[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste
Acties:
  • 518.645 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-05 19:40
Mede-auteur:
  • psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

psychodude

SARS-CoV-2 | COVID-19

Algemeen
In december 2019 heeft binnen de regio Wuhan, China, de uitbraak van een nieuw coronavirus plaats gevonden. Na aanvankelijk benoemd te zijn als '2019-nCoV', of binnen de volksmond het 'Wuhan coronavirus', heeft het virus de formele naam Severe Acute Respiratory Syndrome CoronaVirus 2 gekregen, oftewel SARS-CoV-2. Het ziektebeeld dat geïnfecteerden kunnen ontwikkelen na besmetting wordt COVID-19 genoemd.

Verspreiding
Actueel overzicht verspreiding wereldwijd
Actueel overzicht verspreiding in Nederland

Verspreiding binnen Nederland
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0FTfQohJpQP8_v026M6VOPbTt0=/f/image/jZoVp2nACm1Agm5n9coDl12S.png

Symptomen
De symptomen van COVID-19 zijn niet specifiek, d.w.z. op basis van symptomen alleen kan niet met zekerheid worden gesteld of er sprake is van COVID-19.

Op basis van beschikbare data van 55.924 patiënten zijn de volgende symptomen geassocieerd met COVID-19, gerangschikt van veel voorkomend tot weinig voorkomend als volgt.

Meest voorkomende symptomen
Koorts87.9%
Droge hoest67.7%
Vermoeidheid38.1%
Sputum productie33.4%
Koortademigheid18.6%
Spierpijn of gewrichtspijn14.8%
Keelpijn13.9%
Hoofdpijn13.6%
Koude rillingen11.4
Misselijkheid of braken5.0%
Neusverstopping4.8%
Diarree3.7%
Ophoesten van bloed0.9%
Conjunctivale congestie0.8%

Het optreden van symptomen vind gemiddeld genomen plaats of dag 5 - 6 na infectie. De meeste patiënten geïnfecteerd met SARS-CoV-2 ervaart milde symptomen, circa 80%. De overige patiënten ervaart op zijn minst ernstige symptomen (13.8%) of zelfs kritieke symptomen (6.1%). Kritieke symptomen omvat respiratoir falen, septische shock en/of multi-orgaan dysfunctie/falen.

bron: WHO China Joint Mission on COVID-19 Final Report

Ziektebeloop
De huidige kennis aangaande ziektebeloop is vooralsnog beperkt. Afgaande op beschikbare data is de periode van ontstaan van verschijnselen tot klinisch herstel in milde gevallen circa 2 weken. In ernstige of kritische gevallen betreft dit 3 - 6 weken. De mate van ziekte tijdens aanvang van symptomen is geen garantie voor uitkomst; d.w.z. patiënten met kritieke symptomen kunnen herstellen, maar ook patiënten met initieel milde symptomen kunnen komen te overlijden, zie ook onderstaande figuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldrhtGP7-1M8JYWELL4VUM-kd4E=/800x/filters:strip_icc()/f/image/bdaMFmhM2fZUAJybEI69lMtv.jpg?f=fotoalbum_large

bron: WHO China Joint Mission on COVID-19 Final Report

Ik verdenk mijzelf van besmetting
Wat te doen bij verdenking op besmetting. Onderstaand het advies zoals gegeven door het RIVM. Dit advies is up-to-date op 8 maart 2020, 12:47. Raadpleeg voor het meest actuele advies altijd het RIVM zelf: RIVM - COVID-19
Heb je koorts (meer dan 38⁰ Celcius) en luchtwegklachten (zoals hoesten of kortademigheid) en heb je contact gehad met een patiënt met het coronavirus of ben je de afgelopen 14 dagen in een van de volgende gebieden geweest:
  • China (inclusief: Macau en Hongkong)
  • Singapore
  • Zuid-Korea
  • Iran
  • De Noord-Italiaanse provincies: Lombardije, Veneto, Emiglia Romagna, Piëmonte, Aosta-vallei, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië en Ligurië
Neem dan telefonisch contact op met je huisarts.

Ben je in een van deze gebieden geweest en heb je alleen verkoudheidsklachten of verhoging, blijf dan thuis en zorg dat je zo min mogelijk contact met anderen hebt. Dit kunnen namelijk de eerste klachten zijn van COVID-19, maar het kan ook een verkoudheid zijn. Het is niet nodig om de huisarts te bellen. Worden de klachten erger en krijg je koorts en luchtwegklachten (hoesten en benauwd), bel dan de huisarts.

Belangrijke ontwikkelingen in Nederland (omgekeerd chronologisch)
09-03-2020Hygiënemaatregelen van belang om verspreiding coronavirus tegen te gaan
08-03-2020COVID-19: Bericht van de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care
06-03-2020COVID-19: Nieuwe aanwijzing voor inwoners Noord-Brabant
06-03-2020Patiënt met nieuw coronavirus overleden
02-03-2020Acht nieuwe patiënten, opnamestop IC-afdeling Maasstad Ziekenhuis
27-02-2020Patiënt met nieuw coronavirus in Nederland

Rolling updates
RIVM - Actuele informatie over het nieuwe coronavirus (COVID-19)

Belangrijke ontwikkelingen wereldwijd (omgekeerd chronologisch)
11-03-2020WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020
07-03-2020WHO statement on cases of COVID-19 surpassing 100 000
03-03-2020Shortage of personal protective equipment endangering health workers worldwide
12-02-2020World experts and funders set priorities for COVID-19 research
23-01-2020Wuhan coronavirus virus spreads as China scraps New Year celebrations
05-01-2020Pneumonia of unknown cause – China
31-12-2019Wuhan health and health commission on the current outbreak of pneumonia in our city (Chinees)

Rolling updates
Rolling updates on coronavirus disease (COVID-19)

Vragen en antwoorden
Vele vragen aangaande SARS-CoV-2 en COVID-19 zijn geclusterd en beantwoord terug te vinden conform nationale richtlijnen en adviezen op de websites van het RIVM en de Rijksoverheid. Derhalve onderstaand de verwijzingen naar de betreffende pagina's:

Q&A
RIVM Vragen & Antwoorden nieuw coronavirus (COVID-19)
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over het coronavirus en gezondheid
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over de situatie in Noord-Brabant
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus en het onderwijs en de kinderopvang
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus voor werkgevers en ondernemers
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus voor werkgevers en ondernemers
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus voor werknemers
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus en reizen van en naar het buitenland
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus en reizen van en naar het buitenland
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus en het openbaar vervoer
Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus en internationaal ondernemen

Mythes rondom SARS-CoV-2 / COVID-19
Social media, online communities, whatsapp groepen, etc. zijn een belangrijke potentiële bron voor onjuiste informatie rondom COVID-19. Voorkom desinformatie en informeer jezelf omtrent de belangrijkste mythes en misconcepties rondom COVID-19. Zie hiervoor de WHO COVID-19 Myth busters.

Reizen en SARS-CoV-2 / COVID-19
Ben je van plan op reis te gaan? Controleer voor de laatste reisadviezen de meest recente informatie van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Neem bovendien de volgende website door, de kans bestaat dat eventuele antwoorden op je vragen hier reeds aan bod komen: Rijksoverheid - Veelgestelde vragen over coronavirus en reizen van en naar het buitenland.

Bij twijfel over een inreisverbod in het land van bestemming kun je het beste contact opnemen met de ambassade van het land van bestemming. Voor een overzicht zie Rijksoverheid.nl.

Laatste wetenschappelijke ontwikkelingen
Voor een overzicht van de laatste wetenschappelijke publicaties met betrekking tot het COVID-19, zie de volgende websites:
Belangrijke bronnen voor extra informatie

Topic Suggesties
Zie je additionele informatie graag terug binnen deze topic start, kom je onjuistheden tegen of niet langer werkende links, stuur een DM om dit te laten corrigeren.

Topic Waarschuwing
Gezien het serieuze karakter van SARS-CoV-2, COVID-19 en hierbijgaand ook dit topic, houd de topic waarschuwing in acht.

[ Voor 250% gewijzigd door psychodude op 11-03-2020 23:14 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:50
Paniek?

In deze tijd van sociale media, supersnelle nieuwsberichtgeving, elk klein dingetje dat wordt uitvergroot is er niets anders mogelijk dan paniek. Dat zie je al in de berichtgeving van de NOS, Shownieuws, Telegraaf, AD en dergelijken.

Het RIVM is niet bezorgd en geeft dat ook aan. Toch geloven we dat niet.

Ik vraag me wel eens af hoeveel van dit soort virussen, uitbraakjes etc er 'vroeger' zijn geweest, in de jaren '60 '70 en '80. Toen we nog moesten bellen in een telefooncel, er nauwelijks nieuws uit Azië was en niet ieereen 24/7 op twitter / insta whatever zat...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:54
caspervc schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:45:
Paniek?

In deze tijd van sociale media, supersnelle nieuwsberichtgeving, elk klein dingetje dat wordt uitvergroot is er niets anders mogelijk dan paniek. Dat zie je al in de berichtgeving van de NOS, Shownieuws, Telegraaf, AD en dergelijken.

Ik vraag me wel eens af hoeveel van dit soort virussen, uitbraakjes etc er 'vroeger' zijn geweest, in de jaren '60 '70 en '80. Toen we nog moesten bellen in een telefooncel, er nauwelijks nieuws uit Azië was en niet ieereen 24/7 op twitter / insta whatever zat...
FUD verkoopt :+

Dat zo'n virus overal opduikt is normaal. We wisselen dankzij het succes van luchtvaart dagelijks een deel van de bevolking uit met de rest van de wereld. Maarja, het idee dat we van iets onzichtbaars ziek kunnen worden is natuurlijk wel enorm eng. Oh wacht, dat gebeurt elk najaar.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik hoor het RIVM nog zeggen: "Nee, de kans is nihil dat deze in Nederland komt. Er gaan geen directe vluchten vanaf onze luchthavens". Bizar dat ze geen rekening leken te houden met de incubatietijd. Het is nu afwachten totdat het virus hier ontdekt zal worden nu deze in Frankrijk gevonden is.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Paniek?

Tsja, definieer paniek. Ik vindt dat er nog wel redelijk normaal mee om wordt gegaan / over wordt bericht. Men is natuurlijk de SARS uitbraak in 2003 nog niet vergeten..

RIVM is inderdaad vooralsnog niet bezorgd. Maar vindt hun redenatie ook wat naïef? "Er is geen rechtstreeks vlucht vanuit Wahun naar NL, dus zo'n vaart zal het niet lopen".

Maar in de context dat er elk jaar in NL 250 tot 2000 mensen overlijden aan de griep, is dit virus misschien niet veel anders dan dat? Aan de andere kant is er voor zover ik begrijp geen vaccin voor of antibiotica (want virus), dus wordt het uiteraard serieus gemonitord. En, zoals het RIVM ook aangeeft, zal men voorbereid zijn mocht het virus hier toch opduiken.

[ Voor 8% gewijzigd door renegrunn op 24-01-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Deze variant schijnt vooralsnog ook een heel stuk milder/minder gevaarlijk te zijn dan SARS/MERS.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:34

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het RIVM geeft aan dat het mogelijk is dat het virus in Nederland kan opduiken. Dat er geen reden voor paniek is, komt onder andere dat er geen directe vluchten zijn tussen Nederland en Wuhan.

Daarbij lijkt het virus tot nu toe nog niet heel besmettelijk en de mensen die zijn overleden in China zijn voornamelijk zieke, verzwakte oudere mensen.
China neemt goede maatregelen om de situatie onder controle te houden. Wuhang is afgesloten en er wordt een noodhospitaal opgezet.
Inmiddels zijn bijna 900 besmettingen met het nieuwe coronavirus vastgesteld, waarvan meer dan de helft in Wuhan. Patiënten hebben klachten als koorts, hoesten en ademhalingsproblemen. Zeker 26 mensen, voornamelijk zieke en verzwakte ouderen, zijn overleden.
https://nos.nl/artikel/23...e-nieuwe-coronavirus.html

Ding is wel er is nog niet veel bekend over dit virus, als je bij andere corona-mers virussen kijkt is de tijd tussen besmet raken en ziek worden 2 tot 14 dagen. Dat zou betekenen dat het even kan duren, voordat de omvang echt duidelijk wordt. Deze nieuwe variant kan evengoed verder muteren, kortom iedereen is alert.
Hoe kunt u MERS-coronavirus krijgen?
Er is nog niet veel bekend over het MERS-coronavirus.

MERS-coronavirus kan worden overgedragen door dromedarissen in het Midden-Oosten.

Ook door hoesten en niezen kan de ziekte worden overgedragen. Het virus zit in de keel van iemand die besmet is. Door hoesten en niezen komen kleine druppeltjes met het virus in de lucht. Mensen kunnen deze druppeltjes inademen en besmet raken.
https://www.rivm.nl/vrage...mers-coronavirus-mers-cov

Kortom eigenlijk weten we het nog niet hoe dit gaat lopen. China doet in mijn ogen wat het kan om de situatie onder controle te houden en de RIVM houdt de vinger aan de pols. Persoonlijk ben ik niet bang dat er een grote uitbraak in Europa en Nederland komt, tenzij het virus besmettelijker is dan nu gedacht wordt.

[ Voor 39% gewijzigd door tweakduke op 24-01-2020 23:28 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:51

Nox

Noxiuz

Ik vind het maar een mooie soap. Slechts een handvol patiënten gaat er uiteindelijk aan dood en dat zijn vaak al de mensen die zwak zijn en wat onder de leden hebben. Het is gewoon een beste griep, niet? Wel grappig om te zien hoe de hele wereld in paniek raakt tot een gloednieuw ziekenhuis aan toe wat in een week gebouwd moet worden. Dat is dan wel tof om te zien.

En ik ben benieuwd hoe snel zo'n virus kan muteren, als ik Pandemic 2 moet geloven is het met een maandje of 2 een dodelijk virus waarvan je spontaan begint te bloeden over je hele lichaam... :P

[ Voor 21% gewijzigd door Nox op 25-01-2020 01:45 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-05 07:24

ZenTex

Doet maar wat.

Ja, maar een virus zoals dit heeft de potentie om door een sneeuwbaleffect zich explosiefbte verspreiden.

China heeft het probleem in de beginfase onder de mat geveegd, net zoals toen.
nu ineens word er hard ingegrepen maar het zou zomaar te laat kunnen zijn

En nu met Chinees Nieuwjaar gaan er zowat een miljard mensen het land door op familiebezoek. Dit is een potentiële ramp met miljoenen geïnfecteerden, dan is het percentage dat hieraan overlijdt ineens wel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Mijn vriendin zit momenteel in een stad dichtbij Wuhan en alles zit daar op slot. Geen treinen rijden door Wuhan heen en veel omliggende steden zijn compleet geblokkeerd. Wegen, treinen etc. Zelfs de postbode bezorgd niet meer. Maken ons veel zorgen gezien met de situatie extreem omgegaan wordt. Zeker in China zijn ze niet heel hygiënisch wat er ook voor zorgt voor negatief effect. Zelf ben ik 2,5 maand geleden 4x door Wuhan heen gerezen.

Mijn vriendin vertelde ook dat de N95 masks €100 zijn voor een pakje en dat ze bijna (nu) overal uitverkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 10:57

Plasma_Wolf

Student

Over de Nederlandse link:
Volgens de Franse medische hulpdienst SOS Médecins heeft de patiënt in Bordeaux gezegd dat hij vanuit China eerst naar Nederland is gereisd, maar volgens het RIVM is dat een misverstand. Onderzoek in Frankrijk heeft volgens het instituut uitgewezen dat de man rechtstreeks van China naar Frankrijk is gevlogen.
https://nos.nl/artikel/23...dse-link-misverstand.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik snap alle hysterie niet. Als je alles zo eens leest lijkt het nogal mee te vallen, en niet erger te zijn dan de griep die elk najaar wel ergens heerst. Maarja, dat is 'normaal' en haalt het nieuws niet eens, want niet spannend.

Zeker als het erop lijkt dat de besmettelijkheid van de ziekte wel mee lijkt te vallen, en niet eens in de buurt komt qua ernst van de eerdere SARS- en MERS-uitbraken.

De mensen die overlijden zijn vooral dus ook oudere mensen die al iets anders hadden en dus al verzwakt waren. Again, net zoals bij de gewone griep gebeurt dus.

Volgens mij wordt een een hoop hysterie en paniek gezaaid om iets wat uiteindelijk allemaal wel meevalt. Maarja, hysterie en paniek verkoopt natuurlijk wél kranten en verhoogt kijkcijfers. En op Social Media bekt het ook lekker natuurlijk, goed voor de likes en retweets enzo ;)

Vooralsnog lijkt het op een hoop sensatie zonder echt serieuze inhoud. Nothing to see here people, move along.

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 25-01-2020 05:54 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 05:49:
Ik snap alle hysterie niet. Als je alles zo eens leest lijkt het nogal mee te vallen, en niet erger te zijn dan de griep die elk najaar wel ergens heerst..

....

Volgens mij wordt een een hoop hysterie en paniek gezaaid om iets wat uiteindelijk allemaal wel meevalt.
Een nieuwe, onbekende griepvariant, eentje die mogelijk zeer ernstig is, die zich inmiddels flink uitbreidt (inmiddels 1200 bekende gevallen).

Dit geen ongefundeerde paniek.
Elke nieuwe griepvariant heeft het potentieel om, in een perfect scenario, tig miljoenen te infecteren en miljoenen doden te veroorzaken.
Denk Spaanse griep.

Dat het niet waarschijnlijk is betekent niet dat het ondenkbaar is.
Dus laten we het er op houden dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Elke griepvariant is onbekend, want griep muteert als een gek. Toch raken we niet in blinde paniek bij elke griepgolf, ook al is die nét zo gevaarlijk (voor dezelfde groep (oudere en verzwakte) mensen), en doen we dat wél bij deze corona-variant. Terwijl RIVM, WHO etc aangeven dat er geen enkele reden is voor paniek, en dat vooralsnog niets erop doet lijken dat dit een serieus risico is voor de volksgezondheid.

Ik ga liever op het oordeel van deskundigen af dan meteen allerlei massahysterische dingen als "een nieuwe Spaanse griep" te volgen, als je het niet erg vind.

Als mensen nou eens éven langer zouden nadenken en de deskundige bronnen raadplegen, ipv meteen achter elke hysterische Tweet of Facebook-post aan te rennen als ware het de "Ultieme Waarheid"..... zou al een hoop hysterie schelen.

Maargoed, als jij meteen in de stress wil springen en van het bijna meest extreme mogelijke scenario uitgaan staat dat je uiteraard volkomen vrij. Ik blijf persoonlijk liever even rustig en realistisch ;)

Alert zijn (wat de RIVM etc is) is uitstekend. Paniek en hysterie zaaien (wat er momenteel op social media rondgaat) is dat niet.

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 25-01-2020 06:08 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 06:04:
Elke griepvariant is onbekend, want griep muteert als een gek. Toch raken we niet in blinde paniek bij elke griepgolf, ook al is die nét zo gevaarlijk (voor dezelfde groep (oudere en verzwakte) mensen), en doen we dat wél bij deze corona-variant. Terwijl RIVM, WHO etc aangeven dat er geen enkele reden is voor paniek, en dat vooralsnog niets erop doet lijken dat dit een serieus risico is voor de volksgezondheid.

Ik ga liever op het oordeel van deskundigen af dan meteen allerlei massahysterische dingen als "een nieuwe Spaanse griep" te volgen, als je het niet erg vind.

Als mensen nou eens éven langer zouden nadenken en de deskundige bronnen raadplegen, ipv meteen achter elke hysterische Tweet of Facebook-post aan te rennen als ware het de "Ultieme Waarheid"..... zou al een hoop hysterie schelen.

Maargoed, als jij meteen in de stress wil springen en van het bijna meest extreme mogelijke scenario uitgaan staat dat je uiteraard volkomen vrij. Ik blijf persoonlijk liever even rustig en realistisch ;)

Alert zijn (wat de RIVM etc is) is uitstekend. Paniek en hysterie zaaien (wat er momenteel op social media rondgaat) is dat niet.
Als er in China besloten wordt om meer dan 10 steden af te sluiten en het openbaar reizen te stoppen voor meer dan 32 miljoen mensen kunnen wij vanachter onze computer natuurlijk wel zeggen "er is niets aan de hand vanwaar deze paniek" .
Ik neem aan dat er in China waar alles gebeurd een beter besef van het werkelijke probleem .

Ik ben in ieder geval ontzettend blij dat het RIVM roept dat de kans is dat het naar nederland komt bijzonder klein is (zijn helderziend geworden bij het RIVM sinds afgelopen week denk) .

Verder is het een enorme geruststelling dat het RIVM na het weekend een besluit neemt .
quote AD :

Het RIVM brengt maandag een advies uit aan het ministerie van Volksgezondheid over het coronavirus. Op basis van dat advies zal Bruins bepalen of er extra maatregelen voor Nederland moeten worden getroffen.

Ook zij hebben recht op een weekend immers .

Gelukkig is er niets om ons zorgen over te maken gezien onderstaande beelden .

https://www.ad.nl/buitenl...in-ziekenhuizen~abbe29d9/

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 06:04:
Sterker nog, als ik naar de aantallen doden, zieken en geïnfecteerden kijk is het volgens mij een behoorlijk onschuldige ziekte.
Paar dagen geleden waren de cijfers als volgt:
Geschatte besmettingen: 4000
Aantal mensen ziek(enhuis): 540
Aantal mensen overleden: 17

Ik weet niet wat de 'normale' sterftecijfers zijn van de griep in China, maar het zijn geen schrikbarende aantallen, waarschijnlijk niet heel anders dan een normale griep.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

anandus schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 06:55:
[...]
Sterker nog, als ik naar de aantallen doden, zieken en geïnfecteerden kijk is het volgens mij een behoorlijk onschuldige ziekte.
Paar dagen geleden waren de cijfers als volgt:
Geschatte besmettingen: 4000
Aantal mensen ziek: 540
Aantal mensen overleden: 17

Ik weet niet wat de 'normale' sterftecijfers zijn van de griep in China, maar het zijn geen schrikbarende aantallen, waarschijnlijk niet heel anders dan een normale griep.
According to a September 2019 study by Chinese scientists in The Lancet, there are an average of around 88,100 influenza-related deaths every year in China, with a mortality rate of between 1.6% and 2.6%.
Zie https://www.thelancet.com...-2667(19)30163-X/fulltext

Dus gemiddeld 88.100 griep-doden per jaar en miljoenen besmettingen, alleen al in China.

Dat is dus vele, vele malen meer dan dit corona-virus.

Daarnaast lijkt de besmettingsgraad van dit corona-virus dus behoorlijk laag, terwijl die bij de gewone griep hoog tot zeer hoog is.

Storm in een glas water dus. Maar ja, de griep is niet spannend, want komt elk jaar. Dus dikke paniek meteen bij dit virus, terwijl alle deskundigen al aangeven dat de risico's vooralsnog relatief laag zijn..... tsja.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor info zijn trouwens naast het al genoemde RIVM ook WHO, ECDC en CDC interessante en toegankelijke bronnen.

Hoe het verder zal verlopen zal de komende weken duidelijk worden.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 25-01-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05

WhySoSerious

Be the change.

wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 06:59:
[...]

[...]

Dus gemiddeld 88.100 griep-doden per jaar en miljoenen besmettingen, alleen al in China.

Daarnaast lijkt de besmettingsgraad van dit corona-virus dus behoorlijk laag, terwijl die bij de gewone griep hoog tot zeer hoog is.

Storm in een glas water dus. Maar ja, de griep is niet spannend, want komt elk jaar. Dus dikke paniek meteen bij dit virus, terwijl alle deskundigen al aangeven dat de risico's vooralsnog relatief laag zijn..... tsja.
Kunt het wel gaan bagetalliseren, maar dat is geen argument.

In de basis ga ik (uiteraard) ook uit van de berichtgeving van officiële instanties. Wat ik echter niet kan rijmen is dat, mocht het zo onschuldig zijn, waarom er dan 14 grote steden afgesloten zijn? Dan heb je het niet over iets "simpels" als de griep (terwijl het influenza-virus in feite echt niet onderschat mag worden met 250k tot 500k jaarlijkse doden).

De "impact" van een virus hangt af van een aantal zaken. O.a. de besmettelijkheid (veel data nodig om dit vast te stellen, waarschijnlijk nog niet beschikbaar gezien de track-record van China over openheid van cijfers), de incubatietijd (tijd tussen besmetting en eerste symtpotnen), de dodelijkheid (vooralsnog zwakkere mensen eerst, zoals je kan verwachten) en de snelheid waarmee het virus muteert.
Dit in kaart brengen vereist natuurlijk het nodige onderzoek en zal simpelweg tijd kosten. In de tussentijd gaat iedereen die last van een kuchje heeft naar het ziekenhuis (en daarmee naar een brandhaard) of ontvlucht het land, met verdere potentiële besmettingen tot gevolg.

Zeker draagt het puur afgaan op sites met clickbaits en Twitter geen juist beeld, maar zoiets als dit kan je als globaal reizende soort niet onderschatten. Na de Eerste Wereldoorlog werd de Spaanse griep tot een pandemie verheven, met uiteindelijk méér doden dan in de Eerste Wereldoorlog zelf. Nu zijn we met 4 x zo veel mensen en kunnen we veel sneller reizen.

Ik hoop uiteraard dat ik het fout heb, maar een vrius kan zeer snel zeer gevaarlijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickael
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:08
Mijn vriendin en ik zijn gisteren teruggekomen uit Thailand en je ziet dat zo’n 10-15% van cd mensen mondkapjes dragen op het vliegveld. Ik zou het niet gaan opzoeken en ben blij weer in NL te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door mickael op 25-01-2020 07:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

WhySoSerious schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 07:20:
[...]

Kunt het wel gaan bagetalliseren, maar dat is geen argument.
Klopt. Maar het is nog altijd dan het zaaien van paniek en massahysterie, zoals heel veel op Facebook en andere social media te zien is.

Heb al posts gezien dat je het virus zou kunnen krijgen als je zelfs maar naar iemand zou kijken, en dat je het virus zou kunnen doden door je verwarming op 30 graden of hoger te zetten:
Onrust in de stad wordt met name gevoed door het Chinese sociale netwerk Weibo en de populaire berichtenapp WeChat. Volgens Henk worden daar ook geruchten en nepnieuws verspreid.

Zo kreeg hij zelf het advies om de verwarming binnen zijn huis te allen tijde hoog in de 20 of zelfs boven de 30 graden te houden, om zo het virus te doden. Henk kan erom lachen. "
Zie https://www.nu.nl/buitenl...-in-afgesloten-wuhan.html

En er zijn zat mensen die dat soort dingen geloven.....

Hoe serieus moet je dit soort flauwekul nemen? Ik noem dit het zaaien van paniek en massahysterie. Niet meer, niet minder.
Zeker draagt het puur afgaan op sites met clickbaits en Twitter geen juist beeld, maar zoiets als dit kan je als globaal reizende soort niet onderschatten. Na de Eerste Wereldoorlog werd de Spaanse griep tot een pandemie verheven, met uiteindelijk méér doden dan in de Eerste Wereldoorlog zelf. Nu zijn we met 4 x zo veel mensen en kunnen we veel sneller reizen
Alleen zijn de omstandigheden totaal anders. Ten eerste hebben we nu een véél betere zorg (in 1918 had men nauwelijks werkzame geneesmiddelen....) en ten tweede was de hele wereld straatarm toen, omdat net WO1 afgelopen was, de grootste en meest kostbare oorlog aller tijden (destijds, uiteraard).
Ik hoop uiteraard dat ik het fout heb, maar een vrius kan zeer snel zeer gevaarlijk worden.
Dat kan altijd, maar vooralsnog is er aldus het WHO he-le-maal niets wat daarop lijkt... de besmettingsrisico's lijken behoorlijk laag te zijn, en gezonde mensen lijken tot nu toe grotendeels prima te herstellen. Het zijn vooral mensen die al iets anders hebben of al verzwakt waren (vaak ouderen) die eraan bezwijken. In dat opzicht identiek aan de griep dus, die ook vooral dat soort mensen treft (qua mortaliteit).

Over de griep wordt lang niet zo paniekerig gedaan. Waarom niet? Die muteert enorm snel, de besmettingsrisico's liggen hoog tot zeer hoog (in tegenstelling tot dit corona-virus), ook die worden makkelijk via luchtvaart etc verspreid, en de griep eist wereldwijd honderdduizenden of zelfs miljoenen doden. Per jaar dus.
mickael schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 07:24:
Mijn vriendin en ik zijn gisteren teruggekomen uit Thailand en je ziet dat zo’n 10-15% van cd mensen mondkapjes dragen op het vliegveld. Ik zou het niet gaan opzoeken en ben blij weer in NL te zijn.
In Azië lopen altijd heel veel mensen met mondkapjes, zo speciaal is dat niet. Ik kom al 20 jaar in Thailand (en mindere mate ook Vietnam en Laos), en je zag dat 20 jaar terug ook al.

Zie bijvoorbeeld http://vijftigenmeer.nl/mondkapjes-japan-nederland/

Waarom denk je dat elke 7/11 (dé convenience store in Thailand) al jarenlang een afdeling met mondkapjes heeft?

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 25-01-2020 07:40 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:54
@wildhagen heeft zo enorm gelijk dat hij zijn punt nog wel een tandje harder had mogen aanzetten :)

WHO: tot wel 650.000 doden elk jaar te relateren aan de seizoensgriep.

https://www.who.int/mediacentre/infographic/influenza/en/

Corona is ‘eng’ of in ieder geval anders omdat het geen griep is en wellicht oversprong van een dier maar de griep lijkt vooralsnog een grotere en gevaarlijkere vijand te zijn. En daar doen we niet zoveel aan behalve accepteren?

Nb: als er reden is om besmetting te beperken dan moeten we dat zeker doen. Maar als je in paniek wilt raken mijdt dan is de griep een betere reden zo te zien.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik vertrouw het vooral niet door de beslissing om een aantal steden op lockdown te zetten. Dat doe je niet bij een tiental besmettingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Hoe naief kan je zijn dat dit virus andere delen van de wereld niet kan bereiken.

Zelfs het griepvirus is binnen luttele tijd verspreid, verschil is, tegen het griepvirus zijn we bestand, maar tegen dit coronavirus niet, daarom wil je het meteen direct isoleren, zodat het niet muteert totdat er een vaccin is ontwikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Geert1976 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 08:42:
Zelfs het griepvirus is binnen luttele tijd verspreid, verschil is, tegen het griepvirus zijn we bestand
Ik denk dat de 20 tot 100 miljoen doden van de Spaanse Griep daar hun twijfels over hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
anandus schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 08:46:
[...]
Ik denk dat de 20 tot 100 miljoen doden van de Spaanse Griep daar hun twijfels over hebben ;)
True.

Doelde meer op onze "gewone Hollandse" griep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Geert1976 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 08:49:
[...]

True.

Doelde meer op onze "gewone Hollandse" griep ;)
Ook daar zijn we totaal niet tegen bestand, de griep eist namelijk jaarlijks in Nederland 250 tot 2000 doden. Wereldwijd is dat tot 650.000 doden per jaar, zie de link van het WHO hierboven.

De griep is vele malen gevaarlijker dan dit corona-virus, zover nu bekend.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De onbekendheid maakt het gevaarlijk, niemand weet wat het precies gaat doen de aankomende weken.

De normale griep is redelijk voorspelbaar en daar wordt dan ook massaal voor ingeënt in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ernemmer schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:00:

De normale griep is redelijk voorspelbaar en daar wordt dan ook massaal voor ingeënt in NL.
Normale griep is juist onvoorspelbaar....
Elk jaar is het weer spannend: krijgen we griep of ontspringen we de dans? Waarom kunnen we eigenlijk elk jaar griep krijgen en waarom helpt de griepprik niet altijd? Jaap van Dissel, hoogleraar interne geneeskunde en hoofd infectieziektebestrijding bij het RIVM, legt het uit.

“Het griepvirus is een virus dat gemakkelijk muteert, waardoor je niet zoveel hebt aan de weerstand die je hebt opgebouwd als je in een van de voorafgaande jaren griep hebt gehad. Bij virussen als waterpokken en mazelen ben je na het doormaken van de ziekte of vaccinatie levenslang beschermd. Die mutaties zijn ook de reden waarom er nog altijd niet één algemeen vaccin is dat tegen alle varianten van griep beschermt. Griep is gewoon onvoorspelbaar.
Zie https://www.nrc.nl/advertentie/onvz/griep-onder-de-loep

En zo massaal wordt er niet tegen griep ingeënt. Het wordt sowieso alleen vergoed voor mensen van 60+, jongere mensen moeten het zelf betalen en zullen het dus relatief weinig doen.

Daarnaast is dat griepvaccin maar deels effectief. Men stopt er namelijk alleen een vaccin tegen enkele "verwachte griepvarianten". Maar omdat griep zo onvoorspelbaar is (zie hierboven) en snel muteert, is de kans aanzienlijk dat je een variant treft die niet in het vaccin zit.

Griep is een groter gevaar dan dit corona-virus op dit moment. Toch schiet iedereen in een paniek om de laatste, maar niet om de eerste. Rara, wat een logica....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 08:57:
[...]

Ook daar zijn we totaal niet tegen bestand, de griep eist namelijk jaarlijks in Nederland 250 tot 2000 doden.
En regelmatig een heel stuk meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O4CGpMVvsqDBkAQYD102J0Bz/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:19
wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 08:57:
[...]

Ook daar zijn we totaal niet tegen bestand, de griep eist namelijk jaarlijks in Nederland 250 tot 2000 doden. Wereldwijd is dat tot 650.000 doden per jaar, zie de link van het WHO hierboven.

De griep is vele malen gevaarlijker dan dit corona-virus, zover nu bekend.
Daarentegen is een mortaliteit van 3% hoog. Voor degene die zegt, het valt mee want het treft vooral ouderen en zwakkeren, dan zou dit zomaar opeens de dekkingsgraad van de pensioenfondsen kunnen opkrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

aljooge schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:06:
[...]

Daarentegen is een mortaliteit van 3% hoog.
Bij griep is dat 1.6 tot 2.6 procent, zie wat hierboven al aangegeven is:
According to a September 2019 study by Chinese scientists in The Lancet, there are an average of around 88,100 influenza-related deaths every year in China, with a mortality rate of between 1.6% and 2.6%.
Dat is dus niet enorm veel verschil qua mortaliteit. Daarnaast is het berekenen van een mortaliteit op iets van 830 corona-besmettingen een stuk ninder nauwkeurig dan de mortaliteit van griep, die berekend wordt op tientallen miljoenen besmetten per jaar.

Ter vergelijk: de mortaliteit voor SARS lag op 14-15 procent. Bij mensen van 65 jaar of ouder zelfs op 50 (!) procent.

Bij MERS is dat 35 procent.

Ik zie nog steeds geen reden tot paniek of zelfs maar bovenmatige ongerustheid....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:10:
[...]

Ik zie nog steeds geen reden tot paniek of zelfs maar bovenmatige ongerustheid....
Xi Jinping had naar jou moeten luisteren :+ ...had hem een aantal complete lockdowns in zijn land gescheeld.
En dat ziekenhuis wat ze in Wuhan nu in een paar dagen uit de grond wordt gestampt kunnen ze ook prima mee kappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Geert1976 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:14:
[...]

Xi Jinping had naar jou moeten luisteren :+ ...had hem een aantal complete lockdowns in zijn land gescheeld.
En dat ziekenhuis wat ze in Wuhan nu in een paar dagen uit de grond wordt gestampt kunnen ze ook prima mee kappen.
Jammer dat je het dan zo op de man moet spelen. Had even het idee dat je serieus wilde discussieren. Blijkbaar niet, my bad.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:10:
[...]

Bij griep is dat 1.6 tot 2.6 procent, zie wat hierboven al aangegeven is:

[...]

Dat is dus niet enorm veel verschil qua mortaliteit. Daarnaast is het berekenen van een mortaliteit op iets van 830 corona-besmettingen een stuk ninder nauwkeurig dan de mortaliteit van griep, die berekend wordt op tientallen miljoenen besmetten per jaar.

Ter vergelijk: de mortaliteit voor SARS lag op 14-15 procent. Bij mensen van 65 jaar of ouder zelfs op 50 (!) procent.

Bij MERS is dat 35 procent.

Geen idee waar jij de cijfers vandaan haalt maar ik lees heel wat anders.

In de USA sterven er 14,3 op de 100.000 mensen aan de griep. Dat is niet in de buurt wat jij zegt.
https://www.kff.org/other...2,%22sort%22:%22asc%22%7D

Op wikipedia staat zelfs voor de Spaanse griep een deathrate van slechts 2%
Wikipedia: Influenza

Hier spreken ze zelfs van 0,1% voor de normale griep wereldwijd
Wikipedia: 2009 flu pandemic

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 25-01-2020 09:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 18:31

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 06:59:

Het is niet dat ik paniek wil zaaien, ik zie dit ook nog niet als het mensheid uitmoordende virus.
Maar je schoffelt jezelf onderuit met je argumentatie :P Naast dat je ongefundeerde uitspraken doet.

Je geeft aan: miljoenen besmettingen en 88.000 doden per jaar. Heel goed, per jaar.
Hoe lang is het Corona virus nu al bezig? Precies, net iets meer dan een maand. En op de golfbeweging, waar zitten we dan? Precies, heel laag aan het begin.

Er is niemand die weet hoe hoog die golf gaat worden. Jij niet, ik niet, en de deskundigen ook nog niet.
It’s not clear yet how easily 2019-nCoV spreads from person-to-person.
Dus ze geven hier aan dat de R-naught factor nog niet bekend is. En dan kun jij met droge ogen beweren dat die heel laag is, en die van gewone griep heel hoog? Ken jij de getallen wel? Die van influenza zit tussen de 1,2 (seizoensgriepje) tot 3 (Spaanse griep, hoogste berekeningen). Ebola zit al tussen de 1,5 en 2,5 en dat wordt alleen overgedragen door lichaamssappen. HIV/AIDS zit al tussen de 2-5 en de mazelen tussen de 12-18. En dan is gewone influenza zeer hoog?

Wetende dat een R-naught van <1 zich alleen kan uitbreiden bij actieve verspreiding en dat gewone influenza 1,2 is... als dat zeer hoog is, waar dan precies zou volgens jou deze Corona moeten zitten?

Van Corona weten we nog niet of het alleen door lichaamssappen komt (wel mogelijk, want vooral veel besmettingen in de directe omgeving, zoals verzorgenden) of dat het 'airborne' is. Daarnaast spelen nog andere factoren, zoals hoe eenvoudig nestelt het virus zich in het lichaam?
Nu al de profeet spelen dat jij het al deze factoren al wel weet, doe ik af als pure onwetendheid. Of Naïviteit.

Kijk je naar SARS, wat ook een coronavirus is, dan heeft die een R-naught van 2-5 gekregen.
SARS werd ontdekt op 16 november. Midden februari waren er 'al' 300+ besmettingen en 5 doden. Dat is in drie maanden.
Deze versie heeft na 1 maand al 3 keer zoveel besmettingen en 8 keer zoveel doden. Uiteraard speelt hier het reisgedrag mee van de Chinezen, wat de timing van de uitbraak zeer ongelukkig maakt. Maar met droge ogen beweren dat de R-naught vele malen lager ligt dan een seizoensgriepje? Dan ben je bij mij aan het verkeerde adres.

Het beste wat wij nu kunnen doen, is een paar simpele adviezen opvolgen, zodat wij de R-naught ietsje reduceren:
Was je handen regelmatig (en dan niet even afspoelen, maar echt wassen! En dus niet alleen stap 1, even afspoelen, waarbij je juist een broedplaats voor ziektekiemen maakt)
Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
Gebruik papieren zakdoekjes
Reinig sanitaire ruimtes regelmatig
Blijf met je tengels van je gezicht af (probeer dat maar eens :P je raakt je gezicht honderden keren per dag aan) want dat is DE plek om jezelf te besmetten - allemaal slijmvliezen en ingangen naar je lichaam.

We gaan het meemaken hoe dit zich gaat ontwikkelen. Mijn gevoel? Tussen SARS en de Spaanse griep in. De komende weken zullen laten zien of dit zich laat beheersen, of dat we al te laat zijn en het moet gaan uitrazen.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ernemmer schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:16:
[...]

Geen idee waar jij de cijfers vandaan haalt maar ik lees heel wat anders.

In de USA sterven er 14,3 op de 100.000 mensen aan de griep. Dat is niet in de buurt wat jij zegt.
https://www.kff.org/other...2,%22sort%22:%22asc%22%7D
Die cijfers gaan over Influeze and Pneumonia (dus longontsteking). Niet alleen over griep.

Die cijfers van mij kwamen van The Lancet, toch een vooraanstaand medisch wetenschappelijk blad: https://www.thelancet.com...-2667(19)30163-X/fulltext

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:15:
[...]

Jammer dat je het dan zo op de man moet spelen. Had even het idee dat je serieus wilde discussieren. Blijkbaar niet, my bad.
huh? :/ op de man spelen? sorry, dat is in de verste verte nooit mijn intentie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:18:
[...]

Die cijfers gaan over Influeze and Pneumonia (dus longontsteking). Niet alleen over griep.

Die cijfers van mij kwamen van The Lancet, toch een vooraanstaand medisch wetenschappelijk blad: https://www.thelancet.com...-2667(19)30163-X/fulltext
Uit dat rapport is toch goed te zien dat het minder is?

Afbeeldingslocatie: https://marlin-prod.literatumonline.com/cms/attachment/0d2b5598-22e8-45a3-9454-5feb688ecb29/gr2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Bij past hier beter:
leekers schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 06:46:
[...]

Natuurlijk je hebt volkomen gelijk |:(
Tot nu toe is de griep nog steeds besmettelijker en vallen daar wereldwijd ook nog steeds meer doden door. (in Nederland alleen in een gemiddeld jaar tussen de 250 en 2000 personen)

Ik heb nog geen moraliteitscijfers gezien in van deze nieuwe ziekte. Maar heb tot nu toe niet gezien dat die veel hoger is als een zware griepepidemie (sterker nog, lijkt op lager).

Ja het is nieuw. En dat jaagt onze angst aan.
Maar objectief gezien. Zolang het moraliteitscijfers niet een stuk hoger is we in het verleden bij een paar zware griepgolven gehad hebben is het niet iets om je druk over te maken. En lijkt de hele hype er omheen wellicht tot meer schadelijke gevolgen (hoeveel mensen sterven er bij spoedbouw van z'n noodhospitaal, bij de verkeerschaos om eens stad uit te komen, etc) als de ziekte op zich.

En vergeet niet dat China een dictatuur is. Die denk dat ze op deze manier het kunnen inperken en daarmee ook imagoschade in het buitenland kunnen voorkomen. Dat is mede een reden voor de lock-downs.
,

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:22:
Bij past hier beter:

[...]

Tot nu toe is de griep nog steeds besmettelijker en vallen daar wereldwijd ook nog steeds meer doden door. (in Nederland alleen in een gemiddeld jaar tussen de 250 en 2000 personen)

Ik heb nog geen moraliteitscijfers gezien in van deze nieuwe ziekte. Maar heb tot nu toe niet gezien dat die veel hoger is als een zware griepepidemie (sterker nog, lijkt op lager).

Ja het is nieuw. En dat jaagt onze angst aan.
Maar objectief gezien. Zolang het moraliteitscijfers niet een stuk hoger is we in het verleden bij een paar zware griepgolven gehad hebben is het niet iets om je druk over te maken. En lijkt de hele hype er omheen wellicht tot meer schadelijke gevolgen (hoeveel mensen sterven er bij spoedbouw van z'n noodhospitaal, bij de verkeerschaos om eens stad uit te komen, etc) als de ziekte op zich.

En vergeet niet dat China een dictatuur is. Die denk dat ze op deze manier het kunnen inperken en daarmee ook imagoschade in het buitenland kunnen voorkomen. Dat is mede een reden voor de lock-downs.
,
Van de 1354 besmettingen zijn er 41 overleden, dit is ruim 3% ipv de normale 0,1%.
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 25-01-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ernemmer schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:25:
[...]

Van de 1354 besmettingen zijn er 41 overleden, dit is ruim 3% ipv de normale 0,1%.
Die 0.1 is niet normaal, normaal is 1.6 tot 2.6 procent:

Dat is dus niet veel lager dan dit. En die mortaliteit is berekend over tientallen miljoenen per jaar, een stuk nauwkeuriger dan die 1354 besmettingen dus.

Zeker omdat bijna alle overleden mensen al iets anders hadden, en dus verzwakt waren (net als bij de griep).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:19
Cyberpope schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:22:
Bij past hier beter:

[...]

,
Staat gewoon in de Volkskrant van vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

HoHo.. niet te gemakkelijk statistiek toepassen.

Geloof je dat als in nederland gezegd wordt dat 800.000 mensen griep hebben, deze allemaal volledig gediagnosticeerd zijn? (bloedtest b.v.) Of moet je dan in nederland ook alleen die mensen pakken die dusdanige klachten hebben dat ze zich tot een ziekenhuis gewend hebben en daar onderzocht zijn?

Zolang er geen grootschalig onderzoek is geweest, zou het zo maar kunnen dat er wellicht 200.000 mensen deze ziekte gehad hebben en geen symptomen ontwikkeld hebben. Dus zoals jij rekent is iets te kort door de bocht.

We weten het nog niet zeker. Maar tenzij er iets raars aan de hand is, mag je er gevoegelijk vanuit gaan dat het aantal besmettingen minimaal het dubbele is van wat zich ziek meld. Zeker omdat alleen ouderen en zieken getroffen worden, lijkt erop dat de ziekte niet potent genoeg is om gezonde volwassen ziek te maken. Wel niet zeggen dat die niet besmet worden en/of lichte klachten krijgen. Op dit moment worden die niet in jouw link meegenomen. Zodra meer data is (zoals bij de griep) zal dat wel gebeuren en krijg je meer reëlere en vergelijkbare cijfers. Op dit moment zou reele zijn om te kijken hoeveel mensen overlijden die zich met griepklachten bij het ziekenhuis melden als maatstaf.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:34:
[...]

HoHo.. niet te gemakkelijk statistiek toepassen.

Geloof je dat als in nederland gezegd wordt dat 800.000 mensen griep hebben, deze allemaal volledig gediagnosticeerd zijn? (bloedtest b.v.) Of moet je dan in nederland ook alleen die mensen pakken die dusdanige klachten hebben dat ze zich tot een ziekenhuis gewend hebben en daar onderzocht zijn?

Zolang er geen grootschalig onderzoek is geweest, zou het zo maar kunnen dat er wellicht 200.000 mensen deze ziekte gehad hebben en geen symptomen ontwikkeld hebben. Dus zoals jij rekent is iets te kort door de bocht.

We weten het nog niet zeker. Maar tenzij er iets raars aan de hand is, mag je er gevoegelijk vanuit gaan dat het aantal besmettingen minimaal het dubbele is van wat zich ziek meld. Zeker omdat alleen ouderen en zieken getroffen worden, lijkt erop dat de ziekte niet potent genoeg is om gezonde volwassen ziek te maken. Wel niet zeggen dat die niet besmet worden en/of lichte klachten krijgen. Op dit moment worden die niet in jouw link meegenomen. Zodra meer data is (zoals bij de griep) zal dat wel gebeuren en krijg je meer reëlere en vergelijkbare cijfers. Op dit moment zou reele zijn om te kijken hoeveel mensen overlijden die zich met griepklachten bij het ziekenhuis melden als maatstaf.
1300 in inderdaad niet heel veel, en een paar weken in ook niet veel, de echte statistieken zullen wat later komen. We zullen het zien.
wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:30:
[...]

[...]

Dat is dus niet veel lager dan dit. En die mortaliteit is berekend over tientallen miljoenen per jaar, een stuk nauwkeuriger dan die 1354 besmettingen dus.

Zeker omdat bijna alle overleden mensen al iets anders hadden, en dus verzwakt waren (net als bij de griep).
Op welke pagina lees jij dat?

Ik lees
Results

We fitted the linear regression model with the data from 22 of 31 provinces in mainland China, representing 83·0% of the total population. The age-specific estimates of mean excess respiratory mortality rates per season varied across the 22 provinces, with a median of 1·1 (IQR 0·6–1·6) and 38·4 (20·9–53·4) per 100 000 person-seasons for people younger than 60 years and those aged 60 years or older, respectively (figure 2; appendix pp 19–20). The age-standardized excess respiratory mortality rates per season in the 22 provinces ranged between 1·7 (95% CI –0·7 to 4·2) per 100 000 person-seasons in Jiangxi and 11·9 (9·7 to 14·1) per 100 000 person-seasons in Shanghai (figure 3; appendix p 19).
En dat is toch echt veel lager.

PS. de Spaanse griep zat op 2%

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 25-01-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:30:
[...]

[...]

De mortaliteit binnen China wijkt idd af tov de wereldwijde mortaliteit.

Zal ook wel iets met hygiëne te maken hebben.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:38:
[...]

1300 in inderdaad niet heel veel, en een paar weken in ook niet veel, de echte statistieken zullen wat later komen. We zullen het zien.
nu heb je het gigantisch grote Chineze Nieuwjaar, heel veel Europeze Chinezen die hun familie in China aan t bezoeken zijn komen na de festiviteiten ook weer een keertje terug naar Europa...

Denk ook dat er over een klein maandje pas meer echt concrete duidelijkheid komt wat betreft dit nieuwe Corona virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zeker. Er zal een hoop onderzocht en gepubliceerd worden. Echt relevant en ook interessant. Maar de massa is dan al weer door naar de volgende hype en afgezien van wat vakidioten gaat geen hond het meer lezen. Tegen die tijd dat dat gebeurd is dit topic al een aantal maanden stil en weggezakt en denkt niemand er meer aan.

Maar altijd fijn om in de huidige paniek mee te gaan.. Want velen dromen een beetje op een scenario zoals in sommige films waarbij ze zich altijd identificeren met de held en het dus wel overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]

Ik denk dat je wel een nulletje vergeten bent bij je besmettingen?

Drie dagen geleden waren er 17 doden bij een geschat aantal van 4000 besmettingen.

Of heb je het over ziekenhuisopnames? Dat is ook maar een fractie van het aantal besmettingen, natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ernemmer schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:38:
[...]

Inderdaad. En laten we dáárom nou niet direct in doods-paniek schieten en aan massahysterie gaan doen.

Herinneren we de Mexicaanse griep nog, van een paar jaar geleden ook. Daar werd door velen ook voorspeld dat er miljoenen of misschien wel tientallen miljoenen mensen zouden gaan overlijden eraan.

Uiteindelijk waren dat er wereldwijd tussen de 151,000 en 579,000. Dat is weliswaar veel, maar dus nog altijd minder dan de tot 650.000 doden per jaar van de normale griep (aldus het WHO).

Ander voorbeeld: de H5N1-griep van een tijd geleden. Zou ook een pandemie worden. Uiteindelijk ook maar 375 mensen wereldwijd (!) aan overleden...

Zou me niet verbazen als het hier weer dezelfde kant op zou gaan...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
anandus schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:42:
[...]

Ik denk dat je wel een nulletje vergeten bent bij je besmettingen?

Drie dagen geleden waren er 17 doden bij een geschat aantal van 4000 besmettingen.

Of heb je het over ziekenhuisopnames? Dat is ook maar een fractie van het aantal besmettingen, natuurlijk
Goede bronnen zijn beetje moeilijk te vinden maar de site die ik link lijkt mij redelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ernemmer schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:43:

Goede bronnen zijn beetje moeilijk te vinden maar de site die ik link lijkt mij redelijk goed.
Die site haalt de informatie naast van de al gelinkte bronnen ook van Chinese bronnen (http://www.nhc.gov.cn/yjb/s3578/new_list.shtml en https://3g.dxy.cn/newh5/v...emessage&isappinstalled=0 ), maar mijn Chinees is helaas niet goed genoeg om die informatie adequaat te interpreteren.

Algemeen zou ik zeggen dat RIVM, CDC, ECDC en WHO prima bronnen van redelijk actuele en begrijpelijke informatie zijn.

Er zullen mettertijd steeds betrouwbaardere inferentiele statistieken beschikbaar zijn is te verwachten.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 25-01-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:43:
[...]

Ja, maar dat zijn dus de ziekenhuisopnames/bevestigde zieken.

Het aantal besmettingen is een stuk hoger.
Veel mensen zullen zich niet melden bij de huisarts of ziekenhuis (net als bij de griep), zeker gezien je ziek kan van deze ziekte met minimale symptomen (bijv geen koorts).

Zoals ik zei, een aantal dagen geleden werd het aantal geschat (ik geloof Britse epidemiologen?) op 4000 besmettingen, dat zal nu nog een stuk meer zijn.

Edit:
Bron van 4000 besmettingen:
https://www.imperial.ac.u.../news--wuhan-coronavirus/
Bonus: Let op de onzekerheid :P
begintmeta schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:02:
[...]
Algemeen zou ik zeggen dat RIVM, CDC, ECDC en WHO prima bronnen van redelijk actuele en begrijpelijke informatie zijn.
Helemaal waar, maar die kunnen ook niet meer dan alleen datgene melden wat ze zeker weten (dus mensen die bij de dokter zijn geweest of in het ziekenhuis liggen).

[ Voor 30% gewijzigd door anandus op 25-01-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 09:42:
[...]

Inderdaad. En laten we dáárom nou niet direct in doods-paniek schieten en aan massahysterie gaan doen.

Herinneren we de Mexicaanse griep nog, van een paar jaar geleden ook. Daar werd door velen ook voorspeld dat er miljoenen of misschien wel tientallen miljoenen mensen zouden gaan overlijden eraan.

Uiteindelijk waren dat er wereldwijd tussen de 151,000 en 579,000. Dat is weliswaar veel, maar dus nog altijd minder dan de tot 650.000 doden per jaar van de normale griep (aldus het WHO).

Ander voorbeeld: de H5N1-griep van een tijd geleden. Zou ook een pandemie worden. Uiteindelijk ook maar 375 mensen wereldwijd (!) aan overleden...

Nog steeds kan je je niet veroorloven te wachten tot er 650.001 doden zijn gevallen voordat je actie onderneemt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

IJzerlijm schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:13:
[...]

Nog steeds kan je je niet veroorloven te wachten tot er 650.001 doden zijn gevallen voordat je actie onderneemt.
Klopt, dat gebeurt dan ook niet. De situatie wordt dan ook nauwkeurig in de gaten gehouden.

Veel meer dan dat kan je ook gewoonweg niet doen.

In doodspaniek schieten of massahysterisch worden gaat in ieder geval niet helpen, net als het verspreiden van nepnieuws (wat op social media al gebeurt, zie eerder in dit topic). Sterker nog, dat werkt aleen maar averechts.

Gewoon rustig de verdere ontwikkelingen afwachten en nauwkeurig volgen lijkt me de beste strategie.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
anandus schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:05:
...
Helemaal waar, maar die kunnen ook niet meer dan alleen datgene melden wat ze zeker weten (dus mensen die bij de dokter zijn geweest of in het ziekenhuis liggen).
Nee hoor, als er betrouwbaar genoeg geachte inferenties te maken zijn zullen ze dat naar mijn verwachting zeker doen / publiceren.

Een aantal van de (oud) onderzoekers van het mrc gida dat je linkt zijn ook betrokken bij de WHO- werkgroep, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 25-01-2020 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:16:
[...]

Klopt, dat gebeurt dan ook niet. De situatie wordt dan ook nauwkeurig in de gaten gehouden.

Veel meer dan dat kan je ook gewoonweg niet doen.

In doodspaniek schieten of massahysterisch worden gaat in ieder geval niet helpen, net als het verspreiden van nepnieuws (wat op social media al gebeurt, zie eerder in dit topic). Sterker nog, dat werkt aleen maar averechts.

Gewoon rustig de verdere ontwikkelingen afwachten en nauwkeurig volgen lijkt me de beste strategie.
Wat moet ik dan maken van jouw reactie dat dit niet erger is dan de normale griep deze tijd van het jaar. De Chinese overheid reageert dus veel te hysterisch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

IJzerlijm schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:30:
[...]

Wat moet ik dan maken van jouw reactie dat dit niet erger is dan de normale griep deze tijd van het jaar. De Chinese overheid reageert dus veel te hysterisch ?
Ja. Maargoed, China is dan ook een dictatuur, die reageren óf super-laks, óf juist weer heel extreem. Een tussenweg lijkt daar nooit mogelijk.

Ik hecht eerlijk gezegd meer waarde aan de rapporten en adviezen van CDC, WHO, RIVM etc, daar heb ik toch nét even iets meer vertrouwen in dan in de Chinese overheid, gezien hun reputatie op het gebied van handelingen en verstrekken van onvolledige of onjuiste informatie uit het verleden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:07
[...]

Heb je die reacties wel eens gezien op Facebook van de 'simpele' Facebook gebruiker? Die zitten allemaal in bunkers en zijn in gedachte al de derde wereldoorlog aan het voeren met China want daar komt het vandaag en die zijn schuldig.

Dat is voornamelijk het probleem van (sociale)media. Het nieuws spreidt zich binnen enkele minuten en er komt zoveel nep-informatie bij in de reacties of in de nieuws items zelf dat men niet eens meer weet waar het over gaat. Ze denken dan alleen wat een ramp en dit gaat erger worden dan we ooit hebben kunnen voorstellen. Uiteindelijk valt het relatief gezien allemaal mee, nee doden zijn nooit oké maar het is niet zo erg als dat men je heeft laten denken.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Je reflex is om een stelling in te nemen recht tegenover die hysterische Facebookgebruikers en de Chinese overheid. Maar hoe vreselijk die lui ook zijn, dat is geen bewijs dat er dus niks aan de hand kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leekers
wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:33:
[...]

Ja. Maargoed, China is dan ook een dictatuur, die reageren óf super-laks, óf juist weer heel extreem. Een tussenweg lijkt daar nooit mogelijk.

Ik hecht eerlijk gezegd meer waarde aan de rapporten en adviezen van CDC, WHO, RIVM etc, daar heb ik toch nét even iets meer vertrouwen in dan in de Chinese overheid, gezien hun reputatie op het gebied van handelingen en verstrekken van onvolledige of onjuiste informatie uit het verleden.
Dat jij zegt dat je vertrouwen hebt in het RIVM en WHO zegt al genoeg lol .

Er zijn meer dan 32 miljoen mensen beperkt om te reizen en meer dan 11 steden afgesloten in china dus ga nou niet net doen alsof het een griepje is en ze er in china niets van begrijpen zeg 8)7

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-03 10:43
leekers schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:00:
[...]

Dat jij zegt dat je vertrouwen hebt in het RIVM en WHO zegt al genoeg lol .

Er zijn meer dan 32 miljoen mensen beperkt om te reizen en meer dan 11 steden afgesloten in china dus ga nou niet net doen alsof het een griepje is en ze er in china niets van begrijpen zeg 8)7
Ze begrijpen er niets van in China. Ze hadden het vliegverkeer dat China verlaat richting USA/EU moeten verbieden. Meteen al! Alleen nog lokale vluchten, en deze hebben ze pas recentelijk beperkt.
Dit is het zoveelste voorbeeld dat al deze organisaties falen in het acteren op een uitbraak.
Ik hoop dan ook dat er sancties opgelegd gaan worden tegen China en deze gezondheidorganisaties voor het niet transparant zijn en niet adequaat handelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Lootbox op 25-01-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
Lootbox schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:05:
[...]

Ze begrijpen er niets van in China. Ze hadden het vliegverkeer dat China verlaat richting USA/EU moeten verbieden. Meteen al! Alleen nog lokale vluchten, en deze hebben ze pas recentelijk beperkt.
Dit is het zoveelste voorbeeld dat al deze organisaties falen in het acteren op een uitbraak.
Dat ben ik met je eens ze hadden inderdaad alle uitgaande vluchten uit china allang moeten stoppen

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-03 10:43
leekers schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:06:
[...]

Dat ben ik met je eens ze hadden inderdaad alle uitgaande vluchten uit china allang moeten stoppen
Dit is de zoveelste keer dat organisaties geld/belangen verkiezen boven ethisch handelen/welzijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

En als we toen gedacht hadden dat het maar een onschuldig griepje was en er niets aan gedaan zouden hebben, zouden het er dan ook zo weinig geweest zijn?

Maar waar het werkelijk om gaat is dat het een onbekend virus is dat nog niet eerder bij de mens is aangetroffen en waarvan de gevolgen nieg niet bekend van zijn.
Virologen waarschuwen al langer dat 1 van deze virussen mogelijk in een epidemie kunnen uitmonden die een massaslachting aan kan richten.
Dat de Mexicaanse griep, varkensgriep en SARS het blijkbaar niet waren betekent niet dat we niet super voorzichtig moeten zijn.
(de Spaanse griep was indertijd misschien ook niet eens zo eng vergeleken met onze "normale" griep, maar onder de omstandigheden toendertijd kon het prima gedijen en zonder de maatregelen zoals vandaag zag het kans om miljoenen slachtoffers te maken)

Het is altijd nog veel beter een eventuele epidemie in de kiem te smoren dan te denken dat het allemaal wel mee zal vallen, totdat er wél een serieus virus rondwaart.

Voorkomen is beter dan genezen, letterlijk dus.
Dat de media er massaal opduikt is misschien gewoon wel een meevallertje en schaadt in iedergeval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

leekers schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:00:
[...]

Dat jij zegt dat je vertrouwen hebt in het RIVM en WHO zegt al genoeg lol
Ja, want jij hebt duizende pagina's wetenschappelijk bewijs dat deze organisaties incompetent zijn tot op het bot??
Ja, want we hebben uit het verleden zoveel bewijs dat er zo goed gehandeld is bij SARS en de Mexicaanse groep en de vogelgriep. Vooral flink panieken, dan komt het wel goed.
ZenTex schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:15:
Voorkomen is beter dan genezen, letterlijk dus.
Dat de media er massaal opduikt is misschien gewoon wel een meevallertje en schaadt in iedergeval niet.
Ja, wat de zorgverleners die nu al overleden zijn door enorme druk (o.a. arts die zich letterlijk doodwerkt), de verkeersdoden die er gevallen zijn en de ongezonde situaties die er nu ontstaan door hamsteren en instorten van de sociale basisstructuur dragen echt bij aan betere zorg.

[ Voor 27% gewijzigd door Cyberpope op 25-01-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als dit nou in Xinjiang, Hong Kong of Tibet was geweest dan zou je nog kunnen denken dat China een griepje, waarvan ze weten dat het niks is, gebruiken of zelfs verzinnen voor weer wat draconische maatregelen. Maar dit is in het hart van China en ook nog eens tijdens een belangrijke feestdag dat op slot wordt gegooid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:17

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Als de dag van gisteren helaas.

Het probleem met de mexicaamse griep was dat die in het begin een enorm hoge fatality rate had.

Ik was destijds risico manager op de holding van een beursgenoteerde onderneming. Ondanks dat het niet mijn specialisme is heb ik daar destijds een noodplan voor geschreven. Dit had vooral betrekking op het beperken van reizen, het versneld versterken van de IT infrastructuur voor videoconferencing en het afschermen van de RvB en enkele andere cruciale sleutelfiguren.

Enkele weken later heeft dit mij ook direct geraakt. Mijn dochter was op zeilkamp en was ernstig ziek geworden. Toen we haar ophaalden bleek een flink deel ziek. Enkele van de kinderen op het zeilkamp waren expats en daags daarvoor vanuit Dubai gevlogen.

Gezien de aard en de snelle verspreiding vermoedde ik direkt Mexicaanse griep.

Toen begon de ellende: huisarts wilde niet langskomen en we mochten ook niet bij de huisarts langskomen. Ziekenhuis wilde ook niet dat we langskwamen.

Gelukkig was het nog niet zo erg maar als het iets erger was geworden had ik haar zo een UMC binnen gereden.

Ik heb ons gezin destijds zelf in quarantaine gegooid. Zowel ik als mijn vrouw kunnen vrij gemakkelijk van thuis werken en hadden daar ook voldoende middelen voor ter beschikking

Ik ben geen prepper of zo maar was wel goed voorbereidt. Zo hadden we voldoende professionele ontsmettingsmiddelen in huis (ziekenhuis grade dettol etc). de hele kamer waar mijn docgter lag werd 2 tot 3 keer per dag volledig ontsmet en beddegoed, pyama's etc 2 tot 3 maal per dag in de kookwas.

Zo zijn we er goed doorgekomen zonder zelf ziek te worden.

Overigens heb je aan een bedrijfsarts in zo'n geval niets. Volgens hem was ik zelf niet ziek dus moest ik gewoon naar kantoor. Ik heb hem maar genegeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een analyse van Clingendael over de aanpak:
Een greep uit de berichten vanuit China die dagelijks door internationale media worden overgenomen: de Chinese overheid heeft te laat ingegrepen tegen het coronavirus, doet momenteel te weinig en zet mensen die (nep)nieuws over de crisis verspreiden vast. De wereldgezondheidsorganisatie (WHO) prijst het Aziatische land juist om zijn aanpak van de crisis. Voor welke kant van het verhaal valt meer te zeggen?

Ties Dams, onderzoeker bij het Clingendael China Centre, vindt de algehele aanpak "typerend" voor het Chinese overheidsbeleid. "Het indammen van de crisis doet China op zeer autoritaire wijze, maar ook in meer democratische samenlevingen is het een probleem om dit soort epidemische crisissen te stoppen als geruchten en angst worden verspreid."

[...]

Beide Chinadeskundigen zijn het erover eens dat China grote stappen heeft gezet na de SARS-uitbraak in 2003, toen er bijna achthonderd doden vielen. Zowel Dams als Sengers vindt dat communicatie transparanter is geworden en dat getroffen maatregelen en protocollen hun vruchten afwerpen.

Sengers is onder de indruk van de bereidheid van de Chinezen om financiële tegenvallers te slikken. "Complete toeristische attracties zijn stilgelegd, reizen met Chinees Nieuwjaar wordt bemoeilijkt: dat laat zijn sporen na voor de economie."

De harde maatregelen mogen op het conto van regeringsleider Xi Jinping geschreven worden, vindt Dams. In 2012 heeft hij met eenzelfde harde lijn de rust in China teruggebracht toen een harde confrontatie met de VS en een financiële en ecologische crisis op de loer lagen, aldus de Clingendael-onderzoeker.
Bron en meer info: Hulde of juist hoon: zo goed pakt China het coronavirus aan

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Was er een SARS uitbraak in 2003? Blijkbaar totaal vergeten.
Beide Chinadeskundigen zijn het erover eens dat China grote stappen heeft gezet na de SARS-uitbraak in 2003, toen er bijna achthonderd doden vielen. Zowel Dams als Sengers vindt dat communicatie transparanter is geworden en dat getroffen maatregelen en protocollen hun vruchten afwerpen.

[ Voor 4% gewijzigd door westlym op 25-01-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

westlym schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:05:
Was er een SARS uitbraak in 2003? Blijkbaar totaal vergeten.
Ja: Wikipedia: Severe acute respiratory syndrome

Toen 8098 besmettingen, 774 doden, verspreid over 17 landen.

Vooral in China (5328 besmettingen, 349 doden), maar ook andere landen, zoals Hong Kong (1755 besmettingen, 299 doden), Taiwan (346 besmettingen, 37 doden), Canada (251 besmettingen, 44 doden) en Singapore (238 besmettingen, 33 doden). Verder nog een aantal landen met minder (<100) besmettingen en (<10) doden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

anandus schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:05:
Veel mensen zullen zich niet melden bij de huisarts of ziekenhuis (net als bij de griep), zeker gezien je ziek kan van deze ziekte met minimale symptomen (bijv geen koorts).
Ik zie iemand anders ook al "griepje" zeggen. Griep is een heftige ziekte, ik zit nu op dag 5, ben buiten adem na een paar emailtjes of koffie zetten, heb 39 graden koorts, koppijn, knallende hoestbuien, geen enkele eetlust, en ben compleet afhankelijk van ibuprofen elke paar uur. Vannacht werd ik wakker, had het gevoel alsof ik in een vliegtuig zat dat zich door stormachtig weer aan het worstelen was, bleek dat ik zo hard aan het rillen was dat het bed kraakte. Tijd voor een paracetamol.

Echte griep is een ernstige ziekte en ik wens het niemand toe. Het is sterk de vraag of die mensen die jij noemt besmet zijn met het griepvirus of de nieuwe variant.

Op zich is er geen reden voor paniek, want het is geen erg dodelijke variant. Maar het probleem blijft dat er nieuwe varianten zullen opkomen, en er hoeft er maar eentje wel heel speciaal te zijn. Kijk naar African Swine Fever.

De manier waarop de Chinese traditionele voedselbereidingen en recepten en grondstoffen op speciaal het platteland zullen blijven doorgaan, gaat problemen geven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

gambieter schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:22:
[...]

Ik zie iemand anders ook al "griepje" zeggen. Griep is een heftige ziekte, ik zit nu op dag 5, ben buiten adem na een paar emailtjes of koffie zetten, heb 39 graden koorts, koppijn, knallende hoestbuien, geen enkele eetlust, en ben compleet afhankelijk van ibuprofen elke paar uur. Vannacht werd ik wakker, had het gevoel alsof ik in een vliegtuig zat dat zich door stormachtig weer aan het worstelen was, bleek dat ik zo hard aan het rillen was dat het bed kraakte. Tijd voor een paracetamol.

Echte griep is een ernstige ziekte en ik wens het niemand toe. Het is sterk de vraag of die mensen die jij noemt besmet zijn met het griepvirus of de nieuwe variant.
Wat de meeste mensen "ik heb griep" noemen is in werkelijkheid vaak helemaal geen griep, maar een zware verkoudheid. Van een échte griep ben je niet in een paar dagen af, dan kun je wel 2 weekjes plat liggen.

Er wordt vaak ten onrechte geroepen dat iemand griep heeft, terwijl het "gewoon" een (veel minder ernstige) zware verkoudheid is.

[ Voor 192% gewijzigd door wildhagen op 25-01-2020 12:25 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Ik zou blij zijn dat dit een soort 'griepje' of een 'zware verkoudheid' zou kunnen zijn. Het is telkens afwachten met deze nieuwe virussen. Deze onbekende virussen hebben een bepaalde functie in onze leven/natuur en 'per ongeluk' halen we deze virussen naar onze bewoonde wereld. En dat is juist het probleem hier: het is een nieuwe virus en we weten niet zoveel hiervan.

Paniek?
We hebben deze virussen (en als je ook kijkt naar een Eboloa, Hanta en een Lassa) niet onder controle en ergens bepalen zij zelf hun eigen vorm/karakter (mutatie). Het gedrag is meestal onvoorspelbaar en ergens mogen we in onze handen knijpen dat wij hier leven met al onze mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Indoubt schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:50:
[...]

Als de dag van gisteren helaas.

Het probleem met de mexicaamse griep was dat die in het begin een enorm hoge fatality rate had.
Correctie. Door incomplete cijfers leek deze ziekte in het begin een hoge stervensgraad te hebben.
Ik was destijds risico manager op de holding van een beursgenoteerde onderneming. Ondanks dat het niet mijn specialisme is heb ik daar destijds een noodplan voor geschreven. Dit had vooral betrekking op het beperken van reizen, het versneld versterken van de IT infrastructuur voor videoconferencing en het afschermen van de RvB en enkele andere cruciale sleutelfiguren.
of te wel je ging mee in de gekte, puur gekeken vanuit een puur economisch motief en de schijnbelangen die daaraan hangen.
Enkele weken later heeft dit mij ook direct geraakt. Mijn dochter was op zeilkamp en was ernstig ziek geworden. Toen we haar ophaalden bleek een flink deel ziek. Enkele van de kinderen op het zeilkamp waren expats en daags daarvoor vanuit Dubai gevlogen.

Gezien de aard en de snelle verspreiding vermoedde ik direkt Mexicaanse griep.

Toen begon de ellende: huisarts wilde niet langskomen en we mochten ook niet bij de huisarts langskomen. Ziekenhuis wilde ook niet dat we langskwamen.

Gelukkig was het nog niet zo erg maar als het iets erger was geworden had ik haar zo een UMC binnen gereden.

Ik heb ons gezin destijds zelf in quarantaine gegooid. Zowel ik als mijn vrouw kunnen vrij gemakkelijk van thuis werken en hadden daar ook voldoende middelen voor ter beschikking

Ik ben geen prepper of zo maar was wel goed voorbereidt. Zo hadden we voldoende professionele ontsmettingsmiddelen in huis (ziekenhuis grade dettol etc). de hele kamer waar mijn docgter lag werd 2 tot 3 keer per dag volledig ontsmet en beddegoed, pyama's etc 2 tot 3 maal per dag in de kookwas.

Zo zijn we er goed doorgekomen zonder zelf ziek te worden.

Overigens heb je aan een bedrijfsarts in zo'n geval niets. Volgens hem was ik zelf niet ziek dus moest ik gewoon naar kantoor. Ik heb hem maar genegeerd
Nou eigenhandig de wereld gered of niet. Helaas hebben je draconische maatregelen niet kunnen voorkomen dat ik hem wel kreeg inclusief de semi-verplichte griep die erbij hoorde. Amai....

Ik heb echter niets gedaan en mijn vriendin heeft het ook niet gehad. Geluk denk ik dan maar (wat het meestal is). Je maatregelen hebben geen drol toegevoegd (heeft in een eigen huis waar niet voortdurend anderen komen totaal geen nut om 3x per dag de kamer te desinfecteren). Regelmatig je handen wassen is meer als genoeg.

Waarschijnlijk stap je wel zonder enige probleem dagelijks in de auto, terwijl de risico factoren minimaal 100x zo hoog zijn als bij de griep. Heb je daar al een plan op geschreven dat de sleutelfiguren van de onderneming niet meer met de auto mogen?

Let wel, ik ga niet ziektes bagatelliseren, want ben er echt ziek van geweest en in totaal bijna 1 maand uit de running. Maar dit soort spookverhalen voegen heel weinig toe. De grootste blootstelling in je gezin heeft plaatsgevonden voordat je dochter ziek werd. Wellicht kun je dan nog argumenteren dat dit niet zo is omdat ze op zeilkamp was. Maar hoe lang was ze al weg? Ze is minimaal 2 a 3 dagen voordat ze ziek werd al geïnfecteerd. Dat hoeft dus niet op het kamp geweest te zijn.

Maar de gekte die nu weer opgeklopt wordt, is niet helpend.
westlym schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:45:
Ik zou blij zijn dat dit een soort 'griepje' of een 'zware verkoudheid' zou kunnen zijn. Het is telkens afwachten met deze nieuwe virussen. Deze onbekende virussen hebben een bepaalde functie in onze leven/natuur en 'per ongeluk' halen we deze virussen naar onze bewoonde wereld. En dat is juist het probleem hier: het is een nieuwe virus en we weten niet zoveel hiervan.
Eens. Maar de kans dat er een killervirus opduik is niet bijster groot. Maar kan wel. Net zoals er een meteor kan inslaan die al het leven beeindigd
Paniek?
We hebben deze virussen (en als je ook kijkt naar een Eboloa, Hanta en een Lassa) niet onder controle en ergens bepalen zij zelf hun eigen vorm/karakter (mutatie). Het gedrag is meestal onvoorspelbaar en ergens mogen we in onze handen knijpen dat wij hier leven met al onze mogelijkheden.
Grappige is dat we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijk het menselijk leven al om zeep aan het helpen zijn met ons gedrag en weigering om in te grijpen om het klimaat te redden.
De kans dat we onze samenlevingen vernietigen door oorlog (nucleair) en de klimaatproblematiek is veel en veel waarschijnlijker als een meteoor of killersvirus.

Ik weet dat we genetisch er niets aan kunnen doen en we veel banger zijn voor deze onverwachte bedreigingen als de bedreiging die ons langzaam vermoorden. Maar je zou denken dat we met rationaliteit toch een heel eind kunnen komen. Blijkt wel eer dat dit niet het geval is.

Nou ja, als we dat niet kunnen veranderen, verdiend de mensheid het wellicht ook niet om te overleven.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyberpope op 25-01-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:22:
[...]
Ik ontken nergens dat griep geen nare/gevaarlijke ziekte is (, noch bagatelliseer ik het. I tegendeel, als je mijn reacties terugleest.

Maar de symptomen van zowel influenza als deze griep kunnen meer of minder heftig zijn:
Symptoms of infection include a high fever, difficulty breathing and lung lesions. Milder cases may resemble the flu or a bad cold, making detection difficult.
En om detection nog moeilijker te maken:
One child with the virus did not show any symptoms. Health authorities have said that people with the virus have shown a range of symptoms, from very mild to very severe. But an asymptomatic infection raises the question of whether people have to be showing signs of the disease to pass it to people

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Als communisten het niet meer willen verbergen moet je je zorgen gaan maken.
De Chinese president Xi Jinping heeft zaterdagmiddag tijdens een speech gezegd dat de verspreiding van het virus versnelt. Het land wordt geconfronteerd met een "ernstige situatie", aldus Xi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 10:16
shoombak schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:12:

[...]
Precies dit, ik lees op Twitter (weliswaar unconfirmed) toch wel veel berichten van dokteren en verpleegkundigen die beweren dat het in China op dit moment vele malen erger is dan de autoriteiten beweren. Ook video’s van mensen die neervallen op straat, doden die verbrand worden. Als dit virus inderdaad al 5 weken bestaat wat ik hier en daar lees en het vrij makkelijk verspreid zal het me niks verbazen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:33:
...
Ik hecht eerlijk gezegd meer waarde aan de rapporten en adviezen van CDC, WHO, RIVM etc, daar heb ik toch nét even iets meer vertrouwen in dan in de Chinese overheid, ...
Nu zijn WHO, CDC, ECDC, RIVM en anderen natuurlijk ook nogal (maar zeker niet volledig) afhankelijk van de Chinese overheid voor informatievoorziening.

In die zin zijn infectieziektemodellen op basis van bijvoorbeeld webscraping of andere input voor predictive analytics ook best iets interessants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
shoombak schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:12:

[...]
Ik heb de berichten/video's op Twitter en Reddit gelezen en gezien, maar ik wilde ze hier niet posten. Ik kan de bronnen niet bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Paniek?

Had je in de jaren 60/70/80 ook miljoenen mensen die de wereld overvlogen?
Simpele antwoord : nee

Die virussen/uitbraakjes van 'vroeger' zoals jij noemt hadden nauwelijks de kans de wereld over te gaan, of in ieder geval minder snel.

Vliegen was in de jaren 70/80 echt alleen voor de rijkere mensen weggelegd.

Nu is je vliegreis soms goedkoper dan een volle Albert Heijn boodschappen karretje.

Uitbraak van virussen en griep soorten van vroeger en nu zijn mijns inziens niet echt 1 op 1 te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Dit is een live blog. Ik heb het al toegevoegd aan de OP.
Dit verscheen al eerder op Twitter en Reddit, dus dat mensen bewusteloos op straat vallen, maar sommige mensen denken of dachten dat deze berichten hoaxes waren. Er zijn ook video's van ziekenhuizen, maar ik kan de bronnen niet bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Klopt.
Vandaar nu heleboel gevallen verspreidt over de hele wereld.
Geert1976 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:46:
[...]

Die virussen/uitbraakjes van 'vroeger' zoals jij noemt hadden nauwelijks de kans de wereld over te gaan, of in ieder geval minder snel.

Nu is je vliegreis soms goedkoper dan een volle Albert Heijn boodschappen karretje.

Uitbraak van virussen en griep soorten van vroeger en nu zijn mijns inziens niet echt 1 op 1 te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

AIDS, ook een virus, ging anders sinds de jaren 60 in behoorlijk rap tempo de wereld over (hoewel men het toen nog GRID noemde, Gay-Related Immunodeficiency Syndrome\)

Of wat dacht je van de Asian Flu eind jaren 50 of de Hong Kong Flu die in 1968 in rap tempo over de hele wereld ging? Miljoenen doden wereldwijd....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

En nog trof de Spaanse griep 75(?) miljoen mensen (dodelijk), geeft te denken wat die griep had kunnen doen als vliegen toen ook zo normaal was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Fly-guy schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:53:
[...]
En nog trof de Spaanse griep 75(?) miljoen mensen (dodelijk), geeft te denken wat die griep had kunnen doen als vliegen toen ook zo normaal was geweest.
Is wel een ietwat ndere situatie... in 1918 waren er nauwelijks werkzame medicijnen, de hele wereld was straatarm want kwam net uit WO1, en de hygiëne was toen ook aanzienlijk minder goed dan nu. En als gevolg van WO1 waren er ook minder artsen etc die konden behandelen.

In de hierboven genoemde voorbeelden van de jaren 50 en 60 (Asian Flu en Hong Kong Flu) vielen ook miljoenen doden wereldwijd, terwijl reizen toen ook niet voor iedereen toegankelijk was.

En dan hebben we nog AIDS dat al vanaf de jaren 60 wereldwijd slachtoffers maakt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

AW_Bos schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:54:
Ik hoor het RIVM nog zeggen: "Nee, de kans is nihil dat deze in Nederland komt. Er gaan geen directe vluchten vanaf onze luchthavens". Bizar dat ze geen rekening leken te houden met de incubatietijd. Het is nu afwachten totdat het virus hier ontdekt zal worden nu deze in Frankrijk gevonden is.
Ronduit beschamend om zo'n uitspraak te doen.
Toen ik het las dacht ik al "Welke gek durft dat zo te stellen" omdat je dat gewoon nooit kunt weten.
We zijn hier niet in een of andere dictatuur waar het debiele volk als schapen moeten worden voorgelogen omdat we anderes de tent afbreken. Waarschijnlijk is de kans ook nihil dat het hier competente mensen betreft.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MrMonkE schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:58:
[...]

Ronduit beschamend om zo'n uitspraak te doen.
Toen ik het las dacht ik al "Welke gek durft dat zo te stellen" omdat je dat gewoon nooit kunt weten.
We zijn hier niet in een of andere dictatuur waar het debiele volk als schapen moeten worden voorgelogen omdat we anderes de tent afbreken. Waarschijnlijk is de kans ook nihil dat het hier competente mensen betreft.
Vooralsnog hebben ze echter wel gelijk.

Het is wel een wat sterke uitspraak. Maar van de sars etc is ook nooit iets/iemand in Nederland besmet geweest.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
De Chinese president Xi Jinping heeft zaterdagmiddag tijdens een speech gezegd dat de verspreiding van het virus versnelt. Het land wordt geconfronteerd met een "ernstige situatie", aldus Xi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

YakuzA schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:05:
[...]

Vooralsnog hebben ze echter wel gelijk.

Het is wel een wat sterke uitspraak. Maar van de sars etc is ook nooit iets/iemand in Nederland besmet geweest.
Vooralsnog hebben ze inderdaad nog gelijk maar dat soort uitspraken kun je gewoon niet doen. Er hoeft maar 1 persoon op de trein te zijn gesprongen in Frankfurt of Brussel of Parijs om naar Amsterdam te kopen en je hebt de poppen aan het dansen. Maar goed, ik geloof dat iedereen het daar wel over eens is.

Ik dacht eerlijk gezegd dat het ook over Europa was gezegd maar denk dat ik dat fout heb want ik kan het nergens vinden.
Paniek?

Hier wordt ik ook een beetje verdrietig van.
Als 1 iemand op twitter roept dat hij een doctor is in china en er 100000 besmette patienten zijn dan gaat dat gelijk de hele wereld over alsof het een voldongen feit is. Dat is wel gevaarlijk, vooral met de moderne media die voor de kliks dat soort ongenuanceerde berichten onmiddelijk overnemen. Zie een zeker nederlands weblog. Misschien klopt het, misschien niet. Maar ik ben meer van de generatie "plaats het alleen als je weet dat het klopt".

[ Voor 45% gewijzigd door MrMonkE op 25-01-2020 16:22 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:17

Indoubt

Always be indoubt until sure

Cyberpope schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Correctie. Door incomplete cijfers leek deze ziekte in het begin een hoge stervensgraad te hebben.

[...]

of te wel je ging mee in de gekte, puur gekeken vanuit een puur economisch motief en de schijnbelangen die daaraan hangen.

[...]

Nou eigenhandig de wereld gered of niet. Helaas hebben je draconische maatregelen niet kunnen voorkomen dat ik hem wel kreeg inclusief de semi-verplichte griep die erbij hoorde. Amai....

Ik heb echter niets gedaan en mijn vriendin heeft het ook niet gehad. Geluk denk ik dan maar (wat het meestal is). Je maatregelen hebben geen drol toegevoegd (heeft in een eigen huis waar niet voortdurend anderen komen totaal geen nut om 3x per dag de kamer te desinfecteren). Regelmatig je handen wassen is meer als genoeg.

Waarschijnlijk stap je wel zonder enige probleem dagelijks in de auto, terwijl de risico factoren minimaal 100x zo hoog zijn als bij de griep. Heb je daar al een plan op geschreven dat de sleutelfiguren van de onderneming niet meer met de auto mogen?

Let wel, ik ga niet ziektes bagatelliseren, want ben er echt ziek van geweest en in totaal bijna 1 maand uit de running. Maar dit soort spookverhalen voegen heel weinig toe. De grootste blootstelling in je gezin heeft plaatsgevonden voordat je dochter ziek werd. Wellicht kun je dan nog argumenteren dat dit niet zo is omdat ze op zeilkamp was. Maar hoe lang was ze al weg? Ze is minimaal 2 a 3 dagen voordat ze ziek werd al geïnfecteerd. Dat hoeft dus niet op het kamp geweest te zijn.

Maar de gekte die nu weer opgeklopt wordt, is niet helpend.

[...]

Eens. Maar de kans dat er een killervirus opduik is niet bijster groot. Maar kan wel. Net zoals er een meteor kan inslaan die al het leven beeindigd

[...]

Grappige is dat we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijk het menselijk leven al om zeep aan het helpen zijn met ons gedrag en weigering om in te grijpen om het klimaat te redden.
De kans dat we onze samenlevingen vernietigen door oorlog (nucleair) en de klimaatproblematiek is veel en veel waarschijnlijker als een meteoor of killersvirus.

Ik weet dat we genetisch er niets aan kunnen doen en we veel banger zijn voor deze onverwachte bedreigingen als de bedreiging die ons langzaam vermoorden. Maar je zou denken dat we met rationaliteit toch een heel eind kunnen komen. Blijkt wel eer dat dit niet het geval is.

Nou ja, als we dat niet kunnen veranderen, verdiend de mensheid het wellicht ook niet om te overleven.
Veel veronderstellingen waar je geen enkele actuele gefundeerde kennis aan toevoegt.

Waarom schrijf je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
De Amerikaanse krant The New York Times meldt dat China vanaf maandag álle groepsreizen en de verkoop van overzeese vlucht- en hotelpakketten opschort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 05:49:
Ik snap alle hysterie niet. Als je alles zo eens leest lijkt het nogal mee te vallen, en niet erger te zijn dan de griep die elk najaar wel ergens heerst. Maarja, dat is 'normaal' en haalt het nieuws niet eens, want niet spannend.

Zeker als het erop lijkt dat de besmettelijkheid van de ziekte wel mee lijkt te vallen, en niet eens in de buurt komt qua ernst van de eerdere SARS- en MERS-uitbraken.

...
Om hier op in te haken. Qua mortaliteit valt het inderdaad reuze mee. Grofweg 3% van de bekende casus. De ware prevalentie zal vermoedelijk net als met een meer regulier influenza virus hoger liggen, waarmee de daadwerkelijke mortaliteit lager zal liggen. Maar de mensen met milde symptomen zullen al vlot nooit getest worden.

Zet je dit uit tegen de jaarlijkse influenza, circa 3 - 5 miljoen ernstige zieken wereldwijd waarvan ongeveer 290.000 - 650.000 overlijdt volgens de WHO fact sheet. Van de ernstige influenza gevallen wereldwijd dus een mortaliteit van 11.8%.

Daarmee is 3% dan ook relatief weinig. Echt goede vergelijkingen zijn overigens lastig te maken, gezien de totale prevalentie van de griep wereldwijd niet goed bekend is. Gezien het milde beloop bij velen krijg je zeer grote spreidingen in de prevalentieschattingen, het CDC stelt bijv. 9 tot 45 miljoen. Een kleine range van 36 miljoen. Gaan we uit van deze range, dan is de mortaliteit van influenza ergens gelegen tussen de 1% en 5.2%. Ook daarin nog altijd weinig anders dan dit nieuwe coronavirus.

Paniek in de zin van, "als dit virus mij treft, dan ben ik er geweest", zoals het nu een beetje overheerst indien je posts van velen leest op nieuws websites, facebook, reddit, etc. is dan ook redelijk overtrokken. Je kansen zullen niet veel anders zijn dan bij de jaarlijkse influenza die weer de ronde doet. Ook qua demografie kijkende, zijn de getroffen overledenen niet veel anders dan bij influenza.

Maar desalniettemin is de respons vanuit o.a. China, het WHO en ziekenhuizen wereldwijd naar mijn professionele mening niet overtrokken. Het probleem is namelijk additief. Iemand getroffen door regulier influenza, mits hieraan niet overleden, kan alsnog getroffen worden door dit virus. Ook mensen niet getroffen door influenza, kan alsnog worden getroffen door dit virus.

En dat is dus het grote gevaar. Influenza is onwaarschijnlijk dat wij hier binnen ons bestaan (van degene hier op tweakers nu in leven), vanaf zullen gaan komen. Daarmee heb je dus jaarlijks al ongeveer een half miljoen mensen die overlijdt aan de gevolgen hiervan wereldwijd.

Geven wij dit soort nieuwe virussen een kans? Dan hebben we er binnen de kortste keren nog 1 bij die potentieel rond zal kunnen blijven gaan. Iets dat om vele redenen uiteraard onwenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Waarom zulke acties dan?
Geert1976 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:54:
De Amerikaanse krant The New York Times meldt dat China vanaf maandag álle groepsreizen en de verkoop van overzeese vlucht- en hotelpakketten opschort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Omdat ze over willen komen alsof ze in control zijn om ernstigere economische schade te voorkomen. Alsof die groepsreizen ook maar een ene fuck uitmaken, maar het toont daadkrachtig. Het echte geld zit hem in de industrie.

Money.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Om excess mortaliteit te voorkomen, alsmede daarbij aan voorafgaand buiten de public health implicaties eveneens ook niet te vergeten economische implicaties van een uit de hand laten lopen uitbraak. Op populatie niveau is niemand gebaat bij een uitbraak. Maar het is dan ook belangrijk om dit voor ogen te houden, en binnen een discussie als deze individuele angst niet de boventoon te laten voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Indoubt schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:20:
[...]

Veel veronderstellingen waar je geen enkele actuele gefundeerde kennis aan toevoegt.

Waarom schrijf je zoiets?
Welk gefundeerde kennis mis je?

V: Dat incubatietijd van de griep minimaal 2 dagen is?
A: kun je zo vinden op het RIVM)

V: Dat het geen zin heeft om in een gezinswoning 3x te desinfecteren als er verder niemand komt?
A: blootstelling heeft al plaats gevonden en griep is primair airborne-virus

V: Dat de kans op een killervirus ongeveer net zo groot is als dat een meteoor de aarde raakt?
Dat de kans dat we met onze klimaat-crisis negeren veel meer risico lopen? En Dat de doomsdayclock fors naar voren is gezet vanwege de autoritaire leiders die er her en der gekozen worden?
A: Wikipedia: Global catastrophic risk
En als bonus dat wel al in de 6 mass-extinction zitten door menselijk toedoen: https://www.theguardian.c...-underway-scientists-warn

V: Of dat we genetisch een predispositie hebben om ons te focussen op gevaren die onbekend zijn ipv bekend
V: Of dat we daardoor nogal apocalyptische neigen hebben in ons denken?
A Die is wat lastiger en moet ik gaan zoeken, maar ik weet hem uit mijn studie. Elke goddienst heeft ook een apocalyptische visie en mensen zijn daartoe geneigd. Ook reageren we veel meer op minder acute dreigingen als deze ziekte of terrorisme als op acute dreigen zoals verkeer.

Dus ik vraag me af welke onderbouwing je mist.

En ik schrijf dit om een enige normalisatie te creëren. Een protocol schrijven om de hoge managers te beschermen? Mogen ze hopelijk ook niet meer in het verkeer, op vakantie, wintersport, etc. Kans is een heel stukje hoger en dagelijks. 8)7 8)7

Allemaal zaken die te onderbouwen zijn hoor. Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:43

Yucon

*broem*

psychodude schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:55:
Geven wij dit soort nieuwe virussen een kans? Dan hebben we er binnen de kortste keren nog 1 bij die potentieel rond zal kunnen blijven gaan. Iets dat om vele redenen uiteraard onwenselijk is.
Het is al aardig verspreid. Lijkt het je nog realistisch dat in de huidige toestand nog te voorkomen is dat het de wereld rond gaat?
Pagina: 1 2 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.