Linux op de Desktop **NOS-idee; Feedback gewenst**

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 2.486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 13:44

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 15 januari 2002 12:16 schreef Moria het volgende:
...maar moet een stabiel en werkend Linux systeem hebben. En maar ja dat heb ik al vele malen aan gehaald, linux is gewoon nog lang niet zover.
GNU/Linux is wel zover (dat wil zeggen, de software als GNOME en KDE is dat; je kunt het in principe ook op NetBSD of wat dan ook draaien).

De acceptatie en support zijn er nog niet, maar deze beginnen te komen. Maar dit is een wezenlijk verschil met de software zelf.

Die 'tiepmiepen' kunnen Windows NT 4 ook niet installeren en/of beheren, netzomin als ze dat met GNU/Linux, Solaris of FreeBSD kunnen.

Dat is een van de grote punten: Windows wordt standaard op PCs meegeleverd, dus je hoeft die (moeilijke) extra stap van het zelf installeren en configureren niet te nemen om Windows te draaien, wel als je een alternatief OS wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:55

it0

Mijn mening is een feit.

Op dinsdag 15 januari 2002 11:45 schreef beelzebubu het volgende:
Leuk idee Nelske! Ik zal zeker een bijdrage proberen te leveren!

Moria, verkijk je er niet op, maar bijna alle hardware wordt tegenwoordig wel door linux ondersteund... Onder windows (XP) is de ramp groter dan onder linux...

Enkele voorbeelden uit mijn eigen development hoekje:
Saa7134 support (geen windows drivers voor, afaik) N.B. saa7134 is een videodecoder chip, net als de Bt848/878, maar dan van veel betere kwaliteit
DC10(+)/Buz/LML33/DC30(+) support (bestaat niet voor windows)
En dan heb ik het alleen maar over de videocapture-/TV-drivers. Bepaalde specifieke hardware doet het misschien niet onder linux, maar datzelfde geldt ook voor windows. Het is echt compleet anders als drie jaar geleden!
Een variant op de soltran chip zoals die ook op asus kaarten zat/zit. Maar ik meen dat dit wel ondersteund werd. Je moet alleen i2c/i2o ofzoeits (of allebei) aanzetten..

het wordt geloof ik zelfs door een nederlands vrouw ontwikkelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-06 12:45
Op dinsdag 15 januari 2002 12:16 schreef Moria het volgende:

[..]

Ik bekeek dit ook even uit mijn vrouw haar ogen de tiepmiep op een klein bedrijfje. Het is toch wel tekenend dat er heel snel windows NT op wordt gebruikt, om de doodeenvoudige reden dat "het teveel tijd kost" om alles om te schakelen naar een Linux server etc etc en "tijd is ook bij en klein bedrijfje geld" en dan nog moet afvragen of er iets niet gaat werken als het is omgezet. En dat is dus typisch het tiepmiep topic zoals het 8 pagina's terug is begonnen. En omdat er op zo'n bedrijf geen systeembeheerder is in vaste dienst, maar iemand die eens in de week langs komt behalve bij calamiteiten kun je dus gewoon niet buiten NT om, het is stabiel en alle hardware werkte in één keer. Dat is dus iets wat bij veel kleine bedrijfjes speelt. En dat geldt zeer zeker voor de tiepmiep, die heeft niets aan een mooie screenshot, maar moet een stabiel en werkend Linux systeem hebben. En maar ja dat heb ik al vele malen aan gehaald, linux is gewoon nog lang niet zover. Althans niet voor newbies en kleine bedrijven waar meestal ook allemaal grijze muis klikkende windows ballen zitten. ;)

Daar legt een enorme groot gebied voor jullie ontwikkelaars open, maar probeer het wel altijd vanuit het totale leken gebied te zien, en niet als een vanzelfsprekendheid dat iederéén al wat basiskennis bezit van dit OS.

GrTZ en is erg leuk om jullie te volgen met de tiepmiep desktop strijd.
Dit is een enorm slecht voorbeeld. Want als er een OS is waar weinig hardware onder werkt is het wel Windows NT (ff win2k en XP niet meegerekend dus). Ik heb dat ook nog wel eens hier op m'n desktop gehad en m'n geluidskaart werkte niet. Ik heb pas voor iemand (die legaal NT heeft en dus geen andere OS wilt) een printer moeten uitzoeken (hij moest natuurlijk wel goedkoop zijn..) dat is dus nog flink zoeken.

En voor een niewbie is elke overstap van een OS ingewikkeld, zelfs van Win98 naar WinXP. Als je Windows kunt installeren, kun je ook Linux installeren (zeker als je een beetje gebruiksvriendelijke distro hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 14:44 schreef it0 het volgende:

[..]

Een variant op de soltran chip zoals die ook op asus kaarten zat/zit. Maar ik meen dat dit wel ondersteund werd. Je moet alleen i2c/i2o ofzoeits (of allebei) aanzetten..

i2c. i2o is weer wat anders ;) Maar ik zei toch ook dat het onder linux wel odnersteund werd? Niet onder windows, though :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35542

Ik wil straks ook wel een bijdrage leveren als de onderwerpen bekend zijn.

Btw Moria: Kijk eens naar deze url: http://www.newsforge.com/article.pl?sid=01/08/10/1441239.
Hoewel ik het er mee eens ben dat linux nu nog niet zover is dat het bij iedereen op de desktop kan zie ik het niet zo somber in als jij. Linux maakt grote vorderingen en het wordt steeds gebruiksvriendelijker.
(het is trouwens in dat artikel wel zo dat de systeembeheerders wel moeten weten hoe het in elkaar zit, maar ja daar zijn ze systeembeheerders voor he. De gewone tiepmiep kan er daar iig al mee overweg :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 15:01

zwik

randomized

Ik ben nu bezig met een verslag over de installatie van Slackware. Ik wil eigenlijk even vragen of jullie dit wel een goed plan vinden.

Vinden jullie dit een goed plan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 15:54 schreef zwik het volgende:
Ik ben nu bezig met een verslag over de installatie van Slackware. Ik wil eigenlijk even vragen of jullie dit wel een goed plan vinden.

het was toch voor newbies? Of gaan we newbies aan slackware en openBSD zetten :? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:13
Op dinsdag 15 januari 2002 16:03 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

het was toch voor newbies? Of gaan we newbies aan slackware en openBSD zetten :? >:)
Ach, ik zat meer te denken aan LFS :+

Even serieus - slackware is niet zo moeilijk te installeren. Lijkt me niet een eerste prioriteit, maar wel handig voor als de n00b uitgekeken is op de sleur-'n-pleur interfaces en zelf eens lekker wil gaan pielen. Meer een 'geavanceerd' topic dus, misschien kunnen we daarnaar linken vanuit het 'beginner'-topic ergens onderaan ofzoiets. Kan dat, meerdere topics?

Ja ja Nelske, we gaan het even ingewikkeld maken nu... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Op dinsdag 15 januari 2002 16:03 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Zo moeilijk is de installatie helemaal niet. Verder zal ik alles uitleggen hoe ze alles moeten instellen zodat ze meteen na de installatie ook met X kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 22:58
Hardstikke mooi initiatief!
Als user die absloluut :r van windoze xp ben ik ook van plan om op linux over te stappen. Ik denk dat je op deze manier wel meer users uit de klauwen van M$ kan krijgen ;)

Zolang ik nog geen linux heb (kga m van iemand overnemen) draai ik nu staroffice 6.0 beta op XP en dat draait wel aardig, maar het blijft een beta versie dus dat was misschien niet zo'n goed id geweest om daar mee te beginnen...

als het nodig is wil ik daar ook nog wel wat screenies van verzorgen alleen denk ik dat je een beetje te duidelijk kan zien dat het xp en niet linux is dat ik draai.

* cryforhelp says: keep up the good work!

Overigens denk ik dat absolute n00bs maar beter bij windhoos kunnen blijven, het is wel aardig als je er niet te veel van vraagt

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Op dinsdag 15 januari 2002 16:09 schreef Wilke het volgende:

[..]

Ach, ik zat meer te denken aan LFS :+

Even serieus - slackware is niet zo moeilijk te installeren. Lijkt me niet een eerste prioriteit, maar wel handig voor als de n00b uitgekeken is op de sleur-'n-pleur interfaces en zelf eens lekker wil gaan pielen. Meer een 'geavanceerd' topic dus, misschien kunnen we daarnaar linken vanuit het 'beginner'-topic ergens onderaan ofzoiets. Kan dat, meerdere topics?

Ja ja Nelske, we gaan het even ingewikkeld maken nu... >:)
Ik ga nu door met het maken van het verslag. Dan kunnen we nog zien wat jullie er mee doen.

Heel veel werk om alles in te stellen zodat ze aan de slag kunnen is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Op dinsdag 15 januari 2002 16:09 schreef zwik het volgende:
Zo moeilijk is de installatie helemaal niet. Verder zal ik alles uitleggen hoe ze alles moeten instellen zodat ze meteen na de installatie ook met X kunnen werken.
Nee, niet als je weet wat voor hardware je hebt (ok, is ook bij Slack al een stuk minder erg dan vroeger).

Maar het idee bij slackware (en Debian, en erger nog: LFS) is toch 'zelf doen', niet iets wat je de doorsnee n00b bij de eerste kennismaking graag zou laten doen (IMHO tenminste).

Het is gewoon leuk als je EERST kunt proberen of het wat is, en als je het dan echt wilt gebruiken kun je 'es kijken hoe je dat dan ZELF kunt maken/installeren/doen.

Dus de aangewezen distro's om mee te beginnen lijken me: Mandrake/Redhat/SuSE. Mocht er ook een 'Met Linux spelen voor gevorden' topic komen, dan daarin Slackware/Debian/(a)LFS (die laatste misschien niet?), met daarin misschien ook instructies hoe je veelgebruikte paketten zelf compileert, dat soort dingen.

Iemand nog wat toe te voegen aan deze lijst? Of zijn de iets meer 'advanced' topics (niet dat ik compileren enzo zo advanced vind, maar het is niet voor de complete n00b) duidelijk niet de bedoeling in deze setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

Servowire

prutser:~#

We moeten het alleen niet aan Windows gebruikers gaan opdringen enzo

* Servowire spreekt uit ervaring, word nix...

Te weinig motivatie/kennis en je hebt binnen de kortste keren een nieuwe anti-linux iemand erbij :|

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 16:39 schreef Servowire het volgende:

Te weinig motivatie/kennis en je hebt binnen de kortste keren een nieuwe anti-linux iemand erbij :|
two words: DUAL BOOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26447

Dat lijkt me nu niet. Als newbie zijnde kan ik moeilijk Linux de schuld geven als ik het met mijn leken verstand niet kan configureren. Of de engelse manuals niet juist kan lezen. Maar misschien ben ik een uitzondering :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Op dinsdag 15 januari 2002 17:01 schreef Moria het volgende:

[..]

Dat lijkt me nu niet. Als newbie zijnde kan ik moeilijk Linux de schuld geven als ik het met mijn leken verstand niet kan configureren. Of de engelse manuals niet juist kan lezen. Maar misschien ben ik een uitzondering :+
Je zult versteld staan. Tuurlijk kan dat wel: Never underestimate the power of ignorance. Waarom denk je dat mensen uberhaupt nog Microsoft producten gebruiken?

Oepsie, geen flamewar beginnen nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is een enorm slecht voorbeeld. Want als er een OS is waar weinig hardware onder werkt is het wel Windows NT
Misschien wel, maar op dat bedrijfje is het echt tiepmiepen die agenda's bij houden en een paar buitendienst medewerkers die eens per dag inoggen om afspraken door te geven. Dus geluidskaarten en andere moeilijke dingen worden daar al helemaal niet gebruikt, alleen een kleurenlaser, zwartwit laser en nog 5 inktjets maar die kleurenlaser is toch een klein voorbeeldje. Weet helaas niet meer van welke leverancier maar weet wel dat er geen ondersteuning voor was onder Linux, en ook niet zou komen in de nabije toekomst. Want ik heb verleden jaar daar eens mijn lichtje over dat ding opgestoken, toen ik een paar vage pogingen met Linux heb gedaan op deze machine. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je Windows kunt installeren, kun je ook Linux installeren (zeker als je een beetje gebruiksvriendelijke distro hebt).
Ja , maar dat is eigenlijk nog niet eens de hoofdzaak, ik had het over mijn scanner en printer een stukje terug. Nu bleek dat voor de printer er wel wat is inmiddels maar voor de scanner nog niet helemaal gereed. En dan zit ik hier thuis dus met misschien een goed werkende printer, maar het invoer apparaat dat het nog niet doet (even grof gesteld) en daar zit de kneep nu juist. Over de webcam weet ik eigenlijk nog niets, en over mijn tekentablet van wacom ook niet. En dat wordt denk ik al het tweede hangijzer, omdat er wel tablet drivers op cd-rom bijgeleverd voor windows en ik heb geen Linux drivers er voor gezien tot nu toe. Dus dat zijn al twee onzekere dingen die mij dus al belemmeren om over te stappen naar Linux. Want ik kan me niet permiteren om eventueel met niet werkende dingen te zitten, dan worden mijn klanten echt boos (te laat leveren) en kan ik straks gras gaan bikken. ;)

Maar ik volg jullie met je eventuele project wel op de voet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 22:04

RG

Lambda

Drivers, tja, dat is een zaak van de producenten van de hardware. Die zijn of te lame om zelf eens wat te doen of anders geven ze de specs niet vrij. IMHO echt dieptriest, vooral omdat valse argumenten gebruikt worden. Intel geeft ook alle specs vrij van hun procs, want een OS is voor een groot deel niets anders dan een doort driver voor de CPU.

Met drivers heb ik nooit zoveel problemen gehad (dwz dat alles werkt wat zou moeten werken, alleen NVidia blijft bagger). Probleem is vind ik dat drivers voor verschillende apparatuur niet echt een bepaalde plek hebben. Is ook heel lastig, want een scanner maakt gebruik van de paralelle poort bijvoorbeeld, dus de driver hoeft alleen maar de taal van de scanner te spreken en kan daarvoor de paralelle poort gewoon gebruiken. Dus die driver hoeft verder geen bal met een kernel te maken te hebben, itt een driver voor je ide controller of videokaart.

However, mooi initiatief. Maar kom snel met iets heel concreets dan kunnen we (vooral ik :P) daarom ons commentaar geven. Hoeveel stukken komen er op de frontpage? waarover geen ze? wie gaat ze schrijven? Wat kotm er hier op het forum? etc...

[deze advertentieruimte is te koop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

* odysseus is ongeduldig... >:)

Misschien kan het geen kwaad alvast wat voorstellen te doen over verschillende programma's / features die gereviewd zouden kunnen worden? Of het geheel nu uiteindelijk doorgaat of niet, niemand zal tegengehouden worden om dergelijke stukjes te posten :) . Een aantal dingen die me zo te binnen schieten, bijvoorbeeld omdat ik ze zelf veel gebruik of omdat ik ze gewoon interessant vindt:
• KDE / Gnome algemeen
• Xchat (en andere IRC-clients)
• KLyX (gebruik ik zelf voor _al_ mijn uitgebreidere teksten, ben ik ontzettend tevreden over en ik heb een eerste stuk over het programma al geschreven)
• Programmeeromgevingen onder GNU/Linux (KDevelop, (X)Emacs, vim, etc.)
• Mailclients
• Videoplayers, hier zijn enkele verschillende programma's voor, ik heb bijvoorbeeld nog nooit een nette tabel gezien waarin staat wat elk programma voor formaten ondersteunt.
• Wine (veel mensen die (nog) windows draaien zijn hierin geinteresseerd)
• Browsers
• Filemanagers
• html-editors (Quanta, bluefish, etc.)

Daarnaast zijn er nog massa's andere onderwerpen die zo te binnen schieten, vooral specifiekere onderwerpen (themes voor verschillende WM's of zo). Misschien dat ik een beetje doordraaf (heb ik vaker last van :P ), als mensen denken aan dingen die ook nog kunnen of die juist niet kunnen, dan kunnen we misschien ze een lijst samenstellen waarvan onderwerpen voor een review geplukt kunnen worden.

* odysseus is in ieder geval bereid om een tekst over (K)LyX en/of over een willekeurig onderdeel van KDE te schrijven, of over Debian natuurlijk :)

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Laatst online: 08-06 11:16

Robinski

A.K.A. RHarmsen

kan ik die zooi nu ook op een Pentium 133 draaien?
heb geen zin om weer Linux als 3e os op mijn PC te zetten

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op dinsdag 15 januari 2002 19:52 schreef Robinski het volgende:
kan ik die zooi nu ook op een Pentium 133 draaien?
Ehmm.. Welke zooi bedoel je precies ? KDE ? Gnome ? ABIWord ? WP ? KWord ? Enlightenment ?
Even wat verduidelijking zou wel makkelijk zijn :o

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Op dinsdag 15 januari 2002 19:55 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Ehmm.. Welke zooi bedoel je precies ? KDE ? Gnome ? ABIWord ? WP ? KWord ? Enlightenment ?
Even wat verduidelijking zou wel makkelijk zijn :o
ehm zooi... sorry.
ik bedoelde GNome met daarin Office en XMMS en Licq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op dinsdag 15 januari 2002 19:57 schreef Robinski het volgende:
ehm zooi... sorry.
:D
ik bedoelde GNome met daarin Office en XMMS en Licq
XMMS & Licq (degene uit de CVS dan, de 1.0.4 versie heb je niets meer aan helaas :( ) werken prima op zo'n computer..
Gnome & Office.. Mjah, Gnome gaat nog wel denk ik, maar dan moet je geen gekke dingen gaan doen.. Zelfde geldt vrees ik voor Office.. Of het werkbaar is, is een 2e... Eventueel meer geheugen in dat ding proppen (Lees : 32MB of meer), wil nog wel eens hebben, maarja, je hebt het wel over een machine van ruim 5 jaar oud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 15 januari 2002 17:21 schreef Moria het volgende:
...maar voor de scanner nog niet helemaal gereed. En dan zit ik hier thuis dus met misschien een goed werkende printer, maar het invoer apparaat dat het nog niet doet (even grof gesteld) en daar zit de kneep nu juist.
Mja, er wordt aan een driver gewerkt, dus ik neem aan dat er specs zijn... In dat geval is het een kwestie van tijd voor die driver fatsoenlijk werkt en in sane (scannergebeuren voor GNU/Linux) wordt opgenomen.
Over de webcam weet ik eigenlijk nog niets, en over mijn tekentablet van wacom ook niet.
Die wacom gevallen worden volgensmij allemaal ondersteund.
Webcams verschilt nogal...
...belemmeren om over te stappen naar Linux. Want ik kan me niet permiteren om eventueel met niet werkende dingen te zitten, dan worden mijn klanten echt boos (te laat leveren) en kan ik straks gras gaan bikken. ;)
Dat is een van de redenen om te dualbooten.
Dualbooten is gewoon het verstandigst: zo kun je met GNU/Linux om leren gaan, terwijl je dingen die (eventueel) niet lukken in GNU/Linux gewoon nog in Windows doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Op dinsdag 15 januari 2002 20:00 schreef moto-moi het volgende:

[..]

:D
[..]

XMMS & Licq (degene uit de CVS dan, de 1.0.4 versie heb je niets meer aan helaas :( ) werken prima op zo'n computer..
Gnome & Office.. Mjah, Gnome gaat nog wel denk ik, maar dan moet je geen gekke dingen gaan doen.. Zelfde geldt vrees ik voor Office.. Of het werkbaar is, is een 2e... Eventueel meer geheugen in dat ding proppen (Lees : 32MB of meer), wil nog wel eens hebben, maarja, je hebt het wel over een machine van ruim 5 jaar oud..
er zit op het moment 24 MB in, geheugen bankjes zitten vol dus kan er ook niet meer in gooien.
en 2.5 GB hard disk zou dat ook genoeg zijn?

anders toch maar eens proberen om nog een xtra PC tje te kopen/op de kop te tikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op dinsdag 15 januari 2002 20:04 schreef Robinski het volgende:
en 2.5 GB hard disk zou dat ook genoeg zijn?
2.5 gig is prima hoor, daar kun je de hele distributie van RH op kwijt, als ik me niet vergis :)
anders toch maar eens proberen om nog een xtra PC tje te kopen/op de kop te tikken
Athlon 1333 ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Op dinsdag 15 januari 2002 20:08 schreef moto-moi het volgende:

[..]

2.5 gig is prima hoor, daar kun je de hele distributie van RH op kwijt, als ik me niet vergis :)
[..]

Athlon 1333 ? :D
ik heb net een P4 1500, maar daar wil ik (voorlopig) windows op laten, en als ik iets zou kopen zou het niet te duur moeten zijn (max 500 gulden of zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op dinsdag 15 januari 2002 20:11 schreef Robinski het volgende:
ik heb net een P4 1500,
Dualboot iets voor je ?

Disclamer: Ik kan ook geen 3 secondes in deze thread zitten, of ik zit vreselijk offtopic te ouwenelen he :) (Dat mag je ook wel in m'n notes zetten Nelske! :P :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 09:54

Niek

f.k.a. The_Surfer

Als er interesse voor is wil ik wel een review schrijven met een vergelijking van verschillende windowmanagers zoals IceWM, WM, BB, Enlightenment, enz.
Of valt dat een beetje buiten de "newbies"-doelgroep?

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Op dinsdag 15 januari 2002 20:13 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Dualboot iets voor je ?

Disclamer: Ik kan ook geen 3 secondes in deze thread zitten, of ik zit vreselijk offtopic te ouwenelen he :) (Dat mag je ook wel in m'n notes zetten Nelske! :P :o )
laatste ding off-topic:

ik wil zoals ik al zei niet weer een Triple boot,
ik wil nog steeds WinXP en Win98 kunnen draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35542

Een review van Kylix zou ook wel leuk zijn. Ik denk ook zeker dat dat voor de nieuwbies leuk is. Die hebben misschien al ervaring met delphi enzo. En zo laat je ook meteen zien dat je niet perse met vi hoeft te werken als je iets in linux wilt programmeren.

Er komen zo trouwens al wel erg veel programma's aan bod. Ik denk dat het het beste is gewoon een soort van algemene review te maken met daarin programma's vernoemt die dan naar het desbetreffende artikel leiden. Alles achter elkaar wordt een beetje teveel van het goede. Anyway daar hebben jullie vast al over nagedacht :) Succes ermee iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 09:27
Op dinsdag 15 januari 2002 20:16 schreef Robinski het volgende:

[..]

laatste ding off-topic:

ik wil zoals ik al zei niet weer een Triple boot,
ik wil nog steeds WinXP en Win98 kunnen draaien
ik denk dat als je gaat proberen om X (grafisch) op die p133 gaat proberen, dat het je vies tegen zal vallen...
zo'n bak kan je beter als server oid gebruiken, die je gewoon ergens in een kast neerzet, 1x installed en verder niet meer naar om hoeft te kijken...

op een p4 1500 zal het daar in tegen allemaal als een zonnetje draaien (en als je nog terug wilt naar win98/XP is een snelle herstart genoeg lijkt me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32223

P2 of celeronnetje met 64 Mb of meer geheugen. Zou je wel moeten kunnen kopen voor zo'n 250 van die rare muntjes lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 15 januari 2002 23:23 schreef janjanjansen het volgende:
moeten kunnen kopen voor zo'n 250 van die rare muntjes lijkt me :)
lol :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiff
  • Laatst online: 20-05 08:37
Allemaal zeer mooi! Ik kan niet wachten tot het helemaal af is en het eerste deel online komt...

Maar * Kiff vraagt toch vriendelijk een 3tal weekjes te wachten tot zijn examens gedaan zijn :(

:P

Ah ja, kunnen jullie er bij Wine ook bijzetten dat dit programma niet goed samenwerkt met NTFS-systemen (althans mijn ervaring op 3 pc's, en ik ben zelf wel nog een newbie). Dit lijkt misschien iets te ver gaan voor dit onderwerp, maar ik denk dat er veel mensen tegenwoordig met een WindowsXP systeem met NTFS zitten en dan van daaruit (naar aanleiding van dit prachtig initiatief (beetje slijmen kan nooit kwaad >:) )) willen dual-booten naar Linux. Hierbij zullen ze weinig tot geen programma's van hun Windows via Wine kunnen draaien...
Gewoon maar een opmerking, voor de rest is alles perfect. Doe zo verder, ik volg het op de voet! (tussen het blokken door dan :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16361

Iets waar ik nog niemand over gehoord heb is het GNU project. Het lijkt me dat zo'n operatie als dit, om zoveel mogelijk mensen een goede indruk te geven van Linux, eigenlijk niet om dit aspect van Linux heen kan.
Het is niet voor niks dat veel mensen het consequent GNU/Linux blijven noemen, dat zouden ik en een heleboel andere mensen eigenlijk ook moeten doen.
Je zou het in zo'n stukje kunnen hebben over de ideologie van GNU (en eventueel RMS), de GPL, free speech en free beer, het verschil tussen GNU en de FSF, enz.
Ik zou dit stuk ook zelf wel willen schrijven.

Hoe denken jullie hier over? Is het essentieel voor Linux, of zitten de huidige Windows-gebruikers echt niet te wachten op zulke idealistische prietpraat en zouden ze er juist door kunnen afhaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 20:01 schreef deadinspace het volgende:
Mja, er wordt aan een driver gewerkt, dus ik neem aan dat er specs zijn...
Nee dus ;)

Allemaal gereverse-engineered...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 00:04 schreef edwinv het volgende:
Je zou het in zo'n stukje kunnen hebben over de ideologie van GNU (en eventueel RMS), de GPL, free speech en free beer, het verschil tussen GNU en de FSF, enz.

Hoe denken jullie hier over? Is het essentieel voor Linux, of zitten de huidige Windows-gebruikers echt niet te wachten op zulke idealistische prietpraat en zouden ze er juist door kunnen afhaken?
Wil ik ook wel aan meehelpen, zat zelf eigenlijk ook al aan zoiets te denken als "laatste hoofdstuk"... Beetje liberalisme vs. kapitalisme (of zelfs dictatuur). Lijkt me best mooie afsluiting van 't geheel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:52
Maar het idee bij slackware (en Debian, en erger nog: LFS) is toch 'zelf doen', niet iets wat je de doorsnee n00b bij de eerste kennismaking graag zou laten doen (IMHO tenminste).
Sorry hoor, maar ik vind dat debian simpelweg makkelijker is dan mandrake of redhat, zeker als je wat basiskennis mbt linux hebt..programma's installeren is supersimpel (het configureren vaak ook), en hoewel ik wel dingen zie die er bij debian ontbreken (netconf werkt niet goed op debian vind ik) heb ik nog nooit zo'n gebruiksvriendelijke en makkelijk te onderhouden distro gehad als debian, mandrake is misschien wel first choiche for the ubern00b, maar voor de gebruikers daarna is debian zeker niet moeilijk..

Een stukje over welke voordelen linux heeft voor de consument op de langere termijn (wat betreft keus, innovatie) zou zeker niet mogen ontbreken (er zijn volgens mij nog te weinig mensen die inzien hoezeer innovatie en concurrentie met elkaar verbonden zijn)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Tja de meeste Windows gebruikers hier zal het echt aan hun kont roesten de ideeën van GNU zijn. Ze gebruiken toch vrijwel alle illegaal, daarom moet je wel vanuit gaan. Mij boiet het wel, maja wie ben ik? Een arme sloeber zonder veel invloed...

However je moet sowieso een Windows->Linux migratie FAQ in elkaar draaien. Zodat mensen die overstappen niet strakkies aan komen leuteren over waar ze d: nou toch kunnen vinden bijvoorbeeld. Je moet IMHO echt de verschillen uitleggen tussen de eenheidsworst Windows en het modulaire systeem GNU/Linux. Leg ook de tekortkomingen uit, dan wordt het verhaal ook wat objectiever denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 00:49 schreef blouweKip het volgende:
Sorry hoor, maar ik vind dat debian simpelweg makkelijker is dan mandrake of redhat, zeker als je wat basiskennis mbt linux hebt
:? Die hebben ze dus niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13874

Op woensdag 16 januari 2002 00:04 schreef edwinv het volgende:
Iets waar ik nog niemand over gehoord heb is het GNU project. Het lijkt me dat zo'n operatie als dit, om zoveel mogelijk mensen een goede indruk te geven van Linux, eigenlijk niet om dit aspect van Linux heen kan.
Het is niet voor niks dat veel mensen het consequent GNU/Linux blijven noemen, dat zouden ik en een heleboel andere mensen eigenlijk ook moeten doen.

Is absoluut onlosmakelijk met Linux verbonden :)

Ik denk dat het zelfs niet eens een slecht plan is, om daar in het begin wat over te vertellen (dus vooraan in de reviewreeks).
Hetgeen ik nu mee bezig ben kan je als een soort van lekkermakertje zien. Vervolgens een stukje over de gedachtengang, Daarna de opbouwend de reviews.
Dus echt beginnen bij het bespreken van het installeren van 1 of meerdere distro's. Daarna de desktopomgevingen (waarbij ik het in den beginne even zou beperken tot de 2 grote. Als de basis dingen dan geweest zijn, dan kunnen er gerust andere WM's en geavanceerdere dingen aan bod komen).
Gevolgd door de basissoftware op de dekstop. Met haar alternatieven. Daarna is er ruimte om de wat meer geavanceerdere dingen te gaan bespreken. Er moet in het begin (later is dat niet zo erg meer), wel enige opbouw in zitten, anders is het niet echt fijn om te volgen. Ik geloof dat er best wel wat interesse is voor dergelijke stukjes.

Nogmaals, het is hopelijk zoveel mogelijk inbreng van jullie. Ik schrijf met liefde en plezier een hele hoop reviews, maar ik wil jullie ook graag aan het woord laten ;)
De onderwerpen mogen jullie zeker in een wat later stadium dus ook helemaal zelf bepalen. Het is immers een projectje van, door en voor NOS-ers :)

Ik had de indeling nu ongeveer zo in gedachten (ik kan best wat dingen vergeten zijn, maar het is een globale indruk van wat ik denk):
• Lekkermakertje met screenshotdraadje (ben ik nu dus mee bezig en is hopenlijk tegen het einde van deze week klaar (misschien screenshotdraadje wat later))

• Algemene uitleg van het idee dat we nu aan het verwezenlijken zijn, gevolgd door de hele filesofie achter linux.

• 2 a 3 reviews die gelijktijdig geplaatst worden over het installeren van distro's. Ik stel hierbij bijvoorbeeld 1 "n00b" distro voor, 1 die er wat tussen in zit en 1 "diehard" distro. (i.m.o. kan je daar ook best mee beginnen als n00b namelijk).
Het voordeel is ook nog eens, dat een n00b zo ook best een redelijk beeld kan krijgen van de installatie en zo dus ook veel beter een keuze kan maken.

• Gevolgd door een stukje over KDE op de desktop, met wat globale uitleg. Denk hierbij voornamelijk aan de allerdaagse dingen onder KDE. Uitleg bijvoorbeeld ook over hoe je kopieert en plakt onder linux etc. Hoe je KDE configureert etc.
KDE behandelen voor GNOME lijkt met het verstandigste, omdat KDE toch net wat meer richting Windows gaat.

• Daarna een soortgelijk stuk over GNOME dus ;)

Nu wordt de indeling wat lastiger, omdat we nu bij de echte applicaties aankomen. In eerste instantie wil ik echt de basisdingen doen en dus niet dingen als Kylix (of andere programmeer omgeving), spelletjes (hoewel die redelijk snel aan bod zullen komen), andere WM's etc.

• Een stukje over webbrowsers (de keuze daaruit). Het gebruik ervan. De mogelijkheden qua plugins etc.

• mailclients niet te vergeten

• Een stukje over chatsoftware. Hierbij denk ik dus aan zoveel mogelijk IM's. (irc lijkt me iets voor een net iets later stadium).

• Audiosoftware (voornamelijk XMMS), maar ook uitleg bijvoorbeeld over Ogg Vorbis etc

• Videosoftware (Divx ;) ), de verschillende players en plugins. Daarnaast is er ook ruimte voor TV op de desktop natuurlijk

• CD recording (cdrecord uiteraard ;) en de verschillende frontends daarbij)

• Office omgeving (no need to say more)

• Wat bestandsbeheer en algemene huishoudelijke dingetjes.

• Randapparatuur. (Scanners (sane) en Printers (cups is vooral wat dat betreft een enorme aanrader))

• Emulatie (Wine (ja ik weet wat je nu wil gaan zeggen ;) ) en VMWare), plus iets over het aankunnen van Windows partities etc

• Spelletjes
<li>Vrijspel (ofwel daarna kunnen de wat geavanceerdere reviews komen, waarbij een bepaalde volgorde ook niet echt meer van belang is)
Op dinsdag 15 januari 2002 14:43 schreef deadinspace het volgende:</li>

[..]

GNU/Linux is wel zover (dat wil zeggen, de software als GNOME en KDE is dat; je kunt het in principe ook op NetBSD of wat dan ook draaien).

De acceptatie en support zijn er nog niet, maar deze beginnen te komen. Maar dit is een wezenlijk verschil met de software zelf.

Die 'tiepmiepen' kunnen Windows NT 4 ook niet installeren en/of beheren, netzomin als ze dat met GNU/Linux, Solaris of FreeBSD kunnen.

Dat is een van de grote punten: Windows wordt standaard op PCs meegeleverd, dus je hoeft die (moeilijke) extra stap van het zelf installeren en configureren niet te nemen om Windows te draaien, wel als je een alternatief OS wilt.
Ik denk dat je hier dus precies aanstipt wat ik ook denk en waar we zo wat verandering (of in ieder geval verduidelijking) in aan kunnen brengen. Ik vermoed zelf namelijk dat Linux op de desktop dit jaar of volgend jaar door zal gaan breken (ook bij het grote publiek). Waarom dan niet nu alvast iets opzetten om alles eens wat beter te belichten? :)
Op dinsdag 15 januari 2002 15:54 schreef zwik het volgende:

Het is min of meer "jullie feestje" (nouja feestje :+ ).
Jullie brengen voornamelijk de stukken in, dus jullie zullen ook bepalen wat erin komt uiteindelijk. In het begin stadium zal het misschien even iets gestructuureerder moeten gaan, maar zeker in een later stadium is het zo, dat wanneer je denkt, van "goh, daar en daar wil ik nog wel iets over schrijven", dan is daar gewoon de ruimte voor en zal het zeker erin komen.

Zoals ik ook al aangaaf, stel ik voor om in het begin een aantal reviews over het installeren van distro's tegelijkertijd te plaatsen. 1 distro is i.m.h.o. niet genoeg namelijk en past ook niet echt bij het hele distro-idee ;). Plaatsing na elkaar zie ik niet zo zitten, aangezien je het dan eerst een maand over het installeren hebt ;)
Kortom erg leuk dat je al zo enthousiast bent :)
Op dinsdag 15 januari 2002 16:39 schreef Servowire het volgende:

Dat is zeer zeker niet de bedoeling. Echter ik vermoed dat het daar ook niet op uit zal draaien.
Voor plaatsing review ik de reviews :+ uiteraard nog wel even. Ik kijk of ik nog wat puntjes kan doornemen met de reviewer. Of er bijvoorbeeld nog wat puntjes vergeten zijn etc etc. Dit hoeft echt geen uren in beslag te nemen :)
Op dinsdag 15 januari 2002 19:40 schreef odysseus het volgende:
* odysseus is ongeduldig... >:)

Misschien kan het geen kwaad alvast wat voorstellen te doen over verschillende programma's / features die gereviewd zouden kunnen worden? Of het geheel nu uiteindelijk doorgaat of niet, niemand zal tegengehouden worden om dergelijke stukjes te posten :) . Een aantal dingen die me zo te binnen schieten, bijvoorbeeld omdat ik ze zelf veel gebruik of omdat ik ze gewoon interessant vindt:
• KDE / Gnome algemeen
• Xchat (en andere IRC-clients)
• KLyX (gebruik ik zelf voor _al_ mijn uitgebreidere teksten, ben ik ontzettend tevreden over en ik heb een eerste stuk over het programma al geschreven)
• Programmeeromgevingen onder GNU/Linux (KDevelop, (X)Emacs, vim, etc.)
• Mailclients
• Videoplayers, hier zijn enkele verschillende programma's voor, ik heb bijvoorbeeld nog nooit een nette tabel gezien waarin staat wat elk programma voor formaten ondersteunt.
• Wine (veel mensen die (nog) windows draaien zijn hierin geinteresseerd)
• Browsers
• Filemanagers
• html-editors (Quanta, bluefish, etc.)

Daarnaast zijn er nog massa's andere onderwerpen die zo te binnen schieten, vooral specifiekere onderwerpen (themes voor verschillende WM's of zo). Misschien dat ik een beetje doordraaf (heb ik vaker last van :P ), als mensen denken aan dingen die ook nog kunnen of die juist niet kunnen, dan kunnen we misschien ze een lijst samenstellen waarvan onderwerpen voor een review geplukt kunnen worden.

* odysseus is in ieder geval bereid om een tekst over (K)LyX en/of over een willekeurig onderdeel van KDE te schrijven, of over Debian natuurlijk :)
Tja, als je erover nadenkt is er zo enorm veel te schrijven, dat dit een projectje is dat tot in de lengte van dagen door zou kunnen gaan (als er genoeg animo voor is). Bovenstaand heb ik al een klein lijstje gegeven van hoe ik erover denk. Ik hoor graag van jullie hoe jullie de indeling zien ;)
Op dinsdag 15 januari 2002 20:20 schreef _._._ het volgende:
Een review van Kylix zou ook wel leuk zijn. Ik denk ook zeker dat dat voor de nieuwbies leuk is. Die hebben misschien al ervaring met delphi enzo. En zo laat je ook meteen zien dat je niet perse met vi hoeft te werken als je iets in linux wilt programmeren.
Is inderdaad zeer interessant, maar wel iets voor een wat later stadium lijkt me ;)
Er komen zo trouwens al wel erg veel programma's aan bod. Ik denk dat het het beste is gewoon een soort van algemene review te maken met daarin programma's vernoemt die dan naar het desbetreffende artikel leiden. Alles achter elkaar wordt een beetje teveel van het goede. Anyway daar hebben jullie vast al over nagedacht :) Succes ermee iig.
Tja het wordt een serie. Het betekent dus dat niet alles zomaar achter elkaar geplakt wordt, maar dat het als het ware elke keer losse afleveringen zijn, die om de zoveel dagen geplaatst worden (onder elkaar onder het stuk waar ik nu mee bezig ben). Een review met een klein beetje diepgang is gewoon leuk om te lezen . Alleen maar wat links en verder niet veel speciaals is niet echt aantrekkelijk om te lezen.

Hmzz, het is wel te merken dat ik bijna de hele dag weg geweest ben aan de lengte van deze reply te zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 09:27
ik denk ook niet dat het al te veel leeswerk moet worden, ik zelf ben net over gestapt op linux en moet zeggen dat in het begin wel ff doorbijten was qua lezen (begint nu al beter te worden ;)) en de meeste windows gebruikers zijn dit ook niet gewend. wat mij niet de bedoeling lijkt is dat mensen de 1e 2 alineas lezen en daarna afhaken omdat het een te grote/lange lap text is (dit kan je in een later stadium natuurlijk wel opvoeren (om men te laten wennen aan lezen, ben je gelijk opvoedend bezig :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Die hebben ze dus niet
maar dit is toch niet alleen voor mensen die niets weten, maar toch ook voor mensen die wat hebben aangeklooid met redhat oid..

* blouweKip gaat ff slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja, ook wel. Maar het lijkt me het 'leukst' voor de bekende 'klok en klepel' mensen, je weet wel: die lui die bij elke windows/linux discussie op de t.net frontpage zetten 'linux is veel stabielier dan windows, maar het moet nog gebruiksvriendelijk worden', die mensen waarbij ik vaak denk: kap nou es met copy/pasten van teksten over zaken waar je niks vanaf weet, behalve van 'horen zeggen'. _Dat_ soort mensen kan je denk ik, relatief gezien, makkelijk over de streep trekken.

En over dat 'lezen': je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je het moet opvoeren, maar als mensen al bij voorbaat te lui zijn om een artikel te lezen, moeten ze helemaal niet aan Linux beginnen. Heel jammer, maar evenzo jammer in de praktijk wel waar. Bedenk ook dat een lang, 'vluchtig' artikel veel makkelijker leest dan een kort, technisch/ingewikkeld artikel. Mensen die wel willen, maar het vele lezen niet gewend zijn, zullen bij een lang, maar losjes artikel niet skippen. De luie mensen wel, die zien lap tekst en denken 'ja daaaaaag da's mij veel te lang'. Die laatste groep hoef je geen rekening mee te houden IMO. Met zo'n attitude maak je jezelf misschien niet bij iedereen geliefd, maar daar heb ik tot op zekere hoogte maling aan.

Een 'spartaanse' distro bespreken met installatie e.d. kan je best doen, als je maar genoeg gemotiveerd bent, is dat goed te doen. Ik zal nog es kijken wat voor concrete inbreng ik kan leveren.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is een van de redenen om te dualbooten.
Dualbooten is gewoon het verstandigst: zo kun je met GNU/Linux om leren gaan, terwijl je dingen die (eventueel) niet lukken in GNU/Linux gewoon nog in Windows doen.
Dit is niet eecht een probleem, maar ik vrees dat de MBR tafel vol zit met een Triple ME installatie en één extended partitie. Nu weet ik dat je met ander boot managers wat meer zou kunnen doen, maar ik heb hier Bootmagic 7.0 van powerquest en weet eigenlijk niet of ik hier verder wat mee kan doen. Verder is ergens in het stoffige gedeelte van mijn hersens iets terug te vinden over 1024 cylinder probje, maar dat is dus geheel offtopic in dit gedeelte. Dus houden we dit alleen maar een simpele reactie op jou antwoordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En over dat 'lezen': je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je het moet opvoeren, maar als mensen al bij voorbaat te lui zijn om een artikel te lezen, moeten ze helemaal niet aan Linux beginnen
Weer uit het newbie standpunt gezien ; Als iets in het nederlands is geschreven b.v. )een lang verhaal) zodat hij met de grijze pet het kan begrijpen is het een stuk minder een probleem dan een hele korte engelse versie. Want engels geeft gewoon een enorme inspanning voor vele, en dat is nu iets wat na een dag werken de meeste totaal niet aanspreekt. Het is een hobby en moet geen zware engelse kost worden, de lichtere of langere nederlandse uitleg spoort gewoon aan tot meer actie. En het laatste,"moeten ze helemaal niet aan linux beginnen) riekt naar een iets doorgewinterde linuxman die het vanuit zijn gedachte ziet. Maar overstappers zijn meestal windows figuren die iets over linux lezen, en het eens willen proberen. En wanneer dan iets werkt, dan is de animo om b.v. zoals ik naar drivers te gaan zoeken op het internet een heel stuk groter, dan en een moeilijke installatie en heel veel vragen omtrent wat je wel of niet wil installeren van de software op een distro.

Misschien een hele raar idee, maar dat is eigenlijk een hardware vraag. (Misschien een printer die onder LINUX werkt) dus die is samengesteld soft en hardware matig allen voor linux, dat is dan eén van de apparaten waar niemand naar hoeft te zoeken voor drivers. Maar dat is misschien een utopies schot van mij. Ik dacht gewoon even aan ander OS'en UNIX etc etc waar je ook standaard geen drivers voor ziet maar die er toch voor moeten zijn neem ik aan.

Maar dit was even een /OffTopic mijmering van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 01:32 schreef nelske het volgende:
• Videosoftware (Divx ;) ), de verschillende players en plugins. Daarnaast is er ook ruimte voor TV op de desktop natuurlijk
Die is voor mij >:)

Mag zeker ook wel een stukje over videobewerking in :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 14:44 schreef it0 het volgende:

[..]

Ben ik er ook eindelijk achter wie je nou bedoelde hier: Pauline Middelink! Maar da's niet de zoran-360x7, maar de zoran-36120. Ook een videochip, maar hij zit weer op andere kaarten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu wordt de indeling wat lastiger, omdat we nu bij de echte applicaties aankomen. In eerste instantie wil ik echt de basisdingen doen.

• Een stukje over webbrowsers (de keuze daaruit). Het gebruik ervan. De mogelijkheden qua plugins etc.

• mailclients niet te vergeten

• Een stukje over chatsoftware. Hierbij denk ik dus aan zoveel mogelijk IM's. (irc lijkt me iets voor een net iets later stadium).

• Audiosoftware (voornamelijk XMMS), maar ook uitleg bijvoorbeeld over Ogg Vorbis etc

• CD recording (cdrecord uiteraard ;) en de verschillende frontends daarbij)

• Office omgeving (no need to say more)

• Wat bestandsbeheer en algemene huishoudelijke dingetjes.

• Randapparatuur. (Scanners (sane) en Printers (cups is vooral wat dat betreft een enorme aanrader))

• Emulatie (Wine (ja ik weet wat je nu wil gaan zeggen ;) ) en VMWare), plus iets over het aankunnen van Windows partities etc

• Spelletjes
Vrijspel (ofwel daarna kunnen de wat geavanceerdere reviews komen, waarbij een bepaalde volgorde ook niet echt meer van belang is
Chat, Video, Audio, Cd-software, Spelletjes en Emulatie zijn voor de gemiddelde desktop van de tiepmiep niet noodzakelijk, die wil typen foto's van de kinderen inladen en leuk geretoucheerd naar oma sturen via de mail. En eventueel een boodschappen lijstje inrammen met als hoogtepunt een dagboek, met de voortgang van de baby. En dat zijn dus de meest voorkomende tiepmiepen die ik ken. :)

En vooral printen en scannen dat is echt het einde voor de miepen die ik persoonlijk ken (en dat zijn er toch wel wat).

Maar ook dit is maar een simpel uitgangspunt wat voor de meeste al moeilijk zat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 16 januari 2002 05:12 schreef Jotti het volgende:
Mja, ook wel. Maar het lijkt me het 'leukst' voor de bekende 'klok en klepel' mensen, je weet wel: die lui die bij elke windows/linux discussie op de t.net frontpage zetten 'linux is veel stabielier dan windows, maar het moet nog gebruiksvriendelijk worden', die mensen waarbij ik vaak denk: kap nou es met copy/pasten van teksten over zaken waar je niks vanaf weet, behalve van 'horen zeggen'. _Dat_ soort mensen kan je denk ik, relatief gezien, makkelijk over de streep trekken.

En over dat 'lezen': je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je het moet opvoeren, maar als mensen al bij voorbaat te lui zijn om een artikel te lezen, moeten ze helemaal niet aan Linux beginnen. Heel jammer, maar evenzo jammer in de praktijk wel waar. Bedenk ook dat een lang, 'vluchtig' artikel veel makkelijker leest dan een kort, technisch/ingewikkeld artikel. Mensen die wel willen, maar het vele lezen niet gewend zijn, zullen bij een lang, maar losjes artikel niet skippen. De luie mensen wel, die zien lap tekst en denken 'ja daaaaaag da's mij veel te lang'. Die laatste groep hoef je geen rekening mee te houden IMO. Met zo'n attitude maak je jezelf misschien niet bij iedereen geliefd, maar daar heb ik tot op zekere hoogte maling aan.
Dat lezen probleem zie ik sowieso niet echt.

Niemand verplicht je om het hele stuk te lezen ;)
Sowieso wordt het verhaal elke keer uitgebreid en als er iets tussenzit wat je niet interessant vindt, dan sla je dat deel gewoon simpelweg over.
Zeker als de reviews ook nog eens een beetje vlot lezen en niet te langdraadig worden, dan is het ook nog aantrekkelijk om te lezen ook :)
Een 'spartaanse' distro bespreken met installatie e.d. kan je best doen, als je maar genoeg gemotiveerd bent, is dat goed te doen. Ik zal nog es kijken wat voor concrete inbreng ik kan leveren.
Yupz :)
Vooral de eerste reviews (het installeren van een distro), zullen het meeste werk zijn, omdat je dat niet in 4 regels kan proppen ;)
Ik kan me zo voorstellen dat mensen niet zo'n zin hebben om daar een stuk over te schrijven (op zwik na dan :) ). Ik wil die best wel voor mijn rekening nemen. Moet ik alleen even wat iso's downloaden en een extra hardeschijfje in m'n computer hangen ;)
Op woensdag 16 januari 2002 10:07 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Die is voor mij >:)

Mag zeker ook wel een stukje over videobewerking in :? :P
Ghehe :D Waarom had ik nu al zo'n vermoeden? >:) ;)
Uiteraard kan dat :)
Op woensdag 16 januari 2002 12:06 schreef Moria het volgende:

[..]

Chat, Video, Audio, Cd-software, Spelletjes en Emulatie zijn voor de gemiddelde desktop van de tiepmiep niet noodzakelijk, die wil typen foto's van de kinderen inladen en leuk geretoucheerd naar oma sturen via de mail. En eventueel een boodschappen lijstje inrammen met als hoogtepunt een dagboek, met de voortgang van de baby. En dat zijn dus de meest voorkomende tiepmiepen die ik ken. :)

En vooral printen en scannen dat is echt het einde voor de miepen die ik persoonlijk ken (en dat zijn er toch wel wat).

Maar ook dit is maar een simpel uitgangspunt wat voor de meeste al moeilijk zat is.
Het verhaal is ook niet specifiek voor "tiepmiepen" bedoeld. Het gaat gewoon in z'n algemeenheid over Linux op de Desktop. Voor een gemiddelde huis, tuin en keuken gebruiker zijn dat soort dingen juist wel belangrijk.
Het komt sowieso allemaal aan de orde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 12:37 schreef nelske het volgende:
Ghehe :D Waarom had ik nu al zo'n vermoeden? >:) ;)
Uiteraard kan dat :)
O-)

Ik ga ff aan concurrentievervalsing doen :P :P :P O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het verhaal is ook niet specifiek voor "tiepmiepen" bedoeld. Het gaat gewoon in z'n algemeenheid over Linux op de Desktop. Voor een gemiddelde huis, tuin en keuken gebruiker zijn dat soort dingen juist wel belangrijk.
Het komt sowieso allemaal aan de orde :)
Bij een standaard computer moet je denken aan de gemiddelde tiepmiepcomputer waarop iets als een webbrowser, een emailclient en een tekstverwerker staat geinstalleerd,
:? :? ben ik nu gek of lijkt dat zo. Maar het is jouw feestje hoor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 16 januari 2002 12:37 schreef nelske het volgende:
Ik kan me zo voorstellen dat mensen niet zo'n zin hebben om daar een stuk over te schrijven (op zwik na dan :) ). Ik wil die best wel voor mijn rekening nemen. Moet ik alleen even wat iso's downloaden en een extra hardeschijfje in m'n computer hangen ;)
* moto-moi wil wel een distributie voor z'n rekening nemen, SuSE ofzo, lijkt me een uitdaging , aangezien ik alleen maar ervaring heb met RH 4.0 t./m. 6.0 , en later Debian..

Count me in :)

/edit : * moto-moi heeft trouwens zo'n interne ISDN-ding, daar kan ik ook nog wel een stukje over tikken neem ik aan ? :)

Over de beloning hebben we het nog wel :P

HTML-rechten! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
En het laatste,"moeten ze helemaal niet aan linux beginnen) riekt naar een iets doorgewinterde linuxman die het vanuit zijn gedachte ziet
Nee, mensen die niet bereid zijn iets nieuws te leren die zullen toch nooit overstappen, ik heb toen ik destijds net met dos (en later win3.11/95) begon ook moeten leren hoe windows werkte, door te lezen en door dingen te proberen, in Linux moet dat ook, je mag nu eenmaal niet verwachte dat linux hetzelfde is als windows..

Neem nu de nvidia drivers, vooral in het begin waren er enorm veel mensen die zeiden "ik heb m geinstalleerd maar hij doet het niet" en dan bleek dat ze de readme/installation instructies niet hadden gelzen maar gewoon maar wat hadden gedaan (iets wat in windows ook niet zo gaat)...
Chat, Video, Audio, Cd-software, Spelletjes en Emulatie zijn voor de gemiddelde desktop van de tiepmiep niet noodzakelijk, die wil typen foto's van de kinderen inladen en leuk geretoucheerd naar oma sturen via de mail. En eventueel een boodschappen lijstje inrammen met als hoogtepunt een dagboek, met de voortgang van de baby. En dat zijn dus de meest voorkomende tiepmiepen die ik ken.
Nah, die groep komt al ruimschoots aan zn trekken met linux, mailen, surfen foto's editten van de baby/hond, dat kan allemaal heel simpel met die beginners distro's (een typmiep installeert en configureert zelf ook geen windows dus dat hoeft verder geen probleem te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een essentie van een idee. >:)

De plannen voor ieder idee worden meestal aangedragen door mensen die al een zeer goede kennis van zaken hebben (en dat is uitstekend).

Dan komt zo'n plan als dit op GOT in een feedback forum terecht. (Uitstekend)

Maar op dit forum gaat iedereen reageren en voorstellen doen die ook genoeg kennis hebben van zaken en razend enthousiast zijn (uitstekend).

Helaas begint daar meestal ook de ondergang van het idee, omdat al die mensen specifieke doelen na gaan streven wat voor hun van belang is.

Op dat moment gaat de essentie van het geheel uit het oog verloren omdat deze mensen allemaal al kennis van in dit geval Linux zaken hebben.

Men wil van alles in het idee verwerken, terwijl het veel belangrijker is om voor al die anderen die GEEN kennis van zaken hebben om iets WERKEND te krijgen met de standaard spullen tegenwoordig bij elke computer gebruikt wordt.

En dat zijn in negen van de tien gevallen een invoerapparaat
scanner en wat in opmars is de webcam. Dus zelfs een wacom tablet (in mijn geval is geen essentie) of wat voor grafisch tablet ook, want dat is nog steeds meer een specialisme.

Als eerste is de videokaart aan de beurt. (een essentie)

Als uitvoer apparaat is een printer van belang, die ook nog eens goed grafisch kan afdrukken en b.v. niet alleen een tekst. (weer een essentie).

Met alleen die twee bovenste dingen kun je dus al bij handenvol mensen interesse kweken voor een ander OS.

Wanneer je dan kunt browsen en e-mailen zul je weer mensen kunnen overhalen.

Daarna zijn pas al de andere dingen van belang.
Ondersteuning van de geluidskaart is geen (essentie), want dat wordt pas echt een noodzaak als je spellen wil gaan spelen, en dan ga je eigenlijk alweer voorbij de simpele desktop omdat er lang nog niet alle spellen draaien en waarschijnlijk ook nooit zullen gaan draaien.

Wat ik daarme bedoel is b.v. er zijn (gokje) 50 spellen die wel draaien, maar 100.000 die het niet doen.

Een Webcam is alleen interressant als men echt met beeld wil chatten, maar echte servers en software is ook schaars zelfs voor windows. (dus is misschien beter lange baan werk).

Dan komt er misschien nog wel iets van chatsoftware kijken, maar dat behoord in principe ook niet echt tot de essentie van miepen en huishoudens.

En eigenlijk als laatste brandersoftware, want het word toch steeds problematischer om straks nog muziek en software te branden vanwege de door de strot gestampte beveiligingen.

Ik heb hier een USB brander, die een jaar oud is en nog nooit gebruikt. Want een image van de schijf maak met de laatste powerquest software en kwak ik ergens op de tweede HD, daar gebruik ik geen cd-brander voor. Muziek is van dien kwaliteit dat het zonde is om er een cd van te maken. En kopieën van legale software kun je over een paar maanden ook wel vergeten, want men moet nu de oude firmware al gaan terugzetten bij nieuwe spelers omdat de boel anders al niet meer te rippen of kopieëren is voor eigen gebruik.

Dus dat valt ook al weer buiten de simpele desktop waar het topic mee begonnen is. Oke er zullen echt wel weer diehards rond lopen, maar het gros van de thuisgebruikers zitten nu al met kopieer problemen op hun nieuwe comps met b.v. XP en zullen daarvoor toch echt niet naar Linux overstappen. Die zijn al blij dat het (werkt). :(

Dat was dan even een newbie die zijn zegje doet, zoals hij dat de laatste dagen heel veel heeft gedaan. Niemand zal daar blij mee zijn, maar het houdt de gemoederen wel op de plaats. :) en probeert het bij iedereen simpel te houden, zoals het eigenlijk hoort met ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:18

tweakerbee

dus..?

Toch blijft sound wel een essentie. Zonder Winamp -> XMMS zullen veel mensen Linux links laten liggen.

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 16 januari 2002 15:19 schreef Moria het volgende:
En dat zijn in negen van de tien gevallen een invoerapparaat
scanner en wat in opmars is de webcam. Dus zelfs een wacom tablet (in mijn geval is geen essentie) of wat voor grafisch tablet ook, want dat is nog steeds meer een specialisme.
<zucht> Jij blijft ook maar doorzagen over hetzelfde.. Weet je wat jij moet doen ? Post eens een lijstje, met hardware (In een nieuw topic), welke het nog niet doet bij jou.. Zoeken wij de drivers en eventuele gebruiksaanwijzing bij.. OK ?
(Of je ICQ'ed het ff aan me ofzo)...
Dat was dan even een newbie die zijn zegje doet, zoals hij dat de laatste dagen heel veel heeft gedaan. Niemand zal daar blij mee zijn, maar het houdt de gemoederen wel op de plaats. :)
Dat mag hoor, graag zelf, en als je het bovenstaande nog even doet, hoef ik me daar niet meer aan te ergeren ;)
en probeert het bij iedereen simpel te houden, zoals het eigenlijk hoort met ideeën.
Ik denk dat als je de meeste reactie's leest, van de mensen die aangeboden hebben te helpen, dat je dan een redelijk newby bestendig team vind, plus dat de meeste hier al ff rondlopen, en dus ongeveer weten waar de problemen zich, blijkbaar, bevinden. Daar zal ook vast wel extra aandacht aan worden besteed door Nelske.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Moria, per persoon verschilt wat ssentieel is voor een systeem. Bij de een is dat de printer/scanner, bij de ander is dat een simpel tekstverwerkingspakket en bij de ander is dat spellenondersteuning, en de ander heeft weer wat anders. Nobody is the same.

Maar we zullen proberen al deze aspecten naar voren te laten komen, en niet slechts één of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45334

Voordat er veel mensen dingen dubbel gaan doen: kijk eens naar ELX linux Pre-release candidate, of gewoon even op de site: www.elxlinux.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 16:20 schreef DrDefault het volgende:
Voordat er veel mensen dingen dubbel gaan doen: kijk eens naar ELX linux Pre-release candidate, of gewoon even op de site: www.elxlinux.com.
Wij maken geen distributie, wij maken een aantal reviews/artikelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

<zucht> Jij blijft ook maar doorzagen over hetzelfde.. Weet je wat jij moet doen ? Post eens een lijstje, met hardware (In een nieuw topic), welke het nog niet doet bij jou.. Zoeken wij de drivers en eventuele gebruiksaanwijzing bij.. OK ?
(Of je ICQ'ed het ff aan me ofzo)...

Dat mag hoor, graag zelf, en als je het bovenstaande nog even doet, hoef ik me daar niet meer aan te ergeren ;)
Dat vind ik nu eens heel fijn van je, maar dat is natuurlijk niet de reden dat ik even doorzaag :+
En neem één ding van een oude lul aan, als je je gaat ergeren aan iemand dan heb je straks hetzelfde wat ik al twee keer gehad heb (hartinfarct) en dat is geen goede zaak. Want dan missen we wel jouw inbreng in dit prachtige geheel en duurt het allemaal nog langer ;) ;) en daar schiet heel GOT natuurlijk niets mee op, en zeker dit Topic niet.

Lastig hé zo'n ellendige newbie vlieg in je pels. >:) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij de ander is dat een simpel tekstverwerkingspakket.
En als we klaar zijn met tekstverwerken, hameren we het in steen met een beitel. ;)

Mhhhmmm toch blij dat die oude egyptenaren het voor hebben gedaan 4500 jaar geleden. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 17:31 schreef Moria het volgende:

[..]

En als we klaar zijn met tekstverwerken, hameren we het in steen met een beitel. ;)

Mhhhmmm toch blij dat die oude egyptenaren het voor hebben gedaan 4500 jaar geleden. >:)
bij mij op de universiteit moeten we alles via e-mail naar de leraren sturen... De printer staat hier een beetje werkeloos te staan... Koop ik zo'n mooie printer hoef ik er niks mee te doen :{ :{ :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De printer staat hier een beetje werkeloos te staan... Koop ik zo'n mooie printer hoef ik er niks mee te doen :{ :{ :{
/Offtopic

Ach je kan het ook zo bekijken, dan hoef je ook niet naar drivers te spitten met je "modem" als newen-de-oudbie zijnde. Ik ga ook proberen de buurtbewoners in te stellen als toeleverings bedrijfjes, hoef ik niet eens Linux te installeren alleen maar de spullen weg te brengen en mijn bankrekening door te geven. Hou ik weer bergen ruimte in huis over. :)

/Offtopic end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Was meer bedoeld als een "iedereen gebruikt z'n computer op z'n eigen manier met z'n eigen eisen" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45877

Ik heb dit topic echt met heel veel interesse gevolgd. Ik gebruik nu sinds een half jaar Mandrake en dat bevalt me heel erg goed en ik zou graag zien dat meer mensen het ook gingen gebruiken.Veel mensen die ik ken, kennen Linux alleen van horen zeggen en dan ook nog alleen maar als een heel moeilijk te leren OS waar je zeker een paar jaar voor gestudeerd moet hebben.

Ik mis alleen bij de verschillende onderwerpen die behandelt gaan worden nog 1 ding; een newsreader.

Ik gebruik sinds een paar maanden Pan (0.10.0) en die bevalt mij erg goed. Hiervoor gebruikte ik Knode, die beviel mij een stuk minder, vooral omdat het daarmee niet mogelijk was om binaries te downloaden als ik het me goed herinner.

Ik kan van beiden wel een screenshot maken, maar ik denk niet dat het mij lukt om er informatieve informatie bij te geven. Er zijn nog wel meer newsreaders, maar die heb ik nooit gebruikt en daarover kan ik dus ook niets vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op woensdag 16 januari 2002 16:44 schreef Moria het volgende:
Lastig hé zo'n ellendige newbie vlieg in je pels. >:) :)
Beter tien newbies in de pels dan 1 windows op je harde schijf >:)

Ik ben het wel met je eens vaak, maar feit blijft dat mensen vaak Linux de schuld geven van het ontbreken van een driver voor hun <vul hier wat in>. Dat ligt gewoon aan de fabrikanten van hardware die te lame zijn om zelf de handen uit de mouwen te steken.

Nelske, ik wil wel het stuk over KDE doen of over Gnome. Maar we moeten het niet te uitgebreid maken. IMHO moet er een basis document komt waarin staat:
- Stukje geschiedenis (zoiets als dit: http://www.nedlinux.nl/linux/geschiedenis.php)
- Uitleg over distro's met een overzichtje erbij ofzo.
- Systeem eisjes
- Hardware ondersteuning (lijst van wat er iig niet werkt ofzo)
- Software ondersteuning (zelfde als in de FAQ staat hierzo over Windows proggies onder Linux).
- Grafisch systeem van Linux (XFree & Window Managers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 16 januari 2002 19:39 schreef Peetje het volgende:
Veel mensen die ik ken, kennen Linux alleen van horen zeggen en dan ook nog alleen maar als een heel moeilijk te leren OS waar je zeker een paar jaar voor gestudeerd moet hebben.
Bekend probleem :) . Gelukkig worden er wel vorderingen gemaakt: de meesten in mijn klas die een beetje onderlegd zijn in computergebruik weten ondertussen ook dat het gratis is...
Ik mis alleen bij de verschillende onderwerpen die behandelt gaan worden nog 1 ding; een newsreader.

Ik gebruik sinds een paar maanden Pan (0.10.0) en die bevalt mij erg goed. Hiervoor gebruikte ik Knode, die beviel mij een stuk minder, vooral omdat het daarmee niet mogelijk was om binaries te downloaden als ik het me goed herinner.

Ik kan van beiden wel een screenshot maken, maar ik denk niet dat het mij lukt om er informatieve informatie bij te geven. Er zijn nog wel meer newsreaders, maar die heb ik nooit gebruikt en daarover kan ik dus ook niets vertellen.
Inderdaad, das een goed punt. Ik wil best een review in elkaar knutselen van bijvoorbeeld KNode, Pan en dat ding dat Mozilla geloof ik heeft, eventueel met nog andere readers erbij. Zelf heb ik in ieder geval KNode en Pan veel gebruikt, dus daar kan ik wel wat zinnigs over melden. Voor de gelegenheid kan ik wel even andere newsreaders erbij installeren, ik wil zelf ook wel kijken of er nog iets beters te vinden is dan Pan (waar ik ook ben blijven hangen, is gewoon een heel goede).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 16 januari 2002 19:51 schreef RG© het volgende:
- Hardware ondersteuning (lijst van wat er iig niet werkt ofzo)
het was toch reclame :? :P
- Grafisch systeem van Linux (XFree & Window Managers).
Vertel alleen wat er toe doet. Pas als je je in linux verdiept wordt XFree interessant, tot die tijd is het genoeg om te weten dat je muis en toetsenbord het onder linux gewoon doen :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 16 januari 2002 19:51 schreef RG© het volgende:
Dat ligt gewoon aan de fabrikanten van hardware die te lame zijn om zelf de handen uit de mouwen te steken.
En het ergste is dat ze niet eens veel hoeven te doen... Specs vrijgeven is al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens mij was dat het gezeik over intellectual property ;)

Nelske, hoe zit het met de review? Zit er vooruitgang in? Dan weet ik welke stijl etc. ik moet gebruiken voor mijn stukje over TV/video/multimedia :)

* Anoniem: 27915 heeft al een aardig idee welke applicaties ie gaat behandelen :)

En ik zal uiteraard ook meewerken aan de stukjes over messengers en gnome algemeen, daar heb ik namelijk ook al wat over geschreven hier ergens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op woensdag 16 januari 2002 20:40 schreef beelzebubu het volgende:
het was toch reclame :? :P
Ja maar we zitten hier ook niet te wachten op 100 vragen over modems die niet werken (winmodems dus). Om maar wat te noemen. Verder moet er sowieso bij komen dat hardware fabrikanten lame zijn meestal om zelf wat fatsoenlijks te maken of om de specs vrij te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry janjanjansen. Ik drukte iets te snel op verwijderen i.p.v. je post aan te passsen ;) :*

Hmzz, nou moet ik hem gaan verplaatsen.
Het stuk over GNOME is af eigenlijk zo'n beetje. Ben nu met KDE aan het beginnen. Die hoop ik morgen helemaal af te hebben, waarna ik aan de normale apps kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor wat het waard is , ik vond het een goed en leesbaar verhaal. Active topics heeft je verraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 17 januari 2002 02:02 schreef RG© het volgende:

[..]

Ja maar we zitten hier ook niet te wachten op 100 vragen over modems die niet werken (winmodems dus). Om maar wat te noemen. Verder moet er sowieso bij komen dat hardware fabrikanten lame zijn meestal om zelf wat fatsoenlijks te maken of om de specs vrij te geven.
Mjah, ik wil toch niet te diep echt op hardware dingen ingaan. De grens ligt bij mij toch wel op randapparatuur als een scanner en een printer.
Het worden geen allesomvattende reviews he ;)
Anders zijn we over 2 jaar nog niet klaar.

Ik ben het volledig met beelzebubu eens dus :)

beelzebubu. Ik hoop zondag het begin af te hebben.

De stijl is redelijk informeel.

Een stukje inleiding per review is niet verkeerd. Wat installatie cq configuratie mogelijkheden bespreken en wat dingen in het dagelijkse gebruik van het stukje software.
Uiteraard vergezeld van wat screenshots, daar waar mogelijk. Als het om meerdere producten gaat, het liefst een soort van vergelijking ertussen en uiteraard afsluitend met een conclusie, linkjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 17 januari 2002 02:12 schreef janjanjansen het volgende:
Voor wat het waard is , ik vond het een goed en leesbaar verhaal. Active topics heeft je verraden :)
Whehe :+
Damn ik had niet in de gaten dat ie in active topics zou komen |:(

Het verhaal moet nog bijgeschaafd worden ;)
Dit is puur de eerste aanzet. Er zitten sowieso nog wat spelfouten in en bepaalde stukjes lopen nog niet helemaal lekker. Maar dat schaaf ik allemaal op het laatst pas bij. Ik moet de previews van de plaatjes ook nog wat verkleinen.

Ik wil het echter tot zondag wel verborgen houden, waarna jullie je commentaar erop mogen leveren alvorens het gebombardeerd gaat worden tot het sticky reviewdraadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan heb ik een leuk kijkje in de keuken gehad :)
Hebben de meeste n00b-vriendelijke distro's geen manual online staan waar je de instructies kunt lezen met plaatjes hoe een specifieke distro te installeren en te configureren ? Gentoo heeft dat zelfs ;) De hele installatie zou dan met een korte alinea met verwijzingen naar die manuals afgedaan kunnen worden. Anders blijf je bezig met bijwerken van die dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 17 januari 2002 02:26 schreef janjanjansen het volgende:
Dan heb ik een leuk kijkje in de keuken gehad :)
Yupz ;) Je bent in ieder geval niet de enige die het gezien heeft :D
Maar vanaf nu ga ik in een crewforum verder experimenteren. Sorry :P

(voor degenen die niet snappen waar dit over gaat. Ik was in SU bezig met het maken van het stuk. Dit omdat SU volledig invisible is als een draadje gesloten is en ik daar volledige modrechten heb ;) Alleen heb ik daarbij niet aan active topics gedacht |:( )
Hebben de meeste n00b-vriendelijke distro's geen manual online staan waar je de instructies kunt lezen met plaatjes hoe een specifieke distro te installeren en te configureren ? Gentoo heeft dat zelfs ;) De hele installatie zou dan met een korte alinea met verwijzingen naar die manuals afgedaan kunnen worden. Anders blijf je bezig met bijwerken van die dingen...
Mjah, het heeft juist z'n charmes om dit soort verhalen zelf te maken. Het begin is absoluut het meeste werk, vandaar dat ik daarvan ook een groot deel voor mijn rekening wil nemen. Daarna is het bijvoorbeeld elke 5 of 7 dagen een review bijplaatsen. Voor de mensen die iets willen schrijven betekent dit, dat ze zich dus niet enorm hoeven te haasten om het af te krijgen. Daarnaast is er het voordeel (hopelijk) dat er al een aantal reviews klaar staan om gepost te worden, zodat we nooit zonder zitten, mocht het een tijdje wat krapper zijn qua schrijven van reviews.

Maar om op het distro verhaal terug te komen. Het is natuurlijk wel zo, dat uit eventuele handleidingen heel wat info te halen is. ALs je daar een aantrekkelijk verhaal van kan maken, dan is het alleen maar leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op donderdag 17 januari 2002 02:26 schreef janjanjansen het volgende:
Hebben de meeste n00b-vriendelijke distro's geen manual online staan waar je de instructies kunt lezen met plaatjes hoe een specifieke distro te installeren en te configureren ?
Mandrake heeft dat in ieder geval wel.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
* Anoniem: 27915 schopje *

Moet wel een beetje onder de aandacht blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 18 januari 2002 12:52 schreef beelzebubu het volgende:
* Anoniem: 13874 schopje *

Moet wel een beetje onder de aandacht blijven ;)
Uiteraard. ;)

Zowel het stuk over GNOME als KDE zijn inmiddels klaar (op controle na dan). Ik ga dus vandaag beginnen aan de applicaties en hoop dat zondag klaar te hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
We mogen vast wel een preview zien :? >:) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op vrijdag 18 januari 2002 21:23 schreef beelzebubu het volgende:
En zo niet, dan kunnen we altijd het review in de grond boren d.m.v. kritische vragen/opmnerkingen :D :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 18 januari 2002 21:23 schreef beelzebubu het volgende:
Lijkt er wel op:
Ik wil het echter tot zondag wel verborgen houden, waarna jullie je commentaar erop mogen leveren alvorens het gebombardeerd gaat worden tot het sticky reviewdraadje.
* odysseus is benieuwd...en best bereid om mee te helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 18 januari 2002 21:28 schreef odysseus het volgende:
Lijkt er wel op:
:'(

Wij, als officiele medewerkers aan dit gebeuren, mogen toch wel een voorproefje krijgen :? Desnoods prive in de mailbox ofzo :P

developers hebben ook altijd access tot een release voordat de release officieel is uitgegeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stelletje stukken ongeduld :+ ;)

Zoals ik al zei, hoop ik het zondag af te hebben. Dan komt hij online te staan en mogen jullie het zoveel de grond in boren als jullie zelf willen ;)

Toevoegingen/ verwijderingen worden door jullie bepaald.
De reviews die daarna komen, zullen (hopelijk) zoveel mogelijk door jullie zelf geschreven worden. Dus dan heb je helemaal vrijheid erin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

* moto-moi Is bezig met de SuSE network-bootdisks te downloaden, ik heb een HDtje gevonden van 13 gig ofzo, dus ik ga morgen bezig met een review te schrijven over de installatie.. Wish me luck :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mooi, dan ga ik binnenkort eens aan een stukje over audio, video, multimedia, tv etc. beginnen (players en editors) :)

Ennuh Nelske, kom je er nu pas achter dat ik ongeduldig ben :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 18 januari 2002 22:08 schreef beelzebubu het volgende:
Ennuh Nelske, kom je er nu pas achter dat ik ongeduldig ben :? :P
:X :X ;)

Nadat ik dit af heb en het screenshotdraadje gedaan heb, hoop ik een review te maken over het installeren van Mandrake Linux :)

Mensen die meer distro's willen behandelen (of behandeld willen zien) speak up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 18 januari 2002 22:12 schreef nelske het volgende:
Mensen die meer distro's willen behandelen (of behandeld willen zien) speak up.
Als dat plan van hierboven ergens nog steeds staat om een starters-distro, een iets lastiger distro en een echt gevorderde distro te behandelen, dan gaat Mandrake voor de eerste groep. De tweede groep weet ik niet echt een goede kandidaat voor, maar het zou wel handig zijn als het niet al te veel lijkt op de installatie van Mandrake (lijken die dingen eigenlijk op elkaar :? . Ik heb in geen tijden een distributie geinstalleerd...). Als gevorderde distributie ben ik voor Debian. Slackware zou natuurlijk ook een optie zijn, maar ik denk dat als je een beetje variatie aan wilt brengen Debian de betere keuze is gezien de niet-zo-standaard configuratie (kernelconfig tijdens install, dat soort dingen). Daarnaast is voor veel mensen - die hebben horen zeggen dat de Debian-installatie lastig is - het installeren toch hetgeen hen van Debian weghoudt, iets wat bij Slackware minder het geval is. Mijn stem gaat dus uit naar Debian.
Als derde distributie zou je dan nog SuSE kunnen doen, Yast(2) is vrij bekend en dus wel leuk om te laten zien. Probleem is alleen dat SuSE niet als ISO te downloaden is, dus mocht er niemand zo'n ding thuis hebben liggen dan wordt het behandelen ervan wat lastig.

* odysseus vraagt zich af of ook Debian GNU/Hurd een keer aan de beurt kan komen...is wel geen linux, maar wel Debian natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zou eigenlijk voor een review alle vijf de grote distro's zijn: suse, redhat, mdk, slack en debian. Dan heb je namelijk een heel complete picture - dit zijn toch de grootste distro's van het moment... Anders heb je weer zo erg het gevoel dat je iets maar half doet en dat je iets niet meeneemt, snap je?

suse behandelen vind ik sowieso een goed idee, van de reviews die ik ervan gezien heb is dit een absolute aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op vrijdag 18 januari 2002 22:35 schreef beelzebubu het volgende:
suse behandelen vind ik sowieso een goed idee, van de reviews die ik ervan gezien heb is dit een absolute aanrader!
Niet zo hebberig kijken jij! SuSE is van mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yupz. Mandrake is de beginnersdistro uit het rijtje.
Ik zie SuSe als de distro ertussenin (is moto-moi mee bezig)
Daarnaast is zwik met slack bezig voor zover ik begrepen heb. Dit is uiteraard een gevorderde distro. Eerlijk gezegd zou ik ook graag Debian besproken hebben, vanwege apt-get (iets wat toch veel mensen zal aanspreken).

Zoals ik al zei, mogen er best meer distro's besproken worden (hoewel het er natuurlijk niet te veel moeten worden).

Zeker als de beginfase voorbij is en er dus geen volgorde meer in de reviews zitten, kunnen dingen als GNU/Hurd uiteraard gewoon aan de orde komen of bijvoorbeeld een BSD op de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 18 januari 2002 22:35 schreef beelzebubu het volgende:
Ik zou eigenlijk voor een review alle vijf de grote distro's zijn: suse, redhat, mdk, slack en debian. Dan heb je namelijk een heel complete picture - dit zijn toch de grootste distro's van het moment... Anders heb je weer zo erg het gevoel dat je iets maar half doet en dat je iets niet meeneemt, snap je?

Vind ik ook een goed idee. Probleem is wel dat we leuk kunnen zeggen, dat er veel stukjes geschreven moeten worden, maar het moet allemaal wel getypt worden he ;)

Ofwel er moet voldoende animo zijn om de stukjes te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Ik hoor net van moto-moi dat RedHat nog vrij is... mag ik die opeisen? :P

PSN: Houtvlot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 18 januari 2002 22:42 schreef dinges het volgende:
Ik hoor net van moto-moi dat RedHat nog vrij is... mag ik die opeisen? :P
Bij deze >:)
Dan is er alleen nog Debian over :P

Wie beidt het meeste? >:) ;)

[edit]
Tipje: Als je overigens op internet geen screenshots kan vinden van de installatie van de distro die je wil behandelen, dan is het verstandig om de distro met VMWare te installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 18 januari 2002 22:44 schreef nelske het volgende:

[..]

Bij deze >:)
Dan is er alleen nog Debian over :P

Wie beidt het meeste? >:) ;)

[edit]
Tipje: Als je overigens op internet geen screenshots kan vinden van de installatie van de distro die je wil behandelen, dan is het verstandig om de distro met VMWare te installeren ;)
Mijn laptopje heeft nog wel wat HD ruimte over (staat al debian op, doe ik er nog een debian overheen :P). Kan ik de kosten voor VMware bij jou declareren, Nelske :? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmzz, * Anoniem: 13874 kijkt Jotti een keer lief aan :P ;)

VMware kan je voor beperkte duur gratis gebruiken ;)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste