Dus als leek moet je rekenen aan je installatie. Lijkt me niet voor iedereen haalbare kaart, en de installatie moet worden voorzien van centrale inregelafsluiter en overstortventiel, de vrschillende tabellen moeten beschikbaar zijn, en de waardes die gebruikt worden, zeggen mensen weinig.
Ik heb wel eens een hands on leken manier gezien op youtube, die gebruik maakt van instelbare voetventielen.
Ketel lekker laten draaien, thermostaatknoppen 75% open, aanvoer en retour ler radiator meten, intabel noteren. Dan beoordelen en dmv voetventiel aantal slagen dicht te draaien proberen voor elke radiator een goeie delta t te krijgen. Wel telkens voor alle radiagoren de goeie instelling schatten, en pas meten wanneer je alle radiatoren volgens de inschatting hebt dicht gedraaid. Dan herhaal je dat totdat je goed zit.
Bijvoorbeeld, de instelling van depomp kan invloed hebben of de max aanvoertemperatuur. Die zou je bij de rekenmethode vooraf goed moeten hebben ingesteld, wat niet altijd hetgeval is, of niet overeenkomt met de tabellen die je beschikbaar hebt.
E.e.a. geeft wel aan dat elke zelfde woning / installatie in basis allemaal dezelfde instelling nodig heeft.
Daarom vindt ik het des te absurder dat dit niet gewoon goed wordt ingesteld door de installateur, die als het goed is de berekening toch al voor de helft klaar heeft, bij projecten van meerdere woningen.
Zorg overins wel dat je niet alle raditoren gaat knijpen, want in theorie moet er minstens 1 zijn die niet geknepen hoeft te worden, zodat je toch je maximale afgiftevermogen kunt benutten, ventielen dicht draaien beperkt de flow. Waardoor de pomp misschien harder moet pompen.
engelbertus wijzigde deze reactie 10-04-2013 23:28 (9%)