[EL] Deel van mijn nieuwe ACS ----> Pics en Films!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Omdat ik natuurlijk niet stil kan zitten wat modden en elektronica betreft ben ik een hele tijd terug begonnen aan een vervolg op mijn ACS: (Atmoz Control System) Topic van ACS versie 1.0

Deze versie (2.0) die ik nu aan het maken ben wordt véél uitgebreider dan de vorige versie. Eerst kon ik alleen mijn lampen en apparaten (xbox, tv, gordijnen, etc, etc) bedienen via knopjes op het apparaat zelf en via mijn stem. De nieuwe versie heeft deze functies ook allemaal, maar buiten dat nog een hoop andere:

- bediening van alle apparaten via één infrarood afstandsbediening
- bediening via LPT1 en/of RS232 poort (via een mooi interface menu) Hier een screenshot van een simpele-test-versie
- bediening via een 12” touch-screen aan de muur (moet ik nog kopen)
- bediening via internet: via een mooie HTML site kun je op de apparaten klikken om deze aan of uit te zetten. (op iedere plek van de wereld dus). Via de webcam die om de 5 seconden screenshots maakt kan ik dan zien wat er in mijn kamer aan of uit staat.
- bediening via GSM: met een DTMF decoder IC schakel ik een microcontroller die vervolgens aan het ACS systeem gekoppeld zit. Hierdoor kan ik met iedere telefoon inbellen, daarna paswoord opgeven (anders kan iedereen mijn apparaten aan/uit zetten) en vervolgens bijvoorbeeld de gordijnen dicht doen, of alvast de frituurpan aanzetten als ik in de Albert Heijn sta met een doos bitterballen ofzo.
- bediening via 1 hele kleine afstandsbediening die aan mijn sleutelbos zit (zelfgemaakt met IR zender/ontvanger IC). Hiermee kan ik dus bijvoorbeeld als ik thuiskom met 1 druk op de knop de gordijnen dichtdoen, het licht beetje dimmen, de TV aanzetten en de DTS receiver op het juiste kanaal zetten. (alle andere opties natuurlijk ook mogelijk, ligt er maar net aan wat ik in programmeer).
- bediening via een paneel naast de deur. Hiermee kan ik heel gemakkelijk als ik bijvoorbeeld weg ga vanaf 1 punt alles regelen. Via een 4x20 LCD scherm kan ik door een menu “scrollen” en zo makkelijk alles bedienen. (HIER GAAT DIT TOPIC OVER).
- via een kleuren LCD scherm en een camera kan ik binnen (op het “deur-paneel”) bekijken wie er aan de deur staan, of wat er buiten verder allemaal gebeurt.

Goed, tot zover de inleiding over mijn nieuwe ACS systeem. In dit topic wil ik het voornamelijk hebben over het “deur-paneel”. Dit heb ik deze week met succes afgerond en getest. Het “probleem” is dat ik nu tijdelijk weer even thuis woon, en daarom alles maar moet laten zien zonder dat het ingebouwd is. Want uiteindelijk komt dit hele systeem in mijn kamer te zitten. (waar ik al een paar maanden gewoond heb) Hier een topic in de HK van mijn kamer

Het paneel:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/ACS2/DSC00003.JPG
Je ziet het LCD scherm, de 2 buttons voor de bediening en onderin een soort van startrek-achtig ding. Dit is de lichtknop voor de hoofdverlichting van mijn kamer.

LCD (menu) in werking:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/ACS2/DSC00014.JPG
Door op één van de knoppen te drukken wordt het menu geactiveerd en kun je alles bedienen.

Close up van de hoofd-lichtschakelaar:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/ACS2/DSC00019.JPG
In het midden “loopt” een LED-licht waardoor de lichtschakelaar ook in het donker goed te vinden is. Omdat ik nog genoeg ruimte in de microcontroller had heb ik maar wat extra knipperritmes erin gebouwd. Dit krijg je dadelijk uitgebreid in een filmpje te zien.

De test opstelling bij mijn ouders thuis:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/ACS2/DSC00020.JPG
Je ziet hier het geheel van de opstelling.

De hoofd-lichtschakelaar in “werking”:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/ACS2/DSC00026.JPG
Doordat je met je vinger midden in het draaiende LED-licht tipt gaan de blauwe LED’s eromheen branden in een soort van VU-meter ritme. Zodra de bovenste 2 LED’s aan gaan gaat op mijn kamer het licht aan (als het uit stond) of uit (als het aan stond). Dus ookal zet ik met bijvoorbeeld de afstandsbeding of via mijn stem het licht uit, dan kan ik het altijd met deze “touch-schakelaar” weer aanztten.

Het kleuren LCD voor op het “deurpaneel”:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/ACS2/DSC00033.JPG
Via dit LCD scherm kan ik buiten alles in de gaten houden. Dit komt net zoals het eerder genoemde paneel naast de deur te zitten.

De achterkant van het “deurpaneel”:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/ACS2/DSC00007.JPG
Nogal wat LED’s, draadjes en elektronica zoals je kunt zien….

Nog maar een keertje: we zitten immers in "casemodding en elektronica" :-)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/ACS2/DSC00012.JPG
Mooi he…

En dan hier een schets van hoe het gaat worden als ik weer op kamers ga:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/geertvl/projecten/ACS2/ACS_deur-panelgeheel.JPG
Je ziet het kleuren LCD scherm en het paneel onder mekaar op een zwarte plaat naast de deur zitten. Ik heb die plaat nog niet gemaakt, dus als iemand betere ideeën heeft met betrekking tot vorm of kleur… Laat het horen!

En dan nu de FILMPJES !!!!

Filmje van het menu en de indicatie van de lichtschakelaar (helaas is de kwaliteit wat minder, waardoor je het menu niet meer goed ziet)

Filmpje van de lichtschakelaar in werking (op moment van opname is geen lamp aangesloten, dus je ziet niet het licht aan/uit gaan)

Filmpje van de andere knipper ritmes (door aan de zijkant van het paneel te tippen kunnen andere knipper ritmes worden ingesteld)

Gebruikte materialen:

Ik heb in dit project (wat dus onderdeel van een véél groter project is) gebruik gemaakt van de volgende dingen:

- LED’s
- LCD (4x20 blue)
- LCD (kleuren, PAL)
- Microcontrollers (PIC16F628)
- Toutch-sensor IC (besproken in dit topic)
- Diverse andere elektronica onderdelen (condensators, weerstanden, etc)
- Boutjes, moertjes, plexiglas, afstandsbusjes, verf, etc, etc
- Bewegings detector. Hierdoor gaat de backlight verlichting van het LCD en de lichtknop indicatie LED's pas aan als ik in de buurt ben van het deur paneel. Zo spaar ik stroom en de levensduur van het LCD en de LED's. Tevens heb ik dan snachts geen "last" van het licht dat het paneel uitstraalt. (Je ziet: aan alles is gedacht) 8)

Zo, dat was dus het “deur-paneel” gedeelte van mijn nieuwe (nog in de maak) : Atmoz (home) Control Systeem. Wat vinden jullie ervan? Graag jullie meningen en tips om het eventueel mooier/beter/uitgebreider te maken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 13:26
sprakeloos _/-\o_

wat een project man!

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedDragon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 18:07
tot dat er iemand komt die ff dat schermpje in tikt en dan.....

Intel core i5-750 // MSI P55-GD65 // 4gb Corsair // Amd radeon 6950 // 2x 500gb Samsung F3 // Asus xonar HDav1.3 // optional linksys wmp600n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97917

WOW vet _/-\o_ _/-\o_ . Hoeveel heeft het je ongeveer gekost dan kwa geld/tijd B) .
Zoiets zou ik zelf ook wel willen.... :9 is het ook niet kant en klaar te koop :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84756

Wow! very very nice!

Zou willen dat ik zelf de skillz had om het te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

vet :D
maar dat ding is niet echt vandalisme proof, hoe ga je dat oplossen?

verder blijkt het dat je kennis van electronica de mijne ver ontstijgt, dus jij lijkt me de aangewezen figuur om mij een endje op weg te helpen met mijn volgende baybus project:
ik wil m'n huidige baybus vervangen door eentje met 16 kanalen oid, dus met een schakelbakkie en schakelbordje zoals ik nu heb, maar dan met maar 2 of 4 draden, dus met een zender en ontvanger ertussen.
Do I make any sense at all? :P
Ik hoop dat jij me kan helpen.

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 19:00
Echt heel cool!!! Wat is nou precies het nut van die blauwe leds? Dat begrijp ik nog niet helemaal, of is het gewoon voor de sier?

Met die rode knoppen kan je door het menu lopen ofzo?

Ziet er echt heel profi uit hoor! Respect! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
RedDragon schreef op 14 maart 2004 @ 18:09:
tot dat er iemand komt die ff dat schermpje in tikt en dan.....
Tikken? Is dat pikken of kapot maken? Waarom zou iemand dat in mijn kamer willen kapot maken? Daar komen als het goed is alleen vrienden/bekenden...
casemodderpoel schreef op 14 maart 2004 @ 18:11:

verder blijkt het dat je kennis van electronica de mijne ver ontstijgt, dus jij lijkt me de aangewezen figuur om mij een endje op weg te helpen met mijn volgende baybus project:
ik wil m'n huidige baybus vervangen door eentje met 16 kanalen oid, dus met een schakelbakkie en schakelbordje zoals ik nu heb, maar dan met maar 2 of 4 draden, dus met een zender en ontvanger ertussen.
Hehe, tja....
Ik zou zeggen mail me maar eens, dan kunnen we misschien wat verzinnen...
OrbitZ schreef op 14 maart 2004 @ 18:19:
Echt heel cool!!! Wat is nou precies het nut van die blauwe leds? Dat begrijp ik nog niet helemaal, of is het gewoon voor de sier?

Met die rode knoppen kan je door het menu lopen ofzo?

Ziet er echt heel profi uit hoor! Respect! _/-\o_
Tja, die blauwe LED's zijn idd meer gewoon om het een beetje startrek of weet ik wat uit te laten zien. Maar eigenlijk zit er ook een "nuttig" ding aan: omdat die touch-sensor IC ook soms iets opvangt terwijl ik niet met de vinder op dat rondje druk zorgen die LED's dus voor een soort aanschakel vertraging. (de lamp schakelt namelijk pas als de bovenste LED's aan zijn).

[ Voor 26% gewijzigd door Atmoz op 14-03-2004 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10-2022
Dit klinkt veelbelovend allemaal :9

Wanneer is het geinstalleerd?

of kunnen we een leuke demo checken :P

vanpeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10-2022
Ik wist niet dat je chinees kon :+
casemodderpoel schreef op 14 maart 2004 @ 18:11:

vanpeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

erg leet :P Hopen dat het helemaal gaat werken en niet in een stofhoekje geschoven wordt :)
typo op je blauwe lcd, Atmos Conttol :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Anoniem: 83328 schreef op 14 maart 2004 @ 18:41:
erg leet :P Hopen dat het helemaal gaat werken en niet in een stofhoekje geschoven wordt :)
typo op je blauwe lcd, Atmos Conttol :x
Gekkkk idd, een hele foute typevout op het LCD :S Morgen maar snel opnieuw programmeren.

En dat van die stofhoek zal wel meevallen. Ik vind het namelijk echt heel erg leuk om aan te werken. Alles automatiseren enzo... heerlijk gewoon. Later moet ik zo ook alles in m'n huis hebben. Overal LCD's en bedieningspanelen enzo.

Maar ergens heb je wel gelijk: er zijn projecten die in de stofhoek belanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GleNnoS_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 22:57
Ooo zo mooi!
Als ik ut vragen mag: Als je op dat knopje naast je lcd drukt veranderd die van functie hoe heb je dat gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedDragon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 18:07
[quote]atmoz schreef op 14 maart 2004 @ 18:19:
[...]

Tikken? Is dat pikken of kapot maken? Waarom zou iemand dat in mijn kamer willen kapot maken? Daar komen als het goed is alleen vrienden/bekenden...

kapot maken.... maar je weet maar nooit op kamers met feest bijv... ;)

Intel core i5-750 // MSI P55-GD65 // 4gb Corsair // Amd radeon 6950 // 2x 500gb Samsung F3 // Asus xonar HDav1.3 // optional linksys wmp600n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54555

GleNnoS_ schreef op 14 maart 2004 @ 19:43:
Ooo zo mooi!
Als ik ut vragen mag: Als je op dat knopje naast je lcd drukt veranderd die van functie hoe heb je dat gemaakt?
Programeren in de Pic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnkamikaze
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-04-2020
dude dit is echt zo gaaf.. wat voor opleiding doe je of is dit puur hobby? en zou je ook kunnnen uitleggen hoe het moet enzow? misschien leuk voor mensen die ook zoiets willen :) *schema's ,etc*

ik zal het zeker volgen.. kan niet w88 op eindresultaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59451

Vet man! We hadden al veel van je gezien, maar het wordt steeds mooier!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 15:25
hoe ga je nu voorkomen dat je andere huisgenoten niet met je deur-unit gaan spelen??

dus knopjes indrukken, spelen met lcdtje enzo

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:13

Bob Popcorn

Plop!

Als je een opleiding wilt volgen kan ik je de Computer Interface Techniek van het mondriaan in Delft aanraden, is projectonderwijs, dus geen gezeur met huiswerk en dergelijke, gewoon werken :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
[quote]RedDragon schreef op 14 maart 2004 @ 20:32:
atmoz schreef op 14 maart 2004 @ 18:19:
[...]

kapot maken.... maar je weet maar nooit op kamers met feest bijv... ;)
Haha, ja idd. maarja ik heb wel meer dingen die kapot kunnen gaan en dat is ook altijd goed gegaan. Over het camera-LCD scherm kan ik bijvoorbeeld plexiglas doen ter beveiligiing, en over het 4x20 LCD scherm zit al plexiglas (zit bij dat afwerkrandje). En de knoppen daar kun je best op rammen, zijn toch van die lompe stevige dingen.
Klopt. Is gewoon een code wat je in de PIC stopt. Iets van:

code:
1
2
if pin_a4 == low then uitang_1 gaat aan of uit + laat wat zien op LCD
etc...
spawnkamikaze schreef op 14 maart 2004 @ 21:39:
dude dit is echt zo gaaf.. wat voor opleiding doe je of is dit puur hobby? en zou je ook kunnnen uitleggen hoe het moet enzow? misschien leuk voor mensen die ook zoiets willen :) *schema's ,etc*

ik zal het zeker volgen.. kan niet w88 op eindresultaat :D
Ik doe dit alleen uit hobby, mijn opleiding heeft er helaas niet veel mee te maken. Ik doe "Netwerk Infrastructuur Design" op de Hoge School in Heerlen. Het interesseert me niets op school maarja ik moet toch wat he ;)
shure-fan schreef op 15 maart 2004 @ 00:05:
hoe ga je nu voorkomen dat je andere huisgenoten niet met je deur-unit gaan spelen??

dus knopjes indrukken, spelen met lcdtje enzo
Dat mogen die best :+ het zijn 4 hele lieve dames en die zijn wel te vertrouwen. Ik laat ook altijd de deur voor ze open zodat ze een DVDtje kunnen kijken ookal ben ik niet thuis. En alles zit IN mijn kamer, dus als ik even niet wil dat iemand eraan komt dan sluit ik de deur af he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Misschien is het ook wel een idee dat je je kamer af kan sluiten via dat systeem, als je dan de deur bent vergeten dicht te doen, kan dat later nog altijd. (Of was je dat altijd al van plan).

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-03 21:07
cool, ik had de vorig versie al gezien en dit is gewoon top! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
hooglander1 schreef op 15 maart 2004 @ 13:29:
Misschien is het ook wel een idee dat je je kamer af kan sluiten via dat systeem, als je dan de deur bent vergeten dicht te doen, kan dat later nog altijd. (Of was je dat altijd al van plan).
Ja idd kunnen :+ Met een (wat sterkere) electro motor die dan aan de sleutel draait. Maar dan moet wel altijd de duer in het slot zitten. Dat is natuurlijk ook te maken met een systeem, maar dan wordt het lelijker op. Dan heb ik dus een hele installatie boven m'n deur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-04 22:39
Je kan prefcies wel een stukje proggen met die ic'tjes.
Mss zou je daar ook een how-to over kunnen maken.
Ik doel dan op de parrallelle aansluiting van de voetjes, de progtaal (jal als k goed ben)
hoe je de meeste functies kunt proggen, ...
Vooral dat "custom lcd control met knopjes voor besturing" lijkt me wel veel gebruikt te gaan worden.

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

atmoz schreef op 15 maart 2004 @ 14:18:
[...]

Ja idd kunnen :+ Met een (wat sterkere) electro motor die dan aan de sleutel draait. Maar dan moet wel altijd de duer in het slot zitten. Dat is natuurlijk ook te maken met een systeem, maar dan wordt het lelijker op. Dan heb ik dus een hele installatie boven m'n deur ;)
Dat valt toch wel mee. Ik denk nu even aan het huis van mijn oma, Die hebben zo'n centrale deur, die automatisch opengaat als zij in de kamer een knopje indrukken. Het is idd wel redelijk groot, maar alles valt weg te werken, daar ben je een Tweakers voor.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
ph3n1x schreef op 15 maart 2004 @ 15:39:
Je kan prefcies wel een stukje proggen met die ic'tjes.
Mss zou je daar ook een how-to over kunnen maken.
Ik doel dan op de parrallelle aansluiting van de voetjes, de progtaal (jal als k goed ben)
hoe je de meeste functies kunt proggen, ...
Vooral dat "custom lcd control met knopjes voor besturing" lijkt me wel veel gebruikt te gaan worden.
Daar kun je op CO een hele uitgebreide HOW to van vinden....
En idd, de taal is JALcc.
hooglander1 schreef op 15 maart 2004 @ 15:42:
[...]

Dat valt toch wel mee. Ik denk nu even aan het huis van mijn oma, Die hebben zo'n centrale deur, die automatisch opengaat als zij in de kamer een knopje indrukken. Het is idd wel redelijk groot, maar alles valt weg te werken, daar ben je een Tweakers voor.
Ja dat systeem ken ik. Dat hoeft ook niet groot te zijn. Maar ik bedoel het systeem dat de deur helemaal dicht doet als deze open staat. Het slot open/dicht maken is niet zo'n heel groot probleem. Maar de installatie om een deur echt dicht te laten gaan is best groot. (motor, kabel/draad, stevige beugels, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:53
Hee nog een idee wat je me volgens mij al eens had verteld:
Een soort van alarm 'erbij' te maken. Dus als de deur open gaat, zonder dat jij thuis bent, dat je je dan een sms'je krijgt. Of je buurman een telefoontje ofzo, dat die even gaat kijken.

Of een melding als er post in de brievenbus ligt.

En op het 2e plaatje staat 'Conttol', zal wel 'Control' moeten zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door Ghannes op 15-03-2004 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 31-03 17:54

smokalot

titel onder

Wat gebruik je nou om alle data te verwerken? Dedicated chips die je in hebt gebouwd in die schermen?

Wil zelf ook zoiets maken, maar dan gebaseerd op linux (een server, met hier en daar consoles, die hun data dus naar de server sturen).

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Ghannes schreef op 15 maart 2004 @ 16:34:
Hee nog een idee wat je me volgens mij al eens had verteld:
Een soort van alarm 'erbij' te maken. Dus als de deur open gaat, zonder dat jij thuis bent, dat je je dan een sms'je krijgt. Of je buurman een telefoontje ofzo, dat die even gaat kijken.

Of een melding als er post in de brievenbus ligt.

En op het 2e plaatje staat 'Conttol', zal wel 'Control' moeten zijn?
Ja moet idd CONTROL zijn...
Had al iemand opgemerkt in het topic ;)
smokalot schreef op 15 maart 2004 @ 16:45:
Wat gebruik je nou om alle data te verwerken? Dedicated chips die je in hebt gebouwd in die schermen?

Wil zelf ook zoiets maken, maar dan gebaseerd op linux (een server, met hier en daar consoles, die hun data dus naar de server sturen).
Ik gebruik microcontrollers (PIC16F628). Deze programmeer ik met een zelfgemaakte programmer. Deze doen dan precies wat ik wil. Bijvoorbeeld reageren als een ingang hoog wordt of iets dergelijks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawnkamikaze
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-04-2020
hoeveel heeft je dit eigelijk tot nu toe gekost en hoeveel gaat het totaal denk je ongeveer kosten? (wanneer alles goed uitgewerkt is zou ik als ik jou was dit gaan verkopen als product!!! echt cool :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weltie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-03-2024
Leuk project, ziet er goed uit!

Nu weet ik waarom je nooit meer naar buiten komt en geen tijd hebt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GleNnoS_
Wat is Pic ? Ik heb namelijk ook een lcd'tje gekocht :) lijkt me wel cool als je zo van menu kan veranderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
weltie schreef op 15 maart 2004 @ 18:50:
Leuk project, ziet er goed uit!

Nu weet ik waarom je nooit meer naar buiten komt en geen tijd hebt. 8)7
Hehe, is het zo erg :) Ik kom deze week wel weer een filmpje kijken in je home-theatre :D
GleNnoS_ schreef op 15 maart 2004 @ 20:03:
[...]

Wat is Pic ? Ik heb namelijk ook een lcd'tje gekocht :) lijkt me wel cool als je zo van menu kan veranderen!
Een PIC is een uC (microcontroller). Hier kun je software die je op de computer geschreven hebt met een programmer in stoppen. Zodra de chip spanning krijgt begint hij te doen wat jij geprogrammeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ahhh echt :9 ik zit ook wel eens te denken over "later als ik groot ben" om dan alles in me huis geautomatiseerd te maken, jij bent daar nu al mee bezig :D komen er eigenlijk nog meer dingen aan te hangen dan je verlichting? anders is het best veel gepruts eigenlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
_ferry_ schreef op 15 maart 2004 @ 20:23:
ahhh echt :9 ik zit ook wel eens te denken over "later als ik groot ben" om dan alles in me huis geautomatiseerd te maken, jij bent daar nu al mee bezig :D komen er eigenlijk nog meer dingen aan te hangen dan je verlichting? anders is het best veel gepruts eigenlijk ;)
Ik zal effe het lijstje opnoemen wat je er allemaal mee kan besturen:

Lampen:
- hoofdverlichting
- bureaulamp
- keukenlampje
- rail spots (3 stuks) je weet wel, aan zo'n 2 kabels met trafo
- wand spots (3 stuks)
- lamp die rechtopstaat (300W)
- lamp die rechtopstaat (leeslamp gedeelte)
- lava lamp
- sfeer verlichting (rood)
- sfeer verlichting (groen)
- sfeer verlichting (sterrenhemel)

Overige zaken:
- frituurpan
- oven
- gordijnen (nog niet gemaakt, wel luxaflex thuis)
- computer
- extra kanalen voor toepassingen die ik nog niet weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Laatst online: 14-05 19:00
Met die frituurpan zou ik maar oppassen...

Bugje en })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
OrbitZ schreef op 15 maart 2004 @ 20:41:
Met die frituurpan zou ik maar oppassen...

Bugje en })
Ja klopt. Is ook zo. Dat moet idd heel goed beveiligt zijn enzo.
Met bijvoorbeeld een timer dat als de pan aangaat dat hij maar max een half uur aan kan, en daarna weer 5 uur uit ofzo. dus dat die NOOIT overhit kan raken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GleNnoS_
atmoz schreef op 15 maart 2004 @ 20:13:
[...]

Hehe, is het zo erg :) Ik kom deze week wel weer een filmpje kijken in je home-theatre :D

[...]

Een PIC is een uC (microcontroller). Hier kun je software die je op de computer geschreven hebt met een programmer in stoppen. Zodra de chip spanning krijgt begint hij te doen wat jij geprogrammeerd hebt.
Hmmz dat word moeilijk... (kheb namelijk geen programeer skills :'( )
Is er geen programma die voor je proggrameerd dus dat je alleen maar hoeft aan te klikken wat je wil. Dus eigenlijk netzoals een normaal lcd programmetje alleen dat je dan knoppen kan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 15:25
atmoz schreef op 15 maart 2004 @ 20:39:
[...]

Ik zal effe het lijstje opnoemen wat je er allemaal mee kan besturen:

Lampen:
- hoofdverlichting
- bureaulamp
- keukenlampje
- rail spots (3 stuks) je weet wel, aan zo'n 2 kabels met trafo
- wand spots (3 stuks)
- lamp die rechtopstaat (300W)
- lamp die rechtopstaat (leeslamp gedeelte)
- lava lamp
- sfeer verlichting (rood)
- sfeer verlichting (groen)
- sfeer verlichting (sterrenhemel)

Overige zaken:
- frituurpan
- oven
- gordijnen (nog niet gemaakt, wel luxaflex thuis)
- computer
- extra kanalen voor toepassingen die ik nog niet weet ;)
dat wordt dus heel veel 230volt kabels nieuw trekken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
GleNnoS_ schreef op 15 maart 2004 @ 21:31:
[...]

Is er geen programma die voor je proggrameerd dus dat je alleen maar hoeft aan te klikken wat je wil. Dus eigenlijk netzoals een normaal lcd programmetje alleen dat je dan knoppen kan instellen?
Nee, dat bestaat helaas niet...
shure-fan schreef op 15 maart 2004 @ 21:46:
[...]

dat wordt dus heel veel 230volt kabels nieuw trekken
Tja, ik heb in bijna alle apparaten al een 230 volt relais (+ vrijloopdiode) geplaatst. Ik hoef dus alleen maar 12 volt draadjes te leggen, en dat had ik al toen ik er even gewoont heb ;) Alleen nu zijn het er wat meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:32

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Atmoz, wat ik zo jammer vind he, nou maak je zo'n schitterend paneel, en dan zet je naast dat LCD twee van de meest afgrijselijke standaardknopjes neer.

Afbeeldingslocatie: http://www.reichelt.de/bilder/web/C200/TAST1104.jpg

Dit zijn folieknopjes van Reichelt. Ze kosten geen reet, zijn lekker klein en ze zien er al stukken beter uit. En ze zijn in 3 kleuren verkrijgbaar. Ook standaardknopjes dus, maar in ieder geval stukken netter (geen metalen moertje of iets dergelijks), en veel minder toetsdendering.

Taster 1104 is het bestelnummer. Vergeet alleen dan niet de bijbehorende klemring te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61422

Zoals ik je al op de messenger zei, het ziet er erg goed uit. Ben dan ook erg benieuwd hehe :)

Show us de inbouw/ingebouwde pics :P (moet je natuurlijk wel ff weer snel naar je kamers gaan) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoG
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-04 12:03

PsychoG

Pumpin' on your stereo...

Dit wil ik dus al maaaanden ook doen.. maar heb inderdaad ook de kennis niet.. Ben wel bezig te leren. .maar schiet niet op ook solderen in niet mijn sterkste punt.. Maar ik kom er wel :D. Maar wel zooooooooo gaaf dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
sebastius schreef op 15 maart 2004 @ 23:43:
Atmoz, wat ik zo jammer vind he, nou maak je zo'n schitterend paneel, en dan zet je naast dat LCD twee van de meest afgrijselijke standaardknopjes neer.

[afbeelding]

Dit zijn folieknopjes van Reichelt. Ze kosten geen reet, zijn lekker klein en ze zien er al stukken beter uit. En ze zijn in 3 kleuren verkrijgbaar. Ook standaardknopjes dus, maar in ieder geval stukken netter (geen metalen moertje of iets dergelijks), en veel minder toetsdendering.

Taster 1104 is het bestelnummer. Vergeet alleen dan niet de bijbehorende klemring te bestellen.
Je hebt ook helemaal gelijk. Ik ben me ervan bewust dat ik zeer lelijke schakelaars gebruik (eigenlijk in bijna al mijn projecten). Maar ik zoek me echt te pleuris voor een beetje goedkope en mooie schakelaars. Je wilt niet weten hoeveel winkels (steden) ik bezocht heb voor nettere schakelaars. Ik zal eens bij die reichelt kijken. Want bij conrad en farnell kom ik alleen maar deze tegen of hele dure...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

atmoz schreef op 16 maart 2004 @ 10:30:
[...]

Je hebt ook helemaal gelijk. Ik ben me ervan bewust dat ik zeer lelijke schakelaars gebruik (eigenlijk in bijna al mijn projecten). Maar ik zoek me echt te pleuris voor een beetje goedkope en mooie schakelaars. Je wilt niet weten hoeveel winkels (steden) ik bezocht heb voor nettere schakelaars. Ik zal eens bij die reichelt kijken. Want bij conrad en farnell kom ik alleen maar deze tegen of hele dure...
Inderdaad waar. Tis of lelijk, of duur, of allebei :) Ik heb me ook scheel gezocht naar deze.

De productcodes van deze zijn:
TASTER 1104 RT
TASTER 1104 GN
TASTER 1104 SW
FRONTSATZ

En dat zijn de enige nette relatief goedkope knopjes die er in de catalogus staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Die van reichelt zijn bijna 2 cm doorsnee!!! Is me wat groot... En ze kosten 1,65 per stuk, plus nog de verzendkosten.

Ik heb thuis ook nog andere kleine drukschakelaartjes, maar die zijn zonder bevestigingsschroefjes ofzo. Dus die kun je alleen op een print monteren. Of je moet ze aan de achterkant vastlijmen, maarja dan is het weer niet stevig. (zeker niet voor zo'n paneel waar ook op geramt wordt door anderen en door mij in combinatie met alcohol :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36822

De gek is weer bezig...
Moet maar eens langs komen he :D
;)

Ziet er weer erg cool uit 8)

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 36822 op 16-03-2004 14:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93043

Hallo,

Ziet er weer cool uit!

Maar aangezien de topic van ACS 1.0 dicht is vraagi k het hier maar:
Hoe heb je dat gemaakt dat als je op een knopje druk ie nar buien komt?
Heb je een oude cd-romspeler gebruikt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 06:27

Ibex

^^ met stom.

Atmoz, lang geleden dat ik je nog heb gehoort.
Maarreeuhm, je hebt in die tijd niet stilgezeten zo te zien! Het is gewoon ongeloofelijk, ik ben enorm onder de indruk hoe dit alles zo professioneel kunt aanpakken.
Het geheel is zodanig ingebouwd dat de rode cirkel bijna 1 geheel lijkt en dat het lijkt alsof het rode lichtje werkelijk verplaatst wordt (en dus niet verschillende leds die in- en uitfaden).

Het is kort samegevat gewoon: _o_ :9~ _o_ :9~ _o_

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Anoniem: 93043 schreef op 16 maart 2004 @ 17:18:
Hallo,

Ziet er weer cool uit!

Maar aangezien de topic van ACS 1.0 dicht is vraagi k het hier maar:
Hoe heb je dat gemaakt dat als je op een knopje druk ie nar buien komt?
Heb je een oude cd-romspeler gebruikt ofzo?
Ja klopt. Ik maak net zoals mijn eerste "control-la" (zie DIT topic) gebruik van een oude CD-ROM speler. Op/in de lade kun je dan alle LED's, LCD's en schakelaars maken...
Ibex schreef op 16 maart 2004 @ 18:40:
Atmoz, lang geleden dat ik je nog heb gehoort.
Maarreeuhm, je hebt in die tijd niet stilgezeten zo te zien! Het is gewoon ongeloofelijk, ik ben enorm onder de indruk hoe dit alles zo professioneel kunt aanpakken.
Het geheel is zodanig ingebouwd dat de rode cirkel bijna 1 geheel lijkt en dat het lijkt alsof het rode lichtje werkelijk verplaatst wordt (en dus niet verschillende leds die in- en uitfaden).

Het is kort samegevat gewoon: _o_ :9~ _o_ :9~ _o_
Thanks ;)

Nouja, lang niets gehoord... 2 maandjes hoogstens... (zie DIT topic ;))

Maare, idd wat je zegt met dat rondje is ook echt zo. In real life is het nog veel mooier dan in de filmpjes. Ik stond er zelf van te kijken hoe "slecht" de opname funtie van mijn digicam is. Die rode-draai-LED's zijn in het echt veel mooier :P

Als het hele systeem af is (en ik woon weer op kamers) maak ik weer een complete film met mijn DV video camera ;) dan zal het vast beter te zien zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Atmoz op 16-03-2004 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105463

atmoz mag ik bij jou komen wonen? O-)

echt een te gek project. ga morgen maar even een soldeerbout kopen en ook aan de slag :) is er toevallig ook een boek hierover te bestellen? :Y)

_/-\o_ atmoz _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56775

Atmoz, ik vraag me af of je even contact met me op zou willen nemen, ik zit er nl ook al een tijdje over te denken om zoiets te maken (maar dan ook met IR integratie) en ik zou graag ff met je over je systeem praten....

arjan.a[at]assink.info is zowel mijn msn als m'n email, ik hoor het wel (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Echt prachtig dit weer _/-\o_ Netzoals dat vorige project met die la die eruitschoof en spraakherkenning enz :7 Erg mooie dingen maak je.
Krijg gelijk weer zin om de soldeerbout erbij te pakken en zelf wat te gaan klooien :) Heb nog een lcd liggen die ik nooit aan de praat gekregen heb :)

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ACS Sucks en Atmoz is 1337 :+ :D

Verder kan ik weinig zeggen denk ik het is gewoon :9~ d:)b _/-\o_ :9 8-) :> O+

Wat ik me alleen afvraag : Waarom gordijnen ermee besturen ?? Ramen is veel 133734 :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-02 22:54
Hey Atmoz,

Erg leuk dat project! Ook het fimpje!

Maar nu heb ik ook een offtopic vraagje,

Ben jij soms dezelfde persoon als DE op hardwareforum.nl?
DE had namelijk ook vanalles van Atmoz (een of andere disco in Belgie) op z'n casemod staan. DE woont in Limburg (ergens in de buurt bij Maastricht, dus ook dicht bij mij...) en aan de stem op het filmpje te horen, kom jij uit limburg :).
Snap je de link?

Ik hoor het wel he,
mick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Anoniem: 56775 schreef op 19 maart 2004 @ 16:58:
Atmoz, ik vraag me af of je even contact met me op zou willen nemen, ik zit er nl ook al een tijdje over te denken om zoiets te maken (maar dan ook met IR integratie) en ik zou graag ff met je over je systeem praten....

arjan.a[at]assink.info is zowel mijn msn als m'n email, ik hoor het wel (hoop ik)
Ik heb MSN. Gaat misschien wat makkelijker... zenithracing AT Hotmail. com ;)
nero355 schreef op 19 maart 2004 @ 17:40:
ACS Sucks en Atmoz is 1337 :+ :D

Verder kan ik weinig zeggen denk ik het is gewoon :9~ d:)b _/-\o_ :9 8-) :> O+

Wat ik me alleen afvraag : Waarom gordijnen ermee besturen ?? Ramen is veel 133734 :P
LOL :D
Ramen? Hehe, dat lijkt me een beetje riskant he... Als er iets misgaat staat ineens mijn raam open. Lekker veilig met al die apparatuur... ;)
addictive schreef op 19 maart 2004 @ 20:30:
Hey Atmoz,

Erg leuk dat project! Ook het fimpje!

Maar nu heb ik ook een offtopic vraagje,

Ben jij soms dezelfde persoon als DE op hardwareforum.nl?
DE had namelijk ook vanalles van Atmoz (een of andere disco in Belgie) op z'n casemod staan. DE woont in Limburg (ergens in de buurt bij Maastricht, dus ook dicht bij mij...) en aan de stem op het filmpje te horen, kom jij uit limburg :).
Snap je de link?

Ik hoor het wel he,
mick
Hehe, dat ben ik. Eén en dezelfde persoon dus. Ik heet al een tijdje niet meer "DE" daar. Heb ook daar mijn nick laten veranderen in Atmoz :) Maar klopt allemaal wat je zegt. Woon in Limburg (naast Maastricht) en de naam Atmoz komt idd van een van mijn favorite discotheken :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
atmoz schreef op 19 maart 2004 @ 21:54:
Hehe, dat ben ik. Eén en dezelfde persoon dus. Ik heet al een tijdje niet meer "DE" daar. Heb ook daar mijn nick laten veranderen in Atmoz :) Maar klopt allemaal wat je zegt. Woon in Limburg (naast Maastricht) en de naam Atmoz komt idd van een van mijn favorite discotheken :7
Ha, ik ben echt slim... ;)

Hoe gaat het met je XBox, kan me nog herinneren dat je die gemod had, uitgebouwd + grotere hd erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103829

jammer dat je geen frees machine hebt ;) want nu heb je die breadboardjes gebruikt dan had je al die draadjes aan de achterkant niet.

maar verder vet cool EMBEDDED C rulezz ;) of is het daarmee niet geschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36822

haha zelfs de frikkige van hwf herkennen je hier :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biglines
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

GleNnoS_ schreef op 15 maart 2004 @ 21:31:
[...]

kijk hier eens:
[rml][ how-to] Menu STand Alone MP3 speler (STAMP3)[/rml]

dat icm dit:
http://diba.hotbox.ru/comctrl/index.html

kan een heel leuk menuutje vormen voor mensen die niet kunnen programmeren (die knoppen instellen om de .bat bestandjes te openen)

ik zal binnen kort een topic openen met mijn lcdhouder + controls

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Anoniem: 103829 schreef op 19 maart 2004 @ 22:17:
jammer dat je geen frees machine hebt ;) want nu heb je die breadboardjes gebruikt dan had je al die draadjes aan de achterkant niet.

De grotere printen die ik maak (en die ik van te voren plan) laat ik etsen bij een vriend. Dit paneeltje is meer ontstaan op een zondag middag toen ik niet wist wat ik moest doen en was dus niet echt gepland.

Uhmm, nee is niet in C gemaakt. Ik schrijf al mijn PIC software in JALcc.
Ben niet zo goed in programmeren dus moet ik makkelijk beginnen he ;)
addictive schreef op 19 maart 2004 @ 22:12:
[...]

Ha, ik ben echt slim... ;)

Hoe gaat het met je XBox, kan me nog herinneren dat je die gemod had, uitgebouwd + grotere hd erin.
Xbox? Ben ik toevallig gister mee begonnen. Heb inmiddels weer een nieuwe (nog standaard xbox) dus daar kan ik nog vanalles aan doen :+ Binnenkort hier dus meer over....
Anoniem: 36822 schreef op 19 maart 2004 @ 23:42:
Beroemd he >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
Anoniem: 36822 schreef op 19 maart 2004 @ 23:42:
Rustig aan jij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GleNnoS_
Biglines schreef op 20 maart 2004 @ 08:08:
[...]

kijk hier eens:
[rml][ how-to] Menu STand Alone MP3 speler (STAMP3)[/rml]

dat icm dit:
http://diba.hotbox.ru/comctrl/index.html

kan een heel leuk menuutje vormen voor mensen die niet kunnen programmeren (die knoppen instellen om de .bat bestandjes te openen)

ik zal binnen kort een topic openen met mijn lcdhouder + controls
Thx :) Ik ga het proberen!

[ Voor 3% gewijzigd door GleNnoS_ op 21-03-2004 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:13

Bob Popcorn

Plop!

Anoniem: 103829 schreef op 19 maart 2004 @ 22:17:

Wat denk je dat zo'n freesmachine als die wij op school hebben staat kost? ;) Dat is niet zomaar iets voor de thuisgebruiker hoor.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Om printjes te maken zonder draadjes (dus met banen) heb je toch geen freesmachine nodig? Ik kan printen gewoon thuis etsen. Wat doet zo'n freesmachine dan eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103829

sporen trekken onderandere, gaten boren voor de componenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

atmoz schreef op 21 maart 2004 @ 16:04:
Om printjes te maken zonder draadjes (dus met banen) heb je toch geen freesmachine nodig? Ik kan printen gewoon thuis etsen. Wat doet zo'n freesmachine dan eigenlijk?
Zoals jij met etsmiddel het overbodige koper weghaalt, doet een freesmachine dat met een freesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Allereerst: Vet koel man _/-\o_

Ik zat ook aan zoiets te denken alleen dan met bluetand,
je kan via SSL(https) webpagina's ook heel veel aanbieden en deze zijn moeilijk(er) te hacken.

mijn idee(en) zijn: (als je er wat aan hebt)

- elk lichtpunt + stopcontact d.m.v een relais te besturen
* vanuit elk stop-contact punt maak ik schakeling met een relais die vanuit de meterkast bediend kan worden. (wat extra (dunne) draadjes trekken maar goed)
* stopcontacten werken via Hotelschakeling of via het stopcontact maniertje.

* op elk stopcontact zit ook een extra klein contacpuntje waarbij je bv de extra (doorlussing) op dat contact ook weer via de meter kast kan bedienen

- als je een garage deur hebt een open/dicht schakelaar kan je deze ook bedienen

- d.m.v wat tap-draad + stappen motoren zou ik in mijn verlaagd plafond een complete bios tevoorschijn kunnen toveren (beamer + scherm)

- d.m.v een VoIP systeem in mijn huis kan ik op elke pc + telefoon bellen en gebeld worden

- wifi + strategisch geplaatste ethernet aansluitingen in huis kan ik mijn pc overal aansluiten. (bv 1 per kamer)

- alle IR apparaten voorzien van een extra stukje input, bv een bluetand apparaatje gemonteerd aan de IR led ingang waarmee ik het kan bedienen

wat ga ik ermee doen ?

in de meterkast komen alle bedradingen uit. daar plaats ik 1 pc die alle uitgangen kan besturen (veel aansluitingen ? => USB, LPT ?) en de Bluetooth apparaatjes ook kan bereiken, betekend dit dat:

- als ik aan kom rijden de garage open kan doen, terwijl het licht in huis aangaat (vooraf was via de combo GPRS+GPS mijn verwarming al aangegaan) (of mijn vriendin was me voor)

het eten wordt bereid via de het menu dat op het scherm in de keuken staat. een beetje van internet + honig toch ? :D o ja vriendin die kookt ook nog

- dat ik via mijn GSM/PDA de film selecteer de koffie aanzit en lekker ga lounge-en, samen met de vrouw, die om 21:00 via het ge-time-shift tv systeem nog even GTST gaat kijken :( daarna gaan we weg naar vrienden.

De kids die we net in bed hebben gestopt willen natuurlijk niet slapen, en denken tv te gaan kijken, maar helaas pa die heeft even de stroom van de tv's gehaald. en lezen gaat ook niet .. SLAPEN !!! ;)

je hoeft ook niet veel uit te zoeken wie s'nachts de koelkast plundert (tenzij het jezelf is want ... die webcam beelden heb je gedeleted ;)

inbrekers zijn ook gefotografeerd en via internet online gezet want die gasten wil je wel achterhalen.

ja natuurlijk ging je alarm af nadat je ramen geforceerd werden.

je gaat op vakantie
- je lichten rouleren per dag op 1 van de dagen dat je wel thuis was dus niet op een aangegeven tijdstip.
- voordat je wegging werd er gewaarschuwd dat je niet je koelkast had schoongemaakt, dat er nog wat ramen openstonden en dat het gas is uitgeschakeld in de keuken.

[b]beveiliging[b]
rijdende hackers komen niet ver want je gsm ontvangt na elke 3 hack pogingen een nieuwe pin code om je huis in te gaan. ze hadden het 1 keer geprobeerd met mijn vriendin der gsm maar die krijgt geen pin-code omdat het met haar gsm is geprobeerd.

wifi/bluetoot ? nee sorry op MAC + web + https/ssl web-pagina's word ook gecontroleerd. en deze veranderd ook, je moet ook voorzien zijn een generieke pincode + je persoonlijke.

etc etc

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
_/-\o_
Lijkt heel veel op wat ik later ook wil gaan maken.
Alleen dan niet met bluetooth of wifi, maar met dingen die ik wel snap (PHP, HTML, DTMF, LPT1, RS232, Microcontrollers, IR, USB, etc, etc...

Ook dat met die verlichting op verschillende (random) tijdstippen voor als je op vakantie bent. Het kan zoals je al laat zien heel ver gaan. Iedere dag verzin ik wel nieuwe dingen die ik wil gaan maken. Maar omdat ik nu alleen beschikking heb tot 1 kamer (student) kan ik niet alles bouwen wat ik wil. Maar later (in mijn groter huis) ga ik ook die richting van jou ideeen op.

Heb je al wat klaar? Want ik zou graag wat foto's willen zien van mensen die hier ook mee bezig zijn. Kan ik misschien nog meer ideeeen opdoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Zijn er mensen die wat zien in een samenwerking? Als we de hardware enigszins proberen te standaardiseren, en proberen een modulaire opzet te maken, kunnen we onze krachten bundelen. Volgens mij moet er toch aardig wat geprogrammeerd worden, in een aantal verschillende talen.

Grootste nadeel lijkt me de gestandaardiseerde hardware, ik zou het zelf bijvoorbeeld met linux willen maken, met een schema aan de paralelle poort (om relais aan te sturen), maar er zijn vast mensen die het onder windows willen draaien, of die embedded chips willen gebruiken...

Grootste voordeel is naar mijn mening dat je zelf kunt kiezen welke modules je implementeert, en dat je niet alles hoeft te snappen (van de code die erachter zit bedoel ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nee ik heb helaas nog geen huis :(

maar wat ik wel bedenk gaat uit van de bestaande technieken die er nu zijn.
bv door een simple PC te gebruiken + een WIFI-AP(access Point) kan je al realiseren dat je met behulp van een PDA(met ingebouwde WIFI) dat je je systeem kan bedienen.

want op een PDA zit al een touch screen en bv WIfi + webbrowser.

als je een simpel webservertje maakt met een webpagina custom made voor je pda + touchscreen ben je al een end verder.

de webpagina zou je ook voor dat touchscreen kunnen gebruiken.

beveiliging: SSL en HTTPS webserver zijn er al, dus dat is ook al geregeld.

betreft elk licht en stroom- contactpunt besturen tja een relais + draadje naar je meterkast is wat lastiger maar valt ook te doen.

hoe simpel is het om een aantal relais te voorzien van een identificatie code waarmee je dus vanuit je meter kast elk contact punt kan besturen. ook kan je het dan doorlussen.

Bluetooth is netzoiets als WIFI, draadloos. (dacht dat je dat al snapte dus dat zeg ik nu maar niet) het voor/nadeel van deze 2 is dat beveiliging tewensen overlaat. daar zit ik nog mee. maar wifi heeft bevoorbeeld al de mogelijkheid om in en rond je huis een groot bereik te hebben (10m tot 100m) ligt aan de plaatsing. maar het gaat om de beveiliging :(
meeste GSM's hebben nu al bluetooth + wap/gprs etc of zelfs een internet explorer.
meeste PDA's of zak pc's hebben WIFI + bluetooth (800,- eurie) maar ook een touchscreen + gps en routeplanner en de mogelijkheid om MP3+ film af te spelen

je moet het denk ik in kleine stapjes bekijken, althans das mijn mening en zeker niks maken wat je voor minder kan kopen (dus niks maken tezij het te koop is)

maar ja ik zit nog te bedenken hoe ik de stopcontacten zal besturen een grote-printplaat maken en via een USB besturing elk draadje bestuuren of dit via de printerpoort te doen... want usb en LPT poort is toch hoog of laag spanning .. en een programmatje wat de printer poort bestuurd is toch al snel gevonden .. beetje tweaken is het ook snel gedaan..

voor besturings-systeem ipv windows kan je ook linux kiezen daarmee kan je wat scripts maken die direct je USB/printerpoort klan besturen en progammeren daarmee is "stukje van gebakje" ;)

Als je nu een soort van log-systeem van wat op welke tijd geactiveerd/deactiveerd word en etc etc, kan je dat later via een ander systeem een "random" laten terug spelen dus...

maar denk niet groot denk klein en probeer te combineren. das mijn motto.

maar goed geen foto's :(

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Klopt. Als je te groot denkt loopt het meestal in de soep. (dat heb ik tenminste).
Ik combineer allemaal kleine projecttjes tot 1 groot project. Dat is ook het fijnste met bedenken, bouwen, testen en uitvoeren ervan.

Mijn werkwijze gaat eigenlijk altijd op deze manier:

- op zondag (als ik nog helemaal wazig ben van het uitgaan) bedenk ik meestal de dingen die ik wil maken. Dan heb ik de meeste inspiratie en is mijn fantasie niet te remmen.
- op maandag (onder schooltijd) begin ik met tekenen van het ontwerp.
- 's avonds vraag ik aan mijn pa of het wel kan wat ik wil (electronica gebied)
- door de week test ik alles uit op een breadbord.
- vrijdag (als ik weer een duffe kop heb van de donderdagavond) vind ik het heerlijk om alles in elkaar te solderen. (en soms bedenk ik er dan nog dingen "on the fly erbij" :)
- zaterdag overdag doe ik alles wat ik vrijdag niet heb kunnen doen, en de volgende dag komen er weer nieuwe dingen.

Ook let ik overal waar ik kom (school, werk, stad, opstap, etc etc) goed op of ik wat leuks tegenkom dat ik kan namaken, verbeteren of gebruiken. Of als ik bijvoorbeeld een film heb gezien met wat vets erin dan bouw ik dat na of kijk of ik dat ook kan gebruiken.

In de eerste pagina van dit topic staat hoe ik alles kan aansturen. Ik maak ook gebruik van de GSM maar dan met DTMF ipv GPRS enzo. De kern van het geheel is eigenlijk een microcontroller met 40 pinnen. Hieromheen zitten alle "input" schakelingen en de relais als uitgangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Atmoz op 22-03-2004 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dtfm en of web denk ik dat je veel sneller af bent met Web maar nadeel is dat je pc plat kan gaan en dus je "huis" plat licht.

eigenlijk is het elekronica versus software. in onze verschillende manier van aanpak.

de nadelen van DTFM,
- toonkeuze betekend inbellen dus kosten
- in huis kan de kosten via een andere manier bespaard worden.
- progammering is veel tijd rovender en is minder visueel (meer audio geluiden, dan beeld)

voordelen dftm progammering
- robuuster

nadelen van computer
- kost veel voor backup systeem ten opzichte DFTM. (ups of extra pc)
- kan gehackt worden (hoe snel ligt aan de beveiligingsparanoia)

voordeel computer
- meer bestuurings punten
- kan via internet
- kan via WIFI
- dailup ook mogelijk (DTFM)
- meer besturings mogelijkheden
- visueele en audio signalen

kwa micro controlers en solderen heb ik ook wel wat kaas gegeten maar liever op een pc + progammeren dan solderen immers de pc is al gesoldeerd ;) en een oude pc kost niet zoveel.

daarnaast denk ik zelf dat het handiger is een systeem modulair met kant en klare oplossingen te bouwen(lees zoveel mogelijk) dan met zelf gebouwde systemen.
in mijn idee-en zou het betekenen dat ik in de meter kast van elk relais dat van een licht of stopcontact punt komt zou moeten besturen via een schakeling die verbonden is met een computer.
* En de computer zou ook voorzien moeten zijn van software die de relais aanstuurd die ik heb gemaakt of laten maken. die tevens gekoppeld moet worden met een grafische-interface zoals bv een web applicatie of software tool.

voordeel denk ik ten opzicht van jou idee is dat:
- kapotte componenten makkelijk traceerbaar c.q vervangbaar zijn (ik zie mezelf niet een heel gesoldeerde plaat doormeten)
- dat veel software onderdelen al bestaan (eventueel met bron-code) en dus meestal aanpassen is naar eigen-gebruik (lees: zekers met linux software)

maar goed dit zit allemaal in mijn hoofd :( Jij maakt het teminste en daarvoor _/-\o_ _/-\o_ mijn respect.

HULDE!!

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Ik heb mijn systeem zo ontworpen dat als de computer (door welke reden dan ook) uit gaat er helemaal niets van de merken is in het systeem, en dus ook niet in mijn huis. Er zullen geen apparaten, lampen, gordijnen, of wat dan ook ineens aan of uitgaan. Je kunt alleen niet meer via internet inloggen en alles bedienen en je kunt de situatie niet meer bekijken via de webcam. Ook hier heb ik iets op verzonnen: ik kan de computer gewoon weer aan zetten via mijn GSM. Het voordeel van mijn systeem is dat je veel meer input-apparaten kan gebruiken:

Op een microcontroller kun je zoveel input-apparaten hangen als je wilt. Daarom heb ik voor dit ontwerp gekozen omdat ik mijn huis wil bedienen met:

- IR (standaard TV afstandsbediening) (stand alone)
- IR (hele kleine sleutelhanger afstsandsbediening) (stand alone)
- Spraak (15 kanalen) (stand alone)
- Touchscreen aan de meur (dit werkt dus wel via computer)
- Paneel wat je in dit topic ziet (stand alone)
- Via internet (dit werkt dus wel via computer)
- Via GSM of vaste telefoon (stand alone)
- Via een menu op de computer (kunt kiezen tussen LPT1 en RS232, usb moet ik nog maken) (dit werkt dus wel via computer)

De computer is eigenlijk het enigste ding wat fouten kan bevatten of uitgaan of gekraakt kan worden. De rest is allemaal stand alone en heb ik zelf geprogrammeerd (bevat dus geen fouten want die kun je altijd verbeteren).

Ik bestuur graag alles op zo veel mogelijk manieren, vandaar dat ik dus kies voor een 40 pins microcontroller. Hier kan ik altijd zonder problemen een nieuwe module (projectje) op aansluiten. Als je via de computer werkt kun je niet zoveel inputs maken. (zal best kunnen, maar ik kan dat niet). Ik bouw vaak dingen die makkelijker kunnen, maarja die weet ik dan weer niet, dus doe ik het via een omweggetje. Het maakt me niets uit als ik wat meer componenten gebruik dan nodig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nu atmoz voordat jij of een andere medeteaker dit gaat lezen ik haak ff weer in op je verhaal en denk dat ik weer wat leesvoer voor vanavond neerplant :)

dat klinkt inderdaad wel verstandig, ik zou inderdaad meer op een computer leunen.

het enige waar ik in je idee mee zit is dat je heftig op IR leunt terwijl je bv met een draadloos techniek zoveel meer kan doen. scheelt hoop kabels ook.

betreft een computer kan je toch een lpt of rs232 poort gebruiken om alles aan te sturen ? een pc schakelt ook na met 0 en 1 net zoals je PIC

zo moeilijk is het ook niet om een serieel of parallel output te genereren (of input) vanuit de modulair apparaten die je gebruikt.
er zijn zat programmatjes denk ik te vinden die iets aansturen op de boven genoemde poorten zowel parallel als serieel of in het geval van USB

door elk apparaat te voorzien van een identifier code die gedeelt is in een group en "doel" kan je zoveel meganica aansturen

een afstands bediening van philips (rc5 afstands bediening) bestaat bv uit 2 startbits (11), een toggel bit (1 of 0), group (11111)en commando (111111)

- de startbits geven aan dat het signaal ontvangen is
- de toggle bit geeft aan of de toets inggedrukt is (bv geluid harder of zachter gaat d.mv togglebit die 0 en 1 verspringt daardoor gaat het geluid harder c.q zachter als je de knop ingedrukt hebt en moet je hem niet elke keer indrukken
- de group bits geven aan of het voor je tv,dvd, vcr of hifi set is ..
- en het commando bits geven aan of je harder, zachter of van kanaal wilt veranderen.

door deze opbouw ook te gebruiken in al je apparatuur kan je alles bedienen.

nadeel denk ik van IR is dat je dat ding mee moet slepen en moet richten. op je afstbediening moet je nog schakelen ook of toetsen herprogammeren.

als je van FM (of dit nu radio golven zijn of WIFI, Bluetooth of wat dan ook) gebruik maakt kan je veel meer bedienen in je huis.
door apparaten te voorzien van een wifi of bluetooth interface kan je deze componenten overal aansluiten waardoor je minder draden aan kan sluiten en meer controle hebt.

stel ik ga vanuit bluetooth is dat in principe genoeg om je website overal te benaderen rond je huis, apparatuur te bedienen. de identifier code die je aan elke module mee kan geven zorgt er nog voor dat het redelijk veilig is.

nu kan je het natuurlijk ook door een fm draag golf laten doen wat ook simpel moet kunnen zijn.

maar stel je voor dat je nog eens tempratuur metingen enzo doet rookmelders etc etc ..

doordat je een redelijk bekend medium genbruikt om bv aan je computer te koppellen kan je een 486 met MSdos of linux wat je wilt .. tot een logging systeem omtoveren.

ik zou kiezen voor linux omdat daarvan nog de source-code beschikbaar is en dus aanpasbaar er is genoeg documentatie hoe en wat je kan doen. daarnaast is linux ook zeer modulair opgebouwd, en redelijk envoudig om scripts of kleine programmatjes te schrijven om te reageren op bepaalde input.

uit een kostenbesparend oogpunt zou ik zelf niet voor telefoneren kiezen. met je gsm dan.

ik kies voor een draadloos FM techniek vanwege het bereik en toepasbaarheid. telefoon betekend of internet dat je in principe in china kan gaan zitten met je gat en je huis besturen. leuk maar met telefoon dure grap.

betreft je pc die plat kan gaan ALS de stroom uitvalt kan je natuurlijk ook een UPS en een schakeling bouwen dat de pc gestart word wanneer de stroom uitvalt de UPS zorgt ervoor dat je pc netjes afgesloten kan worden en dat je zelfs een smsje (prepaid telefoontje die in je meter kast ligt) geinformeerd word.

betreft een PIC of een pc ja een PC is zeg maar 1 grote PIC alreeds voor geprogammeerd.

kijk eens naar die LCD aansturingen via LPT of als je ze serieel hebt, die programmatjes sturen niks anders dan 0 en 1 om de informatie op het scherm te toveren ... het enige wat denk ik moet weten is hoe je d..m.v een programmatje de juiste poort aanspreekt en daar informatie doorheen trapt wat vervolgens door 1 van jou apparaten geinterperteerd word als een opdracht om iets te gaan doen.

ik weet zelfs dat je onder unix/linux als het goed is gewoon een command direct naar de poort kan sturen.

voorbeeld:
code:
1
2
lamp1-aan > /dev/lpt0
[

in het voorbeeld zou "lamp1-aan" van alles kunnen zijn uit lpt1 gemikt kan worden (in linux/unix begint alles met 0 ipv 1)

ik weet niet 100% zeker of het echt zo is maar je zou dit uit kunnen testen door aan de andere kant van de desbetreffende aansluitng een ontvanger (andere pc bv) te plaatsten die alleen maar uitleest wat er op die poort binnenkomt

op deze manier werd vroeger via seriele poort c.q printer poort informatie doorgestuurd naar andere computers (nul-modem) kabel

omdat bij linux/unix alles modulair is werkt bijna elk apparaat zo dus je USB kan exact zo werken.

door bv op je modules een USB aansluiting te maken + ID-code kan je net zoals een Afstandsbediening je apparatuur bedienen.

hoe moeilijk zou het zijn om een webpagina te laten maken die bv een text bestand of een mailtje stuurt naar je systeem. dat bestandje wordt uitgelezen door een script wat het vervolgens vertaalt in een opdracht
en die opdracht word naar het apparaat gestuurd ..

doordat je meerdere stappen tussen zet kan je ook een stap toevoegen bv een IR signaal of een telefoon signaal en doormiddel van interrupts kan je deze weer prioriteit geven.

een bijkomend voordeel een linux systeem crasht niet zo gauw. (windows 2k en win2k3 ook niet meer zo snel) en hoe moelijk/ duur is een brander om je belangrijkste dagelijkese data te backuppen en een paar keer linux te installeren heb je een genoeg ervaring om het zo klein mogelijk te installeren (er is ook veel documentatie van scratch install) maar goed dat is software

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Ik zie het voordeel van linux vooral in het "scriptable" karakter. In principe kun je aan bepaalde inputs heel makkelijk outputs koppelen. Dat de source vrij is boeit niet echt in dit geval, je hebt er eigenlijk helemaal niets te zoeken normaal gesproken (wellicht is het nodig een kernel driver te schrijven voor een usb-apparaat).

De distro die je gebruikt maakt in principe ook niets uit. Wat je wel zou willen is de boel goed dichtbouwen. Je wilt eigenlijk dat van buiten alleen https en ssh openstaan, dus je hebt een flink restrictieve firewall nodig. Dit geldt wel indien je een dedicated systeem wilt maken, als je een machine hebt die ook nog andere dngen moet doen is https en ssh niet genoeg natuurlijk. Maar ik zou er wel sterk voor pleiten om het wel dedicated te houden, je wilt echt NIET dat dit gehackt wordt...

