Linux op de Desktop **NOS-idee; Feedback gewenst**

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 2.485 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

Topicstarter
On popular request hierbij een vernieuwde versie van wat ik ooit op fok!forum gepost heb, een stukje over "linux op de desktop voor beginners". Dit is niks meer dan een review van bepaalde standaard-applicaties die samen een bruikbare standaard-desktop-computer vormen. Bij een standaard computer moet je denken aan de gemiddelde tiepmiepcomputer waarop iets als een webbrowser, een emailclient en een tekstverwerker staat geinstalleerd, allemaal met een mooi grafisch desktopje eromheen enzo.

Maar op linux :? Dat kan toch niet :? Linux is een zwart DOS-schermpje waar je vage code's en commando's moet intypen om dan via cryptische berichtjes vanuit dat programmaatje te moeten opmaken dat je iets verkeerd hebt gedaan! En natuurlijk crasht het systeem zodra je erachter bent gekomen hoe het wel moest :P

Welcome to the 21th century, het tijdperk waarin linux de desktop gaat veroveren met eigentijdse applicaties die voor veel minder geld hetzelfde doen als commerciele varianten. En het beste: het is allemaal opensource! Ik doel hierop natuurlijk op concurrenten als MacOS X en Windows XP, die beiden toch op een zeer hoog niveau staan qua gebruikersvriendelijkheid. MacOS X is daarnaast een stabiel en bruikbaar systeem dat volledig op unix gebaseerd is. Over de stabiliteit van XP valt te discussieren (en dat mogen jullie in een ander topic doen :+). MacOS X en vooral windows XP worden geroemd om het gebruiksgemak en het feit dat er voor elke bezigheid een applicatie beschikbaar is. Dat probleem kan ik voor linux niet zo één-twee-drie oplossen, maar een standaard systeem zit er tegenwoordig wel in, compleet met drag-n-drop support en een uniforme interface. Ik presenteer: de linux/gnome-desktop anno 2002!

Een desktop begint, zoals altijd, met een desktop op zich. Een rijtje icoontjes, een startmenu enzovoorts. In Gnome-1.4.1 wordt uiteraard in dit alles voorzien. Met Nautilus-1.0.6 heeft Gnome een file-manager die een lust voor het oog is. Was de snelheid in versie 1.0 nog een probleem, ook dat is tegenwoordig niet meer het geval, Nautilus is een absolute aanwinst voor Gnome.

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-gnome-desktop-nautilus-klein.png
De grafische filemanager Nautilus op de desktop Gnome

Dus ik kan in mijn bestandjes kijken, dubbelklikken en dan applicaties openen.... Eens proberen, een random plaatje aangeklikt en we komen in.... The GIMP-1.2.2, het GNU Image Manipulation Package - een soort photoshop dus. De desktop-integratie blijkt dus in elk geval goed te werken (als ik met de muis over een mp3tje ga speelt ie automatisch af! :o). Eens kijken hoe het met the GIMP gesteld is qua mogelijkheden:

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-gnome-desktop-gimp-klein.png
The GIMP, een beeldbewerkingspakket

Tijd voor de dagelijkse werkzaamheden dan maar, eens beginnen met het checken van mijn e-mail. Daarvoor heeft Ximian ons verblijdt met de Outlook-cloon Evolution-1.0, een e-mail client, kalender, onderhoud van contacts en nog een zooi functies.

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-gnome-desktop-evolution-klein.png
Evolution, een groupwaresuite

Maar wat is e-mail als je niet normaal kunt browsen? Wij Willen het Web (WWW)! En dus heeft Netscape ons enkele jaren geleden verblijd met de sources van Netscape, vanwaaruit men Mozilla heeft geprogrammeerd. Combineer de Mozilla-0.9.7 engine met een gnome-gebaseerde grafische schil en je krijgt Galeon-1.0.2, volgens het pro-MS gerichte ZDNet de beste browser van het moment!

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-gnome-desktop-galeon-klein.png
Galeon, de Gnome web browser

En vanuit het web komen we vanzelf bij de office suites terecht, waar blijkt dat Gnome grote vooruitgang geboekt heeft sinds mijn vorige post op fok!forum. Met OpenOffice nog steeds in beta (6.0, build 641C), Gnumeric die inmiddels de 1.0 (1.0.1) bereikt heeft en AbiWord die ook bijna de 1.0 bereikt heeft (0.9.6) blijkt Gnome een meer dn voortreffelijke combinatie van office applicaties te hebben. Met Impress (OpenOffice) kan men presentaties maken, met Calc (OpenOffice) en Gnumeric kan men met tabelletjes en grafiekjes klooien en met Writer (OpenOffice) en AbiWord kan men documenten schrijven. De functionaliteit van AbiWord is minder dan die van Writer, maar AbiWord is meer geintegreerd in de Gnome desktop en werkt bovendien sneller. Desondanks was het StarOffice 5.2 die vorig jaar door de consumentenbond als beste Office pakket verkozen werd. Met vele nieuwe features en functies, het verdwijnen van de irritante StarOffice-desktop en het opensourcegaan van het volledige pakket is OpenOffice mijns inziens het beste Office pakket in de wereld - jammer dat het niet wat meer met Gnome geintegreerd is (maar ook wel weer logisch natuurlijk ;))

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-gnome-desktop-gnumeric-klein.png
Gnumeric, de linux-versie van Excel

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-gnome-desktop-abiword-klein.png
AbiWord, perfect geschikt voor kleine documenten schrijven

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-gnome-desktop-openoffice-impress-klein.png
Impress, het OpenOffice presentatie pakket

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-gnome-desktop-openoffice-writer-klein.png
Writer, de OpenOffice tekstverwerker die absoluut niet onderdoet voor Word

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-gnome-desktop-openoffice-calc-klein.png
Calc, een andere kloon van Excel met (mijns inziens) iets meer functies

Conclusie: linux op de desktop is absoluut mogelijk. Er zijn prachtige functionele applicaties beschikbaar voor webbrowsing, beeldbewerking, e-mailen (en andere groupware functies), basis desktop gebruik en office gebruik. Linux op de desktop heeft de toekomst! Feit is dat er nog steeds geen distributie is die al deze speeltjes in een simpel-te-installeren pakket heeft samengevoegd waarmee men na de installatie meteen kan zien wat linux allemaal kan. Toppunt was wel het artikel in de computer!totaal waarin redhat-7.2 geinstalleerd werd en de halve installatie uit shellscripts bestond (volgens het artikel). Het is te hopen dat Mandrake-8.2 en Redhat-8.0 (deze twee distributies leveren Gnome vaak als (één van de) standaarddesktop(s) mee) leren van die fout en een installatie leveren die dit als desktop aflevert, met alle hardware werkend zodat je direct kan beginnen met werken!

Linux op de desktop kan, het is wachten op de laatste stap van bedrijven als redhat en mandrake!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

wow cool!

ik vindt dat dit op de frontpage hoort! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 21:59 schreef stylee het volgende:
wow cool!

ik vindt dat dit op de frontpage hoort! :)
dankje :) Ik zou zeggen, submit het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Op de frontpage staat meestal nieuws, dit lijkt me niet echt een nieuws-item.

Maar het is wel netjes opgesteld moet ik zeggen...mooi gedaan, nette screenshots, duidelijke tekst. Misschien zou het nog tof zijn om wat links te geven naar waar je Redhat, Mandrake of SuSE - wat mij betreft zijn dat de drie beste "n00b-distro's" (niet denigrerend bedoeld!) kunt downloaden of kopen met een mooie doos eromheen en een handboek erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 11:24

Blaasvis

Cidora \o/

kijk hier hebben noob's nog eens wat aan toen ik voor het eerst met linux begon vroeg ik me zulk soort dingen ook nogal eens af toen was mijn eerste desktop kde 1.1 dus dat is alweer een hele poos geleden. :7

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 11 januari 2002 22:04 schreef beelzebubu het volgende:
dankje :) Ik zou zeggen, submit het ;)
Dit zou wel, met misschien nog een paar kleine uitbreidingjes, qua programma's, prima in de FAQ van mijn held Jotti passen volgens mij...
Leuk stukje :Y)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 22:04

RG

Lambda

Tof artikel! Ik heb nog 2 tips. Ten eerste vind ik je GTK theme niet zo geweldig, wellicht een idee om een andere te nemen bij deze voorbeelden? En ten tweede wordne er voor OpenOffice Bonobo viewers ontwikkeld, zodat je straks al je OpenOfice documenten kunt inkijken in Gnome!

Morgen gooi ik mijn artikel ook online, maar dan over KDE. Stay tuned 8-)

[deze advertentieruimte is te koop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 22:08 schreef Wilke het volgende:
Misschien zou het nog tof zijn om wat links te geven naar waar je Redhat, Mandrake of SuSE - wat mij betreft zijn dat de drie beste "n00b-distro's" (niet denigrerend bedoeld!) kunt downloaden of kopen met een mooie doos eromheen en een handboek erbij?
Ik heb de link toegevoegd... Hoe je ze kan downloaden staat in de FAQ :P

Vergeet overigens niet dat er bij staat dat Redhat en Mandrake nog niet zijn waar ze wezen moeten! Beiden hebben een prachtdistributie, maar de hier besproken software wordt vaak niet echt als 'standaard' geinstalleerd (toen die distributies uitkwamen was dit alles namelijk nog in beta of development fase)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13874

Op vrijdag 11 januari 2002 22:14 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Dit zou wel, met misschien nog een paar kleine uitbreidingjes, qua programma's, prima in de FAQ van mijn held Jotti passen volgens mij...
Leuk stukje :Y)
Yupz. Mooi stukje :) Mijn complimenten :)
Ik zat er al over te denken om voor te stellen aan beelzebubu en de rest om dit te gaan verwerken op de een of andere manier.

Ik stel voor dat men even wat programma's opnoemt die nog erin verwerkt moeten worden (Licq/Gaim, xmms, video player etc). Daar wat screenies van maken. Dit combineren met een stukje over bijvoorbeeld KDE en wat verder uitbreiden.

Ik ben best wel bereid om daar eventueel een extra sticky van te maken in NOS.
Dit is best wel iets dat de moeite waard is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35542

Goed artikel. Ik zou er alleen zelf nog iets over films kijken bij hebben gezet. Dat spreekt veel nieuwe users toch ook aan. Dan denk ik bijvoorbeeld aan mplayer+gui (al weet ik dat dat nog niet echt newbie-friendly installeren is). En misschien xmms ofzo. Dat lijkt sprekend op winamp dus dat moet nieuwe users ook aanspreken zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 22:19 schreef nelske het volgende:
Yupz. Mooi stukje :) Mijn complimenten :)
Ik zat er al over te denken om voor te stellen aan beelzebubu en de rest om dit te gaan verwerken op de een of andere manier.
*D
Ik stel voor dat men even wat programma's opnoemt die nog erin verwerkt moeten worden (Licq/Gaim, xmms, video player etc). Daar wat screenies van maken. Dit combineren met een stukje over bijvoorbeeld KDE en wat verder uitbreiden.
Dingen als IRC/MSN/ICQ (Xchat, Kmerlin, Jabber, Everybuddy, LICQ, Gnome-ICU), video-players (Videolan, MPlayer, Xine, XMMS+plugins) en audio-players (XMMS) zijn niet zozeer desktop-afhankelijk en kunnen net zoals het openoffice gedeelte worden geshared tussen de KDE/Gnome-gedeeltes.

Ik heb zo ongeveer al deze applicaties (met uitzondering van Jabber en gnome-ICU, de laatste wil ik evt. voor de gelegenheid wel installeren), dus daar kan ik ook nog wel een lulverhaaltje+screenies over schrijven. Wordt wel na het weekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41816

Hier nog een paar screenshots:
http://www.bokko.nl/
onder Misc

Dit is trouwens Slackware8[puh]

www.slackware.com
Nu wordt er trouwens ook hard gebouwd aan KDE-3.
Dat gaat er ook gladjes uitzien en stukken sneller als 2.2.2
[smile]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 13:27

jep

Zat net van een dedicated website'je te dromen :z

Stiekum. Een soort pagina om mensen lekker te maken, natuurlijk met dingen die simpel mogelijk zijn maar om ze een eerste impressie te geven :)

Weet niet of 't wat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op vrijdag 11 januari 2002 22:37 schreef j3p het volgende:
Ehmm... Hoe noemde ze dat zonet ookalweer in P&W ? Owja.. SPAM :P ;)
Stiekum. Een soort pagina om mensen lekker te maken, natuurlijk met dingen die simpel mogelijk zijn maar om ze een eerste impressie te geven :)
Weet niet of 't wat is :)
Ik denk dat dat nogal wat werk zal zijn, om dat goed up-to-date te houden.. Maar aan de andere kant, * moto-moi heeft nog nooit zo'n site gezien.. Dus een idee is het wel.. Soort grafische howto's bouwen, om bepaalde programma's te tweaken ofzo...

En verder , je weet wat ze zeggen van projectjes die op GoT verzonnen worden he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-06 10:44

Valium

- rustig maar -

Weet je wat ik mis? Windows-update.

Als er ook maar 1 ding beter is geregeld in Linux t.o.v. Windows, dan is het wel de pakketmanagement:

Linuxdistributeurs bieden een compleet pakket aan programma's aan ter download (of ter aankoop). Deze pakketten zijn in nette stukjes verpakt zodat het installeren hiervan net zo simpel is als de bekende windows-update van windows. Alleen is in Linux veel meer software op deze manier te verkrijgen. Voor de installatie van deze pakketten heb je bij voorbeeld red-carpet van Ximian (er zijn natuurlijk ook alternatieven zoals Kpackage, Synaptic en nog vele anderen).
Afbeeldingslocatie: http://www.ximian.com/images/thumbnails/__images__screenshots__ximian_red_carpet__red_carpet_choose_packages.png

Als ik Debian als voorbeeld neem: 489 verschillende programma's kunnen beheerd worden in allerlei soorten, van 3D ontwerp, spelletjes en office-suites tot programmeeromgevingen en netwerktools.

Door een goed pakketbeheer blijft je computer lang gezond werken zonder dat je harde schijf volloopt met achterblijvende dlls, half geïnstalleerde programma's en dergelijke. Een probleem wat in windows bekend is en een bestaansrecht geven aan programma's als cleansweep.
edit:

Ik voelde me creatief, doe ermee wat je wilt...

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okee, wat ik dus in gedachte heb naar aanleiding van dit draadje.

Ik maak een apart draadje in NOS. Ik zet die als sticky bovenaan of ik voeg hem als link aan de faq toe (als het een mooi stuk wordt, dan zal het wel een sticky worden ;) ).

Er komen sowieso veel gebruikte programma's in voor met een omschrijving. Het gaat in eerste instantie voornamelijk over programma's die de tegenhanger zijn van hun Windows collega ;).

Verder sowieso een stukje over Gnome en KDE (eventueel nog andere WM's maar deze 2 zijn toch het meest geschikt voor een n00b).

Daarnaast ga ik alle screenies uit het desktopdraadje halen en deze op de crewftp zetten. Ik ga die (eventueel met wat commentaar als eigenaar, email-adres en dekstopomgeving in een losstaand draadje zetten (Dat op slot zit!). Dit draadje voeg ik als link toe aan het nieuw te maken draadje.

Een ieder die hier input geeft (die verwerkt wordt) wordt uiteraard in de credits opgenomen :)

Goed idee? U roept maar voor op of aanmerkingen :)

Dus graag hier met screenies, opmerkingen, verhaaltjes etc :)

[edit]
jepje: dit hoeft helemaal niet te botsen met jouw idee hoor ;)
Zo uitgebreid gaat het nu ook weer niet worden (want dan kan je net zo goed een complete website maken ja).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 22:37 schreef Denman120 het volgende:
Nu wordt er trouwens ook hard gebouwd aan KDE-3.
Dat gaat er ook gladjes uitzien en stukken sneller als 2.2.2
[smile]
Same goes for Gnome-2.0... Zit momenteel in beta (alhoewel ik het nog niet heb kunnen compilen...)
Op vrijdag 11 januari 2002 22:37 schreef j3p het volgende:

Klinkt goed, maar is wel veel werk... Eerst maar eens het KDE-artikeltje afwachten :) Dan sticky topique en dan zien we wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nelske, kijk hierbij uit dat het niet te groot wordt, bovenstaand stukkie is al behoorlijk lang, als je dan nog een artikel over KDE toevoegt is ie al twee keer zo lang, en dan nogmaals zo'n stuk over video-players, messengers/chatclients en audio-players.

Hou het simpel (het KISS principe). Hou het ook vooral overzichtelijk! Hou de standaardzooi bij de standaardzooi, hou bij de basiszooi als het even kan KDE (met KOffice/Konqueror) en Gnome (met Nautilus/Galeon/Abiword/Gnumeric) apart en zet de video-/audio-players, GIMP, OpenOffice en de chatclients/messengers apart daarvan. Eventueel zet je KOffice/Abiword/gnumeric bij het OpenOffice gedeelte maar hou voor de rest simpelheid in het hoog...

Ik kijk zometeen wel of ik nog wat zinnigs over chatclients en multimediaspul kan schrijven/screenshotten :)

Ik stel zoiets voor voor de opbouw:

GNOME
• Gnome
• Nautilus
• Galeon

KDE
• KDE
• Konqueror

Office
• KOffice
• Gnumeric/Abiword
• OpenOffice

Beeldbewerking
• The GIMP

video-/Audio players
• XMMS
• Xine
• MPlayer
• Videolan

Messengers en Chatclients
• Gnome-ICU
• LICQ
• KMerlin
• Jabber
• Xchat

Bedenk dat we niet alles hoeven te bespreken, we hoeven alleen maar te bespreken wat interessant is voor iedereen. Nogmaals, KISS!!! Vooral niet teveel bespreken dus! Idee is dus dat elk van de bovenstaande onderdelen een aparte pagina wordt en dat de index dus het sticky topic is ofzo. Een aparte website heeft exact hetzelfde principe.

(-) KISS = Keep It Simple, Stupid (voor degenen die dat niet weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 11 januari 2002 22:49 schreef Valium het volgende:
*Knip* heel verhaal *knip*
Dankje Valium, gaat er zeker in verwerkt worden :)

Graag meer van dit soort toevoegingen als mensen er zin in hebben. Volgende week ga ik ermee aan de slag (nee, ik ben zelf niet te lui om ook wat dingen te verzinnen hoor ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op vrijdag 11 januari 2002 23:02 schreef beelzebubu het volgende:
Ik stel zoiets voor voor de opbouw:

GNOME
KDE
Office
Ehmm.. Waarom krijg ik op dit moment een Freshmeat-gevoel ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 11 januari 2002 23:02 schreef beelzebubu het volgende:
Nelske, kijk hierbij uit dat het niet te groot wordt, bovenstaand stukkie is al behoorlijk lang, als je dan nog een artikel over KDE toevoegt is ie al twee keer zo lang, en dan nogmaals zo'n stuk over video-players, messengers/chatclients en audio-players.

Hou het simpel (het KISS principe). Hou het ook vooral overzichtelijk! Hou de standaardzooi bij de standaardzooi, hou bij de basiszooi als het even kan KDE (met KOffice/Konqueror) en Gnome (met Nautilus/Galeon/Abiword/Gnumeric) apart en zet de video-/audio-players, GIMP, OpenOffice en de chatclients/messengers apart daarvan. Eventueel zet je KOffice/Abiword/gnumeric bij het OpenOffice gedeelte maar hou voor de rest simpelheid in het hoog...

[knip]
Nee, ik wil het ook alleen bij basisfunctionaliteit houden die een beginnend gebruiker vereist. Dus echt de dingen die men in Windows gebruikt en waarvan men verwacht dat deze ook Linux terug te vinden moeten zijn.

Zo'n stukje is (mits goed opgezet) wel leuk om te lezen. Vergeet niet dat mensen geilen op mooie screenshotjes ;). Het houdt het lezen aangenaam :)

Uiteraard wordt het niet te uitgebreid, want anders zouden we een complete website vol kunnen schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep

jep

En icewm dan :? ;(

Jepje icewm? :) :)

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02

Nakebod

Nope.

Dan heb ik nog wel wat voor video.. of chatclients, ligt eraan hoe je et bekijkt:
Gnome Meeting @ http://www.gnomemeeting.org de Linux versie van Netmeeting, werkt ook onder KDE, hier iig wel.
Heb geen screenshots atm, heb op dit moment geen Linux geisntalled.. shame on me :P
Gelukkig heeft site zelf wel een aantal screeners

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25494

*leest zelfde topic als op fok!*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okee, take two, vandaag gaan we het over multimedia hebben :P

Voor Linux zijn verschillende audio- en video-players beschikbaar, waarvan het gros slechts één of twee formaten kan afspelen, daar heb je dus niet echt veel aan... Enkele players steken met kop en schouders boven de rest uit. Als eerste XMMS, de enige audio-player maar tegelijkertijd ook een video-player. Een beetje vergelijkbaar met windows media player eigenlijk, maar dan opensource :P

XMMS is plugin-gebaseerd. Standaard kan het mp3s afspelen, maar met plugins kan het MPEG, AVI (divx), Quicktime, Ogg vorbis, audio CDs en nog veel meer afspelen! Als klap op de vuurpijl kun je je winamp skins ook voor XMMS gebruiken!

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-general-desktop-xmms-audio.png
XMMS als audio-player

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-general-desktop-xmms-video-klein.png
XMMS als video-player (Muse Live in de Heineken Music Hall)

Naast XMMS is ook MPlayer zeker het vermelden waard. Alhoewel het project nog niet zo'n imposante lijst aan features heeft bereikt en het daarnaast niet in binary vorm (zoals deb/RPM) verkrijgbaar is, is het toch een zeer functionele player, die zo ongeveer elke mogelijke video codec aankan. Ook voor MPlayer zijn natuurlijk skins verkrijgbaar.

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-general-desktop-mplayer-klein.png
MPlayer (Korn - Freak on a Leash)

Daarnaast zijn ook Xine en Videolan zeker een vermelding waard. Xine is net als MPlayer een algemene videoplayer die ook DVDs kan afspelen, Videolan is meer MPEG/DVD specifiek maar werkt imho veel beter, vooral met geencrypteerde DVDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 23:33 schreef juss het volgende:
*leest zelfde topic als op fok!*
:* jussbeeb O+ :D

Dit is een uptodate versie van dat foktopic en er staat wat extra software bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep

jep

Scoor eens true-fonts man beeleboozooba :P

Je hebt van die rimpel lettertjes :D

P.s Juss == Linux beeb O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 11 januari 2002 23:40 schreef j3p het volgende:

P.s Juss == Linux beeb O+
ja idd rimpelige lettertjes :D

en ik vind linux stom want dat is voor nerds :7

I just luv tux :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op vrijdag 11 januari 2002 23:04 schreef nelske het volgende:
Volgende week ga ik ermee aan de slag
Goed plan. Ik wil je best helpen, als ik maar online ben ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 23:45 schreef juss het volgende:
I know :P

Speciaal voor jou dan (ja ik heb een zwak voor juss :P):

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/bigtux.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 11 januari 2002 23:45 schreef juss het volgende:

[..]

ja idd rimpelige lettertjes :D

en ik vind linux stom want dat is voor nerds :7
Is nou niet de meest verstandige uitspraak hier in NOS ;)
Dat maakt al weer heel wat goed :P

beelzebubu, wederom een heel bruikbaar stukje. Uiteraard moet nog even vermeld worden dat bij xmms je ook gewoon winamp skins kunt gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 23:40 schreef j3p het volgende:

Erm.... Kost zoveel moeite :P

* Anoniem: 27915 kijkt zo wel ff waar hij die dingen ook alweer had staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 11 januari 2002 23:53 schreef nelske het volgende:

[..]

Is nou niet de meest verstandige uitspraak hier in NOS ;)

Dat maakt al weer heel wat goed :P

beelzebubu, wederom een heel bruikbaar stukje. Uiteraard moet nog even vermeld worden dat bij xmms je ook gewoon winamp skins kunt gebruiken :)
Oh pedon :) Maar ik weet t, dr lopen hier vriendjes van me rond ;) Linux wordt me met de paplepel ingegoten :{

hm rare quote :{ niet mijn schuld O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 23:55 schreef juss het volgende:
Oh pedon :) Maar ik weet t, dr lopen hier vriendjes van me rond ;) Linux wordt me met de paplepel ingegoten :{
Ja, hersenspoelen die hap }) :P

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38666

[..]

Welkom meis :) (/me geeft jussje een kuszje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[..]

Ghehehe, ik zie niet wat daar verkeerd aan zou kunnen zijn :P
Ik zou willen dat ik het met de paplepel ingegoten gekregen had.

Maar goed, heren (en dame) gelieve ontopic verder te gaan met dit goede idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 00:02 schreef nelske het volgende:

[..]

Ghehehe, ik zie niet wat daar verkerd aan zou kunnen zijn :P
Ik zou willen dat ik het met de paplepel ingegoten gekregen had.

Maar goed, heren (en dame) gelieve ontopic verder te gaan met dit goede idee :)
Ik zit momenteel kmerlin te compileren (in dit soort gevallen mis ik mijn laptopje met apt best wel), daarna kun je een stukje over LICQ/kmerlin/xchat verwachten :)

En daarna ga ik naar bed :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Laatste stukje van vandaag dan maar :)

Natuurlijk willen we onder linux ook kunne tsjetten, want zonder onze MSN-, ICQ- en IRC-vriendjes en -vriendinnetjes wordt het dagelijkse computeruurtje toch wel behoorlijk saai. En dus heeft linux, zoals je mocht verwachte, een prachtige ICQ, MSN en IRC client.

Allereerst MSN dan maar. Laten we het maar niet hebben over het bedrijf dat MSN heeft uitgevonden, dan ben ik volgend jaar nog bezig met conspiracy theories, feit is dat veel mensen tengenwoordig MSN gebruiken. Waarom is niet echt duidelijk, feit is wel dat het zo is. En dus heeft linux een MSN-client genaamn KMerlin, met dezelfde functies als MSN (alleen een stuk sneller)

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-general-desktop-kmerlin-klein.png
KMerlin

Naast MSN is ICQ nog altijd een van de populairste chatclients. Voor ICQ heeft men Linux-ICQ, kortweg LICQ uitgevonden, dat eigenlijk vrijwel hetzelfde kan als de officiele ICQ versie met uitzondering van SMS-en...

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-general-desktop-licq-klein.png
LICQ

En natuurlijk is er altijd nog het aloude IRC, iets wat al jarenlang goed wordt gesupport door Xchat. Men kan op meerdere servers tegelijk zitten, een feature die zelfs niet in mIRC te vinden is!

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/linux-general-desktop-xchat-klein.png
Xchat

Al met al zit het met de chat-/messenger-clients onder linux wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32223

Ik wil wel een stukje maken over KVirc, zijnde de betere irc client onder X. Moet ik eerst Gimp maar eens compileren, anders krijg ik van die enorm grote pics. :) KVirc draait meen ik onder KDE/QT.
Is het de bedoeling dat er een algemeen verhaaltje en screenshots komen of gaan we ook in op installatie, documentatie en dependencies (zonder daarbij compleet te willen zijn) ?
Lijkt mij handig om bij elk progsel te vermelden:
- beschikbare packages (rpm, deb, etc)
- dependencies
- homepage + documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 09:27
Op zaterdag 12 januari 2002 02:05 schreef janjanjansen het volgende:

Ik wil wel een stukje maken over KVirc, zijnde de betere irc client onder X. Moet ik eerst Gimp maar eens compileren, anders krijg ik van die enorm grote pics. :) KVirc draait meen ik onder KDE/QT.

Is het de bedoeling dat er een algemeen verhaaltje en screenshots komen of gaan we ook in op installatie, documentatie en dependencies (zonder daarbij compleet te willen zijn) ?

Lijkt mij handig om bij elk progsel te vermelden:

- beschikbare packages (rpm, deb, etc)

- dependencies

- homepage + documentatie.
of gewoon onderaan een link naar freshmeat?;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 02:05 schreef janjanjansen het volgende:
Eventueel homepage noemen, lijkt mij wel netjes. Voor de rest hoeven we mensen alleen maar lekker te maken, installatie etc. dat moet redhat of mandrake maar voor ze regelen ;) [edit] of Suse natuurlijk :P

Het is dus de bedoeling dat het een soort halve reclamebrochure voor "linux op de desktop" wordt, niet een volledige "guide through the nightmare of installing software under linux", om het maar zo te zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik zal vanmiddag / vanavond een stukje schrijven over Konqueror, als dat er dan nog niet staat. Gebruik als browser en als filemanager, met wat handige functies en eye-candy. Screenshots kan ik wel maken, maar uploaden is een probleem (sommigen zullen zich mijn problemen in het screenshot-draadje herinneren >:) ).

[note: mplayer is wel als .deb verkrijgbaar, alleen wordt het niet aanbevolen die te gebruiken in verband met compile-time optimalisaties die dan niet meer voor je systeem gedaan kunnen worden. Of je moet apt-get source -b'en natuurlijk ;) ]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Laatst online: 22:24
Mandrake heeft (of iig had) screenshots en uitleg van de hele installatieprocedure online staan (en ook op de cd's wellicht). Is wel leuk om "aaah, linux install is toch moeilijk?" te doen verstommen :)

Ik zoek ze wel even op

[update]
Hier beginnen de demo's en aan het eind van de DrakX demo beginnen de demo's voor de recommended en de expert install met veel screenshots en uitleg.

Dat is dus hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-06 12:45
Ik heb niet heel het topic doorgelezen (ff geen tijd).. Maar is het niet een idee om er een feature van te maken voor de frontpage van t.net? Ik denk dat er best wel interesse is in dit soort artikelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep

jep

Is natuurlijk wel leuk. Met zijn allen een frontpage post knutselen en hem voor msturm laten posten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Zo, mijn KDE artikel is klaar. Alleen de plaatjes zijn een beetje groot geworden, sorrie moddemers en KCMA-ers...

http://www.nedlinux.nl/home/rene/kde/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 23:23

Apache

amateur software devver

idd, en misschien ook tutorial schrijven hoe bepaalde dingen ingesteld/geinstalleerd kunnen worden :)

Ik vind linux ook perfect geschikt voor de desktop na wat gewenning, k'heb er nu zelfs Counter-strike onder lopen (wine), total annihilation (wine), wine heeft echt grote stappen genomen de laatste paar maanden blijkbaar wat gamers zou kunnen overhalen, ook die distro van mandrake en transgaming overhaalt wel meer mensen uit de gaming wereld.

K'heb hier ook nog wel een hoop screenshots, ik kan ook screenshots nemen vanuit bvb Counter-strike, niet dat je daar veel verschil zal op ontdekken met de windows versie :P

Als het op de frontpage komt bereikt het iig veel mensen en dat is mooi, als 1% van de lezers definitief overstapt op linux is dat een overwinning :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 13:41 schreef Apache het volgende:
K'heb hier ook nog wel een hoop screenshots, ik kan ook screenshots nemen vanuit bvb Counter-strike, niet dat je daar veel verschil zal op ontdekken met de windows versie :P
Valt tegen... Quake-III en Soldier of Fortune kan ik bijvoorbeeld in een window spelen, in windows kan dat volgens mij niet. Maak een screenshot van deze windows op de desktop en een fullscreen screenshot erbij, dan maak je echt wel indruk!

Ik heb hier Soldier of Fortune en Quake-III van Loki en Starcraft onder wine.... Maak ik later nog wel een keer screenies van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 13:36 schreef RG© het volgende:
Zo, mijn KDE artikel is klaar. Alleen de plaatjes zijn een beetje groot geworden, sorrie moddemers en KCMA-ers...

http://www.nedlinux.nl/home/rene/kde/
* Anoniem: 27915 *

Begint al aardig wat inhoud te komen :D Moet ik eventueel bluefish (Gtk+ HTML editor) nog bespreken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 12 januari 2002 14:03 schreef beelzebubu het volgende:
* moto-moi *
* moto-moi doet mee *applaus* :)
Begint al aardig wat inhoud te komen :D Moet ik eventueel bluefish (Gtk+ HTML editor) nog bespreken :?
* moto-moi zit te denken wat Nelske z'n bedoeling precies is, als ik het zo lees, wil hij laten zien dat de meeste programma's die onder Windows draaien, ook een vervanging hebben onder Linux, in dat geval is wel een goed idee om een HTML editor erbij te zetten..
Aan de andere kant, las ik hier ergens iets over Linux showen, m.a.w. Eyecandy.. En dan ga je weer een hele andere kant op..

* moto-moi zit nog steeds na te denken, wat ikzelf eraan kan toevoegen :(

* moto-moi wil ook met z'n nick op de FP van Tweakers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Laatst online: 10-06 23:23

Apache

amateur software devver

Op zaterdag 12 januari 2002 14:01 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Valt tegen... Quake-III en Soldier of Fortune kan ik bijvoorbeeld in een window spelen, in windows kan dat volgens mij niet. Maak een screenshot van deze windows op de desktop en een fullscreen screenshot erbij, dan maak je echt wel indruk!

Ik heb hier Soldier of Fortune en Quake-III van Loki en Starcraft onder wine.... Maak ik later nog wel een keer screenies van :)
mja, m'n X wil niet naar 1024 (k'heb alle 1280 resolutie's verwijderd)

RTCW: fullscreen omdat ik hem native draai in 1280 (erg smooth)
Total annihilation: fullscreen (schokkerig onder wine)
CS: window (tot X tot 1024 kan geraken) erg smooth, gemiddeld 70-99 fps
UT: geinstalleerd nog niet getest (native)
QIII: geinstalleerd nog niet getest (native)
Sof: originele loki game versie, draait enkel op 640 met gigantische zwarte randen en crashed wanneer je de resolutie veranderd
tribes 2: originele loki games versie, nog nooit geprobeerd

native games draaien dus erg lekker, en cs draait meer dan speelbaar enkel nog niet fullscreen.

ik probeer vandaag nog wel wat screenshotjes te maken van zowel windowed versie's als ingame versie's.

Geluid bij alle games is perfect met cvs drivers van sb audigy.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Laatst online: 20:30

JJJ

Als ik het goed begrijp wordt dit alles in een thread gegooid? We kunnen het ook op een site mieteren :) Ik heb wel wat php scripts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mateyo
  • Niet online
* Mateyo denkt er nu toch wel heel erg over na om Linux ergens te installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 09:54

Niek

f.k.a. The_Surfer

Mag ik ook meehelpen? :P

Ik wil wel Bluefish bespreken, daar werk ik regelmatig mee.

Misschien is het ook een idee dat iemand iets schrijft over vim of een andere editor?

Heeft hier iemand trouwens ervaring met blender? Dan zou daar misschien ook iets over kunnen worden geschreven.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Ik weet eigenlijk ook niet wat de bedoeling is, maja het is wel leuk om zoiets te doen iig :) Als je er gebruikers mee kunt winnen is dta altijd leuk.
We moeten maar ff kijken of we de zooi in een website verwerken ofzo. At the moment ben ik druk bezig met een hele nieuwe engine te bakken voor nedlinux.nl, zodat het allemaal wat dynamischer wordt en er ook artikelen gepost kunnen worden. Misschien een idee, maar dat komt er niet in korte tijd...

Owja beelzebubu: Bluefish zou ik zeker doen! Is een mooie HTMl editor voor Gnome van nedrelandse bodem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Goed stukkie.

Ik draai multiboot Debian potato (met ximian-gnome) en Win2000, maar ik vindt wel dat je erbij mag vermelden dat bepaalde dingen gewoon 'trager' ervaren worden onder linux. Ik noem bv een mozilla starten tov iexplorer (ja, ik weet dat windows deze al gedeeltelijk in het geheugen laad tijdens opstarten, maar het feit blijft) en Xserver is gewoon een stuk trager dan de Windows GUI.

Ten tweede vindt ik het ontbreken van een fatsoenlijke ctrl-c ctrl-v die binnen elk programma werkt echt waardeloos.

Ik ben een voorstander van Linux op de server >:) , maar op de desktop vindt ik het nog een beetje aan de trage kant. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyril
  • Laatst online: 25-10-2024

Cyril

it's all in my mind

Begint er al leuk uit te zien. We moeten alleen oppassen dat we niet te veel proberen te laten zien. Met wat meer tekst erbij lijkt mij dit inderdaad best wel geschikt voor op de frontpage.
Misschien kan je beter ogle showen ipv videolan, die kan tenminste ook dvdmenu's laten zien en werkt op mijn bak ook stukken beter.

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Laatst online: 20-06 09:16
vandaag ook maar s mandrake 8.1 gepakt en op m'n 2e bak gegooit. install is super makkelijk, dat kan echt iedereen ;)
hij vond zo'n beetje al m'n hardware en het leek erop dat dit de 1e linux install zou worden zonder problemen. not...
isdn was dus gedetecteerd maar in harddrake stond ie bij onbekende apparaten. inbellen lukte er ook niet mee. extern modem trouwens wel, maar dat werkt altijd.
dan zij harddrake ook nog eens dat m'n geforce 2 mx een geforce 1 ddr was :?
geluid werkte ook niet gelijk. hij vond de modules of het apparaat niet. na een paar reboots dee hij het opeens :?

ik installeerde quake3 en die begon al gelijk te piepen om een libgl.so f zo.

wat ik wel super vond, was dat m'n hp720c printer die aan m'n gewone win2k bak hing het wel deed :) lokatie en inlog gegevens opgeven en printen maar. super :)
ook m'n monitor die anders altijd verkeerd gedetecteerd word (zelfs door windows) en daardoor altijd in oversync gaat, werkte gewoon. 1024*767*85hz zonder gezeik :9

t begint steeds beter te worden, maar perfect is het nog niet. vooral het 3d gebeuren werkt niet zonder een hoop gerommel (had ik ook al met andere distributies zoals suse 7.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Laatst online: 19-06 19:20

sjaak

un giorno credi

Erg goed initiatief, ik zit er al een tijdje over te denken om over te schakelen naar Linux, maar wil wel zeker zijn dat ik het meeste gewoon kan doen.

- Browsen (Uiteraard mogelijk)
- Mail (Kan)
- ICQ, MSN, IRC (Kan dus allemaal)
- Audiogalaxy (Heb ik gezien) en Morpheus (weet ik nog niet of dat er is)
- Beeld en geluid (Moet ook kunnen las ik)
- Af en toe tekstverwerken (kan ook)
- Website, liefst WYSIWYG (Ben lui, maar kan dat?)
- Branden (Moet kunnen, maar hoe :D)

Naja, dat soort dingetjes. Het is wel lastig, want ik heb dus absoluut geen zin om twee os-en op m'n pc te hebben en te moeten overschakelen tussen die twee omdat ik b.v. een cd wil branden of m'n telefoonboek van m'n siemens wil backuppen. Ik noem maar ff wat geks. Dat is een van de nadelen dus, hoe vang je die kleine dingetjes op, want die huden me tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 12 januari 2002 15:53 schreef micha het volgende:
- Beeld en geluid (Moet ook kunnen las ik)
Jups, staat ook in het KDE en Gnome verhaal genoemd..
- Website, liefst WYSIWYG (Ben lui, maar kan dat?)
*hint* Kijk in het KDE verhaal :)
- Branden (Moet kunnen, maar hoe :D)
Hmm, da's inderdaad de enige die we missen uit jouw lijstje.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyril

Cyril

it's all in my mind

Ik heb even wat shotjes genomen van Xcdroast en Ogle.
xcdroast
ogle
Kijk maar wat je er mee doet..

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak

sjaak

un giorno credi

Ik denk dat ik gewoon een keer de stoute schoenen ga aantrekken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Op zaterdag 12 januari 2002 16:22 schreef micha het volgende:
Ik denk dat ik gewoon een keer de stoute schoenen ga aantrekken. ;)
Je wilt toch niet zeggen dat Linux stout is he? :)
Vooral TUX niet, de onschuld hemzelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nephilim
  • Laatst online: 16-06 21:35
Op zaterdag 12 januari 2002 16:21 schreef niorg81 het volgende:
Ik heb even wat shotjes genomen van Xcdroast en Ogle.
xcdroast
ogle
Kijk maar wat je er mee doet..
Nu nog een link naar enkel die background and we're all happy :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28461

PHAT!! Eindelijk heb ik hier een goeie messenger voor msn, Kmerlin werk echt perfect!! *D

Ik had eest everbuddy maar die is een stuk gaarder dan deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroeske
  • Laatst online: 05-06 09:27
goed stuk over kde moet ik zeggen, alleen kwam ik nog 1 tik foutje tegen ;)
Misc
KDE biedt standaard een heleboel kleien programma's aan om het leven te vergemakkelijken. Bijvoorbeeld een tekst editor, een rekenmachine, een geluids mixer, een teken selecteerder, een proces manager, een systeem resourcemeter en nog veel, veel meer.
moet IMO worden:
Misc
KDE biedt standaard een heleboel kleine programma's aan om het leven te vergemakkelijken. Bijvoorbeeld een tekst editor, een rekenmachine, een geluids mixer, een teken selecteerder, een proces manager, een systeem resourcemeter en nog veel, veel meer.
maar verder vond die mier et wel lekker hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak

sjaak

un giorno credi

Het enige waar ik zowiezo rekining mee moet houden is de internetverbinding en het delen daarvan, is dat goed geregeld in RH7.2? Heb nl. een verbinding die gebruik maakt van PPPoE. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mateyo
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 16:45 schreef kroeske het volgende:
goed stuk over kde moet ik zeggen, alleen kwam ik nog 1 tik foutje tegen ;)
[..]

moet IMO worden:
[..]

maar verder vond die mier et wel lekker hoor :P
Dan heb ik er ook nog een:
KDE is meer dan alleen een window manager, namelijk een desktop. De Window Manager is slechts een heel klein deel van wat KDE allemaal te bieden heeft. De standaard look van KDE 2.2 probeert het beste van de Classieke UNIX desktop (CDE) te combineren met de succespunten van Windows en MacOS.
KDE is meer dan alleen een window manager, namelijk een desktop. De Window Manager is slechts een heel klein deel van wat KDE allemaal te bieden heeft. De standaard look van KDE 2.2 probeert het beste van de Klassieke UNIX desktop (CDE) te combineren met de succespunten van Windows en MacOS.
Klassiek is volgens mij toch echt met een k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak

sjaak

un giorno credi

btw, als je onder linux msn en icq gebruikt heb je dan automatisch je contactlist? Bij msn lijkt het me logisch, maar je weet nooit, en icq2001b slaat um ook op op het web, maar betekent nog niet dat je um dan ook onder linux hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

msn heb je idd je contact list,
de licq die ik (soms) gebruikt, niet, andere icq versie gebruik ik niet, behalve ICQ Webbie/Lite, www.icq.com/icqlite/ die heeft wel dan je hele contactlist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 13874 excuseert zich alvast voor de late reply in dit draadje ;)

RG©: ook voor jou mijn complimenten :) erg mooi stukje. :)
De rest die input gegeven heeft in dit draadje ook van harte bedankt. Ik hoop dat we met alle informatie iets moois kunnen gaan maken.

RG©, heb je er bezwaar tegen als (grote) delen (zij het misschien hier en daar wat aangepast) opgenomen gaan worden in dit idee?

Zoals ik het in eerste instantie voor ogen heb, wil ik echt de basisfunctionaliteit laten zien in een mooi stuk. Ik denk hier dus aan de Gnome en KDE desktop. De respectievelijke filemanagers. Email applicaties, webbrowsers, chatsoftware, CD-brand programma's, Office omgevingen, Video, Geluid etc.

Als het een mooi stukje wordt, dan kan het altijd nog verder uitgebreid worden (desnoods met een link ernaar) met programma's ala een HTML-edittor, status programma's, installatie screenshots, spellen etc etc.
Een eventuele website zat ik nu nog niet aan te denken, maar wie weet als het een succes wordt ;)

Een frontpageposting ervan maken is natuurlijk ook wel heel erg leuk, als blijkt dat er interesse voor mocht zijn :)
Ik wil hem eerst echter sowieso als sticky topic bovenin NOS zetten.

Het hele idee hierachter is eigenlijk om mensen die niet anders weten te laten zien, dat Linux op de desktop heel erg goed mogelijk is en dat het er gewoon erg cool uit kan zien. Daar zijn veel misverstanden over bij mensen die niet veel over Linux weten ;)
Een soort van Linux promotie draadje, hoewel de omgevingen (KDE, Gnome en progs) uiteraard op meerdere OS'en dan Linux alleen draaien (dat zal er ook echt wel in opgenomen worden ;) )
Je ziet nu al iemand roepen in dit draadje die zegt van "goh cool, ik ga het ook maar eens proberen" :)

Uiteraard zal het concept straks (=volgende week ;) ) in dit draaadje gepost worden, zodat jullie nog je op- en/of aanmerkingen over kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Sonja
  • Laatst online: 30-04 11:42

Red Sonja

Linux: power to de wortel

Damn.. goed initiatief heren. Mag ik in de toekomst jullie artikelen gebruiken op m'n website met toevoeging van mijn mening enz. ?? (PLZ :9 )

K mis alleen n stukje over spelletjes. Er zijn natuurlijk veel mensen die spelletjes willen spellen op hun PC.

En het vermelden dat je ook je M$ Office documenten kunt bewerken met bv. Star- OpenOffice. Dat zijn nl. de meest gestelde vragen die ik krijg.

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 13:44

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 12 januari 2002 15:10 schreef wouzer het volgende:
Ik noem bv een mozilla starten tov iexplorer (ja, ik weet dat windows deze al gedeeltelijk in het geheugen laad tijdens opstarten, maar het feit blijft)
Mozilla (en Galeon iirc) kunnen dit ook (turbostart heet die feature ofzo). Dit gaat dan op het moment dat je geen browser open hebt ten koste van wat ram en je boot-tijd (net als in Windows), maar daarna start je browser ook erg snel op.
Ik gebruik die feature niet overigens, ik start gewoon een Galeon (en dat duurt zo vlak na het booten behoorlijk lang voor die gestart is ja) en die blijft dan aan tot ik mijn compu uit zet.
en Xserver is gewoon een stuk trager dan de Windows GUI.
Slepen/resizen is wat trager dan Windows 98 ja, hoewel ik het nogal mee vind vallen. Maar ik heb dan ook een goed ondersteunde kaart (g450) met de nieuwste software en drivers (Debian Unstable); XFree 3 <> XFree 4 scheelt sowieso al wat.
Maar ik heb met Windows XP gewerkt op een Pentium III 600E, en ik vond WinXP hierop trager overkomen qua tekenen van het beeld dan Debian op mijn pII 448.
Ten tweede vindt ik het ontbreken van een fatsoenlijke ctrl-c ctrl-v die binnen elk programma werkt echt waardeloos.
Ik heb echt geen problemen met copy&pasten van tekst van en naar verschillende programma's hoor. Meestal een kwestie van selecteren == copy, middelstemuisknop == paste.
Op zaterdag 12 januari 2002 15:29 schreef niorg81 het volgende:
Begint er al leuk uit te zien. We moeten alleen oppassen dat we niet te veel proberen te laten zien.
Idd. Misschien is het een idee om het op te splitsen in 'basisdingen' (surfen, tekstverwerken, filmpje kijken, mp3s luisteren, mailen), 'geavanceerdere dingen' (cds branden, gimpen, blender/povray enzo, html schrijven) en 'installeren' (mogelijk van verschillende distro's).
Of misschien zelfs nog meer secties (hoewel je daar ook mee op moet passen).
Op zaterdag 12 januari 2002 15:53 schreef micha het volgende:
- Audiogalaxy (Heb ik gezien) en Morpheus (weet ik nog niet of dat er is)
Er is Kazaa voor GNU/Linux (Kazaa en Morpheus maken beiden gebruik van het fasttrack netwerk, dus in principe doen ze hetzelfde). Deze heeft (nog?) geen banners en geen spyware.
Het is wel lastig, want ik heb dus absoluut geen zin om twee os-en op m'n pc te hebben en te moeten overschakelen tussen die twee...
Ik wil toch aanraden om te dualbooten. Het is namelijk nogal een overstap, dus is het makkelijker om er op die manier aan te wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op zaterdag 12 januari 2002 18:49 schreef nelske het volgende:
RG©, heb je er bezwaar tegen als (grote) delen (zij het misschien hier en daar wat aangepast) opgenomen gaan worden in dit idee?
Nee hoor, je copy-and-paste maar raak :) We zitten hier per slot van rekening in een GPL wereld :D Ik wil je wel helpen als je wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG

RG

Lambda

Op zaterdag 12 januari 2002 19:11 schreef deadinspace het volgende:
Slepen/resizen is wat trager dan Windows 98 ja, hoewel ik het nogal mee vind vallen. Maar ik heb dan ook een goed ondersteunde kaart (g450) met de nieuwste software en drivers (Debian Unstable); XFree 3 <> XFree 4 scheelt sowieso al wat.
Maar ik heb met Windows XP gewerkt op een Pentium III 600E, en ik vond WinXP hierop trager overkomen qua tekenen van het beeld dan Debian op mijn pII 448.
Mijn ervaring is dat Windows 98SE op een AMD K6 166 een snellere beeldopbouw heeft dan een Celeron 525. Zoals je wel weet ben ik geen fan van XFree en dit is zeker de beperking voor Linux op de desktop. KDE en Gnome zijn dit al lang niet meer zoals dit vroeger wel het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-06 12:45
Ik denk als je een FP artikel willen, dat het niet TE uitgebreid moet zijn. Wat natuurlijk wel (misschien) een mogelijkheid is, is het bespreken van diverse Desktop Environments of een bepaalde categorie software. Maar helaas kan ik dat niet zelf, en zal hiervoor de review coordinator over moeten beslissen :). Het is dan welvereist dat er een afgerond stuk is, of een goed begin iig.

Misschien is het een idee (dit is puuuur door mij hier ter plekke bedacht) om een soort 'Linux op de Desktop' artikelen reeks te maken.
Waarbij elke week ofzo een artikel verschijnt over een bepaald aspect van de linux desktop.

Ik denk hierbij aan een artikel over Desktop Enviroments (KDE, Gnome), Chatten/Instant Messaging, Multimedia enz.. er is denk ik best wel wat te verzinnen. Maarja.. misschien draaf ik nu ook wel wat door :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mateyo
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 19:56 schreef msturm10 het volgende:
Misschien is het een idee (dit is puuuur door mij hier ter plekke bedacht) om een soort 'Linux op de Desktop' artikelen reeks te maken.
Waarbij elke week ofzo een artikel verschijnt over een bepaald aspect van de linux desktop.

Ik denk hierbij aan een artikel over Desktop Enviroments (KDE, Gnome), Chatten/Instant Messaging, Multimedia enz.. er is denk ik best wel wat te verzinnen. Maarja.. misschien draaf ik nu ook wel wat door :P
Lijkt mij een zeer goed idee :) En volgens mij nog zeer interessant ook. Dan heb je iedere week iets om naar uit te kijken of draaf ik nu ook wat door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyril

Cyril

it's all in my mind

Op zaterdag 12 januari 2002 19:56 schreef msturm10 het volgende:
Ik denk als je een FP artikel willen, dat het niet TE uitgebreid moet zijn. Wat natuurlijk wel (misschien) een mogelijkheid is, is het bespreken van diverse Desktop Environments of een bepaalde categorie software. Maar helaas kan ik dat niet zelf, en zal hiervoor de review coordinator over moeten beslissen :). Het is dan welvereist dat er een afgerond stuk is, of een goed begin iig.

Niet eens zo'n gek idee nee.. Ik ben misschien ook wel bereid om eens een review achtige roundup te doen van de verschillende distributies. De installatieprocedure, meegeleverde software etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Servowire

prutser:~#

VMWare, ik kan niet zonder

Win2k in een Vmware sessie is echt super :)
Als je dan een ECHTE windows applicatie hebt, kun je Win2k ff snel aanzetten :D

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik zie dat RG al het een en ander over KDE geschreven heeft, maar hierbij toch maar mijn eigen stukje, ik had het al geschreven en het is nu eenmaal zonde om dat op mijn schijf te laten rondslingeren... :) . De screenshots zijn voorzien van genoeg eye-candy waar mogelijk (Liquid, eigen color-set, etc.), om mensen een beetje lekker te maken. Eventueel wil ik ook best screenshots maken die wat minder uitbundig zijn.

---------
[note: screenshots zijn verkrijgbaar, maar ik heb geen webruimte om ze op te zetten, dus men moet het even met de beschrijving doen]
Konqueror is KDE's 'universal viewer'. Het is niet alleen een browser, maar ook direct een file-manager, kan help-pagina's openen, opent inline postscript- en pdf-bestanden en bevat vele plugins die nog meer mogelijk maken. Dit alles kan ook in een enkel venster gebeuren. Eerst een screenshot van Konqueror als heel normale file-manager:
[screenshot van een normale Konqueror --profile file-management]

De standaard dingen als slepen, kopieren en links maken werken natuurlijk. Om je een idee te geven wat een bestand precies is krijgt elk bestand natuurlijk zijn eigen icoon. Dat helpt echter nog niet veel als je de dir 'Mijn Afbeeldingen' bekijkt, dus daarom is er ook de mogelijkheid om in plaats van een icoon een preview van het bestand te zien. Hoe dat eruit ziet? Zo bijvoorbeeld:
[screenshot van een Konqueror met alle verschillende file-preview opties aan, onder andere html-bestanden, allerlei tekstbestanden, afbeeldingen, postscript en pdf]

Nooit meer lang zoeken naar die ene afbeelding in je archief van 400 vakantiefoto's, klinkt dat niet als muziek in de oren? Niet? Hmm, kan geregeld worden :) . Stop een audiocd uit je verzameling in de cd-drive, browse ernaar toe in Konqueror en je krijgt zoiets:
[screenshot van de audiocd-ioslave]
Te zien zijn alle liedjes op de CD, alsmede enkele directories. In de directory 'OGG' (een muziekformaat a la mp3) vind je dezelfde liedjes terug, maar dan in OGG-formaat. Even verslepen naar een map op je harde schijf en je CD wordt
automagisch geript. Niet slecht, toch?

Vervolgens nog even het internet op. Vrijwel alle sites worden netjes gerenderd
(ook tweakers.net natuurlijk :) ). Het is mogelijk om plugins van mozilla/netscape te gebruiken, dus je bent niet afhankelijk van een fabrikant om een plugin te maken: zodra die er voor netscape is, is hij beschikbaar voor Konqueror. Het veranderen van de browser-identificatie zoals Opera dat kan is ook mogelijk. Stel dat je tijdens het browsen een pdf-bestand tegenkomt, dan kan dat inline geopend worden, zoals hier:
[screenshot nog even niet aanwezig omdat Debian iets heeft uitgehaald met de pdf-viewer, maar er staat er een met een pdf op www.konqueror.org en anderen moeten er ook zo een kunnen maken]

Mocht je een link naar een ftp-site tegenkomen, dan is dat ook geen probleem. Natuurlijk wil je daar wat bestanden van kopieren naar je lokale schijf. Handig is het dan om even je venster te splitsen. Bovenin heb je nu je eigen schijf,
onderin de ftp. Even iets verslepen tussen de twee zorgt voor een upload danwel een download. Je zou ook vanaf de audiocd van hierboven naar je ftp kunnen slepen, de bestanden worden dan geconverteerd naar bijvoorbeeld mp3 en naar je
ftp gestuurd. Mocht je dat liever versleuteld laten gebeuren, dan is ftp over ssh ook mogelijk.

Weet je even niet meer hoe of wat: natuurlijk is er ook een help-functie. Je kunt zelfs manpages browsen, evenals infopages:
[screenshot van de gtetrinet-manpage, deze vind ik zelf eigenlijk een beetje overbodig, kan best geknipt worden]

Mocht je dan denken alle functies gehad te hebben: hier een blik op de configuratiemodule van Konqueror:
[screenshot van het configuratie-scherm, de font-instellingen zijn geselecteerd, alle andere modules in beeld]
Mocht je toch nog een feature niet vinden, dan kun je (na zoekwerk op eigen initiatief natuurlijk) altijd vragen stellen in NOS.
---------

Daarnaast dacht ik ook nog dat mensen misschien interesse hadden in wat algemene informatie over KDevelop, je weet maar nooit ;) . Ik was van plan er een stukje over te schrijven, maar toen ik KDevelop opende bleek die ook last te hebben van de icon-ziekte die mijn systeem nu al een tijdje plaagt. Ik moet KDE zelf maar eens compileren met de goede libpng, want sommige programma's hebben (nog steeds) geen iconen. Nu weet ik van die programma's meestal wel welke knop wat
is, maar het staat niet bepaald netjes, zo'n screenshot van een programma waar wel knoppen bij zitten maar geen iconen die vertellen wat de knop doet. Mocht er vraag naar zijn dan kan ik wel een verhaal schrijven over de screenshots die op
www.kdevelop.org online staan. Ik kan ook nog gewoon die pagina daar vertalen, dat moet ik eigenlijk toch nog doen en dan kan ik het meteen online zetten (ik heb een cvs-account van die site).

* odysseus vindt het best leuk om zo stukjes te schrijven, al is het niet bepaald hoogstaand werk wat ik aflever ;)

[edit: 'apply word wrap' is irritant geweest in mijn bestand. De layout is nu vrij redelijk, maar sommige regels lopen nog niet helemaal tot het einde door. Als iemand zich er echt aan stoort verbeter ik het wel :P ]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Op zaterdag 12 januari 2002 22:49 schreef odysseus het volgende:
Goed mooi lang verhaal
Graag wat meer enters, regels openlaten.. dis leest k*t..
tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 12 januari 2002 22:52 schreef Nakebod het volgende:
Graag wat meer enters, regels openlaten.. dis leest k*t..
tnx :)
Done :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn KVIrc bijdrage is te vinden op http://www.tuxie.tk. Graag uw mening / correcties :) En de plaatjes zijn er nu ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

janjanjansen, goed stuk, 1 kleine opmerking,
De onderste knoppenbalk is van het script, RealityX. Dit is een serverscherm, channelscherm, queryscherm en een RealityX scherm. De balk met datum heeft meerdere functies. Ook is het mogelijk een theme op het geheel los te laten.
Daarbij zie je het hele venster van KVirc, zou het misschien makkelijker/duidelijker zijn, als je van die 2 knoppebalken een shotje maakt?
Nu wordt je sneller "afgeleid" door de rest, omdat die knoppenbalk maar 1 klein gedeelte is van een groot plaatje :)

Voor de rest, is het een goed duidelijk gedeelte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

odysseus, mooi stukje :) (ik blijf maar complimentjes maken :P )

Je plaatjes kan je naar nelske@tweakers.net opsturen, dan zet ik ze op de crewftp. Dit geldt ook voor de rest van de mensen die hun plaatjes niet op eigen webspace willen hosten.
De plaatjes in het uiteindelijke artikel zullen sowieso op een tweakers.net server komen staan, aangezien anders de helft van de plaatjes na verloop van tijd zal verdwijnen uit het stukje ;)

deadinspace: Ik wil het inderdaad indelen in basisomgeving en wat allerdaagse dingen. Een eventuele uitbreiding kan er altijd nog bij/onder. Ik snap best dat iedereen hier nog programma's heeft die hij ook graag besproken zou zien. Als het een succes wordt en het is een mooi stukje dan zie ik er geen bezwaar tegen om het eventueel later verder uit te bereiden.

msturm10 en niorg81: Mjah, het is misschien wel een goed idee ja om er een soort van reeks van te maken.
Ik zou zeggen, wacht even af hoe het artikel wordt en gebruik eventueel daar delen van om een review te maken.
Een (of meerdere) FP postings erover zijn natuurlijk hardstikke leuk en ik denk dat er ook nog eens best wel veel interesse voor is ook :) zal alleen betekenen dat het wat drukker wordt in NOS :X :P

janjanjansen: Helaas kan ik niet verbinden met je website en zodoende dus ook niet je stukje lezen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 13 januari 2002 09:25 schreef Nakebod het volgende:
janjanjansen, goed stuk, 1 kleine opmerking,
[..]

Daarbij zie je het hele venster van KVirc, zou het misschien makkelijker/duidelijker zijn, als je van die 2 knoppebalken een shotje maakt?
Nu wordt je sneller "afgeleid" door de rest, omdat die knoppenbalk maar 1 klein gedeelte is van een groot plaatje :)

Voor de rest, is het een goed duidelijk gedeelte!
Zal dat in de loop van de middag even wijzigen. Bedankt.

Nelske: you've got mail !
[edit] page is inmiddels aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2198

misschien is een stukje over hoe je Linux in je windows netwerk kan laten werken (samba, lan browsing van KDE ed) ook wel interessant...heb die lan browsing btw nog niet werkend gekregen hier :+

En eventueel over printers en scanners, ook altijd een groot probleem...maar dan ga je misschien weer te diep in op distro based oplossingen zoals die van bijvoorbeeld mandrake. Misschien CUPS (met die webbased interface) laten zien? Maar ja, CUPS ondersteunt weer niet echt al te veel printers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 13 januari 2002 13:58 schreef fkooman het volgende:
misschien is een stukje over hoe je Linux in je windows netwerk kan laten werken (samba, lan browsing van KDE ed) ook wel interessant...heb die lan browsing btw nog niet werkend gekregen hier :+
Ik ben het met Nelske eens dat we het eerst standaard moeten maken.... Eventueel kunnen we dit soort dingen later nog toevoegen, maar dit is geen "standaard desktop" appliance meer, vrees ik..... ;)
En eventueel over printers en scanners, ook altijd een groot probleem...maar dan ga je misschien weer te diep in op distro based oplossingen zoals die van bijvoorbeeld mandrake. Misschien CUPS (met die webbased interface) laten zien? Maar ja, CUPS ondersteunt weer niet echt al te veel printers...
Printers hoort de installatie van de distro te doen. Mandrake doet dit bijvoorbeeld perfect, zo zou iedereen het moeten doen. Zelfde geldt voor de scanner, mijns inziens.... CUPS ondersteunt hier overigens behoorlijk veel printers hoor :)

Laten we het voorlopig op video/audio/multimedia, desktop, mail/webbrowsing, chat/messengers en office houden, eventueel dus met stukje over games en HTML editors (alhoewel je daarmee al een beetje buiten de "standaard desktop" gaat, maargoed).

Ohja, aan de persoon die klaagde dat 3D zo'n zooi is: dat ligt aan de nvidia licenses ;) Als het goed is geeft Mandrake tijdens de installatie al een melding waar je de 3D drivers vandaan kan halen (www.nvidia.com).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Nu online

Servowire

Games onder GNU/Linux
Zelfs Tux wil wel eens een potje "fraggen", en daarom is er voor Linux een redelijk groot aantal games beschikbaar. Voor sommige games zijn Linux versies (ports) gemaakt, en sommige games moet je spelen via WINE, een alternative inplementatie voor de Win32 API. Wine Is No Emulator

Een lijstje van native beschikbare games:

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~jeroenw/balk.jpg

Quake3Arena
Quake3 is een 3d shoot-em-up game, waar het de bedoeling is zo veel mogelijk "frags" te halen, door de tegenstander uit te schakelen. De persoon met de meeste frags, wint. Ook zijn er "Capture-the-flag" e.d. modi

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~jeroenw/q3.jpg
"Klesk" ready for action

De Linux versie van Quake3Arena doet het niet onder aan de Windows versie van Quake3, en is misschien zelfs wel sneller. Een rappe videokaart met OpenGL ondersteuning is een must. Een snelle internetverbinding voor multiplayer gaming is ook zeker aan te raden.

Unreal Tournament
Unreal Tournament, of afgekort "UT" is een andere 3D-Shooter die ook naar Linux geport is, en ook zeer snel draait. Het bevat verschillende spelelementen zoals "Capture the flag" "Deatchmatch" "Team Deatchmatch" en "Assault".

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~jeroenw/ut.jpg
Unreal Tournament

Er zijn nog veel meer games naar Linux geport, enkele titels zijn:

* Tribes2
* Railroad Tycoon
* Kohan the barbarian
* Deux Ex

* Windows games via WINE
Het WINE project is gestart om Windows programma's onder Linux te kunnen gebruiken, en het is dus eigenlijk een soort emulator. Emuleren van software gaat vaak ten koste van de snelheid, maar dit is bij WINE haast niet te merken.

Onder WINE draaien vele "normale" applicaties zoals "Winamp" "mIRC", maar ook games.

Half-Life
In Half-Life ben jij, Gorden Freeman, het middelpunt van een compleet uit de hand gelopen experiment, en de bedoeling is om levend uit het lab te ontsnappen. (Dit gaat uiteraard gepaard met veel geweld ;) ).

Voor Half-Life is nooit een Linux versie gemaakt, maar het draait uitstekend in WINE.

Ook Counter-Strike, een Half-Life modificatie, draait zonder problemen, op vergelijkbare snelheid als in Windows.

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~jeroenw/cs.jpg

Starcraft
Starcraft is een strategiegame die ook zeer goed werkt onder WINE. Starcraft is gericht op multiplayer-gaming via internet, en ook dit werkt goed in WINE.

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~jeroenw/sc.jpg

Andere titels van games die werken onder Linux zijn:
* Return to castle Wolfenstein
* Unreal (1)
* Codename: Eagle (via WineX)

natuurlijk zullen er nog veel meer zijn, en bij komen.
Ook zullen steeds meer game-developers Linux ports maken van Windows games omdat steeds meer gamers onder de Linux-gebruikers zitten.

Servowire 2002

==-----------------------------------------------==

Zo, dat was mijn bijdrage, niet letten op de spel/stijl fouten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op zondag 13 januari 2002 16:15 schreef Servowire het volgende:
Games onder GNU/Linux
* Windows games via WINE
Onder WINE draaien vele "normale" applicaties zoals "Winamp" "mIRC", maar ook games.
Half-Life
Ook Counter-Strike, een Half-Life modificatie, draait zonder problemen, op vergelijkbare snelheid als in Windows.

[afbeelding]
Misschien leuk, om te laten zien dat het _echt_ linux is, om dit programma in een venster te laten draaien, en dan eens screencapture incl. de 'rand' van het venster te laten zien ?
Servowire 2002
Tsss. Geeneens GPL'ed ? :D

Mooi stukje trouwens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 13 januari 2002 16:43 schreef moto-moi het volgende:
GPL is voor software, voor documentatie heb je weer een aparte licentie :P
Mooi stukje trouwens..
* Anoniem: 27915 eens * :Y)

Ik mis nog een stukje over de game der games, Soldier of Fortune :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Op zondag 13 januari 2002 16:53 schreef beelzebubu het volgende:
GPL is voor software, voor documentatie heb je weer een aparte licentie :P
Mierenn**ker ;)

Deze licensie bedoel je zeker ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Laatst online: 22:24
Ohja, eigenlijk moet er nog een klein stukje bij over Linux en andere OS'en samen op dezelfde compu. Ik kan nu geen screenshots maken van een grub met een achtergrondje of lilo oid omdat mijn vmware key verlopen is.

-----------
Linux is makkelijk te installeren naast andere Operating Systems (bijvoorbeeld MS-Windows 98 of XP) op dezelfde computer. Tijdens de installatie krijg je de mogelijkheid om partities te verkleinen en/of aan te maken. Daarna kan je de linux partities formatteren.

Verder detecteren de meeste installers tijdens de installatie van Linux of er nog meer OS'en op de computer geinstalleerd staan. Er wordt een programma geinstalleerd waarmee je Linux maar ook andere OS'en kan starten, bijvoorbeeld GRUB of LILO.

Tijdens het booten van je computer krijg je dan een menuutje te zien en kan je met de pijltjestoetsen het gewenste OS kiezen.
[screenshot van GRUB of LILO menu]

-----------------

Kan iemand misschien een screenie maken mbv VMware oid waaruit duidelijk wordt dat je windows gewoon kan starten met lilo of grub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Nu online

Servowire

Op zondag 13 januari 2002 16:43 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Misschien leuk, om te laten zien dat het _echt_ linux is, om dit programma in een venster te laten draaien, en dan eens screencapture incl. de 'rand' van het venster te laten zien ?
[..]

Ik zal nog wel een keer een mooie shot maken :)

En de tekst is gewoon Copyright ofzo, je mag het wel gebruiken, maar wel ff mijn naam er bij laten :P

Zal ik ook een artikeltje over Vmware maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op zondag 13 januari 2002 17:41 schreef Servowire het volgende:
Zal ik ook nog wat over Vmware maken?
Graag! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Ook het networking is in Linux natuurlijk goed geregeld!

In o.a. Mandrake zijn hier makkelijke wizzards voor.
In het hoofdvenster zie je makkelijk en snel de status van je netwerk (ethernet) kaarten.

Afbeeldingslocatie: http://NNW.ath.cx/GoT/Network.jpg

Na simpel op Configureren te klikken begint de duidelijke wizzard.
Na het dedecteren van je netwerkkaarten, kunnen we kiezen wat voor een soort verbinding moet worden opgezet.

Afbeeldingslocatie: http://NNW.ath.cx/GoT/NWConfig.jpg

Het gaat in dit geval om een kabelverbinding (internet dus) en een lan verbinding (netwerk)

De volgende stap is het selecteren van de juiste netwerkkaart, waarmee men met het internet wilt verbinden.

Afbeeldingslocatie: http://NNW.ath.cx/GoT/Internet.jpg

In dit voorbeeld zitten 3 netwerk kaarten, eth0 en eth1 voor het netwerk, en eth2 voor internet, dus kies ik voor eth2.
Nu het configureren zelf.

Afbeeldingslocatie: http://NNW.ath.cx/GoT/Inet.jpg

Let op! dit gaat niet gelijk over de netwerkkaart met internet, eerst worden ook de andere geconfigureerd.
Voor de 1e 2 netwerkkaarten geef ik een vast ip op, de 3e netwerkkaart krijgt het ip d.m.v. DHCP.
Deze vink ik dus aan bij eth2.
Nu is het configureren van het internet klaar, maar eigenlijk ook het netwerk.
Echter hierna komt nog een keer het configureren van het netwerk,
die deze keer al goed zijn ingesteld,
door de coniguratie van het internet.

We hebben niet voor niets meer dan 1 netwerk kaarten in deze pc hangen, dus wij gaan internet delen.

Afbeeldingslocatie: http://NNW.ath.cx/GoT/InetDelen.jpg

Klik op configureren, en weer wordt je d.m.v een duidelijke wizzard door de configuratie geleidt.
Op het moment dat de juiste netwerkkaart moet worden geselecteerd, kan dit soms een beetje verwarrend zijn, zoals te zien is in het onderstaande plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://NNW.ath.cx/GoT/InetDelen2.jpg

Eth0 en Eth1 zijn beide realtek based netwerkkaarten, en gebruiken dezelfe drivers, en daarmee ook dezelfde naam (Op het ethx gedeelte na dan)
Helaas kan je via de wizzard niet kiezen, dat je internet gedeeld wordt over beide netwerkkaarten.
Als we hebben bepaald welke kaart gebruikt gaat worden voor het delen van de verbinding, kliken we een paar keer op Volgende.
De configuratie is klaar!

Nu krijgt de andere pc via dhcp een ip toegewezen, en als alles goed werkt, zal deze ook kunnen internetten.

Tot zover deze bijdrage, opmerkingen/verbeteringen, ik hoor het graag!

( Hopen dat me server snel genoeg is voor de pics :) )

Edit: ik zal ze voor zekerheid ff ergens anders neerzetten...
Edit2: Merk dat 25mb.nl niet direct linken toestaat.. dan maar eigen server... hopelijk snel genoeg.. anders moet ie maar snel @ t.net picserv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Nu online

Servowire

Waar komt al dit spul later te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Lijkt mij in goed duidelijk artikel, dr is genoeg info om al een leuk groot artikel te schrijven :)
En artikel komt vast en zeker ook wel @ t.net fp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 13 januari 2002 18:22 schreef Servowire het volgende:
Waar komt al dit spul later te staan?
In een sticky bovenaan in NOS ;)

Okee, ik kon het niet nalaten en heb alvast een allereerste opzetje gemaakt. :P
Het begin is gemaakt en dat wil ik jullie niet onthouden.
Ik post het even hier, zodat jullie je commentaar erop kunnen geven (Dat zeker meegenomen wordt in het uiteindelijk verhaal ;) )
Ik gok dat ik hierna niks meer laat zien, totdat het volledige verhaal af is (anders is er niks meer aan).

PS. Let niet op de spelfouten of zinsconstructies. Ik moet overal nog doorheenlopen, voordat hij uiteindelijk (waarschijnlijk ergens eind volgende week) online gaat.

<table cellspacing="0" cellpadding="5" border="1" bordercolor="black" width="95%" bgcolor="white" align="top"><tr>
<td colspan="2" height="20" background="http://tweakers.net/~crew/Exirion/pmg/verloop.gif">
<font size="2" color="white">Linux op de Desktop</font>
</td></tr><tr><td>
Aangezien er ten onrechte nogal vaak gedacht wordt dat Linux op de desktop absoluut onwerkbaar is, de nodige functionaliteit ontbreekt of dat het er lang niet zo mooi uitziet als de Windows equivallent is dit stukje geschreven. Dit naar aanleiding van een stukje over Gnome op de desktop door <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/user_profile/27915">beelzebubu</a>. *D

Dit verhaal gaat niet over het installeren en configureren van software cq linuxdistributies (wie weet in een vervolgverhaal hierop wel), maar is puur bedoeld om de basisprogramma's van de 2 grootste desktopomgevingen te laten zien. Daarnaast worden Windows equivallenten van alledaagse programma's besproken. Hierbij valt te denken aan chatsoftware, audio- en videosoftware, filemanagers, webbrowsers etc. Afijn je ziet het vanzelf wel in de rest van het verhaal ;).

Die 2 Desktopomgevingen waar het hier dus om gaat zijn te weten <a href="http://www.gnome.org">GNOME</a> en <a href="http://www.kde.org">KDE</a>. Deze laatste heeft vooral qua feeling redelijk wat weg van Windows. Bij GNOME is het wat meer wennen, maar dat geldt sowieso in het begin wel als je van Windows op Linux of een Unix derivaat overstapt. Een beetje doorzettingsvermogen daarbij is dan ook absoluut onmisbaar. De opzet van dit verhaal zal als volgt zijn. Ten eerste komt GNOME met een aantal van haar programma's aan de beurt, daarna zal KDE met haar programma's volgen. Uiteraard zullen de algemeen onmisbare programma's op iedere Linux desktop ook aan de beurt komen en op het allerlaatst zal een link gegeven worden, waar je heel wat desktopomgevingen van Linux/Unix gebruiker, die op <a href="http://gathering.tweakers.net">GoT</a> komen, in hun volle glorie (met de bijbehorende info) kunt zien.

Vooraf wil ik even duidelijk maken, dat het in dit verhaal elke keer over Linux gaat, dit wil absoluut niet zeggen, dat deze programma's alleen op Linux werken. In tegendeel zelfs. De meeste programma's draaien ook perfect op de verschillende unices die er zijn. Verder beperkt dit verhaal zich dus tot de 2 bekendste dekstopomgevingen. Er zijn er echter veel meer en hetgeen ik zeer zeker niet aan je wil onthouden is het feit dat er enorm veel verschillende windowmanagers zijn. Zij bepalen het uiterlijk van je programma en hoe het programma zich gedraadt op je desktop. Als je dus bepaalde dingen niet mooi vindt, dan moet je het niet op Linux of het programma afschuiven, maar veelal op de gebruikte windowmanager. Je zult in dit verhaal ook al verschillende windowmanagers aan het werk zien. Volledige controle over het uiterlijk en het gedrag is een van de sterkste punten van Linux programma's in hun algemeenheid. Windows probeert iets soortgelijks te maken met hun skins in Windows XP. Echter moet hier veelal voor betaald worden en verder is het meestal lang niet zo verregaand als in Linux mogelijk is.
Als laatste opmerking nog hetvolgende. Het merendeel van de plaatjes in dit verhaal zijn geresized naar 640x480 pixels. Dit betekent meestal dat het er niet zo mooi uitziet. Echter het zijn bijna allemaal thumbnails, wat inhoud dat je ze gewoon aan kan klikken voor het originele plaatje. Dit is gedaan om toch enigszins de layout te bewaren en om het nog een "klein" beetje modemvriendelijk te houden. Echter ook de thumbnails willen nog wel eens redelijk groot zijn. Dit alles omdat ik geen consessies wilde doen aan de kwaliteit van de plaatjes. Je zult ook af en toe onder een stukje text een tabel zien. Deze wordt veelal gebruikt om bijvoorbeeld andere screenshots van een programma te laten zien. De thumbnails daarin zullen beduidend kleiner zijn dan 640x480 pixels.

Okee, we beginnen het verhaal dus bij <a href="http://www.gnome.org">GNOME</a>. Ik kan het verhaal niet beter beginnen dan met een plaatje, voordat je al afhaakt door de grote lappen tekst ;)
Een standaard installatie van GNOME op bijvoorbeeld Debian Linux ziet er als volgt uit:

<div align="center"><table><tr><td><a href="http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/GNOME/Basic_GNOME_installation.png">Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/GNOME/Basic_GNOME_installation_prev.png</img></a></td></tr><tr><td><font color="grey" size="1">GNOME, direct na installatie (49 KB)</font></td></tr></table></div>

Een desktopomgeving begint, zoals altijd, met een desktop op zich. Een rijtje icoontjes, een startmenu een configuratiescherm, een helpsysteem etc. In Gnome-1.4.1 wordt uiteraard in dit alles voorzien. Dit ziet er op het eerste gezicht misschien niet al te spannend uit, maar zoals reeds eerder opgemerkt is, is een van de sterke punten juist de hoeveelheid features die aan te passen is ;)

Een naam die zeer zeker niet overgeslagen mag worden als je het over GNOME hebt is <a href="http://www.ximian.org">Ximian</a>. Zij hebben namelijk een aangepaste versie van GNOME gemaakt (naast andere hele handige (en mooie programma's). Zie de link voor een aantal screenshots. Om je een idee te geven wat er allemaal aan GNOME aan te passen is even een aantal plaatjes die dus allemaal GNOME tonen in een wat andere hoedaningheid ;) De eerste twee in het rijtje zijn dus Ximian GNOME.

<table width="100%" border="0" cellpading="5"><tr><td><a href="http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/GNOME/Ximian_GNOME_Desktop_Goodfella.jpg">Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/GNOME/Ximian_GNOME_Desktop_Goodfella_prev.png</img></a></td><td><a href="http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/GNOME/Ximian_GNOME_Desktop_Reflex.jpg">Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/GNOME/Ximian_GNOME_Desktop_Reflex_prev.png</img></a></td><td><a href="http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/GNOME/GNOME_Desktop_CyB3R.png">Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/GNOME/GNOME_Desktop_CyB3R_prev.png</img></a></td><td><a href="http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/GNOME/GNOME_Desktop_blouweKip.jpg">Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/GNOME/GNOME_Desktop_blouweKip_prev.png</img></a></td></tr><tr><td><font color="grey" size="1"><a href="">Goodfella</a> (594 KB)</font></td><td><font color="grey" size="1"><a href="">Reflex</a> (204 KB)</font></td><td><font color="grey" size="1"><a href="">CyB3R</a> (263 KB)</font></td><td><font color="grey" size="1"><a href="">blouweKip</a> (468 KB)</font></td></tr></table>

Met Nautilus-1.0.6 heeft GNOME een filemanager die zeer zeker een lust voor het oog is. Was de snelheid in versie 1.0 nog een probleem, dat is tegenwoordig absoluut niet meer het geval. Nautilus is een absolute aanwinst voor GNOME.
<div align="center"><table><tr><td><a href="http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/GNOME/Nautilus.png">Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/nelske/DesktopLinux/GNOME/Nautilus_prev.jpg</img></a></td></tr><tr><td><font color="grey" size="1">De grafische filemanager Nautilus (337 KB)</font></td></tr></table></div>
Dus ik kan in mijn bestandjes kijken, dubbelklikken en dan applicaties openen.... Eens proberen, een random plaatje aangeklikt en we komen in.... The GIMP-1.2.2, het GNU Image Manipulation Package - een soort photoshop dus. De desktop-integratie blijkt dus in elk geval goed te werken (als ik met de muis over een mp3tje ga speelt ie automatisch af! :o ). Verder kan ik er zelfs websites en ftpservers mee browsen.
Ik kan volledig de look veranderen en zelfs van een hele hoop websites opgeven dat ik er graag headlines van hun site zou willen ontvangen. Deze worden dan keurig in het linker deel weergegeven.

[tabel met meer nautilus plaatjes (waaronder ander skin, ftp server, news in linkerbalk]
</td></tr></table>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Good work nelske!
Alleen kom ik weer met het "slecht leesbare"...
in het 3e gedeelte, lange gedeelte, meer enters, regels overslaan..
Denk dat ik dat maar eens als sig erbij doe ;P

Als de "final" online komt, ga ik die zeker wel ff lezen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste