[Laptops] Het Centrino topic deel 2

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 12.306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-04 10:18

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter

/me Het Centrino topic - Deel 2 *

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/Centrino/Centrino.jpgAfbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/Centrino/Logo-Pentium-M.gif
Index:

De openingspost is nu verdeeld over meerdere posts, dit is gedaan om de leesbaarheid ervan te bevorderen en om makkelijker bepaalde info terug te vinden. Daarnaast het maakt het mij een stuk makkelijker om iets te wijzigen als dat nodig is. :)

1) Introductie & algemene info
2) De CPU’s
3) De Chipsets
4) De Intel Wireless Solution
5) De FAQ
6) Links
7) Centrino topics op GoT
8 ) Newsfacts

Introductie ...

Aangezien er op dit moment heel veel over het Pentium-M/Centrino platform besproken wordt op het forum leek het mij handig om een eigen topic te maken waarin puur de ontwikkelingen, problemen en dergelijke van dit platform wordt besproken. Dit moet dus een soort van FAQ van het Pentium-M/Centrino platform worden (I hope).

Veel mensen die van plan zijn om een laptop aan te schaffen kijken toch nog naar de MHz-en en GHz-en en zien dus over het hoofd dat de Pentium-M juist is gemaakt voor onderweg. Die zien een 1.3 GHz processor en schrijven het model af terwijl die net zo goed is als een 2.0 GHz Pentium 4 Mobile processor. Wanneer ze er dan achter komen dan wordt het ineens zeer interessant en worden er topics geopend met wat vraagjes van bepaalde notebooks (al dan wel of geen Centrino). Om op alle vragen over het Pentium-M en Centrino gebeuren goed te bundelen heb ik dus besloten om deze topic te maken.

Hier volgen voor zover mogelijk alle relevante links naar topics, reviews, nieuwe notebooks en artikelen over de Pentium-M en het Centrino platform.

Deze info zal hopelijk met jullie hulp steeds worden aangevuld zodat deze info bij blijft aan de ontwikkelingen. Alle info zal ik voor zover mogelijk steeds blijven updaten in deze eerste openingspost zodat iedereen die deze topic leest meteen zoveel mogelijk informatie heeft en dat dingen niet tig keer opnieuw gevraagd worden.

Vorige delen:

Algemene informatie van het Centrino platvorm:

Het Centrino platform is opgebouwd uit drie hardware aspecten en deze moeten alledrie in de laptop zitten voordat het de naam Centrino laptop mag dragen.
Namelijk de volgende drie onderdelen:
1) Een Pentium-M processor (hoe kan het ook anders)
2) De Intel 855 chipset.
3) De Intel® PRO/Wireless 2100 network connection.

Zodra een van deze drie onderdelen NIET in de laptop voorkomt mag het de naam Centrino NIET dragen !!! Dus een laptop kan wel gebruik maken van bijvoorbeeld de proc en de chipset maar niet van de 2100 wireless network gedeelte. Dan mag de laptop zichzelf GEEN Centrino noemen !!! Ik hoop dat dit nu duidelijk is voor iedereen, want er zijn af en toe nog misverstanden omtrent de benaming Centrino (het geheel/platform) en de Pentium-M (de CPU/processor).

Ik zal hier per onderdeel wat dieper op in proberen te gaan.
(Ik zal proberen de info te vertalen maar het kan best zjin dat ik voorlopig een engelse copy paste zal neerzetten incl. link naar het origineel).

Voordelen van het Centrino platform:

1) Batterij gaat gemiddeld minimaal 3 a 3,5 uur mee en maximaal 7 a 9 uur (afhankelijk van gebruik en configuratie natuurlijk)
2) Minder geluidsproductie om je laptop te koelen
3) Lichtere laptops, gewicht vanaf ongeveer 2kg en zwaarder (afhankelijk van de configuratie)
4) Dezelfde prestaties als een hoger geklokte non Pentium-M proccessor
5) Geïntegreerde WLAN

Nadelen van het Centrino platform:

1) Op dit moment niet veel modellen met een goede grafische kaart
2) Geen TV-out in de meeste modellen
3) Geen floppy drive bij de meeste modellen (voor de mensen die een floppy drive noodzaak vinden is dit een nadeel, echter kan je dit oplossen door een USB floppy drive los te kopen)

De Pentium-M vs. Andere mobile processoren:

Ik heb hier even alle procs naast elkaar gezet die met elkaar te vergelijken zijn qua specs.

Pentium-M Pentium 4 M Athlon XP Mobile
1.3 GHz (Banias) 2.0 GHz (Northwood) 1900
1.4 GHz (Banias) 2.2 GHz (Northwood) 2000
1.5 GHz (Banias) 2.4 GHz (Northwood) 2100
1.6 GHz (Banias) 2.6 GHz (Northwood) 2200
1.7 GHz (Banias) 2.8 GHz (Northwood) 2400
1.6 GHz (Dothan) :? :? :? :? :? :?
1.7 GHz (Dothan) :? :? :? :? :? :?
1.8 GHz (Dothan) :? :? :? :? :? :?

Ik weet niet of de tabel helemaal klopt, mocht het niet zo zijn geef het maar even door en dan zal het gecorrigeerd worden.
Sommige waarden bestaan de P4-M niet maar het is een ruwe indicatie.
De vergelijkingen van de Dothan's en de P4-M's zijn eigen inschattingen !!!

Topic Regels:

1) Maak er AUB geen merk x vs. merk y war van. Iedereen heeft recht op een eigen mening.
2) Specs posten van nieuwe Centrino laptops mag tenzij het beter in een van de andere laptop topics past.
3) Als je specifieke vragen hebt over een bepaald model kijk eerst even in de links hieronder en gebruik de search eerst voordat je post.
4) Ik hou me aanbevolen voor eventuele extra regels ;)

Disclaimer:

Alle info die ik hier heb gebruikt is afkomstig van de sites die hierboven vermeld staan en info die ik van jullie mede-tweakers heb. Alle plaatjes worden zelf gehost. Bij deze wil ik iedereen bedanken die bijgedragen heeft aan de info in deze topic.

Veel plezier in dit topic. Enjoy. :*)

[ Voor 7% gewijzigd door FongWan op 29-02-2004 14:51 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
De CPU’s

Op dit moment (01-02-2004) is alleen de Banias te krijgen. Volgens geruchten is de opvolger van de Banias, codename Dothan rond half februari verkrijgbaar.

Banias

Op dit moment enkele plaatjes die ik van de Pentium-M architectuur (Banias). (Bron CPUID.com )

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/Centrino/CPU/PM-cpuz.gif
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/Centrino/CPU/PM-L1.gif
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/Centrino/CPU/PM-L2.gif
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/Centrino/CPU/PM-core.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/Centrino/CPU/PM-branch.gif

De Pentium-M ten opzichte van de P3-M en de P4-M
(Bron: CPUID.com )

Mobile CPUs have the hard rule to give desktop-like performances to mobile platforms, these ones being often lightly equipped than desktop computers. So, these CPUs have to be very fast, and in the same way they have to save the most power as possible, in order the platform keeps a correct autonomy when used with battery.
Here is the real challenge, as these two conditions are often conflicting.

Let's have a look at the Intel mobile CPU line today :

The Pentium !!!-M is based on the Tualatin core, and uses the same features than the P!!!-S server CPU : a 133MHz bus speed and a 512Kb L2 cache. It is available up to 1,2GHz, and uses an enhanced Speedstep mechanism, a clock modulation system that allows to reduce the power consumption (we'll have a deeper look at Speedstep technology further in the article). A mobile version of Celeron exists as well, that uses a 256Kb L2 cache, and no Speedstep. The Mobile Celeron also keeps using a 133MHz bus speed, that makes it the only Celeron to use such a bus frequency.
The Pentium !!! micro-architecture is very efficient for low-power CPUs : it has a high output when running at low and middle frequencies, that allows good performances and a reduced consumption in the same time. However, the Pentium !!! micro-architecture is not up-to-date anymore : no SSE2 instruction set, and a bus that only allows the use of SDRAM, that reduces performances in comparison to Athlon or Pentium 4 bus.

The Pentium 4-M CPU is the mobile version of the Northwood core-based Pentium 4, and inherits from the characteristics of this modern CPU : a 512Kb L2 cache, a "quad pumped" 400MHz bus speed get from the Netburst micro-architecture. The Pentium 4-M also includes the enhanced Speedstep technology.
Besides, this CPU exists as a Celeron version, based on the same core but equipped with 256Kb L2 cache, and no Speedstep. Something noticeable is that this CPU is faster than the desktop P4 Celeron, that only has a 128Kb L2 cache. This is not the first time that the mobile version of a CPU is faster than the desktop version : the mobile Pentium II was one of the first CPUs equipped with a full-speed 256Kb L2 cache, in comparison to the "discrete" half-speed cache on the Pentium II cartridge.
At the first glance, we can assume that the Pentium 4-M is able to become a high-performance mobile CPU, but in fact the performances of this CPU are not as high as we can have expected, and the Pentium !!!-M is faster in a lot of situations. The reason deals with the Netburst micro-architecture of the Pentium 4-M, that was designed for high-frequencies, and provides a bad output at low and middle frequencies.
The desktop version of the Pentium 4 needs high frequencies and optimisation-oriented mechanism like Hyper-Threading in order to improve its global efficiency. Unfortunately the use of these solutions is not possible for a mobile CPU, as they are big power consumers.

Finally, Intel has reached deadlock : the Pentium !!!-M is efficient but old, and the Pentium 4-M is not adapted for mobile technology.
Knowing this, it is easy to make the picture of the "perfect" mobile CPU, that would use the best of these two CPUs : based on the Pentium !!! micro-architecture, and equipped with some of the most modern features of the Pentium 4, like SSE2 and a 400MHz bus speed. This CPU now exists, and is named Pentium M !

The Pentium M appears to be an original CPU, as it is between two micro-architecture, using the best of both. The Pentium M is basically a "boosted" Pentium !!! : more cache, new optimisation-oriented features. Besides, it uses some features of the Pentium 4 Netburst micro-architecture : SSE2 instruction set, and a 400MHz bus speed. This table summarizes the main characteristics of the Pentium M, in comparison to the Pentium !!!-M and the Pentium 4-M CPUs :

Pentium !!!-M Pentium 4-M Pentium-M
Core P6 (Tualatin 0,13µ) Netburst (Northwood 0,13µ) "???" (Banias 0,13µ)
L1 Cache (data + code) 16Kb + 16Kb 8Kb + 12Kµops (TC) 32Kb + 32Kb
L2 Cache 512Kb 512Kb 1024Kb
Instructions Sets MMX, SSE MMX, SSE, SSE2 MMX, SSE, SSE2
Max frequencies (CPU/FSB) 1,2GHz 133MHz 2,4GHz 400MHz (QDR) 1,6GHz 400MHz (QDR)
Number of transistors 44M 55M 77M
SpeedStep 2nd generation 2nd generation 3rd generation

Very impressive characteristics indeed, that promise very high-level performances. The Pentium M is available in two form factors : Micro-FCPGA (Pin Grid Array) and Micro-FCBGA (Ball Grid Array), and 6 models are already available :

Model Frequency (max / min) Vcore (max / min)
Pentium M 1,7GHz 1,7GHz / 600MHz 1,484v / 0,956v
Pentium M 1,6GHz 1,6GHz / 600MHz 1,484v / 0,956v
Pentium M 1,5GHz 1,5GHz / 600MHz 1,484v / 0,956v
Pentium M 1,4GHz 1,4GHz / 600MHz 1,484v / 0,956v
Pentium M 1,3GHz 1,3GHz / 600MHz 1,388v / 0,956v
Pentium M 1,1GHz Low Voltage 1,1GHz / 600MHz 1,180v / 0,956v
Pentium M 900MHz Ultra Low Voltage 900MHz / 600MHz 1,004v / 0,844v

It is interesting to notice that the "Ultra Low Voltage" model at 900MHz just needs 1 volt, and its power dissipation is around 7W. In comparison, the 933MHz Pentium !!!-M needs 1,5 volt and dissipates more than 20W. The Pentium M is definitely oriented for low power !

[ Voor 22% gewijzigd door FongWan op 29-02-2004 14:52 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
De chipsets

De 855 chipset is er in twee smaken te verkrijgen, namelijk de GM en de PM smaak. Het verschil tussen deze twee chipsets is dat de een geintegreerde graphics heeft en de ander niet. (Bron: Intel site)

Intel® 855GM Chipset
The Intel® 855GM Chipset graphics memory controller hub (GMCH-M) is a highly integrated mobile chipset solution that has been optimized to support the Intel® Pentium® M processor, high speed DDR memory and a Hub interface to ICH4-M. In
addition to this, the Intel 855GM chipset provides integrated graphics capabilities.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/Centrino/Chipset/855GM.gif

Intel® 855PM Chipset
The Intel® 855PM Chipset memory controller hub (MCH-M) is a mobile chipset solution that has been optimized to support the Intel® Pentium® M processor, high speed DDR memory and a Hub interface to ICH4-M. This chipset has an AGP 4X interface and provides flexible support for high performance discrete graphics solutions

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/Centrino/Chipset/855PM.gif

[ Voor 4% gewijzigd door FongWan op 29-02-2004 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
De Intel Wireless Solution

Info komt nog .... maar als iemand hier een leuke post voor kan maken vind ik dat ook goed :)

[ Voor 3% gewijzigd door FongWan op 01-02-2004 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
De FAQ:

1) Kan ik de proc eruit halen en een andere erin zetten ?
Bij de Asus M2400N & Acer Travelmate 800CLI is het mogelijk om de proc eruit te halen. Van andere Centrino's is dat niet bekend maar dat zal ook wel kunnen. Volgens Intel zal Dothan backwards compatible zijn met de Banias. Dus als je aan een losse proc kan komen zou je je ouwe kunnen vervangen. Is op eigen risico te proberen, ik geef GEEN garanties dat het kan !!!

2) Waar kan ik een losse proc halen ?
Fresh T. schreef op 30 december 2003 @ 00:12:
Losse processoren zijn iig bij Alternate in Duitsland te halen. In Nederland bij Alternate helaas niet. Bij Vcd.be ben ik er ook al 1 tegengekomen (Pentium-M 1.6).

MrOisO schreef op 10 januari 2004 @ 19:46:
Losse Pentium M cpu's staan in de prijslijst bij www.mpl.be Ze zijn er goedkoper dan bij de Duitse Alternate.

Fresh T. schreef op 11 januari 2004 @ 00:04:
Ik heb nog ff verder gekeken en heb het volgende gevonden voor de losse processoren: www.processor-shop.nl. Ook in Nederland dus verkrijgbaar :P en nog iets goedkoper dan mpl.be.

ThijzB schreef op 26 januari 2004 @ 18:36:
Ik heb nog een winkel gevonden waar ze losse processoren verkopen:
http://www.actiecom.nl/ :)
3) Van welke socket maakt de Pentium-M gebruik ?
Volgens AnandTech: "The processor is housed in a molex socket designed specifically for the Intel Pentium M processor given its pin configuration"

4) Zal de Dothan in de huidige mobo/socket passen ?
Ik zou het niet weten.

5) Wat is Dothan ?
De huidige Pentium-M chip wordt ook wel de Banias genoemd, de opvolger hiervan die in Q1 2004 uit zal komen heet de Dothan (op moment van schrijven).

6) Wat zal het verschil zijn behalve van naam ?
De Banias heeft een 1MB L2 cache on die en zal waarschijnlijk niet hoger dan 1.7 GHz kunnen gaan. De Dothan zal 2MB L2 cache krijgen en vanaf 1.6 GHz gaan lopen (dat is wat er op dit moment van bekend is).

7) Hoe kan het dat de P-M net zo goed kan werken als een hoger geclockte P4-M ?
Dit heeft te maken met het feit dat de P-M meer instructies per clock cycle kan afhandelen, dit heeft met de architectuur van de P-M te maken. Mede hierdoor kan de P-M dus concurreren met hoger geclockte P4-M's.

8 ) Waarmee kan ik de GM chipset vergelijken ?
Volgens de meeste mensen is de GM vergelijkbaar met een GF2MX

9 ) Welke games kan ik met de GM chipset spelen ?
euhhh ik zal het wel ff opzoeken in de verschillende specifieke Centrino laptop topics als ik er tijd voor heb.

10 ) Welke laptops zijn nou centrino's ?
Is eigenlijk een search vraag maar misschien wel makkelijk voor een overzicht. Speciaal voor de luilakken ;) Ik zal ze in 3 catagorien indelen, namelijk: Gaming (centrino's met grafisch geweld :Y) ), Ultraportable (centrino's die onder de 1,5kg wegen) & Portable (de standaard centrino's). Mocht je van mening zijn dat de indeling anders moet zijn geef het even door.

Gaming:
Asus: M6000N serie
Acer: TravelMate 80x serie, Aspire200x serie
HP: NX7000, NC4000, NC7000
Toshiba: modelnummers nog opzoeken
Dell: Inspiron 8600
Sony: Z1 serie
Jewel: Jade8070
Benq Joybook 5000

Portable:
Asus: M2400N, M3400N, M3700N
Acer: Travelmate 29x, 66x
Sony: V505
Fujitsu Siemens: AMILO M-7400, LifeBook C1110
MaxData: Pro 7000X
Promedion: M375C

Ultraportable:
Asus: S5200, M5200N
Sony: TR1MP
Acer: Travelmate C111
Dell: Latitude X300, Latitude D400

11 ) Wat is de maximale resolutie van de laptop ?
Bij deze even een overzicht van de reoluties met bijbehorende afkortingen:
VGA = 640x480
SVGA = 800x600
XGA = 1024x768
SXGA = 1280x1024
SXGA+ = 1400x1050
UXGA = 1600x1200

WXGA = 1280x800
WXGA+ = 1440x900
WSXGA = :?
WSXGA+ = 1680x1050
WUXGA = 1920x1200

12 ) Is een snellere harddisk aan de raden ?
Volgens een test op Tom’s Hardware is het altijd wel verstandig om een snellere harddisk te nemen als het budget het toelaat. Prestatiewinst kan oplopen tot +/- 20% en de werktijd neemt niet veel af. [url=]Linkje[/url]

13 ) Wat is de beste mobile grafische kaart op dit moment ?
De Ati M9600 volgens een review van AnandTech. [url=]Linkje[/url]

[ Voor 44% gewijzigd door FongWan op 20-03-2004 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Verschillende Centrino topics op GoT:

Asus M2400N Centrino review

Het ASUS M6000N topic

[url= Acer Travelmate 80x Topic] Acer Travelmate 80x topic

[ Voor 15% gewijzigd door FongWan op 03-09-2004 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Newsfacts:

Alle newsfacts die nog ten tijde van dit deel relevant zijn zullen hier gepost worden. Dit zullen voornamelijk centrino related newsfacts zijn maar eventueel ook dingen over grafische kaarten, harddisks etc.

Centrino platform - roadmap
Generatie11,5234
Codename generatieCarmelCarmel+SonomaNapaSanta Rosa
IntroductieQ1 '03Q2 '04Q1 '05Q4 '05H2 '06
Centrino roadmap - processors
Codenaam CPUBaniasDothanYonahMerom
L2 cache1MB2MB4MB :?
FSB400MHz533MHz667MHz800MHz :?
CoresSingleDualMulti :?
Procédé130nm90nm65nm
TDP25Watt21Watt27Watt45Watt60Watt
EM64T :?X
LaGrande :?X
Vanderpool :?X
XD-bitXXX
SSE3 :?X
Centrino roadmap - chipsets
Codenaam chipsetOdem/MontaraOdem+/Montara+AlvisoCalistogaCrestine
GeheugenDDR266DDR333DDR2-533 (DC)DDR2-667 (DC)DDR2-800 (DC) :?
GPU-interfaceAGP4xPCI Express x16
GPU-featuresDirectX 7.0DirectX 9.0 / WGF 1.0
SouthbridgeICH4-MICH6-MICH7-MICH8-M :?
Interne busPCIPCI / PCI Express
Externe busPCMCIAPCMCIA / ExpressCard
StorageATA-133SATA-150SATA-300
AudioAC'97HDA (Azalia)
Centrino roadmap - wireless
Codenaam wirelessCalexicoCalexico+Calexico2GolanGolan2
802.11aXXX
802.11bXXXXX
802.11gXXXX
WiMAXXX
3GXX
Bluetooth:?:?
802.11n:?
BeveiligingWEPWPAWPA2

[ Voor 197% gewijzigd door FongWan op 31-03-2005 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-04 23:30
Er is al lang een Deel 6 Acer Travelmate 80x topic deel 6 ;)

En bij max freq staat er 1.6 ghz maar dat is dus 1.7 :)

Verder natuurlijk een mooi topic ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Roberto op 01-02-2004 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
TNX, ben er even zoet mee geweest om het opnieuw in te delen.

Heb de gegevens aangevpast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:45

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ziet er goed uit, maar effe on topic: ja, weer een half jaar wachten, zo blijf ik aan de gang 8)7

Ik prop er later wel een Dothan in (hopen dat het werkt) en een nieuwe videokaart... als Dell hun 'standaard' trouw blijft.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
hahaha das inderdaad ook zo :P

Maar goed, zoals in de newsfact staat meot het mogenlijk zijn om je Banias te vervangen met een Dothan.

En over de wireless g kaart, ben ook wel benieuwd of je je huidige b kaart kan laten vervangen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Op de Dell site kan je een Truemobile 1300 kiezen i.p.v. de intel Centrino b kaart (dat heb ik dus gedaan), dus die is dan al vervangen.
Maar die combinatie mag dan geen Centrino meer heten geloof ik? Big deal... lig ik wakker van 8)

En dat vervangen voor een Dothan is wel leuk, maar als er geen ondersteunende bios uitkomt heb je kans dat het gewoon niet lekker blijft werken...

Gelukkig is de 8600 (volgens mij) zo nieuw dat er geen nieuw model uit gaat komen en ze wel een bios update uit MOETEN brengen... (I hope I hope I hope :) )

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
klopt, zodar 1 van de 3 gespecificeerde hardware componenten niet in de laptop zit mag het centrino stikkertje er niet op ....
(niet dat ik die erop wil hebben of zo maar goed, het zij zo)

Nou ik heb nog tot eind van februari om te kijken welke centrino ik ga nemen (denk dat het de M6000N wordt, weet alleen nog niet welke config) en waar ik hem ga halen. Ga hem pas begin Maart bestellen dus ben benieuwd naar de reivews van die in het m6000n topic gaan komen.

[ Voor 16% gewijzigd door FongWan op 02-02-2004 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ik wil mijn stickertje!! >:)

Zelf dacht ik ook aan de Asus, maar ik wou per-se geen 1280x800 als max.
Ik zie er nu ook WSXGA+ bij staan, maar dan staat er weer '256K kleuren max', geen 16.7M... raar...

Bovendien is die 9600 in de Asus 'slechts' 64MB.
Ik dacht dat een mobile 9600 Pro altijd 128MB had? Dat snap ik dus ook niet...
Bij Dell issie ook nog eens Turbo, wat volgens de frontpage GDDR2-M geheugen is (zal wel sneller zijn).

Vanaf wanneer zou die te koop moeten zijn eigenlijk? (kan mijn Dell nog altijd terug sturen binnen een week na ontvangst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
--> CSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:50

JWO

voor in de startpost -> portable centrino (non-gaming) -> Acer travelmate 290 :) zeer lekker laptop voor mensen die niet willen gamen maar wel centrino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Tijgert schreef op 02 februari 2004 @ 17:46:
Ik wil mijn stickertje!! >:)

Zelf dacht ik ook aan de Asus, maar ik wou per-se geen 1280x800 als max.
Ik zie er nu ook WSXGA+ bij staan, maar dan staat er weer '256K kleuren max', geen 16.7M... raar...

Bovendien is die 9600 in de Asus 'slechts' 64MB.
Ik dacht dat een mobile 9600 Pro altijd 128MB had? Dat snap ik dus ook niet...
Bij Dell issie ook nog eens Turbo, wat volgens de frontpage GDDR2-M geheugen is (zal wel sneller zijn).

Vanaf wanneer zou die te koop moeten zijn eigenlijk? (kan mijn Dell nog altijd terug sturen binnen een week na ontvangst)
Ik meen me te herinneren dat de Dell 8600 je kon kiezen voor een M9600 met 128MB, weet alleen niet of het de Turbo versie betreft.

Nou ik denk zelf dat die halvering niet veel zal schelen qua grafics. Maar ik heb ook nergens echt benchmarks gezien tussen een 64MB versie en een 128MB versie.
JWO schreef op 02 februari 2004 @ 23:12:
voor in de startpost -> portable centrino (non-gaming) -> Acer travelmate 290 :) zeer lekker laptop voor mensen die niet willen gamen maar wel centrino
Toegevoegd, en ook andere modellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Een directe copy/paste van Dell
Nieuw ! 128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO grafische kaart
128 i.p.v. 64 MB is het verschil tussen Pro en niet Pro.
Bovendien zouden de clocks hoger zijn bij de Pro en GDDR-2 gebruikt worden bij de Turbo. (mogelijk scheelt het dus dan minder vergeleken met een m9700)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:57
Tijgert schreef op 05 februari 2004 @ 16:06:
Een directe copy/paste van Dell

[...]

128 i.p.v. 64 MB is het verschil tussen Pro en niet Pro.
Bovendien zouden de clocks hoger zijn bij de Pro en GDDR-2 gebruikt worden bij de Turbo. (mogelijk scheelt het dus dan minder vergeleken met een m9700)
Zowel Pro als non Pro kunnen 64MB gebruiken. Daarnaast is GDDR-2 niet meer aan de orde, aangezien Elpida deze van de roadmap heeft laten verdwijnen en er voor ATI geen andere leverancier is. Voor de duidelijkheid zie: http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.html?i=1951&p=4. Een pagina verder staat een tabelletje met daarin de specs voor elke kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zit zelf ook te kijken voor een Centrino laptop, niet om nu al te kopen, maar gewoon om over een maand of 2 een beetje te weten wat er op de markt is. Ik heb goede ervaringen met Dell (laptops uit P1/P2 tijdperk) en dus ging mijn eerste keus daar ook naar uit. Op de website van Dell smeren ze je standaard een "3 year next business day on site" garantie aan, maar als je voor 1 jaar collect & return kiest, scheelt dat dik 400 euro! Waarom is die garantie _zo_ enorm duur? Is het niet veel handiger om een speciale verzekering af te sluiten ofzo? All risk? Dat moet haast goedkoper zijn, 400+ euro is toch bijna 1000 gulden :)

En heeft iemand hier zo'n Dell 15,4" laptop scherm met 1920x1200 scherm? Dat lijkt me nml een erg relaxte resolutie voor CAD/CAM werk, ik wil nml niet met zo'n groot 17" geval in m'n rugzak rondlopen :) Of is dat echt teveel? Het lastige is dat je nergens goed een Dell laptop scherm kunt bekijken :)

[ Voor 21% gewijzigd door Grrrrrene op 05-02-2004 18:15 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ja die link bedoelde ik eigenlijk 8)7
Proofed myself wrong |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:25

amphora

Websites & Fotografie

Heeft iemand al een Centrino gespot met een ATI 9700 erin? Of in ieder geval een aankondiging daarvan? Ben op zoek naar een nieuw lap maar wil wel het beste van het beste natuurlijk :-)

[ Voor 53% gewijzigd door amphora op 02-03-2004 22:09 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
uhhh nope nog niet gespot ... centrino's met een M9600 zijn nog amper een paar maanden uit.

Denk dat je nog wel ff kan gaan wachten voordat er een Centrino met M9700 uit gaat komen. Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben.

Asus en Dell zie ik zo 1,2,3 niet met die combi uitkomen. Misschien Acer of zo ... you never know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De Dell Inspiron 9100 wordt zeer binnenkort/is leverbaar met een Radeon m11. Hier is al een review te vinden van een R9700. Dit is het ervaringentopic van de 9100.
edit:
Ah, stom, over iets heen gekeken. :P

Maar goed, de 9700 is dus al beschikbaar voor notebooks, binnenkort zullen er wel meer notebooks met de 9700 uitkomen.

[ Voor 29% gewijzigd door Laurent op 09-03-2004 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Mjah, maar da's dus geen centrimo, maar een loeizware desktop P4 :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Aikeleer schreef op 09 maart 2004 @ 14:55:
De Dell Inspiron 9100 wordt zeer binnenkort/is leverbaar met een Radeon m11. Hier is al een review te vinden van een R9700. Dit is het ervaringentopic van de 9100.
Ja, maar die Dell is een flinke bak ipv van mooie centrino.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bij de ultraportables kunnen ook wel de Dell Latitude X300 en de Latitude D400 toegevoegd worden.

Zelf heb ik nu de D400:
-12.1" scherm, 1024x768
-512 mb RAM
-Pentium M 1,4 ghz
-Gewicht: 1,7 kg
-Batterijduur: over de 3,5 uur als je met office werkt.
-Formaat: als een tijdschrift

Met pifast is deze notebook sneller dan mijn desktop pc (Athlon 1800+ met 512 mb).

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/rdwachter/2tft.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.nbprice.ru/image/news/dell1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Cubix schreef op 13 maart 2004 @ 11:15:
Bij de ultraportables kunnen ook wel de Dell Latitude X300 en de Latitude D400 toegevoegd worden.

Zelf heb ik nu de D400:
-12.1" scherm, 1024x768
-512 mb RAM
-Pentium M 1,4 ghz

Met pifast is deze notebook sneller dan mijn desktop pc (Athlon 1800+ met 512 mb).

[afbeelding]
[afbeelding]
Is jou accu zo klein dat je maar 3.5 uur met je 1.4 kunt doen?
Mijn 1.3 doet wel met gemak (wlan dus aan) 4.5 uur met IE open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Yup, dat is het nadeel ervan, het is geen bijster goeie accu.

Maar het accuutje overleeft een dag op school, zodat ik nooit een adapter hoef mee te nemen. En daar gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Cubix schreef op 13 maart 2004 @ 11:15:

Zelf heb ik nu de D400:
-12.1" scherm, 1024x768
-512 mb RAM
-Pentium M 1,4 ghz

[afbeelding]
[afbeelding]
Done ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Is misschien niet helemaal Centrino related maar toch wel grappig om te lezen.

Vooral de stukken over de Dothan en Jonah die misschien vanuit het Centrino/Sonoma laptop platvorm naar de desktop overgeheveld gaan worden. :)
Dat zou heel mooi zijn.

Newsflash ...

Details over Intels "processor number" naamgeving
Door Jonathan Brugge - zondag 14 maart 2004 - 14:57 - Bron: PC Watch - Views: 1.152

Bij PC Watch zijn details verschenen over de "model numbers" die Intel volgens de geruchten zal gaan invoeren. De site beweert dat de traagste modellen het moeten doen met met "3xx", dat de middenklasse door het leven zal gaan als "5xx" en dat de topmodellen de naam "7xx" zullen dragen. Of de nummers bij de honderdtallen zullen beginnen en hoeveel de toename in rating zal bedragen bij een toename in de kloksnelheid is niet bekend. Het moment van introductie is ook nog niet zeker, maar het artikel wijst de presentatie van LGA775 aan als een mogelijk moment. C|Net meldde eerder dat de nummers tegelijk met Dothan geïntroduceerd zouden worden.

Duidelijk is in ieder geval dat de Celeron de 300-serie zal gaan bevolken. Prescott zal zijn plaats vinden in de 500-serie en de EE-edities zullen in de 700-reeks worden ondergebracht. De verdeling voor mobiele processors, die volgens het artikel ook onder de nummering zullen vallen, is minder zekerheid. Verwacht wordt dat Dothan ook als 7xx door het leven zal gaan en dus boven Prescott in de markt wordt geplaatst. Dat levert in combinatie met het gerucht dat de opvolger van Dothan ook in de desktopmarkt zal worden geïntroduceerd een interessant beeld op. Overigens zullen ook features als HTT-ondersteuning in het nummer verwerkt kunnen worden: deze processors zouden dan een hoger nummer krijgen. De Itanium wordt in het verhaal niet genoemd, maar het lijkt niet waarschijnlijk dat deze processorreeks onder dezelfde indeling zal gaan vallen als desktopprocessors. Ook over de Xeon wordt niets gezegd, maar ook hier lijkt de kans te bestaan dat de servermarkt het in ieder gerval voorlopig nog moet doen met een snelheidsuitrukking in gigahertzen.

Als het verhaal waar blijkt te zijn, maakt Intel een duidelijke ommezwaai. Tot nog toe heeft het bedrijf sterk gehamerd op het belang van het aantal megahertzen, die in de Pentium 4 met zijn lange pipeline hoog op kunnen lopen. Met de introductie van de Pentium M kwam hier al verandering in, maar door de afscheiding tussen desktops en laptops vielen de problemen hier ook nog te overzien. Als Intel inderdaad, zoals PC Watch beweert, erover denkt om Jonah ook op de desktop te introduceren, dan wordt de behoefte aan een duidelijke rating groter. Ook verbeteringen veroorzaakt door zaken als HTT, meer cache of een hogere FSB zouden op deze manier duidelijker moeten worden voor de klant.

Ook voor AMD zou een eventuele introductie van modelnummers een verandering betekenen. Hoewel het bedrijf het zelf niet zo bedoeld zegt te hebben, lopen de ratings van AMD en de kloksnelheid van Intel netjes gelijk op. Veel mensen vergelijken, niet geheel onlogisch, een Pentium 4 3GHz met een Athlon XP 3000+. Deze koppeling verdwijnt op het moment dat Intel een eigen variant op de QuantiSpeed-ratings van AMD gaat invoeren. Voorlopig is het echter nog wachten op bevestiging van Intel dat de geruchten kloppen en meer informatie over de te gebruiken nummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Vers van de AnandTech ...

Heb ff een print screen gemaakt van de Pentium-M roadmap volgens AnandTech.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/limietz/GoT/Centrino/PentiumM-Roadmap.jpg

Wat ik mij nu afvraag is welke nou wat is ....

1MB = Banias
2MB = Dothan maar waarom iNtel 2 varianten ervan :? Ik dacht dat Dothan standaard al met een FSB van 533MHz zou zijn.

Een met 400MHz FSB en een met 533MHz FSB .... hoe gaan ze die verschillen nou aangeven :?

De extentie A geeft aan dat het een Dothan is maar hoe gaan ze dan aangeven dat de een een FSB van 400 heeft en de ander een FSB van 533 :?

iNtel is weer lekker bezig zo zeg ... 8)7 |:(

[ Voor 6% gewijzigd door FongWan op 14-03-2004 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85086

Waarschijnlijk precies hetzelfde als bij de Pentium 4. Daarnaast komen de 533 FSB versies veel later uit. De 400 FSB gaat dus geleidelijk phase out... Met andere woorden, ze worden niet naast elkaar verkocht :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:34

nFo

Misschien een domme vraag, maar kun je bijv. zo'n Pentium-M 1,4 GHz in een normaal desktop mainboard plaatsen ? Bijvoorbeeld een Asus P4C800 ofzo ?
Want ik had ze in twee versies gezien.
Een 479 en een 478 pins versie. :?
---------------------------------------------
Edit: Nee, past niet. :(
Die Mobile Pentium 4's past wel en de Mobile Pentium 4-M ook. :>

[ Voor 28% gewijzigd door nFo op 26-03-2004 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Cyber Killer schreef op 25 maart 2004 @ 08:57:
Misschien een domme vraag, maar kun je bijv. zo'n Pentium-M 1,4 GHz in een normaal desktop mainboard plaatsen ? Bijvoorbeeld een Asus P4C800 ofzo ?
Want ik had ze in twee versies gezien.
Een 479 en een 478 pins versie. :?
---------------------------------------------
Edit: Nee, past niet. :(
Die Mobile Pentium 4's past wel en de Mobile Pentium 4-M ook. :>
Als ik het goed heb onthouden was er een bedrijf die een mini-atx bord had gemaakt voor de P-M.

Ik zou zeggen neem eens een kijkje in het vorige topic in de nieuws post of anders op de frontpage zoeken op centrino, want het heeft volgens mij op de frontpage gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:54
Bij deze stel ik mensen even op de hoogte dat Norrod een Acer Travelmate 290 met P-M 1.3 Ghz, 512 Mb geheugen, 30 Gb hardeschijf en DVD/CDRW-combo verkoopt voor de spotprijs van 839.00 euro exclusief BTW (das 999.00 euro inclusief)!

Ik kon maar niet besluiten wat ik nou wou: een standaard laptop (à la de 290) voor rond de 900-1000 euro (excl BTW), of een full-featured M6000N à 1500 euro (excl BTW), maar nu het prijsverschil zó groot word is mijn keus gemaakt :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Knakker op 06-04-2004 20:33 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
FongWan schreef op 27 maart 2004 @ 23:18:
[...]

Als ik het goed heb onthouden was er een bedrijf die een mini-atx bord had gemaakt voor de P-M.

Ik zou zeggen neem eens een kijkje in het vorige topic in de nieuws post of anders op de frontpage zoeken op centrino, want het heeft volgens mij op de frontpage gestaan.
Dat klopt,

Ik heb ooit nog iemand zon mobo'tje aan geraden, ik zal ook even zoeken.

Werkt de search niet :X 8)7

Nja, als hij weer werkt moet je ff zoeken @ poster RS_003 met onderwerp: Zuinige server.

Was 1 van de 1e CSL topics

[ Voor 16% gewijzigd door Roberto op 06-04-2004 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Ook leuk:

Asus W1000N:

http://www.asus.com/produ...1000n/w1000n_overview.htm

Ingebouwde subwoofer!

Zie ook: Asus W1000n vs. M6000

[ Voor 22% gewijzigd door amphora op 25-04-2004 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-04 21:53

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik zit met een probleem :(

Ik heb de acer 661 LMi nu ongeveer 6 maanden. Ik kon ongeveer 4 uur werken (internet/browsen/word) voor dat de baterij het opgaf... Om een of andere reden kom ik niet meer voorbij de 2 uur.

ik heb de laptop al een paar keer helemaal de baterij laten drainen en weer opladen maar dit heeft geen effect.. iemand een idee ??

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik vraag me af of er eigenlijk nog betaalbare 14" (xga/sxga) laptops te koop zijn naast al dat 15" en widescreen geweld van de laatste maanden. Ik ben opzoek naar een betaalbare centrino, maar wel een compact 14" model. 15" vind ik eigenlijk al net iets te groot, en 12" is weer veel te klein (en te duur).

Een 14" scherm in een behuizing die ook plaats bied voor een 15" scherm valt dus ook af voor de duidelijkheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Heeft BenQ niet 14" centrino's? En Asus heeft volgens mij ook "echte" 14" centrino's. Kijk eens op www.de-laptopper.nl zou ik zeggen :)

[ Voor 68% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 04-05-2004 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
Of Benq ze heeft weet ik niet, ik zoek ook meer iets in de richting van asus/acer/compaq/toshiba/ibm zeg maar :) Asus had wel centrino's in de vorm van de m2400n en m3700n, maar of die nog volop leverbaar zijn voor een normale prijs vraag ik me af. De m3700n vind ik in vergelijking met de m6000n, en bijvoorbeeld de acer 661 iets te duur. Ik zoek even verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppe
  • Laatst online: 25-04 13:03
De enige centrino met 14 inch scherm die ik zo even snel kan vinden is de Sony Vaio Z1 maar die krijg je niet voor onder de 2000 euro, dan heb je nog de Travelmate 252 met 14 inch scherm maar dit is geen centrino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69145

Ik overweeg dus om binnen nu en 14 dagen een nieuwe Dell te halen.
Ik wil dan ipv mijn huidige Inspiron 8000 de overstap maken naar de

Dell Latitude D505

D505 with Intel® Pentium® M Processor 735 (1.70Ghz, 2MB L2 cache, 400Mhz FSB) 15.0" SXGA+ TFT display (+290.00 EUR)

Is dit nog een Centrino of enkel een Mobile?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 69145 op 09-06-2004 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Anoniem: 69145 schreef op 09 juni 2004 @ 19:16:
Ik overweeg dus om binnen nu en 14 dagen een nieuwe Dell te halen.
Ik wil dan ipv mijn huidige Inspiron 8000 de overstap maken naar de

Dell Latitude D505

D505 with Intel® Pentium® M Processor 735 (1.70Ghz, 2MB L2 cache, 400Mhz FSB) 15.0" SXGA+ TFT display (+290.00 EUR)

Is dit nog een Centrino of enkel een Mobile?
Van de site:

Standaard Dell TrueMobile 1350 WLAN (802,11b/g)

Optioneel Intel® PRO Wireless 2200 WLAN (802,11b)

Met die Intel-chip heb je een Centrino, anders is het "gewoon" een laptop met Pentium-M.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

huh?
Pentium M
735
1.70 Ghz
2 Mb cache
Deze 4 kenmerken geven weg dat je een Centrinodingetje krijgt. Tenminste, als er een intelWifi-chip in de PC zit, dan heet het een echte Centrino. Maar dat zal tegenwoordig wel.

Die Dothan is overigens een verdomd interessante chip aan het worden. Clock2clock ongeveer evensnel als een AMD64.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien nog een handig item voor in de topicstart:
het tooltje SpeedSwitchXP om snel (vanuit de systray) te kunnen schakelen tussen max performance, max battery of dynamic switching (ook te koppelen aan wel of geen AC power).
het is hier te downloaden:
versie 1.4:
http://www.diefer.de/software/sswitchxp14.exe
versie 1.3:
http://www.diefer.de/software/sswitchxp130.exe

(er zitten wat verschillen tussen de twee versies waardoor de current speed niet altijd correct wordt weergegeven bij een bepaalde versie. dus ff uitproberen welke het beste werkt bij jou ;) )

Dit tooltje is bijvoorbeeld erg handig wanneer je games wilt spelen die niet overweg kunnen de wisselende cpu freq. Bijvoorbeeld classic Unreal Tournament. Je kunt dan simpelweg eerst naar max performance schakelen voordat je de game start.

Dit tooltje doet trouwens zelf niks engs met je laptop, het is meer een soort frontend voor het systeem dat in windows zit om dit te controleren en waarvoor je normaal gesproken met de energieschema's moet kloten, maar dit is dus een stuk praktischer imho.

offtopic:
dit werkt trouwens ook voor andere mobile processoren en ook met de amd64 met cool 'n' quiet (ondanks dat deze laatste niet genoemd wordt op de site van dit progsel)

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 09-06-2004 19:32 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ecteinascidin schreef op 09 juni 2004 @ 19:22:
huh?
Pentium M
735
1.70 Ghz
2 Mb cache
Deze 4 kenmerken geven weg dat je een Centrinodingetje krijgt. Tenminste, als er een intelWifi-chip in de PC zit, dan heet het een echte Centrino. Maar dat zal tegenwoordig wel.

Die Dothan is overigens een verdomd interessante chip aan het worden. Clock2clock ongeveer evensnel als een AMD64.....
Dus de Dell Latitude D505 is al een Dothan! _/-\o_

Nu ga ik hem zeker halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06-2024
Iemand ervaring met de
Siemens AMILO Pro V2000?

Zou graag deze kopen aangezien deze binnen mijn budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamlet
  • Niet online

Hamlet

[: Happy Happy :]

Joppe schreef op 04 mei 2004 @ 16:41:
De enige centrino met 14 inch scherm die ik zo even snel kan vinden is de Sony Vaio Z1 maar die krijg je niet voor onder de 2000 euro, dan heb je nog de Travelmate 252 met 14 inch scherm maar dit is geen centrino
de Dell Latitude D600 is ook verkrijgbaar als 14".
En het lekkerste is ook dat ie een resolutie van 1400x1500 ondersteunt.
En een andere notebook die dat ook heeft is de IBM Thinkpad T serie.

heb ik niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Om een nieuw topic aan te maken voor een simpele vraag, leek me ook wat overdreven.

Ik ben van plan mijn Compaq Evo n1015v in te ruilen voor een HP Compaq nx5000 met een Centrino CPU.

Mijn huidige EVO heeft een Amd Athlon XP 1500+ en ga ik qua snelheid er nog wat op vooruit met een 1,4ghz Centrino?

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 10-06-2004 21:43 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Een 1,4 Ghz Centrino doet geloof ik ongeveer hetzelfde als een P4 2,2 GHz (zie ook topicstart). Dus dat mag je wel een verbetering noemen ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Gunner schreef op 10 juni 2004 @ 21:43:
Om een nieuw topic aan te maken voor een simpele vraag, leek me ook wat overdreven.

Ik ben van plan mijn Compaq Evo n1015v in te ruilen voor een HP Compaq nx5000 met een Centrino CPU.

Mijn huidige EVO heeft een Amd Athlon XP 1500+ en ga ik qua snelheid er nog wat op vooruit met een 1,4ghz Centrino?
Als je nou de FAQ van dit subforum of de startpost had gelezen dan had je dit ook terug kunnen vinden.

En het is GEEN Centrino CPU !!! Maar een Pentium-M (Banias)
Centrino = Pentium-M + 855 chipset van intel + 2x00 wlan

Lees de startpost voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Van mij mag je Centrino CPU zeggen hoor :) ik weet wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

FongWan schreef op 10 juni 2004 @ 23:15:

Als je nou de FAQ van dit subforum of de startpost had gelezen dan had je dit ook terug kunnen vinden.

En het is GEEN Centrino CPU !!! Maar een Pentium-M (Banias)
Centrino = Pentium-M + 855 chipset van intel + 2x00 wlan

Lees de startpost voor meer info.
Niet zo overspannen reageren aub. Ik heb echt wel je (prima) start post gelezen. maar een tabel zegt vrij weinig over gebruikers ervaringen

En btw, als je op z'n minst de link had gekeken, en de specs had gezien, had je helemaal niet geblaat, want die NX5000 is wel degelijk een Centrino laptop.

Beetje flauw om over een term te vallen terwijl iedereen weet wat ik bedoel

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 11-06-2004 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Sorry als ik een aanvallend overkwam. Was niet de bedoeling.

Had een beetje een $%^& dag achter de rug. Ik haalde ook niet echt uit je post dat je de openingspost had gelezen en eigenlijk meer naar gebruikerservaringen aan het zoeken was.

Maar als je verder nog meer gebruikerservaringen wilt hebben over de Centrino CPU ;) Neem even een kijkje in de topics die ik genoemd heb, vooral de M2400 review topic. Ik denk dat je daar wel wat houvast aan hebt.

Tevens ziet de nx5000 er leuk uit. Vind hem alleen wel een beetje aan de zware kant met +/- 3kg. Ik neem aan de je jouw oude hp alleen voor een nieuwe hp mag inruilen? Anders kan je misschien nog naar een Acer of Asus kijken. Zoals de Asus M2400N, M3700N, M3400N, M5200N, S5200N series. Die zijn volgens mij een stuk lichter qua gewicht en hebben dezelfde specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

FongWan schreef op 12 juni 2004 @ 01:29:
Sorry als ik een aanvallend overkwam. Was niet de bedoeling.

Had een beetje een $%^& dag achter de rug. Ik haalde ook niet echt uit je post dat je de openingspost had gelezen en eigenlijk meer naar gebruikerservaringen aan het zoeken was.
Nee niets aan de hand, ik ben ook geen newbie hier zoals je kan zien.
Maar ik kan voorstellen dat je aan mensen kan irriteren die niet alles (willen) lezen.
Maar als je verder nog meer gebruikerservaringen wilt hebben over de Centrino CPU ;) Neem even een kijkje in de topics die ik genoemd heb, vooral de M2400 review topic. Ik denk dat je daar wel wat houvast aan hebt.
Zou je misschien een link kunnen geven naar zo'n topic? Ik kan hem niet in de topic list vinden van de afgelopen 3 maanden voor CSL :?
Tevens ziet de nx5000 er leuk uit. Vind hem alleen wel een beetje aan de zware kant met +/- 3kg. Ik neem aan de je jouw oude hp alleen voor een nieuwe hp mag inruilen? Anders kan je misschien nog naar een Acer of Asus kijken. Zoals de Asus M2400N, M3700N, M3400N, M5200N, S5200N series. Die zijn volgens mij een stuk lichter qua gewicht en hebben dezelfde specs.
Nee ik mag hem voor alles inruilen, het is gewoon een prive kwestie, ik ben op een vreemde manier een beetje verknocht aan HP, vindt het gewoon een top-merk, wat misschien wat meer kost, maar in mijn ogen heb je dan ook wat.

Ik kijk eigenlijk helemaal niet naar een ander merk, en imho heeft Asus niet dezelfde 'feel' als HP/Compaq.

Maar mijn oude Evo heb ik voor 99% verkocht en dinsdag ga ik waarschijnlijk de NX5000 aanschaffen

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 12-06-2004 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

klein schopje

Ik ben op zoek naar een Laptop met een Dothan cpu. Nu heb ik er een paar gevonden maar die draaien nog steeds op FSB 400 :? Deze bijv.

Ik kan ook maar bar weinig laptops vinden die en de Dothan ondersteunen en een Radeon 9700 videochip hebben. Die Diabloo is 1 van de weinigen, maar dat is een huismerk van die zaak, ik heb liever een "echt" merk.

heb trouwens gezocht in het vorige topic maar niets specifiek hierover gevonden.
edit:
zie nu pas dat plaatje met de roadmap 8)7 O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 83328 op 18-06-2004 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58852

Geen enkele laptop op de markt heeft op dit moment een Dothan met 533mhz FSB.
Want die 533mhz FSB is een eigenschap die toebehoort aan het nieuwe Sonoma-Centrino platform, dat in Q4 van die jaar zal uitkomen.
Een laptop met een Dothan cpu en een straffe videokaart is trouwens de Asus M6000n reeks of de Dell Inspiron 8600c.
By the way, weet je hoe groot de kans is dat die Diabloo, die Asus, en die Dell laptop, allemaal in hetzelfde Taiwanees fabriek worden gemaakt? Heel groot hoor :)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 58852 op 18-06-2004 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102028

Anoniem: 83328 schreef op 18 juni 2004 @ 20:17:
klein schopje

Ik ben op zoek naar een Laptop met een Dothan cpu. Nu heb ik er een paar gevonden maar die draaien nog steeds op FSB 400 :? Deze bijv.

Ik kan ook maar bar weinig laptops vinden die en de Dothan ondersteunen en een Radeon 9700 videochip hebben. Die Diabloo is 1 van de weinigen, maar dat is een huismerk van die zaak, ik heb liever een "echt" merk.

heb trouwens gezocht in het vorige topic maar niets specifiek hierover gevonden.
Check dit eens :) (Reviewtje van je 'kandidaat').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hm dit is geen centrino meer als ik het zo zie, wel een pentium-m.

Leuke laptop (SXGA+ :9~ ) maar wat zijn de voor/nadelen t.o.v. de Acer 2012WLCi?

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58852

Centrino is de benaming van het "platform" (chipset + cpu + wifi controllers), terwijl Pentium-M de benaming is van de CPU. Een "centrino-processor" bestaat namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelancer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
Die nieuwe 17" A-serie van Sony heeft ook dothans processor + ATI MOBILITY™ RADEON™ 9700

http://vaio.sony-europe.c...+Series&product=VGN-A117S

En natuurlijk X-black lcd :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Freelancer schreef op 19 juni 2004 @ 13:35:
Die nieuwe 17" A-serie van Sony heeft ook dothans processor + ATI MOBILITY™ RADEON™ 9700

http://vaio.sony-europe.c...+Series&product=VGN-A117S

En natuurlijk X-black lcd :9~
Hij ziet er zeker mooi uit maar volgens mij is dat niet echt "mobiel" meer te noemen (17 inch, bijna 4 kilo enm 2.5 uur op z'n batterij) :P

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 83328 op 19-06-2004 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Maar dat ding is echt een desktop replacement notebook.
Wel mooi dingetje als je het geld ervoor wilt uitgeven, eindelijk komt sony echt met iets wat nog enigzins het geld waard is?

Heb dat ding in het echt gezien en ik moet zeggen, het ziet er wel erg nice uit. Alleen inderdaad 4kg meezeulen is niet echt leuk voor je rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb sinds gisteren mijn Dell Latitude D-505 met een 1.7 Ghz Centrino config.
Momenteel gaat de accu maar 2 uur mee. hij is nog nieuw dus het zal nog wel beter worden maar ik betwijfel of hij de 3 uur gaat halen.

Is dit normaal voor iets wat ze bij Dell Centrino noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Nee, dat is extreem kort. Maar het gaat er meer om wat je doet. Als ik een spel speel met Asus m6000 dan haalt ie 1 uur 45 minuten. Doe ik office werk, dan haal ik makkelijk 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1114

Ik heb een beetje gezocht maar kan geen vergelijkingsmateriaal tussen de 1.7dothan en de 1.5(eerste pentium-m) vinden.

Als ik een notebook neem is het dan heeeeel erg de moeite waar om er een 1.7 in te zetten ipv een 1.6ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Enjoy :)

Tom's hardware vergelijking Banias 1,7GHz vs. Dothan 2,0GHz vs. Banias 1,6GHz vs. LV Mobile AMD Athlon-XP-M 1700+
Conclusie:

Conclusion

In a direct comparison between the old Pentium M 1.7 GHz and the new Dothan with 2.0 GHz, the newcomer clearly manages to gain the upper hand. In some of the benchmarks, the mobile CPU produced with 90-nm technology is up to 22% faster. Even if you only consider the difference in clock speed between the two CPUs, Dothan still offers a 5% advantage.

The results of the battery life benchmarks show the benefits of 90-nm process technology. The two test systems were identical, except for the CPUs, and gave nearly the same results.

Intel's newcomer can accommodate business and gaming notebooks, as the Winbook W gaming benchmarks clearly prove. At the same time, however, a Dothan CPU doesn't offer any advantage over its Banias predecessor with regard to gaming performance. Still, the Winbook W with the Dothan CPU, which offers excellent features and good performance, can firmly hold its own against competing notebooks.

And again, we applaud Intel's decision to end its marketing strategy of emphasizing gigahertz clock speed specifications as the true measure of processor performance. Nevertheless, it remains to be seen whether the new processor-number style nomenclature will really make it easier for end users to find the right product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oscar Mopperkont schreef op 23 juni 2004 @ 09:15:
Nee, dat is extreem kort. Maar het gaat er meer om wat je doet. Als ik een spel speel met Asus m6000 dan haalt ie 1 uur 45 minuten. Doe ik office werk, dan haal ik makkelijk 3 uur.
Ik heb het dus ook pur over een beetje internetten en office gebruik, echt waar maximaal 2:15, ik baal daar echt van want ik heb de notebook gekocht om " mobiel" te kunne werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Misschien je speedstep settings of power settings van XP op maximaal staan waardoor je niet langer dan 2:15 uur haalt?

Ik doe ook maar een wilde gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FongWan schreef op 24 juni 2004 @ 12:03:
Misschien je speedstep settings of power settings van XP op maximaal staan waardoor je niet langer dan 2:15 uur haalt?

Ik doe ook maar een wilde gok.
dat staat wel goed want als ik de stekker eruit trek dan gaat de cpu naar 600 mhz en wordt de circa 50% display minder fel.

Ik ben echt ongelukkig met mijn aankoop momenteel. Ik ben nu een week verder en het blijft een krappe 2 uur, dit mogen ze toch niet verkopen onder de noemer Centrino :(

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 69145 op 29-06-2004 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-02 08:59

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Anoniem: 83328 schreef op 18 juni 2004 @ 20:17:
klein schopje

edit:
zie nu pas dat plaatje met de roadmap 8)7 O-)
IK heb dus vandaag die Diabloo V3100 besteld. Ik wilde eerst ook liever een Dell oid, maar dat viel echt ver buiten mijn budget met de eisen die ik eraan stelde. Dit zijn gewoon erg goed betaalbare laptops met mega specificaties. Ik zal nog even laten weten hoe het ding is :)

Heb de volgende configuratie:

Dothan 1.7ghz
1024mb pc2700
60gb 4200rpm (ja, expres 4200rpm)
54mbit wifi
pixelgarantie

verder standaard config.

Jullie horen het wel :)

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Nou laat zeker even je bevindingen horen, ben wel benieuwd hoe de bouw van de behuizing is en de afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4614

Is er al iemand die z'n Banias vervangen heeft door een Dothan? En zodoende een Banias over heeft? :) Zit nu met een Celeron M (Banias), en die wordt zonder speedstep irritant warm, wat resulteert in heel irritant fan-gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39951

Is de Dothan echt stukken sneller? Ik wil nl. een laptop kopen met een Dothan, maar die zijn natuurlijk weer stukken duurder.
Waarvoor ik het gebruik? Fotobewerking/videobewerking, officewerk, grafisch werk e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 23:52

oCe

aka Dookie.

adamvansanten schreef op 04 juli 2004 @ 23:16:
[...]

IK heb dus vandaag die Diabloo V3100 besteld. Ik wilde eerst ook liever een Dell oid, maar dat viel echt ver buiten mijn budget met de eisen die ik eraan stelde. Dit zijn gewoon erg goed betaalbare laptops met mega specificaties. Ik zal nog even laten weten hoe het ding is :)

Heb de volgende configuratie:

Dothan 1.7ghz
1024mb pc2700
60gb 4200rpm (ja, expres 4200rpm)
54mbit wifi
pixelgarantie

verder standaard config.

Jullie horen het wel :)
En, heb je 'em inmiddels al? Heb zelf onlangs ook een Compal CL56-besteld, niet de Diablo; wel dezelfde barebone dus. Als ik 'em heb zal ik m'n ervaringen posten :)

Waarom een 4200rpm-hdd? Lees de reviews, b.v. op tomshardware, maar eens na; de 7200 is verbruikt bijna geen tot helemaal geen extra stroom... qua geluidsproductiei, zoals op www.notebookforums.com te lezen is, standaard iets meer dan een 4200/5400rpm hdd. Echter met acoustic-management kan je 'em wat stiller maken (max 1% a 2% prestatie-verlies!) en dan hoor je 't verschil niet meer! Wel VEEL sneller in gebruik!

mijn specs: P-M 715 (Dothan dus), 1024MB PC2700, 60GB/7200rpm, 128MB Mobility Radeon 9700 (M11), Intel 2200BG 54mbit wireless. _/-\o_

-I am Jack's wasted life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Laatst online: 23-04 13:04

DancePlaza

ninja

ik heb ook een centrino

dell latitude d600

met een 1,5 proccesor erin..

maar las ik mee werk zie ik hem altijd op 1500 mhz staan.. het is toch de bedoeling dat zich automatisch aanpast aan de snelheid

maar bij mij blijf tie continu op 1500 mhz staan .. moet ik het misschien aan passen in de bios oid..? zoja welke optie moet ik pakken dan?

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 23:52

oCe

aka Dookie.

DancePlaza schreef op 24 juli 2004 @ 15:20:
ik heb ook een centrino

dell latitude d600

maar las ik mee werk zie ik hem altijd op 1500 mhz staan.. het is toch de bedoeling dat zich automatisch aanpast aan de snelheid

maar bij mij blijf tie continu op 1500 mhz staan .. moet ik het misschien aan passen in de bios oid..? zoja welke optie moet ik pakken dan?
waarschijnlijk heb je je laptop ingesteld op 'altijd aan', in je configuratiescherm onder energiebeheer kan je dat instellen. zet 'em op draagbaar, dan zou speedstep automatisch geactiveerd moeten worden.

-I am Jack's wasted life.

Anoniem: 61137

De videochip binnen de Centrino - in mijn geval de 855GM - enig idee wat voor kwaliteit hij afgeeft en waarmee hij te vergelijken is?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

DancePlaza schreef op 24 juli 2004 @ 15:20:
ik heb ook een centrino

dell latitude d600

kijk eens hier: [rml]Orion84 in "[ Laptops] Het Centrino topic deel 2"[/rml]
(is inprincipe de zelfde oplossing als al werd aangedragen (energieschema), maar dan makkelijker imho ;) )
Anoniem: 61137 schreef op 19 augustus 2004 @ 19:27:
De videochip binnen de Centrino - in mijn geval de 855GM - enig idee wat voor kwaliteit hij afgeeft en waarmee hij te vergelijken is?
Qua 3D prestaties ongeveer een geforce 2 (en dan niet bepaald de duurste). Mijn 1.4 centrino met extreme graphics 2 (855GM) presteerd ongeveer even goed alss mijn thunderbird 1100 PC met een geforce 2 MX.

[ Voor 46% gewijzigd door Orion84 op 19-08-2004 19:37 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Anoniem: 61137

Orion84 schreef op 19 augustus 2004 @ 19:34:
[...]

Qua 3D prestaties ongeveer een geforce 2 (en dan niet bepaald de duurste). Mijn 1.4 centrino met extreme graphics 2 (855GM) presteerd ongeveer even goed alss mijn thunderbird 1100 PC met een geforce 2 MX.
Ik heb op dit moment een AMD Thunderbird 1.4 ghz met Geforce 2 MX 64 mb ram. Dit zou dus ongeveer het zelfde moeten wezen als de 855GM.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

hmm, mijn GF2 MX heeft maar 32MB ram, dus ik ben bang dat jou PC het beter gaat doen dan je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49516

Ik zit druk te zoeken omdat ik tussen een dillema zit:

Is het interresant om een centrino laptop te kopen met:
1.70 of een 2.0 Ghz

Ik ben daardoor druk wezen zoeken op tweakers maar de tabelen kwamen nooit verder dan 1.7. Allebij natuurlijk Dothan.

Weet iemand waarmee een 2.0 Ghz Dothan te vergelijken is?
Als het weinig scheeld met de 1.7 dan ga ik lkkr voor de goedkope 1.7, maar als het veel scheelt neem ik namelijk de 2.0.

Dus waarmee is de 2.0 Ghz te vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Volgens mij kun je de tabel uit de ts gewoon doortrekken, dan tel je er vervolgens zo'n 5% (omdat het banias tabel is) bij op en dan weet je waarmee de 2.0Ghz mee te vergelijken is.

Verschil tussen 1.7 dothan en 2.0 dothan is gewoon lineair, dus zal zo'n 17-18% zijn.

Let er wel op dat er in die tabel vergeleken wordt met een P4-M en Athlon-M, dus niet hun "niet-M" broertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121759

Is er ergens ook een benchmark ofzow te vinden over de prestaties van AMD-M 64 vs. Centrino? Ik kan er namelijk niks van vinden, ook niet bij tomshardware...lijkt me namelijk best interessant... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-05 14:52
Hallo,

Ik ben van plan om snel voordat pc-privé afloopt nog een laptop te halen.
Nu heb ik m'n oog laten vallen op een Diabloo Centrino platform (1.7GHZ, 1x512MB mem, 7200rpm HD, ATI9700, etc.) maar zit nog een een vraagje over het Centrino platform.

De Dothan processors hebben allemaal een FSB van 400 maar het gebruikte geheugen is allemaal PC2700 en heeft dus een FSB van 333. Dit is overigens het geval in alles laptops met het Centrino platform en niet enkel de Diabloo's.

Waarom is dit, zo benut je toch nooit alle beschikbare bandbreedte van de processor? Er zijn op pricewatch wel SO-DIMMS PC3200 (400fsb) verkrijgbaar.

Ik hoor het graag

[ Voor 15% gewijzigd door german8 op 25-08-2004 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Laatst online: 12:45

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

@klaashof
Er is een apart Diabloo topic, volgens mij over die laptop die jij bedoeld. Ik denk dat je daar je vraag even moet stellen. Is er trouwens al sneller geheugen dan die ddr333?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 12:50
Fkes een vraag.
Ik ben zelf op zoek naar een laptop met een Intel Pentium Mobile 'Dothan' LV maar het enige wat ik kan vinden zijn de standaard Mobiles. Weet iemand welke laptop een LV heeft?

code:
1
2
3
Intel Pentium M 'Dothan' 1,3GHz LV 728
Intel Pentium M 'Dothan' 1,4GHz LV 738
Intel Pentium M 'Dothan' 1,5GHz LV 758
De LV heeft als laatste cijfer in de aanduiding een 8 (standaard Mobile heeft 5 en ULV heeft 3).

Of zijn die dingen nog niet verkrijgbaar?

* NitroX infinity heeft door de bomen nog nooit het bos gezien :'(

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

Arioch

<geek>

LV staat voor low voltage, ULV voor ultra low voltage. De xx5 reeks is dus een middenklasser qua energieverbruik. Overigens kan ik zelf ook nergens een laptop met een LV of ULV cpu vinden. Losse cpu's zijn zo te zien ook alleen maar in het xx5 model beschikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Arioch op 05-09-2004 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 29-04 23:08

B2

wa' seggie?

Ik heb gisteren een Centrino laptop geinstalleerd (Alpha 3000 van computerland) met een 1.7 Ghz Dothan CPU. Nu vraag ik me alleen af of er wel wat met het terugschroeven van de snelheid gebeurd.

Via SiSoft Sandra krijg ik te zien dat het een 1.7 Dothan CPU is, maar de snelheid blijft op 1500 Mhz staan. Ook werkend op de accu. Ook via eigenschappen van Deze Computer staat er dat er een 1,5Ghz Pentium M proc in zit. Ik dacht zelf aan speedstep software maar die zit schijnbaar geinstalleerd al in WinXP. Ook het spelen met de energiesettings veranderd hier niks aan.

Wat kan de oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 17:05
Ik wil een Dell Inspiron 9200 kopen, en daar zit (als ik het goed zie) ook dus de Centrino in. Is dat wat of niet? Voornamelijk voor schoolwerk en audiobewerking. (ben nogal veel op reis met de band).
Just checking... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:47
Ik heb een vraag over de geheugen bandbreedte van het Centrino platform (of beter de Intel 855PM chipset).

Volgens de specs van de chipset op de Intel site support de 855PM een fsb van 400 Mhz, maar nergens kom ik een Centrino laptop tegen die geheugen heeft hoger dan DDR333. Ook geeft intel zelf aan dat de 855PM-Chipset tot max. DDR333 gaat.

Dus ben ik eigenwijs of heb ik het bij het rechte eind als ik zoek naar een laptop met DDR400 geheugen ipv. DDR333.

Misschien moet ik mijn ondertitel wel veranderen in "Eigenwijs is ook Wijs" :+ .

Discoveries are made by not following instructions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
De FSB van de proc loopt op 400MHz (2005: 533MHz YAY! :D).
De chipset ondersteund echter maximaal DDR333 geheugen dus heeft het geen nut om DDR400 in een laptop te smijten. Het geheugen loopt a-synchroon aan de FSB (3 (mem) op 4 (cpu) als ik me niet vergis).

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 01-12-2004 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:47
Aha dat verklaart, had ik acheraf ook zelf moeten kunnen verzinnen.
Is het al bekend waneer de 533Mhz precies uitkomt en welke chipset intel daarvoor in petto heeft, aangezien dat de 855PM maar tot 400 Mhz FSB gaat.

Discoveries are made by not following instructions.

Pagina: 1 2 Laatste