Wat ik me voorstel bij zo'n systeem is een basis, die op zich nog niets kan, maar wel de basisinfrastructuur vastlegt, de koppeling tussen inputs en outputs bijvoorbeeld. Met modules kun je dan je systeem uitbreiden. Ik denk in eerste instantie aan de volgende modules:

input:
- IR besturing
- https besturing (gewoon apache+php, waarbij je gewoon een script draait dmv een system call van php)
- spraakbesturing :9~
- knoppenpaneel, aangesloten op seriele poort
- beveiligingswebcam
- touchscreen

output:
- relais, aan lpt, om stopcontacten/lampen/andere dingen te schakelen.
- volumeregelaar
- muziek/video besturing, playlist keuze e.d.
- spraak (om mail voor te lezen bv)
- verwarming (nog niet haalbaar, maar met sommige thermostaten wel werkend te krijgen)
- mededelingen sturen met sms of mail
- LCDtjes

Het voordeel van de modules is dat je niet alles hoeft te gebruiken.

Op zich hoeft het niet eens zo'n heel groot probleem te zijn als je pc uitvalt, de meeste dingen zijn wel redundant uit te voeren. De relais bouw je met een hotelschakeling, zodat je niet afhankelijk bent van de pc. Thermostaat moet je ook los kunnen koppelen zonder gevaren, muziek/film ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Het valt me op dat jullie alles graag met de computer doen (tja oke, we zitten dan wel op een computer forum). Ik ben eigenlijk totaal niet goed in Linux, dus als ik dat dan eerst allemaal moet gaan uitzoeken ben ik weer een tijd verder. Ik zie het zelf meer zitten met een microcontroller met heel veel ingangen (waar je dus ook de computer op kan aansluiten) en heel veel uitgangen (waar je dus relais aan kunt hangen). Via de rs232 poorten op de microcontroller kun je makkelijk met de computer communiceren om bijvoorbeeld te vertellen dan de frituurpan al een uur achter elkaar aanstaat en dan kan de computer op zijn buurt weer een mail of sms verzenden. Maar de kern van de schakeling wil ik houden op de microcontrolllers. Puur omdat je hier veel makkelijker gebruik van input en output kan maken. Als ik bijvoorbeeld dan weer een nieuw input-paneel verzin (bijvoorbeeld in douche of wc) dan is dit heel makkelijk aan te sluiten op het al bestaande netwerk van panelen en uC's. Als je de LPT1 poort meteen gaat gebruiken als outputs dan zou je per LPT poort maar 8 outputs kunnen krijgen (of je moet gaan multiplexen) maar ook dat is een probleem want als de computer opstart doet de LPT poort ook al vanalles (dan zouden dus je lampen enzo aan/uit gaan). En daarom gebruik ik juist uC's omdat ik die ook via de computer kan bedienen, maar wel op een betere manier: RS232 of USB (of eventueel nog LPT, maar dan wel met "codes"). Dan laat ik de uC bijvoorbeeld pas iets doen als die het woord "lamp1aan" heeft ontvangen, en dan zal de RS232 poort echt niet uitsturen als de computer opnieuw opstart ;)

Ik kan me voorstellen dat als je Linux freak bent, en je hebt er alles verstand van dan je dat liever gebruikt. Hierdoor kun je zoals al eerder aangegeven databases opbouwen en logs bijhouden. En uiteraard is dit veel veiliger dan een Win2000 machine met Apache (dat gebruik ik nu voor apparaten aan te sturen via internet). Maarja dan moet je dus linux en database en weet ik wat voor freak zijn :) En zo veel tijd heb ik dus helaas niet. Wel aardige discussie dit ;) Veel leerzame dingen die ik tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

atmoz schreef op 23 maart 2004 @ 11:20:
Het valt me op dat jullie alles graag met de computer doen (tja oke, we zitten dan wel op een computer forum). Ik ben eigenlijk totaal niet goed in Linux, dus als ik dat dan eerst allemaal moet gaan uitzoeken ben ik weer een tijd verder. Ik zie het zelf meer zitten met een microcontroller met heel veel ingangen (waar je dus ook de computer op kan aansluiten) en heel veel uitgangen (waar je dus relais aan kunt hangen). Via de rs232 poorten op de microcontroller kun je makkelijk met de computer communiceren om bijvoorbeeld te vertellen dan de frituurpan al een uur achter elkaar aanstaat en dan kan de computer op zijn buurt weer een mail of sms verzenden. Maar de kern van de schakeling wil ik houden op de microcontrolllers. Puur omdat je hier veel makkelijker gebruik van input en output kan maken. Als ik bijvoorbeeld dan weer een nieuw input-paneel verzin (bijvoorbeeld in douche of wc) dan is dit heel makkelijk aan te sluiten op het al bestaande netwerk van panelen en uC's. Als je de LPT1 poort meteen gaat gebruiken als outputs dan zou je per LPT poort maar 8 outputs kunnen krijgen (of je moet gaan multiplexen) maar ook dat is een probleem want als de computer opstart doet de LPT poort ook al vanalles (dan zouden dus je lampen enzo aan/uit gaan). En daarom gebruik ik juist uC's omdat ik die ook via de computer kan bedienen, maar wel op een betere manier: RS232 of USB (of eventueel nog LPT, maar dan wel met "codes"). Dan laat ik de uC bijvoorbeeld pas iets doen als die het woord "lamp1aan" heeft ontvangen, en dan zal de RS232 poort echt niet uitsturen als de computer opnieuw opstart ;)

Ik kan me voorstellen dat als je Linux freak bent, en je hebt er alles verstand van dan je dat liever gebruikt. Hierdoor kun je zoals al eerder aangegeven databases opbouwen en logs bijhouden. En uiteraard is dit veel veiliger dan een Win2000 machine met Apache (dat gebruik ik nu voor apparaten aan te sturen via internet). Maarja dan moet je dus linux en database en weet ik wat voor freak zijn :) En zo veel tijd heb ik dus helaas niet. Wel aardige discussie dit ;) Veel leerzame dingen die ik tegenkom.
Op zich wel een discussie waard, hoe je de taakverdeling legt tussen uC's en PC... Wat je zegt over dat je linux niet kent is niet echt een probleem, je hoeft echt niet alles te kunnen om het draaiend te krijgen. Dat is juist het idee van zo'n modulaire opzet, je verzint een API, en als je weet hoe je die moet gebruiken hoef je niet te weten wat die achter de schermen doet.

Het grote voordeel van een volwaardige pc is dat je de mogelijkheid hebt om intelligentie toe te passen, je hebt veel meer gegevens tot je beschikking, en ook de mogelijkheden om die gegevens te gebruiken om de acties aan te passen. voorlopig misschien een beetje buiten bereik, maar je zou de computer een soort inschatting kunnen laten maken hoe groot de kans is dat jij slaapt (en dus niet bereikbaar bent voor telefoon, deurbel, enz.), op basis van gegevens zoals
- tijd
- agenda (hoe laat moet je morgen op?)
- lokatie in het huis
- hoe lang je al niet bewogen hebt/geluid gemaakt

Dit kan met uCs niet.

Wat je wel zou kunnen verzinnen is dat je uCs hebt die de apparatuur zelf aanstuurt, en de PC die de uCs weer aanstuurt. Zo heb je het beste uit beide werelden (behalve dan dat je redelijk wat hardware moet fabriceren).

Als ik het dan hebt over een samenwerkingsverband zie ik dat dus in verschillende delen van het systeem, de een (jij bijvoorbeeld) doet het programmeren van de uCs, de ander (ik bijvoorbeeld) doet de spraakherkenningsmodule (heb ik al gezegd dat ik kunstmatige intelligentie studeer? :P), weer een ander doet een webinterface, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

atmoz misschien handig ook gedien je PIC ervaring ?
http://www.usb.org/developers/usb20/

-Touch-screen
volgens mij is het mogelijk om zelf een touchscreen te maken ik las ooit eens een artikel dat je via je serieele poort en een stukje speciaal plastic (25,- eurie ??) ff configen als muis en klaar

- waar extra goodies / idee-en te vinden ?
als je bv kijkt bij de flight-sim freaks, ja die gekken ;) die een hun vlieg-brevet niet hebben gehaald of het geld(wat ze nu wel in de pc hebben gestoken) hadden. hebben ook vaak zeer leuke en gave idee-en
bv:
- een speciaal stukje glas dat je voor een kleine tv zet en dit vergroot tot groot formaat.
- speciale consoles/besturings eenheden hebben gemaakt/te koop om hun vliegtuig simulatie nog echter te laten lijken. Wat let je om dit in een luie stoel te modden ;), of een soort Star Trek Captains Chair te maken ?

daarnaast zijn bv touchpads die vaak in laptops te koop zijn ook los te koop (of uit een oude laptop te slopen)

@smokealot

kwa idee denk ik dat je het zeker goed door hebt echter ik vraag me af of je nog bv op serieel/parallele input wilt rekenen kwa Input/Output omdat je snel met draad lengte en begrenzingen aanloopt dat bepaald dus de plaatsing van de controler daarom zou ik al snel kiezen voor draadloos of een Universeel medium (USB/ethernet)

kwa modules ben ik het ook met je eens. door meerdere input mogelijk heden op de besturing van een object/item denk ik ook dat je redundant genoeg bent

daarnaast is de stabiliteit van je linux systeem evenredig aan de stabiliteit van je stroom toevoer en in nederland ben je hooguit een uurtje zonder stroom , en zelfs d.m.v een ups en een schakeling die bij het weer verkrijgen van spanning de UPS opstart en daarna de PC ben je dat probleem kwijt.
met een extra UPS (Uninteruptable Power Supply) zou je je alarmsysteem en nood-schakelingen een aardige tijd kunnen voorzien van spanning waardoor dat blijft werken.

voordeel dat je modules bij kan maken c.q erbij kan hangen.

----------------------
bliksem en aarding

waar men denk ik niet vaak bij stil staat is bliksem door bv aan 2 zeide van je huis een licht ontvanger te plaatsen die licht van boven (fel licht) opvangt zou je een noodschakeling kunnen maken die alle elektronica uitzet c.q op veilig zet.

daarnaast is denk ik met elektronica een aarding/ground ook zeer belangrijk zeker voor elektronische ruis of andere nare bijberschijnselen.

ik heb bv mijn pc's altijd op een ge-aard net staan al moet ik dit apart aanleggen (draadje naar/aan de c.v verwarming)

pda/gsm/pocket pc of iets dergelijks
voor degenen die auto rijden heb je ook nog vaak de auto-tweakers een pda als route planner of complete pc's in hun auto. maar er zijn mini-pc's (bv https://www.vulcan.com) die al voorzien zijn van wifi en bluetooth en ethernet enzo .. wat let je om een minipc in je auto te plakken en dat van huis, op reis en op werk te gebruiken om je te voorzien van je mp3/film/ en werk data in de buurt van je huis kan je bv inloggen op je huisnetwerk om je garage te openen onderweg had je pc al via je GPS module in de auto en GPRS al je huis voorverwarmd

ik denk idee-en zat..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
_/-\o_

Precies. Dat bedoel ik met de dingen die een pc meer kan.
Echt leipe studie wat je doet (lijkt me). Omdat ik nu maar beschikking over 1 kamer heb ben ik nog niet zo ver gaan denken. Maar later is dit zeker allemaal mogelijk. Zéér interessant dit!! Ik moet nu naar school maar we gaan gewoon verder straks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

vso schreef op 23 maart 2004 @ 12:02:
@smokealot

kwa idee denk ik dat je het zeker goed door hebt echter ik vraag me af of je nog bv op serieel/parallele input wilt rekenen kwa Input/Output omdat je snel met draad lengte en begrenzingen aanloopt dat bepaald dus de plaatsing van de controler daarom zou ik al snel kiezen voor draadloos of een Universeel medium (USB/ethernet)

kwa modules ben ik het ook met je eens. door meerdere input mogelijk heden op de besturing van een object/item denk ik ook dat je redundant genoeg bent

daarnaast is de stabiliteit van je linux systeem evenredig aan de stabiliteit van je stroom toevoer en in nederland ben je hooguit een uurtje zonder stroom , en zelfs d.m.v een ups en een schakeling die bij het weer verkrijgen van spanning de UPS opstart en daarna de PC ben je dat probleem kwijt.
met een extra UPS (Uninteruptable Power Supply) zou je je alarmsysteem en nood-schakelingen een aardige tijd kunnen voorzien van spanning waardoor dat blijft werken.
Serieel moet op zich wel werken, hangt er een beetje vanaf hoe je het doet, maar wat je volgens mij doet is de spanning over twee draadjes laten wisselen tussen 5V en 0V, dat verschil moet volgens mij wel te transporteren zijn over enkele tientallen meters. Draadloos is natuurlijk ook erg mooi, maar het is ook mooi om een LCD + knoppenpaneel in je muur te hebben, gaat wat lastiger draadloos. Bij USB zit je al helemaal snel aan je max afstand, ethernet lijkt me lastig toe te passen op je knoppenpaneeltje.

uiteraard moet je erover nadenken hoe je systeem reageert op stroomuitval, maar bij de meeste dingen is het niet echt een probleem, je hebt nu eenmaal geen licht of muziek als de stroom uitvalt, kun je weinig aan doen. Als je het ook voor beveiliging wilt gebruiken is het een ander verhaal natuurlijk, hoewel de huidige alarmsystemen er ook mee ophouden als de stroom uitvalt lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

smokalot schreef op 23 maart 2004 @ 11:58:
[...]

Op zich wel een discussie waard, hoe je de taakverdeling legt tussen uC's en PC... Wat je zegt over dat je linux niet kent is niet echt een probleem, je hoeft echt niet alles te kunnen om het draaiend te krijgen. Dat is juist het idee van zo'n modulaire opzet, je verzint een API, en als je weet hoe je die moet gebruiken hoef je niet te weten wat die achter de schermen doet.
aanvulling c.q opmerking betreft niks weten van linux
als je op linux + howto zoekt krijg je zo'n lading dat je verzuipt ik zal nog een link posten als ik hem kan vinden hoe je bv je koffie zet apparaat kan besturen. als je dat documentje leest dan zie je de simpelheid er denk ik wel van in
[note to self]
* to-do post linux home elektronics documetje
[/note to self]
Het grote voordeel van een volwaardige pc is dat je de mogelijkheid hebt om
[hoop tekst ...ff inkorten maar]

, enz.
Tja een volwaardige pc is makkelijk te progammeren en hiermee kan je makkelijker combineren mits je de juiste technieken gebruikt

@atmoz
multiplex-wattus ???

tja als je elk apparaat een bepaalde code aangeeft ipv een directe toevoer moet je wel met langere aanstuur strings gaan werken echter aan dit nadeel plakt het grotere voordeel is dat je per ontwerp/unit meer kan besturen door de aansturings code te wijzigen.

als je bv een lamp de code 1101 toekend als identifier en dan met 0000 uit en 0001 aan dan kan je d.m.v 1101-0001 de lamp aanzetten maar wil je daar nu 4 lampen aan hangen dan kan je een bepaalde schakeling maken die dit voor jou toepast. dus dan wordt de code 1101-1111 als je vervolgens binair rekenen toepast kan je nog meer truken toepassen
0000 = 0
0001 = 1
0010 = 2
0011 = 4
0100 = 8
etc
(ben ook geen ster in binair rekenen maar pak de windows calculator (start-->run-calc) en doe dan wiskundig + binair kan je van decimaal naar binair .. en visa versa..door binair te rekenen kan je veel meer doen ...

zie mijn eerdere voorbeeld van de afstandsbediening .. dan gebruik je eignelijk ook hetzelfde principe. dit houd ook in dat je alles zeer duidelijk kan houden kwa functie als je met commando-groep + command-code gaat werken (bitpatroonen)

Je PIC gedeelte zou je niet verliezen maar juist uit kunnen breiden want als je 1 maal een communicatie manier hebt bv serieel kan je d.m.v serieele repeaters en 1 sierele lijn elke module in je huis aansturen via een RS-232 poort ..

en wat weerhoud je ervan om het RS232 dan niet om te zetten naar een fm-radio golfje en op die manier je aansturing te doen...

etc etc ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

vso schreef op 23 maart 2004 @ 12:47:
[...]

aanvulling c.q opmerking betreft niks weten van linux
als je op linux + howto zoekt krijg je zo'n lading dat je verzuipt ik zal nog een link posten als ik hem kan vinden hoe je bv je koffie zet apparaat kan besturen. als je dat documentje leest dan zie je de simpelheid er denk ik wel van in
[note to self]
* to-do post linux home elektronics documetje
[/note to self]

[...]

Tja een volwaardige pc is makkelijk te progammeren en hiermee kan je makkelijker combineren mits je de juiste technieken gebruikt

@atmoz
multiplex-wattus ???

tja als je elk apparaat een bepaalde code aangeeft ipv een directe toevoer moet je wel met langere aanstuur strings gaan werken echter aan dit nadeel plakt het grotere voordeel is dat je per ontwerp/unit meer kan besturen door de aansturings code te wijzigen.

als je bv een lamp de code 1101 toekend als identifier en dan met 0000 uit en 0001 aan dan kan je d.m.v 1101-0001 de lamp aanzetten maar wil je daar nu 4 lampen aan hangen dan kan je een bepaalde schakeling maken die dit voor jou toepast. dus dan wordt de code 1101-1111 als je vervolgens binair rekenen toepast kan je nog meer truken toepassen
0000 = 0
0001 = 1
0010 = 2
0011 = 4
0100 = 8
etc
(ben ook geen ster in binair rekenen maar pak de windows calculator (start-->run-calc) en doe dan wiskundig + binair kan je van decimaal naar binair .. en visa versa..door binair te rekenen kan je veel meer doen ...

zie mijn eerdere voorbeeld van de afstandsbediening .. dan gebruik je eignelijk ook hetzelfde principe. dit houd ook in dat je alles zeer duidelijk kan houden kwa functie als je met commando-groep + command-code gaat werken (bitpatroonen)

Je PIC gedeelte zou je niet verliezen maar juist uit kunnen breiden want als je 1 maal een communicatie manier hebt bv serieel kan je d.m.v serieele repeaters en 1 sierele lijn elke module in je huis aansturen via een RS-232 poort ..

en wat weerhoud je ervan om het RS232 dan niet om te zetten naar een fm-radio golfje en op die manier je aansturing te doen...

etc etc ..
ik ben je voor: ;)
De linux Coffee-howto:
http://tldp.org/HOWTO/Coffee.html

"Yes, Linux DOES make coffee, and it tastes good. "

Met multiplex bedoelt ie volgens mij dat je een soort matrix aanstuurt, ipv dat je de apparaten direct aan de pinnetjes hangt. Geeft hetzelfde idee als jouw opmerking over identificatie-strings...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:21
Commmunicatie kun je ook met I2C doen is veel over te vinden op pic gebied. Ik gebruik het zelf bij een 8051 microprocessor.

Communicatie gaat dan op byte niveau. Je kunt dan ook zelf iets bedenken zoals eerste byte is adres en 2e de data.

Ook communicate via de pc kan op i2c gebied. de electuur heeft hier een aantal voorbeelden van. Via de serieele en parralelle poort. Zo kun je vanalles schakelen en meten.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

beloofde info + links

http://www.beyondlogic.org/
http://www.lvr.com/usbcode.htm
http://www.usb.org/developers

usb modules http://www.gigatechnology.com/usbmodprod.html
(volgens _bas_ uit topic Eigen USB apparaat maken) Sommige PIC's van Microchip (www.microchip.com) hebben een USB interface aan boord.

erug handig ;) http://www.networktechinc.com/technote.html pinouts van pc interfaces

het linux doc
http://www.tldp.org/HOWTO/ (hier vond ik het, met allemaal documenten)

de volgende 2 links zijn een paar voorbeelden zeer kort
http://www.tldp.org/HOWTO/Home-Electrical-Control/relay.html
http://www.tldp.org/HOWTO/Coffee.html

ps je kan in linux en in dos direct (ook onder windows) direct een poort een signaal sturen door op de dos-prompt of command-line het volgende te tikken

dos:
blabla > lpt1
linux:
blabla > /dev/lpt0

ja ik stuur inderdaad de tekst "blabla" naar de printer/parallele poort
smokalot schreef op 23 maart 2004 @ 12:25:
[...]

Serieel moet op zich wel werken, hangt er een beetje vanaf hoe je het doet, maar wat je volgens mij doet is de spanning over twee draadjes laten wisselen tussen 5V en 0V, dat verschil moet volgens mij wel te transporteren zijn over enkele tientallen meters. Draadloos is natuurlijk ook erg mooi, maar het is ook mooi om een LCD + knoppenpaneel in je muur te hebben, gaat wat lastiger draadloos. Bij USB zit je al helemaal snel aan je max afstand, ethernet lijkt me lastig toe te passen op je knoppenpaneeltje.

uiteraard moet je erover nadenken hoe je systeem reageert op stroomuitval, maar bij de meeste dingen is het niet echt een probleem, je hebt nu eenmaal geen licht of muziek als de stroom uitvalt, kun je weinig aan doen. Als je het ook voor beveiliging wilt gebruiken is het een ander verhaal natuurlijk, hoewel de huidige alarmsystemen er ook mee ophouden als de stroom uitvalt lijkt me...
serieel betekend dat je data achter elkaar verstuurt en parallel is naast elkaar
serieel heb je 2 draden nodig (- en + en) en bij parallel heb je meerdere + en 1x een ground c.q min

ff wat history uitleggen
niet lullig bedoeld maar voor referentie kader. want anders blijf je kibbelen over.. onnodige zaken

data wat je serieel verstuurd op een pc kan maar maximaal 115.200 bits per seconde
parallel kan 1.800.000 bits per seconde versturen.

vroeger toen er nog geen kabel/adsl was werd er nog op de telefoon ge-internet met de hoge kosten vandien. nu de modem was in staat om toch redelijk snel webstites te vertonen. dit door afgesproken standaards
doordat de browser bepaalde informatie heeft hoe een webpagina aangeleverd moet worden heeft het vrij weinig code nodig om een lap met tekst weer te geven met een simple achtergrond kleur + letterkleur.

als je een een compleet plaatje over wilt zenden in (BMP formaat) dat betekend dat je de kleur + lokatie van elke pixel moet opgeven. dit is wel nouwkeuriger maar kost zeer veel data. pak maar een willekeurige afbeelding en sla het maar op met het .BMP formaat of .JPG formaat je ziet een groot verschil

de tekst die bij een browser ten opzichte van een complete scherm afdruk versturen is in dit voorbeeld dus inmens. 9Kbyte(tekst) versus 300Kbyte(jpeg afbeelding full screen)

als je kijkt naar de opbouw van een TCP/IP pakket waarmee internet is opgebouwd als fundement communicatie protocoll kan je zien dat een pakket opgebouwd is met een: header en footer + data

header en footer daarin zit kortweg de informatie waar komt het vandaan, afzender adres en antwoord adres. en de informatie die overgebracht moet worden.

[b]o ja RFC (request for comments http://www.rfc.org ?) veel communicatie standaarden enzovoorts
einde referentie kader

nu als ik van wat ik hierboven getikt heb in het referentie kader betekend dat je dmv data paketjes rond te sturen in een netwerk van apparaaten dat je de hele stad zou kunnen besturen als je daar de middelen en macht voor had .. (kan helaas niet ;) )

stel je hebt een auto .. hoe moelijk zou het zijn om het volgende te doen ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
[start-code]
while Een-signaal = 0 wait
if Een-signaal = "start" then goto start-car
if Een-signaal =  "stop" then goto stop-car

[start-car]
check if break-is-on 
check if koppeling-is-vrij
check if power
then car=on and goto start-code
end

[stop-car]
check if break-is-on 
check if koppeling-is-vrij
check if power
then set car=off and goto start-code
end

in dit voorbeeldje send ik een signaal via fm/serieel of via een medium naar de auto en deze start de auto op afstand of zet hem uit. via deze tool kan ik een autodief verhinderen. me auto alvast laten opwarmen terwijl ik nog aan het wakkerworden ben en geen zin heb om de ruit af te krabben.. etc etc

dit doe ik alles via een PIC en wat metertjes mijn auto en een radio ontvangertje + zendertje (scheelt me richten met me afstandsbediening) en weet je wat het erge is hier aan is ??? een auto-fabrikant heeft er al patent op :( :(

maar ja ga jij die auto kopen of ben je de tweaker dit dat ook even op zijn auto mod .. ?

idee-en zijn alleen maar gelimiteerd aan het bedenkings-vermogen van de mens

[ Voor 2% gewijzigd door vso op 23-03-2004 13:44 . Reden: leesbaarder gemaakt ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX
  • Laatst online: 01-05 20:20

WiXX

Kijk uit malloot een...

Ey gast wanneer wil je eens pieken gaan verdienen, want ik d8 dat je mijn alienware kast nog onderhande wou gaan nemen.

Nouja wel vet gedaan deze shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

o ja leuk voor besturings pc zie nieuws: Nanode: e-pc met VIA's EPIA Nano-ITX moederbord
smokalot schreef op 23 maart 2004 @ 13:00:
ik ben je voor: ;)
De linux Coffee-howto:
http://tldp.org/HOWTO/Coffee.html

"Yes, Linux DOES make coffee, and it tastes good. "

Met multiplex bedoelt ie volgens mij dat je een soort matrix aanstuurt, ipv dat je de apparaten direct aan de pinnetjes hangt. Geeft hetzelfde idee als jouw opmerking over identificatie-strings...
You bastard ;)

ja dat multiplexen tja zelfde idee alleen andere manier .. toch ?
b1tje schreef op 23 maart 2004:
Commmunicatie kun je ook met I2C doen is veel over te vinden op pic gebied. Ik gebruik het zelf bij een 8051 microprocessor.

Communicatie gaat dan op byte niveau. Je kunt dan ook zelf iets bedenken zoals eerste byte is adres en 2e de data.

Ook communicate via de pc kan op i2c gebied. de electuur heeft hier een aantal voorbeelden van. Via de serieele en parralelle poort. Zo kun je vanalles schakelen en meten.
kan je wat bladen c.q schema's posten of links ?

maar ja serieel en parallel zijn in mijn ogen wel een beetje uit de tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 23-03-2004 13:54 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

over IR-senden en ontvangen
zoals ik uitgelegd heb doet een RC5 afstands bediening van philips de volgende code 11-1-111101-111111 (start bits +togglebit+groupbits+commando bits) dit zijn 14 bits deze worden omgezet van 14 naar 28 1 wordt 01 en 0 wordt 10 als je dit omzet in een blokdiagram (0=laag en 1=hoog) dan wordt als signaal via de ether verzonden van zender naar ontvanger

ps afhankelijk van welke IR-led kan je een bepaalde afstand halen

o ja voor de Palm(3com pda's) was het bekend dat als je de IR-led verving door een andere kon je 5meter mee halen er is ook speciale software in omloop die een database bevat waarmee je bijna elk gemaakt IRbedienbaar apparaat kan bedienen (leuk als je buren hebt die soms de radio te hard zetten of je je tv niet betaald hebt maar gelukkig die verrekijker om bij je buurman tv te kijken maar hij wil niet zien wat jij wilt zien ;) )

@Atmoz
maar hoe wou je bv een tv bedienen ? door op een IR-zender direct voor je tv IR-recieve led te plakken en deze daarna af te schermen zodat de rest van de afstandsbedieningen niet meer werken ?
of wou je je kostbaare tv openschroeven en dan je IR-led vervangen/aftappen en voorzien van je eigen signaallijn ?

gewoon ff nieuwsgierig

wat ik me opeens zat te bedenken is dat je je devices die je maakt geen eens zo moeilijk op een PC kan aansluiten (of netwerk)

nu we het toch over linux hadden en PIC's denk ik dat je de zaken kan combineren.

wat andere idee-en

ik zou opbouwen c.q eerst beginnen met serieel, USB, UTP, en daarna wireless in deze stappen houd je het makkelijk voor jezelf

stap:
1a) serieel is met je PIC + I2C al snel gedaan.
1b) sloop eens een wireless zender + ontvanger (bv zo'n kop telefoon of babyfoon om zonder draad toch naar je muziek te kunnen luisteren(indien je onder baby ook leuk geluid noemt )
2) USB is daarna ook geen grote stap meer omdat je serieel alleen om hoeft te zetten naar USB
3) van USB naar UTP heb je al converters/ of je kan het wederom zelf maken
4a) en wireless-ethernet zie stap 3
4b) bluetooth zou je ook op USB aan kunnen sluiten

wist je dat ze een webserver hebben gemaakt ter grote van een luciferdoosje ? alleen met een UTP/netwerk aansluiting en (geen stroom geloof ik)

erm zie http://d116.com/ace/ nog kleiner
http://www.quasar.org/mem...-intelligence/thinserver/ wat meer links (sommige doen het niet geloof ik)

ken je die printers die je op je netwerk aan kan sluiten (bv op school of werk) meestal HP printers met een jetDirect kaart erin ..
wist je dat je deze jet-drect kaarten ook ook IP adres kan bereiken ? ga naar zo'n netwerk aangesloten printer en print dat de configuratie pagina/test pagina ..

ga dan weer terug achter je pc zitten en tik in http://xxx.xxx.xxx.xxx/ in ... en tadaa !!! een webpagina van de printer

wat wil ik hiermee laten zien ?

je kan met de bovenstaande links wel een idee krijgen hoe je je Pic's via een ethernet/UTP netwerk zou kunnen besturen

Embedded linux is eigenlijk hetzelfde als een PIC progammeren maar dan iets meer mogelijkheden

Via Embeded linux kan je dit ook doen het enige wat je nodig hebt is een TCP/IP protocol stack en een een IPadress (statisch of dynamisch) kan je ook veel doen gebruik dan DHCP protocol maar dat is voor later.

als je bv kijkt naar wireless toepassingen kan je de volgende apparatuur vinden

- een wireless apparaat dat van een bekabelde omgeving (UTP) naar wireless kan zetten zonder je kast open hoeft te schroeven (Netwerkkaart --->kabel --> wifi-doos)
- printer adapters(van parallel naar wireless) zowel bluetooth als WIfI (waarom zou je hierop een printer aansluiten als je ACS hiermee ook kan bedienen ?
- USB WIFI en bluetoot adapters

kosten

ik denk dat je met je PIC's veel tijd kwijt bent maar misschien goedkoper en voor je doel zeker toepasbaar

denk dat draadloos + pc soms wat duurder uit kan vallen echter je kan er ook meer mee. is dit alleen wel je doel ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
vso schreef op 23 maart 2004 @ 22:37:

@Atmoz
maar hoe wou je bv een tv bedienen ? door op een IR-zender direct voor je tv IR-recieve led te plakken en deze daarna af te schermen zodat de rest van de afstandsbedieningen niet meer werken ?
of wou je je kostbaare tv openschroeven en dan je IR-led vervangen/aftappen en voorzien van je eigen signaallijn ?

gewoon ff nieuwsgierig

....text....
Ja de TV bedien ik (nu al) met een IR LED voor de TV-IR-ontvanger. Voor de DVD speler heb ik speciaal een 2e afstandsbediening geregeld die ik aanstuur met een PIC. Op de rest van de apparaten die nog geen IR hebben bouw ik het zelf doormiddel van een IR zend/ontvang IC. (net zoals hier te zien is in de xbox-mod (ook afstandsbediening zelf gemaakt). Voor de receiver moet ik nog wat leuks bedenken. (misschien IR signalen op computer opnemen en weer laten verzenden).
vso schreef op 23 maart 2004 @ 22:37:
denk dat draadloos + pc soms wat duurder uit kan vallen echter je kan er ook meer mee. is dit alleen wel je doel ?
Tja, mijn doel... ik weet het niet precies. Draadloos lijkt me (in mijn situtatie, en op dit tijdstip) niet heel handig. Ik heb dus maar 1 kamer he (niet al te groot). Later als ik vader ben of in ieder geval verstandig B) en een eigen (groot) huis heb dan gaan de ideeën weer helemaal veranderen. Nu trek ik voor de goedkoopheid nog wel wat draadjes door die 24 vierkante meter heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

atmoz schreef op 24 maart 2004 @ 09:15:
Ja de TV bedien ik (nu al) met een IR LED voor de TV-IR-ontvanger. Voor de DVD speler heb ik speciaal een 2e afstandsbediening geregeld die ik aanstuur met een PIC. Op de rest van de apparaten die nog geen IR hebben bouw ik het zelf doormiddel van een IR zend/ontvang IC. (net zoals hier te zien is in de xbox-mod (ook afstandsbediening zelf gemaakt). Voor de receiver moet ik nog wat leuks bedenken. (misschien IR signalen op computer opnemen en weer laten verzenden).
ik heb bv een afstandsbediening (philips) waarmee ik meeste apparaten in mijn huis zou kunnen bedienen (mits het philips dingen waren)

er zijn leuke afstandsbedieningen te koop.
OP http://www.iwantoneofthose.com/ --> http://www.iwantoneofthos...egory=elec&language=en-GB
o ja deze speakers zijn ook kewl (wireless speakers)
http://www.iwantoneofthose.com/WIRSPE.htm

en bij
http://www.thinkgeek.com/electronics/audio/64fb/

de beste die ik tot nu toe heb kunnen vinden is:
http://www.remotecentral.com/tsu3000/index.html

maar ja een palm+wat software en wat IR-led tweaking heb je ook voor een paar euro van de rommelmarkt .. software wordt wat lastiger maar goed dan heb je hetzelfde idee. ik zou gaan voor 1ntje met accu want die zijn lekker handig.
Tja, mijn doel... ik weet het niet precies. Draadloos lijkt me (in mijn situtatie, en op dit tijdstip) niet heel handig. Ik heb dus maar 1 kamer he (niet al te groot). Later als ik vader ben of in ieder geval verstandig
B) en een eigen (groot) huis heb dan gaan de ideeën weer helemaal veranderen. Nu trek ik voor de goedkoopheid nog wel wat draadjes door die 24 vierkante meter heen...
hehehe tja das waar alhoewel draadloos c.q een algemeen "netwerk" lijkt me verstandiger om aan te leggen als je door je hele huis UTP c.q wireless kan aanleggen is dat natuurlijk verstandiger .. ik ben bezig opzoek naar een huis (ben nog niet zeer verstandig ;) maar wel groot tja... dat kindse moet me vriendin maar voor lief nemen zo niet heeft ze pech .. . boy's with toy's :P toch ?

maar als ik snel bereken extra bedrading in een huis aanleggen tegenover wat draadloze oplossingen zijn veelal goedkoper. voordeel is dat je ook minder geld kwijt bent. en alles makkelijker kan verplaatsen met draad

ik snap niet dat je kiest voor meerdere afstands bedieningen (teminste wat ik ervan snap) ik zou kiezen voor minder .. (kan je ook minder gevechten hebben met je vriendin met wat je wilt zien ...:))
maar goed iedereen het zijne

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfjemidas
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04-2017
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dit natuurlijk ten eerste. Het is geweldig hoe je dit zelf in elkaar hebt gezet..
Helaas gaat mijn technische kennis niet zo ver, toch heb ik zelf iets dergelijks in bescheidenere opstelling gemaakt. Ik heb een pronto neo van philips waarmee ik in ieder geval natuurlijk al mijn apperatuur kan bedienen. Verder heb ik een screen op deze pronto waarmee ik al mijn verlichting kan bedienen. gewoon een stopcontactdoosje met A.B. bij de gamma gehaald, de code van de a.b. in de pronto neo gezet, verlichting via dit doosje laten lopen en zie daar....
Werkt echter alleen binnen hetzelfde vertrek.....
toch cool dat alles via je pc loopt, dat maakt het veel uitgebreider, maar ik denk dat ik dat voorlopig maar even niet moet doen(lees: tot ik een opleiding electronica heb gevolgd van 4 jaar :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wolfjemidas schreef op 24 maart 2004 @ 12:07:
toch cool dat alles via je pc loopt, dat maakt het veel uitgebreider, maar ik denk dat ik dat voorlopig maar even niet moet doen(lees: tot ik een opleiding electronica heb gevolgd van 4 jaar :) )
neu hoeft niet, je moet wel wat verstand hebben van elktronica, maar waarom wil je het wiel opnieuw uitvinden?

begin met zo'n elektro doos lamp aan uit schakelaar etc totdat het moeilijker word.

in het elektuur blad en bij elcetronica zaak kan je ook veel info halen ..
niet groot maar klein beginnen !

Tja vanalles

Pagina: 1