtwoorden niet-versleuteld opslaat, of lees ik dat nu verkeerd?
Ik heb jaren terug een project gedaan bij de ING en het zou me niks verbazen. Hun interne beveiliging is volkomen waardeloos. Ik heb er danook subiet mijn slapende rekening daar opgezegd.
Woy schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:27:
Ach voor ING begrippen is het al heel wat dat het wachtwoord nu case-sensitive is :X ( Vroeger was alleen je login-naam case-sensitive ). Bij ING hebben ze echt niks van security begrepen ( Of ze hebben er bewust schijt aan dat kan natuurlijk ook ).
Het is een enorm raar en ambtelijk bedrijf.

[ Voor 33% gewijzigd door Hydra op 19-09-2012 10:33 ]

Pagina: 1 ... 167 ... 267 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.