[el] startrek knoppen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.471 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Afbeeldingslocatie: http://www.vego.nl/13/03/03_04_01.gif

Exter, zou je mij uit kunnen leggen hoe het zit met de aansluitingen van het IC? Dit is dan weer net iets té schematisch getekend, begrijp het niet helemaal. Want dan kan ik hier iets aan gaan ontwerpen..

Verwijderd

hehe dit is gewoon een nand poort. dat is een HEF4029 als ik me goed herinner. Aangezien ze allebei als invertor worden gebruikt kan je ook een HEF 4049 gebruiken.

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:29

Ibex

^^ met stom.

ok, ik ben dus aan het painten geweest, et (het is wel extreeeeeem brak getekend): dit zou dus de schakeling moetn zijn van exter als ik het goed voorheb? http://users.pandora.be/ibex/tiptoets.bmp
(deze is wel exclusief de transistor en weerstand aan Q om 12V enzow te besturen :))

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Verwijderd

insan1ty schreef op 21 August 2003 @ 19:22:
[afbeelding]

Exter, zou je mij uit kunnen leggen hoe het zit met de aansluitingen van het IC? Dit is dan weer net iets té schematisch getekend, begrijp het niet helemaal. Want dan kan ik hier iets aan gaan ontwerpen..
Het IC is een 4093, daar zitten 4 NAND-poorten in.
2 van die poorten worden hier gebruikt en zijn geschakeld als inverter, je mag zelf weten welke. Van elke poort zijn de ingangen met elkaar verbonden.

in 1 en 2, uit 3
in 5 en 6, uit 4
in 8 en 9, uit 10
in 12 en 13, uit 11

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new3/4093.PNG

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 20:39 ]

• insan1ty
Goed dan poging 2 met het 4093 IC.
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/lcars.png
van
Afbeeldingslocatie: http://www.vego.nl/13/03/03_04_01.gif
Dit is dus nog geen final versie want er zit nog geen ontkoppel C in... (Of is dat die 100nF die er al ingetekend is?)
Ik weet dus dat het een 100nF moet zijn... Maar niet waar ie op aangesloten moet worden en ik weet ook niet hoe ik de niet gebruikte poorten af moet sluiten.

Dus als iemand (exter?) mij daarover kan informeren kan ik dat ook implementeren en zijn we in ieder geval goed op weg.

[ Voor 5% gewijzigd door insan1ty op 21-08-2003 23:45 ]

Verwijderd

De niet gebruikte ingangspoorten (8, 9, 12, 13) worden aan massa gelegd en het ontkoppelCtje komt over de voedingslijnen (pen 14 en 7) , zo dicht mogelijk bij het IC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Je kan ook gewoon een Schmitt trigger Inverter nemen i.p.v. een nand (zo gebruik ik deze schakeling ook). Daarnaast moet je de overige poortjes die je niet gebruikt aan de aarde of '+' leggen omdat deze anders kunnen gaan osccileren en daarom storen.

/edit
Beetje spuit11 maarja k had nog niet op verzenden geklikt :|

[ Voor 15% gewijzigd door Tentacle1 op 22-08-2003 00:02 ]

System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Ik presenteer:
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/lcarsv2.png

Versie 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zit goed, het ontkoppelCtje kun je ook rechts in het midden zetten, dan zit ie niet zo dicht op je aansluitpen rechtsboven...

Je kunt het printje ook nog wat smaller maken door de 2 componentjes links vertikaal te plaatsen.

En Eagle heeft vast ook wel iets aan boord om de layout in het midden te plaatsen.

Nog meer commentaar? Not for the moment.. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2003 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Versie 3.0
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/lcarsv3.png

*Filled with pride

[ Voor 22% gewijzigd door insan1ty op 22-08-2003 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga zo door, ga zo door.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
High-res versie posten? :)
Dan edit ik m hieronder er ff in

Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/lcarsv3_sporen.png
Klikbaar

[ Voor 54% gewijzigd door insan1ty op 22-08-2003 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je in Eagle je componenteneilandjes editten?
Ik werk met Layo1, daarmee kan het wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Helaas niet.. Ik vind dat de rand net iets te iel is... In het verleden heb ik al eens echt HEEL HEEL erg precies moeten boren... Bij de weerstanden is het randje koper echt niet breder dan 0.2mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met Layo1 kan je de eilandjes zo groot maken als je zelf wilt, de gatdiameters aanpassen, zelfs de vorm kan je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Mja ik kan niet omgaan met Layo1.. Heb het nog nooit gezien :) Dus ja als je de layout over wil tekenen in Layo1 hou ik je niet tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een 4093 zitten 4 NANDs, dus je zou hem dubbel kunnnen uitvoeren...
En dan combineren met een 4027, daar zitten ook 2 flipflops in.

Maar een betere volgorde is om zo'n complete schakeling eerst uit te testen en dan pas een printlayout maken..

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2003 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Sja ik kan deze eerst een keer testen... Alhoewel ik geen juiste boor tot mijn beschikking heb op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoel de schakeling opzetten op een breadboardje en uittesten.
Als de schakeling dan zonder mankeren werkt ga je een layout maken voor een printje.
Anders heb je grote kans dat je aan de gang blijft...

Ik ga me daar morgen eens mee bezig houden, ik heb nog een bakje met 4093 IC's en ook nog een 4027 waarvan 1 flipflop het nog doet...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2003 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Oh op die manier... Maar jij zei toch dat ie werkte?
Verwijderd schreef op 21 augustus 2003 @ 14:57:
Het schakelingetje van de vego site heb ik in het verleden al eens getest, die werkte wel goed, als je die voor een JK-ff zet zal ie wel werken....
Zal een 2-3 euro aan onderdeeltjes zijn denk ik?

[ Voor 7% gewijzigd door insan1ty op 22-08-2003 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, het schakelingetje met de 4093 werkte zeker goed, ik voorzie ook geen problemen, maar je weet het nooit.
Even uittesten in combinatie met de 4027 kan geen kwaad.
Zekerheid voor alles.

De IC's kosten niet veel, en de rest van de componentjes ook niet....

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2003 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Dat is waar.. Ik heb alleen geen breadbordje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wel, en daarom ga ik dat morgen uitproberen.

Maar dit is dus wel een schakeling waarbij je contakt moet maken met een metalen onderdeel...

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2003 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 09:08

Spockz

Live and Let Live

Waarom mailt er niemand is naar startrek om te informeren hoe zij het gedaan hebben? Lijkt me toch dat je dan antwoord krijgt.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Pic_Art schreef op 22 August 2003 @ 01:34:
Waarom mailt er niemand is naar startrek om te informeren hoe zij het gedaan hebben? Lijkt me toch dat je dan antwoord krijgt.
Jij denkt dat dat echte panelen zijn?
Star Trek is zeg maar een tv-show

Btw, voorzover nog niet duidelijk: het gaat dus om dit soort consoles:
Afbeeldingslocatie: http://www.strategyplanet.com/sfc/omega/lcar1.jpg
die dan weer gemonteerd zitten in zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://home.earthlink.net/~raven_star/images/Bridge_TacSec3.gif

[ Voor 30% gewijzigd door insan1ty op 22-08-2003 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

insan1ty schreef op 22 August 2003 @ 01:34:
[...]

Jij denkt dat dat echte panelen zijn?
Star Trek is zeg maar een tv-show
daar ga je toch niet serieus op reageren :Y)

grrrr snel je post editten he foei :P
ff die linken naar de fotos eruit gegooit

[ Voor 48% gewijzigd door Jack op 22-08-2003 01:46 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Heb er maar 11 minuten over gedaan anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Siris schreef op 22 August 2003 @ 01:45:
[...]

daar ga je toch niet serieus op reageren :Y)

grrrr snel je post editten he foei :P
ff die linken naar de fotos eruit gegooit
Nou je kan het toch altijd proberen. Ze moeten het idee etc. toch ergens vandaan halen en nooit geschoten is altijd mis niet.

En ja Insan1ty ik WEET dat het daarover gaat. Heb die series ook wel gezien en ken ze allemaal (die ik gezien heb) uit me hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Okee. Maar dan komt het niet in je op dat het misschien een decorstuk is en dat het in feite geen werkend schip is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat een mailtje naar Startrek er langer over doet dan 11 minuten, helemaal naar dat ruimteschip.. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2003 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Verwijderd schreef op 22 augustus 2003 @ 01:49:
Ik denk dat een mailtje naar Startrek er langer over doet dan 11 minuten, helemaal naar dat ruimteschip.. ;)
Misschien niet als je het over de subspace band uitzendt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

zoals ik al zei....

maar hoe maken ze anders al die bliepjes en lichtjes en toestanden op het moment dat het spul aangeraakt word. Ik zal niet zeggen dat alles echt is maar sommige toetsen toch wel. En zeker zal iemand daar bij startrek ook hier weleens over hebben nagedacht. En die heeft dan toch veel meer waar ie mee kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Pic_Art schreef op 22 August 2003 @ 01:52:
zoals ik al zei....

maar hoe maken ze anders al die bliepjes en lichtjes en toestanden op het moment dat het spul aangeraakt word. Ik zal niet zeggen dat alles echt is maar sommige toetsen toch wel. En zeker zal iemand daar bij startrek ook hier weleens over hebben nagedacht. En die heeft dan toch veel meer waar ie mee kan werken.
Dan zal ik het vast verklappen... Dat editen ze er naderhand in. Net zoals de stem van de computer, de geluiden van het schip etc. De acteurs tappen gewoon met hun vingers op een lichtgevende glasplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

insan1ty schreef op 22 August 2003 @ 01:53:
[...]

Dan zal ik het vast verklappen... Dat editen ze er naderhand in. Net zoals de stem van de computer, de geluiden van het schip etc. De acteurs tappen gewoon met hun vingers op een lichtgevende glasplaat.
ow, toch wel lichtelijk teleurgesteld hoor. Al vond ik het bij de alleerste startrek films wel erg overduidelijk dat het nep was maar alla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

hoe kom je nou aan die fotos van men kamer? :+ Hmz, het printje begint toffe vormen aan te nemen, moest ik nu over de smitt trigger poorten beschikken zou ik het schakelingetje kunnen maken, en software voor prints te tekenen op linux vind ik niet echt :'(. Dan maar nog eens vriendelijk bovenstaande werkers bedanken :)

Offtopic: Gosj, waar is de tijd dat ik op vaders schoot naar startrek keek :) ik vond die met zen vervomd hoofd best eng, en die met zen speciale bril was ook best een rare man :p maar de captain was natuurlijk mijn favoriet :) (vraag me nou niet hoe die heet, pickard ofzo :p)

[ Voor 32% gewijzigd door Ibex op 22-08-2003 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 10:28

boner

misantropisch altruïst

hallo gasten. Is het niet veul eenvoudiger en fexibeler om een touch screentje te misbruiken?

Dan hoef je alleen maar de toetsen de definieren (software) en er een plaatje onder te toveren. dan kun je ook nog es een keertje een andere layout uitproberen.

Of een keyboard te maken zoals in TRON is/was te zien. (zat helegaar in een glazen tafel weggewerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

ik denk dat qua prijs het zelf maken van die tiptoetsen net iets voordeliger zal zijn, en ook de fun die je eraan hebt om met de onderdeeltjes te knutselen is (voor mij altans) iets wat me voor de tiptoetsen laat kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:45

virus.elektro

profesionele monitor sloper

het is mogelijk om bij Eagle de eilanden aanpassen. moet volgens mij in de libary gebeuren. het is me een keer gelukt alleen had ik toen veel te grote eilanden en heb ik het snel weer terug verandert. omdat ik hierbij toeval achterkwam weet ik niet precies hoe het moet.
wat ik meestal doe is om het eiland met het lijnteken gereedschap een cirkel te tekenen. hier door wordt het eiland wat groter, meestal is het genoeg als je het met 0,24 lijntjes doet.
knoppen zijn waarschijnlijk gewoon geschilderd, dan wel geprojecteerd. de knoppen reageren waarschijnlijk niet echt, is ook een filmpje. dus ik denk niet dat het zin heeft om het ze te vragen

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09 07:44
insan1ty schreef op 22 August 2003 @ 01:53:
[...]

Klopt, alles wordt erna ingevoerd. Ik heb een TNG technical manual gelezen, en daar stonden ook stukjes hoe ze dingen in de studio gedaan hadden. De visuals worden er later ingevoerd via de pc, ook een van de redenen dat de camera nooit beweegt als er een animatie is. Het ronkelende geluid van de bridge komt van een airco en de 3 sliders in de transporter room is het enige (wat in dat boek verteld wordt) dat touch gevoelig is. Natuurlijk, volgens startrek zijn het allemaal touch screens. Het kan zijn dat het anders is in ST: Voyager want daar zie je ook in de achtergrond vaak schermen veranderen. Het kan dus zijn dat je in voyager OF: meer, OF allemaal echte schermen hebben, maar dat weet ik niet, alleen van TNG :)
boner schreef op 22 August 2003 @ 09:37:
hallo gasten. Is het niet veul eenvoudiger en fexibeler om een touch screentje te misbruiken?

Dan hoef je alleen maar de toetsen de definieren (software) en er een plaatje onder te toveren. dan kun je ook nog es een keertje een andere layout uitproberen.

Of een keyboard te maken zoals in TRON is/was te zien. (zat helegaar in een glazen tafel weggewerkt).
Had ik al voorgesteld ergens op pagina 4, maar dan is de fun er natuurlijk van af :)
Pic_Art schreef op 22 August 2003 @ 01:54:
[...]

ow, toch wel lichtelijk teleurgesteld hoor. Al vond ik het bij de alleerste startrek films wel erg overduidelijk dat het nep was maar alla.
Klopt. Ligt ook aan de tijd, hoe nieuwer de serie/film is, des te makkelijker het is om special effects te maken :)

5800X3D | 4090 TUF | 32 GB 3600 CL14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:17

bladebla

<Piéééép>

Als de TS maar niet zo ver gaat als ene Tony Alleyne ;)

Hij is er intussen ook een bedrijfje begonnen in interior design:
http://www.24thcid.com

Misschien heeft hij wat tips :)

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Laatst online: 08-06 15:03
hij wou geen antwoord geven was beroeps geheim.

Maar heeft er al iemand een hardware matige conroler gevonden voor een stuk of 10 toetsen. En een mogelijkheid om die toetsen een paar mm naast elkaar te kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:30
je hebt immers ook van die hele platte rekenmachines... op creditcard formaat...
daar zitten ook zulk soort toetsjes op... alleen dan wel rond...

die werkt volges mij t zelfde als je toetsenbord werkt.. geleidende plaat met bolling er in, en daaronder een print. zodra je de knop in druk maakt dat geleidende deel contact met de print en verbind daar 2 banen...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 10:53
bladebla schreef op 22 August 2003 @ 10:17:
Als de TS maar niet zo ver gaat als ene Tony Alleyne ;)

Hij is er intussen ook een bedrijfje begonnen in interior design:
http://www.24thcid.com

Misschien heeft hij wat tips :)
ik vind wel die douchekabine niet echt passen bij de rest van zijn interieur... :)

ik heb wel vaker in liften hele coole knoppen gezien met lampjes erin e.d., mischien is dat een idee?

[ Voor 10% gewijzigd door djeejdjeej op 22-08-2003 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

whocarez, normaal is het (dacht ik) mogelijk om printplaatjes te komen die volledig met metaal zijn bedekt, als je het plaatje langwerpig maakt (denk ik aan de grotte van een 5,1/2" baybus, dan kan je om te X aantal cm een verticale kras maken in het metaal tot tegen de ondergrond van het plaatje, op die manier kan je een volledige metalen plaat krijgen met meerdere tiptoetsen die dmv een zeer fijn groefje van elkaar zijn gescheiden.
dan krijg je zoiets:
code:
1
2
3
+-------+--------+--------+---------+
|       |        |        |         |
+-------+--------+--------+---------+

Ohja, een ingeving van het moment; zou het geen naais id zijn om de metalen plaatjes rond te maken, vervolgens het gat waar ze inmoeten iets groter te maken en dus de cirkelvormige ruimte op te vullen met plexiglas. Wanneer de knop 'uit' is, branden er niet-felle rode ledjes achter, wanneer je op de knop drukt, gaan er groene ledjes ff fel oplichten, en wanneer je de knop lost zijn de groene ledjes minder fel gaan branden en zijde de rode uit, wanneer je nog eens drukt lichten de rode terug fel op en gaan de groene uit, wanneer je dan loslaat lichten de rode niet-fel op... dan krijg je misschien een extra start-trek effect (hoewel ik het id van de tramdeurknoppen bij ons in Gent haal).

[ Voor 43% gewijzigd door Ibex op 22-08-2003 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Bestaan er ook werkende combadges?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
show me the pictures.

WAnt dat algebra van jou daar snpt ik geen drol van metalen platen terwijl ik plexi plaat wil gebruiken???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

mja, ik zag nergens staan dat je met plexi platen wou werken hoor, en dat zal jammergenoeg niet gaan vrees ik, want de tiptoets bestaat uit een metalen plaatje. en voor dat met die metalen plaat met krasjes in; zoek eens een oude printplaat met een breed baantje op, en probeer daar eens met een mes in te krassen, dan zal je mss snappen wat ik bedoel :)

(oh ja, dat id onder dat schematje heeft nix met de text boven het schematje te maken hoor, dat van eronder is een compleet los id :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Pic_Art schreef op 22 August 2003 @ 11:18:
Bestaan er ook werkende combadges?
Je bedoelt een apparaatje voor 2 richtingscommunicatie dat werkt over een afstand van duizenden kilometers en niet groter is dan 5cm?
Tuurlijk joh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ibex schreef op 22 August 2003 @ 09:00:
en software voor prints te tekenen op linux vind ik niet echt :'(. Dan maar nog eens vriendelijk bovenstaande werkers bedanken :)
Er is ook een Linux versie van Eagle, kijk maar even op de cadsoft site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

jippie, ff zien :) en indien da werkt, lets have some paint fun :)

Ik zal een print trachten te maken voor 4 toetsen, en de mogelijkheid om voor elke toets een 12V fan te doen werken :) ik snap dat van die ene condensator niet en ik snap ook geen bal van het programma, misschien dat ik het morgent nog eens probeer, maar ik vrees dat ik er toch nix van zal bakken :(

Zal ik dan toch maar moeten wachten tot iemand die er verstand van heeft een printje kan posten :$

[ Voor 98% gewijzigd door Ibex op 22-08-2003 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naja, voor wie het kan gebruiken is hier het schema van een goedwerkende tiptoetsschakeling.

Van de 2 IC's is in het schema de helft gebruikt, dus je kan met een 4093 en een 4027 twee tiptoetsschakelingen maken.

De toevoeging van C4 en R3 zorgt er voor dat de uitgangen van de 4027 stabiel blijven bij het inschakelen van de voedingsspanning.

Het is wel niet een softtouchtoets op plexi, wie daar een oplossing voor heeft mag het zeggen, maar het is beter dan niks.

Hou er wel rekening mee dat er in de omgeving genoeg elektromagnetische velden
aanwezig moeten zijn, wat in gebouwen wel het geval is.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new3/FF_4093_4027_.PNG

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2003 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan die knopjes maar moeilijk uitelkaar houden.....

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2003 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Dus als ik het goed heb is er nog geen werkend ontwerp voor achter glas/plexie/hout?

Ik ben dit topic al een paar dagen aan het volgen en hoop natuurlijk ook op een goede oplossing. Ik wil namelijk 10 van deze toetsen gaan maken, en aansluiten op een microcontroller. Dan plaats ik deze toetsen in mijn kamer op de raam (met de toetsen naar buiten gericht) zodat ik met een cijfer code de deur kan openen zonder sleutel. Maarja dan moeten de toetsen wel DOOR het glas heen werken. Lijkt me echt grandioos als ik dat werkend krijg... (anders maak ik het via infrarood en een kleine afstandsbediening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Laatst online: 11:41

ThaHandy

Discovery Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Zou het niet leuk zijn om is een keer en startrek comp na te maken?
Qua hardware moet het niet zo'n probleem zijn (mits je genoeg geld hebt tenminste) maar ik zou niet weten welke software je moet gebruiken. Zou wel leuk zijn trouwen. Flightsim bedienen ala T. Paris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

nou was men pa gisteren online, en we hadden het over 'tiptoetsen'. Ik wist dat hij dat vroeger ooit nog eens had moeten maken voor een neefje van mij zijn rolstoelbesturing. Nuja, dat op zicht doet er niet toe, maar de schakeling werkte wel zeer goed naar wat ik me herinner. Ik vroeg men pa om eens de tiptoets in een schematje te tekenen, dit was het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ibex/naamloos.bmp
Naar ik me herinner zei hij dat de transistors doodgewone BC547 transistors waren. De schakeling zou stabiel moeten zijn en zou perfect moeten werken. Gelukkig heb ik nog de nodige electronica liggen (behalve de weerstandjes, daar ben ik niet zeker van), dus ik zal in de loop van de voornmiddag eens de schakeling uittesten en het resultaat posten.

Edit; jammer, de schakeling staat gewoon altijd aan, jammer, de schakeling van exter getekend zal dus moeten worden gebruikt. Gelukkig is het voormiddag en nog redelijk kalm in huis, tijd om toch nog eens een printje te proberen tekenen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ibex op 23-08-2003 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dezelfde schakeling als die van bliksem, 3 torren die elkaar aansturen.
Bliksem gebruikt daar een gewone tor en een darlington voor, een darlington is 2 torren in één huisje.

offtopic:
Paint is een handig progje om schema's te tekenen, je kunt er bv ook mee kopiëren.
Selecteer het te kopiëren gedeelte (knop rechtsboven), druk op control, sleep het omkaderde gedeelte weg en voila, je hebt er 2.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2003 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Verwijderd schreef op 23 August 2003 @ 09:34:
[...]
offtopic:
Paint is een handig progje om schema's te tekenen, je kunt er bv ook mee kopiëren.
Selecteer het te kopiëren gedeelte (knop rechtsboven), druk op control, sleep het omkaderde gedeelte weg en voila, je hebt er 2.
I know, maar mijn pa is nie echt goe in van die paint-toestanden, en om dat te gaan uitleggen had ik geen zin, het duurde zoal een kwartier ;)
Het printje is redelijk goed aan het lukken, het is wel dubbelzijdig, want zelfs nu zit ik al wat te knoeien, het is een wirwar van draden. Ik post later het resultaat wel als het af is (ik moet enkel nog de flipflops aansluiten) :)

Edit; ohja, een vraagje, nast de flipflop loopt er een draad van de condensator die op zijn beurt naar een pin 'onderaan' loopt. die draad kruist het signaal van de clock. Is het juist als deze 2 NIET verbonden zijn (dus dat het op het schema de draden gewoon 'over' elkaar lopen zonder te raken)?

[ Voor 18% gewijzigd door Ibex op 23-08-2003 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 22:04:
Met gepaste trots presenteer ik: het contactloze tiptoets schema. Al jaren wordt hiernaar gezocht hier op GoT maar nu is het werkelijkheid. Geen geziek meer met twee contactjes enzo gewoon een echte tiptoets (en nog goedkoop ook!)Hij is getest door 6mm plexi en het werkt fantastisch.

ok genoeg tel-sel shit! op naar het schema!

[afbeelding]

dit is dus een ontdenderde tiptoets die je kan gebruiken om een ic aan te sturen. Als je hem niet voor ic's of andere gevoelige componenten wilt gebruiken kun je de potmeter en de condensator weglaten en bv. een led meteen op de emitor van de transistor zetten.

Met de potmeter kun je instellen hoeveel hij ontdendert als je teveel doet kan je niet goed twee keer achter elkaar een toets aanlsag maken en als je te weinig doet ontdendert hij niet goed. De lus die je ziet is de sensor. die kan je gewoon van draad maken het is wel beter om hem in een cirkel of spiraal vorm te maken.

O ja 1 nadeel je kan geen metalen voorplaat gebruiken als je meerder knoppen gebruikt.
Werkt deze schakeling nou goed? En zal die ook werken achter een raam (glas dus) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Die schakeling werkt maar is zeer onstabiel, dus de schakeling geeft soms contact wanneer er niet eens contact zou moeten gegeven worden, daarom is deze schakeling waarschijnlijk nie echt zo nuttig voor dingen als beveiliging, die toch feilloos moeten werken.

Het schema is klaar, ik ga nu nog wat proberen optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

OK, het printje is, denk ik, getekend en is redelijk goed gelukt, alleen weet ik niet of ik wel conform verschillende regels heb gewerkt, dus je moet het schema anders maar nakijken op eventuele fouten zodat ik het kan aanpassen tot het perfect is :)

Hier komt ie:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ibex/Tiptoets.png
Klik om de high resolution versie te bekijken op 600dpi

[ Voor 12% gewijzigd door Ibex op 23-08-2003 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ibex schreef op 23 augustus 2003 @ 11:06:
OK, het printje is, denk ik, getekend en is redelijk goed gelukt, alleen weet ik niet of ik wel conform verschillende regels heb gewerkt, dus je moet het schema anders maar nakijken op eventuele fouten zodat ik het kan aanpassen tot het perfect is :)

Hier komt ie:
[afbeelding]
Klik om de high resolution versie te bekijken op 600dpi
Die 90 graden hoeken zou ik er maar uithalen. Dat gaat gegarandeerd mis bij het etsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 90 graden hoeken is geen probleem, waarom dacht je dat?

Ik kan dat printje heel moeilijk controleren, ik zie wel dat de 4093 IC's geen voedingsspanning hebben.

Wat zijn de afmetingen van het printje?

Is wel een nadeel dat ie dubbelzijdig is, kan ik hier niet maken

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2003 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

ow, die voedingsspanning was ik idd vergeten. de afmetingen weet ik nog niet, ik zal het ff te weten proberen komen :) De hoeken zijn nu al afgerond dusja. Ik sluit nog even de voedingspinnen van de 4093's aan en zal deze post editen wanneer de tekeningen geupdated zijn (dan hoef je maar op de prent hierboven te klikken en op F5 te drukken :)

Oki, de prints zijn aangepast. Ik plaats ook even een link naar de .brd zodat jullie even kunnen kijken naar de grootte en of de juiste componenten zijn gebruikt, want zoals voor de condensator, weerstand en diode heb ik maar eentje gepakt uit de lib's, niet wetend of het wel de goede zijn.

Ohja, de aansluitingspunten: de bovenste = 12V de onderste = 0V, dan de vier pinnen links zijn Toets 1 tot en met 4 (van boven naar beneden) en daar tussen de IC's vanboven staan er nog eens 8 uitgangspinnen. De bovenste rij is telkens de Q, de onderste is de Q' . Van links naar rechts zijn ze de uitgang van respectievelijk de 1ste, 2de, 3de en 4de tiptoets.

Laten we echter allen nog eens kijken voor eventuele fouten, zodat niemand hier een foute print zou maken wat tochwel jammer zou zijn voor het werk/geld.

[ Voor 59% gewijzigd door Ibex op 23-08-2003 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je printafmetingen zijn ongeveer 100 x 50 mm, maar er zitten geen bevestigingsgaten in.
Afmetingen van de componenten zijn zo te zien wel goed.
Nadeel is dat het een dubbelzijdige print is, er zullen niet veel mensen zijn die die kunnen maken.
Aan welke kant komen de IC's btw, want ik zie rode en blauwe banen naar de pennen lopen.
Ik neem aan dat rood en blauw ieder aan een kant van de PCB komen.

Heb je dit met een autorouter gemaakt?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2003 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Nopz, ik heb het allemaal zelf moeten tekenen, die autorouter heb ik pas erachter ontdekt. En de kant waar de IC's moeten komen heb ik geen id van, maar je kan toch kiezen of je de rode of de blauwe banen als de bovenkant neemt? En ik weet niet of dat mag, rode en blauwe banen aansluiten aan de pinnen :/ Ohja, ik weet iet of het mogelijk is om de print eenzijdig te maken, maar ik vrees het niet. Ik zal misschien vandaag daar nog eens voor kijken.

Je mag gerust dingen veranderen hoor, mocht je zeggen van dit en dat kan misschien nog geoptimaliseerd worden, ik ben ten slotten een n00b op vlak van electronica en prints enzow :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan de IC's maar aan één kant solderen, dus de banen van de IC's moeten altijd aan de onderkant zitten.

Ik vind het btw nog een hele prestatie om zo'n print te tekenen als je het nog nooit gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Bedankt :) Ik vrees dus dat ik wat zal mogen hertekenen wil ik de IC's kunnen aansluiten... *steekt de handen uit de mouwen* (ondertussen toch eens proberen zien wat de autorouter etvan bakt, misschien kan ik met de zgn 'airwires' werken, dan moet de print maar 1zijdig zijn, je zit dan wel met losse draden, morja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook een layout gemaakt voor deze schakeling, dat is wel een enkelzijdige.
Met Eagle kan ik niks, ken het hele prog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:51
Euh ...

Er zijn standaard IC in de handel om contactloze tiptoetsjes te maken, die werken capacitief en zijn perfect te gebruiken achter glas ed.. de QT60040

compleet met ontdenderde uitgangen, automatische calibratie enz enz ...

http://www.touchsensor.co.kr/data/qt60040_103_datasheet.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door Sine op 23-08-2003 13:49 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg eh, waarom kom je daar nu pas mee? Zitten wij een beetje te prutsen en te doen, weer alles voor niks.. ;)

btw, je usericon doet het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

ow kut, en we zitten der ons werk zo in te steken :p morja klooien me ellentriek is altijd tof :):)
doen we voort of niet? ;) of organiseren we een IA voor deze toffe kant-en-klare-chips? :p

Edit; btw, exter, kan je anders eens jouw print tonen of online zetten ofzo? :)

[ Voor 18% gewijzigd door Ibex op 23-08-2003 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Sine schreef op 23 August 2003 @ 13:48:
Euh ...

Er zijn standaard IC in de handel om contactloze tiptoetsjes te maken, die werken capacitief en zijn perfect te gebruiken achter glas ed.. de QT60040

compleet met ontdenderde uitgangen, automatische calibratie enz enz ...

http://www.touchsensor.co.kr/data/qt60040_103_datasheet.pdf
Dat ziet echt super chill uit.
Meteen maar effe een paar van bestellen!!

[edit]
Hmzz vrij duur IC. +/- 7 euro. Dan maar eest effe 1tje laten komen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Atmoz op 23-08-2003 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

gheh , dit kan een duur geintje worden als een 101 keyboard wilt maken :(
@ st layout 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Ik denk dat als je er 100 bestelt dat het een stuk goedkoper wordt... Maar denk aan de voordelen :)
Nooit meer kruimels tussen je knoppen. Je toetsenbord schoon met een doekje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

insan1ty schreef op 23 August 2003 @ 15:20:
Ik denk dat als je er 100 bestelt dat het een stuk goedkoper wordt... Maar denk aan de voordelen :)
Nooit meer kruimels tussen je knoppen. Je toetsenbord schoon met een doekje..
Precies. Dat was mijn gedachte gang ookal.
Ik heb daar precies de juiste tafel voor:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz/got/computer.jpg

Fijn de toetsen onder de glasplaat monteren, en op de glasplaat typen :)
Kun je ook je boterham op het toetsenbord leggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mammoth
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

En trouwens, je kan toch vier knoppen per ic aansluiten?
Dus heb je voor je toetsenbord zo een 25 stuks nodig.
Of lees ik dat verkeerd?

There could be only one, too bad it wasn't me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

atmoz schreef op 23 August 2003 @ 15:32:
[...]

Precies. Dat was mijn gedachte gang ookal.
Ik heb daar precies de juiste tafel voor:

[afbeelding]

Fijn de toetsen onder de glasplaat monteren, en op de glasplaat typen :)
Kun je ook je boterham op het toetsenbord leggen :D
Wat een zoooi. :9
Ik zie dat je bij de ah shopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Spockz op 24-08-2003 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Nou dankjewel :/ :+
Je moet niet vergeten dat ik in een studentenkamer woon (waar dus erg weinig plaats is voor alles). Hierdoor moet ik wel overal wat leggen. Anders kom ik het niet kwijt....

Nu weer ontopic:
Ik ga morgen meteen 1 zo'n IC bestellen, en krijg deze dan overmorgen binnen. Dan zal ik het meteen testen en laat ik weten hoe dik de tussenstof mag zijn en hoe goed het werkt enzo. Het zou natuurlijk jammer zijn als er 10tallen mensen dit bestellen en dan werkt het niet goed of er zijn andere complicaties...

Ik ga het in ieder geval gebruiken voor de voordeur van het studentenhuis mee open te laten gaan. Iedere huisgenoot krijgt dat zijn eigen code. Zodat ik altijd kan zien met welke code de deur is geopent. Zo kan ik meteen een registratie systeem maken wie er allemaal in het huis is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

of gewoon dmv 2 IC's
QT60645B, 64 Key QmatrixTM Keypannel Sensor IC

http://www.qprox.com/products/touch.php
via een matrix manier (8X8)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/senss.jpg

dit kan je gewoon heel simpel @ een groot printplaat laten etsen? (2 delen) of niet? 8)

wie regelt een sample IC? :Y)
Afbeeldingslocatie: http://www.qprox.com/pics/farnell_logo.gif heeft em wel.. maar alleen de 32 en de 16 key versie :)
16 key versie:
code:
1
2
3
1+   E 6,17 
10+  E 5,58 
100+ E 4,95

32 key versie:
code:
1
2
3
1+   E 10,19 
10+  E 9,10 
100+ E 8,24

IA!!!
woei, de ik heb al wat toepassings ideën er voor 8)

[ Voor 50% gewijzigd door ThaHandy op 23-08-2003 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
okay we zijn dus tot de conclusie gekomen dat er kant en klare sensor ic's zijn.
Dat ze wat kosten ala.

Eerst maar eens kijken of je je ccfl's fans en alle andere mod apperatuur zoals cd-rom e.d. mee kan aansture. Werkt dit feil loos zoude we door kunnen gaan voor een tobo.

Ik zou persoonlijk dus niet te snel van stapel lopen en gelijk voor een tobo gaan eerst simpel en dan steeds verder tot de dadelijk alles in onze kamer aansture via dit soort schakelingen en je dus een console naast je deur heb zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

ThaHandy schreef op 23 August 2003 @ 17:04:
of gewoon dmv 2 IC's
QT60645B, 64 Key QmatrixTM Keypannel Sensor IC

http://www.qprox.com/products/touch.php
via een matrix manier (8X8)
[afbeelding]

dit kan je gewoon heel simpel @ een groot printplaat laten etsen? (2 delen) of niet? 8)

wie regelt een sample IC? :Y)
[afbeelding] heeft em wel.. maar alleen de 32 en de 16 key versie :)
16 key versie:
code:
1
2
3
1+   E 6,17 
10+  E 5,58 
100+ E 4,95

32 key versie:
code:
1
2
3
1+   E 10,19 
10+  E 9,10 
100+ E 8,24

IA!!!
woei, de ik heb al wat toepassings ideën er voor 8)
Ik ga die andere maandag bestellen. Met Matrix wil ik effe niets te maken hebben. Gewoon 4 toetsen (4 ingangen dus) en 4 uitgangen. Dit om het gewoon simpel te houden, vooral in het begin.

Deze dus om precies te zijn:
Charge Transfer touch Sensor, 4 key Through-glass matrix detection, digital autocal on each key, signal filtering, allows up to two keys to be touched at a time
14 PINS, DIP behuizing met 4 in en 4 out. Hij kost ineens wat duurder zie ik (7 euro). In de catalogus van 2002 kost die iets minder. Maarja dat boeit effe niets.
Ik wil hem meteen testen want het lijkt me wel een stoer element voor in mijn electronica verzameling. Kun je dus erg leuke dingen mee doen.

Het lijkt me het simpelst om hem direct (via een 10k weerstand) aan een ingang van een PIC te hangen. Hierdoor heb je geen last van denderen en andere vervelende zaken. Zo kun je snel en vrij eenvoudig alles goed testen.

Een paar maanden geleden had ik de PIC ontdekt, en nu dit leuke speeltje weer. Gaat goed met de electonica 8)

[edit]
per 100 kosten ze nog maar 4,68 (ex. btw)
inkoopactie zou dus ideaal zijn. zeker als we erachter komen dat alles goed werkt enzo. Dan wil ik er wel 5 ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door Atmoz op 23-08-2003 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:51
En tegen wie zeg je dan dankjewel ;)

En Farnell heeft de 4 - toets uitvoering ook gewoon hoor !

Leuke toepassingen zat idd ... verborgen keypad is ook een leuke :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Sine schreef op 23 augustus 2003 @ 18:43:
En tegen wie zeg je dan dankjewel ;)

En Farnell heeft de 4 - toets uitvoering ook gewoon hoor !

Leuke toepassingen zat idd ... verborgen keypad is ook een leuke :)
Dankjewel Sine :>

Ik heb het idd ook over die 4-toets versie van Farnell. Alleen de site lag de hele middag eruit (de NL-versie dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Ben je vast nog niet op men kamer geweest :p

Ik heb een mail gezonden naar gentronics of ze de IC verkochten en wat de prijs was. HEt is een winkel in Gent voor de mensen die daar in de buurt van wonen. :) Nou hoop ik dat het niet te veel is, of we zijn nog voordeliger af met onze eigen schakeling :p

En voor een compleet toetsenbord te maken... zouden de keys niet interfereren met elkaar? als je bvb de G indrukt dat meteen de T, Y, F, G, H, V en de B een aanslag voelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
jah dat is nou juist het probleem je moet iets hebbe waardoor de 1 niet met de ander gaat interferere zou een geaard metalen hekwerk niet iets zijn dat je dus rondom een knop een metale draad laat lopen en die dus aard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Nou moet ik eerlijk zijn, ik zou nie weten hoe zoiets aan te sluiten :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
ik ook niet daarom dus dit topic tot er iemand komt met eenschema dat iedereen snapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

whocarez schreef op 23 August 2003 @ 20:13:
jah dat is nou juist het probleem je moet iets hebbe waardoor de 1 niet met de ander gaat interferere zou een geaard metalen hekwerk niet iets zijn dat je dus rondom een knop een metale draad laat lopen en die dus aard?
Daarom moet je zeker niet alles te dicht op elkaar maken.
Ik ben van plan om mijn 10-toetserig keybord minstens 3 cm uit elkaar te maken (de toetsen dan).

Zo ben ik er bijna zeker van dat de rest niet gaat storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een lettertoetsenbord lijkt me dit compleet ongeschikt en daar zal het IC ook vast niet voor zijn bedoeld.
Als je zit te typen zitten je vingers constant boven diverse toetsen, dus dat wordt helemaal niks.
De toepassing is gewoon een toets die je met één vinger aanraakt en in dat geval hoeven de toetsen helemaal niet zover uitelkaar te zitten.
Het is ook duidelijk te zien aan het printontwerp in de datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:30
Kan iemand mij help??

Bij farnell staat dit plaatje
Afbeeldingslocatie: http://international1.farnell.com/info/catimages/SIC323

Maar welke moet je dan bestellen?

offtopic:
nog nooit iets besteld bij farnell
Dus ben een echt Farnell-noob :p

[ Voor 191% gewijzigd door Steefph op 24-08-2003 17:45 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit ervaring (ik heb hier een kookplaat met sensorbediening) kan ik je vertellen dat het totaal ongeschikt is als toetsenbord. Een bediening voor je casefans/verlichting/volume etc zal nog wel gaan. Bovendien moet je er rekening mee houden dat ook al zou het kunnen maken, dat het er nog niet uitziet als in StartTrek: daar wordt getypt en wat op het scherm loopt is een animatie en niet een realtime verwerking van input van het 'toetsenbord'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
jah dat werd 2 pagina's terug ook al gemeld. Maar terzake het is ook eingenlijk de bedoeling om een plexi plat te nemen daarop bijv een zwarte plaat met knop afbeeldingen
en onder deze 2 dus druksensors te monteren direct onder de knoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor zover ik weet zijn de panels in startrek (in de serie, in het echt is het plexiglas met een mooie folie erachter) programeerbaar, oftewel het zijn gewoon tft schermen met een toch screen interface. Als je het ongeveer even groot mag zijn als een tft scherm is de add-on touch screen optie misschien handig, gewoon op de com poort aansluiten en uitlezen.
http://www.magictouch.com/addon.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
Verwijderd schreef op 24 augustus 2003 @ 19:27:
voor zover ik weet zijn de panels in startrek (in de serie, in het echt is het plexiglas met een mooie folie erachter) programeerbaar, oftewel het zijn gewoon tft schermen met een toch screen interface. Als je het ongeveer even groot mag zijn als een tft scherm is de add-on touch screen optie misschien handig, gewoon op de com poort aansluiten en uitlezen.
http://www.magictouch.com/addon.html
En hoe wil je dat gaan aansturen als er geen tft oid achter zit?
dan weet je dus nooit waar je op drukt en je pc zal altijd aan moeten blijven staan wil het werken.

Nee het zal dus toch anders moeten is wel mooi maar niet functioneeel aangezien je pc nog steeds uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die IC schijnt vrij goed te werken. Ik heb weleens van iemand gelezen die deze ook had gebruikt. Ik ben ook van plan binnenkort wat schema's + Printjes te ontwerpen voor de twee toets IC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op 25 augustus 2003 @ 14:22:
Die IC schijnt vrij goed te werken. Ik heb weleens van iemand gelezen die deze ook had gebruikt. Ik ben ook van plan binnenkort wat schema's + Printjes te ontwerpen voor de twee toets IC
2 toets?
Ik dacht dat de minste 4 toets was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie net dat ik een 1 toets heb :S ik heb het datablad van de QT113.

Ik zie wel iets van verschillende soorten uitgangen. Ze zeggen dat hij ook een flip-flop uitgang kan dus dat zal ik eens gaan testen (als ik hem kan krijgen hier ik zal morgen eens kijken)

O ja er wordt wel meteen gezegd dat mijn eerste ontwerp niet stabiel en alles is maar dat valt best mee. Het hangt ervan af hoe je hem afsteld. Ok er zijn betere mogelijkheden (zoals deze IC hoop ik) maar het is echt niet zo dat deze totaal niet te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
Bliksem weet inmiddels dat als hij de oplossing vind voor dit fenomeen dat zijn naam netjes op de plexi komt te staan. En een vermelding bij de credits als ik hem ooit post,

Dus bij deze wie de oplossing heeft gets the same
Pagina: 1 2 3 Laatste