Enkele dagen terug had ik zes
Maxtor Atlas 15K 18GB U320 schijven besteld. De leverancier had er slechts 4 in voorraad; de 2 andere Atlassen volgen nog
Het is de bedoeling om de Atlassen voorlopig in een SoftwareRAID config te draaien. In de toekomst haal ik nog wel een HardwareRAID kaartje erbij, zodat het OS er ook van kan profiteren. De voorlopige schijfconfig is als volgt:
schijfbeheer screenshot. Er werd dus gebencht op de E:\ partitie, de eerste SWRAID0 partitie dat over alle 4 de schijven is verdeeld. De eerste 3 schijven zitten aangesloten op de eerste kanaal van de Adaptec en de vierde schijf (en de aankomende 2 schijven) op de tweede kanaal. Zo blijft de controller mooi 'in balans' en zo overschrijd ik de maximumbandbreedte van 320MB/s per kanaal niet
Overige relevante specs:
-
Iwill DP533-S moederbord met
E7505 chipset
- Dual
Xeon 3,06GHz @ stock speed
- 4 x
512MB Corsair PC2100 ECC 2,5-3-3-7 @ 2-2-2-5
- onboard
Adaptec AIC7902 DC U320 SCSI controller aan de 64bit 133MHz PCI-X lijn
Hieronder volgen ter illustratie eerst enkele scores van een single Atlas:
HDTach 2.61 benchmark op single Atlas
SiSoft Sandra 2003 Pro benchmark op single Atlas
En nu met twee Atlassen:
En drie stuks:
En tenslotte met z'n vieren:
Al met al zeker geen verkeerde scores
Hieronder worden even de maximumscores (afgerond) uiteen gezet om de schaalbaarheid van SWRAID0 te beoordelen:
1 Atlas: 80MB/s
2 Atlassen: 160MB/s
3 Atlassen: 240MB/s
4 Atlassen: 290MB/s
Het
verdubbelt zich dus de elke keer weer! Behalve dan bij die config met 4 schijven; het zou goed mogelijk zijn dat dit wordt veroorzaakt doordat de vierde schijf op een andere kanaal is aangesloten t.o.v. de eerste 3 schijven. Van de week zal ik de vierde schijf nog eens verplaatsen naar de 1e kanaal om te kijken of dat daadwerkelijk uitmaakt
offtopic:
De oplettende lezer zal opmerken dat ik een kleine hack in WinXP had uitgevoerd, zodat ik ook SWRAID1 en SWRAID5 kan draaien. Bij wijze van test had ik ook een SWRAID5 partitie gecreeërd, de F:\. Hieronder dus even de ATTO score ervan:
De schrijfsnelheid van de SWRAID5 partitie is hier inderdaad relatief laag. Maar ik ben duidelijk niet de enige, zie ook dit review op Tweakers.net:
reviews: Hardware en software RAID 5 performance in Windows XP 
BalusC wijzigde dit bericht 11-05-2005 10:31 (3%)