Op woensdag 16 januari 2002 00:04 schreef edwinv het volgende:
Iets waar ik nog niemand over gehoord heb is het GNU project. Het lijkt me dat zo'n operatie als dit, om zoveel mogelijk mensen een goede indruk te geven van Linux, eigenlijk niet om dit aspect van Linux heen kan.
Het is niet voor niks dat veel mensen het consequent GNU/Linux blijven noemen, dat zouden ik en een heleboel andere mensen eigenlijk ook moeten doen.
Je zou het in zo'n stukje kunnen hebben over de ideologie van GNU (en eventueel RMS), de GPL, free speech en free beer, het verschil tussen GNU en de FSF, enz.
Ik zou dit stuk ook zelf wel willen schrijven.
Hoe denken jullie hier over? Is het essentieel voor Linux, of zitten de huidige Windows-gebruikers echt niet te wachten op zulke idealistische prietpraat en zouden ze er juist door kunnen afhaken?
Is absoluut onlosmakelijk met Linux verbonden
Ik denk dat het zelfs niet eens een slecht plan is, om daar in het begin wat over te vertellen (dus vooraan in de reviewreeks).
Hetgeen ik nu mee bezig ben kan je als een soort van lekkermakertje zien. Vervolgens een stukje over de gedachtengang, Daarna de opbouwend de reviews.
Dus echt beginnen bij het bespreken van het installeren van 1 of meerdere distro's. Daarna de desktopomgevingen (waarbij ik het in den beginne even zou beperken tot de 2 grote. Als de basis dingen dan geweest zijn, dan kunnen er gerust andere WM's en geavanceerdere dingen aan bod komen).
Gevolgd door de basissoftware op de dekstop. Met haar alternatieven. Daarna is er ruimte om de wat meer geavanceerdere dingen te gaan bespreken. Er moet in het begin (later is dat niet zo erg meer), wel enige opbouw in zitten, anders is het niet echt fijn om te volgen. Ik geloof dat er best wel wat interesse is voor dergelijke stukjes.
Nogmaals, het is hopelijk zoveel mogelijk inbreng van jullie. Ik schrijf met liefde en plezier een hele hoop reviews, maar ik wil jullie ook graag aan het woord laten

De onderwerpen mogen jullie zeker in een wat later stadium dus ook helemaal zelf bepalen. Het is immers een projectje van, door en voor NOS-ers
Ik had de indeling nu ongeveer zo in gedachten (ik kan best wat dingen vergeten zijn, maar het is een globale indruk van wat ik denk):
• Lekkermakertje met screenshotdraadje (ben ik nu dus mee bezig en is hopenlijk tegen het einde van deze week klaar (misschien screenshotdraadje wat later))
• Algemene uitleg van het idee dat we nu aan het verwezenlijken zijn, gevolgd door de hele filesofie achter linux.
• 2 a 3 reviews die gelijktijdig geplaatst worden over het installeren van distro's. Ik stel hierbij bijvoorbeeld 1 "n00b" distro voor, 1 die er wat tussen in zit en 1 "diehard" distro. (i.m.o. kan je daar ook best mee beginnen als n00b namelijk).
Het voordeel is ook nog eens, dat een n00b zo ook best een redelijk beeld kan krijgen van de installatie en zo dus ook veel beter een keuze kan maken.
• Gevolgd door een stukje over KDE op de desktop, met wat globale uitleg. Denk hierbij voornamelijk aan de allerdaagse dingen onder KDE. Uitleg bijvoorbeeld ook over hoe je kopieert en plakt onder linux etc. Hoe je KDE configureert etc.
KDE behandelen voor GNOME lijkt met het verstandigste, omdat KDE toch net wat meer richting Windows gaat.
• Daarna een soortgelijk stuk over GNOME dus
Nu wordt de indeling wat lastiger, omdat we nu bij de echte applicaties aankomen. In eerste instantie wil ik echt de basisdingen doen en dus niet dingen als Kylix (of andere programmeer omgeving), spelletjes (hoewel die redelijk snel aan bod zullen komen), andere WM's etc.
• Een stukje over webbrowsers (de keuze daaruit). Het gebruik ervan. De mogelijkheden qua plugins etc.
• mailclients niet te vergeten
• Een stukje over chatsoftware. Hierbij denk ik dus aan zoveel mogelijk IM's. (irc lijkt me iets voor een net iets later stadium).
• Audiosoftware (voornamelijk XMMS), maar ook uitleg bijvoorbeeld over Ogg Vorbis etc
• Videosoftware (Divx

), de verschillende players en plugins. Daarnaast is er ook ruimte voor TV op de desktop natuurlijk
• CD recording (cdrecord uiteraard

en de verschillende frontends daarbij)
• Office omgeving (no need to say more)
• Wat bestandsbeheer en algemene huishoudelijke dingetjes.
• Randapparatuur. (Scanners (sane) en Printers (cups is vooral wat dat betreft een enorme aanrader))
• Emulatie (Wine (ja ik weet wat je nu wil gaan zeggen

) en VMWare), plus iets over het aankunnen van Windows partities etc
• Spelletjes
<li>Vrijspel (ofwel daarna kunnen de wat geavanceerdere reviews komen, waarbij een bepaalde volgorde ook niet echt meer van belang is)
Op dinsdag 15 januari 2002 14:43 schreef deadinspace het volgende:</li>
[..]
GNU/Linux is wel zover (dat wil zeggen, de software als GNOME en KDE is dat; je kunt het in principe ook op NetBSD of wat dan ook draaien).
De acceptatie en support zijn er nog niet, maar deze beginnen te komen. Maar dit is een wezenlijk verschil met de software zelf.
Die 'tiepmiepen' kunnen Windows NT 4 ook niet installeren en/of beheren, netzomin als ze dat met GNU/Linux, Solaris of FreeBSD kunnen.
Dat is een van de grote punten: Windows wordt standaard op PCs meegeleverd, dus je hoeft die (moeilijke) extra stap van het zelf installeren en configureren niet te nemen om Windows te draaien, wel als je een alternatief OS wilt.
Ik denk dat je hier dus precies aanstipt wat ik ook denk en waar we zo wat verandering (of in ieder geval verduidelijking) in aan kunnen brengen. Ik vermoed zelf namelijk dat Linux op de desktop dit jaar of volgend jaar door zal gaan breken (ook bij het grote publiek). Waarom dan niet nu alvast iets opzetten om alles eens wat beter te belichten?

Op dinsdag 15 januari 2002 15:54 schreef zwik het volgende:
Ik ben nu bezig met een verslag over de installatie van Slackware. Ik wil eigenlijk even vragen of jullie dit wel een goed plan vinden.
Vinden jullie dit een goed plan ?
Het is min of meer "jullie feestje" (nouja feestje

).
Jullie brengen voornamelijk de stukken in, dus jullie zullen ook bepalen wat erin komt uiteindelijk. In het begin stadium zal het misschien even iets gestructuureerder moeten gaan, maar zeker in een later stadium is het zo, dat wanneer je denkt, van "goh, daar en daar wil ik nog wel iets over schrijven", dan is daar gewoon de ruimte voor en zal het zeker erin komen.
Zoals ik ook al aangaaf, stel ik voor om in het begin een aantal reviews over het installeren van distro's tegelijkertijd te plaatsen. 1 distro is i.m.h.o. niet genoeg namelijk en past ook niet echt bij het hele distro-idee

. Plaatsing na elkaar zie ik niet zo zitten, aangezien je het dan eerst een maand over het installeren hebt

Kortom erg leuk dat je al zo enthousiast bent

Op dinsdag 15 januari 2002 16:39 schreef Servowire het volgende:
We moeten het alleen niet aan Windows gebruikers gaan opdringen enzo
* Servowire spreekt uit ervaring, word nix...
Te weinig motivatie/kennis en je hebt binnen de kortste keren een nieuwe anti-linux iemand erbij

Dat is zeer zeker niet de bedoeling. Echter ik vermoed dat het daar ook niet op uit zal draaien.
Voor plaatsing review ik de reviews

uiteraard nog wel even. Ik kijk of ik nog wat puntjes kan doornemen met de reviewer. Of er bijvoorbeeld nog wat puntjes vergeten zijn etc etc. Dit hoeft echt geen uren in beslag te nemen

Op dinsdag 15 januari 2002 19:40 schreef odysseus het volgende:
* odysseus is ongeduldig...
Misschien kan het geen kwaad alvast wat voorstellen te doen over verschillende programma's / features die gereviewd zouden kunnen worden? Of het geheel nu uiteindelijk doorgaat of niet, niemand zal tegengehouden worden om dergelijke stukjes te posten

. Een aantal dingen die me zo te binnen schieten, bijvoorbeeld omdat ik ze zelf veel gebruik of omdat ik ze gewoon interessant vindt:
• KDE / Gnome algemeen
• Xchat (en andere IRC-clients)
• KLyX (gebruik ik zelf voor _al_ mijn uitgebreidere teksten, ben ik ontzettend tevreden over en ik heb een eerste stuk over het programma al geschreven)
• Programmeeromgevingen onder GNU/Linux (KDevelop, (X)Emacs, vim, etc.)
• Mailclients
• Videoplayers, hier zijn enkele verschillende programma's voor, ik heb bijvoorbeeld nog nooit een nette tabel gezien waarin staat wat elk programma voor formaten ondersteunt.
• Wine (veel mensen die (nog) windows draaien zijn hierin geinteresseerd)
• Browsers
• Filemanagers
• html-editors (Quanta, bluefish, etc.)
Daarnaast zijn er nog massa's andere onderwerpen die zo te binnen schieten, vooral specifiekere onderwerpen (themes voor verschillende WM's of zo). Misschien dat ik een beetje doordraaf (heb ik vaker last van

), als mensen denken aan dingen die ook nog kunnen of die juist niet kunnen, dan kunnen we misschien ze een lijst samenstellen waarvan onderwerpen voor een review geplukt kunnen worden.
* odysseus is in ieder geval bereid om een tekst over (K)LyX en/of over een willekeurig onderdeel van KDE te schrijven, of over Debian natuurlijk
Tja, als je erover nadenkt is er zo enorm veel te schrijven, dat dit een projectje is dat tot in de lengte van dagen door zou kunnen gaan (als er genoeg animo voor is). Bovenstaand heb ik al een klein lijstje gegeven van hoe ik erover denk. Ik hoor graag van jullie hoe jullie de indeling zien

Op dinsdag 15 januari 2002 20:20 schreef _._._ het volgende:
Een review van Kylix zou ook wel leuk zijn. Ik denk ook zeker dat dat voor de nieuwbies leuk is. Die hebben misschien al ervaring met delphi enzo. En zo laat je ook meteen zien dat je niet perse met vi hoeft te werken als je iets in linux wilt programmeren.
Is inderdaad zeer interessant, maar wel iets voor een wat later stadium lijkt me

Er komen zo trouwens al wel erg veel programma's aan bod. Ik denk dat het het beste is gewoon een soort van algemene review te maken met daarin programma's vernoemt die dan naar het desbetreffende artikel leiden. Alles achter elkaar wordt een beetje teveel van het goede. Anyway daar hebben jullie vast al over nagedacht

Succes ermee iig.
Tja het wordt een serie. Het betekent dus dat niet alles zomaar achter elkaar geplakt wordt, maar dat het als het ware elke keer losse afleveringen zijn, die om de zoveel dagen geplaatst worden (onder elkaar onder het stuk waar ik nu mee bezig ben). Een review met een klein beetje diepgang is gewoon leuk om te lezen . Alleen maar wat links en verder niet veel speciaals is niet echt aantrekkelijk om te lezen.
Hmzz, het is wel te merken dat ik bijna de hele dag weg geweest ben aan de lengte van deze reply te zien