Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 28 januari 2002

Een kleine waarschuwing voor gebruikers van GP PowerBank snelladers: gebruik deze niet om accu's op te laden van een hogere capaciteit dan de oorspronkelijk meegeleverde GP accu's!
Ik heb dat dus pas wel een keer gedaan in mijn GP PowerBank Smart, en het resultaat was niet zo mooi:
http://emc2.antagonist.nl/d70/gp1.jpghttp://emc2.antagonist.nl/d70/gp2.jpg
De accu is te lang doorgeladen en daardoor veel te heet geworden. Gelukkig is door de warmte het oplaadcontact iets naar achteren gedrukt, waardoor de stroomkring verbroken werd en het opladen uiteindelijk stopte.

Omdat een verkoper van Conrad mij voor het kopen van deze nieuwe accu's had verteld dat deze gewoon in mijn GP snellader opgeladen konden worden (wat hij dus volgens de technische dienst nooit had mogen zeggen, omdat ze al vaker problemen met GP laders hadden gehad), kreeg ik van Conrad keurig een nieuwe snellader van Voltcraft (model UFC-2).
Deze gebruikt (volgens de tech. dienst van Conrad) een betere controle van de laadstroom, zodat overladen voorkomen wordt.

Heilig boontje

Wat naar...
Ik heb zelf een gp u-smart die mijn 2100 in 30. min volgooi en 2500 gaat ook gewoon goed.
Op de verpakking staat dat er voor elke laadschacht een temperatuur sensor in zit tegen over verhitting.
Dus ik hoop dat die beveiliging een beetje werkt om mij hetzelfde lot te besparen. Ik laad ook alleen als ik er zelf naast zit voor brandgevaar, dus ff 30 min. internetten ofzo met de lader op het bureau.

40D + grip - Tamron 17-35mm - Canon 24-70L F2.8 - Sigma 30mm F1.4- Canon 50mm F1.4 - Canon 70-200mm F2.8 L - Speedlite 430EX

quote:
y2kbug schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 20:32:
Ik gebruik al jaren een kunstleren mapje wat ik bij mijn sony earphones kreeg.. daar passen er makkelijk 4 in en met een beetje proppen 6 of zelfs 8.
Ik heb al jaren geleden gemerkt dat los door je tas zwervende batterijen leeg zijn als je ze nodig hebt na enkele dagen.
Het eerdere idee voor het vaststikken van elastiek op een ondergrond en daar de batterijen onder schuiven kan wel werken, maar alleen als de ondergrond niet buigzaam is denk ik.
Pas toen ik van Hape AAA batterijen kocht kreeg ik daar een plastic opberg doorje bij, wat ook erg handig is moet ik zeggen.
Je zou als je het de doosjes en dingetjes te duur vind ook van een stevige stof zakjes kunnen maken die met elastiek dicht trekken om je batterijen op te bergen..
Goed idee! Ik heb ook nog zo'n Sony mapje liggen.

| AMD Athlon64 3000+ | Asus K8N-E Deluxe | Corsair 2048MB DDR-400 | ATI RADEON 9200 ViVo 128MB | Samsung 500 GB SATA | NEC ND3550 DVD±R/RW DL | Samsung SyncMaster 913n 19" TFT | Apple MacBook | Corsair 4096MB DDR2-667 | 80GB SATA

bij de Media Markt verkopen ze ook plastic doosjes vor 4 of 8 AA's

Voor wat betreft GP: ik heb alleen ervaring met de 1800mAh die ik een paar jaar geleden gekocht heb, en die zakten qua capaciteit heel snel terug tot iets van 1300mAh. Geen GP meer voor mij, m'n huidige Ansmann's houden hun capaciteit veel beter na enige keren opladen.

enig id wat die mediamarkt-doosjes kosten?

Olympus c-740 UZ, AMD athlon xp 2200+, Axper XP-K7S748 mainboard, HP 17"TFT, 80Gb+40Gb, 512Mb DDR, Club3D R9000pro

Kick!

Er is een Hama Delta Lader inclusief 4 2400 mAh batterijen bij Dixons in de aanbieding. Normaal moet ie ¤ 39,95, nu ¤ 24,95. Is dit een goede keus?

http://www.digicamshop.nl/product/11669

Deze dus, maar dan met 2400 mAh batterijen, wel dezelfde lader, ook die autostekker zit er bij.

Poekoek wijzigde dit bericht 28-04-2005 16:45 (7%)

Sony Vaio FJ1S - Apple iPod video 60GB - Apple iPod shuffle 1GB - Nokia N70

quote:
Poekoek schreef op donderdag 28 april 2005 @ 16:44:
Kick!

Er is een Hama Delta Lader inclusief 4 2400 mAh batterijen bij Dixons in de aanbieding. Normaal moet ie ¤ 39,95, nu ¤ 24,95. Is dit een goede keus?

http://www.digicamshop.nl/product/11669

Deze dus, maar dan met 2400 mAh batterijen, wel dezelfde lader, ook die autostekker zit er bij.
Ja hoor dat is goed. En 2400 mAh is meer dan voldoende voor een digitale camera :)

Justawitte wijzigde dit bericht 28-04-2005 16:49 (7%)

Die heb ik ook.. Is best okee..

Alleen zou het laden wel sneller kunnen.

MrSleeves wijzigde dit bericht 28-04-2005 16:50 (42%)

TurboCharged Supra Driver

Zijn er nog accu's met meer dan 2300/2400 mAh ? Of is dat niet meer aan te raden met een digicam ?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

quote:
knuppelhout schreef op maandag 28 februari 2005 @ 11:15:
enig id wat die mediamarkt-doosjes kosten?

Ik heb voor mn fototoestelletje destijds bij de MM redelijk goedkope batterijen op de kop weten te tikken. 2200mAh, van het merk Vivanco. Zegt me niet veel, maar voor die 30,- blijken ze het toch verrekt lang te doen. Ik gebruik ze nu 2 jaar ofzo en ze hebben nog steeds (of vrijwel; igg geen direct merkbaar verschil) de oude capaciteit. Zijn gewoon AA'tjes en kreeg er 4 plus een lader erbij.

quote:
C.44 schreef op donderdag 28 april 2005 @ 17:10:
Zijn er nog accu's met meer dan 2300/2400 mAh ? Of is dat niet meer aan te raden met een digicam ?
Volgens mij is 2,2 Ah of 2,3 Ah meer dan genoeg voor een gewone (digitale) camera. Voor de zwaardere compacten en SLR's zijn er vaak accu's nodig, die daarmee een grotere capaciteit hebben.

mithras wijzigde dit bericht 28-04-2005 17:15 (27%)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

quote:
Meer is technisch (nog) niet goed mogelijk in een AA behuizing. Meer capaciteit is overigens altijd beter, ik zie ook niet in waarom een hogere capaciteit 'niet aan te raden' zou zijn. Het is niet zo dat dan ineens de klemspanning ook stijgt ofzo 8)7

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

quote:
MrSleeves schreef op donderdag 28 april 2005 @ 16:50:
Die heb ik ook.. Is best okee..

Alleen zou het laden wel sneller kunnen.
Laadtijd maakt me niet zoveel uit, dat doe ik toch de nacht voordat ik ze nodig heb. Dan ga ik dit setje morgen maar eens even scoren :)

quote:

Hoe hoger het 'mAh' hoe beter. Het geeft de energie aan die in de batterij zit(simpel gezegd)
Batterijen met 1800mAh zijn eerder leeg dan 2400mAh batterijen.

Het enige wat niet teveel mag afwijken is het voltage maar ik denk niet dat je degelijke camera's vindt die dienst weigeren doordat oplaadbare batterijen 1,2v zijn en gewone batterijen 1,5v (uitgaande van AA penlights). Een te laag voltage kan ook schadelijk zijn nl omdat de stroom dat te hoog kan worden. (p=u x i , Watt=voltage x ampere)

Hi!

TurboCharged Supra Driver

Van die theorie was ik wel op de hoogte, maar wilde het even checken of ik ook wel in de goede richting dacht ;)

Maar hoever loopt dat mAh getal op ? Of komt het niet verder dan die 2400 ?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Reg. datum: 01 november 2000

quote:
socorebu schreef op donderdag 28 april 2005 @ 17:22:
Het enige wat niet teveel mag afwijken is het voltage maar ik denk niet dat je degelijke camera's vindt die dienst weigeren doordat oplaadbare batterijen 1,2v zijn en gewone batterijen 1,5v (uitgaande van AA penlights). Een te laag voltage kan ook schadelijk zijn nl omdat de stroom dat te hoog kan worden. (p=u x i , Watt=voltage x ampere)

Ik denk dat het anders zit... Bij lager voltage daalt de stroom, aangenomen dat de weerstand van het apparaat gelijk blijjft: I (ampere) = V (volt) / R (ohm).
Oplaadbare batterijen gaan ondanks het voltage van 1.2V vaak langer mee dan Alkaline batterijen met 1.5V voedingsspanning. Die 1.2V kunnen ze leveren tot ze bijna leeg zijn, terwijl het voltage bij niet-oplaadbare batterijen langzaam daalt naarmate ze leeg raken en eerder onder de 1.2V zakt dan bij een oplaadbare batterij van vergelijkbare capaciteit. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat de interne weerstand bij oplaadbare batterijen lager is waardoor ze beter geschikt zijn voor zwaardere toepassing (hoger stroomverbruik) zoals in digicams.

"What a waste of thumbs that are opposable" - Ani D.

quote:
C.44 schreef op donderdag 28 april 2005 @ 17:28:
Maar hoever loopt dat mAh getal op ? Of komt het niet verder dan die 2400 ?

Op dit moment komt men niet hoger dan, ik meen, 2380mAh (afgerond 2400mAh). Dat is ook zo'n beetje het maximum wat theoretisch met NiMH gehaald kan worden, dus spectaculair hogere capaciteiten in een AA cel vallen met deze technologie niet te verwachten.

quote:
rvm schreef op donderdag 28 april 2005 @ 18:49:
[...]

Ik denk dat het anders zit... Bij lager voltage daalt de stroom, aangenomen dat de weerstand van het apparaat gelijk blijjft: I (ampere) = V (volt) / R (ohm).
Mja, dit is wel heel erg kort door de bocht. Je kan niet aannemen dat een apparaat een zuiver Ohmse belasting vormt en al helemaal niet dat die belasting niet significant zal veranderen bij een veranderende voedingsspanning. In werkelijkheid worden veel apparaten gevoed via kleine schakelende voedingen of (low drop) voltage regulators zoals de welbekende LM317 en verwante snoepjes. Dit soort circuits zijn afhankelijk van een minimale voedingsspanning (die over het algemeen minimaal 0,7 à 1V hoger moet zijn dan de gewenste uitgangsspanning); onder die spanning zal de regelaar of het circuit meestal niet eens starten en doet het apparaat dus niets.
quote:
Oplaadbare batterijen gaan ondanks het voltage van 1.2V vaak langer mee dan Alkaline batterijen met 1.5V voedingsspanning. Die 1.2V kunnen ze leveren tot ze bijna leeg zijn, terwijl het voltage bij niet-oplaadbare batterijen langzaam daalt naarmate ze leeg raken en eerder onder de 1.2V zakt dan bij een oplaadbare batterij van vergelijkbare capaciteit. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat de interne weerstand bij oplaadbare batterijen lager is waardoor ze beter geschikt zijn voor zwaardere toepassing (hoger stroomverbruik) zoals in digicams.

Er zit, ook in oplaadbare batterijen, nogal verschil tussen de types. Voor toepassingen waarbij een superlange levensduur, maar een zeer kleine vermogensopname gewenst zijn (bv. een digitale wekker of een elektrische klok), ben je nog steeds het beste uit met een alkaline-batterij.
In toepassingen waarbij juist grote piekstromen geleverd moeten worden, presteren NiCD cellen goed. NiMH's en met name Li-Ion accu's zijn in deze toepassingen eigenlijk niet geschikt.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Helemaal niets.....
Reg. datum: 25 september 2000

quote:

http://www.vapextech.nl
Hier hebben ze 2500mAh Ni-MH.
¤ 7,75 per 4 stuks incl. BTW en verzendkosten
of
2300mAh Ni-MH
¤ 6,25 per 4 stuks incl. BTW en verzendkosten

Iemand al ervaring met deze?
Ze beweren dat een opgeladen batterij na 2 jaar nog 80% van de lading heeft.

Ik heb alleen ervaring met Basf 1500mAh en VVPOW 2300mAh maar die hebben zoveel zelfontlading dat ze na 3 maanden zo goed als leeg zijn.

quote:
Part schreef op donderdag 28 april 2005 @ 21:04:
[...]

of
2300mAh Ni-MH

Ik heb alleen ervaring met Basf 1500mAh en VVPOW 2300mAh maar die hebben zoveel zelfontlading dat ze na 3 maanden zo goed als leeg zijn.
Mooie prijzen; Snellader 1-5 uur + 8x 2500 mAh batterijen voor ¤ 32,50. Ik wacht nog even of hier ervaringen mee zijn, maar voor die ¤ 7,50 meer (t.o.v. de Hama's) is dit natuurlijk goed te doen. Zeker die 80% na 2 jaar staat me goed aan, ik heb nu GP 1800 mAh en die zijn nu 2 jaar oud. Ik moet zeggen dat die intensief gebruikt zijn (zo'n 20.000 foto's in 2 jaar), maar die houden het nu per setje van 2 nauwelijks een uur uit.

Bestelling geplaatst bij VapexTech voor een sneller 1-5 uur met 8X 2500 mAh batterijen + 5 batterijdoosjes voor een totaalprijs van ¤ 38,- mooie prijs lijkt mij zo. Bij de Hema hadden ze alleen maar 1900 mAh batterijen, leek me toch wat aan de lage kant (heb nu 1800 mAh GP en ik wil dus wel behoorlijk wat verbetering) Daarbij waren die batterijen ook nog wel aardig aan de prijs; 8X 1900 mAh batterijen + lader voor ongeveer ¤ 35,-

quote:
Part schreef op donderdag 28 april 2005 @ 21:04:
[...]

of
2300mAh Ni-MH

Ik heb 2 setjes van die 2300's ,doe het goed, voor die prijs kan je je er absoluut geen buil aan vallen.

quote:
Flits flits schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 22:17:
[...]

Ik heb 2 setjes van die 2300's ,doe het goed, voor die prijs kan je je er absoluut geen buil aan vallen.

Idd, elcheapo is meestal nog altijd prima spul. Misschien minder dan de gevestigde merken, maar in verhouding tot de prijs nog vaak superieur ;)
(En 1000x opladen halen ze vast niet, maar ik ben ze altijd eerder kwijt / beschadigd dan dat ik de 1000 haal)

Heb zelf 24 stuks uit Amerika laten komen, 2250mAh, was incl verzend enz 25 eur kwijt ;)
(Had 2100 besteld, maar kreeg 2300mAh, terwijl die duurder waren)
http://cgi.ebay.com/ws/eB...;item=5770035181&rd=1 -> 24 stuks 2300mAh incl houdertjes, 32 eur incl verzendkosten.

DJSmiley wijzigde dit bericht 29-04-2005 22:55 (17%)

Hmm vanmiddag om 2 uur besteld, ze zouden mij hun gegevens versturen, maar dat hebben ze vandaag neit gedaan, dat vind ik wel jammer van hun, omdat ze op een info mailtje wel snel reageerden, maar op deze manier zal ik mijn batterijen pas volgende week ontvangen.
quote:
DJSmiley schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 22:51:
[...]

Idd, elcheapo is meestal nog altijd prima spul. Misschien minder dan de gevestigde merken, maar in verhouding tot de prijs nog vaak superieur ;)
(En 1000x opladen halen ze vast niet, maar ik ben ze altijd eerder kwijt / beschadigd dan dat ik de 1000 haal)

...
Misschien zijn ze wel goedkoop, maar ik denk dat het gewoon een prima merk is, zeker omdat ze in feite hun eigen batterijen maken. Ze zijn ook wel goed bezig, in mei wordt een 30 min. lader leverbaar, voor sommige mensen zeker wel interessant.

ik heb de gp's maar inderdaad zijn die over het algemeen net zo goed als de 3x zo goedkope HEMA gevallen. Tis namelijk dezelfde inhoud, maar ander label.

Koop het paar HEMA batterijen dat door de consumentenbond wordt aangeraden of GP's (zit je altijd goed, maar ben je gewoon te duur uit ;) ).

Een goede lader is echter wel essentieel (die mag imo een paar centen kosten, zeker omdat ze lang meegaan en veel soorten batterijen moeten kunnen laden ).

Weet iemand een (2e handse) Auzentech X-meridian geluidskaart te koop? DM of mail me!

Ik heb een hema snellader die mijn 2300 mah batterijen in 1,5 uur oplaad. De eerste keer was is wel wat verast hoe heet die dinge worden. Verbrande zowat me vingers er aan.
Mijn Powershot a510 houd het nu al een heel tijdje vol op die batterijen en ik maak best vaak foto's met tft en all aan.
Kreeg er batterijtjes bij maar die waren echt in 1 uur( ofzo ) op 8)7.

Ben erg tevreden met mijn Hema batterijen en oplader. Vele malen goedkoper als merk spul als Arita of GP maar werkt net zo goed.

Ik heb vanmiddag het pakketje ontvangen:

http://www.poekoek.nl/vapex/PICT5949.jpg

Het pakketje zoals het binnenkwam

http://www.poekoek.nl/vapex/PICT5950.jpg

Er zat geen bubbelplastic om het pakket op te vullen, maar een extra leeg doosje, wat goed genoeg is

http://www.poekoek.nl/vapex/PICT5951.jpg

Inhoud van het pakket: 8X 2500 mAh batterijen, 1X VapexTech lader, 5 batterijblisters (waar er bij 1 jammergenoeg al een barst in zit. Heel erg is het niet, want ik heb er nu toch veel te veel.

http://www.poekoek.nl/vapex/PICT5952.jpg

De lader + stroomkabel zijn wel in bubbelplastic verpakt, netjes :)

http://www.poekoek.nl/vapex/PICT5953.jpg

Lader en kabel

http://www.poekoek.nl/vapex/PICT5954.jpg

De lader is erg klein, hier vergeleken met een iPod 20GB

http://www.poekoek.nl/vapex/PICT5955.jpg

Lader en batterijen (welke in erg stevig karton zitten verpakt en ook nog eens in een blister)

http://www.poekoek.nl/vapex/PICT5956.jpg

Lader tijdens het laden

Ik zal later dit weekend nog meedelen hoe goed de batterijen het doen, ze zijn nl. net aan het opladen.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws