Gathering of Tweakers

Quicksearch
Beste tweakers ik zit al een tijdje te denken om een dp systeem te maken en tot nu toe had ik Xeon altijd voor ogen. maar aangezien AMD best wel mooie dp cpu oplossing heeft atm heb ik daar nu ook wel erg veel intresse! :D alleen ik wil het onderste uit de kan hebben dus moederboard is erg belangrijk. ik heb een 64bit 66Mhz Scsi raid controller kaartje die ik tot de max wil gebruiken een FX5900 die ook gewoon moet kunnen draaien op dit systeempje
en verder wil ik de beste CPU / Memory performance behalen.

ik Vroeg me af welke mobo het beste is voor een dual channel opteron setje :+
Moet pci-x ondersteunen AGP hebben en seperated memory channels voor de cpu's
Prijs is iets minder belangrijk maar het moet wel leuk blijven extra dingen zoals Firewire scsi sata en dat soort gein is helemaal niet belangrijk alleen eventueel een Gbit ethernet liefst ook minimaal 4pci sloten want wat me opvalt is dat er niet zo veel pci sloten zitten op die opteron mobotjes :/

wat ik me ook erg af vroeg of via K8T800 of Nvidia Nforce3 pro 150 moet nemen ik las dat via door hyper8 technology 16bit 800Mhz up down heeft en nvidia maar 8bit 600Mhz up 16bit 600Mhz down :/
is dat echt merkbaar in performance?

ik heb namelijk alleen een dual opteron van via gezien waar de 2e cpu via de 1e cpu het geheugen moest krijgen en ze beide 4.3Gbs moesten delen :/

wat ik ook lees is dat die via chip 400Mhz ddr ondersteund maar als het goed is ondersteund de opteron dat nog niet ...
is dat door te tweaken mogelijk toch op 400 te zetten en het systeem alsnog stabiel te houden?

is het trouwens mogelijk om tijdelijk 1 cputje in de pc te stauwen en dan later de 2e aangezien het toch wel een duur grapje is om een redelijk snelle Opteron in huis te halen :/
Dit hoeft niet persee hoor maar zou wel leuk zijn want dan kan ik een zwaardere cpu kopen namelijk :D

verder vroeg ik me af wat de tweak mogelijkheden zijn nu weet ik dat dp zowiezo slecht te weaken zijn maar toch als Tweaker zou het wel leuk zijn om er een beetje mee te kloten :)

P4C800 P4 2.6C@3.6 1024Twinx3200LL 3XMAM3367@megaraid1600 raid5 Iiyama 4821 19" & Philips 40p10 42"@Nvidia 6800U256Mb Magnat 4 330W@Audigy2 Dru500 Plex40RW ID30 15k3 73.3 2X73LP@Raid0

Team Aggression

Verkeerde Topic |:(

Nork wijzigde dit bericht 15-09-2003 21:33 (97%)
Reden: *scheel*

<| Aggressive Gathering @ http://www.aggression.nl/ | RC5-72: DPC -> I'R Cow -> Team Aggression | Team Aggression Contact: team[-at-]aggression.nl | [specs]

Als je een dual Opteron workstationbord wilt hebben waar (bijna) alles op en aan zit, moet je naar de Tyan Thunder K8W kijken. Die kost dan 600 euro maar dat betaal je ook voor een vergelijkbare Xeon-plank. Tweaken kun je bij Tyan vergeten. Iwill komt met een moederbord dat bijna vergelijkbaar is met de K8W. Misschien heeft die een betere tweakbaarheid.
« '-_-' »

quote:
SuperG schreef op 15 September 2003 @ 20:46:
Ik heb zo'n bruin vermoeden dat als zo'n SK8N geen juiste Bios heeft de Athlon 64 FX herkent wordt als een Opteron 14X.
Dat is al ruim een maand bekend. Het betreft dan BIOS versies ouder dan 1002.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

:D k tnx femme for the reply weet je toevalig ook hoe die Iwill gaat heten en wanneer hij uit gaat komen (hoef niet gelijk een nieuwe config maar heb geen zin om 4+ maanden te wachten of zow :+ ) of mischien al wat urltjes die er all over lullen :)

wat me opvalt is dat die tyan AMD only chips heeft ... zijn die beter dan Via Nvidia of maakt dat helemaal niks uit?

//offtopic o ja nog bedankt voor die scsi info als je je dat nog kan herinneren :P heb zoon dell perc3(megaraid1600) genomen moet hem nog wel ff in me pctje douwen net nieuwe kast gekocht waar het allemaal in past enzo maar verwacht het Do allemaal up and running te hebben :D//

P4C800 P4 2.6C@3.6 1024Twinx3200LL 3XMAM3367@megaraid1600 raid5 Iiyama 4821 19" & Philips 40p10 42"@Nvidia 6800U256Mb Magnat 4 330W@Audigy2 Dru500 Plex40RW ID30 15k3 73.3 2X73LP@Raid0

Je bent op zoek naar een Workstation mainbord, want je wilt AGP, dus die Iwill valt af.

Dual nForce Opteron mainboard komen er misschien nog wel ooit, maar dat is lange termijn planning, dus daar hoef je ook niet op te wachten. Dan is het kiezen tussen VIA en AMD chipset voor een dual opteron mainboard. AMD blinkt helaas niet uit in performance, echter zul je weinig VIA dual opteron mainboarden vinden die voorzien zijn van PCI-X. Daarnaast ben je op zoek naar s-ata en dat wordt dus net weer ondersteund door de 8237 southbridge waarmee de VIA K8T800 gecombineerd KAN worden. Daarbij zal een bios van een AMD chipset mainboard ook niet snel voorzien zijn van tweakopties.

Serperate memory channels voor de CPU is een te verwaarlooze performance winst. Beide CPU's staan via een X-bar in contact en in de weinige benchmarks die ik heb gezien om het performance verschil aan te tonen tussen dedicated memory banken per cpu of shared memory banken voor beide cpu's daarin was bitterweinig verschil te zien, imho niets om rekening mee te houden.

Uiteraard is het mogelijk om te starten met een CPU, echter dien je wel een 2xx serie CPU aan te schaffen aangezien de 1xx niet in dual mode kan werken. In te toekomst kun je er makkelijk een CPU bijprikken en bij de Opteron zul je ook zien dat je in tegenstelling tot de Xeon er ook grote winst uit een dual CPU systeem valt te behalen. Bij een Xeon kun je met de 2de cpu nog iets van 25% halen, bij een dual opteron is dat tot aan 90%. Dit komt door de architectuur van de K8.

« '-_-' »

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

quote:
The Source schreef op 15 September 2003 @ 23:57:
Je bent op zoek naar een Workstation mainbord, want je wilt AGP, dus die Iwill valt af.

Dual nForce Opteron mainboard komen er misschien nog wel ooit, maar dat is lange termijn planning, dus daar hoef je ook niet op te wachten. Dan is het kiezen tussen VIA en AMD chipset voor een dual opteron mainboard. AMD blinkt helaas niet uit in performance, echter zul je weinig VIA dual opteron mainboarden vinden die voorzien zijn van PCI-X. Daarnaast ben je op zoek naar s-ata en dat wordt dus net weer ondersteund door de 8237 southbridge waarmee de VIA K8T800 gecombineerd KAN worden. Daarbij zal een bios van een AMD chipset mainboard ook niet snel voorzien zijn van tweakopties.

Serperate memory channels voor de CPU is een te verwaarlooze performance winst. Beide CPU's staan via een X-bar in contact en in de weinige benchmarks die ik heb gezien om het performance verschil aan te tonen tussen dedicated memory banken per cpu of shared memory banken voor beide cpu's daarin was bitterweinig verschil te zien, imho niets om rekening mee te houden.

Uiteraard is het mogelijk om te starten met een CPU, echter dien je wel een 2xx serie CPU aan te schaffen aangezien de 1xx niet in dual mode kan werken. In te toekomst kun je er makkelijk een CPU bijprikken en bij de Opteron zul je ook zien dat je in tegenstelling tot de Xeon er ook grote winst uit een dual CPU systeem valt te behalen. Bij een Xeon kun je met de 2de cpu nog iets van 25% halen, bij een dual opteron is dat tot aan 90%. Dit komt door de architectuur van de K8.

Oke dus de Nforce is een no no for sure then

dat bruine slotje wat op die pic van iwill ziet is dat geen agp ??
staat wel in de specs dat hij het kan ondersteunen :)
sata hoef ik trouwens niet te hebben firewire sata scsi dat soort gein is niet belangrijk :P *heb ik losse controllers voor die beter zijn ;) *

over die shared channels ik had een test gelezen met dacht een msi mobo die met de K8T800 voorzien was en 2 opterons ondersteunde maar de 2e cpu moest het geugen data via de 1e cpu krijgen en ik zag dat bij zommige appz performance vlink omlaag ging hierdoor of het licht gewoon aan de amd opteron config zelf.....

natuurlijk heb ik niet zo veel tests gezien heb al een paar dagen in google gezeten mischien kan je snel wat leuke links paste voor me :+

oke tot nu toe is die Tyan de keuze maar ik wil toch nog even verder kijken aangezien er gerust nog wel meer in omloop is wat mischien beter is en mischien wel Tweak options *hoewel ik het ergste vrees :( *

SG surft naar info hardewaren
Reg. datum: 02 januari 2001

quote:
The Source schreef op 15 September 2003 @ 23:57:
Dat is de tegenhanger van de K8W met AGP die zit tussen de PCI sloten?
quote:

Op dit moment zijn er nog geen NUMA optimised OS en de verkregen bandbreedte is zo groot dat er niet veel APPs zijn die die meer dan de dualchannel nodig hebben van ene.
3Dmax is meer CPU afhankelijk bijvoorbeeld bandbreedte maakt dan ook niet veel uit als je van 2700 naar 5400MB/s gaat als 1000 al genoeg zou zijn.
Maar in bepaalde apps kan dat toch te merken zijn de vraag is dan waar ga ie hem voor gebruiken.
quote:
En bij de Opteron zul je ook zien dat je in tegenstelling tot de Xeon er ook grote winst uit een dual CPU systeem valt te behalen. Bij een Xeon kun je met de 2de cpu nog iets van 25% halen, bij een dual opteron is dat tot aan 90%. Dit komt door de architectuur van de K8.

Tja die XEON's zijn shared bus dus het memeory is om de beurt benaderbaar.

Iedere CPU zijn eigen mem dat help ook maar dat zal pas goed te merken zijn als numa goed wordt ondersteuned in geval van een memorybandbreedte en latancy.hongerige APP.

Tja als je zo'n app niet hebt dan merk je natuurlijk niks als het om pure CPU power gaat met geringe bandbreedte vraag van zo'n appie.

GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi

ahzo dus zonder numa ondersteuning is het waarderloos zoon config :) tnx voor de info

weet iemand toevalig hoe het met ontwikkeling van numa staat of wat meer info te vergaren zijn er bijf wat linux of unix ossen die het wel gebruiken enzo :)

zit nu op me werk dus ik kan vanavond pas echt ff lekker google alle info is welkom :D

quote:
The Source schreef op 15 september 2003 @ 23:57:

Ik kan me niet voorstellen dat er erg veel prestatieverschil is tussen de verschillende Hammer-chipsets. De prestatieverschillen tussen chipsets kwamen traditioneel vooral voor rekening van de geheugencontroller, maar die zit nu ingebakken in de processor. Voor zover ik heb kunnen testen is de PCI-X implementatie van de AMD-8000-chipset prima (de prestaties met een 64-bit 66MHz RAID-controller zijn iig beter dan op de 760MPX). Misschien hebben de nForce3 en de K8T800 een wat betere AGP8x-implementatie, maar echt belangrijk voor de prestaties is dat niet.

quote:

Heb je ook benchmarks die dat bewijzen. Ik heb nog geen vergelijking tussen een K8T800 plank met één actieve geheugencontroller en een AMD-8000 plank met twee actieve geheugencontrollers gezien.

quote:

Ik weet niet wie die percentages heeft bedacht maar ze zijn echt onzin. Een Xeon kan in theoretische testjes veel meer winst uit z'n tweede proc halen dan 90 procent. Een dual Opteron zal alleen maar in ideale omstandigheden 90 procent prestatiewinst halen. Wel is het zo dat de Opteron in applicatiebenchmarks meer winst uit de tweede proc haalt dan de P4/Xeon. Het gaat dan om verschillen van 50 procent vs 30 procent of kleiner (ik baseer me op benchmarks van GamePC). Het verschil zal deels het gevolg zijn van het feit dat de P4 met de i875P-chipset meer geheugenbandbreedte en lagere latencies heeft. Een single Opteron heeft per processor net zoveel bandbreedte als een dual Opteron.

quote:
ahzo dus zonder numa ondersteuning is het waarderloos zoon config tnx voor de info

weet iemand toevalig hoe het met ontwikkeling van numa staat of wat meer info te vergaren zijn er bijf wat linux of unix ossen die het wel gebruiken enzo
"waardeloos" is het niet aangezien de dual Opteron op de AMD-8000 met twee actieve geheugencontrollers erg goed presteert in vergelijking met een single Opteron. NUMA-optimalisaties zullen waarschijnlijk te vinden zijn in de AMD64-versie van Windows Server 2003. Ik vrees dat ze niet in Windows XP 64-bit Edition terug te vinden zullen zijn. De Linux 2.6 kernel krijgt een aantal NUMA-optimalisaties waar de Opteron ook van moet kunnen profiteren.
quote:
Femme schreef op 16 september 2003 @ 23:42:
Ik kan me niet voorstellen dat er erg veel prestatieverschil is tussen de verschillende Hammer-chipsets. De prestatieverschillen tussen chipsets kwamen traditioneel vooral voor rekening van de geheugencontroller, maar die zit nu ingebakken in de processor. Voor zover ik heb kunnen testen is de PCI-X implementatie van de AMD-8000-chipset prima (de prestaties met een 64-bit 66MHz RAID-controller zijn iig beter dan op de 760MPX). Misschien hebben de nForce3 en de K8T800 een wat betere AGP8x-implementatie, maar echt belangrijk voor de prestaties is dat niet.

Uiteraard spreek ik hier ook niet over grote verschillen, echter zijn ze aanwezig, net zoals er verschil zit tussen een VIA KT600, nVidia nForce2 en een SiS 748 zit er ook verschil tussen de verschillende K8 chipsets. Vanwege het feit dat de memory controller verplaatst is naar de CPU is er inderdaad minder snelheidsverschil te behalen dan bij de K7. Zoals ik eerder zie moet iemand die een PCI-X slot op zijn mobo wil hebben voor een AMD 8000 mainboard gaan bepaalde borden voorzien zijn van een 8131 PCI-X tunnel. Naar mijn weten (correct me if i'm wrong) bied VIA geen soortgelijke oplossing.

quote:
Heb je ook benchmarks die dat bewijzen. Ik heb nog geen vergelijking tussen een K8T800 plank met één actieve geheugencontroller en een AMD-8000 plank met twee actieve geheugencontrollers gezien.

Ik heb het hier niet over een verschil tussen AMD/VIA. Het enige waarvan ik benchmarks heb gezien zijn van een VIA dual opteron mainboard waarvan beide CPU's voorzien zijn van eigen memory banken. Door de test (memory performance, system performance, memory latency) in twee verschillende configuraties:

Conf 1: 2 cpu's, bij biede cpu's een memorybank gevuld
Conf 2: 2 cpu's, enkel van een cpu een memorybank gevuld

uit te voeren ben ik tot mijn conclusie gekomen. Ik weet dat je zelf in het bezit bent van enkele Opteron mainboards dus test het zelf eens zou ik zeggen en laat je onze bevindingen weten.

quote:
Ik weet niet wie die percentages heeft bedacht maar ze zijn echt onzin. Een Xeon kan in theoretische testjes veel meer winst uit z'n tweede proc halen dan 90 procent. Een dual Opteron zal alleen maar in ideale omstandigheden 90 procent prestatiewinst halen. Wel is het zo dat de Opteron in applicatiebenchmarks meer winst uit de tweede proc haalt dan de P4/Xeon. Het gaat dan om verschillen van 50 procent vs 30 procent of kleiner (ik baseer me op benchmarks van GamePC). Het verschil zal deels het gevolg zijn van het feit dat de P4 met de i875P-chipset meer geheugenbandbreedte en lagere latencies heeft. Een single Opteron heeft per processor net zoveel bandbreedte als een dual Opteron.
Zelf bedacht &gt;:) Nee klopt is fout! Krijg je ervan als je je post niet leest en een lang verhaal ophangt terwijl je de feiten niet checkt. Echter wat ik wilde aangeven is dat gemiddeld genomen de Opteron veel efficienter gebruik maakt van zijn tweede CPU en gemiddeld genomen daarin dubbel zoveel performance geeft als een tweede Xeon CPU. Heb zo geen benchmarks bij de hand, ga ik nog ff zoeken. Maar deze info heb ik iig Anandtech.

Hum de Athlon64 FX krijgt nu een andere tegenstander de P4C 3,2 EE (met 2MB-L3)

GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi

Ik heb nog geen benchmarks van de P4 extreme edition gezien (in feite een Xeon 2MB met 800 FSB) het extra cache zal zeker iets uitmaken maar ik heb het vermoeden dat de P4 extreme edition het in veel gevallen zal afleggen tov de Athlon 64FX. Nog een weekje wachten en we weten iig wat de performance is van de Athlon 64(FX). Wel een enorm slimme zet van Intel om AMD wat wind uit de zeilen te halen, zelfs nog maar voordat de Athlon 64 goed en wel leverbaar is :)

Waarschijnlijk zijn er van o.a. Asus en MSI al bundles versies (mainboard + cpu + memory) beschikbaar voor de launch. Los zullen cpu's komende weken niet makkelijk leverbaar zijn.

The Source wijzigde dit bericht 17-09-2003 22:36 (15%)

Zal de temperatuur van die Extreme Edition niet oplopen door de grotere hoeveelheid cache ?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Ik denk dat het extra stroomverbruik wel zal meevallen. Cache verbruikt niet zoveel stroom (en zal daardoor ook weinig warmte afgeven). Dat is ook de reden waarom Intel zoveel cache in de Banias en Dothan stopt. De extra cache verminderd het gebruik van de FSB en het geheugen, waardoor er uiteindelijk minder stroom wordt verbruikt.
Athlon 64-3200+ te koop voor ¤499

http://www7.alternate.de/html/nodes_info/hida31.html

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Der Bustakt des Athlon64 entspricht dem Prozessortakt, verwendet werden können DDR200, DDR266 und DDR333 Speichermodule.

Zal die Athlon64 3200+ die Hacku hierboven aanhaalt geen DDR 400MHz ondersteunen ?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Ik heb dit getypt hier -->
Reg. datum: 14 november 2000

Bij Snogard.de
Asus K8V-Deluxe op VOORRAAD! 169,90 Euro
Dit is dus een socket 754, bedoeld voor de Athlon 64 Single channel.
http://www.snogard.de/con...mp;open=MBOPASUS-A64#1744
:P :9 :P
(p.s voor mij een uurtje rijden, maar ik wacht nog effuh dat ie wat korter bij komt in Aachen bijv)

Dukey wijzigde dit bericht 18-09-2003 22:10 (21%)

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Prescott has 64-bit compatibility built in
quote:

SINCE WE published the pins and needling story yesterday, the black shirted moles have come out of the woodwork about the innards of Prescott. Those little critters can't stop talking. The power people told us how many pins they needed, months ago, a crazed genius told us about Prescott's die here and here, and lots of people told us that to count said non-power pins. Peeks into the bios code told us more. Motherboard people strongly denied it, and winked at us. Something was up, it was coming from too many directions. Four strong sources, but no smoking gun.

Then, in an anti-climactic burst from out of left field, it all hit at once. Someone came up to me and said 'Guess what I just heard a senior Intel executive say'. Talk about months of hard work ruined by a person who happened on the story of the year. That said, you heard it here first yesterday, Prescott has 64-bit functionality in it. Hans DeVries was dead on.

This answer poses 2 more questions. The first is what instruction set do they use? The AMD64 instruction extensions are theirs to use because of licensing agreements with AMD, but we think they would sooner eat the IDF press room food than do that. MS has been long rumored to tell Intel what they can and can not do, and their record in confrontations like this are not one to bet against. Rumor has it that the vole has said that they will only support a single 64-bit extension to IA32, but then months ago they said they would be supporting 5 64-bit architectures in windows. The mystery deepens.

The more important thing is Itanium. Word on the show floor is that every Intel person thinks that now is the time, and soon they hope to sell more than 4 digits worth (the number of zeros, not the number of fingers, we aren't THAT cynical) of machines in a quarter. The buzz among those with a vested interest is palpable. Performance in a lot of benchmarks is definitely there, but the market still seems to be in the 'dip a toe in' stage. Consumer response, and the response of vendors shows marginal interest.

So the burning question is, will Intel officially tell the world about the 64-bit extensions, and gut the chances of Itanium taking off, or will they sit on it? AMD will most likely determine how and when the 64-bit code gets unveiled, but don't hold your breath. It takes a lot of market share erosion to dump that many years of R&D, and from the looks of it, that isn't happening.
http://www.theinquirer.net/?article=11668

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

De vraag is wat voor 64bit?
A ) IA64
B ) AMD64(x86-64-I)
C ) X86-64-II

Hans de Vries heft daar in maart van dit jaar al enkele artikelen over geschreven:

The clues for Yamhill
Looking at Intel's Prescott die, part II
quote:
SuperG schreef op 20 September 2003 @ 15:14:
De vraag is wat voor 64bit?
A ) IA64
B ) AMD64(x86-64-I)
C ) X86-64-II

ad a) IA64 niet, want dat zou ge-emuleerd moeten worden en dat zou te traag worden. Daarbij schieten ze dan heel het itanium segment af.
ad b) x86-64 zou heel logisch zijn, ze hebben immers ook een licentie daarvoor van AMD (zijn althans de geruchten).
ad c) x86-64-II waarom ook niet, AMD werkt immers al aan de K9 en de K10, dus daarbij zullen ongetwijfels enkele x86-64 instructiesets bijhoren. De definities daarbij liggen alzeker vast op papier.

The Source wijzigde dit bericht 20-09-2003 16:01 (50%)

Duke draait Swedish Beatballs

Iemand een idee wanneer de FX-versie (s940/939) komt met dual channel?

*Intel Q6600@ 3,3 gHz*Asus P5E* Club3d HD4870X2 quad CF*4 GB OCZ 6400C4*adaptec 19160U160*Quantum Atlas 15KII SCSI U160 147Gig*Eizo T966*X-Fi Fatal1ty*Logitech Z5500*Coolmaster RP 1000W*Vista64 Ultimate*

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws