It isn't the software that's free, it's you.
Linux op de Desktop **NOS-idee; Feedback gewenst**
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 last
Reageer Nieuw Topicquote:Op dinsdag 15 januari 2002 11:45 schreef beelzebubu het volgende:
Leuk idee Nelske! Ik zal zeker een bijdrage proberen te leveren!
Moria, verkijk je er niet op, maar bijna alle hardware wordt tegenwoordig wel door linux ondersteund... Onder windows (XP) is de ramp groter dan onder linux...
Enkele voorbeelden uit mijn eigen development hoekje:
Saa7134 support (geen windows drivers voor, afaik) N.B. saa7134 is een videodecoder chip, net als de Bt848/878, maar dan van veel betere kwaliteit
DC10(+)/Buz/LML33/DC30(+) support (bestaat niet voor windows)
En dan heb ik het alleen maar over de videocapture-/TV-drivers. Bepaalde specifieke hardware doet het misschien niet onder linux, maar datzelfde geldt ook voor windows. Het is echt compleet anders als drie jaar geleden!
Een variant op de soltran chip zoals die ook op asus kaarten zat/zit. Maar ik meen dat dit wel ondersteund werd. Je moet alleen i2c/i2o ofzoeits (of allebei) aanzetten..
het wordt geloof ik zelfs door een nederlands vrouw ontwikkelt..
Maker van newsan Versie 0.87 released. Nu dood verklaard.
quote:Op dinsdag 15 januari 2002 12:16 schreef Moria het volgende:
[..]
Ik bekeek dit ook even uit mijn vrouw haar ogen de tiepmiep op een klein bedrijfje. Het is toch wel tekenend dat er heel snel windows NT op wordt gebruikt, om de doodeenvoudige reden dat "het teveel tijd kost" om alles om te schakelen naar een Linux server etc etc en "tijd is ook bij en klein bedrijfje geld" en dan nog moet afvragen of er iets niet gaat werken als het is omgezet. En dat is dus typisch het tiepmiep topic zoals het 8 pagina's terug is begonnen. En omdat er op zo'n bedrijf geen systeembeheerder is in vaste dienst, maar iemand die eens in de week langs komt behalve bij calamiteiten kun je dus gewoon niet buiten NT om, het is stabiel en alle hardware werkte in één keer. Dat is dus iets wat bij veel kleine bedrijfjes speelt. En dat geldt zeer zeker voor de tiepmiep, die heeft niets aan een mooie screenshot, maar moet een stabiel en werkend Linux systeem hebben. En maar ja dat heb ik al vele malen aan gehaald, linux is gewoon nog lang niet zover. Althans niet voor newbies en kleine bedrijven waar meestal ook allemaal grijze muis klikkende windows ballen zitten.![]()
Daar legt een enorme groot gebied voor jullie ontwikkelaars open, maar probeer het wel altijd vanuit het totale leken gebied te zien, en niet als een vanzelfsprekendheid dat iederéén al wat basiskennis bezit van dit OS.
GrTZ en is erg leuk om jullie te volgen met de tiepmiep desktop strijd.
Dit is een enorm slecht voorbeeld. Want als er een OS is waar weinig hardware onder werkt is het wel Windows NT (ff win2k en XP niet meegerekend dus). Ik heb dat ook nog wel eens hier op m'n desktop gehad en m'n geluidskaart werkte niet. Ik heb pas voor iemand (die legaal NT heeft en dus geen andere OS wilt) een printer moeten uitzoeken (hij moest natuurlijk wel goedkoop zijn..) dat is dus nog flink zoeken.
En voor een niewbie is elke overstap van een OS ingewikkeld, zelfs van Win98 naar WinXP. Als je Windows kunt installeren, kun je ook Linux installeren (zeker als je een beetje gebruiksvriendelijke distro hebt).
i2c. i2o is weer wat andersquote:Op dinsdag 15 januari 2002 14:44 schreef it0 het volgende:
[..]
Een variant op de soltran chip zoals die ook op asus kaarten zat/zit. Maar ik meen dat dit wel ondersteund werd. Je moet alleen i2c/i2o ofzoeits (of allebei) aanzetten..
het wordt geloof ik zelfs door een nederlands vrouw ontwikkelt..
Linux & GNOME Multimedia Developer
"It's over, baby, over..." - future has arrived, today!
Btw Moria: Kijk eens naar deze url: http://www.newsforge.com/article.pl?sid=01/08/10/1441239.
Hoewel ik het er mee eens ben dat linux nu nog niet zover is dat het bij iedereen op de desktop kan zie ik het niet zo somber in als jij. Linux maakt grote vorderingen en het wordt steeds gebruiksvriendelijker.
(het is trouwens in dat artikel wel zo dat de systeembeheerders wel moeten weten hoe het in elkaar zit, maar ja daar zijn ze systeembeheerders voor he. De gewone tiepmiep kan er daar iig al mee overweg
The box said Windows 95 or better, so I installed Linux.
Vinden jullie dit een goed plan ?
het was toch voor newbies? Of gaan we newbies aan slackware en openBSD zettenquote:Op dinsdag 15 januari 2002 15:54 schreef zwik het volgende:
Ik ben nu bezig met een verslag over de installatie van Slackware. Ik wil eigenlijk even vragen of jullie dit wel een goed plan vinden.
Vinden jullie dit een goed plan ?
quote:Op dinsdag 15 januari 2002 16:03 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
het was toch voor newbies? Of gaan we newbies aan slackware en openBSD zetten![]()
Ach, ik zat meer te denken aan LFS
Even serieus - slackware is niet zo moeilijk te installeren. Lijkt me niet een eerste prioriteit, maar wel handig voor als de n00b uitgekeken is op de sleur-'n-pleur interfaces en zelf eens lekker wil gaan pielen. Meer een 'geavanceerd' topic dus, misschien kunnen we daarnaar linken vanuit het 'beginner'-topic ergens onderaan ofzoiets. Kan dat, meerdere topics?
Ja ja Nelske, we gaan het even ingewikkeld maken nu...
Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely unintentional side effect - Linus Torvalds
Zo moeilijk is de installatie helemaal niet. Verder zal ik alles uitleggen hoe ze alles moeten instellen zodat ze meteen na de installatie ook met X kunnen werken.quote:Op dinsdag 15 januari 2002 16:03 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
het was toch voor newbies? Of gaan we newbies aan slackware en openBSD zetten![]()
Als user die absloluut
Zolang ik nog geen linux heb (kga m van iemand overnemen) draai ik nu staroffice 6.0 beta op XP en dat draait wel aardig, maar het blijft een beta versie dus dat was misschien niet zo'n goed id geweest om daar mee te beginnen...
als het nodig is wil ik daar ook nog wel wat screenies van verzorgen alleen denk ik dat je een beetje te duidelijk kan zien dat het xp en niet linux is dat ik draai.
* cryforhelp says: keep up the good work!
Overigens denk ik dat absolute n00bs maar beter bij windhoos kunnen blijven, het is wel aardig als je er niet te veel van vraagt
naar != na, is != eens
quote:Op dinsdag 15 januari 2002 16:09 schreef Wilke het volgende:
[..]
Ach, ik zat meer te denken aan LFS
Even serieus - slackware is niet zo moeilijk te installeren. Lijkt me niet een eerste prioriteit, maar wel handig voor als de n00b uitgekeken is op de sleur-'n-pleur interfaces en zelf eens lekker wil gaan pielen. Meer een 'geavanceerd' topic dus, misschien kunnen we daarnaar linken vanuit het 'beginner'-topic ergens onderaan ofzoiets. Kan dat, meerdere topics?
Ja ja Nelske, we gaan het even ingewikkeld maken nu...
Ik ga nu door met het maken van het verslag. Dan kunnen we nog zien wat jullie er mee doen.
Heel veel werk om alles in te stellen zodat ze aan de slag kunnen is het ook niet.
quote:Op dinsdag 15 januari 2002 16:09 schreef zwik het volgende:
Zo moeilijk is de installatie helemaal niet. Verder zal ik alles uitleggen hoe ze alles moeten instellen zodat ze meteen na de installatie ook met X kunnen werken.
Nee, niet als je weet wat voor hardware je hebt (ok, is ook bij Slack al een stuk minder erg dan vroeger).
Maar het idee bij slackware (en Debian, en erger nog: LFS) is toch 'zelf doen', niet iets wat je de doorsnee n00b bij de eerste kennismaking graag zou laten doen (IMHO tenminste).
Het is gewoon leuk als je EERST kunt proberen of het wat is, en als je het dan echt wilt gebruiken kun je 'es kijken hoe je dat dan ZELF kunt maken/installeren/doen.
Dus de aangewezen distro's om mee te beginnen lijken me: Mandrake/Redhat/SuSE. Mocht er ook een 'Met Linux spelen voor gevorden' topic komen, dan daarin Slackware/Debian/(a)LFS (die laatste misschien niet?), met daarin misschien ook instructies hoe je veelgebruikte paketten zelf compileert, dat soort dingen.
Iemand nog wat toe te voegen aan deze lijst? Of zijn de iets meer 'advanced' topics (niet dat ik compileren enzo zo advanced vind, maar het is niet voor de complete n00b) duidelijk niet de bedoeling in deze setup?
Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely unintentional side effect - Linus Torvalds
* Servowire spreekt uit ervaring, word nix...
Te weinig motivatie/kennis en je hebt binnen de kortste keren een nieuwe anti-linux iemand erbij
met papier mache kun je alles maken!!
two words: DUAL BOOTquote:Op dinsdag 15 januari 2002 16:39 schreef Servowire het volgende:
We moeten het alleen niet aan Windows gebruikers gaan opdringen enzo
* Servowire spreekt uit ervaring, word nix...
Te weinig motivatie/kennis en je hebt binnen de kortste keren een nieuwe anti-linux iemand erbij
Dat lijkt me nu niet. Als newbie zijnde kan ik moeilijk Linux de schuld geven als ik het met mijn leken verstand niet kan configureren. Of de engelse manuals niet juist kan lezen. Maar misschien ben ik een uitzonderingquote:
We moeten het alleen niet aan Windows gebruikers gaan opdringen enzo
Ik hou van fractals, mijn AMD XP2600 niet want die moet er hard voor werken.
quote:Op dinsdag 15 januari 2002 17:01 schreef Moria het volgende:
[..]
Dat lijkt me nu niet. Als newbie zijnde kan ik moeilijk Linux de schuld geven als ik het met mijn leken verstand niet kan configureren. Of de engelse manuals niet juist kan lezen. Maar misschien ben ik een uitzondering
Je zult versteld staan. Tuurlijk kan dat wel: Never underestimate the power of ignorance. Waarom denk je dat mensen uberhaupt nog Microsoft producten gebruiken?
Oepsie, geen flamewar beginnen nu
Misschien wel, maar op dat bedrijfje is het echt tiepmiepen die agenda's bij houden en een paar buitendienst medewerkers die eens per dag inoggen om afspraken door te geven. Dus geluidskaarten en andere moeilijke dingen worden daar al helemaal niet gebruikt, alleen een kleurenlaser, zwartwit laser en nog 5 inktjets maar die kleurenlaser is toch een klein voorbeeldje. Weet helaas niet meer van welke leverancier maar weet wel dat er geen ondersteuning voor was onder Linux, en ook niet zou komen in de nabije toekomst. Want ik heb verleden jaar daar eens mijn lichtje over dat ding opgestoken, toen ik een paar vage pogingen met Linux heb gedaan op deze machine.quote:Dit is een enorm slecht voorbeeld. Want als er een OS is waar weinig hardware onder werkt is het wel Windows NT
quote:Als je Windows kunt installeren, kun je ook Linux installeren (zeker als je een beetje gebruiksvriendelijke distro hebt).
Ja , maar dat is eigenlijk nog niet eens de hoofdzaak, ik had het over mijn scanner en printer een stukje terug. Nu bleek dat voor de printer er wel wat is inmiddels maar voor de scanner nog niet helemaal gereed. En dan zit ik hier thuis dus met misschien een goed werkende printer, maar het invoer apparaat dat het nog niet doet (even grof gesteld) en daar zit de kneep nu juist. Over de webcam weet ik eigenlijk nog niets, en over mijn tekentablet van wacom ook niet. En dat wordt denk ik al het tweede hangijzer, omdat er wel tablet drivers op cd-rom bijgeleverd voor windows en ik heb geen Linux drivers er voor gezien tot nu toe. Dus dat zijn al twee onzekere dingen die mij dus al belemmeren om over te stappen naar Linux. Want ik kan me niet permiteren om eventueel met niet werkende dingen te zitten, dan worden mijn klanten echt boos (te laat leveren) en kan ik straks gras gaan bikken.
Maar ik volg jullie met je eventuele project wel op de voet.
Met drivers heb ik nooit zoveel problemen gehad (dwz dat alles werkt wat zou moeten werken, alleen NVidia blijft bagger). Probleem is vind ik dat drivers voor verschillende apparatuur niet echt een bepaalde plek hebben. Is ook heel lastig, want een scanner maakt gebruik van de paralelle poort bijvoorbeeld, dus de driver hoeft alleen maar de taal van de scanner te spreken en kan daarvoor de paralelle poort gewoon gebruiken. Dus die driver hoeft verder geen bal met een kernel te maken te hebben, itt een driver voor je ide controller of videokaart.
However, mooi initiatief. Maar kom snel met iets heel concreets dan kunnen we (vooral ik
[deze advertentieruimte is te koop]
Misschien kan het geen kwaad alvast wat voorstellen te doen over verschillende programma's / features die gereviewd zouden kunnen worden? Of het geheel nu uiteindelijk doorgaat of niet, niemand zal tegengehouden worden om dergelijke stukjes te posten
• KDE / Gnome algemeen
• Xchat (en andere IRC-clients)
• KLyX (gebruik ik zelf voor _al_ mijn uitgebreidere teksten, ben ik ontzettend tevreden over en ik heb een eerste stuk over het programma al geschreven)
• Programmeeromgevingen onder GNU/Linux (KDevelop, (X)Emacs, vim, etc.)
• Mailclients
• Videoplayers, hier zijn enkele verschillende programma's voor, ik heb bijvoorbeeld nog nooit een nette tabel gezien waarin staat wat elk programma voor formaten ondersteunt.
• Wine (veel mensen die (nog) windows draaien zijn hierin geinteresseerd)
• Browsers
• Filemanagers
• html-editors (Quanta, bluefish, etc.)
Daarnaast zijn er nog massa's andere onderwerpen die zo te binnen schieten, vooral specifiekere onderwerpen (themes voor verschillende WM's of zo). Misschien dat ik een beetje doordraaf (heb ik vaker last van
* odysseus is in ieder geval bereid om een tekst over (K)LyX en/of over een willekeurig onderdeel van KDE te schrijven, of over Debian natuurlijk
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
heb geen zin om weer Linux als 3e os op mijn PC te zetten
RHarmsen.nl (nu ook IPv6 Enabled)| IPv6.RHarmsen.nl | KeyProxy stats
quote:Op dinsdag 15 januari 2002 19:52 schreef Robinski het volgende:
kan ik die zooi nu ook op een Pentium 133 draaien?
Ehmm.. Welke zooi bedoel je precies ? KDE ? Gnome ? ABIWord ? WP ? KWord ? Enlightenment ?
Even wat verduidelijking zou wel makkelijk zijn
61=jiskefet | 06-15275070
God, root, what is difference? | Dell | Talga Vassternich | IBM zuigt
quote:Op dinsdag 15 januari 2002 19:55 schreef moto-moi het volgende:
[..]
Ehmm.. Welke zooi bedoel je precies ? KDE ? Gnome ? ABIWord ? WP ? KWord ? Enlightenment ?
Even wat verduidelijking zou wel makkelijk zijn
ehm zooi... sorry.
ik bedoelde GNome met daarin Office en XMMS en Licq
RHarmsen.nl (nu ook IPv6 Enabled)| IPv6.RHarmsen.nl | KeyProxy stats
quote:Op dinsdag 15 januari 2002 19:57 schreef Robinski het volgende:
ehm zooi... sorry.
quote:ik bedoelde GNome met daarin Office en XMMS en Licq
XMMS & Licq (degene uit de CVS dan, de 1.0.4 versie heb je niets meer aan helaas
Gnome & Office.. Mjah, Gnome gaat nog wel denk ik, maar dan moet je geen gekke dingen gaan doen.. Zelfde geldt vrees ik voor Office.. Of het werkbaar is, is een 2e... Eventueel meer geheugen in dat ding proppen (Lees : 32MB of meer), wil nog wel eens hebben, maarja, je hebt het wel over een machine van ruim 5 jaar oud..
61=jiskefet | 06-15275070
God, root, what is difference? | Dell | Talga Vassternich | IBM zuigt
Mja, er wordt aan een driver gewerkt, dus ik neem aan dat er specs zijn... In dat geval is het een kwestie van tijd voor die driver fatsoenlijk werkt en in sane (scannergebeuren voor GNU/Linux) wordt opgenomen.quote:Op dinsdag 15 januari 2002 17:21 schreef Moria het volgende:
...maar voor de scanner nog niet helemaal gereed. En dan zit ik hier thuis dus met misschien een goed werkende printer, maar het invoer apparaat dat het nog niet doet (even grof gesteld) en daar zit de kneep nu juist.
quote:Over de webcam weet ik eigenlijk nog niets, en over mijn tekentablet van wacom ook niet.
Die wacom gevallen worden volgensmij allemaal ondersteund.
Webcams verschilt nogal...
quote:...belemmeren om over te stappen naar Linux. Want ik kan me niet permiteren om eventueel met niet werkende dingen te zitten, dan worden mijn klanten echt boos (te laat leveren) en kan ik straks gras gaan bikken.
Dat is een van de redenen om te dualbooten.
Dualbooten is gewoon het verstandigst: zo kun je met GNU/Linux om leren gaan, terwijl je dingen die (eventueel) niet lukken in GNU/Linux gewoon nog in Windows doen.
It isn't the software that's free, it's you.
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 last