Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 08:02
Ik ga nog een keertje naar mijn vergelijking van Sandisk en Transcend linken:

http://www.cameralabs.com/forum/viewtopic.php?t=26026
Conclusion:

Even though the Transcend SD memory has better specifications, the Sandisk card just blows it out of the water in terms of performance.
The CF comparison isn't really a fair one because the Ultra has better specifications, but I felt like including it anyway.

Aside from these numbers, I did a couple of practice tests and I DID notice a difference when shooting the CF cards (the Transcend card sometimes choked the buffer). I didn't notice much difference between the SD cards, which shows that, despite it's lower specification, the Sandisk performs like a madman.

And now for the less-than-1-million-dollar question: which brand would I buy, had I known this in advance?

Sandisk. They are a bit more expensive, but even the lower specced ones outperform the high-spec Transcend memory. And the cards look cooler too!

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb deze onlangs uit nieuwsgierigheid gekocht (USB 3.0 is lief als je wat meer apparatuur hebt die ermee om kan gaan en dan moet de cardreader er ook maar aan geloven :+ ) en ik ben ERG tevreden :

Kaart 1 van Sandisk CF 60 MB/s die het oudst is van de 2 die ik heb en ook 99,9% vol was gaf snelheden tussen de 64/66 MB/s met alleen maar RAW files erop.

Kaart 2 is ook van Sandisk en ook CF 60 MB/s met iets van 400 foto's erop gaf snelheden van 50 MB/s en dat waren ook alleen maar RAW files.

Hiervoor had ik dus zowel een Sandisk als de Lexar cardreader in USB 2.0 uitvoering en dan kom je niet verder dan 22 á 28 MB/s afhankelijk van de content :D

Kortom : Zolang je kaartje een beetje mee werkt en Sandisk niet teveel rotzooid met hun suppliers van 60/90/120(?) MB/s kaartjes dan heeft een USB 3.0 cardreader zeer zeker nut _O_

Deze 3 kan ik dus ten alle tijde vergelijken mocht iemand iets willen weten :
pricewatch: Sandisk ImageMate All-in-One USB 2.0 Reader
en
http://www.lexar.com/prod...-slot-reader?category=203
+ de USB 2.0 versie

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:43
2 vragen..

ik zit te denken om wat langzame en goedkope sdkaartjes the halen als backup. Nu komen er 2 vragen in mij op.

ik heb nu heb 2 sandisk extreme 3 (8gb) kaartjes (en een 4gb micro sd)

-Is het het geld waard of kan ik beter voor een snele sd kaart gaan
-zijn er apparaatjes die alles kunnen overpompen van de ene naar de andere sd kaart? (of naar een ander usb medium)

[ Voor 4% gewijzigd door justice strike op 08-09-2011 13:00 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:25

qless

...vraag maar...

Zijn er al kaartlezers met Thunderbolt interface? Die met FW zie ik ook al tijdje niet meer

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:43
voor de liefhebber

Sitecom USB 2.0 On The Go Copy Box

werkt op 3 AAA batterijen en werkt met elke usb storage device (dus ook usb powered hd's).

zijn er nog andere opties?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
qless schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:14:
Zijn er al kaartlezers met Thunderbolt interface? Die met FW zie ik ook al tijdje niet meer
Voor thunderbolt is volgens mij überhaupt bijna niks te vinden. Er zijn een paar raid systemen volgens mij, maar verder vrij weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Ik heb een cf kaartje dat een beetje stuk is gegaan.. geen idee hoe het gekomen is. Ik denk door het verkeerd / te snel invoeren in een kaartlezer. Zonde, het is een 8GB extreme III 8)7

De behuizing van de cd kaart staat een beetje open in één van de hoeken (aan de kant die je in de kaartlezer steekt). Hierdoor gaat het invoeren in de kaartlezer niet helemaal goed en moet je de kaart erg voorzichtig behandelen.

Verder zit er duidelijk een deuk in de metalen bovenkant van de geheugenkaart. Hij doet het overigens nog wel helemaal goed.

Hoe kan ik dit het beste fixen? Zat te denken aan een strak plakbandje over de gehele kaart - helemaal overlangs, dus ook de voorkant afdekken, de pinnetjes van de kaartlezer prikken wel door het plakband heen verwacht ik. Niet ideaal, maar het is maar om hem bij elkaar te houden. Zal straks anders eens kijken of ik een foto kan maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
1x plakken zodat je hem nog helemaal leeg kunt halen en dan een nieuwe kopen. Het kost je wel 40euro, maar het is wel enorm balen als je straks je foto's opeens niet meer kunt benaderen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:05

Bonbridge

35-85

Welk Compact Flash kaartje is het best/snelst en/of heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding voor een Canon 5D Mark II? Ik ben benieuwd naar ervaringen, aan specificaties heb je vaak niet zo veel.

Het geheugen moet minimaal 16gig zijn. De kleinere kaartjes zou ik niet hoeven.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:51

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Bonbridge schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 21:28:
Welk Compact Flash kaartje is het best/snelst en/of heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding voor een Canon 5D Mark II? Ik ben benieuwd naar ervaringen, aan specificaties heb je vaak niet zo veel.

Het geheugen moet minimaal 16gig zijn. De kleinere kaartjes zou ik niet hoeven.
Welkom bij de helpdesk van tweakers, waar kan ik u van dienst mee zijn vandaag?

Ofwel, het voelt een beetje als je vraag hier deponeren en wachten op een antwoord. Got is een forum, een discussieplatform en hoewel hier veel kennis rondloopt, hoeft het niet zo te zijn dat zij als helpdesk hier fungeren.
Wat heb je zelf al ontdekt? Ik heb de 5d2 ook en echt bursten is die niet voor, dus daar heb ik geen snel kaartje voor nodig. Je komt dan al snel terecht bij filmen en de data doorvoer daarvan voor de 5d2 is prima te vinden op google (eerst linkje).
Kom je uit op 4,8MB/s wat je minimaal van je kaartje moet eisen. Dat is allesbehalve veel en zodoende zal elk kaartje van een serieus merk voldoen (transcend, kingston, sandisk, etc).
Wil je het specifieker weten, dan google je weer even en vind je wederom in de eerste link een overzicht van Rob Galbraith die CF kaartjes test in specifieke camera's, waaronder de 5d2.

Ik heb je nu alvast geholpen, maar denk er de volgende keer even om, soms kan je dingen zelf ook prima vinden en we verwachten op tweakers dat je zelf eerst een zoekpoging doet. Have fun met je camera en schroom niet je resultaten te laten zien in F&V media.

[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 29-10-2011 21:42 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge

Bonbridge

35-85

Oke sorry ik wist niet dat het hier niet zo gewaardeerd werd. Ik wil alleen ervaringen over bepaalde kaartjes weten. Want ik wil dus een 5D mII aanschaffen. En wil kwalitatief alles in orde hebben bij mijn nieuwe aankoop. Dus het beste kaartje. Maar de specificaties zeggen vaak niet veel. Want ik merkte al aan mijn SD kaartjes dat sommige klasse 4 kaartjes al sneller zijn dan klasse 10 kaartjes. Dus die getalletjes zijn vaak niets zeggend.

Ik had inderdaad beter moeten zoeken, maar misschien waren er mensen die juist een kaartje om een bepaalde reden zouden aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Met mijn post moet je er wel uit komen nu toch?
Je weet wat je camera nodig heeft (meer heeft amper zin, tenzij je echt gaat bursten, maar daar is de 5d2 niet voor), dus je weet dat je prima uit gaat komen met bijna alles:
Sandisk ultra II's bijvoorbeeld zijn prima en al sneller dan nodig en ik vind zelf Sandisk een fijn merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:53
Beste mede-tweakers,

Ik zit in dubio, ik sta op het punt om de HD camcorder Sony CX 130 aan te schaffen en ik zoek hier een goed SDHC kaartje voor en nu kom ik twee typen tegen van Sandisk:De HD versie-link is de 16 GB variant, daar de 32 variant niet staat vermeld.

Mijn prangende vraag: Welke moet ik nu hebben?

De Pro versie is rond de € 95,- (Pricewatch)
De HD versie is rond de € 65,- (Pricewatch)

Beide zeggen speciaal voor HD video te zijn, maar ik zie nu niet echt bepaalde eigenschappen waardoor ik voor de ene of de andere moet kiezen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vin87
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 22:20
SuperCrisz schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:55:
Beste mede-tweakers,

Ik zit in dubio, ik sta op het punt om de HD camcorder Sony CX 130 aan te schaffen en ik zoek hier een goed SDHC kaartje voor en nu kom ik twee typen tegen van Sandisk:De HD versie-link is de 16 GB variant, daar de 32 variant niet staat vermeld.

Mijn prangende vraag: Welke moet ik nu hebben?

De Pro versie is rond de € 95,- (Pricewatch)
De HD versie is rond de € 65,- (Pricewatch)

Beide zeggen speciaal voor HD video te zijn, maar ik zie nu niet echt bepaalde eigenschappen waardoor ik voor de ene of de andere moet kiezen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Je zou eens in reviews van de camera moeten kijken of de camera überhaupt wel gebruik maakt van die hoge snelheden, de specificaties vragen namelijk om een SD kaart sneller dan Class 4. Verder zou je qua SD kaart ook nog tussen de Class 6 en UHS Class 1 in kunnen gaan zitten met deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.topdeals.nl/catalog/images/lrg_30mb32g.jpg

Kost net zoveel als de class 6, ik heb hem 2 weken geleden gekocht voor €65 bij Top Deals in Zeist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Of je camera wel of niet gebruik maakt van de hoge snelheid maakt IMHO niks uit : Het scheelt aardig wat tijd bij het overzetten naar je PC/Mac en dat is IMHO de #1 reden om voor een snelle kaart + reader te gaan :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:06

sapphire

Die-hard pruts0r

Als je echt veel schiet wel ja. Maar ik heb net als Nomad een Sandisk Ultra kaartjes omdat ze snel zat zijn voor mijn 5D. En overzetten naar de pc vind ik nou niet echt super belangrijk. Knal het kaartje in de cardreader, kopieer het even en ondertussen schoentjes uit, drinken pakken, mail lezen oid. De wacht tijd word iig ook gewoon nuttig besteed.

Dus kan me voorstellen dat het voor mensen die er minder waarde aan hechten gewoon een kaartje wat snel genoeg voor de cam is voldoende is.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-06 00:37

FaceDown

Storende factor.

Nomad schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 00:23:
Met mijn post moet je er wel uit komen nu toch?
Je weet wat je camera nodig heeft (meer heeft amper zin, tenzij je echt gaat bursten, maar daar is de 5d2 niet voor), dus je weet dat je prima uit gaat komen met bijna alles:
Sandisk ultra II's bijvoorbeeld zijn prima en al sneller dan nodig en ik vind zelf Sandisk een fijn merk.
Maar ook belachelijk duur. Ze worden compleet de markt uitgeprijsd nu door Transcend, die perfect voldoen. Heb net met een nieuw 32gb kaartje gefilmd en gefotografeerd, een week lang, zonder problemen.

pricewatch: Transcend CompactFlash 32GB 400x

[ Voor 9% gewijzigd door FaceDown op 02-11-2011 23:18 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge

Bonbridge

35-85

FaceDown schreef op woensdag 02 november 2011 @ 23:16:
[...]

Maar ook belachelijk duur. Ze worden compleet de markt uitgeprijsd nu door Transcend, die perfect voldoen. Heb net met een nieuw 32gb kaartje gefilmd en gefotografeerd, een week lang, zonder problemen.

pricewatch: Transcend CompactFlash 32GB 400x
Kijk, die had ik toevallig net op het oog! Ik hoor er goede dingen over. Dus dat zal waarschijnlijk ook mijn kaartje worden.
Ik weet alleen niet hoe het precies zet met die ....x getallen. Ik neem aan dat 400x beter is dan 200x? En dat dat de snelheid aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:02

Polariteit

Fietsende fotografeur

op het moment importeer ik mijn foto's altijd rechtstreeks van de camera, middels een usb(2.0) kabel.

nu vraag ik me af: als ik ze nu importeer met een kaartlezer (CF), zou het importeren dan veel sneller gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De vraag is: hoe snel gaat het nu? Daarnaast maakt het ook het type cardreader en natuurlijk de snelheid van het kaartje zelf ook veel uit. Met Expresscard CF reader + Sandisk Extreme haal ik 50-60MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op donderdag 03 november 2011 @ 08:27:
Met Expresscard CF reader + Sandisk Extreme haal ik 50-60MB/s.
Die van Lexar neem ik aan i.c.m. de Extreme 60 MB/s en dan alleen RAW files ??

Het leuke aan die Sandisk kaartjes is namelijk dat ze nog weleens sneller kunnen zijn dan gespecificeerd : Als ik .MOV bestanden overzet dan haal ik 75 MB/s met de USB 3.0 Lexar Card Reader i.c.m. de 60 MB/s Extreme kaartjes :9~ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Universal Creations schreef op donderdag 03 november 2011 @ 08:27:
De vraag is: hoe snel gaat het nu? Daarnaast maakt het ook het type cardreader en natuurlijk de snelheid van het kaartje zelf ook veel uit. Met Expresscard CF reader + Sandisk Extreme haal ik 50-60MB/s.
ow dat weet ik nu ff niet zo 1 2 3 :P
natuurlijk de snelheid van het kaartje zelf ook veel uit
waarom? ik stop het zelfde kaartje wat ik nu de camera zet dan gewoon in de reader :P

reader had ik ook nog naar gekeken, maakt dat zoveel uit? Ik dacht dat usb2.0 genoeg was om rekening mee te houdeN?

[ Voor 10% gewijzigd door Polariteit op 03-11-2011 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-06 22:49
Met USB 2.0 zit je met 20 MB/s wel aardig aan de max, USB 3.0 is dan wel prettig als je de foto's sneller wil kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sandisk en Lexar USB 2.0 readers doen vrolijk 28 MB/s hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Nog steeds zonde als je kaartje de 60 MB/s kan halen en je wilt het kopiëren zo kort mogelijk houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Dat geloof ik gelijk dat USB3 sneller is dan USB2, maar dat heb ik toch niet in mijn pc zitten dus dat gaat niet werken.

is het zinvol om voor de snelheid een cardreader aan te schaffen, in plaats van de foto's via de camera te importeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
nero355 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 11:26:
[...]

Die van Lexar neem ik aan i.c.m. de Extreme 60 MB/s en dan alleen RAW files ??
Inderdaad Lexar (volgens mij staat in het topic nog een reviewtje van mij).
Edit: Universal Creations in "[Discussie] Geheugenkaartjes en kaartlezers"
Het leuke aan die Sandisk kaartjes is namelijk dat ze nog weleens sneller kunnen zijn dan gespecificeerd : Als ik .MOV bestanden overzet dan haal ik 75 MB/s met de USB 3.0 Lexar Card Reader i.c.m. de 60 MB/s Extreme kaartjes :9~ O+
Lezen is natuurlijk wel vaak sneller dan het schrijven, dus dat zou een verschil kunnen maken.
marceltuit schreef op donderdag 03 november 2011 @ 13:49:
waarom? ik stop het zelfde kaartje wat ik nu de camera zet dan gewoon in de reader :P
Klopt maar er kan wel degelijk verschil inzitten, omdat de ene camera dit kopiëren al snel kan, dus dan is de minst minimaal met een cardreader. Daarnaast is de ondersteuning van udma door de camera/cardreader nog een punt wat verschil kan maken.
reader had ik ook nog naar gekeken, maakt dat zoveel uit? Ik dacht dat usb2.0 genoeg was om rekening mee te houdeN?
De 480mbit/s is een snelheid die nooit gehaald wordt, meestal mag je met no-name 48-in-1 readers rekenen op 20MB/s en met de goede 25-30MB/s.

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 03-11-2011 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 19:02

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

marceltuit schreef op donderdag 03 november 2011 @ 14:36:
Dat geloof ik gelijk dat USB3 sneller is dan USB2, maar dat heb ik toch niet in mijn pc zitten dus dat gaat niet werken.

is het zinvol om voor de snelheid een cardreader aan te schaffen, in plaats van de foto's via de camera te importeren?
Als je op dpreview's 7d review kijkt staat er:
USB transfer speed

To test the EOS 7D's USB speed we transferred approximately 500 MB of images (mixed RAW and JPEG) from a SanDisk Extreme Pro CF card (the same card used in the other readers). With the 7D connected via USB cable, the only transfer method available is WIA - Canon doesn't provide a simple 'mass storage device' feature in the camera (enabling the camera to act as a normal card reader). Because of this a driver is installed when you connect the camera to your computer the first time to ensure the transfer of all your images (as drag-and-drop WIA doesn't support RAW). Transfer speed was pretty quick, not quite getting up there with a good external card reader but quicker than the built-in model on our office PCs.
Method
Transfer rate
EOS 7D USB 2.0 via EOS Utility (WIA) 15.4 MB/sec
SanDisk Extreme Pro (using built in USB connector) 14.3 MB/sec
SanDisk Extreme Pro in USB 2.0 reader 21.5 MB/sec

Lijkt me duidelijk dat de reader zo'n 25% sneller is. Of het een aparte reader waard is is een tweede vraag. Persoonlijk gebruik ik wel een reader omdat ik het gewoon niet zo fijn vind de camera overal in huis mee te slepen. Kaartje uit camera mee naar pc werkt voor mij makkelijker. Het snelheidsvoordeel vind ik minder belangrijk omdat ik in de tussentijd toch wel andere dingen kan doen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 428313

Als iemand nog een kaartje zoekt, hier een mooie aanbieding van 2 Transcend 16GB SDHC kaartjes:
mydealpage.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:24
Ik ben erg benieuwd of iemand een bron weet met informatie rond de huidige ontwikkelingen mbt dit soort geheugen. Ik lees dat op termijn kaartjes van 2TB beschikbaar moeten zijn, maar als ik de pricewatch bekijk is 64GB vaak wel de (enigszins) betaalbare max. Je ziet duidelijk een sprong in prijs na deze grootte. Wat zou de reden zijn dat de groei in grootte vrij traag verloopt? Is het nog een relatief jong product (kaartje met veel geheugen) of is de vraag bv nog simpelweg te klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Prijs is een eerste reden, want wie koopt een kaartje dat duurder is dan camera zelf. Een tweede is de noodzaak die ontbreekt om met meer dan 64GB te werken. Op een 16GB passen zo'n 500 21MP 14-bit RAW bestanden van mijn 5D2. Tegen de tijd dat je 64GB vol hebt, zijn je accu's ook al aardig leeg (mits je er 2 hebt). Mocht je dan nog meer geheugen nodig hebben, kun je er altijd 2 kopen. Als het gaat om filmen, is je accu nog eerder leeg en kun je op 64GB ruim 3uur 1080p kwijt (met de niet geringe bitrate van de 5D2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Inmiddels is er een nieuwe kaartsoort (XQD), die staat nu ook in de OP :)

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:24
Universal Creations schreef op maandag 20 februari 2012 @ 17:05:
Prijs is een eerste reden, want wie koopt een kaartje dat duurder is dan camera zelf. Een tweede is de noodzaak die ontbreekt om met meer dan 64GB te werken. Op een 16GB passen zo'n 500 21MP 14-bit RAW bestanden van mijn 5D2. Tegen de tijd dat je 64GB vol hebt, zijn je accu's ook al aardig leeg (mits je er 2 hebt). Mocht je dan nog meer geheugen nodig hebben, kun je er altijd 2 kopen. Als het gaat om filmen, is je accu nog eerder leeg en kun je op 64GB ruim 3uur 1080p kwijt (met de niet geringe bitrate van de 5D2).
Thanks voor de reply. Wat betreft gebruik in foto- en videoapparatuur heb je volkomen gelijk. Echter, in tablets worden momenteel ook microsd, sd etc gebruikt. Standaard worden de meeste tablets maar met 32 of 64GB opslagruimte geleverd. Trek hier het OS vanaf, en wat foto's, muziek, spelletjes en je houdt niet zo bar veel ruimte over voor films etc. Als voorbeeld mijn Asus Transformer Prime. Het apparaat wordt met de USP verkocht dat je er fullHD materiaal op kunt afspelen (is natuurlijk onnodig); maar ook 720p materiaal neemt al snel bij een filmpje zo'n 4gb in beslag. Een paar filmpjes op het apparaat dus. Nu vertegenwoordig ik waarschijnlijk maar een kleine doelgroep (ik reis veel en wil alles op reis meenemen, waaronder een lading films voor onderweg).

Als het puur de ontwikkelkosten zijn, of de lage vraag is het mi begrijpelijk dat de prijzen zo hoog liggen en dat ontwikkelingen naar grotere formaten traag verlopen. Echter, soms lijkt het er meer op dat de fabrieken allang in staat zijn om bepaalde procede voor minder € uit te voeren, maar waarom zouden ze....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-06 19:10

psy

Vin87 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 22:21:
[...]
Je zou eens in reviews van de camera moeten kijken of de camera überhaupt wel gebruik maakt van die hoge snelheden, de specificaties vragen namelijk om een SD kaart sneller dan Class 4. Verder zou je qua SD kaart ook nog tussen de Class 6 en UHS Class 1 in kunnen gaan zitten met deze:
[afbeelding]
Kost net zoveel als de class 6, ik heb hem 2 weken geleden gekocht voor €65 bij Top Deals in Zeist
Afbeeldingslocatie: http://www.memorystunter.nl/contents/media/sandisk-sd-16-gb-extreme-sdhc.jpg

Heb deze Class 10 net besteld voor 23 euro
Blijkbaar was dat een "laatste op de plank" prijs :)
pricewatch: Sandisk Extreme 16GB SDHC Class 6 of 10 (zie specs)
Nu kost die weer 29 @ hardwarewebwinkel

Had ik nou echt mazzel of zijn dit toch normale Sandisk prijzen voor die snelheid.
Volgens Tomshardware komt deze tot
The 16GB sample we received delivers reads between 25 and 27 MB/s and writes at 22.6 to 24.7 MB/s

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:39

McMiGHtY

- burp -

Kom deze tegen:

http://www.dslrfilmnoob.c...eme-sdhc-32gb-speed-test/

Afbeeldingslocatie: http://www.dslrfilmnoob.com/wp-content/uploads/PRETEC-SDXC-64GB-cards.jpg

En komen goed uit de test.

Welke in Nederland €69,55 moeten kosten ( http://www.xstra.eu/index...rtuemart&Itemid=3&lang=nl )

Iemand ervaring met dit merk?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan_el
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-01 17:55
Net viel mijn Sandisk Extreme (SDHC) 8GB / class 10 / 30 mb/s op de mat. Ik had deze met name gekozen om de prijs (€ 14,50 bij Dataio.nl) en het feit dat het een class 10 is. Voor ons is 8 GB is in principe gewoon voldoende. Echter blijkt op de verpakking nu dat het een UHS-1 kaart is. Dat stond op de site niet vermeld, heb daar nog speciaal op gelet.

Het kaartje is bedoeld voor een Nikon D3100. Op de website van Nikon staat UHS-1 niet als formaat genoemd dat wordt ondersteund. Echter lees ik diverse verhalen dat hij op zich wel werkt, maar niet optimaal gebruik maakt van de snelheid. Heeft iemand hier ervaring mee? Het is zonde als ik met een andere kaart meer uit de camera haal.

Edit: Ik zie nu dat ze een Extreme Video van € 19,00 hebben opgestuurd. Dat is inderdaad wel een UHS-I class. Mijn vraag blijft echter ongewijzigd :)

[ Voor 12% gewijzigd door stefan_el op 02-03-2012 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Vandaag dit kaartje binnen gekregen: pricewatch: Transcend SDHC 16GB UHS-I
Transcend claimt een leessnelheid van maximaal 85 MB/s en de class 10 aanduiding claimt een minimale schrijfsnelheid van 10 MB/s.
Met HDtune kom ik op een leessnelheid van 83 MB/s. Bij het schrijven van een aantal GB's aan foto's haalt het kaartje een schrijfsnelheid van 36 MB/s (met een USB 3.0 kaartlezer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-03 13:22
Ik twijfel tussen twee kaartjes:

SanDisk SDHC Ultra 64GB Class-10 voor 59 euro of een transcend 64 GB SD Card SDXC Class 10 voor 61,50. Hiervoor heb ik een 32 gb sdxc kaartje van transcend dewelke probleemloos werkte in mijn full hd videocamera. De sandisk kom ik niet zo veel tegen op internet en zie hem ook niet op de sandisk homepage staan. Krijg de indruk dat deze kaart eol is. Ik vind de sandisk relatief goedkoop dus ik vraag me af of er iets mee is of dat je alsnog per post een ander type krijgt toegestuurd.

http://www.redcoon.nl/B37...Class-10_SDHC?refId=tweak
http://www.dataio.nl/shop...c-class-10-transcend.html

[ Voor 17% gewijzigd door drernie op 26-04-2012 21:38 ]

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

When in doubt... C4 ... ehh... SanDisk :)

Dat kaartje is gewoon zo'n ding, maar dan anders : http://www.sandisk.com/pr...andisk-extreme-sdhc-cards

Bovendien ook nog goedkoper en waarschijnlijk sneller dan de Transcend zoals gewoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-03 13:22
het is een ultra, zoals op deze pagina. Alleen is het niet dezelfde productnummer:
http://www.sandisk.com/pr...dhc-sdxc-uhs-i-card-30mbs

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:11

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Heeft iemand hier ervaring met pricewatch: Platinum SDXC 64GB Class 10 ? 64GB SDXC voor nog geen €43 incl. verzenden lijkt me een koopje. Ben bang dat mijn card reader geen SDXC gaat trekken maar dat weet ik niet eens zeker.

Ik zou het kaartje gaan gebruiken in een Canon 600D voor foto's en soms video. Ik ben benieuwd of iemand hier al ervaring heeft met dit produkt.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Heb zelf een testje gedaan met een

Sandisk 16GB SDHC class 6
Toshiba 16GB SDHC class 4

Afbeeldingslocatie: http://img842.imageshack.us/img842/8836/naamloosso.jpg

pricewatch: Sandisk Extreme 16GB SDHC Class 6 of 10 (zie specs)

http://www.redcoon.nl/B30...B-High-Speed-Class-4_SDHC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:11

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

SnoeiKoei schreef op maandag 14 mei 2012 @ 12:08:
Heeft iemand hier ervaring met pricewatch: Platinum SDXC 64GB Class 10 ? 64GB SDXC voor nog geen €43 incl. verzenden lijkt me een koopje. Ben bang dat mijn card reader geen SDXC gaat trekken maar dat weet ik niet eens zeker.

Ik zou het kaartje gaan gebruiken in een Canon 600D voor foto's en soms video. Ik ben benieuwd of iemand hier al ervaring heeft met dit produkt.
Niemand ervaringen mee? :'(

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:05
Ik ben op zoek naar een sd-kaart bij de panasonic lumix tz30
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ30 Zwart

Ik denk dat voor mij een 2x 16GB oplossing prima voldoet echter is het niet helemaal duidelijk voor mij wat een acceptabel kaartje is. Hij moet uiteraard full-HD film kunnen opslaan en het liefst ook snel de foto's weg kunnen schrijven.
Ik zat zelf te denken aan de Sandisk Ultra 16GB SDHC UHS-I 30MB/s vanwege de gunstige prijs en de aardige snelheid.
pricewatch: Sandisk Ultra 16GB SDHC UHS-I 30MB/s

Is deze kaart snel genoeg voor de genoemde camera of raden jullie een andere kaart aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Filmen kost hooguit 25Mbit = 3MB/s ofzo.

Foto's zijn misschien 6MB ? dus kan hij er 4-5 wegschrijven in een seconde denk ik zo, als het kaartje ook werkelijk 30mbps kan schrijven en niet alleen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-03 22:24
Kheb dus de Nikon D5100 voor m'n pa gehaald voor vaderdag met de mediamarkt vakantiepremie actie, maar daar waren de SD kaarten duidelijk overpriced.

Nu weet ik dat er allemaal verschillende class SD kaarten zijn en vroeg mij af of er veel verschil in snelheid zit, dan dus echt merkbare?

Class 10 schijnt hoogste te zijn. Is er ook veel verschil in merken?

Is het handig om 2 kaarten te halen, bijv. 2x 16GB class 10:
pricewatch: Transcend SDHC 16GB Class 10

Of beter om 1 32GB Class 10 te halen:
pricewatch: Transcend SDHC 32GB Class 10

Dit om risico te spreiden dat ie kapot kan gaan, maar kheb eerlijk gezegd meerdere SD en microSD kaarten en geen eentje is nog kapot gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Een kaartje van minimaal '200x' moet goed zijn. Dat 'class 10' zegt verder niet meer dan dat het minimaal 10MB/s kan schrijven, maar kan ook zomaar 30MB/s zijn met een goed kaartje:

Wikipedia: Secure Digital

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 14:39
Die Transcend class 10 kaartjes zijn top! Heb er een van 8 en een van 16GB, allebei lekker snel. Ga nu ook een CF kaart en USB3 kaartlezer halen van Transcend, goede prijs en goede producten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Een aanduiding van '200x' of '30 MB/s' zegt vaak ook helemaal niets. Er wordt bijna nooit bij vermeld of dat lees- of schrijfsnelheden zijn, en vaak zijn het dan ook maximale leessnelheden.

De Class aanduiding zegt juist iets over de minimale schrijfsnelheden. Wat dat betreft kan je daarvan meer op aan dan zo'n maximale snelheid. Wat je wel ziet is dat kaartjes vaak nog sneller zijn dan hun Class aanduiding.

Hier valt nog wel een test te vinden van geheugenkaartjes, hoewel de hele snelle er niet tussen zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door PowerUp op 29-05-2012 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-03 22:24
Hmm ik zag net ook al boven dat de Toshiba Class 4 vaak sneller was dan de sandisk Class 6 .
Jammer dat ze niet duidelijke aanduidingen hebben/ gestandaardiseerd zijn. Nou moet ik reviews gaan zoeken naar individuele kaartjes/merken etc.

Denk dat ik toch de gok ga wagen voor die class 10 transcends.
Nu nog de vraag 2x 16 of 1x32? Dan ga ik namelijk wel voor de transcend, kheb er al een van 8GB maar dies class 6 dacht ik en zit in een compactcamera. Ik denk dat de D5100 wel meer mb per plaatjes zal schieten :D

Heeft hier iemand ooit n sd kaart kapot gemaakt door gewoon dat ding in de camera te laten en fotos te schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
PowerUp schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:30:
Een aanduiding van '200x' of '30 MB/s' zegt vaak ook helemaal niets. Er wordt bijna nooit bij vermeld of dat lees- of schrijfsnelheden zijn, en vaak zijn het dan ook maximale leessnelheden.
Ja klopt, maar het houd gewoon op bij class 10, hoger is er niet, en gezien vrijwel elk kaartje vandaag de dag wel class 10 is, hebben wij dus ook vrijwel niks meer aan die classificatie. Het aantal 'x' gaat gezellig door. Hoe betrouwbaar het is tja, dat ligt bij de fabrikant.

Het is meer een keurmerk zo, maar goed dat is ook belangrijk. Minimum van 10 is toch wel gewenst.

ps. op Amazon staan vaak veel reviews bij sd kaartjes e.d. Het ene merk/model kan wel eens veel meer negatieve feedback hebben dan het andere.
Saiya schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:34:
Heeft hier iemand ooit n sd kaart kapot gemaakt door gewoon dat ding in de camera te laten en fotos te schieten?
Wel eens 'card error' gehad met een Kingston kaartje met aanzetten, maar daarna deed ie 't weer. O-)

[ Voor 66% gewijzigd door jesper86 op 29-05-2012 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Laatst online: 12-06 15:57

racoon

mooowwww

Ik heb een 600d gekocht waarmee je ook kan filmen,welk kaartje en hoe groot zou ik kopen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:19

SomerenV

It's something!

racoon schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 21:26:
Ik heb een 600d gekocht waarmee je ook kan filmen,welk kaartje en hoe groot zou ik kopen?
Zelf gebruik ik voor m'n 550D kaartjes van ADATA. Gebruik ze nu driekwart jaar (drie stuks van 16GB) voor zowel films als foto en doen het prima. Ze zijn ook echt spotgoedkoop en meer dan snel genoeg!

Ik heb de mijne gehaald bij de Paradigit maar ze zullen vast ook wel ergens anders verkrijgbaar zijn :)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Laatst online: 12-06 15:57

racoon

mooowwww

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:19

SomerenV

It's something!

Ja, alleen moet je dan wel de Class10 variant hebben. Class6 is het minimum dat Canon aanraad voor video (als ik het me goed herinner) en voor foto's (zeker in burst) is sneller altijd beter. Die Class4 die jij daar dus hebt is (zeker voor video) te traag. De Canon DSLR's nemen video op met een bitrate van ~5,5MB/s en die Class4 heeft minimum van 4MB/s.

[ Voor 14% gewijzigd door SomerenV op 01-06-2012 21:54 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 12-06 18:25
Hebben de Canons met een SD sleuf (d500) nog baat bij een UHC specificatie?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Laatst online: 08-06 21:26

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik zou oppassen met die Adata SD's, heel veel slechte verhalen over op verschillende fora. Amazon customer reviews laten heel veel falende kaarten zien...

http://www.amazon.com/A-D...ySubmissionDateDescending

Zelf heb ik ook een 32GB class 10 gehad. Heeft een paar weken vol gehouden, daarna plastic pinnetjes bij de connector kapot en hele behuizing open...

[ Voor 22% gewijzigd door jd1987 op 05-06-2012 11:50 ]

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:25

qless

...vraag maar...

When in doubt: Sandisk... Ik neem geen risico met mijn kaartjes.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Of Transcend, ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Laatst online: 08-06 21:26

jd1987

cliquefotografie.nl

Bij mij zijn ook al 3 of 4 Transcend kaarten fysiek kapot gegaan, behuizing open of die plastic connector pinnetjes kapot. Mijn FS100 leest een 32GB kaart daardoor niet meer, mijn 550D nog wel. Gebruik nu Sandisk Extreme, die zijn stukken steviger! De 32GB versie was laatst €30,- bij iBood!

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Allemaal individuele verhalen op kans gebaseerd als je 't mij vraagt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:03
Ik heb zelf Lexmark kaartjes in mijn 7D zitten.
Vond een aantal reviews dat die goed zijn. Daarnaast ook door Canon aangeraden of in ieder geval gepromoot, maar dat kan gewoon marketing zijn.
Ze hebben daarnaast levenslange garantie (uiteraard ga ik hier uit van de kleine lettertjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

JvdGeest schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:21:
Allemaal individuele verhalen op kans gebaseerd als je 't mij vraagt :P
Ja natuurlijk, maar ik heb dus een keer gehad dat ik 500 foto's kwijt was geraakt omdat de memory controller van een Transcend CF kaartje er geen zin meer in had, en dat kan je dus ook niet recoveren..... Dat was voor mij genoeg reden om een klein beetje meer te betalen voor een SanDisk. Ook geen problemen gehad met Kingston geheugenkaartjes.

[ Voor 4% gewijzigd door G-Tus op 05-06-2012 13:44 ]

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

G-Tus schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:44:
[...]

Ja natuurlijk, maar ik heb dus een keer gehad dat ik 500 foto's kwijt was geraakt omdat de memory controller van een Transcend CF kaartje er geen zin meer in had, en dat kan je dus ook niet recoveren..... Dat was voor mij genoeg reden om een klein beetje meer te betalen voor een SanDisk. Ook geen problemen gehad met Kingston geheugenkaartjes.
Iedereen heeft zo zijn eigen verhalen inderdaad. Bij mij is een keer een transcend kaartje stuk gegaan (data ook weg inderdaad, recoveren niet gelukt).
Maar er is ook een keer een sandisk kaart gecrasht, dus ook geen garantie op sandisk.

Daarom wilde ik ook zo graag een camera met 2 kaartjes erin en die heb ik nu.

(mijn 5d3 is vandaag eindelijk geleverd :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Hehe eindelijk! Ben benieuwd wat je ervan vind.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 12-06 18:25
Ik snap dat ik sandisk moet gebruiken, die heb ik nu ook, echter die UHC standaard lijkt me wel spannend

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

Kwa kaartjes:

Transcend liegt over z'n doorvoer:
8GB class 10 - komt niet boven de 4,5 write
16GB class 4 (voor wel €7!) (3 stuks) write 2,2mb~2,6mb, read 3,6mb.
8GB class 10 - (nieuwere gele, niet regenboog) write 5,5mb.

Maar verder prima.

Sandisk liegt ook over z'n classen, maar dan positief:
Ik heb 5 8GB SDHCtjes "Ultra" (typen zonder cijfer, en typen I en II) met class 2, 4 en 6, maar allen schrijven tenminste 8MB/s (uitschieter 15,2!) en lezen met tenminste 15MB/s.

Mijn Adata ervaringen zijn alleen wel echt heel erg slecht:

16GB class 6, eerste keer in m'n 1000D na 9GB foto's (1 dag): kaartje leeg! (aaarhgh!)
8GB class 6, één week oud, voor 6GB gevuld, 80% van de Raw-files niet meer te lezen. Inmiddels is het lockje eruit gevallen en blijft deze kaart write protected aangeven.
Vervanging van de 16GB: foto's en bestanden verdwijnen en camera's geven "no card" aan, windows een lege removable drive.

Nu heb ik ook wat micro SD's en USB drives van Adata, die over het algemeen gewoon goed hun werk doen, maar niet voor zo lang... Ik heb denk ik geen flash geheugen van hen dat langer dan 1,5 jaar is meegegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:57
En ik heb juist weer problemen gehad met mijn Sandisk Extreme III-kaartje, dus voor mij geen Sandisk meer. Ik heb nu Transcend en dat werkt helemaal prima. Zo zie je maar dat geeneen merk heilig is en iedereen zijn voorkeur heeft. (Dus uitspraken als 'ik snap dat ik sandisk moet gebruiken' vind ik een beetje raar, vooral dat 'moet' erin :P)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 14:10:
Ik snap dat ik sandisk moet gebruiken, die heb ik nu ook, echter die UHC standaard lijkt me wel spannend
Geen enkele Canon ondersteund de UHS-I specificatie volledig zover ik weet. Ik denk dat je ook moet opletten dat de kaarten helemaal niet werken in oudere modellen (weet niet precies hoe dat zit). De 5D3 kan wel overweg met een UHS-I kaart, maar maakt geen gebruik van de verhoogde snelheid.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
G-Tus schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 14:20:
Geen enkele Canon ondersteund de UHS-I specificatie volledig zover ik weet. Ik denk dat je ook moet opletten dat de kaarten helemaal niet werken in oudere modellen (weet niet precies hoe dat zit). De 5D3 kan wel overweg met een UHS-I kaart, maar maakt geen gebruik van de verhoogde snelheid.
Ik geloof best dat die UHS-1 snelheid zwaar overkill is voor vrijwel alle dSLRs, maar zie even niet in waarom oudere camera's er niet mee overweg zouden kunnen. Het is toch alleen maar een snelheidsclassificatie, niet een verschil zoals SD vs SDHC vs SDXC. Op een 60D werkt zo'n kaartje in ieder geval zonder problemen (is natuurlijk ook niet zo'n oude camera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

henkie196 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 16:27:
[...]

Ik geloof best dat die UHS-1 snelheid zwaar overkill is voor vrijwel alle dSLRs, maar zie even niet in waarom oudere camera's er niet mee overweg zouden kunnen. Het is toch alleen maar een snelheidsclassificatie, niet een verschil zoals SD vs SDHC vs SDXC. Op een 60D werkt zo'n kaartje in ieder geval zonder problemen (is natuurlijk ook niet zo'n oude camera).
Nouja, 2010... (ookal heb ik em in 2012 gekocht) Oud is misschien niet het juiste woord, maar voor technologie is het niet nieuw meer.

Ik overweeg ook toch om een UHS1 kaartje te halen voor m'n 60D. Ik heb van voorheen een hele verzameling kleinere kaartjes, wat ook maar weer aangeeft dat als ik vroeger geen 8 en 16GB had gekocht maar 4GB deze nu helemaal niet meer had gebruikt. Je gaat niet in een DSLR iedere 90-120 foto's een kaartje wisselen.

Maar als er over een jaar of 3 een nieuwe body uitkomt die b.v. 4K kan filmen, dan heb je er misschien plezier van als je nu vast UHS1 kaartjes koopt. Welke trouwens ook nog relatief goedkoop zijn, simpelweg omdat oudere kaartjes ook oudere prijzen dragen. Inmiddels zijn grotere chips toch wat prettiger geprijsd, veel winkels willen / kunnen hun prijzen nog niet aanpassen voor hun oude voorraad.

[ Voor 3% gewijzigd door djunicron op 05-06-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 369769

Ik heb voor mijn Canon 5DII nu een "32 GB CFC PREMIUM 400x Transcend" gekocht waarvan dit de snelheid is:Max. 90MB/sec. (lezen) 60MB/sec. (schrijven).

Het mooie is dat ik op (hoogste kwaliteit) JPEG niet sneller kan bursten dan dat de kaart kan wegschrijven. Ik had 15 sec lang de burstknop ingehouden, maar ik kreeg geen hapering. Toen was ik gestopt om onnodige slijtage te voorkomen. Op RAW ging ie na een aantal seconden stotteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
60MB/s schrijven is idd genoeg voor de 5D2 om te kunnen bursten tot het kaartje vol is. Bij mijn 450D was dat met een 30MB/s kaartje al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Universal Creations schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 18:04:
60MB/s schrijven is idd genoeg voor de 5D2 om te kunnen bursten tot het kaartje vol is. Bij mijn 450D was dat met een 30MB/s kaartje al genoeg.
Ik moet zeggen dat ik met 450D aan 15MB/s en hoger ook al geen verschil merkte.

Pas bij de 550D merkte ik dat de RAW's toch wel echt veel groter waren en je dus een stap sneller moest voor een stabiele RAW burstrate.

Mijn 60D loopt trouwens met ~18MB/s schrijven alsnog vol na een seconde of 5~6. Eens kijken hoe dat straks met UHS-I is, maar ik vrees dat het niet uitmaakt. De buffer krijgt zichzelf tijdens burst gewoon niet snel genoeg geleegd.

Waarschijnlijk lukt een 7D dat wel, omdat die 2 maal zo'n digic 4 heeft en wellicht sneller kan schrijven daardoor. Lijkt me wel een leuke test, maar ik ken niemand meer die een 7D heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Net even getest, maar voor de high speed burst is er in ieder geval geen verschil tussen een SanDisk Extreme 16 GB (30 MB/s) en een SanDisk Extreme Pro (UHS-1 / 95 MB/s) op een 60D. Na 7 foto's houdt de high speed burst er in ieder geval mee op. Misschien dat de gewone burst het wel langer volhoud of in ieder geval dat je minder lang hoeft te wachten op het wegschrijven na de burst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 23:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zijn daar tooltjes voor eigenlijk, om te testen hoe snel je kaartje daadwerkelijk is? En zo ja, maakt daarbij de gebruikte cardreader ook nog verschil of is dat te verwaarlozen?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Gewoon dezelfde tooltjes als die gebruikt worden voor HDD's en SSD's. Uiteraard is alles dat invloed heeft op de overdracht van belang. Dus een 90MB/s kaart met een USB2 reader testen heeft niet veel nut.

Denk dat HDTach en HDTune de populairste daarvoor zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door G-Tus op 05-06-2012 22:52 ]

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 23:06

sapphire

Die-hard pruts0r

Compizfox schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 22:45:
Zijn daar tooltjes voor eigenlijk, om te testen hoe snel je kaartje daadwerkelijk is? En zo ja, maakt daarbij de gebruikte cardreader ook nog verschil of is dat te verwaarlozen?
Behoorlijk !

Mijn cardreader gaat neti snelelr dan 15MB/sec dus leuk als ikd an een 60 MB/sec kaartje zou hebben maar ik heb dan weinig aan die snelheid :(

Dus tijd voor een USB 3 reader :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
jd1987 schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 11:50:
Ik zou oppassen met die Adata SD's, heel veel slechte verhalen over op verschillende fora. Amazon customer reviews laten heel veel falende kaarten zien...

http://www.amazon.com/A-D...ySubmissionDateDescending

Zelf heb ik ook een 32GB class 10 gehad. Heeft een paar weken vol gehouden, daarna plastic pinnetjes bij de connector kapot en hele behuizing open...
Bedankt voor deze en de overige reacties. Ik had over de Adata's gelezen dat ze goed getest waren qua lees/schrijfsnelheden. Zeker in relatie tot de prijs. Maar levensduur is nog veel belangrijker dus ga ik toch maar voor Sandisk. (maar het blijft natuurlijk individueel en een kwestie van pech)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 19-06 01:35
Vandaag mijn twee bij Azerty bestelde geheugenkaartjes binnengekregen, deze:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-ZEvRJBd5fOQ/T9ELXHpsOVI/AAAAAAAAAAk/Urw50PbaB0A/s800/DSC_0123-001.JPG

http://tweakers.net/pricewatch/310604/sandisk-ultra-16gb-sdhc-uhs-i-30mb-s.html

Een scherpe prijs voor een UHS-I kaartje volgens mij. Wat mij echt opvalt is dat Sandisk dit kaartje niet echt promoot als UHS-I, op de verpakking staat alleen Up to 30 MB/s, 200x, SDHC-I, Class 10. Bij het SDHC logo staat er dus een romeinse I achter het logo.

Op de site van Sandisk staat er alleen bij: Engineered with UHS-I bus architecture.

Maar bij andere (snellere) UHS-I kaartjes zoals deze Sandisk Extreme
http://tweakers.net/pricewatch/275861/sandisk-extreme-pro-16gb-%2845mb-s%29.html
staat er ook een apart UHS-I logo op, een U met een 1 erin.

Weet iemand of er los van de maximale snelheid dan verschil is in de UHS-I implementatie? Op de site van de SD Association worden de verschillende UHS-I logo's ook door elkaar gebruikt, dat geeft alleen maar meer verwarring.

Ik verwacht een prima performance in mijn nieuwe Nikon D5100, maar ben toch benieuwd hoe dit nu zit?

[ Voor 4% gewijzigd door Wesco op 07-06-2012 22:57 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-06 17:23
Wesco schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 22:45:
Vandaag mijn twee bij Azerty bestelde geheugenkaartjes binnengekregen, deze:

[afbeelding]

http://tweakers.net/pricewatch/310604/sandisk-ultra-16gb-sdhc-uhs-i-30mb-s.html

Een scherpe prijs voor een UHS-I kaartje volgens mij. Wat mij echt opvalt is dat Sandisk dit kaartje niet echt promoot als UHS-I, op de verpakking staat alleen Up to 30 MB/s, 200x, SDHC-I, Class 10. Bij het SDHC logo staat er dus een romeinse I achter het logo.

Op de site van Sandisk staat er alleen bij: Engineered with UHS-I bus architecture.

Maar bij andere (snellere) UHS-I kaartjes zoals deze Sandisk Extreme
http://tweakers.net/pricewatch/275861/sandisk-extreme-pro-16gb-%2845mb-s%29.html
staat er ook een apart UHS-I logo op, een U met een 1 erin.

Weet iemand of er los van de maximale snelheid dan verschil is in de UHS-I implementatie? Op de site van de SD Association worden de verschillende UHS-I logo's ook door elkaar gebruikt, dat geeft alleen maar meer verwarring.

Ik verwacht een prima performance in mijn nieuwe Nikon D5100, maar ben toch benieuwd hoe dit nu zit?
Die kaart had ik nu net op het oog. Dus mocht iemand nog het antwoord op de gestelde vraag willen geven dan lees ik even mee. :)

Koppel ik meteen even een vraag van mezelf eraan: Ik heb net een pricewatch: Olympus SZ-31MR Zwart en wil het beste/snelste kaartje. Nu lees ik hierboven dat je ook een overkill kunt toepassen waardoor de hier genoemde kaart misschien niet optimaal presteert en ik dus misschien beter een andere kaart uit zou kunnen kiezen?

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
In de specificaties van je camera.
Verwijderbare media
SD / SDHC / SDXC (Ondersteuning voor UHS-I)
Natuurlijk kan een kaartje meer potentie hebben dan je camera weet te benutten (beperkte processor), maar zolang die compatible is zal het geen negatief effect hebben hoor.

Met Class10 weet je in ieder geval dat hij 10MB/s kan schrijven minimum, tot maximaal de aangegeven 30MB/s. Maar het lezen zal dichter bij de 30 zitten dan het schrijven. Wat in principe voldoende is. Het kan zijn dat je met een beter kaartje een seconde of wat minder hoeft te wachten met het wegschrijven van een foto, voordat je een volgende kan nemen. Of je merkt er helemaal niks van.

Je gaat wel van Ultra naar Extreme Pro, er zit ook nog een gewone Extreme (non Pro) tussen. Maar die is denk ik vergelijkbaar met de 45MB/s versie van de Extreme Pro, want de èchte Extreme Pro is 95MB/s. ;)

http://www.sandisk.com/pr...ss10-30mbs/?capacity=16GB
http://www.sandisk.com/pr...hs-1-45mbs/?capacity=16GB
http://www.sandisk.com/pr...hs-1-95mbs/?capacity=16GB

In ieder geval goed dat je voor SanDisk gaat want betrouwbaarheid staat voorop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-06 13:36
Ik heb een Nikon D5100 en wil een nieuwe geheugenkaart ervoor aanschaffen. Naast foto's maken, willen wij de camera gaan gebruiken om te filmen.
In de gebruikershandleiding van de camera staat dat de camera een bitsnelheid van 18MB/s kan behalen als er op de hoogste stand en kwaliteit gefilmd wordt. Ook staat er in de handleiding dat een geheugenkaart met Klasse 10 (10MB/s lezen en schrijven, toch?) voldoende zou zijn.

Kan het dus zijn dat de camera met een klasse 10 geheugenkaart stopt met filmen omdat de buffer 'vol' zit?

Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Het is niet 18 MB/s maar 18 Mb/s. En dat is 2,25 MB/s, dus zou een class 4 kaartje al voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Iemand tips voor een geheugenkaartje voor een sony nex 5n?
Zit voornamelijk te twijfelen tussen een random SDHC class 10 (goedkoper) of de duurdere memory pro HG duo HX, die schijnbaar beter presteren in deze camera, maar is dat de meerprijs waard? Want of het nu 1 miliseconde duurt om een foto te deleten of 2 miliseconde, dat maakt niet zoveel uit.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen, want mijn zoektocht heeft tot nog toe niet veel opgeleverd.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Wat in de TS staat: Je moet zelf weten of je vaak de hoge framerates gebruikt. Voor het overzetten op je PC is het ook best handig. Het vervelende is dat er bij MS de max. prestaties worden getoond, maar bij SDHC de minimumsnelheid. Dus ik weet niet hoe goed de 10 MB/s van class 10 schaalt tov 50 MB/s van MS. Maar class 10 kaartjes kunnen ook best 50 MB pieken (bv. pricewatch: Sandisk Extreme Pro 32GB (45Mb/s)).

Even gezocht. Ik kon geen benchmarks vinden, maar de minimumsnelheid zou 15 MB/s zijn. Het zal waarschijnlijk wat sneller zijn dan een SXHC kaartje, maar je betaalt er ook meer voor ;).

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-06 09:41
Heb net een Panasonic FZ200 camera gekocht, zou het nog uitmaken wat voor class 10 SD je hierin stopt of is elke class 10 snel genoeg voor deze camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
class10 staat voor minimaal 10MB/s schrijven, en dat zal het goedkoopste class10 kaartje dan ook doen, maar een betere haalt misschien zelfs 30MB/s, alleen is daar dan weer geen officiële 'class' label voor. Dan stap je dus over op het nieuwe UHS-1 label.

Beste prijs/kwaliteit/betrouwbaarheid, de 'gewone' Extreme, 45MB/s (lezen) versie. (schrijven is 30MB/s)
http://www.dataio.nl/shop...d=166&Itemid=53&TreeId=36

[ Voor 4% gewijzigd door jesper86 op 29-01-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-06 09:41
jesper86 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:19:
class10 staat voor minimaal 10MB/s schrijven, en dat zal het goedkoopste class10 kaartje dan ook doen, maar een betere haalt misschien zelfs 30MB/s, alleen is daar dan weer geen officiële 'class' label voor. Dan stap je dus over op het nieuwe UHS-1 label.

Beste prijs/kwaliteit/betrouwbaarheid, de 'gewone' Extreme, 45MB/s (lezen) versie. (schrijven is 30MB/s)
http://www.dataio.nl/shop...d=166&Itemid=53&TreeId=36
Dat snap ik, ik vraag me meer af of een hogere snelheid in een veredelde compactcamera uberhaupt zin heeft. Sandisc valt voor mij overigens sowieso af, alleen maar ellende mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Een beetje raar. Dat was dan vast een cheapo model, want cheapo blijft cheapo welk merk het ook is. Ook wel eens gehad met een gratis bijgeleverde Ultra, maar nooit met een Extreme kaartje. Ik heb een 2GB Extreme kaartje die gebruik ik al 5 jaar of wat, hoeveel daar al niet op is geschreven ... ongelooflijk. Ook wat je op het web leest, zie Amazon bijvoorbeeld, krijgt Sandisk Extreme verreweg de minste klachten. Maar goed, er is altijd wel iemand ... En klagen doet men meer en vaker moeite voor dan een positieve ervaring.

Anyway, ik weet niet of je raw schiet, maar ook jpg foto's zijn best groot met de megapixels van tegenwoordig. Dat wil je zo snel mogelijk weggeschreven hebben, je ziet dan wss een lampje knipperen. Schiet je weinig 'burst' dan is het wss geen ramp, maar ik zie ook niet waarom er altijd die paar euro bezuinigd moet worden op een degelijk kaartje bij een dure camera. Bovendien is snel overzetten naar de PC ook ideaal.

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 29-01-2013 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Misschien iets voor in de OP.

Er zijn hier heel heel veel kaartjes (en kaartlezers) in verschillende (slr) camera's getest:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

*Ook een paar lege pagina's maar goed dat mag de pret niet drukken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hele bekende en al vaak geplaatste link en heel goed bruikbaar voor in de OP.

Edit: Done!

[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 29-01-2013 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36
Hallo allen,

Momenteel heb ik een D3100 met 35mm f/1.8, 70-300 VR en 18-55 VR.

Over twee weken is het eindelijk weer zo ver; wintersport, dus dat wordt weer veel foto's maken van de familie.

Ik heb een SDHC 16GB Class 10 G2 kaartje momenteel (Speed2: 100X or 15MB/s write speed volgens de site van Kingston zelf), net bijster snel dus.

Ik zat even rond te neuzen en volgens mij is SanDisk wel een goed merk.
Zelf zat ik aan een Sandisk 16GB SDHC Extreme (45 MB/s) te denken of aan een 16GB Extreme Pro (95 MB/s), ik heb echter op meerdere sites en fora gelezen dat het verschil tussen de twee nauwelijks merkbaar is.

In dat opzicht vind ik de 45 MB voor €21,- bij DataIO wel interessant, de rest van de winkels in de pricewatch bij de 16GB 45MB/s versie linken naar de nieuwere Extreme Pro 95MB/s versies (vandaar ook het prijsverschil).

Maar hoe zit het met kaartjes van Transcend? Dit is volgens mij namelijk ook wel een goed merk, maar heb er geen ervaring mee.

In de Pricewatch staat de Transcend SDHC 16GB UHS-I (TS16GSDHC10U1) er voor 17,10 euro in.

Heb het typenummer TS16GSDHC10U1 even opgezocht op de site van Transcend

Transfer Rate (Max)*
Read: 90MB/s; Write: 45MB/s ook 45MB/s schrijven net zoals de SanDisk dus, is tevens het snelste kaartje dat Transcend aanbiedt, de 64GB heeft namelijk 40 MB/s write.

Sommige fabrikanten gebruiken bijvoorbeeld 100x en 400x i.p.v. Classes en MB/s, heb via de site van Lexar deze tabel gevonden:

Commercial x rating Sustained sequential write speed*
60x 9MB/sec
66x 10MB/sec
80x 12MB/sec
100x 15MB/sec
120x 18MB/sec
133x 20MB/sec
140x 21MB/sec
150x 23MB/sec
200x 30MB/sec
400x 60MB/sec
600x 90MB/sec

Dus 45 MB/s = 300x, altijd handig om in te kunnen vullen bij het zoeken in de Pricewatch, echter houd ik dan maar 7 resultaten over, een Sandisk Extreme Pro 32GB (45Mb/s) van €36,- en voor de rest kaarten van Pretec (nog nooit van gehoord...)

Ik zoek een kaartje van 16 of 32GB met de beste prijs/kwaliteit, ik moet de buffer snel kunnen legen omdat ik veel actiescènes vast wil/ga leggen.

Heb dus ook dat andere kaartje van 16GB maar die is nogal traag met buffer legen. Ik schiet RAW trouwens, gewoon voor PP (postproduction), nabewerking dus, want ik heb geleerd dat je echt nog heel veel kan doen achteraf in Lightroom :9~ .

Die Kingston kaart wil ik dus eigenlijk niet gaan gebruiken, dus misschien wordt een 16GB kaartje nog wel krap voor een week vakantie, heb 3 accu's dus kan ook de hele dag filmen/fotograferen.

Weet zelf niet meer precies hoe groot de videobestanden op 1080p 24fps zijn, maar op internet las ik dat dit voor de D3100 ongeveer 1,4GB was. RAW foto's zijn 14MB ongeveer.

Mijn macbook gaat wel mee op vakantie maar dan alsnog, als je kaartje vol is op de piste... :+ denk dat ik er eentje haal (16 of 32 dus) en dan die andere 16GB als backup kaart neem.

Dus, welke 16/32 GB is het beste voor gebruik bij mijn D3100? Ik zat zelf dus te denken aan 45MB/s minimaal, met in de gedachte dat ik ooit nog naar de D7xxx serie (D7000) (dus hogere burstrate, grotere buffer en waarschijnlijk meer megapixel dan de 14MP van de D3100 (dus grotere bestanden)),over wil stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Voor die paar euro verschil zou ik gewoon de snelste uit je rijtje kopen. Over zulke uitgaven heel lang twijfelen heeft volgens mij niet zo heel veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Wat hierboven staat.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Ging me ook meer om vertrouwen in merk / ervaringen met merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen10
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Moet zeggen dat ik zelf heel tevreden ben over transcend en Samsung.
Maar ik heb niet de snelheid nodig die jij nodig denkt te hebben, hd filmen gaat in ieder geval prima met class 10
bartpostma schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 23:21:
Ging me ook meer om vertrouwen in merk / ervaringen met merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Jeroen10 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 23:23:
Moet zeggen dat ik zelf heel tevreden ben over transcend en Samsung.
Maar ik heb niet de snelheid nodig die jij nodig denkt te hebben, hd filmen gaat in ieder geval prima met class 10

[...]
HD filmen wil inderdaad prima met class 10, het gaat vooral om het wegschrijven van foto's zodra de buffer vol is.

[ Voor 10% gewijzigd door Selmer op 31-01-2013 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:16
Class gaat over minimale snelheid, terwijl MB/s waarden gaan over maximale snelheden. Zie ook: [Discussie] Geheugenkaartjes en kaartlezers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:08

Metten

ik hou het graag simpel

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je met je D3100 heel veel baat gaat hebben van een snellere SD kaart. Voor filmen maakt het inderdaad sowieso niet uit, maar voor het wegschrijven bij volle buffer? Je kan beter eerst eens uitzoeken of een D3100 wel daadwerkelijk sneller kan wegschrijven dan de genoemde 15MByte/sec.

Ik gebruik overigens al tijden een 16GB Class 10 kaart van Transcend en die doet het uitstekend. Lezen en schrijven gaat wat mij betreft in ieder geval snel genoeg.

Als je buffer/burstrate trouwens van belang is kan je er bijvoorbeeld voor kiezen op met JPEG te schieten ipv met RAW. Dat scheelt veel meer dan een snellere kaart je zou kunnen bieden.

[ Voor 36% gewijzigd door Metten op 01-02-2013 00:50 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Lees eerst de OP door voordat je hier een vraag stelt. Daar staat al een hoop info in die je op weg kan helpen.