Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 02 januari 2001

quote:
dikki dik schreef op 12 mei 2004 @ 22:43:
kan je mooi uit opmaken, dat het verschil tussen single en dual channel miniem zal zijn. (zie verschil tussen athlon fx 51 en de amd 64 3400+, aangezien ze dezelfde core hebben en het enige wat verschilt is het dual channel geheugen)

Plus natuurlijk dat een huidige FX registered/ecc geheugen nodig heeft, iets wat daar niet eens aangehaald word.
De geheugen vereisten van de socket 940 FX doen de dual channel voordelen dus weer teniet.
Ik denk dat het toch echt even afwachten word totdat socket 939 verschijnt, en er getest kan worden met identiek(e) geheugen(vereisten) voor zowel dual- als single channel.

quote:
Hacku schreef op 12 mei 2004 @ 14:29:
[...]

De gewone Athlon 64 s939 krijgt toch ook 1GHz HT?

jah klopt, ik wacht nog even op de s939 :)
hopen dat de reviews snel komen ;)

Ik heb even gauw een vraagje, ik heb een 300Watt A-Open voeding: er zit geen P4 stekker op, moet ik nu een nieuwe voeding kopen als ik een nieuw systeem wil? (AMD64 based)

Webdesign, Scripting & Hosting: www.tr-media.nl

Acties: [view]

Door: Orion84 Frontpage Admin/Mod SF
Omdat het kan!

quote:
Tommey_NL schreef op 17 mei 2004 @ 10:52:
Ik heb even gauw een vraagje, ik heb een 300Watt A-Open voeding: er zit geen P4 stekker op, moet ik nu een nieuwe voeding kopen als ik een nieuw systeem wil? (AMD64 based)
msi k8t800 neo FIS2R maakt iig gebruik van die stekker dus ik ben bang van wel ja.

What's that coming over the hill? Is it a monster? | Nikon D40 Powered

Ek een sterke Jerke !!!

quote:
Orion84 schreef op 17 mei 2004 @ 17:22:
[...]

msi k8t800 neo FIS2R maakt iig gebruik van die stekker dus ik ben bang van wel ja.

nieuwsgierig, is dat bij een p4 bord ook beslist nodig om die te gebruiken.
Of niet alijd.
Ik hep 't nog nooit op een athlon-xp bord gezien.

gp500 wijzigde dit bericht 17-05-2004 17:31 (9%)

T E A M: Grutte Pier [Wa Oars] / Fryslân wer mei Kening \___ R@H#4

May The Source Be With You!!:

quote:
gp500 schreef op 17 mei 2004 @ 17:30:
[...]

nieuwsgierig, is dat bij een p4 bord ook beslist nodig om die te gebruiken.
Of niet alijd.
Ik hep 't nog nooit op een athlon-xp bord gezien.

Bij een P4 MOET het anders boot de pc niet door, op XP systemen is het ook, let maar eens op MSI bordjes ;)
Verdere merken gebruiken de 12v lijn niet nee, alleen MSI voor de XP.
Op een Athlon64 MOET het ook aangesloten zijn anders boot wederom de pc niet door.

Server PC, Internet PC,Flaptop,GamePC

Oke bedankt, en een 300Watt Zalman is zeker niet voldoende om je systeem stabiel te houden (met oog op de toekomst voor een X800PRO/XT)? Vind het namelijk wel onzin om 90 euro voor zo'n ding te betalen. Zijn er goede alternatieven (350Watt is toch voldoende), en zoja, heeft iemand een ideetje?

Q-Tec lijkt me eigenlijk niks:)

Webdesign, Scripting & Hosting: www.tr-media.nl

quote:
Tommey_NL schreef op 17 mei 2004 @ 23:03:
Oke bedankt, en een 300Watt Zalman is zeker niet voldoende om je systeem stabiel te houden (met oog op de toekomst voor een X800PRO/XT)? Vind het namelijk wel onzin om 90 euro voor zo'n ding te betalen. Zijn er goede alternatieven (350Watt is toch voldoende), en zoja, heeft iemand een ideetje?

Q-Tec lijkt me eigenlijk niks:)
Zalman ZM400B-APS, maar ja, dan zit je toch weer tegen die 80-90 euro aan...

FallenAngel666 wijzigde dit bericht 18-05-2004 00:55 (9%)

CoolerMaster Stacker STC-T01 / AMD Athlon 64 3500+ / Asus A8N-SLI Deluxe / Corsair TWINX 1024 PC3200XL / Powercolor X850XT / Maxtor DiamondMax 10 200 GB (2x) / Creative Soundblaster Audigy 2 ZS / Logitech MX518

nieuws: Vlag in top bij AMD Fab 36 te Dresden
quote:

Gisteren gaf AMD een klein feestje in zijn Fab 36-faciliteit in Dresden, om te vieren dat de eerste fase van het opzetten van de 300mm-waferfabriek voltooid is. In een persbericht op de site van de fabrikant lezen we dat de viering werd bijgewoond door onder andere president Schröder van Duitsland en minister-president Milbradt van de Duitse deelstaat Saksen. Ook AMD CEO Hector Ruiz en AMD Saksen vice-president Saksen Hans Deppe mochten natuurlijk niet ontbreken. Deze laatste wist ons te vertellen dat behalve de succesvolle afronding van het eerste deel van het project ook de rest van de plannen omtrent de Fab 36-locatie loopt volgens de planning, zowel wat tijd als wat budget betreft. De eerste 300mm-testwafers uit de nieuwe fabriek staan gepland voor het midden van volgend jaar; een jaar later zouden de eerste lading productiechips uit het complex moeten rollen.

Ondertussen is men al begonnen met het samenstellen van een personeelsbestand, dat in 2007 uit duizend mannen en vrouwen moet bestaan. Ook is er begonnen met de bouw van een 24 megawatt energiecentrum naast het Fab 36-complex. Wanneer alles gereed is, zal er in het complex gebruik worden gemaakt van APM3.0, de derde generatie van Automated Precision Manufacturing. Tijdens het bezoek aan Fab 36 kregen de verslaggevers van The Inquirer door Micheal Raab van AMD uitleg over wat de toekomst voor de processorproducent zou moeten brengen.

Raab zegt dat men in Dresden van plan is om de L2-cache van de processors te vergroten. Verder praat hij over de mogelijke problemen die ontstaan wanneer men de fabricagemethoden nog meer zou verkleinen naar bijvoorbeeld 32nm-technieken. Fotolithografie heeft namelijk zijn grenzen waarna problemen optreden, zoals diffractie-effecten. Deze effecten worden vermeden door het verbeteren van de structuur van de chip met behulp van dwarsbalkjes, maar hierdoor is het moeilijker om fouten in de die te herkennen. De bestaande technieken zullen nog toereikend zijn om de problemen op te lossen voor de 65nm- en 45nm-fabricageprocessen, maar bij 32 nanometer wordt het allemaal wat onzeker.

Verder zegt Raab dat AMD in de toekomst zal komen met microprocessoren die extra functies en technieken bezitten, in plaats van te focussen op een verhoging van de snelheid. Hierbij moeten we doen aan DDR3-ondersteuning, meer cache en meer controllers in de chip. Hector Ruiz bevestigde in een speech dat AMD van plan is om in de toekomst multicoreprocessors op de markt te brengen. Hij zegt dat in de tweede helft van 2005 de Opteron de mogelijkheid heeft voor dual core. De beslissing of multicore beschikbaar zal zijn in consumentenchips zal afhangen van de respons van de consument zelf, maar in servers zijn multicore-processors een absolute must aldus Ruiz.

Dat ziet er goed uit :p

quote:
PimpinTom schreef op 17 mei 2004 @ 09:36:
[...]

jah klopt, ik wacht nog even op de s939 :)
hopen dat de reviews snel komen ;)
De launch komt dichterbij en de mobo's staan al klaar :p zie oa nieuws: Meer informatie over Asus A8V Socket 939-moederbord

Verder nog even melden dat de Opteron x50 vandaag gelanceerd werd.
Wat opvalt is dat de 150 goedkoper is dan de FX53, ze zijn nochtans identiek.
http://www.amd.com/us-en/..._609,00.html?redir=CPT301

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Anandtech: AMD Update: RIP Duron, 100W 90nm FX-55 and Product Names

Interessant maar weinig echt nieuws.

Dat de paris core de Duron gaat vervangen (op termijn) is al langer bekend, daarnaast komt er een nieuwe naam voor de value lijn die in diverse sockets te verkrijgen is.

Dat de FX-55 100w gaat verbruiken heeft AMD ook al ooit gezegd in een interview als reactie op het hoger verbruik van de prescott.

Het klopt toch dat 25 mei de s939 3400+ en 3700+ komen op 130nm en 512kb cache?

Ik heb trouwens het vermoeden dat amd's ratings straks niet meer kloppen. Ze zijn wel erg enthousiast met de hoge nummering.

Ik bedoel:

een amd 64 3200+ is 2ghz, 1mb cache, single channel memory
een amd 64 3400+ is 2.2ghz, 1mb cache, single channel memory
een amd 64 3700+ is 2.4ghz, 512kb cache, dual channel memory

Zoals je ziet bij de 3200+ en 3400+ zou 0.2ghz dus een stap van 200 in rating zijn, 2.4ghz dus 3600+

Maar de cache is gehalveerd, en uitgaande van de verschillen tussen de 3000+ en de 3200+ zit je dan dus op 3550+

Volgens amd zou dual channel memory dus zoveel uitmaken dat het de rating 3700+ waardig is, lijkt mij sterk.

En is het niet zo dat als je 1 geheugen module gebruikt je geen voordeel hebt? voor mensen met maar 1 reepje zou de cpu dus slomer zijn.

Ik had zelf liever gezien dat amd 1mb cache had gehouden, voor bepaalde applicaties maakt het misschien niets uit maar voor sommige applicaties juist heel veel, en als je daarmee werkt ben je dus geforceerd bijna om een amd fx-53 te kopen, die 2 keer zo duur is.

Hertog_Martin wijzigde dit bericht 19-05-2004 00:19 (91%)

Opteron 150 en 250 benchmarks
quote:
Ik had zelf liever gezien dat amd 1mb cache had gehouden, voor bepaalde applicaties maakt het misschien niets uit maar voor sommige applicaties juist heel veel, en als je daarmee werkt ben je dus geforceerd bijna om een amd fx-53 te kopen, die 2 keer zo duur is.

Wil je een Athlon 64 met 1MB dan moet je idd een FX kopen.
Op dit moment zijn ze duur ja, maar er komen ook s939 versies van de FX die geen reg mem nodig zal hebben en tevens goedkoper zullen zijn dan de huidige FX op s940. Ze blijven allesinds goedkoper dan een P4 EE ;)

quote:
Dat de FX-55 100w gaat verbruiken heeft AMD ook al ooit gezegd in een interview als reactie op het hoger verbruik van de prescott.

Die 100W is het maximale vermogen, maar dat zal bijna nooirt gehaald worden.
De huidige Athlon 64 cpu's hebben ook een max vermogen van 89W maar in de praktijk is dat veel lager.

Ik zit te twijfelen tussen een Athlon 64 of een XP. Het systeem moet voornamelijk performance leveren bij het spelen van spellen. De rest van de applicaties die ik gebruik hoef ik geen snel systeem voor. Ik ben niet van plan om weer snel te uphgraden dus het systeem wat ik inelkaar zet moet ik lang plezier van hebben. Ik vraag me nu af of 64-bits ondersteuning alleen in besturingssystemen komt of ook in spellen en andere applicaties en levert deze ondersteuning genoeg permance-verhoging om de duurzaamheid noemenswaardig te vergroten.

Ik zat voornamelijk te twijfelen tussen deze twee processors uit de pricewatch aangezien ze ongeveer hetzelfde prijskaartje hebben:

- AMD Athlon 64 2800+ (1,8GHz, 512KB, Boxed) (Is dit nu een Newcastle of Clawhammer?)
- AMD Athlon XP 2800+ (2,25GHz, Boxed)

Thought is on a higher level than truth.

Die A64 2800+ is een newcastle maar vergis je niet: deze heeft geen dual mem controller, daarvoor moet je op de s939 wachten.

quote:
Hertog_Martin schreef op 19 mei 2004 @ 00:06:
Het klopt toch dat 25 mei de s939 3400+ en 3700+ komen op 130nm en 512kb cache?.

Verzet naar 1 juni.
En de 3500+ en 3800+ worden meen ik gelanceerd.

quote:
The Source schreef op 19 mei 2004 @ 19:13:
[...]

Verzet naar 1 juni.
En de 3500+ en 3800+ worden meen ik gelanceerd.

Ja ik dacht eerst ook 3500 en 3800 maar had het ge-edit naar 3400 en 3700 na het lezen van wat recente roadmaps van amd.

Ach we zien wel.

OCZ 3700EB: Making Hay with Athlon 64

Een artikel waaruit blijkt dat 1GHz HT bus (tov 800Mhz) en DDR1 466 een enorme boost kan geven aan de performance van de Athlon 64. Als AMD idd dit jaar geen DDR2 wil gaan supporten maar ipv daarvoor DDR1 500 gaat, dan hebben zij imho een sterke troef in handen.

DDR500? Sinds wanneer gaan die geruchten de ronde?

quote:
Hacku schreef op 19 mei 2004 @ 21:49:
DDR500? Sinds wanneer gaan die geruchten de ronde?
maandje of 2?

Hm daar heb ik dan overgelezen.
Heb je soms meer info,

Project Minibot

Weet iemand wanneer de nieuwe Chipsets uitkomen dus de VIA KT800 Pro of komt die alleen uit voor de 939 socket ???

Spec:Intel E6600 @3.6GHz |P5W DH Deluxe| Corsair Twinx 4x1GB PC6400C4 |Leadtek 8800GTS |Audigy II ZS |WD 7500AAKS, WD3200KS, WD 2500KS |OCZ GameX 700W |Canon EOS 350D, Sigma 17-70 DC, Sigma 70-300APO DG

quote:
The Source schreef op 19 mei 2004 @ 21:39:
OCZ 3700EB: Making Hay with Athlon 64

Een artikel waaruit blijkt dat 1GHz HT bus (tov 800Mhz) en DDR1 466 een enorme boost kan geven aan de performance van de Athlon 64. Als AMD idd dit jaar geen DDR2 wil gaan supporten maar ipv daarvoor DDR1 500 gaat, dan hebben zij imho een sterke troef in handen.
enorme boost? dit lijkt me stug de k8 heeft immers niet zoveel bandbreedte nodig; wat ook blijkt uit het geringe voordeel van dual ddr tov single ddr bij dit platform. om deze reden zou amd ook SMT niet nodig achten; de k8 core wordt al zeer effectief benut. de core zit al vol dus.

quote:
Cyrus The Virus schreef op 20 mei 2004 @ 14:32:
Weet iemand wanneer de nieuwe Chipsets uitkomen dus de VIA KT800 Pro of komt die alleen uit voor de 939 socket ???

De VIA KT800 Pro zou ook de andere sockets ondersteunen, maar waarom zou je die willen? Het enige verschil met de huidige KT800 is dat de pro 1GHz HT en s939 ondersteunt.
De nieuwe chipsets zijn klaar, ook de mobo's liggen te wachten, alleen is het wachten op de s939 cpu's.
Volgende maand mogen we zelf al PCI Express chipsets verwachten.

Hacku wijzigde dit bericht 20-05-2004 17:18 (18%)

Reg. datum: 28 oktober 2001

quote:
Ik vraag me nu af of 64-bits ondersteuning alleen in besturingssystemen komt of ook in spellen

64bit versie van Far Cry is onderweg: http://www.crytek.com/new...&p=0&n=pr&t=1
Geruchten vermelden een performance boost van 30%. :p :9

Opteron146@2,7 | DFI NF4 Ultra-D | 2GB Kingston | XFX 8800GTX | Compaq P1220 22" CRT | full specs

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws