Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-06 22:49
[Discussie] Geheugenkaartjes en kaartlezers
Afbeeldingslocatie: http://www.omines.com/assets/images/logos/logo-tweakers.png
Inhoudsopave

De afgelopen tijd zijn er regelmatig vragen over geheugenkaartjes in FV. Tot nu toe was er geen centraal topic waar deze vragen gesteld konden worden, waardoor informatie over deze kaartjes erg verspreid is. Maar nu hopelijk niet meer, met behulp van dit topic :)

Lees voordat je een vraag stelt eerst deze OP door! De kans is groot dat jouw vraag met die informatie al beantwoord wordt.
« · ^

Compact Flash
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/fg/kaart/cf.jpeg

Compact Flash (CF) kaartjes zijn relatief groot. De kaartjes zijn er in meerdere typen, maar voor camera's wordt eigenlijk alleen type I gebruikt. De snelste kaartjes ondersteunen UDMA, wat je camera en kaartlezer dan ook moeten ondersteunen voor een hogere overdrachtsnelheid. Op het moment van schrijven gebruiken alleen highend dSLR's nog compact flash, een groot deel daarvan ondersteunt ook UDMA.

XQD card
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/fg/kaart/xqd.jpg

XQD card is een nieuwe standaard die eind 2011 is aangekondigd. De Nikon D4 is de eerste camera die van deze kaartsoort gebruik kan maken. Het is een beoogde opvolger van Compact Flash, maar is niet "backwards compatible" met die kaartsoort. Voor de data-overdracht wordt gebruik gemaakt van PCI-Express, Compact Flash gebruikt ATA. Momenteel gaan de kaartgroottes t/m 32 GB en is de lees- en schrijfsnelheid 125 MB/s. In de toekomst kan de kaartgrootte voorbij de 2 TB en de snelheid tot ongeveer 500 MB/s gaan.
Onder andere Nikon en Sony zijn betrokken geweest bij de ontwikkeling. Momenteel is het aanbod aan kaartjes en camera's die de kaartjes kunnen gebruiken erg schaars en moet nog blijken of XQD de echte opvolger wordt van Compact Flash.

Secure Digital
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/fg/kaart/sd.jpg

Secure Digital (SD) is verreweg het meest gebruikte opslagmedium in compactcamera's en instap dSLR's. De nieuwere standaarden zijn backwards compatible, een SDHC kaart kan bijvoorbeeld wel in een SDXC apparaat, maar een SDXC kaart kan niet in een SD apparaat. SD kaartjes gaan tot 2 GB en met wat trucjes tot 4 GB, hoewel kaartjes boven de 1 GB problemen kunnen geven in oudere apparaten. Met SDHC is de opslagcapaciteit vergroot tot 32 GB, wat nodig was omdat de grens van SD al hinderlijk werd voor de nieuwere camera's met veel megapixels. De nieuwste camera's ondersteunen ook SDXC, kaartjes met een opslagcapaciteit tot 2 TB.

Memory Stick
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/fg/kaart/ms.jpeg

Memory Stick (MS) is de geheugenkaart van Sony. Er zijn vele typen van de Memory Stick, maar in hedendaagse camera's kom je er twee tegen: MS Pro Duo en MS Pro HG Duo. Het verschil tussen de twee is de schrijfsnelheid, de HG variant kan tot drie keer sneller schrijven dan de variant zonder HG. Het is de vraag hoe lang Sony de Memory Stick nog blijft gebruiken, in de meeste camera's is er inmiddels de keuze tussen MS en SD geheugen.

Oudere soorten
Er zijn nog een aantal oudere kaartsoorten zoals Microdrive (kleine harde schijf in CF verpakking), Multi Media Card (MMC, dunnere versie van SD), xD (gebruikt in Fujifilm en Olympus camera's) en Smart Media. In het huidige camera-aanbod worden deze typen echter niet meer gebruikt.
« · ^

x-Rating
Deze snelheidsaanduiding stamt nog af van de CD-ROM en wordt vooral gebruikt bij CF en SD. 1x staat gelijk aan 150 kB/s. Belangrijk om te vermelden is dat dit gaat om de maximale snelheid. Er wordt in het midden gelaten of dit de lees- of schrijfsnelheid is, dit verschilt per fabrikant. Een 100x kaart kan dus een maximale leessnelheid van 15 MB/s hebben, terwijl de minimale schrijfsnelheid vele malen lager is. Het kan dus handig zijn om bij de fabrikant even na te kijken wat de minimale snelheid is.

Class
Een aanduiding die in gebruik is bij SDHC en SDXC kaarten. Het Class nummer geeft de minimale schrijfsnelheid van de kaart aan. Class 4 garandeert bijvoorbeeld een minimale schrijfsnelheid van 4 MB/s. De Speed Class rating is dus een veel duidelijkere rating dan de x rating. Momenteel zijn er Class 2, 4, 6 en 10 kaarten.

UHS
De jongste aanduiding, in gebruik bij SDHC en SDXC kaarten, die de maximale doorvoersnelheid weergeeft. UHS-I staat voor een maximale doorvoersnelheid van 104 MB/s, USH-II voor 312 MB/s. Het zegt dus niets over de minimale doorvoersnelheid. Vaak zullen op deze kaartjes zowel een Speed Class als een UHS Speed Class staan, bijvoorbeeld Class 6, UHS-I.

Werkelijke snelheid
Snelheidsaanduidingen komen vaak niet overeen met de snelheid die een geheugenkaartje in een camera haalt. Daarnaast kan niet iedere camera even goed met ieder kaartje overweg. Rob Galbraith heeft in de loop der jaren een aardige database aangelegd van geheugenkaartsnelheden in verschillende camera's. De database met nog wat extra achtergrondinformatie is hier te vinden.
« · ^

Eye-Fi is een producent van SD-kaartjes. Het bijzondere aan deze kaartjes is dat er een wifi-functie ingebouwd zit. Je kan dus foto's en video's direct draadloos naar je computer sturen, of uploaden naar bijvoorbeeld Flickr of Youtube. De snelheid en de ondersteuning van verschillende functies verschilt per model, dus let op als je zo'n kaartje aan wilt schaffen.
« · ^

• Het eerste dat je moet weten is welk soort kaartjes je camera slikt. Dat is niet zo moeilijk, let er alleen op welk type kaart er geaccepteerd wordt (CFI of CFII, SD of SDHC, MS Pro Duo of MS Pro HG Duo, etc.).

• Nu je het type weet, moet je bepalen wat de opslagcapaciteit van je kaartje is. De grootte van foto's varieert nogal, afhangend van uiteraard het aantal megapixels, maar ook van de mate van compressie van het bestand door de camera. Bij RAW kan je ongeveer uitgaan van 1 MB/megapixel, dus bijvoorbeeld 10 MB bij 10 MP. Bij JPEG varieert de grootte aanzienlijk, een grove schatting is 0,3 MB/megapixel, bij het voorbeeld van 10 MP levert dat een gemiddelde grootte van 3 MB op.
Een andere opslagverslinder is film. Vooral bij 1080p loopt het opslaggebruik snel op, maar door de gebruikte codec en compressie varieert dit per camera. Een Canon 550D bijvoorbeeld gebruikt op 1080p 5,5 MB/s. Met dit alles is een schatting te maken van wat er op een kaartje past. Bij een 10 MP camera zal er op een kaart van 4 GB ongeveer 400 foto's in RAW, 1300 foto's in JPEG of 12 minuten 1080p film passen. Het is nu aan jezelf om te bepalen hoeveel je kwijt wil en op hoeveel kaartjes. Het is namelijk aan te raden om bij bijvoorbeeld 16 GB aan opslag dit te verdelen over 2 kaartjes van 8 GB. Mocht er eentje kapot gaan dan ben je niet alles kwijt, maar de helft.

• Het volgende puntje is de snelheid. Het is vervelend om steeds op de camera te moeten wachten omdat hij de foto's niet snel genoeg kwijt kan op de kaart en de buffer dus vol blijft zitten. Nog erger is het als het filmen niet lukt omdat het kaartje te traag is. Het is dus van belang om in ieder geval een kaart te nemen die snel genoeg is om film realtime weg te schrijven. Bij de Canon 550D uit het voorbeeld is dit dus 5,5 MB/s, wat met een Class 6 kaartje dus goed moet lukken. Bij Compact Flash is de aangeven snelheid dus de maximale snelheid, vaak is enig onderzoek op de site van de fabrikant nodig om de minimale schrijfsnelheid uit te vissen. Een aantal bitrates van dSLR's in is Het video-dSLR hardware topic te vinden.
Wat betreft het snel wegschrijven van foto's is het van belang hoe snel je de buffer weer leeg wilt hebben. Gebruik je eigenlijk nooit de burstfunctie, dan is een snel kaartje niet nodig. Schiet je altijd met 5 fps dan is een snel kaartje prettig om de buffer snel leeg te maken. De buffer tijdens het bursten leeg houden is een moeilijke opgave. Een 10 MP RAW met 5 fps zorgt voor een datastroom van 50 MB/s, wat het gros van de kaartjes niet bij kan houden.

• Het laatste puntje in het selectieproces is het merk. Hier lopen de meningen sterk uiteen, en het is dan ook lastig om hier een objectief standpunt over te geven. SanDisk en Lexar hebben vaak een fors hogere prijs dan de rest van de merken, maar veel mensen beweren dat deze kaartjes minder snel stuk gaan dan goedkopere kaartjes.
« · ^

Een snel geheugenkaartje in één ding, het snel op je computer krijgen is iets anders. Hierbij is de snelheid van je kaartlezer ook van belang. Er is een enorme keuze aan kaartlezers, waarvan het gros met USB 2.0 is uitgerust en maximaal zo'n 20 MB/s haalt. Wil je bijvoorbeeld een vol 8 GB kaartje volledig naar de computer kopiëren, dan ben je daarmee een krappe 7 minuten zoet. Wil je iets snellers dan zal je iets dieper in de buidel moeten tasten, vooral SanDisk en Lexar bieden snellere modellen aan. Ook gebruikt een aantal van deze modellen een andere (snellere) interface, zoals FireWire, expresscard of USB 3.0.
« · ^

[ Voor 221% gewijzigd door Universal Creations op 02-07-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 16:57
Leuk topic!

Compliment voor de TS, heel veel informatie over welk kaart.
Ik kan me nu niet zo snel bedenken wat er nog bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xanderh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03-2023
Scirocco schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 16:37:
Laatste vraag: hoeveel foto's gaan er ongeveer op een 16GB kaartje?
Even schatten: 16000 / 25 = 640 foto's (hangt een beetje af van wat je schiet. Ik schiet meestal in de RAW + JPEG stand)

Canon 400D | EF 28/1.8 | EF 50/1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:57
Scirocco schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 16:37:
Bedankt voor jullie antwoorden, het is duidelijk!
Laatste vraag: hoeveel foto's gaan er ongeveer op een 16GB kaartje?
Op m'n 32GB gaan er om en nabij de 1000 foto's (RAW + small JPEG is dat volgens mij). Deel dat door twee en je hebt een idee hoeveel een 16GB-kaartje kan opslaan ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Hahn schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 17:35:
[...]

Op m'n 32GB gaan er om en nabij de 1000 foto's (RAW + small JPEG is dat volgens mij). Deel dat door twee en je hebt een idee hoeveel een 16GB-kaartje kan opslaan ;)
Ok, dan heb ik een 32gb nodig, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Wat ben je allemaal van plan dan? :P

Ik heb nu dus 32GB, maar ik vraag me af of ik dat ooit vol ga krijgen op één dag, ik denk het eigenlijk niet. Het meeste wat ik doe op één dag is meestal rond de 300 foto's. Als ik op RAW + small JPEG schiet dan kan ik ongeveer 1050 foto's maken.

Maar op vakantie oid is dat natuurlijk wel ideaal, 3 accu's mee, groot kaartje en ik kan ongestoord meerdere dagen achter elkaar foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ik schiet op een dag makkelijk 500 foto's. En met de sexy 8fps burst zullen dat er zeker wat meer worden.
Als ik met die workshop van sochtends vroeg tot laat in de middag aan t fotograferen ben, heb ik wel aardig wat geheugen nodig. Daarnaast vind k het wel handig om voor meerdere dagen 'voorzien' te zijn.

Welke cf van 32gb zouden jullie aanraden? Moet ik nog letten op snelheid (ivm filmen en burst) of zit dat wel goed met de huidige modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Zou zeker letten op snelheid. Ik heb zelf een Transcend 400x van 32GB, die is rond de €70, bij SanDisk zit je al snel een stuk hoger qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

De grootte van RAW-foto's lijkt mij een beetje overdreven, de RAW's die mijn 1000D uitspuugt iig zijn ongeveer 0,8 tot 0,9 MB/megapixel.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xanderh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03-2023
Ik gebruik nog steeds van die "kleine" 8Gb CF kaartjes van Sandisk. Onder het mom van risicospreiding.

Canon 400D | EF 28/1.8 | EF 50/1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hahn schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 19:13:
Zou zeker letten op snelheid. Ik heb zelf een Transcend 400x van 32GB, die is rond de €70, bij SanDisk zit je al snel een stuk hoger qua prijs.
Maar dan heb je een andere eenheid voor snelheid dan in de startpost staat? :?
Stukje over de X-Rating niet gezien |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 25-03-2011 19:42 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Compizfox schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 19:26:
De grootte van RAW-foto's lijkt mij een beetje overdreven, de RAW's die mijn 1000D uitspuugt iig zijn ongeveer 0,8 tot 0,9 MB/megapixel.
Welke grootte vind je een beetje overdreven? :)

Ik heb even wat foto's door gekeken en mijn (7D) RAW's zitten zo goed als altijd tussen de 22MB en 32MB, gemiddeld zou je dus makkelijk 25MB kunnen nemen. Ik zou voor het gemak zelfs rekenen op 30MB, dan zit je veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Compizfox schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 19:26:
Daar zit dan nog aardig wat compressie overheen. De raws uit m'n KM5D zijn 8,8MB voor 6MP. Of wel bijna 1,5MB per MP.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jezus wat zijn die van jullie groot dan...

Zal wel aan de 1000D liggen dan, is ook de enige camera waar ik echt ervaring mee heb :)

Wel vreemd, RAW == RAW zou je zeggen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ligt aan de resolutie hé ;) RAW files van een 5D Mark II zijn nog groter dan die van mijn 7D :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ja, dat snap ik, maar in MB per MP is het nog stukken meer...

[ Voor 45% gewijzigd door Compizfox op 25-03-2011 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Er zijn ook verschillen tussen 12-bit en 14-bit RAW's, en de kwaliteit van de thumbs die erbij zitten. De 1000D heeft 12-bit RAW's, de 7D 14-bit geloof ik.
Ik kom met de A580 met 12-bit RAW's op ongeveer 1 MB/MP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324610

PowerUp schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 23:34:
Er zijn ook verschillen tussen 12-bit en 14-bit RAW's, en de kwaliteit van de thumbs die erbij zitten. De 1000D heeft 12-bit RAW's, de 7D 14-bit geloof ik.
Ik kom met de A580 met 12-bit RAW's op ongeveer 1 MB/MP
ja, marketing 12-bit voor de 1000D en marketing 14-bit voor de 7D: link

Het is heel vaak zo dat zulke specificaties door de fabrikanten worden overdreven, zo is het ook met geheugenkaarten, de snelheid die erop staat heb je in de praktijk bijna nooit.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 324610 op 26-03-2011 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Heeft ook te maken met hoeveel detail en kleur er in je foto zit.

Een foto van een kleurrijk landschap met scherpe voorgrond, middenstuk en achtergrond bevat veel meer informatie dan een foto met nauwlijks kleur en heel veel bokeh (portret @ f1.4 ofso)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyfw
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-04 10:10
Hallo,

Ik heb onlangs de fujifilm finepix hs10 gekocht. Heerlijke camera!

Maar... Nu mijn vraag... Welke SD kaart moet ik hebben?
Ik heb al rondgekeken en qua groote ben ik op 8gb uitgekomen. SanDisk is het merk waar ik voor ga.
Ze hebben alleen meerdere soorten:

Van Goedkoop naar duurder:
- SanDisk 8GB SDHC, Class 2
- SanDisk 8GB Ultra SDHC, Class 4
- SanDisk 8GB Extreme HD SDHC, 120 min, Class 6

Het grootste verschil is schrijf/lees snelheid.

Nu zal ik met deze camera natuurlijk vooral foto's maken, maar full HD filmen kan ook en zal ik zeker weleens gebruiken. Nu is mijn vraag... voldoet de eerste, en goedkoopste, SDHC kaart om die optie (HD filmen) te kunnen gebruiken?
Die schrijf/lees snelheid... waar merk je dat het meest aan? en welke raden jullie mij dus aan?

Alvast bedankt!
Jeffrey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29

Sjaak_Afhaak

Bleh!

De duurste is de beste ;)

maar even serieus. Ga eerst eens na hoeveel MB/s je opgenomen video bedraagt. Dat zal vast wel ergens terug te vinden zijn.
Betreft de 'class' van een geheugenkaartje: dit geeft enkel de minimale schrijfsnelheid weer. Dus een class 2 kaartje zal minimaal 2 MB/s schrijven, in de praktijk blijkt het vaak hoger te zijn. Mijn class 2 microSDHC kaartje schrijft bijvoorbeeld met zo'n 10 MB/s weg. Persoonlijk zou ik als ik jou was gewoon voor een class 4 kaartje gaan, dan zit je altijd veilig.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

jeffreyfw schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 16:16:
Die schrijf/lees snelheid... waar merk je dat het meest aan? en welke raden jullie mij dus aan?
Dat merk je het meest aan de tijd die je moet wachten totdat je een nieuwe foto kunt maken nadat je een foto hebt gemaakt.

Als je een te traag kaartje hebt kun je dus niet op de maximale burst-snelheid van je camera schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyfw
Bedankt voor de reacties... heel toevallig kom ik net op een uitgebreide lijst specs van deze camera waar helemaal onderaan staat vermeld dat als je HD gaat filmen je minimaal een class4 klaartje moet nemen om de snelheid aan te kunnen... Sjaak, je had gelijk^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Compizfox schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 16:36:
[...]
Als je een te traag kaartje hebt kun je dus niet op de maximale burst-snelheid van je camera schieten.
Bullshit.. Elke camera heeft zoiets als een geheugenbuffer. Als die vol zit, begint de schrijfsnelheid van de geheugenkaart pas parten te spelen.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyfw
Ik neem trouwens toch de classe 6^^ daarbij staat dat die speciaal is voor digitale en spiegel reflex camera's met HD film optie... en hij is maar 8,- duurder:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyfw
met foto's is daar inderdad geen sprak van denk ik... als dat zo zou zijn zou filmen al helemaal niet kunnen:P

edit: classe 6 bij formatique is net zo duur als classe 2 bij bol LOL

[ Voor 24% gewijzigd door jeffreyfw op 26-03-2011 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
jeffreyfw schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 16:44:
met foto's is daar inderdad geen sprak van denk ik... als dat zo zou zijn zou filmen al helemaal niet kunnen:P

edit: classe 6 bij formatique is net zo duur als classe 2 bij bol LOL
Bij filmen heb je niet zoveel data-overdracht per seconde als bij foto's bursten. 1080p is maar 2 megapixel.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Sjaak_Afhaak schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 16:41:
[...]
Bullshit.. Elke camera heeft zoiets als een geheugenbuffer. Als die vol zit, begint de schrijfsnelheid van de geheugenkaart pas parten te spelen.
Nouja, met te traag kaartje kan die buffer toch te snel volraken? En die buffer moet ook weer leeg, dus ook al heb je een enorme buffer, dat lost de te lage schrijfsnelheid van je kaartje echt niet op.

En nu zal je idd het verschil tussen een class 4 en een class 6 kaartje niet merken, maar wel het verschil tussen een merkloos kaartje en een goed class 4 / class 6 kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyfw
haha, geen verschil dus tussen 4 en 6:P najah, heb hem 1 minuut geleden besteld... de 6:D
Ik zal intens genieten van het idee dat het misschien toch sneller is nu:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 08:02
Als ik mijn Sandisk klasse 4 kaartje benchmark haalt hij consistent de 10 MB/s write, wellicht ook iets om te overwegen. Sterker nog, hij is even snel als een Transcend class 10 :+

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Over 2 weken wil ik een 7D kopen (laatste geld moet nog binnen komen), en heb al besloten dat ik een transcend 32gb CF kaart ga kopen, maar nu moet ik nog een goede kaartlezer hebben.
Welke zouden jullie aanraden?

Of is hier een speciaal topic voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
citruspers schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 16:58:
Als ik mijn Sandisk klasse 4 kaartje benchmark haalt hij consistent de 10 MB/s write, wellicht ook iets om te overwegen. Sterker nog, hij is even snel als een Transcend class 10 :+
Niet zo handig van Sandisk wat mij betreft, normaliter zou je bij de keuze tussen een class 4 en een class 10 kaartje van dezelfde prijs de laatste kiezen. Aan de andere kant gaan veel mensen toch voor het merk Sandisk en kunnen ze mooi wat extra vangen voor hun dure class 10 kaartjes.

Hier staat nog wel een mooie test tussen verschillende SDHC en SDXC kaarten.
Scirocco schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 17:17:
[...]
Of is hier een speciaal topic voor?
Bij dezen is dat ook dit topic (stond al langer op de planning) :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door PowerUp op 26-03-2011 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:11
Mijn Transcend P8 multi reader doet t top! dikke 26 MB/s met mijn 400x cf kaartjes :)

En dat voor een euro of 12...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

philipperosier schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 18:28:
Mijn Transcend P8 multi reader doet t top! dikke 26 MB/s met mijn 400x cf kaartjes :)

Met welk kaartje precies ? Dat wil namelijk nog weleens verschillen ;)
Koopje voor 12 € zou ik zeggen : Sandisk of Lexar kost 2 keer zoveel en doet hetzelfde... ** iets met marge en zo :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

philipperosier schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 18:28:

Heb jij deze ook met andere kaartjes kunnen testen?
Sandisk CF's bv?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb een Lexar ExpressCard CompactFlash Reader gekocht voor in de laptop. En dat ding trekt wel lekker mijn Sandisk 60MB/s leeg:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LULKflSF6KE4TVv6K3IJZMLz/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Dat ziet er erg goed uit. Ik moet maar eens een nieuw kaartje kopen om mijn FW lezer te kunnen testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:11
Gutteguttegut schreef op zondag 27 maart 2011 @ 04:02:
[...]
Heb jij deze ook met andere kaartjes kunnen testen?
Sandisk CF's bv?
Nop, ik heb geen sandisk ivm mijn canon 7d.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Universal Creations schreef op zondag 27 maart 2011 @ 11:13:
Ik heb een Lexar ExpressCard CompactFlash Reader gekocht voor in de laptop. En dat ding trekt wel lekker mijn Sandisk 60MB/s leeg:

[afbeelding]
Ik kan m niet vinden in de pricewatch?
Is dat de volledige naam? Als je een winkel weet waar hij te koop is, hoor ik dat graag 8)
Als k m niet kan vinden ga ik voor de Transcend P8 MultiReader die philipperosier heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Bij Cameratools heb ik hem gekocht voor €29,95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:16
Compizfox schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 23:22:
Jezus wat zijn die van jullie groot dan...

Zal wel aan de 1000D liggen dan, is ook de enige camera waar ik echt ervaring mee heb :)

Wel vreemd, RAW == RAW zou je zeggen toch?
25MB voor 6MP hier :-( geconverteerd naar DNG toch nog steeds een 15MB Beetje erg absurd.

Ik ben op zoek naar een interne kaartlezer, die redelijk snel is. Helaas vind ik nergens reviews over die dingen. Iemand ervaring?

[ Voor 14% gewijzigd door Teun_2 op 28-03-2011 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04 18:48
Ik kom het merk icidu tegen maar ken dit niet. Het gaat om het volgende kaartje

http://www.mycom.nl/Produ...Digital-Ultra-16GB/298231

zijn hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:06

sapphire

Die-hard pruts0r

Met het merk wel, dat specifieke kaartje niet.
Huismerk van de mycom geloof ik, het doet wat het moet doen maar niets bijzonders.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04 18:48
Oke, naja dan kijk ik nog even verder , volgens mij heeft transcend een model wat goekdoper is en ook nog iets sneller. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feday
  • Laatst online: 01-06 22:10
PowerUp schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 17:20:
[...]
Hier staat nog wel een mooie test tussen verschillende SDHC en SDXC kaarten.
Handige link, ze hebben ook redelijk wat van de kaartjes getest. Ik moet zeggen dat de Transcend 64gb er goed uit ziet, alleen die "endurance index" van 2.8 baart me zorgen (zo ongeveer onderaan de test van alle kaartjes). Heeft iemand enig idee of die index van de sandra software ergens over gaat?

p.s.
Endurance Factor: is a figure representing the Wear and Life Expectancy of flash devices; this is obtained by dividing the average performance (normal condition, i.e. sequential write) to the lowest performance (high-stress condition, i.e. same block re-write). This test measures the relative improvement of endurance caused by the wear levelling or flash management algorithm; the absolute endurance of a device (i.e. its expected life-time) is directly dependent, in addition to this Endurance Factor, on the nominal manufacturer rating of maximum erase/reprogram cycles, which is typically 100,000+ for SLC and 10,000+ for MLC devices. (Higher is better, i.e. longer life-time for the device)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik heb naar de test gekeken die Hardware.info heeft uitgevoerd wat betreft de snelheden van verschillende sd kaarten. Daaruit maakte ik op dat een Sandisk Ultra II 16gb bijna even snel is als een Transcend class 10 kaart. Vandaar dat ik ook zo'n Sandisk kaart heb gekocht. Nu kom ik er aan de hand van mijn 'praktijktest' achter dat die Transcend kaart toch veel sneller is...

Mijn test: Steeds een SD-kaart in m'n Nikon D90 geplaatst. Alle kaarten heb ik geformateerd in de camera. Vervolgens met een stopwatch bijgehouden hoeveel foto's ik kon schieten in 20 seconden (high burst mode, 4,5FPS-RAW). Dat heeft tot de volgende resultaten geleid:

Transcend 16gb class 10 (oranje sticker): 44 foto's;
Transcend 1gb kaart (gekocht in 2005, staat 80x op): 32 foto's;
Naamloze 8gb micro sdhc kaart, class 2: 22 foto's en ik kan opnemen in 720p;
Sandisk micro sdhc 4gb class 4: 17 foto's;
Sandisk Ultra II 16gb: 26 foto's.

Best jammer dat de Ultra II toch een stuk trager is, dan ik had gehoopt.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Is die Sandisk Ultra een class 4 of 6? Dan kan je eigenlijk niet verwachten dat ie net zo snel is als een class 10 kaart :-(

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Het is een class 4 kaart. Helaas is de class aanduiding niet zaligmakend: sommige class 4 kaarten zouden prima een class 6 notering kunnen dragen, waar sommige class 6 kaarten weer het predikaat class 10 verdienen (in de praktijk dan). Naar mijn weten worden de Class 6 en hoger kaarten van Sandisk omgedoopt naar de 'Extreme' reeks.

Vandaar dat ik dacht dat ik aan de hand van de test die PowerUp in deze topic heeft gepost, hogere schrijfresultaten kon verwachten.

[ Voor 30% gewijzigd door wilmundo op 22-04-2011 12:24 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:31
Ik heb sinds vandaag een Sandisk Extreme Pro kaart (16GB). UHS-1, 45MB/s 300*. Is weer een stapje sneller (in theorie)dan een class 10 kaartje.
Daarnaast heb ik nog een half jaar oude Transcend class 6 (16GB).

Eerste praktijk testen zijn goed! Als ik 5 frames schiet op 6 FPS (Nikon D7000, foto's van +/- 20MB) schrijft ie de data vanuit het buffer naar de kaart ruim 2 keer zo snel weg in vergelijking met m'n Transcend kaartje.

Wat de exacte scores zijn durf ik nog niet te zeggen. Dat zal ik later nog even uitrekenen, benchen en een review over schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Heeft er iemand al zijn handen kunnen leggen op een USB 3.0 card reader?

Ik zit te azen op de Delkin USB 3.0 Universal Memory Card Reader of de Lexar Professional USB 3.0 Dual Slot-Reader. Beide zijn helaas nog steeds niet echt leverbaar. Of het blijkt bij de Lexar stiekem toch weer om de USB 2.0 versie te gaan, ze zien er bijna hetzelfde uit. Alleen CameraNu heeft op dit moment de Lexar aangekondigd, maar is nog niet leverbaar.

Kom net deze op eBay tegen voor nog geen € 20,- incl. verzending. Hm. Eens proberen...

[ Voor 1% gewijzigd door HappyChainsaw op 03-05-2011 12:58 . Reden: Gokje gewaagd :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:32
Sowiso zijn snellere kaartlezers en ervaringen erover lastig te vinden. Laat je weten of het wat is?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-03 20:02
Een tijd geleden een nieuwe card reader aangeschaft omdat mijn oude (goedkope sandisk geloof ik)geen SDHC aan kon en maar 2MB/sec haalde. Ik heb de volgende website gebruikt om de 'snelste' tegen de goedkoopste prijs te vinden.
Ik heb 60 in 1 van conrad besteld. Top! 20MB/sec met transcent SD 16 en 8 GB class 10 kaartjes. wat een verademing!
Misschien een idee om de website in de TS te vermelden

[ Voor 7% gewijzigd door renbull op 03-05-2011 21:18 ]

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Laat je weten of het wat is?
Tuurlijk. Gezien eerdere eBay-ervaringen met zendingen uit Hongkong en Taiwan zal het ding er over een dag of tien zijn.

Overigens heb ik net een reactie gekregen van CameraTools op mijn vraag of de Lexar card reader die ze voor €29,95 aanbieden dezelfde is als de Lexar USB 3.0 card reader die te vinden is op de website van Lexar. Volgens CameraTools is het dezelfde reader. Mooi. Maar eerst de Taiwanees maar eens afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Het goedkope USB 3.0 card readertje uit Taiwan is vandaag bezorgd. Best snel, in 7 dagen. De verkoper ans_tw_online is wel wat vaag in de communicatie. Ik kreeg een shipment notification met de opmerking erbij dat het item opnieuw verzonden was en of ik daarom mijn negatieve feedback aan wilde passen. Maar ik had pas net besteld en nog helemaal geen feedback achtergelaten. Track en trace code van de nationale post aldaar werkt niet, maar dat heb ik nog nooit zien werken met post uit Hong Kong, Taiwan of China die niet via UPS of een andere gerenomeerde koerier gaat. Tot nu toe is het overigens altijd wel aangekomen.

Een paar CF kaartjes getest:

Transend CF 400x UDMA 64GB
leessnelheid ca. 84 MB/s :) Daar ging het om!
schrijfsnelheid ca. 37 MB/s

Sandisk CF Extreme 60 MB/s UDMA 16GB
leessnelheid ca. 42 MB/s
schrijfsnelheid ca. 17 MB/s

Kingston CF Elite Pro 133x 16GB
leessnelheid ca. 39 MB/s
schrijfsnelheid ca. 11.6 MB/s

Het is een lekker klein en compact doosje. Alleen jammer dat er een korte kabel van een cm of veertig bijgeleverd wordt. Tijd voor een USB 3.0 verlengkabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Dat is lekker vlot inderdaad, en niet duur :)

Ik heb aan de OP nog wat over Eye-Fi toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ziet er goed uit, maar helaas duurt het nog even voordat USB 3.0 gemeengoed is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
heeft iemand praktijkervaring met SD kaartjes van UHS klasse 1 versus klasse 10 regulier in compactcamera's? ik heb onlangs een nieuwe casio gekocht die ook hi-speed aankan. Echter, de camera FAQ is ook nogal mysterieus:

Q1: What types of memory cards are supported?
A1: SD memory cards, SDHC memory cards, and SDXC memory cards can be used as camera memory.
A slow memory card can take too much time to record data, and result in breaks in the image and/or audio.
Use of Ultra High-Speed Type SD memory cards is recommended.
Note, however, that CASIO does not guarantee proper operation when an Ultra High-Speed Type SD memory card is used.

welke is nu het beste? hoe sneller hoe beter maar als de UHS-1 niet blijkt te werken heb ik 60+ euro voor niks uitgegeven. en om het nog ingewikkelder te maken eet het ding ook SDXC kaartjes waar meer foto's/film op kunnen. als ik naar die test kijk die hierboven ergens staat zie ik UHS-1 er nog niet bij staan. wat is wijsheid, iets nieuws proberen of toch maar bij de SDHC class 10 blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
In de OP staat wel wat info over UHS. Het is een maximale snelheid, de Class aanduiding is een minimale schrijfsnelheid. Maar voor een compactcamera is Class 10 meer en meer dan genoeg, sneller ga je echt niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
ook niet met hi-speed foto's en film? met de continuous shutter functie aan maakt het apparaat max 30 foto's in 1 seconde.

het betreft trouwens de Casio Exilim ZR-100.

[ Voor 30% gewijzigd door Frieda op 26-05-2011 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Zulke dingen lijken me toch buffer afhankelijk, de camera slaat het daar eerst in op en van daaruit begint hij pas met schrijven naar het kaartje.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
nog even terugkoppelen: met een geleend UHC-1 kaartje scheelt het een dikke 5 seconden wegschrijven naar de kaart met de class 10 na een serie hi-speed foto's te hebben gemaakt. al met al de moeite waard. beide kaartjes van Sandisk overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-03 18:03
Ik kwam deze 16GB SD card van Sony tegen op ebay: http://cgi.ebay.nl/Sony-S...4aaac25c89#ht_1013wt_1139

Zou dat imitatie zijn? Kan bijna niet anders zou je zeggen met deze prijs.

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Valt wel mee toch? Scheelt ongeveer 6 euro met wat er in de Pricewatch staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
Voor die prijs wordt die SD Card niet meer geleverd bij Take it now.
De tweede in de price watch is dan al 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
Weet iemand het verschil tussen deze twee Extreem SD kaarten van Sandisk?
Ze zijn beiden class 10 en 16 GB. Ze zien er alleen optisch anders uit met een prijs verschil van 20 euro!

http://www.dataio.nl/shop...deo-class-10-sandisk.html

http://www.dataio.nl/shop...dhc-class-10-sandisk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-06 22:29
HappyChainsaw schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 11:44:
[...]

Tuurlijk. Gezien eerdere eBay-ervaringen met zendingen uit Hongkong en Taiwan zal het ding er over een dag of tien zijn.

Overigens heb ik net een reactie gekregen van CameraTools op mijn vraag of de Lexar card reader die ze voor €29,95 aanbieden dezelfde is als de Lexar USB 3.0 card reader die te vinden is op de website van Lexar. Volgens CameraTools is het dezelfde reader. Mooi. Maar eerst de Taiwanees maar eens afwachten.
Aan de hand van het plaatje en de omschrijving lijkt het mij toch niet op de usb 3.0 versie te gaan. Cameratoosl zou ook nog eens goedkoper dan alle andere aanbieders op ebay. Lijkt me een beetje sterk.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
zwembroek schreef op maandag 04 juli 2011 @ 19:43:
Weet iemand het verschil tussen deze twee Extreem SD kaarten van Sandisk?
Ze zijn beiden class 10 en 16 GB. Ze zien er alleen optisch anders uit met een prijs verschil van 20 euro!

http://www.dataio.nl/shop...deo-class-10-sandisk.html

http://www.dataio.nl/shop...dhc-class-10-sandisk.html
De duurdere goedkopere is voor als je het ding gaat misbruiken:
* Water proof
* Shock proof
* X-ray proof
* Temperatuurbereik: -25°C tot +85°C

Als je dus op wereldreis gaat, of je verwacht zeer koud/warm/net weer te treffen dan ga je niet voor €20 het risico lopen, dan wil je een kaartje dat daar gegarandeerd tegen kan.

edit.
Geen idee :P

Ik zou bij DATAIO graag die 16GB Transcend kaartjes kopen: http://www.dataio.nl/shop...c-class-10-transcend.html
Kan iemand deze aan of af raden?

[ Voor 13% gewijzigd door Sibylle op 06-07-2011 12:11 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

WTF, schookproof, zijn ze sowieso al en X-ray proof ook :?

En volgens de digitalrev test kun je sansisk kaartjes een maand onderwater bewaren en dan werken ze nog :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249065

Sibylle schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 11:48:
[...]

Ik zou bij DATAIO graag die 16GB Transcend kaartjes kopen: http://www.dataio.nl/shop...c-class-10-transcend.html
Kan iemand deze aan of af raden?
Ik heb het 16GB Transcend kaartje nu een maand of 3 intensief gebruikt i.c.m. een Nikon D90 en een sweex kaartlezer. Geen problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70458

Ik zoek me helemaal rot naar een fatsoenlijke card-reader. De card-reader die ik nu heb, zo'n cheap-ass blauwe all-in-one voldoet niet echt.
Het gaat mijn echt om top snelheid, dus lijkt me een FW-800 reader het beste, de holy grails (in mijn beleving) SanDisk Extreme zijn nergens meer verkrijgbaar. Wat raden jullie aan en wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Laatst online: 18:19

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Ik heb zelf een Pretec P240, een USB 3.0-cardreader met ondersteuning voor SDXC, CF, MMC, MS, xD enzovoorts enzovoorts. Ik heb twee reviews ervan gelezen, eentje van de cardreader zelf en eentje met twee CompactFlash-kaartjes. Daar weten ze er met de 600x CF-kaart van Transcend 91MB/s lezen en 73MB/s schrijven doorheen te pompen. Hij wordt gewoon in Nederland verkocht, maar alleen via de fabrikant zelf: http://xstra.eu/index.php...rtuemart&Itemid=3&lang=en. Hij kost 20 euro. De twee reviews: http://bouweenpc.nl/artikel/77 en http://bouweenpc.nl/artikel/82.

HWI test trouwens niet echt optimaal, aangezien Sandra nou niet bekend staat om zo optimaal mogelijk diskbenchmarks uit te voeren. In ATTO zijn de resultaten van dezelfde kaartjes een stuk hoger, zo ongeveer wat je in de Verkenner ook kunt verwachten.

[ Voor 16% gewijzigd door Tomas Hochstenbach op 25-07-2011 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70458

Nadeel is dat macbooks geen USB3 Hebben :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Anoniem: 70458 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 10:28:
Nadeel is dat macbooks geen USB3 Hebben :-(
nu niet, in de toekomst wellicht wel.

Lexar Professional USB 3.0 te koop bij o.a. Konijnenberg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Heeft iemand toevallig al ergens een INTERNE usb3.0 card reader weten te vinden?
Wil wat minder zooi op mijn bureau hebben liggen, zoiets zou wel erg fijn zijn.
Vind helaas alleen maar externe units. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:19

SomerenV

It's something!

Even een snel vraagje waar ik zo geen antwoord op kan vinden. Ik zie veel mensen hier een Class 10 SD kaartje aanraden voor DSLR's, maar wat nou als je zo'n camera voornamelijk als videocamera gaat gebruiken? De bitrate van de beelden is 5,5MB/s en dus zou een Class 6 kaartje voldoende moeten zijn niet waar? Foto's maken in burst doe ik niet en RAW formaat gebruik ik niet. Ik had namelijk een Kingston 16GB Class 6 G2 op het oog voor 22 euro. Vond het wel lekker geprijsd en als ie snel genoeg is ben ik ook weer blij ^^ Dus is een Class 6 snel genoeg voor video opname op DSLR's?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Class 6 zou normaal gesproken moeten voldoen, pas geleden zelf ook wat zitten uitzoeken. Heb een D5100 gekocht en wilde tenminste een Class 10 kaartje (dan zit ik sowieso goed en kwam o.a. door review op DPreview.com). Uiteindelijk voor 77 euro de 64GB Transcend SDXC Class 10 gehaald.

Had ook 2x een 32GB Transcend SDHC kaartje kunnen kopen.

Onderstaand bv beide €38,50, waarom dan niet voor de Ultimate versie gaan...?

32 GB SD Card ULTIMATE SDHC Class 10 Transcend
32 GB SD Card PREMIUM SDHC Class 6 Transcend

@SomerenV
Voor €0.50 minder had ik waarschijnlijk dit gekozen: 16 GB SDHC Card HC6 met USB Card Reader Transcend

Check de recommendation van de fabrikant, of check op dpreview.com wat ze aanraden, mocht er een uitgebreide review zijn gemaakt. Vergeet niet dat je de beelden waarschijnlijk ook naar je pc/mac/whatever moet copyen, dan is een hogere snelheid ook mooi meegenomen toch...?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:40
SomerenV schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 13:55:
Even een snel vraagje waar ik zo geen antwoord op kan vinden. Ik zie veel mensen hier een Class 10 SD kaartje aanraden voor DSLR's, maar wat nou als je zo'n camera voornamelijk als videocamera gaat gebruiken? De bitrate van de beelden is 5,5MB/s en dus zou een Class 6 kaartje voldoende moeten zijn niet waar? Foto's maken in burst doe ik niet en RAW formaat gebruik ik niet. Ik had namelijk een Kingston 16GB Class 6 G2 op het oog voor 22 euro. Vond het wel lekker geprijsd en als ie snel genoeg is ben ik ook weer blij ^^ Dus is een Class 6 snel genoeg voor video opname op DSLR's?
Ik gebruik in mijn Canon EOS 550D de AData kaartjes van Paradigit, Class 6. Daarmee kan ik zonder problemen op full HD filmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Sh0ckTr00per schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:13:
[...]

Ik gebruik in mijn Canon EOS 550D de AData kaartjes van Paradigit, Class 6. Daarmee kan ik zonder problemen op full HD filmen
Thnx :) Ze hebben nu alleen nog maar 16GB Class 10 voor 19,95 maar da's alleen maar beter. Ook nog eens dichterbij dan waar ik ze oorspronkelijk wilde halen/bestellen. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Mooi, succes en filmze :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Offtopic: Ik heb de camera nog niet ;) Maar ik ben nu aan het inventariseren wat ik allemaal ga halen. Beetje 'n begroting maken zeg maar. En elke euro minder is alleen maar goed ^^ Maar toch bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246 schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 13:44:
Heeft iemand toevallig al ergens een INTERNE usb3.0 card reader weten te vinden?
Wil wat minder zooi op mijn bureau hebben liggen, zoiets zou wel erg fijn zijn.
Vind helaas alleen maar externe units. :S
Iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
probeer eens bij http://www.caseking.de/shop/catalog/ en anders daar per mail vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helaas, die kwamen met deze aan: http://www.caseking.de/sh...0-black-white::16691.html

Zoals bij veel interne cardreaders, is dat alleen een front USB3.0 poort die wordt aangeboden, de cardreader werkt helaas gewoon op USB2.0.

• The Mole
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik krijg nu net een mailtje van Misco met de volgende aanbieding:
http://www.misco.nl/Produ...ode=974157&affiliate=2064

Te mooi om waar te zijn, net als de Dane-Elec actie op Ibood eind mei?
Want 12 euro voor een 8Gb class 10 geheugenkaart is niet veel, zeker met de kaart lezer erbij.

Heeft iemand ervaring met deze Duracell kaartjes? Want de kaartjes die ik bij Ibood weg heb, zijn telleurstellend traag :(

• n41r0j
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 16:49
Ik zou zeggen: productreview: Duracell SDHC Pro Photo Class 10 review door xp7amrkr.
Gaat dan wel om de 16 gb. versie, maar hij vergelijkt hem met een 8GB SDHC SanDisk Ultra II Class 4.
Zo te zien presteert hij beter dan opgegeven in een 1000D, maar net wat je zegt, die prijs is wel erg laag.

• Amrit
  • Niet online
Anoniem: 111246 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 13:11:
Helaas, die kwamen met deze aan: http://www.caseking.de/sh...0-black-white::16691.html

Zoals bij veel interne cardreaders, is dat alleen een front USB3.0 poort die wordt aangeboden, de cardreader werkt helaas gewoon op USB2.0.
Jammer. Er is sowieso niet veel keuze aan usb3 apparatuur. Wellicht kun je info opvragen bij een fabrikant, wat ze van plan zijn. Echte cash-cows kun je kaartlezers niet noemen, dus wellicht duurt het nog wel even voordat iets dergelijks op de markt komt.

En in hoeverre heeft usb3 toegevoegde waarde. Zo snel zijn die geheugenkaartjes niet, usb2 is 60 MB/s. Hoe dat in de praktijk uitpakt weet ik niet maar wellicht is het gewoon de moeite / kosten niet waard.

• PowerUp
Die 60 MB/s van USB 2.0 is theoretisch, de praktijk kom je daar nooit aan. De snelste kaartjes halen de 60 MB/s wel, dus dan is USB 3.0 wel welkom.

• citruspers
Precies. Ik heb met USB nog nooit hoger dan 30MB/s gehaald, terwijl diezelfde schijf via eSata makkelijk aan de 60 MB/s tipte. Dit was ook de reden dat Firewire zo populair was voor cardreaders (ook door de geintegreerde processor in de FW poort die je CPU ontlastte).

• Amdwarrior
  • Laatst online: 00:27
Hallo ik was van plan deze te kopen http://azerty.nl/producte...rt-8-gb-class-6-sdhc.html

Nu wil ik hem gebruiken in mijn Kodak Easyshare PlaySport en misschien in mijn Canon HF11 (echter heeft die al 32 gig flash :P

Met die Kodak wil ik dus ook onderwater filmen. Zou dit kaartje goed genoeg zijn?>

• PowerUp
Moet geen probleem zijn. Ik heb zelf ook die Kodak en dat gaat prima met een Class 6 kaartje :)

• citruspers
Ben ik de enige die een CF kaart ziet staan bij het plaatje van AMDWarrior?

Heb zelf een Sandisk UltraII (class 4) kaartje in mijn Playsport zitten, geen probleem daar. Die UltraII class 4's halen overigens gewoon 9MB/s writes :p

PowerUp schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 15:45:
Die 60 MB/s van USB 2.0 is theoretisch, de praktijk kom je daar nooit aan. De snelste kaartjes halen de 60 MB/s wel, dus dan is USB 3.0 wel welkom.
Laat ik er daar nou net een aardige verzameling van hebben, die ik regelmatig vol schiet met foto's (16GB).
Dan wordt ik niet zo blij op USB 2.0
Kost me gewoon teveel tijd zo.

Anders maar 'for the time being' een USB 3.0 lezertje kopen met een lange kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Waarom zijn die geheugenkaartjes in Nederland zo duur? http://www.mymemory.co.uk...ard-%28SDHC%29---Class-10 Als ik dit zo zie scheelt dat meer dan de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 111246 schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 19:09:
[...]

Laat ik er daar nou net een aardige verzameling van hebben, die ik regelmatig vol schiet met foto's (16GB).
Dan wordt ik niet zo blij op USB 2.0
Kost me gewoon teveel tijd zo.
Vannacht ruim 10GB van m'n CF gekopieerd met m'n Kingston cardreader en dat was dik binnen de 10 minuten gepiept (tikte tegen de 30MB/s aan). Dat vind ik niet bijzonder veel tijd.

Maar er zit wel veel verschil tussen cardreaders, donderdag bij een vriend met zijn cardreader 8GB van dezelfde CF afgehaald en bij hem duurde dat dik 50 minuten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ben zelf erg tevreden met deze Transcend card reader:
http://www.amazon.com/Tra...TF8&qid=1313230916&sr=8-2

Snel, goedkoop en compact. Goede reviews ook op Amazon. Je kunt hem voor +/- 9 euro bestellen bij Amazon.co.uk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
jvdgeest schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:23:
Ik ben zelf erg tevreden met deze Transcend card reader:
http://www.amazon.com/Tra...TF8&qid=1313230916&sr=8-2

Snel, goedkoop en compact. Goede reviews ook op Amazon. Je kunt hem voor +/- 9 euro bestellen bij Amazon.co.uk.
Heb ik ook, lekker snel en klein inderdaad. Ik heb m gewoon besteld bij een nederlands webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Mensen aangezien ik sandisk veel te duur vind. Dacht ik aan deze pricewatch: Transcend SDHC 16GB Class 10 ik ben niet zo bekend in de wereld van SD kaarten maar waarom zoveel goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120649

Ik heb het hele topic doorgelezen (en met Google kom ik ook geen stap verder) en durf nu deze vraag wel te stellen: waar in Nederland koop ik een Firewire800 CF kaartlezer? (40Mbyte/s over USB 2 mag ook)

Ik vind sowieso de informatie die online verkopers aanbieden erg slecht: het is echt een uitzondering als iemand de read/write speeds bij de specificaties van een kaartlezer zet. Onbegrijpelijk want daar gaat het nou juist om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De read/write speeds hangen van meer factoren af dan alleen een kaartlezer, maar ook van de gebruikte cardreader en vice versa.
Ik vrees dat er geen USB2 kaartlezers zijn die 40MB/s halen met een geheugenkaartje, wel USB3.
Met handig google gebruik: "firewire" "cardreader" en als domein Nederland kwam ik al heel snel op deze uit: http://www.fmwebstore.nl/...rtlezer-firewire-800.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120649

Dank je wel! Ik heb wel eens moeite de juiste zoektermen te verzinnen:
ik zat op "firewire cf kaartlezer" te Googlen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 120649 op 19-08-2011 15:44 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Lees eerst de OP door voordat je hier een vraag stelt. Daar staat al een hoop info in die je op weg kan helpen.