Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Musicmasters
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
@Notna. Wat voor je huis heb je? Ik heb een huis uit 1978 met een grote kunststof serre eraan maar bij mij komt de temperatuur tot op heden niet beneden 18,5 graden. Isolatie misschien verbeteren?

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12:26
Gisteren kwam ik thuis, ketel in storing (code 5), huis koud. Ketel reset, ketel heeft tijdje gestookt, temperatuur is bereikt, ding moduleert terug, storing code 5. Heb nu minimum vermogen op 32% gezet totdat het ding wel goed is afgesteld, ding blijft nu tenminste draaien. Voor tapwater zal ik hetzelfde moeten doen, die gaat tijdens het douchen met waterbesparende douchekop uit omdat er soms wordt gemoduleerd naar 25%.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:02

Notna

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Where are you?

quote:
Musicmasters schreef op donderdag 20 november 2014 @ 08:58:
@Notna. Wat voor je huis heb je? Ik heb een huis uit 1978 met een grote kunststof serre eraan maar bij mij komt de temperatuur tot op heden niet beneden 18,5 graden. Isolatie misschien verbeteren?
Tussenwoning uit '64 hier, met kunststof Schco CT70 kozijnen met HR ++ (uG 1,1) beglazing en openslaande deuren achter. Geen spouwmuur isolatie (wel onder de ramen overigens die met de renovatie opgemetseld zijn ipv keraliet/rabat delen van hout) en geen vloer isolatie (hout).

De reden dat het naar 17.3 zakt is met name omdat ik het in de nacht moet ventileren (roosters) als een malle omdat het huis zo rete vochtig is (RV ~63%) . Ik kan er wel een ontvochtiger neer gaan zetten maar die zijn aardig aan de prijs voor het volume dat het moet kunnen behapstukken. En dus moeten de ventilatieroosters vol open.

Dat scheelt zeker een graad in afkoeling. Wat ook niet helpt is dat ik in een hofje woon waar de wind gewoon vol tegen de voorkant van het huis staat. Als die er niet staat kom ik amper onder de 19 in de nacht.

Overigens heb ik enorm veel gedaan al isolatie dus het is beter dan ooit. Vorig jaar heb ik 680 m verbruikt (November tot November) waarvan ~530 voor verwarming was. Dat is ruim de helft van wat het was toen ik deze woning betrok 5 jaar terug met enkel glas :X

Spouwmuurisolatie wil ik nog wel laten doen, maar vloer isolatie is amper te doen door mijzelf door de ruimte die ik gewoon niet heb. Het laten doen is te duur, iig op de korte termijn. Ik ga volgend jaar eens wat offertes aanvragen om te zien waar ik tegenaan kijk kwa kosten. Wellicht dat het alsnog te doen valt tegen die tijd.

Ik heb vooral baat bij winterzonnetjes omdat het huis vol op het zuiden staat. Als de zon dan doorbreekt krik ik het hier zo 4 graden omhoog, gratis en voor niets :+

Notna wijzigde deze reactie 20-11-2014 09:38 (37%)

TS van DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Musicmasters
  • Nu online
Als je zoveel vocht in je huis hebt zou ik toch eens in je kruipruimte kijken. Of de ventilatie in je spouwmuur eens bekijken. Moet toch ergens vandaan komen lijkt me?

Wat is jullie verbruik nu mannen hierop het forum per graaddag vanaf 1 november t/m 20 november? Ik zit nu op 0,24 m3 per graaddag. Is 28,7 procent minder dan vorig jaar. Totaal deze maand 63m3 dat is inclusief iedere dag een badvulling. Lijkt me wel netjes.

• Notna

Notna

Where are you?

quote:
Musicmasters schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:39:
Als je zoveel vocht in je huis hebt zou ik toch eens in je kruipruimte kijken. Of de ventilatie in je spouwmuur eens bekijken. Moet toch ergens vandaan komen lijkt me?

Wat is jullie verbruik nu mannen hierop het forum per graaddag vanaf 1 november t/m 20 november? Ik zit nu op 0,24 m3 per graaddag. Is 28,7 procent minder dan vorig jaar. Totaal deze maand 63m3 dat is inclusief iedere dag een badvulling. Lijkt me wel netjes.
Ow ik weet dat het uit de kruipruimte komt, daar is geen twijfel over. Alleen heb ik amper ruimte in de kruipruimte in mijn woonkamer; die van de gang is een stuk hoger. Er ligt in de gang (slecht) aangelegde grond folie en onder de woonkamer ligt er.... niets. Het is zeker nog een puntje om naar te kijken maar voor nu kan ik het financieel niet doen :)

Voor vraag 2:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Random/gas_verbruik_nov.png

En dit is met om de dag douchen en een badvulling, koken op gas.

Notna wijzigde deze reactie 20-11-2014 09:44 (3%)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 07:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
Musicmasters schreef op donderdag 20 november 2014 @ 08:58:
Ik hoor graag wat jij allemaal aan isolatie hebt gedaan. Ik heb een 2-onder-1-kap uit 1988 en als ik met dit weer overdag niet stook is het 15 graden in huis.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Musicmasters
  • Nu online
Ik heb 1 raam aan voorkant keuken, met dubbel glas, achterkant grote serre met ik schat 20 m2 dubbel glas, op mijn vloer ligt een massief houten parketvloer, onder huis zit geen kruipruimte, serre ligt op zuiden maar daar had gisteren met bewolking niks aan ivm zonnewarmte. Boven alle ramen, inclusief zolder ramen dubbelglas en afgelopen maart isolatie zolder met Rd4 waarde afgerond. Ik sluit om uiterlijk half zes alle gordijnen in huis, dus ook de slaapkamers.

@Notna: ik ben per dag ongeveer reeds 2m3 kwijt aan badderen/koken. 47m3 aan stoken met een woonkamer van 60m2 die vanaf 1700 uur op 20 graden gaat tot 22.30 uur. Ik heb overigens wel meer graaddagen dan jij :?

Musicmasters wijzigde deze reactie 20-11-2014 10:40 (3%)

• Notna

Notna

Where are you?

quote:
Musicmasters schreef op donderdag 20 november 2014 @ 10:37:
Ik heb 1 raam aan voorkant keuken, met dubbel glas, achterkant grote serre met ik schat 20 m2 dubbel glas, op mijn vloer ligt een massief houten parketvloer, onder huis zit geen kruipruimte, serre ligt op zuiden maar daar had gisteren met bewolking niks aan ivm zonnewarmte. Boven alle ramen, inclusief zolder ramen dubbelglas en afgelopen maart isolatie zolder met Rd4 waarde afgerond. Ik sluit om uiterlijk half zes alle gordijnen in huis, dus ook de slaapkamers.

@Notna: ik ben per dag ongeveer reeds 2m3 kwijt aan badderen/koken. 47m3 aan stoken met een woonkamer van 60m2 die vanaf 1700 uur op 20 graden gaat tot 22.30 uur. Ik heb overigens wel meer graaddagen dan jij :?
Het aantal gewogen graaddagen hangt af van je stookgrens. Die staat bij mij op 15 en het Etmaalgemiddelde binnentemperatuur op 18

Overigens is het niet hebben van een kruipruimte in deze in je voordeel denk ik. De mijn is zo slecht (lees niet) behandeld dat het enorm veel warmte verlies genereert. en optrekkend vocht in de buiten muren met schimmel (op 1 specifieke plek) op de binnenmuren. Dus het is zeker een verbeterpuntje hier ;)

Notna wijzigde deze reactie 20-11-2014 10:50 (14%)

• Musicmasters
  • Nu online
Dan maak je toch gewoon vanuit de buitenkant naar je kruipruimte 2 gaten met roosters. Een aan de voorkant, een aan de achterkant zodat je trek krijgt in je kruipruimte. Kruipruimte zal dan wel kouder worden maar stoken tegen vocht kost je meer denk ik. Tevens is zoveel vocht in je huis slecht voor je gezondheid.

• Notna

Notna

Where are you?

quote:
Musicmasters schreef op donderdag 20 november 2014 @ 12:30:
Dan maak je toch gewoon vanuit de buitenkant naar je kruipruimte 2 gaten met roosters. Een aan de voorkant, een aan de achterkant zodat je trek krijgt in je kruipruimte. Kruipruimte zal dan wel kouder worden maar stoken tegen vocht kost je meer denk ik. Tevens is zoveel vocht in je huis slecht voor je gezondheid.
Er zit afdoende ventilatie in de kruipruimte naar mijn idee. Het trekt iig als een malle als ik daaronder zit. Kan mij niet voorstellen dat ik meer zou moeten aanbrengen iig....

• Musicmasters
  • Nu online
Dan zou ik boven op zolder een (extra) pijpje plaatsen zodat je meer natuurlijke trek krijgt in je huis. Ik zou overigens dan nog maar niet de spouw isoleren want ook daar kan het probleem zitten.

Overigens stook je dan nog steeds heel weinig om je huis te verwarmen! Mooie getallen. ;)

NB: mijn instellingen stookgrens 15 graden, gemiddeld binnen 19,5 graden.

Musicmasters wijzigde deze reactie 20-11-2014 12:41 (30%)

• SpiceWorm
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20-11 14:52

SpiceWorm

Wil een passiefhuis

quote:
hesselbeertje schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:48:
De opvoerhoogte heeft niets te maken met de verdiepingen. Het geeft aan, hoe sterk de pomp 'drukt' om het water rond te krijgen.
Thanks 8)
quote:
Notna schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:43:
Ow ik weet dat het uit de kruipruimte komt, daar is geen twijfel over. Alleen heb ik amper ruimte in de kruipruimte in mijn woonkamer; die van de gang is een stuk hoger. Er ligt in de gang (slecht) aangelegde grond folie en onder de woonkamer ligt er.... niets. Het is zeker nog een puntje om naar te kijken maar voor nu kan ik het financieel niet doen :)
Ook geen ruimte voor enkel bodemfolie? Dat houd al veel vocht buiten, daarvoor hoef je niet compleet te isoleren. Tonzon kost 1,50 / m2. Ik denk dat je de bevestiging ook wel andersom kan doen, dus aan de onderkant vastnieten ipv aan de bovenkant (waar je de ruimte niet voor hebt)

Daarom winnen passiefhuizen

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:18
Bodemfolie is volgens mij prima zelf te doen, en is ook nog niet eens heel duur. En afhankelijk van hoe het er onder de vloer uitziet (oppervlakte, maar ook lastige buizen etc.) valt het qua tijd om te leggen ook wel mee.
Zie dit topic: Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Hier overigens 0,16m3 / graaddag van 1 t/m 19 november. Dat vertaalt zich naar zo'n 2,2m3 per dag om het hier 19-20 graden te houden + douchen (kost zo'n 0,5m3 per keer). 's Ochtends is het 17,5 hier. Koelt snel af.

Hoe bepaal ik de stookgrens op Mindergas.nl? Ik weet niet goed welke temperatuur ik daar moet invullen.
Is dat als de temperatuur daaronder komt, dat je dan de kachel aanzet? Dat zou dan 19 graden zijn bij mij?

ThinkPad wijzigde deze reactie 20-11-2014 13:09 (39%)

★ Nieuwste blogpost: CV-ketel temperaturen loggen met een Arduino, MySQL en Highcharts | Gas besparen | Elektriciteit besparen

• Appie Heijn
  • Laatst online: 09:59
quote:
Notna schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:17:
[...]
De reden dat het naar 17.3 zakt is met name omdat ik het in de nacht moet ventileren (roosters) als een malle omdat het huis zo rete vochtig is (RV ~63%) . Ik kan er wel een ontvochtiger neer gaan zetten maar die zijn aardig aan de prijs voor het volume dat het moet kunnen behapstukken. En dus moeten de ventilatieroosters vol open.
63% is maar een klein beetje aan de hoge kant, wanneer je 2 ramen tegen elkaar openzet of roosters en je laat het een 15 minuten doorwaaien net voor je op bed gaat, vervolgens weer dicht zou toch moeten werken of...? Ik heb vanochtend mijn ramen open gezet voor inregelen van de CV,
08:42=64% --> 09.12=58%,
vervolgens blijft de meter aangeven dat de luchtvochtigheid daalt tot 54%rond 13.00(ramen zijn al weer dicht).

Eindelijk de IR thermometer binnengekregen uit China, gisteren meteen aan de slag gegaan en vanochtend afgemaakt.

Gisteren gasverbruik: 9m3
Vandaag: 7,5m3 (en de dag is nog niet voorbij) :F

Paar dingen die mij opvielen, ik had de max aanvoer van 75 ingesteld. Het duurde uren voordat ik de 71 gr in beeld kreeg, hoger kwam die niet, de thermostaat vroeg wel 75.
Ik kon zien dat de ketel terug moduleerde op max dT.
Max dT bereikt is minder fel branden + pomp op 100%
Min dT bereikt is pomp minder snel tot aan minimum van 25%

Gisteren had ik ook al het idee dat hij er erg lang over deed om de 60gr te bereiken, de vraag van de thermostaat was er al lang(kun je ook op de ketel aflezen), ik vermoed dat het door de vloerverwarming komt, zodra de vloer tot 20-25 graden is afgekoeld, krijgt de ketel daar een redelijk grote dT voor de kiezen, aanvoer tot 45 graden gaat prima, daar blijft hij een behoorlijke tijd op hangen omdat ik vermoed dat het wel even gaat duren voordat de retour uit de vloerverwarming boven de 25 graden gaat komen. Immers 45 aanvoer en 25 retour is een dT van 20 graden dit is net over de max instellingen van de ketel.

Max dT is ingesteld op 18gr minimaal 10 gr(Atag Q-Solar), dit is de standaard instelling. Is dit vergelijkbaar met andere ketels?(24kW)

Ik heb op bijna alle radiatoren A-Exact ventielen, 2 opvallende zaken, ik heb in de woonkamer 3 radiatoren:
Radiator 1(dubbel) aardig geknepen, dT van 19gr(70 aanvoer)
Radiator 2(enkel) maximaal geknepen, dT van 16gr
*Radiator 3(dubbel) volledig open, dT van 19 graden

*(pas nadat de 2 "voorgangers" ingeregeld waren, dT was nog veel groter.
Is deze laatste radiator wellicht gedeeltelijk verstopt? Hij wordt wel volledig warm maar zit wel als laatste in de rij van 3 radiatoren. Op zich gaat het prima nu maar opvallend vond ik het wel. Aanvoer staat nu weer op 60 graden max en dT is overal ongeveer 15 graden.
Vloer dT ga ik morgen even naar kijken.

Appie Heijn wijzigde deze reactie 20-11-2014 13:53 (25%)

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; Vera 3 te koop; Atag Q-Solar Q25SC200N

• waldorf
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 15:28
@Notna, Je zegt dat je moet ventileren omdat het huis vochtig is, 63% RV.
Houd er wel rekening mee dat de RV in Nederland momenteel 74-93% is en 's-nachts is dat echt niet beter.
Hier in Arnhem was de RV volgens de buienradar afgelopen nacht (22:00-10:00 uur) tussen 96-100%.
De trek in je kruipruimte kan dan wel meer dan voldoende zijn, maar daar wordt het lijkt mij niet droger van.

• SpiceWorm
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20-11 14:52

SpiceWorm

Wil een passiefhuis

@waldorf
Ventileren heeft altijd nut om je vochtpercentage omlaag te halen. Warme lucht kan veel meer vocht vasthouden. Bijvoorbeeld als het buiten regent (RV=100) en het is 15 graden en je hebt het binnen 20 graden dan kan de buitenlucht opgewarmd tot 20 graden opeens twee keer zoveel water opnemen (zoiets) en is de RV dus opeens 50%.
Ik kan even geen goed grafiekje vinden waar je dit eenvoudig uit kan aflezen.

Daarom winnen passiefhuizen

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:44

Oxellaar

Een halvering in rv van 15 naar 20 graden is erg aan de ruime kant hoor.
Lucht van 15 graden @ 100% rv verwarmen naar 20 graden geeft een rv van 75%.
Als dus de binnenconditie lager dan 75% rv is, voeg je allen maar vocht toe tijdens ventileren.
Even afhankelijk van de hoeveelheid ventilatie lucht natuurlijk, maar drogen zal erg moeilijk zijn.
Maar ventileren doe je voor meer dan alleen vocht af te voeren, buitenlucht is meestal schoner dan binnenlucht.

Oktober en november zijn vreselijk vochtige maanden. Een rv binnenshuis van 63% bij 20 graden in deze maanden is niets mis mee.

Grafiekje

Oxellaar wijzigde deze reactie 20-11-2014 15:11 (21%)

Systeemspec

• Musicmasters
  • Nu online
Ik meet het niet maar ik heb waterbakjes aan mijn radiatoren hangen omdat het anders te droog wordt in huis. Mijn meet referentie is mijn huid. Die wordt zonder die bakjes zo droog anders dat echt de schilfers eraan komen en pijn gaat doen. _O- Ik lach erom maar het is echt geen geintje.

• _JGC_
quote:
Musicmasters schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:32:
Ik meet het niet maar ik heb waterbakjes aan mijn radiatoren hangen omdat het anders te droog wordt in huis. Mijn meet referentie is mijn huid. Die wordt zonder die bakjes zo droog anders dat echt de schilfers eraan komen en pijn gaat doen. _O- Ik lach erom maar het is echt geen geintje.
Die bakjes kan je net zogoed wegslopen, hebben zo goed als geen effect.

Ik heb in de winter als het goed koud is en de kachel flink brandt jouw problemen ook wel, luchtvochtigheid is dan beneden de 40%. Daarbij krijg ik problemen met statische elektriciteit, gaan mijn contactlenzen merkbaar minder comfortabel zitten en krijg ik geirriteerde luchtwegen. Als ik vervolgens anderhalve liter water in een fluitketel gooi en compleet leegkook op een gaspit (waarbij het verbrande gas dus ook nog vocht toevoegt aan de lucht) mag ik blij zijn als de vochtigheid stijgt naar 55%.

Hoeveel invloed denk je dat je bakjes met een paar honderd ml water erin hebben op de luchtvochtigheid? Het duurt sowieso al enkele weken voordat zo'n bakje is leeggedampt.

• guapper
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21-11 22:59
Als die verdampingsbakjes aan de radiator een merkbaar/meetbaar verschil maken, dan heb je pas echt een ongezond binnenklimaat (qua ventilatie).

• Musicmasters
  • Nu online
Heb ik....beneden is destijds door vorige eigenaar een serre gezet zonder enig ventilatierooster. Het duurt overigens geen weken voordat die bakjes leeg zijn. Laat ze lekker hangen.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 10:28
Maar je hebt hier luchtbevochtigers voor, als dit echt een probleem is.

• Musicmasters
  • Nu online
Klopt die bakjes! :+ Vul ze tijdens het echte stookseizoen eens in de week en heb er 4 hangen.

• guapper
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21-11 22:59
Ik denk dat het probleem hierbij is dat je niet inziet hoeveel lucht er geventileerd wordt.

Bij een nieuwbouw woning is dat 0,9 liter per seconde per m2 (verblijfsruimte). Bij een woonkamer van 40m2 is dat dus dus bijna 130.000 liter of 130m3 ieder uur. Dat is 3.110.400 liter of 3.100m3 per dag! In je woonkamertje..

Wat denk je dat het effect van 4 bevochtigers dan is?
Hang er gerust nog 4 bij, en het is nog steeds verwaarloosbaar lijkt me.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 14:38

AUijtdehaag

3430 Wp PV ipv 2940 Wp

Ik was deze volgens mij nog niet tegengekomen hier?
http://www.installatie.nl/nieuws/id1552-slim-ventiel-regelt-radiator-zlf-in.html

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 20-11-2014 18:34 (19%)

Bekijk mijn zonne stroom opbrengst op: PVOutput Powered by Youless.

• Notna

Notna

Where are you?

Ziet er goed uit! Ben benieuwd naar de prijzen :)

• _JGC_
Is dat niet gewoon hetzelfde als de A-exact?

Overigens vanavond ketel zelf onderhanden genomen, schroef heel klein beetje verder opengedraaid, ketel heeft kwartier gedraaid met afwisselend laaglast, hooglast, laaglast, uit en weer laaglast, zowel met warme als afgekoelde wisselaar, lijkt nu goed te draaien. Binnenkort toch maar iemand laten komen voor precieze afstelling binnen specs, ding draait nu tenminste zonder storingen en knallen of resonantie, ook op standaard laagvermogen.

Achteraf snap ik wel waarom die installateur het niet werkend kreeg, als een heel klein beetje naar rechts draaien het verschil maakt tussen storing of draaien, dan is het ook niet moeilijk om te bedenken waarom als een dolle draaien aan een schroefje niet werkt.

• Appie Heijn
Dit zijn volgens mij gewoon de A-Exact ventielen welke ik heb en z'n Danfoss conculega. De kop van het artikel wekt de illusie op dat het ventiel zichzelf inregelt, voorzover ik kan zien is dit niet zo, de debietregeling is automatisch na handmatig afstellen van het gewenste debiet. De handleiding hierbij is een leidraad maar met een grote diversiteit in radiatoren ben je toch aangewezen op je thermometer met het inregelen. De automatische debietregeling zorgt ervoor dat het niet uit maakt hoeveel radiatoren er open of dicht staan, het debiet blijft hetzelfde. Best handig als je bijvoorbeeld tijdgestuurde radiatorknoppen gebruikt(heb ik voor slaapkamer baby en badkamer).

Zie mijn post hierboven voor meer info
Appie Heijn in "Gas besparen door middel van CV tuning"
PS nog iemand die wat kan roepen over mijn inregeldagje? De post is een beetje ondergesneeuwd onder de waterbakjes :9~

• bramv82
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:17
Kan iemand mij wat uitleg geven over hoe de verdeler voor de vloerverwarming precies werkt? De vloerverwarming werkt als bijverwarming...

Waarvoor is bijvoorbeeld die knop rechts naast de pomp en wat is een goede stand hiervoor?
Waar gaat het water de vloer in? In die blauwe slangen links? Of die rode rechts?

http://i.imgur.com/t15ppsg.jpg

• dikkiejan
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 15:48

dikkiejan

2805Wp

Nota schreef;

Hoe bepaal ik de stookgrens op Mindergas.nl? Ik weet niet goed welke temperatuur ik daar moet invullen.
Is dat als de temperatuur daaronder komt, dat je dan de kachel aanzet? Dat zou dan 19 graden zijn bij mij?
[/quote]

Ik heb hem op 17 graden staan, mijn inziens is het de gem. dag temp. buiten.
Dus 10.5 overdag en 6.5 ´s nachts, bij deze temperaturen koelt mijn huis zover af dat ik moet stoken!
Ik heb mijn binnentemperatuur op mindergas op 18 staan.

0,18 m3/graaddag 1-11 tot 19-11 2013

0,11 m3/graaddag 1-11 tot 19-11 2013

still learning!

• Musicmasters
  • Nu online
Ik snap werkelijk niet hoe jullie aan zulke lage cijfers komen? Zit het in het feit dat ik een wellicht groter woonoppervlak heb met 60m2 woonkamer? Ik was al blij met 0,23 ....

Vanavond stookt alleen de houtkachel .... zal jullie krijgen! :+

Musicmasters wijzigde deze reactie 20-11-2014 21:06 (24%)

• dikkiejan

dikkiejan

2805Wp

@ musicmasters,

Ik heb een open keuken en woonkamer van samen 50m2, ik stook niet hoger dan 18,5 doordeweeks en 19/19,5 in het weekend. Tussenwoning uit 2003.

Prognose mindergas 458 m3 gas 8)

still learning!

• Musicmasters
  • Nu online
AAAAAAAAAAAH kou kleumen dus? >:)

Dat ga ik niet doen. Gewoon in de avond cv op 20 tot 22.30 uur, als we het echt koud hebben incidenteel naar 21 graden.

Met houtkachel nu 21 graden straalwarmte in de kamer, zaaaaaalig!

Ik respecteer je keuze maar ik en zeker mijn vrouw gaan niet zitten rillen in de kamer. :N

• Bart_WRX
  • Laatst online: 21-11 22:54
Hier nog 1 die niet gaat rillen:

's nachts 19,5 en tijdens thuis zijn 21 graden.

Momenteel in november tot nu toe op 0,80 m3/graaddag.

Ja ik weet het. Isolatie wordt in de komende jaren over het algemeen aangepakt.
Spouwmuurisolatie, achterdeur vernieuwen, dakkapel verniewen en isolatie zolder over het algemeen beter aanbrengen.
Rest van de kozijnen is HR++

• Oxellaar

Oxellaar

quote:
_JGC_ schreef op donderdag 20 november 2014 @ 19:08:
Is dat niet gewoon hetzelfde als de A-exact?
Klopt, maar dat staat ook in het stukje geschreven, IMI Hydronic = Heimeier ;)
quote:
Achteraf snap ik wel waarom die installateur het niet werkend kreeg, als een heel klein beetje naar rechts draaien het verschil maakt tussen storing of draaien, dan is het ook niet moeilijk om te bedenken waarom als een dolle draaien aan een schroefje niet werkt.
Gas/lucht verhouding afstellen is idd millimeterwerk. Let wel op, dat hij nu niet in storing valt zegt nog niets over een juiste afstelling. Snel even laten controleren.
Weet je trouwens of de monteur de afstelling deed terwijl het toestel op laaglast brandde? Anders gaat het sowieso niet goed.

quote:
Appie Heijn schreef op donderdag 20 november 2014 @ 13:26:

Gisteren gasverbruik: 9m3
Vandaag: 7,5m3 (en de dag is nog niet voorbij) :F
Een redelijk verbruik al voor deze tijd van het jaar. Ik heb gisteren 2.4m3 verstookt.
Thermostaat van 6.00 tot 17.00 op 19.5 graad en drie man heeft gedoucht, n vrouw, n smurf en ik ;)
Na 17.00 de houtkachel aan, lekker naar de 22 a 23 graden 8)
quote:
Max dT is ingesteld op 18gr minimaal 10 gr(Atag Q-Solar), dit is de standaard instelling. Is dit vergelijkbaar met andere ketels?(24kW)
DeltaT staat helemaal los van het vermogen van de ketel. Maar deze settings zijn wel normaal.
quote:
Ik heb op bijna alle radiatoren A-Exact ventielen, 2 opvallende zaken, ik heb in de woonkamer 3 radiatoren:
Radiator 1(dubbel) aardig geknepen, dT van 19gr(70 aanvoer)
Radiator 2(enkel) maximaal geknepen, dT van 16gr
*Radiator 3(dubbel) volledig open, dT van 19 graden
Je opgave van de radiatoren zegt mij niet veel, dubbel of enkel maakt niets uit, het gaat om het vermogen van de radiator. Weet je het vermogen en hoe heb je de instelling van de kraan berekend of bedacht?
Je moet hiervoor het vermogen van de radiator weten, of bij zware overcapaciteit het gewenste vermogen voor de ruimte.
Als je het vermogen en je gewenste deltaT weet, dan kun je in de tabel de juiste stand(1t/m15) aflezen en die instellen.

Systeemspec

• Oxellaar

Oxellaar

quote:
bramv82 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 19:36:
Kan iemand mij wat uitleg geven over hoe de verdeler voor de vloerverwarming precies werkt? De vloerverwarming werkt als bijverwarming...

Waarvoor is bijvoorbeeld die knop rechts naast de pomp en wat is een goede stand hiervoor?
Waar gaat het water de vloer in? In die blauwe slangen links? Of die rode rechts?

[afbeelding]
Die rode verdeler is van de vloerverwarming met twee groepen, die rechtse is van de radiatoren, rode slangen aanvoer, blauwe slangen retour.
Met de thermostaatknop kun je de mengwatertemperatuur van je vloer instellen en de pomp zorgt (alleen) voor circulatie over het vloersysteem.
Het mengwater bestaat uit heet water vanaf je cv ketel en kouder water uit de retour van je vloer.

Het witte kastje bovenop de verdeler is de maximaal thermostaat, deze beveiligt de vloer tegen te hoge temperaturen, bijv als je mengkraan defect is.
Het zwarte kastje is de pompschakeling, deze schakelt de pomp in of uit, afhankelijk van de aanvoertemperatuur bij de sensor.

Die witte knop naast de pomp is van je AVDO of bypass. De werking daarvan is gisteren al voorbij gekomen, even de zoekfunctie gebruiken.
quote:
dikkiejan schreef op donderdag 20 november 2014 @ 19:37:

Ik heb hem op 17 graden staan, mijn inziens is het de gem. dag temp. buiten.
Dus 10.5 overdag en 6.5 ´s nachts, bij deze temperaturen koelt mijn huis zover af dat ik moet stoken!
Ik heb mijn binnentemperatuur op mindergas op 18 staan.
uhm...is 17 het gemiddelde van 10.5 + 6.5, volgens mij is dat het totaal ;) 8.5 is het gemiddelde

Systeemspec

• Musicmasters
  • Nu online
quote:
Bart_WRX schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:29:
Hier nog 1 die niet gaat rillen:

's nachts 19,5 en tijdens thuis zijn 21 graden.

Momenteel in november tot nu toe op 0,80 m3/graaddag.

Ja ik weet het. Isolatie wordt in de komende jaren over het algemeen aangepakt.
Spouwmuurisolatie, achterdeur vernieuwen, dakkapel verniewen en isolatie zolder over het algemeen beter aanbrengen.
Rest van de kozijnen is HR++
En 's-nachts gewoon op 15 graden zetten lijkt me. Onder de dekens warm genoeg en zo weer warm gestookt. Je gaat als je slaapt toch niet stoken? Pure verspilling.

• Bart_WRX
quote:
Musicmasters schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:57:
[...]

En 's-nachts gewoon op 15 graden zetten lijkt me. Onder de dekens warm genoeg en zo weer warm gestookt. Je gaat als je slaapt toch niet stoken? Pure verspilling.
Dit ivm met vloerverwarming als hoofdverwarming.

• Musicmasters
  • Nu online
Misschien kan je dit eens proberen om van 19 graden in de ochtend pas om een uur of vijf in de middag naar 20 te gaan en vanaf een uur of acht in de avond als je in de bank ploft naar 21 te gaan. Het is een feit dat je naarmate de dag vordert en moe wordt en minder lichamelijk actief je meer behoefte krijgt aan warmte. Het is misschien wennen maar absoluut geen kou kleumen. En scheelt je veel gas.

• YBJ
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11:01
18,5-19,5C, brrrr... Erg koud, moet er niet aan denken! Zo laag daalt de temp 's nachts niet eens in mijn huis, maar mooi dat ie overdag naar 20,5 en in de avond naar 21C gaat met deze buitentemperaturen.
Tis voor mij geen wedstrijd, maar een optimale balans vinden tussen comfort, verbruik en een tevreden blik van de huisgenoten ;).
Maar ieder heeft zijn eigen motivaties.

• dikkiejan

dikkiejan

2805Wp

quote:
[...]

uhm...is 17 het gemiddelde van 10.5 + 6.5, volgens mij is dat het totaal ;) 8.5 is het gemiddelde
8)7 oeps

still learning!

• yhk123
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21-11 23:22
Zit op 1070 kuub p/jaar in mn eentje 50 m2 :( maar nu ik radiator vervangde (oppervlakvergroting,doorroesting) kwam er een constante dikke drab uit, veel van de radiatoren zijn ook met geen mogelijkheid warm te krijgen dus ik vermoed dat dit door hele systeem is want drab komt ook uit cv tappunt... iemand enig idee wat het is en hoe het eruit te krijgen...

Ziet er hetzelfde uit als water wat uit filter van je wasmachine komt...

• Aimeee
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 15:58
Ik vind 18,5 a 19 ook echt te koud. Hier als we thuis zijn lekker op 20 of 20,5 verder laat ik hem niet verder zakken dan 18 gr
Verbuik nov 0,20 m3/ graaddag

• Notna

Notna

Where are you?

quote:
YBJ schreef op donderdag 20 november 2014 @ 22:09:
18,5-19,5C, brrrr... Erg koud, moet er niet aan denken! Zo laag daalt de temp 's nachts niet eens in mijn huis, maar mooi dat ie overdag naar 20,5 en in de avond naar 21C gaat met deze buitentemperaturen.
Tis voor mij geen wedstrijd, maar een optimale balans vinden tussen comfort, verbruik en een tevreden blik van de huisgenoten ;).
Maar ieder heeft zijn eigen motivaties.
Haha 21. Ik draag met 6 graden buiten nog steeds een t-shirt als ik naar buiten ga :P. Binnen ook overigens met 18.5/19. Het is idd maar net wat je wilt alleen vraag ik mij altijd af als je nu al naar 21 stookt, wat je dan doet als het echt goed koud wordt buiten... Want ik gok zo maar dat 21 dan niet toereikend is....

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21-11 13:36

G_M_C

Nu weg ....

Een korte vraag: Heeft het bij het aanschaffen van een nieuwe keter werkelijk zin om een ketel te kopen waarin een (modulerende)pomp klasse A zit, ten opzichte van een ketel waarin die pomp niet zit (Bv Tzerra / Tzerra plus) ?

• Bart_WRX
Een klein beetje offtopic,

Wat is de makkelijkste manier om temperatuur te loggen voor bv 1 nacht? Ik wil zo af en toe wel eens kijken hoe snel het werkelijk afkoelt nu het buiten ook wat kouder begint te worden.

Is er niet gewoon iets wat ik op de pc kan aansluiten, en 's morgens een Excel bestand open waar alles in opgeslagen is? Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

• _JGC_
quote:
Oxellaar schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:30:
Gas/lucht verhouding afstellen is idd millimeterwerk. Let wel op, dat hij nu niet in storing valt zegt nog niets over een juiste afstelling. Snel even laten controleren.
Weet je trouwens of de monteur de afstelling deed terwijl het toestel op laaglast brandde? Anders gaat het sowieso niet goed.
Druk is gemeten met dat ouderwetse ding van hem, hij had een boekje mee met ketels en drukinstellingen, mijn ketel stond er niet op, opmerking van hem was "is volgens mij hetzelfde als de HR22". Toevallig komen de waarden voor de HR22 en HRE 28/24 volgens de handleidingen overeen (-5Pa, -10Pa min, 0Pa max) maar zijn boekje (heeft ie laten liggen) gaat maar tot de HR 220 HRW met positieve druk tussen 2.3 en 8.5 ipv negatieve druk (kan ook fout in de tabel zijn, eenheid is ook mbar), CO2 percentage in zijn tabel klopt ook niet met mijn ketel, maar zover is ie niet gekomen (hij had geen rookgasmeter mee ondanks dat ik daarom gevraagd had).

Hij heeft in principe eerst gemeten terwijl ketel op deellast (thermostaat) en vollast (kraan open) brandde, toen ik hem wees op het laaglast testprogramma had de ketel geen zin om te blijven branden daarmee en ging hij vervolgens als een dolle aan die schroef draaien terwijl de ketel steeds opnieuw inschakelde, in laaglast ging en met een luide brom weer uitviel.

In principe staat de ketel nu afgesteld op laagst mogelijke hoeveelheid gas zonder dat de ketel in storing gaat. Kan zijn dat schroef zelfs nog verder open moet, maar kan ook zijn dat ie nu net iets te ver staat, daarvoor komt mijn zwager binnenkort om CO2 percentage te meten.

• Appie Heijn
quote:
Oxellaar schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:30:
[...]
Een redelijk verbruik al voor deze tijd van het jaar. Ik heb gisteren 2.4m3 verstookt.
Thermostaat van 6.00 tot 17.00 op 19.5 graad en drie man heeft gedoucht, n vrouw, n smurf en ik ;)
Na 17.00 de houtkachel aan, lekker naar de 22 a 23 graden 8)

[...]
DeltaT staat helemaal los van het vermogen van de ketel. Maar deze settings zijn wel normaal.

[...]

Je opgave van de radiatoren zegt mij niet veel, dubbel of enkel maakt niets uit, het gaat om het vermogen van de radiator. Weet je het vermogen en hoe heb je de instelling van de kraan berekend of bedacht?
Je moet hiervoor het vermogen van de radiator weten, of bij zware overcapaciteit het gewenste vermogen voor de ruimte.
Als je het vermogen en je gewenste deltaT weet, dan kun je in de tabel de juiste stand(1t/m15) aflezen en die instellen.
Verbruik was tijdens inregelen(gisteren en vandaag) CV ;) gelukkig niet standaard, ik zit op 3-4m3 per dag. Vandaag kom ik uit op 9,25m3 :X snel weer vergeten en ben erg benieuwd naar morgen.

Huh? Ik heb altijd begrepen dat een brander moduleert op dT, of denk ik nou verkeerd?
Wanneer de thermostaat 60 graden vraagt, de installatie is nog volledig koud dus je krijgt een aantal minuten +/-15 graden uit de retour in de ketel, dan zal de ketel toch niet 60 graden op de aanvoer leveren?

Maar zal mijn ketel met de huidige instellingen 15+18(=max dT)=33gr op de aanvoer gooien? Gaat de retour na een aantal minuten verwarmen met 5 graden omhoog(=20gr) dan zal de aanvoer ook met 5 graden verhoogt worden naar 38gr of ben ik nou helemaal van mijn padje?

De radiatoren zijn:
1. 2261W; 2450x300 T22
2. 838W; 1600x300 T11
3. 2318W; 1600x500 T22

Een behoorlijk verschil in vermogen dus, met de huidige instellingen(A-Exact) krijg ik ongeveer op alle 3 radiatoren een dT van 19 graden bij 70 aanvoer, is dit goed of kan het nog beter?

Appie Heijn wijzigde deze reactie 20-11-2014 23:04 (12%)

• Appie Heijn
delete

Appie Heijn wijzigde deze reactie 20-11-2014 23:02 (98%)

• Oxellaar

Oxellaar

quote:
Ja het heeft zeker zin. Een gemiddelde conventionele pomp gebruikt 35 tot 95 watt
Een A label gebruikt meestal tussen de 3 en 40 watt.
Jammer dat sommige merken nog keuze hebben voor wel of geen A label pomp.
Je verdient het zeker terug, dus waarom nog keuze?
Puur en alleen om een lagere ketelprijs te krijgen dan de concurrentie, meer niet.
quote:
Appie Heijn schreef op donderdag 20 november 2014 @ 22:58:
[...]

Huh? Ik heb altijd begrepen dat een brander moduleert op dT, of denk ik nou verkeerd?
Wanneer de thermostaat 60 graden vraagt, de installatie is nog volledig koud dus je krijgt een aantal minuten +/-15 graden uit de retour in de ketel, dan zal de ketel toch niet 60 graden op de aanvoer leveren?
In je vraag leek het alsof je het maximale vermogen bedoelde, 24kW. Het maximale vermogen heeft niets met deltaT te maken.
Maar zeker moduleert het vermogen op deltaT.
Die 60 van de thermostaat zal een target zijn. 60/15 vind je ketel niet fijn en betekent slechte doorstroming. Je zou zeker een storing krijgen.
quote:
Maar zal mijn ketel met de huidige instellingen 15+18(=max dT)=33gr op de aanvoer gooien? Gaat de retour na een aantal minuten verwarmen met 5 graden omhoog(=20gr) dan zal de aanvoer ook met 5 graden verhoogt worden naar 38gr of ben ik nou helemaal van mijn padje?
Heb zeer weinig ervaring met Atag ketels. Kan je niet echt verder helpen met deze info.
Volgens mij heeft eric-pvt zo'n ketel en kan hem dromen.
quote:
De radiatoren zijn:
1. 2261W; 2450x300 T22
2. 838W; 1600x300 T11
3. 2318W; 1600x500 T22

Een behoorlijk verschil in vermogen dus, met de huidige instellingen(A-Exact) krijg ik ongeveer op alle 3 radiatoren een dT van 19 graden bij 70 aanvoer, is dit goed of kan het nog beter?
70 aanvoer met 19 deltaT is perfect.
Meer dan 20K verschil betekent een te lage doorstroming.
Weet dat het niet makkelijk zal zijn, maar probeer die 70 naar beneden te krijgen

Nog even in het algemeen:

Inregelen doe je in eerste instantie om balans te krijgen, juiste verdeling dus, niet voor de juiste deltaT.
Krijg je de ruimte goed op temperatuur, dan kun je ook op deltaT gaan inregelen.

Oxellaar wijzigde deze reactie 21-11-2014 06:50 (5%)

Systeemspec

• ThinkPad
quote:
Bart_WRX schreef op donderdag 20 november 2014 @ 22:43:
Een klein beetje offtopic,

Wat is de makkelijkste manier om temperatuur te loggen voor bv 1 nacht? Ik wil zo af en toe wel eens kijken hoe snel het werkelijk afkoelt nu het buiten ook wat kouder begint te worden.

Is er niet gewoon iets wat ik op de pc kan aansluiten, en 's morgens een Excel bestand open waar alles in opgeslagen is? Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
Je kunt zelf iets maken met een Arduino, die de data wegschrijft naar een MySQL database op je NAS (zie mijn blog). Maar volgens mij heb je ook temperatuurlogger USB sticks, kun je volgens mij vrij goedkoop op eBay kopen. Geen idee hoe goed dat werkt, maar misschien interessant om eens te bekijken.

★ Nieuwste blogpost: CV-ketel temperaturen loggen met een Arduino, MySQL en Highcharts | Gas besparen | Elektriciteit besparen

• Musicmasters
  • Nu online
quote:
Notna schreef op donderdag 20 november 2014 @ 22:29:
[...]

Haha 21. Ik draag met 6 graden buiten nog steeds een t-shirt als ik naar buiten ga :P. Binnen ook overigens met 18.5/19. Het is idd maar net wat je wilt alleen vraag ik mij altijd af als je nu al naar 21 stookt, wat je dan doet als het echt goed koud wordt buiten... Want ik gok zo maar dat 21 dan niet toereikend is....
Volgens mij heb jij een druk probleem.....alleen niet in je CV maar in je bloedbaan, hoge bloeddruk! Volgens mij bezuinig je niet alleen op gas maar ook op je doktersrekening :) Als je binnen nu 21 lekker vindt is dat toch ook lekker bij -10 buiten? Blijft gelijk. Is overigens een hele normale binnentemperatuur voor de avonduren als je stil zit vind ik. Denk dat we deze discussie maar moeten stoppen want daar komen we nooit uit.

• ThinkPad
Verschil is natuurlijk wel groter:
  • Van 15 graden buiten naar 21 graden binnen is +6 graden verschil
  • Van -5 buiten naar 21 binnen is +26 graden verschil.
Als je de hele dag buiten bent geweest dan kan 19 graden ook al warm genoeg zijn in de winter denk ik. Pas als je langere tijd stil zit ga je de thermostaat misschien hoger willen zetten. Net als wanneer je in de winter je koude handen onder de kraan houdt als je van buiten komt. Het water wat in de zomer koel aanvoelde kan dan ineens bijna heet aanvoelen :p

En klopt wel wat je zegt hoor, hier zijn we ook 'rustig' begonnen, en niet gelijk toen het fris werd de boel naar 21 slingeren. Even naar 19 om de kou eraf te halen is dan voldoende. Anders heb je idd geen marge meer als het echt koud is buiten.

Ik merk dat ook duidelijk in de woning van m'n ouders, daar springt de klokthermostaat overdag naar 21 graden. Op een gegeven moment raak je daaraan gewend, en slinger je het ding al naar 21,5 / 22 graden als je het 's avonds koud hebt. Ik heb het dan ook altijd loeiwarm als ik daar ben :X En zodra je aan het klussen bent ofzo dan breekt het zweet je al uit.

ThinkPad wijzigde deze reactie 21-11-2014 08:53 (19%)

• bramv82
  • Registratie: oktober 2010
quote:
Oxellaar schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:56:
[...]

Die rode verdeler is van de vloerverwarming met twee groepen, die rechtse is van de radiatoren, rode slangen aanvoer, blauwe slangen retour.
Met de thermostaatknop kun je de mengwatertemperatuur van je vloer instellen en de pomp zorgt (alleen) voor circulatie over het vloersysteem.
Het mengwater bestaat uit heet water vanaf je cv ketel en kouder water uit de retour van je vloer.

Het witte kastje bovenop de verdeler is de maximaal thermostaat, deze beveiligt de vloer tegen te hoge temperaturen, bijv als je mengkraan defect is.
Het zwarte kastje is de pompschakeling, deze schakelt de pomp in of uit, afhankelijk van de aanvoertemperatuur bij de sensor.

Die witte knop naast de pomp is van je AVDO of bypass. De werking daarvan is gisteren al voorbij gekomen, even de zoekfunctie gebruiken.
Die AVDO of bypass staat dus f open, f dicht? Dus bij een bepaalde instelling zal de AVDO open gaan als het drukverschil te hoog wordt?

Met andere woorden: Ik heb in de huiskamer 2 radiatoren waarvan de thermostaatkraan altijd volledig open staat, dus ik kan de AVDO klep volledig dicht draaien omdat deze toch nooit open hoeft te gaan?

• Mr.Viper
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 21:54

Mr.Viper

Tja... iets met Vipers

Na het volgen van dit topic voor een aantal maanden en nu het echt winter gaat worden en binnenkort ook de jaarafrekening weer op de mat valt wil ik toch graag gebruik maken van jullie ervaring.
Daarom eerst een situatieschets van onze woning en daarna natuurlijk een aantal vragen.

Sinds december 2012 wonen we in onze nieuwbouw woning en ook sinds die tijd houd ik de meterstanden bij op mindergas.nl. Tot nu toe heb ik al de volgende dingen gedaan om het gasverbruik te verlagen en het comfort te verhogen:
- Honeywell Round On/Off vervangen door Honeywell Chronotherm Vision Modulation.
- Tercal 11E pompschakelaar genstalleerd voor vv-pomp.
- Aanvoertemperaturen verlaagd voor ww en cv, ww heeft vrouwlief wat meer problemen mee dus ik probeer er geleidelijk wat graden af te snoepen.

Het gasverbruik is ten opzichte van het eerste jaar flink verlaagd maar dit komt naar mijn idee door de zeer zachte winter, wij hebben zelfs geen sneeuw gehad, als ook doordat ons huis nu veel minder vochtig is.
Verbruik tot nu toe is als volgt:
05-12-2012/04-12-2013
1.035,51 m3
0,22 m3/graaddag

05-12-2013/19-11-2014
620,36 m3 (de prognose van mindergas.nl is 673 m3)
0,15 m3/graaddag

Huidige situatie:
Beganegrond
- ca 50m2 vloerverwarming als hoofdverwarming ??? Watt.
- aanvoer max 45 min 32 graden word geregeld door middel van pompschakelaar die bij 32 graden aanvoer inschakeld.
- retour max 32 graden gemeten met IR-thermometer tijdens een lange stooksessie.
1e verdieping
- slaapkamer 1 - radiator van 2194 Watt met voetventiel en normale radiatorkraan.
- slaapkamer 2 - radiator van 1489 Watt met voetventiel en normale radiatorkraan.
- slaapkamer 3 - radiator van 1064 Watt met voetventiel en normale radiatorkraan.
- badkamer - radiator van 925 Watt met voetventiel en thermostaatkraan (designmodel voor handdoeken).
2e verdieping (zolder)
- radiator radiator van 758 Watt met voetventiel en normale radiatorkraan.
- moet ik nog aansluiten, dit was de oude badkamer radiator.

CV-installatie
Intergas HRE 36/30
- WW temp 65 graden (was 80 graden)
- CV temp 70 graden (was 90 graden)
Honeywell Chronotherm Vision Modulation

Ik heb voor mijzelf een todo-list gemaakt van dingen die ik nog kan doen om het nog iets beter in te regelen, maar daar heb ik nog wat vragen over welke jullie kunnen beantwoorden hoop ik:
- Als eerste het waterzijdig inregelen van alle radiatoren, dit met alle kranen helemaal open en later dichtdraaien tot gewenste stand.
- Als tweede het waterzijdig inregelen van de vloerverwarming? Ik heb het idee dat het retourwater van alle loops verschilt, dit komt denk ik door de lengte van de loops.
- Door het luchten van de slaapkamers daalt daar de temperatuur veel sneller dan in de woonkamer waar de thermostaat hangt, daardoor is het op de slaapkamers soms maar een graad of 15 en met een zoontje van 1.5 jaar die daar slaapt is dat niet de beste situatie.
Een mogelijke oplossing is natuurlijk een Honeywell Evohome-systeem maar dat is me eigenlijk wat te prijzig voor 1 of 2 slaapkamers. Dus waar moet ik op letten bij aanschaf van thermostaatkranen voor de slaapkamers i.c.m. de aanwezige voetventielen?
- Als laatste het installeren van de radiator op zolder, wat ik eigenlijk tegelijk met de thermostaatkranen wil doen, hierna veranderd het CV-circuit en moet ik opnieuw waterzijdig inregelen lijkt me.

Alle overige tips zijn natuurlijk ook welkom ;)

|| System Specs ||

• Appie Heijn
quote:
Oxellaar schreef op donderdag 20 november 2014 @ 23:24:
[...]
In je vraag leek het alsof je het maximale vermogen bedoelde, 24kW. Het maximale vermogen heeft niets met deltaT te maken.
Maar zeker moduleert het vermogen op deltaT.
Die 60 van de thermostaat zal een target zijn. 60/15 vind je ketel niet fijn en betekent slechte doorstroming. Je zou zeker een storing krijgen.

[...]
Heb zeer weinig ervaring met Atag ketels. Kan je niet echt verder helpen met deze info.
Volgens mij heeft eric-pvt zo'n ketel en kan hem dromen.

[...]

70 aanvoer met 19 deltaT is perfect.
Meer dan 20K verschil betekent een te lage doorstroming.
Weet dat het niet makkelijk zal zijn, maar probeer die 70 naar beneden te krijgen

Nog even in het algemeen:

Inregelen doe je in eerste instantie om balans te krijgen, juiste verdeling dus, niet voor de juiste deltaT.
Krijg je de ruimte goed op temperatuur, dan kun je ook op deltaT gaan inregelen.
Ja precies dit is wat ik bedoel. Eigenlijk bedoelde ik te vragen waarom het zolang duurt voordat de retour omhoog gaat en daarmee de aanvoer. Ik vermoed dat de vloerverwarming hier de reden van is. Geen probleem verder, 50gr aanvoer met een retour van 35-40 wordt redelijk snel bereikt, volgens mij zit je dan best goed in z'n HR gebied. Daarbij krijg ik het met 50 graden aanvoer prima warm, ook tijdens koude dagen.
Nu met het inregelen viel het mij alleen op, aanvoer liep maar heel langzaam op terwijl de vraag er al lang was.

Ik kan mijn ketel ook zo'n beetje dromen ;) en heb ook de nodige informatie al verzamelt, vele instellingen getest . Echter waar ik niets over kan vinden blijf ik zowieso vanaf. min en max dT regeling zal bij nagenoeg alle ketels aanwezig zijn, of het bereikbaar is, is een tweede. Deze atagje's zijn nagenoeg helemaal open met de juiste code wat wel erg fijn is voor iemand met belangstelling. Helaas blijft de documentatie van de atag en de brainq thermostaat nogal beperkt. Maar wellicht dat Eric hier nog wat over kan roepen, ik zie hem alleen niet meer hier nadat hij z'n Elga heeft gekregen :9

Die 70 graden instelling was alleen voor het inregelen, ik heb hem nu weer op 60 graden gezet, dit voor de koudere dagen en wanneer we het huis bij een aantal dagen afwezigheid binnen een redelijk tijd weer op temperatuur willen hebben. Thermostaat vraagt op dit moment(rond de 0 graden) tussen de 45-50 met het aanwarmen.

Eigenlijk al mijn ruimtes hebben een overschot aan verwarmingsvermogen, echter was de verdeling met name in de woonkamer niet goed, wat resulteerde in een volledige warme enkele plaat(stroomt makkelijker door?) en een dubbele welke redelijk goed warmde en de andere dubbele welke maar half warm werd. Nu worden ze alle 3 keurig tegelijk warm. Dit resulteerde bij mij automatisch in de juist dT.

Vanochtend weer iets nieuws meegemaakt, ik kwam beneden en het was tropisch warm, stond een "vorst" tekentje in beeld, even opgezocht, blijkt dat de vorstbescherming op 3 graden staat ingesteld(standaard).Deze maar vors naar beneden gezet. Whopping 24 graden pfff 8).

• ThinkPad
quote:
Mr.Viper schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 11:51:
[..]
- Aanvoertemperaturen verlaagd voor ww en cv, ww heeft vrouwlief wat meer problemen mee dus ik probeer er geleidelijk wat graden af te snoepen.
Waarom heeft je vrouw moeite met een lagere WW temperatuur? Ze wast haar handen toch niet met 65 graden? Zou hem gewoon op 60 zetten. Dan zit je op de laagst mogelijke waarde die nog veilig is qua legionella. Je mengt toch overal koud water bij, dus waarom het heter moet dan 60 snap ik niet.
quote:
[..]
- Als eerste het waterzijdig inregelen van alle radiatoren, dit met alle kranen helemaal open en later dichtdraaien tot gewenste stand.
- Als tweede het waterzijdig inregelen van de vloerverwarming? Ik heb het idee dat het retourwater van alle loops verschilt, dit komt denk ik door de lengte van de loops.
- Door het luchten van de slaapkamers daalt daar de temperatuur veel sneller dan in de woonkamer waar de thermostaat hangt, daardoor is het op de slaapkamers soms maar een graad of 15 en met een zoontje van 1.5 jaar die daar slaapt is dat niet de beste situatie.
Een mogelijke oplossing is natuurlijk een Honeywell Evohome-systeem maar dat is me eigenlijk wat te prijzig voor 1 of 2 slaapkamers. Dus waar moet ik op letten bij aanschaf van thermostaatkranen voor de slaapkamers i.c.m. de aanwezige voetventielen?
- Als laatste het installeren van de radiator op zolder, wat ik eigenlijk tegelijk met de thermostaatkranen wil doen, hierna veranderd het CV-circuit en moet ik opnieuw waterzijdig inregelen lijkt me.

Alle overige tips zijn natuurlijk ook welkom ;)
Waterzijdig inregelen zou ik sowieso gaan doen. Koop op eBay een IR-thermometer voor een tientje, en trek er een keer een zaterdagochtend voor uit. Ramen open, kamerthermostaat op 28 graden ofzo en inregelen die handel :)

Vloerverwarming inregelen kan ook, maar is wel een stuk lastiger. Ik zou het een beetje op gevoel doen. Plekken waar je veel stil zit (woonkamer) iets meer flow geven dan andere lussen.

Voor die slaapkamer zou je radiatorkranen met timer kunnen pakken? https://www.conrad.nl/nl/...t-5-tot-295-c-559559.html Die reageren ook op openen van een raam volgens de beschrijving, dus scheelt weer onnodig stoken

Ja bij het plaatsen van een extra radiator veranderd je flow, dus moet je opnieuw inregelen. De instellingen zullen niet heel extreem wijzigen, maar er treed wel verandering op in je systeem, dus je zult wel opnieuw moeten inregelen.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:40
quote:
...
...
Thermostaatkraan en goed waterzijdig inregelen zal die slaapkamer na luchten vlot op een goeie temperatuur krijgen. Je hoeft op niets speciaals te letten, doordat je voetventielen hebt heb je niet echt nood aan voorinstelbare kranen.
En met ThinkPad ^, zo'n instelbare timerthermostaatknop is heerlijk voor wat je wil, ik zou je wel aanraden om mss een wat duurdere te nemen. Heb zelf in de badkamer een goedkope van 20 gebruikt maar die was snel kapot, direct een nieuwe van 60 gekocht.
Edit: De "goeie" is deze van honeywell, maar 30 blijkbaar: https://www.conrad.nl/nl/...at-8-tot-28-c-615952.html Jammergenoeg in mijn nieuwe huis nog geen geschikte ventielen (volgende zomer), maar heeft ondertussen al een jaar bij een neef gedraaid (die er dan zelf 2 heeft gekocht).

naftebakje wijzigde deze reactie 21-11-2014 12:25 (12%)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Mr.Viper

Mr.Viper

Tja... iets met Vipers

quote:
ThinkPad schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:02:
[...]
Waarom heeft je vrouw moeite met een lagere WW temperatuur? Ze wast haar handen toch niet met 65 graden? Zou hem gewoon op 60 zetten. Dan zit je op de laagst mogelijke waarde die nog veilig is qua legionella. Je mengt toch overal koud water bij, dus waarom het heter moet dan 60 snap ik niet.
[...]

Waterzijdig inregelen zou ik sowieso gaan doen. Koop op eBay een IR-thermometer voor een tientje, en trek er een keer een zaterdagochtend voor uit. Ramen open, kamerthermostaat op 28 graden ofzo en inregelen die handel :)

Vloerverwarming inregelen kan ook, maar is wel een stuk lastiger. Ik zou het een beetje op gevoel doen. Plekken waar je veel stil zit (woonkamer) iets meer flow geven dan andere lussen.

Voor die slaapkamer zou je radiatorkranen met timer kunnen pakken? https://www.conrad.nl/nl/...t-5-tot-295-c-559559.html Die reageren ook op openen van een raam volgens de beschrijving, dus scheelt weer onnodig stoken

Ja bij het plaatsen van een extra radiator veranderd je flow, dus moet je opnieuw inregelen. De instellingen zullen niet heel extreem wijzigen, maar er treed wel verandering op in je systeem, dus je zult wel opnieuw moeten inregelen.
Had hem op 60 staan maar toen ik legionella hoorde en ook vrouwlief klaagde dat het water niet warm genoeg was hem toen maar op 65 gezet. Voor het schoonmaken heeft ze graag heet water en dat ik bij ons thuis regelmatig het geval met zo'n smeerkees als 1.5 jarige zoon.

De IR-thermometer ligt al klaar in de kast om het waterzijdig inregelen te gaan doen. Is het dan het gemakkelijkst om dit inregelen via de voetventielen te doen? Via de radiatorkraan 'bepaal' je dan de temperatuur dus dan kan je hem altijd tijdelijk verder open draaien of zelfs dicht? Dit veranderd het inregelen niet?

Vloerverwarming inregelen lijkt me ook iets wat niet hoog op het todo-lijstje staat. Al krijg ik het idee dat een dT van 13 graden een beetje te veel is, misschien moet de pompsnelheid dan maar iets hoger.
quote:
naftebakje schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:20:
[...]
Thermostaatkraan en goed waterzijdig inregelen zal die slaapkamer na luchten vlot op een goeie temperatuur krijgen. Je hoeft op niets speciaals te letten, doordat je voetventielen hebt heb je niet echt nood aan voorinstelbare kranen.
En met ThinkPad ^, zo'n instelbare timerthermostaatknop is heerlijk voor wat je wil, ik zou je wel aanraden om mss een wat duurdere te nemen. Heb zelf in de badkamer een goedkope van 20 gebruikt maar die was snel kapot, direct een nieuwe van 60 gekocht.
Edit: De "goeie" is deze van honeywell, maar 30 blijkbaar: https://www.conrad.nl/nl/...at-8-tot-28-c-615952.html Jammergenoeg in mijn nieuwe huis nog geen geschikte ventielen (volgende zomer), maar heeft ondertussen al een jaar bij een neef gedraaid (die er dan zelf 2 heeft gekocht).
Die radiatorkranen met timer lijkt me wat overdreven, de thermostaat in de woonkamer heeft toch al een klokje. Die bepaald wanneer de CV aan gaat, die timer op de radiator niet. Het reageren op een open raam is natuurijk wel gemakkelijk tegen onnodig stoken.

Ik ga eerst maar eens waterzijdig inregelen en die thermostaatkranen op de radiatoren komen denk ik volgend voorjaar want anders moet ik met dit weer aan de slag met de CV en zo lang kunnen wij niet zonder verwarming denk ik. Er zitten nu geen thermostaat kranen op dus het lijkt mij dat ik systeem tot een bepaald niveau moet laten leeglopen, toch?

Mr.Viper wijzigde deze reactie 21-11-2014 12:34 (26%)

|| System Specs ||

• Appie Heijn
quote:
CV-installatie
Intergas HRE 36/30
- WW temp 65 graden (was 80 graden)
- CV temp 70 graden (was 90 graden)
Honeywell Chronotherm Vision Modulation

Ik heb voor mijzelf een todo-list gemaakt van dingen die ik nog kan doen om het nog iets beter in te regelen, maar daar heb ik nog wat vragen over welke jullie kunnen beantwoorden hoop ik:
Heb je ook radiatoren die eigenlijk nooit open staan? Wij hebben er 2 van wanneer je een dergelijk radiator inregelt zal het van invloed zijn op de rest wanneer deze vervolgens nooit meer open zal staan. Ik maak gebruik van A-Exact ventielen omdat ik geen voetventielen heb en een aardig wisselende inzet van radiatoren heb, met die a-exact ventielen ondervang ik dit.
Je moet niet denken dat we elke dag die radiatoren open en dicht draaien, dat doen thermy thermostaatkranen voor mij, hier zit een tijdprogramma in. Die conrad dingen zien er wel beter uit maar zijn ook fors duurder dan de thermy's, heb laatst nog 3 voor 25 euro gekocht. Bij de Aldi kosten ze doorgaans 15 euro p/s wanneer ze ze eens in het assortiment hebben.

Voorbeeld:
Badkamer open 06.00--09.00 en 17.00-22.30, rest van de tijd dicht
Babykamer open 17.00-08.00 op dagen dat hij naar gastouder gaat. Bij dagen dat hij thuis is en slaapt gaat hij open op ongeveer een uur vr bedtijd en een uur na het slapen weer dicht. Wanneer de temperatuur goed is blijft hij dicht natuurlijk, dit meet hij zelf.

Zou je niet anders kunnen luchten? Bijvoorbeeld kind van bed halen, raam open en een half uur later weer dicht? Ik neem aan dat je nu roosters hebt openstaan?

Mbt evohome kan ik nog opmerken dat het bij de meeste mensen nog wel buggy is. Laat ze dat eerst maar eens oplossen voor een dergelijke duur systeem.

Ik zie dat je thermostaat een tele-ingang heeft, hiermee kun je de thermostaat tijdelijk even overrulen, je kan bijvoorbeeld iets van een domotica systeem als een vera of een domoticz toepassen, even heel simpel gezegd:
IF tempbabykamer <19gr THEN teleingang=ON
IF tempbabykamer >19gr THEN teleingang=OFF

Je hebt dan nodig:
Een centrale: bijvoorbeeld een Vera of Domoticz(raspberry) kosten tot 100
Een z-wave module om de tele-ingang aan te sturen kosten max 60
Draadje van max 10 meter van z-wave module naar de Chronotherm, weet niet wat voor kabel er nu heen loopt maar wellicht zijn er nog aders ongebruikt en kun je die gebruiken. Weet zo niet hoeveel volt de tele-ingang nodig heeft, zoek dat eerst even uit.
Icm de tijdgeregelde thermostaatknoppen heb je nagenoeg een Evohome systeem.

Veel geld? Vergeet niet dat je de overige mogelijkheden mbt verlichting, beveiliging, automatiseren nog kan gaan gebruiken.

• Mr.Viper

Mr.Viper

Tja... iets met Vipers

quote:
Appie Heijn schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 13:04:
[...]

Heb je ook radiatoren die eigenlijk nooit open staan? Wij hebben er 2 van wanneer je een dergelijk radiator inregelt zal het van invloed zijn op de rest wanneer deze vervolgens nooit meer open zal staan. Ik maak gebruik van A-Exact ventielen omdat ik geen voetventielen heb en een aardig wisselende inzet van radiatoren heb, met die a-exact ventielen ondervang ik dit.
Je moet niet denken dat we elke dag die radiatoren open en dicht draaien, dat doen thermy thermostaatkranen voor mij, hier zit een tijdprogramma in. Die conrad dingen zien er wel beter uit maar zijn ook fors duurder dan de thermy's, heb laatst nog 3 voor 25 euro gekocht. Bij de Aldi kosten ze doorgaans 15 euro p/s wanneer ze ze eens in het assortiment hebben.

Voorbeeld:
Badkamer open 06.00--09.00 en 17.00-22.30, rest van de tijd dicht
Babykamer open 17.00-08.00 op dagen dat hij naar gastouder gaat. Bij dagen dat hij thuis is en slaapt gaat hij open op ongeveer een uur vr bedtijd en een uur na het slapen weer dicht. Wanneer de temperatuur goed is blijft hij dicht natuurlijk, dit meet hij zelf.

Zou je niet anders kunnen luchten? Bijvoorbeeld kind van bed halen, raam open en een half uur later weer dicht? Ik neem aan dat je nu roosters hebt openstaan?

Mbt evohome kan ik nog opmerken dat het bij de meeste mensen nog wel buggy is. Laat ze dat eerst maar eens oplossen voor een dergelijke duur systeem.

Ik zie dat je thermostaat een tele-ingang heeft, hiermee kun je de thermostaat tijdelijk even overrulen, je kan bijvoorbeeld iets van een domotica systeem als een vera of een domoticz toepassen, even heel simpel gezegd:
IF tempbabykamer <19gr THEN teleingang=ON
IF tempbabykamer >19gr THEN teleingang=OFF

Je hebt dan nodig:
Een centrale: bijvoorbeeld een Vera of Domoticz(raspberry) kosten tot 100
Een z-wave module om de tele-ingang aan te sturen kosten max 60
Draadje van max 10 meter van z-wave module naar de Chronotherm, weet niet wat voor kabel er nu heen loopt maar wellicht zijn er nog aders ongebruikt en kun je die gebruiken. Weet zo niet hoeveel volt de tele-ingang nodig heeft, zoek dat eerst even uit.
Icm de tijdgeregelde thermostaatknoppen heb je nagenoeg een Evohome systeem.

Veel geld? Vergeet niet dat je de overige mogelijkheden mbt verlichting, beveiliging, automatiseren nog kan gaan gebruiken.
De toekomstige radiator op zolder zou alleen hartje winter aangezet kunnen worden aangezien dit geen vertek is waar we leven, hier hangt de was e.d.. Verder worden alle radiatoren gebruikt aangezien mijn vrouw zelf gastouder is worden alle slaapkamers gebruikt :D

Een thermostaatkraan met timer is dan vooral dat er op bepaalde tijden warmte wordt toegestaan in de slaapkamer maar het kan dus zo zijn dat hij net een opwarmcyclus mist van de kamerthermostaat. Dit gezien onze woonkamer niet zo heel hard afkoelt dagelijks/'s nachts i.v.m. vloerverwarming 8) is de kans denk ik dus wel groot. Dat is dus direct het voordeel van EvoHome in dit geval!

Het kwaliteitsverschil tussen de Honeywell en de Thermy thermostaatkranen op het oog verklaart wel het prijsverschil denk ik, daar ga ik maar eens over nadenken en kijken wat de vrouw er van vindt. Misschien eerst maar met 1tje beginnen voor in de babykamer en kijken hoe dit bevalt. Het luchten gaat idd met het raam open maar het dichtdoen gebeurt vaak niet na een half uurtje. Dit wordt nog wel eens vergeten :X

EvoHome is idd nogal prijzig en een zelfgemaakte domotica-oplossing is dan veel leuker (tweakers-oplossing ) i.c.m. andere toepassingen maar dat is financieel nog niet haalbaar, oftewel er zijn nog veel meer dingen waar we het geld liever nu aan besteden.

In het kader van domotica heb ik al eens gekeken naar HomeWizard i.c.m. HeatLink om zo je CV te regelen, maar nu hebben ze ook thermostaatkranen zag ik: http://www.homewizard.nl/...adloze-radiatorkraan.html! Zo kun je zelf ook een soort EvoHome systeem maken lijkt me.

Mr.Viper wijzigde deze reactie 21-11-2014 13:37 (3%)
Reden: HomeWizard draadloze radiatorkraan

|| System Specs ||

• naftebakje
quote:
Mr.Viper schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 12:32:
[...]Ik ga eerst maar eens waterzijdig inregelen en die thermostaatkranen op de radiatoren komen denk ik volgend voorjaar want anders moet ik met dit weer aan de slag met de CV en zo lang kunnen wij niet zonder verwarming denk ik. Er zitten nu geen thermostaat kranen op dus het lijkt mij dat ik systeem tot een bepaald niveau moet laten leeglopen, toch?
Klopt, ik moet ook nog thermostaatkranen steken wat een werkje is voor de zomer: volledig water aflaten van het systeem en hopen dat ik in een dag alles genstalleerd krijg (want zonder water in CV circuit geeft mijn combi-ketel ook geen warm water).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Appie Heijn
quote:
Mr.Viper schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 13:30:
[...]

De toekomstige radiator op zolder zou alleen hartje winter aangezet kunnen worden aangezien dit geen vertek is waar we leven, hier hangt de was e.d.. Verder worden alle radiatoren gebruikt aangezien mijn vrouw zelf gastouder is worden alle slaapkamers gebruikt :D

Een thermostaatkraan met timer is dan vooral dat er op bepaalde tijden warmte wordt toegestaan in de slaapkamer maar het kan dus zo zijn dat hij net een opwarmcyclus mist van de kamerthermostaat. Dit gezien onze woonkamer niet zo heel hard afkoelt dagelijks/'s nachts i.v.m. vloerverwarming 8) is de kans denk ik dus wel groot. Dat is dus direct het voordeel van EvoHome in dit geval!

Het kwaliteitsverschil tussen de Honeywell en de Thermy thermostaatkranen op het oog verklaart wel het prijsverschil denk ik, daar ga ik maar eens over nadenken en kijken wat de vrouw er van vindt. Misschien eerst maar met 1tje beginnen voor in de babykamer en kijken hoe dit bevalt. Het luchten gaat idd met het raam open maar het dichtdoen gebeurt vaak niet na een half uurtje. Dit wordt nog wel eens vergeten :X

EvoHome is idd nogal prijzig en een zelfgemaakte domotica-oplossing is dan veel leuker (tweakers-oplossing ) i.c.m. andere toepassingen maar dat is financieel nog niet haalbaar, oftewel er zijn nog veel meer dingen waar we het geld liever nu aan besteden.

In het kader van domotica heb ik al eens gekeken naar HomeWizard i.c.m. HeatLink om zo je CV te regelen, maar nu hebben ze ook thermostaatkranen zag ik: http://www.homewizard.nl/...adloze-radiatorkraan.html! Zo kun je zelf ook een soort EvoHome systeem maken lijkt me.
Worden alle radiatoren de hele dag/nacht door gebruikt? Ik heb de thermostaatknoppen ook 1,5-2 uur voor gebruik al open, in principe pakken ze dan altijd wel een cyclus mee. Ook al is die maar 10 minuten lang. Ivm de overcapaciteit is de kou er dan wel uit. Voor een aantal uur. Uiteraard is Evohome hier prima voor geschikt, het comfort gaat dan zeg maar naar 100%, vergeet echter niet dat de slaapkamers kennelijk wat meer afkoelen dan je woonkamer en je ketel dus veel vaker aan zal slaan dan nu, met een hoger verbruik tot gevolg. De besparing zit hem bij Evohome erin dat hij radiatoren zal dichtdoen die normaal gesproken altijd open staan om het warm te houden. Dus ook als een vertrek maar 2x per dag gebruikt wordt.

Mijn huidige oplossing geeft comfort van 75% laat ik maar zeggen, dus nee geen verwarming als het vertrek net even sneller afkoelt maar dit wordt bij de eerst volgende verwarmingscyclus van de referentieruimte(waar thermostaat hangt) wel weer opgevangen. Nog geen klachten gehad van vrouw en baby.

Ik weet niet of je nu al een elektrisch zoneregeling(met servomotoren op de vloerverwarming ventielen) hebt voor je vloerverwarming, indien niet dan heb je 2 keuzes, of alle vloerverwarming tegelijk met 1 zoneventiel of de zoneregeling. In dat laatste geval ben ik bij een kennis al aan het rekenen geweest.1350 euro voor 7 zones vloer(HCE80+7x servo), 2 radiatoren en evohome + aan/uit module en een gateway. Dus goedkoop is het niet.

Je kan ook nog gaan voor hoe ik het hier eerst had met de vorige versie evohome en de oude ketel. Ik had de vloerverwarming niet aanstuurbaar gemaakt voor de evohome. Aangezien de stooksessies voor alleen 1 slaapkamer maar erg kort waren had ik geen last van een nog warmere woonkamer. Die 5 minuten dat hij 1 vertrek stond te verwarmen kreeg de vloer ook gewoon 5 minuten warmte. Of dat nou nodig was of niet. Dat heeftmij een hoop geld bespaart door de aanschaf van een HCE80 en 5 servomotoren. Maar kon alleen omdat de slaapkamers niet erg groot zijn en een overschot aan radiatorvermogen hebben.

Begrijp ik het goed dat de domotica oplossing prijstechnisch niet haalbaar is? Dan zal evohome wel helemaal niet in de smaak gaan vallen. Dat kan namelijk wel eens 700-800 euro duurder uitvallen. Buiten het feit dat je met Evohome je echt beperkt tot verwarming en je met een domotica oplossing langzaam kan gaan uitbouwen met andere zaken indien je dit leuk vind en het financieel haalbaar is. Veel goedkoper dan 200 euro gaat het niet worden... kwam dit ook nog tegen dan ben je echt de man ;)

Homewizard gebruikt 433mhz zonder terugkoppeling, dit zou niet mijn voorkeur hebben als basis voor een toekomstige domoticaoplossing, mij advies is-->ga voor z-wave die kun je voor minder belangrijke zaken zoals verlichting uitbreiden met 433mhz ontvanger.

Appie Heijn wijzigde deze reactie 21-11-2014 16:39 (3%)

• Torgo
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:41
Hey allen,

Ik lees hier vaak mee en heb ook mijn CV instellingen een beetje aangepast aan de hand van de tips hier. Ik zit echter met een ander ontzettend frustrerend probleem, welke al meerdere keren wateroverlast heeft veroorzaakt bij de benedenbuurvrouw. Ik heb het samengevat in een PDF, met plaatjes. Heeft er iemand hier een idee wat er aan de hand kan zijn, ik snap er echt helemaal niks meer van.

https://dl.dropboxusercon...V%20afvoer%20probleem.pdf

• pribo
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21-11 16:00

pribo

ヽ( ͝ ͜ʖ͡)ヽ

Er zal toch ergens in de afvoer een verstopping moeten zitten, anders liep het water wel weg via de afvoer.
Er zal een ontstoppingdbedrijf moeten komen om dit probleem op te lossen..... als het een huurhuis betreft zou ik de woningbouwvereniging of stichting bellen.

• naftebakje
quote:
Torgo schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 15:54:
Hey allen,

Ik lees hier vaak mee en heb ook mijn CV instellingen een beetje aangepast aan de hand van de tips hier. Ik zit echter met een ander ontzettend frustrerend probleem, welke al meerdere keren wateroverlast heeft veroorzaakt bij de benedenbuurvrouw. Ik heb het samengevat in een PDF, met plaatjes. Heeft er iemand hier een idee wat er aan de hand kan zijn, ik snap er echt helemaal niks meer van.

https://dl.dropboxusercon...V%20afvoer%20probleem.pdf
Lijkt me op het "dubbele sifon" probleem: als er verder in de buis nog een sifon zit (kan ook door buizen die niet mooi aflopen oid), zal die zorgen dat de lucht tussen de 2 sifons het water zal tegenhouden (de overdruk die je zelf al vermoedde).
Kan je testen door een klein gaatje te maken in de buis onder de sifon die je ziet zitten, als dat het probleem oplost zit je idd met dit probleem. Eenvoudigste oplossing is ontluchting op het stuk tussen de 2 sifons (het gaatje bijvoorbeeld), als dat stank geeft kan je best proberen naar buitenhuis te ontluchten, zo niet ben je in 5 minuten van je probleem af.
Zou je wel aanraden te zoeken (indien haalbaar) waar de 2e sifon zit, als er andere zaken op dezelfde afvoer zitten kan dat ook daar problemen geven.

naftebakje wijzigde deze reactie 21-11-2014 16:22 (9%)

• Torgo
quote:
naftebakje schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:19:
[...]
Lijkt me op het "dubbele sifon" probleem: als er verder in de buis nog een sifon zit (kan ook door buizen die niet mooi aflopen oid), zal die zorgen dat de lucht tussen de 2 sifons het water zal tegenhouden (de overdruk die je zelf al vermoedde).
Kan je testen door een klein gaatje te maken in de buis onder de sifon die je ziet zitten, als dat het probleem oplost zit je idd met dit probleem. Eenvoudigste oplossing is ontluchting op het stuk tussen de 2 sifons (het gaatje bijvoorbeeld), als dat stank geeft kan je best proberen naar buitenhuis te ontluchten, zo niet ben je in 5 minuten van je probleem af.
Zou je wel aanraden te zoeken (indien haalbaar) waar de 2e sifon zit, als er andere zaken op dezelfde afvoer zitten kan dat ook daar problemen geven.
Dankjewel voor de snelle en nuttige reactie!

Als het inderdaad een "dubbele sifon" is dan zit deze in de grond van het appartement danwel het plafond van de beneden buurvrouw. Met andere woorden, dit kan ik niet zien zonder het pand open te breken.

Wel heb ik uitgebreid geroken aan die buis omdat ik eerst voornamelijk vanuit luiheid de oude sifon wilde vervangen met flexibele buis. Omdat ik toch bang was voor stank had ik toch weer een sifon geplaatst hopende dat het extra stuk buis erboven de overloop zou stoppen.

Ik heb nu een gaatje geboord van een paar mm, zie foto en pijl :)

eens even kijken wat dit voor effect heeft.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14851260/Screen%20Shot%202014-11-21%20at%2017.29.26.jpg

Torgo wijzigde deze reactie 21-11-2014 17:39 (18%)

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
quote:
Oxellaar schreef op donderdag 20 november 2014 @ 23:24:
[...]

Ja het heeft zeker zin. Een gemiddelde conventionele pomp gebruikt 35 tot 95 watt
Een A label gebruikt meestal tussen de 3 en 40 watt.
Jammer dat sommige merken nog keuze hebben voor wel of geen A label pomp.
Je verdient het zeker terug, dus waarom nog keuze?
Puur en alleen om een lagere ketelprijs te krijgen dan de concurrentie, meer niet.
Je bent wel heel kort door de bocht...

Hier wat over mijn woning:
  • Ketel zonder A-label pomp: 730
  • Ketel met A-label pomp: 825
  • Prijsverschil = 95
Uit een eerder gemaakte schatting in dit topic kom ik dat mijn huidige, niet A-label pomp, tot een verbruik van 13 kWh per jaar voor de pomp. Meer dan 2,73 (13 kWh 0,21) valt er bij mij niet te besparen...

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
quote:
..
....
Waarom is 15 graden te koud?
Ik zie steeds vaker dat kinderwagens ook bij kinderdagverblijven buiten worden gezet als de kleine slaapt. Schijnt juist gezond te zijn.

• ed-dy
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 12:47
Een vraag aan eventueel een (intergas) techneut, of ervarings deskundige.
ik heb de intergas 28/24 hre-A (a-label pomp)

Mijn vraag is ; in de handleiding word uitgelegd dat ik de stand I , II of III kan wijzigen achter het klepje van het aansluitblokje. zie ik zo even niet zitten.....

Maar het gekke is het betreft een modulerende A-labelpomp die via het installateursmenu is in te stellen van
40 tot 80% (80 is standaard) en via een extra instelling is de onderdrempel (40%) ook nog eens te verlagen.

Zou dat hardware knopje er niet zijn ,misschien een foutje in de handleiding, en zou instellen via het menu voldoende zijn? en zou 40% dan neerkomen op stand I ? :/

• ThinkPad
Bij een modulerende pomp kun je het alleen via de ketel aanpassen. Die I, II, of III is alleen bij oudere niet-modulerende pompen.

• ed-dy
oke, dan ga ik die op 40% proberen, het retourwater kwam best erg warm terug, ondanks dat ik op 3 radiatoren na (de meest verre in de berging beneden en in woonkamer) alle radiatoren in de voetventielen flink geknepen heb.

• Oxellaar

Oxellaar

quote:
Dre schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 18:29:
[...]

Je bent wel heel kort door de bocht...

Hier wat over mijn woning:
  • Ketel zonder A-label pomp: 730
  • Ketel met A-label pomp: 825
  • Prijsverschil = 95
Uit een eerder gemaakte schatting in dit topic kom ik dat mijn huidige, niet A-label pomp, tot een verbruik van 13 kWh per jaar voor de pomp. Meer dan 2,73 (13 kWh 0,21) valt er bij mij niet te besparen...
Zo kort ga ik niet door de bocht, want het ging hier om een Tzerra en niet om een Intergas.
Bij een Tzerra draait de pomp (op100%) ook voor tapwater en zal de besparing dus flink groter zijn.
En het verschil bij een Tzerra is maar 65.

Daarbij liep Intergas redelijk achter qua pompen, zij hadden tot voor kort niet eens modulerende pompen, maar een simpele 3 standen pomp.
Vandaar dat de overstap voor Intergas duurder is dan bij andere merken.
Ik zie in de post hier net boven dat zelfs de handleiding nog niet eens is aangepast

Als ik even het prijsverschil opzoek van een modulerende pomp uit een Nefit Topline en een A label pomp van een Nefit Trendline, dan kom ik op een verschil van ongeveer 30.
Ik weet zeker dat je die meerprijs ruim terugverdient in de levensduur van de ketel.

Nefit heeft al zeker 12 jaar in al hun ketels een modulerende pomp en ruim 2 jaar A label pompen in alle nieuwe modellen. Daarom zijn ze in aanschaf misschien wat duurder.

Waar ik op doelde was eigenlijk dat bij 9 van de 10 mensen een cv ketel alleen maar goedkoop hoeft te zijn, de rest is onbelangrijk. En daar spelen veel fabrikanten op in. Als een cv ketel op de oprit stond, werd er heel anders gekocht. ;)

Systeemspec

• opuntia1
  • Laatst online: 08:30
quote:
Torgo schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 17:12:
[...]

Dankjewel voor de snelle en nuttige reactie!

Als het inderdaad een "dubbele sifon" is dan zit deze in de grond van het appartement danwel het plafond van de beneden buurvrouw. Met andere woorden, dit kan ik niet zien zonder het pand open te breken.

Wel heb ik uitgebreid geroken aan die buis omdat ik eerst voornamelijk vanuit luiheid de oude sifon wilde vervangen met flexibele buis. Omdat ik toch bang was voor stank had ik toch weer een sifon geplaatst hopende dat het extra stuk buis erboven de overloop zou stoppen.

Ik heb nu een gaatje geboord van een paar mm, zie foto en pijl :)

eens even kijken wat dit voor effect heeft.
Vind het wel goed advies van naftebakje. :)
Een gaatje aan de bovenkant kan je altijd daarna nog dicht plakken met een goede pvc tape.

Zie nu de foto.
Het pijpje boven de sifon is denk ik veel te kort/laag.
Dat vraagt ook om problemen. :(

opuntia1 wijzigde deze reactie 21-11-2014 20:48 (5%)

• bluemoon23
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15:03
quote:
ed-dy schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 19:38:
Een vraag aan eventueel een (intergas) techneut, of ervarings deskundige.
ik heb de intergas 28/24 hre-A (a-label pomp)
Ik had het zelfde laatst.
Zie antwoord van Intergas:
bluemoon23 in "Gas besparen door middel van CV tuning"
quote:
Geachte heer bluemoon O-) ,

De pompsnelheid kan worden gewijzigd via de parameters 3. (3_punt) en c. (c_punt).
In de eerste versie van de installatie voorschriften was dit nog niet correct omschreven.
Inmiddels hebben wij een gecorrigeerde versie geintroduceerd. In de bijlage de 3 betreffende bladzijden uit dit document.
Ook het exemplaar op de website zullen wij vervangen door de nieuwste versie.

Met dank voor uw melding hierover.

Met vriendelijke groeten

Henk Brinks
Product Manager
Ik wil de revisie van de handleiding wel naar je mailen ?

• MieJuul
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 15:59

MieJuul

3180Wp

quote:
nokiaan958GB schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 19:36:
[...]

Ik zie steeds vaker dat kinderwagens ook bij kinderdagverblijven buiten worden gezet als de kleine slaapt. Schijnt juist gezond te zijn.
Ik stook ook alleen maar beneden.
Boven staat alles dicht.
De enige warmte die via de open trap boven kan komen komt van de radiator beneden in de hal.

15 graden komt hier in de koude maanden geregeld voor boven, wellicht nog wel wat kouder soms.
Onze kids (7 en 4) zijn niet anders gewend.
En als we het gevoel hadden dat ze het te koud hadden gooiden we een fleece-deken onder de gewone dekens.

Sinds we spouwmuurisolatie hebben laten inblazen in 2012 is het met name op de kamer van de jongste (buitenmuur, hoekwoning) merkbaar aangenamer, ondanks dat er nooit gestookt wordt.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 4x H105A op een Steca 500 live

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15:07
Van veilgheid.nl

http://www.veiligheid.nl/tips-en-advies/veilig-slapen-tips

Kleed een baby niet te warm

Let op de combinatie kleding, beddengoed en kamertemperatuur. Een baby heeft het warm genoeg als zijn voeten of nek aangenaam aanvoelen. Zorg dat de temperatuur van de babykamer tussen 16C -18C is. Dek een kind bij koorts minder warm toe dan gewoonlijk.
In de warme zomermaanden is deze temperatuur vaak niet te realiseren en zal wat hoger liggen. Dit is helemaal niet erg, houdt hier echter wel rekening mee, bij het aankleden en het toedekken van een kind. VeiligheidNL heeft geen gezondheidsinformatie ten aanzien van de airconditioning.

Daarnaast zou ik persoonlijk ook 15 graden echt te koud vinden in een slaapkamer, kinderkamer of niet.
quote:
[...]

• bluemoon23
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15:03
Vroeger was er inderdaad massale kindersterfte in de wintermaanden, omdat de kinderkamers toen kouder als 15 graden waren. 8)7

• ericplan
  • Registratie: mei 2006

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

Raam staat dag en nacht open in onze slaapkamer. In de winter gaat er een dik dekbed over. Wel met een kruik naar bed. Radiator staat altijd dicht en m'n vrouw zou een echtscheiding aanvragen als ik daar wilde stoken :)

Zon in Amsterdam ZonPHP site

• Torgo
quote:
opuntia1 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 20:42:
[...]

Vind het wel goed advies van naftebakje. :)
Een gaatje aan de bovenkant kan je altijd daarna nog dicht plakken met een goede pvc tape.

Zie nu de foto.
Het pijpje boven de sifon is denk ik veel te kort/laag.
Dat vraagt ook om problemen. :(
Oorspronkelijk zat er geen enkel stuk pijp boven de sifon, de aannemers hebben het zo opgeleverd. De mannen van Feenstra hebben er ook nooit wat over gezegd, zelfs niet als ze kwamen om de lekkage op te lossen. Ik heb nu zelf maar dus, de buis onder de sifon wat ingekort en een stukje buis boven de sifon geplaatst. Nu zou de zwaartekracht ervoor moeten zorgen dat er nooit water boven uit de sifon kan komen en met mijn nieuwe ontluchtingsgaatje kan er ook geen overdruk onstaan dus in theorie zou dit moeten werken. Eventjes afwachten maar voorlopig lijkt het goed 😃

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15:07
Ik heb het ook niet bedacht, maar was het toevallig tegengekomen. Wat de achterliggende reden is geen idee, voor me persoonlijk beweeg ik nogal veel en lig ik regelmatig dan met een deel van mijn lichaam niet meer onder het dekbed, wat als het koud is voor mij hele nare buikklachten oplevert. Bij ons dan ook in de nacht 18 graden.

Maargoed tot op heden sinds Januari pas 558 kuub gas verbruikt, terwijl we beide lange douchers zijn, we enkelglas hebben en op de zolder nog een deel van de isolatie missen, woning uit 64. We zitten wel links, rechts en onder ingebouwd door andere appartementen.
quote:
bluemoon23 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 22:32:
Vroeger was er inderdaad massale kindersterfte in de wintermaanden, omdat de kinderkamers toen kouder als 15 graden waren. 8)7

• opuntia1
  • Laatst online: 08:30
quote:
Torgo schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 22:38:
[...]

Oorspronkelijk zat er geen enkel stuk pijp boven de sifon, de aannemers hebben het zo opgeleverd. De mannen van Feenstra hebben er ook nooit wat over gezegd, zelfs niet als ze kwamen om de lekkage op te lossen. Ik heb nu zelf maar dus, de buis onder de sifon wat ingekort en een stukje buis boven de sifon geplaatst. Nu zou de zwaartekracht ervoor moeten zorgen dat er nooit water boven uit de sifon kan komen en met mijn nieuwe ontluchtingsgaatje kan er ook geen overdruk onstaan dus in theorie zou dit moeten werken. Eventjes afwachten maar voorlopig lijkt het goed 😃
Je zou er even 10 liter water kunnen in gieten met een tuingieter, dan weet je het zeker.
Ook kun je ook de pijp onder de syfon nog wat inkorten waardoor je de pijp boven je syfon nog wat langer kan maken.
Maar met die kleine beetjes water moet het wel lukken.
Ik dacht even dat er een vaatwasmachine of wasmachine op was aangesloten. :)

• ThinkPad
Even een beste plens water erdoor kan sowieso geen kwaad. Je wilt niet weten wat er voor rotzooi uit een ketel komt.

Onze vorig Nefit (1995, lomp breed ding) vrat zichzelf op van binnen volgens mij. Condensafvoer zat vaak verstopt met aluminiumoxide.

Dat waren nog eens ketels trouwens. Ding was gigantisch, past de huidige Remeha Calenta bijna 3x in.

ThinkPad wijzigde deze reactie 22-11-2014 08:51 (19%)

• ed-dy
Ik heb naast een normale paneel radiator ook 2 jaga wand convectoren, moeten deze ook afgeknepen/ingeregeld worden aangezien die twee in principe laag temperatuur radiatoren zijn of moeten ze dan juist! worden bijgeregeld?

• Notna

Notna

Where are you?

Je moet ze juist afknijpen omdat anders de aan en afvoer van de temp gelijk is. De convectoren zijn dermate klein dat het water er zo doorheen gaat. Aan de andere kant kan jij je ook afvragen of je het dan juist wilt laten omdat het in the grand scheme of things niet bijster veel verschil gaat maken.

Ik heb zelf een Jaga Strada op zolder hangen en die heb ik gewoon geknepen, maar de DeltaT is op dat ding iets van 5 graden max. Meer krijg je echt niet voor elkaar.

• Aimeee
quote:
[...]

Ik weet niet of ik dat nou wel zo leuk zou vinden als ze dat doen met mijn kind :s zo en zo kan ik me niet voorstellen dat als de gehele bovenverdieping 15 gr of kouder is je daar plezierig rondloopt of je zelfs moet omkleden. Het lijkt me dat dit toch echt een keuze is om gas te besparen? Nee persoonlijk zou ik daar niet tegen kunnen. Besparen is leuk maar ik wil ook gewoon in mn nakie op het gemakje voor mijn kleding kast kunnen staan om een leuke outfit uit te zoeken of is dit nu echt iets vrouwelijks :s

Aimeee wijzigde deze reactie 22-11-2014 10:08 (36%)

• ed-dy
quote:
Notna schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 09:53:
Je moet ze juist afknijpen omdat anders de aan en afvoer van de temp gelijk is. De convectoren zijn dermate klein dat het water er zo doorheen gaat. Aan de andere kant kan jij je ook afvragen of je het dan juist wilt laten omdat het in the grand scheme of things niet bijster veel verschil gaat maken.

Ik heb zelf een Jaga Strada op zolder hangen en die heb ik gewoon geknepen, maar de DeltaT is op dat ding iets van 5 graden max. Meer krijg je echt niet voor elkaar.
Dus als ik het goed begrijp gooien deze radiatoren het hele waterzijdige inregelen in de war, ivm een niet goed te krijgen delta T.

• Oxellaar

Oxellaar

quote:
Aimeee schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 10:02:
[...]

Ik weet niet of ik dat nou wel zo leuk zou vinden als ze dat doen met mijn kind :s zo en zo kan ik me niet voorstellen dat als de gehele bovenverdieping 15 gr of kouder is je daar plezierig rondloopt of je zelfs moet omkleden. Het lijkt me dat dit toch echt een keuze is om gas te besparen? Nee persoonlijk zou ik daar niet tegen kunnen. Besparen is leuk maar ik wil ook gewoon in mn nakie op het gemakje voor mijn kleding kast kunnen staan om een leuke outfit uit te zoeken of is dit nu echt iets vrouwelijks :s
Baby's buiten laten slapen is al een heel oud gebruik. Goed onder de wol moet dat geen probleem zijn, buitenlucht is erg gezond. Of ik het ook zou doen is wat anders.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens, een beetje comfort mag best.

Systeemspec

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 15:59

revolution-nl

2450 WP ZZW + 690WP NNO

quote:
Oxellaar schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 10:42:
[...]

Baby's buiten laten slapen is al een heel oud gebruik. Goed onder de wol moet dat geen probleem zijn, buitenlucht is erg gezond. Of ik het ook zou doen is wat anders.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens, een beetje comfort mag best.
Hysterisch inderdaad. Vroeger stond bijna letterlijk het ijs op het dekbed van de kleine en nu zou het ineens een probleem zijn als de slaapkamer kouder dan 15c is?

Deze denkwijze geeft ook wel weer duidelijk aan hoe verwend we zijn geraakt door de jaren.

Live output op pvoutput powered by Youless + din kwh meter

• _JGC_
Badkamer en slaapkamer delen een kastwand, badkamer wordt gestookt, dus koud in je nakie wat uitzoeken is hier geen issue.

Mijn moeder stond me gek aan te kijken toen ik zei met de kleine straks weinig extra gasverbruik te verwachten... Hoe ik het in mijn hoofd kreeg om niet te stoken boven... Alsof wij vroeger wel verwarming op de slaapkamers hadden... Verder zorgt stoken voor droge lucht, heb geen zin in een astmakindje straks.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
quote:
Oxellaar schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 20:17:
[...]

Zo kort ga ik niet door de bocht, want het ging hier om een Tzerra en niet om een Intergas.
Bij een Tzerra draait de pomp (op100%) ook voor tapwater en zal de besparing dus flink groter zijn.
En het verschil bij een Tzerra is maar 65.

Daarbij liep Intergas redelijk achter qua pompen, zij hadden tot voor kort niet eens modulerende pompen, maar een simpele 3 standen pomp.
Vandaar dat de overstap voor Intergas duurder is dan bij andere merken.
Ik zie in de post hier net boven dat zelfs de handleiding nog niet eens is aangepast

Als ik even het prijsverschil opzoek van een modulerende pomp uit een Nefit Topline en een A label pomp van een Nefit Trendline, dan kom ik op een verschil van ongeveer 30.
Ik weet zeker dat je die meerprijs ruim terugverdient in de levensduur van de ketel.

Nefit heeft al zeker 12 jaar in al hun ketels een modulerende pomp en ruim 2 jaar A label pompen in alle nieuwe modellen. Daarom zijn ze in aanschaf misschien wat duurder.
Dan was ik een beetje kort door de bocht :X
Als ik je goed begrijp kan je bij Nefit de pomp niet lager instellen omdat je 100% nodig hebt voor het WW. Dat is bij de Intergas inderdaad anders. (35 Watt bij mijn Intergas, stand 1)
Het prijsverschil van 95 bij Intergas is mijn inziens aan de hoge kant, dat blijkt ook wel uit het prijsverschil bij Nefit.
quote:
Waar ik op doelde was eigenlijk dat bij 9 van de 10 mensen een cv ketel alleen maar goedkoop hoeft te zijn, de rest is onbelangrijk. En daar spelen veel fabrikanten op in. Als een cv ketel op de oprit stond, werd er heel anders gekocht. ;)
True. Beter kan je een ketel kopen waarbij de pomp niet draait op WW. (Grapjuh :P )

@Oxellaar
Vraagje. Auto's hebben lambdasonde om de verbranding te controleren, waarom hebben CV-ketels niet zoiets?

• Aimeee
Maar waarom de oudheid voortzetten als we het tegenwoordig hebben? We gaan toch ook niet honger hebben omdat de mensen in de oorlog dat wel hadden? Hoe vreselijk dat ook was. Of de was met de hand doen kan dan ook best en gewn drogers en vaatwassers. Nee ik leef nu en houd van comfort maar ook zuinigheid. Maar ik ga off topic :p

• screwbeast
  • Registratie: november 2011
  • Nu online
Imo moet je voor je eigen een balans vinden waar je je eigen prettig bij voelt kwa temp en besparing... comfort is ook veel waard.

• Musicmasters
  • Nu online
Als je een klein beetje stokt boven kost dat helemaal niet zoveel. Sterker nog, ik merk dat mijn ketel over de hele linie minder stookt (ga het eens echt bijhouden) als het boven ook aangenaam is (graadje of 19). Je hebt dan volgens mij veel minder trek naar boven van de warmte. Ik heb sinds vorige winter een echt dik pak isolatie tegen het zolderdak, dus warmer op hele bovenverdieping en heb dit jaar 50% minder verbruik dan vorig jaar en dat komt never nooit uit alleen de cv tuining.

Tevens heb ik een hekel aan sex onder de dekens en uit de badkamer komen en dan kou kleumen! _O-

• Ankh
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 15:21

Ankh

.Updating

Ik plaats hier mijn vraag even, volgens mij past dit topic het beste erbij.

Situatie:
Wij wonen in een groot appartement, welke gebouwd is in 1968. Veel dingen zijn nog origineel, maar wij hebben in de loop der jaren aardig wat dingen al gemoderniseerd (denk aan HR++ glas etc)/energiezuinig gemaakt.

Maar iets wat hoog blijft is het gas verbruik (2000m3). We zitten op een hoek en dus geen directe naaste buren bij de woonkamer. Voor 2016 wordt de gevelmuur opnieuw gedaan en ben ik van plan om spouwmuurisolatie te laten plaatsen.

Momenteel zijn we de babykamer (4,1x2,3x2,6m) aan het verbouwen. Waarbij een kleine radiator (60x150cm type 10) onder een oude radiator ombouw vandaan kwam. Snel uitgerekend geeft deze niet genoeg vermogen af... Nu ben ik dus verder gaan snuffelen en heb ik ook even gekeken in de woonkamer (10x4x2,3m). Onder de ramen (4m breed, aan beide kanten) zitten ook weer type 10 60x300cm radiatoren. Ook hier weer veel te weinig vermogen. We hebben reeds een nieuwe ketel (Avanta CW4), waardoor er natuurlijk nog minder vermogen wordt afgegeven.

Wat ik me dus nu af vraag, hebben 2 nieuwe radiatoren incl. installatie (500 euro) zin? Ik kan nergens echt een terugverdientijd vinden en of er uberhaupt scheelt met het gasverbruik..

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Notna

Notna

Where are you?

quote:
Aimeee schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 12:04:
Maar waarom de oudheid voortzetten als we het tegenwoordig hebben? We gaan toch ook niet honger hebben omdat de mensen in de oorlog dat wel hadden? Hoe vreselijk dat ook was. Of de was met de hand doen kan dan ook best en gewn drogers en vaatwassers. Nee ik leef nu en houd van comfort maar ook zuinigheid. Maar ik ga off topic :p
In Noorwegen enz. Doen ze niet anders mrt die kinderen en daar is het -15. Mensen moeten niet zo panisch doen voor wat frisheid, helemaal als het 15 graden is :')

Maar genoeg offtopic.

• Oxellaar

Oxellaar

quote:
Dre schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 11:36:
[...]

Dan was ik een beetje kort door de bocht :X
Als ik je goed begrijp kan je bij Nefit de pomp niet lager instellen omdat je 100% nodig hebt voor het WW. Dat is bij de Intergas inderdaad anders. (35 Watt bij mijn Intergas, stand 1)
Het prijsverschil van 95 bij Intergas is mijn inziens aan de hoge kant, dat blijkt ook wel uit het prijsverschil bij Nefit.
Bij Nefit kun je wel het toerental van de pomp verlagen voor cv, je kunt het min en maximaal toerental instellen. Voor tapwater gaat de pomp automatisch naar 100%. De PWM sturing komt uit de branderautomaat.
quote:
[...]

True. Beter kan je een ketel kopen waarbij de pomp niet draait op WW. (Grapjuh :P )
Heeft zeker zijn voordelen, betere oplossing dan twee pompen in n ketel :P
quote:
@Oxellaar
Vraagje. Auto's hebben lambdasonde om de verbranding te controleren, waarom hebben CV-ketels niet zoiets?
Die zijn er ook, het is alleen rendabel bij zeer grote vermogens. Een beetje lambda regeling kost ongeveer even veel als drie cv ketels voor een woning.

Systeemspec

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:03

Rol-Co

3,10kWp

ik heb bij mij tzerra de pomp vorige week vervangen voor een modulerende, normaal zou ik dat niet doen omdat de pomp alleen draait als de ketel brand met een 2 min uitloop, en dat is niet veel.
maar nu loopt hij 24/7 hier i.v.m de warmtepomp dus heeft het nog wat zin.

wel is het beter om hem gelijk aan te schaffen bij aankoop als het verschil maar 65,- tot 95,- is, later veranderen kost je 245,- los in je hand, dan moet hij er nog in vallen.
Dat laatste is wel heel simpel.

31x Xu Yang-PV 100Wp (mono) @ Stecagrid 3600 Coolcept op 180 zuid Live , Advanced PV Logging

• Aimeee
quote:
Musicmasters schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 12:54:
Als je een klein beetje stokt boven kost dat helemaal niet zoveel. Sterker nog, ik merk dat mijn ketel over de hele linie minder stookt (ga het eens echt bijhouden) als het boven ook aangenaam is (graadje of 19). Je hebt dan volgens mij veel minder trek naar boven van de warmte. Ik heb sinds vorige winter een echt dik pak isolatie tegen het zolderdak, dus warmer op hele bovenverdieping en heb dit jaar 50% minder verbruik dan vorig jaar en dat komt never nooit uit alleen de cv tuining.

Tevens heb ik een hekel aan sex onder de dekens en uit de badkamer komen en dan kou kleumen! _O-
Voor het laatste stukje ben je een man :p ik dacht het maar bedacht me dat het beter was het niet neer te zetten als only girl hier :)
Pagina: 1 ... 91 92 93 Laatste

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013