Hmph! Niet een Randstad-referentiekader op heel Nederland projecteren, alsjeblieft.Mx. Alba schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 17:38:
De meeste leaserijders rijden in de spits. Als je dan 120km/u kan rijden op de snelweg is het een wonder.
Inderdaad. Ik rijdt nauwelijks in de spits. Heb m'n DS3 nu 3 dagen en al 500km erop zitten zonder één keer in de spits te rijden.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
29K bedoel je, En een Passat kost je 28K. Je punt ontgaat me volledigbrilsmurfffje schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 17:08:
De bijtelling moet afhankelijk zijn van het gebruik, veel snelweg is een diesel en veel stad en korte stukken snelweg is een Hybride. Een passat scoort op de snelweg 1:19, doe dat maar eens na met een hybride. Let er ook op dat de Lexus voor 33k in de prijslijst staat..
punt is dat diesel en hybride een ander inzet bereik hebben. Een gemiddeld verbruiken over bebouwde kom en snelweg is niet eerlijk voor de diesel..
Hoeveelheid brandstof naar volume tellen, is niet eerlijk naar (benzine-)hybride.
Het punt is dat diesel enorm slecht is voor het locale milieu. CO2 is het minst schadelijke wat er uit je uitlaat komt. Ze hadden eigenlijk nooit diesels in bpm/mrb vrij mogen maken. Minder diesel stokers is veel beter voor het mileu dan de 80 km snelwegzones.
Twee vraagjes over de optielijst:
1. Die adaptieve cruise control,werkt dat fijn?
2. Performance dempers? Must have of zijn de stock dempers juist prettiger?
1. Die adaptieve cruise control,werkt dat fijn?
2. Performance dempers? Must have of zijn de stock dempers juist prettiger?
1. De "performance dempers"-optie is geen vervanging van je schokbrekers, het is een soort veerpootbrug. De optie is er uitsluitende voor de Luxury Line, ik zou er niet over nadenken als je die uitvoering niet om andere redenen al wil. Lijken mij hun bescheiden prijs niet waard.
2. Ik heb geen ervaring met de ACC maar ook dat is uitsluitend een (kostbare) optie op de toch al prijzige LL. Hier zie ik echter nog wel het nut van. Lijkt me zeker voor spitsrijders het overwegen waard.
2. Ik heb geen ervaring met de ACC maar ook dat is uitsluitend een (kostbare) optie op de toch al prijzige LL. Hier zie ik echter nog wel het nut van. Lijkt me zeker voor spitsrijders het overwegen waard.
Als je wat eerder in dit topic kijkt, zie je wel wat kritische posts van mijn hand over de CT. Het is een merk waarvan ik een behoorlijk hoge achting heb, en dan had ik eigenlijk meer verwacht dan een Prius aandrijflijn.
Aan de andere kant vind ik het tegenwoordig steeds leuker om zo zuinig mogelijk te rijden (zolang ik maar niet langzamer hoe als de maximumsnelheid tenminste;) ). Zuinig rijden is misschien leuker met een auto die dat beloont met een verbruik van 1:20 i.p.v. de 1:11 a 1:12 die ik maximaal uit mijn huidige auto haal. Dus ga ik over een paar weken proefrijden met de CT200h. Moderne tijden ...
Ik denk dat de auto "redelijk aangekleed" (maar zeker niet full options) zal uitkomen rond de 38000 euro. Business line, mooie wielen, lederen bekleding en eigenlijk moet er in zo'n auto ook een navigatie ingebouwd.
Met terugvordering van BTW, KIA en VAMIL zou de auto een initiele investering van 25000 euro netto vergen. In de volgende jaren houdt de bijtelling (14%*38k*52%) de fiscale afschrijving (bv 20% van 32k excl BTW * 88% * 52%) aardig in balans. Onder de streep heb je dan de winst van MRB-vrijstelling en lager brandstofverbruik, plus dat alle kosten uit de zaak betaald kunnen worden. Met die voordelen, plus het bedrag wat ik nu afschrijf op mijn veel oudere BMW, moet ik dus in een jaar of 4 a 5 een bedrag van 25000 euro terugverdienen. Dan speel ik quitte en kost een nieuwe Lexus me evenveel als mijn oude BMW. Het overwegen waard, als ik tenminste lol heb aan het rijgedrag van de Lexus.
Anders spaar ik rustig een paar jaar door en koop ik een IS300h
Aan de andere kant vind ik het tegenwoordig steeds leuker om zo zuinig mogelijk te rijden (zolang ik maar niet langzamer hoe als de maximumsnelheid tenminste;) ). Zuinig rijden is misschien leuker met een auto die dat beloont met een verbruik van 1:20 i.p.v. de 1:11 a 1:12 die ik maximaal uit mijn huidige auto haal. Dus ga ik over een paar weken proefrijden met de CT200h. Moderne tijden ...
Ik denk dat de auto "redelijk aangekleed" (maar zeker niet full options) zal uitkomen rond de 38000 euro. Business line, mooie wielen, lederen bekleding en eigenlijk moet er in zo'n auto ook een navigatie ingebouwd.
Met terugvordering van BTW, KIA en VAMIL zou de auto een initiele investering van 25000 euro netto vergen. In de volgende jaren houdt de bijtelling (14%*38k*52%) de fiscale afschrijving (bv 20% van 32k excl BTW * 88% * 52%) aardig in balans. Onder de streep heb je dan de winst van MRB-vrijstelling en lager brandstofverbruik, plus dat alle kosten uit de zaak betaald kunnen worden. Met die voordelen, plus het bedrag wat ik nu afschrijf op mijn veel oudere BMW, moet ik dus in een jaar of 4 a 5 een bedrag van 25000 euro terugverdienen. Dan speel ik quitte en kost een nieuwe Lexus me evenveel als mijn oude BMW. Het overwegen waard, als ik tenminste lol heb aan het rijgedrag van de Lexus.

[ Voor 14% gewijzigd door t_captain op 22-01-2012 12:58 ]
Hallo, Ik heb mijn CT (Businessline Pro met navigatie en LED verlichting) nu een weekje, en het bevalt me prima.
Het was de lange wachttijd waard (achteraf makkelijk praten natuurlijk
)
De navigatiekaart heeft als datum 2011/2012, en het valt me op dat er inderdaad al wel rotondes in zitten die nog niet uitgevoerd zijn. Lijkt dus goed up to date.
De snelheid is indrukwekkend. Andere afslag genomen resulteert binnen 2 seconden in een nieuwe route.
Van de LEDkoplampen heb ik ook geen spijt, die geven enorm veel licht.
Groot licht heb je eigenlijk haast niet meer nodig. Dit weekeinde in de Eifel rondgereden in het stikdonker: perfect.
Breedstralers er bij voor de haarspeldbochten, en ik heb nog nooit zo veel licht op een auto gehad.
Het verbruik komt niet in de buurt van de fabrieksopgave, maar daar had ik vantevoren wel al rekening mee gehouden. Ik kom uit op rond de 1:18. (Paar keer tussendoor getankt uiteraard ;-) Deze tank is goed tot de nok te vullen, dus verbruik perfect te controleren)
De gebruiksaanwijzing heb ik voor de eerste keer in mijn leven moeten lezen.... Hier zitten wel erg veel leuke gadgets in.
De parkeerhulp via de achteruitrijcamera is heel geinig, en werkt inderdaad goed. Nu kan zelfs mijn vrouw inparkeren
USB en iPod werken prima, ik heb een microUSB stick waardoor het klepje ook dicht kan besteld, want dat vind ik eigenlijk de enige misser. De funcltionaliteit van de USB is prima, het enige wat ik mis (wellicht ergens nog een achterdeurtje gemist) is random afspelen over alle mappen/CD's. Nu werkt dat alleen binnen 1 map.
Ik had de indruk gekregen dat je het HDD systeem ook voor muziek kon gebruiken, maar dat is dus niet zo, alleen bij Mark Levinson is dat zo.
Ik heb een aantal berichten op diverse testsites gezien over het motorgeluid als je de auto flink doortrekt, maar ik merk dat de auto uitnodigd om relaxed te rijden, en dan merk je daar weinig van. Op de snelweg was hij zelfs uiterst stil bij 130 km/h, ondanks de winterbanden.
Ik heb maar 1 echt minpuntje gevonden: volgend de handleiding is er voorruitverwarming als extra mogelijk. Die staat niet in de prijslijst, anders had ik die zeker bijbesteld! Geen kans meer op een lege fles ruitontdooier in de winter...
De kofferbak is even wennen, maar vooral met de achterbank naar beneden is hij goed te beladen, en er rijdt bij ons toch nagenoeg nooit iemand achterin mee. Het opbergvak voor hetafdekscherm is handig, maar ik heb al mijn klein-materiaal zoals handschoenen, extra veiligheidshesjes en wat gereedschap in de zijvakjes opgeborgen, en dan past hij niet meer
Het was de lange wachttijd waard (achteraf makkelijk praten natuurlijk
De navigatiekaart heeft als datum 2011/2012, en het valt me op dat er inderdaad al wel rotondes in zitten die nog niet uitgevoerd zijn. Lijkt dus goed up to date.
De snelheid is indrukwekkend. Andere afslag genomen resulteert binnen 2 seconden in een nieuwe route.
Groot licht heb je eigenlijk haast niet meer nodig. Dit weekeinde in de Eifel rondgereden in het stikdonker: perfect.
Breedstralers er bij voor de haarspeldbochten, en ik heb nog nooit zo veel licht op een auto gehad.
Het verbruik komt niet in de buurt van de fabrieksopgave, maar daar had ik vantevoren wel al rekening mee gehouden. Ik kom uit op rond de 1:18. (Paar keer tussendoor getankt uiteraard ;-) Deze tank is goed tot de nok te vullen, dus verbruik perfect te controleren)
De gebruiksaanwijzing heb ik voor de eerste keer in mijn leven moeten lezen.... Hier zitten wel erg veel leuke gadgets in.
De parkeerhulp via de achteruitrijcamera is heel geinig, en werkt inderdaad goed. Nu kan zelfs mijn vrouw inparkeren
USB en iPod werken prima, ik heb een microUSB stick waardoor het klepje ook dicht kan besteld, want dat vind ik eigenlijk de enige misser. De funcltionaliteit van de USB is prima, het enige wat ik mis (wellicht ergens nog een achterdeurtje gemist) is random afspelen over alle mappen/CD's. Nu werkt dat alleen binnen 1 map.
Ik had de indruk gekregen dat je het HDD systeem ook voor muziek kon gebruiken, maar dat is dus niet zo, alleen bij Mark Levinson is dat zo.
Ik heb een aantal berichten op diverse testsites gezien over het motorgeluid als je de auto flink doortrekt, maar ik merk dat de auto uitnodigd om relaxed te rijden, en dan merk je daar weinig van. Op de snelweg was hij zelfs uiterst stil bij 130 km/h, ondanks de winterbanden.
Ik heb maar 1 echt minpuntje gevonden: volgend de handleiding is er voorruitverwarming als extra mogelijk. Die staat niet in de prijslijst, anders had ik die zeker bijbesteld! Geen kans meer op een lege fles ruitontdooier in de winter...
De kofferbak is even wennen, maar vooral met de achterbank naar beneden is hij goed te beladen, en er rijdt bij ons toch nagenoeg nooit iemand achterin mee. Het opbergvak voor hetafdekscherm is handig, maar ik heb al mijn klein-materiaal zoals handschoenen, extra veiligheidshesjes en wat gereedschap in de zijvakjes opgeborgen, en dan past hij niet meer
LED is meteen xenon?ezwikstra schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:03:
Of is het alleen dagrijverlichting (VW/Audi style)?
Nope. Als je LED dimlicht wilt is dat echt een optie. Wel ook meteen grootlicht zoals bij bi-Xenon. Ik heb er nog geen CT200h naast gehad met Xenon dus of het veel scheelt kan ik niet zeggen. Ik vind het wel een rustiger beeld geven dan Xenon (mijn vorige auto dus).
Persoonlijk vind ik dat de auto te snel rolt als je sportief rijdt. Ik heb begrepen dat die F-line (heet dat zo?) een verlagingsset had en sportieve dempers. Geen idee wat het werkelijk is.
Ik had wel begrepen, dacht ik dan, dat het inmiddels wel mogelijk is om alle opties op welk model dan ook te krijgen. Wel jammer. Want ik hoef geen luxury. Maar stoelverwarming (als leer dan ook moet, het zij zo), sportdempers en een schuifdak had ik nog wel gewild. Alleen die 3 opties zou ik nog wel willen (ik is FE rijder).
Persoonlijk vind ik dat de auto te snel rolt als je sportief rijdt. Ik heb begrepen dat die F-line (heet dat zo?) een verlagingsset had en sportieve dempers. Geen idee wat het werkelijk is.
Ik had wel begrepen, dacht ik dan, dat het inmiddels wel mogelijk is om alle opties op welk model dan ook te krijgen. Wel jammer. Want ik hoef geen luxury. Maar stoelverwarming (als leer dan ook moet, het zij zo), sportdempers en een schuifdak had ik nog wel gewild. Alleen die 3 opties zou ik nog wel willen (ik is FE rijder).
[ Voor 49% gewijzigd door Die Bruine op 22-01-2012 13:48 . Reden: add dempers ]
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
Ik heb een Xenon setje in mijn CT200h gebouwd; scheelt ook veel met de standaard halogeen verlichting die er in zat.Die Bruine schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:42:
Nope. Als je LED dimlicht wilt is dat echt een optie. Wel ook meteen grootlicht zoals bij bi-Xenon. Ik heb er nog geen CT200h naast gehad met Xenon dus of het veel scheelt kan ik niet zeggen. Ik vind het wel een rustiger beeld geven dan Xenon (mijn vorige auto dus).
Halogeen:

Xenon:

[ Voor 26% gewijzigd door Wirf op 22-01-2012 13:51 . Reden: Foto's toegevoegd ]
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Mag ik vragen wat voor Xenon lampen je er in heb gezet?
Merk/Type?
PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel
Volt H11, 4300KThe Otherside schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:53:
Mag ik vragen wat voor Xenon lampen je er in heb gezet?Merk/Type?
Viel trouwens duurder uit dan ik van te voren had ingeschat, vanwege verzendkosten en invoerrechten. Had eigenlijk gehoopt dat het zonder invoerrechten zou aankomen, net zoals alles van dealextreme
Gewoon niet op de auto(snel)weg komen, haal je makkelijk zowel de Vmax als de 1:20.t_captain schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:53:
Serieus: Zo klinkt de CT wel als een logische keuze, na een BMW; Alle luxe, zeer zuinig en -zonder de klinkers uit de straat te trekken- toch aardig vlot.
Full-option op de BL kost je iets minder dan 38.000. Van de vijf opties heb je er al twee (leer en navi) genoemd, metallic lak wil je vast ook wel, LED-koplampen zijn een aanrader, blijven alleen de parkeersensoren over. Als je niet naar de -Pro wil, zijn andere wielen alleen als accessoire te bestellen.Ik denk dat de auto "redelijk aangekleed" (maar zeker niet full options) zal uitkomen rond de 38000 euro. Business line, mooie wielen, lederen bekleding en eigenlijk moet er in zo'n auto ook een navigatie ingebouwd.
Ja, als Toyota of Lexus verdomme toch eens een "compacte" hybride sedan had gehad, ja. Laten we duimen dat die er alsnog komt, over een kleine vier jaar dan welteverstaan.Anders spaar ik rustig een paar jaar door en koop ik een IS300h
Ik hou van zuinig rijden, maar ik hou op z;n tijd ook van snelle bochten of rotondes. Mijn motto: rechtuit hard rijden kan elke bestuurder met bijna elke auto. Die tak van sport laat ik maar aan mijn vrouw over, die kan het veel beter als ik. Doe mij de bochten maar 
De grote vraag is of een CT200h qua onderstel en stuurgevoel op het niveau staat wat ik gewend ben. Laatste drie auto's die hier het huis in zijn gekomen zijn: BMW 320 coupe, Mazda RX-8 en een Polo GTI. (sorry, twee autogekken onder een dak
)
Dat referentiekader wordt een aardige kluif voor de Lexus, maar ik ben benieuwd!
Overigens is overhellen niet het allergrootste probleem, als de handling en remmen verder maar goed zijn. Je kunt ook aftermarket verlagingsveren en sport-dempers monteren, de kosten van die operatie vallen wel mee. Een gebrek aan bijtkracht van de remmen, of een gebrek aan gevoel in het stuur zijn lastiger.
De grote vraag is of een CT200h qua onderstel en stuurgevoel op het niveau staat wat ik gewend ben. Laatste drie auto's die hier het huis in zijn gekomen zijn: BMW 320 coupe, Mazda RX-8 en een Polo GTI. (sorry, twee autogekken onder een dak
Dat referentiekader wordt een aardige kluif voor de Lexus, maar ik ben benieuwd!
Overigens is overhellen niet het allergrootste probleem, als de handling en remmen verder maar goed zijn. Je kunt ook aftermarket verlagingsveren en sport-dempers monteren, de kosten van die operatie vallen wel mee. Een gebrek aan bijtkracht van de remmen, of een gebrek aan gevoel in het stuur zijn lastiger.
Lexus heeft de afgelopen jaren eigenlijk twee dingen gedaan: een hybride aandrijflijn in alle modellen (LS, GS en RX) integreren en uitbreiden naar het C-segment met de CT. Ik weet zo goed als zeker dat de volgende IS ook hybride wordt. Op dit moment is er geen zuinige IS, waarmee de de A4, 3 en C vrij spel geven. Voor premium merken zitten de grootste aantellen in het D-segment, no way dat Lexus deze strijd zomaar gewonnen geeft. Ik denk dat er maar 1 reden is waarom je nog geen IS h kan kopen: ze zijn nog niet tevreden over de prestaties en of de uitstoot.Ik vermoed (met een klein beetje wishful thinking) dat ze gaan proberen om de 14% te halen.BeF-Bacchus schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:35:
[...]
[...]
Ja, als Toyota of Lexus toch eens een "compacte" hybride sedan had gehad, ja. Laten we duimen dat die er alsnog komt, over een kleine vier jaar dan welteverstaan.
[ Voor 34% gewijzigd door t_captain op 22-01-2012 18:40 ]
Het systeem van Toyota (en dus Lexus) maakt gebruik van een Atkinson cycle met een hoger thermodynamische rendement. Nadelen zijn een lager specifiek vermogen en gebrek aan koppel (daarom worden ze niet gebruikt in gewone auto's). Echter, bij een hybride wordt dit nadeel opgevangen door de overdaad aan koppel van de elektromotor.Blik1984 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:53:
[...]
Neemt niet weg dat ik op de snelweg het minst mogelijke voordeel heb van de hybride-motor. Je hebt voordeel van een hybride bij stadsverkeer en drukke snelwegen, en niet op een snelweg waar je 120-140 km/u kunt rijden.
Er wordt dus wel degelijk winst geboekt op de snelweg. Met 120km/h rijd je met een 2de generatie Prius (de oude welbekende) al 1:19, op 90km/h constant zit je al snel op 1:24-1:25. Dat doen weinig benzineauto's na (Toyota Aygo komt misschien in de buurt, en Lupo 3L, wel hele andere klasse auto's, dat wel).
Echter, je hebt wel gelijk dat het relatieve verschil tussen gewone benzine/diesel en hybride in stadsverkeer het grootst is.
De Polo GTI ken ik niet, de andere 2 wel. Als je die 2 als referentiekader wil gebruiken, kan je de CT200h wel weglatent_captain schreef op zondag 22 januari 2012 @ 18:22:
De grote vraag is of een CT200h qua onderstel en stuurgevoel op het niveau staat wat ik gewend ben. Laatste drie auto's die hier het huis in zijn gekomen zijn: BMW 320 coupe, Mazda RX-8 en een Polo GTI. (sorry, twee autogekken onder een dak)
De CT200h remt niet lekker in, glijd snel over de voorwielen en helt flink over in de bochten. Hij is "sportiever" dan de Prius, maar ook niet heel erg veel. Het maakt ook niet veel uit, het is helemaal niet de doelgroep van Lexus noch deze auto. Als je een lekker sturende auto (ala BMW) wil, is de CT200h niet de juiste keuze
[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 22-01-2012 18:45 ]
Ach, ik zal het bij de proefrit wel ervaren. Misschien vind ik het wel zo'n leuk spelletje om 1:20+ te rijden dat het sportieve helemaal naar de achtergrond verdwijnt.
Zo niet, dan zal het 'm niet worden. Onderstuur en overhellen is niet zo'n probleem, enkele centimeters omlaag + sportdempers brengen een auto op een veel hoger niveau op tegen een meerkosten van <<2k. Scherpte bij het insturen kun je nog winnen door de geometrie van de voorwielen een fractie aan te passen op de richtbank. Remmen is echter een ander verhaal. Die onderdelen zijn erg duur. Als je 5000 aan een auto moet verspijkeren om hem naar je hand te zetten, is het niet leuk meer.
Een 1-serie is inderdaad heel fijn qua handling. Heb er zo'n 60.000 km me gereden en de auto beviel goed. Wel kun je merken dat de 1 heel duidelijk naar sportiviteit is gericht. Zo stuurde hij bijvoorbeeld wat zwaarder dan mijn huidige 3.
Zo niet, dan zal het 'm niet worden. Onderstuur en overhellen is niet zo'n probleem, enkele centimeters omlaag + sportdempers brengen een auto op een veel hoger niveau op tegen een meerkosten van <<2k. Scherpte bij het insturen kun je nog winnen door de geometrie van de voorwielen een fractie aan te passen op de richtbank. Remmen is echter een ander verhaal. Die onderdelen zijn erg duur. Als je 5000 aan een auto moet verspijkeren om hem naar je hand te zetten, is het niet leuk meer.
Een 1-serie is inderdaad heel fijn qua handling. Heb er zo'n 60.000 km me gereden en de auto beviel goed. Wel kun je merken dat de 1 heel duidelijk naar sportiviteit is gericht. Zo stuurde hij bijvoorbeeld wat zwaarder dan mijn huidige 3.
[ Voor 13% gewijzigd door t_captain op 23-01-2012 08:22 ]
Bedankt, het ziet er wel een stuk beter uit zeg! Kleur van de lampen past een stuk beter bij de witte dagrijverlichting.Wirf schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:57:
[...]
Volt H11, 4300K
Viel trouwens duurder uit dan ik van te voren had ingeschat, vanwege verzendkosten en invoerrechten. Had eigenlijk gehoopt dat het zonder invoerrechten zou aankomen, net zoals alles van dealextreme
@t_captain: Tunen van de remmen van de CT gaat helemaal idioot duur zijn, denk ik. De CT remt als het even kan namelijk regeneratief, dat lijkt me bijzonder lastig om even aan te passen.
Ik neem aan dat er ook gewoon schijven met remklauwen op zitten en die zou je kunnen vervangen. Maar inderdaad: als dat nodig is om de auto naar je wens te krijgen, is het niet meer interessant. 25-2 weet ik meer
Ik denk ook dat je teleurgesteld zal zijn van het stuurgedrag, de Lexus heeft net als de Prius Drive-By-Wire.
De Lexus gebruikt 2 generatoren om in eerste instantie mee af te remmen. Is dat niet voldoende dan worden conventionele schijfremmen gebruikt. Ik weet niet in hoeverre je dit systeem aanpast als je krachtigere remmen monteert
De Lexus gebruikt 2 generatoren om in eerste instantie mee af te remmen. Is dat niet voldoende dan worden conventionele schijfremmen gebruikt. Ik weet niet in hoeverre je dit systeem aanpast als je krachtigere remmen monteert
Als je de remschijven en -klauwen gaat vervangen heb je wel het probleem dat de auto dan niet meer eenduidig reageert op het rempedaal. Het regeneratief remmen en "klassiek" remmen is zo ingesteld dat het geheel het zelfde reageert op het rempedaal, of hij op dat moment nou 100% regeneratief of 100% "klassiek" remt of bijvoorbeeld 50/50. Met betere "klassieke" remmen zal hij dus harder of zachter remmen bij de zelfde kracht op het rempedaal al naar gelang hij op dat moment meer of minder "klassiek" remt...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik vind de Lexus anders goed op de weg liggen, stuurt een stuk strakker als bijv. mijn oude Golf VI
In straaljagers en vliegtuigen hebben ze tegenwoordig ook allemaal fly-by-wire, en daar hoor ik de piloten ook niet klagen dat het vlieggedrag is verslechterdbrilsmurfffje schreef op maandag 23 januari 2012 @ 10:49:
Ik denk ook dat je teleurgesteld zal zijn van het stuurgedrag, de Lexus heeft net als de Prius Drive-By-Wire.

Het verslechterd ook niet, het wordt gevoellozer. Jouw voorbeeld is dan ook wel leuk, want piloten hebben qua vliegen juist wel problemen met fly-by-wire, aangezien ook met het vliegtuig het veel leuker vliegen is zonder. Echter, zeker met vliegen, is het vele malen veiliger en efficiënter om het op deze manier te doen, maar dat is niet echt iets voor dit topic.Bartjuh schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:44:
[...]
In straaljagers en vliegtuigen hebben ze tegenwoordig ook allemaal fly-by-wire, en daar hoor ik de piloten ook niet klagen dat het vlieggedrag is verslechterd
Lexus (en Mercedes b.v.) zullen het drive-by-wire niet voor niets toepassen. De auto wordt er ook niet slechter van, alleen het gevoel verdwijnt er wel door. Voor een potje lekker sturen, kan je het dus maar beter niet hebben.
EDIT: Even voor de goede orde: In de Lexus is het sturen niet by-wire, het remmen en gasgeven wel.
[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 23-01-2012 11:58 ]
Ik snap het probleem ook niet echt
Jullie gaan met 80 de rotonde door? Ik kan prima op volle snelheid de rotonde naderen, afremmen en met flinke snelheid zonder problemen de rotonde nemen. Nu heb ik dit niet gedaan in een BMW of Golf maar ik ervaar het nu echt niet als vervelend, lastig of onmogelijk en heb ik niet het gevoel dat ik als een oud omaatje door de bochten ga. Je hebt het over missen van gevoel maar ik mis helemaal geen gevoel. Of bedoel je dat hij gewoon stevig op de weg ligt en je daardoor niet het gevoel hebt dat je ieder moment uit de bocht kan vliegen?
@ezwikstra over die shuffle door de mappen hierboven. Probeer eens Shuffle ingedrukt te houden tot je een lange piep hoort.
@ezwikstra over die shuffle door de mappen hierboven. Probeer eens Shuffle ingedrukt te houden tot je een lange piep hoort.
[ Voor 24% gewijzigd door thewizard2006 op 23-01-2012 11:59 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Mijn vader heeft een Citroen en mist ook geen gevoel
Als je na een CT in een 1-serie stapt, weet je precies wat er bedoeld wordt. Het gaat om het exact voelen wat een auto doet, precies in kunnen remmen, strak blijven liggen bij scherpe bochten, en op de millimeter je auto sturen. Dit zijn dingen die o.a. BMW wel kan, en die Lexus veel minder. Dat maakt de Lexus geen mindere auto, laten we dat uit de weg helpen, maar als t_captain zijn referentiekader geeft, en dan vraagt of de CT daarin past, is het antwoord nee.
Dat zegt niet dat een CT bij elke bocht op zijn kant ligt, maar hij betreft je gewoon minder bij het rijden, dat is een keuze. Ik ben zelf ook gek op het BMW rijden, maar heb zelf een nieuwe Audi A4, bepaalt niet sportief. Het is dus niet de enige reden voor mij om een auto uit te zoeken.
Dat zegt niet dat een CT bij elke bocht op zijn kant ligt, maar hij betreft je gewoon minder bij het rijden, dat is een keuze. Ik ben zelf ook gek op het BMW rijden, maar heb zelf een nieuwe Audi A4, bepaalt niet sportief. Het is dus niet de enige reden voor mij om een auto uit te zoeken.
Ik vraag mij altijd af waarom deze eigenschappen voor een gewone straat auto voor jullie zo uber-belangrijk zijn. Het is alsof je met je racehandschoen en helm op naar het werk gaat... Lijkt mij beter om het geld wat je aan de lexus uit wil geven te gebruiken voor een race licentie en lekker te gaan racen op zandvoort...
Daarnaast denk ik dat de CT niet echt de beste auto is om te gaan tunen, dan zou ik eerder voor een niet-hybride gaan..
Overigens moet ik met pijn in mijn hart afscheid nemen van de CT #098 Limited Edition. Ik heb een andere baan en kon de auto niet meenemen naar mijn nieuwe werkgever. Krijg nu een auto uit de pool. Ik heb er inmiddels 41000 zorgelozen kilometers opzitten. Ik zou er veel voor over hebben om het mee te nemen, maar mijn nieuwe werkgever neemt geen auto's over.
Zodra ik zelf weer een auto mag bestellen staat de CT weer bovenaan de lijst!
Daarnaast denk ik dat de CT niet echt de beste auto is om te gaan tunen, dan zou ik eerder voor een niet-hybride gaan..
Overigens moet ik met pijn in mijn hart afscheid nemen van de CT #098 Limited Edition. Ik heb een andere baan en kon de auto niet meenemen naar mijn nieuwe werkgever. Krijg nu een auto uit de pool. Ik heb er inmiddels 41000 zorgelozen kilometers opzitten. Ik zou er veel voor over hebben om het mee te nemen, maar mijn nieuwe werkgever neemt geen auto's over.
Zodra ik zelf weer een auto mag bestellen staat de CT weer bovenaan de lijst!
Met bassio
Dat is denk ik het grote probleem. Men gaat de auto vergelijk met andere die eigenlijk bestemd zijn voor een compleet ander publiek. Appels en Beren, Benzine en Diesel. Dat de prijs gelijk is wel niet zeggen dat hij 1 op 1 te vergelijken is.
Maar daar heb je gelukkig proefrijden voor
Ik heb in iedergeval nog geen miliseconde spijt gehad voor mijn keuze
(hoor eigenlijk alleen maar positieve verhalen van lexus rijders en komen de negatieve klanken voornamelijk van de mensen die er niet in rijden
)
Dat is denk ik het grote probleem. Men gaat de auto vergelijk met andere die eigenlijk bestemd zijn voor een compleet ander publiek. Appels en Beren, Benzine en Diesel. Dat de prijs gelijk is wel niet zeggen dat hij 1 op 1 te vergelijken is.
Maar daar heb je gelukkig proefrijden voor
Ik vind het inderdaad ook een beetje vreemd dat men prestaties als een sportwagen wil van een luxe hybride.
Als je een sportwagen wil dan koop/lease je maar een sportwagen. Toch?
Als je een sportwagen wil dan koop/lease je maar een sportwagen. Toch?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Komt misschien omdat Lexus zelf heeft gezegd dat ze het als concurrent van de BMW 1 serie en de Audi A3 willen neer zetten. En ik denk als je het rijgedrag van die drie auto's tegen elkaar wegzet dat het dan niet te vergelijken is.
Ik zelf heb als referentiekader een Renault Megané Coupe, dan is dat toch wel een behoorlijke vooruitgang. En zeker in de sport stand vind ik de Lexus zeer lekker en strak sturen.
Ik zelf heb als referentiekader een Renault Megané Coupe, dan is dat toch wel een behoorlijke vooruitgang. En zeker in de sport stand vind ik de Lexus zeer lekker en strak sturen.
Onvergelijkbaar met de A3 ben ik het wel mee eens maar dan bedoel ik vind dat de CT over de hele lijn op een hoger plan staat. Ten opzichte van de (vorige) 1-serie mist de CT m.i. vooral feedback bij zowel sturen als remmen en scoort hij op uitrusting.
Ik lees op deze pagina twee posts, dat de auto strakker is dan een Golf VI en een Megane Coupe (en van die die laatse vermoed ik dat 'ie op zijn beurt wat lager en strakker zal rijden dan een Megane hatchback). Dan zal de CT200h geen hopeloos geval zijn. Ik zou dus goede hoop voor de proefrit
Eigenlijk vind ik de lexus juist erg lekker op de weg liggen en erg lekker sturen. Alleen het remmen is even wennen. Ik kan zeker nog alle bochtjes sportief nemen.
Ik hou zelf ook van sportief rijden en vond het bij de proefrit al heel erg meevallen. Ik heb hem nu een week of drie en heb er ook geen seconde spijt van. het enige dat tegen valt is het verbruik. Ik moet daarbij wel toegeven dat ik meer voor het lage lease bedrag en de 14% bijtelling heb gekozen waardoor ik hem helemaal aan kon kleden dan vanwege het lage verbruik dus dat komt ook zeker door mijn rijstijl. Het leuke daarbij is dat de lexus uitnodigt om rustiger te gaan rijden en ik begin nu te merken dat ik me ook aan het aanpassen ben
Ik hou zelf ook van sportief rijden en vond het bij de proefrit al heel erg meevallen. Ik heb hem nu een week of drie en heb er ook geen seconde spijt van. het enige dat tegen valt is het verbruik. Ik moet daarbij wel toegeven dat ik meer voor het lage lease bedrag en de 14% bijtelling heb gekozen waardoor ik hem helemaal aan kon kleden dan vanwege het lage verbruik dus dat komt ook zeker door mijn rijstijl. Het leuke daarbij is dat de lexus uitnodigt om rustiger te gaan rijden en ik begin nu te merken dat ik me ook aan het aanpassen ben
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Idem, ben het helemaal met je eens! Voor mij was het remmen ook even wennen, maar dat went snel genoeg. Merkte vandaag op de snelweg dat zelfs met hoge snelheid hij nog erg wendbaar is. (moest even uitwijken voor een auto die zonder knipperlichten kwam invoegen en daarna op zijn rem moest trappen).rajackar schreef op maandag 23 januari 2012 @ 17:36:
Eigenlijk vind ik de lexus juist erg lekker op de weg liggen en erg lekker sturen. Alleen het remmen is even wennen. Ik kan zeker nog alle bochtjes sportief nemen.
Verbruik klopt helemaal, als je je best doet of niet in sport modus rijd is denk ik 1:17 goed te doen, iets meer er op letten 1:18. Maar nu paar dagen met sportmodus aan en als ik niet kon terug naar normal. Dan zit je toch op 1:15,3. Dat is natuurlijk wat minder zuinig. Mij maakt het persoonlijk weinig uit omdat de werkgever betaald maar toch.
Ook heeft het weer er wel een behoorlijke invloed op, dat was te merken toen ik zondag door de polder reed met behoorlijke wind! Ik denk richting de lente dat het verbruik weer zal afnemen
Zeker, zondag met 120-130 richting de kust gereden (flinke wind tegen continue). Verbruik lag op 1:14The Otherside schreef op maandag 23 januari 2012 @ 18:44:
[...]
Ook heeft het weer er wel een behoorlijke invloed op, dat was te merken toen ik zondag door de polder reed met behoorlijke wind! Ik denk richting de lente dat het verbruik weer zal afnemen
Da's niet fantastisch, al kun je het de Lexus nauwelijks aanrekenen. Het valt me in het algemeen op dat er op de snelweg weinig overblijft van de verschillen in brandstofverbruik.Blik1984 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:52:
[...]
Zeker, zondag met 120-130 richting de kust gereden (flinke wind tegen continue). Verbruik lag op 1:14
* Ik heb een BMW 320 coupe, E46 model. Op papier heeft 'ie een CO2 uitstoot van 213 g/km (correspondeert met verbruik 1:11). Ga ik 120 op de snelweg rijden, verbruikt hij 1:12, 1:13.
* Polo van mijn vrouw: papieren verbruik 139 g/km --> 1:16.9 gecombineerd. 120 op cruise control: 1:14.
Ga je harder rijden, wordt het nog duidelijker. Bij 140 doet de BMW nog steeds 1:11. De Polo zit dan ergens met moeite aan de 1:12.
Scheelt dus 5-10%, terwijl het op papier 35% zou moeten schelen.
Ook in de stad haal je die 35% besparing nooit. Stadsrit van 10km, "nieuwe rijden". BMW: 1:9 a 1:10. Polo: 1:11. Scheelt 15%.
Het zijn auto's die qua vermogen vrijwel gelijk zijn, de BMW is 200 kilo zwaarder en 10 jaar ouder.
Volgens mij zijn auto's de afgelopen 10 jaar 30% zuiniger geworden: 5% echt en 25% op papier;)
Al een paar keer benoemd, bij 120 km/h doet de Lexus het nog zeer redelijk als er niet extreem veel wind staat zoals afgelopen zondag. Tot 120 km/h kan je best zuinig rijden op moment dat je steady op 100/120 blijft. Echter als je daar overheen gaat gaat het in eens een stuk harder.t_captain schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 08:13:
[...]
Da's niet fantastisch, al kun je het de Lexus nauwelijks aanrekenen. Het valt me in het algemeen op dat er op de snelweg weinig overblijft van de verschillen in brandstofverbruik.
Deze auto is wel echt een stuk zuiniger bij stadsritjes, daar haalt hij de winst. Bij snelheden onder de +- 80 km/h zie het verbruik echt drastisch teruglopen tot 1:20/1:21. Alleen omdat ik gemiddeld meer op de snelweg zit komt mijn gemiddeld verbruik altijd wat hoger uit.
Uiteraard is dat nog steeds niet de fabrieksopgave maar het komt er wel redelijk in de buurt. Maar zodra je deze auto als scheurmonster wil gaan gebruiken ja dan hoef je niet te verwachten dat die 99 pk benzine motor zuinig is
Ik stap in elk geval nog iedere dag met plezier in de auto en vind het eigenlijk jammer als ik er weer ben. De auto rijd zo lekker rustig en ligt heerlijk op de weg, ook bij hogere snelheden. Het geluid van de CVT is redelijk beperkt te houden als je het gaspedaal gewoon op 75% zet als je wat wil optrekken. Pas bij plank gas hoor je hem wel erg duidelijk. Maar ik had niet gedacht dat een automaat zo rustig zou rijden, je hebt echt het idee dat je overal veel meer tijd voor hebt.
Wel is duidelijk te zien dat er een behoorlijke batch van CT200h's wordt uitgeleverd. Ik zie ze nu steeds vaker rijden. Afgelopen week alleen al stuk of 3. Terwijl voor januari ik al blij was ik er één zag in de drie weken.
Nou idd, je ziet ze steeds meer. Ben ook blij dat ik die van mij in het rood besteld heb, dan val je nog een beetje op 
Als scheurmonster doet de CT200h het nog best goed als je er zin in krijgt maar het rijdt zo lekker rustig dat je dat toch steeds vaker gaat doen. En zo rij ik toch zuiniger dan vroeger
Als scheurmonster doet de CT200h het nog best goed als je er zin in krijgt maar het rijdt zo lekker rustig dat je dat toch steeds vaker gaat doen. En zo rij ik toch zuiniger dan vroeger
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Heeft iemand een idee hoe je de dag- en nachtkleuren van de navigatiedisplay instelt? Ik keek namelijk in de handleiding van het navigatiesysteem maar zoals het daar staat afgebeeld is het niet in mijn auto, ik heb nl. Niet de optie "dagverlichting" zoals dat wel in de handleiding staat. Er staat wel dat de verlichting afhankelijk is van de lichtschakelaar? Het is nogal vervelend als je in het donker met zo'n fel verlichte display moet rijden
welllicht staat hier je antwoord:
thewizard2006 in "Lexus CT200H"
Mx. Alba in "Lexus CT200H"
Mx. Alba in "Lexus CT200H"
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
@YellowCube thnx voor je antwoord! Ik dacht als het al genoemd is hier dan is het vast lang geleden dus vandaar dat ik niet heb terug gelezen! Ik ga direct kijken nu en laat zo even weten of dat het oplost! :-)
Edit, het knopje zat idd helemaal naar boven en toen ik hem naar beneden deed en het klikje hoorde schakelde hij direct over naat de nachtverlichting! Problem solved :-)
Edit, het knopje zat idd helemaal naar boven en toen ik hem naar beneden deed en het klikje hoorde schakelde hij direct over naat de nachtverlichting! Problem solved :-)
[ Voor 29% gewijzigd door rickjehh op 24-01-2012 22:02 ]
Ik mag me binnenkort onder de Lexus-eigenaren gaan scharen. Ik heb zojuist namelijk van onze 'fleetmanager' bericht gehad dat de auto besteld gaat worden. Het wordt een Business Line met het volgende:
- Dark Opal lak
- Silk Ivory bekleding
- HDD Navigatiesysteem (omdat het kan
)
- Dark Opal lak
- Silk Ivory bekleding
- HDD Navigatiesysteem (omdat het kan
Is deze indicatie ergens bevestigd? Dat klinkt namelijk nogal 'goed' tegenover de horrorverhalen qua levertijd van vorig jaar.Blik1984 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 07:48:
Vrij kort, 2 a 3 maanden is de levertijd nog maar
Nog een paar dagen en ik ga samen met mijn vader de Lexus ophalen, het is een Business Line Pro met de volgende opties
- Morello Red Metalic
- HDD Navigatiesysteem (Het dashboard is dan vele malen mooier
)
- Pantherblack bekleding
- 17" wielen
Zal wel een verandering zijn na een Prius
- Morello Red Metalic
- HDD Navigatiesysteem (Het dashboard is dan vele malen mooier
- Pantherblack bekleding
- 17" wielen
Zal wel een verandering zijn na een Prius
@Sjakie: Vorig jaar had Japan een 9+ aardbeving met bijpassende vloedgolf, hè. Toyota heeft gemeld zo snel mogelijk de achterstand in te willen lopen, wat blijkbaar lukt. Ik had in juni besteld, zou in december geleverd kunnen worden, mijn collega bestelde eind augustus en kon begin januari geleverd worden.
Ik heb sinds vorige week maandag de Lexus CT200H Business Line Pro Siena Brown, Pantherblack bekleding inclusief navigatie onder mijn bips. En ik moet zeggen: hij bevalt een stuk beter dan ik had verwacht. Ik had me een beetje ingesteld op heimwee naar mijn relatief snelle & sportieve Alfa, maar dat valt reuze mee. De wegligging, met name in de bochten, bevalt me uitstekend. Ik heb niet echt lopen rossen, maar van overhellen (zoals ik her en der wel lees) is bij mij echt weinig tot geen sprake. Daarnaast valt het optrekken me reuze mee. Het gehuil van de motor is er eigenlijk alleen als je het gaspedaal helemaal injast (5500 - 6000 toeren), maar als je het beperkt tot 4500 - 5000 toeren is het prima te doen en ik heb niet het idee dat hij er nou echt veel acceleratie door verliest.
De nachtstand van de navigatie neem ik even mee, dit was een irritatiepuntje dat nu is opgelost. De USB-navigatie valt me mee qua snelheid, ik heb het erger gezien, maar echt fijn werkt het ook niet (met 16 GB aan muziek mapjes). Wat ik ook irritant vind is dat submapjes automatisch in de root worden geplaatst. Dat hadden best submapjes mogen worden, zodat het muziekbrowsen wat eenvoudiger wordt. Verder vind ik het geluid echt uitstekend. Lekker vol geluid en zowel hoge, lage als de middentonen komen goed gebalanceerd door.
Ik heb de auto ook al wat verbouwd. Ik heb een brodit clip op de linker a-stijl van de lexus gemonteerd voor mijn Samsung galaxy S. De kabel heb ik nu vrijwel geheel uit het zicht naar de middenconsole geleid en de kabel onder de sigarettenaansteker gemonteerd. Hiervoor heb ik het hele middenconsole uit elkaar moeten trekken, je moet het effe durven, maar zonder te schroeven kun je dat hele ding uit elkaar halen. Resultaat is dat mijn telefoon er mooi bijhangt, niet in het zicht en de kabels geheel weggewerkt met nog een functionele 12Volt aansluiting. Ik heb ook nog met het androidprogramma tasker zitten spelen en nu gaat de bluetooth automatisch aan/uit bij aan/afsluiten in de autolader. Ideaal.
Al met al: erg positief dus.
De nachtstand van de navigatie neem ik even mee, dit was een irritatiepuntje dat nu is opgelost. De USB-navigatie valt me mee qua snelheid, ik heb het erger gezien, maar echt fijn werkt het ook niet (met 16 GB aan muziek mapjes). Wat ik ook irritant vind is dat submapjes automatisch in de root worden geplaatst. Dat hadden best submapjes mogen worden, zodat het muziekbrowsen wat eenvoudiger wordt. Verder vind ik het geluid echt uitstekend. Lekker vol geluid en zowel hoge, lage als de middentonen komen goed gebalanceerd door.
Ik heb de auto ook al wat verbouwd. Ik heb een brodit clip op de linker a-stijl van de lexus gemonteerd voor mijn Samsung galaxy S. De kabel heb ik nu vrijwel geheel uit het zicht naar de middenconsole geleid en de kabel onder de sigarettenaansteker gemonteerd. Hiervoor heb ik het hele middenconsole uit elkaar moeten trekken, je moet het effe durven, maar zonder te schroeven kun je dat hele ding uit elkaar halen. Resultaat is dat mijn telefoon er mooi bijhangt, niet in het zicht en de kabels geheel weggewerkt met nog een functionele 12Volt aansluiting. Ik heb ook nog met het androidprogramma tasker zitten spelen en nu gaat de bluetooth automatisch aan/uit bij aan/afsluiten in de autolader. Ideaal.
Al met al: erg positief dus.
[ Voor 3% gewijzigd door sopsop op 25-01-2012 12:55 ]
Plus dat je nog veel terugkrijgt voor de Lexus na 4/5 jaar, maakt de Lexus VEEL goedkoper dan de oude BMW, met dank aan de fiscus!t_captain schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:53:
Concurrent in status/prijsklasse ja. Laten we eerlijk zijn, de CT200 is in de basis een Prius met een mooi(er) jasje met het dikke L logo erop.The Otherside schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:48:
Komt misschien omdat Lexus zelf heeft gezegd dat ze het als concurrent van de BMW 1 serie en de Audi A3 willen neer zetten. En ik denk als je het rijgedrag van die drie auto's tegen elkaar wegzet dat het dan niet te vergelijken is.
Als je een Lexus IS250 of 220d rijdt, dan zul je eerder bmw-achtige rijeigenschappen vinden. Logisch, die is wel RWD en er ligt een motor in met een nadruk op prestaties.
Ik als auto nerd vind een CT200 ook geen "echte" lexus, want geen RWD en in concept een prius. De hele aandrijflijn is overgenomen, inclusief aandrijving aan de " verkeerde" kant.
Als je een 14% hybride kiest, kun je nu eenmaal geen messcherpe rijeigenschappen verwachten. Dan moet je in de buidel tasten voor een 1serie met M onderstel oid. Verder denk ik dat het een rpima auto is, maar niet voor de echte driving nerd zoals ik.
EDIT: lees hierboven een vergelijking met een Golf IV, maar dat zegt natuurlijk weinig. Hebben we het over een golf met standaard dein onderstel en ecocontact/energy meuk ballonbanden? Of met sportonderstel en brede, sportieve banden (Potenza, sportcontact 3 etc.) eronder? Wereld van verschil bij VAG hokken.
[ Voor 12% gewijzigd door _Anvil_ op 25-01-2012 14:03 ]
Jep, ik weet het en dat is precies wat ik bedoel. Blijkbaar gaat het stukken beter, want je hoort van steeds meer mensen dat hun CT sneller en sneller geleverd wordt.BeF-Bacchus schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:39:
@Sjakie: Vorig jaar had Japan een 9+ aardbeving met bijpassende vloedgolf, hè. Toyota heeft gemeld zo snel mogelijk de achterstand in te willen lopen, wat blijkbaar lukt. Ik had in juni besteld, zou in december geleverd kunnen worden, mijn collega bestelde eind augustus en kon begin januari geleverd worden.
Van de 2-3 maanden had ik ook al bij de Lexus dealer gehoord, maar ja autoverkopers hè.
Dat was ik._Anvil_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:20:
[...]
EDIT: lees hierboven een vergelijking met een Golf IV, maar dat zegt natuurlijk weinig. Hebben we het over een golf met standaard dein onderstel en ecocontact/energy meuk ballonbanden? Of met sportonderstel en brede, sportieve banden (Potenza, sportcontact 3 etc.) eronder? Wereld van verschil bij VAG hokken.
Mijn vergelijking is gebaseerd op een standaard geleverde Golf VI, die vergelijk ik met een standaard geleverde Lexus CT200h. De Lexus ligt strakker op de weg.
Ik ga/kan niet vergelijken tussen auto's met allemaal toeters en bellen eraan, de gemiddelde chauffeur heeft dat namelijk niet. Tenslotte heeft de Lexus ook nog een optie voor een sportonderstel, die ik zelf ook niet heb.
Ik heb de berekening iets nauwkeuriger gemaakt.knakworst schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:06:
[...]
Plus dat je nog veel terugkrijgt voor de Lexus na 4/5 jaar, maakt de Lexus VEEL goedkoper dan de oude BMW, met dank aan de fiscus!
Aanschaf: 38.000 incl BTW/BPM
Investering (excl BTW en na verrekening voordeel kleinschaligheidsaftrek): 27.800
Restwaarde na 5 jaar en 100.000km (moeilijk in te schatten): 10.000 excl BTW
Zakelijke kosten:
* afschrijving: 17800 / 5 = 3560 /jaar
* brandstof (20.000 km/jaar, verbruik 1:16, 1.43 per liter ex BTW) = 1780/jaar
* Verzekering: 1000/jaar (gokje)
* MRB: 0 (vrijesteld)
* Onderhoud en banden: 500/jaar (gokje)
Totaal: 6840
Zakelijke uitgaven zonder last op winst:
* BTW correctie privegebruik zakelijke auto (2.7% * 38000): 1020
Omzetting kosten naar prive:
* 6840 t.l.v. winst, 12% winstvrijselling en 52* marginaal tarief box 1 --> 3710 netto per jaar
* bijtelling 14% over 38.000, 52% tarief: 2760/jaar
* BTW correctie: 1020
Totaal prive netto: 7490
De BMW rijd ik prive. Hij kost aan totale operationele kosten ongeveer 650,- per maand = 7800 per jaar. Deze kosten betaal ik in principe uit prive.
Maar er zijn enkele op de belasting. Als ik de kilometers 50/50 verdeel tussen prive en zakelijk, heb ik verder de volgende voordelen:
* 19 cent / zakelijke km ten laste van de winst --> scheelt 1030 euro inkomstenbelasting
* BTW compensatie zakelijk gebruik priveauto --> scheelt zo'n 260 euro aan BTW
Totale netto kosten: 6510
De Lexus is dus een stukje duurder dan de BWM, zij het niet schokkend.
Helder. Al is het sportonderstel icm grotere velgen/banden 1 van de meest aangekruisde opties bij die auto's.Blik1984 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 14:25:
[...]
Dat was ik.
Mijn vergelijking is gebaseerd op een standaard geleverde Golf VI, die vergelijk ik met een standaard geleverde Lexus CT200h. De Lexus ligt strakker op de weg.
Ik ga/kan niet vergelijken tussen auto's met allemaal toeters en bellen eraan, de gemiddelde chauffeur heeft dat namelijk niet. Tenslotte heeft de Lexus ook nog een optie voor een sportonderstel, die ik zelf ook niet heb.
Denk echter dat de gemiddelde CT200 rijder mee interesse heeft in stuurverwarming en bluetooth iPhone integratie op de binnenspiegel
*rent snel topic uit voor ie als troll wordt aangewezen*
[ Voor 46% gewijzigd door _Anvil_ op 25-01-2012 14:44 ]
Wat een blaat. Het enige dat je "in de basis een Prius" kan noemen aan de CT is zijn aandrijflijn. Op die manier kun je alle Audi's een VW noemen, wordt een Giulietta een Bravo en is een Kia-diesel een MB?_Anvil_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:20:
Concurrent in status/prijsklasse ja. Laten we eerlijk zijn, de CT200 is in de basis een Prius met een mooi(er) jasje met het dikke L logo erop.
Als je een Lexus IS250 of 220d rijdt, dan zul je eerder bmw-achtige rijeigenschappen vinden. Logisch, die is wel RWD en er ligt een motor in met een nadruk op prestaties.
Ik als auto nerd vind een CT200 ook geen "echte" lexus, want geen RWD en in concept een prius. De hele aandrijflijn is overgenomen, inclusief aandrijving aan de " verkeerde" kant.
Als je een 14% hybride kiest, kun je nu eenmaal geen messcherpe rijeigenschappen verwachten. Dan moet je in de buidel tasten voor een 1serie met M onderstel oid. Verder denk ik dat het een rpima auto is, maar niet voor de echte driving nerd zoals ik.
Geen enkele Lexus biedt BMW-achtige rijeigenschappen, dat is ook het doel van het merk niet. Ook de IS is een stuk comfortabeler en dus afstandelijker dan de 3.
De CT is zo Lexus als het maar komt: Een goed doordachte zuinige hybride die je rustig en in alle comfort ontspannen op je bestemming brengt. Alleen is hij een maatje kleiner dan we gewend zijn.
+1. De CT200h heeft bijvoorbeeld een andere wielbasis, spoorbreedte en ander type achterwielophanging dan de Prius. Je hebt het dus over een andere bodemplaat. Daarmee staat de Lexus verder van de Prius af dan je bij andere merken wel eens tegenkomt.BeF-Bacchus schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:12:
[...]
Wat een blaat. Het enige dat je "in de basis een Prius" kan noemen aan de CT is zijn aandrijflijn. Op die manier kun je alle Audi's een VW noemen, wordt een Giulietta een Bravo en is een Kia-diesel een MB?
Oneens, het hele aandrijfCONCEPT is in dit geval anders, omdat men de prius aandrijflijn kiest. Het is een hatch met FWD! Ik heb zelf o.a. Skoda, Audi en Seat gereden, dus ik begrijp maar al te goed hoe die dingen werken.BeF-Bacchus schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:12:
[...]
Wat een blaat. Het enige dat je "in de basis een Prius" kan noemen aan de CT is zijn aandrijflijn. Op die manier kun je alle Audi's een VW noemen, wordt een Giulietta een Bravo en is een Kia-diesel een MB?
Daar heb je gelijk in. Toch staat een IS in concept (RWD, 6 cylinder voorin, sedan met korte overhang etc.) veel dichter bij de 3 serie en c klasse. Geldt ook voor de Lexus GS en LS series. De CT is echt een hele vreemde (FWD hatchback, hybride) eend in de bijt.Geen enkele Lexus biedt BMW-achtige rijeigenschappen, dat is ook het doel van het merk niet. Ook de IS is een stuk comfortabeler en dus afstandelijker dan de 3.
Daar verschillen we weer van mening. Om dat te bereiken had lexus meer in de hoek van de 1 serie moeten gaan zitten. Wel compact, geen compromis in de basisconcepten van een merk.De CT is zo Lexus als het maar komt: Een goed doordachte zuinige hybride die je rustig en in alle comfort ontspannen op je bestemming brengt. Alleen is hij een maatje kleiner dan we gewend zijn.
Op sommige vlakken blijft het inderdaad wel een Lexus, de service, luxe en afwerking zien er goed uit. Moet ook zeggen dat ik het an sich best een fraaie wagen vind. Maar tis geen Lexus voor mij persoonlijk...
Disclaimer: als autonerd en fanboi van "sportief" autorijden heb ik wat extremere denkbeelden dan de meesten hier op dit vlak
Daar heb je een goed punt. Wat mij dan bijv. weer ergert, is die prius motor setup. Waarbij die opgegeven 143(?) pk er gewoon nooit uitkomt in prestaties. Deel van mijn collega's heeft o.a. Priussen en Auris Hybirds. Elke middenklasser met 140pk diesel maakt echter compleet gehakt van die dingen met een sprintje. In tussensprints voelen ze echter wel weer best vlot overigens.t_captain schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:58:
[...]
+1. De CT200h heeft bijvoorbeeld een andere wielbasis, spoorbreedte en ander type achterwielophanging dan de Prius. Je hebt het dus over een andere bodemplaat. Daarmee staat de Lexus verder van de Prius af dan je bij andere merken wel eens tegenkomt.
Maar goed, ik snap dat de meesten hier zich niet interesseren in gelul over sprintjes en op de gripgrens door een bocht jakkeren. Zeker voor 14% bijtelling kan ik me goed voorstellen dat de meesten heel erg tevreden zijn met hun fijne CT200.
Overigens heb ik er zelf nog nimmer mee gereden, eerlijk gezegd baseer ik me op verhalen van vrienden/bekenden, de mannen van autoblog etc. Wil best geloven dat ie wat strakker ligt dan een prius. Maar liggen en rijden als een 1 serie of een golf GTI doet het nooit.
Elke 140pk middenklasser diesel maakt gehakt van zijn benzine equivalent. Iets met koppel enzo.
Moderator mag hier wel eens ingrijpen. Dit is het CT200h topic. Lijkt mij dat je het dan over de auto hebt. Gezeik over 14%, hybride, slecht. Heb het lekker inhoudelijk over de CT200h.
Wil je 14% of hybride bespreken... Mooi maak dan een eigen topic aan
. Kan de rest het weer over de CT200h hebben.
Moderator mag hier wel eens ingrijpen. Dit is het CT200h topic. Lijkt mij dat je het dan over de auto hebt. Gezeik over 14%, hybride, slecht. Heb het lekker inhoudelijk over de CT200h.
Wil je 14% of hybride bespreken... Mooi maak dan een eigen topic aan

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
Volgens mij is het 138 pk._Anvil_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:19:
[...]
Daar heb je een goed punt. Wat mij dan bijv. weer ergert, is die prius motor setup. Waarbij die opgegeven 143(?) pk er gewoon nooit uitkomt in prestaties.
Dat valt wel mee. Van 0 to 100 km/u in iets onder de 11 seconde is nou niet zo bar slecht.Deel van mijn collega's heeft o.a. Priussen en Auris Hybirds. Elke middenklasser met 140pk diesel maakt echter compleet gehakt van die dingen met een sprintje. In tussensprints voelen ze echter wel weer best vlot overigens.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
En de Lexus doet 0-100 in ruim 10 seconden, dus om de auto langzaam te noemen gaat me ook te ver.
Aan de USB snelheid kan ik me zo nu en dan ook wel ergeren. Ik heb de LL met Mark Levinson en heb dat probleem ook. Ik heb op advies van een collega alle rest bestanden weg gedaan maar dat helpt nog niet echt.[b][message=37563956,noline]
Ik wil nog eens proberen hoe het gaat als ik er een hard disk aan hangt.
Met een iPod zou de integratie beter moeten zijn. Dit wil ik eigenlijk ook eens proberen maar ik heb even geen iPod bij de hand.
Wat dan wel weer erg leuk werkt is de BT audio streaming. Zeker icm Spotify is werkt het lekker al is de streaming kwaliteit natuurlijk niet optimaal en dat is dan weer jammer bij zo'n mooi audio systeem.
Heeft iemand hier toevallig ervaring met een aangesloten iPod / iPhone?
Overigens sprint de CT200h behoorlijk rap weg. Ik trek de meeste opgefokte golf mannetjes er prima uit
Enige nadeel is dat de zuinigheid dan ver te zoeken is
Paar rare statements.Die Bruine schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:28:
Elke 140pk middenklasser diesel maakt gehakt van zijn benzine equivalent. Iets met koppel enzo.
Wil je 14% of hybride bespreken... Mooi maak dan een eigen topic aan. Kan de rest het weer over de CT200h hebben.
Stel er staat een A3 2.0 TDI naast mij bij het stoplicht. Een A3 2.0 TDI gaat in theorie een seconde sneller naar de 100. In de praktijk heeft het merendeel een handbak. In de praktijk trekken we gelijkmatig op, totdat de A3 moet schakelen.
Verder is de CT200h 14% bijtelling, en hybride. Die onderwerpen sluiten perfect aan bij dit onderwerp. Want ja, ik heb mij ook laten lijden door de fiscus bij mijn autokeuze.
knakworst schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:47:
Want ja, ik heb mij ook laten lijden door de fiscus bij mijn autokeuze.
Ik snap wat je bedoeld, maar om lijden en fiscus in 1 zin te gebruik.Lijden is het ondergaan van smart en ellende.
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
In de 0-100 tijden is natuurlijk bij een handbak het schakelmoment wel meegenomenknakworst schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:47:
[...]
Stel er staat een A3 2.0 TDI naast mij bij het stoplicht. Een A3 2.0 TDI gaat in theorie een seconde sneller naar de 100. In de praktijk heeft het merendeel een handbak. In de praktijk trekken we gelijkmatig op, totdat de A3 moet schakelen.
Ik heb nog nooit een 0-100 sprintje gedaan met mijn auto, behalve 1x om te testen.
EDIT: Bovenstaande is natuurlijk sowieso belangrijk als je cijfertjes leuk vind. De meeste mensen die ik ken kijken er totaal niet naar, en kijken alleen of vermogen "voldoende" is.
[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 25-01-2012 17:52 ]
Ik zou hopen dat je met een hybride Lexus geen last hebt van opgefokte mannetjesrajackar schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:36:
[...]
Overigens sprint de CT200h behoorlijk rap weg. Ik trek de meeste opgefokte golf mannetjes er prima uit
Enige nadeel is dat de zuinigheid dan ver te zoeken is
Nope. Wellicht in tussensprint vanuit lage toeren, zonder terugschakelen ja. Maar in principe zijn de prestaties gelijk bij gelijke kg/pk verhouding. Deze discussie is 100x gevoerd op diverse autofora. Overigens mag je nooit benzine en dieselkoppel 1 op 1 vergelijken, die laatste krijgt doorgaans minder aan het wiel door de andere bakverhoudingen.Die Bruine schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:28:
Och, ik reageer op tekst over de positionering van de CT ivm andere merken. Daarna gaat het iets off topic, maar dit is Noord korea niet toch?Moderator mag hier wel eens ingrijpen. Dit is het CT200h topic. Lijkt mij dat je het dan over de auto hebt. Gezeik over 14%, hybride, slecht. Heb het lekker inhoudelijk over de CT200h.
Nee, maar een 140pk 2.0 benzine (of TDI) is fors sneller. Hier hadden we op het werk ook discussie over. Iemand enig idee hoe dit kan? Begrensde Vmax snap ik, maar waarom is de acceleratie generfd. Full power mode (zo heet het bij toyota) zou toch beter moeten kunnen?EXX schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:32:
[...]
Dat valt wel mee. Van 0 to 100 km/u in iets onder de 11 seconde is nou niet zo bar slecht.
Nou nee, een beetje goede chauffeur schakelt behoorlijk rap en bij doortrekken tot de toerenbegrenzer slaat ie een flink gat. Alleen DSG achtige bakken zijn sneller dan een mens. Check anders maar de tijd tot 140 of 160 km/h bijv. Overigens wil ik niet beweren dat een CT traag is, ik verwonder me alleen over de relatief lage prestaties tov vermogen en koppel.knakworst schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:47:
[...]
Paar rare statements.
Wat opgefokte mannetjes in golfjes betreft, niet echt relevant hoe opgefokt ze zijn. Een 1.4, 1.6 of laten we zeggen 2.0 8v vol tupperware trek je er uit. Een 1.8T of Vr6 niet hoor
Overigens is het niet mijn bedoeling een flamewar te starten. Ik neem aan dat dit topic krioelt van de mensen die een CT besteld hebben en niets zo fel als een man die zn autokeuze verdedigd, dus ik zal me verder strategisch terugtrekken uit deze discussie.
Ik blijf zelf nog even 25% bijtellen en leuke privehokken rijden, iederen zn ding en voorkeuren. Maar eigenlijk is de zakelijke hybriderijder een stuk slimmer dan ik
[ Voor 3% gewijzigd door _Anvil_ op 25-01-2012 20:32 ]
En hoe belangrijk is het hoe snel een auto optrekt? Om je mannelijkheid te bewijzen, of om Shell een plezier te doen? Want het maakt allemaal geen ene ruk uit in het stadsverkeer. Je bent alleen maar sneller door je benzine/diesel heen. Ik heb het inmiddels allemaal achter me gelaten en trek alleen nog maar snel op als het functioneel is (busjes voorbij gaan bv). Testosteron-haantjes heb ik niets mee en ik voel me niet minder man als zo'n type me 'eruit trekt'.
Belangrijker is het om tijdig weg te zijn bij het stoplicht. Ik heb een Volvo C30 met start/stop en ben nét zo snel weg (vaak sneller) dan de doorsnee sukkel. Kwestie van opletten. Overigens ben ik bij ons op de zaak zuiniger dan de Primus mensen. Dat ligt niet aan de Primus, maar aan de rechtervoet. Je moet met die Al Gore auto's niet hard gaan rijden. Vooral niet met zo'n Hybride met een lichte benzinemotor. Die gaan al heel gauw zuipen.
Mooie kar trouwens die Lexus. Een collega heeft er een. Een vlugge berekening leert dat ie net zoveel bijtelling betaalt als ik voor mijn Volvo C30 DrivE (met veel opties €31/32k). Toch eens naar zoiets gaan kijken de volgende keer. Ik stel wat dat betreft veel meer prijs op een luxe auto dan een snelle auto.
Belangrijker is het om tijdig weg te zijn bij het stoplicht. Ik heb een Volvo C30 met start/stop en ben nét zo snel weg (vaak sneller) dan de doorsnee sukkel. Kwestie van opletten. Overigens ben ik bij ons op de zaak zuiniger dan de Primus mensen. Dat ligt niet aan de Primus, maar aan de rechtervoet. Je moet met die Al Gore auto's niet hard gaan rijden. Vooral niet met zo'n Hybride met een lichte benzinemotor. Die gaan al heel gauw zuipen.
Mooie kar trouwens die Lexus. Een collega heeft er een. Een vlugge berekening leert dat ie net zoveel bijtelling betaalt als ik voor mijn Volvo C30 DrivE (met veel opties €31/32k). Toch eens naar zoiets gaan kijken de volgende keer. Ik stel wat dat betreft veel meer prijs op een luxe auto dan een snelle auto.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Die 140pk 2.0-benzine is een zielig motortje, Amerikaans?_Anvil_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 20:27:
Nee, maar een 140pk 2.0 benzine (of TDI) is fors sneller. Hier hadden we op het werk ook discussie over. Iemand enig idee hoe dit kan? Begrensde Vmax snap ik, maar waarom is de acceleratie generfd. Full power mode (zo heet het bij toyota) zou toch beter moeten kunnen?
Ik denk dat ze met name het elektrische deel inderdaad serieus geknepen hebben om de accumassa te beperken en toch ineens met elektromotor door te kunnen halen naar 180.
Vind je het ook niet opvallend hoe "slecht" de gemiddelde chauffeur, of zelfs die enkele enthousiasteling, schakelt?Nou nee, een beetje goede chauffeur schakelt behoorlijk rap en bij doortrekken tot de toerenbegrenzer slaat ie een flink gat. Alleen DSG achtige bakken zijn sneller dan een mens. Check anders maar de tijd tot 140 of 160 km/h bijv. Overigens wil ik niet beweren dat een CT traag is, ik verwonder me alleen over de relatief lage prestaties tov vermogen en koppel.
In het dagelijks verkeer is de CT ook niet traag, hij voelt wèl traag aan omdat alles zo vloeiend en moeiteloos gaat.
Op het circuit heeft de hybride-implementatie van de CT niets te zoeken. Op racetempo kan hij de remenergie niet snel genoeg opnemen, dan heb je meer aan een KERS-achtig vliegwielsysteem.
Helemaal met je eens. De gemiddelde chauffeur rijdt zo duf dat een wagen met slechts 100pk genoeg is om 90% voor te zijn.
En ik ben er zeker van dat de CT in het dagelijkse verkeer snel zat is, juist door de aandrijflijn pakt hij eenmaal op snelheid ook prima op in wat de vlamingen zo mooi de hernemingen noemen. Dat is met de Prius3 en Auris hybrid ook zo.
Heb ook met een superb 1.6tdci van een collega gereden en je komt vooruit, als zou het mijn keus nooit zijn. Verder een 1.2tdi ibiza geprobeerd van een ander, maar dat begint echt eng te worden. Inhalen kan gewoon niet. Dan 100 keer liever een moderne hybride. Als vliegt iemand als ik met een oudere prius bij de eerste de beste bocht rechtdoor het gras in kan ik je zeggen, 0 grip!!
Wat snel optrekken en bewijsdrang betreft, heb ik gelukkig geen last van. Veilig thuiskomen bij mn vrouw en kids is het enige dat belangrijk is, niet met gevaar voor eigen leven iemand een wagenlengte voor zijn.
Toch kan ik nog steeds genieten van leuke bochten of gewoon lekker volle bak optrekken (met de muziek van 5, 6 of 8 cylinders erbij) maar dat doe ik liever op een lege buitenweg waar ik niemand hinder.
En ik ben er zeker van dat de CT in het dagelijkse verkeer snel zat is, juist door de aandrijflijn pakt hij eenmaal op snelheid ook prima op in wat de vlamingen zo mooi de hernemingen noemen. Dat is met de Prius3 en Auris hybrid ook zo.
Heb ook met een superb 1.6tdci van een collega gereden en je komt vooruit, als zou het mijn keus nooit zijn. Verder een 1.2tdi ibiza geprobeerd van een ander, maar dat begint echt eng te worden. Inhalen kan gewoon niet. Dan 100 keer liever een moderne hybride. Als vliegt iemand als ik met een oudere prius bij de eerste de beste bocht rechtdoor het gras in kan ik je zeggen, 0 grip!!
Wat snel optrekken en bewijsdrang betreft, heb ik gelukkig geen last van. Veilig thuiskomen bij mn vrouw en kids is het enige dat belangrijk is, niet met gevaar voor eigen leven iemand een wagenlengte voor zijn.
Toch kan ik nog steeds genieten van leuke bochten of gewoon lekker volle bak optrekken (met de muziek van 5, 6 of 8 cylinders erbij) maar dat doe ik liever op een lege buitenweg waar ik niemand hinder.
Er is meer dan alleen maar je mannelijkheid bewijzen. Een beetje vlot door het stadverkeer kunnen bewegen is wel prettig en zo ervaar ik (in dit geval) de prius. Dat heeft te maken met de CVT en het feit dat je vrijwel direct een hoop koppel tot je beschikking hebt.mphilipp schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 20:40:
En hoe belangrijk is het hoe snel een auto optrekt? Om je mannelijkheid te bewijzen, of om Shell een plezier te doen? Want het maakt allemaal geen ene ruk uit in het stadsverkeer. Je bent alleen maar sneller door je benzine/diesel heen. Ik heb het inmiddels allemaal achter me gelaten en trek alleen nog maar snel op als het functioneel is (busjes voorbij gaan bv). Testosteron-haantjes heb ik niets mee en ik voel me niet minder man als zo'n type me 'eruit trekt'.
Plus, mijn ervaring is ook nog eens dat de auto in de stad vele malen zuiniger is dan de auto's die ik tot nu toe gehad heb. Een verbruik van <4 l/100km is prima haalbaar, zelf met een vlotte rijstijl door de stad.
sja, kan je hierboven wel zeggen dat het iets te maken heeft met je mannelijkheid bewijzen, maar ik lees uit deze zin toch echt hetzelfde.Belangrijker is het om tijdig weg te zijn bij het stoplicht. Ik heb een Volvo C30 met start/stop en ben nét zo snel weg (vaak sneller) dan de doorsnee sukkel. Kwestie van opletten.
Je zet je diesel nu af tegen een auto op benzine. Als de prius al onzuiniger is dan zou ik het eerder daar zoeken dan bij het idee dat een prius:Overigens ben ik bij ons op de zaak zuiniger dan de Primus mensen. Dat ligt niet aan de Primus, maar aan de rechtervoet. Je moet met die Al Gore auto's niet hard gaan rijden. Vooral niet met zo'n Hybride met een lichte benzinemotor. Die gaan al heel gauw zuipen.
- zwaar is
- een onderbemeten motor heeft
- dus onzuinig is.
een prius 3
1345 kg
1.8 motor met 136 pk
niks vreemds of onderbemeten aan die configuratie. Er zijn legio modellen met dat soort specs.
De praktijk is dat de prius uiteindelijk hetzelfde verbruik weg weet te zetten als de meeste diesels uit dezelfde klasse.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Kijk, dat verklaart veel._Anvil_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:19:
Overigens heb ik er zelf nog nimmer mee gereden, eerlijk gezegd baseer ik me op verhalen van vrienden/bekenden, de mannen van autoblog etc.
Mijn vader zei altijd "weet waar je tegen bent". Daarom lees ik nog altijd (met enorme tegenzin) de Telegraaf als ik 'm tegenkom, om er zeker van te zijn dat het nog steeds een waardeloos schotschrift is. En ik heb dus geen mening over dingen die ik niet ken of zelf ervaren heb.
Rij er nou eerst maar eens een paar honderd kilometer in, praten we daarna verder._Anvil_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:19:Wil best geloven dat ie wat strakker ligt dan een prius. Maar liggen en rijden als een 1 serie of een golf GTI doet het nooit.
Dat blijkt, in 2007 postte je nog ditmphilipp schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 20:40:
Ik heb het inmiddels allemaal achter me gelaten
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/28690848
Wat ik ontopic nog wil toevoegen:
Inmiddels 34.000 kilometers op de teller. Auto verbruikt 5.5 liter op 100 kilometer met lekker vlot doorrijden. Het aanslaan van de benzinemotor voel je eigenlijk niet tijdens het rijden. Toch knap gedaan, altijd als ik een auto huur als ik een weekendje weg ben, krijg je tegenwoordig altijd auto's met een start-stop systeem mee. Meestal ook die dieseltjes. In de 1 kun je dan 10 km/uur en dan moet je naar zijn 2. Verbruik meestal iets hoger, en dat voor een diesel. Qua verfijning en verbruik staat de Lexus echt op een heel hoog niveau. Ik hoop er de komende 5 jaar nog met veel plezier in rond te rijden.
[ Voor 3% gewijzigd door knakworst op 25-01-2012 22:43 ]
Vlot door het stadsverkeer bewegen kan met elke auto die +/- 100pk heeft. Ik probeer aan te geven dat je geen 200pk nodig hebt om vlot te rijden. Dat heeft meer met je eigen reactie te maken en hoe je de auto bestuurt. Vlot bewegen is iets anders dan als eerste bij het stoplicht weg zijn met een streep rubber achter je.YellowCube schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 22:03:
[...]
Een beetje vlot door het stadverkeer kunnen bewegen is wel prettig en zo ervaar ik (in dit geval) de prius.
Geen idee waar je heen wiltsja, kan je hierboven wel zeggen dat het iets te maken heeft met je mannelijkheid bewijzen, maar ik lees uit deze zin toch echt hetzelfde.
Nope. Een vriend van me heeft een Primus en die doet (dacht ik) iets van 3.5 à 4L per 100km. Ik doe 4.5 à 5. Mijn collega's zitten daarboven. En dat komt (ik zeg het volgens mij duidelijk genoeg) omdat ze veel te hard rijden met die dingen. Een Prius (en alle Al Gore auto's wat dat betreft) komen het beste tot hun recht als je ze beheerst rijdt. Zeg maar 'het nieuwe rijden'. Het zijn geen auto's om hard mee op te trekken en 140 te rijden op de snelweg. De cijfers spreken voor zich. Die vriend van me rijdt ook heel rustig, en dat komt met die Primus goed uit. Ik zie hetzelfde met die Volvo. Ik heb met mijn vorige auto het bekeuringenrecord in handen op de zaak. Dat ding zoop zowat 7L/100Km en toen ik de laatste paar maanden voordat ik de Volvo kreeg ging testen met rustiger rijden (max.snelheid aanhouden, eerder schakelen enzo) ging er zó 1L/100km vanaf. De Volvo doet het er dankzij wat extra maatregelen nog 1.5 zuiniger. Als ik met dat ding ga scheuren, zit ik ook zo weer op de 6L. Geen probleem. Verbruik zit voornamelijk in je rechtervoet.Je zet je diesel nu af tegen een auto op benzine. Als de prius al onzuiniger is dan zou ik het eerder daar zoeken dan bij het idee dat een prius:
- zwaar is
- een onderbemeten motor heeft
- dus onzuinig is.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
dat laatste is precies het punt wat ik wilde maken, maar dat kon ik (en kan ik eigenlijk nog steeds) niet opmaken uit je postmphilipp schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 22:49:
[...]
Vlot door het stadsverkeer bewegen kan met elke auto die +/- 100pk heeft. Ik probeer aan te geven dat je geen 200pk nodig hebt om vlot te rijden. Dat heeft meer met je eigen reactie te maken en hoe je de auto bestuurt. Vlot bewegen is iets anders dan als eerste bij het stoplicht weg zijn met een streep rubber achter je.
Ergo, ik weet ook niet zo goed waar je heen wilt.
je hebt gelijk op het punt dat een prius of ct200h beter tot z'n recht komt als je rustig rijdt. Sterker nog, met een rustige rijstijl kun je (zoals je zelf ook zegt) belachelijk lage verbruikswaarden halen.Nope. Een vriend van me heeft een Primus en die doet (dacht ik) iets van 3.5 à 4L per 100km. Ik doe 4.5 à 5. Mijn collega's zitten daarboven. En dat komt (ik zeg het volgens mij duidelijk genoeg) omdat ze veel te hard rijden met die dingen. Een Prius (en alle Al Gore auto's wat dat betreft) komen het beste tot hun recht als je ze beheerst rijdt. Zeg maar 'het nieuwe rijden'. Het zijn geen auto's om hard mee op te trekken en 140 te rijden op de snelweg. De cijfers spreken voor zich. Die vriend van me rijdt ook heel rustig, en dat komt met die Primus goed uit. Ik zie hetzelfde met die Volvo. Ik heb met mijn vorige auto het bekeuringenrecord in handen op de zaak. Dat ding zoop zowat 7L/100Km en toen ik de laatste paar maanden voordat ik de Volvo kreeg ging testen met rustiger rijden (max.snelheid aanhouden, eerder schakelen enzo) ging er zó 1L/100km vanaf. De Volvo doet het er dankzij wat extra maatregelen nog 1.5 zuiniger. Als ik met dat ding ga scheuren, zit ik ook zo weer op de 6L. Geen probleem. Verbruik zit voornamelijk in je rechtervoet.
En wat je verder opnoemt geldt voor alle auto's. Feller rijden = een hoger verbruik.
Maar of een prius of ct200h nou echt exorbitant meer gaat verbruiken dan een willekeurig vergelijkbare auto, daar ben ik allerminst van overtuigd, ondanks jouw eigen waarnemingen van een handjevol auto's.
Mijn eigen waarneming zegt namelijk het tegenovergestelde. Ik ga minstens 2 keer per jaar dwars door Duitsland (enkel snelweg) en rijd dan 130-150. Ja, de auto gaat meer verbruiken, maar niet veel meer dan de auto's waar ik voorheen mee reed.
Wat is het topic lekker aktief 
Over de matige acceleratie van de Lexus, ik heb wel eens gelezen dat de HSD aandrijving pas rond de 80 a 90 km/h het maximale vermogen bereikt. Het meeste vermogen komt van de benzinemotor, bijna 3/4 deel van het totaal.
De effectieve overbrengingsverhouding van de benzinemotor wordt gevarieerd door de toerentallen van de elektromotoren aan te passen in de planetaire bak. Er zitten echter grenzen aan deze toerentallen, waardoor de benzinemotor pas rond de 80 km/h aan de 5000 rpm kan komen.
Vergelijk een 140pk benzinemotor met handbak. Eerste versnelling gaat tot +- 55 km/h. Dan zit je bij 50 al aan het topvermogen. En al bij 35 km/h ga je over de 100pk heen (+- 4000 toeren bij een blok wat bij 6000 piekt).
Misschien dat daar een slag kan worden geslagen met de HSD aandrijving. Je zou een kleine compressor kunnen monteren om de motor bij snelle acceleratie wat meer boost te geven bij lagere toeren. Of iets met nokkenasverstelling, of eventueel een variabele overbrengingsverhouding tussen krukas en ingang planetairbak.
Over de matige acceleratie van de Lexus, ik heb wel eens gelezen dat de HSD aandrijving pas rond de 80 a 90 km/h het maximale vermogen bereikt. Het meeste vermogen komt van de benzinemotor, bijna 3/4 deel van het totaal.
De effectieve overbrengingsverhouding van de benzinemotor wordt gevarieerd door de toerentallen van de elektromotoren aan te passen in de planetaire bak. Er zitten echter grenzen aan deze toerentallen, waardoor de benzinemotor pas rond de 80 km/h aan de 5000 rpm kan komen.
Vergelijk een 140pk benzinemotor met handbak. Eerste versnelling gaat tot +- 55 km/h. Dan zit je bij 50 al aan het topvermogen. En al bij 35 km/h ga je over de 100pk heen (+- 4000 toeren bij een blok wat bij 6000 piekt).
Misschien dat daar een slag kan worden geslagen met de HSD aandrijving. Je zou een kleine compressor kunnen monteren om de motor bij snelle acceleratie wat meer boost te geven bij lagere toeren. Of iets met nokkenasverstelling, of eventueel een variabele overbrengingsverhouding tussen krukas en ingang planetairbak.
Er kan veel gedaan worden om de benzinemotor in de Toyota/Lexus Full Hybrid aandrijflijn meer vermogen te geven... Maar dat is het doel er niet van. Er zijn juist veel dingen gedaan die de motor weliswaar efficiënter maken maar die het vermogen ervan beperken. Immers, extra piekvermogen kan toch geleverd worden door de elektromotor. Het ding is ontworpen en afgesteld om zo efficiënt mogelijk een vrij constant vermogen te genereren, niet om kortstondig heel veel vermogen te kunnen leveren.
De beste manier om de aandrijflijn meer vermogen te geven zou zijn om er een sterkere elektromotor in te stoppen.
De beste manier om de aandrijflijn meer vermogen te geven zou zijn om er een sterkere elektromotor in te stoppen.
[ Voor 10% gewijzigd door Mx. Alba op 26-01-2012 08:56 ]
De elektromotoren zijn al aardig overbemeten, die zijn al 82 PK namelijk.Mx. Alba schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 08:55:
Waarschijnlijk kan de CT niet al dat vermogen gebruiken omdat de accu niet voldoende stroom kan leveren.
Ik denk dus ook dat als je een nieuwe Li-ion accu erin doet, en het motormanagement aanpast, dat je dan zowel sneller als zuiniger kunt rijden.
Helaas zijn die aanpassingen nogal prijzig.
Het zou in verband met die acceleratie wel interessant zijn om te zien wat de koppel- en vermogenskrommen van de motoren zijn, zowel t.o.v. toerentallen als t.o.v. voertuigsnelheid. Een elektromotor heeft bij 0 tpm nl wel max koppel maar bereikt zijn max vermogen "natuurlijk" pas als hij een paar duizend tpm maakt.
Hier het diagram van de Prius II, Motor/Generator 2:

Dit is de electromotor die voor de aandrijving gebruikt wordt.
Hier het diagram van de Prius II, de totale aandrijving (benzine en electro samen):

Hier lees en zie je hoe alles aan elkaar hangt bij de HSD: de versnellingsbak en de motoren, en hoe ze elkaar beinvoeden.

Dit is de electromotor die voor de aandrijving gebruikt wordt.
Hier het diagram van de Prius II, de totale aandrijving (benzine en electro samen):

Hier lees en zie je hoe alles aan elkaar hangt bij de HSD: de versnellingsbak en de motoren, en hoe ze elkaar beinvoeden.
[ Voor 48% gewijzigd door EXX op 26-01-2012 10:02 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
kudos, mooie grafiekjes 
Het onderste plaatje illustreert mijn punt over de acceleratie perfekt. Een 140pk traditionele benzinemotor + versnellingsbak stijgt van 0 naar 75kW bij een snelheid van 0-35 km/h. Daarna stijgt hij door naar 100 kW bij 50 km/h. Boven de 50 km/h zal het vermogen steeds tussen de 75 en 100 kW liggen (zaagtand, oplopend tot schakelmomenten).
Het echte verschil zit dus tussen de 25 en 75km/h.
Waar zijn overigens de bovenste 20 kW gebleven? Of zijn deze plaatjes van een eerdere Prius? --> Prius II lees ik hieronder.
Het onderste plaatje illustreert mijn punt over de acceleratie perfekt. Een 140pk traditionele benzinemotor + versnellingsbak stijgt van 0 naar 75kW bij een snelheid van 0-35 km/h. Daarna stijgt hij door naar 100 kW bij 50 km/h. Boven de 50 km/h zal het vermogen steeds tussen de 75 en 100 kW liggen (zaagtand, oplopend tot schakelmomenten).
Het echte verschil zit dus tussen de 25 en 75km/h.
Waar zijn overigens de bovenste 20 kW gebleven? Of zijn deze plaatjes van een eerdere Prius? --> Prius II lees ik hieronder.
[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 26-01-2012 13:36 ]
Let wel, dit zijn de grafiekjes voor de Prius II. Voor de Prius III, Auris HSD en de CT200h zullen de waardes wat hoger liggen, aangezien deze aandrijving wat krachtiger is. De vorm van de curves zal echter wel overeenkomen.
Zo nu de rust weer is wedergekeerd in dit topic 
Vandaag winterbanden onder mijn CT laten zetten en moet zeggen dat ik verrast was over het verschil in de vering. Zoals alle eigenaren weten, is de CT vrij strak afgeveerd daarnaast heb ik 17" velgen waardoor het allemaal nog wat beter te voelen is.
Nu dan winterbanden (om de zelfde 17" velgen) en het voelt allemaal wat rustiger aan, iets comfortabeler. Misschien is het onzin, dat weet ik niet... Maar ik heb het idee dat het rustiger rijd, kan dat door het zachtere rubber komen? Of is het een placebo effect?
Vandaag winterbanden onder mijn CT laten zetten en moet zeggen dat ik verrast was over het verschil in de vering. Zoals alle eigenaren weten, is de CT vrij strak afgeveerd daarnaast heb ik 17" velgen waardoor het allemaal nog wat beter te voelen is.
Nu dan winterbanden (om de zelfde 17" velgen) en het voelt allemaal wat rustiger aan, iets comfortabeler. Misschien is het onzin, dat weet ik niet... Maar ik heb het idee dat het rustiger rijd, kan dat door het zachtere rubber komen? Of is het een placebo effect?
Die zomerbanden waren bij aflevering extreem hard opgepompt om ze "eco" te maken. Ik denk dat ze dat bij de winterbanden niet gedaan hebben.The Otherside schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:18:
Vanmorgen samen met mijn vader de Lexus opgehaald bij de dealer 
eerste indruk is wat een prachtige bak van binnen en van buiten, het hdd navigatie systeem is echt vet als je van gadgets houdt. De vorige auto was een Prius II. Dus een hele wereld van verschil. Mooie materialen in het hele interieur en hij is heel erg stil.
eerste indruk is wat een prachtige bak van binnen en van buiten, het hdd navigatie systeem is echt vet als je van gadgets houdt. De vorige auto was een Prius II. Dus een hele wereld van verschil. Mooie materialen in het hele interieur en hij is heel erg stil.
Dat is precies de reden waarom ik voor een CT ben gegaan en niet voor een Prius.brilsmurfffje schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:46:
en hij is heel erg stil.
Je merkt helemaal niet wanneer de benzine motor aangaat.
Dan moet je beter opletten want dat merk je echt wel, het is misschien niet overduidelijk aanwezig door middel van een flinke brom of wat dan ook maar je merkt het absoluut zodra de benzinemotor aanspringt.brilsmurfffje schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:31:
Je merkt helemaal niet wanneer de benzine motor aangaat.
[ Voor 25% gewijzigd door @r!k op 31-01-2012 17:00 ]
Een hele rij microsoft certificeringen.
ja dat klopt, maar zo duidelijk als het gebeurt bij de Prius II die we hiervoor hadden
en ik lees vaak dat je bij het gas geven en rijden op hogere snelheden veel herrie hoort.....of valt dit wel mee?brilsmurfffje schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 19:56:
ja dat klopt, maar zo duidelijk als het gebeurt bij de Prius II die we hiervoor hadden
Mijn ervaring is dat je als je even het gaspedaal goed intrapt dat je motor inderdaad hoort accelereren, dit is echter tijdelijk, op de snelweg bij 120 hoor je de motor een beetje maar de auto vind ikd an ook behoorlijk stil.Nordcore schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:54:
[...]
en ik lees vaak dat je bij het gas geven en rijden op hogere snelheden veel herrie hoort.....of valt dit wel mee?
Een hele rij microsoft certificeringen.
Zoals bij elke auto met automatische transmissie neemt het toerental en dus het geluid van de motor toe als er meer van de motor gevraagd wordt. Zodra je met constante snelheid rijdt is de auto weer extreem stil.Nordcore schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:54:
[...]
en ik lees vaak dat je bij het gas geven en rijden op hogere snelheden veel herrie hoort.....of valt dit wel mee?
Het enige verschil is wellicht dat het een 'glijdend variabel' gierend geluid is, niet een 'getrapt' gierend geluid, zoals bij een conventionele automaat of schakelbak. Mensen die van een auto verwachten dat hij 'broembroemmm' en 'hengheng' doet zijn dan al gauw teleurgesteld.
Maar ga niet af op wat ik of anderen zeggen. Zoals mijn vader altijd zei: weet waar je tegen bent. Maak dus zelf een proefrit en laat ons vooral weten wat je ervan vindt.
Dat is een veelgehoord argument dat gebruikt wordt door mensen die tegen hybride auto's zijn
Als je daadwerkelijk gaat rijden zal je merken dat het 100% meevalt. In het begin is het inderdaad wel iets wennen want het is een iets wat ander geluid dan een niet hybride auto maakt. Echter totaal niet hinderlijk.
Wat voor het gemak dan ook maar vergeten wordt is dat de lexus in dit geval even wat geluid maakt als je gas geeeft en daarna erg stil is en dat een niet hybride continue het geluid van de motor goed te horen is. Maar ik zou zeggen, maak eens een proefrit
Even wat anders. Ik wilde deze ochtend lekker wegrijden bij het stoplicht maar had het idee dat hij trager was dan normaal. Kan het zijn dat hij door de kou wat pit verliest? Dit icm stroom vs kou?
Wat voor het gemak dan ook maar vergeten wordt is dat de lexus in dit geval even wat geluid maakt als je gas geeeft en daarna erg stil is en dat een niet hybride continue het geluid van de motor goed te horen is. Maar ik zou zeggen, maak eens een proefrit
Even wat anders. Ik wilde deze ochtend lekker wegrijden bij het stoplicht maar had het idee dat hij trager was dan normaal. Kan het zijn dat hij door de kou wat pit verliest? Dit icm stroom vs kou?
Traction control? 
Ik kan me voorstellen dat de accu bij -10 niet op z'n top presteert, dus dat de elektromotoren minder worden gebruikt om power te leveren en meer om de accu bij te laden.
Ik kan me voorstellen dat de accu bij -10 niet op z'n top presteert, dus dat de elektromotoren minder worden gebruikt om power te leveren en meer om de accu bij te laden.
Zou kunnen. Ik heb iig het idee dat ie een stuk minder zuinig is als ie nog koud is.
Ook wel raar dat de verwarming bij de automatische stand pas na een minuut of 5 begint te draaien. Daarvoor blijft ie gewoon uit.
Gelukkig is er nog stoelverwarming
Ook wel raar dat de verwarming bij de automatische stand pas na een minuut of 5 begint te draaien. Daarvoor blijft ie gewoon uit.
Gelukkig is er nog stoelverwarming
Kan ermee te maken hebben dan het systeem probeert de katalysator zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. De verbrandingsmotor blijft dan ook meer draaien dan strikt noodzakelijk.
het is inderdaad als gevolg van de kou.thewizard2006 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 10:31:
Volgens mij is het bij een hele koude accu zelfs zo dat de motor wat meer vermogen richting de accu stuurt om 'm zo op temperatuur te krijgen (de laadstromen zorgen dat de accu opwarmt). Vooral in de eerste paar minuten rijden merk je dan heel erg dat je vermogen mist, Het is een beetje alsof je met een lege accu op moet trekken. (Dat merk je deze zomer vanzelf als je een keer lang file moet rijden met een brullende airco. Duurt ook maar even, maar toch merk je dan duidelijk wat de bijdrage van de electromotor is).
Nu met dit koude weer start ik mijn benzine motor en ga ik krabben, even wachten en de verwarming is warm. Als je de motor aanzet bij de Lexus, word dan de kachel warm zonder dat de benzinemotor aanslaat? Misschien dmv een elektronische verwarming ofzo?
Zit er trouwens een reservewiel bij de Lexus? En watvoorn data kun je kwijt op de hdd van het navigatiesysteem?
Deze vragen omdat ik er binnenkort ook een verwacht:) Schpannundd
Zit er trouwens een reservewiel bij de Lexus? En watvoorn data kun je kwijt op de hdd van het navigatiesysteem?
Deze vragen omdat ik er binnenkort ook een verwacht:) Schpannundd
Met dit koude weer slaat vrijwel direct de benzine motor aan..
Volgens deze foto zit er een reserve weel in:

Op de hardeschijf kan je zelf geen data plaatsen, hij plaatst er zelf wel data denk ik. Het is niet zo dat je er muziek op kan zetten
Volgens deze foto zit er een reserve weel in:

Op de hardeschijf kan je zelf geen data plaatsen, hij plaatst er zelf wel data denk ik. Het is niet zo dat je er muziek op kan zetten