Linux op de Desktop **NOS-idee; Feedback gewenst**

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 2.510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yupz, daar mogen iets meer enters in ;)

Echter niet te veel. Het moet geen alinea festijn worden.
Probleem is alleen dat het in de HTML-editor (quanta plus :P ) er net iets anders uitziet dan hier op GoT :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

Nakebod

Nope.

Hmmz ja, quanta.. ken het probleem, niet echt de fijnste, daarom meestal maar gewoon teksteditor :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

nelske kan dat lettertype wat kleiner :P

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 22:22 schreef Nakebod het volgende:
Hmmz ja, quanta.. ken het probleem, niet echt de fijnste, daarom meestal maar gewoon teksteditor :)
Hmzz, ik heb nooit problemen met quanta. Ik vind het best een fijne editor :)

Ligt meer aan Topix :X
Op zondag 13 januari 2002 22:23 schreef Servowire het volgende:
nelske kan dat lettertype wat kleiner :P
<H2>Wat zeg je?</H2>.

Mjah ik zal ernaar kijken om dat lettertype gelijk te krijgen aan de grootte die hier op GoT gebruikt wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nelske, waarom heb jij die vage vis in je taakbalk staan :? :P Ik dacht/hoopte dat ik de enige was die zo gek was :D Blijkt opeens half GoT verslaafd aan dat ding :? :D :P
code:
1
2
3
Wanda the fish says:
The covers of this book are too far apart.
        -- Book review by Ambrose Bierce.

:D

Wat een wijsheid :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens ook truetype fonts geinstalleerd... Zal morgen ff nieuwe screenies maken, zijn diegenen die geilen op fonts ook weer blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi gedaan nelske (en anderen :). Als het hele artikel zo wordt dan zal dat zeker vele newbies aantrekken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 22:04

RG

Lambda

Ik heb nog 2 coole shots van nautilus.

Voorbeeld afbeeldingen: http://images.elle.dhs.org/screenshots/gnome/nautilus_images.png
Muziek luisteren: http://images.elle.dhs.org/screenshots/gnome/nautilus_music.png

Verder staan er op mijn server een hele berg aan screenshots. Misschien hebbie er wat aan.

[deze advertentieruimte is te koop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier nog snel ff mijn truetype screenies (XMMS/AbiWord/Galeon, de rest had geen last van de non-truetype-madness)...

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-gnome-desktop-tt-galeon-klein.png
Galeon

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-gnome-desktop-tt-abiword-klein.png
AbiWord

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-general-desktop-tt-xmms-audio-klein.png
XMMS die audio afspeelt

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-general-desktop-tt-xmms-video-klein.png
XMMS die video afspeelt

*D

En hier Gnumeric met grafiekjes (de vorige had geen grafiekjes, was ik te lui voor :P)

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-gnome-desktop-tt-gnumeric-klein.png
Gnumeric met grafiekjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 17:23
Wat ik zo zie her en der, doen de KDE desktop en de Gnome desktop niet echt veel voor elkaar onder. Ik Nautilus zie je dezelfde mogelijkheden als Konquerer. Ik heb alleen nog maar KDE 2.2.2 echt actief gebruikt, en vind het VEEL flexibeler dan Windows. Met name konquerer bied veel handige mogelijkheden die ze voor IE nog moeten gaan bedenken.

Alleen nog eens Photoshop voor Linux, en het zou helemaal compleet zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:01

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 14 januari 2002 01:21 schreef msturm10 het volgende:
Alleen nog eens Photoshop voor Linux, en het zou helemaal compleet zijn :)
Gimp?
Ja, ik weet het, de Gimp is anders, maar bij mijn weten doet hij niet of nauwelijks onder qua mogelijkheden...
Ik kan me vergissen, ik heb nooit photoshop gebruikt, maar wel een aantal keer de Gimp, en als ik zie wat sommige mensen ermee maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtig gedaan Topicstarter echt een compliment waard.
Ik heb het ook daarna geprobeerd om iets met linux te doen, maar helaas werd de scanner en de printer niet ondersteunt door suse en redhat, alleen de basis functies van de printer meer niet. En dat maakt zo'n typemiep idee gelijk al bijzonder zwak. Want een foto scanne gaat niet, en grafisch afdrukken (dorpsblaadje) is ook niet mogelijk. Misschien breekt Linux daarom nog steeds niet door bij de simpele typemiep en andere windows consumenten. Ik wet het, de fabrikanten willen gewoon geen drivers ontwikkelen, maar helaas hangt 99% van de consumenten daar toch nog steeds vanaf. Maar heel goed uitgelegd en mooie screenshots. Ik ga maar weer terug naar onze Bill software (helaas). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet eens zo'n gek idee nee.. Ik ben misschien ook wel bereid om eens een review achtige roundup te doen van de verschillende distributies. De installatieprocedure, meegeleverde software etc..
Dat lijkt me nueens een echt goed idee, want ik denk dat de meeste nog steeds afhaken omdat de meeste beprekingen en al het andere papierwerk in het engels is. Ik spreek hier uit naam van zo'n 14 computer mensen die het allemaal wel willen proberen maar nog steeds hun nek breken, zoals ik over al dat technische engels wat inherent is aan linux. En dat schrikt de meeste nog steeds af. Want de bladen die wel eens Linux bespreken dan het ook meestal erg kort en erg onvolledig. Maar dat is mijn simpele newbie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

Nakebod

Nope.

Moria:
Ik wet het, de fabrikanten willen gewoon geen drivers ontwikkelen
Klopt, maar daarvoor zijn de meer dan gevorderde Linux users die ook nog eens goed kunnen programeren, en die flatsen op 1 of andere manier goede drivers in elkaar :)

Het valt mij steeds op, Linux Mandrake 8.1 die ik hier gebruik, hoeveel die standaard wel niet ondersteund, tv kaart, vrij nieuwe webcam, had ik met mdk 7.2 dus niet, hij herkende me tv kaart wel, alleen deed nix :)

(Ps: Ik merk dat ik soms ineens langere downtime heb, hier dat topic over [topic=379552] en dat daarom de plaatjes in mijn stukje, over networking, soms het dus wel eens niet doen.. )

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Een verdere toelichting op evolution mag nog wel.
Een aantal features die ik er wel goed aan vond zijn

- Summary page waar je een eigen selectie van nieuws kan selecteren. I.e. als evolution opstart zie je de headlines van je favoriete sites.
- Virtual folders: Heel makkelijk voor het beheren van email van gebruikers/groupen/mailinglist. Je selecteert bv 1 mailtje van een mailinglist en zegt dat je er een virtuele folder van wilt, je klikt ok en voila.
- De mail filters zijn makkelijker in te stellen als bij outlook, en bij outlook zijn ze al verdomd makkelijk in te stellen.
-Concurrent receive and send: als je meerdere accounts hebt dan popt en verstuurt hij mailtjes parallel ipv deze achter elkaar te doen!

[edit] tikfouten

Heb laatst bij een vriend 2 weken een mandrake8/kde bak neergezet en hij doet alleen maar web,mail,msn,mp3 via isdn en die was er wel tevreden over en kon het ook gebruiken zonder problemen. Jammer dat ie nu xp draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote

Het valt mij steeds op, Linux Mandrake 8.1 die ik hier

[/quote]

Ja ik weet eigenlijk niet of dit hier thuishoort, maar hier begint eigenlijk de ellende al voor de newbie. Als je naar de mandrake site gaat, om het te downloaden dan krijg je gelijk een x aantal mappen voor je neus geduwd waar je dan op de één of andere manier moet kiezen wat je nodig heb. Als je gewoon de 8.1/i586 downloadmap inklikt krijg je weer een gigantische hoeveelheid andere mappen voor je neus, en daar gaan de meeste linux newbies al op hun platte b.k, want men komt ook nog eens in de FTP terecht, waar 99% van de windows gebruikers niet eens weten hoe dat werkt.

Dat is dan meestal einde linux verhaal voor de meeste onder de windows gebruikers. Want hetzelfde kom je ook tegen op al de andere linux distributie site's. Dan kun je nog ISO's downloaden, maar zeker niet iedereen heeft een cd-brander aan boord van zijn of haar computer. En dan sluit ik mezelf dus ook even niet uit. Om nu een ftp b.v. cuteftp op schijf te zetten om eens een keertje te gebruiken is iets wat ik en met mij nog vele duizenden anderen niet zo gauw zullen doen, omdat het zeer zeldzaam wordt gebruikt op onze computers. En veel programma's betekent meestal veel problemen met Windows OS'en, en dat is nu iets waar de grijze gebruiker niet echt op zit te wachten, die is al blij dat het werkt!!!!

Sorry voor deze reactie, maar de gedachte erachter is dat het ophalen van zo'n distributie al voor veel problemen zorgt bij de meeste senior gebruikers (50+) die in principe de meeste tijd hebben (VUT) etc etc. En dat schrikt de meeste al af. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:13

jep

In de faQ staat hoe je goedkoop aan kant en klare cd'tjes kunt komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de faQ staat hoe je goedkoop aan kant en klare cd'tjes kunt komen :)
(let wel: dus geen handleidingen) en daar begint dus de realiteit. De jongeren daargelaten, maar de ouderen (ik) dus en vele anderen ouderen met hun schoolengels lopen daar dus al vast. Want het is voor ons al moeilijker vanwege de engelse les die wij ooit hebben gehad, en dan moeten we het ook nog eens zonder manuals doen. Dat werkt gewoon niet in de praktijk, en dat is denk ik ook één van de redenen dat er duizenden bij het Windows OS blijven. Want het is in het nederlands te verkrijgen, en alle updates ook. Verder kun je gewoon alles automatisch laten updaten, en dat is iets wat ontzettend veel mensen graag zien, en dan b.v. tientallen keren opstarten voor lief nemen. En daar wordt dan op gereageerd meestal met (je moet er wat) voor doen. Maar zo ligt iets in werkelijkheid totaal niet en dat wordt wel eens vergeten. Ik zou van de 16 miljoen nederlanders het aantal newbies die het graag wel eens willen proberen om LINUX te installeren niet graag te eten geven, maar het is zeker voor ouderen onder ons een te onvriendlijk OS om maar even mee te starten en dat is met windows gewoon niet zo. En we willen allemaal iets doen met de computer, en niet alleen maar configureren, opschonen etc etc, en daar is windows gewoon enorm in het voordeel mee, ondanks de vele vastlopers die ik hoor van mensen. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Laatst online: 18:56
Gisteren ben ik o.a. naar aanleiding van deze thread weer is Mandrake Linux gaan installeren, na dat het een paar maanden van m'n computer af was geweest, omdat ik een harde schijf aan m'n vader had 'uitgeleend'.

Het installeren van Mandrake 8.1 liep vlekkeloos niets op aan te merken, behalve dat de printer in het netwerk (HP 560C) het niet gelijk deed, maargoed dat zal wel aan mij liggen.

Maar dan... Dan wil je gaan werken zoals je gewent was. Ik zit veel op MSN en ICQ dus ik ga op zoek naar een IM die beide kan, na lang zoeken blijkt dat dit Everybuddy en Jabber zijn. Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar Everybuddy, RPM gedownload geinstalleerd ging allemaal netjes. Maar toen wilde ik Everybuddy starten, nergens een icoon of programma groep te bekennen, als voormalig windows gebruiker verwacht ik toch zoiets. Ondanks dat ik Linux-n00b ben (heb wel vaker linux geinstalled gehad, maar nooit echt ver mee gekomen), kwam ik op het idee de Gnome console erbij te pakken en Everybuddy in te tikken en zowaar het startte. Ik m'n gegevens ingevuld en tadaa, MSN could not be logged in. ICQ lukte wel, dus ik zoek het ICQ nummer van een vriend van me op verstuur een ICQ'tje. In de console verschijnt een keurige debug error, maar ik schiet er niks mee op want het bericht is niet verstuurd. Jabber geprobeerd daar ligt de ICQ service van plat en ondanks dat ik op Available sta heeft niemand me aangesproken, maargoed dat kan op maandagmorgen natuurlijk heel goed :)

Mozilla is nog versie 0.9.4 dus ik wil naar 0.9.7 ik de installer gedownload 'geunzipped' (sorry voor de windows termen) en de installer gestart. Deze download dan vrolijk alles en vervolgens gebeurd er... NIKS. Ja dan weet ik het ook niet meer.

Opera installeerde wel vlot, maar is nog dusdanig onder-ontwikkeld dat het voor Linux niet echt (mooi) bruikbaar is. Lettertypes die ik Linux toch al niet zo geweldig zijn zijn Opera helemaal om te :r (en er is geloof ik wel een omslachtige manier om ze wel mooi te krijgen, maar die kan ik nergens vinden en dan nog het laat mooi zien wat er nog ontbreekt in de Linux-desktop omgeving).

Vervolgens wil je natuurlijk een MP3'tje bij je 'werk' goed ik start XMMS en laad een MP3'tje (mounten werkte nu gelukkig wel helemaal zoals ik wil, bij Suse 6.2 destijds lukte het zelfs niet als ik de code uit het handboek overnam). XMMS wil hem gaan afspelen en dan een error, het apparaat was al bezet of niet goed geinstalleerd of ik had een verkeerde output-plugin geselecteerd. Gezocht via de hardware tool van Mandrake naar het probleem... Geluidskaart geprobeerd geen geluid uit te krijgen, andere geselecteerd en toen kreeg ik te zien 'DSP not available' ik de oude weer geselecteerd op 'OK' gedrukt en hij ging weer testen CRASH alles stond vast na 2 minuten maar een harde reset gedaan. Daarna moest Linux natuurlijk weer het hele filesystem herstellen, maargoed moet in W2k ook weleens (alhoewel ik op zich daar heel tevreden over ben, maar dat is een andere discussie). Na de herstart begint XMMS vrolijk met afspelen, maar geen geluid te vinden. Allereerst blijkt in XMMS het wave volume op nul te staan, voluit, maar nog steeds geen geluid te horen. Dus ik wil ESD volume starten 'Error: try esd at prompt' ik dat geprobeerd geen kick. Uiteindelijk vind ik dan de andere audio mixer onder applets (dat is wel een van de beste vindingen in Gnome :)) blijkt hij op 'Mute' te staan voluit en het werkt gelijk, maar het is gewoon zo dom, het is dat ik vandaag ziek thuis en tijd ff niet zoveel uit maakt, maar anders had ik het allang opgegeven.

Inmiddels begint de resolutie van 1024*768 me al aardig m'n strot uit te komen en wil naar de resolutie van 1152*864 lijkt misschien een klein verschil, maar in de praktijk voel ik me d'r een stuk prettiger bij, ik start het Mandrake Control Center op en ga naar de instellingen van de monitor en videokaart. Stel alles in, een paar grote klappen en weer 1024*768 error, maar wat voor, enige hint 'Reset settings'. Alles opnieuw van videokaart tot monitor inclusief allerlei kleine dingetjes daar tussen in, weer dezelfde error, ja het zal vast wel kunnen hoor en ik heb het met de KDE welis op die resolutie gekregen, maar gebruiks vriendelijk ho maar.

Ondertussen terwijl ik dit stuk zit te tikken merk ik weer van die irritante bugs, de cursor is soms niet te zien je weet dus niet waar je tikt na ' moet je eerste een spatie tikken anders ben je de letter daarna kwijt en dat terwijl het alleen maar nodig is bij e en o voor het accent, een dubbel aanhalingsteken in een textarea tikken blijkt geheel onmogelijk terwijl m'n toetsenbord toch echt op US-International staat.Ook werkt CTRL-A (alles selecteren) niet bijvoorbeeld de cursor springt slechts terug naar het begin van de regel allemaal dat soort kleine maar o zo irritante dingen.

Ik wil niet flamen tegen Gnome/KDE/Linux ofzo want het werkt best wel goed en er zitten een hoop doordachte en goede dingen in, maar dit zijn van die vreselijk irritante problemen waar je je als n00b helemaal rot naar zoekt en die er voor zorgen dat je afhaakt.

[Even kort nog ten opzichte waarvan ik het vergelijk is w2k, Opera voor windows, Winamp, ICQ en MSN van de bedenkers van het protocol (dus geen trillian e.d.)]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de hierboven gegeven reactie precies een paar van de problemen omschrijft waar je als newbie tegen aan kan lopen, ondanks dat dit persoon er al vaker mee is bezig geweest. En dat is dus realiteit, en er zullen zeker nog honderden zoniet duizenden andere onhebbelijkheidjes zijn. En dan haken toch de meeste oudbies 50+ af, want net zoals ik al eerder opmerkte, we willen graag wat doen met de computer al is het de foto's van de poes bewerken. En de meeste uitzonderingen natuurlijk daargelaten hebben gewoon geen zin om hele dagen en weken te configureren en fouten oplossen, updates halen en zoeken op de vele Linuxsites die er zijn omdat we ook nog eens niet op een kabel zitten of mxstream hebben. Zeker als je in de VUT zit gedwongen of niet zijn toch de kosten voor de gemiddelde ouderen te hoog, vooral om met een modem naar allerlei engelse HOWTO'S te zoeken en te downloaden.

Ik weet het, ik zwets misschien te veel maar dat gezwets is niet een Utopie maar de echte werkelijkheid en daar moeten we het anno 2002 toch mee doen. Dus heren verenig u en kom eens met een nederlandse distributie en niet zo'n slecht vertaalde Suse distibutie als dat mogelijk zou zijn dan zullen zelfs de ouderen onder ons graag hun buidel opentrekken ondanks dat het dan één maand brood eten wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Op maandag 14 januari 2002 12:32 schreef llevering het volgende:
Maar dan... Dan wil je gaan werken zoals je gewent was. Ik zit veel op MSN en ICQ dus ik ga op zoek naar een IM die beide kan, na lang zoeken blijkt dat dit Everybuddy en Jabber zijn.
Er is ook nog gaim die ik naar alle tevredenheid gebruik.
Ondertussen terwijl ik dit stuk zit te tikken merk ik weer van die irritante bugs, de cursor is soms niet te zien je weet dus niet waar je tikt na ' moet je eerste een spatie tikken anders ben je de letter daarna kwijt en dat terwijl het alleen maar nodig is bij e en o voor het accent, een dubbel aanhalingsteken in een textarea tikken blijkt geheel onmogelijk terwijl m'n toetsenbord toch echt op US-International staat.Ook werkt CTRL-A (alles selecteren) niet bijvoorbeeld de cursor springt slechts terug naar het begin van de regel allemaal dat soort kleine maar o zo irritante dingen.
Sorry maar control codes zijn onder unix nee eenmaal anders gedefinieerd. CTRL-A hoor idd naar het begin van de regel te gaan CTRL-e naar het einde CTRL-s stop CTRL-q continue en ga zo maar door. Ik snap wel dat je alles zo gebruiksvriendelijk wilt hebben maar ben ik een paar dingen gewend die onder windows niet werken. Maar dat noem ik dan geen bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Inmiddels via een hoop geklooi via Drakfonts alle windows lettertypes overgenomen en dat maakt het gelijk al een stuk beter, hierdoor is Opera ook gelijk bruikbaar geworden :)

Maar hoe ik het precies heb opgelost weet ik niet, wel weet ik dat ik tussendoor weer Mandrake Control Center moest herstarten omdat de lijst van lettertypes anders niet goed geupdate werd :? dat soort vreemde dingetjes.

Het gemis van de cursor vind ik nog steeds het grootste probleem, maar dat blijkt (gelukkig) Mozilla gerelateerd, dus ik ga weer verder in m'n favoriete browser Opera :)

Zelf denk dat de hoeveelheid documentatie op dit moment het grootste probleem van Linux is. Bij Beos is nagenoeg geen documentatie en toch kan ik daar uitstekend mee uit te voeten, ik denk dat vooral het ordenen van de informatie flink wel zal helpen. Maar het grootste probleem is toch wel dat je steeds documentatie nodig hebt, dingen die normaal gesproken vanzelf gaan, lukken voor geen meter in Gnome, zoiets als hoe voeg ik een icoon toe aan m?n desktop? Het zijn vaak de kleine dingen waar het hem in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 09:27
installatie van mandrake(8.0) kon hier gewoon helemaal in het nederlands (8.1 kan dat dus waarschijnlijk ook allemaal) verder kan je taal instellingen ook doorlaten werken op je window manager e.d. (dit is iig mijn ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Op maandag 14 januari 2002 13:09 schreef it0 het volgende:

[..]

Er is ook nog gaim die ik naar alle tevredenheid gebruik.
Thnx, zal ik is proberen, want nu ook weer MSN werkte dus, krijg ik een MSN van een vriendin van me, gaat er geen 'vinkje' af hoe moet ik dan ruiken dat ik een bericht heb :?
[..]

Sorry maar control codes zijn onder unix nee eenmaal anders gedefinieerd. CTRL-A hoor idd naar het begin van de regel te gaan CTRL-e naar het einde CTRL-s stop CTRL-q continue en ga zo maar door. Ik snap wel dat je alles zo gebruiksvriendelijk wilt hebben maar ben ik een paar dingen gewend die onder windows niet werken. Maar dat noem ik dan geen bug.
Prima wil ik best accepteren maar zorg dan dat het niet achter Select All in het menu Edit staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Op maandag 14 januari 2002 13:14 schreef kroeske het volgende:
installatie van mandrake(8.0) kon hier gewoon helemaal in het nederlands (8.1 kan dat dus waarschijnlijk ook allemaal) verder kan je taal instellingen ook doorlaten werken op je window manager e.d. (dit is iig mijn ervaring)
Er is idd een mogelijkheid, ik heb gewoon engels genomen na mijn ervaring met de SuSe distributie dus dat zou Moria kunnen proberen :) Zelf heb ik geen problemen met Engels dus daar zal je mij niet over horen klagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een reële reply hierop...
Op maandag 14 januari 2002 12:32 schreef llevering het volgende:
Gisteren ben ik o.a. naar aanleiding van deze thread weer is Mandrake Linux gaan installeren
Kijk uit, verwacht niet dat Mandrake van drie maand geleden doet wat wij hierboven vertellen. Ik ben developer, de meeste mensen hier zijn developers of testers. Wat wij hier laten zien is wat over een half jaar ofzo pas de standaard is!!! Tegen die tijd zitten wij alweer over Gnome-2/KDE-3 te verhalen.

Er staat niet voor niks als laatste regeltje in mijn topic-opener:
Linux op de desktop kan, het is wachten op de laatste stap van bedrijven als redhat en mandrake!
oftewel, Mandrake en Redhat die jij installeert hebben dit nog niet, daarvoor zul je op hun eerstvolgende versie moeten wachten!

Ook op fok!forum heb ik dat verschillende keren moeten herhalen, maar helaas is het echt zo erg. Als ik het over LICQ heb dan heb ik het over de CVS versie van LICQ-1.1.0, niet over 1.0.3 die waarschijnlijk bij Mandrake zat, want die gebruikt ICQ protocol V7, LICQ-1.1.0/CVS gebruikt ICQ protocol V8. Dit zegt je waarschijnlijk niks, maar het is vrij simpel: de "gemiddelde gebruiker" zal helaas gewoon ff moeten wachten op de volgende versie van Suse/Mandrake/Redhat. De oude versies bevatten grote delen van bovenstaande software gewoon nog niet.

Verkijk je hier overigens niet op, in windows is dit exact hetzelfde. Sommige mensen in Amerika zitten nu al Warcraft-III te betatesten, ik kan slechts kwijlend toekijken en afwachten totdat dat ding netjes in de winkel ligt...
MSN en ICQ
ICQ heb ik hierboven uitgelegd. MSN moet ik eerlijk zeggen dat ik everybuddy een ramp vind, daarom heb ik hierboven kmerlin besproken, ziet er vrijwel hetzelfde uit als windows' MSN :)
start menu icons
Ook hiervoor geldt: wacht op de nieuwste versies van Redhat/Suse/Mandrake. Hun installatie-RPMs bevatten altijd desktop icons
edit:
en start menu entries
voor KDE/Gnome.

Conclusie: ik raad je echt aan te wachten op de nieuwste versies van Redhat, Mandrake of Suse. En dat geldt eigenlijk voor iedereen die n.a.v. dit topic linux wil installeren. Als je de huidige versie van Mandrake gaat installeren zul je hevig teleurgesteld zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
[b]Op maandag 14 januari 2002 13:20 schreef beelzebubu iets dat ik herkende :P
Het probleem is dat dit nu al sinds 1998 overal te lezen is nog even geduld nog even een jaartje wachten en elke keer wordt dat weer met een jaartje uitgesteld. Ik vind het leuk om te stoeien en heb er de tijd voor, maar ik probeer even te wijzen op de feiten zoals die er nu liggen en waarom Linux op de desktop nog verder weg is als dat jullie met deze thread afschilderen :)

Ga vooral zo door, want het komt vast wel goed. Maar kijk naar de feiten zoals ze er nu liggen het is nog best een lange weg.

[ik ga weer verder met stoeien GAIM maakte keurig zelf iconen e.d. aan :)]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Even voor alle duidelijkheid, ik wil dus niet nu deze thread stoppen enzo, ga vooral door met die artikelen en zorg dat ze op de frontpage komen want hoe meer mensen enthousiast worden hoe meer feedback hoe beter de ontwikkeling. Bovendien vind ik het gewoon leuk om te lezen :). Maar ik vond een kritische kanttekening op z'n plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 13:41 schreef llevering het volgende:
Het probleem is dat dit nu al sinds 1998 overal te lezen is nog even geduld nog even een jaartje wachten en elke keer wordt dat weer met een jaartje uitgesteld.
Feit is wel dat voor bepaalde mensen hier - diegenen die over de betaversies beschikken en de kennis hebben om handmatig op een unixsysteem deze betaversies te installeren - deze desktop nu hebben die in 1998 beloofd werd. Zelfs mijn zusje - tiepmiep ten top - kon op mijn laptop werken... Dat zegt mijns inziens wel wat (zij kan nog niet eens MSN installeren op win98)... Aan de andere kant is het voor mij dus een hels karwei om al die zooi zo te installeren en configureren - dat moet ik dus allemaal handmatig doen (of je moet debian unstable nemen, zelfs dan is het echter nog behoorlijk wat werk).

Oftewel: wat in 1998 gezegd werd (een bruikbaar systeem, simpel, voor iedereen werkbaar) is nu uitgekomen voor diegenen die weten hoe het te installeren. Het installeren zelf (dus niet de RPMs/red carpet/debian apt, maar echt het source/compileer/configureer werk) is nog steeds niet voor newbies weggelegd. Daarvoor zijn distributies als redhat/mandrake/suse. Dat komt dus in hun volgende versies (mag ik hopen)... En dan is ook voor de newbies de hierboven beschreven desktop eindelijk haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Iedereen kan er op werken als het eenmaal draait, maar voordat het draait. GAIM werkt wel, maar geeft alleen maar 2 protocollen aan er is geen scheiding in MSN/ICQ/enz. werkt voor geen meter bij mij. Kmerlin geeft na ./configure een error en de debian package gaat niet werken op Mandrake. Make wil op zijn beurt weer niet runnen omdat ./configure niet succesvol is afgesloten omdat er geen geldig pad zou zijn :? Dat is nou het probleem waar KDE/Gnome mee zit, als het eenmaal werkt is het leuk, maar daarvoor is het een absolute ramp en als je windows wilt verslaan zul je daar sterk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 14:20 schreef llevering het volgende:
Iedereen kan er op werken als het eenmaal draait, maar voordat het draait. GAIM werkt wel, maar geeft alleen maar 2 protocollen aan er is geen scheiding in MSN/ICQ/enz. werkt voor geen meter bij mij. Kmerlin geeft na ./configure een error en de debian package gaat niet werken op Mandrake. Make wil op zijn beurt weer niet runnen omdat ./configure niet succesvol is afgesloten omdat er geen geldig pad zou zijn :? Dat is nou het probleem waar KDE/Gnome mee zit, als het eenmaal werkt is het leuk, maar daarvoor is het een absolute ramp en als je windows wilt verslaan zul je daar sterk moeten zijn.
Oplossing: RPMs. Verguisd en vervloekt door velen, maar in windows scheept het gemiddelde bedrijf mij ook niet met de source van MS Office op ;). Voor newbies is source-compilen gewoon not-done, die mensen moeten gewoon RPMs hebben. Daarom zeg ik dus ook - nogmaals: wacht op de nieuwe distro's van Redhat/Mandrake/Suse. Je moet echt weten waar je mee bezig bent als je een systeem van de grond af wilt opbouwen (daarom kan LFS ook zo leerzaam zijn :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Op maandag 14 januari 2002 14:27 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Oplossing: RPMs. Verguisd en vervloekt door velen, maar in windows scheept het gemiddelde bedrijf mij ook niet met de source van MS Office op ;). Voor newbies is source-compilen gewoon not-done, die mensen moeten gewoon RPMs hebben. Daarom zeg ik dus ook - nogmaals: wacht op de nieuwe distro's van Redhat/Mandrake/Suse. Je moet echt weten waar je mee bezig bent als je een systeem van de grond af wilt opbouwen (daarom kan LFS ook zo leerzaam zijn :))
RPMs worden helaas niet overal aangeboden, want dat werkt meestal redelijk tot goed, maar Kmerlin biedt ze bijvoorbeeld niet. ;(

Maar ik nog steeds geen goede IM-client gevonden voor MSN. Jabber werkt tot nu toe nog het beste, maar dat is meer de minst slechte keus van allemaal. Kmerlin compileert niet, GAIM daar kan ik geen mensen voor MSN aan toevoegen (zal wel aan mij liggen) hij denkt bij alles dat het een AIM contact is. Jabber geeft geen geluid, maar werkte dan wel. Dat zijn de problemen waar ik in de praktijk tegen aan loop. Zo kijk ik Linux als 'buitenstaander' aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
Op maandag 14 januari 2002 14:35 schreef llevering het volgende:

[..]

RPMs worden helaas niet overal aangeboden, want dat werkt meestal redelijk tot goed, maar Kmerlin biedt ze bijvoorbeeld niet. ;(

Maar ik nog steeds geen goede IM-client gevonden voor MSN. Jabber werkt tot nu toe nog het beste, maar dat is meer de minst slechte keus van allemaal. Kmerlin compileert niet, GAIM daar kan ik geen mensen voor MSN aan toevoegen (zal wel aan mij liggen) hij denkt bij alles dat het een AIM contact is. Jabber geeft geen geluid, maar werkte dan wel. Dat zijn de problemen waar ik in de praktijk tegen aan loop. Zo kijk ik Linux als 'buitenstaander' aan.
Ik ben vannacht wat aan het prutsen geweest met slackware packages. Die zijn dus enorm simpel zelf te maken (naja.. je moet weten hoe je moet compilen, en wat weten van makefiles). Ik heb als test een .tgz gemaakt van kmerlin. Deze checkt niet op dependencies (ik weet eigenlijk niet eens of dat wel kan in slackware, volgens mij niet) maar is wel super simpel te installeren..
code:
1
installpkg kmerlin.tgz

klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 14:35 schreef llevering het volgende:
Niet iedereen biedt ze zelf aan... O.a. omdat KMerlin dus nog in de pre-1.0 fase zit (unstable). Maargoed (ik ben gek |:(): KMerlin x86 RPM (zonet ff snel in elkaar geknutseld - untested, unsupported, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Op maandag 14 januari 2002 15:24 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Niet iedereen biedt ze zelf aan... O.a. omdat KMerlin dus nog in de pre-1.0 fase zit (unstable). Maargoed (ik ben gek |:(): KMerlin x86 RPM (zonet ff snel in elkaar geknutseld - untested, unsupported, etc.)
Heel erg bedankt, kijk dit werkt perfect, LICQ draait nu ook. Dan ben je alweer een heel stuk verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 07:46
Wat zijn dan je problemen met gabber (gnome jabber client)?

Als je daarnaast altijd de nieuwste software wilt gaan draaien raad ik toch debian aan, even wat klooien tijdens de install (en dat vond ik al wel meevallen, ik hoefde alleen mn usb muis,ttf's en unstable sources handmatig te doen) en daarna kun je met apt je lol op...nieuwe gaim nodig? "apt-get install gaim"

Met een beetje mazzel binnenkort "apt-get install task-gnome2-desktop" (oid)

Nog ff wat screenshots van applicaties:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.w.w.vanosch/nautilus_web_klein.jpg
Nautilus als webbrowser met newspanel

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.w.w.vanosch/konqueror-browser_klein.jpg
Konqueror(kde) als web browser

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.w.w.vanosch/konqueror-file_klein.jpg
Konqueror als filemanager

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.w.w.vanosch/nautilus_list_klein.jpg
nautilus als filemanager

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.w.w.vanosch/galeon_klein.jpg
Galeon browser met plastic theme

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.w.w.vanosch/gnome-apt_klein.jpg
Gnome frontend voor APT

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/d.w.w.vanosch/GUI_gnome_vmware_klein.jpg
mijn gnome desktop met vmware(win2k)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Op maandag 14 januari 2002 15:52 schreef blouweKip het volgende:

Wat zijn dan je problemen met gabber (gnome jabber client)?

Als je daarnaast altijd de nieuwste software wilt gaan draaien raad ik toch debian aan, even wat klooien tijdens de install (en dat vond ik al wel meevallen, ik hoefde alleen mn usb muis,ttf's en unstable sources handmatig te doen) en daarna kun je met apt je lol op...nieuwe gaim nodig? "apt-get install gaim"

Met een beetje mazzel binnenkort "apt-get install task-gnome2-desktop" (oid)
Als er een nieuw bericht binnen kwam werd dat niet duidelijk gemaakt.

Het gaat mij niet om de nieuwste software te draaien, het gaat mij erom dat ik software kan draaien die dezelfde functionaliteit biedt onder Linux als die onder Windows. Zodat Linux dus ook echt een alternatief is voor Windows op de desktop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 15:52 schreef blouweKip het volgende:
debian
Please, debian is geweldig, maar debian is niet voor newbies.

Debian unstable bevat development software en debian stable/testing zijn vaak outdated - bovendien is het uitgangspunt van debian gewoon compleet anders als die van redhat/suse/mandrake. Voor een stabiele desktop moet je gewoon de nieuwste versie van redhat/suse/mandrake + hun updates gebruiken.
[screenies]
Mooi :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

De drie hoofdproblemen van Linux op de desktop zijn IMHO:

Ontbreken van standaarden
Ik vind het een raadsel waarom niet alle distributies rond de tafel gaan zitten en nu eens een goed systeem standaard maken. Nouja ze hoeven eigenlijk alleen maar het Debian systeem over te nemen. Ook het ontbreken van een goede multimedia backend is zo'n probleem. Maar natuurlijk ook alle Gnome <-> KDE problemen. Bijvoorbeeld die menu items die iemand hier net noemde.

Fatsoenlijke audio backend
Dit veroorzaakt erg veel problemen. ESD, aRts, OSS, etc... Wie snapt het nog? Dat programma werkt via ESD, maar aRts houdt de dsp al bezet, handig... Ik hoop dat men nu met ALSA een einde zal maken aan al deze bagger, want het is gewoon voor newbies erg vervelend en voor gevorderde gebruikers ook trouwens. Ik moet telkens van output plugin switchen in XMMS wanneer ik een andere desktop/window manager neem. Maar nuj komt er gelukkig een fatsoenlijke audio backend in de kernel (das zeker sinds vorige week! Linus stopt het in de 2.5 tree)

Fatsoenlijke gui backend
Veel problemen ook met XFree. Hoe stel ik mijn resolutie anders in? Hoe verander ik mijn refresh rate? Waarom is die GUI zo sloom? Die vragen krijg je tig keer per dag. Ik snap niet waarom er niet meer projecten zijn die proberen iets vergelijkbaars te maken dat beter werkt...

En natuurlijk zijn er nog een boel andere problemen. Maar die zijn kleinschalig of kun je in de 3 bovengenoemde categoriën indelen. Wat in ieder geval wel het geval is, is dat Gnome en vooral KDE al lang niet meer de beperkende factor zijn zoals vroeger. Beide zijn zo hard gegroeid en hebben een dusdanig niveau bereikt dat ze helemaal niet meer onderdoen voor Windows. De problemen liggen nu in de 3 punten hierboven. Dit heeft Linus min of meer zelf ook gezegd toen hij zei dat de kernel allemaal niet zoveel meer boeide, maar vooral de standaardisatie en de GUI...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Please, debian is geweldig, maar debian is niet voor newbies.
Ok, misschien overdreef ik even in mn enthousiasme, maar ik denk dat als je eenmaal wat basiskennis mbt linux hebt je zeker wel met debian zult kunnen omgaan..

RG: mee eens..

Hier is trouwens een link naar een project waarmee ze de verschillende distro's enigzins willen standaardiseren:
http://www.linuxbase.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ik denk dat als je eenmaal wat basiskennis mbt linux hebt je zeker wel met debian zult kunnen omgaan..

RG: mee eens..
Ook mee eens, alleen van de 1.000.000 mensen die hup windows erop zetten en gelijk kunnen gaan b.v. e-mailen of van mijn part in paint een tekening willen maken vallen er nu gelijk al 990.000 af. En dat is dus nu juist niet de bedoeling van de verschillende distributies, ze wilen graag dat het meer standaard wordt dan Windows, maar op zo'n manier allemaal aparte en verschillende Linuxvormen gaat dat dus nooit lukken. Ik las hierboven al dat doorgewinterde linux veteranen er soms al de balen van hebben, laat staan de grijze window massa's. En wat ik zoal volg op OS gebied bied vooralsnog weinig hoop dat Linux op een zekere dag een echte concurent zal worden van windows. Te veel soorten Linux te weinig drivers voor printers scanners etc etc, en daar gaat het allemaal toch om. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 16:29 schreef Moria het volgende:
Te veel soorten Linux te weinig drivers voor printers scanners etc etc, en daar gaat het allemaal toch om. O+
Dat is niet waar, de drivers zitten allemaal in gestandaardiseerde pakketjes (zoals CUPS/lpr voor printers en de kernel scanner drivers voor scanners). Het verschil tussen de distributies zit hem in waar ze de verschillende bestanden zetten en welke paketten ze exact gebruiken (Suse gebruikt /opt voor software, redhat /usr - Mandrake gebruikt CUPS, redhat lpr).

Dat scanner/printer probleem van jou zit - naar mijn mening - ergens anders. Dat kan ik echter niet van hieruit zien ;)

[edit]
Hm, CUPS/lpr is weer zo'n dom voorbeeld want da's dus juist niet gestandaardiseerd, maargoed, het idee zal wel duidelijk zijn (hoop ik) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-09 08:57

Valium

- rustig maar -

Op maandag 14 januari 2002 16:38 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
[edit]
Hm, CUPS/lpr is weer zo'n dom voorbeeld want da's dus juist niet gestandaardiseerd, maargoed, het idee zal wel duidelijk zijn (hoop ik) :)
Ehm...CUPS is IPP (Internet Printing Protocol). Wordt ook native door Windows ondersteund.

Lpr is de standaard unix-printspoolmanager. Dus dat is ook wel een standaard te noemen. CUPS is ook backwards compatible met lpr dmv de BSD-wrapper. Dus het valt wel mee wat betreft de incompatibiliteit van Linux printsystemen.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet waar, de drivers zitten allemaal in gestandaardiseerde pakketjes
Ja was dat maar waar, ik heb zelfs op linux.org gevraagd hoe het nu toch zat met de drivers voor de scanner en printer, en daar wisten ze toen te vertellen dat de scanner niet ondersteund werd en zou worden, en de printer alleen in de (zal ik het zo noemen) simpelste vorm dus geen grafische printer en scanner geweld. En dat was jammer want met THE GIMP werken was wel leuk geweest, nu zou ik in THE GIMP moeten werken en daarna in windows printen net zoals scannen en dat was nu niet de bedoeling. Maar ik moet er wel bij vertellen dat de laatste keer dat ik naar Linux gekeken heb verleden jaar september was. eerlijk is eerlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Op maandag 14 januari 2002 16:09 schreef RG© het volgende:

1. Ontbreken van standaarden
2. Fatsoenlijke audio backend
3. Fatsoenlijke gui backend
OK 90% mee eens - maar beetje offtopic hier. Neem aan dat dit niet op de frontpage hoeft...als je zo'n verhaaltje maakt over WinXP zet je er ook niet bij 'de grootste 3 problemen met WinXP zijn...'

Dus wat mij betreft even terug naar het topic: wie plakt de verschillende verhalen aan elkaar en als het klaar is: kunnen we het nog even proofreaden op een of andere URL, voordat het (misschien) op de frontpage komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Ook mee eens, alleen van de 1.000.000 mensen die hup windows erop zetten en gelijk kunnen gaan b.v. e-mailen of van mijn part in paint een tekening willen maken vallen er nu gelijk al 990.000 af. En dat is dus nu juist niet de bedoeling van de verschillende distributies, ze wilen graag dat het meer standaard wordt dan Windows, maar op zo'n manier allemaal aparte en verschillende Linuxvormen gaat dat dus nooit lukken. Ik las hierboven al dat doorgewinterde linux veteranen er soms al de balen van hebben, laat staan de grijze window massa's. En wat ik zoal volg op OS gebied bied vooralsnog weinig hoop dat Linux op een zekere dag een echte concurent zal worden van windows. Te veel soorten Linux te weinig drivers voor printers scanners etc etc, en daar gaat het allemaal toch om.
Voor die mensen zijn er dan ook andere distro's (mandrake, suse, corel, etc)
De meeste distro's verschillen nog maar op kleine punten van elkaar, maar het kan zeker beter.

Tja, als de fabrikant geen drivers maakt dan is dat niet de schuld van Linux, ik heb ook hardware die niet goed wordt ondersteund onder XP, maar dan ga ik ook niet over XP zeiken...wel over de hw fabrikant.

De grijze windows massa kan best met mandrake omgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meeste distro's verschillen nog maar op kleine punten van elkaar, maar het kan zeker beter.

Tja, als de fabrikant geen drivers maakt dan is dat niet de schuld van Linux

De grijze windows massa kan best met mandrake omgaan
Het eerste zal misschien wel kloppen, maar als een newbie op Linux gebied stralen de distro's het niet echt uit. Dit is niet alleen mijn mening, maar van zo'n 17 andere window gebruikers in de buurt uit ons zeer kleine dorpje.

Een fabrikant zal ik ooit nooit de schuld geven, want die gaan voor het geld (uiteraard) en de meest in de markt liggend OS (ook uiteraard.)

Dan de grijze windows massa, bij mij dus 17 man/vrouw in de buurt die vallen allemaal af door de problemen met b.v. onoverzichtelijke download's en geen cd-brander bezitten. (zie één van de allereerste reacties van mij). En dan is de citkel weer rond, en blijft iederéén weer op Windows draaien. En dat cirkeltje zal voorlopig nog wel enige jaren rond blijven. Want ik had het in de vorige reacties over de 50+ onder ons, en niet de jonge garde die het leuk vinden om het uit te zoeken en eventueel er nog voor willen programmeren ook. Maar de ouderen die waarschijnlijk meer problemen met crashes hebben omdat ze veel meer thuis en uitgewerkt zijn wagen zich toch niet zomaar aan een ander OS waar ze mee groot zijn gebracht (dat klinkt wel heel opvoedend) :) Ik ben begonnen in 1980 met dos en later win3.1 en de andere windows versies, maar na twintig jaar is toch de fut er een beetje uit gegaan (om steeds maar weer wat anders te gaan doen) en steeds maar weer opnieuw te beginnen met andere OS'en maar dat is iets wat we op een zekere dag allemaal gaan tegenkomen, niemand uitgezonderd ;)
en de reden is dat we toch steeds moeilijker gaan onthouden maar dat zal wel bij ons oude zakken horen :+ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 15:12

Papillon

Spring 's in the Air...

Op maandag 14 januari 2002 16:09 schreef RG© het volgende:

Ontbreken van standaarden
Ik vind het een raadsel waarom niet alle distributies rond de tafel gaan zitten en nu eens een goed systeem standaard maken. Nouja ze hoeven eigenlijk alleen maar het Debian systeem over te nemen. Ook het ontbreken van een goede multimedia backend is zo'n probleem. Maar natuurlijk ook alle Gnome <-> KDE problemen. Bijvoorbeeld die menu items die iemand hier net noemde.
Eh.. daar is met wel degelijk mee bezig. Maar waar bedrijven ineens zich ermee gaan bemoeien wordt allees kennelijk ineens met een factior 10 vertraagd of zoiets. Maar zien Linux Standard Base voor meer info:

www.linuxbase.org
Fatsoenlijke audio backend
Dit veroorzaakt erg veel problemen. ESD, aRts, OSS, etc... Wie snapt het nog? Dat programma werkt via ESD, maar aRts houdt de dsp al bezet, handig... Ik hoop dat men nu met ALSA een einde zal maken aan al deze bagger, want het is gewoon voor newbies erg vervelend en voor gevorderde gebruikers ook trouwens. Ik moet telkens van output plugin switchen in XMMS wanneer ik een andere desktop/window manager neem. Maar nuj komt er gelukkig een fatsoenlijke audio backend in de kernel (das zeker sinds vorige week! Linus stopt het in de 2.5 tree)
Dat is inderdaad een "nadeel". Er zijn vele opties waaruit je kunt kiezen in Linux. Dat is een nadeel en tevens voordeel. Dit beteknt dat iedereen keuzes kan maken en niet dat er voor hen gekozen wordt. Echter gebruikers als jij doen er dan verstandiger aan een distro te kiezen waarin dit soort zaakjes inderdaad al geregeld zijn.
Fatsoenlijke gui backend
Veel problemen ook met XFree. Hoe stel ik mijn resolutie anders in? Hoe verander ik mijn refresh rate? Waarom is die GUI zo sloom? Die vragen krijg je tig keer per dag. Ik snap niet waarom er niet meer projecten zijn die proberen iets vergelijkbaars te maken dat beter werkt...
Er is sowieso xvidtune waarmee je de video kunt regelen wat betreft naar links/rechts, omhoog/omlaag en breder/hoger. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je zoekt. Ik geef onmiddelijk toe dat er niet zo 1....2.....3..... een grafische utility beschikbaar is waarmee je dit soort zaken kunt regelen vanuit je GUI. Echter met het X Window System kun je de videokaart duidelijk beter besturen dan in Windows. In Windows krijg je een aantal settings voorgekauwd en daar mag je het mee doen. Met het X Window System kun je tot op de pixel en hertzje regelen wat je wil. Daar moet je wel wat kennis voor hebben en een config file voor induiken (XF86Config.4). Je moet nl. zelf je eigen modeline gaan maken. Er is een document bij de documentatie van het X Window System meegeleverd die uitlegt hoe dat werkt. Er komt wel een stukje wiskunde bij kijken. Maar als je het begrijpt, begrijp je ook hoe de videokaart in het echt werkt !

Zelf draai ik bv. 1400x1050 @ 84 Hz. Dat is op mijn 21' pijp perfect leesbaar, toch heerlijk flikkervrij en met windows niet voor elkaar te krijgen zonder echt te zitten hacken !

Maar goed, velen zijn niet geinteresseerd hierin en willen het "voorgekauwd" krijgen. Dat kan ook in diverse distro's. Maar ook hier geldt dan weer dat ze het moeten doen met wat ze aangeleverd krijgen (a al windows).

De kracht van linux vind ik is dat jet het volledig naar je hand kunt zetten als je wil.. Vroeger schoot het veel tekort om de "leken" te kunnen voorzien. En daar is de laatste tijd verandering in gekomen, waardoor de populariteit toeneemt.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papillon
  • Laatst online: 28-05 15:12

Papillon

Spring 's in the Air...

Op maandag 14 januari 2002 17:54 schreef Moria het volgende:

[..]

Het eerste zal misschien wel kloppen, maar als een newbie op Linux gebied stralen de distro's het niet echt uit. Dit is niet alleen mijn mening, maar van zo'n 17 andere window gebruikers in de buurt uit ons zeer kleine dorpje.

Een fabrikant zal ik ooit nooit de schuld geven, want die gaan voor het geld (uiteraard) en de meest in de markt liggend OS (ook uiteraard.)
Dat is natuurlijk afhankelijk van welke doelgroep dat bedrijf voor ogen heeft. er zijn er genoeg die wel de spullen voor elkaar maken. er zijn kennelijk bedrijven die zeggen we, ontwikkelen ze voor alle markten die een aandeel > X% hebben.
Dan de grijze windows massa, bij mij dus 17 man/vrouw in de buurt die vallen allemaal af door de problemen met b.v. onoverzichtelijke download's en geen cd-brander bezitten. (zie één van de allereerste reacties van mij). En dan is de citkel weer rond, en blijft iederéén weer op Windows draaien. En dat cirkeltje zal voorlopig nog wel enige jaren rond blijven. Want ik had het in de vorige reacties over de 50+ onder ons, en niet de jonge garde die het leuk vinden om het uit te zoeken en eventueel er nog voor willen programmeren ook. Maar de ouderen die waarschijnlijk meer problemen met crashes hebben omdat ze veel meer thuis en uitgewerkt zijn wagen zich toch niet zomaar aan een ander OS waar ze mee groot zijn gebracht (dat klinkt wel heel opvoedend) :) Ik ben begonnen in 1980 met dos en later win3.1 en de andere windows versies, maar na twintig jaar is toch de fut er een beetje uit gegaan (om steeds maar weer wat anders te gaan doen) en steeds maar weer opnieuw te beginnen met andere OS'en maar dat is iets wat we op een zekere dag allemaal gaan tegenkomen, niemand uitgezonderd ;)
en de reden is dat we toch steeds moeilijker gaan onthouden maar dat zal wel bij ons oude zakken horen :+ O+
Dit is natuurlijk een stukje psychologie waar alle kanten van onze maatschappij mee te maken heeft. Men is eenmaal iets gewend en ziet vaak veranderingen met tegenzin tegemoet omdat men daarvoor moet veranderen. Veel mensen doen dat nou niet graag omdat zij niet weten waarom zij zouden moeten veranderen.

Mensen veranderen niet gauw omdat een ander zegt dat ze moeten veranderen omdat ze er baat bij zouden kunnen hebben. Men verandert wel als ze zelf inzien dat ze er beter van worden. Hier blijkt dan dat een gros van de mensen niet de noodzaak zien te veranderen.

In het begin wilde lang niet iedereen aan een mobieltje want ze hadden al een telefoon in huis en zagen het nut van overal bereikbaar zijn niet. Maar ondertussen is men kennelijk toch anders gaan denken en heeft bijna iedereen zo'n mobiel gevalletje !

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is natuurlijk een stukje psychologie waar alle kanten van onze maatschappij mee te maken heeft. Men is eenmaal iets gewend en ziet vaak veranderingen met tegenzin tegemoet omdat men daarvoor moet veranderen. Veel mensen doen dat nou niet graag omdat zij niet weten waarom zij zouden moeten veranderen.

Mensen veranderen niet gauw omdat een ander zegt dat ze moeten veranderen omdat ze er baat bij zouden kunnen hebben. Men verandert wel als ze zelf inzien dat ze er beter van worden. Hier blijkt dan dat een gros van de mensen niet de noodzaak zien te veranderen.
Ja , en dat is dus een stuk realiteit maar dat is eigenlijk al eeuwen zo, en zal ook altijd wel zo blijven. :'( Maar waar het omgaat is dat ik graag wel eens zou willen veranderen van OS, maar zolang er eigenlijk geen totaal sluitend geheel is, en daar bedoel ik ondersteuning van hardware in het bijzonder nodigd het niet uit om hoe mooi het er uit kan zien Linux om over te stappen. Als ik zeker wist dat mijn scanner, webcam en printers volledig werden ondersteund dan zette ik Linux gelijk erop en had er ook nog wel een paar weken klooien voor over, en zou ik me desnoods nog eens proberen te verdiepen in het OS op zichzelf, maar helaas pindakaas, de fabrikanten (zie boven) hebben er gewoon geen oren naar om drivers te ontwikkelen en ik begrijp nu éénmaal geen ene bal van programmeren (hoogstens Basic) :) dus zelf de drivers schrijven is helemaal niet weggelegd voor mij en vele anderen met dezelfde printers en scanners. Dus hakkelen we maar weer verder met de spullen van Ome Bill. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moria, wat voor webcam/printer/scanner heb je eigenlijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Ja halloooooooooo mensen even weer over het topic aub!!

De discussie is erg leuk enzo, misschien moeten we daar even een aparte thread voor opstarten?

Okee concrete vraag: welke onderdelen die er in moeten zijn nog niet aan bod gekomen? Misschien kan ik nog een stukje schrijven daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
soldier of fortune en bluefish moeten nog screenies van gemaakt worden... Ik heb ze hier beiden op de compu staan maar zit eigenlijk andere dingen te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]
Moria, wat voor webcam/printer/scanner heb je eigenlijk :?
Ja jullie hebben gelijk, ik zal verder niet meer reageren

HP scanner Scanjet 3300C en Canon BJC3000 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee, dames en heren.

Ik zit met wat ideetjes in mijn hoofd, die precies de hier aangehaalde punten proberen weg te nemen.
Echter ik zal hiervoor eerst een met m'n HGA en T.net crew contact op moeten nemen. Als zij er iets in zien, dan denk ik dat het best een leuk idee is, waarin zelfs eventueel NOS-bezoekers in betrokken kunnen worden.

Sorry voor de vaagheid, maar ik hoop hier snel duidelijkheid in te verschaffen. :)
Het zou kunnen dat het idee niet doorgaat. Ik laat in ieder geval sowieso weten wat het idee was dan ;)

Uiteraard gaat hetgeen waar ik nu mee bezig ben gewoon door. D.w.z. het stukje met daarop de applicaties die veel gebruikt worden onder Linux en het screenshotdraadje.
Ik ga vanavond er weer aan verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een standaard computer moet je denken aan de gemiddelde tiepmiepcomputer waarop iets als een webbrowser, een emailclient en een tekstverwerker staat geinstalleerd
-----------------------------------------------------------
Je kan dan alleen niet printen of wat inscannen, en daar hebben we natuurlijk niet veel aan. ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 08:45

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op maandag 14 januari 2002 19:00 schreef beelzebubu het volgende:
soldier of fortune en bluefish moeten nog screenies van gemaakt worden... Ik heb ze hier beiden op de compu staan maar zit eigenlijk andere dingen te doen
Ik heb even twee screenshots van Bluefish 0.7 gemaakt. Hier zijn ze:

http://uh.gamepoint.net/PHP-Avatar/bluefish1.png
http://uh.gamepoint.net/PHP-Avatar/bluefish2.png

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 19:00 schreef Moria het volgende:

[..]

Scanner: sane backend is verkrijgbaar op http://sourceforge.net/projects/hp3300backend en voor de rest werkt ie met de USB scanner kernel driver. Is overigens in development en pas verkrijgbaar sinds eind december dus nogal logisch dattie het onder Mdk-8.1 niet deed - toen bestond de code nog niet.

Printer: staat als perfect werkend op http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=129472 - met LPR (redhat) moet je de BJC600 driver gebruiken en met CUPS (Mandrake) hoort ie er als het goed is gewoon tussen te staan.

Lijkt mij dat het allebei hoort te werken :?

Anyway - open hier anders een nieuw topic voor dan blijven we hier vanaf nu ontopic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyril
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-10-2024

Cyril

it's all in my mind

Op maandag 14 januari 2002 19:00 schreef Moria het volgende:

[..]

Scanjet 3300C is Bertrik Sikken al een tijdje mee bezig en dat zal binnen een maandje of wat wel compleet voltooid zijn. http://sourceforge.net/projects/hp3300backend/
edit:
Te laat :)

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Half ontopic, flitste net voorbij op linux-kernel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
Sure.  Let's say Aunt Tillie needs a kernel update.

Aunt Tillie is running a distro kernel (modular everything) on the
machine her nephew Melvin bought her last year.  The distro kernel
knows about the ISA devices on the machine.

She complains of occasional lockups, and that she gets skips when
playing her Guy Lombardo MP3s.  Melvin says, over the phone: "Yup,
that version had some VM problems.  And you need the low-latency stuff
that went in three releases ago.  But never mind the technical stuff.
Just click on the 'kernel update' icon on your desktop."  Melvin is
500 miles away at college.

Aunt Tillie clicks.  She sees a message saying "Downloading kernel
sources" and a progress bar.  Under the hood, the mchine is downloading
the tip of the stable branch from a kernel.org mirror site.

So why doesn't she use Red Hat or Mandrake's RPM update?  Maybe she's
running something else.  (You ain't going to tell me Aunt Tillie is ready
for Debian apt-get, either.)  Maybe she wants a kernel that's compiled
for her AMD Athlon K6 rather than a 386.  OK, so she doesn't know what
processor she has, she just remembers that Melvin told her you get a
faster kernel when you build it yourself.

(Aunt Tillie probably thinks having a faster kernel will mean she can
download images from her favorite knitting-pattern website more
quickly.  Aunt Tillie is a little confused about the difference
between processor and network speed.  That's OK; well-designed
technology should allow people the luxury of ignorance.)

Then the progress window changes to a message that says
"Configuring..." and some information about her hardware.  This is the
autoconfigurator running inside a GUI shell.

Then it says "Building..." and another progress bar.  Finally it says
"Please enter your root password so I can install the new kernel".
And, once she's done that, it tells her "Your new kernel will be named
'Sapphire' on your boot screen.  Shall I reboot now?"  She clicks "Yes".

Her machine reboots.  She selects "Sapphire" on her boot screen.  The
new kernel boots.  She logs in.  She surfs to her knitting-pattern 
website.  She logs out.  

When she clicks "Shutdown", a popup says "This is not the same kernel
that will come up by default when you next boot.  Should I make it the
default?"  She clicks "Yes".  Her kernel upgrade is done.  It required
just four mouse clicks and one password entry.  At no point did she 
have to retain mental state about previous stages of the upgrade.
(Aunt Tillie is getting on in years; she isn't as good at retaining
abstract facts as she used to be.)

In fact, at a pinch we could have done away with the password entry,
presuming that anyone with physical access to the console is allowed
to perform canned administrative functions (though not to a root
shell).

We have the technology to do all of this now; the autoconfigurator is
the last nontrivial missing piece. And if we truly want world
domination, this is what it's going to take -- ease of use that is
Macintosh-like or better at *every* level of system use and
administration.

It takes a different way of thinking than most hackers are used to.
We're proud of our mad programming skillz and our ability to wrestle
with arcana.  That pride isn't a bad thing -- except when it gets in
the way of designing systems that Aunt Tillie can use.

Geschreven door Eric S. Raymond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Laatst online: 10-09 22:29
hier een screenie van xcdroast, goed burn proggie!
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/frung/gnome14/xcdroast.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 14 januari 2002 18:36 schreef Moria het volgende:
maar helaas pindakaas, de fabrikanten (zie boven) hebben er gewoon geen oren naar om drivers te ontwikkelen en ik begrijp nu éénmaal geen ene bal van programmeren (hoogstens Basic) :) dus zelf de drivers schrijven is helemaal niet weggelegd voor mij en vele anderen met dezelfde printers en scanners.
Fabrikanten hoeven geen drivers te maken, zolang ze maar specs leveren; specs staat voor specificaties, en dat zijn documenten waar in staat hoe hun hardware aangestuurd moet worden. Drivers maken is zonder specs vrijwel onmogelijk. Er is dan namelijk wel altijd iemand zo gek om een driver te schrijven (zie jouw scanner; daar is dus in december ofzo aan begonnen door iemand).

Bedrijven die geen specs leveren/aanbieden zijn Stom (tm) :P

Een driver proggen is overigens niet iets wat voor een beginner is weggelegd. Voor de meeste mensen niet. Je hebt er een zeer goede kennis van het werken van de Linux kernel voor nodig en een zeer goede kennis van C (en wrs ook assembly), dus die taak van zelf een driver schrijven zou ik niet op me nemen als ik jou was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Geschreven door Eric S. Raymond
Hehe, dat dacht ik al ja toen ik het stuk aan het lezen was :) Is hij ook niet die gast van zijn kernel configuratieproggie voor n00bs?

Maja hij heeft wel gelijk. Gebruikers zijn echt niet dom, maar je moet ook niet verwachten dat elke gebruiker een hacker is. Bij Linux gebeurd dit erg vaak. Das niet erg, zolang gewone gebruikers zich er niet aan wagen. Dit doen ze wel, dus heb je problemen... En de "gebruikersvriendelijke" distro's doen alleen maar aan kwantiteit, geen kwaliteit. Zolang men geen vuist durft te maken en radicaal dingen gaat aanpassen zal Linux op de desktop voorlopig nog niet weggelegd zijn voor tante Truus. het zal wel makkelijker worden door KDE, Gnome, Mandrake, SuSE, etc... Maar de problemen blijf je houden IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Laatst online: 12-09 21:30

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 14 januari 2002 21:25 schreef RG© het volgende:

[..]

Hehe, dat dacht ik al ja toen ik het stuk aan het lezen was :) Is hij ook niet die gast van zijn kernel configuratieproggie voor n00bs?
Yep, dat is CML2...

* odysseus zit nog te denken aan een review van (K)LyX en/of KWord, iemand interesse daarin?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 21:25 schreef RG© het volgende:
Ja, in dungeons of dragons stijl ;)

Zijn autoconfigure idee vind ik zeer interessant...

En voor de insiders
code:
1
Autoconfigure saves the day.  Possibly it even helps Melvin get laid.

Die vent heeft humor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 21:30 schreef odysseus het volgende:

[..]

Yep, dat is CML2...

* odysseus zit nog te denken aan een review van (K)LyX en/of KWord, iemand interesse daarin?
altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op maandag 14 januari 2002 21:30 schreef odysseus het volgende:
Misschien ook StarOffice (Of i.i.g. het Word gedeelte ervan) pakken, samen met Abiword ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 22:56 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Misschien ook StarOffice (Of i.i.g. het Word gedeelte ervan) pakken, samen met Abiword ?
die had ik al gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 14 januari 2002 23:15 schreef beelzebubu het volgende:
die had ik al gedaan ;)
* moto-moi slaat hand tegen voorhoofd Op de eerste pagina nog wel, en dan te bedenken, dat ik deze thread met veel belangstelling volg <zucht>

Maaruh, als ik het goed begreep van Tante Nelske :P, was het de bedoeling om eyecandy te laten zien enzo, en wat algemene programma's, en nou kun je best KWord enzo beschrijven, maar van dat soort programma's heb je er (dus :+) al een paar beschreven, misschien is het een goed idee om i.e.i. wat bredere programma's te pakken, om het interresant te houden ?
* moto-moi gaat zelf morgenavond (Tis al laat) ff deze thread nog doorlezen, en kijken of ik nog een niche kan vinden...
(Als iemand een idee heeft voor me, m'n icq is geduldig :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is dan namelijk wel altijd iemand zo gek om een driver te schrijven (zie jouw scanner; daar is dus in december ofzo aan begonnen door iemand).

Dus die taak van zelf een driver schrijven zou ik niet op me nemen als ik jou was :)
Dat was ik ook niet van plan, want net wat ik vertelde ik ben een totale leek op Linux gebied. En er is nu verteld over die driver, maar als leek weet ik nu nog steeds niet onder wat voor distributie die dan met werken. Maar dat is dus één van de vele valkuilen die je als totale leek tegen komt. (gelukkig ben ik geen uitzondering) O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 23:22 schreef moto-moi het volgende:

[..]

* moto-moi slaat hand tegen voorhoofd Op de eerste pagina nog wel, en dan te bedenken, dat ik deze thread met veel belangstelling volg <zucht>

Maaruh, als ik het goed begreep van Tante Nelske :P, was het de bedoeling om eyecandy te laten zien enzo, en wat algemene programma's, en nou kun je best KWord enzo beschrijven, maar van dat soort programma's heb je er (dus :+) al een paar beschreven, misschien is het een goed idee om i.e.i. wat bredere programma's te pakken, om het interresant te houden ?
* moto-moi gaat zelf morgenavond (Tis al laat) ff deze thread nog doorlezen, en kijken of ik nog een niche kan vinden...
(Als iemand een idee heeft voor me, m'n icq is geduldig :) )
Geduld is een schone zaak. Ik heb op dit moment wat leuke ideetjes in mijn hoofd zitten, die misschien wel (of misschien ook niet) werkelijkheid worden ;)

Op dit moment zijn we in het algemen crewforum (waar zowel T.net- als GoTcrew komt) het een en ander aan het afspreken cq bekijken. Ik hoop iets te kunnen vinden, wat een aantal van jullie misschien ook wel leuk vinden. (Hmzz, nou moet je niet te hooggespannen verwachtingen gaan krijgen natuurlijk (als het uberhaupt allemaal doorgaat) ;) ).

[edit]
Typos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 14 januari 2002 23:36 schreef nelske het volgende:Ik hoop iets te kunnen vinden, wat een aantal van jullie misschien ook wel leuk vinden.
* moto-moi kijkt blij : hoor ik daar de term 'HTML-rechten' vallen ? :P
(Hmzz, nou moet je niet te hooggespannen verwachtingen gaan krijgen natuurlijk (als het uberhaupt allemaal dorgaat) ;) ).
Kun je niet een klein lijstje geven, zonder teveel van je idee te geven (Waar ik eignelijk niks tegen heb natuurlijk ;) ), welke programma's je nog helemaal mist ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 23:38 schreef moto-moi het volgende:
* moto-moi kijkt blij : hoor ik daar de term 'HTML-rechten' vallen ? :P
Jij denkt toch niet dat ik HTML rechten aan jou toevertrouw he? :+
Kun je niet een klein lijstje geven, zonder teveel van je idee te geven (Waar ik eignelijk niks tegen heb natuurlijk ;) ), welke programma's je nog helemaal mist ofzo ?
Voor hetgeen ik nu nog bezig ben, zou ik graag nog screenshots en eventueel zelfs een stukje van de controle panels van zowel GNOME als KDE hebben :)

Over het andere zeg ik :X :X ;) (wie weet vinden jullie het wel helemaal niet leuk/interessant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 14 januari 2002 23:43 schreef nelske het volgende:
Jij denkt toch niet dat ik HTML rechten aan jou toevertrouw he? :+
* moto-moi is de onschuld zelve! :+
Voor hetgeen ik nu nog bezig ben, zou ik graag nog screenshots en eventueel zelfs een stukje van de controle panels van zowel GNOME als KDE hebben :)
Grrr.. Die kan ik niet maken :( * moto-moi gebruikt 800x600, en die panel van Gnome is i.i.g. groter dan 800*600, en dan mis je een stukje :)
Ik heb hier geen KDE :)
* moto-moi springt zeurderig op-en-neder
Grr.. Ik wil ook wat doen :(
Over het andere zeg ik :X :X ;) (wie weet vinden jullie het wel helemaal niet leuk/interessant)
Maar dan is het toch leuk voor ons, om jouw idee de grond in te boren! Je denkt ook weer alleen maar aan jezelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bulthuis/kontrol.png
Kontrol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 14 januari 2002 23:47 schreef moto-moi het volgende:
/me is de onschuld zelve! :+
*Kuch* Bekijk die link in je signature eens :+ *Kuch*
Grrr.. Die kan ik niet maken :( * moto-moi gebruikt 800x600, en die panel van Gnome is i.i.g. groter dan 800*600, en dan mis je een stukje :)
Ik heb hier geen KDE :)
* moto-moi springt zeurderig op-en-neder
Grr.. Ik wil ook wat doen :(
Dan maak je toch gewoon de virtuele desktop groter. Vervolgens met The Gimp een screenshot van je hele virtuele dekstop en je hebt een keurig plaatje ;)
"man xfree >:) "
Maar dan is het toch leuk voor ons, om jouw idee de grond in te boren! Je denkt ook weer alleen maar aan jezelf ;)
Ja, precies. Waar heb je users voor nodig op een forum? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 14 januari 2002 23:50 schreef nelske het volgende:
*Kuch* Bekijk die link in je signature eens :+ *Kuch*
Ik heb er toch _vriendelijk_ om gevraagd ? En dan staat het in m'n notes, dan is het toch niet meer dan normaal, om te laten zien aan welk geweldig persoon ik dat te danken heb ?!
Dan maak je toch gewoon de virtuele desktop groter. Vervolgens met The Gimp een screenshot van je hele virtuele dekstop en je hebt een keurig plaatje ;)
"man xfree >:) "
Hey, ik ben geen beginner, dat weet ik allemaal wel, maar daar heb ik, 5 voor 12, op een eenzame avond, ff helemaal geen zin in :)
Ja, precies. Waar heb je users voor nodig op een forum? :+
Om modjes te pesten, dat moet jij als , oud user, toch wel weten ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 januari 2002 23:56 schreef moto-moi het volgende:
maar daar heb ik, 5 voor 12, op een eenzame avond, ff helemaal geen zin in :)
Volgens mij heb je toch niks beters te doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op dinsdag 15 januari 2002 00:18 schreef beelzebubu het volgende:
Volgens mij heb je toch niks beters te doen >:)
Nee, jij trekt volle zalen O+

Owww.. Deze thread gaat helemaal de verkeerde kant op :P
* moto-moi stopt nu gauw, en gaat slapen, en ik lees het wel weer morgenavond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
It takes a different way of thinking than most hackers are used to.
We're proud of our mad programming skillz and our ability to wrestle
with arcana. That pride isn't a bad thing -- except when it gets in
the way of designing systems that Aunt Tillie can use.
Helemaal mee eens, ik wordt ook wel eens moe van het feit dat sommige mensen altijd maar vinden dat kwaliteit wordt afgemeten aan de maat van de moeilijkheid en gebruiksonvriendelijkheid, ik kan zelf mn kernel configgen en bouwen en de meeste dingen wel doen, maar als ik daar een makkelijke gui voor heb die me al het werk uit handen neemt (wat dpkg en apt al prima kunnen op de cli)dan ben ik wel zo lui de makkelijkste weg te kiezen (waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, dwz dat je iig via de gui ook de mogelijkheid moet hebben om alles te configgen, dus meerdere userniveau's oid)

Nu moet ik eerste make xconfig doen, daarna handmatig met fakeroot ed een deb package maken, die installeren en vervolgens mn bootmanager configgen (grub), dat kan toch echt veel makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 00:21 schreef moto-moi het volgende:
Nee, jij trekt volle zalen O+
:*

ik programmeer (jaja, (L)GPL) :P
Owww.. Deze thread gaat helemaal de verkeerde kant op :P
* moto-moi stopt nu gauw, en gaat slapen, en ik lees het wel weer morgenavond :)
Och, we hoeven in elk geval niet bij reactie 255 een nieuw topic te openen zoals op fok ;)

Ohja, en ik moet ooit nog een keertje die NVIDIA module laden en een screenie van SoF maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 00:50 schreef blouweKip het volgende:
Nu moet ik eerste make xconfig doen, daarna handmatig met fakeroot ed een deb package maken, die installeren en vervolgens mn bootmanager configgen (grub), dat kan toch echt veel makkelijker
De hele discussie begon dus, geloof ik, met het wel of niet geven van informatie over non-PnP ISA devices ofzo buiten de kernelspace die dan door scriptjes als autoconfigure kunnen worden gebruikt voor kernelupdates... Maargoed, feit is natuurlijk dat een modular kernel hetzelfde effect heeft als een autoconfigure script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 15 januari 2002 00:50 schreef blouweKip het volgende:
Als je je grub nu in 1 keer goed configt, hoef je dat nooit meer te doen daarna.
Gewoon iets als
code:
1
2
3
4
5
6
7
title  Debian GNU/Linux sid
root (hd0,1)
kernel /vmlinuz

title  Debian GNU/Linux sid, old kernel
root (hd0,1)
kernel /vmlinuz.old

gebruiken. Als je een kerneldeb installt, worden /vmlinuz en /vmlinuz.old automatisch aangepast zodat /vmlinuz naar de nieuwe kernel wijst, en /vmlinuz.old naar die van daarvoor (de huidige op het moment van installen dus).
Dan blijft het werk beperkt tot 'make {x,menu}config; make-kpkg --revision=blaat.01 kernel_image; dpkg -i ../*deb'.

Het gevaar met GUI frontends (voor alles) is trouwens dat je minder functionaliteit, controle en flexibiliteit krijgt. Dat is een noodzakelijk gevolg, omdat die GUI frontends simpeler en eenvoudiger moeten zijn, zodat iedereen ze kan gebruiken.
Ik wil hier niet mee zeggen dat zulke frontends er niet moeten komen ofzo, ik wil alleen even op (de wel degelijk bestaande) nadelen ervan wijzen. Ikzelf ben overigens niet van plan zulke frontends te gebruiken... Het moet voor mij ook leuk blijven :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee bij deze zal ik dan mijn plannetjes uit de doeken doen ;)

Zoals jullie weten ben ik nu met een stukje (maak er maar gerust "stuk" van ;) ) bezig over Linux op de Desktop. Dit doe ik door voor een groot deel gebruik te maken van door jullie ingebrachte screenshots en teksten. Uiteraard zal aan het einde van het verhaal eenieder die er op enigerlei wijze aan bijgedragen heeft ook de credits daarvoor krijgen.
Dit wordt dus een stuk dat alleen globaal de omgeving weergeeft en vooral grafisch georienteerd is. Je kan het zien als een soort van lekkermakertje; een vergelijkings verhaal tussen Windows en Linux.

Onderin het verhaal komt een link, naar een gesloten draadje in NOS. Daarin komen de desktops van de verschillende mensen hier in NOS. Deze desktops zullen komen uit het desktop draadje. Dit wordt dus een overzicht van allerlei door NOS bezoekers gebruikte dekstops. Er komt per gebruiker een post met zijn/haar desktops erin. Uiteraard vergezeld van de naam van de gebruiker en de gebruikte omgeving waarschijnlijk.

Hetgeen ik eigenlijk al wel vermoedde gebeurde dus precies in dit draadje ;)
"Heel leuk zo'n stukje over Linux op de desktop, maar ik heb toch een aantal dingen die ik niet aan de praat krijg". Daarom lijkt het me dus leuk om meer "in depth" stukjes te maken. Dit is het punt waar jullie (hoop ik) in beeld komen.

Wat is nu het idee: We maken een soort van opbouwende serie reviews. Het begint dus waarschijnlijk bij een review over het installeren van een Linux distributie (waarschijnlijk meerdere, omdat we niet een voorkeur willen uitspreken he ;) ). Daarna zal een uitgebreide bespreking van een aantal desktopomgevingen aan bod komen (hoewel dit al redelijk uitgebreid gedaan wordt in het huidige stukje). Gevolgd door uitgebreidere reviews over bijvoorbeeld rand-apparatuur, chatsoftware, audio- en videosoftware, office omgevingen, beheer, spelletjes, emulators etc etc.
Deze reviews komen elke keer onderaan het stuk over Linux op de desktop.

Ik hoop dat deze reviews zo veel mogelijk door NOS bezoekers geschreven worden (uiteraard zal en wil ik er zelf ook de nodige schrijven ;) ).
Ze worden ook gewoon onder je eigen nick gepost, zodat je alle credits ervoor krijgt. Je maakt dus een uitgebreid review, stuurt het op naar mij, zodat ik het door kan nemen en eventueel nog wat puntjes aan kan stippen (ben nu eenmaal kritisch ;) ).
Als alles okee is, dan open ik het FAQ topic even en kan de review eraan toegevoegd worden, waarna hij weer gefaqed wordt en de naam ervan weer geupdate wordt.

Zo wilde ik bijvoorbeeld elke week een review bijplaatsen. Er valt namelijk enorm veel te vertellen over Linux op de Desktop.
Ik heb het even aangekaart in het algemene crewforum en ik vermoed (ook aan de reacties daar te zien), dat er best wel heel erg veel interesse voor is.
Ik ben alleen benieuwd hoe jullie er zelf over denken, aangezien ik hoop dat jullie zelf een hele grote rol hierin gaan spelen :) Dit is de ideale manier om wat van je kennis te laten zien, naast het helpen hier in NOS.

Ik weet in ieder geval zeker dat er enorm veel animo is voor dergelijke reviews. Het is in ieder geval iets compleet vernieuwends op GoT ;)

Daarnaast gaat er naar alle waarschijnlijkheid een serie op de frontpage komen over Linux op de Desktop. Daar wordt nu nog druk over gepraat in het crewforum.
Al met al zijn er tot nog toe alleen nog maar positieve reacties op gekomen, temeer daar het tamelijk uniek is voor soortgelijke ICT nieuwssites. Ik ben dus ook reuze benieuwd hoe jullie hier over denken.

Shoot zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfft, wat een verhaal zo om 1/2 3 :)
Leuk idee, ik was al bang dat je een GoT distro wilde maken >:) . Wel nuttig om een soort van template te hebben met wat er in die besprekingen in ieder geval aan bod moet komen, zodat de consistentie van de reviews gewaarborgd blijft.
Ik zal zeker een bijdrage leveren aan je idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Da's wel een gaaf idee jah (iets groots zat er wel een beetje aan te komen met al die productiviteit in dit topic) :)

Ik lever wel overal kritiek op en zeur net zolang tot het goed is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 02:29 schreef janjanjansen het volgende:
Pfft, wat een verhaal zo om 1/2 3 :)
Leuk idee, ik was al bang dat je een GoT distro wilde maken >:) .
Jij mag niet meer raden :+ ;)
Wel nuttig om een soort van template te hebben met wat er in die besprekingen in ieder geval aan bod moet komen, zodat de consistentie van de reviews gewaarborgd blijft.
Dat zal er ook zeer zeker wel komen mocht het idee een beetje aanslaan. Eerst moet dit verhaal helemaal af zijn met het bijbehorende screenshotdraadje. :)
:) Kijk dat is hardstikke mooi natuurlijk.
Als er een beetje animo voor is, dan hoeft zoiets qua werk helemaal niet zo heel erg veel voor te stellen. (okee, je zal er wel een paar uurtjes mee zoet zijn).
Je kan de tijd uiteraard gewoon zelf indelen en je kan zelf bepalen of je 1 review wil schrijven of dat je er bijvoorbeeld meerdere wil schrijven (of helemaal geen :P ). Er zal in ieder geval naar alle waarschijnlijkheid een lijstje met onderwerpen cq programma's komen die behandeld gaan worden. Daar kan dus gewoon een keuze gemaakt worden door iedereen. Ik vind het zelf helemaal niet erg om aardig wat van die reviews te schrijven. Alleen om ze allemaal in m'n eentje te schrijven is wat veel werk, plus dat ik jullie gewoon de credit wil geven die jullie verdienen (en dat kan ik niet beter dan door eigen stukjes te gebruiken lijkt me). Daarnaast is het nog best leuk om te doen ook en zul je er zeker waardering voor krijgen (valt nu al wel op te maken uit enkele reacties hier) :)
Op dinsdag 15 januari 2002 02:46 schreef deadinspace het volgende:
Da's wel een gaaf idee jah (iets groots zat er wel een beetje aan te komen met al die productiviteit in dit topic) :)
Nog iemand die enthousiast is :)
Ik lever wel overal kritiek op en zeur net zolang tot het goed is :P
Ghehehe. :D Iedere bijdrage hoe groot of klein ook, is gewoon mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op dinsdag 15 januari 2002 02:29 schreef janjanjansen het volgende:Wel nuttig om een soort van template te hebben met wat er in die besprekingen in ieder geval aan bod moet komen, zodat de consistentie van de reviews gewaarborgd blijft.
Nelske : * moto-moi draait Enlightenment, en daar wil ik, met een template, wel een stukje over maken... (Doe ik ook eens wat nuttigs op die eenzame avonden, he Beelzebubu :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Op maandag 14 januari 2002 19:55 schreef Goodfella het volgende:
hier een screenie van xcdroast, goed burn proggie!
[afbeelding]
Hoe kom je aan al die mooie iconen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is nu het idee: We maken een soort van opbouwende serie reviews. Het begint dus waarschijnlijk bij een review over het installeren van een Linux distributie (waarschijnlijk meerdere, omdat we niet een voorkeur willen uitspreken he ;) ).
Ehh als ABSOLUTE OUDBIE (NEWBIE) zijnde, is het niet beter om eerst eens met de te ondersteunende hardware te beginnen. Desnoods ergens een vaste plek waar je met een linkje kan komen, en dan pas over de Linux Distributie te beginnen. Zo voorkomt men al een hoop teleurstellingen, lange download tijden of weggegooid geld als je als een NEWBIE naar de winkel gaat, veel geld neerlegd en er dan pas later achterkomt dat die en die hardware niet ondersteund wordt en ook nooit ondersteund zal worden. Want dat heeft mij in het verleden al een complete REDHAT 7.2 en SUSE 7.2 gekost die nu op de plank staan te verstoffen.

Maar het is maar een idee hoor. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 15 januari 2002 08:57 schreef Moria het volgende:

[..]

Ehh als ABSOLUTE OUDBIE (NEWBIE) zijnde, is het niet beter om eerst eens met de te ondersteunende hardware te beginnen. Desnoods ergens een vaste plek waar je met een linkje kan komen, en dan pas over de Linux Distributie te beginnen. Zo voorkomt men al een hoop teleurstellingen, lange download tijden of weggegooid geld als je als een NEWBIE naar de winkel gaat, veel geld neerlegd en er dan pas later achterkomt dat die en die hardware niet ondersteund wordt en ook nooit ondersteund zal worden. Want dat heeft mij in het verleden al een complete REDHAT 7.2 en SUSE 7.2 gekost die nu op de plank staan te verstoffen.

Daar heb ik maar 1 woord voor:
Hardware-HOWTO ;)

Daar staat alles keurig in.
Verder levert zoiets nou niet echt een interessant stuk op he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
Op dinsdag 15 januari 2002 08:57 schreef Moria het volgende:

[..]

Ik denk niet dat dit echt interessant is. Meestal (iig bij SuSE) is er duidelijk op de doos aangegeven waar men kan vinden welke hardware er ondersteund wordt. En om nou alle hardware te gaan opsommen welke ondersteunt wordt is nogal nutteloos, en op het moment dat het klaar is alweer niet meer up-to-date...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat dit echt interessant is. Meestal (iig bij SuSE) is er duidelijk op de doos aangegeven waar men kan vinden welke hardware er ondersteund wordt. En om nou alle hardware te gaan opsommen welke ondersteunt wordt is nogal nutteloos, en op het moment dat het klaar is alweer niet meer up-to-date...
Dat is weer een ander geval het up to date zijn, maar het bespaard gewoon ellenlange zoektochten met een modem over het internet om bij alle distro's te kijken of iets ondersteund word. En dat is dus een NEWBIE vraag, jij gaat ervan uit dat iemand het al weet het hoe en waar je het allemaal kan vinden de ondersteuningen. Op de doos etc etc, maar helaas is het zo dat als je geboren wordt je alleen maar kunt sabbelen piesen en poepen en verder helemaal niets.
En als een newbie wil veranderen van OS dan weet hij alleen de aan/uit knop, de cdrom speler en de muis te vinden van de computer verder niets. En daar gaat dus het hele idee hier over om het allemaal toegangkelijker te maken. En toevallig is het wel zo dat de newbie naar de winkel stapt de computer koopt, thuis de stekkers erin doet van de printer etc etc en gelijk kan geen tekstverwerken met wordpad als v.b. en tekenen met paint als simpel voorbeeld. Desnoods moet hij er een cd in gooien om de printerdrivers te installeren met een klik maar zelfs dat hoeft eigenlijk meestal niet. En dat is dus é'n van de redenen dat Linux waarschijnlijk nooit verder komt dan dat het nu is, en iedereen over 10 jaar met windows 2010 draait en echt geen linux als dat nu eens niet verbeterd wordt al het gedoe om LINUX heen om het heel misschien ooit eens aan de praat te krijgen. En ik ben echt geen Windows fan hoor, maar ga gewoon van de newbie realiteit uit. DUs als je met die gedachte je kan het daar en daar vinden met b.v. google op het internet dan is de linux zaak eigenlijk al een verloren zaak voor al de starters die ooit het eens willen proberen. Geen kennis is meestal geen succes als het niet toegankelijker is dan nu.

Maar ik oh te veel, en laat me meeslepen O+ maar zot ben ik nu eenmaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh de topic ging toch over de tiepmiep die even dit......... en even dat...... doet om met Linux te werken. Nu vergeet het maar, want mijn vrouw is een tiepmiep en las gisteren dit topic. Weet je wat ze zei, en zij weet niet eens hoe dos werkt; Hoe moet ik dan printen en plaatjes inscannen voor ons blad als die scanner en printer op ons bedrijfje niet ondersteund worden, DAT KOST VEEL TE VEEL TIJD om alles uit te gaan zoeken. Wij draaien gewoon Windows NT en alles doet het altijd. (het bedrijfje is dus 6 personen) groot en zij is de tiepmiep. Dat was toch de kern van het topic dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Misschien kan ik jullie nog van dienst zijn met de volgende screenshots?

Gnome Control Center

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/tlevering/gnomecontrolcenterklein.png

Mandrake Control Center

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/tlevering/mandrakecontrolcenter_klein.png

Opera 5.0

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/tlevering/operaklein.png

Voor de rest zou ik voorstellen een topic te openen waar je alle simpele kleine (newbie) vraagjes kwijt kan. Je loopt weleens tegen dingetjes waarvan je zegt te klein probleem om een topic voor te openen maar toch kom ik er niet uit. Dan zou dat denk ik wel helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leuk idee Nelske! Ik zal zeker een bijdrage proberen te leveren!

Moria, verkijk je er niet op, maar bijna alle hardware wordt tegenwoordig wel door linux ondersteund... Onder windows (XP) is de ramp groter dan onder linux...

Enkele voorbeelden uit mijn eigen development hoekje:
Saa7134 support (geen windows drivers voor, afaik) N.B. saa7134 is een videodecoder chip, net als de Bt848/878, maar dan van veel betere kwaliteit
DC10(+)/Buz/LML33/DC30(+) support (bestaat niet voor windows)
En dan heb ik het alleen maar over de videocapture-/TV-drivers. Bepaalde specifieke hardware doet het misschien niet onder linux, maar datzelfde geldt ook voor windows. Het is echt compleet anders als drie jaar geleden!

Je kan er tegenwoordig vanuit gaan dat al je hardware het wel zal doen. Ook die printer en scanner van jou worden gesupport, alhoewel de support voor je scanner misschien nog niet in de distributie zal zitten... Maargoed, dan stel je daarover een vraag op bijvoorbeeld dit forum, net zoals je met je windows probleempjes zou doen, en dan werkt het weer :)

Maargoed, tijdens de installatie-review zullen dit soort issues wel aan bod komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 06:36 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Nelske : * moto-moi draait Enlightenment, en daar wil ik, met een template, wel een stukje over maken... (Doe ik ook eens wat nuttigs op die eenzame avonden, he Beelzebubu :) )
O-) :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:51

Eboman

Ondertitel

Nelske: Door deze thread en al iets meer nieuwsgierigheid ben ik van plan ook in de wondere wereld van Linux te stappen. Ik zou het dan ook zeer op prijs stellen dat er iets van een Linux for n00b's komt.

Gaan met die *D

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moria, verkijk je er niet op, maar bijna alle hardware wordt tegenwoordig wel door linux ondersteund... Onder windows (XP) is de ramp groter dan onder linux...
Ik bekeek dit ook even uit mijn vrouw haar ogen de tiepmiep op een klein bedrijfje. Het is toch wel tekenend dat er heel snel windows NT op wordt gebruikt, om de doodeenvoudige reden dat "het teveel tijd kost" om alles om te schakelen naar een Linux server etc etc en "tijd is ook bij en klein bedrijfje geld" en dan nog moet afvragen of er iets niet gaat werken als het is omgezet. En dat is dus typisch het tiepmiep topic zoals het 8 pagina's terug is begonnen. En omdat er op zo'n bedrijf geen systeembeheerder is in vaste dienst, maar iemand die eens in de week langs komt behalve bij calamiteiten kun je dus gewoon niet buiten NT om, het is stabiel en alle hardware werkte in één keer. Dat is dus iets wat bij veel kleine bedrijfjes speelt. En dat geldt zeer zeker voor de tiepmiep, die heeft niets aan een mooie screenshot, maar moet een stabiel en werkend Linux systeem hebben. En maar ja dat heb ik al vele malen aan gehaald, linux is gewoon nog lang niet zover. Althans niet voor newbies en kleine bedrijven waar meestal ook allemaal grijze muis klikkende windows ballen zitten. ;)

Daar legt een enorme groot gebied voor jullie ontwikkelaars open, maar probeer het wel altijd vanuit het totale leken gebied te zien, en niet als een vanzelfsprekendheid dat iederéén al wat basiskennis bezit van dit OS.

GrTZ en is erg leuk om jullie te volgen met de tiepmiep desktop strijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 januari 2002 12:16 schreef Moria het volgende:
dat "het teveel tijd kost" om alles om te schakelen naar een Linux server
Dat is deels psychologisch en deels logisch. Een server omzetten zal altijd tijd kosten, of het nu windows, linux of macOS X is. Maar dat het meer tijd zou kosten is mijns inziens vooral psychologisch en daarnaast ook logisch omdat linux nieuw is. Als je je hele leven MacOS hebt gebruikt en je stapt over op windows dan heb je exact hetzelfde probleem. Het werkt anders.

Daar kunnen wij behoorlijk weinig aan doen, vrees ik :)
het is stabiel en alle hardware werkte in één keer
Dat verschilt per bedrijf en systeem... Op ons schoolnetwerk is stabiliteit en functionaliteit onder windowsNT de grootste irritatie van alle studenten ("windowsNT zuigt, neem toch windowsXP"). windowsXP had overigens tijdens het testen dezelfde problemen en bovendien crashte die ook aan de lopende band, mede veroorzaakt door de wat oudere systemen. Stabiel :? Nee, Werkt alle hardware in één keer :? Nee - scanner werkt niet, geluidskaart werkt niet, ... Note dat dit de school er niet van weerhouden heeft windowsNT4 te gebruiken, nog steeds. Terwijl onder linux de geluidskaart (de scanner alsnog niet) wel automatisch werd herkent! Waarom :? Weet ik niet. Feit is dat het met hardwareondersteuning in windows echt wel meevalt, zo perfect is windows niet. En over stabiliteit en windows ga ik het niet eens hebben :X

Maargoed, deze discussie begint ook een beetje de vorm aan te nemen van psychologische angst om niks voor alles wat vreemd is. Niet vreemd, dat is de mens eigen, maar daar kan ik niks aan doen. We kunnen slechts proberen te laten zien dat die angst ongegrond is door een installatie-review te geven, door een gebuikersreview te geven (wat we hierboven overal doen), etc. Maar linux blijft nieuw, en alles wat nieuw is is eng en vreemd en heeft een zekere vorm van gewening nodig. Daar kan niemand iets aan doen en dat zal altijd zo blijven, ook als je nu linux gebruikte en wij een review maakten van hoe mooi windows wel niet was en dat iedereen windows moest gebruiken ;)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste