[WC] Het grote waterkoelingsvragen topic deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.701 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-04 09:31

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
In navolging op [rml][ WC] Het grote waterkoelingvragen topic.[/rml]

Presenteer ik u: Het grote waterkoelingsvragen topic, part II :)

Eerst en vooral: lees eerst de mini-FAQ hieronder voor je je vraag stelt!

:: Regels ::

Zaken die hier thuishoren:
  • Vragen waarop geen helder antwoord te vinden is via de search.. Dat kan variëren, zoals vragen over pompjes, complete setjes, waterflow etc.
Zaken die hier niét thuishoren:
  • Echte search/FAQ-vragen.
  • Nutteloze replies, dat houdt ook in: slowchat, flames, benchmarkscores.
  • Zaken die een afzonderlijk topic verdienen, zoals bijvoorbeeld een volledige set die je hebt ingebouwd en wilt prestenteren. Dus niet om te zeggen "Woei, ik heb een nieuw pompje!", dat kan je lekker hier doen.
  • Veel plaatjes, of grote plaatjes die de lay-out verknoeien en het topic traag laten laden. Graag dan ook niet meer dan 5 grote plaatjes plaatsen. Je kan wel thumbnails plaatsen, dat zijn kleine, aanklikbare plaatjes. Dat doe je zo:
code:
1
2
3
[url=http://www.provider.nl/jantje/plaatje.jpg]
[img=200,150]http://www.provider.nl/jantje/plaatje.jpg[/img]
[/url]
De mods kijken er op toe dat dit ook nageleefd wordt, waarschuwingen en tempbans kunnen als maatregel gebruikt worden.

Dan zijn er een aantal zaken die steeds weer terugkomen en waarop dus nu al het antwoord kan gegeven worden.

:: Waar kopen ::

• In mijn eigenste IA waar je slangen, slangpilaren, slangklemmen, kraantjes, bevestigingsmateriaal en dat soort zooi kunt kopen ;)
• Bij de lokale aquariumzaak, loodgieter, bouwmarkt etc.

:: Vloeistof en metalen ::

• Als vloeistof gebruik je best gedistilleerd/gedemineraliseerd water, met een scheut antivries of Waterwetter/CorrosieProtect. Autokoelvloeistof koelt minder goed. Antivries in een verhouding 3:10, Waterwetter en CorrosieProtect 1:10.
• Verschillende metalen kán, maar dan moet je ofwel Waterwetter/CorrosieProtect/autokoelvloeistof toevoegen, of een opofferingsmetaal (zink/magnesium) in de keten plaatsen. Waterkoelvloeistof ongeveer 2:10.

:: Waterblokjes ::

• Waterblokjes, ook wel waterjackets genoemd, zet je op de hittebron (CPU/VGA/northbridge). Het water stroomt door de blokjes en neemt de hitte weg. De beste materialen qua warmtegeleiding zijn in volgorde zilver, koper en aluminium. Koper is het best geschikt, het is een stuk goedkoper dan zilver, en aangezien radiators ook meestal uit koper zijn, doe je er goed aan een koperen blokje te nemen.
• Waterblokjes kán je zelf maken, maar dan heb je een (computergestuurde) frees nodig, niet voor iedereen haalbaar dus. Je kan de blokjes in een winkel kopen, of via een inkoopactie van iemand die ze zelf maakt (die de acties van Tha_Mafkees). Hier vind je een goede vergelijking tussen de vele blokjes op de markt.
• Waterblokjes zijn vaak de oorzaak van slecht presterende WC-setjes. Vaak omdat er een slecht contact is tussen waterblok en CPU (te veel / te weinig koelpasta, niet hard genoeg aangespannen), of is het waterblokje niet goed gepolijst. Polijsten kan met fijne staalwol (00 of 000) of beter nog, fijn schuurpapier. Begin met grid 800 en ga stapsgewijs verder tot het hoogste wat je kan vinden, waarschijnlijk 1200 of 2000. Zo'n fijn schuurpapier is ook waterproof, waardoor je nat kunt schuren (met een beetje water), dat werkt een stuk beter. Je vindt het bij de bouwmarkt, verfwinkel etc.
:: Radiators ::

• Kant-en-klare radiators zijn duur (€ 60-100). Veel goedkoper en meer "tweaker" zijn kachelrads van de autosloop (€ 5-20). Hier vind je een overzicht van de verschillende koperen autorads.
• Een grotere radiator heeft weinig airflow nodig. Stille 120mm fans (op een paar cm afstand) of een airduct met één fan volstaat ruimschoots.

:: Pompen & Waterflow ::

• Inzake pompen zijn er twee grote merken: Eheim en Sicce. Eheim is wat beter afgewerkt en magnetisch afgeschermd, Sicce is een stuk goedkoper en zeker niet slecht. Je kan ook eens kijken bij de Boerenbond of een andere zaak, daar hebben ze ook soms goede pompjes, maar 99% van die pompjes kan je enkel ondergedompeld gebruiken. Eheim en Sicce vind je trouwens bij de aquariumzaak. • Waterflow (=de snelheid waarmee het water stroomt) maakt bitter weinig uit voor de koelprestaties. Ook zal het water even snel stromen als de dunste doorgang van je hele keten.. Dus stel je voor dat je overal 12mm slang hebt en je hebt ergens een doorgang van 8mm, kan je net zo goed 8mm slang nemen.
• Een keten in twee splitsen heeft ook weinig nut. Je verliest dan redelijk veel flow. Voor de temps zal het trouwens ook niet uitmaken... Als het water door je CPU-blokje gaat, warmt het ongeveer 0.2° op, nuts dus.
Een klein overzicht van de pompjes:

Simpele keten (pomp, CPU, rad, reservoir), 200-800 l/u, 6-10mm slang:

PompCapaciteitSchroefdraad
Eheim 1005270 l/u2x
Eheim 1046300 l/u2x
Eheim 1048 Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/images/hot1.gif600 l/u2x
Sicce Nova800 l/u0x

Uitgebreidere keten (pomp, CPU, NB, VGA, rad, reservoir etc), 600 - 1400 l/u, 10-12mm slang:

PompCapaciteitSchroefdraad
Eheim 1048600 l/u2x
Sicce Nova800 l/u0x
Eheim 12501200 l/u2x
Sicce Idra Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/images/hot1.gif1300 l/u2x met mod

Zie ook de Eheim- en Sicce-site. Je kan ook eens deze vergelijking tussen Eheim en Sicce bekijken en deze post kan je ook eens doornemen.

:: Slangen & Slangpilaren ::

• De afmetingen van Slangen en slangpilaren worden in millimeter uitgedrukt (bv 10mm), wat bij slangen slaat op de binnendiameter. Schroefdraad van de pilaren wordt in inch uitgedrukt (bv 1/4").
• Slangen stevig en veilig bevestigen kan met een slangklem. PVC- en siliconenslang is best rekbaar (mits opwarming).
• Schroefdraad waterdicht maken kan met een 3 à 5-tal laagjes teflontape. Als extra zekerheid kan je er ook een beetje kit rond smeren, als je de pilaar dan vastdraait wordt die kit geperst tussen je pilaar en het blokje/pomp, en is het dus waterdicht.

:: Reservoirs ::

• Een reservoir is niet verplicht, maar is erg handig bij het vullen en ontluchten. Ook kan je je pomp onderdompelen in een reservoir, waardoor de pomp z'n eigen warmte beter kwijt kan.
Zonder reservoir moet je vullen en ontluchten dmv een T-stukje op het hoogste punt.

:: Kant-en-klaar ::

• Kant-en-klare setjes zijn wijdverspreid. Duurdere setjes (> €200) presteren over het algemeen redelijk tot zeer goed. Er zijn ook heel erg goedkope setjes (Poseidon €100), maar daarbij moet je het niet de prestatie maar voor de stilte doen. En er zijn ook nog setjes die een redelijke koeling met een redelijke geluidsproductie en prijs combineren (ThermalTake Aquarius €150).

:: Peltiers ::
• Op zich hebben peltiers niets met WC te maken, maar omdat het in 99% van de gevallen in combinatie met een WC-systeem wordt gebruikt, ook een stukje hierover.
• Peltiers zijn thermische elementen die de warmte heel snel doorsturen, je krijgt dus een koude en een warmte kant. Uiteraard moet die warme kant goed gekoeld worden, en daarvoor is vloeistofkoeling ideaal: je moet al een heel erg lompe heatsink hebben als je die enorme hitte met luchtkoeling wilt afvoeren. Tussen beide kanten kan er een verschil van wel 65°C ontstaan.
• Het vermogen dat peltiers maximaal kunnen doorsturen, staat aangeduid (bv. 172W). Je koeling krijgt die 172W + het verbruik van je CPU (60 à 120W) te verduren, nuts voor een WC-systeem. Een goede vuistregel is een peltier kopen die minstens dubbel zoveel vermogen aankan als je CPU.
• Omdat je onder de kampertemperatuur (soms zelfs onder het vriespunt) gaat, komt er een vijand om de hoek loeren: condensatie. Dit kan je tegengaan door goed te isoleren, met neopreen en vaseline. Ook is het stroomverbruik van een peltier erg hoog (aangegeven vermogen + zo'n 30%), je hebt er iig een aparte voeding voor nodig. Die kan je kant-en-klaar kopen of zelf bouwen.

[ Voor 46% gewijzigd door Steve op 03-04-2003 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67410

jupiler die temp is toch niet normaal of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Het ging dus hierover:
Anoniem: 67410 schreef op 03 March 2003 @ 18:10:
heb de thermaltake aquiarius waterkoeling set en me pomp kraakt nogal en ook word mn cpu (xp 1800 niet oced) binnen 5 min na boot al 50 graden
is mn pomp kapot of is dit normaal?
Ik denk dat er een slecht contact is tussen je koelblok en processor. Voel eens aan je blokje, voelt het aan als 50°?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jah is wel aardig warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en zou ik je ff op msn kunnen spreken...dat praat wat makkelijk nl..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75787

vrieserik 85, ooit de edit knop gezien :?

Het lijkt me wel erug warm, heb zelf NOG geen WC maar ik dacht dat de temps zo rond de 45 lagen of heb ik dit mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Anoniem: 67410 schreef op 03 March 2003 @ 18:18:
[...]

en zou ik je ff op msn kunnen spreken...dat praat wat makkelijk nl..... ;)
Nee, daar doen we niet aan... Anderen kunnen tenslotte ook leren uit dit probleem.

Als je koelblok ook warm aanvoelt, is het waarschijnlijk geen slecht contact tussen blokje en CPU. Zit er véél lucht in je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75787 schreef op 03 March 2003 @ 18:21:

Het lijkt me wel erug warm, heb zelf NOG geen WC maar ik dacht dat de temps zo rond de 45 lagen of heb ik dit mis?
soz voor edit.... :+

Misschien heb je t mis....al hoop ik dat niet, want met me luchkoeling haalde ik 39 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jupiler schreef op 03 March 2003 @ 18:21:
[...]

Nee, daar doen we niet aan... Anderen kunnen tenslotte ook leren uit dit probleem.

Als je koelblok ook warm aanvoelt, is het waarschijnlijk geen slecht contact tussen blokje en CPU. Zit er véél lucht in je systeem?
neej niet meer volges mij...althans ik zie geen luchtbellen meer voorbij komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hoe warm voelt het koelblok ongeveer aan vermoed je?

En gebruik deze knop:

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

[ Voor 3% gewijzigd door Steve op 03-03-2003 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jupiler schreef op 03 March 2003 @ 18:26:
Hoe warm voelt het koelblok ongeveer aan vermoed je?

En gebruik deze knop:

[afbeelding]
pfff best wel warm....kan ik niet echt een inschatting van maken
en moet de fan op of van de rad af blaazen?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 67410 op 03-03-2003 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41762

Waar was ook alweer een search of google voor ? (NoFI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Moet je zelf eens uittesten, wat beter werkt.

Stel misschien je vraag hier: Thermaltake Aquarius II Cooling

Daar zijn er meer mensen die ervaring hebben met je setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jupiler schreef op 03 March 2003 @ 18:28:
Moet je zelf eens uittesten, wat beter werkt.

Stel misschien je vraag hier: Thermaltake Aquarius II Cooling

Daar zijn er meer mensen die ervaring hebben met je setje.
ok thnx voor de info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Misschien ook ff vermelden:

Een pompje van de Boerenbond of DHZ zaak is ook prima, als er een geschikte aansluiting op zit waar jouw slangen aan kunnen dan zijn deze pompjes prima. Meestal zijn ze 400 - 800 l/u en er zitten zelfs regelbare bij. Meestal zijn ze enorm stil. En het grootste voordeel is dat ze zo goed als niets kosten en je ze dus gewoon kan gaan halen.

Over betrouwbaarheid van deze pompjes valt weinig te zeggen omdat er heel veel verschillende merken zijn. Het zijn 99 van de 100x dompelpompjes en daarom zijn ze stil en goedkoop. Ik heb verhalen gehoord van mensen bij wie zo'n pompje na een paar maanden meer lawaai ging maken of zelf helemaal ermee stopte.

Als je pomp stopt is dit niet dodelijk voor je PC! Niet meteen althans, zit je achter je PC lekker een spelletje te spelen of iets anders en je pomp kapt ermee dan zal je cpu tempratuur redelijk snel oplopen naar de 90 graden, daarvoor blijft je PC waarschijnlijk al hangen en heb je nog tijd genoeg om em uit te zetten.

Nieuwere moederborden kunnen de CPU meteen uitschakelen bij een bepaalde tempratuur (maar als de boel bijna meteen blijft hangen werkt dit niet meer) je hebt ook externe beschermers. Zo zit bijvoorbeeld op de Epox 8RDA+ een systeempje wat onafhankelijk van de rest van het systeem bij 130 graden (interne cpu temp) uitschakeld en de speaker laat piepen net zo lang tot de cpu weer onder de 130 graden komt. Dit systeem werkt dus ook als je CPU bijna meteen blijft hangen.

Ben je een leecher of vind je het fijn om je PC 24/7 te laten draaien, ga dan voor een Sicce of Eheim pomp, deze zijn betrouwbaarder en afhankelijk van het model en je -el-cheapo- pomp stiller (hoewel er goedkope pompen zijn die stiller zijn en dure pompen zijn die meer lawaai maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75787 schreef op 03 March 2003 @ 18:21:

Ik gebruik geen edit omdat me vorige post eigenlijk meer een info post is en dit dus een reactie post

Ik heb hier mijn server 24/7 WC passief gekoeld, deze XP 1600+ @ 1900+ wordt stressed (koetje!) ongeveer 60 a 70 graden. Maar dit dus 100% stil, er zit een laptopschijf in die ingepakt is in schuim waardoor deze niet te horen is. Voor de rest zit er 1 fan in het systeem, de voedingfan. Maar dat is een 250 watt voeding met en Papst fan @ 7 volt erin, dus ik vind het knap als je die kan horen.

Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dat een WC niet automatisch lage temps betekent, het hangt van het systeem af, maar een fatsoenlijk WC systeem is er toch wel op gebouwd om flink koel te zijn. Maar ze kunnen dus ook net zoals in mijn server gebruikt worden om extreem stil te zijn (Pompje is een Sicce Nova in het reservoir en het reservoir is ingepakt in schuim)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hm, ik was aanvankelijk ook zinnens om iets over minder bekende pompjes te schrijven, maar ik dacht "ze worden toch zo weinig gebruikt dat het de moeite niet is".. Maar ik heb er nu toch een klein stukje in gezet, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BTW

over je stukje over de Poseidon.... ik heb zelf ook een poseidon setje en met een paar kleine aanpassingen kun je er een heel vet setje van maken.

Voordelen:
Kant en klaar
Mooie blauwe siliconenslangen
Mooi reservoir met ingebouwde pomp
Netjes afgewerkte radiator met 1 super stille fan
Klein en makkelijk te plaatsen koelblok ook voor P4
GOEDKOOP!!
Extreem stil

Nadelen:
Het koelt niet geweldig (wel goed, niet geweldig)

Het hield orgineel mijn XP 1800+ @ 2.2 volt @ 2200 mhz stressed @ 54 graden
Daarna heb ik mijn R9700 ook met een blokje (Koolance chipset blokje van 15 euro, aanrader!) erbij gestopt
Toen werd mijn CPU bijna 60 graden soms.... das wel een beetje heet.

Dus toen een Papst fan erop gedaan, werd ie nog maar 49 graden stressed en nog steeds net zo stil. (Ik vind 49 graden stressed eigenlijk prima)

Je zou er voor weinig geld een mooie Maxxpert radiator aan kunnen hangen, dan heb je net zo'n goed koelset als een duur set, alleen heb je er minder voor betaald.

Nu zit m'n XP 2100+ @ 2500 mhz erin, en die houdt ie stressed ook onder de 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Omfg ik dus de hele zooi er weer afslopen....
kom ik dr achter dat ik t plastic beschermlaagje er niet afgehaald had......
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

nu wel 35 graden idle

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 67410 op 03-03-2003 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 16:11

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ok weer een vraagje van mij

Ik wil dus zelf mijn resevoir gaan knutselen.
Nou zouden tips altijd erg welkom zijn over het volume en de plek.

Zelf dacht ik aan het volgende. Ik heb een big tower kast en deze heeft een deksel van een hoogte van ca 5cm.
Nou dacht ik eraan om het resevoir onder deze deksel te maken zodat deze hoog en droog zit

Maar is dit een goede plek? Of kan ik hem beter bovenop mijn kast monteren?
Aangezien ik het idee had om de radiator ook bovenin te doen en dan boven mijn voeding.
Maar zit het resevoir de airflow voor de koeler niet in de weg?

Hier een plaatje (in paint) van mijn kast en de indeling ervan (niet op schaal )
http://www.nhimf.org/wc1.png

ps. Onder de deksel kan het resevoir evt nog uitsteken, maar dan kan ie niet de hele lengte van de deksel beslaan.
Andere tips zijn natuurlijk zeer welkom

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Nou Thorry, dat zeg ik toch, presteert niet super maar is wel stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:47
Anoniem: 67410 schreef op 03 March 2003 @ 19:11:
Omfg ik dus de hele zooi er weer afslopen....
kom ik dr achter dat ik t plastic beschermlaagje er niet afgehaald had......
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

nu wel 35 graden idle
Hahaha :+ :+ _/-\o_
tip: doe de stekker er ook maar eens in... ;)

nhimpf: hoog en droog? dat zit je hardware dus laag en nat!
Je kan het beste en mooi bakje zoeken en daar simpel gaten in maken. Dat werkt toch het makkelijkste. dan zit je reservoir laag en dus je pomp ook. Bij een lek loop alles over de bodem je kast uit... (vind je het gek dat (bijna) iedereen het zo heeft?

Ik raad je ook aan om je hdd op een stukje schuim in een 5,25" bay te leggen met de print naar boven.

[ Voor 37% gewijzigd door bredend op 03-03-2003 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nhimf schreef op 03 March 2003 @ 19:19:

Zelf dacht ik aan het volgende. Ik heb een big tower kast en deze heeft een deksel van een hoogte van ca 5cm.
Nou dacht ik eraan om het resevoir onder deze deksel te maken zodat deze hoog en droog zit

Maar is dit een goede plek? Of kan ik hem beter bovenop mijn kast monteren?
Aangezien ik het idee had om de radiator ook bovenin te doen en dan boven mijn voeding.
Maar zit het resevoir de airflow voor de koeler niet in de weg?

Hier een plaatje (in paint) van mijn kast en de indeling ervan (niet op schaal )
http://www.nhimf.org/wc1.png

ps. Onder de deksel kan het resevoir evt nog uitsteken, maar dan kan ie niet de hele lengte van de deksel beslaan.
Andere tips zijn natuurlijk zeer welkom
Zou prima kunnen zijn, alleen als het lek gaat dan lekt het dus wel je hele kast door. Ik heb mijn reservoir staan waar jij je pomp hebt staan en dan dus de pomp in het reservoir. Dit scheelt een hoop ruimte en geluid.

Het is ook handiger om je systeempje een beetje compact te houden zodat je niet zoveel slangen nodig hebt en zodat je pomp het ook niet te zwaar krijgt.

De airflow voor je rad maakt niet zoveel uit als je reservoir erboven blijft.

Reservoir hoeft niet per se op het hoogste punt te zitten hoor, alleen is het wel handig voor ontluchten, maar bij mij zit de radiator op het hoogste punt. Dus mijn oplossing:

Water erin
Ff pompen zodat alle lucht in de radiator zit
reservoir + pomp pakken, hoger houden als de radiator
radiator pakken, en een keer omkeren zodat alle lucht eruit is
indien nodig nog ff bijvullen

Dan heb je ook snel alle lucht eruit, en het is maar eenmalig.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 03-03-2003 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nog een vraagje....is t niet hadig dat je pomp t water door t reservoir pompt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Anoniem: 53253 schreef op 03 maart 2003 @ 19:26:
[...]
[...]
De airflow voor je rad maakt niet zoveel uit als je reservoir erboven blijft.
:?

[ Voor 3% gewijzigd door bredend op 03-03-2003 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Anoniem: 67410 schreef op 03 March 2003 @ 19:27:
Meestal zit je pomp IN het reservoir. En als het nog door het reservoir zou moeten zou dat de werking ervan, namelijk opsparen voor verdere verwerking, een beetje te niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij heeft zijn reservoir boven z'n radiator zitten, zie plaatje
zolang je reservoir niet voor de radiator komt en dus erboven zit is de airflow prima
Anoniem: 67410 schreef op 03 maart 2003 @ 19:27:
Nou neej... waarom zou je? Het voordeel van eer reservoir is juist dat je bijna stilstaand water hebt waardoor de lucht er gemakkelijk uit kan en je pomp nooit teveel of te weinig water krijgt. Als je door je reservoir heen zou gaan pompen dan heb je eigenlijk een soort mislukt in-line systeem. Het slechtste van beide werelden.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 03-03-2003 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Ohja, ik ging er van uit dat het reservoir onder zn deksel kwam te zitten. Dat pas mooi in die Aopen kasten. Daar kan je ook mooi je hdd rekje verplaatsen in een cdrom bay. Maakt weer veel ruimte vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

bredend schreef op 03 March 2003 @ 19:22:

nhimpf: hoog en droog? dat zit je hardware dus laag en nat!
Je kan het beste en mooi bakje zoeken en daar simpel gaten in maken. Dat werkt toch het makkelijkste. dan zit je reservoir laag en dus je pomp ook. Bij een lek loop alles over de bodem je kast uit... (vind je het gek dat (bijna) iedereen het zo heeft?

Ik raad je ook aan om je hdd op een stukje schuim in een 5,25" bay te leggen met de print naar boven.
Mja ik wil niets los in de kast leggen, aangezien ik mijn kast nog wel eens verplaats.
Maar het idee van het resevoir laag, was mijn eerste idee ook, maar bovenin heb ik ruimte over. En ik ga een eheim pomp kopen en die wilde ik eigenlijk op van die pootjes zetten en dan niet in het resevoir, aangezien hij dan los zit.

Voor de hdd wilde ik iig een koeler van koolance gebruiken. Ik heb 2 hd's, kan ik er dan 1 gebruiken of beter 2?
Ik zag dat er een extra plaatje was zodat ik er 2 kon op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

Anoniem: 53253 schreef op 03 maart 2003 @ 19:30:
[...]

Hij heeft zijn reservoir boven z'n radiator zitten, zie plaatje
zolang je reservoir niet voor de radiator komt en dus erboven zit is de airflow prima

[...]

Nou neej... waarom zou je? Het voordeel van eer reservoir is juist dat je bijna stilstaand water hebt waardoor de lucht er gemakkelijk uit kan en je pomp nooit teveel of te weinig water krijgt. Als je door je reservoir heen zou gaan pompen dan heb je eigenlijk een soort mislukt in-line systeem. Het slechtste van beide werelden.
Ik dacht eraan om de pomp uit het resevoir water te laten aanzuigen.

Dus in deze volgorde: resevoir > pomp > cpu > vga > hdd's > radiator > resevoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41357

ehh, ie heb dus de eheim compact 1000 bestelt, schijnt volgens speedy-j een ergg fijn (en goedkoop (20 eur !) ) te zijn

misschien het vermelden in openingspost waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

grmmbl

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 41357 op 03-03-2003 19:46 . Reden: dubbelpost :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 19:19
Ik vind het persoonlijk niet slim om je pompje in je reservoir te zetten, ik had een noname dompelpompje, die na 4 maanden versleten was btw, en toen ik eenmaal een externe pomp mocht lenen van een vrind, die er toch ff nix mee deed. Daalde mijn temp met 4 graden terwijl het aantal l p/u het zelfde waren. Daarna had ik een Sicce Idra, maar dat ding geeft 25 watt af en ik moet er niet aan denken dat dat ding in mijn reservoir zou staan. Nu krijg ik binnekort mijn Eheim 1048 binne, dat ding geeft maar 7 watt af, kijk dat zijn pompen/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
nhimf schreef op 03 March 2003 @ 19:44:
[...]

Ik dacht eraan om de pomp uit het resevoir water te laten aanzuigen.

Dus in deze volgorde: resevoir > pomp > cpu > vga > hdd's > radiator > resevoir
Die pomp kan niet zuigen. zulke pompen persen het water naar de buitenkant, en toevallig zit er dan ineens een gat in de buitenkant :D

En die eheimpomp kan je wel vastzetten in een bakje. Tussen 2 stukjes piepschuim klemmen oid. Is nog stil ook. En het reservoir kan je met goed dubbelzijdig tape wel vast plakken op de bodem.

[ Voor 29% gewijzigd door bredend op 03-03-2003 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Nog steeds uit het vorige topic heb ik de vraag welke soort Doorzichtige(!!!!!) slang niet op ten duur bruin wordt.. ik vind mijn slangen nu namelijk erg lelijk... iemand hier een oplossing voor?

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 19:19
ik heb gewoon zo gehete benzine slangen gehaalt, dat hebben ze in alle diameters en het heeft bij mij 3 maanden zonder kleur verandering gedraaid. Nu niet meer omdat er nu industriele fluoriserende bende inzit en die kleur brand zich in in mijn slange, dus ik weet niet hoe het er nu uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12052

Ik heb de info van de ehiem en sicce site nog maar effetjes snel in een tabelletje gezet. Kan je het meteen met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Added :)

En ik zie niet in vanwaar die verkleuring komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
bruin, dat zijn denk ik algen ofzo. Warm water en licht vinden ze perfect. Een scheutje met wat koelvloeistof of een beetje alcohol oid doet ze de das om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Antivries, nog beter :)

[ Voor 14% gewijzigd door Steve op 03-03-2003 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bredend schreef op 03 March 2003 @ 19:51:
Die pomp kan niet zuigen. zulke pompen persen het water naar de buitenkant, en toevallig zit er dan ineens een gat in de buitenkant :D

En die eheimpomp kan je wel vastzetten in een bakje. Tussen 2 stukjes piepschuim klemmen oid. Is nog stil ook. En het reservoir kan je met goed dubbelzijdig tape wel vast plakken op de bodem.
referring 2 me? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Offtopic:

--------------------------------------------------------------------------------
[url =http://www.provider.nl/jantje/plaatje.jpg]
[img =200,150]http://www.provider.nl/jantje/plaatje.jpg[ /img]
[ /url]
--------------------------------------------------------------------------------

Zorgt deze manier van plaatjes posten er niet voor dat plaatjes van bijv. 500KB als thumbnails van 500KB binnenlopen? Zodat je dus toch grote bestanden moet downloaden? Of krijg je dan 50KB binnen, en 500KB als je op de thumbnail klikt?

* Anoniem: 787 vindt dat GoT een policy moet invoeren die plaatjes gróter dan 50~80KB verbiedt!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 787 op 03-03-2003 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Anoniem: 787 schreef op 03 maart 2003 @ 21:31:
Offtopic:
* Anoniem: 787 vindt dat GoT een policy moet invoeren die plaatjes gróter dan 50~80KB verbiedt!
offtopic:
Als je in LA ff en topic opent, zal ik er even instemmend op reageren. Vooral het nutteloos downloaden vind ik triest. ( /me is powered by ADSL basic :) )

[ Voor 42% gewijzigd door bredend op 03-03-2003 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67337

Heeft iemand ervaring met de blokjes van watercool?

www.watercool.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
bredend schreef op 03 maart 2003 @ 21:38:
[...]

offtopic:
Als je in LA ff en topic opent, zal ik er even instemmend op reageren. Vooral het nutteloos downloaden vind ik triest. ( /me is powered by ADSL basic :) )
offtopic:
Ik ook :) maar een slome casema-er op 18kb/sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
Anoniem: 787 schreef op 03 maart 2003 @ 21:31:
Offtopic:

[url =http://www.provider.nl/jantje/plaatje.jpg]
[img =200,150]http://www.provider.nl/jantje/plaatje.jpg[ /img]
[ /url]

Zorgt deze manier van plaatjes posten er niet voor dat plaatjes van bijv. 500KB als thumbnails van 500KB binnenlopen? Zodat je dus toch grote bestanden moet downloaden? Of krijg je dan 50KB binnen, en 500KB als je op de thumbnail klikt?

allemaal lief en aardig maar je download op deze manier nog steeds 50~80kb

betere en enige echte goede oplossing is
code:
1
2
3
[url=http://www.provider.nl/jantje/plaatje.jpg]
[img]http://www.provider.nl/jantje/plaatje_small.jpg[/img]
[/url]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bredend schreef op 03 March 2003 @ 19:51:
[...]

Een pomp kan zeer zeker wel zuigen hoor, een centrifugaalpomp duwt idd het water naar de buitenkant en daar zit idd een gat... maar denk je dat het water verdwijnt en daar niets voor in de plaats komt? Een centrifugaalpomp kan best wel goed zuigen, maar het is wel beter om em in een reservoir te zetten zodat ie niet hoeft te zuigen. Voor een membraampomp is zuigen easy.

offtopic:
Mwahahaaha... ikke lekker @Home 400kb/s :-p

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 03-03-2003 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Een centrifiguraalpomp moet je kortsluiten. Zodat hij het water er aan de bovenkant eruit perst en daardoor het water door de slangen perst en weer naar het midden van de rotor perst, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Inderdaad, weet iemand wat over de Eheim Compact pompjes te vertellen misschien? Het is de dompelpomp van Eheim en zeer goedkooop. Dus misschien ook wel wat voor anderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Een pomp kan inderdaad zuigen, maar enkel water en geen lucht.. Dus als je een bakje met water hebt en daar gewoon een slang richting je pomp in duwt, zal dat niet werken (als het bakje lager dan de pomp ligt).. Er moet eerst water in de slang zijn.

Die Eheim compacts lijken echt veel op de Sicce's.. Regelbare flow, redelijk veel warmte (25W), en de prijs. Voor zover ik kan zien hebben ze trouwens geen schroefdraad.

offtopic:
400 kB/s.. Nut man, ik heb 700 kB/s :P

[ Voor 36% gewijzigd door Steve op 03-03-2003 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Titel aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

@ BasieP

offtopic:
Ik geef de code zoals de topicstarter Jupiler die geeft.
Volgens mij krijg je met zijn code een thumbnail, maar wel met de 500 KB van het originele plaatje.
Of niet?

Ik wil max 80KB, of een nog kleinere thumbnail (met de grootte in KB van het oorspronkelijke plaatje erbij voor het geval een tweakertje zich niet kan beheersen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ff een vraagje, ik krijg dus binnenkort m'n Black Ice Pro radiator binnen van de IA en ga een Enermax 120 mm fan bestellen. Ik had ergens gelezen - dunno where |:( - dat je je fan niet direct op je rad moet zetten maar er ietsjes vanaf. Is dit waar? Zoja met wat kan ik een kleine afstand creeren tussen fan en rad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Augustus,

offtopic:
Dat is volgens mij niet mogelijk met het HTML-protocol. Het is nu eenmaal zo geregeld dat plaatjes eerst worden binnengehaald en dan verkleind worden weergegeven in de browser. Zou anders trouwens een beetje moeilijk zijn, plaatje moet eerst binnengehaald worden op de server, daar verkleind worden, die wordt dan weergegeven op het forum en de originele gewist..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10034

nhimf schreef op 03 March 2003 @ 19:40:
[...]Voor de hdd wilde ik iig een koeler van koolance gebruiken. Ik heb 2 hd's, kan ik er dan 1 gebruiken of beter 2?
Ik zag dat er een extra plaatje was zodat ik er 2 kon op aansluiten.
Ik zou voor 2 losse gaan (ehr doe ik ook bedoel ik) de bedoeling van de zg 2nd Harddisk kit is nl dat je de andere disk er ondersteboven tegenaan hangt, terwijl je de 1st kit er tegenaan -schroeft-. Ondanks t gebruik van die 2 componenten heat conducting paste lijkt me 1 vd 2 disks dan slechter gekoeld worden. Ik stop dus mn warmste (7200rpm) disk onderaan. dan krijg je dus van onder naar boven gezien:

5400rpm
koolance
7200rpm
koolance

De warmste tussen 2 koelblokken in :) Vergeet alleen niet dat de Koolance blokken allemaal 6mm aansluitingen hebben, dus zowel voor verschil in max doorvoer in 1 keten (groter-kleiner-groter) als puur slangmaat en/of klemmaat technisch gezien even opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals in het topic van de nieuwe waterblokkenactie te lezen is, komen de gpublokjes alleen met 10mm aansluitingen. Daarvoor wil ik dus mijn chip en gpu parallel aansluiten, maar zou dit problemen geven denken jullie?
code:
1
2
3
         /---13mm chip--\
13mm----<                >---13mm
         \---11mm gpu---/

Ik weet dus niet of het water dan alleen maar langs de chip loopt omdat de weestand daar natuurlijk het kleinste is, of maakt dit helemaal niet uit?
Anders zou ik er ook nog voor kunnen kiezen om het chipblokje ook maar 11mm te nemen als dit geen problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hmm, waarom neem je inderdaad geen 10mm aansluitingen, ook voor je chip?

Of zijn je slangen al 12mm?

Oja, ik zou ze gewoon seriëel aansluiten, maakt niks uit voor de koeling.

[ Voor 28% gewijzigd door Steve op 04-03-2003 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 23:46
er zal wel degelijk minder water langs die 11mm stromen.
water kiest de weg met de minste weerstand.
maar door beide gaan is altijd makkelijker dan door 1

[ Voor 4% gewijzigd door Capa op 04-03-2003 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quarantaine
  • Laatst online: 24-06-2013

quarantaine

mongtastic.be

op de site van sicce staat er dat de iddra en de nova alletwee onder water gezet moeten worden? klopt dit en/of voor het inline werkend te maken moet er dan aan gemod worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hoéft niet.. Er zit ook een wisselstukje bij, waardoor je ze inline kunt gebruiken.

De Nova is wel vervelend inline te gebruiken, omdat hij geen schroefdraad heeft.. Ik raad eerder de Idra aan.

Ik heb trouwens een klein stukje over ketens splitsen opgenomen in de beginpost.

[ Voor 18% gewijzigd door Steve op 04-03-2003 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53535

nhimf schreef op 03 March 2003 @ 19:19:

<knip> eigen idee
Je indeling kan ik niet over oordelen Ikzelf heb een A-Open HQ08. Mijn ervaring is dat slangen die door de opening in het midden gefrot worden samen met 3 IDE kabels, 1 floppy kabel en een bussel powerkabels snel knakken. Met alle gevolgen van dien.

Volume van het resevoir maakt niet uit. Hele volkstammen hebben geen resevoir en alleen een fill-and-bleed systeem. Het voordeel van een resevoir is dat daar de lucht die nog in het systeem zit ophoopt, en niet bijvoorbeeld in je koelblok.

Ik heb een reservoir gemmakt van 22mm koper. in het midden een 22-12-22 T en aan de onderkant een 22-12 knie. De buis is af te sluiten aan de bovenkant met een schroefdop met een rubber ring. Allemaal verkrijgbaar bij de Praxis ;) Effe solderen en klaar. Kun je niet solderen? Met soldeerringen en een beetje proberen kun je het snel zat.

Dit resevoir hangt aan de achterkant buiten de kast. Ongeveer zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanginneken.org/Zooi/WC.jpg
Wazig paint plaatje maar je begrijpt het, toch?
Ooit ga ik er nog wel eens een keer foto's van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jupiler schreef op 04 maart 2003 @ 13:33:
Hmm, waarom neem je inderdaad geen 10mm aansluitingen, ook voor je chip?

Of zijn je slangen al 12mm?

Oja, ik zou ze gewoon seriëel aansluiten, maakt niks uit voor de koeling.
Ik heb ook een blokje van de vorige actie van tha_mafkees en die waren gewoon 13 mm, dus heb ik maar 12mm slangen erbij gezocht en die heb ik dus al up and running. Ik wilde eigenlijk alles met die 13mm aansluitingen doen, maar zoals laatst pas bekend werd is het niet mogelijk op het gpublok.
Misschien dan toch maar overstappen op 10mm slangen en een extra topje bestellen ;(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75787 schreef op 03 maart 2003 @ 23:46:
Ff een vraagje, ik krijg dus binnenkort m'n Black Ice Pro radiator binnen van de IA en ga een Enermax 120 mm fan bestellen. Ik had ergens gelezen - dunno where |:( - dat je je fan niet direct op je rad moet zetten maar er ietsjes vanaf. Is dit waar? Zoja met wat kan ik een kleine afstand creeren tussen fan en rad?
Anybody know anything about this?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58966

Ik heb ook nog een vraagje ik zag laatst bij een inkoopactie van watercoolings extra's slangpilaren. Ze hadden er male en female pilaren maar alleen van Male een plaatje. Ik neem aan dat bij female de slang erin gaat en dat lijkt mij netter. Heeft iemand hier een plaatje en wat uitleg van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77164

Anoniem: 75787 schreef op 04 March 2003 @ 16:24:
[...]

Anybody know anything about this?
Werd in het vorige WC Topic deel 1 al besproken! :)
Het grote waterkoelingsvragen topic deel I.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Jupiler schreef op 03 March 2003 @ 18:12:

• Een grotere radiator heeft weinig airflow nodig. Stille 120mm fans (op een paar cm afstand) of een airduct met één fan volstaat ruimschoots.
Uit de startpost.. Je kan het misschien met M4 bouten en moeren, hangt een beetje van je rad af.

@ bliksem: die female slaat op de _schroefdraad_.. De male is eentje met schroefdraad aan de buitenkant, female heeft schroefdraad aan de binnenkant (intern).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oops sorry, thnx voor het topic ThaRazor, nu nog uitzoeken hoe ik een kleine afstand creeer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Lezen :z
Jupiler schreef op 04 March 2003 @ 16:53:
Je kan het misschien met M4 bouten en moeren, hangt een beetje van je rad af.

[ Voor 3% gewijzigd door Steve op 04-03-2003 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Damnz! En ik nog zo zorgvuldig proberen te lezen |:(

Ik krijg binnenkort een Black Ice Pro van de IA van salT en mxstrEAm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik heb door de gaten van de fans M4 bouten gedaan, onderaan vastgemaakt met een moertje. Vervolgens heb ik op de plaats waar de bout komt, de vinnen van het rad ietsje uit elkaar getrokken, zodat hij er mooi tussen past. En dan vastschroeven, de schroef vormt zelf een schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:18

sapphire

Die-hard pruts0r

Als je nou een dompelpomp (Idra) in een reservior zet, warmt die pomp dat water dan ook niet op ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Maakt weinig uit. Als je hem inline zet warmt het water ook lichtjes op. Maar die extra warmte is echt nuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Die Idra is toch 25W? Dat moet je rad allemaal extra afvoeren. En die pompen laten het water niet langs de motor stromen. Ik denk dat het ongeveer 20W minder energie in je water kost. Toch wel om rekening mee te houden.
MAar als je een goede rad. koopt maakt het uiteindelijk niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
25W is echt nuts voor een WC-systeem.

Trouwens, het grootste gedeelte van de 25W wordt omgezet in beweging (rotor), door het draaien krijg je uiteindelijk toch warmte, maar zeker geen 25W.

[ Voor 68% gewijzigd door Steve op 04-03-2003 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

bredend schreef op 04 maart 2003 @ 22:52:
Die Idra is toch 25W? Dat moet je rad allemaal extra afvoeren. En die pompen laten het water niet langs de motor stromen. Ik denk dat het ongeveer 20W minder energie in je water kost. Toch wel om rekening mee te houden.
MAar als je een goede rad. koopt maakt het uiteindelijk niet zo veel uit.
Even wat cijfertjes:
Een black ice extreme kan zo'n 930watt verwerken, dus dan kan die 25watt er nog wel bij (maar zoals jupiler zegt, zal het geen 25watt zijn).

Een wat normalere radiator zal (ergens snel gezien) rond de 700watt kunnen afvoeren.

Das iig veel meer dan dat je pc aan warmte creëerd, aangezien de meeste voedingen niet eens meer als 400watt aan stroom kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
BananeKoning,

Zou je misschien wat willen aanpassen op die pompenvergelijkingpagina (scrabblen? :P)?
De Sicce Nova en Idra komen samen met een wisselstukje, waardoor je ze wél inline kunt gebruiken. En onderaan, "als je vragen hebt", misschien verwijzen naar dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OK, hebben we die ook gefixt. Zijn de maten van de zuigzijde hetzelfde als die van de drukzijde? Dan vul ik die ook nog ff aan.

de sicce site gaf aan dat de nova een 13mm (1/2") drukzijde had.
en de idra een druk van 20mm (1")
owja en accept mn msn dingetje eens, dam hoeft dit niet in het topic te gebeuren ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 12052 op 05-03-2003 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Nova:

10mm druk
14mm (oid) zuig

Idra:

1/2" druk
17mm zuig, makkelijk te modden naar 1/2" schroefdraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hey biertje/uhhhh Jupiler ;) , ik draai nu met dat wc-setje van Thermaltake en ben er redelijk tevreden over , vooral qwa ruimte in my kees , maar aangezien ik de radjes voor het op rapen heb(mijn neef heeft een sloop ;)) en mijn vga nu ook op de wc :+ wil zetten dacht ik er aan om het minuscule radje te vervangen door een groot exemplaar en vervolgens er gewoon de 120mm intake er tegen aan te laten blazen, vormt dat eveneens minuscule pompje een probleem of gaat de prestatie er niet echt op vooruit vanwege de capaciteit?

Btw. Ik ga over een tijdje het WC'tje toch vervangen voor een wat extremere eigenbouw WC , ik blijf een tweaker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Voor alle duidelijkheid: ik ben dan wel de topicstarter, maar het is niet de bedoeling dat ik alle vragen ga beantwoorden :+

Pompje vormt in principe geen probleem, waterflow maakt echt weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jupiler schreef op 05 maart 2003 @ 00:07:
Voor alle duidelijkheid: ik ben dan wel de topicstarter, maar het is niet de bedoeling dat ik alle vragen ga beantwoorden :+

Pompje vormt in principe geen probleem, waterflow maakt echt weinig uit.
Jij leek mij de juiste persoon om het aan te vragen om gewoon het topic niet als een gek omhoog te trappen door verschillende theorieen, dus zie het als een eer :+

Tnx for the answer anyway :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

als je een pomp inline gebruikt, warmt hij je case op...waterkoeling is veel effectiever dan luchtkoeling....dus ook voor je pomp....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75607

ik heb op een vage site :S (naam) een setje van Coolriver gevonden voor 149 euro das geen geld maar dan heb je ook niks d8 ik heeft iemand toevallig zo'n setje
staat op http://www.koophetonline.nl/ computers --- cooling

deze set is incl gpu/vpu koeling , chipset , cpu

en water koelt zo en zo beter dan lucht dus een vrij goedkoop en stil setje lijkt mij
voor een opstap model niet verkeerd alleen kvind die "heatsink's" shitty

dus als iemand er iets meer over weet meld het maar

(sorry is copy paste maar het hoorde meer in deze topic dan in vorige :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 75607 op 05-03-2003 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77164 schreef op 05 March 2003 @ 00:04:
hey biertje/uhhhh Jupiler ;) , ik draai nu met dat wc-setje van Thermaltake en ben er redelijk tevreden over , vooral qwa ruimte in my kees , maar aangezien ik de radjes voor het op rapen heb(mijn neef heeft een sloop ;)) en mijn vga nu ook op de wc :+ wil zetten dacht ik er aan om het minuscule radje te vervangen door een groot exemplaar en vervolgens er gewoon de 120mm intake er tegen aan te laten blazen, vormt dat eveneens minuscule pompje een probleem of gaat de prestatie er niet echt op vooruit vanwege de capaciteit?

Btw. Ik ga over een tijdje het WC'tje toch vervangen voor een wat extremere eigenbouw WC , ik blijf een tweaker ;)
ey als je radjes in overvloed hebt. :P kan je me er dan ook eentje opsturen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75607 schreef op 05 March 2003 @ 06:46:
ik heb op een vage site :S (naam) een setje van Coolriver gevonden voor 149 euro das geen geld maar dan heb je ook niks d8 ik heeft iemand toevallig zo'n setje
staat op http://www.koophetonline.nl/ computers --- cooling

deze set is incl gpu/vpu koeling , chipset , cpu

en water koelt zo en zo beter dan lucht dus een vrij goedkoop en stil setje lijkt mij
voor een opstap model niet verkeerd alleen kvind die "heatsink's" shitty

dus als iemand er iets meer over weet meld het maar

(sorry is copy paste maar het hoorde meer in deze topic dan in vorige :) )
Dit ziet er nog brakker uit dan die poseidon set van 99 euro. Het enige voordeel is wel dat je meteen 3 blokjes hebt. Ik _denk_ dat dit meer om het geluid weg te werken is, dan om superieure koelpresaties te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67410 schreef op 05 March 2003 @ 07:24:
[...]

ey als je radjes in overvloed hebt. :P kan je me er dan ook eentje opsturen? ;)
Omdat jij het bent ;)

Alle gekheid ff op een honkbalknuppel, in principe geen probleem maar alleen koop je voor de verzendkosten ergens anders ook wel een radje ;) , of je moet in de buurt van Zutphen wonen :)
ik heb op een vage site :S (naam) een setje van Coolriver gevonden voor 149 euro das .............................
Persoonlijk denk ik dat als je een compleet setje wilt kopen en het niet te duur wil maken de Thermaltake een beter uitkomst bied. :)
Maarja echt persoonlijk zal ik zelf een WC setup maken , ik kocht een compleet setje en heb er een beetje spijt van , niet omdat het setje niet goed is maar ik doe in principe alles zelf :9 , en de WC setup deze keer niet dus............. :'( , dit is een stukje tweakers sentiment :)

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 77164 op 05-03-2003 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40212

Ik wil het water resevoir achter op mijn kast bevestigen, en de slangen die ervan afkomen via een PCI slotklepje naar binnen leiden. De pomp (welke adviseren jullie) wil ik IN mijn kast op de bodem vast schroeven. Dan maak ik geen gebruik van de dompelpomp effect. Dus ik moet water uit het reservoir zuigen door het systeem, radiator en dan weer in het resevoir. Vervolgens het rondje opnieuw.

Kan dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

tuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Deed ik ook een tijdlang zo, nu gebruik ik een emmer als reservoir, in afwachting van een volwaardig res.

Maar wel enkel het water erdoor zuigen als het ongebruikte of goed uitgewassen slangen zijn... Anders krijg je verdampt spul binnen.

[ Voor 40% gewijzigd door Steve op 05-03-2003 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Jupiler schreef op 05 March 2003 @ 12:18:
Deed ik ook een tijdlang zo, nu gebruik ik een emmer als reservoir, in afwachting van een volwaardig res.

Maar wel enkel het water erdoor zuigen als het ongebruikte of goed uitgewassen slangen zijn... Anders krijg je verdampt spul binnen.
Ja dat verdampte spul lijkt me niet zo lekker. [legionella?] als je er geen troep bijgooid. Ik heb zelf een gesloten systeem, erug handig! Kun je gewoon bovenaan in je kast het systeem vullen, zodat alles onder water komt en hoef je niet door te blazen / reservoir hoog te houden of iets in die zin. Waarom een reservoir? Ik had er ook een, maar ik vind het echt niet makkeiljk. T stukje met stukje slang en een trechter werken prima, in combinatie met een afsluitdopje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Om te vullen werkt dat wel ja, maar ontluchten is een ramp.. Daarom heb ik een reservoir genomen.

En zeg wat je wilt, maar niet dat het vullen niet stukken sneller gaat met een reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie dat die Eheimpomp 1048 aansluitingen heeft van 13 mm. Maar zie veel slagen die maar 12 mm zijn, beetje drukken en trekken dan sluit een 12 mm slang er ook wel goed over neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Jupiler schreef op 03 March 2003 @ 18:12:
• Slangen stevig en veilig bevestigen kan met een slangklem. PVC- en siliconenslang is best rekbaar (mits opwarming).
12>13mm moet dus perfect lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jupiler schreef op 05 March 2003 @ 13:10:
[...]

12>13mm moet dus perfect lukken.
Das mooi werk. Als je alles een beetje netjes wil en goed, ben je wel 300 euro kwijt.

Tenminste het geen wat ik wil :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Valt mee... Afgezien van een licht lekkend dekseltje, is mijn WC perfect (stil en erg goede koeling), en ik was 80 euro kwijt in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Silconen slangen kunnen niet knikken toch?

Dus siliconen slangen zijn beter als PVC ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ze kunnen wel knikken, maar moeilijker.

Maar als je geen al te scherpe bochten maakt, of veren gebruikt, zal PVC ook niet knikken. Het voordeel van PVC is dat het goedkoper is, en doorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jupiler schreef op 05 maart 2003 @ 13:26:
Ze kunnen wel knikken, maar moeilijker.

Maar als je geen al te scherpe bochten maakt, of veren gebruikt, zal PVC ook niet knikken. Het voordeel van PVC is dat het goedkoper is, en doorzichtig.
PVC is dus wel mooier, als je een kleurtje er door gooit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

What about this ???

Ik wil de EHEIM 1048 pomp. Met onderstaande reservoir. Maar ik snap niet wat ze zeggen bij dat plaatje over die aansluiting. Ik heb een slang van 12 mm. Die pomp is 13 mm.

En die reservoir 8 mm ???? Dat is dus minder voor het aantal liters per uur :?

Afbeeldingslocatie: http://217.121.179.16/jpg/water.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Yep. Siliconenslang heeft eerder een melkkleurtje.

En je kan de pilaren van dat reservoir vervangen.. Maar dan moet je 1/4" 12 à 14mm pilaren vinden..Tha_Mafkees verkoopt er in deze actie :[rml][ WC] Nieuwe Waterblokken actie 2!!![/rml].. Is al afgelopen, maar misschien kan je nog iets regelen als je hem mailt.

[ Voor 74% gewijzigd door Steve op 05-03-2003 13:38 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.