/me Het Centrino topic - Deel 2 * | |||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() | |||||||||||||||||||||||||||
Index: | |||||||||||||||||||||||||||
De openingspost is nu verdeeld over meerdere posts, dit is gedaan om de leesbaarheid ervan te bevorderen en om makkelijker bepaalde info terug te vinden. Daarnaast het maakt het mij een stuk makkelijker om iets te wijzigen als dat nodig is. 1) Introductie & algemene info 2) De CPU’s 3) De Chipsets 4) De Intel Wireless Solution 5) De FAQ 6) Links 7) Centrino topics op GoT 8 ) Newsfacts | |||||||||||||||||||||||||||
Introductie ... | |||||||||||||||||||||||||||
Aangezien er op dit moment heel veel over het Pentium-M/Centrino platform besproken wordt op het forum leek het mij handig om een eigen topic te maken waarin puur de ontwikkelingen, problemen en dergelijke van dit platform wordt besproken. Dit moet dus een soort van FAQ van het Pentium-M/Centrino platform worden (I hope). Veel mensen die van plan zijn om een laptop aan te schaffen kijken toch nog naar de MHz-en en GHz-en en zien dus over het hoofd dat de Pentium-M juist is gemaakt voor onderweg. Die zien een 1.3 GHz processor en schrijven het model af terwijl die net zo goed is als een 2.0 GHz Pentium 4 Mobile processor. Wanneer ze er dan achter komen dan wordt het ineens zeer interessant en worden er topics geopend met wat vraagjes van bepaalde notebooks (al dan wel of geen Centrino). Om op alle vragen over het Pentium-M en Centrino gebeuren goed te bundelen heb ik dus besloten om deze topic te maken. Hier volgen voor zover mogelijk alle relevante links naar topics, reviews, nieuwe notebooks en artikelen over de Pentium-M en het Centrino platform. Deze info zal hopelijk met jullie hulp steeds worden aangevuld zodat deze info bij blijft aan de ontwikkelingen. Alle info zal ik voor zover mogelijk steeds blijven updaten in deze eerste openingspost zodat iedereen die deze topic leest meteen zoveel mogelijk informatie heeft en dat dingen niet tig keer opnieuw gevraagd worden. | |||||||||||||||||||||||||||
Vorige delen: | |||||||||||||||||||||||||||
Algemene informatie van het Centrino platvorm: | |||||||||||||||||||||||||||
Het Centrino platform is opgebouwd uit drie hardware aspecten en deze moeten alledrie in de laptop zitten voordat het de naam Centrino laptop mag dragen. Namelijk de volgende drie onderdelen: 1) Een Pentium-M processor (hoe kan het ook anders) 2) De Intel 855 chipset. 3) De Intel® PRO/Wireless 2100 network connection. Zodra een van deze drie onderdelen NIET in de laptop voorkomt mag het de naam Centrino NIET dragen !!! Dus een laptop kan wel gebruik maken van bijvoorbeeld de proc en de chipset maar niet van de 2100 wireless network gedeelte. Dan mag de laptop zichzelf GEEN Centrino noemen !!! Ik hoop dat dit nu duidelijk is voor iedereen, want er zijn af en toe nog misverstanden omtrent de benaming Centrino (het geheel/platform) en de Pentium-M (de CPU/processor). Ik zal hier per onderdeel wat dieper op in proberen te gaan. (Ik zal proberen de info te vertalen maar het kan best zjin dat ik voorlopig een engelse copy paste zal neerzetten incl. link naar het origineel). | |||||||||||||||||||||||||||
Voordelen van het Centrino platform: | |||||||||||||||||||||||||||
1) Batterij gaat gemiddeld minimaal 3 a 3,5 uur mee en maximaal 7 a 9 uur (afhankelijk van gebruik en configuratie natuurlijk) 2) Minder geluidsproductie om je laptop te koelen 3) Lichtere laptops, gewicht vanaf ongeveer 2kg en zwaarder (afhankelijk van de configuratie) 4) Dezelfde prestaties als een hoger geklokte non Pentium-M proccessor 5) Geïntegreerde WLAN | |||||||||||||||||||||||||||
Nadelen van het Centrino platform: | |||||||||||||||||||||||||||
1) Op dit moment niet veel modellen met een goede grafische kaart 2) Geen TV-out in de meeste modellen 3) Geen floppy drive bij de meeste modellen (voor de mensen die een floppy drive noodzaak vinden is dit een nadeel, echter kan je dit oplossen door een USB floppy drive los te kopen) | |||||||||||||||||||||||||||
De Pentium-M vs. Andere mobile processoren: | |||||||||||||||||||||||||||
Ik heb hier even alle procs naast elkaar gezet die met elkaar te vergelijken zijn qua specs.
Ik weet niet of de tabel helemaal klopt, mocht het niet zo zijn geef het maar even door en dan zal het gecorrigeerd worden. Sommige waarden bestaan de P4-M niet maar het is een ruwe indicatie. De vergelijkingen van de Dothan's en de P4-M's zijn eigen inschattingen !!! | |||||||||||||||||||||||||||
Topic Regels: | |||||||||||||||||||||||||||
1) Maak er AUB geen merk x vs. merk y war van. Iedereen heeft recht op een eigen mening. 2) Specs posten van nieuwe Centrino laptops mag tenzij het beter in een van de andere laptop topics past. 3) Als je specifieke vragen hebt over een bepaald model kijk eerst even in de links hieronder en gebruik de search eerst voordat je post. 4) Ik hou me aanbevolen voor eventuele extra regels | |||||||||||||||||||||||||||
Disclaimer: | |||||||||||||||||||||||||||
Alle info die ik hier heb gebruikt is afkomstig van de sites die hierboven vermeld staan en info die ik van jullie mede-tweakers heb. Alle plaatjes worden zelf gehost. Bij deze wil ik iedereen bedanken die bijgedragen heeft aan de info in deze topic. Veel plezier in dit topic. Enjoy. |
[ Voor 7% gewijzigd door FongWan op 29-02-2004 14:51 ]
| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |