Ja alleen dan gooi je een groot deel van je data weg en daarbij dus ook de mogelijkheid om nog flink PP te doen in Lightroom.Metten schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 00:47:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je met je D3100 heel veel baat gaat hebben van een snellere SD kaart. Voor filmen maakt het inderdaad sowieso niet uit, maar voor het wegschrijven bij volle buffer? Je kan beter eerst eens uitzoeken of een D3100 wel daadwerkelijk sneller kan wegschrijven dan de genoemde 15MByte/sec.
Ik gebruik overigens al tijden een 16GB Class 10 kaart van Transcend en die doet het uitstekend. Lezen en schrijven gaat wat mij betreft in ieder geval snel genoeg.
Als je buffer/burstrate trouwens van belang is kan je er bijvoorbeeld voor kiezen op met JPEG te schieten ipv met RAW. Dat scheelt veel meer dan een snellere kaart je zou kunnen bieden.
Ik las ergens dat de D3100 dezelfde EXPEED 2 processor gebruikt als de D7000, op YouTube is wel een filmpje te zien waar in ieder geval een 45MB/s SanDisk merkbaar sneller is dan een 30MB/s SanDisk. Als dat zo is, neem ik aan dat dit ook het geval is bij de D3100.
Heb zojuist ook even getest hoe snel de buffer vol is.
RAW: 11 foto's
JPEG Fine: 17 foto's
JPEG Normal: 28 foto's
allemaal op L (Large) dus 14,2MP.
Noise Reduction staat uit, Auto distortion control staat ook uit.
Hoe snel de buffer weggeschreven werd heb ik niet getest maar dit duurde best wel lang eigenlijk. Met een snellere kaart kan je als het goed is nog een paar foto's er bij aan plakken (want tijdens de burst wordt er ook al weggeschreven), ik weet ook niet precies hoe lang het duurt voordat ik weer een nieuwe burst kan doen...
[ Voor 31% gewijzigd door Selmer op 01-02-2013 10:54 ]