Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste
Acties:
  • 131.509 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Lardman schreef op maandag 23 januari 2012 @ 16:35:
[...]

Der zit een zonnepanelen prijsvechter niet ver van je vandaan. google op zonnepanelen af magazijn wormerveer.
kan handig zijn ivbm zeer lage bezorgkosten :)
Wij hebben ook lage bezorgkosten hoor. We komen het gewoon bij je thuis brengen.
Frames om op platdak en tegen de gevel aan te monteren kunnen we gewoon voor je laten maken naar de wensen van de klant.

Ik zou zeggen leg zowel je schuindak als je platdak vol met zonnepanelen. :)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

En als je dan toch op marktplaats bent; hier voor € 60 een 100Wp-paneeltje, zo te zien inclusief (OK4) omvormer. Leuk voor een afdakje!
maar die foto zijn de panelen niet, dat zijn mijn erg goeie shell paneeltjes anno 2007, foto gejat van mijn site.
en dat is ook mijn konijn.(bella)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-05 22:20
Wij hebben in de woonkamer 460W aan halogeen lampjes hangen. Nu vraag ik me af: als ik die dim tot de helft van de maximale lichtopbrengst, hoeveel bespaar ik dan aan elektriciteit? Ook de helft?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@mkleinman
Hoeveel gas heb je verbruikt? 351kWh met een COP van 3 is 1053kWh thermisch, dat staat gelijk aan ongeveer 120m3 gas
we vergelijken al langer, wat betekend dat jij nu ongeveer 146m3 gas verbruikt hebt in januari.
klopt dit ? zo ja, dan weet ik genoeg.
de warmtepomp was niet van mij, maar van mijn installateur, die hem gebruikt voor verwarmen en ontvochtigen in projecten. voor mij een learning curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:36:
Wij hebben in de woonkamer 460W aan halogeen lampjes hangen. Nu vraag ik me af: als ik die dim tot de helft van de maximale lichtopbrengst, hoeveel bespaar ik dan aan elektriciteit? Ook de helft?
Nee, de lichtopbrengst is niet evenredig met het stroomverbruik, helaas. Gedimde halogeenverlichting verbruikt relatief meer als je kijkt naar verbruik en lichtopbrengst.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:25
hansdegit schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:36:
Je bespaart dan minder.
De efficiëntie van (gloei) lampen neemt namelijk af wanneer je ze minder dan vol belast.
Beter is om het aantal halogeen 'peertjes' uit te schakelen.

Nog beter is om even te kijken naar de LED-varianten die tegenwoordig verkrijgbaar zijn.
We hebben 2 week geleden de 35 Watt GU10 halogeen lampjes vervangen door 4Watt LEDARE lampjes van de Ikea.
De kleur van die LED's is een tikkeltje witter, maar persoonlijk was ik erg gecharmeerd van de kleur. Is veel beter dan de LED's van pak 'm beet een jaar of iets meer geleden.
Je kunt ze volgens mij niet dimmen.

1x 4 Watt LED levert ongeveer net zoveel licht als een 25 Watt halogeen lampje. (let wel dit zijn de 230 Volt lampjes)
Let er dus op dat de meeste GU10 halogeen lampjes 35 Watt zijn, dus in hetzelfde armatuur zul je iets minder lichtopbrengst krijgen.

Volgens de Ikea zouden ze 8000 uur mee moeten gaat tegenover de 1000 uur van de halogeen versies. Dus puur in aanschaf zijn deze LED's al goedkoper. 7 euro pst voor de LED tegen 5 euro voor 4 stuks halogeen (ook Ikea)
Besparing in de vorm van energieverbruik hoef ik hier niet aan te passen neem ik aan.

De Ikea had ook LED's liggen met E27 en E14 fitting. De LED's die lijken op de oude peertjes vond ik qua kleur echt verrassend prettig (vergeleken in de IKEA-winkel, dus niet echt goede test)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 18-05 20:55

Milmoor

Footsteps and pictures.

Anoniem: 396927 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 08:13:
[...]
Het beste is om alles dicht te houden tijdens het douchen (deur, raampjes) en een goede ventilatieopening te maken onder de deur. Daardoor creëer je een goede, snelle luchtstroom door je badkamer.
[...]
De spleet onder de deur zorgt ook voor een luchtstroom direct boven de vloer waardoor deze sneller droogt. Ik heb jaren lang de deur opengezet na het douchen i.p.v. mechanische ventilatie bovenin plus de spleet. Dat was geen goed idee, want het werd nooit echt droog. Ik kreeg het weer niet meer uit de voegen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
TD-er schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:50:
[...]

Nog beter is om even te kijken naar de LED-varianten die tegenwoordig verkrijgbaar zijn.
[...]
Thx, maar met LED lampjes wacht ik nog even. Is ook zonde van de halogeentjes die nu voor het 2e seizoen branden. Het LED topic houd ik al tijden in de gaten.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
hansdegit schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:56:
[...]

Thx, maar met LED lampjes wacht ik nog even. Is ook zonde van de halogeentjes die nu voor het 2e seizoen branden. Het LED topic houd ik al tijden in de gaten.
Stel dat je de 460 Watt aan halogeen lampjes zou omzetten naar LED's en dan uitgaat van 4Watt LED tegen 25 Watt halogeen, dan zit je op zo'n 380 Watt besparing wanneer ze aan staan.
Laat dat gemiddeld 2 uur per dag zijn in het jaar, dan zit je dus op zo'n 280 kWh per jaar.
Dat is zo'n 64 euro, oftewel ruwweg de helft van je lampjes kun je dan al vervangen door LED-lampjes puur en alleen al van de besparing, gebaseerd op 2 uur branden per dag.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

Ik had hier ook van die spotjes.. Ik had ze 3/4 jaar en die dingen zouden nog lang niet kapot gaan. Toch heb ik ze vervangen door LED-spotjes. Want dat heeft mij ook zeker geholpen met een lagere jaarafrekening van het verbruik van elektriciteit.

Normaal gesproken bij het rijden in verkeer is ons altijd geleerd : Wanneer je twijfelt of je een auto kan inhalen of niet, dan moet je het niet doen. Bij LED adviseer ik het wel te doen.

Voorbeeld :
Ik had hier 4x 50Watt spotjes hangen en die heb ik vervangen door 4x 1,1 Watt LED-spots (warm licht). Dat is me prima bevallen. Toevallig ook in sfeer in de woonkamer en ook financieel. :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
TD-er schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:04:
[...]

Stel dat je de 460 Watt aan halogeen lampjes zou omzetten naar LED's en dan uitgaat van 4Watt LED tegen 25 Watt halogeen, dan zit je op zo'n 380 Watt besparing wanneer ze aan staan.
Laat dat gemiddeld 2 uur per dag zijn in het jaar, dan zit je dus op zo'n 280 kWh per jaar.
Dat is zo'n 64 euro, oftewel ruwweg de helft van je lampjes kun je dan al vervangen door LED-lampjes puur en alleen al van de besparing, gebaseerd op 2 uur branden per dag.
Qua verbruik heb je vast gelijk. Alleen: dan worden plots een aantal Osram mouse trafo's werkloos en mag ik wat bekabeling gaan aanpassen. En ik ben wel erg gecharmeerd van de lichttemperatuur en breedte van de bundel.

Kortom: ik vind het een beetje zonde en weet (nog) niet goed wat we daar voor terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:22

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TD-er schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:50:
[...]

Je bespaart dan minder.
De efficiëntie van (gloei) lampen neemt namelijk af wanneer je ze minder dan vol belast.
Beter is om het aantal halogeen 'peertjes' uit te schakelen.

We hebben 2 week geleden de 35 Watt GU10 halogeen lampjes vervangen door 4Watt LEDARE lampjes van de Ikea.
De kleur van die LED's is een tikkeltje witter, maar persoonlijk was ik erg gecharmeerd van de kleur. Is veel beter dan de LED's van pak 'm beet een jaar of iets meer geleden.
Je kunt ze volgens mij niet dimmen.

1x 4 Watt LED levert ongeveer net zoveel licht als een 25 Watt halogeen lampje. (let wel dit zijn de 230 Volt lampjes)
Let er dus op dat de meeste GU10 halogeen lampjes 35 Watt zijn, dus in hetzelfde armatuur zul je iets minder lichtopbrengst krijgen.

Volgens de Ikea zouden ze 8000 uur mee moeten gaat tegenover de 1000 uur van de halogeen versies. Dus puur in aanschaf zijn deze LED's al goedkoper. 7 euro pst voor de LED tegen 5 euro voor 4 stuks halogeen (ook Ikea)
Besparing in de vorm van energieverbruik hoef ik hier niet aan te passen neem ik aan.

De Ikea had ook LED's liggen met E27 en E14 fitting. De LED's die lijken op de oude peertjes vond ik qua kleur echt verrassend prettig (vergeleken in de IKEA-winkel, dus niet echt goede test)
Ik hen zelf onlangs 2 LED Spots van de Ikea gehaald voor de wc deze heb ik vervangen omdat er (wederom) weer 2x LED spots van XQLite uit waren geklapt. Het licht is echt veel prettiger als de 2 jaar oude XQ-lite spots

Waardeloze LED halogeen spot trouwens van XQ. Er zijn al bijna 10 van die spot stukgegaan. :(
De normale peertjes blijven vreemdgenoeg wel gewoon heel, hier is er nog niet één van stukgegaan.

[ Voor 28% gewijzigd door revolution-nl op 23-01-2012 21:14 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16
Anoniem: 396927 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 08:13:
[...]
Als je geen condens wilt hebben moet je juist je kiepraampje niet open zetten. Door dat kiepraampje te openen wordt het enkel kouder in de badkamer en zal er juist meer condens optreden.

Het beste is om alles dicht te houden tijdens het douchen (deur, raampjes) en een goede ventilatieopening te maken onder de deur. Daardoor creëer je een goede, snelle luchtstroom door je badkamer.

Wellicht klinkt het niet logisch, maar probeer het maar eens.
Ik bedoelde dat we het raampje iets openzetten na het douchen. Tijdens zou veel te fris zijn ;) Bovendien is me reeds bekend dat als je een doucheraam openzet tijdens het douchen dat je dan grotere kans op schimmelvorming hebt :)

Overigens is niet zozeer voorkoming van condensvorming, maar meer het drogen van de badkamer (tegels, voegen) in een relatief korte termijn. Mechanische afzuiging met afstandsbediening in de badkamer is al een flinke stap voorwaarts geweest ;)
Milmoor schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:50:
[...]

De spleet onder de deur zorgt ook voor een luchtstroom direct boven de vloer waardoor deze sneller droogt. Ik heb jaren lang de deur opengezet na het douchen i.p.v. mechanische ventilatie bovenin plus de spleet. Dat was geen goed idee, want het werd nooit echt droog. Ik kreeg het weer niet meer uit de voegen.
Stond de afzuiging wel aan? Je moet namelijk wel een heel ongunstige luchtstroming hebben gehad wil de iets warmere lucht uit de woning geen positieve bijdrage aan het drogen bieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Iemand enig idee wat dit voor paneel is en hoeveel WP. Zou ik dit paneel zo op een netinverter kunnen prikken?

Afbeeldingslocatie: https://public.bay.livefilestore.com/y1p4cHWccAI5v6SSycMe_edt-n_0DTgCyEGlTzVcoKmizKxrYBf8wh1yGYNqr6BgOIlIFqDjqOG2yIYL-OgAxrCQQ/foto.JPG?psid=1
50cm breed, 100cm lang

[ Voor 143% gewijzigd door revolution-nl op 23-01-2012 21:32 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
hansdegit schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:09:
[...]

Qua verbruik heb je vast gelijk. Alleen: dan worden plots een aantal Osram mouse trafo's werkloos en mag ik wat bekabeling gaan aanpassen. En ik ben wel erg gecharmeerd van de lichttemperatuur en breedte van de bundel.

Kortom: ik vind het een beetje zonde en weet (nog) niet goed wat we daar voor terugkrijgen.
Het was ook niet bedoeld om je gelijk om te praten, maar soms helpen getallen bij het maken van een weloverwogen beslissing :)
Ik was zelf ook heel erg huiverig over de kleur van de LED's. Zeker omdat de LED's van pak 'm beet een jaar geleden vaak toch wel erg onnatuurlijk licht gaven en eigenlijk per lampje van kleur verschilden.

Laten we het erop houden dat de ontwikkelingen op het gebied van LED-verlichting kennelijk niet stil gestaan hebben.

Goede verlichting in een ruimte is heel lastig en wij hebben er ook zo'n 2 jaar over gedaan om in de huiskamer iets op te hangen wat bevalt... en dan ga ik ineens 2 week later de halogeen peertjes vervangen door LED's ;)

Ik ben zelf ook nog niet klaar. We hebben een enkele staande lamp nog staan die 300 Watt verbruikt. Dat is ongeveer een kwart van onze jaarlijkse elektriciteitsrekening (staat vaak aan).
Die moet ook nog vervangen worden door iets wat minstens net zo prettig licht geeft en heel wat zuiniger is.

Het grootste probleem met LED's is dat de chip intern goed z'n warmte kwijt moet kunnen.
Zodra de temp boven een bepaalde grens komt, neemt de levensduur dramatisch snel af. Dus grote LED lampen in de zin van veel licht vanuit 1 punt, zijn heel lastig te maken in bestaande fitting-formaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

revolution-nl schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:26:
Iemand enig idee wat dit voor paneel is. Zou ik dit paneel zo op een netinverter kunnen prikken?
[afbeelding]

50cm breed, 100cm lang
Multikristallijn, 0,5m2, dus zal wel iets van 60-75Wp zijn ofzo? Staat er geen informatie achterop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bartjuh schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:30:
[...]

Multikristallijn, 0,5m2, dus zal wel iets van 60-75Wp zijn ofzo? Staat er geen informatie achterop?
Heb al gevraagt naar een foto van de achterkant. Maar nog niet ontvangen. Kan het paneeltje ophalen voor 50 euries. Leuk voor op de schuur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand enig idee wat dit voor paneel is en hoeveel WP.
dat is een r&s solar (later shell) rsm paneel poly van 45 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
Anoniem: 334569 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:29:
[...]

Een sloot als bron lijkt me wel wat optimistisch, voor een betrouwbare levering van warmte uit oppervlaktewater heb je een hele flinke diepte nodig om de invloed van de omgevingstemperatuur te minimaliseren.
geen idee hoe diep de sloot is, maar hij is 6 meter breed.
ook is het gebied vrij laag liggend dus is er contact met het grond water.
ik denk dat het kan maar weet het ook niet zeker.

wat denk jij trouwens voor wwsmp.
9,80 x 290.
18 suntech pluto's >:) op een pvi 3.0 of een 3.6

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 23-01-2012 21:39 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Anoniem: 238103 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:34:
[...]

Bartjuh schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:30:
[...]

Bedankt!

Krijg zojuist een foto van de achterkant binnen.
Afbeeldingslocatie: https://public.bay.livefilestore.com/y1pHX5ZlN3kmwbIvnVfecJcieYxOJW2GV6UszyFb66Dv5xVNWn7hgM2GQ7meFSkHEAIUKShHtgu-BA2PsMza3q4Sw/foto%201.JPG?psid=1

Er lijkt wel iets van een omvormer op te zetten, dat zal vast naar 12v zijn voor het laden van een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat is de gewone juntion box van een shell paneel (met gewone schroefjes voor draadjes)
het is gewoon een halve shell rsm/acn (95/105/110Wp) zelfde stroom, halve spanning
onverwoestbaar sterk en geproduceerd tussen 1996 en 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik heb er exact zoeen staan!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Anoniem: 238103 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:43:
dat is de gewone juntion box van een shell paneel (met gewone schroefjes voor draadjes)
het is gewoon een halve shell rsm/acn (95/105/110Wp) zelfde stroom, halve spanning
Kan je dit nog op een netinverter aansluiten of is het hopeloos :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
revolution-nl schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:47:
Kan je dit nog op een netinverter aansluiten of is het hopeloos :P
Met twee stuks kunnen ze op een OK4...

Dit is de mijne:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2012/01/IMAG1183.jpg

-edit-

Doe een reeël bod en hij is van jou, ik heb het paneel staan, en daar ik geen autonome installatie meer heb doe ik er niets mee. Doe maar via DM, als je interesse hebt.

[ Voor 41% gewijzigd door JeroenH op 23-01-2012 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 15:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 238103 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:39:
@mkleinman

[...]

we vergelijken al langer, wat betekend dat jij nu ongeveer 146m3 gas verbruikt hebt in januari.
klopt dit ? zo ja, dan weet ik genoeg.
de warmtepomp was niet van mij, maar van mijn installateur, die hem gebruikt voor verwarmen en ontvochtigen in projecten. voor mij een learning curve.
_/-\o_ Gasverbruik tot nu toe: 142,964m3 aardgas.. Je zit echt akelig dichtbij met je "schatting" 8)7

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
TD-er schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:32:
[...]

Ik heb zo gauw geen vreemde dingen gezien (op de kleine letter w in de vraag van de 'briefschrijver' na natuurlijk ;) )
OK, mooi. Ik heb nog overwogen om aandacht te besteden aan het feit dat HRe-ketels kennelijk wel meer dan 500W op een bestaande groep in mogen voeden, maar dat heb ik maar even laten zitten om verwarring te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
Anoniem: 238103 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:43:
Junction box van een ACN5000E Shell Solar (108 Wp) module van binnen (de bypass diodes niet zichtbaar, zitten onder de bruine lintkabels die van de celstrings komen, links). Is identiek aan situatie bij de iets minder krachtige ACN2000E (93-95 Wp) exemplaren.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSC02532goede_aansluiting.jpg

Basisprincipe van die aansluitdoos op het door revolution-nl getoonde Shell Solar paneeltje zal vergelijkbaar zijn, misschien maar een aansluitbank voor plus en min.

* edit *
Mocht je die panelen kopen, let op dat je junction box goed waterdicht afsluit. Wartels moeten passen/goede rubbers rond kabels. Hebben ze hier bij renovatie *( :X ^&% 8)7 * mee zitten kl***n. Heb de hele zooi uiteindelijk tweede keer laten aanpassen (aan mij hebben ze een kwaaie als ze het als e-bedrijf zo laten versloffen...).

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 23-01-2012 22:30 . Reden: Waterproof maken ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Waarom is het eigenlijk duurzamer om zelf zonnepanelen te installeren in plaats van simpelweg groene stroom in te kopen bij eender welke leverancier?

Ik vraag me dit af, omdat ik dit moet beargumenteren voor een bedrijf waar het financieel gezien geen zin heeft om zonnepanelen te installeren. (Betalen 7ct/kWh inclusief energiebelasting en geen gebruik van EIA mogelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gasverbruik tot nu toe: 142,964m3 aardgas.. Je zit echt akelig dichtbij met je "schatting"
gewoon sex dus, niet verder over lullen of rukboekjes lezen gewoon doen en proberen.
ik weet weer genoeg ;)

nu maar hopen dat de meteropnemer/leverancier het weer gaat geloven.
van die 351 kWh is alweer 58kWh zelf opgewekt in januari

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-01-2012 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
pcmadman schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:30:
Waarom is het eigenlijk duurzamer om zelf zonnepanelen te installeren in plaats van simpelweg groene stroom in te kopen bij eender welke leverancier?

Ik vraag me dit af, omdat ik dit moet beargumenteren voor een bedrijf waar het financieel gezien geen zin heeft om zonnepanelen te installeren. (Betalen 7ct/kWh inclusief energiebelasting en geen gebruik van EIA mogelijk.)
Omdat een zorgwekkende hoeveelheid van die zogenaamde "groene stroom" gewoon papieren certificaten handel betreft wat de al decennia bestaande hydropower productie in Scandinavië laat "vergroenen", onze import van die papieren blaaskaak handel almaar toe laat nemen, en er geen enkel zonnepaneel laat staan windturbine voor NIEUW wordt aangeschaft cq. aan het net gekoppeld in ons achterlijke NEEderland?

http://www.certiq.nl/nieu...troom-sterk-gestegen.html
De vraag naar duurzaam geproduceerde elektriciteit overstijgt het aanbod in Nederland. Mede daardoor is ook de import van de certificaten sterk gestegen. Werden in 2010 nog 16 miljoen certificaten voor duurzame energie geïmporteerd, in 2011 steeg dit naar ruim 25 miljoen certificaten. Deze geïmporteerde certificaten bestaan voor het overgrote deel uit duurzame elektriciteit uit Noorse waterkrachtcentrales. TenneT is met de Noorse elektriciteitstransporteur Statnett initiatiefnemer en eigenaar van de 580 km lange NorNed kabel, die sinds 2008 Nederland elektrisch verbindt met Noorwegen. Sindsdien wordt de kabel voor een belangrijk deel gebruikt voor de import van duurzame elektriciteit uit waterkracht.
Tussen "uit" en "Noorse" had CertiQ (eigendom van TenneT eigendom van Min. Fin.) natuurlijk "reeds heel lang bestaande" moeten zetten... :(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloas_wokkel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-12-2022
Anoniem: 238103 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:34:
[...]

Weet je toevallig ook wat de RSM1 doet aan vermogen 50 Wp?
Lijkt wel hetzelfde maar dan met 40 cellen
(Fototje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

zonnigtype schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:36:
[...]
Omdat een zorgwekkende hoeveelheid van die zogenaamde "groene stroom" gewoon papieren certificaten handel betreft wat de al decennia bestaande hydropower productie in Scandinavië laat "vergroenen", onze import van die papieren blaaskaak handel almaar toe laat nemen, en er geen enkel zonnepaneel laat staan windturbine voor NIEUW wordt aangeschaft cq. aan het net gekoppeld in ons achterlijke NEEderland?
Daaraan toegevoegd. Hoe dichter bij de bron, hoe minder transportverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
kloas_wokkel schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:37:
[...]

(Fototje)
Die lijkt gezien het cel type wel uit de Holec tijd (voorloper van Shell). Zie cadeautje wat ik heb gekregen:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF3129.jpg

Dat is een museum exemplaar! Moet je zuinig op wezen, Neerlands PV historie hors categorie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloas_wokkel
Hij werkt nog prima ondanks de "kit" aan de achterkant die loslaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

certificaten klinkt officieel, in de middeleeuwen had je aflaten,
vermood iemand, en geef de paus wat geld,
dan was je geweten weer schoon.
ik zie het verschil met die certificaten niet,
Wikipedia: Aflaat

die certificaten zijn meer, hier heb jij een tientje, kijk effe de andere kant op,
dan dump ik wat afval in je sloot.
of :
hier heb jij effe een tientje, maar houd dan wel je mond

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-01-2012 22:45 . Reden: de norm in nederland ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07
Iemand die nog isolatiebedrijven in het noorden (omgeving Heerenveen) die EPS spouwmuurisolatie aanbrengen weet? Ik heb half november een bedrijf gebeld, die zijn half december (na het afbellen van een afspraak een week daarvoor) bij me geweest, hebben op 20 december een offerte uitgebracht, deze heb ik op 24 december ontvangen en getekend retour gestuurd en vervolgens niks meer gehoord. Nu al 2x gebeld met bedrijf en 2x zouden ze me terugbellen... volgens mij willen ze me niet als klant.
Had bewust voor dit bedrijf gekozen, zitten op 20km afstand van hier en waren niet super duur (17,50 ex BTW per m2), dus mocht wat mij betreft meteen wel doorgaan, maar er zit nu dus nog geen korrel EPS in de spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:53:
Iemand die nog isolatiebedrijven in het noorden (omgeving Heerenveen) die EPS spouwmuurisolatie aanbrengen weet? Ik heb half november een bedrijf gebeld, die zijn half december (na het afbellen van een afspraak een week daarvoor) bij me geweest, hebben op 20 december een offerte uitgebracht, deze heb ik op 24 december ontvangen en getekend retour gestuurd en vervolgens niks meer gehoord. Nu al 2x gebeld met bedrijf en 2x zouden ze me terugbellen... volgens mij willen ze me niet als klant.
Had bewust voor dit bedrijf gekozen, zitten op 20km afstand van hier en waren niet super duur (17,50 ex BTW per m2), dus mocht wat mij betreft meteen wel doorgaan, maar er zit nu dus nog geen korrel EPS in de spouw.
http://www.isoleren.nl/Pa...?pageType=page&pageID=101
http://www.venin.nl/UitvoerendOpPostcode.html

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

migjes schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:34:
geen idee hoe diep de sloot is, maar hij is 6 meter breed.
ook is het gebied vrij laag liggend dus is er contact met het grond water.
ik denk dat het kan maar weet het ook niet zeker.

wat denk jij trouwens voor wwsmp.
9,80 x 290.
18 suntech pluto's >:) op een pvi 3.0 of een 3.6
Of diep (heel diep) of erg snel stromend, een sloot.... nou nee..(van horen zeggen hoor)

wwsmp: zou niet zo bang zijn voor die wind en zoveel mogelijk zuid meenemen.
2 trackers is altijd goed bij veel schaduw. Volgens mij moet je toch goed letten daarop, op de foto toch echt veel. Die muur is ook geestig, wel even een vergunning aanvragen >:)

De goedkope power-one 's lijken een beetje op momenteel....jammer
Panelen zijn echter heel betaalbaar Pluto's zijn toch wat duurder

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 23-01-2012 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

mkleinman schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:58:
_/-\o_ Gasverbruik tot nu toe: 142,964m3 aardgas.. Je zit echt akelig dichtbij met je "schatting" 8)7
@mkleinman: Merk je inmiddels al resultaat van de dakisolatie? Ik zou verwacht hebben dat je verbruik in januari lager zou liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pcmadman schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:30:

Imago - het is maar 1 woord. Schrijf jij op de gevel dat je groene stroom koopt?

Met die panelen laat je zien dat je wat doet. Waarom is EIA niet mogelijk?
http://www.belastingdiens...teringsregelingen-02.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
_JGC_ schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:53:
http://www.ikobbkb.nl/pam...caathouders/PCC_spouw.pdf

Lijst met alle IKOB BKB gecertificeerde bedrijven! :9

Tip: Onderhandel een beetje slim en probeer gewoon bij wat bedrijven een m² prijs los te peuteren via de telefoon, dan kun je al snel een schifting maken en alleen interessante kandidaten uitnodigen.
zonnigtype schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:36:
[...]

http://www.certiq.nl/nieu...troom-sterk-gestegen.html

[...]

Tussen "uit" en "Noorse" had CertiQ (eigendom van TenneT eigendom van Min. Fin.) natuurlijk "reeds heel lang bestaande" moeten zetten... :(
Thx. Zit erin verwerkt.

Is er ook nog een bron voor de bewering dat die centrales in Noorwegen een overschot aan certificaten hebben, waardoor bijbouw van groene stroom opwek niet gestimuleerd wordt?
Anoniem: 334569 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 23:04:
[...]

Imago - het is maar 1 woord. Schrijf jij op de gevel dat je groene stroom koopt?

Met die panelen laat je zien dat je wat doet. Waarom is EIA niet mogelijk?
http://www.belastingdiens...teringsregelingen-02.html
Imago is leuk, maar er moeten ook duurzame argumenten zijn. Het bedrijf is overigens al heel duurzaam bezig.

IEA is niet mogelijk omdat er in Nederland nauwelijks IB afgedragen wordt. :)
Verder is het bedrijf onderdeel van een internationale holding die verder niet zo veel met duurzaamheid heeft en momenteel vooral probeert kosten te besparen. En ook niet geheel onbelangrijk is dat ze voor investeringen een discontovoet van 15% hanteren... 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door Paul C op 23-01-2012 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pcmadman schreef op maandag 23 januari 2012 @ 23:04:
Imago is leuk, maar er moeten ook duurzame argumenten zijn. Het bedrijf is overigens al heel duurzaam bezig.

IEA is niet mogelijk omdat er in Nederland nauwelijks IB afgedragen wordt. :)
Verder is het bedrijf onderdeel van een internationale holding die verder niet zo veel met duurzaamheid heeft en momenteel vooral probeert kosten te besparen. En ook niet geheel onbelangrijk is dat ze voor investeringen een discontovoet van 15% hanteren... 8)7
Hihi erg veel IB zullen ze niet betalen ... komt wel meer voor bij BV's... (ok je bedoelde VPB)...flauw)

15% is redelijk normaal toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 351376 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 23:01:
[...]
@mkleinman: Merk je inmiddels al resultaat van de dakisolatie? Ik zou verwacht hebben dat je verbruik in januari lager zou liggen...
Nee, ik merk nog steeds helemaal niets van mijn dakisolatie, gasverbruik is verrekend met graaddagen identiek aan vorig jaar :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
kloas_wokkel schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:37:
[...]

(Fototje)
Uit anoniem blijvende bron die weet waar Abraham de mosterd haalt:

"Ik denk dat het geen R&S paneel is, de cellen zijn anders.
Ik vermoed dat het een PSM70 is." (bron heeft die panelen)

"Het kan ook nog een 60 of 75Wp paneel zijn. (hebben de zelfde maat)
De cellen zijn 10cm vierkant ... dus het is een 12V paneel (36 cellen)."

Zie verder onder Shell Solar ("jetzt bei Solarworld". NB: "all modules" aanvinken, anders krijg je die niet te zien!) in de PHOTON Module database, daar staan alle types vermeld. Lees de DISCLAIMER daar s.v.p.!

http://www.photon.info/photon_site_db_solarmodule_en.photon

(er staat ook een aparte categorie "Siemens und Shell Solar GmbH", Siemens is overgenomen door Shell destijds...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 334569 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 23:24:
[...]
Hihi erg veel IB zullen ze niet betalen ... komt wel meer voor bij BV's... (ok je bedoelde VPB)...flauw)

15% is redelijk normaal toch...
Geen idee of 15% redelijk normaal is. Ik vind het iig vrij fors. Persoonlijk zou ik eerder 3-4% hanteren, maar ik zet het dan ook af tegen mijn spaarrekening. Zij zetten het af tegen het opkopen van een winstgevend bedrijf...

Ik heb trouwens hier nog wel wat inspiratie vandaan gehaald:
http://groenestroomjagraa...r_is_niet_altijd_duurzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329780

SpiceWorm schreef op maandag 23 januari 2012 @ 00:59:
[...]

Van dubbel glas naar driedubbel glas is financieel niet de best rendabele investering (je huis wordt wel meer waard, je bespaart uiteraard ook op je energierekening maar het duurt wel lang voordat je de investering weer op je rekening hebt staan). Vloerisolatie scoort wat dat betreft een stuk beter. De volgorde omdraaien is in de meeste gevallen goed voor je portemonnee.
Bedankt voor je opmerking !
Het dubbele glas lieten we 33 jaar geleden plaatsen maar zowel voor als achter is lek. Diezelfde 33 jaar geleden lieten we spouw vullen met "schuim" zoals dat destijds heette. Kostte destijds 2000 gulden, een rib uit het lijf. Het daarop volgende jaar kregen we 600 gulden terug van de PEN. Afijn, tvt is wel duidelijk.
Maar nu ... haha, de tvt is niet meer van belang. Ben allang dood of zit te kwijlen in een verzorgingstehuis tegen de tijd dat het triple glas is terugverdiend, dus hoppa !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Anoniem: 329780 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 23:36:
[...]

Bedankt voor je opmerking !
Het dubbele glas lieten we 33 jaar geleden plaatsen maar zowel voor als achter is lek. Diezelfde 33 jaar geleden lieten we spouw vullen met "schuim" zoals dat destijds heette. Kostte destijds 2000 gulden, een rib uit het lijf. Het daarop volgende jaar kregen we 600 gulden terug van de PEN. Afijn, tvt is wel duidelijk.
Maar nu ... haha, de tvt is niet meer van belang. Ben allang dood of zit te kwijlen in een verzorgingstehuis tegen de tijd dat het triple glas is terugverdiend, dus hoppa !!
Ligt het aan mij of kan je lek dubbel glas net zo goed beschouwen als enkel glas (vocht geleid warmte beter, de wind is daarintegen weer iets minder tov enkel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329780

Hoi, kan ik je interesseren voor onze Zaanse Energie Koöperatie ? Onze windmolen staat aan de Noorderweg, de Lagerwey met 2 wieken. Die draait al een jaar of twintig z'n rondjes. Vanaf midden 2014 zijn we verlost van Vattenfal, valt de molen vrij en gaan we over op het zelfleveringsmodel aan de leden.
Volgens mij ben je de tweede in Saendelft die zonnepanelen gaat plaatsen. (De eerste is mijn zoon op Akkerland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
pcmadman schreef op maandag 23 januari 2012 @ 23:36:
[...]

Geen idee of 15% redelijk normaal is. Ik vind het iig vrij fors. Persoonlijk zou ik eerder 3-4% hanteren, maar ik zet het dan ook af tegen mijn spaarrekening. Zij zetten het af tegen het opkopen van een winstgevend bedrijf...

Ik heb trouwens hier nog wel wat inspiratie vandaan gehaald:
http://groenestroomjagraa...r_is_niet_altijd_duurzaam
Fijne weet ik er niet van. Maar er wordt volgens mij gewoon bestaande capaciteit die nog niet eerder was "gecertificeerd" alsnog voor die windhandel met papiertjes vrijgemaakt. Gouden tijden in Scandinavië.

Zie ook dit artikel van 24 sep. 2010, er zijn wel wat haken en ogen:
But there are still a number of political issues to be resolved if the system is to be introduced by 2012. The most important obstacle is that Norway has not implemented the EU renewables directive — and that is a legal condition for co-operation mechanisms such as this.

"Norway must come to an agreement with the European Commission about the renewables directive before Christmas, otherwise neither the Swedish nor the Norwegian side will be able to get relevant legislation in place in time," says Øistein Galaaen at the Norwegian Wind Energy Association.

Sweden also wants Norway to anchor its policy in the Brussels legislative mechanisms to reduce the risk of Oslo wanting to change direction in the future.

Galaaen says the certificate system will double the combined wind-power market in Norway and Sweden.

He adds that the Norwegian government should clearly signal that the wind sector needs to be given a kick-start. High demand and high prices for certificates in 2012-13 would counter Swedish fears that a flood of cheap Norwegian hydropower would slash certificate prices, and cut the potential for profits in the Swedish wind sector. "Both Norwegian and Swedish players will need to see the quota soon, however," adds Galaaen. "The Swedish Energy Agency has given its opinion. Now it is up to the Norwegian Ministry of Petroleum and Energy to present its suggestions." The Swedes are clear about the conditions they want to set for establishing this common market.
Wishful thinking? Hoge prijzen voor Scandinavische "groene stroom"? Dat gaat leuk worden met al die huishoudens die een groen stroom contract hebben...

Zie ook achtergronden "Noorwegen als groene stroom batterij voor Europa" en de pitfalls. Op Cicero, 11 juli 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@zonnigtype:
Bedankt, ik ga nog verder zoeken.

Kwam wel al het volgende tegen:
"In 2009 bedroeg het gasverlies ongeveer 0,6 procent. De CO2 voetafdruk vindt u in het hoofdstuk feiten en cijfers van dit verslag." - http://www.alliander.com/...ie-netverliezen/index.htm

0,6% van het aardgas gaat dus onverbrand de lucht in. Methaan is 23x meer potent broeikasgas dan CO2...

Dat was in 2009 dus 91.292 ton CO2 eqv. alleen van lekken in de pijpleidingen van Liander dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
pcmadman schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:10:
@zonnigtype:
Bedankt, ik ga nog verder zoeken.

Kwam wel al het volgende tegen:
"In 2009 bedroeg het gasverlies ongeveer 0,6 procent. De CO2 voetafdruk vindt u in het hoofdstuk feiten en cijfers van dit verslag." - http://www.alliander.com/...ie-netverliezen/index.htm

0,6% van het aardgas gaat dus onverbrand de lucht in. Methaan is 23x meer potent broeikasgas dan CO2...

Dat was in 2009 dus 91.292 ton CO2 eqv. alleen van lekken in de pijpleidingen van Liander dus.
Da's nog niks.

Een van talloze mails van een bekend diepgraver over "andere broeikasgas problemen" in ons postzegel landje:
Pikant detail:
Vele partijen berekenen emissies aan de hand van van eigen opgave door bronnen.
EMPA niet, het wereldvermaarde instituut gelieerd aan de Eidgenossische Technische Hochschule ETH in Zuerich:
zij meten continu (ook) Nederlands emissies met zeer verfijnde apparatuur, opgesteld hoog in de bergen (op de Jungfraujoch)

Zwitsers meten de veelal -ook- door Nederland (uit naiviteit in incompetentie) verzwegen:

3.3.1. Hydrofluorkohlenwasserstoffe (HFKWs) .................................................................... 11
3.3.2. Perfluorierte Verbindungen ........................................................................................... 16
3.3.3. Fluorchlorkohlenwasserstoffe (FCKWs) und Halone .............................................. 18
3.3.4. Hydrofluorchlorkohlenwasserstoffe (HFCKWs) ........................................................ 19
3.3.5. Chlorierte Lösungsmittel ............................................................................................... 20
3.3.6. CH3Br (Methylbromid) und SO2F2 (Sulfurylfluorid) .................................................. 21
3.3.7. Kurzlebige FCKWs C2F3Cl und C4F6Cl2 .................................................................. 22
3.3.8. Stickstofftrifluorid (NF3) .................................................................................................. 23
3.3.9. c-C4F8 (Octafluor-Cyclobutan; PFKW-318) ................................................................ 23

www.empa.ch/plugin/template/empa/*/101463

Het is als de eerder door mij aangekaarte emissie van tonnen SF6 (als broeikasgas 23.900x schadelijker dan CO2) uit Hoog- en Middenspannings-schakelmateriaal waar Nederland in hoog tempo mee wordt volgeplempt. (vanwege de lagere kostprijs dan de veiliger vacuumschakelaars)

- onze overheidsrapportage in 2005 aan de UNFCCC was: "niet aanwezig"

- conclusie UNFCCC: ..."potential emissions of PFCs and SF6 are not provided for reasons of confidentiality (they are wrongly reported as “not occurring” – “NO”)"... http://unfccc.int/resource/docs/2006/arr/nld.pdf punt 13 op pagina 5

- de rapportage in het MVO-jaarrapport van Essent -amper enige maanden later- was verbijsterend anders:

...SF6-gas; noodzakelijk en verantwoord...
www.essent.nl/content/Ima...verslag_2006_26-63642.pdf

Het lijkt er steeds méér op dat Nederland luchtvervuiling door broeikasgassen pas rapporteert wanneer ze daar -achteraf- door derden op betrapt wordt en het niet langer kán verbergen of ontkennen...
Jullie weten hopelijk allemaal waar die afkorting "MVO" in de laatste link voor staat? ;(

Laatste rapport over 2008 emissies beschikbaar bij UNFCCC (dat soort organisaties zijn nogal bureaucratisch, en rapportages van recentere jaren laten lang op zich wachten, moet allemaal door heel veel controle molens, maar alla):
3. In 2008, the main greenhouse gas (GHG) in the Netherlands was carbon dioxide
(CO2), accounting for 84.9 per cent of total GHG emissions1 expressed in carbon dioxide
equivalent (CO2 eq), followed by methane (CH4) (8.3 per cent) and nitrous oxide (N2O)
(5.7 per cent). Hydrofluorocarbons (HFCs), perfluorocarbons (PFCs) and sulphur
hexafluoride (SF6) collectively accounted for 1.1 per cent of the overall GHG emissions in
the country. The energy sector accounted for 83.2 per cent of total GHG emissions,
followed by the agriculture sector (8.9 per cent), the industrial processes sector (5.1 per
cent), the waste sector (2.7 per cent) and the solvent and other product use sector (0.1 per
cent). Total GHG emissions amounted to 206,916.56 Gg CO2 eq and decreased by 2.4 per
cent between the base year2 and 2008.
en
32. The Netherlands used the notation key confidential (“C”) for reporting PFCs and
SF6 emissions from semiconductor manufacture and electrical equipment in the industrial
processes sector. Furthermore, the Netherlands reported as “C” the AD and EFs used for
N2O emission estimates from nitric acid production across the time series (see paras. 68–
72). The ERT noted that the use of this notation key reduces the transparency. The ERT
encourages the Party to provide an explanation of the reasons for using this notation key
and to explore the possibilities to improve the transparency in its next annual submission.
Nou ja, enzovoorts. NL schoon jongetje? Ja, in de Middeleeuwen wellicht. Maar nu gaan we gebukt onder "geheimhouding" en economische bolwerken die meer ongerechtigheden uitbraken dan ons lief zou moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329780 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 23:54:
[...]

Hoi, kan ik je interesseren voor onze Zaanse Energie Koöperatie ? Onze windmolen staat aan de Noorderweg, de Lagerwey met 2 wieken. Die draait al een jaar of twintig z'n rondjes. Vanaf midden 2014 zijn we verlost van Vattenfal, valt de molen vrij en gaan we over op het zelfleveringsmodel aan de leden.
Volgens mij ben je de tweede in Saendelft die zonnepanelen gaat plaatsen. (De eerste is mijn zoon op Akkerland).
Zelfleveringsmodel..... Wel even eb en btw afdragen he. Belasting ontdu iking is niet cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloas_wokkel
zonnigtype schreef op maandag 23 januari 2012 @ 23:35:
[...]

Uit anoniem blijvende bron die weet waar Abraham de mosterd haalt:

"Ik denk dat het geen R&S paneel is, de cellen zijn anders.
Ik vermoed dat het een PSM70 is." (bron heeft die panelen)

"Het kan ook nog een 60 of 75Wp paneel zijn. (hebben de zelfde maat)
De cellen zijn 10cm vierkant ... dus het is een 12V paneel (36 cellen)."

Zie verder onder Shell Solar ("jetzt bei Solarworld". NB: "all modules" aanvinken, anders krijg je die niet te zien!) in de PHOTON Module database, daar staan alle types vermeld. Lees de DISCLAIMER daar s.v.p.!

http://www.photon.info/photon_site_db_solarmodule_en.photon

(er staat ook een aparte categorie "Siemens und Shell Solar GmbH", Siemens is overgenomen door Shell destijds...)
Het klopt wel dat het een paneel is om 12 volt accu's te laden. Echter het paneel heeft wel 40 cellen (8*5)
En op het typeplaatje staat wel R&S en dat het paneel gemaakt is in Eindhoven (niet dat dat altijd wat betekend..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op maandag 23 januari 2012 @ 23:35:
Siemens is overgenomen door Shell destijds...)
Je gaat me toch niet vertellen dat ik nu in dienst ben bij Shell :o
Stork Ketels -> NEM -> Siemens -> Shell

[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-01-2012 08:38 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426307

zonnigtype schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:56:

[...]

Jullie weten hopelijk allemaal waar die afkorting "MVO" in de laatste link voor staat? ;(

Laatste rapport over 2008 emissies beschikbaar bij UNFCCC (dat soort organisaties zijn nogal bureaucratisch, en rapportages van recentere jaren laten lang op zich wachten, moet allemaal door heel veel controle molens, maar alla):
Aaah, zwavelhexafluoride, leuk gasje voor de klimaatopwarming.

Er zijn wel ontwikkelingen om SF6 gas beter te herbruiken zodat je in principe tot een nuluitstoot komt. Maar een ongelukje hier en daar kan altijd. Spijtig genoeg loopt de EU hier achter en zijn er nog geen sluitende regels hiervoor. Een groot deel van het SF6 wordt trouwens in NL geproduceerd.

Waar ik bij SF6 vooral aan denk is het gebruik in hoogspanningsinstallaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op maandag 23 januari 2012 @ 23:33:
[...]

Nee, ik merk nog steeds helemaal niets van mijn dakisolatie, gasverbruik is verrekend met graaddagen identiek aan vorig jaar :(
ik denk dat ik het makkelijk kan verklaren.

je bent waarschijnlijk een zuinige stoker.
goede kans dat je de zolder niet verwarmt.
ook nog een goede kans dat je de boven verdieping groten deels niet verwarmt.

dan moet je eigenlijk de boven verdieping + zolder bij de isolatie tellen.
dat kan snel op lopen tot een meter of 5 aan spouw isolatie.
der is een grens aan de dikte die isolatie nog effectief maakt.
en daar ben je dus tegen aangelopen.

het is toch goed dat je geisoleert hebt.
het levert helaas niks op in jouw geval, maar als je in de toekomst toch boven gaat verwarmen helpt het wel.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 12:54
Afgelopen weekend de lampjes in de afzuigkap (2 x 40W gloeilamp) vervangen voor 2 x 7W spaarlamp, dat scheelt toch wel een leuk stukje, aangezien die lampen minstens een half uur per dag aanstaan. Zeker omdat mijn vrouw ze ook gebruikt als ze aan het bakken is. En als ze weer eens vergeet om ze uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Jape schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:13:
Afgelopen weekend de lampjes in de afzuigkap (2 x 40W gloeilamp) vervangen voor 2 x 7W spaarlamp, dat scheelt toch wel een leuk stukje, aangezien die lampen minstens een half uur per dag aanstaan. Zeker omdat mijn vrouw ze ook gebruikt als ze aan het bakken is. En als ze weer eens vergeet om ze uit te doen.
In onze afzuigkap passen niet makkelijk spaarlampen, de lampen zitten in hele nauwe hoekjes. Ik had een flinke tijd terug al eens één van de 40W gloeilampen vervangen door een Philips EcoClassic 28W, en toevallig ging vorige week de andere gloeilamp stuk. Ook vervangen:

Afbeeldingslocatie: https://p.twimg.com/AjtaDG3CIAAdJ2z.jpg

De lampen maken zo weinig uren dat ik het een mooie oplossing vind zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421902

Anoniem: 334569 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:29:
[...]

Een sloot als bron lijkt me wel wat optimistisch, voor een betrouwbare levering van warmte uit oppervlaktewater heb je een hele flinke diepte nodig om de invloed van de omgevingstemperatuur te minimaliseren.
ja de sloot is zeker niet diep. Het zou me verbazen als je verder dan je middel weg zou zakken ...
Overigens is de sloot wel iets breder als dat ik dacht; geen 6 m maar bijna 8 m.

Warmtepomp technieken staan bij mij nog niet op de prioriteitenlijst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SolarKing schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:34:
[...]

Wij hebben ook lage bezorgkosten hoor. We komen het gewoon bij je thuis brengen.
Frames om op platdak en tegen de gevel aan te monteren kunnen we gewoon voor je laten maken naar de wensen van de klant.

Ik zou zeggen leg zowel je schuindak als je platdak vol met zonnepanelen. :)
ha, de commercielen laten zich horen: geeft allemaal niet, ik volg alles wat jullie roepen met belangstelling en beslis uiteindelijk toch zelf. Als ik mijn huiswerk goed heb gedaan dan komen er vanzelf wel aanvragen voor offertes bij jullie langs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-05 19:58
Jape schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:13:
Ja zo heb ik laatst ook eens al m'n verlichting nagelopen. Kwam er toen achter dat als m'n vriendin gaat strijken er 160W aan gloeilampen aan het branden was. Die hebben we dus maar even snel vervangen door spaarvarianten.

Toch blijft mijn huis in "rust" volgens m'n Wattcher nog een dikke 150-250W consumeren en ik krijg de vinger er maar niet achter waar 'm dat nu in zit. Dingen als het modem, router, wekkers, IR-sensortjes van verlichting en een adaptertje hier en daar zullen best wat sluipverbruik hebben, maar toch niet zoveel?
Een van de oorzaken zou een inbouw-koelkast in m'n keuken van een jaar of 15 oud kunnen zijn, maar ik weet niet waar de stekker hiervan zit, laat staan dat ik dus erbij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

revolution-nl schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:12:
[...]

Ik hen zelf onlangs 2 LED Spots van de Ikea gehaald voor de wc deze heb ik vervangen omdat er (wederom) weer 2x LED spots van XQLite uit waren geklapt. Het licht is echt veel prettiger als de 2 jaar oude XQ-lite spots

Waardeloze LED halogeen spot trouwens van XQ. Er zijn al bijna 10 van die spot stukgegaan. :(
De normale peertjes blijven vreemdgenoeg wel gewoon heel, hier is er nog niet één van stukgegaan.
Heb ook gemerkt dat de levensduur van LED lampen vaak niet is wat het zou moeten zijn: zoals ik ook al eerder had gelezen bij iemand op dit forum: als je gereedschap aansluit dan zou ik de ledverlichting uitzetten. Het trafootje in de ledlamp kan vaak niet tegen een inductie klap van bijv. een boormachine. Waarschijnlijk zijn de ledjes nog wel goed maar als de trafo het begeeft dan heb je er ook niets meer aan. Weet eigenlijk niet of dat ook onder garantie valt (Calex geeft bijv. 10 jaar garantie op haar LEDlampen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
catchingfire schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:42:
Toch blijft mijn huis in "rust" volgens m'n Wattcher nog een dikke 150-250W consumeren
Oef... bij ons 30W (of 80 resp. 90 W extra als de koelkast resp. CV-ketel draaien).
en ik krijg de vinger er maar niet achter waar 'm dat nu in zit. Dingen als het modem, router, wekkers, IR-sensortjes van verlichting en een adaptertje hier en daar zullen best wat sluipverbruik hebben, maar toch niet zoveel?
Zet alles eens uit en zie wat het verschil is. Vergeet niet, elke Watt die 24/7 verbruikt wordt kost je op jaarbasis ongeveer twee euro. 200W continue is vierhonderd euro...
Een van de oorzaken zou een inbouw-koelkast in m'n keuken van een jaar of 15 oud kunnen zijn, maar ik weet niet waar de stekker hiervan zit, laat staan dat ik dus erbij kan.
Dat is inderdaad een probleem met inbouwkoelkasten, ik ben blij dat wij een vrijstaande hebben. Dit er geen rooster boven en/of onder de koelkast wat je eruit kunt wippen of schroeven? Misschien kun je op die manier bij de stekker.

-edit-

Schattingen:

Modem: 10W
Router: 10W
Wekkers: 2 x 5W
IR-sensors: 2 x 2W
Adapters: 4 x 3W

Net geen 50W aan sluipverbruik. Maar wie weet is er een apparaat kapot en trekt veel meer stroom dan nodig? Heb je vloerverwarming? Draait je pomp continu?

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 24-01-2012 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 23:00:
[...]

Of diep (heel diep) of erg snel stromend, een sloot.... nou nee..(van horen zeggen hoor)

wwsmp: zou niet zo bang zijn voor die wind en zoveel mogelijk zuid meenemen.
2 trackers is altijd goed bij veel schaduw. Volgens mij moet je toch goed letten daarop, op de foto toch echt veel. Die muur is ook geestig, wel even een vergunning aanvragen >:)

De goedkope power-one 's lijken een beetje op momenteel....jammer
Panelen zijn echter heel betaalbaar Pluto's zijn toch wat duurder
Ik ben heel erg beducht voor de wind die hier waait ! Zeker niet te onderschatten: het is een enorm tochtgat hier waarbij de wind vanuit het weiland tegen onze huizenrijen aankomt en de weg van de minste weerstand zoekt. Net bij de garagedeur kan het windstil zijn, maar zodra je je hoofd om het hoekje gooit ... mond dichthouden want er kan zo een koe invliegen (bij wijze van). Er is hier vorig jaar een heuse windhoos ontstaan waarbij fietsen de lucht ingingen. Nee, de wind krijgt hier een enorme snelheid (en dat biedt ook weer mogelijkheden hoor, maar niet voor mijn panelen).

In ieder geval bedankt voor je linkjes! Ik neem ze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-05 07:50
catchingfire schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:42:
[...]

Ja zo heb ik laatst ook eens al m'n verlichting nagelopen. Kwam er toen achter dat als m'n vriendin gaat strijken er 160W aan gloeilampen aan het branden was. Die hebben we dus maar even snel vervangen door spaarvarianten.

Toch blijft mijn huis in "rust" volgens m'n Wattcher nog een dikke 150-250W consumeren en ik krijg de vinger er maar niet achter waar 'm dat nu in zit. Dingen als het modem, router, wekkers, IR-sensortjes van verlichting en een adaptertje hier en daar zullen best wat sluipverbruik hebben, maar toch niet zoveel?
modem, router en aanverwanten gaat echt een hoop inzitten. Mijn 2 modems/routers verbruiken continu 25w Dan heb ik oo mijn hele A/V meubel die ook nog eens 48w opzuigt in "standby" modus (Humax- Onkyo-Popcornhour-Samsung LCD). Ben blij dat er een plugwise standby killer tussen zit ;)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

Ik was een half uur geleden in het gemeentehuis van Veldhoven: pv produceerde op dat moment bij een schrale zon door bewolking 3180W. :p

Directeur Tonzon was laatst bij RTL4 op het nieuws. Kan video niet terugvinden.

[ Voor 23% gewijzigd door PcDealer op 24-01-2012 11:00 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-05 19:58
JeroenH schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:45:
Zet alles eens uit en zie wat het verschil is. Vergeet niet, elke Watt die 24/7 verbruikt wordt kost je op jaarbasis ongeveer twee euro. 200W continue is vierhonderd euro...
Ik heb laatst een keer geprobeerd om zoveel mogelijk uit te zetten behalve de groep van de bovenverdiepeing waaronder slaapkamer (ik wilde niemand wakkermaken met wekkers die gek gaan doen tijdens het spelen met de groepen), toen kwam ik <40W uit.

Het vervelende van koelkasten e.d. is dat je 'm niet echt op commando aan danwel uit kunt zetten, uitzetten kan wel met de thermostaat binnenin (tenminste, ik neem aan dat ie helemaal uit gaat als ik 'm op 0 zet?) maar het is lastig om bij het aanzetten te zien wat hij dan gaat doen. Gaat vaak niet meteen draaien dan.

@Lander: M'n "tv hoek" consumeert zo'n 150W onder gebruik, moet nog eens kijken hoeveel deze in standby nog doet. Het vervelende van zoiets achter een schakelaar zetten is dat bepaalde apparaten gewoon "aan" gaan bij het activeren van de power en dan dus de hele dat "aan" staan ipv standby.
Modem wil ik niet uitzetten want dan ligt m'n telefoonverbinding er uit, wil wel bereikbaar zijn of in de mogelijkheid zijn om te kunnen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

catchingfire schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:57:
[...]

Modem wil ik niet uitzetten want dan ligt m'n telefoonverbinding er uit, wil wel bereikbaar zijn of in de mogelijkheid zijn om te kunnen bellen.
Elk modern huishouden heeft een gsm. Onze voip modem gaat uit zodra niemand thuis is of slaapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329780 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 23:54:
[...]

Die windmolen kan ik vanuit mijn ooghoek zien! Hij staat momenteel stil: geef hem een zwieper!
First things first Kesterix: eerst m'n zonnepanelen maar. Alhoewel je wind natuurlijk groot moet aanpakken (kwadraat van de rotors en derde macht van de windsnelheid, was het niet ?) geloof ik heel erg in een autarkische aanpak: zelfvoorzienend zijn en je de overschotten vermarkten via het netwerk. Buiten dat lijkt het me leuk om zelf iets met windmolens te doen als ik daar ooit eens tijd voor ga krijgen :/

Er zijn bij mij in buurt meer mensen die zonnepanelen hebben hoor: je zoon is zeker niet de enige. Je moet maar weer eens een rondje fietsen door de wijk!

I.i.g. bedankt voor je info: ik zal de opzet van de Koöperatie eens bekijken, kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-05 07:50
catchingfire schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:57:
[...]

@Lander: M'n "tv hoek" consumeert zo'n 150W onder gebruik, moet nog eens kijken hoeveel deze in standby nog doet. Het vervelende van zoiets achter een schakelaar zetten is dat bepaalde apparaten gewoon "aan" gaan bij het activeren van de power en dan dus de hele dat "aan" staan ipv standby.
Tja sommige apparaten kan je instellen wat ze moeten doen na stroomuitval. Modem gaat 's nachts uit heb ook geen ip telefoon, maar kan je beredenering begrijpen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
TD-er schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:28:
Ik ben zelf ook nog niet klaar. We hebben een enkele staande lamp nog staan die 300 Watt verbruikt. Dat is ongeveer een kwart van onze jaarlijkse elektriciteitsrekening (staat vaak aan).
Die moet ook nog vervangen worden door iets wat minstens net zo prettig licht geeft en heel wat zuiniger is.
Wellicht dat deze club iets voor je heeft, plaats er daar twee of 3 van...
http://www.xledia.com/en/en_e27.html

Ik heb de X14 van XLedia 14,5 watt cool white met de juiste lichtfrequenties voor Wikipedia: Seasonal affective disorder

Lamp voelt degelijk aan, grote aluminium koelvinnen, 75 watt equivalent, 76 lumen / watt... Mooi licht. Wel erg duur (75€) maar ik heb hem dan ook gekocht in plaats van een speciale daglicht therapie lamp van 150 euro. Werkt als een trein trouwens, maar dat is lichtelijk offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 421902 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:52:
[...]

Ik ben heel erg beducht voor de wind die hier waait ! Zeker niet te onderschatten: het is een enorm tochtgat hier waarbij de wind vanuit het weiland tegen onze huizenrijen aankomt en de weg van de minste weerstand zoekt. Net bij de garagedeur kan het windstil zijn, maar zodra je je hoofd om het hoekje gooit ... mond dichthouden want er kan zo een koe invliegen (bij wijze van). Er is hier vorig jaar een heuse windhoos ontstaan waarbij fietsen de lucht ingingen. Nee, de wind krijgt hier een enorme snelheid (en dat biedt ook weer mogelijkheden hoor, maar niet voor mijn panelen).

In ieder geval bedankt voor je linkjes! Ik neem ze mee.
wat vond je van het idee om van alle panelen 1 groot vlak te maken op de garage?
ik had het idee dat je het net zou redden.
dan kun je de panelen vast maken aan de muur.
de panelen zitten dan wel een beetje voor het raam.

(of je het zou redden met die sloot weet ik ook niet. je kunt ook gaan voor een lucht-water warmte pomp)
heb je de wetgeving gechecked.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik zit nu al een tijd te spelen met een idee om iets nuttigs te doen met ons zonnestroomoverschot. De drang is niet zo groot omdat we een mooi bedrag voor het overschot krijgen. Maar toch... als ik er iets nuttigs mee kan doen zou dat leuk zijn. De opties zijn al eens voorbij gekomen, maar de opmerking van migjes zette me aan het denken.

Op zolder heb ik nog wel wat plek om twee plantenbakken op te stellen, en ik heb nog een dubbele TL5 TL-bak liggen. Die verbruikt 50W. Als die vier maanden (120 dagen) lang twaalf uur per dag aan is verbruikt dat slechts 72 kWh (ongeveer een derde van ons overschot) en dan hebben we 's winters lekker verse veldsla en rucola. Dat zijn kleine plantjes die niet zo hoog worden.

Wat is jullie reactie? Zinvol? Niet zinvol? Is 50W wel genoeg om sla onder te kweken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Heeft TL5 de juiste frequenties zodat de groente ook daadwerkelijk gaat groeien?

Zo ja: leuk idee! Planten hebben ook warmte nodig trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenH schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:19:
Ik zit nu al een tijd te spelen met een idee om iets nuttigs te doen met ons zonnestroomoverschot. De drang is niet zo groot omdat we een mooi bedrag voor het overschot krijgen. Maar toch... als ik er iets nuttigs mee kan doen zou dat leuk zijn. De opties zijn al eens voorbij gekomen, maar de opmerking van migjes zette me aan het denken.

Op zolder heb ik nog wel wat plek om twee plantenbakken op te stellen, en ik heb nog een dubbele TL5 TL-bak liggen. Die verbruikt 50W. Als die vier maanden (120 dagen) lang twaalf uur per dag aan is verbruikt dat slechts 72 kWh (ongeveer een derde van ons overschot) en dan hebben we 's winters lekker verse veldsla en rucola. Dat zijn kleine plantjes die niet zo hoog worden.

Wat is jullie reactie? Zinvol? Niet zinvol? Is 50W wel genoeg om sla onder te kweken?
De (milieu)kosten om groenten uit zuiderse landen in te voeren zijn spijtig genoeg nog steeds lager dan wat jij met je stroom kan laten groeien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
SpiceWorm schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:23:
Heeft TL5 de juiste frequenties zodat de groente ook daadwerkelijk gaat groeien?
Dat is een goede vraag. Ik kan je vertellen dat als je dergelijke informatie zoekt je in een hele bijzondere wereld terechtkomt... die van de illegale wietkwekerijen. Er zijn zat mensen die er geen probleem mee hebben om 500W of meer aan lampen te installeren om wat wiet te kweken 8)7
Zo ja: leuk idee! Planten hebben ook warmte nodig trouwens.
Dat kan de TL-bak ook leveren.
Anoniem: 426307 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:24:
De (milieu)kosten om groenten uit zuiderse landen in te voeren zijn spijtig genoeg nog steeds lager dan wat jij met je stroom kan laten groeien :(
Dat is een interessante opmerking... is dat zo?

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 24-01-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05 13:01
Anoniem: 334569 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 22:11:
[...]

Hier 43% voor tapwater....

Des te beter het huis is geisoleerd des te hoger het aandeel tapwaterverwarming.
Hoe meet je eigenlijk het gasverbruik, verwarming of (warm)tapwater ? Ons huis is ook goed geisoleerd en hebben weinig de verwarming aan (overdag door de week niemand thuis). Ik vermoed dat het gasverbruik meest voor warm tapwater is (we hebben ook een groot bad), maar meten kan ik het zo niet. Toch zou ik dit graag willen weten. Iemand tips?

Plan is te besparen op gasverbruik door bv een Elektrische Boiler (50L Daaldrop of zo). Maar zou dit lonen? Minder gas maar meer kWh

jaar afrekening 2011 Greenchoice

Hoog 729 kWh =172,99 euro
Laag 1287 kWh = 251,22 euro
Gas 1084m3 = 636,42 euro

euro's zijn exclusief vastrecht en transport.

totaal nog teruggeleverd 600 kWh maar daar heb ik nog geen jaarafrekening van greenchoice van.

Daaldrop 50L mono kost zo'n 600 euro. Vermogen 650W, verbruik opwarming 4,7kWh, 33W nullast. Zou installatie een besparing opleveren?

[ Voor 4% gewijzigd door Petje72 op 24-01-2012 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Petje72:
Als je maandelijks de meterstanden opschrijft is het best eenvoudig:
In de zomer gebruik je geen gas voor verwarming, dus alles wat je dan verbruikt is voor WW en koken. Je douched 's winters meestal niet veel anders dan 's zomers, dus dan zal het verbruik voor WW en koken wel ongeveer hetzelfde zijn. Hier is het zo'n 35m³ per maand voor WW en koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Petje72 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:25:
[...]

Hoe meet je eigenlijk het gasverbruik, verwarming of (warm)tapwater ? Ons huis is ook goed geisoleerd en hebben weinig de verwarming aan (overdag door de week niemand thuis). Ik vermoed dat het gasverbruik meest voor warm tapwater is (we hebben ook een groot bad), maar meten kan ik het zo niet. Toch zou ik dit graag willen weten. Iemand tips?

Plan is te besparen op gasverbruik door bv een Elektrische Boiler (50L Daaldrop of zo). Maar zou dit lonen? Minder gas maar meer kWh

jaar afrekening 2011 Greenchoice

Hoog 729 kWh =172,99 euro
Laag 1287 kWh = 251,22 euro
Gas 1084m3 = 636,42 euro

euro's zijn exclusief vastrecht en transport.

totaal nog teruggeleverd 600 kWh maar daar heb ik nog geen jaarafrekening van greenchoice van.

Daaldrop 50L mono kost zo'n 600 euro. 650W piek, 33W nullast. Zou installatie een besparing opleveren?
Een electrische boiler is altijd (veel) duurder dan geen boiler of de interne boiler gebruiken van je CV.
Als je wilt weten hoeveel m3 je aan tapwater kwijt ben dan kan je het best je gasverbruik monitoren in de zomer maanden. Met zijn tweeen zitten wij ongeveer op 150m3 per jaar wat we aan tapwater verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

zinvol/onzinnig?
geen idee.
maar soms moeten dingen gewoon geprobeerd worden anders is er geen vooruit gang.
in de supermarkt liggen al een aantal producten die wel op die manier worden gekweekt.
zoals veldsla en taugé.
ik dacht dat TL niet de goede frequenties had.
(ik zal effen contact maken met een insider en kijken wat ik zou kunnen regelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waarom niet de stroom verkopen aan de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
revolution-nl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:32:
Waarom niet de stroom verkopen aan de buren?
Mag niet.
migjes schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:31:
zinvol/onzinnig?
geen idee.
maar soms moeten dingen gewoon geprobeerd worden anders is er geen vooruit gang.
in de supermarkt liggen al een aantal producten die wel op die manier worden gekweekt.
zoals veldsla en taugé.
ik dacht dat TL niet de goede frequenties had.
(ik zal effen contact maken met een insider en kijken wat ik zou kunnen regelen.)
OK, elke info is welkom. het experiment is makkelijk op te zetten, ik heb vrijwel alles wat nodig is in huis, ik kan de TL schakelen met een Plugwise plug die ik nog heb liggen.

[ Voor 65% gewijzigd door JeroenH op 24-01-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenH schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:25:

[...]

Dat is een interessante opmerking... is dat zo?
Hoevel m³ sla denk je te kunnen produceren? Als die sla in spanje met zonlicht gekweekt is, in een bak gepropt wordt en dan naar NL gereden wordt met een vervuilende vrachtwagen is de milieuschade volgens mij minder hoog dan wanneer jij je stroom aan een bak lampen op doet om evenveel slap te produceren.

Zeker als je meeneemt dat de stroom die jij niet aan het net levert dan op een andere manier moet geproduceerd worden en dit verdeeld volgens het stroommandje kom je toch al gauw aan een 90% grijze stroom die extra moet geproduceerd worden en 10% groene stroom.

Maar cijfers heb ik inderdaad niet, misschien moeten we eens een onafhankelijke studie uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zit nu al een tijd te spelen met een idee om iets nuttigs te doen met ons zonnestroomoverschot.

Ik weet niet in hoeverre het nu al werkbaar is, maar wat vind je hiervan:
Afbeeldingslocatie: http://www.deingenieur.nl/upload/nieuws/IG/15_Kassen_100.jpg
'Met de door Philips ontwikkelde Greenpower Leds kunnen we per gewas de vereiste golflengtes aanbieden op een energetisch zuinige manier.' Een plant gebruikt maar eenderde van het licht van natriumlampen voor fotosynthese, dus voor het omzetten van licht in (groei)energie. Daarnaast zijn leds twee tot drie keer zuiniger in de omzetting van elektriciteit naar licht. 'Er wordt gesproken over een energiebesparing van 30 %, maar wij denken dat het wel 50 tot 60 % kan zijn', stelt Meeuws. Daar komt nog bij dat leds acht keer langer meegaan dan natriumlampen.
bron

Precies het goede type licht, stukken zuiniger en in principe geen 'afvallicht'.

[ Voor 18% gewijzigd door Roamor op 24-01-2012 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

Dat gaat prima werken, je moet alleen de lampen relatief dicht boven je planten hangen ( 30-40cm ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
mkleinman schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:46:
Dat gaat prima werken, je moet alleen de lampen relatief dicht boven je planten hangen ( 30-40cm ).
Heb je het wel eens gedaan? En 30-40 cm is geen probleem, hebben de plantjes gelijk wat warmte van de lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Roamor schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:41:
[...]

Ik weet niet in hoeverre het nu al werkbaar is, maar wat vind je hiervan:
[afbeelding]

[...]

bron

Precies het goede type licht, stukken zuiniger en in principe geen 'afvallicht'.
bij die club heb ik een contact persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
@plantjes:

van de growshop faq:

TL buizen zijn verkrijgbaar in vele licht kleuren. Een combinatie van warmwit met daglicht lampen, of wamwit met koelwit lampen is geschikt om de wietplant te laten groeien en bloeien. Het licht van een TL buis reikt echter niet erg ver, op een afstand van 40 tot 50cm is de licht intensiteit al sterk afgenomen. De afstand van de TL buizen tot de plant moet dus klein gehouden worden. Het gebruik van meedere lampen is aan te bevelen.
TL buizen worden vaak gebruikt om wiet zaailingen en kleine wiet plantjes te laten voorgroeien.

Tevens zou ik de boel isoleren , iets van een minikasje er omheen zou ideaal zijn en zandraket (Ruccola) is een enorm taai plantje wat het bijna overal wel doet, dus daar zou ik mee beginnen.

lijkt me een geweldig experiment om gewoon eens te doen :)
tis dat ik nog geen overschot heb, maar dat hoop ik met een half jaar ook wel te hebben.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05 13:01
@revolution-nl en Madman, bedankt voor de tips , ik ga er mee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:52:
[...]

bij die club heb ik een contact persoon.
Wordt dit al een beetje opgepikt door de kasindustrie? Want ik erger mij mateloos aan al die lichtvervuiling (vooral met laaghangende bewolking) als ik erlangs rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357189

JeroenH schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:50:
[...]

Heb je het wel eens gedaan? En 30-40 cm is geen probleem, hebben de plantjes gelijk wat warmte van de lampen.
Vijvertje om je eigen vis te kweken of aquarium binnen. Warmhouden kost per een paar kwh. Exotische vissen om te verkopen(geen idee of er markt voor is haha) of je eigen maaltijd kweken. Of proberen je eigen biosdiesel te maken met een algenkweekvijfer.
Niet de meest realische ideeeen inderdaad, maar misschien brengt het je op een ander idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

pcmadman schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:31:
@Petje72:
Als je maandelijks de meterstanden opschrijft is het best eenvoudig:
In de zomer gebruik je geen gas voor verwarming, dus alles wat je dan verbruikt is voor WW en koken. Je douched 's winters meestal niet veel anders dan 's zomers, dus dan zal het verbruik voor WW en koken wel ongeveer hetzelfde zijn. Hier is het zo'n 35m³ per maand voor WW en koken.
Hoe zit het dan met een zonneboiler? Wij deden afgelopen zomer 12m3 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
En als we toch overschot aan het affakkelen zijn kun je altijd voor:

http://www.dutry.com/merk...ectrische_verwarming.html

gaan. het is misschien duur maar wat is het lekkere warmte! :9~

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@PcDealer:
Als je een zonneboiler hebt, dan kun je die meting zo natuurlijk niet meer uitvoeren, omdat de zonneboiler er dan voor zorgt dat je aandeel gas voor WW wel variabel is.
Je zult het dan anders moeten doen. Ik heb bijvoorbeeld uitgevonden dat onze ketel (ATAG) in het installateursmenu ook kan weergeven wat het verbruik in GJ is voor WW (en ook voor CV). 1m³ gas is ~33MJ, dus dan kun je het ook berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
JeroenH schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:50:
[...]

Ik niet zelf, ik weet wel dat er veel wiet wordt opgekweekt onder TL licht

* mkleinman heeft dat ooit eens gezien in een growshop, notabene in de etalage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 16:08
Voor thuiskweken kan je eens naar hydroponics en aeroponics kijken; . Tarwegras schijnt qua kosten/baten interessant te zijn maar dan moet je er wel van houden. Er is in ieder geval aardig wat aanbod maar vaak ook ontzettend overpriced...
Je kan het natuurlijk ook in het groot doen :p

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@Jeroen,
Fornuis mooi laten zitten, op dit moment is er een inductie kookplaatje in de aanbieding bij de Aldi.
Vast wel ergens te plaatsen in de keuken. :)
http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=900523

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:10:
@Jeroen,
Fornuis mooi laten zitten, op dit moment is er een inductie kookplaatje in de aanbieding bij de Aldi.
Vast wel ergens te plaatsen in de keuken. :)
http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=900523
Dat is niet duur, en die zou ik desnoods op een plank op ons fornuis kunnen zetten. Nu zal ik wel even onze pannen moeten bekijken (vooral de wok, onze favoriete pan), want als ik die ook moet gaan vervangen dan vervliegt het duurzaamheidsaspect snel (en mijn geld ook).

Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:03:
[...]

wat vond je van het idee om van alle panelen 1 groot vlak te maken op de garage?
ik had het idee dat je het net zou redden.
dan kun je de panelen vast maken aan de muur.
de panelen zitten dan wel een beetje voor het raam.

(of je het zou redden met die sloot weet ik ook niet. je kunt ook gaan voor een lucht-water warmte pomp)
heb je de wetgeving gechecked.)
Begrijp het niet helemaal; 1 groot vlak: bedoel je alles horizontaal liggend ?
Zal eens kijken of ik met Google Sketchup een tekening kan maken, dan kan ik meteen de schaduweffecten en het effectieve oppervlak zo gunstig mogelijk bepalen.

Dat de panelen wat voor het raam komen is niet zo erg: ik wil de hellingshoek klein houden (20 graden). Er komt veel licht door heen en daarboven is nog een raam.

Panelen tegen de muur zal wel een vergunningenkwestie worden en de hoek van instraling lijkt me niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Anoniem: 421902 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:21:
[...]

Begrijp het niet helemaal; 1 groot vlak: bedoel je alles horizontaal liggend ?
volgens mij bedoelt ie foto 2 in onderstaande link en dan dakdekkend:

http://www.sbr.nl/product...v-panelen-op-platte-daken

Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.