Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ek een sterke Jerke !!!

quote:
The Source schreef op 29 februari 2004 @ 01:23:
[...]

Enkele van de nieuwe features zitten in de CG revisie, dus ik neem aan dat al deze nieuwe features betrekking hebben op de CG revisie. Dus als dat klopt dan zit SSE3 ook in de CG revisie.
Die sse3 komt volgens mij pas bij de volgende CPu-serie 90nM

T E A M: Grutte Pier [Wa Oars] / Fryslân wer mei Kening \___ R@H#4

« '-_-' »

quote:
gp500 schreef op 29 februari 2004 @ 02:01:
[...]

Die sse3 komt volgens mij pas bij de volgende CPu-serie 90nM
ik lees weer eens niet |:(

silentsnow wijzigde dit bericht 29-02-2004 08:12 (15%)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Reg. datum: 04 februari 2001

quote:
ken schreef op 28 februari 2004 @ 22:57:
Iemand een idee wanneer die nieuwe stepping (zuiniger, 1000mhz in low mode)AMD64 CPU in de winkels liggen?

Krijgen alle CPU (AMD64 3000+) deze stepping of alleen de nieuwe die nog moeten uitkomen??

Ik wil graag een 3400+ met deze nieuwe stepping voor in mijn barebone :)
bij gistron staat er een 3400+ amd 64 proc. met de cg stepping in de prijslijst, de voorraadindicatie geeft wel aan dat er geen voorraad van is dus zal nog wel niet leverbaar zijn(?), mar lijkt me wel een indicatie dat proc. met de cg stepping er aan zitten te komen.

vond laatst een heel oud bestand op m'n pc, helaas kon kunst&kitsch er niet zoveel mee

Reg. datum: 25 oktober 1999

quote:
Emcee schreef op 29 februari 2004 @ 15:42:
[...]

bij gistron staat er een 3400+ amd 64 proc. met de cg stepping in de prijslijst, de voorraadindicatie geeft wel aan dat er geen voorraad van is dus zal nog wel niet leverbaar zijn(?), mar lijkt me wel een indicatie dat proc. met de cg stepping er aan zitten te komen.

Thanx

Zal het in de gaten houden :)

Eindelijk mijn [Apple Mac MINI 1.66 DUO core, 2GB geheugen] binnen.
Nu nog wachten op mijn [Apple Macbook, 2.16Ghz, 2GB geheugen, 100GB 7200rpm HD]

socket 939 zal dual channel en 1Ghz HT zijn. De chipsets (nForce3 250, K8T800 Pro) zullen door sommige fabrikanten ook op socket 754 gebruikt worden zodat deze hoger en beter over te klokken zullen zijn.

quote:
Vertex schreef op 07 februari 2004 @ 19:31:
Zijn hier mensen die een Asus K8V Deluxe moederbord hebben en die daarin CAS2 of CAS2,5 PC3200 geheugen stabiel draaien? Ik zou in mijn nieuwe Athlon 64 systeem graag zulk soort geheugen stoppen, maar op de site van Asus zie ik alleen maar compatible CAS3 geheugen staan. Kingmax is een uitzondering (CAS2,5), maar dit merk ken ik niet en ik zie het ook niet in de pricewatch staan.

Hier lees ik dat snel geheugen nogal wat problemen kan geven i.c.m. een Athlon 64, vandaar dat ik eerst wil weten wat wél goed werkt voordat ik iets aanschaf.
Mezelf maar gequote, want ik zou hier toch wel graag een afdoende antwoord op willen hebben. Ik ben een Athlon 64 systeem aan het samen stellen en ik loop vast op het geheugen. Zoals gezegd wil ik CAS2 of CAS2,5 geheugen hebben, maar ik lees dat het meeste geheugen met deze latencies nogal wat problemen geeft i.c.m. A64 moederborden. Welk merk/type geheugen draait nou wel stabiel op deze snelheid? De geheugen compatibiliteit is echt een ramp als ik alle verhalen lees...

@ Vertex

Ik heb Corsair DDR-SDRAM PC3200LL matched pair

CAS Latency 2.0
RAS/CAS delay 3 clocks
RAS Precharge 2 clocks
TRAS 6 clocks
TRC 11 clocks
DRAM Idle timer 16 clocks

Misschien heb je wat aan deze gegevens
quote:
GuardianAngel schreef op 01 maart 2004 @ 22:53:
@ Vertex

Ik heb Corsair DDR-SDRAM PC3200LL matched pair

CAS Latency 2.0
RAS/CAS delay 3 clocks
RAS Precharge 2 clocks
TRAS 6 clocks
TRC 11 clocks
DRAM Idle timer 16 clocks

Misschien heb je wat aan deze gegevens
Dit draait gewoon goed stabiel op je Asus K8V Deluxe? Waar heb je dit gekocht? En zou je misschien het type nummer kunnen geven.

In ieder geval alvast bedankt.

Neo moet oppassen

Zelfs CAS 3 lijkt soms nog voor problemen te zorgen:
http://www20.tomshardware...board/20040112/index.html

Quote conclusie:
"Moever, as our test has shown, when two DIMM modules are used on most of today's commerically-available motherboards, often incomprehensible problems can be expected"

Black, powerfull and mysteriously quiet. Enter the Matrix...

quote:
Vertex schreef op 01 maart 2004 @ 22:55:
[...]
Dit draait gewoon goed stabiel op je Asus K8V Deluxe? Waar heb je dit gekocht? En zou je misschien het type nummer kunnen geven.

In ieder geval alvast bedankt.

Natuurlijk draait dat goed en stabiel. Ik weet wel wat ik uitkies :)

TWINX1024-3200LL
Lot# 0351022
@ Yorcom

Acties: [view]

Door: Femme Management Team
quote:
waver79 schreef op 01 maart 2004 @ 22:59:
Zelfs CAS 3 lijkt soms nog voor problemen te zorgen:
http://www20.tomshardware...board/20040112/index.html

Quote conclusie:
"Moever, as our test has shown, when two DIMM modules are used on most of today's commerically-available motherboards, often incomprehensible problems can be expected"

Ik heb vrijdag een systeem in elkaar gezet met een MSI K8T Neo en een Athlon 64 3000+ en die wil niet werken met meer dan twee DIMMs. Zowel Kingston ValueRAM CAS 3 DDR400 als Corsair XMS DDR400 wil niet werken met twee DIMMs :? .

Dit is wel cool: Windows XP 64-bit Editon zal NUMA ondersteunen dus dual Opteron-gebruikers met een dikke plank gaan alle andere systemen er dik uittrekken wat betreft geheugenbandbreedte. GamePC haalt 10GB/s in zijn benchmarks. De invloed op de performance in Photoshop en Unreal Tournament is wel minimaal. Wellicht is er een grote verschil meetbaar in benchmarks die beide processors maximaal belasten en ook nog eens veel bandbreedte verbruiken.

http://www.gamepc.com/lab...=opteronmemory&page=1
quote:
Femme schreef op 02 maart 2004 @ 01:08:
[...]

Ik heb vrijdag een systeem in elkaar gezet met een MSI K8T Neo en een Athlon 64 3000+ en die wil niet werken met meer dan twee DIMMs. Zowel Kingston ValueRAM CAS 3 DDR400 als Corsair XMS DDR400 wil niet werken met twee DIMMs :? .
En als je ze i.p.v. in bank 1 & 2 in bank 1 & 3 zet? Schijnt bij sommige mensen te helpen. Als je systeem helemaal niet opstart kun je de geheugen modules ook even op DDR333 snelheid zetten, maarja, dat is wel een noodoplossing. Als je systeem op die snelheid werkt is het gewoon wachten op een BIOS update die de geheugen problemen oplost.

Reg. datum: 01 september 1999

quote:
Femme schreef op 02 maart 2004 @ 01:08:
[...]

Na ellende met 2 sticks van TwinMOS(2de stick kwam Memtest86+ niet door)
gebruik ik ook Kingston ValueRam CAS3 met MSI K8T NEO:

2x Kingston KVR400X64C3A/512 met Infineon HY25D256800BT-5B

(Staat op de Asus K8V lijst van compatible geheugen (MSI K8T heeft dezelfde chipset en de geheugencontroller zit allebei op de proc.))
Draait ook op CAS2.5 perfect. CAS2 is te veel van 't goede.
Heeft al m'n "duurtesten" doorstaan.

Copy paste uit AMD 64 3400+ Spellen lopen vast

Sake wijzigde dit bericht 02-03-2004 09:02 (29%)

RAW!
Reg. datum: 13 oktober 2001

Laatst moest ik een Athlon 64 systeem in elkaar zetten en deze crashte de hele tijd in spellen na een tijdje. Het was een Athlon 64 3000+ op een Abit KV8-MAX3 moederbord met 2 * 512 MB PC 3200 Twinmos geheugen op CAS 2.5. Toen ik mijn Corsair PC3200 PRO CAS 2 geheugen erin deed werkte alles perfect en ik dacht toen dus dat het Twinmos geheugen stuk was.

Dus toen hebben we de twee Twinmos reepjes omgeruild voor nieuwe, omdat ik dacht dat ze stuk waren. Nadat deze erin werden geplaatst deed hetzelfde probleem zich nog steeds voor. Nu wordt er dus Corsair geheugen ingeplaatst, omdat dit wel werkt.

Ik weet niet of dat iemand anders dit ook heeft meegemaakt, maar het is wel lekker raar?
quote:
NexuZ schreef op 02 maart 2004 @ 12:25:
Toen ik mijn Corsair PC3200 PRO CAS 2 geheugen erin deed werkte alles perfect...
Dat is toch dat geheugen met ingebouwde LEDjes?
quote:
Ik weet niet of dat iemand anders dit ook heeft meegemaakt, maar het is wel lekker raar?
Je bent zeker niet de enige, heel veel mensen hebben problemen met het draaien van 2 of meer DIMMs op A64 moederborden.

Ik heb nu twee DDR400 CL2,5 repen van TwinMOS en die werken wel. Ik kreeg zonet wel een bluescreen met het geheugen op CAS 2,5 maar dat kan komen omdat het systeem iets is overgeklokt. Op CAS 3 heb ik nog geen problemen gehad.

Cool 'n' Quiet werkt wel ideaal in combinatie met SpeedFan. De fan van de Zalman CNPS-7000Cu staat een groot deel van de tijd gewoon stil.
Ik ga denk ik maar op goed geluk voor Corsair TwinX1024-3200LLPRO. LEDjes vind ik wel leuk en het is erg rap geheugen (2-3-2-6). Heb het op internet in diverse A64 zien zitten, en naar het schijnt werkt dit gewoon goed.
quote:
Femme schreef op 02 maart 2004 @ 16:34:
Cool 'n' Quiet werkt wel ideaal in combinatie met SpeedFan. De fan van de Zalman CNPS-7000Cu staat een groot deel van de tijd gewoon stil.
Was het installeren van die 7000Cu erg problematisch, of ging dat gewoon eenvoudig en veilig? Ik wil zo'n ding ook op m'n Athlon 64 gooien, maar ik twijfel nog een beetje vanwege het gewicht.

Socket 754 heeft een solide bevestigingsmechanisme dus dat gewicht is niet zo'n probleem. Het bevestigen gaat veel makkelijker dan bij Socket A met zo'n irrante clip die je vanuit onmogelijke posities onder hoogspanning om het socket moet lepelen. De CNPS-7000Cu kun je gewoon vastschroeven.

Het gaat zover dat je niet alleen naar merknaam + PC3200 moet kijken, maar echt moet kijken naar wat voor chips op het reepje zitten.

Met name bij TwinMOS zit hier veel verschil tussen.

Dus niet alleen Kingston ValueRAM PC3200 CAS 3,
maar ook de gebruikte chippies zoals:
Kingston ValueRAM is er zo bijvoorbeeld met Infineon en Hynix geheugen.
De versie my Hynix geheugen schijnt zelfs op CAS2 perfect te draaien.

Een letter/cijfer verkeerd kan al incompatible of compatible betekenen.
Let ook gelijk op aanbevolen voltage. Wordt 2.6 aangegeven, knal 'm dan handmatig op 2.6v

Als laatste maakt latency tussen 3 en 2.5 voor een Athlon64 systeem aardig wat uit, dus niet geheel onbelangrijk ;)

Sake wijzigde dit bericht 02-03-2004 17:33 (14%)

Vanuit Shenzhen, China

quote:
Sake schreef op 02 maart 2004 @ 17:14:
Het gaat zover dat je niet alleen naar Merknaam + PC3200 moet kijken, maar echt moet kijken naar wat voor chips op het reepje zitten. [...]

Dat is voor de gemiddelde tweaker al bijna niet meer bij te houden. Hopelijk komt die cg stepping snel en zal ook de Socket939 versie wat minder kieskeurig zijn.
Als je geheugen koopt dat voldoet aan de PC3200 standaard, dan mag je mijn inziens gewoon verwachten dat het goed werkt.

Overigens Femme, dat ze geen snelheidswinst zagen bij Unreal, zou er volgens mij ook aan kunnen liggen dat bij het ontwerp van die spellen geen rekening wordt gehouden met zulke absurde (10GB/s) geheugen bandbreedtes. Daarnaast verschuift natuurlijk gewoon het probleem van de ene bottleneck naar de andere. Bij spellen zal dit voorlopig wel CPU/GPU blijven.

T.T. wijzigde dit bericht 02-03-2004 17:21 (26%)

Erlang en QQ vanuit Shenzhen. (startinchina.com)

Ik ga ook voor de nieuwe stepping in de hoop dat de geheugen problemen dan opgelost zijn. Op Gistron.nl vermelden ze versie nummers bij de processoren, en de ADA3400AEP5AR staat er al tussen, alleen jammer dat ze hem nog niet op voorraad hebben. Zijn er nog meer zaken die versie nummers vermelden?

quote:
T.T. schreef op 02 maart 2004 @ 17:17:
[...]

Dat is voor de gemiddelde tweaker al bijna niet meer bij te houden. Hopelijk komt die cg stepping snel en zal ook de Socket939 versie wat minder kieskeurig zijn.
Als je geheugen koopt dat voldoet aan de PC3200 standaard, dan mag je mijn inziens gewoon verwachten dat het goed werkt.

Overigens Femme, dat ze geen snelheidswinst zagen bij Unreal, zou er volgens mij ook aan kunnen liggen dat bij het ontwerp van die spellen geen rekening wordt gehouden met zulke absurde (10GB/s) geheugen bandbreedtes. Daarnaast verschuift natuurlijk gewoon het probleem van de ene bottleneck naar de andere. Bij spellen zal dit voorlopig wel CPU/GPU blijven.
Je zou het mogen verwachten dat de fabrikanten zich aan de PC3200 jedec houden. Maar dat is echter niet altijd zo. Ouder TwinMOS geheugen met TwinMOS chips zijn betere als de nieuwere. Go figure.

http://www.anandtech.com/printarticle.html?i=1982
AMD Opteron vs. Intel Xeon: Database Performance Shootout
Date: March 02, 2004

quote:

Final Words
The 533MHz FSB 2MB L3 Prestonia based Xeon manages to help Intel tremendously in keeping competitive with the Opteron. In fact, under heavy enough workloads there is virtually no performance difference between a 3.2GHz Xeon and a 2.2GHz Opteron (x48). It isn't until you move to 4-way configurations that AMD's platform architecture begins to flex its muscle. That being said, Intel has done an incredible job of keeping up performance wise in 2-way configurations; we have a much better showing here than we did in the web server test.

Interestingly enough, while the new Gallatin Xeon MPs have a massive 4MB L3 cache, most of that cache will end up being used to keep traffic off of the bandwidth starved 400MHz FSB. The performance gap between the Opteron 848 and the Xeon MP is amplified significantly once you move to a 4-way setup; the Xeon's shared bus just can't cut it anymore, not at 400MHz. AMD's point-to-point Hyper Transport implementation helps extend their performance advantage significantly. An 8-way Opteron vs. Xeon comparison would not be pretty.

In a matter of months, Intel will begin transitioning their Xeon line to 90nm cores - more specifically Nocona (the replacement for the current Prestonia Xeon). The 90nm Xeons will be Prescott derived, which means they get all of the bittersweet changes that went into Prescott. At the same time, this next generation of Xeon processors will enable Intel's 64-bit IA-32e instruction set (read: x86-64). From a performance perspective we would expect the 90nm cores to perform noticeably worse than the current Xeons on a clock for clock basis, but it seems that Intel is avoiding an embarrassing launch by releasing the first Nocona based Xeons at 3.6GHz. With Nocona, Intel will also introduce the 800MHz FSB to the Xeon family - definitely a much needed step in the right direction. For 4-way servers, Intel will have to wait a bit longer; it won't be until the first quarter of 2005 before 64-bit extensions make their way into the Xeon MP processors using the 90nm Potomac core.

The comparison we've made here is a very important one; it identifies Intel's strengths and their weaknesses with Xeon, and it crowns Opteron a clear multiprocessor winner. An area that we didn't touch on is cost, which is where AMD truly shines. The Opteron 848 processors we tested are around 1/2 the price of Intel's 2MB L3 Xeon MPs and we have not seen retail data on how expensive the 4MB parts will be.

In a 4-way configuration AMD's Opteron cannot be beat, and thus it is our choice for the basis for our new Forums database server. We'll be documenting that upgrade in a separate article so stay tuned.

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040302091145.html
quote:
The world’s second largest microprocessor maker is also on track with its transition to 90nm process technology, according to Robert Rivet. The first production silicon will be made in AMD’s Fab30 in Dresden, Germany, in around 5 weeks, sometime in April. Actual commercial production of AMD’s 90nm processors will start in July with availability of the actual products in “September-October-November” timeframe. AMD’s 90nm Silicon-on-Insulator (SOI) fabrication process is now “nearly fully qualified”, stated AMD’s Chief Financial Officer.

Robert Rivet said nothing about architectural changes for the Athlon 64 and Opteron processors at 90nm process technology, except that the die size for the next-gen Athlon 64 will be “sub-100 square millimeters”; not more than 102 square millimeters, which is a little bit smaller compared to arch-rival Intel’s Pentium 4 “Prescott” die size of 112 square millimeters.

Quite natural capabilities of future-generations Athlon 64 and Opteron microprocessors could be SSE3 technology, improved pre-fetch mechanisms, DDR-II memory support as well as thermal throttling. Technology execs from AMD recently confirmed innovations with exception of DDR-II SDRAM, which is also rumoured to be added into future Opteron CPUs.

quote:
Sake schreef op 02 maart 2004 @ 17:14:
Het gaat zover dat je niet alleen naar merknaam + PC3200 moet kijken, maar echt moet kijken naar wat voor chips op het reepje zitten.

Met name bij TwinMOS zit hier veel verschil tussen.

Dus niet alleen Kingston ValueRAM PC3200 CAS 3,
maar ook de gebruikte chippies zoals:
Kingston ValueRAM is er zo bijvoorbeeld met Infineon en Hynix geheugen.
De versie my Hynix geheugen schijnt zelfs op CAS2 perfect te draaien.

Een letter/cijfer verkeerd kan al incompatible of compatible betekenen.
Let ook gelijk op aanbevolen voltage. Wordt 2.6 aangegeven, knal 'm dan handmatig op 2.6v

Als laatste maakt latency tussen 3 en 2.5 voor een Athlon64 systeem aardig wat uit, dus niet geheel onbelangrijk ;)

De Kingston reep was inderdaad 2,6V. Misschien dat het wel had gewerkt wanneer de repen op 2,6V waren geforceerd. Wat voor chips er op zaten weet ik niet meer. Ze doen het nu goed in de bak van Daniël (P4 3,2GHz).

Dat Cool 'n' Quiet in combinatie met SpeedFan is wel zo geniaal dat ik erg irritant begin te vinden dat het niet wordt ondersteund door de Opteron.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws