Gathering of Tweakers

Quicksearch
Even een reële reply hierop...
quote:
Op maandag 14 januari 2002 12:32 schreef llevering het volgende:
Gisteren ben ik o.a. naar aanleiding van deze thread weer is Mandrake Linux gaan installeren

Kijk uit, verwacht niet dat Mandrake van drie maand geleden doet wat wij hierboven vertellen. Ik ben developer, de meeste mensen hier zijn developers of testers. Wat wij hier laten zien is wat over een half jaar ofzo pas de standaard is!!! Tegen die tijd zitten wij alweer over Gnome-2/KDE-3 te verhalen.

Er staat niet voor niks als laatste regeltje in mijn topic-opener:
quote:
Linux op de desktop kan, het is wachten op de laatste stap van bedrijven als redhat en mandrake!
oftewel, Mandrake en Redhat die jij installeert hebben dit nog niet, daarvoor zul je op hun eerstvolgende versie moeten wachten!

Ook op fok!forum heb ik dat verschillende keren moeten herhalen, maar helaas is het echt zo erg. Als ik het over LICQ heb dan heb ik het over de CVS versie van LICQ-1.1.0, niet over 1.0.3 die waarschijnlijk bij Mandrake zat, want die gebruikt ICQ protocol V7, LICQ-1.1.0/CVS gebruikt ICQ protocol V8. Dit zegt je waarschijnlijk niks, maar het is vrij simpel: de "gemiddelde gebruiker" zal helaas gewoon ff moeten wachten op de volgende versie van Suse/Mandrake/Redhat. De oude versies bevatten grote delen van bovenstaande software gewoon nog niet.

Verkijk je hier overigens niet op, in windows is dit exact hetzelfde. Sommige mensen in Amerika zitten nu al Warcraft-III te betatesten, ik kan slechts kwijlend toekijken en afwachten totdat dat ding netjes in de winkel ligt...
quote:
MSN en ICQ
ICQ heb ik hierboven uitgelegd. MSN moet ik eerlijk zeggen dat ik everybuddy een ramp vind, daarom heb ik hierboven kmerlin besproken, ziet er vrijwel hetzelfde uit als windows' MSN :)
quote:
start menu icons
Ook hiervoor geldt: wacht op de nieuwste versies van Redhat/Suse/Mandrake. Hun installatie-RPMs bevatten altijd desktop icons
edit:
en start menu entries
voor KDE/Gnome.

Conclusie: ik raad je echt aan te wachten op de nieuwste versies van Redhat, Mandrake of Suse. En dat geldt eigenlijk voor iedereen die n.a.v. dit topic linux wil installeren. Als je de huidige versie van Mandrake gaat installeren zul je hevig teleurgesteld zijn!

Linux & GNOME Multimedia Developer
"It's over, baby, over..." - future has arrived, today!

quote:
[b]Op maandag 14 januari 2002 13:20 schreef beelzebubu iets dat ik herkende :P

Het probleem is dat dit nu al sinds 1998 overal te lezen is nog even geduld nog even een jaartje wachten en elke keer wordt dat weer met een jaartje uitgesteld. Ik vind het leuk om te stoeien en heb er de tijd voor, maar ik probeer even te wijzen op de feiten zoals die er nu liggen en waarom Linux op de desktop nog verder weg is als dat jullie met deze thread afschilderen :)

Ga vooral zo door, want het komt vast wel goed. Maar kijk naar de feiten zoals ze er nu liggen het is nog best een lange weg.

[ik ga weer verder met stoeien GAIM maakte keurig zelf iconen e.d. aan :)]

Even voor alle duidelijkheid, ik wil dus niet nu deze thread stoppen enzo, ga vooral door met die artikelen en zorg dat ze op de frontpage komen want hoe meer mensen enthousiast worden hoe meer feedback hoe beter de ontwikkeling. Bovendien vind ik het gewoon leuk om te lezen :). Maar ik vond een kritische kanttekening op z'n plaats.

quote:
Op maandag 14 januari 2002 13:41 schreef llevering het volgende:
Het probleem is dat dit nu al sinds 1998 overal te lezen is nog even geduld nog even een jaartje wachten en elke keer wordt dat weer met een jaartje uitgesteld.

Feit is wel dat voor bepaalde mensen hier - diegenen die over de betaversies beschikken en de kennis hebben om handmatig op een unixsysteem deze betaversies te installeren - deze desktop nu hebben die in 1998 beloofd werd. Zelfs mijn zusje - tiepmiep ten top - kon op mijn laptop werken... Dat zegt mijns inziens wel wat (zij kan nog niet eens MSN installeren op win98)... Aan de andere kant is het voor mij dus een hels karwei om al die zooi zo te installeren en configureren - dat moet ik dus allemaal handmatig doen (of je moet debian unstable nemen, zelfs dan is het echter nog behoorlijk wat werk).

Oftewel: wat in 1998 gezegd werd (een bruikbaar systeem, simpel, voor iedereen werkbaar) is nu uitgekomen voor diegenen die weten hoe het te installeren. Het installeren zelf (dus niet de RPMs/red carpet/debian apt, maar echt het source/compileer/configureer werk) is nog steeds niet voor newbies weggelegd. Daarvoor zijn distributies als redhat/mandrake/suse. Dat komt dus in hun volgende versies (mag ik hopen)... En dan is ook voor de newbies de hierboven beschreven desktop eindelijk haalbaar.

Iedereen kan er op werken als het eenmaal draait, maar voordat het draait. GAIM werkt wel, maar geeft alleen maar 2 protocollen aan er is geen scheiding in MSN/ICQ/enz. werkt voor geen meter bij mij. Kmerlin geeft na ./configure een error en de debian package gaat niet werken op Mandrake. Make wil op zijn beurt weer niet runnen omdat ./configure niet succesvol is afgesloten omdat er geen geldig pad zou zijn :? Dat is nou het probleem waar KDE/Gnome mee zit, als het eenmaal werkt is het leuk, maar daarvoor is het een absolute ramp en als je windows wilt verslaan zul je daar sterk moeten zijn.

quote:
Op maandag 14 januari 2002 14:20 schreef llevering het volgende:
Iedereen kan er op werken als het eenmaal draait, maar voordat het draait. GAIM werkt wel, maar geeft alleen maar 2 protocollen aan er is geen scheiding in MSN/ICQ/enz. werkt voor geen meter bij mij. Kmerlin geeft na ./configure een error en de debian package gaat niet werken op Mandrake. Make wil op zijn beurt weer niet runnen omdat ./configure niet succesvol is afgesloten omdat er geen geldig pad zou zijn :? Dat is nou het probleem waar KDE/Gnome mee zit, als het eenmaal werkt is het leuk, maar daarvoor is het een absolute ramp en als je windows wilt verslaan zul je daar sterk moeten zijn.
Oplossing: RPMs. Verguisd en vervloekt door velen, maar in windows scheept het gemiddelde bedrijf mij ook niet met de source van MS Office op ;). Voor newbies is source-compilen gewoon not-done, die mensen moeten gewoon RPMs hebben. Daarom zeg ik dus ook - nogmaals: wacht op de nieuwe distro's van Redhat/Mandrake/Suse. Je moet echt weten waar je mee bezig bent als je een systeem van de grond af wilt opbouwen (daarom kan LFS ook zo leerzaam zijn :))

quote:
Op maandag 14 januari 2002 14:27 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Oplossing: RPMs. Verguisd en vervloekt door velen, maar in windows scheept het gemiddelde bedrijf mij ook niet met de source van MS Office op ;). Voor newbies is source-compilen gewoon not-done, die mensen moeten gewoon RPMs hebben. Daarom zeg ik dus ook - nogmaals: wacht op de nieuwe distro's van Redhat/Mandrake/Suse. Je moet echt weten waar je mee bezig bent als je een systeem van de grond af wilt opbouwen (daarom kan LFS ook zo leerzaam zijn :))

RPMs worden helaas niet overal aangeboden, want dat werkt meestal redelijk tot goed, maar Kmerlin biedt ze bijvoorbeeld niet. ;(

Maar ik nog steeds geen goede IM-client gevonden voor MSN. Jabber werkt tot nu toe nog het beste, maar dat is meer de minst slechte keus van allemaal. Kmerlin compileert niet, GAIM daar kan ik geen mensen voor MSN aan toevoegen (zal wel aan mij liggen) hij denkt bij alles dat het een AIM contact is. Jabber geeft geen geluid, maar werkte dan wel. Dat zijn de problemen waar ik in de praktijk tegen aan loop. Zo kijk ik Linux als 'buitenstaander' aan.

quote:
Op maandag 14 januari 2002 14:35 schreef llevering het volgende:

[..]

RPMs worden helaas niet overal aangeboden, want dat werkt meestal redelijk tot goed, maar Kmerlin biedt ze bijvoorbeeld niet. ;(

Maar ik nog steeds geen goede IM-client gevonden voor MSN. Jabber werkt tot nu toe nog het beste, maar dat is meer de minst slechte keus van allemaal. Kmerlin compileert niet, GAIM daar kan ik geen mensen voor MSN aan toevoegen (zal wel aan mij liggen) hij denkt bij alles dat het een AIM contact is. Jabber geeft geen geluid, maar werkte dan wel. Dat zijn de problemen waar ik in de praktijk tegen aan loop. Zo kijk ik Linux als 'buitenstaander' aan.
Ik ben vannacht wat aan het prutsen geweest met slackware packages. Die zijn dus enorm simpel zelf te maken (naja.. je moet weten hoe je moet compilen, en wat weten van makefiles). Ik heb als test een .tgz gemaakt van kmerlin. Deze checkt niet op dependencies (ik weet eigenlijk niet eens of dat wel kan in slackware, volgens mij niet) maar is wel super simpel te installeren..
code:
1
installpkg kmerlin.tgz

klaar :)

quote:
Op maandag 14 januari 2002 14:35 schreef llevering het volgende:
Niet iedereen biedt ze zelf aan... O.a. omdat KMerlin dus nog in de pre-1.0 fase zit (unstable). Maargoed (ik ben gek |:(): KMerlin x86 RPM (zonet ff snel in elkaar geknutseld - untested, unsupported, etc.)

quote:
Op maandag 14 januari 2002 15:24 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Niet iedereen biedt ze zelf aan... O.a. omdat KMerlin dus nog in de pre-1.0 fase zit (unstable). Maargoed (ik ben gek |:(): KMerlin x86 RPM (zonet ff snel in elkaar geknutseld - untested, unsupported, etc.)
Heel erg bedankt, kijk dit werkt perfect, LICQ draait nu ook. Dan ben je alweer een heel stuk verder :)

Wat zijn dan je problemen met gabber (gnome jabber client)?

Als je daarnaast altijd de nieuwste software wilt gaan draaien raad ik toch debian aan, even wat klooien tijdens de install (en dat vond ik al wel meevallen, ik hoefde alleen mn usb muis,ttf's en unstable sources handmatig te doen) en daarna kun je met apt je lol op...nieuwe gaim nodig? "apt-get install gaim"

Met een beetje mazzel binnenkort "apt-get install task-gnome2-desktop" (oid)

Nog ff wat screenshots van applicaties:

http://home.student.utwente.nl/d.w.w.vanosch/nautilus_web_klein.jpg
Nautilus als webbrowser met newspanel

http://home.student.utwente.nl/d.w.w.vanosch/konqueror-browser_klein.jpg
Konqueror(kde) als web browser

http://home.student.utwente.nl/d.w.w.vanosch/konqueror-file_klein.jpg
Konqueror als filemanager

http://home.student.utwente.nl/d.w.w.vanosch/nautilus_list_klein.jpg
nautilus als filemanager

http://home.student.utwente.nl/d.w.w.vanosch/galeon_klein.jpg
Galeon browser met plastic theme

http://home.student.utwente.nl/d.w.w.vanosch/gnome-apt_klein.jpg
Gnome frontend voor APT

http://home.student.utwente.nl/d.w.w.vanosch/GUI_gnome_vmware_klein.jpg
mijn gnome desktop met vmware(win2k)

"War does not determine who's right - only who is left" | Kementari - lvl 70 d0rf priest @ Azjol-nerub

quote:
Op maandag 14 januari 2002 15:52 schreef blouweKip het volgende:

Wat zijn dan je problemen met gabber (gnome jabber client)?

Als je daarnaast altijd de nieuwste software wilt gaan draaien raad ik toch debian aan, even wat klooien tijdens de install (en dat vond ik al wel meevallen, ik hoefde alleen mn usb muis,ttf's en unstable sources handmatig te doen) en daarna kun je met apt je lol op...nieuwe gaim nodig? "apt-get install gaim"

Met een beetje mazzel binnenkort "apt-get install task-gnome2-desktop" (oid)

Als er een nieuw bericht binnen kwam werd dat niet duidelijk gemaakt.

Het gaat mij niet om de nieuwste software te draaien, het gaat mij erom dat ik software kan draaien die dezelfde functionaliteit biedt onder Linux als die onder Windows. Zodat Linux dus ook echt een alternatief is voor Windows op de desktop :)

quote:
Op maandag 14 januari 2002 15:52 schreef blouweKip het volgende:
debian

Please, debian is geweldig, maar debian is niet voor newbies.

Debian unstable bevat development software en debian stable/testing zijn vaak outdated - bovendien is het uitgangspunt van debian gewoon compleet anders als die van redhat/suse/mandrake. Voor een stabiele desktop moet je gewoon de nieuwste versie van redhat/suse/mandrake + hun updates gebruiken.
quote:
[screenies]
Mooi :) :)

Lambda
Reg. datum: 13 augustus 2000

De drie hoofdproblemen van Linux op de desktop zijn IMHO:

Ontbreken van standaarden
Ik vind het een raadsel waarom niet alle distributies rond de tafel gaan zitten en nu eens een goed systeem standaard maken. Nouja ze hoeven eigenlijk alleen maar het Debian systeem over te nemen. Ook het ontbreken van een goede multimedia backend is zo'n probleem. Maar natuurlijk ook alle Gnome <-> KDE problemen. Bijvoorbeeld die menu items die iemand hier net noemde.

Fatsoenlijke audio backend
Dit veroorzaakt erg veel problemen. ESD, aRts, OSS, etc... Wie snapt het nog? Dat programma werkt via ESD, maar aRts houdt de dsp al bezet, handig... Ik hoop dat men nu met ALSA een einde zal maken aan al deze bagger, want het is gewoon voor newbies erg vervelend en voor gevorderde gebruikers ook trouwens. Ik moet telkens van output plugin switchen in XMMS wanneer ik een andere desktop/window manager neem. Maar nuj komt er gelukkig een fatsoenlijke audio backend in de kernel (das zeker sinds vorige week! Linus stopt het in de 2.5 tree)

Fatsoenlijke gui backend
Veel problemen ook met XFree. Hoe stel ik mijn resolutie anders in? Hoe verander ik mijn refresh rate? Waarom is die GUI zo sloom? Die vragen krijg je tig keer per dag. Ik snap niet waarom er niet meer projecten zijn die proberen iets vergelijkbaars te maken dat beter werkt...

En natuurlijk zijn er nog een boel andere problemen. Maar die zijn kleinschalig of kun je in de 3 bovengenoemde categoriën indelen. Wat in ieder geval wel het geval is, is dat Gnome en vooral KDE al lang niet meer de beperkende factor zijn zoals vroeger. Beide zijn zo hard gegroeid en hebben een dusdanig niveau bereikt dat ze helemaal niet meer onderdoen voor Windows. De problemen liggen nu in de 3 punten hierboven. Dit heeft Linus min of meer zelf ook gezegd toen hij zei dat de kernel allemaal niet zoveel meer boeide, maar vooral de standaardisatie en de GUI...

[deze advertentieruimte is te koop]

quote:
Please, debian is geweldig, maar debian is niet voor newbies.

Ok, misschien overdreef ik even in mn enthousiasme, maar ik denk dat als je eenmaal wat basiskennis mbt linux hebt je zeker wel met debian zult kunnen omgaan..

RG: mee eens..

Hier is trouwens een link naar een project waarmee ze de verschillende distro's enigzins willen standaardiseren:
http://www.linuxbase.org/

"War does not determine who's right - only who is left" | Kementari - lvl 70 d0rf priest @ Azjol-nerub

quote:

Maar ik denk dat als je eenmaal wat basiskennis mbt linux hebt je zeker wel met debian zult kunnen omgaan..

RG: mee eens..
Ook mee eens, alleen van de 1.000.000 mensen die hup windows erop zetten en gelijk kunnen gaan b.v. e-mailen of van mijn part in paint een tekening willen maken vallen er nu gelijk al 990.000 af. En dat is dus nu juist niet de bedoeling van de verschillende distributies, ze wilen graag dat het meer standaard wordt dan Windows, maar op zo'n manier allemaal aparte en verschillende Linuxvormen gaat dat dus nooit lukken. Ik las hierboven al dat doorgewinterde linux veteranen er soms al de balen van hebben, laat staan de grijze window massa's. En wat ik zoal volg op OS gebied bied vooralsnog weinig hoop dat Linux op een zekere dag een echte concurent zal worden van windows. Te veel soorten Linux te weinig drivers voor printers scanners etc etc, en daar gaat het allemaal toch om. O+

Ik hou van fractals, mijn AMD XP2600 niet want die moet er hard voor werken.

quote:
Op maandag 14 januari 2002 16:29 schreef Moria het volgende:
Te veel soorten Linux te weinig drivers voor printers scanners etc etc, en daar gaat het allemaal toch om. O+

Dat is niet waar, de drivers zitten allemaal in gestandaardiseerde pakketjes (zoals CUPS/lpr voor printers en de kernel scanner drivers voor scanners). Het verschil tussen de distributies zit hem in waar ze de verschillende bestanden zetten en welke paketten ze exact gebruiken (Suse gebruikt /opt voor software, redhat /usr - Mandrake gebruikt CUPS, redhat lpr).

Dat scanner/printer probleem van jou zit - naar mijn mening - ergens anders. Dat kan ik echter niet van hieruit zien ;)

[edit]
Hm, CUPS/lpr is weer zo'n dom voorbeeld want da's dus juist niet gestandaardiseerd, maargoed, het idee zal wel duidelijk zijn (hoop ik) :)

quote:
Op maandag 14 januari 2002 16:38 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
[edit]
Hm, CUPS/lpr is weer zo'n dom voorbeeld want da's dus juist niet gestandaardiseerd, maargoed, het idee zal wel duidelijk zijn (hoop ik) :)

Ehm...CUPS is IPP (Internet Printing Protocol). Wordt ook native door Windows ondersteund.

Lpr is de standaard unix-printspoolmanager. Dus dat is ook wel een standaard te noemen. CUPS is ook backwards compatible met lpr dmv de BSD-wrapper. Dus het valt wel mee wat betreft de incompatibiliteit van Linux printsystemen.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

quote:
Dat is niet waar, de drivers zitten allemaal in gestandaardiseerde pakketjes
Ja was dat maar waar, ik heb zelfs op linux.org gevraagd hoe het nu toch zat met de drivers voor de scanner en printer, en daar wisten ze toen te vertellen dat de scanner niet ondersteund werd en zou worden, en de printer alleen in de (zal ik het zo noemen) simpelste vorm dus geen grafische printer en scanner geweld. En dat was jammer want met THE GIMP werken was wel leuk geweest, nu zou ik in THE GIMP moeten werken en daarna in windows printen net zoals scannen en dat was nu niet de bedoeling. Maar ik moet er wel bij vertellen dat de laatste keer dat ik naar Linux gekeken heb verleden jaar september was. eerlijk is eerlijk. :)

Reg. datum: 30 december 2000

quote:
Op maandag 14 januari 2002 16:09 schreef RG© het volgende:

1. Ontbreken van standaarden
2. Fatsoenlijke audio backend
3. Fatsoenlijke gui backend

OK 90% mee eens - maar beetje offtopic hier. Neem aan dat dit niet op de frontpage hoeft...als je zo'n verhaaltje maakt over WinXP zet je er ook niet bij 'de grootste 3 problemen met WinXP zijn...'

Dus wat mij betreft even terug naar het topic: wie plakt de verschillende verhalen aan elkaar en als het klaar is: kunnen we het nog even proofreaden op een of andere URL, voordat het (misschien) op de frontpage komt?

Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely unintentional side effect - Linus Torvalds

quote:
Ook mee eens, alleen van de 1.000.000 mensen die hup windows erop zetten en gelijk kunnen gaan b.v. e-mailen of van mijn part in paint een tekening willen maken vallen er nu gelijk al 990.000 af. En dat is dus nu juist niet de bedoeling van de verschillende distributies, ze wilen graag dat het meer standaard wordt dan Windows, maar op zo'n manier allemaal aparte en verschillende Linuxvormen gaat dat dus nooit lukken. Ik las hierboven al dat doorgewinterde linux veteranen er soms al de balen van hebben, laat staan de grijze window massa's. En wat ik zoal volg op OS gebied bied vooralsnog weinig hoop dat Linux op een zekere dag een echte concurent zal worden van windows. Te veel soorten Linux te weinig drivers voor printers scanners etc etc, en daar gaat het allemaal toch om.

Voor die mensen zijn er dan ook andere distro's (mandrake, suse, corel, etc)
De meeste distro's verschillen nog maar op kleine punten van elkaar, maar het kan zeker beter.

Tja, als de fabrikant geen drivers maakt dan is dat niet de schuld van Linux, ik heb ook hardware die niet goed wordt ondersteund onder XP, maar dan ga ik ook niet over XP zeiken...wel over de hw fabrikant.

De grijze windows massa kan best met mandrake omgaan

quote:

De meeste distro's verschillen nog maar op kleine punten van elkaar, maar het kan zeker beter.

Tja, als de fabrikant geen drivers maakt dan is dat niet de schuld van Linux

De grijze windows massa kan best met mandrake omgaan

Het eerste zal misschien wel kloppen, maar als een newbie op Linux gebied stralen de distro's het niet echt uit. Dit is niet alleen mijn mening, maar van zo'n 17 andere window gebruikers in de buurt uit ons zeer kleine dorpje.

Een fabrikant zal ik ooit nooit de schuld geven, want die gaan voor het geld (uiteraard) en de meest in de markt liggend OS (ook uiteraard.)

Dan de grijze windows massa, bij mij dus 17 man/vrouw in de buurt die vallen allemaal af door de problemen met b.v. onoverzichtelijke download's en geen cd-brander bezitten. (zie één van de allereerste reacties van mij). En dan is de citkel weer rond, en blijft iederéén weer op Windows draaien. En dat cirkeltje zal voorlopig nog wel enige jaren rond blijven. Want ik had het in de vorige reacties over de 50+ onder ons, en niet de jonge garde die het leuk vinden om het uit te zoeken en eventueel er nog voor willen programmeren ook. Maar de ouderen die waarschijnlijk meer problemen met crashes hebben omdat ze veel meer thuis en uitgewerkt zijn wagen zich toch niet zomaar aan een ander OS waar ze mee groot zijn gebracht (dat klinkt wel heel opvoedend) :) Ik ben begonnen in 1980 met dos en later win3.1 en de andere windows versies, maar na twintig jaar is toch de fut er een beetje uit gegaan (om steeds maar weer wat anders te gaan doen) en steeds maar weer opnieuw te beginnen met andere OS'en maar dat is iets wat we op een zekere dag allemaal gaan tegenkomen, niemand uitgezonderd ;)
en de reden is dat we toch steeds moeilijker gaan onthouden maar dat zal wel bij ons oude zakken horen :+ O+

Spring 's in the Air...

quote:
Op maandag 14 januari 2002 16:09 schreef RG© het volgende:

Ontbreken van standaarden
Ik vind het een raadsel waarom niet alle distributies rond de tafel gaan zitten en nu eens een goed systeem standaard maken. Nouja ze hoeven eigenlijk alleen maar het Debian systeem over te nemen. Ook het ontbreken van een goede multimedia backend is zo'n probleem. Maar natuurlijk ook alle Gnome <-> KDE problemen. Bijvoorbeeld die menu items die iemand hier net noemde.

Eh.. daar is met wel degelijk mee bezig. Maar waar bedrijven ineens zich ermee gaan bemoeien wordt allees kennelijk ineens met een factior 10 vertraagd of zoiets. Maar zien Linux Standard Base voor meer info:

www.linuxbase.org
quote:
Fatsoenlijke audio backend
Dit veroorzaakt erg veel problemen. ESD, aRts, OSS, etc... Wie snapt het nog? Dat programma werkt via ESD, maar aRts houdt de dsp al bezet, handig... Ik hoop dat men nu met ALSA een einde zal maken aan al deze bagger, want het is gewoon voor newbies erg vervelend en voor gevorderde gebruikers ook trouwens. Ik moet telkens van output plugin switchen in XMMS wanneer ik een andere desktop/window manager neem. Maar nuj komt er gelukkig een fatsoenlijke audio backend in de kernel (das zeker sinds vorige week! Linus stopt het in de 2.5 tree)
Dat is inderdaad een "nadeel". Er zijn vele opties waaruit je kunt kiezen in Linux. Dat is een nadeel en tevens voordeel. Dit beteknt dat iedereen keuzes kan maken en niet dat er voor hen gekozen wordt. Echter gebruikers als jij doen er dan verstandiger aan een distro te kiezen waarin dit soort zaakjes inderdaad al geregeld zijn.
quote:
Fatsoenlijke gui backend
Veel problemen ook met XFree. Hoe stel ik mijn resolutie anders in? Hoe verander ik mijn refresh rate? Waarom is die GUI zo sloom? Die vragen krijg je tig keer per dag. Ik snap niet waarom er niet meer projecten zijn die proberen iets vergelijkbaars te maken dat beter werkt...

Er is sowieso xvidtune waarmee je de video kunt regelen wat betreft naar links/rechts, omhoog/omlaag en breder/hoger. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je zoekt. Ik geef onmiddelijk toe dat er niet zo 1....2.....3..... een grafische utility beschikbaar is waarmee je dit soort zaken kunt regelen vanuit je GUI. Echter met het X Window System kun je de videokaart duidelijk beter besturen dan in Windows. In Windows krijg je een aantal settings voorgekauwd en daar mag je het mee doen. Met het X Window System kun je tot op de pixel en hertzje regelen wat je wil. Daar moet je wel wat kennis voor hebben en een config file voor induiken (XF86Config.4). Je moet nl. zelf je eigen modeline gaan maken. Er is een document bij de documentatie van het X Window System meegeleverd die uitlegt hoe dat werkt. Er komt wel een stukje wiskunde bij kijken. Maar als je het begrijpt, begrijp je ook hoe de videokaart in het echt werkt !

Zelf draai ik bv. 1400x1050 @ 84 Hz. Dat is op mijn 21' pijp perfect leesbaar, toch heerlijk flikkervrij en met windows niet voor elkaar te krijgen zonder echt te zitten hacken !

Maar goed, velen zijn niet geinteresseerd hierin en willen het "voorgekauwd" krijgen. Dat kan ook in diverse distro's. Maar ook hier geldt dan weer dat ze het moeten doen met wat ze aangeleverd krijgen (a al windows).

De kracht van linux vind ik is dat jet het volledig naar je hand kunt zetten als je wil.. Vroeger schoot het veel tekort om de "leken" te kunnen voorzien. En daar is de laatste tijd verandering in gekomen, waardoor de populariteit toeneemt.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Spring 's in the Air...

quote:
Op maandag 14 januari 2002 17:54 schreef Moria het volgende:

[..]

Het eerste zal misschien wel kloppen, maar als een newbie op Linux gebied stralen de distro's het niet echt uit. Dit is niet alleen mijn mening, maar van zo'n 17 andere window gebruikers in de buurt uit ons zeer kleine dorpje.

Een fabrikant zal ik ooit nooit de schuld geven, want die gaan voor het geld (uiteraard) en de meest in de markt liggend OS (ook uiteraard.)
Dat is natuurlijk afhankelijk van welke doelgroep dat bedrijf voor ogen heeft. er zijn er genoeg die wel de spullen voor elkaar maken. er zijn kennelijk bedrijven die zeggen we, ontwikkelen ze voor alle markten die een aandeel > X% hebben.
quote:

Dan de grijze windows massa, bij mij dus 17 man/vrouw in de buurt die vallen allemaal af door de problemen met b.v. onoverzichtelijke download's en geen cd-brander bezitten. (zie één van de allereerste reacties van mij). En dan is de citkel weer rond, en blijft iederéén weer op Windows draaien. En dat cirkeltje zal voorlopig nog wel enige jaren rond blijven. Want ik had het in de vorige reacties over de 50+ onder ons, en niet de jonge garde die het leuk vinden om het uit te zoeken en eventueel er nog voor willen programmeren ook. Maar de ouderen die waarschijnlijk meer problemen met crashes hebben omdat ze veel meer thuis en uitgewerkt zijn wagen zich toch niet zomaar aan een ander OS waar ze mee groot zijn gebracht (dat klinkt wel heel opvoedend) :) Ik ben begonnen in 1980 met dos en later win3.1 en de andere windows versies, maar na twintig jaar is toch de fut er een beetje uit gegaan (om steeds maar weer wat anders te gaan doen) en steeds maar weer opnieuw te beginnen met andere OS'en maar dat is iets wat we op een zekere dag allemaal gaan tegenkomen, niemand uitgezonderd ;)
en de reden is dat we toch steeds moeilijker gaan onthouden maar dat zal wel bij ons oude zakken horen :+ O+

Dit is natuurlijk een stukje psychologie waar alle kanten van onze maatschappij mee te maken heeft. Men is eenmaal iets gewend en ziet vaak veranderingen met tegenzin tegemoet omdat men daarvoor moet veranderen. Veel mensen doen dat nou niet graag omdat zij niet weten waarom zij zouden moeten veranderen.

Mensen veranderen niet gauw omdat een ander zegt dat ze moeten veranderen omdat ze er baat bij zouden kunnen hebben. Men verandert wel als ze zelf inzien dat ze er beter van worden. Hier blijkt dan dat een gros van de mensen niet de noodzaak zien te veranderen.

In het begin wilde lang niet iedereen aan een mobieltje want ze hadden al een telefoon in huis en zagen het nut van overal bereikbaar zijn niet. Maar ondertussen is men kennelijk toch anders gaan denken en heeft bijna iedereen zo'n mobiel gevalletje !

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

quote:

Dit is natuurlijk een stukje psychologie waar alle kanten van onze maatschappij mee te maken heeft. Men is eenmaal iets gewend en ziet vaak veranderingen met tegenzin tegemoet omdat men daarvoor moet veranderen. Veel mensen doen dat nou niet graag omdat zij niet weten waarom zij zouden moeten veranderen.

Mensen veranderen niet gauw omdat een ander zegt dat ze moeten veranderen omdat ze er baat bij zouden kunnen hebben. Men verandert wel als ze zelf inzien dat ze er beter van worden. Hier blijkt dan dat een gros van de mensen niet de noodzaak zien te veranderen.
Ja , en dat is dus een stuk realiteit maar dat is eigenlijk al eeuwen zo, en zal ook altijd wel zo blijven. :&#039;( Maar waar het omgaat is dat ik graag wel eens zou willen veranderen van OS, maar zolang er eigenlijk geen totaal sluitend geheel is, en daar bedoel ik ondersteuning van hardware in het bijzonder nodigd het niet uit om hoe mooi het er uit kan zien Linux om over te stappen. Als ik zeker wist dat mijn scanner, webcam en printers volledig werden ondersteund dan zette ik Linux gelijk erop en had er ook nog wel een paar weken klooien voor over, en zou ik me desnoods nog eens proberen te verdiepen in het OS op zichzelf, maar helaas pindakaas, de fabrikanten (zie boven) hebben er gewoon geen oren naar om drivers te ontwikkelen en ik begrijp nu éénmaal geen ene bal van programmeren (hoogstens Basic) :) dus zelf de drivers schrijven is helemaal niet weggelegd voor mij en vele anderen met dezelfde printers en scanners. Dus hakkelen we maar weer verder met de spullen van Ome Bill. :&#039;(

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws