[el] startrek knoppen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.438 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 22:03
Na aanleiding van dit plaatje ben ik het topic gestart

Afbeeldingslocatie: http://www.yoshi.us/web56n/OIA/New%20Folder/close%20up.JPG

Het is van een mod die op madschrimps staat.
Zoals je ziet maakt hij gebruik van een soorte met van startrek idee knoppen.

Maar ik ben er dus achter hij gebruikt siliconen om ze dus soft touch te maken maar wat voor schakelaars gebruikt hij eronder en hoe heeftie die letters er zo netjes op gekregen (mij luk het niet direct op silicone)

Dus ik ben opzoek gegaan en kwam er niet uit touch panels en lift panelen was geen oplossing dus ik dacht laat ik de tweakers hun hoofd er maar eens over breken en aan de grote van dit topic te zien lukt het aardig.

Het gaat dus om het volgende concept

Het moet dus een alla startrek baybus worden.
wat moet de baybus kunnen

ccfl's aan/uit
fans aan/uit (vu meter aan gekoppeld(vermogen moet dus kunnen worden aangepast))
Pc aan/uit/reset

Toekomstige waterpompen aan uit schakelen(deze schakeling moet zodra de pc aangezet word op aan staan(veiligeheid))

Tot nu toe zijn een aantal al een heel erg eind op weg
bliksem
atmoz
virus
sinne

Maar het schiet niet echt op, wat een idee is om evt met zijn alle een keer een weekend af te spreken en dan eens flink te solderen tekeken en andere belangrijke zaken op een rij te zetten. :)

[ Voor 60% gewijzigd door whocarez op 03-09-2003 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

ff mailtje stiuren aan die gast?

als je een flinke knop alleen heb, met een link oppervlak, kan je daar een geprint stuk papier opplakken en daarover je softtouch silicinonezut overheen doen

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

ik heb er ook eens over nagedacht maar dan voor me rammelplank. ik had het idee een dun en zacht rubber te gebruiken. daaronder msischien piezo schakelaartjes, of ook die dingen die in je tobo zitten maar dan dunner...
de text zit misschien ONDER de siliconenkit waardoor het zo mooi is :?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
hmm tja mailtje sture gedaan maar nog geen antwoord na 2 weke.

btw wat is een piezo schakelaar?
zat zelf te denken aan een druk sensor of schakelaar en daar een ic aan hangen maar dan zit ik met me aan en uit knop en me cd-rom knoppe enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84756

offtopic:
Waar heb je die mod precies gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54248

heb je toevallig de url naar dat topic want ik star trek gek. En zit er al lang aan te denken om een toetsenbord ala star trek te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
www.madshrimps.be

nu weer verder ontopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Ben ik nu de enige die het niet ziet?

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

je kunt een goedkoop toetsenbordje uit elkaar halen en dan die plaat die erin ligt misschien gebruiken. hoewel ik neit weet of die geschikt zal zijn, ik zal het een keer testen met een laagje rubber en me oude tobo als ik de tijd ervoor vind :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84756

@Oxigun Dat zou wel moeten lukken.

@UDuckling5 Nee je bent niet de enigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
nu jullie allemaal wete wat die gozer heeft gedaan wil ik nu wel eens weten hoe zijn knoppies werken want die zijn gewoon uber l337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Misschien heeft ie gewoon een stukje folie (zoiets wat ze gebruiken bij beamer projecties iets van plastic :P) Daarop heeft ie de 'woorden' geprint, onder de knop gaten gelegt/vastgeplakt. Vervolgens de siliconen eronder, daaronder een drukknoppie en voila!

(ik weet het is een beetje een ruwe uitleg, maar misschien dat jullie het zo een beetje kunnen volgen :P)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
okay ik snap wat je bedoelt maar dan moet het voorste plaatje nog altijd naar achteren worden gedrukt en dat wil ik juist niet.

Het moet echt zijn dat je het met je vinger aanraakt en dat dan gelijk de actie word uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 21:24

Corn

Raar jongetje

Dit soort dingen worden vaak gedaan met een schakelingetje voor inductie, dus die meet al wanneer je vinger in de buurt komt. Door de gevoeligheid af te stellen kun je dan bepalen in welke mate en afstand hij reageert. Wat ook kan is de binnenkant een klein stukje staal of iets anders geleidends zodat je een aanraakcontact krijgt. Simpele schematjes daarvoor staan op circuitsonline.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Die letters zien eruit alsof ze met een Dymotype geprint zijn (de letters lijken wat blokkerig). Hoe het knopje precies werkt weet ik ook niet...

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 21-05 15:34

virus.elektro

profesionele monitor sloper

letters erop doen kan met vrijfletters. dit zijn letters die op een soort overtrekvel staan. vervolgens leg je het vel met de letterkant naar beneden op het te beleteren opervlag en ga je er met een potlood, achterkant van een lepel of ander bot voorwerp overheen. De letter wordt dan overgebracht op het andere materiaal.

Ik heb mijn kast op deze manier belettert. als je het goed doet zie je er nadehand niets van, lijkt net of de letters op de kast zijn gedrukt

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mij lijkt het zo'n brother "lettertang" daarvan heb je nl. ook zwart op doorzichtig tapes ipv zwart op wit. Te zien aan t beetje gekartelde lettertype (of de foto veroorzaakt dit :) )

[ Voor 6% gewijzigd door Quantor op 11-08-2003 13:32 . Reden: oops niet alle reacties gelezen (dus ook die van Slein niet) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
OKay dat probleem weet ik nu op te lossen.

Ik weet inmiddels dat het mogelijk is om stukkie plexi te nemen daar 2 ledjes in te modden en dan doormiddel van die druk sennsor te kunnen wisselen.

maar nu nog iets van een schema voor die sensor, want ik wil graag weten wat voor type druk sensor je moet hebben en hoe je die aan een plexi plaatje vast zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90168

Misschien dat het aan mij ligt,maar de uitleg staat erbij hoe die het gedaan heeft..Heb het ondertussen nagemaakt als test,en ga een eigen ontwerk erop los laten.Korte uitleg,toetsenbord slopen,contactfolie voorzichtig behandelen,de 2 lagen zijn meestal los en mogen niet verschuiven.Frame maken(b.v 20 x 20 plexi),op de bodem komt de toetsenbord folie,dan een stuk doorzichtig siliconen folie (2 of 3 mm dik) Kijk hiervoor bij een industriele kunstofhandelaar.Daarover komt dan de plaat met de gaten voor de "toetsen" (eigen keus :-) .Plakletters,wrijfletters werken alletwee goed.De schakelaars zijn dus gewoon die uit je tobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
ja je praat nu over het toetsenboard maar ik heb het over de cd-rom lade en di heeft hij doormiddel van een schakelaar gedaan en het paneel aan 1 kant vast gezet en de andere kant ikdruk baar.

maar dat wil ik juist nie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73452

stel dat onder het papier enkel drukknoppen zitten
dan moet je enkel de stukjes die in het metaal uitgesneden zijn opvullen met doorzichtig silicone en de papier vanachter er tegen plakken

min of meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
hmm das een mooie oplossing maar dan zit je nog met een knop die je in moet drukken.
En het moet een knop/sensor zijn die je net aanraakt en die dan al handelt zonder dat je hem indrukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

op oude tv's van Grundig(Z/W) deden ze dit met 2 metalen stripjes. tussen deze stripjes staat een spannng. op het moment dat beide aanraakt, gaat er een klein stroompje lopen.
eh voila een schakelaar. stroom gaat dus door je vinger naar het andere stripje, voel je niks van.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
okay jullie hebben allemaal mooie oplossingen voor de schakelaar aangeleverd gegeven.

Dit mag nu absoluut geen probleem meer zijn.

Maar nu zit ik nog met de aansturing, hoe laat ik die schakelaar weten dat hij uit of aanstaat.

Dit geld dus voor de power het moet een puls schakeling zijn.

En voor de future baybus een on/off schakeling.

En voor de potmeters moet ik nog kijke of dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 21:24

Corn

Raar jongetje

Over die aanraakschakelaars die ik al in mijn eerdere post heb genoemd:
Hier een simpele aan-uit schakelaar:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=45
Hier nog een simpelere:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=53

De laatste kan aangepast worden tot drukcontact door een weerstand in de buurt van de 100k tussen de ingang van de inverter en de grond te maken.
Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58966

Waarom wilt iedereen toch drukschakelaars met twee plaatjes? je staat zelf gewoon onderstroom dus een darlington torretje is genoeg. Samen met een 4027 J/K flip flop kun je van een pulsschakelaar een aan/uit schakelaar maken.

Voor de power kun je om het de schakelaar te laten weten gewoon het mobo ledje gebruiken. als die aan is is het mobo aan als ie uit is niet.
en voor de baybus on/off kun je gewoon een 4027 gebruiken.

(ik zie dat je me al heb aangemeld dus dat komt wel goed :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 11:17

nixan

and then?

virus.elektro schreef op 12 August 2003 @ 13:21:
op oude tv's van Grundig(Z/W) deden ze dit met 2 metalen stripjes. tussen deze stripjes staat een spannng. op het moment dat beide aanraakt, gaat er een klein stroompje lopen.
eh voila een schakelaar. stroom gaat dus door je vinger naar het andere stripje, voel je niks van.
offtopic:
...Weer een van de mysteries uit mijn jeugd opgelost...

Bij ons was het een Philips KTV trouwens

[ Voor 8% gewijzigd door nixan op 13-08-2003 14:09 ]

where is my car?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90168

Maak een flipflop schakeling,kun je makkelijk 2of 4 standen mee maken.2 ic's en wat losse onderdelen en je bent (cheap) klaar.Ook nog voordeel is dat je de aansturing makkelijk met een tiptoets kunt maken.bv de 4028 CMOS en 4041 CMOS kosten nog geen euro.
Met dank aan de electuur :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

@ bliksem dat van die darlinton klopt. maar er moet een plaats zijn waar de stroom voor dit vandaan komt. daarom zijn er 2 plaatjes nodig. jij suggereert dat er maar 1 plaatje nodig is. en dat is hellaas niet waar.

voor het aanzetten is trouwens het aantippen van de plaatjes genoeg, misschien moet je ze wat langer vasthouden

offtopic:
en hij doet het nog steeds na 25 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok als jij zegt dat het niet werkt zal ik mijn schema dat ik net heb getest maar niet afwerken en posten. Jammer ik had net een ontdendert contact wat door 6mm plexiglas kwam. Was echt geweldig net als in apparaten gewoon je vinger op het plexiglas doen en hij schakelde.

GEINTJE

Ik post hem denk ik zo en anders morgen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met gepaste trots presenteer ik: het contactloze tiptoets schema. Al jaren wordt hiernaar gezocht hier op GoT maar nu is het werkelijkheid. Geen geziek meer met twee contactjes enzo gewoon een echte tiptoets (en nog goedkoop ook!)Hij is getest door 6mm plexi en het werkt fantastisch.

ok genoeg tel-sel shit! op naar het schema!

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tip.jpg

dit is dus een ontdenderde tiptoets die je kan gebruiken om een ic aan te sturen. Als je hem niet voor ic's of andere gevoelige componenten wilt gebruiken kun je de potmeter en de condensator weglaten en bv. een led meteen op de emitor van de transistor zetten.

Met de potmeter kun je instellen hoeveel hij ontdendert als je teveel doet kan je niet goed twee keer achter elkaar een toets aanlsag maken en als je te weinig doet ontdendert hij niet goed. De lus die je ziet is de sensor. die kan je gewoon van draad maken het is wel beter om hem in een cirkel of spiraal vorm te maken.

O ja 1 nadeel je kan geen metalen voorplaat gebruiken als je meerder knoppen gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 58966 op 13-08-2003 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Anoniem: 58966 schreef op 13 August 2003 @ 22:04:
Met gepaste trots presenteer ik: het contactloze tiptoets schema. Al jaren wordt hiernaar gezocht hier op GoT maar nu is het werkelijkheid. Geen geziek meer met twee contactjes enzo gewoon een echte tiptoets (en nog goedkoop ook!)Hij is getest door 6mm plexi en het werkt fantastisch.
Ik vind 'm mooi :) Thanks!
ok genoeg tel-sel shit! op naar het schema!
Prima! Ik heb alleen weinig ervaring met schema's lezen (meer met bouwen :P) dus hier wat vraagjes:• Zijn de bovenste twee transistoren samen een BC517, en de onderste een BC547? Of zijn de bovenste beide BC517's? Of zijn de bovenste een 517 en een 547 en moeten we de onderste raden? • Ik neem verder aan dat de 1N4148 de diode is en dat de spoel eigen kluswerk moet worden :)
De lus die je ziet is de sensor. die kan je gewoon van draad maken het is wel beter om hem in een cirkel of spiraal vorm te maken.
• Wat voor draaddikte mogen we gebruiken? • Is deze cirkel/spiraal op een printje te etsen, of werkt het dan niet meer? • Wat is de diameter die je kan/mag gebruiken, en is meer omwentelingen (spiraal dus) beter?
• (edit:) Heeft 'ie trouwens echt een spanningsval van 12V nodig, of zou dit ook vanaf een voltje of 5 werken? 7? 9?

Als dit doet wat je zegt maak je mij heel gelukkig :*)
edit:
Net als virus-elektro twijfel ik trouwens niet aan de kwaliteiten van het schema :D

A propos: PICS!

[ Voor 9% gewijzigd door Rataplan op 13-08-2003 22:27 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

als dit werkt, wat ik niet betwijfel :). heb ik een vraagje, waarom staat de didode in sperrichting. waar komt de spanning trouwens vandaan die er voor zorgt dat er geschakeld wordt, uit je lijf ofzo. ik snap de schakeling verder wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rataplan schreef op 13 August 2003 @ 22:17:
Prima! Ik heb alleen weinig ervaring met schema's lezen (meer met bouwen :P) dus hier wat vraagjes:• Zijn de bovenste twee transistoren samen een BC517, en de onderste een BC547? Of zijn de bovenste beide BC517's? Of zijn de bovenste een 517 en een 547 en moeten we de onderste raden? • Ik neem verder aan dat de 1N4148 de diode is en dat de spoel eigen kluswerk moet worden :)
[...]
• Wat voor draaddikte mogen we gebruiken? • Is deze cirkel/spiraal op een printje te etsen, of werkt het dan niet meer? • Wat is de diameter die je kan/mag gebruiken, en is meer omwentelingen (spiraal dus) beter?
• (edit:) Heeft 'ie trouwens echt een spanningsval van 12V nodig, of zou dit ook vanaf een voltje of 5 werken? 7? 9?
bovenste twee zijn inderdaad samen 1 bc517transistor (darlington) en de onderste is de 547

de diameter maakt volgens mij niet zo uit. bij mij werkte cirkel net zo goed als spiraal. Draad dikte maakt volgens mij niet veel uit en etsen kan dus ook gewoon.

Ik had als spanning 3 volt dus kan met alle voltages denk ik zo'n beetje
virus.elektro schreef op 13 August 2003 @ 22:17:
als dit werkt, wat ik niet betwijfel :). heb ik een vraagje, waarom staat de didode in sperrichting. waar komt de spanning trouwens vandaan die er voor zorgt dat er geschakeld wordt, uit je lijf ofzo. ik snap de schakeling verder wel
Waarom die diode zo moet heb ik totaal geen idee van. Hij zit erin omdat de stroom van de sensor een wisselstroom is. Ik had hem per ongeluk zo gedaan en omgekeerd doet ie het niet. nouja allemaal erg vaag. Volgens mij kan je hem ook gewoon weglaten.
edit:
ja kan je gewoon weglaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• reddevil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 17:15
zie nog een schema (niet getest):
http://www.vego.nl/13/03/03_04.htm

Volgens een forum werkt deze goed

Die heb ik inderdaad ook al eens gezien. Daar had ik ook het idee uit dat er een diode in zou moeten. Het nadeel aan die is dat je wel iets moet hebben om contact te maken en dat is best moeilijk om netjes weg te werken.

• Jack
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

Zijn van die cirkel beide uiteinden verbonden met de (overbodige) diode?
...door de naam van diode kun je dat nie goed zien...

[Specs]

• Mammoth
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

Stel ik wil mijn CD-ROM speler openen met zo een schakelaar. Hoe moet ik dan de bovenstaande schakeling koppelen aan de twee draden die nu uit de CD-ROM komen?
En als ik geen momentschakelaar wil maken? Maar een aan/uit-schakelaar?
Zou iemand een schema voor zo iets erbij kunnen zetten?
Ik zou het zelf willen doen, maar ja, Ik kan schakelingen bouwen volgens een schema, maar ik kan ze niet beredeneren, dus kan ik ze niet aan elkaar knopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mammoth op 14-08-2003 20:28 ]

There could be only one, too bad it wasn't me

@ Siris: nee ze zijn niet verbonden met elkaar. maar 1 is verbonden met de overbodige diode.

@ Mommoth: voor de cd speler kan je het beste een mosfet gebruiken. Voor de schakelaar kan je het beste een 4027 ic gebruiken. ik zal zo wel wat gaan tekenen want ik denk dat er wel meer mensen hierin geinterreseerd zijn

Anoniem: 54248

Anoniem: 58966 schreef op 14 augustus 2003 @ 20:48:
@ Siris: nee ze zijn niet verbonden met elkaar. maar 1 is verbonden met de overbodige diode.

@ Mommoth: voor de cd speler kan je het beste een mosfet gebruiken. Voor de schakelaar kan je het beste een 4027 ic gebruiken. ik zal zo wel wat gaan tekenen want ik denk dat er wel meer mensen hierin geinterreseerd zijn
Nah anders ik wel ben al een hele tijd bezig om zulke tiptoest schema te vinden maar deze ziet er wel erug goed uit.
Laat die tekeningen maar komen.

• whocarez
enigste nadeel op dit moment is dat er een minimale ruimte van ongeveer 1cm tussen de toetsen in moet zitten

• The Specialist
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 22:51
Volgens mij zijn deze schakelaars best makkelijk te maken. Zorg gewoon dat je een Dymo lettertang hebt en enkele oude siliconen badmutsen (jaja, die dingen die je op je kop zet).
Knip vervolgens enkele reepjes uit de badmuts en maak daar je soft-touch knop van. Maak met de lettertang een text en plak deze op de reepjes. Vervolgens ff op een schakelaar monteren en ergens op een paneel bevestigen. Verbind vervolgens de schakelaar met een elektronische schakel-schakeling met daaraan gekoppeld een anti-dender schakeling tegen het ongewenst snel aan- en uitschakelen. Moet toch lukken volgens mij?

Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb net nog even een schakelingetje gemaakt om van de puls een schakelaar te maken. Het werkt met een HEF4027 IC. Dit is een J/K flipflop. Er zitten er twee in de ic dus heb ik de andere er ook bijgezet zodat je de pinnummers weet. De uitgang van de tip toets is gewoon aan te sluiten aan het bolletje bij de clock. Elke flip flop heeft twee uitgangen. hier tussen wisselt hij dus per puls.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/pulsschakelaar.jpg

Het mosfet schema komt ook nog maar ik zal eerst even een goede mosfet uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

je tiptoets is toch ook al een schakelaar?
waarvoor is deze extra flipflop schakeling nodig dan?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
hoe wil jij anders evt een ledje aansture? rood wanneer uit en groen wanneer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
Kun je het niet gewoon maken zoals op je magnetron? Daar zit bij mij zo'n folie keypad op... met gewone miniatuur druktoetsjes... Zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/17/17DD953E4AC1D98EE10000000A010251.JPG
Opbouw:
code:
1
2
3
4
5
  |                    |
  |      |       <|    |
  |                    |
  |      |       <|    |
folie   vorm    toets  print

Op de folie staan dus de beschrijvingen en de vormen geprint..
Met vorm bedoel ik een (hard)plastic paneeltje met de vormen eruit geknipt.. Dus als je een parallellogram wil zoals in de topicstart, zit die vorm in het plastic. Hiermee zorg je ervoor dat als je aan de rand van de knop duwt dat ie het nog doet.
Ja en achter de plastic vormpjes dan uiteraard de schakelaars zelf en de print.

Dus dat was mijn idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Siris schreef op 15 August 2003 @ 13:35:
je tiptoets is toch ook al een schakelaar?
waarvoor is deze extra flipflop schakeling nodig dan?
De "originele" tiptoets is een maakcontact-schakelaar (stateless switch), die dus alleen schakelt zolang de gebruiker 'm aanraakt. Deze is bijvoorbeeld bruikbaar als reset-toets of voor een toetsenbord.

Deze flipflopschakeling wisselt tussen een aan- en een uit-stand en houdt de gekozen setting vast. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om een fan (led, lamp, ...) aan te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Ik heb even een printje ontworpen voor de 2 dingen die bliksem getekend heeft..
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/sporenzijde.png
600dpi

Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/componentenzijde.png
600dpi
[De plaatjes zijn geresized weergegeven]

De soldeerpad zonder omschrijving is de aansluiting naar het plaatje [wat jullie ongetwijfeld al hadden geraden]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Tevens nog een aanvulling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
+------------------------+   overtrekpapier / kalkpapier
|                        |
+========================+   plexi
|                        |
|    ( ^ )------\        |   "detectielus";
|               |        |   de ^ stelt een ledje voor
|    [   ]   ||/         |
|    ===========+        |   printje
+------------------------+

Dit is wat ik ermee wil doen. Ipv matpapier en doorzichtig plexi kun je of course ook gewoon wit/frosted plexi gebruiken :)

Het hoort trouwens dicht tegen op elkaar te liggen, maar voor het overzicht heb ik er een soort van exploded view van gemaakt :)

[ Voor 13% gewijzigd door insan1ty op 18-08-2003 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-05 14:19
Misschien een tikje offtopic, maar als je echt extreem bent en trekkie bent, waarom koop je dan gewoon niet een klein touch lcd-tje en maakt een programmatje dat de knoppen immiteerd. Dan kan je er meeteen een echt LCARS (Library computer acces and data retrieval software) keypad maken en dat is natuurlijk extreem stoer. Ook de geluiden erbij :7 Je zou op die manier ergens een lcd zo groot als je toetsenbord kunnen proberen te krijgen en dat ombouwen. Natuurlijk is een lcd wel een erg dure oplossing maar het is wel het vetste :) Eigenlijk een gewone lcd voor normale casemods dus maar ook met touch (als die er zijn, ik betwijfel het niet).

5800X3D | 4090 TUF | 32 GB 3600 CL14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
omdat als je pc uitstaat hoe wil je hem dan aanzetten???? als je dat paneel gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mammoth
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

whocarez schreef op 18 August 2003 @ 11:22:
omdat als je pc uitstaat hoe wil je hem dan aanzetten???? als je dat paneel gebruikt
Dat komt door de ATX specificatie. Je zet toch ook je computer aan met een momentschakelaar.
Als je bedoelt, de stroom staat er niet op, dan moet je denk ik met een accu'tje werken. Die kan dan de schakeling voeden, en wordt opgeladen als de stroom erop staat.

edit:
Het is inderdaad niet de beste oplossing, maar ik denk dat de meeste mensen gewoon de stekker eruit halen, of een gewone schakelaar gebruiken voor de stroom er op of er af te halen. Om de voeding voor de schakeling te krijgen heb ik gewoon de 220V afgetapt, en een adapter erop aangesloten (het is wel een kleine adapter). Zo kon ik verschillende apparaten aansluiten op mijn pc. Hij is er nu af, maar ik denk dat ik hem weer ga gebruiken voor oa dit tiptoets projectje.

En BTW, ik heb accu'tje gehad die meerdere maanden genoeg kracht hadden om zo een schakeling te voeden, en zodra de stroom er weer opstaat, kan hij weer opladen

[ Voor 43% gewijzigd door Mammoth op 18-08-2003 13:27 ]

There could be only one, too bad it wasn't me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 10:14
Mammoth schreef op 18 August 2003 @ 12:14:
[...]

Dat komt door de ATX specificatie. Je zet toch ook je computer aan met een momentschakelaar.
Als je bedoelt, de stroom staat er niet op, dan moet je denk ik met een accu'tje werken. Die kan dan de schakeling voeden, en wordt opgeladen als de stroom erop staat.
En dan staat je PC een tijdje uit vanwege vakantie ofzo, en ben je de klos :)
Slechte oplossing dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Qylos schreef op 18 augustus 2003 @ 09:24:
Misschien een tikje offtopic, maar als je echt extreem bent en trekkie bent, waarom koop je dan gewoon niet een klein touch lcd-tje en maakt een programmatje dat de knoppen immiteerd. Dan kan je er meeteen een echt LCARS (Library computer acces and data retrieval software) keypad maken en dat is natuurlijk extreem stoer. Ook de geluiden erbij :7 Je zou op die manier ergens een lcd zo groot als je toetsenbord kunnen proberen te krijgen en dat ombouwen. Natuurlijk is een lcd wel een erg dure oplossing maar het is wel het vetste :) Eigenlijk een gewone lcd voor normale casemods dus maar ook met touch (als die er zijn, ik betwijfel het niet).
offtopic:
Pak dan een Pocket PC en installeer dit: http://www.scarybearsoftware.com/ppc_tc_overview.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Insan1ty bedankt voor de printjes :) (zou je trouwens het klakpapier niet onder het plexi doen of het plexi gewoon mat schuren?)

Voor de rest ik ben bezig met een mooie tutorial te maken. Ik zal proberen dan ook wat meer printjes te maken en misschien is er een mogelijkheid dat iemand ze gaat maken zodat degene die geen printplaatjes kunnen maken ze kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Anoniem: 58966 schreef op 18 August 2003 @ 15:09:
Insan1ty bedankt voor de printjes :) (zou je trouwens het klakpapier niet onder het plexi doen of het plexi gewoon mat schuren?)
Dat zou natuurlijk ook kunnen
Voor de rest ik ben bezig met een mooie tutorial te maken. Ik zal proberen dan ook wat meer printjes te maken en misschien is er een mogelijkheid dat iemand ze gaat maken zodat degene die geen printplaatjes kunnen maken ze kunnen kopen.
Wat ik je gister had gestuurd klopte niet echt... aangezien je de print van onder ontwerpt moet die IC dus gespiegeld zitten :)
Dus dat is nu gefixt :)

Onderdelenlijst:
• CMOS IC 4027 [€0.70]
• IC voetje met gedraaide contacten, 16 polig [€0.49]
• Transistor BC547 [€0.14]
• Transistor BC517 [€0.28]
• Condensator 10µF, radiaal [€0.19]
• (Instel-)Potmeter 10KOhm [€0.40]
Totaal: €2.20

De diode heb ik dus weggelaten omdat die weinig nut had. Hij zit ook niet op de print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80555

ehh gast, de toetsen van een magneetron werken echt NIET met miniatuurschakenlaars. maar wel zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
|=folie
\=contact
    folie laag 1 + contact 1      folie laag 2       folia laag 3 + contact 2
       |                     ||                      |
       |\                                           \|  knop1
       |\                                           \|
       |\                                           \|  knop2

als je er dan op drukt maken laag 1 en 3 contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Laatst online: 06:52

Ibex

^^ met stom.

insan1ty schreef op 18 August 2003 @ 16:05:
[...]

Onderdelenlijst:
• CMOS IC 4027 [€0.70]
• IC voetje met gedraaide contacten, 16 polig [€0.49]
• Transistor BC547 [€0.14]
• Transistor BC517 [€0.28]
• Condensator 10µF, radiaal [€0.19]
• (Instel-)Potmeter 10KOhm [€0.40]
Totaal: €2.20

De diode heb ik dus weggelaten omdat die weinig nut had. Hij zit ook niet op de print.
Eeeuhm, ben ik nou helemaal in de war of meen ik het goed als er geen 3 tranisitors (2 BC517 en 1 BC547) moeten zijn?

En dan nog een vraagje, bij het schematje voor de J/K flipflop, helemaal rechts, zijn er twee "losse" draadjes met IC 1P tussen, moeten die aan pin 8 en 15 worden vastgezet of lees ik iets verkeerd af?

Offtopic: zou ik niet beter eerst mijn vragen bedenken dat ik niet 3 keer moet editen... wat voel ik me een rund soms :p

terug ontopic: een derde vraagje: hoe kan ik met Q en Q' nu bijvoorbeeld een ventilator aansturen? of een reeks ledjes laten branden? Ik veronderstel nog een transistor nodig te hebben, maar welke? (en hoe sluit ik die aan?)

[ Voor 42% gewijzigd door Ibex op 19-08-2003 09:32 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

zoals bliksem zegt wisselt de status van de flipflop iedere keer als je de toets aanraakt. 1 ledje kan je gewoon met die uitgang aansturen, gewoon er aan hangen met voorschakel weerstand en dan naar de gnd
dus zo iets: jij drukt op de knop-> led gaat aan. Jij drukt weer op de knop-> led gaat uit.
Q' heeft precies de tegenovergestelde satus, als Q laag is, is Q' hoog.

voor meerdere ledjes, fans en andere dingen zou ik zeker een transistor gebruiken.
aanbevolen transitoren
tot 200 ma de BC547 C
tot 1 A de BC140
tot 1,5 A de BC653
1 van beide uitgangen, eventueel via een weerstand, aan de basis van de transistor hangen. de belasting (fan, led rijtje, enz) aan de emitter hangen. 12V of 5V of welk voltage dan ook aan de collector hangen

ik zal een mooi printje maken in eagle, schakelaars komen dan op de print.

verder heb ik nog een vraag: zou dit ook bij SMD werken, ik denk van wel maar weet dit niet zeker

[ Voor 12% gewijzigd door virus.elektro op 19-08-2003 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Anoniem: 80555 schreef op 18 August 2003 @ 23:04:
[...]

ehh gast, de toetsen van een magneetron werken echt NIET met miniatuurschakenlaars. maar wel zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
|=folie
\=contact
    folie laag 1 + contact 1      folie laag 2       folia laag 3 + contact 2
       |\                                           \|  knop1
       |\                                           \|  knop2

als je er dan op drukt maken laag 1 en 3 contact.
Uh nou het bedieningspaneel van de magnetron dat ik gesloopt had had dit echt wel. Zou misschien per merk/periode kunnen verschillen?
Ibex schreef op 19 August 2003 @ 09:00:
[...]

Eeeuhm, ben ik nou helemaal in de war of meen ik het goed als er geen 3 tranisitors (2 BC517 en 1 BC547) moeten zijn?
Die 2 dingen onder elkaar zitten in 1 onderdeel... Het is een Darlington transistor. Check de datasheet
En dan nog een vraagje, bij het schematje voor de J/K flipflop, helemaal rechts, zijn er twee "losse" draadjes met IC 1P tussen, moeten die aan pin 8 en 15 worden vastgezet of lees ik iets verkeerd af?
Dat lees jij helemaal goed af :) Het is alleen wel pin 16 en niet 15.
Offtopic: zou ik niet beter eerst mijn vragen bedenken dat ik niet 3 keer moet editen... wat voel ik me een rund soms :p

terug ontopic: een derde vraagje: hoe kan ik met Q en Q' nu bijvoorbeeld een ventilator aansturen? of een reeks ledjes laten branden? Ik veronderstel nog een transistor nodig te hebben, maar welke? (en hoe sluit ik die aan?)

[ Voor 3% gewijzigd door insan1ty op 21-08-2003 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aangezien er nogal veel interresse voor is zal ik er wel een pagina over makan op m'n website. dan kan dit schema ook in de toekomst nog worden gebruikt.

Als je een schema hebt kun je het naar me mailen (bliksem999@hotmail.com) dan zorg i, wel dat het allemaal op die pagina komt.

O ja ik heb al iemand gevonden die wel printjes wil gaan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebras
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 17:36
Wellicht interesant, hoef je zelf niet te klooien (tweaken?).

Afbeeldingslocatie: http://www.dsi-keyboards.com/backlit.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.dsi-store.com/pics/Eluminex/lit1.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door ebras op 19-08-2003 16:29 . Reden: N.a.v. tip insan1ty ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Tom's hardware laat niet doorlinken... Paste ff de URL naar het artikel anders..3

Hm... heb net onderdeeltjes gehaald en de print gesoldeerd... Maar werken doet ie niet.
Is er eigenlijk al wel een werkend prototype bekend?

[ Voor 55% gewijzigd door insan1ty op 19-08-2003 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Dit had een edit moeten zijn |:(

[ Voor 80% gewijzigd door insan1ty op 19-08-2003 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71919

ebras schreef op 19 augustus 2003 @ 14:33:
Wellicht interesant, hoef je zelf niet te klooien (tweaken?).

[afbeelding]
[afbeelding]
Hmm, ziet er nice uit dat toetsenbord.
Alleen is zelf "klooien" wel leuker om te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Ja plus dat je dan je eigen knoppen met hun eigen doel kunt realiseren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

insan1ty schreef op 19 August 2003 @ 13:21:
[...]

Dat lees jij helemaal goed af :)

[...]
Hmz, als ik ff kijk, zie ik dat pin 15 een uitgangspin is van de tweede flipflop. Zou het niet pin 16 moeten zijn? (dat zou logischer zijn denk ik, want zowel pin 8 als pin 16 zijn pinnen die (dacht ik) de voeding van de chip voorzien. Ook lijlkt het me redelijk raar om een signaal op de uitgang van een schakeling te steken.

Is het dus idd pin 16, of toch pin 15 (indien dat geval, leg eens uit aub?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

review van het toetsenbordje: http://www.computerbase.d...9e27ba9be63b173de92cdbec8

http://www.caseking.de/sh...th=31_113&products_id=630

Afbeeldingslocatie: http://www.caseking.de/shop/catalog/images/gata_003_2g.jpg?pID=630

[ Voor 19% gewijzigd door Spice op 19-08-2003 19:15 ]

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Ibex schreef op 19 August 2003 @ 19:13:
[...]

Hmz, als ik ff kijk, zie ik dat pin 15 een uitgangspin is van de tweede flipflop. Zou het niet pin 16 moeten zijn? (dat zou logischer zijn denk ik, want zowel pin 8 als pin 16 zijn pinnen die (dacht ik) de voeding van de chip voorzien. Ook lijlkt het me redelijk raar om een signaal op de uitgang van een schakeling te steken.

Is het dus idd pin 16, of toch pin 15 (indien dat geval, leg eens uit aub?)
Die 6 lijkt nogal op een 5... Maar hij is toch net anders..
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/pulsschakelaar.jpg

Pinout:
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/pinout.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door insan1ty op 20-08-2003 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

een onduidelijkheid hierbij, op het schema hierboven word slecht 1 flipflop gebruikt, maar op het sporenprintje zie ik dat ook pin 9, 10, 11, 12,.. worden gebruikt (van de tweede flipflop). Moet ik dan het sporenprintje volgen of het schema hierboven? (Want bij het schema hierboven kan ik dan natuurlijk 2 toetsen per chip maken :))

[ Voor 29% gewijzigd door Ibex op 20-08-2003 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan inderdaad twee toetsen per chip gebruiken. Ik denk dat ik het enige werkende prototype (op breadboard) heb maar waarschijnlijk ben ik niet geloofwaardig genoeg (iedere gek kan beweren iets gemaakt te hebben dat alleen bij hem werkt) Ik kwam er wel laatst achter dat ze het niet overal even goed doen.

Ik zal eens kijken of ik vanmiddag nog wat kan maken,testen of ontwerpen.

O ja die voedingspin moet idd 16 zijn. Komt door de brakke plaatjes. Op de pagina komen betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
zo'n tobo is leuk kost een hoop maar lijkt niet op startrek. Ben zelf nu ook aan het solderen maar werkend issie nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Ibex schreef op 20 August 2003 @ 08:48:
een onduidelijkheid hierbij, op het schema hierboven word slecht 1 flipflop gebruikt, maar op het sporenprintje zie ik dat ook pin 9, 10, 11, 12,.. worden gebruikt (van de tweede flipflop). Moet ik dan het sporenprintje volgen of het schema hierboven? (Want bij het schema hierboven kan ik dan natuurlijk 2 toetsen per chip maken :))
Die worden niet gebruikt. Let erop dat de sporen natuurlijk gespiegeld zijn aan de componenten.. het zijn 2 verschillende kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

hmz, ik heb de schakeling gemaakt, maar deze werkt niet, ik had eerst de schakeling gemaakt zonder de flipflop, en toen ging de led maar niet uit, enkel als ik aan de draad die als knop diende kwam dimde de led zeer lichtjes. nu hadt de flipflop eraan en doet de led helemaal nix meer. iemand een id wat er mis zou kunnen zijn? (de schakeling klopt, dat heb ik al nagekeken)

edit; de ledjes opnieuw te hebben vastgesoldeerd om slecht contaéct uit te sluiten, branden de ledjes. Ik heb er aangesloten op Q en Q' dus naar ik denk zou er dan telkens een moeten branden, en een niet. ze branden echter alle twee, als ik aan de 'toets' kom, merk in enkel das de ledjes een beetje flikkeren, ook indien ik de weerstand tracht af te regelen, krijg ik geen 'reactie' van de leds.

edit2; ik heb nu eens de print volledig opnieuw gemaakt, ze werkt... voor de verandering gewoon wat lomp geweest }:O

edit 3; toch nog een probleempje, de schakeling werkt in die zin dat ik het kan aanschakelen, maar een zodra ik 1/2 seconden loslaat knippert het lampje en gaat het vervolgens terug uit. en als het dan eens langer blijft branden, krijg ik het niet eens uit :s wat doe ik nu mis?

[ Voor 61% gewijzigd door Ibex op 20-08-2003 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Ff een vraagje, met welke spanning voed je de schakeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm nog iets wat problemen kan geven. Ik ben vergeten de ground in het schema te tekenen. Onder de condensator en potmeter moet je nog een ground aansluiten. Ik ben al bezig met betere schema's

Als iemand nog iets wil kwa schema's of printplaten, gewoon posten dan kan ik kijken of ik iets kan maken. Ik ga nu dus naast deze twee schema's ook nog een mosfet schema maken zodat je knoppen kunt vervangen.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 58966 op 20-08-2003 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog ff een vraagje. Ik ben nu bezig met die KL*T* print van die flip-flop (Insan1ty ik snap niet dat jij het niet heel snel hebt opgegeven als ik niet werd gemotiveerd door vele tweakertjes die met smart wachten had ik allang de computer in elkaar getrapt. Ik heb nog nooit zo'n rottige printplaat meegemaakt.

Maar ik had een vraag :D : Als uitgangen zal ik maar transistors of mosfets zetten. Ik zal zorgen dat jullie zelf kunnen besluiten hoe groot ze moeten zijn. Maar moeten de twee pinnen met elkaar verbonden worden (mosfets) of moet er gewoon een plus en min opstaan zodat je bijvoorbeeld rechtstreeks een led erop kan zetten (transistors)

P.S. Mag ik hiervoor zomaar een poll openen?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 58966 op 20-08-2003 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

ik zal morgen ochtend een printje van mij hier neerzetten, tevens zal ik een keer kijken of het ook met smd werkt, maar dat kan ik alleen op school doen, dus dat wordt waarschijnlijk pas volgende week of later

• insan1ty
Anoniem: 58966 schreef op 20 augustus 2003 @ 21:34:
Nog ff een vraagje. Ik ben nu bezig met die KL*T* print van die flip-flop (Insan1ty ik snap niet dat jij het niet heel snel hebt opgegeven als ik niet werd gemotiveerd door vele tweakertjes die met smart wachten had ik allang de computer in elkaar getrapt. Ik heb nog nooit zo'n rottige printplaat meegemaakt.

Maar ik had een vraag :D : Als uitgangen zal ik maar transistors of mosfets zetten. Ik zal zorgen dat jullie zelf kunnen besluiten hoe groot ze moeten zijn. Maar moeten de twee pinnen met elkaar verbonden worden (mosfets) of moet er gewoon een plus en min opstaan zodat je bijvoorbeeld rechtstreeks een led erop kan zetten (transistors)

P.S. Mag ik hiervoor zomaar een poll openen?
Ik heb daar een heel makkelijke manier voor... Gewoon een papiertje pakken en tekenen... Dan verbeteren qua plaatsing en opnieuw tekenen op een nieuw blaadje... Etc.
Zo heb ik voor mijn printje 4 blaadjes nodig gehad en dan is het in Eagle zo gedaan.. Het enige wat ik klote vind is als je ergens draadbruggen moet maken die andere sporen kruisen. Dan zou je dus eik een dubbelzijdige print moeten maken maar dat lukt me niet... dat is veel te precies.

Btw als je m moet hebben... hier is de .brd uit eagle :)
[Could've just asked ;) ]

En ja, je mag "zomaar" een poll openen :) (Je zou eens naar het aantal nutteloze polls in de HK moeten kijken :X )

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

gosj, bedankt op voorhand al bliksem en insan1ty voor jullie werk, want ik en electronica gaan jammer genoeg nog niet zooo goed samen blijkbaar :)

Anoniem: 26576

Als je een schakeling ontwerpt moet je je aan bepaalde regels houden en dat zie ik hier nergens in terug, niet in het schema en niet in het printontwerp.
Ik zie nergens een ontkoppelcondensator en die is in schakelingen waarin leden van de CMOS4000 familie in zitten toch echt noodzakelijk voor een goede werking.

Verder hangen de ingangen van niet gebruikte poorten los en dat kan de goede werking van de schakeling ook nadelig beinvloeden.

Als je een printje ontwerpt, zorg er dan voor dat alle aansluitingen aan de rand van de print komen te zitten, dit voorkomt het gepruts tussen de componenten in, en hoekgaten voor de bevestiging is ook altijd makkelijk.

Bij een goed printontwerp hebben de printsporen de juiste breedte, sporen tussen ICpennen en aansluitpennen van torren moeten dus zo smal zijn dat er nog genoeg ruimte tussen sporen onderling en componentenpinnen over is.

Ook de soldeereilanden moeten de juiste afmetingen hebben, gatdiameters moeten correct zin ect...

Beschouw dit maar als opbouwende kritiek, een slecht ontworpen schakeling en/of printje brengt bij de praktische uitvoering alleen maar ergernis met zich mee.

Btw, bij het maken van een printlayout ga je uit van de componentenzijde, niet van de sporenkant.
Ik heb de layout van de Eagle-file bekeken, kun je niks mee....

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 21-08-2003 11:10 ]

Anoniem: 31605

Je geeft pulsjes dus met een flipflopje moet je een heel eind kunnen komen.
Tsja potmeters,
Je kan ipv potmeters ook hier tiptoetsen gebruiken. 1x = traag 2x = sneller 3x = nog sneller etc etc. De pulsen tel je via een microcontrollertje (12f675). Deze laat je dan een pwm signaal genereren waarmee je de fan(s) aanstuurt.

Misschien iets ingewikkelder dan een gewone POT meter. Maar het is wel een sjiekere/nettere oplossing als je het mij vraagt :)

[edit]
Oeps er hingen nog 4 pagina's aan vast. Die had ik niet gezien |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 31605 op 21-08-2003 11:29 ]

• virus.elektro

virus.elektro

goed, even mijn printje aangepast aan exter's tips.
alleen aan welke kant moet die ontkoppelcondensator eigenlijk, VDD of VSS van de ic
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/hoezo-rietveldenco/printplaat.jpg
eagle staat hier ook www.home.zonnet.nl/hoezo-rietveldenco/untitled.brd

[ Voor 4% gewijzigd door virus.elektro op 21-08-2003 12:14 ]

ik heb net mijn printplaat af. hij voldoet aan al exters eisen behalve de condensator. Maar moet die wel? een computer voeding is toch stabiel genoeg?

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

heb je het printje niet iets groter? :$

dat printje van Virus electro is zo te zien zelfs al te groot (je zal hem iig moeten verkleinen op de printplaat)

Een ontkoppelCtje komt over de voedingsspanningsaansluitingen, zo dicht mogelijk bij het IC, wordt meestal 100n voor gebruikt.
In een datasheet van CMOS IC's wordt vaak 220n vermeld. in de praktijk kan je vaak met 100n per 3 IC's volstaan.
Ikzelf zet altijd ook nog een elcootje over de voeding (10uF oid), mochten de aansluitdraden wat lang uitvallen, is er toch nog ontkoppeling.

Ik zou het printje (35 x 35) zo gemaakt hebben (mede dankzij insan1ty, dat was een leuk begin) , maar dat is voor iedereen weer anders.
Er is nog wel ruimte om bij de ingang een spoeltje mee te etsen, maar als je dat doet ben je wel erg plaatsgebonden met het printje.

Maar alvorens het printje te maken moet ie wel goed uitgetest zijn, daar heb ik me niet mee bezig gehouden.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new3/flfl.png

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 21-08-2003 13:44 ]

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

wat zijn nu de definitieve onderdelen die je nodig hebt?

Mmm, ben er wat mee aan het experimenteren geweest, op de emitter van de BC547 staat zo'n 7V en als je het spoeltje aanraakt wordt dat 10V met een flinke rimpel.
Al met al niet erg netjes, maar dat was wel te verwachten met zo'n enorme versterking en een open basis maar ik denk niet dat dat de betrouwbaarheid ten goede komt.
Zal ook wel afhankelijk zijn van de omgeving, veel of weinig elektromagnetische golven in the air....

edit
Schakeling nog eens opnieuw opgezet, nu met een goed werkende JK-flipflop erachter.
Zeer onstabiel, sterk afhankelijk van de waarde van emitterweerstand en waarde van de elco.
Met een te grote elco werkt ie helemaal niet en met een kleinere wordt de rimpel erover zo groot dat het LEDje dat met een torretje op de uitgang van de FF zit vrolijk knippert.

'k zou het niet doen...

Het schakelingetje van de vego site heb ik in het verleden al eens getest, die werkte wel goed, als je die voor een JK-ff zet zal ie wel werken....

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 21-08-2003 16:00 ]

Dat was het verkeerde knopje...

[ Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 21-08-2003 15:58 ]

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

ik denk dat ik het id van exter ga volgen. Nu een laatste vraag, als ik met de uitgang van de J/K flipflop een schakeling wil doen werken van 12V (denk ik aan de traditionele 12V fan's met een ledje enzow), hoe doe ik dit het beste, met een relais of met een transistor? (en welke, want ik zou niet weten welek relais/transistor daarvoor het beste is)

Ik ga eens zoeken achter software voor printjes te ontwerpen op linux en zal dan eens de handen uit de mouwen steken voior het printje, zo doe ik ook iets voor jullie ;)

Je kunt op de uitgang van de 4027 een BC547 tor aansluiten, die kan stromen tot 100mA verwerken. Weerstandje in de basisleiding, emitter aan nul en tussen collector en voedingsplus zet je dan een fan.
Als er wat meer stroom moet worden geleverd kun je een BC141 nemen.
Mocht de uitgangsspaning ten gevolge van de uitgangsstroom dalen dan kun je je toevlucht nemen tot een darlington zoals de BC517. Een zwaarder type is de BD679.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 21-08-2003 17:32 ]

@ exter: dit project is nog lang niet afgelopen. Ik had op deze manier zelf al een vrij stabiele knop gemaakt maar je moet inderdaad de weerstand goed instellen om een goed signaal te krijgen. Ik zal eens kijken of er niks beter is te maken. Misschien iets met een comparatorje ofzo.

@ de rest ik ga zo beginnen met die pagina. Hij komt te staan op www.bliksem999.tk dus je kan vanaf nu kijken wat er is :)

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

geen deftige software te vinden, sorry

exter, dus laten we zeggen, de uitgang van de flipflop sluit ik recht aan op pin2 van de transistor, den ground aan pint 3 en de fan aan pin 1? of moest er nu tussen de uitgang van de flipflop en de transistor een weerstandje (van hoe groot)?

bliksem, jouw page zl ik zeker volgen, want electronica in deze zin intereseert me zeer veel :)

[ Voor 15% gewijzigd door Ibex op 21-08-2003 17:32 ]

Hangt wat van de stroom af, 10k voldoet meestal wel.

Anoniem: 58966 schreef op 21 August 2003 @ 17:30:
@ exter: dit project is nog lang niet afgelopen. Ik had op deze manier zelf al een vrij stabiele knop gemaakt maar je moet inderdaad de weerstand goed instellen om een goed signaal te krijgen. Ik zal eens kijken of er niks beter is te maken. Misschien iets met een comparatorje ofzo.

@ de rest ik ga zo beginnen met die pagina. Hij komt te staan op www.bliksem999.tk dus je kan vanaf nu kijken wat er is :)
De zaak is dat het bij iedereen goed moet werken, nofi, maar dat zie ik bij dit schakelingetje niet zo zitten...
Maar als je iets beters kunt fabrieken, vind ik altijd wel interessant...

Hmm ik zal binnenkort eens wat gaan klooien met ic's als sensor. Ik heb dacht ik nog een datablad van een ic die hier speciaal voor is ff kijken hoe duur zo'n ic is.

De site is nu online. Als je aan/opmerkingen hebt kun je me mailen voor andere ideeen/schema's/printplaten ook: Mail me maar of post het hier.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

Anoniem: 58966 schreef op 21 August 2003 @ 18:47:
Hmm ik zal binnenkort eens wat gaan klooien met ic's als sensor. Ik heb dacht ik nog een datablad van een ic die hier speciaal voor is ff kijken hoe duur zo'n ic is.

De site is nu online. Als je aan/opmerkingen hebt kun je me mailen voor andere ideeen/schema's/printplaten ook: Mail me maar of post het hier.
Sorry, the page you requested was not found.

[edit]
en 5sec. later doet ie het wel :)

[ Voor 7% gewijzigd door Atmoz op 21-08-2003 19:14 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste