Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.418 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 09:03
3,96% :) ;)
Je kunt nog over de biomassa van 0.76 procent een discussie hebben. Geimporteerde biomassa is namelijk niet zo "Groen". Verder vindt ik op grote schaal biomassa verbranden uberhaupt niet zo groen.

Zo gaan we behoorlijk off-topic. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door internet4me op 27-07-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Domba schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:11:
[...]

Dat groen in "een leverancier van [groenachtige] energie" slaat dan ergens anders op ;) 3,96% [afbeelding]
Jaja, ze heten wel de GROENE Belangenbehartiger, ja!

Dat zal die 4% dan mogelijk wel zijn.

Allemaal marketing gezwets.

Moet nu weg, moestuin redden, anders wordt dinnetje boos... :P

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
MieJuul schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 14:46:
[...]

Voor vrije veld opstelling?
Geen idee, even rekenen:

3000kWp = 12.500 panelen (240Wp)

12.500 x 1,64 m2 = 20.500 m2

afstand meerekenende tussen de panelen denk ik toch al gauw een 5 a 6 hectare.
Dat krijg ik bij de bank vast niet voor elkaar 8)7
Oost-west contra opstelling 15 graden ? beetje ruimte ertussen voor onderhoud en licht voor het gras (schapen) :P lukt het wel op 2.5 hectare.....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-09 21:12

MieJuul

3970Wp

WoudseHoeve schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:16:
[...]

Oost-west contra opstelling 15 graden ? beetje ruimte ertussen voor onderhoud en licht voor het gras (schapen) :P lukt het wel op 2.5 hectare.....
Ohw, in dat geval......... ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
3600.000 kWp voor de prijs van 8700 € is ook niet slecht 8)7

http://www.zonnestroomopb...solar-if/19704/18937.html

Is inmiddels aangepast met ook nog een mooie foto erbij :*)

[ Voor 20% gewijzigd door PClop op 28-07-2012 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laten we dit maar niet op het forum doen....

[ Voor 77% gewijzigd door teacher op 27-07-2012 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

Voorlopig het laatste mooie plaatje, het begint anders irritant te worden ;) We zijn deze week uiteraard wel gewoon thuis gebleven en hebben gebruik gemaakt van de elektra.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/N06xOP3VIdOvwXmLxRVed7QU/medium.png

@ Geebee: stroom kost inderdaad rond de 0,21 euro:
Uitdraai via Energie Direct op basis van ons nieuwe contract van okt.2011:

Stroom bij Energie Direct

Tarief per kWh
Enkeltarief € 0,06400
Energiebelasting € 0,11400
BTW(19%) € 0,03382
Totaal € 0,21182

Vastrecht € 3,77 per maand
BTW(19%) € 0,72
Totaal € 4,49

Vaste kosten per jaar
Vastrecht netbeheerder € 167,90
Heffingskorting - € 317,75
Meterhuur € 26,32
BTW(19%) - € 23,47
Totaal - € 147,00

Stroom bij Greenchoice bij een nieuw contract
Hoogtarief € 0,2381 per kWh
Laagtarief € 0,2117 per kWh
Enkeltarief € 0,2281 per kWh
Vastrecht € 2,49 per maand

Extra info van greenchoice:
Bijkomende netwerkkosten worden bepaald door de netbeheerder en bedragen ongeveer € 240,- incl. 19% BTW per jaar voor een standaardaansluiting (t/m 3x25 ampère). De netwerkkosten kunnen jaarlijks veranderen. Het bedrag is gebaseerd op de tarieven van netbeheerder Liander en kunnen bij een andere netbeheerder iets afwijken. De kosten worden via onze totaalnota in rekening gebracht. Elke huishoudelijke aansluiting ontvangt ook € 379,16 teruggave energiebelasting retour op de jaarnota. (= - 139,16)

[ Voor 64% gewijzigd door Kiswum op 27-07-2012 20:01 . Reden: edit voor geebee ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opmerkingen over moderatie buiten het topic houden graag. berichtje naar mij bij vragen is een beter plan... :)

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 27-07-2012 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 01:04:
Verbruik gas sinds 2008: 0,0 m3
40 kW houtvergasser met rendementverhogende(Viessmann, binnenkort 65kW KOB) en vermogensverdubbelende warmtebuffer.
(Inkoop kogelhard fsc hardhout afvalbonken voor een lachertje per 1000kg, rendement +++)
Ah duidelijk.
Hardhout kan helaas niet in m'n kacheltje daar wordt ie veel te heet van.
Groeit bovendien ook niet in m'n omgeving.
Maar ach opschoonhout uit de Twentse bossen voldoet ook. :)

Mompelt iets van buiten 30'C en hebben het over kachels :$

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-07-2012 20:40 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:20
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 20:34:
Waarom mag ik niet aan ervaringsdeskundige vragen bij wie ik goed terecht kan voor panelen? Hoe kom ik daar dan achter met al die vage sites en aanbieders als nieuweling met deze investering?
Ik kan niet zien wat je oorspronkelijke vraag was, maar een tijd terug hebben we hier op het forum flink wat narigheid gehad omdat een aantal leveranciers dit forum als een mooie visvijver zagen. Mensen die ook maar lieten doorschemeren dat ze overwogen zonnestroompanelen te plaatsen werden al via DM bestookt met offertes etc. Dat was niet goed voor de sfeer.

Dat is rechtgezet, en één van de maatregelen die is genomen dat commerciële activiteit hier feitelijk verboden is. Ik weet dus niet wat je vroeg, maar ik kan me de modbreak voorstellen als je vraag mogelijk wat leveranciers tot minder gewenst gedrag aan zou zetten. Alsnog zou het me niets verbazen als je DM-inbox aanbiedingen zou bevatten...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zelfs met dit warme weer wordt er de hele dag door de mods meegelezen :o
Gebeurd vast vanuit een jaccuzzi ;)

[ Voor 20% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-07-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 09:03
@musicmasters. Zie http://www.top50solar.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 20:47:
Zelfs met dit warme weer wordt er de hele dag door de mods meegelezen :o
Gebeurd vast vanuit een jaccuzzi ;)
Ben ik ff blij dat ik toch geen mod ben geworden ;)
Dat is inderdaad een heel goed startpunt, de meeste grotere aanbieders van Nederland staan daar wel in. Ik raad aan een serieuze offerte te maken, met duidelijk omschreven wat je wil, een tekening en/of foto van je dak, je budget, kortom al het werk wat je zelf kunt doen. Stuur dat naar ongeveer tien aanbieders en kijk wat er terug komt.

Mijn tip is om niet direct voor de allergoedkoopste te kiezen, maar kijk ook zeker naar hoe snel en goed de leverancier reageert. Mijn verwachting is dat je zeker niet van alle tien de aanbieders serieus bericht terug zult krijgen, je weet dan gelijk waar je niet wil kopen.

Ervaringen vragen over aanbieders is lastig. Vrijwel iedereen heeft ervaring met maar één leverancier en het is heel menselijk dat je tevreden bent met wat jij hebt. De meeste zullen dus tevreden zijn over hun leverancier. Voorzover ik weet is er geen objectieve test van aanbieders, ik zou ook niet weten hoe dat zou moeten werken.

Succes!

-edit-

'niet' toegevoegd... 8)7 Nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tnkx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan tegen scherpe prijs panelen van HJ Solar aanschaffen. Kan iemand hier iets over zeggen? Zijn TUV gekeurd en komen uit China. 250 wp voor euro 226,- in zwart frame. Of koop ik dan rommel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-09 17:01
@Musicmasters: Wat definieer je als rommel?
Draai hier nu lang genoeg mee om te weten dat echte pure rommel zeldzaam is. Ik ken de fabrikant niet maar het voldoet aan de basis eisen voor een TUV sticker. Voor een los paneel is het zeker niet duur, voor een setprijs is het verre van bijzonder. Vind je ze mooi? hoe is je contact met de leverancier? Zijn er garantie mogelijkheden? Is prijs je enige criterium?

Ik denk dat ik wil zeggen dat er geen eenduidig antwoord te geven is. Alleen veel uitzoekwerk, fora lezen en tijd kan je vertellen welke panelen je niet wilt hebben. Als je de leverancier vertrouwd en die geeft garantie ga gerust je gang, als je goedkoop belangrijk vind en je weet wat je doet haal gerust zo goedkoop mogelijk je spullen.

leuk h`e, keuze.

hoop dat je ondanks de rant er iets aan hebt. 8)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ai ai ai. Ik zit 200 kWh "in de min". En netbeheer komt eind december meter opnemen...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/tussenmeterstanden.gif
Zwarte lijntjes zijn vorige meteropnames, voor Kerst 2011.

En augustus moet nog komen (potentieel behoorlijk productieve maand)...

Ik begin stront te ruiken (maar ik ga niet affikken, dat vind ik debiel).

Iemand nog een beetje stroom hebben? Very nice, net metered solar electricity, velly klien... :F

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

zonnigtype schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 23:57:
Ai ai ai. Ik zit 200 kWh "in de min". En netbeheer komt eind december meter opnemen...

[afbeelding]

Iemand nog een beetje stroom hebben? Very nice, net metered solar electricity, velly klien... :F
Toegang weigeren/ vragen of je het zelf mag invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

+

[afbeelding]

Kun je geen elektrische weckpan aanschaffen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:39

[afbeelding]

Het is dat elektrische auto's/scooters nog geen alledaags gebeuren is, maar ik zie een nieuwe type kleintjes/advertenties aankomen.

Gratis af te halen enkele acculadingen elektra type slowload, voor ... meteropnamedag.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De Lidl en Aldi hebben nog wel eens een inductiekookplaatje in de aanbieding. Het is dat ik (momenteel) geen problemen heb om mijn jaarlijks overschot uitbetaald te krijgen, maar anders zou zoiets me wel wat lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]

Hoi,

Op dit moment zit ik 572 kWh in de min. Rond half november moet ik altijd de meterstanden opgeven. Dus ik ben reuze benieuwd, wat daar uit gaat komen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 00:24:
De Lidl en Aldi hebben nog wel eens een inductiekookplaatje in de aanbieding. Het is dat ik (momenteel) geen problemen heb om mijn jaarlijks overschot uitbetaald te krijgen, maar anders zou zoiets me wel wat lijken.
Heb ik. Ideaal ding :)
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 00:24:
[...]

Hoi,

Op dit moment zit ik 572 kWh in de min. Rond half november moet ik altijd de meterstanden opgeven. Dus ik ben reuze benieuwd, wat daar uit gaat komen.

Succes!
Ik heb mijn meterstanddoorgeefmoment bewust naar het einde van de winter gedaan om maximaal van de winterdip gebruik te kunnen maken.

[ Voor 33% gewijzigd door Erasmo op 28-07-2012 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zeg poldermans, wanneer ben je jarig? :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dre schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 00:06:
[...]

Toegang weigeren/ vragen of je het zelf mag invullen?
Ze hebben moedersleutel van het complex (heb wel "maatregelen" genomen, maar vorige keer werden ze boos...).

@Erasmo
Kun je geen elektrische weckpan aanschaffen?
Tja, met 31 kuub kookgas in het jaar zal ik daar ook niet echt veel mee scoren vrees ik.

@Domba
Gratis af te halen enkele acculadingen elekra type slowload, voor ... meteropnamedag.
Aha, kijk, dat begint in de buurt te komen.

Anyone? Lokatie: universiteitsstad in de buurt van onze geliefde Residentie. 3 minuten lopen vanaf NS station...

Maarre ... gratis? Hoezo gratis? Ons tarief is 22,16 cent/kWh. Koopje! :P

@Jeroen

Inductiekookplaatje om andere reden mogelijk sowieso op termijn een optie. Want als die onzalige Warmtewet er door wordt geramd, kunnen we in theorie onze "compensatie vastrecht kookgas" kwijt gaan raken. En als dat gebeurt, fl***er ik die gas aansluiting d'r uit, en ga elektrisch koken. Scheelt dan in ieder geval weer EUR 149,31 per jaar (huidige tariefstellingen vastrechten).

@JeroenH
Zeg poldermans, wanneer ben je jarig? :)F
Geweest... Hoezo?

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 28-07-2012 00:35 . Reden: Just curious... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 00:29:
@JeroenH

[...]

Geweest... Hoezo?
Nou, voor die drie of vier tientjes die zo'n ding moet kosten moeten we met een paar oudgedienden wel iets voor je kunnen regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 00:36:
[...]

Nou, voor die drie of vier tientjes die zo'n ding moet kosten moeten we met een paar oudgedienden wel iets voor je kunnen regelen :)
:$

Tja, dat is niet aan mij, toch?

(dank voor de gedachte!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:25
200 in de min? Dat doen we hier nu op ons sloffen... per maand. Alles bij elkaar zal er denk ik volgend jaar dik 1300 KWh overblijven. Moet ik me heel erg veel zorgen gaan maken? :(

Wel een leuke trouwens: de draaischijf tolde lekker terug (ca. 200KWh per maand), maar de nieuwe digitale meter doet er nog een schepje bovenop: die registreert ca. 50% meer. Ik vermaak me bovendien heel erg met de P1 poort op het ding, als het goed is kan ik vanaf dit of volgend weekend alles loggen (desnoods per 10 seconden). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
zonnigtype schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 00:29:

@Domba
[...]
Aha, kijk, dat begint in de buurt te komen.

Anyone? Lokatie: universiteitsstad in de buurt van onze geliefde Residentie. 3 minuten lopen vanaf NS station...

Maarre ... gratis? Hoezo gratis? Ons tarief is 22,16 cent/kWh. Koopje! :P
Oke
Wegens overcomplete tegen 30% van de leveringsprijs, enkele acculadingen elektra typeslow load, uitstekend bereikbaar op 3 minuten van station
GC heeft op deze pagina nog een uitzonderings optie voor analoge om op verzoek van afrekening op werkelijke standen af te rekenen.

Waarschijnlijk is de voorwaarde dat je een beetje avontuurlijk aangelegd ben, want in de MWh schuivende energiewereld zijn netto negatieve verbruiks ferrarismeters nog een zeldzaamheid.
Leg alvast een vergrootglas klaar dat de meteropnemer het telwerk goed kan aflezen :)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Bezuiniger schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 00:58:
[...]

200 in de min? Dat doen we hier nu op ons sloffen... per maand. Alles bij elkaar zal er denk ik volgend jaar dik 1300 KWh overblijven. Moet ik me heel erg veel zorgen gaan maken? :(

Wel een leuke trouwens: de draaischijf tolde lekker terug (ca. 200KWh per maand), maar de nieuwe digitale meter doet er nog een schepje bovenop: die registreert ca. 50% meer. Ik vermaak me bovendien heel erg met de P1 poort op het ding, als het goed is kan ik vanaf dit of volgend weekend alles loggen (desnoods per 10 seconden). :)
Afhankelijk van de elektra-leverancier is 1300 kWh (GC uitgezonderd vanwege margeregeling 300kWh) tegen kolenfooi max 9,2ct/kWh vergoeding.

Op dit moment meest actuele overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Toch maar zo'n inductie kookplaatje bij de Aldi halen :+

edit: was al gepost zie ik.

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-07-2012 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
Ik denk erover zonnepanelen te plaatsen. Echter het dak in kwestie is vier hoog, ligt op het zuiden, maar het huis van de buurman, aan de westkant is ongeveer 1 verdieping hoger. Dit zorgt natuurlijk voor schaduw.

Denken jullie dat dit een probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-09 07:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

_starbuck_ schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 11:22:
Ik denk erover zonnepanelen te plaatsen. Echter het dak in kwestie is vier hoog, ligt op het zuiden, maar het huis van de buurman, aan de westkant is ongeveer 1 verdieping hoger. Dit zorgt natuurlijk voor schaduw.

Even dit topic lezen is al talloze keren besproken.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Als de afstand voldoende groot is lijkt het me geen probleem. Als je het zeker wilt weten kun je jouw huis en het huis van de buurman in Google Sketchup tekenen en kijken hoe de schaduwwerking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 11:20:
[...]
Toch maar zo'n inductie kookplaatje bij de Aldi halen :+
edit: was al gepost zie ik.
keukenboiler nog niet, pv-afwas
meer eten bereiden in een oven

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2012 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[afbeelding]

Je kunt natuurlijk ook je computer wat harder laten werken voor een goed doel:
Dutch Power Cows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Erasmo schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 12:24:
[...]
Je kunt natuurlijk ook je computer wat harder laten werken voor een goed doel:
Dutch Power Cows
Natuurlijk wel alleen in het stook seizoen, waardoor je de geproduceerde warmte nuttig gebruikt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bezuiniger schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 00:58:
[...]

Ja, als je veel verbruikt en veel opwekt met een "vet" systeem, is die 200 natuurlijk niks. Maar als je ALTIJD al weinig hebt verbruikt, en "relatief weinig" opwekt met een klein systeempje (slechts beperkt uitgebreid met vooroorlogse kleine modules), is die 200 in de min beslist wel "veel". Alles is relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Los van het feit dat dit al vaker besproken is, is het met deze informatie lastig advies te geven; hoeveel schaduw? Hoe lang? Welk gedeelte heeft wel zon? Hoe lang? Etc?.

Maak eens foto's, bekijk waar de schaduw is, ga idd. aan de slag met sketchup...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Deze was geloof ik nog niet gepasseerd:
80 procent van de 3.184 stemmers met 'nee, ik vind zonnepanelen nog steeds te duur'.
en reactie (uiteraard een van velen, karakteristiek Henk en Ingrid niveau):
Het produceren, transporten, bevestigen, onderhouden, inpassen in de logistiek en het verwijderen van een zonnecel kost energie. Wie beweert dat een zonnecel meer energie produceert, dan hij aan energie kost, begrijpt niets van de wet op de thermodynamica. Er gaat dus meer olie in een zonnecel dan dat er uit komt!! Hoe GroenLinks je ook mag denken, winnen van de natuurwet doe je niet. U laat zich deze zonnecelonzin aanpraten door mensen die erg veel veel geld verdienen aan uw existentiële angsten.
;( of _O-

Ach ja, je kent het wel. Telegraaf in komkommertijd...

Wel weer leuk: "Zo'n 250 mensen, 8 procent van de ondervraagden, zeggen dat ze al lang zonnepanelen op hun dak hebben liggen". Stel 8% representatief voor Telegraaf lezend volk? Toch nog hoop in bange dagen? 8% is al om!

Verder artikel en reacties met de diepgang van een drooggevallen wad...

... maar dat was wel te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-08 20:35
zonnigtype schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 13:52:

[...]

[...]

;( of _O-

Ach ja, je kent het wel. Telegraaf in komkommertijd...
Hoezo Henk en Ingrid niveau, duidelijke iemand die wel enigszins kaas heeft gegeten van duurzaamheid.
Het gaat namelijk om de volledige levensduur van een product inclusief recycling.

Ik zou eerder zo'n inhoudsloze reactie hierop bestempelen als "Henk en Ingrid niveau"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb inmiddels een 1,6kwp pv systeempje en heb nog wel ruimte op de inverter maar zit met wat vragen die ik zo gauw niet kan vinden.

Kan je verschillende soorten panelen in 2 strings parallel op 1 mppt tracker zetten zolang je het amperage of voltage niet overschrijd?

Of
De inverter heeft 2 mppt trackers en moeten als het kan het liefst zo gelijk mogelijk blijven, maar zou je daar een string aan kunnen hangen met andere panelen die in de buurt van het voltage van de andere string komt?
En wat is dan belangrijk, het voltage of amperage gelijk?

Stel ik heb panelen in 1 string aan de voorkant EN achterkant van mijn huis maar verbind die met 18m kabel tussen de strings, is dat mogelijk of heb je dan verlies op die kabel, de kabel heeft voldoende dikte.

Montage beugels, wat is de afstand die aangehouden word om de rail op te monteren? 50cm , 1m? over 5m breedte.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Edje85 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:02:
[...]

Hoezo Henk en Ingrid niveau, duidelijke iemand die wel enigszins kaas heeft gegeten van duurzaamheid.
Het gaat namelijk om de volledige levensduur van een product inclusief recycling.

Ik zou eerder zo'n inhoudsloze reactie hierop bestempelen als "Henk en Ingrid niveau"
Hier heeft u wat "inhoud":

http://www.ecn.nl/publicaties/default.aspx?au=44649

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
zonnigtype schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 13:52:
[...]

"Het produceren, transporten, bevestigen, onderhouden, inpassen in de logistiek en het verwijderen van een zonnecel kost energie. Wie beweert dat een zonnecel meer energie produceert, dan hij aan energie kost, begrijpt niets van de wet op de thermodynamica. Er gaat dus meer olie in een zonnecel dan dat er uit komt!! Hoe GroenLinks je ook mag denken, winnen van de natuurwet doe je niet. U laat zich deze zonnecelonzin aanpraten door mensen die erg veel veel geld verdienen aan uw existentiële angsten."
Ik kan veel hebben, maar niet als mensen pseudo-wetenschappelijk gaan doen om hun punt kracht bij te zetten... daar wordt ik bijna misselijk van. :r

Ten eerste, er bestaat geen "dé wet van de thermodynamica". Je hebt een set van wetten. Ten tweede, dat volgt uit geen enkele wet. Niet uit behoud van energie, niet uit entropie, en niet uit 0K-wet.

Die knul heeft waarschijnlijk ooit iets opgepikt uit een college, denkt dat het van toepassing is, maar begrijpt er geen snars van.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 28-07-2012 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:10:
[...]

Ik kan veel hebben, maar niet als mensen pseudo-wetenschappelijk gaan doen om hun punt kracht bij te zetten... daar wordt ik bijna misselijk van. :r

Ten eerste, er bestaat geen "dé wet van de thermodynamica". Je hebt een set van wetten. Ten tweede, dat volgt uit geen enkele wet. Niet uit behoud van energie, niet uit entropie, en niet uit 0K-wet.
Dat is usance bij veel mensen. Vervelend, maar je kunt het ook gewoon het graf in negeren. Discussiëren met dat soort types (seen 'em all, kost je bergen energie) is meestal compleet zinloos.

Zou recycling van zonnepanelen echt een factor 12 extra schelen op de EPBT die het productieproces heeft gekost in het meest negatieve scenario van Crystal Clear? Sommige mensen komen er mee weg... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
zonnigtype schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:13:
[...]
Dat is usance bij veel mensen. Vervelend, maar je kunt het ook gewoon het graf in negeren. Discussiëren met dat soort types (seen 'em all, kost je bergen energie) is meestal compleet zinloos.
Hmm, ja, ik weet het... maar je hebt een klacht-knop op de Telegraaf site... mmmmuuusstt resist temptation... zal ik een klacht indienen omdat het leugens zijn? :P

Edit; gelijk puntje 1; in overtreding met de wet. De wetten van de thermodynamica wel te verstaan :D

[ Voor 9% gewijzigd door Bartjuh op 28-07-2012 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
Inderdaad interessant, mis hier alleen 1 punt in al die papers voor zover ik kan zien.
Transport!! nog altijd 1 van de grootste verbruiker van fossiele (ruwe stookolie) brandstoffen ter wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Edje85 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:17:
[...]

Inderdaad interessant, mis hier alleen 1 punt in al die papers voor zover ik kan zien.
Transport!! nog altijd 1 van de grootste verbruiker van fossiele (ruwe stookolie) brandstoffen ter wereld.
All subsystems shown in Fig. 1 are included as individual datasets within the system boundaries for silicon based PV power plants. The process data include quartz reduction, silicon purification, wafer, panel and laminate production, manufacturing of inverter, mounting, cabling, infrastructure, assuming 30 years operational lifetime for the plant. The basic assumptions for each of these unit processes are described in the report [19]. We considered the following items for each production stages as far as data were available:

energy consumption,

air- and waterborne process-specific pollutants at all production stages,

materials, auxiliary chemicals, etc.

transport of materials, of energy carriers, of semi-finished products and of the complete power plant,

waste treatment processes for production wastes,

dismantling of all components,

infrastructure for all production facilities with its land use.
http://www.esu-services.c...bluth-2008-LCA-PV-web.pdf

En er kunnen heel wat paneeltjes op een moderne Chinese container reus. Die verzuipen tussen de rest van de consumptie goederen, waar mogelijk ook hardware voor de computer waarop uw en mijn berichten zijn getypt cq. op gelezen tussen heeft gezeten (of nog zal zitten).

PS: inhoudelijk genoeg?

[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 28-07-2012 14:25 . Reden: Post scriptum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
Thanks, het zal uiteindelijk wel energie neutraal zijn. maar kan zomaar een jaar schelen.

dan hebben we het nog niet over duurzaam.
ik hoop dat je weet dat volgens de definitie van brundtland dit type panelen moeilijk duurzaam kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 17:28
Edje85 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:28:
Thanks, het zal uiteindelijk wel energie neutraal zijn. maar kan zomaar een jaar schelen.
In welke zin energie neutraal? Dat er in de gehele cirkel geen energie bijkomt of verdwijnt?

Ja, dat ben ik met je eens. Maat ik zie het meer als energie positief, in die zin, dat ik de energie die anders niet nuttig toegepast wordt (opwarmen dakpannen), nu ingezet kan worden om o.a. mijn koelkast te laten draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Edje85 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:28:

dan hebben we het nog niet over duurzaam.
ik hoop dat je weet dat volgens de definitie van brundtland dit type panelen moeilijk duurzaam kan worden.
Mijn olieboer paneeltjes (made in Gelsenkirchen) doen het al 12 jaar zonder aantoonbare degradatie van de opbrengst.

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_GDO.htm#DOVG93Wp

U kletst uit uw nek dat dit "dus" energie"neutraal" zou zijn. Ze hebben al veel meer opgebracht dan de input, ondanks het feit dat het prehistorische modules zijn. Moderne modules worden al met veel minder inzet van primaire energie gemaakt, trend nog steeds omlaag gaand.

Conclusie is dus pertinent fout. Veel meer stroom opbrengst dan er in de complete productie en recycling fase in heeft gezeten of nog mee gepaard zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
rube schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:33:
[...]

In welke zin energie neutraal? Dat er in de gehelde circel geen energie bijkomt of verdwijnt?

Ja, dat ben ik met je eens. Maat ik zie het meer als energie positief, in die zin, dat ik de energie die anders niet nuttig toegepast wordt (opwarmen dakpannen), nu ingezet kan worden om o.a. mijn koelkast te laten draaien :)
neutraal is inderdaad een verkeerde bewoording.

ik bedoelde dat de energy benodigd voor de complete cyclus weer teruggewonen wordt in de vorm van elektrische energie gedurende de levensduur van een systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Edje85 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:34:
[...]

neutraal is inderdaad een verkeerde bewoording.

ik bedoelde dat de energy benodigd voor de complete cyclus weer teruggewonen wordt in de vorm van elektrische energie gedurende de levensduur van een systeem
... en er nog veel meer wordt bij geproduceerd, dus een zeldzame "WIN-WIN" situatie.

En dat dankzij een koperen ploert die op 150 miljoen kilometer afstand staat en waar we nooit een energie nota aan hoeven te betalen.

Ik zeg: gaat zo voort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Edje85 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:17:
[...]
Wat dat betreft ben ik ook benieuwd of het niet in de (nabije) toekomst goedkoper is om cellen daar te produceren, hierheen te verschepen (is licht, neemt minimaal ruimte in -> efficiënt transport), en hier te solderen, lamineren, en het frame erop te zetten (danwel erg geautomatiseerd met robots). Dan haal je echt het meerendeel van de transportkosten weg. Of wellicht alles assembleren in China behalve het aluminium frame, dus je krijgt gewoon alleen de "gelamineerde PV-plaat", is lekker dun en kan makkelijk gestapeld worden, dat bespaart al snel >80% van het volume en aardig wat gewicht denk. Kan je gelijk 5x zoveel in een container stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
vergeet alleen niet dat er ook nogal wat zeldzame aardmetalen worden gebruikt in met name de omvormer.

dan kun je meer pv wel toejuichen. ben ik ook wel met je eens, het wordt met de tijd steeds interessanter vanwege hogere rendementen en lagere productiekosten.

maar vergeet niet dat het nog steeds niet een duurzaam systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Edje85 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:38:
vergeet alleen niet dat er ook nogal wat zeldzame aardmetalen worden gebruikt in met name de omvormer.

dan kun je meer pv wel toejuichen. ben ik ook wel met je eens, het wordt met de tijd steeds interessanter vanwege hogere rendementen en lagere productiekosten.

Om met Brinkhorst te spreken: dan maar in een hutje op de hei, mond dichthouden, en computer natuurlijk de deur uit (suggestie: goed doel, zelf met de fiets brengen).

@Bartjuh

Transport megacarriers: bijna 11.000 "twenty footers" per overtocht is VEUL. HEUL VEUL. Daar kun je aardig wat bedrijfsdaken mee bedekken. Per keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Edje85 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:38:
...
Maar dit vind ik nogal een dooddoener. Ja, dat is zo. Echter, het hele westerse leven met alles erop en eraan is niet duurzaam.

Als je echt duurzaam wilt leven dan moet er eerst een pandemie van ongekende omvang plaatsvinden zodat er nog hooguit een paar 100 miljoen mensen overbleven. Al deze mensen zijn ineens miraculeus alle vergaarde kennis van de afgelopen 150 jaar vergeten, en gaan weer leven zoals de aboriginals.

Kortom, vooralsnog kan je alleen maar spreken van duurzamer dan. En de komende 100 jaar waarschijnlijk ook. Tot we echt cradle to cradle gaan werken (incl. energie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
zonnigtype schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:41:
[...]

Om met Brinkhorst te spreken: dan maar in een hutje op de hei, mond dichthouden, en computer natuurlijk de deur uit (suggestie: goed doel, zelf met de fiets brengen).

@Bartjuh

Transport megacarriers: bijna 11.000 "twenty footers" per overtocht is VEUL. HEUL VEUL. Daar kun je aardig wat bedrijfsdaken mee bedekken. Per keer...
11.000 is niet VEUL

nieuwe MAERSK schepen daar kunnen er VEUL op
http://www.ship-technology.com/projects/triple-e-class/

18.000 TEU (Twenty foot Equivalent Unit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
Bartjuh schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:46:
[...]

Maar dit vind ik nogal een dooddoener. Ja, dat is zo. Echter, het hele westerse leven met alles erop en eraan is niet duurzaam.

Als je echt duurzaam wilt leven dan moet er eerst een pandemie van ongekende omvang plaatsvinden zodat er nog hooguit een paar 100 miljoen mensen overbleven. Al deze mensen zijn ineens miraculeus alle vergaarde kennis van de afgelopen 150 jaar vergeten, en gaan weer leven zoals de aboriginals.

Kortom, vooralsnog kan je alleen maar spreken van duurzamer dan. En de komende 100 jaar waarschijnlijk ook. Tot we echt cradle to cradle gaan werken (incl. energie).
helaas voor ons een dooddoener maar er zijn er genoeg die denken dat een zonnepaneel systeem compleet duurzaam is. daar kan ik me behoorlijk aan ergeren met name van de kant van een Greenpeace of een GroenLinks.

ik ooit eens een keer in een college iets vernomen van organische zonnepanelen in de trend van dan zou het wel duurzaam zijn. maar hoor daar recentelijk weinig over.

dat zou mij een mooie ontwikkeling lijken, rest ons alleen nog het verduurzamen van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Edje85 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:51:
[...]

11.000 is niet VEUL

nieuwe MAERSK schepen daar kunnen er VEUL op
http://www.ship-technology.com/projects/triple-e-class/

18.000 TEU (Twenty foot Equivalent Unit)
Ja, und? Ondergraaft de stellingname nog meer dat transport een issue zou zijn bij de import van Chinese modules richting Europa.

Verbaast me hogelijk dat je nog niet over de kolenstroom-gestookte (silicium>wafers>zonnecellen>) zonnepanelen uit China bent begonnen. Dat is pas zorgwekkend.

Maar dan nog: besparen is altijd beter. Vandaar dat ik zo weinig capaciteit nodig heb aan die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
zonnigtype schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:41:
@Bartjuh
Maar als we heel NL willen betegelen met PV, dan hebben wel ook HEUL VEUL te vervoeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:58:
[...]

Maar als we heel NL willen betegelen met PV, dan hebben wel ook HEUL VEUL te vervoeren :P
Tuurlijk. Maar al die computers e.a. elektronische gadgets die mensen blijven zuipen als tempeliers moeten ook vervoerd worden, en daar hoor je dan opeens niemand over...

... selectieve verontwaardiging, kun je dat noemen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Om van het aanvoeren van grote hoeveelheden kolen uit Columbia maar niet te spreken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
zonnigtype schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:00:
[...]

Tuurlijk. Maar al die computers e.a. elektronische gadgets die mensen blijven zuipen als tempeliers moeten ook vervoerd worden, en daar hoor je dan opeens niemand over...

niet selectieve verontwaardiging, maar als je beweerd dat iets een bepaald hoeveelheid energie kost moet je wel alle posten meenemen.

over kolen stoken, daar heb ik ooit een grafiek van gezien in relatie tot wereldwijde energie consumptie.
niet schrikken maar dat gaat de komende jaren veruit de belangrijkste energie drager worden.
kan de grafiek helaas niet terug vinden maar meen dat het van het UN energie agenschap was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Edje85 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:05:

niet selectieve verontwaardiging, maar als je beweerd dat iets een bepaald hoeveelheid energie kost moet je wel alle posten meenemen.
Dat gebeurd toch ook in de genoemde documenten van ECN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Edje85 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:05:
[...]

Ja, daar zijn de energieholdings ook erg goed in, in het benoemen van alle (milieu- en sociale) posten.

There is no level playing field. And there never will be one.
over kolen stoken, daar heb ik ooit een grafiek van gezien in relatie tot wereldwijde energie consumptie.
niet schrikken maar dat gaat de komende jaren veruit de belangrijkste energie drager worden.
kan de grafiek helaas niet terug vinden maar meen dat het van het UN energie agenschap was.
We gaan het allemaal zien. Prognoses zijn zoveel waard totdat de realiteit bekend is. Vaak zijn die prognoses dan hoogstens nog nuttig als aanmaakpapier voor de open haard (die ik niet heb, dat terzijde), zo ver bleken ze er vaak naast te zitten.

Maar als dat al gebeurt, heeft ons land daar een übersized aandeel in gehad, door politieke lafhartigheid en/of ongezonden belangen in het continueren van de status quo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
Speksteenkachel schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:11:
[...]

Dat gebeurd toch ook in de genoemde documenten van ECN.
klopt maar dat had ik in eerste instantie nog niet gezien.
specifieke getallen kon ik nog steeds niet vinden trouwens maar dat zal wel aan mij liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ed, heb je ondertussen al een leuke PV set uitgezocht?
Hoeveel heb je precies nodig om je huidige verbruik te dekken uitgaande dat je eerst aan besparing hebt gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-07-2012 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
zonnigtype schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:13:
[...]

Ja, daar zijn de energieholdings ook erg goed in, in het benoemen van alle (milieu- en sociale) posten.

There is no level playing field. And there never will be one.

[...]

We gaan het allemaal zien. Prognoses zijn zoveel waard totdat de realiteit bekend is. Vaak zijn die prognoses dan hoogstens nog nuttig als aanmaakpapier voor de open haard (die ik niet heb, dat terzijde), zo ver bleken ze er vaak naast te zitten.

Maar als dat al gebeurt, heeft ons land daar een übersized aandeel in gehad, door politieke lafhartigheid en/of ongezonden belangen in het continueren van de status quo...
misschien, maar het aandeel van Duitsland daarin is oneindig veel grotere.
twee jaar terug werdt daar de koolwinning nog dik gesubsidieerd. of dat nog zo is weet ik niet maar dat zou in ieder geval wegens Europese regels gestopt worden.
dat zorgt er weer voor dat de import uit zuid-amerika goedkoper is dan eigen winning.

dus jullie favoriet pv land moest op last van de EU stoppen met kolen subsidie.
op het moment is kool nog steeds de "belangrijkste" (meeste gebruikte) energie bron voor de productie van elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Helaas wel maar samen kunnen we daar iets aan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
Speksteenkachel schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:18:
Ed, heb je ondertussen al een leuke PV set uitgezocht?
Hoeveel heb je precies nodig om je huidige verbruik te dekken uitgaande dat je eerst aan besparing hebt gedaan.
Nog thuis wonend op het moment.

PV set gaat er komen van tegen de 4kWp. definieve specifcatie nog niet bekend offertes worden nog vergeleken.

luchtverwarmings systeem vreet mijns inziens bijzonder veel energie, voor de rest zijn nog weinig mogelijkheden over helaas.
gas verbruik is gelukkig laag hier door het verstoken van afval hout in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Edje85 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:20:
op het moment is kool nog steeds de "belangrijkste" (meeste gebruikte) energie bron voor de productie van elektriciteit.
En DUS?

... moeten we die waanzin maar blijven continueren???

... vooral niks doen, dan blijft die status quo lekker hangen, en kunnen we alles gewoon blijven doodpraten?

... dat schiet dus niet op.

... er zijn hier de nodige lieden die WEL willen opschieten. Er zijn zelfs curieuze lieden bij die het voor zichzelf willen doen, i.p.v. "voor hun kinderen". Dus nog tijdens hun leven.

Het zijn de nieuwe helden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
zonnigtype schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:00:
[...]

True. Dit is geen verontwaardiging hoor. Hell, als ik het geld had lagen er niet 6 maar 20 zonnepanelen op het dak. PV heeft zich energetisch alsnog in enkele jaren terugverdient. Maar dit is gewoon een idee om het vervoer efficiënter te maken.

Voor elektronica spul weet ik niet echt zo 1-2-3 een manier om dat efficiënter te vervoeren... bij zonnepanelen kan dat wel door de aluminium profielen en junction boxen los van het paneel te leveren en dat hier verder te assembleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-09 13:44

Barrycade

Through the...

/me mompelt iets over offtopic gereutel

Ik woon onder zeenivo dus standaard niet duurzaam, nadat de windmolens zijn vervangen in de 17e eeuw.

Dus ik probeer op een 1e wereldlands nivo wat aan mijn CO2 uitstoot te doen met zonnepanelen (uit China, netzoals de computerapparatuur waarmee ik jullie dit bericht laat toekomen).

Ik kan gewoon niet duurzaam zijn zolang ik de staatsloterij niet win en ergens in de middel of nowhere (waarschijnlijk in het buitenland) een stuk grond kan kopen waarmee ik aan mijn voetprint kan voldoen.

Duurzaam zijn is in Nederland netto niet mogelijk (al is het maar door wettelijke bemoeienissen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-09 21:32

Pixelmagic

Ubergeek

Ik ben ook begonnen te kijken voor een setje zonnepanelen, hoop gelezen maar toch nog een paar vraagjes.

Om te beginnen de ligging, dit is mijn ligging van ons huis: foto
Bovenkant is noord volgens Google/MS, de hoek is ongeveer 30 graden. De helling van het dak is 45 graden en ik heb geen obstakels, hooguit in de winter bij een erg lage zon een kale boom. Ik heb aan benutbare ruimte 4.55m hoogte en 5.30m breedte. Ik kan als het meezit dus 2 rijen van 6 panelen kwijt, als het budget het toelaat.

Mij lijkt het dat ik niet echt slecht zit, maar ik ben er niet 100% zeker van.

Dan heb ik een Enermet meter, kan er nergens wat zinnigs over vinden of deze geschikt is voor teruglevering, Hij ziet er zo uit, en dit zijn de details. (ja, ben al begonnen met meten, leuk spul die Youless :) )

Installeren ga ik zelf niet doen (hoogtevrees) dus ik zoek naar een aanbieder die een kompleet iets levert. Daarnaast lijkt me dat wel prettig ivm garantie.

Dan heb ik nog een uitdaging aangaande de 230v stroomkabel. Er moet een extra groep aangelegd gaan worden naar zolder, waar ik de omvormer zou willen gaan hebben. Veel aanbieders geven aan dat dit bij de montage inbegrepen is, maar ik vraag me af hoe er dan een kabel naar boven getrokken gaat worden. Meerdere groepen door één pijp mag niet, ik heb geen lege pijpen. En tussen de meterkast en de zolder zit een huiskamer. Iemand praktijkervaring ?

Verder lees ik soms nogal tegenstrijdige berichten over prijzen. De 'grootste' aanbieder heeft b.v. een prijs van 5500 euro voor 10 Canadian Solar panelen met een SMA omvormer, inclusief montage. Daar kan ik via een collectief nog 12% korting op krijgen, dan komt dat op 4850 ongeveer. Maar ik zie mensen de afgelopen tijd roepen dat men voor die prijs wel 3000Wp kan krijgen ipv de bovenstaande 2000Wp. Kijk ik dan op de verkeerde plaatsen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edje85 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:24:
[...]

Nog thuis wonend op het moment.

PV set gaat er komen van tegen de 4kWp. definieve specifcatie nog niet bekend offertes worden nog vergeleken.

luchtverwarmings systeem vreet mijns inziens bijzonder veel energie, voor de rest zijn nog weinig mogelijkheden over helaas.
gas verbruik is gelukkig laag hier door het verstoken van afval hout in de openhaard.
Wat voor systeem bedoel je met luchtverwarmingssysteem?
Krijg het idee dat je een ventilatie wtw bedoelt..

Die super efficient kunnen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wel offtopic maar een openhaard heeft het slechtste rendement kwa houtstook dat er is :o
Ook de kwaliteit van de rookgassen kunnen niet tippen aan een moderne hoogrendement houtkachel.
Ah het begin is er, goed bezig Ed.

[ Voor 25% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-07-2012 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

WindPowered, lijkt me dat deze mensen roepen over DoeHetZelf-montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

WindPowered schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:27:
Ik ben ook begonnen te kijken voor een setje zonnepanelen, hoop gelezen maar toch nog een paar vraagjes.

Om te beginnen de ligging, dit is mijn ligging van ons huis: foto
Bovenkant is noord volgens Google/MS, de hoek is ongeveer 30 graden. De helling van het dak is 45 graden en ik heb geen obstakels, hooguit in de winter bij een erg lage zon een kale boom. Ik heb aan benutbare ruimte 4.55m hoogte en 5.30m breedte. Ik kan als het meezit dus 2 rijen van 6 panelen kwijt, als het budget het toelaat.

Mij lijkt het dat ik niet echt slecht zit, maar ik ben er niet 100% zeker van.

Dan heb ik een Enermet meter, kan er nergens wat zinnigs over vinden of deze geschikt is voor teruglevering, Hij ziet er zo uit, en dit zijn de details. (ja, ben al begonnen met meten, leuk spul die Youless :) )

Installeren ga ik zelf niet doen (hoogtevrees) dus ik zoek naar een aanbieder die een kompleet iets levert. Daarnaast lijkt me dat wel prettig ivm garantie.

Dan heb ik nog een uitdaging aangaande de 230v stroomkabel. Er moet een extra groep aangelegd gaan worden naar zolder, waar ik de omvormer zou willen gaan hebben. Veel aanbieders geven aan dat dit bij de montage inbegrepen is, maar ik vraag me af hoe er dan een kabel naar boven getrokken gaat worden. Meerdere groepen door één pijp mag niet, ik heb geen lege pijpen. En tussen de meterkast en de zolder zit een huiskamer. Iemand praktijkervaring ?

Verder lees ik soms nogal tegenstrijdige berichten over prijzen. De 'grootste' aanbieder heeft b.v. een prijs van 5500 euro voor 10 Canadian Solar panelen met een SMA omvormer, inclusief montage. Daar kan ik via een collectief nog 12% korting op krijgen, dan komt dat op 4850 ongeveer. Maar ik zie mensen de afgelopen tijd roepen dat men voor die prijs wel 3000Wp kan krijgen ipv de bovenstaande 2000Wp. Kijk ik dan op de verkeerde plaatsen ?
In landscape kunnen er 3 panelen (1,58x0,80) naast elkaar en 5 boven elkaar. Dus zou je bijvoorbeeld 15x190Wp (2850Wp) + Piko 3.0 voor 4.100 euro kunnen krijgen. Daar gaat nog 15% subsidie vanaf. Dan moet je voor 5000 euro inclusief montage wel klaar zijn.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Laatst online: 13-07 17:24
woekele schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:35:
WindPowered, lijkt me dat deze mensen roepen over DoeHetZelf-montage.
Nee hoor ik heb al meerdere keren ook aangegeven dat de €4300 voor een 2760Wp systeem inculsief montage en meterkast aanpassing is.
Excl subsidie.
Systeem bestaat uit 12 x LDK 230p-20 panelen met een AEG Protect PV 2800 omvormer incl. alle spullen voor meterkast aanpassingen en bekabeling, en bevestigingsmateriaal en dus ook incl montage.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:28:
[...]

Wat voor systeem bedoel je met luchtverwarmingssysteem?
Krijg het idee dat je een ventilatie wtw bedoelt..

Die super efficient kunnen zijn..
klopt, warmte technisch inderdaad bijzonder efficiënt. maar verstookt meer elektriciteit ten op zichte van radiatoren omdat het system 24/7 staat te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
S.Death schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:26:
[...]
Even ter vergelijjk, bij mij wordt eind agustus een zelfde set geplaatst met 12x LDK 230Wp panelen met AEG omvormer, in totaal dus ook 2760Wp. Voor nog geen €4300 incl. plaatsing en meterkast aanpassing, alles erop en eraan. Excl. subsidies.
Bij welke firma heb je dat besteld? Dat lijkt mij ook wel wat(t)! :)

Edit: Renewable NRG toevallig?

[ Voor 18% gewijzigd door BamSlam_ op 28-07-2012 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
Speksteenkachel schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:31:
[...]

Wel offtopic maar een openhaard heeft het slechtste rendement kwa houtstook dat er is :o
Ook de kwaliteit van de rookgassen kunnen niet tippen aan een moderne hoogrendement houtkachel.

[...]

Ah het begin is er, goed bezig Ed.
rookgas technisch heb je gelijk. maar hier gaat normaal gesproken de gas gestookte verwarming pas eind november aan bij een warme winter misschien nog wel iets later.
het hout dat er in verbrand wordt is voornamelijk afval hout uit de bouw, dat wordt dus niet gekweekt of bewerkt voor het verbranden in een kachel.
die kachel is uiteraard gekoppeld met ik meen de dikst mogelijke isolatie van het huis op het moment van bouwen. dus er wordt hier wel degelijk nagedacht over energie besparingen.

een volgende stap is nu zonnepanelen op de recent gebouwde schuur. plus minus 25 vierkante meter beschikbaar op zuid zonder schaduw en een helling van ongeveer 40 graden.

er zullen inderdaad pallet systemen zijn de rookgas technisch en rendement technisch beter zijn. die waren echter 10 jaar geleden nog niet zo bekend en wijdverspreid.

[ Voor 17% gewijzigd door Edje85 op 28-07-2012 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
BamSlam_ schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:32:
[...]

Je hebt PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[...]

Voor de volledigheid, wordt niet duidelijk uit de Marktplaats pagina: Waarschijnlijk zelfde als Duurzame Energieshop in Moordrecht.
Onderdeel van Zimmermann Energie C.V.

(no relation whatsoever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
zonnigtype schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:33:
[...]

Voor de volledigheid, wordt niet duidelijk uit de Marktplaats pagina: Waarschijnlijk zelfde als Duurzame Energieshop in Moordrecht.
Onderdeel van Zimmermann Energie C.V.

(no relation whatsoever)
Klopt daar ken ik ze ook van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

S.Death schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:34:
[...]

Klopt daar ken ik ze ook van.
Mooi, is dat ook meteen duidelijk.

Handig, zo'n enorme lijst met leveranciers die met heel veel geduld en veel zweetdruppels is samengesteld (en nog steeds niet "klaar")... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
zonnigtype schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:35:
[...]

Mooi, is dat ook meteen duidelijk.

Handig, zo'n enorme lijst met leveranciers die met heel veel geduld en veel zweetdruppels is samengesteld (en nog steeds niet "klaar")... O-)
En dit ook nooit zal zijn waarschijnlijk. ;-)
Maar dat is erg handig inderdaad, zijn er specifieke dingen die je van ze verzameld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:35:
Nu je toch lijsten aan het bijwerken bent :7

http://www.hoorngids.nl/n...n_kopen_zonnepanelen.html

Let vooral op onderstaande "ene aanvrager"
http://www.destentor.nl/r...die-voor-zonnepanelen.ece

http://www.destentor.nl/r...t-vol-zonnepanelen%27.ece

http://www.hardenberg.nl/...ogen-van-18-megawattpiek/

http://www.telegraaf.nl/m...an_de_zonnepanelen__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:42:
[...]

Nu je toch lijsten aan het bijwerken bent :7
* zucht *

Maar bedankt wederom!
Da's wel "inschrijven maar nog niet besteld/ondertekend" uit der aard. Maar er gaat een hoop van overblijven, waarschijnlijk.

Reactie "Cyclone":
Ben beroepshalve als el. technisch ingenieur met deze materie bezig geweest. Er zijn wel panelen die wat opleveren maar die zijn zo duur die liggen niet op daken van een gewoon huis.
Ben benieuwd hoe lang geleden "Cyclone" beroepshalve met die "afschuwelijke platen" (andere term in de reacties) bezig is geweest. Negentiger jaren?
Let vooral op onderstaande "ene aanvrager"
http://www.destentor.nl/r...die-voor-zonnepanelen.ece
Had ik al in mijn lijst staan onder Zonopkomst, incl. verwijzing naar die 500 kWp installatie.
Wow! Kende ik nog niet. Weer dik 150 kWp gerealiseerd zo te zien, mogelijk nog aardig wat meer (moet ik nog nakijken).
Aha, eindelijk een definitiever cijfer. Er was oorspronkelijk voor 2,1 MWp aangevraagd, dus 1,8 MWp overgebleven voor alleen Hardenberg. Ook prima.
Had ik ook al gezien op Energeia. Zal niet om enorme volumes kunnen gaan, leuk idee wel.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-09 21:32

Pixelmagic

Ubergeek

[...]

Even wat verder gekeken, maar het lijkt mij dat ze een 'ander' bevestigings systeem gebruiken waarbij de dakpannen moeten worden aangepast (stukjes er af halen).

Ik zie er veel met ClickFit geleverd worden, In tegenstelling wat ik bij R-NRG zie worden de ClickFit gewoon aan de pannen vast gemaakt, terwijl de andere aan het hout/dak zelf worden gedaan.

Welke van de twee is beter ? Mijn gevoel zegt dat de Clickfit netter is en zonder beschadigingenv an de pannen, maar het andere lijkt me vaster zitten.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:30
Edje85 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:31:
[...]

klopt, warmte technisch inderdaad bijzonder efficiënt. maar verstookt meer elektriciteit ten op zichte van radiatoren omdat het system 24/7 staat te draaien.
Je haalt een WTW ventilatie-unit en een luchtverwarmings CV door elkaar.

Een WTW doet niet veel meer dan lucht uit het huis zuigen, en wat nieuwe lucht aanzuigen, die dan via een warmtewisselaar met behulp van de lucht van binnen opgewarmd wordt. Dit is echter geen CV systeem, maar een ventilatiesysteem.

Een luchtverwarmings CV verstookt gas om lucht te warmen, die dan met behulp van een ventilator door kanalen het huis in wordt geblazen. In een 'normale' CV verwarm je water en pomp je dat naar radiatoren.

Overigens kan ook die laatste best efficient zijn, en de last van de ventilator op een stationair laag toerental is niet vreselijk. Met PV kun je het verbuik ervan compenseren, trouwens. Of dat van je normale CV pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
WindPowered schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 19:50:
[...]

Even wat verder gekeken, maar het lijkt mij dat ze een 'ander' bevestigings systeem gebruiken waarbij de dakpannen moeten worden aangepast (stukjes er af halen).

Ik zie er veel met ClickFit geleverd worden, In tegenstelling wat ik bij R-NRG zie worden de ClickFit gewoon aan de pannen vast gemaakt, terwijl de andere aan het hout/dak zelf worden gedaan.

Welke van de twee is beter ? Mijn gevoel zegt dat de Clickfit netter is en zonder beschadigingenv an de pannen, maar het andere lijkt me vaster zitten.
Dat kan ik je zeker vertellen.
Het systeem van Duurzame energieshop is superieur aan dat clickfit flut spul.
Het montage materiaal is allemaal super A, solide van Alu en bouten etc rvs.
Bij dat systeem is de panlat is niet de drager maar de tengel (waar de panlat aan gespijkerd zit), daardoor kan je je panelen stellen, werkt zeker zo snel alleen beter. En in tegensellling tot het demo filmpje, aan je dakpannen hoef je niet te sleutelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Willie Wortel op 28-07-2012 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
JoopC schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 20:16:
[...]

Bij dat systeem is de panlat is niet de drager maar de tengel (waar de panlat aan gespijkerd zit), daardoor kan je je panelen stellen, werkt zeker zo snel alleen beter. En in tegensellling tot het demo filmpje, aan je dakpannen hoef je niet te sleutelen.
Klinkt als een tevreden klant van Duurzame energieshop? Klopt dat? Of alleen ervaring met het materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
Terpen Tijn schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 20:11:
[...]

Je haalt een WTW ventilatie-unit en een luchtverwarmings CV door elkaar.

Een WTW doet niet veel meer dan lucht uit het huis zuigen, en wat nieuwe lucht aanzuigen, die dan via een warmtewisselaar met behulp van de lucht van binnen opgewarmd wordt. Dit is echter geen CV systeem, maar een ventilatiesysteem.

Een luchtverwarmings CV verstookt gas om lucht te warmen, die dan met behulp van een ventilator door kanalen het huis in wordt geblazen. In een 'normale' CV verwarm je water en pomp je dat naar radiatoren.

Overigens kan ook die laatste best efficient zijn, en de last van de ventilator op een stationair laag toerental is niet vreselijk. Met PV kun je het verbuik ervan compenseren, trouwens. Of dat van je normale CV pomp.
ik haal ze niet door elkaar, maar zijn hier aan elkaar gekoppeld.
dus luchtverwarming die inderdaad door middel van gas de lucht verwarmt en het huis in blaast. maar vanwege hoge mate van isolatie is mechanische ventilatie noodzaak en wordt dus lucht afgezogen, langs de wtw geleid naar buiten. en de lucht CV zucht lucht vanuit buiten langs de wtw aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
[...]

wat is er mis met je panlat als drager?

is sterk zat, kan een volwassen timmerman op lopen. en die zijn tegenwoordig ook niet altijd even mager.

op het oog (foto's filmpjes) lijkt dat clickfit spul toch wel in orde, heb jij daar andere ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
[...]
Heb je ervaring met beide en zijn er problemen met click-fit spul ontstaan?

Ik vind het juist ideaal, dat Clickfit. Geen gaten in het dak, en het zit echt wel muurvast. Zie niet hoe dat ooit los moet komen? Misschien met een orkaan, maar dan vliegt de rest van het dak ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje85
Bartjuh schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 20:27:
[...]

Heb je ervaring met beide en zijn er problemen met click-fit spul ontstaan?

Ik vind het juist ideaal, dat Clickfit. Geen gaten in het dak, en het zit echt wel muurvast. Zie niet hoe dat ooit los moet komen? Misschien met een orkaan, maar dan vliegt de rest van het dak ook mee.
Als je dat andere systeem aan je tengel vast spijkert krijg je ook geen gaten in het dak, je tengel houdt namelijk tevens de dampdoorlatende folie vast.

maar ben inderdaad wel benieuwd want dat clickfit leek mij eerlijk gezegd ook ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 14:24
[...]

merk/type?
enne.... ook door de duitse TüV gekeurd zoals bij Clickfit?
gezien de grote hoeveelheid clickfit in NL geplaatst is en hoe weinig er mis is gegaan.... zal de kwaliteit van Clickfit in praktijk bewezen zijn :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 21:29

:9
Pagina: 1 ... 115 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.