[el] startrek knoppen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.472 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Ik heb de chip net binnen gekregen, maar ik zie dat als je gebruik wilt maken van 1 draadje (spiraal), dan moet je ook nog 2 condensators van 5 of 10pF erbij doen, maar die heb ik niet hier :(

Dus moet ik afwachten tot ik die heb. Misschien ga ik ze dalijk effe in Maastricht halen. Dit is in ieder geval het schema wat ik effe gemaakt heb (een samenvoeging van de 2 schema's uit de datasheet).

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/potch/atmoz/schemast.jpg

Zo komt het uiteindelijk uit te zien als je 4 buttons wilt gebruiken met maar 1 draadje per ingang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whocarez schreef op 25 augustus 2003 @ 10:41:
[...]

En hoe wil je dat gaan aansturen als er geen tft oid achter zit?
dan weet je dus nooit waar je op drukt en je pc zal altijd aan moeten blijven staan wil het werken.

Nee het zal dus toch anders moeten is wel mooi maar niet functioneeel aangezien je pc nog steeds uitgaat.
gewoon met een bedrukte folie en een mooie verlichting (moet voor de gemiddelde tweaker te doen zijn). Het is een gewoone seriele aansturing, dus helaas moet de pc wel aanstaan.

of een oude laptop opofferen ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Atmoz waar heb jij jou ic vandaan? Ik probeerde het vandaag bij de electroboer maar die hadden de QT113 niet ik zal die die jij gebruikt proberen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:51
bij farnell zijn ze te krijgen (www.farnell.nl)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:30
Atmoz hoe zit het nou eigenlijk met die condensatoren? moeten die allemaal even groot? of maakt dat niet uit?

Er staat dat ze allemaal de zelfde grote moeten hebben maar, geld dit dan cx2a=cx2b dus je moet dan gewoon 8 dezelfde condensators kopen :?

waarom noemen ze dan cx2b niet gewoon cx2a als dat zo is

[ Voor 51% gewijzigd door Steefph op 27-08-2003 10:21 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nou es de betreffende datasheet ging lezen, daar staat het allemaal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 22:04:
Hey Atmoz waar heb jij jou ic vandaan? Ik probeerde het vandaag bij de electroboer maar die hadden de QT113 niet ik zal die die jij gebruikt proberen te krijgen.
www.farnell.nl
Sine schreef op 26 August 2003 @ 22:20:
bij farnell zijn ze te krijgen (www.farnell.nl)
;)
Steef1983 schreef op 27 August 2003 @ 09:35:
Atmoz hoe zit het nou eigenlijk met die condensatoren? moeten die allemaal even groot? of maakt dat niet uit?

Er staat dat ze allemaal de zelfde grote moeten hebben maar, geld dit dan cx2a=cx2b dus je moet dan gewoon 8 dezelfde condensators kopen :?

waarom noemen ze dan cx2b niet gewoon cx2a als dat zo is
Zelf heb ik de schakeling hier perfect werken met 5,6pF condensators dus zowel Cx2a en Cx2b zijn 5,6pF. Ik heb tot nu toe maar 2 ingangen (dus ook uitgangen) getest maar het werkt voortreffelijk. Ik had gister wat leuke foto's gemaakt van mijn opstelling maar helaas detecteerd mijn pc de Fuji Finepic1300 niet meer :? :( Ik heb dus hier die schakeling op miijn breadbord gebouwt, en de uitgangen zijn aangesloten op een PIC16F628 microcontroller. Ik heb dus een glazen pc tafel en heb aan de onderkant van die contacten geplakt. Doormiddel van te toetsen op de tafel kan ik mijn TV (Philips) bedienen d.w.z: ik kan zender UP en DOWN doen. (de PIC zorgt voor de IR-communicatie met de tv). Echt lachen: gewoon op de tafel toetsen en je zet een andere zender op 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
zo dit zijn de vorderingen atmoz zou je ook eens kunnen kijken naar wat de minimum afstand moet zijn tussen de toetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

whocarez schreef op 27 August 2003 @ 19:51:
zo dit zijn de vorderingen atmoz zou je ook eens kunnen kijken naar wat de minimum afstand moet zijn tussen de toetsen?
Heb ze net effe 1,5 cm van elkaar af gemaakt. Werkt uitstekend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WZegers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-07 18:22
Er is voor de palm, ipaq, enz achtigen wel eens een tb geintroduceerd dat een tb projecteerde en dan afgescanned werd. Dat zou ook wel een startrek achtige oplossing zijn. Misschien is het er inmiddels wel voor pc.
Ik kan effe geen linkje vinden :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
1,5 zou je eens kunne kijke tot wat echt het minimum is want anders moet ik me tekeningen aan gaan passen denk ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

whocarez schreef op 27 August 2003 @ 21:35:
1,5 zou je eens kunne kijke tot wat echt het minimum is want anders moet ik me tekeningen aan gaan passen denk ik zo
minimun = 0,5 cm (heb ik nu) maar dat is dus niet meer door de tafel heen, enkel door een stuk ducktape!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
okay 0,5 i can live with that.

Dan heb ik nog 1 laaste verzoek aan je zou je zo'n mooi noog teken schema kunnen maken zodat degene waar onder ik het ook aan kunnen sluite, (is dus schema ala paint met kleure en namen)
Mocht je niet zo ver willen gaan to bad dan maar kutten. Trouwens een lijst kwa onderdelen is ook niet een slecht idee.

Want zou je met deze schakeling een potmeter aan kunnen sture dus 1 knop voor meer spanning en 1 voor minder spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

whocarez schreef op 27 August 2003 @ 21:49:
okay 0,5 i can live with that.

Dan heb ik nog 1 laaste verzoek aan je zou je zo'n mooi noog teken schema kunnen maken zodat degene waar onder ik het ook aan kunnen sluite, (is dus schema ala paint met kleure en namen)
Mocht je niet zo ver willen gaan to bad dan maar kutten. Trouwens een lijst kwa onderdelen is ook niet een slecht idee.

Want zou je met deze schakeling een potmeter aan kunnen sture dus 1 knop voor meer spanning en 1 voor minder spanning?
Haha je wilt een stijlvolle lichtdimmer gaan maken? 8)

Is het schema wat ik hierboven al poste niet duidelijk genoeg?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/potch/atmoz/schemast.jpg
deze dus ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
die is al beter daar moet het wel mee lukke zal morge me pauze eens nuttig make om hem om te zette naar mijn stijl om te kijke of ik het snap

Maar zou het mogelijk zijn wat ik zij met die potmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

atmoz schreef op 27 August 2003 @ 22:00:
[...]

Haha je wilt een stijlvolle lichtdimmer gaan maken? 8)

Is het schema wat ik hierboven al poste niet duidelijk genoeg?

[afbeelding]
deze dus ^^
misschien gaat ie voor de stealth baybus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

whocarez schreef op 27 August 2003 @ 22:17:
die is al beter daar moet het wel mee lukke zal morge me pauze eens nuttig make om hem om te zette naar mijn stijl om te kijke of ik het snap

Maar zou het mogelijk zijn wat ik zij met die potmeter?
haha, lol... wat is jou "style" dan? dit is toch vrij volgens de norm zeg maar...
met die potmeter zal zeker kunnen, heb jij dan een pot-meter-ic? die zoek ik namelijk al een tijdje...
Verwijderd schreef op 27 augustus 2003 @ 22:22:
[...]

misschien gaat ie voor de stealth baybus?
Is ook een goeie 8) , maar waarom dan die potmeters?

• whocarez
Je kent het verhaal wel je wilt slapen en je ben nog lekker even wat aan het downloaden. Nou is die kast met zijn fans veelste lawaaierig dus wat doen we dan juist een baybus bouwen om die fans in snelheid te kunnen laten verminderen.

Maar omdat we het natuurlijk over startrek hebben, ga je er geen mechanische potmeters opplakken. Nee dat moet alle maal kunnen met het befaamde paneel waar je met de tip van een vinger een functie aanroept.

Dus daarom vraag of je dus met 2 knoppies 1x+ en 1x- de waarde van het voltage dat door de fan loopt kan vermeerderen of verminderen zodat hij langzamer of sneller gaat draaien.

Dus kan kom ik uiteindelijk met de volgende functies die niet bepaald overbodig zijn naar mijn idee.

cd-rom open/dicht
pc aan/uit
fan aan/uit
fan speed +/-
ccfl aan/uit
reset knop

Nou kan volgens mij alles met die ic van tmoz worden gemaakt op de fan speed +/- na dus tijd voor nieuwe uitdaging

Verwijderd

@ Whocarez ik zal vanavond kijken of ik iets voor je kan painten. Anders wordt een andere keer binnenkort :)

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Er zijn IC's die als potmeter werken. Deze moet je aansturen met pulsen (wat weer uit dit IC komen). Het enigste probleem is dat ik zo'n potmeter IC ben tegengekomen. (behalve een 100K versie dan).

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

atmoz schreef op 27 augustus 2003 @ 11:27:

[...]

Zelf heb ik de schakeling hier perfect werken met 5,6pF condensators dus zowel Cx2a en Cx2b zijn 5,6pF. Ik heb tot nu toe maar 2 ingangen (dus ook uitgangen) getest maar het werkt voortreffelijk. Ik had gister wat leuke foto's gemaakt van mijn opstelling maar helaas detecteerd mijn pc de Fuji Finepic1300 niet meer :? :( Ik heb dus hier die schakeling op miijn breadbord gebouwt, en de uitgangen zijn aangesloten op een PIC16F628 microcontroller. Ik heb dus een glazen pc tafel en heb aan de onderkant van die contacten geplakt. Doormiddel van te toetsen op de tafel kan ik mijn TV (Philips) bedienen d.w.z: ik kan zender UP en DOWN doen. (de PIC zorgt voor de IR-communicatie met de tv). Echt lachen: gewoon op de tafel toetsen en je zet een andere zender op 8)
Hij doet het weer :)

Hier dan alsnog wat foto's. Zo kun je een betere indruk krijgen van hoe goed het werkt.

de werkplek:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/potch/atmoz/toets-ic/DSCF0097.JPG

het breadbord met daarop de touch-sensor IC en 2 PIC's: (1 ervan NIET gebruikt)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/potch/atmoz/toets-ic/DSCF0098.JPG

een sensor: (spiraaltje OP de tafel)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/potch/atmoz/toets-ic/DSCF0099.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/potch/atmoz/toets-ic/DSCF0100.JPG

het geheel: (met op de achtergrond mijn "zelfgemaakte-1337-(semi-in-circuit)-PIC-programmer" 8) :9 )

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/potch/atmoz/toets-ic/DSCF0102.JPG

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:29

Ibex

^^ met stom.

wat een mega-rol plakband :) Het ziet er in ieder geval al best aardig uit, het zou tof zijn als het werkt *gaat deze topic blijven volgen*

offtopic:
weet iemand hoe fel 9000mcd is?

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Verwijderd

het kijken in 3500 kan schadelijk zijn voor de ogen, zeggen ze :) dus ehm.. ontzettend sterk? gewoon 1 zon ding om je hele case te verlichten

• whocarez
Hmm word wel leuk maar damn hebbie last van een spierziekte ofzo? dat je alleen maar een vuist kan maken, want die spiralen zijn mega groot sjit he.

maar wie heeft er een ic potmeter ?????????????

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 12:23:
het kijken in 3500 kan schadelijk zijn voor de ogen, zeggen ze :) dus ehm.. ontzettend sterk? gewoon 1 zon ding om je hele case te verlichten
nou, ik heb zo een paar ledjes besteld die dat vermogen halen >:) da kan leuk worden...

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:42

Felyrion

goodgoan!

woei!! das wel gaaf :D
hmz.. zoiets wil ik dus ook wel :) (gewoon als bedieningsknoppies voor de pc dan, als mod)

edit:

ja.. ik heb hier een 9000mcd Blauwe led en een witte, en dat is enorm fel ja.. dat doet echt pijn als je er in kijkt (niet teveel doen dus.. :( )

[ Voor 43% gewijzigd door Felyrion op 28-08-2003 12:56 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Verwijderd

w8 even.. ik heb nu een lege behuizing van een pda, als dit duidelijk is kan ik die knopjes maken EN ik heb nog van die leuke ir deurbellen liggen, dus in feite zou ik een soort van pda kunnen maken waarvan de knopjes het scherm zijn en vervolgens een signaal zenden via dat op afstand deurbel ding :) lijkt mij dat niet uberleet.. ik kom thuis haal dat ding uit mun tas loop het huis in druk op n paar knoppies en hoor het vertrouwde geluid van mijn fans

zou het kunnen?

(ik vraag er ook vast patent op aan :) voor het idee althands ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 13:28 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op 28 augustus 2003 @ 13:26:
w8 even.. ik heb nu een lege behuizing van een pda, als dit duidelijk is kan ik die knopjes maken EN ik heb nog van die leuke ir deurbellen liggen, dus in feite zou ik een soort van pda kunnen maken waarvan de knopjes het scherm zijn en vervolgens een signaal zenden via dat op afstand deurbel ding :) lijkt mij dat niet uberleet.. ik kom thuis haal dat ding uit mun tas loop het huis in druk op n paar knoppies en hoor het vertrouwde geluid van mijn fans

zou het kunnen?

(ik vraag er ook vast patent op aan :) voor het idee althands ;) )
Jep, dat moet zeker kunnen.
Maar voor dat IR gedeelte heb je ook kant en klare IC's he. (dan hoef je niet die deurbel-dinges te slopen, en kun je die aan mij geven)

:+

• virus.elektro
  • Laatst online: 11:45

virus.elektro

profesionele monitor sloper

pot meter ic waarom
van een teller ic is is ook een regelbare spannigsbron te maken. maar dat schema zet ik vanavond wel neer. tegelijk met een printje.

tellertjes zijn goedkoper dan die regelbare weerstanden, hellaas is de behuizing wel wat groter

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

virus.elektro schreef op 28 August 2003 @ 16:03:
pot meter ic waarom
van een teller ic is is ook een regelbare spannigsbron te maken. maar dat schema zet ik vanavond wel neer. tegelijk met een printje.

tellertjes zijn goedkoper dan die regelbare weerstanden, hellaas is de behuizing wel wat groter
Graag ;)

Dan kan ik ook eens beginnen aan mijn DIM-project...

• whocarez
niet een dim project maar een baybus project.

Weet hier trouwens iemand het effect van een ledje achter een zwart gespoten plexi plaat?

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

ik veronderstel geen, ik denk niet dat zwarte verf veel licht doorlaat :s

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

whocarez schreef op 28 August 2003 @ 16:32:
niet een dim project maar een baybus project.

Weet hier trouwens iemand het effect van een ledje achter een zwart gespoten plexi plaat?
Dan licht het zwarte op. (licht komt erdoorheen als je het niet TE dik gespoten hebt). Of het mooi is is een tweede!!

• whocarez
of het mooi is kijk eens op bit tech daar staat een mod van macro man hij staat ook op got onder je favorite casemods. Het is die plexi case met een window erin dat pas doorzichtig woord als het licht aangaat(gedaan met raam blinderingsfolie 80%)

Ik wil dus een effect hebbe dat je een zwarte plaat hebt met daarop de knoppen alla startrek bekend in middels bij iedereen. Maar als je dus wat ik hierboven vermeld een stealt baybus dus dat je de ledjes pas ziet als ze oplichten.

• virus.elektro

virus.elektro

goed dat printje wordt morgen ochtend waarschijnlijk.
zo'n speciale potmeter ic kost best duur.

hier alvast een schema van een vele malen goedkopere oplossing
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/hoezo-rietveldenco/electronische_potmeter.jpg
hoe werkt het:
ik ben er hier vanuit gegaan dat de fan minimaal 5 volt nodig heeft om te draaien, onderste draadje
het regelbereik van de IC loopt van 5 tot 11,5 volt, stapjes van 0,4375 volt.
bij de weerstanden heb ik geen waarden neer gezet omdat ik niet weet wat de ingangs/regelstroom van een lm 317 is. in ieder geval moet er na de weerstanden de aangegeven spanning staan.

iedere keer als je op 1 van beide knopjes drukt wordt de regelspanning met 0,4375 volt op gehoogt of verlaagt. Dit is in feite een soort binair decimaal decoder.

ik zie net dat er een foutje in mijn schema is geslopen. Het stuk bij de schakelaars klopt niet helemaal. Er moet geen draadje van de up naar de inverter lopen en er moet een diode tussen de up en down schakelaar

offtopic:
het wordt tijd dat ik ga slapen, ik loop alleen maar fouten te maken, ik deze post wel 10 keer gedit

[ Voor 108% gewijzigd door virus.elektro op 28-08-2003 22:35 . Reden: plaatje deed het niet goed ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Controleer jij je linkjes niet? Die laatste backslash moet een slash zijn.
Wat is de funktie van die kortgesloten inverter?

• whocarez
sjonge jonge begint steeds meer heftiger en heftiger te worden heirzo dadelijk krijge we startrek creator nog op ons dak of we ff een paar paneeltjes komen zette..

WE hebbe nu de schakeling voor de schakelaars, de schakeling voor de digi potmeter nu nog de koppeling tussen die 2

En dan weet ik nog niet kan ik met deze schakeling fans aansture want zoals ik het lees blijven het puls schakelaars en zou ik dus alleen maar me reset en me aan/uit kunnen maken

Maar fans schakelen en ccfl nog nie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

atmoz schreef op 28 August 2003 @ 15:41:
[...]

Jep, dat moet zeker kunnen.
Maar voor dat IR gedeelte heb je ook kant en klare IC's he. (dan hoef je niet die deurbel-dinges te slopen, en kun je die aan mij geven)

:+
kant en klare? heb je daar misschien een schema of een linkje van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

virus.elektro schreef op 28 August 2003 @ 22:00:

hier alvast een schema van een vele malen goedkopere oplossing
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/hoezo-rietveldenco/electronische_potmeter.jpg
hoe werkt het:
ik ben er hier vanuit gegaan dat de fan minimaal 5 volt nodig heeft om te draaien, onderste draadje
het regelbereik van de IC loopt van 5 tot 11,5 volt, stapjes van 0,4375 volt.
bij de weerstanden heb ik geen waarden neer gezet omdat ik niet weet wat de ingangs/regelstroom van een lm 317 is. in ieder geval moet er na de weerstanden de aangegeven spanning staan.

iedere keer als je op 1 van beide knopjes drukt wordt de regelspanning met 0,4375 volt op gehoogt of verlaagt. Dit is in feite een soort binair decimaal decoder.
Ik snap een paar dingen niet.

1. Hoe wil je dit ding op een LM317 aansluiten?

2. Op de uitgang van de 4029 komt een binair getal te staan, het is dus niet zo dat de uitgangen na elkaar hoog worden.

Er is:
1 keer 0 uitgangen laag
4 keer 1 uitgang hoog
6 keer 2 uitgangen hoog
4 keer 3 uitgangen hoog
1 keer 4 uitgangen hoog

dus, hoe wil je dat aanpakken?

Verder is het natuurlijk ongelukkig dat je een heel IC extra nodig hebt om één inverter te gebruiken.
Maar het kan gelukkig ook zonder inverter.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 12:33:
[...]

kant en klare? heb je daar misschien een schema of een linkje van?
Nee sorry, ik kan er zelf ook maar heel weinig van vinden. Schema heb ik wel thuis (op papier) maar ik ben nu niet thuis. Je hebt 1 IC wat IR zend, en 1 IC wat ontvangt. Deze kun je op elkaar afstellen door bepaalde pinnen aan de GND te hangen of juist niet. Per IC-set (2 stuks dus) kun je 4 dingen schakelen. Het werkt vrij goed. Thuis heb ik ooit 2 lampen geschakeld op een afstand van zeker 6/7 meter. Het zend IC gebruikt 3 volt dus die kun je mooi in een zelfgemaakte afstandsbediening bouwen. Ook deze IC's zijn weer heel leuk speelgoed om eens mee te klooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

goed ik was dus goed aan het slapen gisteravond, mijn schema klopt in grote lijnen wel, maar de details dus niet. ik zal zo een nieuw schema poosten.

@exter
1 dat gaat dus niet echt lekker kom ik achter na het lezen van de datasheet. In plaats van de lm317 kan je wel een (power)transistor gebruiken

2 dat klopt. maar als je nou aan iedere uitgang een andere weerstand hangt en vervolgens de uitgangsspannigen bij elkaar optelt krijg je een soort digitaal analoog convertor. zie ook het schema straks.
voorbeelden:
als de ic deze output geeft(1001), staat er dus 5+3.5+0.4375 = 8,9375 volt op de basis van de tor
als de ic deze output geeft(1010), staat er dus 5+3.5+0.875 = 9,375 volt op de basis
en als de ic deze output geeft(1111), staat er 5+3.5+1.75+0.875+0.4375 = 11.5625 volt op de basis

bij die invertor heb je ook gelijk volgens mij moet ik dit met een weerstand op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

virus.elektro schreef op 29 augustus 2003 @ 17:16:

2 dat klopt. maar als je nou aan iedere uitgang een andere weerstand hangt en vervolgens de uitgangsspannigen bij elkaar optelt krijg je een soort digitaal analoog convertor. zie ook het schema straks.
voorbeelden:
als de ic deze output geeft(1001), staat er dus 5+3.5+0.4375 = 8,9375 volt op de basis van de tor
als de ic deze output geeft(1010), staat er dus 5+3.5+0.875 = 9,375 volt op de basis
en als de ic deze output geeft(1111), staat er 5+3.5+1.75+0.875+0.4375 = 11.5625 volt op de basis
Dat is wel een leuk idee, maar dat kan natuurlijk niet zomaar.
Iedere uitgang die hoog wordt levert voedingsspanning.
Die zou je met een spanningsdeler op de gewenste waarde kunnen brengen, maar dan moet je dat nog wel aanbieden aan een spanningsoptelschakeling.

Dat up/down-gebeuren heb ik voor je opgelost, zie het principeschemaatje.
Ook is een netwerkje toegevoegd middels C3 en R2 om bij het inschakelen van de voeding de schakeling te setten, anders heb je kans dat er willekeurig uitgangen hoog worden.
C1 is het ontkoppelCtje.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/4029up_down.PNG

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

het schema is af. Volgens mij moet dit zo werken.
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/hoezo-rietveldenco/elekpotmeter.jpg

vdd is 5 volt, R6 is de fan(200 ma), transistor(hfe 200)
en volgens mij wijst de rest zich vanzelf.

[ Voor 33% gewijzigd door virus.elektro op 29-08-2003 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het nadeel van een dergelijke eindtrap is dat de stroom door de fan zeer afhankelijk is van de hfe van de tor omdat hier elke vorm van tegenkoppeling ontbreekt.
Nog een kenmerk van een dergelijke schakeling is de temperatuurdrift, hoe warmer de tor wordt, hoe beter hij gaat geleiden en hoe sneller de fan dus gaat draaien.
Eigenlijk een soort automatische regeling dus, hoewel dat hier niet de bedoeling is.

Er zou een IC achter de 4029 moeten dat een binair getal omzet in een spanning en dan kun je daar weer een tor achter plakken.

Links van het IC zit het nog niet helemaal goed, de carry-in moet aan 0V en preset-enable moet tussen R7 en C1 aangesloten worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
hmm nou begin je in algebra te praten hou het graag een beetje noobish zodat iedereen er van kan genieten en niet alleen de 1337 electro techneuten.

Maar ben op circuits online ook weer drukbezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja uh, we zijn hier niet met een breiwerkje bezig, little bit of tech-talk ontkom je niet aan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-08 16:15

Booster

Superuser

Voor diegene die ook nog willen weten wat ze nu aan het nabouwen zijn :P

De panelen uit Star Trek hebben een naam, namelijk Okuda-panels. Genoemd naar Michael Okuda, hij werkt bij Paramount als een van de vele creatieve mannen daar.
De panelen worden gebruikt voor het bedienen van het LCARS, Library Computer Access Retrieval System.

http://www.lcarscom.net/ is een mooi voorbeeld van een LCARS website. Deze website houd zich goed aan designs zoals die te zien zijn in de Star Trek series en films. Zoals je ziet bevind er zich zelden tekst op de buttons, vaak zie je alleen 'mode' (of 'mode select'), en 'lcars', en daarnaast library retrieval numbers. (like 823, 4700-41)

Data's Domain v3 is een website met een groot aantal voorbeeldjes van Okuda-panels, en tevens een tutorial voor eigen ontwerp.

;)

[ Voor 3% gewijzigd door Booster op 31-08-2003 00:15 ]

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

dat van die electronische regelbare spanning, komt uit een windrichtingmeter die ik 2 jaar geleden op de TH heb gemaakt(ik zit nu in 2 MBO en heb het eerste jaar MBO net gehad)
dat van die tegenkoppeling snap ik een beetje, maar hoe koppel je een transitor tegen. ik zal kijken of ik zo'n digitaal/analoog ic kan vinden. Verder heb ik ook nog nagedacht over hoe je het met een LM317 kan doen, maar dan komt er in iedergeval een ic bij.
whocarez schreef op 30 August 2003 @ 20:16:
hmm nou begin je in algebra te praten hou het graag een beetje noobish zodat iedereen er van kan genieten en niet alleen de 1337 electro techneuten.

Maar ben op circuits online ook weer drukbezig
offtopic:
ik probeer het simpel te houden, maar ik kan inderdaad niet altijd voorkomen dat het technisch wordt. Het gaat hier om iets te maken wat normaal alleen maar nagebootst wordt en dat is nou eenmaal niet zo in een uurtje uit te leggen. Er zijn zat dingen die ik ook nog niet begrijp in de elektrotechniek. Zoals hoe een schakelende voeding werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door virus.elektro op 31-08-2003 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een tor wordt tegengekoppeld door bv de belastingsweerstand tussen emitter en 0V te hangen, maar dan moet de basisstroom wel groot genoeg zijn.
Werkt hier dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ atmoz

zou jij me dat schema van dat ir gedoe ff kunnen mailen? of pmen ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 13:07:
@ atmoz

zou jij me dat schema van dat ir gedoe ff kunnen mailen? of pmen ofzo :)
http://www.holtek.com.tw/pdf/consumer/2_12e.PDF

Dat is de encoder IC. De decoder staat er ook iets van in.
Schema en alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
nice maar iemand al wat gevonden om alles te saam te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben bang van niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

whocarez schreef op 31 August 2003 @ 19:02:
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
dus dat je met die druk schakeling de potmeter schakeling kan aansture
en dat dus alle functies die ergens terug in het topic staan werke
dus fans, cclf, aan/uit, reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:30
whocarez schreef op 31 augustus 2003 @ 19:02:
Je zou de schakelaars met relais kunnen vervangen.
Simpele oplossing toch :?

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

whocarez schreef op 31 August 2003 @ 21:08:
dus dat je met die druk schakeling de potmeter schakeling kan aansture
en dat dus alle functies die ergens terug in het topic staan werke
dus fans, cclf, aan/uit, reset
Tja, je moet gewoon alle schakelingen aan elkaar knopen.
De uitgang van het "toets-IC" is gewoon hoog of laag (1 of 0) dus dat kun je gebruiken voor de ingang van het circuit wat erachter hangt. (in mijn geval een PIC). Maar natuurlijk kun je ook een potmeter IC ermee aansturen, of Winamp control via de compoort. etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

wat atmoz zegt klopt, ik ben mijn electronische potmater uitgegaan van 2 pulscontacten, hiervoor kan je net zo goed 2 uitgangen zien van het toets ic. ik heb dit in het schema niet aan geven omdat het anders veels te ingewikkeld zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
dat word inderdaad ingewikkeld, Maar ik heb bliksem eens lief aangekeken en die is bereid om voor mij een schematje op te stellen waar alles inzit.

Dus de aanuit functie voor fans met de ledbar voor de status en de potmeter ic die het aanstuurd de on/off knop voor de pc, de reset knop, en de aan/uit voor de ccfls

[ Voor 1% gewijzigd door whocarez op 31-08-2003 22:26 . Reden: spellings fouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
atmoz schreef op 27 augustus 2003 @ 22:34:
[...]

haha, lol... wat is jou "style" dan? dit is toch vrij volgens de norm zeg maar...
met die potmeter zal zeker kunnen, heb jij dan een pot-meter-ic? die zoek ik namelijk al een tijdje...
potmetertje :? u vraagt wij draaien ! :Y)

in 10, 50 en 100k

http://www.xicor.com/pdf_files/x9c103.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 31-08-2003 23:32 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
that's the sh.t Gat steeds meer de goede kant op aan het einde van de week hoop ik dat bliksem alle schakelingen aanelkaar heeft gefietst zodat we kunnen gaan bestellen en gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Sine schreef op 31 August 2003 @ 23:32:
[...]

potmetertje :? u vraagt wij draaien ! :Y)

in 10, 50 en 100k

http://www.xicor.com/pdf_files/x9c103.pdf
Hmzzz ja die zag ik ook laatst. Alleen de waarde wat je overal tegenkomt in dimmers (500K) kom je nergens tegen :(

Waarom maken ze geen pot-meter IC's die de "normale" waarde hebben?
Zo kun je nog geen dimmer maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
voor een fan is het voldoende en valt die waarde niet met een spoel op te schroeven?

of denk ik nu te simpel?

[ Voor 15% gewijzigd door whocarez op 01-09-2003 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Voor een fan is het toch wat veel (10k)? En als je fans gaat regelen moet die IC ook aardig wat vermogen dissiperen, lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
voor een fan wel maar voor een 230 lamp dus echt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm ik heb een datablad van een digitaal--> analoog ic. Vier bits aansturing als ik me goed herinner ik zal ff kijken. (P.S. schema's enzo staat een beetje stil hier. Ben weereens met teveel tegelijk bezig)

Conrad artikel nummer: 171930 - 8B
Digitaal naar analoog 8 bits aansturing 4.30 euro.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2003 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
atmoz schreef op 01 september 2003 @ 12:17:
[...]

Hmzzz ja die zag ik ook laatst. Alleen de waarde wat je overal tegenkomt in dimmers (500K) kom je nergens tegen :(

Waarom maken ze geen pot-meter IC's die de "normale" waarde hebben?
Zo kun je nog geen dimmer maken....
Dus je wilt een normale dimmer ombouwen ? dat gaat met dat ic al niet lukken, de maximale spanning aan de potmeter is -8 en +8V boven/onder de voedings spanning als ik me niet vergis
Aham brahmasmi schreef op 02 september 2003 @ 00:18:
Voor een fan is het toch wat veel (10k)? En als je fans gaat regelen moet die IC ook aardig wat vermogen dissiperen, lijkt mij...
Idd direct een fan er aan knopen gaat niet lukken, maar een met een opampje er en een transistor er achter om het vermogen te regelen kom je al een heel eind.
Verwijderd schreef op 02 september 2003 @ 12:01:
Hmmm ik heb een datablad van een digitaal--> analoog ic. Vier bits aansturing als ik me goed herinner ik zal ff kijken. (P.S. schema's enzo staat een beetje stil hier. Ben weereens met teveel tegelijk bezig)
DA converters ? Analog Devices !

Ik gebruik zelf de laatste tijd de AD7302 een 8-Bit dubbele DA converter

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
Word wel steeds leuker we komen steeds meer tot de conclusie dat het niet 123 te maken is helaas.

Wat wel leuk is dat er zoveel animo naar is.

Ik zat trouwens net de posts van atmoz eens terug te lezen en hij kan door middel van een infarood schakeling en de toets schakling zijn tv bedienen.

Maar dat schema dat ik zag was rij groot. dan vraag ik eens voor de gein hoeveel functies zouden wij in een afstandbediening kunnen plaatsen die net zo groot is als de gemiddelde tv remote.

Want als we er toch mee bezig zijn kunnen we net zo goed die functier er tussen zette en hem via de remote en paneel schakelen. enigste nadeel is als het via afstandsbediening gaat doen hoe weet je of alles aanstaat, werkt?

Dus stel ik zet een aantal fans uit en ik start me systeem en toevallig staat een crucial fan uit pc naar de donder in zijn ergst.

Dan zou er dus een schakeling moeten komen die zichzelf reset zodra de stroom eraf gaat.

Is het niet wat om met alle bolle bozen een keer een weekendje af te spreken en alles uit te gaan tekenen testen enz enz??? :*)

[ Voor 7% gewijzigd door whocarez op 02-09-2003 13:32 . Reden: vraagje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 09-09 18:35
"Star-trek" toetsen zijn super simpel... een lichtbak met een plastic VEL eroverheen kijk maar eens een informatie documentaire of making of van star-trek het zijn allemaal lichtbakken. De animaties worden er deels later ingezet en deels is ingebouwd en kan ook alleen dat en wordt aangezet door een 2e persoon wanneer iemand de toetsen "gebruikt" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

whocarez schreef op 02 september 2003 @ 13:28:
Word wel steeds leuker we komen steeds meer tot de conclusie dat het niet 123 te maken is helaas.

Wat wel leuk is dat er zoveel animo naar is.

Ik zat trouwens net de posts van atmoz eens terug te lezen en hij kan door middel van een infarood schakeling en de toets schakling zijn tv bedienen.

Maar dat schema dat ik zag was rij groot. dan vraag ik eens voor de gein hoeveel functies zouden wij in een afstandbediening kunnen plaatsen die net zo groot is als de gemiddelde tv remote.

Want als we er toch mee bezig zijn kunnen we net zo goed die functier er tussen zette en hem via de remote en paneel schakelen. enigste nadeel is als het via afstandsbediening gaat doen hoe weet je of alles aanstaat, werkt?

Dus stel ik zet een aantal fans uit en ik start me systeem en toevallig staat een crucial fan uit pc naar de donder in zijn ergst.

Dan zou er dus een schakeling moeten komen die zichzelf reset zodra de stroom eraf gaat.

Is het niet wat om met alle bolle bozen een keer een weekendje af te spreken en alles uit te gaan tekenen testen enz enz??? :*)
op zich goed idee, waarneer/waar wou je dat doen. digitaal analoog kan ook met optelversterker. Acht bits is een beetje teveel. Van mij ook niet zoveel schema's op dit moment(school roept) en ik ben nog met met iets anders bezig (blinkenleds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
wanneer tja het weekend is voor de meeste tweakers een optie vele zitten op school of zijn aan het werk.
We zouden eens kunnen kijken of we niet gewoon een weekendje vrij kunnen nemen en dan ergens met elkaar af te spreken.

Ik neem aan dat een aantal een ov hebben en andere weer een auto(of te leen) en anders valt er best wat te carpoolen denk ik zo.

maar als het je wat lijkt om met een stel bolle bozen rond de tafel te gaan zitten mail me maar ffies op jthderuyter@chello.nl

en dan gingen mijn voorkeur naar uit naar bolleboos
atmoz
virus
bliksem
pure optical van cj
sine????
and me met menblack (mede bedenker van projec maar kreeg ban op got omdat ik zijn cloon was maar inmiddels mag hij er als ik me niet vergis weer op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 20:56
Je zoekt geen normale druk knoppen , maar Charge-Transfer Capacitive Matrix Keypanel Sensing.

kijk eens op : http://www.qprox.com/products/qmatrix.php

--=edit=- (had alleen de 1e pagina gezien, hoop dat het geen domme opmerking was )

[ Voor 23% gewijzigd door Martkrui op 03-09-2003 10:53 ]

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
kost maar 200 dollar beetje jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Het wordt me een beetje onduidelijk wat iedereen nu wilt. Is het een baybus? Is het een startrek paneel voor lampen enzo te schakelen? Is het wat heel anders. Wat moet het kunnen? Dimmen? Schakelen? Ook met afstandsbediening? Er staan erg veel dingen in dit topic, maar het zijn allemaal "losse" dingen/ideeën....

[ Voor 3% gewijzigd door Atmoz op 03-09-2003 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
Ik zal het nog een keer uitleggen

Ccfl's aan/uit
fans aan/uit regelen (vu meter aan gekoppeld)
pc aan/uit/reset

Pompen kunnen schakelen dus aan uit(zodra systeem uitgaat moet schakeling naar aan worden gezet(veiligheid))

Als het mogelijk is maar dat zal een toekomst visi worden alles via een remote te besturen.

EN het is een paneel laat maar zeggen alla baybus alleen dan niet met schakelaartjes en draaiknopjes maar 1 groot paneel met knoppies erop getekend en zodra je op een knoppie naar keuze drukt dan gebeurt er wat er op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

whocarez schreef op 03 september 2003 @ 16:25:
Ik zal het nog een keer uitleggen

Ccfl's aan/uit
fans aan/uit regelen (vu meter aan gekoppeld)
pc aan/uit/reset

Pompen kunnen schakelen dus aan uit(zodra systeem uitgaat moet schakeling naar aan worden gezet(veiligheid))

Als het mogelijk is maar dat zal een toekomst visi worden alles via een remote te besturen.

EN het is een paneel laat maar zeggen alla baybus alleen dan niet met schakelaartjes en draaiknopjes maar 1 groot paneel met knoppies erop getekend en zodra je op een knoppie naar keuze drukt dan gebeurt er wat er op staat.
Zo.... dat zijn heel wat functies!! Dan moet je dus ook heel wat van die "touch-IC's" gebruiken.. En bovendien wordt het paneel erg groot, want die toets-buttons nemen best wat in beslag. Moet dit allemaal in een 5-1/4 slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
nou nee, ik heb een 19" compay rack van 14u hoog ter beschikking

Afbeeldingslocatie: http://static.marktplaats.nl/fotos/hardware/behuizingen/11666.jpg

En daar komen dan een aantal pc's in te hangen maar dan met een plexi frontpanel en op die panelen die de hele kast zullen gaan vullen komen dan die touch sensors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

omfg, *kwijl* die rack is gewoon zalig mooi :) daar kan je echt een pracht van een pc (of laten we zeggen LAN) in maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo groot daar kun je een lan in houden :) maare.. er staan toch al wat schakelingen? ik zou zeggen begin! de grootste noep (ikke!) op dit gebied kan die dingen nog wel aan elkaar knopen dacht ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
jah is te doen maar niet alle werken ben al flink aan het testen op breedboardje en soms opeens beginnen ze te denderen ofzo maar voor de rest het gaat de goede kant op

En ja ik kan met pc 15" monitor en tobo en muis en ik zelf in die kast zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
whocarez schreef op 03 September 2003 @ 22:51:
jah is te doen maar niet alle werken ben al flink aan het testen op breedboardje en soms opeens beginnen ze te denderen ofzo maar voor de rest het gaat de goede kant op

En ja ik kan met pc 15" monitor en tobo en muis en ik zelf in die kast zitten
Ingangen die je niet gebruikt aan massa leggen, voorkomt een hoop storingen

Dender van schakelaars kun je oplossen door een wissel schakelaar te gebruiken en deze met de ene kant een flip-flop te laten setten en met de andere resetten, nooit meer last van denden (2 flip-flops in 1 huisje : 4013)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is er verder al iets meer bekend over de werking, het testen van of al in elkaar gezette schema's ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
jah ben er mee bezig tot nu toe werken de schakelingen wel maar nog niet 100% heb namelijk nog wel eens dattie niet reageerd of dat hij te snel reageerd maar ben nu aan het wachten op bestelde componenten maar dat duurt nogal lang.

Heeft er al iemand een oplossing gevonden trouwens om alles na een reboot te resetten of wanneer de pc aangaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

ja hoor, dat is niet zo moeilijk
je weet wat maak en verbreek contacten zijn denk ik. dingen die aan moet staan bij het opstarten geef je een verbreek contact.

de toets ic's krijgen hun spanning van de power good lijn. rest wordt via een 12 volt relais aangezet op moment de pc aan gaat. de logica die nodig is om de pc aan/uit te zetten wordt natuurlijk ook gevoedt door de power good lijn.

volgens mij moet dit werken zo

voor de fan regelaar heb ik iets gevonden op de datasheet van de lm317, het staat bijna onderaan (boven het plaatje staat digitally selected outputs).

[ Voor 75% gewijzigd door virus.elektro op 06-09-2003 22:43 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste