Linux op de Desktop **NOS-idee; Feedback gewenst**

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 2.488 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13874

Yupz. Mandrake is de beginnersdistro uit het rijtje.
Ik zie SuSe als de distro ertussenin (is moto-moi mee bezig)
Daarnaast is zwik met slack bezig voor zover ik begrepen heb. Dit is uiteraard een gevorderde distro. Eerlijk gezegd zou ik ook graag Debian besproken hebben, vanwege apt-get (iets wat toch veel mensen zal aanspreken).

Zoals ik al zei, mogen er best meer distro's besproken worden (hoewel het er natuurlijk niet te veel moeten worden).

Zeker als de beginfase voorbij is en er dus geen volgorde meer in de reviews zitten, kunnen dingen als GNU/Hurd uiteraard gewoon aan de orde komen of bijvoorbeeld een BSD op de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 18 januari 2002 22:35 schreef beelzebubu het volgende:
Ik zou eigenlijk voor een review alle vijf de grote distro's zijn: suse, redhat, mdk, slack en debian. Dan heb je namelijk een heel complete picture - dit zijn toch de grootste distro's van het moment... Anders heb je weer zo erg het gevoel dat je iets maar half doet en dat je iets niet meeneemt, snap je?

suse behandelen vind ik sowieso een goed idee, van de reviews die ik ervan gezien heb is dit een absolute aanrader!
Vind ik ook een goed idee. Probleem is wel dat we leuk kunnen zeggen, dat er veel stukjes geschreven moeten worden, maar het moet allemaal wel getypt worden he ;)

Ofwel er moet voldoende animo zijn om de stukjes te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik hoor net van moto-moi dat RedHat nog vrij is... mag ik die opeisen? :P

PSN: Houtvlot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 18 januari 2002 22:42 schreef dinges het volgende:
Ik hoor net van moto-moi dat RedHat nog vrij is... mag ik die opeisen? :P
Bij deze >:)
Dan is er alleen nog Debian over :P

Wie beidt het meeste? >:) ;)

[edit]
Tipje: Als je overigens op internet geen screenshots kan vinden van de installatie van de distro die je wil behandelen, dan is het verstandig om de distro met VMWare te installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

Topicstarter
Op vrijdag 18 januari 2002 22:44 schreef nelske het volgende:

[..]

Bij deze >:)
Dan is er alleen nog Debian over :P

Wie beidt het meeste? >:) ;)

[edit]
Tipje: Als je overigens op internet geen screenshots kan vinden van de installatie van de distro die je wil behandelen, dan is het verstandig om de distro met VMWare te installeren ;)
Mijn laptopje heeft nog wel wat HD ruimte over (staat al debian op, doe ik er nog een debian overheen :P). Kan ik de kosten voor VMware bij jou declareren, Nelske :? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmzz, * Anoniem: 13874 kijkt Jotti een keer lief aan :P ;)

VMware kan je voor beperkte duur gratis gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
ik moet VMware ook maar eens "kopen" denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oh bah, moet ik me registreren....

Is http://www.plex86.org/ misschien iets :? (opensource/GPL vmware achtig iets). Kan ik vmware anders ergens downloaden zonder me te registreren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 18 januari 2002 23:02 schreef beelzebubu het volgende:
oh bah, moet ik me registreren....

Is http://www.plex86.org/ misschien iets :? (opensource/GPL vmware achtig iets). Kan ik vmware anders ergens downloaden zonder me te registreren :?
Hmzz, ken ik helaas niet echt. Een alternatief voor VMware kan eventueel ook natuurlijk.

Als je aan wat screenshots kan komen zonder VMware te hoeven gebruiken dan is het ook goed uiteraard.

VMware is alleen te downloaden na registratie. (dus nu niet aan gaan bieden in dit draadje ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik denk dat Plex86 ook moet kunnen, ik heb het nog nooit gebruikt maar het lijkt ook gewoon Linux VMWare-achtig te kunnen installeren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
odysseus@odysseus:~$ apt-cache show plex86 | tail -10
Description: PC virtualization program to run x86 operating systems.
 Plex86 is an extensible free PC virtualization software program which will
 allow PC and workstation users to run multiple operating systems concurrently
 on the same machine.
 .
 Plex86 is able to run several operating systems, including MSDOS, FreeDOS,
 Windows9x/NT, GNU/Linux, FreeBSD and NetBSD. It will run as much of the
 operating system and application software natively as possible, the rest
 being emulated by the PC virtualization monitor.

odysseus@odysseus:~$

Er is daarnaast ook nog een kernelmodule voor, ik neem aan dat die nog geladen moet worden.

* odysseus kan ook niet eens even een douche nemen of de distro's worden snel verdeeld :P . Zal ik toch maar snel aan andere onderwerpen gaan schrijven, voor andere mensen die inpikken >:) ...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 18 januari 2002 23:18 schreef odysseus het volgende:
* odysseus kan ook niet eens even een douche nemen of de distro's worden snel verdeeld :P . Zal ik toch maar snel aan andere onderwerpen gaan schrijven, voor andere mensen die inpikken >:) ...
Debian hebben we voor je overgelaten :)
En als je er niet uitkomt ofzo, dan open je maar een nieuw topic :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij was Debian toch echt al opgeeist hoor :D

Damn, gaan we dat krijgen :+
Was ik bang dat er misschien niet genoeg animo voor is, gaan ze nu vechten over wie wat mag doen :+

Nee, hoor, zoals je weet zijn er nog talloze onderwerpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 18 januari 2002 23:19 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Debian hebben we voor je overgelaten :)
En als je er niet uitkomt ofzo, dan open je maar een nieuw topic :P
Ik meende toch rond post 399 te lezen dat Beelzebubu die al had gewonnen. Maar ik wil dat Plex86 toch wel eens proberen, dus misschien dat ik het wel gewoon eens installeer, kwaad kan het nooit ;) . En mocht hij inderdaad nog vrij zijn, dan ben ik bij deze vrijwilliger om (eventueel samen met anderen) de installatie te behandelen. En ik ben daar in 1999 als 14-jarige ook uitgekomen, dus dat moet nu ook wel lukken lijkt me >:) .

[edit: zelfs typen doe ik net te traag vandaag...maar er zijn inderdaad nog genoeg dingen te verzinnen om te behandelen, ik denk niet dat er al iemand zonder stof zit.]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Op vrijdag 18 januari 2002 23:25 schreef odysseus het volgende:
bladiebla yacksmack
wat een sig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
enne, zelfklus "distro's" als LFS, krijgen die ook aandacht?

Ik wil wel iets schrijven over Gentoo anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 18 januari 2002 23:38 schreef balk het volgende:
enne, zelfklus "distro's" als LFS, krijgen die ook aandacht?

Ik wil wel iets schrijven over Gentoo anders.
Dat is meer iets voor een later stadium ;)

Als het eerste stadium voorbij is en het gewoon vrij staat om stukjes te schrijven dan graag van dat soort stukjes :)

Uiteraard kan zo'n stukje nu al geschreven worden, als je er zin in hebt. Het zal dan alleen redelijk lang duren voordat je het kan plaatsen ;)

[edit]Whehe LOL@Odyseus sig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Op vrijdag 18 januari 2002 23:40 schreef nelske het volgende:

[..]

Dat is meer iets voor een later stadium ;)

Als het eerste stadium voorbij is en het gewoon vrij staat om stukjes te schrijven dan graag van dat soort stukjes :)

Uiteraard kan zo'n stukje nu al geschreven worden, als je er zin in hebt. Het zal dan alleen redelijk lang duren voordat je het kan plaatsen ;)

[edit]Whehe LOL@Odyseus sig :D
hehe, ok
ach, ik zal mijn LaTeX kunsten weer eens op peil brengen. Is goed om te oefenen.

Wat is de format? Wat is al besproken? Is de kernel al besproken in een apart stukje? compileren? source?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aangezien jullie het gewoon gaan posten in een sticky topic, betekent het automatisch dat het HTML gaat worden. Het liefst zo veel mogelijk topix/ubb-tags. Als je niet onder HTML uitkomt, dan betekent het dat ik even je post aan moet passen en resubmitten, zodat HTML wel werkt in de post.

Daarnaast zijn dingen als kernels recompilen etc inderdaad ook van harte welkom, alleen dan ook in dat wat latere stadium. Ik heb eigenlijk een lijstje gegeven dat ik voor ogen had aan basisstukjes, alvorens er naar harte lust vrije stukjes gemaakt kunnen gaan worden. :)

Het gaat voornamelijk over Linux op de Desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Op vrijdag 18 januari 2002 23:48 schreef nelske het volgende:
Het gaat voornamelijk over Linux op de Desktop
Da's waar, maar als een newbie tegen een 'haperend stuk hardware' oploopt wordt er wel eens geroepen: dan moet je xyz in de kernel mee compileren.

?? kernel? compileren?

maar ok. komt later wel. eerst even de vrijdag avond vieren
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 09:27
ik hoorde gisteren op het nieuws dat MS de licentie kosten voor scholen een stuk omhoog gaat gooien (20,- per pc oid), misschien dat als we deze review ook laten lezen/ door sturen bij/ naar sommige scholen/ hogescholen/ universiteiten dat deze er misschien ook interesse in zouden kunnen krijgen, omdat het doorgaan met MS nu toch zeker een kostepost gaat worden voor menig school.

idee? of waanidee? ;)

edit:

hoezo pakt topix geen euro tekens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 18 januari 2002 23:25 schreef odysseus het volgende:

[..]

Ik meende toch rond post 399 te lezen dat Beelzebubu die al had gewonnen.
Als je wilt mag jij hem doen, ik ga het multimedia gedeelte namelijk ook al doen :P Zo blij :? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Op zaterdag 19 januari 2002 13:09 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Als je wilt mag jij hem doen, ik ga het multimedia gedeelte namelijk ook al doen :P Zo blij :? :Y)
wat ben je weer aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 19 januari 2002 13:10 schreef dinges het volgende:

[..]

wat ben je weer aardig ;)
*D

of lui :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Op zaterdag 19 januari 2002 13:20 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

*D

of lui :P
:D
kan ook

offtopic:
waarom is een 2 speed brander zo onwijs langzaam? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG
  • Laatst online: 12-04 22:04

RG

Lambda

Slackware heeft zelf een zeer goede handleiding. Een beetje overbodig om dat nog eens te maken. Check http://www.slackware.com/book/

[deze advertentieruimte is te koop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 19 januari 2002 14:22 schreef RG© het volgende:
Slackware heeft zelf een zeer goede handleiding. Een beetje overbodig om dat nog eens te maken. Check http://www.slackware.com/book/
herschrijf em dan in elk geval in 't Nederlands ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 19 januari 2002 13:09 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Ik zal in ieder geval eens gaan uitzoeken welke onderdelen er zoal te behandelen zijn (verschillende manieren van installeren, verschil stable/testing, dat soort dingen). Als je dan een soort framework hebt kun je de afzonderlijke onderdelen gaan schrijven, dat hoef ik niet als enige te doen (al vind ik het ook goed om alleen te doen, ik bedoel alleen dat anderen dus ook prima mee kunnen schrijven :P ).

* odysseus gaat eens Plex86 bekijken en VMWare downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vanavond laat, zal ik het ruwe deel dat ik tot nog toe heb, online zetten in NOS. Waarschijnlijk zal ik dit in een nieuw topic doen, zodat er in dat draadje de (positieve en negatieve) kritiek gegeven kan worden.
Dit draadje is meer voor de ideeen en afspraken ;)

Ik hoop dat ik het af ga krijgen, maar ik vrees, dat ik een paar kleine puntjes nog niet kan behandelen. Het komt sowieso online te staan, zodat jullie in ieder geval al een indruk kunnen krijgen van het lekkermakertje, dat als eerste review in het stickytopic opgenomen zal gaan worden.

Houd je vooral niet in qua commentaar. Zowel spel/taal technisch als inhoudelijk. Aangezien dit stuk de basis van het reviewdraadje gaat vormen moet het wel goed zijn. Helaas heb ik de tijd niet meer, om alles goed door te nemen en er een mooi lopend geheel van te maken. Dit zal ik dus ook komende week doen, waarbij ik jullie commentaar uiteraard mee neem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals beloofd staat een begin van het verhaal (dat helaas nog niet helemaal af is, omdat er aardig wat werk in gaat zitten) vandaag online.

[topic=386799] is het topic waar ik graag feedback over het stuk hoor. In dit draadje kan verder gediscussieerd worden over andere dingen die met het hele plan/idee te maken hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als reactie op FCA's comments in dat andere draadje - misschien toch maar een stukje "geavanceerd linux gebruik" waarin je linux-op-de-commandline bespreekt :?

Denk aan "wat is een terminal/console", hoe gebruik ik het, bepaalde bezigheden die veel mensen als vanzelfsprekende kennis beschouwen (kernel modules laden, root worden, standaard GNU texttools gebruik (cut, grep, cat, ...), ls, een programma opstarten ($PATH vs. huidige directory), shellprogrammeren, stdin/stdout/stderr, misschien zelfs hello world in C :D, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mjah, een paar dingen zouden daar best in opgenomen mogen worden ja.

Hetgeen ik echter pertinent niet wil, is dat het een complete n00b-guide gaat worden. Ik heb geen zin, dat er straks allemaal vragen in NOS gaan komen, waarvan je achterover slaat. Het niveau is nu nog redelijk hoog en ik bemerk nu al dat het aan het dalen is helaas. Dit betekent dat ik steeds strenger zal moeten modereren. Iets dat ik niet zo leuk vind (nee modjes, kicken echt niet op slotjes zetten o.i.d.).

Zoals ik ook al eerder aangaf, zal het aantal n00bs dat naar NOS toe komt toch gaan groeien (ongeacht dit idee). Het betekent echter niet, dat we letterlijk stap voor stap alles uitgaan leggen. We zitten hier nog wel altijd op het tweakers.net forum. Enig niveau mag wel verwacht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Nelske, ik denk dat we wel wat kleine basisdingen uit moeten leggen en iig doorverwijzen naar de FAQ. En de FAQ ook weer door laten verwijzen naar dat artikel. Ik merk de laatste tijd (hoewel ik hier lang niet alles lees) dat er steeds meer vragen komen, die je zo in de FAQ kunt vinden.
Ik denk dat er vooral veel gefrustreerde Windows rotten komen, die denken Linux wel ff te installeren.

Een basisuitleg is noodzakelijk, desnoods in een apart document. Ik wil tzt toch mijn documenten op http://www.nedlinux.nl/linux verbeteren tot een soort van noob guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34805

Hetgeen ik echter pertinent niet wil, is dat het een complete n00b-guide gaat worden. Ik heb geen zin, dat er straks allemaal vragen in NOS gaan komen, waarvan je achterover slaat. Het niveau is nu nog redelijk hoog en ik bemerk nu al dat het aan het dalen is helaas.
Dat is dus een instelling wat Linux zo inpopulair maakt, Want op deze manier reageren en bijvoorbaat alles wat newbie is al uit te sluiten, daarmee zal Linux hoe mooi en goed het aangeprezen wordt een "knutsel OS" blijven waar het altijd al om bekend stond in het verleden en het nooit en ten nimmer maar in de buurt zal komen van de gebruikersvriendelijkheid van het Windows OS. (plug en Play) 100% ondersteuning qua drivers en veel goede software. En daar mankeert het nog wel voor zo'n 80% aan bij Linux. Het is allemaal wel een leuk gezicht zo'n screenshot, maar dat enorme geknutsel om überhaupt Linux draaiende te krijgen zwijgt men in alle talen. Maar het is leuk geprobeerd dit Topic, en er is veel werk in gestoken merk ik wel, maar het overstappen daar geloof ik nog lang niet in. Maar who knows over Ten or Twenty years. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 21 januari 2002 16:43 schreef Athalon het volgende:

[..]

Dat is dus een instelling wat Linux zo inpopulair maakt, Want op deze manier reageren en bijvoorbaat alles wat newbie is al uit te sluiten, daarmee zal Linux hoe mooi en goed het aangeprezen wordt een "knutsel OS" blijven waar het altijd al om bekend stond in het verleden en het nooit en ten nimmer maar in de buurt zal komen van de gebruikersvriendelijkheid van het Windows OS. (plug en Play) 100% ondersteuning qua drivers en veel goede software. En daar mankeert het nog wel voor zo'n 80% aan bij Linux. Het is allemaal wel een leuk gezicht zo'n screenshot, maar dat enorme geknutsel om überhaupt Linux draaiende te krijgen zwijgt men in alle talen. Maar het is leuk geprobeerd dit Topic, en er is veel werk in gestoken merk ik wel, maar het overstappen daar geloof ik nog lang niet in. Maar who knows over Ten or Twenty years. :)
Die instelling heeft niet zozeer met Linux te maken als wel met dit forum. Als je een stap voor stap uitleg wil dan kun je perfect op www.computeridee.nl terecht of een vergelijkbare site. Verder is hetgeen je hier aanhaalt, sterk achterhaald aan het worden met moderne distributies.
Op maandag 21 januari 2002 16:41 schreef RG© het volgende:
Nelske, ik denk dat we wel wat kleine basisdingen uit moeten leggen en iig doorverwijzen naar de FAQ. En de FAQ ook weer door laten verwijzen naar dat artikel. Ik merk de laatste tijd (hoewel ik hier lang niet alles lees) dat er steeds meer vragen komen, die je zo in de FAQ kunt vinden.
Ik denk dat er vooral veel gefrustreerde Windows rotten komen, die denken Linux wel ff te installeren.

Een basisuitleg is noodzakelijk, desnoods in een apart document. Ik wil tzt toch mijn documenten op http://www.nedlinux.nl/linux verbeteren tot een soort van noob guide.
Yupz, er zal zeker een verwijzing in de FAQ komen, naar het sticky draadje en vice versa. Zoals ik ook al zei, vind ik een aantal dingen uitleggen ook absoluut geen enkel probleem, als het maar niet "klik hier, druk next, je ziet nu een scherm, klik finish" wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En daar ben ik het volledig mee eens, maar dat is in principe de grondslag waar het toch allemaal om gaat, De Linux aanhangers en producenten van de vele soorten Linux distro's willen toch graag Windows gebruikers overhalen om Linux te draaien. Want als men dat nooit had gewild had ome Linus het voor zichzelf gehouden de oerlinux. Maar omdat het teveel installatie en ondersteuning troubles geeft, blijft het gewoon een ondergeschoven OS dat haast niemand van de windows gebruikers gaat installeren omdat het teveel tijd en moeite kost.

Het is heel hard maar wel waar.

En dan kun je daar wel overheen stappen met je moet er wat voor doen om het draaiende te krijgen, maar zo werkt het in de echte wereld nog lang niet, en zal het ook nooit gaan werken en daarom maken fabrikanten geen drivers of geven ze specificaties vrij etc etc etc. Dus blijft Linux een ondergeschoven kindje dat absoluut niet serieus genomen wordt in de OS wereld. Hoogstens een lastige vlieg die dood geslagen moet worden, en wat bijzonder goed lukt door Microsoft, anders heeft het bedrijf niet steeds zoveel winst en gaan de Linux ontwikkelaars (bedrijven) b.v. Corel en nog wat andere van hand tot hand, en dan failliet of stoppen er helemaal mee. :( wat dan heel Linux weer bij de particulieren werpt, die geen tijd hebben om de één af andere reden etc etc. Dus blijven de diehards over en dat zijn er niet echt veel vrees ik. Als ik kijk bij (ik dacht openoffice) of een ander office pakket maar hang me er niet aan de omtwikkeleingen van een office pakket al maanden stil liggen, en de animo steeds minder is geworden van een x-aantal ontwikkelaars naar één of twee. Dat geeft dan toch wel te denken. Maar ik zou even in de linkjes moeten duiken om de preciese URL te vinden en over welk pakket het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry, maar ik kan een kleine glimlach toch niet onderdrukken bij het lezen van je post.

GNU/Linux is heel erg hard op weg om door te breken bij het grote publiek. Zoals ik al zei, zijn jouw denkbeelden nogal achterhaald als je een moderne distributie installeert.

Dat GNU/Linux als een ondergeschoven kindje wordt gezien in de OS wereld is absoluut niet waar. In tegendeel zelfs.

Ik ben echt niet helemaal pro-linux o.i.d. Ik gebruik Windows zeer regelmatig en ik geef best toe dat er nog heel wat te verbeteren is in GNU/Linux, maar juist dit soort vooroordelen zullen weggenomen gaan worden door deze serie reviews hopelijk. Het is niet de bedoeling om mensen naar GNU/Linux te pushen. Het is de bedoeling om aan te tonen dat GNU/Linux op de desktop een zeer gooed alternatief is naast Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7128

Oef, wat wordt hier veel in gepost, ik kan het nauwelijks bijhouden.
Ik wil wel een bijdrage te leveren door wat te schrijven over Sane (scanners), frontends voor Sane en OCR bewerkingen.
Ik had al wat geschreven voor een ander project, maar dat blijkt niet door te gaan.
Ik moet het nog wel vertalen naar Nederlands, en er wat screenshots bijmaken.

Hier mijn Engelse versie die ik ongeveer een maand geleden in Kword geschreven heb:
http://chaosmongers.org/linux/sane.kwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry, maar ik kan een kleine glimlach toch niet onderdrukken bij het lezen van je post.
Dat is dus de reactie die ik verwachtte, een glimlach over wat ik typ. Maar helaas staat het geschreven toch als een huis MOD en op de dag dat je niet meer glimlacht over wat ik schrijf, dan is dat de dag dat Windows veld zal moeten gaan ruimen t.o.v. Linux. Want dan wordt het pas echt meenis met Linux. Ik wacht met grote blijdschap op het moment dat je ernstig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar Nelske, onder je icon staat iets wat gewoon al niet waar is, "soms prutser genaamd" toevallig ben ik nog een veel grotere prutser op OS gebied, dus die eer komt mij toe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 13:44

deadinspace

The what goes where now?

Het lijkt mij wel nuttig om over de 'basisdingen' die hier genoemd worden links op te nemen in het stuk.
Dus links naar inleidende/newbie sites, HOWTO sites e.d. Dan kunnen mensen die meer willen lezen/weten altijd op die links kijken, en hoeven daar dan niet hier in het forum om te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 17:18 schreef Athalon het volgende:
Dat is dus de reactie die ik verwachtte, een glimlach over wat ik typ. Maar helaas staat het geschreven toch als een huis MOD
Maar wat verwacht je dan :?

Zodra er gezegd wordt dat linux goed is hoor je altijd het vooroordeel dat linux te moeilijk is. Installeren gaat nog wel met Mandrake, maar gebruik.... Vergeet het maar!
Nou willen wij dat vooroordeel een beetje weghalen (want, eerlijk waar, dat is ook echt de reden dat ik hiermee begonnen ben op het fok!forum!), en wat horen we nou :? Dat linux opzetten te moeilijk is!

Krijg nou de CENSUUR!!! :(

Laat ik het anders zeggen, kom eens met REDELIJKE argumenten en bewijzen dat linux te moeilijk is voor jou. Niet gebaseerd op vier jaar geleden met redhat 5.2 maar met een recente uptodate distributie zoals de nieuwste Gentoo, Suse of (de inmiddels al ietwat achterhaalde maar nog steeds zeer gebruikersvriendelijke) Mandrake of desnoods Redhat.

Maar het enige wat ik hoor is dat linux te moeilijk is. Dat slaat toch nergens op :? Dan heb je gewoon deze thread niet doorgelezen en snap je nog steeds niet waarom we hier in hemelsnaam mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en wat horen we nou :? Dat linux opzetten te moeilijk is!
Tja, ben toch bang dat 90% van de Windows gebruikers dat vind en via de HCC ken ik nog wel wat mensen die het eens geprobeerd hebben, en bedolven werden onder de problemen met het opzetten van een linux distro, en daarna de boel probeerde aan het draaien te krijgen. En dan kun je met Censuur en allerlei smilies je ongenoegen laten blijken, maar dat veranderd geen ene bal aan de gehele zaak. Dus je scheld maar lekker verder, maar al dat geknutsel blijft nu éénmaal dat geknutsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 18:23 schreef Athalon het volgende:
blaat
Ik ga toch ook niet zitten zeiken dat het control panel in windows 95 crashte :?

Of zal ik over mijn windows 3.11 irritaties beginnen :?
Op maandag 21 januari 2002 17:58 schreef beelzebubu het volgende:
Laat ik het anders zeggen, kom eens met REDELIJKE argumenten en bewijzen dat linux te moeilijk is voor jou. Niet gebaseerd op vier jaar geleden met redhat 5.2 maar met een recente uptodate distributie zoals de nieuwste Gentoo, Suse of (de inmiddels al ietwat achterhaalde maar nog steeds zeer gebruikersvriendelijke) Mandrake of desnoods Redhat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 09:27
zelfs in politiek den haag werd linux nog als alternatief aangekondigd nadat ook daar het bericht was beland dat MS de licentie kosten gaan verhogen, quote van Minister Hermans van onderwijs:
elke school is geheel vrij in zijn/haar software keuze, of dat nu windows, linux of welk ander OS dan ook is.....
en ik als linux newbie wil ff tegen athlon zeggen dat ie maar eens een nieuwe linux distro moet downloaden, ik heb 2 maanden geleden mandrake 8 gedownload, stopte de cd in mn pc, partitie groote kon gekozen worden, partities werden aangemaakt, ik kreeg de keuze uit welke software ik wou instaleren en binnen 30 minuten had ik een geheel werkend OS (zonder enige kennis van zaken) en het draait nog steeds;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga toch ook niet zitten zeiken dat het control panel in windows 95 crashte :?

Of zal ik over mijn windows 3.11 irritaties beginnen :?
Laat ik maar de verstandigste wezen, want jou inbreng is nu ook niet van die hoogte dat ik enig vertrouwen in jou Linux kennis heb. Ik kan er niets aan doen dat deze dag een slechte haardag was voor je. En Win95 (nooit geen problems gehad) en helaas met Windows 3.11 ook nooit. Zal dat toch een kwestie zijn hoe je met een systeem omgaat. :)
-----------------------------------------------------------
Niet gebaseerd op vier jaar geleden met redhat 5.2 maar met een recente uptodate distributie zoals de nieuwste Gentoo, Suse of (de inmiddels al ietwat achterhaalde maar nog steeds zeer gebruikersvriendelijke) Mandrake of desnoods Redhat.
-----------------------------------------------------------
Redhat 7.2 en Mandrake 8.1 liepen dus voor geen meter, herkende geen hardware (toevallig een printer) alleen in de één of andere vage modus. En de drie scanners die ik gebruik lulde ook al niet. Ik heb gezocht op het internet bij allerlei Org's etc etc zelfs geinformeers op forum's maar helaas geen ondersteuning, en er was ook niemand mee bezig. Bij Epson gekeken en geschreven, (Mijnheer dat leveren wij niet, alleen voor de window versies en voor het mac OS). Dus dat zegt me dan genoeg, de boel ermaar weer af, net als 7 jaar geleden (toen met andere hardware) maar hetzelfde probleem. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 21 januari 2002 18:41 schreef Athalon het volgende:

[..]

Laat ik maar de verstandigste wezen, want jou inbreng is nu ook niet van die hoogte dat ik enig vertrouwen in jou Linux kennis heb. Ik kan er niets aan doen dat deze dag een slechte haardag was voor je. En Win95 (nooit geen problems gehad) en helaas met Windows 3.11 ook nooit. Zal dat toch een kwestie zijn hoe je met een systeem omgaat. :)
Ik denk dat je even de posthistorie van beelzebubu door moet nemen. Ik heb je al eerder gezegd, dat je een beetje op je woorden moet letten. Jij bent degene die er tegenin gaat. (is je goed recht). Je kan uiteraard verwachten dat daar reacties op komen. beelzebubu blijft gewoon heel netjes en vraagt om uitleg. Een uitleg, die vervolgens uit blijft van jouw kant. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je niet echt een goede kennis van GNU/Linux hebt aan je uitspraken te zien. Als die kennis afwezig is, dan is het misschien verstandiger om uitspraken afwezig te laten?

Ik kan wel zeggen dat premier Kok z'n werk niet goed doet. Ik heb alleen helemaal geen verstand van politiek (okee, weinig ;) ). Zo'n uitspraak uit mijn mond heeft dan dus weinig nut en kan beter achterwege blijven.

Maar we gaan nu wel heel erg offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jij bent degene die er tegenin gaat. (is je goed recht).
Ach kijk maar even in een reactie hierboven, over de "nieuwste Linux" die ik geprobeerd heb. Dat zegt meer dan genoeg denk ik zo. Dan weet je ook waarom ik het niet verder kan onderbouwen, want het lult in het begin al niet. Ja en dan moet ik gaan gissen en gokken waar het fout ging en waarom ?? en dat zet helemaal geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Juist, we zullen het er maar op houden dat jij niet zo'n goede ervaring heb gehad met GNU/Linux.

Gelieve nu weer ontopic verder te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Niet online
Mensen,

VMware wil absoluut niet draaien hier en dat linux alternatief ook niet, dus iemand anders mag Redhat hebben van mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Juist, we zullen het er maar op houden dat jij niet zo'n goede ervaring heb gehad met GNU/Linux.
Al zeven jaar niet, maar zo te lezen ben ik niet de enige >:) :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 19:02 schreef dinges het volgende:
Mensen,

VMware wil absoluut niet draaien hier en dat linux alternatief ook niet, dus iemand anders mag Redhat hebben van mij :)
nu odysseus van mij debain heeft gekregen, zal ik redhat maar doen dan :? Gisteren nog een vmware licentie aangevraagd *D (op mijn ouders' emailadres natuurlijk O-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gisteren nog een vmware licentie aangevraagd *D (op mijn ouders' emailadres natuurlijk O-))
Je had van mij een pak op je broek gehad. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 21 januari 2002 20:35 schreef Athalon het volgende:

[..]

Kunt u deze opmerking uitleggen, want ik snap hem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 20:35 schreef Athalon het volgende:

[..]

:* ik ook van jou :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kunt u deze opmerking uitleggen, want ik snap hem niet?
Even voor de MOD ;

(op mijn ouders' emailadres natuurlijk )

Dat is toch niet zo moeilijk te snappen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milouny
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-10-2024
Moor project jongens!
Ik snap nog maar weinig van Linux, maar ik denk dat dit veel mensen een zeer goede indruk kan geven. Vooral ook de screenshots met Gnome-programma's die lijken op die van Windows zijn leuk voor mensen die over willen stappen.
Ga zo door!

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 21 januari 2002 23:47 schreef Athalon het volgende:

[..]

Even voor de MOD ;

(op mijn ouders' emailadres natuurlijk )

Dat is toch niet zo moeilijk te snappen. :(
Ten eerste heb ik een nick, genaamd nelske (dit is niet de eerste keer dat je dat doet). Ik heb liever dat je gewoon "voor nelske" neer zet .Dit komt denigrerend over. Ik zeg ook niet tegen jou "he usertje".

Wat wil je nu zeggen, want dat is nog steeds niet duidelijk? Dat het een geintje was. Het kwam namelijk over alsof je hem wilde betichten van een valse serial te gebruiken om zo VMware i.p.v. een trialversie een volledige versie te maken.

Ik wil je nog 1 maal aanraden om iets vriendelijker over te komen in je bewoordingen. Als dat niet via deze weg kan, tja dan zullen er vrees ik consequenties aan vast zitten.

[edit]
En dit is het laatste dat ik erover wil zeggen. Dit draadje gaat nu al genoeg offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32223

Het is de laatste tijd wel weer raak met de discussies over Windows vs Linux en dan op allerlei terreinen. Op geregelde tijdstippen komt er een hier normaal nooit postende tweaker langs die zijn/haar verhaal over Windows vs. Linux hier even kwijt schijnt te moeten. Vaak zijn deze verhalen dan ook nog gebaseerd op vooroordelen, gebrek aan kennis van Linux etc.
Ik (en wellicht nog een aantal andere vaste NOS bezoekers en posters) word deze discussies een beetje zat, het leidt alleen tot een welles/nietes tussen degenen die de discussie voeren.
Als mensen Windows willen gebruiken vind ik dat prima (mits ze een officiele licentie hebben) en als ze Linux willen gebruiken is dat ook prima. Daarnaast zit ik ook niet in WOS te zeuren over hoe veel beter Linux is dan Windows. Zou me denk ik vrij snel een OW opleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43474

ik had deze thread eerder moeten lezen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Ik vind het onderwerp wel interessant, alleen de discussie isnogal triest. Het is een groot misverstand dat er geen kennis voor nodig zou zijn om Windows fatsoenlijk te installeren en onderhouden. Het probleem is dat Linux anders is en dat stuit veel gebruikers tegen de borst en toont dat ze er toch niet zoveel van weten als ze aanvankelijk gedacht hadden. Linux is meestal niet veel moeilijker, maar anders. Als je al 10 jaar met Windows werkt, dan heb je er ondertussen wel wat kennis van. Je kunt niet verwachten dat je Linux dan ook van de een op de andere dag wel kent. Een absolute noob kan in Windows echt niet veel meer dan in Linux denk ik.

Linux is als je het mij vraagt hard opweg om een mooi desktop systeem te worden. Dat UNIX daar heel geschikt voor is bewijst MacOS X wel lijkt me. Linux staat wat dat betreft gewoon nog in de kinderschoenen.
Athalon, dat je Linux bestempeld als een knutsel OS snap ik niet. Vrijwel alle grote computerbedrijven investeren erin (IBM, HP, Sun, SGI, AOL misschien). Dit is echter voornamelijk op servergebied gericht. Andere bedrijven zoals Trolltech, Ximian en TheCompany proberen Linux op de desktop flink te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"he usertje".

Het kwam namelijk over alsof je hem wilde betichten van een valse serial te gebruiken om zo VMware i.p.v. een trialversie een volledige versie te maken.
Het 1e heb ik geen probjes mee. :)

Het 2e Je denkt te moeilijk, van mijn part gebruik hij het e-mail adres om ik weet niet wat te registreren. Maar het gaat om het adres "van zijn ouders", als mijn zoon dat zou doen en ik kwam erachter kreeg hij een pak op zijn broek, >:) want hij heeft zijn eigen e-mail adressen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Athalon, dat je Linux bestempeld als een knutsel OS snap ik niet. Vrijwel alle grote computerbedrijven investeren erin (IBM, HP, Sun, SGI, AOL misschien). Dit is echter voornamelijk op servergebied gericht. Andere bedrijven zoals Trolltech, Ximian en TheCompany proberen Linux op de desktop flink te verbeteren.
Ik heb ergens hier geschreven over Linux zo als het 7 jaar geleden problemen opleverde, en hoe het een week of twee geleden op de machines hier wilde werken. Dat bedoelde ik met "andere hardware" en "dezelfde problemen" na 7 jaar. Wat ik bedoel met een knutsel OS is wanneer het niet werkt je stad en land moet afzoeken naar ondersteuning voor drivers, HowTo's en wat er al niet meer bij komt kijken. En dan even voor de duidelijkheid, ik ben geen windows fan nooit geweest en zal het ook nooit worden. Maar ik kan mij niet permitteren om een machine één of twee dagen te missen als het opeens blijkt dat er dingen niet ondersteund worden, Laserprinters en noem maar op. Dat heeft helemaal niet met Linux als een OS te maken, maar met de leveranciers van hardware en de bij behorende drivers. Maar het is nu éénmaal zo, dat hetgene waar het uiteindelijke werk gestalte moet krijgen (laser printer) het brood op moet leveren. En hoe mooi een OS dan er ook uitziet, als je vastloopt op de uitvoer van wat voor apparaat ook heb je er niets aan. En dat is iets wat voor windows gewoon veel en veel minder geldt. Dus met knutselen bedoel ik, de boel aan het draaien te krijgen en te configureren voordat het werkt. En tijd is nog altijd geld in onze westerse wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Ow het aan de praak krijgen van hardware. Nouja ik zal maar niet zeggen hoeveel uur ik bezig was in Windows 98 tot het me nog steeds niet lukte een verdraaide USB scanner van HP aan te sluiten. In Windows weet je nooit eens waar je aan toe bent. Als je echte problemen hebt met je hardware kan je het ook meteen wel schudden.
In Linux is het inderdaad vaak moeilijker om hardware aan de praat te krijgen, maar dit is vooral het gevolg van een gebrek aan standaardisatie. Als je eenmaal snapt hoe je met een Linux command line moet omgaan en met modules is er niks meer aan. Nou snap ik ook wel dat dat vor muisklikkers lastig is, nou dan gebruik je het lekker niet toch. Als je niet wilt leren dan hoef je er sowieso niet aan te beginnen.

Dat bepaalde hardware niet werkt, tja boze brief schrijven aan de fabrikant. Tegenwoordig maken veel fabrikanten drivers voor Linux, dus een heel groot probleem is dat niet. Alleen wat moderenere dingen worden vaak wat minder goed ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Laatst online: 06-06 22:14

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op dinsdag 22 januari 2002 10:52 schreef Athalon het volgende:
Maar het is nu éénmaal zo, dat hetgene waar het uiteindelijke werk gestalte moet krijgen (laser printer) het brood op moet leveren. En hoe mooi een OS dan er ook uitziet, als je vastloopt op de uitvoer van wat voor apparaat ook heb je er niets aan.
Daarom controleer je ook eerst of zo'n apparaat gaat werken voordat je 'm aanschaft, in plaats van als een kip zonder kop hardware aan te schaffen en dan hopen dat 't werkt. (geldt trouwens ook voor windows)

het gebruik van laserprinters zal trouwens niet echt een probleem moeten opleveren, aangezien deze dingen meestal gewoon postscript praten.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 15:01

zwik

randomized

Ik zou de installatie van Slackware bespreken maar wegens tijd gebrek kan ik hier helaas niet mee doorgaan.

Ik heb nog wel een paar pics van de installatie ervan. De pics staan op m'n webspace en zijn in het rar formaat. Je kan ze hier vinden: http://home.hetnet.nl/~marcelb11/install.rar (187 kb). Dus als je ze wilt gebruiken mag dat natuurlijk.

Veel succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32223

Ik neem Slackware wel van je over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 15:01

zwik

randomized

Op dinsdag 22 januari 2002 17:24 schreef janjanjansen het volgende:
Ok is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 22 januari 2002 17:24 schreef janjanjansen het volgende:
Wij danken u ;)
Op maandag 21 januari 2002 17:13 schreef MarcelP het volgende:
Oef, wat wordt hier veel in gepost, ik kan het nauwelijks bijhouden.
Ik wil wel een bijdrage te leveren door wat te schrijven over Sane (scanners), frontends voor Sane en OCR bewerkingen.
Ik had al wat geschreven voor een ander project, maar dat blijkt niet door te gaan.
Ik moet het nog wel vertalen naar Nederlands, en er wat screenshots bijmaken.

Hier mijn Engelse versie die ik ongeveer een maand geleden in Kword geschreven heb:
http://chaosmongers.org/linux/sane.kwd
Is zeer zeker een interessant stuk. Als je die naar het nederlands om zou kunnen/willen zetten met wat screenshots erbij (en misschien iets meer uitleg voor een n00b), dan is het absoluut zeer zeker een plaatsje tussen de rest van de reviews waard (zie het wat verderop in het idee, denk ik) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
* Anoniem: 27915 heeft zijn installatie van redhat 7.2 bijna afgerond... Zoals ik al verwachtte loopt die nogal achter :{

Eén ding - hoe kan ik virtual terminal switchen in dat ding (vmware) :? Ctrl-Alt-F1 gaat van mijn host de VT switchen maar ik wil guest VT switchen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 13:44

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 22 januari 2002 18:30 schreef beelzebubu het volgende:
Eén ding - hoe kan ik virtual terminal switchen in dat ding (vmware) :? Ctrl-Alt-F1 gaat van mijn host de VT switchen maar ik wil guest VT switchen :P
Er naartoe ssh-en en dan chvt <terminalnr> doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29574

Hier dan een klein reviewtje over Gentoo, een van de nieuwste Linux Distro's.

Vorige week ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met Gentoo als n00b zijnde :) Wat me het meest opgevallen is, is de super makkelijke installatie. Het uitprinten van een tutorialtje te vinden op http://www.gentoo.org en het branden van een 16 MB grote ISO was voor mij voldoende om met mijn eerste installatie van start te gaan.

De cdrom is bootable en zorgt er dus voor dat je meteen aan de slag kunt gaan. Over de installatie hoef ik niet ver uit te wijden omdat de tutorial/installatie guide voor zich spreekt. Helder opgezette instructies zorgden bij mij voor een probleemloze installatie.

Aangezien ik Red Hat 7.2 als enige distro gewend was (yeah yeah me = n00b), was ik meteen verslaafd aan 't zogenaamde "emergen". Dit is vergelijkbaar zoniet bijna hetzelfde als het "apt-get" van Debian. Ik heb echter al te horen gekregen dat de package tree van Debian veel minder overzichtelijk is dan die van Gentoo. Ook hierover geeft de site van Gentoo meer dan voldoende informatie zodat de pret kan beginnen :D

Omdat 't mijn eerste installatie was, waren mijn instellingen nog niet optimaal, zoals welke architecture ik kon gebruiken.. stond op i386 en die wilde ik toch wel op i686 hebben. Vandaar mijn besluit om na de zuivere installatie van Gentoo de boel te wissen en opnieuw te installen >:) Ditmaal leek het me een goed idee om dit vanuit Red Hat te gaan doen! Je kunt dan immers nog chatten en internetten itt een saai zwart scherm met compilezooi dat eroverheen vliegt (ook best geil trouwens :P). Eerst heb ik toen een bezoekje gepleegd aan
code:
1
irc.openprojects.net #gentoo

het officiele kanaal van Gentoo. Hier zitten o.a. de oprichters en natuurlijk de programmeurs etc. Erg gezellig en je wordt goed geholpen mocht je relevante vragen hebben ;)

Na wat puzzelen heb ik een "chrooted env." aangemaakt en was ik al gauw op weg met het compilen van Gentoo Onder RH.. easy dus.

Ik hoop dat ik jullie met dit tekstje op z'n minst heb kunnen interesseren en dat jullie 't ook gaan uitproberen. De distro is nog volop in ontwikkeling, maar mbv. emerge is 't dus erg makkelijk om te updaten en te cleanen.. Succes! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
timmie, we willen screenshots van de installatie zien >:)

Ik heb mijn redhat stukje zo goed als af, stuk of 25 screenshots van de installatie (elk stapje) en stuk of vijf van "my first minutes on redhat 7.2" :) Misschien gooi ik er zometeen ff Ximian overheen, dan kan men ook meteen zien hoe dat in z'n werk gaat... Goed idee of niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 22 januari 2002 19:21 schreef beelzebubu het volgende:
timmie, we willen screenshots van de installatie zien >:)

Ik heb mijn redhat stukje zo goed als af, stuk of 25 screenshots van de installatie (elk stapje) en stuk of vijf van "my first minutes on redhat 7.2" :) Misschien gooi ik er zometeen ff Ximian overheen, dan kan men ook meteen zien hoe dat in z'n werk gaat... Goed idee of niet :?
Jazeker alleen ik ben nog steeds bezig met compilen hehe >:) sinds ik dus opnieuw ben begonnen hehe, dus dat laat ffkes op zich wachten. Ik moet er wel bij zeggen dat 't uiterlijk op zich niets veranderd is! Je kunt gewoon de X emergen die je wil (4.2.0 bijv) en je eigen windowmanager.. WindowMaker ik mijn geval :P

Ik zal kijken wat ik kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
straks ff kijken of red carpet van ximian dat ook kan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 22 januari 2002 19:29 schreef beelzebubu het volgende:
straks ff kijken of red carpet van ximian dat ook kan >:)
Laatste keer dat ik dat op m'n server probeerde werden al m'n IMAP instellingen veranderd! Red Carpet is brak >:)

Gewoon Gentoo erop en "emerge update" voor updaten van je basis packages.. en "emerge --world update" voor echt alles.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 19:31 schreef Timboke het volgende:

[..]

Laatste keer dat ik dat op m'n server probeerde werden al m'n IMAP instellingen veranderd! Red Carpet is brak >:)

Gewoon Gentoo erop en "emerge update" voor updaten van je basis packages.. en "emerge --world update" voor echt alles.. :)
[newbie mode]
ikke icoontje wille
[/newbie mode]

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daarom controleer je ook eerst of zo'n apparaat gaat werken voordat je 'm aanschaft, in plaats van als een kip zonder kop hardware aan te schaffen en dan hopen dat 't werkt. (geldt trouwens ook voor windows)
Ja op Ome Bill zijn OS werkte het wel, en dat is van belang, en op Linux niet. Maar wat ik al zei, ik koop natuurlijk niet iets met het idee, zal het later ook op Linux of een andere OS kunnen werken. Want zo zit een klein bedrijfje natuurlijk niet in elkaar. Want op zo'n moment als OS de meeste kansen heeft om te werken is prioriteit één. Als je daarna gewoon eens wil neuzen tussen de andere OS'en, loop je pas tegen dit soort problemen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 11:55
Op woensdag 23 januari 2002 10:39 schreef Athalon het volgende:

[..]

Ja op Ome Bill zijn OS werkte het wel, en dat is van belang, en op Linux niet. Maar wat ik al zei, ik koop natuurlijk niet iets met het idee, zal het later ook op Linux of een andere OS kunnen werken. Want zo zit een klein bedrijfje natuurlijk niet in elkaar. Want op zo'n moment als OS de meeste kansen heeft om te werken is prioriteit één. Als je daarna gewoon eens wil neuzen tussen de andere OS'en, loop je pas tegen dit soort problemen aan.
Bij ome Bill werkt ook niet alles, er is genoeg oude hardware wat bijv alleen op win95 werkt.
Bij de introductie van XP was er nog genoeg hardware wat niet werkte op XP. Bij linux blijven drivers gewoon werken en er zijn steeds meer hardware fabrikanten die tegenwoordig ook linuxdrivers uitbrengen. Bovendien werkt de meeste hardware op linux, er zijn tegenwoordig maar weinig dingen die niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hierbij een klein overzichtje van mijn gepruts met de Redhat installatie (gsteravond):

Redhat-7.2 Installation Guide

Daar linux op de desktop een geweldig iets is, zoals we al eerder vastgesteld hadden, komt het er nu nog op aan om een werkend systeem te krijgen. Want wij willen linux op de desktop! En dus downloadde ik een ISOtje van Redhat-7.2 a.k.a. Enigma (ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/redhat-7.2-en/iso/i386/enigma-i386-disc[12].iso), en die zou ik dan op CD moeten branden en de CD in mijn CD-speler doen en dan de computer opstarten. Echter, ik ben lui en dus maakte ik geen CD-tje maar boote ik direct vanuit de ISO in VMware. Helaas moet je voor VMware de VMware tools installeren en dat kan pas nadat de installatie van redhat zelf is afgerond, en daarom zijn de screenshots van tijdens de installatie nogal lelijk. Troost je met de gedachte dat het er in het echt veel mooier uitziet en dat je dus nog een hoop kunt ontdekken ;)

Aldus, stap 1. Doe de CD in uw computer en doe de computer aan:
Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/GoT/redhat-7.2-install/redhat-installation-bootup-klein.png
Ik druk, volgens de instructies, netjes op Enter en wacht af op welke verschrikkingen me te wachten staan. Na enkele tientallen regeltjes prachtige informatie in een zwart console-vestertje die ik onbegrijpend aanschouw, kom ik in een grafische omgeving waarin blijkbaar de verdere installatie zal plaatsvinden. Na taalselectie, toetsenbordselectie en muisselectie kom ik bij het welkomsscherm waarmee blijkbaar de installatie zal beginnen. Ik kies voor een simpele werkstationinstallatie:
Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/GoT/redhat-7.2-install/redhat-installation-install-5-klein.png
Daarna moet ik de indeling van mijn harde schijf aangeven, waarbij ik kies voor automatische partitionering van mijn virtuele VMware harde schijf en GRUB als bootloader. Meteen daarna kom ik bij de netwerkconfiguratie van mijn netwerkkaartje, waarbij ik ook meteen een firewall kan instellen, maar dat laat ik voor mijn werkstation achterwege. In de language support (voor het systeem dus) kies ik voor Nederlands als default en Engels voor het geval dat ( :X ). Hierna moet ik mijn tijdzone aangeven. Hierna moet ik useraccounts aanmaken:
Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/GoT/redhat-7.2-install/redhat-installation-install-13-klein.png
Ik geef een root password op en kan via het "Add" knopje users aanmaken, in dit geval eentje voor mezelf ('rbultje').
Nu is het tijd om aan te geven wat ik exact wil installeren. Ik kies voor een gnome werkstation, maar kan natuurlijk ook KDE of zowel Gnome als KDE nemen. Omdat ik ook van spelletjes hou installeer ik die ook maar meteen.
Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/GoT/redhat-7.2-install/redhat-installation-install-14-klein.png.
Hierna hoef ik nog slechts een videokaart te selecteren en daarna kan de installatie beginnen. Er worden enkele voorbereidingen getroffen (harde schijven formatteren, install image aanmaken, RPM systeem initialiseren en nog wat algemene voorbereidingen), waarna de installatie begint:
Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/GoT/redhat-7.2-install/redhat-installation-install-21-klein.png
Ik maak geen bootdisk aan, selecteer mijn monitor en daarna kan ik mijn X instellen:
Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/GoT/redhat-7.2-install/redhat-installation-install-24-klein.png
Dat is alles. Hierna heb ik een werkend linux systeem, compleet met grafische omgeving, met Mozilla (browser), AbiWord (Word-processor), Gnumeric (Excel-variant), Balsa (email), XMMS (multimedia) en nog een ontelbare zooi aan andere applicaties. Na de reboot kan ik via Grub Linux opstarten (en als je zou willen zou je ook nog windows kunne opstarten - dual boot)
Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/GoT/redhat-7.2-install/redhat-installation-run-0-klein.png
Met GDM kan ik grafisch inloggen, waarna Gnome opstart. Ik kom daarna in de standaard Gnome desktop terecht. Ik kan meteen muziek luisteren (XMMS), screenshots maken (GIMP), ICQ-en (LICQ) en browsen. Ook Balsa (email) en Abiword (teksten schrijven, waarin ik dus uiteindelijk deze review schreef) ontbreken niet.
Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/GoT/redhat-7.2-install/redhat-installation-run-6-klein.png
Mijn eerste werkdag met Gnome onder Redhat-7.2 is geslaagd! Tijd om af te sluiten dus :)

Zwak punt van de installatie was dat ik de printer met printtool na de installatie handmatig moest configureren. Verder werd schijnbaar alle hardware die via VMware werkt herkend. Als ik de installatie 'echt' had gedaan waren mijn DXR3 (DVD/MPEG-decoder) en DC10+ (MJPEG video-capture-kaart) hoogstwaarschijnlijk niet herkend - die moet je dan handmatig na-installeren (drivers zijn uiteraard beschikbaar).

Day two - Tijd voor wat nieuws

Rehat-7.2 is een mooi systeem, maar het bleek na day-1 dat sommige software-packages al waren verouderd. En dus heb ik van http://www.ximian.com/ Red Carpet gedownload om maar eens de Ximian Gnome desktop te installeren. Na installatie van de RPM via GnoRPM start ik Red Carpet op. Via een welkomsscherm en de Nieuws-pagina kan ik me in de "Unsubscribed channels pagina" inschrijven voor "software channels", via welke k software kan downloaden. Ik schrijf me in voor distribute (Redhat 7.2) updates, Ximian desktop, Loki Games Demo's, StarOffice en nog enkele anderen. Meteen kan ik beginnen met downloaden en updaten, want Redhat 7.2 blijkt nogal wat updates te hebben klaarliggen:
Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/GoT/redhat-7.2-install/redhat-installation-redcarpet-3-klein.png
Deze kan ik via "select all" selecteren en allemaal downloaden met een simpele druk op de knop. Na enkele minuten wachten op het downloaden en installeren (snelle internetconnectie :P) is mijn Redhat-7.2 weer uptodate *D. Ik besluit hetzelfde te doen voor de Ximian desktop en StarOffice en na enkele uurtjes wachten op downloaden en installeren kan ik opnieuw inloggen:
Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/GoT/redhat-7.2-install/redhat-installation-ximian-0-klein.png
Eventjes wachten op het opnieuw inloggen en ik heb het nieuwste van het nieuwste, met StarOffice 5.2 (6.0 is nog niet stabiel - zodra die stabiel is komt die er op ;)), Evolution, Galeon, Abiword, Gnumeric, etc. etc. etc. Al met al heb ik binnen een paar uurtjes en zonder enige moeite een prachtig desktopsysteem waarop ik uiteindelijk dit verhaal heb kunnen typen :)

Algemeen oordeel over de installatie
• Redhat loopt qua software een beetje achter - de meeste software is niet de nieuwste versie. Gelukkig is dit opgelost met de Ximian desktop
• Ik heb niet kunnen testen hoe goed de hardware detectie tijdens de installatie is, omdat ik alles in VMware deed. Het meeste (videokaart, monitor, muis, toetsenbord, printer (na de installatie met printtool)) moet je handmatig selecteren. De netwerkkaart lijkt automatisch te worden gedetecteerd. Hoe goed redhat dingen als scanners kan selecteren weet ik dus niet.
• De installatie verloopt vlekkeloos en is supersimpel
• Ook de installatie/updates via RedCarpet verlopen vlekkeloos
• Ik heb geen enkele keer de commandline hoeven gebruiken *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

beelzebubu mijn complimenten voor dit heldere stukje. :)
Dit is eigenlijk precies wat ik voor ogen had, met de reviews *D

Ik zal nog inhoudelijk terugkomen op het stukje, alleen had ik daar nu even geen tijd voor. Ik weet zeker dat als de rest van de reviews op deze lijken, dat het een groot succes gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 22:58
Als n00b die over wil stappen op linux vond ik het ook een heel aardig stukje, ik ben nu zeker van plan om het ook op mn comp te gaan installeren (ik begin nog maar even met een dualboot) maar dan moet ik eerst mn brander aan de praat krijgen in xp (bye bye, ome Bill)(8> . Het klinkt allemaal simpel genoeg alleen lijkt het me wel verstandig om wat links te maken naar troubleshooting sites omdat er vast nog wel eens iets mis wil gaan en dan is het wel handig als je weet hoe je dat op moet lossen :)

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 20:47 schreef cryforhelp het volgende:
Het klinkt allemaal simpel genoeg alleen lijkt het me wel verstandig om wat links te maken naar troubleshooting sites omdat er vast nog wel eens iets mis wil gaan en dan is het wel handig als je weet hoe je dat op moet lossen :)
in dat geval,....

irc.chatjunkies.org #dutch - daar vind je mij vaak :Y)

Verder.... http://www.linuxdoc.org natuurlijk - FAQ/search/forum hier, en over het algemeen is google ook je vriend. Gewoon intypen wat je wil ("linux <errormelding die je krijgt> <eventueel het programma>") en dan kom je vaak al een heel eind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Laatst online: 08-06 11:16

Robinski

A.K.A. RHarmsen

ik heb dus nu 1 klein vraagje:
wordt dit nu een Tweakers.net Frontpage review?

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee. Ik wil eerst dit stuk afmaken. wegens omstandigheden ben ik er niet aan toegekomen. Vanavond ga ik er nog aan verder. Ik doe geen uitspraken wanneer het klaar is. (ik gok net voor het weekend).

Daarna ga ik dus aan het screenshotdraadje beginnen, gevolgd door mijn review van de Mandrake Linux installatie.

Over een goede 4 weken ga ik een stuk schrijven (misschien/waarschijnlijk samen met een aantal mensen van T.net crew). Het zal naar alle waarschijnlijkheid een serie van 3 of 4 reviews worden. Alleen ik wil eerst even afwachten hoe dit verloopt. Het eerste review op de FP zal iets anders in elkaar zitten dan dit eerste review dat het sticky topic hier in NOS gaat maken. Het zal er waarschijnlijk wel iets van weg hebben en er zullen misschien ook wel teksten uit gebruikt worden. Een review op de FP vergt alleen weer net een iets andere aanpak waarschijnlijk (hoewel ik daar absoluut geen ervaring in heb ;) ).

Overigens nog 1 puntje voor de mensen die hier aan mee helpen.

Als straks alles onder elkaar komt, dan betekent het dat dit een enorm zwaar sticky topic zal gaan worden voor de mensen met een wat mindere verbinding. Ik weet dus niet of het verstandig is om alles onder elkaar te zetten.

Ik zat zelf te denken om het misschien zo te maken, dat wanneer er een review bijgeplaatst wordt, dit op 2 manieren gebeurt. 1 bijplaatsing in het sticky topic en een nieuw topic met daarin de post, die ik na het posten door de reviewer meteen sluit.
Vervolgens zullen er onder bovenstaande beginreview, na bijplaatsing van een review elke keer links komen naar voorgaande reviews (op volgorde), die dus in die gesloten draadjes staan.
Zo zat ik dus te denken om alleen bijvooorbeeld de laatste 2,3,4 reviews die erbij gekomen zijn onder het sticky topic te plakken. (met uitzondering van de beginreviews (over distro installaties, die allemaal tegelijk geplaatst zullen worden).
Is dit een goed idee of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik volg je niet helemaal nelske ('t is laat :P)...

Je wil één sticky topic, neem ik aan... En dis sticky topic krijgt dan een heleboel links naar de volgende topics :? Of krijgt die één link naar de volgende review, welke dan weer een link naar de daaropvolgende review bevat :?

Oplossing 1 klinkt zinniger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 23 januari 2002 22:18 schreef beelzebubu het volgende:
ik volg je niet helemaal nelske ('t is laat :P)...

Je wil één sticky topic, neem ik aan... En dis sticky topic krijgt dan een heleboel links naar de volgende topics :? Of krijgt die één link naar de volgende review, welke dan weer een link naar de daaropvolgende review bevat :?

Oplossing 1 klinkt zinniger ;)
Ik had al zo'n gevoel dat ik wartaal aan het uitslaan was ;)

De bedoeling is als volgt:
• begin review
• link met omschrijving naar het eerste review
• link met omschrijving naar het tweede review
• ......
• ......
• ......
• De op 2 na laatst bijgeplaatste review
• De op 1 na laatst bijgeplaatste review
• De laats bijgeplaatste review
Het rijtje met links, zal dus in het begin leeg zijn en continue groeien als er reviews bijgemaakt worden.

Het aantal reviews onder die links, zal gelijk blijven. Alleen de inhoud zal elke keer geupdate worden met de laatste 3 a 4 reviews. (Dit houdt in dat ik de review verwijder en dat het nieuwe review door de reviewer bijgeplaatst kan worden) Als er een review bijkomt, dan komt deze dus op die plaats en de reviewer opent een topic, dat ik meteen op slot zet. Rara naar welke topics dat rijtje met links zal gaan wijzen ;)

Ofwel optie 1 dus ;)
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 23 januari 2002 22:24 schreef nelske het volgende:
Ik had al zo'n gevoel dat ik wartaal aan het uitslaan was ;)
Ik dacht al dat het aan mij lag ;)
Ofwel optie 1 dus ;)
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is :)
Dus je wil in elk review een lijstje posten met voorgaande reviews, die in gesloten draadjes staan ? Als dat je plan is, dan ben ik voor :P

Zo niet..eh.. dan ben je voor de 2e keer vanavond wartaal aan het uitslaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Laatst online: 08-06 11:16

Robinski

A.K.A. RHarmsen

ik zelf heb niet zo heel erg veel ervaring met linux,
maar als er dus een flinke review komt (hier op GoT en/of op de T.net FP) zouden er veel tweakers overstappen op linux. (including me)

verder vind ik de teksten die jullie hebben geschreven zeer mooi gemaakt, het koste me wat tijd om het te lezen, maar ik ben zeer onder de indruk, misschien dat ik nog wel een deze dagen linux op m'n desktop gaat proberen (beetje jammer dat ik nogal problemen heb met m'n USB modempie onder linux)

<include applaus.mp3 here>
en verder nog veel succes met het maken van de rest van de dingen
o nog 1 klein dingetje is het niet leuk als je bij sommige screenshots ook een windows screenshot neerzet (ter vergelijking?)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmzz, ik ben niet in mijn beste uitlegbui vandaag merk ik wel :D
Ik probeer het nog 1 keer uit te leggen :D

ALs ik zeg beginreview dan bedoel ik het stuk wat ik nu aan het maken ben. Dit zal de basis gaan vormen van het stickydraadje in NOS.

De indeling daarvan zal dus als volgt zijn:
• begin review
• link met omschrijving naar het eerste review
• link met omschrijving naar het tweede review
• ......
• ......
• ......
• De op 2 na laatst bijgeplaatste review
• De op 1 na laatst bijgeplaatste review
• De laats bijgeplaatste review
Ofwel, ik zal het beginreview plaatsen met daarin uiteraard het dankwoord.

Vervolgens zal ik daaronder een reply plaatsen die initieel leeg is, maar die naar verloop van tijd steeds meer links zal gaan bevatten van reviews die al aan de orde geweest zijn.
Daaronder zullen (in volgorde) de meeste recente reviews komen te staan. Die worden dus gepost, door de reviewer van het stuk. Dit betekent,d at deze even contact met mij of Jotti op zal moeten nemen, zodat het sticky topic even geopend kan worden voor bijplaatsing. Daarna wordt het topic uiteraard weer gesloten en bovenaan neergezet als sticky topic.

De reviewer maakt nadat hij zijn post heeft bijgeplaats eeen nieuw topic aan, met nog een keer precies diezelfde inhoudt. Die sluit ik meteen af met daaronder natuurlijk een bedankje + link naar het sticky topic.

Nu wel duidelijk? :+

[edit]
Overigens zeg ik nu wel om 3 reviews volledig te plaatsen onder het links gedeelte. Uiteraard kunnen dit eer ook meer zijn, als jullie dat willen. Ik stel dit alleen voor, omdat anders het topic veel te zwaar zou worden om te laden met een browser (en een trage vebinding).
Het kunnen er i.m.o. ook wel 5 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op woensdag 23 januari 2002 22:37 schreef nelske het volgende:
Hmzz, ik ben niet in mijn beste uitlegbui vandaag merk ik wel :D
Ach, tis altijd leuk om een modje te zien kl*ten :P
Nu wel duidelijk? :+
Ehh nee...

(kijkt naar beneden)..eh.. this is weird.. Ik reply hierop, ik zie (wat hieronder komt) niet, en nu, terwijl ik reply, druk Nelske op z'n submit knopje, en komt het toch nog in m'n quotevenster te staan.. <zucht> Heb ik net m'n signature aangepast ;)
[edit]
Overigens zeg ik nu wel om 3 reviews volledig te plaatsen onder het links gedeelte. Uiteraard kunnen dit eer ook meer zijn, als jullie dat willen. Ik stel dit alleen voor, omdat anders het topic veel te zwaar zou worden om te laden met een browser (en een trage vebinding).
Het kunnen er i.m.o. ook wel 5 zijn.
Ik denk dat het wat rommelig wordt, als je het onder elkaar zet, ik zou er persoonlijk alleen de laatste willen zien, en voor de rest linkjes.. Of alleen linkjes.. Als een modemgebruiker een review zoekt over Mandrake, en in dat topic van jou staan alleen SuSE, RedHat en Debian, da's een beetje zonde van z'n tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
* Anoniem: 27915 snapt het wel ongeveer

Klinkt goed, Nelske, ik stem voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 23 januari 2002 22:45 schreef moto-moi het volgende:
Ach, tis altijd leuk om een modje te zien kl*ten :P
<----- check ondertitel :D
Ehh nee...
Echt niet?
Ik weet niet hoe ik het nog heel veel duidelijker moet maken :D :P
(kijkt naar beneden)..eh.. this is weird.. Ik reply hierop, ik zie (wat hieronder komt) niet, en nu, terwijl ik reply, druk Nelske op z'n submit knopje, en komt het toch nog in m'n quotevenster te staan.. <zucht> Heb ik net m'n signature aangepast ;)
[..]

Ik denk dat het wat rommelig wordt, als je het onder elkaar zet, ik zou er persoonlijk alleen de laatste willen zien, en voor de rest linkjes.. Of alleen linkjes.. Als een modemgebruiker een review zoekt over Mandrake, en in dat topic van jou staan alleen SuSE, RedHat en Debian, da's een beetje zonde van z'n tijd :)
Ik wil er wel minstens 3 met volledige inhoud onderzetten eigenlijk. Die reviews zullen op dat moment toch net wat meer onder de aandacht zijn, dan wanneer er maar 1 review staat (die er dus maar relatief kort zal staan dan waarschijnlijk). Ik vind het jammer, dat als iemand veel moeite voor een review gedaan heeft, dat deze maar bijvoorbeeld 1 week onderaan het sticky topic staat, omdat er al weer een nieuw review is. Vandaar mijn voorstel van de 3 laatste (of liever nog de 5 laatste) reviews onderaan.

Dat maakt het totaal aantal reviews in het sticky topic dus permanent op 4 stuks respectievelijk 6 stuks. Ik denk dat dat qua laadtijd nog wel te doen moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
en desnoods maak je een notitie voor de modemmers dat ze <topicnummer>/1/1 moeten gebruiken ipv 1/25 of 1/50 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 23 januari 2002 23:12 schreef beelzebubu het volgende:
en desnoods maak je een notitie voor de modemmers dat ze <topicnummer>/1/1 moeten gebruiken ipv 1/25 of 1/50 ;)
Probleem is dat dat niet werkt met deze versie van Topix :X
De nieuwere versie ondersteund dat geloof ik wel. Deze pakt altijd het aantal replies dat in je prefs staat :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
* Anoniem: 27915 mompelt iets in de richting van 'prutser' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:52
* blouweKip kan eventueel ook nog ergens iets over schrijven

Ik draai hier debian testing/unstable en gebruik dat standaard als desktop, zijn vast nog wel progjes die niet de review zijn gepasseerd (bijvoorbeeld: hoe krijg ik mn logitech usb mouse ad praat onder debian 2.2)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26447

Hierna hoef ik nog slechts een videokaart te selecteren
Ik zie daar een hoop keren GENERIC Driver staan, en zoiets heb ik al vele malen gezien. Wat is precies de betekenis van dat woord in de algemene context. Verder heb ik het verhaal doorgelezen, en vond het knap tricky voor sommige newbies op bepaalde beslissingen. Ik denk dat b.v. het in het nederlands een stuk duidelijker zou kunnen zijn.
B.V. bij het partioneren en bootmanagers, als je daar de mist in gaat, zoals de meeste newbies waarschijnlijk gaan, dan zit je toch wel met een opgefucked systeem. (Dit is iets wat ik in de engelse taal dus een tricky iets vind).

Verder een heel goed uitgangspunt dit verhaal, voor het eerst lees ik iets uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 09:55 schreef Moria het volgende:
Ik zie daar een hoop keren GENERIC Driver staan, en zoiets heb ik al vele malen gezien. Wat is precies de betekenis van dat woord in de algemene context.
Goede vraag :P

Volgens mij betekent het dat het de algemene nvidia chipset op een bepaalde kaart is - het kan dus een diamond viper 770 zijn met TNT2 chipset, maar netzogoed een creative. Dit is dus de 'generic' nvidia driver voor al die kaarten samen.

Volgens mij zijn er voor windows ook generic nvidia drivers en daarnaast specifieke kaartdrivers voor de diamond van diamond en voor de creative van creative enz. enz. enz.
Verder heb ik het verhaal doorgelezen, en vond het knap tricky voor sommige newbies op bepaalde beslissingen. Ik denk dat b.v. het in het nederlands een stuk duidelijker zou kunnen zijn.
Klopt - helaas levert redhat geen installatie in het nederlands mee :{ Ik heb het systeem wel in het Nederlands geinstalleerd al zie je hier en daar per ongeluk nog een engelse term overblijven...

Gelukkig is de mandrake setup wel in 't Nederlands :P
Verder een heel goed uitgangspunt dit verhaal, voor het eerst lees ik iets uit :)
Mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RC1 van "linux op de Desktop" is inmiddels uitgekomen ;)

Te vinden in http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/386799.

Dit betekent dat ik komende week met het screenshotdraadje aan de gang zal gaan en tevens een start zal gaan maken met mijn review over de installatie van Mandrake Linux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Misschien een idee voor de installatie- en gebruiks-reviews: gentoo en sorcerer :?

Die lijken nogal "hot" te zijn de laatste tijd :P
Pagina: 1 2 3 4 Laatste