Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:50
Metten schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 00:47:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je met je D3100 heel veel baat gaat hebben van een snellere SD kaart. Voor filmen maakt het inderdaad sowieso niet uit, maar voor het wegschrijven bij volle buffer? Je kan beter eerst eens uitzoeken of een D3100 wel daadwerkelijk sneller kan wegschrijven dan de genoemde 15MByte/sec.

Ik gebruik overigens al tijden een 16GB Class 10 kaart van Transcend en die doet het uitstekend. Lezen en schrijven gaat wat mij betreft in ieder geval snel genoeg.

Als je buffer/burstrate trouwens van belang is kan je er bijvoorbeeld voor kiezen op met JPEG te schieten ipv met RAW. Dat scheelt veel meer dan een snellere kaart je zou kunnen bieden.
Ja alleen dan gooi je een groot deel van je data weg en daarbij dus ook de mogelijkheid om nog flink PP te doen in Lightroom.

Ik las ergens dat de D3100 dezelfde EXPEED 2 processor gebruikt als de D7000, op YouTube is wel een filmpje te zien waar in ieder geval een 45MB/s SanDisk merkbaar sneller is dan een 30MB/s SanDisk. Als dat zo is, neem ik aan dat dit ook het geval is bij de D3100.

Heb zojuist ook even getest hoe snel de buffer vol is.

RAW: 11 foto's
JPEG Fine: 17 foto's
JPEG Normal: 28 foto's

allemaal op L (Large) dus 14,2MP.

Noise Reduction staat uit, Auto distortion control staat ook uit.

Hoe snel de buffer weggeschreven werd heb ik niet getest maar dit duurde best wel lang eigenlijk. Met een snellere kaart kan je als het goed is nog een paar foto's er bij aan plakken (want tijdens de burst wordt er ook al weggeschreven), ik weet ook niet precies hoe lang het duurt voordat ik weer een nieuwe burst kan doen...

[ Voor 31% gewijzigd door Selmer op 01-02-2013 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-06 18:25
http://www.robgalbraith.c...i_page.asp?cid=6007-12454

De D3100 is daar niet getest, Dus de D7000 maar geselecteerd.
En de link komt uit het SD kaart topic op dit forum, Wellicht heb je er wat aan.

Edit: De link kwam dus uit dit topic. (Zie post hieronder.)

[ Voor 12% gewijzigd door Sato op 02-02-2013 16:22 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-06 23:46
Even wat verplaatst naar het juiste topic

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Reviewtje gemaakt van een CF<SD Adapter, jawel Compact Flash !
productreview: Delock Compact Flash Adapter for SDHC / MMC Memory Cards review door jesper86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Nette review. Alleen was het niet echt duidelijk wat je ermee kan doen :p. Als ik naar de foto kijk lijkt het dus een adapter om SD kaartjes te gebruiken bij iets waar je CF kaartjes nodig hebt.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

witeken schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:42:
Nette review. Alleen was het niet echt duidelijk wat je ermee kan doen :p. Als ik naar de foto kijk lijkt het dus een adapter om SD kaartjes te gebruiken bij iets waar je CF kaartjes nodig hebt.
Dat is precies wat het is :)

Jammer dat het een DeLock produkt is : Staat bij mij bekend als een eng budget merk met hele rare produkten soms. Maar als noodoplossing in sommige situaties misschien helemaal zo gek nog niet !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Heb mijn kaartje besteld, een SanDisk Extreme 45MB/s van 16GB voor mijn D3100.

Op RAW kan ik nu 13 i.p.v. 11 foto's schieten in vergelijking met mijn 15MB/s Kingston kaartje..
Ook het wegschrijven gaat veel sneller!

Op JPEG Fine kan ik i.p.v. 28 foto's met de Kingston (en wegschrijftijd van 10+ seconden) nu 100 foto's maken in ongeveer 36 seconden, met een constante snelheid van 2,77 fps. Als de burst van 100 klaar is duurt het nog geen 5 seconden voordat het allemaal weggeschreven is, ideaal!

Ben er erg tevreden mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laryx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 16:26
Ben ook aan het kijken voor een nieuw kaartje. Heb nu goedkoop 32 gb kaartje en een oude sandisk 30mb/s extreme III 8gb.
Ik wil nu wel iets meer uitgeven om het uiterste uit mijn nex 7 te halen. en zat te kijken naar de Sandisk Extreme Pro 32GB (45Mb/s) .
Bij de mediamarkt kost deze 90 euro en bij sommige winkels ruim over 100.
via de pricewatch vond ik er een hier http://www.dataio.nl/shop...ass-10-45mbs-sandisk.html voor 35 euro.
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, en als het te mooi klinkt is het dat vaak ook, kan iemand iets zeggen of dit in de haak is? Het prijsverschil is zo groot.

*****Laryx runs aroound the room pretending to be a plane.<BR>VROOOM!!!!<BR>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Accessoire prijzen bij de mediamarkt is het gene wat niet in de haak is.

Dataio is zo'n beetje mijn vaste adres voor geheugenkaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:59
Laryx schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 20:06:
Ben ook aan het kijken voor een nieuw kaartje. Heb nu goedkoop 32 gb kaartje en een oude sandisk 30mb/s extreme III 8gb.
Ik wil nu wel iets meer uitgeven om het uiterste uit mijn nex 7 te halen. en zat te kijken naar de Sandisk Extreme Pro 32GB (45Mb/s) .
via de pricewatch vond ik er een hier http://www.dataio.nl/shop...ass-10-45mbs-sandisk.html voor 35 euro.
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, en als het te mooi klinkt is het dat vaak ook, kan iemand iets zeggen of dit in de haak is? Het prijsverschil is zo groot.
dataio is heel betrouwbaar,

Mediamarkt stunt met aanbiedingen, heeft honderden demomodellen en een mega winkel met duizenden KW stroompjes per jaar... hoe betalen ze dat allemaal? met alle tv's waar ze misschien 10,- op pakken of die ene lens waar ze zelf geld bij moeten doen?

eigenlijk al het grote geld wordt verdient met accessoires

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb zelf ook hele goede ervaringen met Dataio. Lage prijzen, ook voor het verzenden als het in een enveloppe kan en snelle levering.
Wat betreft het 45MB/s vs. 30MB/s kaartje: het is maar net of je camera daarvan gebruik kan maken bij het wegschrijven, anders heb je er weinig aan. Het scheelt wel met kopiëren vanaf het kaartje naar je pc via een goede cardreader (usb 3.0 bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Laryx schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 20:06:
Ik zocht naar een 16GB Extreme Pro (45MB/s) en kwam bij DataIO voor 21 euro, bij Mediamarkt stond ie voor 35 ongeveer, maar dit was een 95MB/s versie.

Oudere SanDisk kaartjes van 45 MB/s hadden nog de naam Extreme Pro, tegenwoordig is 45MB/s Extreme en Extreme Pro 95MB/s zie ook de Sandisk site

Bij de nieuwste kaartje kun je ook zien dat de 'gouden' kaartjes 95MB/s zijn en de 45MB/s kaartjes zijn rood/zwart net zoals de 30MB/s kaartjes.

Ook altijd oppassen met webwinkels want ze willen nog wel eens een ander SD kaartje als plaatje gebruiken! Dan staat er ineens de verkeerde snelheid op het kaartje van de afbeelding :+ |:( altijd goed lezen dus.

Ben zelf trouwens ook tevreden over DataIO, snelle levering in een simpele maar goede/stevige envelop en erg lage prijzen vergeleken met de grotere elektronicaconcern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:54
Geheugenkaartjes haal ik meestal of bij DataIO of bij Mymemory.co.uk.

Zeker de aanbiedingen bij MyMemory zijn vaak scherp geprijst. Ik heb daar mn 16Gb Extreme kaartje (45Mb) vandaan voor 11 pond (was in december daar in de aanbieding voor 9,50 pond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-03 10:24
Ik heb enkele SD kaarten van 8, 16 en 32 GB. Ik heb een (externe) kaartlezer en tevens een adapter waar ik een dergelijk kaartje in kan doen en vervolgens middels USB aansluiten op de PC. Probleem is echter dat ik bij dergelijke grote kaartjes ze alleen kan lezen. Ik kan de foto's die erop staan dus niet wissen oid, niet met de kaartlezer en niet met de USB-adapter, read only zeg maar. Sluit ik de camera aan op de PC dan kan ik de SD kaartjes ook benaderen maar kan ik ze desgewenst ook wissen.

Heeft iemand anders ook wel eens iets dergelijks gehad? Met kleine SD kaarten van bijv. 256 mb en 1 GB heb ik dit probleem niet, het ontstaat pas bij de kaarten van 8 GB en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:35
RAM1979 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 14:18:
Ik heb enkele SD kaarten van 8, 16 en 32 GB. Ik heb een (externe) kaartlezer en tevens een adapter waar ik een dergelijk kaartje in kan doen en vervolgens middels USB aansluiten op de PC. Probleem is echter dat ik bij dergelijke grote kaartjes ze alleen kan lezen. Ik kan de foto's die erop staan dus niet wissen oid, niet met de kaartlezer en niet met de USB-adapter, read only zeg maar. Sluit ik de camera aan op de PC dan kan ik de SD kaartjes ook benaderen maar kan ik ze desgewenst ook wissen.

Heeft iemand anders ook wel eens iets dergelijks gehad? Met kleine SD kaarten van bijv. 256 mb en 1 GB heb ik dit probleem niet, het ontstaat pas bij de kaarten van 8 GB en groter.
Kan het zijn dat je kaartlezer/adapter geen SDHC ondersteund (kaartjes van 4 GB en groter zijn altijd SDHC), maar alleen SD ?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-03 10:24
8)7 Soms kan de oplossing zo eenvoudig zijn... Zijn beide al zeker 10 jaar oud dus...

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-06 16:15

CasGas

.

Misschien voor de mensen die hun cardreader willen upgraden naar een USB 3.0 versie (zoals ik dat zelf ook wil) heb ik gisteren deze besteld:

pricewatch: Eminent EM1078 USB 3.0 PCI-e kaart en interne USB 3.0 kaartlezer

Voor 23 euri een pci-e kaartje met reader, niks mis mee dacht ik zo en ver goedkoper dan de rest die erin staat..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:57
Ik heb deze: pricewatch: Transcend All-in-1 USB 3.0

Die heb je voor €15 in huis, hoef je niet in te bouwen en werkt als een tierelier (vanaf m'n CF kan ik met 90MB/s kopieren).

The devil is in the details.

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-06 16:15

CasGas

.

Dat klopt, maar als je pc geen usb 3.0 heeft..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik heb deze in mijn wenslijst staan: pricewatch: Raidsonic IB-863-B

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Selmer
CasGas schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:31:
Voor dat geld kun je je best voorbereiden op de 'toekomst' voor als je dan wel USB3.0 hebt :)

en... ik had verkeerd gelezen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Selmer op 15-02-2013 00:50 . Reden: verkeerd gelezen ]

• jesper86
  • Niet online
Die zou ik vandaan blijven. Alleen de USB3 ingangen zijn ook echt USB3, de cardreader is gewoon USB2 met 700 aparte kabels zo te zien. Wat CasGas aanwijst heeft netjes 1 enkele 19-pins USB3 connector en klaar.

• Hahn
CasGas schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:31:
Dat had ik in eerste instantie opgelost door een USB3.0-pci-kaartje te nemen, dat hoeft ook maar €10-15 te kosten. En alles wat je nu koopt heeft tegenwoordig wel USB3.0.

Zo'n interne die jij liet zien is ook prima natuurlijk, maar ik wil wel eens m'n cardreader meenemen en dan is het wel makkelijk als het een externe is :P

• jesper86
  • Niet online
bartpostma schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:34:
[...]
Voor dat geld kun je je best voorbereiden op de 'toekomst' voor als je dan wel USB3.0 hebt :)
Zijn punt is dat je met die Eminent 'kit' meteen in de toekomst zit, aangezien je daar direct een usb3 controller bij krijgt die in elke desktop een usb3 aansluiting tevoorschijn kan toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
jesper86 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:44:
[...]

Zijn punt is dat je met die Eminent 'kit' meteen in de toekomst zit, aangezien je daar direct een usb3 controller bij krijgt die in elke desktop een usb3 aansluiting tevoorschijn kan toveren.
Eentje verkeerd gelezen met de posts die er boven stonden *oeps* O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

jesper86 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:36:
Die zou ik vandaan blijven. Alleen de USB3 ingangen zijn ook echt USB3, de cardreader is gewoon USB2 met 700 aparte kabels zo te zien. Wat CasGas aanwijst heeft netjes 1 enkele 19-pins USB3 connector en klaar.
Bedankt om me daarop te wijzen. had het zelf nog niet gezien. Ik had die denk ik genomen omdat er een USB 3.0 aansluiting op zit. Ik zal 'm morgen vervangen met jouw suggestie :).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 14:29
Nu we besloten hebben welke camera het wordt (pricewatch: Canon Powershot SX240 HS Zwart) moeten we een geheugenkaart kopen (of 2).

Ik kwam het volgende tegen:
EUR 13,- 16 GB SD Card Ultra SDHC Class 10 (30MB/s) SanDisk
EUR 20,50 16 GB SD Card Extreme SDHC Class 10 SanDisk

De tweede is de helft zo duurder, betekend dat die ook beter/sneller is?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Als het goed is wel sneller, maar heb je dat echt nodig/vind je dat de meerprijs waard? :) Tijdens het fotograferen/filmen zal je het verschil niet merken denk ik, misschien alleen tijdens het kopieren vanaf kaartje naar computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havoc-NL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-05 08:04
Ik heb een vraag over mijn MicroSDHC die gister binnenkwam, die ik had besteld voor mijn Samsung galaxy S3.
Ik had via de site conrad.nl de Samsung 32GB micro SD kaart Plus CL10 besteld.
http://www.conrad.nl/ce/n...-micro-SD-kaart-Plus-CL10

Helaas kreeg ik een ander kaartje toe gestuurd waarschijnlijk omdat deze niet op voorraad was.

Ik heb nu de Transcend 32GB micro-SDHC kaart CL10 UHS binnen gekregen.
http://www.conrad.nl/ce/n...micro-SDHC-kaart-CL10-UHS

Ik heb hun een mailtje gestuurd met de vraag waarom ze mij deze gestuurd hebben, daarop antwoorden ze dat ik hem terug kan sturen en het samsung kaartje opnieuw kan bestellen.

Nu is mijn vraag welke zou ik het best kunnen gebruiken? ik heb namelijk nog nooit van transcend gehoord, maar er zit wel een aardig verschil tussen de snelheden.

De Samsung is 48mb/s lezen en 13mb/s schrijven.

De Transcend is 90mb/s lezen en 25mb/s schrijven.

Dus eigenlijk lijkt dit wel een betere kaart, voor ongeveer 3 euro verschil.
Maar op de forum las ik dus dat het niet altijd om de snelheden ging maar je ook goed moet kijken naar het merk, Ik zag namelijk ergens een benchmark staan over Samsung,Kingston en Sandisk.
productreview: Samsung microSDHC 32GB Class 10 review door Moning2

Daar zie je dat Kingston aardig verschilt met Samsung en Sandisk, en Transcend stond er niet bij.

Wat raden jullie mij aan? deze Transcend houden of terugsturen en de Samsung die ik had besteld nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik heb bijna alleen maar Transcend-kaartjes (paar dagen geleden nog een 32GB SD en 32GB CF van Transcend binnengekregen) en ben er heel tevreden over :)

Dus wat dat betreft zou ik de Transcend houden, maar het is wel slechte zaak dat ze gewoon even doodleuk een ander product opsturen zonder het te communiceren (?). Dus ondanks dat ze je niet echt een oor hebben aangenaaid, zou ik daar niet snel nog een keer bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havoc-NL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-05 08:04
Klopt dat vond ik inderdaad ook een zeer slechte zaak, verder stond er ook niks op de bon aleen dat het product vervangen was voor een ander product, maar verder geen reden.

maar ik zal dan de Transcend wel gewoon proberen, ik kende het eigenlijk niet maar schijnt toch wel een zeer bekend merk te zijn op dit gebied.

Klopt er wel wat er staat? want als ik naar de snelheden kijk moet de Transcend eigenlijk gewoon sneller zijn dan die samsung, of zit hier vrij weinig verschil tussen? omdat de prijs ook haast niks scheelt.

Bedankt voor je Reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
UHS zal wel voor Ultra High Speed staan :P Mijn nieuwste Transcend SD-kaartje is ongeveer even snel, 85MB/s lezen en 45MB/s schrijven, dus dat kan best kloppen. Wist niet dat MicroSD ook zo snel kon lezen though :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
witeken schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 02:20:
[...]

Bedankt om me daarop te wijzen. had het zelf nog niet gezien. Ik had die denk ik genomen omdat er een USB 3.0 aansluiting op zit. Ik zal 'm morgen vervangen met jouw suggestie :).
Er zijn er meerdere met 19-pins aansluiting, hoeft niet speciaal die te zijn (was ook niet mijn link), maar die specifieke eminent is wel handig als je dus nog geen 19-pins USB3 aansluiting heb op je moederbord. Alleen redelijk recente PCs hebben dat namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 503691

Ik ben aan het kijken naar welke geheugenkaart ik nodig heb, alleen zijn er veel verschillende. Ik heb begrepen dat ik sowieso een class 10 nodig heb. Verder denk ik dat 32GB voldoende is voor Full HD video's.

Welke kunnen jullie mij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Anoniem: 503691 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 11:48:
Ik ben aan het kijken naar welke geheugenkaart ik nodig heb, alleen zijn er veel verschillende. Ik heb begrepen dat ik sowieso een class 10 nodig heb. Verder denk ik dat 32GB voldoende is voor Full HD video's.

Om welke camera gaat het?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:54

ManiacsHouse

Scheisse!

Anoniem: 503691 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 11:48:

Canon 550D (en in neem aan de andere types ook) werkt prima met class 10 32GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:16

SomerenV

It's something!

ManiacsHouse schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 13:32:
[...]

Canon 550D (en in neem aan de andere types ook) werkt prima met class 10 32GB.
Dan zou ik eerder meerdere 16GB kaartjes nemen. Mocht je een 32GB kwijtraken of het kaartje raakt corrupt (kan altijd gebeuren natuurlijk) dan ben je in één klap flink wat materiaal kwijt. Als je een 16GB-kaartje kwijt raakt ben je natuurlijk ook een hoop data kwijt maar dan heb je die anderen nog zodat de schade nog enigszins beperkt blijft.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Orion84 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 11:54:
[...]

Om welke camera gaat het?
De 650D.
SomerenV schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 23:23:
[...]

Dan zou ik eerder meerdere 16GB kaartjes nemen. Mocht je een 32GB kwijtraken of het kaartje raakt corrupt (kan altijd gebeuren natuurlijk) dan ben je in één klap flink wat materiaal kwijt. Als je een 16GB-kaartje kwijt raakt ben je natuurlijk ook een hoop data kwijt maar dan heb je die anderen nog zodat de schade nog enigszins beperkt blijft.
True, maar is zo'n 16GB kaartje niet snel vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombtrack
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-03 20:55

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Vooral met Canons zou ik toch voor een grotere gaan als 16gb omdat op elke kaart waarschijnlijk Magic lantern gezet gaat worden. Wisselen van kaartjes kan dan wisseling van instellingen meebrengen en dat kan dan weer over het hoofd gezien worden tijdens een drukke shoot. (irritant!)

Qua snelheid: Ik ben voor de snelste gegaan die ik kon vinden in verband met het opkrikken van de bitrate. Dit bleek een fout omdat het lagere segment van de canon camera's waaronder jouw 650D niet de buffergrootte heeft om van die snelheid gebruik te kunnen maken en met audio blijft de bitrate hoe dan ook op 1.4x hangen. (zonder audio kan het hoger, maar dat red je met een qualiteits class10 ook)

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Anoniem: 503691 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 09:32:
[...]

De 650D.

[...]

True, maar is zo'n 16GB kaartje niet snel vol?
Met Video gaat dat best hard ja en aangezien je hier in het video topic post ga ik er van uit dat dat een belangrijk onderdeel van je gebruik vormt? Dan zou ik inderdaad voor wat grotere kaartjes gaan.

Het spreiden van je materiaal over meerdere kaartjes is op zich wel een goede tip, maar voor video is 16GB wel tamelijk krap.

Ik gebruik zelf 8GB kaartjes voor foto's en 32GB kaartjes voor video, maar de 650D heeft natuurlijk niet de luxe van 2 kaartslots waarbij je dat op die manier kan indelen. Dus dan zou ik gewoon voor 32GB kaartjes gaan als je verwacht veel met video te gaan doen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor jullie snelle reacties! :)

Binnenkort is er een BTW-vrije dag bij Saturn, dus ik ga daar de 650D halen.

Ik neem aan dat ik beter deze http://www.saturn.nl/mcs/...52,408099.html?langId=-11 kan halen in plaats van deze http://www.saturn.nl/mcs/...52,563757.html?langId=-11 aangezien Bombtrack al aangeeft dat het geen zin heeft om zo'n snelle te kopen.

Edit: video is inderdaad de voornaamste reden voor de aanschaf van de 650D.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 503691 op 23-05-2013 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

In princiepe wel, maar sandisk is een budget merk en gaat 'blijkbaar' sneller kapot en corrupteerd sneller. Zelf hier alleen nooit last van gehad, maar dat is mij verteld in de speciaalzaak ;)

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:16

SomerenV

It's something!

Om nog even terug te komen op dat 16GB snel vol is met video. Natuurlijk is een 16GB-kaartje sneller vol, maar als je de andere kaartjes binnen handbereik hebt in een tas, broekzak of ergens anders dan kun je snel wisselen. Zelf ga ik voor veiligheid en zekerheid en dat gaat boven het gemak van meer video op één kaartje kunnen opnemen. Ik heb wel een 32GB-kaartje, maar ook drie 16GB-kaartjes. Uiteindelijk is het maar net wat je zelf wilt, maar een kaartje wisselen is zo gebeurd en instellingen van ML kun je op de PC gemakkelijk kopiëren naar andere kaartjes.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bombtrack schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 11:16:
In princiepe wel, maar sandisk is een budget merk en gaat 'blijkbaar' sneller kapot en corrupteerd sneller. Zelf hier alleen nooit last van gehad, maar dat is mij verteld in de speciaalzaak ;)
Ik weet niet wat dat voor speciaalzaak was, maar Sandisk bestempelen als een budget merk klinkt mij als klinkklare onzin in de oren. Waarschijnlijk verkochten ze je liever een duurder merk waar meer marge op zat? Zonder bronvermelding anders dan een verkoper van een 'speciaalzaak' lijkt het me niet heel zinvol om dit soort oordelen als feit te presenteren.

Sandisk is een van de drie partijen die samen de SD Association vormen en in die zin dus mede-grondlegger van de SD standaard en nieuwe ontwikkelingen op dat gebied. Ze ontwikkelen (samen met Toshiba) ook zelf hun geheugenchips en controllers. In tegenstelling tot de echte budget merken die gewoon componenten van derden bij elkaar zetten en hun eigen stickertje er op plakken.

Ik kan me ook niet herinneren dat ik hier, of elders ooit structurele problemen met Sandisk kaartjes heb zien langskomen. Zelf heb ik er in elk geval alleen maar goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Die speciaalzaak was de fotozaak in de buurt. Over het algemeen hebben die lui meer dan genoeg verstand van zaken.
Ik heb zelf wel gewoon een sandisk kaart naast een duurdere kaart zitten, en zoals ik al aangaf nooit problemen ondervonden.

Het is echter geen geheim dat vooral sommige lijnen van sandisk extreem goedkoop zijn. Vind het toch lastig te geloven dat die dan verder nergens op hebben ingeleverd.

Anyways, vandaar de 'blijkbaar' tussen aanhalingstekens in het originele bericht en de melding dat ik hier zelf nooit iets van gemerkt heb. Ik geef hier slechts info door die ik van de 'expert' (zie de aanhalingstekens uit voorzorg) heb meegekregen :) Doe ermee wat je wil.

Maar ik moet toegeven, een snelle google-search brengt zo 1,2,3 geen structureel probleem bij sandisk kaarten boven water

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:53

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het verhaal van Sandisk is onzin, zoals Orion al aangeeft is Sandisk een van de grondleggers van de standaarden die gemaakt worden in de industrie.
Sandisk is daarentegen erg populair en wordt verkocht door bijna alle winkels, omdat ze benchmark zijn in de industrie. Dat maakt dat er weinig marge op zit. Op lexar zit bijvoorbeeld een grotere verkoop marge.
(eigenlijk wat Orion dus al aangeeft).

Ikzelf schiet met mijn camera vooral op Sandisk. En heb enkele Kingston kaartjes. Voor mij iets minder kritisch waar ik het op schiet, omdat ik alles meteen dubbel wegschrijf naar 2 kaartjes tijdens het fotograferen/filmen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sandisk zou ik zeker geen budgetmerk noemen, maar de enige problemen met geheugenkaarten heb ik gehad met een Sandisk CF-kaart (sommige foto's halverwege de kaart werden corrupt), dus ik ben er geen fan (meer) van :P

Na die corrupte Sandisk-kaart ben ik Transcend gaan gebruiken en daar heb ik inmiddels 4 kaarten van (3 CF, 1 SD) en die hebben nog nooit voor problemen gezorgd en werken heerlijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De "welke CF/SD kaart moet ik kopen" discussie komt zo af en toe omhoog. Feit is dat een persoonlijke ervaring met 1 kaartje gewoon geen correcte weerspiegeling is voor statistiek.
Persoonlijk heb ik 1 stukke sandisk en 2 stukke transcend, maar dat zegt dus geheel niets.

Daarom heb ik een camera met 2 geheugenkaarten die ik tegelijk gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
En daarom heb ik het dus ook enkel over 'ik' en mijn ervaringen en zeg ik helemaal niet dat Sandisk slecht is. Sterker nog, ik zeg zelfs als eerste dat ik Sandisk geen budgetmerk zou noemen, dat geeft toch ook al beetje aan dat ik het geen crap vind.

Maarja, je blijft toch altijd houden dat mensen "DAT IS JOUW MENING, GEEN FEIT" gaan roepen, zelfs al begin je elke zin met "ik vind"... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

SomerenV schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 11:32:
Om nog even terug te komen op dat 16GB snel vol is met video. Natuurlijk is een 16GB-kaartje sneller vol, maar als je de andere kaartjes binnen handbereik hebt in een tas, broekzak of ergens anders dan kun je snel wisselen. Zelf ga ik voor veiligheid en zekerheid en dat gaat boven het gemak van meer video op één kaartje kunnen opnemen. Ik heb wel een 32GB-kaartje, maar ook drie 16GB-kaartjes. Uiteindelijk is het maar net wat je zelf wilt, maar een kaartje wisselen is zo gebeurd en instellingen van ML kun je op de PC gemakkelijk kopiëren naar andere kaartjes.
Als je 1080p filmt, gaat het echter wel heel snel... Ik heb in 3 weken vakantie niet heel veel gefilmd, maar de 32GB kaart was wel erg snel vol, ook mede dankzij veel fotografie op RAW.

Ik heb daarom maar elke dag backups naar 2 verschillende externe HD's gemaakt, de kaart gewist en verder.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuke discussie, maar welke kan ik nou het beste kopen; de 30mb/s of de 94mb/s versie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Anoniem: 503691 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 16:52:
Leuke discussie, maar welke kan ik nou het beste kopen; de 30mb/s of de 94mb/s versie? :P
De 94mb/s is een beetje overkill tenzij je in RAW gaat filmen dmv. de alpha versie van Magic Lantern ;) Een 30mb/s kaartje zou voldoende moeten zijn denk ik persoonlijk :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Hangt van het prijsverschil af, als het maar weinig scheelt, dan zou ik de snelste nemen. Het scheelt natuurlijk ook met kopiëren naar je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:10

mrc4nl

Procrastinatie expert

Hahn schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 17:41:
Hangt van het prijsverschil af, als het maar weinig scheelt, dan zou ik de snelste nemen. Het scheelt natuurlijk ook met kopiëren naar je computer.
zit je dan met usb2 niet dicht tegen de limiet aan? en niet iedereen heeft een usb3 cardreader...

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Voor €10-15 heb je een USB3-cardreader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hahn schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 17:49:
Voor €10-15 heb je een USB3-cardreader.
Precies! Wat dat betreft zou ik zeggen koop de snelste kaart die je kan betalen, want het scheelt een heleboel tijd en VOORAL met die grote video bestanden :Y

Wat betreft de grootte van een kaartje heb ik de volgende ervaring met zowel een Canon 7D als de 5D Mark II : In principe ben je 1 batterij kwijt per 16 GB kaartje. Omdat beiden een grip eronder hadden zaten daar dus 2 batterijen in en werden en 32 GB (van Sandisk :P ) CF kaartjes gebruikt.

De batterij is dan trouwens niet helemaal leeg, maar wel 98% zeg maar en sinds de xxxD batterijen ietsje minder lang mee gaan zou het zomaar kunnen dat je batterij dus leeg is voordat je kaartje vol is :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die ene van 94mb/s was een Sony en geen Sandisk. Ik neem aan dat Sony ook - zoals Sandisk - prima is?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 503691 op 24-05-2013 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Anoniem: 503691 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:15:
Die ene van 94mb/s was een Sony en geen Sandisk. Ik neem aan dat Sony ook - zoals Sandisk - prima is?
Mijn ervaring met 8GB 30mb/s kaartjes van Sandisk en Sony is dat de Sony (ondanks dezelfde specs) langzamer is, in elk geval qua schrijfsnelheid. Maar dat zegt verder natuurlijk niet per se alles over deze 94mb/s kaartjes. Check even wat reviews, er zijn een aantal sites die allerlei kaartjes gebenchmarkt hebben (oa rob gallbraith).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Voor de geïnteresseerde:
Ik heb mijn SD naar CF adapter review aangepast naar een +2 beoordeling. (vind ik :P)

productreview: Delock Compact Flash Adapter for SDHC / MMC Memory Cards review door jesper86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad patat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:51
Ben opzoek naar een geheugenkaartje voor mijn bestelde D7000

Ik zat te denken aan een sandisk 16 gb 45 mb/s. Maar de prijs verschilt enorm
het schilt zo'n 20 euro. Bij DataIO is hij maar € 21,20 zijn dit wel originele kaartjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ad patat schreef op zondag 26 mei 2013 @ 10:39:
Ben opzoek naar een geheugenkaartje voor mijn bestelde D7000

Ik zat te denken aan een sandisk 16 gb 45 mb/s. Maar de prijs verschilt enorm
het schilt zo'n 20 euro. Bij DataIO is hij maar € 21,20 zijn dit wel originele kaartjes?
DataIO is een topzaak voor geheugenkaartjes: lage prijzen, veel voorraad, snelle en goedkope levering.
Zo, dat was mijn reclamepraatje weer voor vandaag... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad patat
Universal Creations schreef op zondag 26 mei 2013 @ 11:16:
[...]

DataIO is een topzaak voor geheugenkaartjes: lage prijzen, veel voorraad, snelle en goedkope levering.
Zo, dat was mijn reclamepraatje weer voor vandaag... ;)
Maar het zijn voor die prijs wel gewone originele kaartjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Accessoireprijzen is waar winkels het meest op verdienen, vandaar de grote prijsverschillen. Dataio is alleen een internetwinkel en verkoopt zoveel mogelijk in plaats van af en toe iemand voor de hoofdprijs afzetten. Bij mediamarkt kan hetzelfde kaartje van €20 wel €120 kosten. Bij beide krijg je echt dezelfde.

De vraag komt vaak voorbij, maar de tweakers shopreview zegt eigenlijk al genoeg.
Ze verkopen namelijk vrijwel niks anders.

[ Voor 18% gewijzigd door jesper86 op 26-05-2013 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad patat
jesper86 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 11:36:
Accessoireprijzen is waar winkels het meest op verdienen, vandaar de grote prijsverschillen. Dataio is alleen een internetwinkel en verkoopt zoveel mogelijk in plaats van af en toe iemand voor de hoofdprijs afzetten. Bij mediamarkt kan hetzelfde kaartje van €20 wel €120 kosten. Bij beide krijg je echt dezelfde.

De vraag komt vaak voorbij, maar de tweakers shopreview zegt genoeg.
Ze verkopen namelijk vrijwel niks anders.
Bedankt, heb een 16 Gb extreme 45mb/s besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolz22
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 16:42
Ik heb de Sony DSC W630. Kan in dit fototoestel een SD adapter (met micro SD)? Of kan er alleen een pro duo memory stick in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-06 22:49
pricewatch: Sony DSC-W630 Zwart
10 seconden zoeken...

Er kan gewoon SD in, of dat een micro-SD in een adapter is of gewoon SD moet niet uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolz22
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 16:42
Dank ik ben een leek ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Geheugenkaartjesdiscussie afgesplitst van Het algemene Canon topic

Ik hoop eigenlijk dat er gewoon weer CF kaartjes in gaan : Dat was echt DE reden dat ik de 60D niet heb gekocht als 2de body :)

[ Voor 29% gewijzigd door Universal Creations op 02-07-2013 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 14:14

qless

...vraag maar...

Als ik de prijsverschillen tussen CF en SD zie, wordt ik niet zo happy meer van CF als ik was....

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

qless schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 23:49:
Als ik de prijsverschillen tussen CF en SD zie, wordt ik niet zo happy meer van CF als ik was....
Ik vind CF veel fijner werken dan SD en als ik de pricewatch een beetje door ga zitten bladeren dan is het verschil rond de 15 € tussen 2 redelijke kaartjes die ik dan zou overwegen dus echt een ramp zou ik het niet willen noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Heb ondertussen genoeg verbogen pinnetjes van CF Slots gezien dat SD mij prima bevalt. Ik gebruik beiden trouwens, maar mag rustig 2x SD worden in de 5d4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik ben zelf meer fan van CF, maar dat zit voornamelijk tussen m'n oren :P Denk dat ik CF fijner vind, omdat het wat steviger aandoet. Terwijl het enige kaartje wat bij mij ooit kapot is gegaan een CF-kaartje was.

Voor de snelheid hoef je het ook niet echt te laten, ik heb een 32GB UHS SD-kaartje en die haalt makkelijk de 90MB/s via USB3.0, volgens mij doen m'n CF-kaartjes dat niet beter (maar nooit naar gekeken eigenlijk).

Maar toch, m'n gevoel zegt dat CF beter is :+

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 29-06-2013 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
CF is in de camera wel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
henkie196 schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 09:36:
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe groot de buffer van de 70D gaat zijn. Hoe lang kunnen we straks de 7 fps volhouden? Omdat het volgens de gelekte specs slechts een enkele digic 5+ zou zijn verwacht ik er eerlijk niet al te veel van, of in ieder geval niet op het nivo van de huidige 7D.
Het aantal fps is afhankelijk van de processor, de lengte van de buffer niet. Dat is afhankelijk van hoeveel buffergeheugen er aanwezig is en hoe snel het geheugenkaartje die kan weg schrijven (dat laatste is doorgaans niet zo snel...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Laatst online: 28-05 22:00
Hahn schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 01:17:
Ik ben zelf meer fan van CF, maar dat zit voornamelijk tussen m'n oren :P Denk dat ik CF fijner vind, omdat het wat steviger aandoet. Terwijl het enige kaartje wat bij mij ooit kapot is gegaan een CF-kaartje was.

Voor de snelheid hoef je het ook niet echt te laten, ik heb een 32GB UHS SD-kaartje en die haalt makkelijk de 90MB/s via USB3.0, volgens mij doen m'n CF-kaartjes dat niet beter (maar nooit naar gekeken eigenlijk).

Maar toch, m'n gevoel zegt dat CF beter is :+
Het (snelheids)verschil tussen CF en SD tegenwoordig zodanig klein is dat je zou neigen naar SD. Prijs van SD is vrijwel altijd goedkoper. Een ander voordeel is dat het ook kleiner is, kunnen ze in de camera andere features stoppen of anders ontwerpen (van binnen maar ook buiten). Als je met meerdere cameras op stap bent, bijvoorbeeld op vakantie dan is 1 format toch handiger. Nu moet ik en SD en CF backup kaarten meenemen.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:16

Fiber

Beaches are for storming.

Terryb47 schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 14:26:
[...] Het (snelheids)verschil tussen CF en SD tegenwoordig zodanig klein is dat je zou neigen naar SD. Prijs van SD is vrijwel altijd goedkoper. Een ander voordeel is dat het ook kleiner is...
Kleiner is niet altijd een voordeel, bijvoorbeeld als je met handschoenen aan moet werken... :) Of als je heel onhandig bent en de dat soort dingen vaak laat vallen... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Terryb47 schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 14:26:
[...]

Het (snelheids)verschil tussen CF en SD tegenwoordig zodanig klein is dat je zou neigen naar SD. Prijs van SD is vrijwel altijd goedkoper. Een ander voordeel is dat het ook kleiner is, kunnen ze in de camera andere features stoppen of anders ontwerpen (van binnen maar ook buiten). Als je met meerdere cameras op stap bent, bijvoorbeeld op vakantie dan is 1 format toch handiger. Nu moet ik en SD en CF backup kaarten meenemen.
Een CF kaart is nog altijd veel sneller dan een SD kaart hoor, mede doordat de controller er bij in zit in tegenstelling tot SD.

CF sustained read:
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/H/E/239090/original/cf_h2benchw_throughput-read.png

SDHC sustained read:
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/S/K/240788/original/sdhc_h2benchw_throughput-read.png

CF sustained write:
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/H/F/239091/original/cf_h2benchw_throughput-write.png

SDHC sustained write:
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/S/L/240789/original/sdhc_h2benchw_throughput-write.png

Gigantisch verschil dus ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 17:32

sapphire

Die-hard pruts0r

Plus gewoon geen gekloot met controllers omdat die er al in zit (zoals Ventieldopje zegt).

Nu zal het voorlopig wel weer meevallen tem SDXC, maar ik heb al heel wat mensen om me heen horen klagen omdat ze gewoon niet snappen wat SD/SDHC/SDXC inhoud. Zelfs in de Saturn heb ik het pasgeleden aan de verkoper staan uitleggen.

Heerlijk dat de oude CF kaartjes die ik met mijn 300D gebruikte nog werken mocht dat nodig zijn in mijn 5DII :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 13:10

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

sapphire schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 17:18:
Heerlijk dat de oude CF kaartjes die ik met mijn 300D gebruikte nog werken mocht dat nodig zijn in mijn 5DII :+
Ik heb laatst nog een officieel kaartje van de 300D gebruikt, 32MB daar kom je niet echt ver mee. Ik moet op de 7D al meteen raw uitzetten en dan kan ik nog net één foto maken op jpg. (maar ik begrijp wat je bedoeld, de standaard is stabiel, echter ook statisch.)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
rockhopper schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 18:48:
[...]

Ik heb laatst nog een officieel kaartje van de 300D gebruikt, 32MB daar kom je niet echt ver mee. Ik moet op de 7D al meteen raw uitzetten en dan kan ik nog net één foto maken op jpg. (maar ik begrijp wat je bedoeld, de standaard is stabiel, echter ook statisch.)
Zo statisch is het niet. Het CF kaartje is onder de huid enorm veel veranderd. Waardoor het nog altijd up to date presteert. Het is wel een wat lomp kaartje gebleven...

[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 02-07-2013 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:20
Ik pak alvast de popcorn jongens!

Afbeeldingslocatie: http://assets.diylol.com/hfs/723/6c9/a0c/resized/round-one-meme-generator-round-one-fight-786170.png?1303658144.jpg

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Toen ja, die grafieken zijn van bijna 3 jaar terug. de snelste CF kaarten (90mb/s) vs toen de snelste (eentje 30mb/s) de rest zijn midrange SD: tis dan geen wonder dat de CF dan sneller zijn :F

Dan nog als je geen burst of video schiet zal je in reallife weinig merken/baat hebben bij de snelste kaarten, dat is een grote marketingtruuk. Je camera zelf moet het ook de buffer snel kunnen clearen. Sneller overdracht? Alleen als je een snelle reader (en controller) hebt. Er zijn echt veel fotografen/hobbyisten die hun camera doodleuk aan de USB kabel hebben hangen 8)7
Anyway, ik ben echt niet anti CF of voor SD hoor, ik ben alleen voor 1 format :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Terryb47 schreef op zondag 30 juni 2013 @ 16:42:
[...]

Toen ja, die grafieken zijn van bijna 3 jaar terug. de snelste CF kaarten (90mb/s) vs toen de snelste (eentje 30mb/s) de rest zijn midrange SD: tis dan geen wonder dat de CF dan sneller zijn :F

Dan nog als je geen burst of video schiet zal je in reallife weinig merken/baat hebben bij de snelste kaarten, dat is een grote marketingtruuk. Je camera zelf moet het ook de buffer snel kunnen clearen. Sneller overdracht? Alleen als je een snelle reader (en controller) hebt. Er zijn echt veel fotografen/hobbyisten die hun camera doodleuk aan de USB kabel hebben hangen 8)7
Anyway, ik ben echt niet anti CF of voor SD hoor, ik ben alleen voor 1 format :)
De vergelijking is inderdaad geen real-life situatie waarvoor je liever een CF kaartje wil hebben. Juist het doorbursten nadat de buffer vol is, dat is het moment waarop CF een SD makkelijk verslaat. Veel camera's kunnen maar met 20MB/s naar SD wegschrijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 02-07-2013 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De kaartlezer die ik eerder in mijn wenslijst had staan was alleen maar bij de usb 3.0-poorten echt usb3.0, zie jesper86 in "[Discussie] Geheugenkaartjes en kaartlezers". Is deze kaartlezer wél helemaal usb3.0?

pricewatch: Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als jouw moederbord usb3.0 heeft, dan wel lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
witeken schreef op maandag 01 juli 2013 @ 14:58:
De kaartlezer die ik eerder in mijn wenslijst had staan was alleen maar bij de usb 3.0-poorten echt usb3.0, zie jesper86 in "[Discussie] Geheugenkaartjes en kaartlezers". Is deze kaartlezer wél helemaal usb3.0?

pricewatch: Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader
Goed dat je dat niet vergeten ben. :P

Maar ja, heeft 1 enkele kabel, niet 20 losse, dus dat is goed.
Afbeeldingslocatie: http://www.akasa.com.tw/img/product/common/feature/00/AK-ICR-14_f01.jpg

Moet je die connector wel op je moederbord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-Z87P-D3

Ja dus, bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door witeken op 01-07-2013 15:51 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Universal Creations schreef op zondag 30 juni 2013 @ 19:55:
[...]

De vergelijking is inderdaad geen real-life situatie waarvoor je liever een CF kaartje wil hebben. Juist het doorbursten nadat de buffer vol is, dat is het moment waarop CF een SD makkelijk verslaat. Veel camera's kunnen maar met 20MB/s naar SD wegschrijven.

|:( Ik had de discussie net gesloten, ga ik er weer mee verder.... |:(
ben wel benieuwd wat de ervaringen zijn hoor :)

heb sinds een maandje of 3 een 1100d en draai op lexar 400x SDHC kaartjes. Met deze kaartjes zit de camera na 2frames in burst-mode al in de buffer, en duurt het een seconde voordat de volgende plaat gemaakt kan worden... Dit alles bij RAW+JPG, dus ongeveer 20MB per frame (de sdhc zou 60mb/s moeten kunnen schrijven, dus dat mag geen probleem zijn). nou realiseer ik me dat de 1100 nou niet echt een high-end camera is, maar het maakt sport-fotografie wel redelijk onmogelijk (in RAW that is) zaterdag bij de TT dus 'lekker' in JPG geschoten, en ik bewaar raw wel voor natuurfotografie oO

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:35
Terryb47 schreef op zondag 30 juni 2013 @ 16:42:
[...]

Er zijn echt veel fotografen/hobbyisten die hun camera doodleuk aan de USB kabel hebben hangen 8)7
Waarom de 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
kwakke01 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 23:52:
Toen stond het nog in het Canon topic volgens mij, nu naar hier verplaatst. Nu mag het indd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
[...]

heb sinds een maandje of 3 een 1100d en draai op lexar 400x SDHC kaartjes. Met deze kaartjes zit de camera na 2frames in burst-mode al in de buffer, en duurt het een seconde voordat de volgende plaat gemaakt kan worden... Dit alles bij RAW+JPG, dus ongeveer 20MB per frame (de sdhc zou 60mb/s moeten kunnen schrijven, dus dat mag geen probleem zijn). nou realiseer ik me dat de 1100 nou niet echt een high-end camera is, maar het maakt sport-fotografie wel redelijk onmogelijk (in RAW that is) zaterdag bij de TT dus 'lekker' in JPG geschoten, en ik bewaar raw wel voor natuurfotografie oO
Uit de TS: http://www.robgalbraith.c...e7de5.html?cid=6007-12452
Daar staat de 5D3 die zowel CF als SD kan wegschrijven en je ziet gigantische verschillen in schrijfsnelheden in de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Wow, heb je een gloednieuwe 5DIII, en dan kom je met SD gewoon niet aan de 20MB/s. 8)7

*De D800 doet dat een stuk beter zie ik.

[ Voor 22% gewijzigd door jesper86 op 02-07-2013 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Of RAW of JPEG bursten. Beiden werkt niet lekker bij de meeste camera's ;) Verder heeft de 1100D een kleinere buffer dan laten we zeggen een 7D dus ben je al gauw "uitgeburst" helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik vroeg mij af, ik verwijder vaak mn mapjes op de sd kaart als een mapje vol is (en op mn nas staat)
is het dan verstandig om opnieuw te formatteren? of kan ik als ie leeg is gewoon weer in mn camera stoppen en verder schieten?

[ Voor 20% gewijzigd door mrc4nl op 07-07-2013 21:47 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik formatteer m'n kaartjes bijna altijd in camera, zelfs al hebben er maar een paar foto's op gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hahn schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:51:
Ik formatteer m'n kaartjes bijna altijd in camera, zelfs al hebben er maar een paar foto's op gestaan.
Ik ook altijd. Vind ik prima werken. Eerst altijd snel checken of ik de foto's al heb gekopieerd (is makkelijk want ik hernoem ze altijd al op de geheugenkaart en dan herkent de camera de foto's niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Altijd in-camera formateren, wanneer ik m'n geheugenkaart terugstop in m'n camera. Zo heb ik het mezelf aangeleerd, kan in principe niet fout gaan en zit je nooit met een volle kaart na een paar shots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Owk , ik was ook benieuwd naar de motivatie waarom je beter kan formatteren.
En ik ben een beetje "bang" dat de telling voor video's weer begint bij 0 bijzonder irritant als je ze over wil zetten naar je NAS en per stuk moet bekijken of je m daar al hebt staan . Heb nu iets van bijv 0001 er zes keer op staan.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Je camera begint toch niet uitzichzelf weer vanaf nul te tellen?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Lees eerst de OP door voordat je hier een vraag stelt. Daar staat al een hoop info in die je op weg kan helpen.