[BBG aanschaf] PC voor fotografen

Pagina: 1
Acties:
  • 6.919 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:07

[BBG aanschaf] PC voor fotografen maart 2012

Een special in de BBG van maart: een PC gericht op fotografen. De hoeveelheid megapixels op camera's is nog steeds aan het stijgen. Hierdoor is er steeds meer computerkracht en werkgeheugen nodig om al die foto's vlot te kunnen nabewerken. De grafische kaart daarentegen is veelal ondergeschikt. Voor deze BBG hanteren wij een budget van 1000 euro. Dit budget ligt onder het budget van 1250 euro wat gebruikt wordt voor high-end game PC's. Deze keuze is te verantwoorden aangezien we geen high-end grafische kaart hoeven aan te schaffen. Ook valt dit budget ruim onder het budget voor een puur workstation, aangezien veel tweakers deze extra mogelijkheden niet direct zullen benutten. Hieronder vind je de selectie van componenten die wij geschikt achten voor een pc om je foto's op te bewerken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001 , 2TB€ 111,70€ 111,70
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,40€ 14,40
1Cooler Master Silencio 550€ 64,98€ 64,98
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,99€ 32,99
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 264,90€ 264,90
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,95€ 49,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 142,17€ 142,17
1Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B€ 83,-€ 83,-
1Sandisk ImageMate All-in-One USB 3.0 Reader€ 31,83€ 31,83
1EVGA GeForce GTX 550 Ti FPB€ 112,28€ 112,28
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3€ 119,55€ 119,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.027,75

Behuizing
pricewatch: Cooler Master Silencio 550

Een betaalbare behuizing waarbij het accent gelegd is op stilte, iets waarmee de fotograaf zijn aandacht bij het bewerken kan houden. Een USB 3.0 aansluiting is aanwezig, deze moet wel doorgelust worden naar achteren. Met 7 plekken voor harde schijven is er ook genoeg ruimte voor opslag.

Voeding
pricewatch: Corsair Builder CX500 V2

De bedoeling van deze pc is dat we hem stevig gaan belasten. Dit betekent dat we een ruime voeding kiezen die genoeg reserve heeft om een stabiel systeem te garanderen. Om budgettaire redenen is er niet gekozen voor een modulair model, maar we zijn toch niet van plan regelmatig de kast in te duiken.

Moederbord
pricewatch: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

Eén van de goedkopere borden met de Z68 chipset, maar wel met een complete featureset. 2x SATA-600, 5x SATA-300, 1x eSATA, 4x USB 3.0, 4x USB 2.0 en Firewire bieden een enorme keuzevrijheid in aan te sluiten storage en randapparatuur.

Processor
pricewatch: Intel Core i7 2600K Boxed

Al een tijdje op de markt maar nog steeds een erg snelle CPU voor de prijs. Voor de snelheid van het bewerken is processorkracht erg belangrijk, vandaar dat de keuze op de 2600K is gevallen. Mocht dit nog niet genoeg power zijn dan is deze K-versie eventueel nog wat sneller te krijgen door middel van overklokken.

Geheugen
pricewatch: Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B

De prijs van DDR3-geheugen is nog steeds behoorlijk laag, vandaar dat er gekozen is voor 4 reepjes van 4 GB. De snelle rekenaars onder ons weten dat dit het totaal op 16 GB brengt. DDR3-1600 is nauwelijks duurder dan DDR3-1333, vandaar dat de snellere variant de voorkeur heeft. De heatspreader op deze reepjes heeft een bescheiden formaat, waardoor we niet in de knoei komen met een grote processorkoeler. 16 GB is overigens ook het maximum wat Windows 7 Home Premium ondersteunt. Wil je nog meer werkgeheugen dan zal je moeten uitwijken naar Professional of Ultimate.

Processorkoeler
pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B

De stock koeler van Intel maakt weinig lawaai, maar koelt ook niet al te hard. Als er overgeklokt gaat worden is een betere koeler welkom. De Scythe Mugen 2 is al tijden een van de beste keuzes hiervoor.

SSD
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Een SSD zorgt voor het razendsnel opstarten van programma's. Je kan er niet al je foto's op kwijt om te bewerkten, maar door bijvoorbeeld bij Lightroom de catalogus op de SSD te zetten wordt de workflow ook behoorlijk versneld. De Crucial m4 is tegenwoordig niet meer de allersnelste optie, maar is wel prettig geprijsd.

Harde schijf
pricewatch: Seagate Barracuda ST2000DM001 , 2TB

Al die foto's moet je natuurlijk wel ergens laten. Foto's nemen normaal gesproken niet extreem veel ruimte in, vandaar dat een enkele 2 TB schijf voorlopig ruim voldoende moet zijn. De Seagate is het goedkoopste model met 2 TB dat 7200 rondjes per minuut draait. Het is wellicht wat tegennatuurlijk om voor een 7200 toeren opslagschijf te kiezen, maar de energiezuinige varianten draaien op 5400 toeren wat helaas voor enige vertraging zorgt bij het laden van de volledige foto in LR. Doe je veel met videobewerking dan zullen de 2 TB eerder vol zijn.

DVD-brander
pricewatch: Sony Optiarc AD-7280S Zwart

Hoewel optische drives steeds minder gebruikt worden is een DVD-brander nog steeds handig bij het installeren van software en het branden van DVD's voor eventuele klanten. Daarbij heb je voor minder dan twee tientjes al een prima model.

Kaartlezer
pricewatch: Sandisk ImageMate All-in-One USB 3.0 Reader

Het kopiëren van foto en video vanaf de camera kan uiteraard via een USB-kabel. Echter is dit bijna zonder uitzondering USB 2.0 wat bij snelle geheugenkaartjes een bottleneck geeft. Daarom kiezen wij voor een los USB 3.0 model. Deze SanDisk kaartlezer is wat prijziger dan andere modellen, maar maakt gebruik van een handige houder en zal met zijn strakke ontwerp niet misstaan op menig bureau.

Videokaart (optioneel)
pricewatch: EVGA GeForce GTX 550 Ti FPB

Bij fotobewerking wordt er niet of nauwelijks gebruik gemaakt van de GPU. Vandaar dat een losse videokaart niet echt nodig is, de geïntegreerde GPU van de processor is genoeg om beeld te geven en HD-materiaal af te spelen. Wil je je echter ook bezig houden met videobewerking dan levert een losse videokaart wel tijdwinst op. De keuze is gevallen op een GPU van nVidia, de GTX550 Ti, in combinatie met 1 GB GDDR5 videogeheugen. Met CUDA is het namelijk mogelijk om in Adobe Premiere hardwareversnelling te gebruiken.

Randapparatuur
De randapparatuur is een verhaal apart. Wie zuinig op zijn foto's is, moet zeker een extern backup-medium hebben; dat kan een simpele externe usb 3.0-hdd, een degelijke nas of een volwaardige fileserver zijn. De mogelijkheden zijn zo uitgebreid dat we hier geen concreet advies kunnen geven.

Een goede monitor is uiteraard ook van groot belang. Dell levert fijne ips-schermen, zoals de Ultrasharp U2412M. Deze moet echter wel gekalibreerd worden en daar zal dan een kalibratietooltje voor moeten worden aangeschaft. De Ultrasharp U2410 is een stuk duurder, maar heeft een grotere kleurdiepte en kan daarmee 96% van het aRGB en 100% van het sRGB kleurruimte weergeven. De Ultrasharp U2711 is met een beelddiagonaal van 27" een stuk groter en heeft dezelfde kleurruimte als de U2410. Ook in dit geval is een eenduidig advies lastig: eisen met betrekking tot de gewenste kleurruimte, kalibratie, beeldformaat en natuurlijk de prijs verschillen van persoon tot persoon. Interessant leesvoer hierbij is:

De zin en onzin van (S-)IPS en S-PVA monitoren
[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 18
[BBG aanschaf] Monitoren
Monitorcalibratie: Spyder3 Pro of i1Display 2
[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic
Topics over externe USB 3.0 HDD's
Het gebuik van tekentablets voor fotobewerking

[ Voor 8% gewijzigd door PowerUp op 06-03-2012 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Nette TS :), op de frontpage waren er al een hoop positieve geluiden over het opnemen van deze build dus hopelijk wordt dit topic ook wat levendiger dan het vorige deel.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 16:43

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Is het voor fotografen niet zo goed als een must om een raid 1 opstelling te hebben, zodat de kans dat je foto's kwijtraakt zo goed als nihil is?

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

RAID is geen back up... daarom wordt er ook verwezen naar bijvoorbeeld een NAS.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiigara
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik vind het opnemen van verwijzingen naar een NAS een goed plan. Het is een systeem dat meerdere voorbeelden geniet (oa. remote benaderbaar - handig voor je LR catalogs en combinatie van RAID met backup); ik zal het zelf op termijn ook zo op gaan zetten.

Wat ik me afvraag is in hoeverre een Intel i5 2500K (met bijbehorende wijzigingen in mobo) uit zal maken voor de prestatie. Volgens de T.net Benchmarks is het verschil niet heel groot, en ik vraag me af of het die grofweg €100,- waard is. Het ontbreken van hyperthreading bij de i5 schijnt (volgens Tom's Hardware) niet zo heel veel uit te maken voor PS en LR-gerelateerde processen.

Roses are red, my screen is blue. I may have deleted system32...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Als je wat minder wilt uitgeven en enkel Photoshop gebruikt zou ik inderdaad de i5 2500k pakken en de videokaart er uit gooien.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 418536

Ik vraag mij af of triple of quad channel geheugen niet belangrijk is.
Ook maken steeds meer bewerkingsprogramma's gebruik van de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:07
Anoniem: 418536 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 18:48:
Ik vraag mij af of triple of quad channel geheugen niet belangrijk is.
Software als Photoshop of Lightroom heeft inderdaad baat bij extra geheugenbandbreedte. We hebben ook even een Socket 2011 systeem overwogen, maar dat was uiteindelijk te duur.
Videobewerking wel, fotobewerking niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn--g schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 17:00:
Als je wat minder wilt uitgeven en enkel Photoshop gebruikt zou ik inderdaad de i5 2500k pakken en de videokaart er uit gooien.
True, voor de meeste toepassingen is dat inderdaad een mooie processor. De i7 2600k is marginaal sneller bij het bewerken van een enkele foto, maar de verschillen worden zeker merkbaar bij het batchprocessen van een grote hoeveelheid foto's/video.

Over de graka is al voldoende gemeld :)

Er is eveneens een uitgebreide discussie gevoerd over de socket 2011 processoren. Mooie spullen, maar het voornaamste voordeel is het quadchannel geheugen. Ik denk daarbij ten zeerste dat de hoeveelheid RAM veel meer invloed heeft dan de snelheid. 16GB is vooralsnog wel even genoeg. Meer dan dat (het andere voordeel van socket 2011) zorgt er direct voor dat Win7 home premium dit niet ondersteunt. Je moet dan naar Ultimate of de business editie (vergeef mij de naam even). Naast de extra benodigde investering in de hardware moet dit eveneens in het financiele plaatje meegenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-ace
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik ben al een tijdje opzoek naar de ideale Photoshop en Illustrator PC om te gebruiken voor het maken van illustraties/graphics.
Ik heb zaken gelezen als losse ssd's voor besturingssysteem en applicaties, veel geheugen en goede videokaart.

Mijn vraag is eigenlijk: Welke PC is beter voor photoshop en illustrator? De workstation of de fotografie-pc?

Zijn er misschien nog aanpassingen nodig op een van beide PC om ze nog optimaler te laten functioneren? Zoals ik net ook las over bv CS6 dat beter gebruik maakt van de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

De workstation pc is 400(?) euro duurder en volgens mij daarom ook sneller. Ligt er maar net aan hoeveel je wilt uitgeven wat de ideale build is.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:55

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik vraag mij af waarom een PC voor fotografen anders zou zijn dan een PC voor iemand die aan videobewerking doet. De titel zou imo meer op multimediabewerking (dat is een goed woord) kunnen slaan.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mooie BBG weer en gaaf om een fotografen PC te zien. Wel denk ik echter dat een i7 wat overkill is, nieuwere versies van Photoshop (en die waarschijnlijk ook gaan draaien op een nieuwe PC) hebben voor een aantal zaken GPU acceleration en, naar mijn weten, is Photoshop niet multithreaded, het ene filter is het wel, het andere niet, zo ook met plugins. Nu een aantal zaken ook via de GPU gaan (en ik denk dat dat er ook steeds meer worden), zie ik het nut niet voor een i7 in een dergelijk systeem; bespaar voor een volgende PC dus die euro's, steek er een i5 in, dat gaat ook erg goed (ik spreek uit ervaring!).
martijn--g schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:35:
RAID is geen back up... daarom wordt er ook verwezen naar bijvoorbeeld een NAS.
Klopt, maar wordt de kans dat je foto's kwijtraakt door hardwarematig falen wél kleiner. ;) En voor een fotograaf zijn die foto's wel belangrijk; het is immers diens bron van inkomsten.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 02-03-2012 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiigara
  • Niet online
@Outerspace:

Het euvel dat ik met eerdere BBG's had is dat een multimediapc juist niet op fotografie is toegespitst, en het me daarom niet snel duidelijk werd wat nu specifiek voor fotografie interessante componenten zijn.
Video- en fotobewerking zijn twee workflows die behoorlijk verschillende eisen stellen aan het type processing power dat je systeem nodig heeft. True, PS spreekt meer en meer de GPU aan, maar voor het overgrote deel van [mijn] fotoworkflow heb ik dat niet nodig.

Dat wil niet zeggen dat er geen capabele videokaart in mijn volgende systeem gaat komen, ik wil SC2 en DIII toch wel op enigszins fijne settings kunnen spelen. ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:55

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hiigara schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 16:49:
@Outerspace:

Het euvel dat ik met eerdere BBG's had is dat een multimediapc juist niet op fotografie is toegespitst, en het me daarom niet snel duidelijk werd wat nu specifiek voor fotografie interessante componenten zijn.
Video- en fotobewerking zijn twee workflows die behoorlijk verschillende eisen stellen aan het type processing power dat je systeem nodig heeft. True, PS spreekt meer en meer de GPU aan, maar voor het overgrote deel van [mijn] fotoworkflow heb ik dat niet nodig.

Dat wil niet zeggen dat er geen capabele videokaart in mijn volgende systeem gaat komen, ik wil SC2 en DIII toch wel op enigszins fijne settings kunnen spelen. ^^
Dat snap ik, maar wat is dan de meerwaarde van een BBG gespitst op een fotografen PC? Daar zit vziw niet zo heel veel spannende eisen vergeleken met andere PC's.

Straks gaan we nog een BBG krijgen voor huismoeders die een beetje willen internetten, wat prima de low-budget PC kan zijn ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiigara
  • Niet online
Laten we 't niet moeilijker maken dan 't instap-budgetsysteem, maar ik begrijp wat je bedoelt. :)

Allereerst zijn er blijkbaar meer mensen die heel blij zijn met een specifieke foto-BBG (waaronder ik); dat animo alleen al is de meerwaarde.
Daarnaast geeft het duidelijk weer wat er anders aan moet zijn/waar je specifiek in zou kunnen investeren, gericht op fotografie. En dat is zeker goed om te weten, want met het doorspitten van alle Adobe-whitepapers over gebruik van geheugen, storage, gpu/cpu hebt doorgespit (been there) ben je ook een hele tijd bezig. Ik verwacht ook niet dat dit systeem elke BBG voor zal komen, maar zo eens of twee keer per jaar is heel handig.

Daarnaast zijn topics zoals dit handige verzamelpunten voor info zoals jbl069 hierboven postte, die anderen weer kan helpen bij het samenstellen van een systeem in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188596

PowerUp schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 18:58:

[...]
quote:

Videobewerking wel, fotobewerking niet.
Photoshop maakt wel degelijk gebruik van de GPU als je het gebruik van OpenGL inschakelt.
Ook filters, zoals Adobe`s gratis Pixel Bender filters, kunnen gebruik maken van de GPU en werken dan vele malen sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
In het BBG-artikel kwam ik bij de Fotografie PC nog een aantal alinea's tegen bij de randapparatuur, de monitoren om precies te zijn, waar ik het niet mee eens ben. In de zin dat ik van mening ben dat er daar foutieve of misleidende informatie gepresenteerd wordt.
Deze zeer voordelige ips-monitor van Dell heeft een resolutie van 1920x1200 beeldpunten en schermdiagonaal van 24 inch. Voor een correcte kleurweergave is het echter wel aan te bevelen om het scherm te kalibreren.
Van de drie genoemde schermen heeft dit scherm juist het minst behoefte aan een kalibratie, aangezien het kleurbereik vrij goed overeenkomt met de sRGB kleurruimte waar Windows en vrijwel alle applicaties standaard van uit gaan. Desondanks profiteert het scherm zeker van een goede kalibratie, vooral om de witbalans en gammacurve recht te trekken en om de helderheid nauwkeurig terug te schroeven tot bijvoorbeeld 120 cd/m².
Wie geen zin in kalibreren heeft of goede kalibratiehardware te duur vindt, kan beter voor de even grote Ultrasharp U2410 kiezen. Die is wel weer een stuk duurder. Dit scherm is minder op de zakelijke markt gericht en beschikt bijvoorbeeld over een hdmi-ingang. Belangrijker is waarschijnlijk dat de schermhelderheid hoger is, en de kleurreproductie beter. Van het aRGB-kleurengamma wordt 96 procent weergegeven en het sRGB-gamma is zelfs helemaal afgedekt.
Die eerste zin vind ik een gevaarlijke uitspraak. De U2410 heeft net zoals de U2711 en U3011 gekalibreerde sRGB en Adobe RGB modi, maar dat zijn geen vervangers voor een volledige kalibratie. Je moet dat meer zien als een gamut remap.

De sRGB modus is nog wel goed te gebruiken zonder kalibratie, doordat Windows en de meeste applicaties daar toch al van uit gaan heb je dan namelijk niet de kalibratielader van Windows nodig (die simpelweg kut is) en bovendien wordt het sRGB profiel volledig afgedekt door het kleurbereik van de U2410.

Bij Adobe RGB is dat een ander verhaal. Het Adobe RGB kleurbereik wordt namelijk niet volledig afgedekt door het kleurbereik van de U2410 en om van Adobe RGB gebruik te maken zal je dan toch gebruik moeten maken van de Windows kalibratielader (tenzij het programma waar je in werkt echt goed kleurbeheer heeft, zoals Photoshop), want je moet dan een Adobe RGB ICC profiel inladen.

Daarnaast staat de U2410 standaard in de Standard Preset Mode, waarbij het volledige kleurbereik van de U2410 gebruikt wordt en dan is een kalibratie zelfs noodzakelijk aangezien Windows dan nog steeds uitgaat van sRGB (terwijl het kleurbereik veel groter is) en dan zijn de gammacurve en witbalans ook helemaal niet gekalibreerd.

Overigens wordt 98.1% van Adobe RGB afgedekt volgens de paneeldatasheet van LG Display zelf, die informatie is veel nauwkeuriger dan die getallen van Dell zelf.
Wie niet genoeg heeft aan 24" kan de Ultrasharp U2711 overwegen. Die is met een beelddiagonaal van 27" een stuk groter en bestrijkt dezelfde kleurruimte als de U2410. De monitor heeft een resolutie van 2560x1440 pixels en naast een usb-hub is er een kaartlezer aan boord.
Die USB-hub vind je op alle Dell UltraSharp schermen terug en die kaartlezer zit ook op de U2410 en U3011 (zit overigens geen CF meer op, zoals bij de 2408WFP en 3008WFP).

Kleurruimte is inderdaad ongeveer hetzelfde als U2410. De U2711 heeft een iets groter kleurbereik, maar juist een iets lagere Adobe RGB dekking (97.1%).

Mocht je zelf er niet uit komen met het uitzoeken van een scherm, dan kan je daarvoor het beste terecht in [BBG aanschaf] Monitoren. De laatste tijd ben ik daar zelf niet meer zo actief met beantwoorden, maar Xthemes.us compenseert dat heel aardig. Bovendien vind ik beeldschermen voor fotografie, vooral als budget vrij hoog is, een stuk interessanter dan de zoveelste gamemonitor, dus dan reageer ik vaak zelf ook nog wel even.

Maar aangezien de meeste fotografen toch niet voor een Eizo FlexScan of NEC MultiSync gaan, laat staan een Eizo ColorEdge of NEC SpectraView Reference, kom je vaak al snel uit bij een Dell UltraSharp en dan kan je ook wel, of misschien zelfs beter, terecht in [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 18.

Op mijn verzoek heeft PowerUp de links naar die twee topics daarom ook toegevoegd aan de startpost, aangezien je aan die twee topics een heel stuk meer hebt dan aan De zin en onzin van (S-)IPS en S-PVA monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116205

Kid Jansen schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 22:19:
Maar aangezien de meeste fotografen toch niet voor een Eizo FlexScan of NEC MultiSync gaan, laat staan een Eizo ColorEdge of NEC SpectraView Reference, kom je vaak al snel uit bij een Dell UltraSharp en dan kan je ook wel, of misschien zelfs beter, terecht in [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 18.
Dit is nu een uitspraak waar ik het totaal niet mee eens ben! :N Professionele fotografen hechten zeer veel belang aan een goede monitor en kiezen dus zeker wel de Eizo CG-line. De prof. fotograaf met een kleiner budget kiest eerder voor de Eizo FlexScan en om deze reden is ook deze Eizo variant populair bij fotografen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik zeg helemaal nergens dat het een betere keuze is. Het is gewoon een feit dat er meer "fotografen" voor een Dell UltraSharp gaan dan voor een Eizo of NEC, puur en alleen vanwege budgettaire redenen.

Ik geen onmiddellijk toe dat een Eizo ColorEdge of NEC SpectraView Reference een veel betere keuze. Onder andere vanwege 16 bit 3D LUT (geeft mogelijkheid tot hardwarematige kalibratie) en bij sommige Eizo ColorEdge schermen de Digital Uniformity Equalizer. Maar de gebruikte panelen in de Eizo ColorEdge/FlexScan en NEC SpectraView/MultiSync zijn meestal exact hetzelfde als in de Dell UltraSharp tegenhangers die een fractie van de prijs zijn en daardoor een veel betere prijsprestatieverhouding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kid Jansen schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 18:06:
Ik zeg helemaal nergens dat het een betere keuze is. Het is gewoon een feit dat er meer "fotografen" voor een Dell UltraSharp gaan dan voor een Eizo of NEC, puur en alleen vanwege budgettaire redenen.
Ik zeg ook niet dat jij zegt dat het een betere keus is, ik trek alleen je feit sterk in twijfel. Hoe kom je aan dit "feit" als ik vragen mag? De fotografen die ik ken bezitten namelijk vooral Eizo schermen of een enkele LaCie of Nec.

Aan de andere kant zet je nu fotografen tussen aanhalingstekens. Wanneer je hobbyisten in de fotografie bedoelt, dan ben ik het natuurlijk met je eens, maar wanneer je beroepsmatige fotografen bedoelt... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Anoniem: 116205 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:13:
Aan de andere kant zet je nu fotografen tussen aanhalingstekens. Wanneer je hobbyisten in de fotografie bedoelt, dan ben ik het natuurlijk met je eens, maar wanneer je beroepsmatige fotografen bedoelt.
Dat dus. Deze BBG zal niet alleen door professionele fotografen (opgeleid en als beroep) gebruikt worden, sterker nog, ik denk dat zij van alle fotografen het eerder het minst gebruiken. Daarnaast vraag ik me af of de meeste professionele fotografen wel Eizo, NEC of Quato gebruiken. Ik heb er ook zat gezien die op Apple schermen werken en die zijn echt niet beter dan de Dell UltraSharps.

Voor de serieuzere amateurs en semi-pro's kunnen de Dell UltraSharps erg interessant zijn. Voor die mensen is het namelijk een stuk lastiger om de aanschaf van een monitor van €2000 of meer te verantwoorden, omdat ze dat nooit terugverdienen (of zoals de meeste helemaal geen inkomsten hebben van hun foto's). Nou zijn er natuurlijk altijd hobbyisten die een fortuin aan hun spullen uitgeven, maar het gros zal een U2410 of U2711 wel al duur genoeg vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kid Jansen schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:27:
[...]Daarnaast vraag ik me af of de meeste professionele fotografen wel Eizo, NEC of Quato gebruiken. Ik heb er ook zat gezien die op Apple schermen werken en die zijn echt niet beter dan de Dell UltraSharps.
De Apple schermen zie je idd ook, maar de fotografen die echt op kleur willen werken kiezen voor een scherm dat goed te kalibreren valt en wanneer ze ook maar een beetje budget hebben, kiezen ze dan toch voor hardwarematige kalibratie zoals op de Eizo CG's. En ja de schermen zijn duur, maar ze zijn het ook echt waard. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-07 12:03
Geweldige BBG!

Zodra Ivy Bridge uit is, dan zal ik mijn foto-systeem aanschaffen. Ga alleen een aantal dingen veranderen:

- Ivy Bridge i7 cpu
- Uiteraard een Z77 mobo
- Geen 2tb, enkel een 128gb ssd. Alles wordt namelijk opgeslagen op mijn Nas Server
- Geen videokaart, de ingebouwde i7 gpu is meer dan voldoende voor mij.

De rest van de onderdelen zullen gewoon hetzelfde zijn als deze BBG. :*)

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Vergeet niet om de CPU koeler ook aan te passen, die Scythe Mugen 2 Rev. B past niet op de nieuwere LGA1155 en LGA2011 sockets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Volgens de website van Scythe is het wel compatible met een LGA1155 socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Waar zie jij dat staan dan? Ik zie bij de Scythe Mugen 2 rev. B op de Scythe website namelijk nergens LGA1155 staan, wel LGA1156.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
http://www.scythe-eu.com/...cooler/mugen-2-rev-b.html

Model Name::
Mugen 2 Rev. B CPU Cooler

Model No.:
SCMG-2100

Manufacturer:
Scythe Co., Ltd. Japan

Compatibility:
Intel®:
Sockel 478
Sockel T / LGA775
Sockel LGA1155
Sockel LGA1156
Sockel LGA1366

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Okee, dan zal het wel goed zijn. Raar dat het daar dan wel staat, maar niet op de pagina waar ik naar verwees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Ik heb de scythe mugen 2 een paar maanden terug nog op een i5 2400 geschroefd en dat ging prima..

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:24
Voor zover dat het nog nut heeft... LGA1155 is qua afmetingen exact hetzelfde als LGA1156, alleen is er één pinnetje/gaatje minder waardoor een LGA1156 proc niet op LGA1155 werkt. Fysiek gaat de CPU ook niet passen doordat de socketnotch ietsje is verplaatst, ziet u hier :9. Voor koelers e.d. maakt het allemaal niets uit, omdat de schroefgaten wel op dezelfde plek zitten. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Aardwolf op 28-04-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pupski
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-10-2022
Ik vond het goed dit artikel hier te vinden. Ik ben zelf al 21 jaar professioneel fotograaf en ik wil graag in het kort mijn ervaring delen. Ik kwam hier terecht omdat ik binnenkort een nieuwe PC in elkaar ga zetten en zat te twijfelen over welke chipset ik zou kiezen, z68 of X79. Het geld speelt een ondergeschikte rol wat betreft het kosten verschil.

Momenteel werk ik sinds 2009 op een Asus P6T met i7-920 processor en 12 Mb 10nogwat geheugen. Tot mijn eigen verbazing gaat dit systeem nog steeds prima mee. Ik ben een veel schieter en workflow is voor mij van het grootste belang. elke 2 seconden extra naar een foto kijken scheelt bij 1500 foto's (raw 21mp) op een dag nogal heel veel, zo een uur extra werk (minimaal, los van de ergernis). Wat in mijn ogen het belangrijkste is bij een fotografen PC is disk snelheid en de juiste indeling.

Mijn disk configuratie is als volgt. C drive is een WD Velociraptor 300, snel genoeg om programma's te starten en wat extra software te installeren. Daarnaast heb ik een kleinere Velociraptor Cache drive, specifiek voor alle cache van photoshop, Lightroom, ACDSee, Capture One Pro en overige programma's. De fysieke bestanden staan of op mijn Synology Nas DS509+ + DX extensie (17TB mometeel), of op een Raid 3 schijf in de computer. Lightroom, mijn meest gebruikte programma heeft voor zijn catalogi een aparte SSD, intel 520 120gb. Het programma lightroom maakt naast zijn catalogus namelijk extreem veel kleinere files en directories aan. De telling net kwam op ongeveer 170.000 previews in pakweg 120.000 directories. Dat is dus ook gelijk een bottleneck die je absoluut moet zien op te lossen op deze of andere wijze. Mocht je per ongeluk de catalogi op je C schijf laten staan dan geeft dat op den duur veel traagheid en ellende, los van de directe slome reactie. De previews worden namelijk continue on-the-flu aangemaakt.

Dus, start schiijf met programma's, cache schijf voor alle cache, catalogus drive en fotobestanden drive.
Alles is mogelijk bij een bescheiden aantal foto's maar wie serieus bezig is kan bijna niet anders.

Wat de videokaart betreft heb ik niet een sterke mening. Minimaal 3 programma's die ik gebruik kunnen overweg met Cuda (Cudo?). Dit heeft vooral effect op de vloeiende werking op het scherm, anders dus dan de responsiveness van de programma bediening an sich.

Ik las ook het stukje over monitoren. Ik heb zelf nu een NEC 2690 wuxi, een Lacie 321 en een Dell 2410. Al die monitoren zijn gekalibreerd met een Xrite i1. De 2410 is volgens mij nog steeds de goedkoopste goede monitor. De nieuwe Dells zijn niet beter. Helaas gaan professionele monitoren maar een jaar of drie mee, dus de Nec en de Lacie zijn bijna en allang aan het einde van hun latijn. Mijn absolute keus voor de volgende monitoren zijn de NEC PW271 en de PW301. De prijs kwaliteit is optimaal al zijn ze natuurlijk niet goedkoop. De Dell zou ook kunnen maar die vind ik net niet (is een backup monitor), vooral de bediening is van het OSD is hopeloos en hij is maar op 1 voorkeur stand te kalibreren, en dat gaf wat kopzorgen. Op de stand aRGB, de keuze van een fotograaf is hij dus niet te kalibreren. Na veel googlen en hoofdpijn kom je daar dan achter..

Wat processor kracht kan zoek ik nu langzaam wat meer. In dagelijks gebruik kom ik niets te kort behalve bij het omzetten van RAW naar jpg met Lightroom 4, dat duurt bij series best wel even, koffiezet momentje..
Ik kan dan nog wel zonder probleem doorwerken, dat dan weer wel.

Mijn keuze nu: een Z68 met i2600k of een X79 met 3930k, beide Asus deluxe, nog nooit probelem mee gehad. C drive wordt een gespiegelde WD 1tb HD 7200 of 10k drive met SSD cache via Asus of via Z68 chipset (puzzel nog hoe dat werkt. Dan een losse Lightroom drive SSD, een cache drive SSD, en een extra fotodrive, gespiegeld, WD 2tb of 3tb .De grafische kaart wordt weer een middenmoter. Ik zoek wel een kaart waar drie monitoren op kunnen, een 30 inch en twee 24 inch schermen wordt even puzzelen waarschijnlijk.

Hoop dat iemand wat aan mijn visie en praktijk ervaring heeft..

En elk advies over de keuze tussen Z68 of X79 is welkom, is een beetje kiezen tussen twee appels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Op hoeveel uur per dag (of per jaar) baseer je die levensduur van drie jaar voor een monitor?

Zolang hij de 130 cd/m² haalt op fabrieksinstellingen zou hij nog moeten voldoen zou ik zeggen, want dan kan je nog prima kalibreren naar 120 cd/m² (bij kalibreren verlies je vaak iets aan helderheid).

Misschien dat de schermcoating nog slechter wordt, maar als je het scherm niet in de volle zon zet of voor je scherm gaat roken, zou dat ook nog wel mee moeten vallen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryprog
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02-2023
Wie kan mij van advies voorzien? Ik heb 3 jaar geleden het volgende systeem gekocht:

Gigabyte MA790XT-UD4P moederbord
AMD Black Edition Phenom II X4 3,2GHz processor
Gainward GeForce GTS 250 grafische kaart
4GB DDR geheugen
SSD schijf
Cooler Master Sileo 500 behuizing
Cooler Master Real Power M520 voeding
Scythe Shuriken SCSK-1100 processorkoeler

Perfecte computer, kostte toen 900 euro, maar sinds de upgrade naar Lightroom4 is het een ramp om mee te werken. Even aan de sliders trekken, croppen of de foto op 100% bekijken duurt 'eeuwen'. Een fotoreportage bewerken van enkele honderden raw's is een crime.
Wie heeft het systeem van deze BBG of vergelijkbaar en kan mij vertellen of het zin heeft om deze PC te kopen zodat ik weer met plezier met mijn workflow bezig kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:51
Zou het niet al flink helpen als je je werkgeheugen verdubbeld (of zelfs verviervoudigd, indien mogelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
pupski schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 23:58:
Ik vond het goed dit artikel hier te vinden. Ik ben zelf al 21 jaar professioneel fotograaf en ik wil graag in het kort mijn ervaring delen. Ik kwam hier terecht omdat ik binnenkort een nieuwe PC in elkaar ga zetten en zat te twijfelen over welke chipset ik zou kiezen, z68 of X79. Het geld speelt een ondergeschikte rol wat betreft het kosten verschil.

En elk advies over de keuze tussen Z68 of X79 is welkom, is een beetje kiezen tussen twee appels..
Waarom geen Z77? Ik heb 3 weken terug mijn fotografie pc binnengekregen:

- Gigabyte GA-Z77X-UD3H (zoiets :P )
- i7 3770
- 16gb ram
- crucial m4 128gb ssd
- nog wat kleine dingetjes zoals kast, voeding, dvd burner etc :*)

Maar je tips wat betreft aparte schijven voor cache/catalogus etc vind ik echt een hartstikke goede tip! Ga denk ik nog 2 ssd's aanschaffen voor catalogi en cache:)

@ Harryprog

ik zou ook veeeeel meer ram in je pc stoppen, 16gb is geen slecht idee:)

[ Voor 4% gewijzigd door Rainesh op 09-05-2012 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 23:10

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb een vergelijkbare pc staan in de studio als HarryProg, ook SSD, ook x4 (maar dan 3,0 ghz), maar dan 12GB geheugen en het geheugen lijkt niet echt de bottleneck.

Ook ik ben hard aan het kijken naar een nieuwe pc, of mijn laptop fulltime gebruiken (zit i7 quad met SSD in).

Ik ga waarschijnlijk de pc upgraden, naar een i5 2500k, met 16GB geheugen en beetje standaard moederbordje met genoeg usb3 poortjes. SSD en hdd's e.d. blijven zoals het is.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
mijn set-up sinds ongeveer een jaar. Hoofdoel, foto's en muziek.

- Sapphire Radeon HD 5770 vapor-x 1024 MB
- Asus Xonar Essence STX
- Asus p8 p67-m pro rev 3.0 B3 Revision - LGA 1155
- scythe Big Shuriken LGA1155 12cm fan - 58mm high
- Intel SSD 320 series 160 GB
- Intel core i7-2600k lga1155
- Kingston HyperX - Geheugen - 8 GB : 4 x 2 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL7

en dit allemaal in een oude Coolermaster Stacker van een jaar of 10 oud.

LR folder met de database opslag en de Lightroom cache staat op een separate HD [Velociraptor]. Na een hoop commentaar gelezen hebben was mijn conclusie dat het niet veel zin zou hebben om de SSD daarvoor te gebruiken. En dan ook in combiantie met wat twijfels van mijn zijde wat betreft slijtage van de SDD, blijft een immers een vrij nieuwe techniek.

http://www.computer-darkr...be-lightroom-performance/
"... as the various tests have demonstrated, SSDs are not the magic bullet that some would have you believe."
en 8 GB is volgens mij meer dan genoeg.

Wbt de Asus Xonar Essence STX. Helemaal geweldig! :9~ Ik heb een mooie koptelefoon van Sennheiser [HD650] en de Asus heeft een hoofdtelefoonversterker. Wbt geluidskwaliteit echt een zeer forse verbetering in vergelijk toen ik de Sennheiser nog direct in de het moederbord prikte. Aanrader voor de liefhebbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
8 GB is vrijwel altijd al wel genoeg, ik heb zelf 6 GB en ook dat krijg ik zelf eigenlijk nooit vol.

Ik heb zelf het volgende:

Intel Core i7 930 Boxed
Gigabyte GA-X58A-UD5
OCZ Platinum DDR3 PC3-12800 Low-Voltage Triple Channel
ATi FirePro V4800
Intel 510 SSDSC2MH120A2K5 120GB
3x Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB

Daar draai ik LR4 en PS ext CS5 ook prima mee, af en toe zou het wel iets sneller mogen met zware bewerkingen, maar ik heb nooit echt het idee dat het traag draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43
Als je een beetje stevig photoshopt dan wil je wel meer dan 8GB hoor. Ik heb 12GB erin zitten en meestal heb ik Lightroom en Photoshop open en als je dan met meerdere lagen aan het werk bent kan je makkelijk 5-8GB in gebruik hebben door alleen maar Photoshop.

Voor die paar tientjes zou ik echt niet gaan besparen op geheugen, gewoon 16GB erin stoppen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryprog
@Wiljanvdb en Rainesh: ik wist al van Nomad dat het geheugen niet de boosdoener zou zijn. ;-) Daarbij komt dat ik (nog) een 32bits windows draai en dan heb je volgens mij weinig aan meer geheugen. In de nieuwe PC toch maar voor 64bit gaan denk ik. ;-)
Maar begrijp ik dat het voorgestelde systeem LR4 snel en soepel laat draaien? Heb ik dan niet binnen no-time weer wat anders nodig?
En zijn er nog dingen (behalve de SSD) uit mijn huidige PC die de moeite waard zijn om over te zetten in de nieuwe? Of gewoon alles nieuw? Ik heb in principe mijn huidige pc verkocht aan een kennis, maar die zal 'em alleen gebruiken voor tekstverwerken en internetten, dus een onderdeel vervangen voor een goedkope variant is geen probleem.

@Nomad: zouden we nog ergens staffelkorting kunnen krijgen als we samen bestellen? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:09

ChillPascal

In the end...

Kid Jansen schreef op woensdag 11 april 2012 @ 23:33:
Waar zie jij dat staan dan? Ik zie bij de Scythe Mugen 2 rev. B op de Scythe website namelijk nergens LGA1155 staan, wel LGA1156.
Socket van 1156 is qua CPU-kooler mounting hetzelfde als socket 1155!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
ChillPascal schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 21:35:
Socket van 1156 is qua CPU-kooler mounting hetzelfde als socket 1155!
Dat was hier eerder ook al gezegd:
marcel87 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 22:56:
Voor zover dat het nog nut heeft... LGA1155 is qua afmetingen exact hetzelfde als LGA1156, alleen is er één pinnetje/gaatje minder waardoor een LGA1156 proc niet op LGA1155 werkt. Fysiek gaat de CPU ook niet passen doordat de socketnotch ietsje is verplaatst, ziet u hier :9. Voor koelers e.d. maakt het allemaal niets uit, omdat de schroefgaten wel op dezelfde plek zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
heb wel wat twijfels wbt AMD. Heb zelf de indruk dat Adobe het beter doet in combinatie met Intel. [instructies, optimalisatie, of gewoon snellere processors, en natuurlijk ook weer wat duurder]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:39

World Citizen

FreeReef.nl

Is er kans dat er ook in het Apple segment gekeken kan worden wat daar nu de best keus is...

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryprog
Ik heb ergens gelezen dat de Mugen 2 Rev B net niet in de Silencio kast past (drukt in het isolatieschuim). Iemand die hiermee ervaring heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris.meijer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 21:32
Mijne heren,

Graag uw blik op deze "van plan" configuratie. Gaat gebruikt worden voor het standaard internet werk, office 2000 en Photoshop/Lightroom.

Ik wil graag gebruik maken van een kleine, esthetische kast. Verder is er een Synology NAS aanwezig voor de grote opslag (3TB) met backup faciliteit en een stand-alone CD/DVD recorder.

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone SST-ML03B€ 64,30€ 64,30
1Noctua NH-L12€ 49,74€ 49,74
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 204,-€ 204,-
1Silverstone SST-ST45SF (450W)€ 66,30€ 66,30
1Samsung 830 series 128GB€ 121,82€ 121,82
1Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9€ 89,50€ 89,50
1Asus P8Z77-M PRO€ 104,50€ 104,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 700,16

P.S Ik heb de I5 processor nog niet in een tray uitvoering gezien.

Verder heb ik mijn oog laten vallen op deze schermen, maar het huidige IIyama scherm kan nog wel even mee, dus er is geen directe noodzaak.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus PA246Q€ 399,-€ 399,-
1Dell Ultrasharp U2410€ 417,-€ 417,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 816,-

[ Voor 18% gewijzigd door chris.meijer op 14-05-2012 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
chris.meijer schreef op maandag 14 mei 2012 @ 22:42:
Mijne heren,

Graag uw blik op deze "van plan" configuratie. Gaat gebruikt worden voor het standaard internet werk, office 2000 en Photoshop/Lightroom.

Ik wil graag gebruik maken van een kleine, esthetische kast. Verder is er een Synology NAS aanwezig voor de grote opslag (3TB) met backup faciliteit en een stand-alone CD/DVD recorder.

knip!
Waarom geen modulaire voeding? Scheelt heel wat kabelwerk, vooral als je een liggende behuizing gaat gebruiken.

Voor derest ziet het er heel goed uit en vooral die Dell 2410. Op www.tftcentral.co.uk staan veel reviews van veel schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Zeker in zo'n kleine kast lijkt me een modulaire voeding wel erg prettig, ik zou deze overwegen: pricewatch: Seasonic M12II 520W

Je zou ook nog wat geld kunnen besparen om deze (pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB) te nemen ipv de Samsung, het snelheidsverschil merk je (wss) toch niet.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:14
Hallo tweakers,

Ik heb het volgende samen gesteld voor een snel, stil en stabiel systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 102,-€ 204,-
1Dell Ultrasharp U2312HM (Zwart)€ 175,-€ 175,-
1Antec Performance One P280€ 110,55€ 110,55
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 255,-€ 255,-
1LG BH10LS30 Zwart€ 76,96€ 76,96
1Cooler Master Silent Pro M600€ 80,65€ 80,65
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 104,72€ 104,72
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 90,-€ 90,-
1Gigabyte GV-R677SL-1GD€ 99,10€ 99,10
1MSI Z77A-GD65€ 164,05€ 164,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.360,03

Er zal Lightroom, Photoshop en Magix gebruikt worden.
Overige onderdelen zijn al aanwezig.
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie of anders kunnen/moeten???

Vast bedankt voor jullie input! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris.meijer
Dank voor de suggesties. ik heb de voeding vervangen door de pricewatch: Silverstone ST50F-P. Dit in verband met de maximale lengte van 140mm welke door de kast wordt opgelegd. De schijf scheelt inderdaad een paar tientjes. Das dus snel verdiend.

de lijst ziet er nu dus zo uit

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone SST-ML03B€ 64,30€ 64,30
1Noctua NH-L12€ 49,74€ 49,74
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 204,-€ 204,-
1Silverstone ST50F-P€ 67,-€ 67,-
1Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9€ 89,50€ 89,50
1Asus P8Z77-M PRO€ 110,98€ 110,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 690,24

Als ik alles bij 1 leverancier bestel dan ben ik ongeveer 705 euro kwijt. dat lijkt me toch n goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris.meijer
Sithlord76 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:00:
Hallo tweakers,

Ik heb het volgende samen gesteld voor een snel, stil en stabiel systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 102,-€ 204,-
1Dell Ultrasharp U2312HM (Zwart)€ 175,-€ 175,-
1Antec Performance One P280€ 110,55€ 110,55
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 255,-€ 255,-
1LG BH10LS30 Zwart€ 76,96€ 76,96
1Cooler Master Silent Pro M600€ 80,65€ 80,65
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 90,-€ 90,-
1Gigabyte GV-R677SL-1GD€ 99,10€ 99,10
1MSI Z77A-GD65€ 164,05€ 164,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.360,03

Er zal Lightroom, Photoshop en Magix gebruikt worden.
Overige onderdelen zijn al aanwezig.
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie of anders kunnen/moeten???

Vast bedankt voor jullie input! ;)
Ik zie de toegevoegde waarde van de videokaart niet. Je hebt al je monitor aansluitingen toch al op je mobo zitten. De processor zou ik dan vervangen door de pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed of als je perse een i7 wilt de pricewatch: Intel Core i7 3770K Boxed. En misschien kan je dan ook nog wel met een kleinere voeding uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

@Sithlord,

Twee dingen, de voeding lijkt me nogal overkill, ik zou even hier kijken: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Plus de videokaart, Photoshop gebruikt een videokaart niet heel erg veel maar als die hem gebruikt, wordt er gebruik gemaakt van CUDA en dat is (helaas) Nvidia only..

Edit: en ik zou voor een Ivy Bridge gaan..

[ Voor 6% gewijzigd door Kapiteiniglo op 16-05-2012 07:21 ]

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:09
Kapiteiniglo schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 07:12:
@Sithlord,
Plus de videokaart, Photoshop gebruikt een videokaart niet heel erg veel maar als die hem gebruikt, wordt er gebruik gemaakt van CUDA en dat is (helaas) Nvidia only..
Alleen Premiere is CUDA only, de overige programma's van Adobe maken gebruik van OpenGL, wat door de meeste recente videokaarten en CPU/GPU's wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Photoshop maakt inderdaad gebruik van Opengl, de hd4000 van intel word ook netjes herkend en wordt ook gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:14
chris.meijer schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:36:
[...]

Ik zie de toegevoegde waarde van de videokaart niet. Je hebt al je monitor aansluitingen toch al op je mobo zitten. De processor zou ik dan vervangen door de pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed of als je perse een i7 wilt de pricewatch: Intel Core i7 3770K Boxed. En misschien kan je dan ook nog wel met een kleinere voeding uit de voeten.
Waarom ik de videokaart er bij had gedaan was dat ik had begrepen dat het de processor zou ontlasten, vooral bij het bewerken van AVCHD bestanden.Of zal de gpu hierin voldoende zijn? Ik zal mij daarin wat verder in verdiepen.

De Intel Core i5 3570 of de Intel Core i7 3770K zijn wel zuiniger maar niet sneller in de tests.(bron moet ik nog even opzoeken). Maar zijn wel zo'n €50 duurder.
Kapiteiniglo schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 07:12:
@Sithlord,

Twee dingen, de voeding lijkt me nogal overkill, ik zou even hier kijken: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29
Ok deze zal ik aanpassen naar een lager vermogen.

vast bedankt voor jullie input! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris.meijer
De Intel Core i5 3570 of de Intel Core i7 3770K zijn beide voorzien van een HD4000 GPU. vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:11

Bolletje

Moderator Harde Waren
Modbreak:De fotografen onder ons kunnen voor hun nieuwe systeem vanaf vandaag ook terecht bij Desktop Aankoopadvies. Wel eerst het beleid even lezen! ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.