Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:46

Zuurstok

Passionately curious

Topicstarter
Aangezien bijna elke fotograaf die bewerkt vroeg of laat wel aan een tablet toekomt, dacht ik dus hier een topic over te openen. Om te discussieren over de verschillende type tablets, en waarom je een specifiek tablet gebruikt etc.

Op het moment van schrijven heeft Wacom ( hét merk voor tablets, en dus bij bijna iedereen wel herkenbaar ) 3 grote lijnen lopen.

Wacom Cintiq

Wacom intuos

Wacom Bamboo

Daartussen zitten ook weer veel verschillende tablets, maar om toch een idee te geven wat de verschillende tablets nou zijn, even wat foto's van google ( ik heb niet elk tablet in m'n bezit ofzo. ) en wat info van wacom.

wacom cintiq

Afbeeldingslocatie: http://rogeliogarza.files.wordpress.com/2009/10/cintiq12wx_1.jpg
The Cintiq family of interactive pen displays enables creative professionals to work naturally and intuitively using Wacom's patented professional pen technology directly on the surface of an LCD display.

Wacom Intuos

Afbeeldingslocatie: http://www.omnifoto.nl/shop_images/Files/Wacom/Wacom_Intuos4-S_front.jpg

dit is de Wacom intuos 4-S, er zijn ook nog verkrijgbaar: Intuos4-m, Intuos4-L, Intuos4-XL

Wacom bamboo

Afbeeldingslocatie: http://www.gadgetguy.com.au/assets/Images/20099231110150.Wacom_Bamboo-Pen-Touch-elev.jpg
Bamboo Fun lets you get hands-on with your creative projects, combining the benefits of Multi-Touch with the comfort and precision of Wacom's ergonomically-designed pen.
dit topic wordt steeds geupdate e.d met meer informatie, plaatjes, filmpjes, e.d. De Ts is dus nooit af, maar ik wou hem toch al even lanceren :)

versie 0.1 beta

[ Voor 6% gewijzigd door Zuurstok op 18-07-2010 21:05 ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb de Wacom Bamboo hier liggen;

Afbeeldingslocatie: http://api.ning.com/files/IcqAtm3CYR7Wsz1YCioKWqXK19nK3JBCio3gew9qz81FmMWIyZd7dyCI7FvsWNrTO4KVowpKD9ze-3RCAVMITIKae3jqxlho/wacom_bamboo.jpg

Ik zou voor zaken als dodging en burning ed. niet meer zonder kunnen :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:31

Polariteit

Fietsende fotografeur

wat is nu het grote nut van zo'n ding ten op zichte van het bewerken gewoon op de pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:46

Zuurstok

Passionately curious

Topicstarter
Die heb ik dus ook hier liggen, maar ik vind, nu dat ik hem al 2 jaar heb oid, het oppervlak toch wel erg klein worden ( niet dat het daadwerkelijk zo is, gewoon voor m'n gevoel :P )

Daarom zit ik nu te kijken naar een Wacom Intuos 4-M ( M = a4 ) alleen ik weet niet waar ik die daadwerkelijk kan zien.
Ik bedoel; waar je even echt de grote kunt bekijken en dergelijke.
Deze heb ik toendertijd ook maar op de gok gekocht, maar omdat het toch m'n eerste tablet was kon het altijd meevallen dacht ik zo :)

Dat viel het zeker, maar toch..

Tevens de knopjes aan de zijkant van de Intuos lijken me heel erg handig. 1 knopje voor dodge, 1 knopje voor burn, 1 knopje voor clone-stamp bv. Zulke dingen lijken me echt heerlijk ! Dat, i.c.m de ledjes die er naast zitten, zodat je ook altijd ziet welk knopje welke is lijken me echt geweldig.

Alleen tjah, de wacom bamboo toendertijd kostte 90,- , en die intuos4-m kost 300,- :P

Wellicht dat iemand me kan vertellen dat het het echt waard is ?

@marceltuit, het werkt imo vele malen beter ! veel secuurder, sneller, het ligt lekkerder in de hand, het voelt natuurlijker, doordat het drukgevoelig is kan je lichtjes drukken en hard drukken voor dikke of dunne strepen ( net zoals je bv met een potlood op papier zou kunnen doen )
Met een muis zijn zaken zoals burn/dodge/clone-stamp tool e.d echt niet te doen imo.

Toch ben ik niet helemaal van de muis weggegaan, ik zie velen die als ze zo'n tablet hebben gekocht hun tablet praktisch niet meer aanraken, maar zo ben ik niet :)
Ik gebruik m'n tablet naast m'n muis. Voornamelijk in photoshop werk ik ermee, en als ik dan, in tijd dat ik aan het werk ben in PS, een liedje ga luisteren, dan ga ik niet helemaal switchen naar m'n muis.
Maar als ik wat ga browsen en dergelijke, daar heb ik gewoon nog altijd een muis voor :)

[ Voor 29% gewijzigd door Zuurstok op 18-07-2010 21:06 ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-07 15:28

Spikey

Making the web accessible!

heb een bamboo touch.
ik gebruik de mijne in photoshop, lightroom, windows, firefox, etc :)
de eerste veelal met de pen, internet en algemeen windows vaak ook simpelweg met mijn vingers. scrollen klikken, zoomen voor vanalles zijn er bewegingen, ff een dagje wennen maar daarna echt heerlijk.

ik heb nogal RSI problemen en hoewel die tegenwoordig een heel stuk minder zijn is het heerlijk om lekker ontspannen het internet te kunnen surfen zonder muis e.d.

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Heb je de zwarte Bamboo Pen & Touch?

Ik zit te twijfelen tussen een zwarte Touch & Pen en de zilveren. Zit daar nog verschil tussen qua pen en/of textuur van het tekenblad? Aangezien de zilveren versie ook iets duurder is, en er anders uitziet:

Afbeeldingslocatie: http://pan.fotovista.com/dev/9/4/03728149/l_03728149.jpg

Ik lees dat de zwarte Touch & Pen niet compleet ideaal is: ietwat stroef voor touch, en ietwat glad voor pen. Voor alleen pen raadt men de gewone Bamboo aan.

Al is het maar net wat je gewend bent denk ik; ik kom van een Aldi-ding van 10 jaar oud, dus het zal sowieso een vooruitgang zijn. :P

[ Voor 8% gewijzigd door TerraGuy op 19-07-2010 02:02 ]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@BobF.
Denk dat je toch iemand zult moeten zoeken met z'n ding om te proberen.
weet niet waar je woont maar ik heb z'n ding liggen, gebruik 'm zelf enkel om mee te tekenen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey

Spikey

geen idee of er qua structuur verschil zit tussen de zwarte en zilveren bamboo touch, maar ik neem aan van niet. ze zullen denk ik enkel de kleuren verandered hebben zodat het wat meer op metaal lijkt.
stroefheid kan ik weinig over zeggen behalve dat het mij bevalt, verder geen vergelijking materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik heb er even een andere titel van gemaakt voor de duidelijkheid

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-07 16:32
Ik dacht even dat het over Tablet PCs ging :)

Ik ken trouwens iemand die o.a. om dat eens te proberen een tablet PC heeft gekocht. meteen met je pen op je beeldscherm zodat je direct kunt zien waar je bent.
Ik moet 'm nog eens vragen of dat uiteindelijk nou handig is of dat het niet uitmaakt.
(De oplossing van Wacom is een tikkie duur :) )

Wat betreft het zien van een A4 model Wacom; Ik was vrijdag bij KameraExpress in A'dam en daar stond zo'n ding als demo. (net om de hoek rechts bij de ingang) Ik heb er niet heel goed naar gekeken maar die was wel A4 formaat.

Konijnenberg in Den Ham had er ook altijd wel staan.

Toen ik wat minder aan het bewerken was heb ik mijn oude tablet ooit aan mijn broer gegeven, maar ik heb toch weer een nieuwe gekocht. Het werkt gewoon zoveel plezieriger. Met een pen kan ik veel nauwkeuriger werken dan met een muis.
Maar ik gebruik het ook alleen in photoshop voor brushes. Voor normaal klikken in windows vind ik een normale muis veel handiger.

[ Voor 22% gewijzigd door mjtdevries op 19-07-2010 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

@BoBF. In de Mediamarkt Eindhoven hebben ze een aantal van die wacoms liggen om met je vingers aan te zitten, helaas zonder computers om meteen te testen wat ze kunnen. Maar dus wel geschikt om te kijken of de knoppen bevallen en of de pen ok in je hand ligt enzo. Denk dat andere grotere mediamarkten die ook wel hebben liggen.

@Terraguy, het verschil tussen de zilveren (bamboo fun) en zwarte (bamboo pen & touch) is dat de eerste met wat extra apps komt. Volgens mij zijn ze verder identiek, op de looks na.

Ik heb zelf de wacom bamboo pen & touch sinds een maandje ongeveer. In mijn workflow gebruik ik voornamelijk lightroom, waar een wacom eigenlijk helemaal niet veel toegevoegde waarde heeft. Maar met die paar dingen die ik in photoshop moet retouchen is het toch wel heel fijn. Met dingen als dodgen en burnen is vooral de pen pressure bij flow/opacity en brush size echt heel fijn. De wacom is voor mij nog niet te klein. Ik werk maar op een 19" met 1280x1024, dus dat maakt ook wel verschil voor de grootte denk ik.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandien
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-03 13:56
Zelf ben ik groot fan van het gebruik van een tablet. Heb nu mijn 4e tablet en ik slijt ze helemaal op.
Ben begonnen met een tablet van Medion (aldi...) was geen succes.
Afbeeldingslocatie: http://images.vnunet.com/v7_images/hardware/large/bg_medion03.jpg
Was een A3 formaat en dus eigenlijk veels te groot voor een beginner. Die heb ik dan ook vrij snel aan de kant gelegd. Totdat ik op digitaal tekenen kwam. Veel gezien en dat wilde ik ook! Tablet erbij gepakt, inmiddels van Windows ME naar XP gegaan, dus het tablet werkte niet meer.
Vanaf dat moment kwam ik op de Wacom, geniaal merk. Mijn eerste was een Graphire3 A4 formaat met muis.
Afbeeldingslocatie: http://www.tablet4u.nl/images/itemimage.php?Code=YjQzZWFkYWMwY2I0Y2MwZmM2MDE0ZjQ0MzNiNDczNGFQWE15WTNwd1IyVnJaRzFqTkU1SVdn
Leuk tablet, maar toch nog wat groot voor mij, ik vind het prettig om kleine stroken te maken. Na 4 jaar was dit tablet toch echt kaduuk (barst in de printplaat van de pen..) Nieuwe pen aanschaffen is 40 euro, mij veels te duur.
Gelukkig had de aldi een aanbieding voor de Volito2.
Afbeeldingslocatie: http://www.tablet4u.nl/images/itemimage.php?Code=YTAwYjMwZjBiMzk5MzUwYTE5MDAwNmM5M2U2NDViZTJQWE50WXpWU1YyUXlWa2hsTkU1SVdn
Dat was dan ook mijn volgende stap. Deze heb ik nu 2 jaar gebruikt en nu is het plastic van de pen gescheurd, met hard duwen druk ik de achterkant eraf. Niet lekker werken...

Vanaf gisteren een Bamboo binnen, tweedehandsje, maar werkt super :D Ik heb de zwarte met knoppen.
Afbeeldingslocatie: http://www.tablet4u.nl/images/itemimage.php?Code=MTFhZWU2NmMxNDY2YjAwYTE4YWE0ZjNlOGI3NmM3YjBQWE50WXpWU2JXRnJjRWRhTkU1SVdn
Tekent en werkt heerlijk. De knoppen die erop zitten maakt het photoshoppen een stuk makkelijker, zoomen en scrollen is geen probleem. Zelfs werken in een browser is superhandig, zit een vorige en volgende knop op en ook een minimaliseer functie en een knop om van venster naar venster te springen.

Al met al ben ik zeer te spreken over Wacom en zou dit ook bij iedereen die ook maar denkt om een tablet aan te schaffen aanbevelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-06 11:24
Leuk topic, ik ben zelf ook aan het kijken naar een tablet om te gebruiken in photoshop. De wacom intuos 4 M lijkt me wel wat. Zijn er hier mensen die ditzelfde tablet al gebruiken? Ik zou graag wat ervaringen horen over dit product, ik lees namelijk nogal wat negatieve berichten over de slijtage aan de nibs en het teken oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-06 11:24
Even een kick omhoog, gebruiken er zo weinig mensen tablets voor hun bewerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-07 18:11

jabberwock

XBL:Jabberwocks

Ik heb ook de Wacom bamboo.

ben nu toch aan het kijken voor een groter model, maar die prijzen...:(

Er zijn ook wat leuke reviews te vinden hier op tweakers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrondsurion
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-07 23:22
Ik heb hier thuis nog een Graphire 4 classic liggen die ik zeer sporadisch gebruik. Op een of andere manier vind ik het tablet toch iets te hoog liggen om er lekker mee te werken.

Mijn broertje heeft laatst een Intuos 4-S gehaald en die werkt al een stuk fijner al zeg ik het zelf.

Ook de Wacom Cintiq heb ik een tijdje geleden geprobeerd op een fotobeurs (Professional Imaging), maar als je de prijs tegenover het gebruiksgemak zet dan zou ik toch voor een intuos gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269390

SgtCaffran schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:13:
Even een kick omhoog, gebruiken er zo weinig mensen tablets voor hun bewerkingen?
Het werkt zooo lekker O+ Ik denk dat het komt door de toch wel dure Wacom's en dat mensen dat er niet voorover hebben omdat ze de meerwaarde niet weten. Maar ik wil mijn tablet nooit meer kwijt _/-\o_
SgtCaffran schreef op maandag 26 juli 2010 @ 19:58:
Leuk topic, ik ben zelf ook aan het kijken naar een tablet om te gebruiken in photoshop. De wacom intuos 4 M lijkt me wel wat. Zijn er hier mensen die ditzelfde tablet al gebruiken? Ik zou graag wat ervaringen horen over dit product, ik lees namelijk nogal wat negatieve berichten over de slijtage aan de nibs en het teken oppervlak.
Ik heb een Wacom Bamboo Fun Medium! Hij werkt erg lekker en het lijkt echt alsof je op papier schrijft door dat laagje van Wacom. De knoppen zijn erg handig en ik ben echt verslaaft aan de touchring. Verder werkt de drukgevoeligheid erg goed en soepel.
Echt een aanrader

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 269390 op 29-07-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Ik heb ooit eens zo'n volito gehad, maar vrij snel van windows naar osx overgestapt... waar wacom voor die tablet geen driver voor had. Vond 't wel errruuug prettig werken met burnen/dodgen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269390

abrakadaver schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 14:20:
Ik heb ooit eens zo'n volito gehad, maar vrij snel van windows naar osx overgestapt... waar wacom voor die tablet geen driver voor had. Vond 't wel errruuug prettig werken met burnen/dodgen.
Gelukkig hebben alle nieuwe Wacom Tablets wel Mac OS X drivers. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem86
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-07 12:11
Iemand ervaring met de iBOOD van vandaag? http://www.ibood.com/nl/n..._Grafisch_Tablet_met_Pen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikey

Spikey

geen idee, volgens mij een oud model?
formaat is hetzelfde als de bamboo serie, maar kan verder op de wacom zite niks meer vinden (behalve drivers). even googlen levert wel reviews op enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:10
Ik heb al jaaaaren een Wacom Intuos liggen, heb hem eigenlijk heel weinig gebruikt.
Nou heb ik ook niet zo gek veel fotobewerking gedaan eigenlijk, misschien scheelt dat :P

Ik ben nu aan het verbouwen thuis en heb een nieuwe iMac gekocht. Ik wil me meer op fotografie gaan richten en de Wacom weer in ere herstellen (hoewel zo'n cremekleurig apparaat er niet uitzien naast een iMac natuurlijk, maar ja :P). Ben benieuwd hoe het zal bevallen...

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:45
Ik gebruik al jaren een Graphire 4
Afbeeldingslocatie: http://mtsix.oliverzheng.com/wp-content/uploads/2007/09/wacomgraphire4.jpg

Prettig apparaat. Ook duurzaam want ik heb em al 4 of 5 jaar. Ik gebruik em niet alleen voor photoshop maar eigenlijk als vervanging van de muis bij OSX

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:31

breinonline

Are you afraid to be known?

SgtCaffran schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:13:
Ik niet in ieder geval. Ik heb een graphire 2 gekocht ooit maar kon er echt niet aan wennen. Het werkt toch niet hetzelfde als een pen/potlood wat mij betreft. Ik kan me voorstellen dat als ik op een scherm kan tekenen (heeft Wacom ook geloof ik), het best zou werken maar het tekenen in het niets en dan kijken op het scherm vond ik niet prettig werken. Geef mij maar een muis.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Als ik het zo lees hier en elders is de Wacom Bamboo erg aan te raden?
Ik zoek zelf een tablet om foto's mee te bewerken in Photoshop (af en toe een fotootje, het grovere werk doe ik in Lightroom met m'n muis) maar daar wel erg ver in te gaan (besteed zo'n twee uur per foto als ik in Photoshop bezig ben).
Tussen de 'Pen' en de 'Pen & Touch' twijfel ik heel erg, heb al een Magic Trackpad liggen en denk dat ik de touchfunctionaliteit van zo'n Wacom niet veel zal gebruiken. Kan iemand hier uit ervaring iets over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Siparti schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:28:
Ik zoek zelf een tablet om foto's mee te bewerken in Photoshop (af en toe een fotootje, het grovere werk doe ik in Lightroom met m'n muis) maar daar wel erg ver in te gaan (besteed zo'n twee uur per foto als ik in Photoshop bezig ben).
Tussen de 'Pen' en de 'Pen & Touch' twijfel ik heel erg, heb al een Magic Trackpad liggen en denk dat ik de touchfunctionaliteit van zo'n Wacom niet veel zal gebruiken. Kan iemand hier uit ervaring iets over vertellen?
Ik ben zelf erg blij met mijn pen and touch. Voor photoshop is het alles wat ik nodig heb, al kan ik me voorstellen dat bij hogere resoluties een grotere wacom wel aan te raden is.
Als ik zou moeten kiezen tussen de pem of de pen&touch zou ik zeker weer voor de laatste gaan. ik wil toch om de zoveel tijd muizen als ik aan het pennen ben (om te zoomen bv, maar daar moet ik bij zeggen dat ik weinig sneltoetsen in ps ken) en even je wacom strelen is dan gemakkelijker dan je pen neerleggen of muizen met ook nog eens je pen in de hand.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Ik teken(de) altijd graag, dus ik had altijd al oog voor Wacom. Mijn eerste was een seriële Intuos A4. In drie weken bij elkaar verdiend met elke dag tien minuten klikken voor Beenz eind jaren '90. Sindsdien nooit meer zonder gezeten, heb nu een A5 en een A5 wide Intuos3 aan m'n desktops thuis, een zwarte Bamboo voor bij m'n laptop en een A5 Intuos3 op m'n werk. Ik gebruik ze voor algemene navigatie, Photoshop, After Effects, Lightroom en afwisseling van de trackball om m'n arm niet teveel stil te laten liggen. Ik ervaar het als een natuurlijkere (pols voelt meer ontspannen) en preciezere manier van werken dan met een muis of, in mijn geval, trackball.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Siparti schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:28:
Ik heb zelf twee tablets: Wacom Graphire 3 Studio XL (A5 tablet) en een Wacom Bamoboo Pen & Touch, de A6 wide-achtige variant, dus kleiner dan de ander.

De Graphire 3 heb ik een jaar of 7/8 en bevalt op zich wel (vorig jaar eindelijk een punt vervangen, is veel goedkoper dan een nieuwe pen die nergens te krijgen is, de Bamboo heeft reserve punten meegeleverd en een hoesje dacht ik), maar sinds ik de Bamboo heb merk ik dat ik minder behoefte heb aan A5 en dat A6 voldoende voor me is. Mijn arm hoeft bij de Bamboo niet zoveel te bewegen en hij is meer dan nauwkeurig genoeg, ook met 2 schermen (daar had ik twijfels over in het begin).

De knoppen heb ik geconfigureerd naar rechtermuis en ctrl+alt+Z voor een stap terug in de history Photoshop (dus geen ctrl+Z want soms wil ik meer stappen terug).

Wat betreft de keuze voor Pen & Touch: doen. Je kunt het uitzetten met een knop op het tablet, maar meestal komt het me goed uit. Je kunt scrollen in alle vensters, roteren, vergroten/verkleinen. Vooral het scrollen gebruik ik vaak aangezien mijn laptop te oud is om dat in dat touchpadje te hebben.

Ik overweeg om de Graphire 3 te verkopen en alleen de Bamboo te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:34
Fijn dat dit topic er is. Hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden :).
Ik werk veel met photoshop (cs4), met name voor webdesign en het bewerken van foto's, en dan voornamelijk het object van de achtergrond scheiden. Dit doe ik nu met de muis en toverstaf en alle andere middelen die je er voor nodig hebt. Echt handig en secuur is het niet. Zelf denk ik dat zo'n tablet uitkomst bied voor mij en mijn doeleinden. Kan iemand dit bevestigen?

Dan rest de vraag welke moet ik hebben de Bamboo fun of the bamboo pen&touch? Waarom een bamboo.. omdat deze nog enigszins betaalbaar is en ik het eerst wil proberen. Ik heb een laptop met een 15.6" beeldscherm, widescreen dus. Misschien dat ik hem ook ooit ga gebruiken op een 17" tft, maar hoofdzakelijk op mijn laptop. Zou ik dan een small of een medium moeten?
Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
iemand :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Blueflame_Core schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 12:24:
Fijn dat dit topic er is. Hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden :).
Ik werk veel met photoshop (cs4), met name voor webdesign en het bewerken van foto's, en dan voornamelijk het object van de achtergrond scheiden. Dit doe ik nu met de muis en toverstaf en alle andere middelen die je er voor nodig hebt. Echt handig en secuur is het niet. Zelf denk ik dat zo'n tablet uitkomst bied voor mij en mijn doeleinden. Kan iemand dit bevestigen?

Dan rest de vraag welke moet ik hebben de Bamboo fun of the bamboo pen&touch? Waarom een bamboo.. omdat deze nog enigszins betaalbaar is en ik het eerst wil proberen. Ik heb een laptop met een 15.6" beeldscherm, widescreen dus. Misschien dat ik hem ook ooit ga gebruiken op een 17" tft, maar hoofdzakelijk op mijn laptop. Zou ik dan een small of een medium moeten?
Graag jullie advies.
Niet zo ongeduldig ;)

Ik vraag me af of een tablet je helpt. Het uitknippen zou ik doen met maskers. Als je een fout maakt of later een andere uitsnede wilt maken, dan hoef je alleen het masker aan te passen.

Promoveer je background tot laag, maak een grove selectie met de freehand selectie tool en creeer een masker. Die kun je met alles wat je bezit editten, ik doe het meestal met de brush van verschillende maten en afhankelijk hoe mooi het moet worden, met verschillende randen.

Bamboo pen & touch kiezen en ik heb zelf de A6 variant (small denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Nja zo doe ik het nu ook. Dacht alleen misschien is het met een tekentablet net wat makkelijker, handiger en secuurder :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Het is heel persoonlijk. Ik zweer erbij en ik ken mensen die niet aan een tablet moeten denken. Daarom zou ik een niet te dure aanraden om mee te beginnen. Pen & touch ken ik niet dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Blueflame_Core schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:35:
Nja zo doe ik het nu ook. Dacht alleen misschien is het met een tekentablet net wat makkelijker, handiger en secuurder :P.
Als je met een potlood helemaal niet kunt tekenen, zal een tablet ook lastig worden ;) Ik vind het makkelijker, het is wellicht ook wennen voor de meeste mensen. Ik vind het natuurlijker dan met de muis, maar met de muis gaat het me ook prima af. Voor thuis heb ik gewoon een Wacom tablet. Op het werk doe ik het met de muis voor die paar keer per maand dat ik dat nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Ok nou ik denk er nog wel even over na. De small had ik op marktplaats gezien, maar leek me iets te klein. Alhoewel het misschien niks uitmaakt. Als er nou toevallig een leuke aanbieding voorbij komt, zal ik het overwegen. Bedankt zover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Bedankt allemaal, heb inmiddels voor een prachtige prijs een Wacom Fun op de kop getikt en ben er zeer content mee. De sneltoetsen op de pen (2) en op het tablet (4) zijn enorm handig, zeker omdat je er zelf keybinds aan kan geven. Moet nog even uitzoeken wat het handigst is om hier in te stellen, mochten daar nog tips voor zijn dan hoor ik het graag.
In dit geval is het een nadeel dat ik links(handig!) ben en dus alle PS-shortcuts die ik tot nog toe met m'n linkerhand deed nu met rechts moet typen.

Het is waar wat er veel over Wacom beweerd wordt; de tablets zijn oké maar vooral de software van Wacom is subliem. Enorm veel instellingen en voor ieder wat wils.

@Pagefault, het uitknippen zou ik doen met de nieuwe 'Quick Selection Tool' en bijbehorende 'Refine Edge'. Zeer intelligent en stukken sneller dan brushes gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ik ben ook linkshandig en heb dus de pen in de linkerhand. Mijn rechterhand duwt te knoppen in op het tablet zelf of op het keyboard.

Bij welke versie van Photoshop is de quick selection tool ingevoerd? Ik heb een nog wat oudere versie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Vanaf CS 4 denk ik. Gebruik het inderdaad ook nadat ik de boel heb uitgeknipt. Perfect om grove randen smooth te maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Na veel lezen en nadenken toch maar voor een intuos4 wireless gegaan :) Ik ken mijzelf en zou op den duur de tekortkomingen van de bamboo zo vervelend gana vinden dat ik alsnog een intuos zou gan halen :P

Wil wat verder gaan met photoshop en een muis werkt gewoon voor geen meter, kan er helemaal geen goede selecties mee maken en schilderen is al helemaal vervelend. Zal er wel even aan moeten wennen denk ik, maar dat gold voor een muis ook heel lang geleden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Gisteren binnen gekregen, wat een apparaat zeg :D Medium (A5 formaat werkbare gebied) is perfect voor mijn 21". Ik geloof dat medium aangeraden wordt tot 24" schermen.

Hij past ookhet gebied aan aan de monitor, waardoor scrollen een stuk sneller gaat dan met de muis. Moet er nog een beetje aan wennen maar het lukt al aardig merk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juvani
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-02-2022
*snip*
Dit valt gewoon onder spam en werving

[ Voor 87% gewijzigd door RobIII op 23-10-2011 17:32 ]

Pagina: 1