Gisteren ben ik o.a. naar aanleiding van deze thread weer is Mandrake Linux gaan installeren, na dat het een paar maanden van m'n computer af was geweest, omdat ik een harde schijf aan m'n vader had 'uitgeleend'.
Het installeren van Mandrake 8.1 liep vlekkeloos niets op aan te merken, behalve dat de printer in het netwerk (HP 560C) het niet gelijk deed, maargoed dat zal wel aan mij liggen.
Maar dan... Dan wil je gaan werken zoals je gewent was. Ik zit veel op MSN en ICQ dus ik ga op zoek naar een IM die beide kan, na lang zoeken blijkt dat dit Everybuddy en Jabber zijn. Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar Everybuddy, RPM gedownload geinstalleerd ging allemaal netjes. Maar toen wilde ik Everybuddy starten, nergens een icoon of programma groep te bekennen, als voormalig windows gebruiker verwacht ik toch zoiets. Ondanks dat ik Linux-n00b ben (heb wel vaker linux geinstalled gehad, maar nooit echt ver mee gekomen), kwam ik op het idee de Gnome console erbij te pakken en Everybuddy in te tikken en zowaar het startte. Ik m'n gegevens ingevuld en tadaa, MSN could not be logged in. ICQ lukte wel, dus ik zoek het ICQ nummer van een vriend van me op verstuur een ICQ'tje. In de console verschijnt een keurige debug error, maar ik schiet er niks mee op want het bericht is niet verstuurd. Jabber geprobeerd daar ligt de ICQ service van plat en ondanks dat ik op Available sta heeft niemand me aangesproken, maargoed dat kan op maandagmorgen natuurlijk heel goed
Mozilla is nog versie 0.9.4 dus ik wil naar 0.9.7 ik de installer gedownload 'geunzipped' (sorry voor de windows termen) en de installer gestart. Deze download dan vrolijk alles en vervolgens gebeurd er... NIKS. Ja dan weet ik het ook niet meer.
Opera installeerde wel vlot, maar is nog dusdanig onder-ontwikkeld dat het voor Linux niet echt (mooi) bruikbaar is. Lettertypes die ik Linux toch al niet zo geweldig zijn zijn Opera helemaal om te

(en er is geloof ik wel een omslachtige manier om ze wel mooi te krijgen, maar die kan ik nergens vinden en dan nog het laat mooi zien wat er nog ontbreekt in de Linux-desktop omgeving).
Vervolgens wil je natuurlijk een MP3'tje bij je 'werk' goed ik start XMMS en laad een MP3'tje (mounten werkte nu gelukkig wel helemaal zoals ik wil, bij Suse 6.2 destijds lukte het zelfs niet als ik de code uit het handboek overnam). XMMS wil hem gaan afspelen en dan een error, het apparaat was al bezet of niet goed geinstalleerd of ik had een verkeerde output-plugin geselecteerd. Gezocht via de hardware tool van Mandrake naar het probleem... Geluidskaart geprobeerd geen geluid uit te krijgen, andere geselecteerd en toen kreeg ik te zien 'DSP not available' ik de oude weer geselecteerd op 'OK' gedrukt en hij ging weer testen CRASH alles stond vast na 2 minuten maar een harde reset gedaan. Daarna moest Linux natuurlijk weer het hele filesystem herstellen, maargoed moet in W2k ook weleens (alhoewel ik op zich daar heel tevreden over ben, maar dat is een andere discussie). Na de herstart begint XMMS vrolijk met afspelen, maar geen geluid te vinden. Allereerst blijkt in XMMS het wave volume op nul te staan, voluit, maar nog steeds geen geluid te horen. Dus ik wil ESD volume starten 'Error: try esd at prompt' ik dat geprobeerd geen kick. Uiteindelijk vind ik dan de andere audio mixer onder applets (dat is wel een van de beste vindingen in Gnome

) blijkt hij op 'Mute' te staan voluit en het werkt gelijk, maar het is gewoon zo dom, het is dat ik vandaag ziek thuis en tijd ff niet zoveel uit maakt, maar anders had ik het allang opgegeven.
Inmiddels begint de resolutie van 1024*768 me al aardig m'n strot uit te komen en wil naar de resolutie van 1152*864 lijkt misschien een klein verschil, maar in de praktijk voel ik me d'r een stuk prettiger bij, ik start het Mandrake Control Center op en ga naar de instellingen van de monitor en videokaart. Stel alles in, een paar grote klappen en weer 1024*768 error, maar wat voor, enige hint 'Reset settings'. Alles opnieuw van videokaart tot monitor inclusief allerlei kleine dingetjes daar tussen in, weer dezelfde error, ja het zal vast wel kunnen hoor en ik heb het met de KDE welis op die resolutie gekregen, maar gebruiks vriendelijk ho maar.
Ondertussen terwijl ik dit stuk zit te tikken merk ik weer van die irritante bugs, de cursor is soms niet te zien je weet dus niet waar je tikt na ' moet je eerste een spatie tikken anders ben je de letter daarna kwijt en dat terwijl het alleen maar nodig is bij e en o voor het accent, een dubbel aanhalingsteken in een textarea tikken blijkt geheel onmogelijk terwijl m'n toetsenbord toch echt op US-International staat.Ook werkt CTRL-A (alles selecteren) niet bijvoorbeeld de cursor springt slechts terug naar het begin van de regel allemaal dat soort kleine maar o zo irritante dingen.
Ik wil niet flamen tegen Gnome/KDE/Linux ofzo want het werkt best wel goed en er zitten een hoop doordachte en goede dingen in, maar dit zijn van die vreselijk irritante problemen waar je je als n00b helemaal rot naar zoekt en die er voor zorgen dat je afhaakt.
[Even kort nog ten opzichte waarvan ik het vergelijk is w2k, Opera voor windows, Winamp, ICQ en MSN van de bedenkers van het protocol (dus geen trillian e.d.)]