Hierbij een klein overzichtje van mijn gepruts met de Redhat installatie (gsteravond):
Redhat-7.2 Installation Guide
Daar linux op de desktop een geweldig iets is, zoals we al eerder vastgesteld hadden, komt het er nu nog op aan om een werkend systeem te krijgen. Want wij willen linux op de desktop! En dus downloadde ik een ISOtje van Redhat-7.2 a.k.a. Enigma (
ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/redhat-7.2-en/iso/i386/enigma-i386-disc[12].iso), en die zou ik dan op CD moeten branden en de CD in mijn CD-speler doen en dan de computer opstarten. Echter, ik ben lui en dus maakte ik geen CD-tje maar boote ik direct vanuit de ISO in VMware. Helaas moet je voor VMware de VMware tools installeren en dat kan pas nadat de installatie van redhat zelf is afgerond, en daarom zijn de screenshots van tijdens de installatie nogal lelijk. Troost je met de gedachte dat het er in het echt veel mooier uitziet en dat je dus nog een hoop kunt ontdekken
Aldus, stap 1. Doe de CD in uw computer en doe de computer aan:

Ik druk, volgens de instructies, netjes op Enter en wacht af op welke verschrikkingen me te wachten staan. Na enkele tientallen regeltjes prachtige informatie in een zwart console-vestertje die ik onbegrijpend aanschouw, kom ik in een
grafische omgeving waarin blijkbaar de verdere installatie zal plaatsvinden. Na
taalselectie,
toetsenbordselectie en
muisselectie kom ik bij het welkomsscherm waarmee blijkbaar de installatie zal
beginnen. Ik kies voor een simpele werkstationinstallatie:

Daarna moet ik de indeling van mijn harde schijf aangeven, waarbij ik kies voor
automatische partitionering van mijn
virtuele VMware harde schijf en
GRUB als bootloader. Meteen daarna kom ik bij de
netwerkconfiguratie van mijn netwerkkaartje, waarbij ik ook meteen een
firewall kan instellen, maar dat laat ik voor mijn werkstation achterwege. In de
language support (voor het systeem dus) kies ik voor Nederlands als default en Engels voor het geval dat (

). Hierna moet ik mijn
tijdzone aangeven. Hierna moet ik useraccounts aanmaken:

Ik geef een root password op en kan via het "Add" knopje users aanmaken, in dit geval eentje voor mezelf ('rbultje').
Nu is het tijd om aan te geven wat ik exact wil installeren. Ik kies voor een gnome werkstation, maar kan natuurlijk ook KDE of zowel Gnome als KDE nemen. Omdat ik ook van spelletjes hou installeer ik die ook maar meteen.

.
Hierna hoef ik nog slechts een
videokaart te selecteren en daarna kan de installatie
beginnen. Er worden enkele voorbereidingen getroffen (
harde schijven formatteren,
install image aanmaken,
RPM systeem initialiseren en nog wat
algemene voorbereidingen), waarna de installatie begint:

Ik maak
geen bootdisk aan,
selecteer mijn monitor en daarna kan ik mijn X instellen:

Dat is
alles. Hierna heb ik een werkend linux systeem, compleet met grafische omgeving, met Mozilla (browser), AbiWord (Word-processor), Gnumeric (Excel-variant), Balsa (email), XMMS (multimedia) en nog een ontelbare zooi aan andere applicaties. Na de reboot kan ik via Grub Linux opstarten (en als je zou willen zou je ook nog windows kunne opstarten - dual boot)

Met GDM kan ik grafisch
inloggen, waarna Gnome
opstart. Ik kom daarna in de
standaard Gnome desktop terecht. Ik kan meteen
muziek luisteren (XMMS), screenshots maken (GIMP), ICQ-en (LICQ) en
browsen. Ook Balsa (email) en Abiword (teksten schrijven, waarin ik dus uiteindelijk deze review schreef) ontbreken niet.

Mijn eerste werkdag met Gnome onder Redhat-7.2 is geslaagd! Tijd om
af te sluiten dus
Zwak punt van de installatie was dat ik de printer met printtool na de installatie handmatig moest configureren. Verder werd schijnbaar alle hardware die via VMware werkt herkend. Als ik de installatie 'echt' had gedaan waren mijn DXR3 (DVD/MPEG-decoder) en DC10+ (MJPEG video-capture-kaart) hoogstwaarschijnlijk niet herkend - die moet je dan handmatig na-installeren (drivers zijn uiteraard beschikbaar).
Day two - Tijd voor wat nieuws
Rehat-7.2 is een mooi systeem, maar het bleek na day-1 dat sommige software-packages al waren verouderd. En dus heb ik van
http://www.ximian.com/ Red Carpet gedownload om maar eens de Ximian Gnome desktop te installeren. Na installatie van de RPM via GnoRPM
start ik Red Carpet op. Via een
welkomsscherm en de
Nieuws-pagina kan ik me in de "Unsubscribed channels pagina" inschrijven voor "software channels", via welke k software kan downloaden. Ik schrijf me in voor distribute (Redhat 7.2) updates, Ximian desktop, Loki Games Demo's, StarOffice en nog enkele anderen. Meteen kan ik beginnen met downloaden en updaten, want Redhat 7.2 blijkt nogal wat updates te hebben klaarliggen:

Deze kan ik via "select all" selecteren en allemaal downloaden met een simpele druk op de knop. Na
enkele minuten wachten op het
downloaden en
installeren (snelle internetconnectie

) is mijn Redhat-7.2 weer uptodate

. Ik besluit hetzelfde te doen voor de Ximian desktop en StarOffice en na enkele uurtjes wachten op downloaden en installeren kan ik opnieuw inloggen:

Eventjes wachten op het
opnieuw inloggen en ik heb het
nieuwste van het nieuwste, met StarOffice 5.2 (6.0 is nog niet stabiel - zodra die stabiel is komt die er op

), Evolution, Galeon, Abiword, Gnumeric, etc. etc. etc. Al met al heb ik binnen een paar uurtjes en zonder enige moeite een prachtig desktopsysteem waarop ik uiteindelijk dit verhaal heb kunnen typen
Algemeen oordeel over de installatie
• Redhat loopt qua software een beetje achter - de meeste software is niet de nieuwste versie. Gelukkig is dit opgelost met de Ximian desktop
• Ik heb niet kunnen testen hoe goed de hardware detectie tijdens de installatie is, omdat ik alles in VMware deed. Het meeste (videokaart, monitor, muis, toetsenbord, printer (na de installatie met printtool)) moet je handmatig selecteren. De netwerkkaart lijkt automatisch te worden gedetecteerd. Hoe goed redhat dingen als scanners kan selecteren weet ik dus niet.
• De installatie verloopt vlekkeloos en is supersimpel
• Ook de installatie/updates via RedCarpet verlopen vlekkeloos
• Ik heb geen enkele keer de commandline hoeven gebruiken