Hoofdcategorieën
Topicacties

Linux op de Desktop **NOS-idee; Feedback gewenst**

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 last

Reageer Nieuw Topic
Uitgeprutst

Yupz, daar mogen iets meer enters in ;)

Echter niet te veel. Het moet geen alinea festijn worden.
Probleem is alleen dat het in de HTML-editor (quanta plus :P ) er net iets anders uitziet dan hier op GoT :+

Centis Online Backup. Als zekerheid telt

NederCam.nl

Hmmz ja, quanta.. ken het probleem, niet echt de fijnste, daarom meestal maar gewoon teksteditor :)

Nakebod's Webcam Archive
Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

prutser:~#

nelske kan dat lettertype wat kleiner :P

met papier mache kun je alles maken!!

Uitgeprutst

quote:
Op zondag 13 januari 2002 22:22 schreef Nakebod het volgende:
Hmmz ja, quanta.. ken het probleem, niet echt de fijnste, daarom meestal maar gewoon teksteditor :)

Hmzz, ik heb nooit problemen met quanta. Ik vind het best een fijne editor :)

Ligt meer aan Topix :X
quote:
Op zondag 13 januari 2002 22:23 schreef Servowire het volgende:
nelske kan dat lettertype wat kleiner :P

<H2>Wat zeg je?</H2>.

Mjah ik zal ernaar kijken om dat lettertype gelijk te krijgen aan de grootte die hier op GoT gebruikt wordt. :)

Centis Online Backup. Als zekerheid telt

Bé-jèl-ze-bú-bú

Nelske, waarom heb jij die vage vis in je taakbalk staan :? :P Ik dacht/hoopte dat ik de enige was die zo gek was :D Blijkt opeens half GoT verslaafd aan dat ding :? :D :P
code:
1
2
Wanda the fish says:
The covers of this book are too far apart.
        -- Book review by Ambrose Bierce.

:D

Wat een wijsheid :Y)

Linux & GNOME Multimedia Developer
"It's over, baby, over..." - future has arrived, today!

Bé-jèl-ze-bú-bú

Ik heb trouwens ook truetype fonts geinstalleerd... Zal morgen ff nieuwe screenies maken, zijn diegenen die geilen op fonts ook weer blij :)

_._._
Reg. datum: 17 september 2001

Mooi gedaan nelske (en anderen :). Als het hele artikel zo wordt dan zal dat zeker vele newbies aantrekken....

The box said Windows 95 or better, so I installed Linux.

Lambda
Reg. datum: 13 augustus 2000

Ik heb nog 2 coole shots van nautilus.

Voorbeeld afbeeldingen: http://images.elle.dhs.org/screenshots/gnome/nautilus_images.png
Muziek luisteren: http://images.elle.dhs.org/screenshots/gnome/nautilus_music.png

Verder staan er op mijn server een hele berg aan screenshots. Misschien hebbie er wat aan.

[deze advertentieruimte is te koop]

Bé-jèl-ze-bú-bú

Hier nog snel ff mijn truetype screenies (XMMS/AbiWord/Galeon, de rest had geen last van de non-truetype-madness)...

http://ronald.bitfreak.net/images/linux-gnome-desktop-tt-galeon-klein.png
Galeon

http://ronald.bitfreak.net/images/linux-gnome-desktop-tt-abiword-klein.png
AbiWord

http://ronald.bitfreak.net/images/linux-general-desktop-tt-xmms-audio-klein.png
XMMS die audio afspeelt

http://ronald.bitfreak.net/images/linux-general-desktop-tt-xmms-video-klein.png
XMMS die video afspeelt

*D

En hier Gnumeric met grafiekjes (de vorige had geen grafiekjes, was ik te lui voor :P)

http://ronald.bitfreak.net/images/linux-gnome-desktop-tt-gnumeric-klein.png
Gnumeric met grafiekjes

op z'n wolkje

Wat ik zo zie her en der, doen de KDE desktop en de Gnome desktop niet echt veel voor elkaar onder. Ik Nautilus zie je dezelfde mogelijkheden als Konquerer. Ik heb alleen nog maar KDE 2.2.2 echt actief gebruikt, en vind het VEEL flexibeler dan Windows. Met name konquerer bied veel handige mogelijkheden die ze voor IE nog moeten gaan bedenken.

Alleen nog eens Photoshop voor Linux, en het zou helemaal compleet zijn :)

all flames intended

quote:
Op maandag 14 januari 2002 01:21 schreef msturm10 het volgende:
Alleen nog eens Photoshop voor Linux, en het zou helemaal compleet zijn :)

Gimp?
Ja, ik weet het, de Gimp is anders, maar bij mijn weten doet hij niet of nauwelijks onder qua mogelijkheden...
Ik kan me vergissen, ik heb nooit photoshop gebruikt, maar wel een aantal keer de Gimp, en als ik zie wat sommige mensen ermee maken....

It isn't the software that's free, it's you.

The Myth
Reg. datum: 01 juni 2001

Prachtig gedaan Topicstarter echt een compliment waard.
Ik heb het ook daarna geprobeerd om iets met linux te doen, maar helaas werd de scanner en de printer niet ondersteunt door suse en redhat, alleen de basis functies van de printer meer niet. En dat maakt zo'n typemiep idee gelijk al bijzonder zwak. Want een foto scanne gaat niet, en grafisch afdrukken (dorpsblaadje) is ook niet mogelijk. Misschien breekt Linux daarom nog steeds niet door bij de simpele typemiep en andere windows consumenten. Ik wet het, de fabrikanten willen gewoon geen drivers ontwikkelen, maar helaas hangt 99% van de consumenten daar toch nog steeds vanaf. Maar heel goed uitgelegd en mooie screenshots. Ik ga maar weer terug naar onze Bill software (helaas). :)

Ik hou van fractals, mijn AMD XP2600 niet want die moet er hard voor werken.

The Myth

quote:
Niet eens zo'n gek idee nee.. Ik ben misschien ook wel bereid om eens een review achtige roundup te doen van de verschillende distributies. De installatieprocedure, meegeleverde software etc..
Dat lijkt me nueens een echt goed idee, want ik denk dat de meeste nog steeds afhaken omdat de meeste beprekingen en al het andere papierwerk in het engels is. Ik spreek hier uit naam van zo'n 14 computer mensen die het allemaal wel willen proberen maar nog steeds hun nek breken, zoals ik over al dat technische engels wat inherent is aan linux. En dat schrikt de meeste nog steeds af. Want de bladen die wel eens Linux bespreken dan het ook meestal erg kort en erg onvolledig. Maar dat is mijn simpele newbie mening.

NederCam.nl

Moria:
quote:
Ik wet het, de fabrikanten willen gewoon geen drivers ontwikkelen

Klopt, maar daarvoor zijn de meer dan gevorderde Linux users die ook nog eens goed kunnen programeren, en die flatsen op 1 of andere manier goede drivers in elkaar :)

Het valt mij steeds op, Linux Mandrake 8.1 die ik hier gebruik, hoeveel die standaard wel niet ondersteund, tv kaart, vrij nieuwe webcam, had ik met mdk 7.2 dus niet, hij herkende me tv kaart wel, alleen deed nix :)

(Ps: Ik merk dat ik soms ineens langere downtime heb, hier dat topic over Topic 379552 en dat daarom de plaatjes in mijn stukje, over networking, soms het dus wel eens niet doen.. )

Nakebod's Webcam Archive
Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

Mijn mening is een feit.
Reg. datum: 12 april 2000

Een verdere toelichting op evolution mag nog wel.
Een aantal features die ik er wel goed aan vond zijn

- Summary page waar je een eigen selectie van nieuws kan selecteren. I.e. als evolution opstart zie je de headlines van je favoriete sites.
- Virtual folders: Heel makkelijk voor het beheren van email van gebruikers/groupen/mailinglist. Je selecteert bv 1 mailtje van een mailinglist en zegt dat je er een virtuele folder van wilt, je klikt ok en voila.
- De mail filters zijn makkelijker in te stellen als bij outlook, en bij outlook zijn ze al verdomd makkelijk in te stellen.
-Concurrent receive and send: als je meerdere accounts hebt dan popt en verstuurt hij mailtjes parallel ipv deze achter elkaar te doen!

[edit] tikfouten

Heb laatst bij een vriend 2 weken een mandrake8/kde bak neergezet en hij doet alleen maar web,mail,msn,mp3 via isdn en die was er wel tevreden over en kon het ook gebruiken zonder problemen. Jammer dat ie nu xp draait.

Maker van newsan Versie 0.87 released. Nu dood verklaard.

The Myth

[quote

Het valt mij steeds op, Linux Mandrake 8.1 die ik hier

[/quote]

Ja ik weet eigenlijk niet of dit hier thuishoort, maar hier begint eigenlijk de ellende al voor de newbie. Als je naar de mandrake site gaat, om het te downloaden dan krijg je gelijk een x aantal mappen voor je neus geduwd waar je dan op de één of andere manier moet kiezen wat je nodig heb. Als je gewoon de 8.1/i586 downloadmap inklikt krijg je weer een gigantische hoeveelheid andere mappen voor je neus, en daar gaan de meeste linux newbies al op hun platte b.k, want men komt ook nog eens in de FTP terecht, waar 99% van de windows gebruikers niet eens weten hoe dat werkt.

Dat is dan meestal einde linux verhaal voor de meeste onder de windows gebruikers. Want hetzelfde kom je ook tegen op al de andere linux distributie site's. Dan kun je nog ISO's downloaden, maar zeker niet iedereen heeft een cd-brander aan boord van zijn of haar computer. En dan sluit ik mezelf dus ook even niet uit. Om nu een ftp b.v. cuteftp op schijf te zetten om eens een keertje te gebruiken is iets wat ik en met mij nog vele duizenden anderen niet zo gauw zullen doen, omdat het zeer zeldzaam wordt gebruikt op onze computers. En veel programma's betekent meestal veel problemen met Windows OS'en, en dat is nu iets waar de grijze gebruiker niet echt op zit te wachten, die is al blij dat het werkt!!!!

Sorry voor deze reactie, maar de gedachte erachter is dat het ophalen van zo'n distributie al voor veel problemen zorgt bij de meeste senior gebruikers (50+) die in principe de meeste tijd hebben (VUT) etc etc. En dat schrikt de meeste al af. O+

Is it kinky?
Reg. datum: 13 november 2000

In de faQ staat hoe je goedkoop aan kant en klare cd'tjes kunt komen :)

Flexibel servercapaciteit huren op enterprise virtualisatie cluster

The Myth

quote:
In de faQ staat hoe je goedkoop aan kant en klare cd'tjes kunt komen :)
(let wel: dus geen handleidingen) en daar begint dus de realiteit. De jongeren daargelaten, maar de ouderen (ik) dus en vele anderen ouderen met hun schoolengels lopen daar dus al vast. Want het is voor ons al moeilijker vanwege de engelse les die wij ooit hebben gehad, en dan moeten we het ook nog eens zonder manuals doen. Dat werkt gewoon niet in de praktijk, en dat is denk ik ook één van de redenen dat er duizenden bij het Windows OS blijven. Want het is in het nederlands te verkrijgen, en alle updates ook. Verder kun je gewoon alles automatisch laten updaten, en dat is iets wat ontzettend veel mensen graag zien, en dan b.v. tientallen keren opstarten voor lief nemen. En daar wordt dan op gereageerd meestal met (je moet er wat) voor doen. Maar zo ligt iets in werkelijkheid totaal niet en dat wordt wel eens vergeten. Ik zou van de 16 miljoen nederlanders het aantal newbies die het graag wel eens willen proberen om LINUX te installeren niet graag te eten geven, maar het is zeker voor ouderen onder ons een te onvriendlijk OS om maar even mee te starten en dat is met windows gewoon niet zo. En we willen allemaal iets doen met de computer, en niet alleen maar configureren, opschonen etc etc, en daar is windows gewoon enorm in het voordeel mee, ondanks de vele vastlopers die ik hoor van mensen. O+

Reg. datum: 23 september 2000

Gisteren ben ik o.a. naar aanleiding van deze thread weer is Mandrake Linux gaan installeren, na dat het een paar maanden van m'n computer af was geweest, omdat ik een harde schijf aan m'n vader had 'uitgeleend'.

Het installeren van Mandrake 8.1 liep vlekkeloos niets op aan te merken, behalve dat de printer in het netwerk (HP 560C) het niet gelijk deed, maargoed dat zal wel aan mij liggen.

Maar dan... Dan wil je gaan werken zoals je gewent was. Ik zit veel op MSN en ICQ dus ik ga op zoek naar een IM die beide kan, na lang zoeken blijkt dat dit Everybuddy en Jabber zijn. Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar Everybuddy, RPM gedownload geinstalleerd ging allemaal netjes. Maar toen wilde ik Everybuddy starten, nergens een icoon of programma groep te bekennen, als voormalig windows gebruiker verwacht ik toch zoiets. Ondanks dat ik Linux-n00b ben (heb wel vaker linux geinstalled gehad, maar nooit echt ver mee gekomen), kwam ik op het idee de Gnome console erbij te pakken en Everybuddy in te tikken en zowaar het startte. Ik m'n gegevens ingevuld en tadaa, MSN could not be logged in. ICQ lukte wel, dus ik zoek het ICQ nummer van een vriend van me op verstuur een ICQ'tje. In de console verschijnt een keurige debug error, maar ik schiet er niks mee op want het bericht is niet verstuurd. Jabber geprobeerd daar ligt de ICQ service van plat en ondanks dat ik op Available sta heeft niemand me aangesproken, maargoed dat kan op maandagmorgen natuurlijk heel goed :)

Mozilla is nog versie 0.9.4 dus ik wil naar 0.9.7 ik de installer gedownload 'geunzipped' (sorry voor de windows termen) en de installer gestart. Deze download dan vrolijk alles en vervolgens gebeurd er... NIKS. Ja dan weet ik het ook niet meer.

Opera installeerde wel vlot, maar is nog dusdanig onder-ontwikkeld dat het voor Linux niet echt (mooi) bruikbaar is. Lettertypes die ik Linux toch al niet zo geweldig zijn zijn Opera helemaal om te :r (en er is geloof ik wel een omslachtige manier om ze wel mooi te krijgen, maar die kan ik nergens vinden en dan nog het laat mooi zien wat er nog ontbreekt in de Linux-desktop omgeving).

Vervolgens wil je natuurlijk een MP3'tje bij je 'werk' goed ik start XMMS en laad een MP3'tje (mounten werkte nu gelukkig wel helemaal zoals ik wil, bij Suse 6.2 destijds lukte het zelfs niet als ik de code uit het handboek overnam). XMMS wil hem gaan afspelen en dan een error, het apparaat was al bezet of niet goed geinstalleerd of ik had een verkeerde output-plugin geselecteerd. Gezocht via de hardware tool van Mandrake naar het probleem... Geluidskaart geprobeerd geen geluid uit te krijgen, andere geselecteerd en toen kreeg ik te zien 'DSP not available' ik de oude weer geselecteerd op 'OK' gedrukt en hij ging weer testen CRASH alles stond vast na 2 minuten maar een harde reset gedaan. Daarna moest Linux natuurlijk weer het hele filesystem herstellen, maargoed moet in W2k ook weleens (alhoewel ik op zich daar heel tevreden over ben, maar dat is een andere discussie). Na de herstart begint XMMS vrolijk met afspelen, maar geen geluid te vinden. Allereerst blijkt in XMMS het wave volume op nul te staan, voluit, maar nog steeds geen geluid te horen. Dus ik wil ESD volume starten 'Error: try esd at prompt' ik dat geprobeerd geen kick. Uiteindelijk vind ik dan de andere audio mixer onder applets (dat is wel een van de beste vindingen in Gnome :)) blijkt hij op 'Mute' te staan voluit en het werkt gelijk, maar het is gewoon zo dom, het is dat ik vandaag ziek thuis en tijd ff niet zoveel uit maakt, maar anders had ik het allang opgegeven.

Inmiddels begint de resolutie van 1024*768 me al aardig m'n strot uit te komen en wil naar de resolutie van 1152*864 lijkt misschien een klein verschil, maar in de praktijk voel ik me d'r een stuk prettiger bij, ik start het Mandrake Control Center op en ga naar de instellingen van de monitor en videokaart. Stel alles in, een paar grote klappen en weer 1024*768 error, maar wat voor, enige hint 'Reset settings'. Alles opnieuw van videokaart tot monitor inclusief allerlei kleine dingetjes daar tussen in, weer dezelfde error, ja het zal vast wel kunnen hoor en ik heb het met de KDE welis op die resolutie gekregen, maar gebruiks vriendelijk ho maar.

Ondertussen terwijl ik dit stuk zit te tikken merk ik weer van die irritante bugs, de cursor is soms niet te zien je weet dus niet waar je tikt na ' moet je eerste een spatie tikken anders ben je de letter daarna kwijt en dat terwijl het alleen maar nodig is bij e en o voor het accent, een dubbel aanhalingsteken in een textarea tikken blijkt geheel onmogelijk terwijl m'n toetsenbord toch echt op US-International staat.Ook werkt CTRL-A (alles selecteren) niet bijvoorbeeld de cursor springt slechts terug naar het begin van de regel allemaal dat soort kleine maar o zo irritante dingen.

Ik wil niet flamen tegen Gnome/KDE/Linux ofzo want het werkt best wel goed en er zitten een hoop doordachte en goede dingen in, maar dit zijn van die vreselijk irritante problemen waar je je als n00b helemaal rot naar zoekt en die er voor zorgen dat je afhaakt.

[Even kort nog ten opzichte waarvan ik het vergelijk is w2k, Opera voor windows, Winamp, ICQ en MSN van de bedenkers van het protocol (dus geen trillian e.d.)]

The Myth

Ik denk dat de hierboven gegeven reactie precies een paar van de problemen omschrijft waar je als newbie tegen aan kan lopen, ondanks dat dit persoon er al vaker mee is bezig geweest. En dat is dus realiteit, en er zullen zeker nog honderden zoniet duizenden andere onhebbelijkheidjes zijn. En dan haken toch de meeste oudbies 50+ af, want net zoals ik al eerder opmerkte, we willen graag wat doen met de computer al is het de foto's van de poes bewerken. En de meeste uitzonderingen natuurlijk daargelaten hebben gewoon geen zin om hele dagen en weken te configureren en fouten oplossen, updates halen en zoeken op de vele Linuxsites die er zijn omdat we ook nog eens niet op een kabel zitten of mxstream hebben. Zeker als je in de VUT zit gedwongen of niet zijn toch de kosten voor de gemiddelde ouderen te hoog, vooral om met een modem naar allerlei engelse HOWTO'S te zoeken en te downloaden.

Ik weet het, ik zwets misschien te veel maar dat gezwets is niet een Utopie maar de echte werkelijkheid en daar moeten we het anno 2002 toch mee doen. Dus heren verenig u en kom eens met een nederlandse distributie en niet zo'n slecht vertaalde Suse distibutie als dat mogelijk zou zijn dan zullen zelfs de ouderen onder ons graag hun buidel opentrekken ondanks dat het dan één maand brood eten wordt. ;)

Mijn mening is een feit.
Reg. datum: 12 april 2000

quote:
Op maandag 14 januari 2002 12:32 schreef llevering het volgende:
Maar dan... Dan wil je gaan werken zoals je gewent was. Ik zit veel op MSN en ICQ dus ik ga op zoek naar een IM die beide kan, na lang zoeken blijkt dat dit Everybuddy en Jabber zijn.
Er is ook nog gaim die ik naar alle tevredenheid gebruik.
quote:
Ondertussen terwijl ik dit stuk zit te tikken merk ik weer van die irritante bugs, de cursor is soms niet te zien je weet dus niet waar je tikt na ' moet je eerste een spatie tikken anders ben je de letter daarna kwijt en dat terwijl het alleen maar nodig is bij e en o voor het accent, een dubbel aanhalingsteken in een textarea tikken blijkt geheel onmogelijk terwijl m'n toetsenbord toch echt op US-International staat.Ook werkt CTRL-A (alles selecteren) niet bijvoorbeeld de cursor springt slechts terug naar het begin van de regel allemaal dat soort kleine maar o zo irritante dingen.
Sorry maar control codes zijn onder unix nee eenmaal anders gedefinieerd. CTRL-A hoor idd naar het begin van de regel te gaan CTRL-e naar het einde CTRL-s stop CTRL-q continue en ga zo maar door. Ik snap wel dat je alles zo gebruiksvriendelijk wilt hebben maar ben ik een paar dingen gewend die onder windows niet werken. Maar dat noem ik dan geen bug.

Maker van newsan Versie 0.87 released. Nu dood verklaard.

Inmiddels via een hoop geklooi via Drakfonts alle windows lettertypes overgenomen en dat maakt het gelijk al een stuk beter, hierdoor is Opera ook gelijk bruikbaar geworden :)

Maar hoe ik het precies heb opgelost weet ik niet, wel weet ik dat ik tussendoor weer Mandrake Control Center moest herstarten omdat de lijst van lettertypes anders niet goed geupdate werd :? dat soort vreemde dingetjes.

Het gemis van de cursor vind ik nog steeds het grootste probleem, maar dat blijkt (gelukkig) Mozilla gerelateerd, dus ik ga weer verder in m'n favoriete browser Opera :)

Zelf denk dat de hoeveelheid documentatie op dit moment het grootste probleem van Linux is. Bij Beos is nagenoeg geen documentatie en toch kan ik daar uitstekend mee uit te voeten, ik denk dat vooral het ordenen van de informatie flink wel zal helpen. Maar het grootste probleem is toch wel dat je steeds documentatie nodig hebt, dingen die normaal gesproken vanzelf gaan, lukken voor geen meter in Gnome, zoiets als hoe voeg ik een icoon toe aan m?n desktop? Het zijn vaak de kleine dingen waar het hem in zit.

installatie van mandrake(8.0) kon hier gewoon helemaal in het nederlands (8.1 kan dat dus waarschijnlijk ook allemaal) verder kan je taal instellingen ook doorlaten werken op je window manager e.d. (dit is iig mijn ervaring)

quote:
Op maandag 14 januari 2002 13:09 schreef it0 het volgende:

[..]

Er is ook nog gaim die ik naar alle tevredenheid gebruik.
Thnx, zal ik is proberen, want nu ook weer MSN werkte dus, krijg ik een MSN van een vriendin van me, gaat er geen 'vinkje' af hoe moet ik dan ruiken dat ik een bericht heb :?
quote:

[..]

Sorry maar control codes zijn onder unix nee eenmaal anders gedefinieerd. CTRL-A hoor idd naar het begin van de regel te gaan CTRL-e naar het einde CTRL-s stop CTRL-q continue en ga zo maar door. Ik snap wel dat je alles zo gebruiksvriendelijk wilt hebben maar ben ik een paar dingen gewend die onder windows niet werken. Maar dat noem ik dan geen bug.
Prima wil ik best accepteren maar zorg dan dat het niet achter Select All in het menu Edit staat :)

quote:
Op maandag 14 januari 2002 13:14 schreef kroeske het volgende:
installatie van mandrake(8.0) kon hier gewoon helemaal in het nederlands (8.1 kan dat dus waarschijnlijk ook allemaal) verder kan je taal instellingen ook doorlaten werken op je window manager e.d. (dit is iig mijn ervaring)
Er is idd een mogelijkheid, ik heb gewoon engels genomen na mijn ervaring met de SuSe distributie dus dat zou Moria kunnen proberen :) Zelf heb ik geen problemen met Engels dus daar zal je mij niet over horen klagen :)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: