Mijne wordt komende week bij de dealer afgeleverd, en dan hoor ik wanneer ik de mijne op kan halen.
Okee, daar gaat-ie:
Bestelling
Op 5 april bestelde ik een nieuwe CT200h Business Line met parkeersensoren. Voor mezelf, van m'n eigen geld, dus niet in de lease. M'n oude auto (een Renault Laguna Grand Tour) ruilde ik niet in, omdat de dealer er nauwelijks iets voor teruggaf en ik 'm daarom maar voor een uiterst zacht prijsje overdeed aan een kameraad die op dat moment in een twintig jaar oude Toyota Corolla reed, met intergalactisch kilometrage. Hij verwachtte in juli een kind, dus een betere auto in augustus was bijzonder welkom. Volgens de verkoper zou mijn CT in augustus 2011 worden geleverd, dus dat sloot mooi op elkaar aan.
Leverdatumsoap
Enkele weken later werd de invloed van de Tsunami in Japan in de levertijden verdisconteerd en verschoof de levering van mijn auto naar februari 2012. I was not amused.
De leverdatumchecker verscheen op internet, waarin de levertijd aanvankelijk terugliep naar augustus/september, om vervolgens weer langzaam te verlopen naar december 2011.
Louwman & Parqui heeft een Lexus servicelijn, die ik voor de eerste keer belde toen m'n leverdatum op november kwam te staan. Mij werd verzekerd dat alle CT's op volgorde van ordernummer geleverd zouden worden. Nee echt, de medewerker aan de telefoon checkte dit nog even bij een collega en ik hoefde me geen zorgen te maken dat ik achteraan in de rij stond.
Even checken op het Lexusforum leerde iets anders: CT's die een maand na die van mij besteld waren, werden niet zelden een maand eerder dan die van mij geleverd. Het ging daarbij niet om voorraadauto's.
Ik belde nog eens met de servicelijn en nu werd me verzekerd (nee echt, het was niet mogelijk dat me eerst iets anders verteld was) dat de levertijd sterk afhankelijk was van de beschikbaarheid van onderdelen. Dat kon in heel simpele dingen ziten, dus ook een niet volgeladen CT kon slecht leverbaar zijn.
Opnieuw gecheckt bij anderen op het Lexusforum en wat bleek: er was geen touw aan vast te knopen. Zowel simpele als volgehangen CT's werden vlotter geleverd dan die van mij. Ongeacht de kleur, ongeacht accessoires. Het varieerde wel iets, maar geen maanden.
Enkele weken later belde de verkoper. Hij had navraag gedaan bij de importeur en hem was verteld dat mijn auto wel in productie was genomen, maar dat ofwel de productie was gestopt, ofwel het eindproduct niet aan de eisen voldeed. Wat het ook was, het had negatieve gevolgen voor de leverdatum van mijn CT. Ik had het gevoel dat ik weer achteraan in de rij stond.
CT's die in april en mei zijn besteld kenden een gemiddelde levertijd van zes tot zeven maanden. Begin november hoorde ik dat mijn CT pas op 30 december geleverd zou worden. Een wachttijd van negen maanden. Ik was al niet blij, maar met dat bericht werd ik werkelijk nijdig. En daar is bij mij gewoonlijk wel wat voor nodig. De maat was vol.
Het eindspel
Op 3 november ben ik eens gaan praten met de verkoper. De inzet: mijn CT liet negen maanden op zich wachten, terwijl anderen 'm al na zes of hoogstens zeven maanden hadden gekregen. Er was niemand anders die zo lang op z'n nieuwe CT moest wachten. Ik had van de importeur drie verschillende verklaringen gekregen, grotendeels aantoonbaar onjuist, waarmee zowel ik als mijn kameraad - die nog steeds op mijn Laguna wachtte- niets opschoot. Het maakte mij niet meer uit wie welke royal fuck-up had begaan. Als er maar eens spijkers met koppen zouden worden geslagen.
Ik besefte natuurlijk ook wel dat de verkoper mijn auto niet even sneller uit Japan kon trekken. Daarom heb ik voorgesteld dat de dealer mij tijdelijk een vervangende auto ter beschikking zou stellen, zodat er niet twee mensen ongelukkig zouden zijn: mijn kameraad en ik. Daarbij heb ik een klein onderhandelingsfoutje gemaakt door te roepen: "desnoods stop je me in een Aygo!". Ik had natuurlijk Auris of Yaris moeten zeggen, maar ja, in het heetst van de strijd...
Na een paar dagen kreeg ik een betrekkelijk nieuwe Aygo tot m'n beschikking. Gelukkig woon ik maar twintig kilometer van m'n werk en hoefde ik de komende weken geen lange stukken te rijden. Het interieur was uit massief plastic gehouwen (afgezien van het zichtbare plaatstaal), de stoeltjes waren klein, vlak en hard en ik heb dit jaar een fors kleinere kerstboom, want tsja, groter is een Aygo nou eenmaal niet. Maar in m'n studietijd reed ik ook in dit soort asfaltneukertjes, dus ik voelde me er jaaaren jonger in. Bovendien: m'n maat was blij met z'n 'nieuwe' Laguna en ik kon alvast wennen aan een verbruik van een op twintig en geen wegenbelasting.
Uiteindelijk bleek m'n CT al op 16 december geleverd te kunnen worden. De verkoper was bijna nog blijer dan ik dat hij deze auto eindelijk de deur uit had. Hij vond 't natuurlijk ook niet leuk om zo lang een zo ongelukkige klant te hebben. De aflevering duurde een uur en verliep in een uitstekende sfeer.
Epiloog
Eind goed al goed? Mwoah, gemengde gevoelens. Over de verkoper bij de dealer geen kwaad woord - hij heeft z'n werk goed gedaan en heeft al het redelijke gedaan om mijn pijn te verzachten. Over de importeur ben ik daarentegen allerminst tevreden. Ondanks - of misschien wel mede dankzij - de online leverdatumchecker was de communicatie matig tot slecht. De leverdatumchecker heeft in mijn geval, met z'n wilde variaties en gebrek aan verdere uitleg, averechts gewerkt. Contact met de importeur, rechtstreeks of via de dealer, leidde slechts tot frustratie. Ik heb me minstens vier maanden te pletter zitten te ergeren. Ik was begonnen met een brief op poten aan Louwman & Parqui, maar voordat die klaar was had ik de Aygo al en dacht ik: ze zoeken het maar uit verder. Paerlen voor de zwijnen, zogezegd.
En de CT zelf? Komende vanuit zes weken in een Aygo zeg ik: perfect. Terugdenkend aan m'n Laguna: een waardige vervanger.
Damn, wat een verhaal zeg. Die van mij is ook rond die tijd besteld en zoals het er nu uit ziet kan ik hem 9 januari ophalen.
Kun je btw al wat zeggen over het navigatie systeem? Spreekt ie straatnamen uit bv?
Kun je btw al wat zeggen over het navigatie systeem? Spreekt ie straatnamen uit bv?
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Ik heb geen navigatie. Het is een gewone BL, geen Pro. Voor wat Lexus vraagt voor een (naar verluidt matige) update kan ik een mooie nieuwe TomTom met meer functionaliteit kopen. Vandaar.rajackar schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 15:59:
Termin8r: het is misschien ook wel iets Toyota-achtigs. M'n vader had destijds een nieuwe Verso besteld. Je zou denken dat ze daar blij mee waren, maar het leek alsof de fabriek er geen zin in had. Levertijden onduidelijk en inconsequent. Toen hij na veel vijven en zessen eindelijk in Rotterdam aankwam, bleek dat de navigatie en andere opties er daar nog eerst ingezet moesten worden. Dat ging helaas wel even duren want "het nieuwe model Avensis krijgt nu eerst even voorrang". Nadat we waren ontploft bij de dealer kwam hij maar liefst een hele week eerder. Dat liet op z'n zachtst gezegd nogal een nare smaak achter.
Een half jaar later plofte de automatische versnellingsbak. De dealer vond het niet nodig om er veel spoed achter te zetten en wilde mijn vader zonder leenauto naar huis laten gaan (!). Dat werd niet echt gewaardeerd door hem en toen kreeg hij een aftandse Corolla mee (van 2 modellen geleden). Vervolgens moest hij meer dan een week wachten omdat ze te druk waren in de werkplaats.
Je zou verwachten dat bedrijven blij zijn met klanten die in deze tijd een nieuwe auto kopen (particulier, geen lease) maar dat is dus niet altijd zo.
Een half jaar later plofte de automatische versnellingsbak. De dealer vond het niet nodig om er veel spoed achter te zetten en wilde mijn vader zonder leenauto naar huis laten gaan (!). Dat werd niet echt gewaardeerd door hem en toen kreeg hij een aftandse Corolla mee (van 2 modellen geleden). Vervolgens moest hij meer dan een week wachten omdat ze te druk waren in de werkplaats.
Je zou verwachten dat bedrijven blij zijn met klanten die in deze tijd een nieuwe auto kopen (particulier, geen lease) maar dat is dus niet altijd zo.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik heb wel een navigatiesysteem.rajackar schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 15:59:
[..]
De navigatie zegt volgens mij niet alle straatnamen, maar wel als je op de snelweg rijdt, dan zegt hij bijvoorbeeld: Neem de volgende afslag richting: Amsterdam.
Zal er vanmiddag nog wat meer op letten. Als je nog meer vragen hebt, zeg het dan even.
Ook bij een Business Line Pro is de navigatie een optie waar je extra voor moet betalen.Termin8r schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 17:04:
[...]
Ik heb geen navigatie. Het is een gewone BL, geen Pro.
Alleen de luxury line heeft navigatie als standaard volgens mij.
[ Voor 25% gewijzigd door Wirf op 21-12-2011 09:39 ]
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Navigatie spreekt geen straatnamen uit. En alle steden worden uitgesproken zoals de bewoners van dat land het zouden doen. In NL geen probleem. Maar in het buitenland soms wel grappig of zelfs verwarrend. Ik ben nog maar alleen in Duitsland, Frankrijk en Spanje geweest. En dat was al apart genoeg
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
Thanks voor alle info mensen!
Als alles goed gaat kan ik 9 januari mijn luxury line gaan halen. Kan niet wachten
Als alles goed gaat kan ik 9 januari mijn luxury line gaan halen. Kan niet wachten
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Zojuist met de Lexusdealer in Eindhoven gebeld: ik mag 16 januari mijn Business Line Pro op komen halen! Ik kan ook niet wachten!
Veel plezier! Ik hoop dat de lease maatschappij alles goed doet want dat is bij ons nog wel eens een probleempje
Inmiddels heb ik al bijna 9 maanden de ct200h business line pro (incl navigatie) en ben er echt super tevreden over. Er zijn minime aandachtspuntjes maar dat hou je altijd wel...
Navigatie bijv mis ik toch wel dat hij niet aangeeft hoe hard je mag rijden en dat je er geen flitsers op kan zetten. Ook is hij redelijk outdated kwa kaart. Heb nog niet nagevraagd bij de dealer of hij een nieuwe kaart er op wil zetten en wat dit zou kosten.
Sommige namen zijn inderdaad niet helemaal correct die hij uitspreekt. Zo rij je blijkbaar ineens in Belgie als je langs charlois rijd (charleroi)
Verder hadden ze wel iets meer aandacht aan de boordcomputer kunnen besteden qua graphics en usability. En dan voornamelijk de muziek sectie.
Navigatie bijv mis ik toch wel dat hij niet aangeeft hoe hard je mag rijden en dat je er geen flitsers op kan zetten. Ook is hij redelijk outdated kwa kaart. Heb nog niet nagevraagd bij de dealer of hij een nieuwe kaart er op wil zetten en wat dit zou kosten.
Sommige namen zijn inderdaad niet helemaal correct die hij uitspreekt. Zo rij je blijkbaar ineens in Belgie als je langs charlois rijd (charleroi)
Verder hadden ze wel iets meer aandacht aan de boordcomputer kunnen besteden qua graphics en usability. En dan voornamelijk de muziek sectie.
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Die muziek selectie was ik ook al bang voor ja. Ik kon er tijdens de proefrit iig niet echt makkelijk mee werken.
Dat zal wel weer heel erg wennen worden.
Ik zou het probleem van de kaarten trouwens wel even aankaarten (no pun intended) bij de dealer. Bij het afleveren van de auto verwacht ik toch wel up-to-date kaart materiaal.
Nu heb ik zelf bij de offerte een token laten opnemen zodat ik op een willekeurig tijdstip de kaarten nog eens kan laten updaten.
Verder verwacht ik vooral heel veel lol van de nieuwe wagen.
Net nog even contact met de dealer gehad en het lijkt ook echt te gaan gebeuren maandag.
Dat zal wel weer heel erg wennen worden.
Ik zou het probleem van de kaarten trouwens wel even aankaarten (no pun intended) bij de dealer. Bij het afleveren van de auto verwacht ik toch wel up-to-date kaart materiaal.
Nu heb ik zelf bij de offerte een token laten opnemen zodat ik op een willekeurig tijdstip de kaarten nog eens kan laten updaten.
Verder verwacht ik vooral heel veel lol van de nieuwe wagen.
Net nog even contact met de dealer gehad en het lijkt ook echt te gaan gebeuren maandag.
Hmm dan is dit nog niet verbeterd sinds de navigatie die in mijn ex-Corolla Sedan zat van 2009, daar zat een TNS700 in, met ook een zeer karige muziek browser voor de USB. Wel handig is om te weten dat nieuwe kaarten ook firmware updates van het toestel inhoudt, wat ervoor zorgde in mijn geval dat er wat bugs opgelost werden.
Zelf vond ik de navigatie voor de rest wel zeer leuk: hij was zeer snel voor DVD-navigatie, alles werd uitgesproken, zelfs straten en hij was overzichtelijk. Maar dat doet een degelijke GPS van 200€ ook wel tegenwoordig. Spijtig om te zien, want zo'n ding kost wel een aardige duit. Als het een troost is, heb ik al gemerkt dat er in de 2-DIN aftermarket navigatiesystemen, er niet veel modellen zijn die een goede (snelle, handige, leesbare) interface hebben voor muziek. De meesten lijken te denken dat je op de achterzetel zit om het ding te lezen en dat je maar 20 nummers hebt.
Zelf vond ik de navigatie voor de rest wel zeer leuk: hij was zeer snel voor DVD-navigatie, alles werd uitgesproken, zelfs straten en hij was overzichtelijk. Maar dat doet een degelijke GPS van 200€ ook wel tegenwoordig. Spijtig om te zien, want zo'n ding kost wel een aardige duit. Als het een troost is, heb ik al gemerkt dat er in de 2-DIN aftermarket navigatiesystemen, er niet veel modellen zijn die een goede (snelle, handige, leesbare) interface hebben voor muziek. De meesten lijken te denken dat je op de achterzetel zit om het ding te lezen en dat je maar 20 nummers hebt.
Kun je dat "outdated" specificeren? Is er een deel van de verbouwing van de A2 dat ontbreekt bijvoorbeeld?thewizard2006 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:27:
Ook is hij redelijk outdated kwa kaart. Heb nog niet nagevraagd bij de dealer of hij een nieuwe kaart er op wil zetten en wat dit zou kosten.
Ik heb niet de gehele kaart van NL in mijn achterhoofd
Heb het toendertijd wel nagevraagd (april 2011) en toen zat er een update in van November 2010 geloof ik. Echter het grote probleem is dat wegen misschien dan wel klaar zijn en je er al op kan rijden maar dat ze nog niet zijn opgenomen in de nieuwste update (nog niet vrijgegeven door verkeer en waterstaat? of nog niet door de leverancier geupdate). Kan dus best zijn dat alle wegen die na November 2010 (of eerder) er nog niet instaan. Ik weet niet of ze inmiddels al wel een nieuwe kaart hebben maar volgens mij is het niet zo als bij Tomtom elke x maanden een update, aangezien het niet hun core business is.
[ Voor 7% gewijzigd door thewizard2006 op 04-01-2012 14:00 ]
Tomtom heeft inderdaad iets van vier updates per jaar. Toyota/Lexus doen ongeveer één update per jaar. Dus als je in april-11 de kaarten van november-10 hebt, noem ik ze (aangezien ik ervaring met Toyota's navi heb) niet "outdated". Als ze nú een auto uitleveren met navigatiedata uit '10 noem ik dat wèl outdated.
Hint voor alle Lexus- en Toyota-bezitters: Je kan zelf voor ~170eu online navigatieupdates kopen op deze sites:
http://www.lexus-mapupdates.eu/
http://www.toyota-mapupdates.eu/
Voor de CT-200h staat er volgens mij nog niets op. Ik hoop dus maar dat de dealer updates iets eerder krijgt. (Mijn CT-200h komt volgende maand ergens.)
Hint voor alle Lexus- en Toyota-bezitters: Je kan zelf voor ~170eu online navigatieupdates kopen op deze sites:
http://www.lexus-mapupdates.eu/
http://www.toyota-mapupdates.eu/
Voor de CT-200h staat er volgens mij nog niets op. Ik hoop dus maar dat de dealer updates iets eerder krijgt. (Mijn CT-200h komt volgende maand ergens.)
Bij een nieuwe TomTom kun je altijd de nieuwste kaart downloaden. Bij Lexus niet. TomTom heeft vier kaartupdates per jaar. Lexus maar één. Ik heb net bij TomTom weer voor een jaar kaartupdates van W-Europa gekocht voor 37 euro. Bij Lexus kost dat 170 euro. TomTom geeft standaard maximumsnelheden en flitslocaties aan, Lexus nav kan dat niet. Een TomTom kan ik ook in m'n andere auto's gebruiken, de Lexus nav niet.
Kan iemand mij uitleggen waarom 2.500 euro voor Lexus navigatie een goede uitgave is naast de pakweg 125 euro voor een TomTommetje?
Kan iemand mij uitleggen waarom 2.500 euro voor Lexus navigatie een goede uitgave is naast de pakweg 125 euro voor een TomTommetje?
Ik heb vooral de navigatie gekocht vanwege het grotere scherm en de betere speakers die je er bij krijgt.Termin8r schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:47:
Verder merk ik ook dat, nu ik eenmaal die ingebouwde navigatie heb, ik deze een heel stuk meer gebruik dan een losse tomtom. Puur omdat hij er eigenlijk altijd is, en omdat het erg makkelijk te bedienen is met de Remote Touch en spraakbesturing.
Vroeger vond ik die kost van ingebouwde navigatie gerechtvaardigd voor de reden dat het een groot ingebouwd scherm is dat altijd paraat is om te werken, zonder te klooien met oplader en zuignap. Zoek maar eens een goede 7" navigatie die ook mooi bij het interieur past. Aan de andere kant mag je tegenwoordig voor die prijs verwachten dat er 10 jaar gratis map updates bij zit, iets wat Garmin voor een kleine meerprijs ook al doet maar dan "levenslang". Evenals een moderne iPod of USB/SD muziek interface, iets wat bij de Toyota/Lexus Aisin-based toestellen nog steeds erg anno 2005 aanvoelt.
[ Voor 13% gewijzigd door Phuncz op 04-01-2012 17:53 ]
Het is niet alleen het systeem, maar ook de HDD (ook voor muziek gok ik?), achteruitrijcamera, dimmende binnenspiegel en audio.Termin8r schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:47:
Dan nog is het veel geld. maar wel minder dan het in eerste instantie lijkt. Waarom ik bij mijn laatste 5 auto's Navi op de optielijst heb gezet is simpel: Het staat imho 100x mooier
ik heb ook een achteruitrijcamera (geen lexus echter) en dat ding alleen al vind ik 2500 euro waard.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
De hdd kun je volgens mij alleen gebruiken voor muziek bij het Mark Levinson systeem. Bij mij kan dat niet iig.
Normaal, wanneer je geen navigatie hebt, krijg je die te zien in je achteruitkijkspiegel.[..] achteruitrijcamera [..]
Verder zou je voor 2500 euro wel wat van de integratie mogen verwachten. OTA downloads van kaart updates via de 3G module van de autotelefoon bijvoorbeeld. Helaas is de werkelijkheid vaak minder mooi.Phuncz schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 17:52:
Vroeger vond ik die kost van ingebouwde navigatie gerechtvaardigd voor de reden dat het een groot ingebouwd scherm is dat altijd paraat is om te werken, zonder te klooien met oplader en zuignap. Zoek maar eens een goede 7" navigatie die ook mooi bij het interieur past. Aan de andere kant mag je tegenwoordig voor die prijs verwachten dat er 10 jaar gratis map updates bij zit, iets wat Garmin voor een kleine meerprijs ook al doet maar dan "levenslang". Evenals een moderne iPod of USB/SD muziek interface, iets wat bij de Toyota/Lexus Aisin-based toestellen nog steeds erg anno 2005 aanvoelt.
Mijn Prius "loopt af" in september 2012 dus ik ben voorzichtig aan het kijken naar een vervanger. Ik zit te twijfelen tussen de Prius Wagon en de CT200h. Ik neig toch meer naar de PW dan naar de CT maar misschien dat hier Lexus-adepten zitten die mij kunnen overtuigen van mijn ongelijk?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

vs

en

vs

Nuff said. Zeker gezien het geringe prijsverschil
[ Voor 4% gewijzigd door sopsop op 05-01-2012 11:18 ]
De PW is 30cm langer dan de CT200h en 15cm hoger; heeft 7 zitplaatsen t.o.v. 5. De PW heeft een minimale bagageruimte van 200 liter (7 zitplaatsen), normaal 505 liter (5 zitplaatsen), maximaal 1000 liter (2 zitplaatsen) gemeten tot onderkant raamstijl - 1700 liter tot aan het dak; de bagageruimte van de Lexus is 345 liter (5 zp) tot 700 liter (2 zp), onbekend of dit tot raamstijl of tot dak is.
Qua prijs zit ik met de Prius Wagon zoals ik die graag zou willen op zo'n €36400 waarvan €2900 dealeropties zijn dus bijtelling over €33500. Bij de CT200h zit ik voor het zelfde pakket aan ruim €38000 waarbij het onbekend is hoeveel van de opties dealeropties (buiten bijtelling) of fabrieksopties (tellen wel voor bijtelling) zijn...
Wat betreft het uiterlijk... Smaken verschillen. Het valt me wel op dat de achterdeuren van de Lexus heel klein lijken dus ik vermoed dat de instap naar de achterbank bij de Prius makkelijker is. En qua interieur vind ik de Prius toch mooier... Ik heb het niet zo (meer) op analoge klokjes
Qua prijs zit ik met de Prius Wagon zoals ik die graag zou willen op zo'n €36400 waarvan €2900 dealeropties zijn dus bijtelling over €33500. Bij de CT200h zit ik voor het zelfde pakket aan ruim €38000 waarbij het onbekend is hoeveel van de opties dealeropties (buiten bijtelling) of fabrieksopties (tellen wel voor bijtelling) zijn...
Wat betreft het uiterlijk... Smaken verschillen. Het valt me wel op dat de achterdeuren van de Lexus heel klein lijken dus ik vermoed dat de instap naar de achterbank bij de Prius makkelijker is. En qua interieur vind ik de Prius toch mooier... Ik heb het niet zo (meer) op analoge klokjes
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Volgens mij ben je er al helemaal uit. Bestel de PW gewoon. Blijkbaar heb je behoefte aan veel ruimte en vindt je de Prius mooier. Lijkt mij helemaal geen moeilijke keus meer...
Ik ga per 1 feb naar een andere werkgever en kan mijn #098 limited edition niet meenemen .... snik....
Maar ga daarna toch weer de CT200h bestellen. Ben zo tevreden over de eigenschappen van de auto. Weet iemand overigens wat de actuele levertijd is als je hem eind 1e kwartaal besteld?
Ik ga per 1 feb naar een andere werkgever en kan mijn #098 limited edition niet meenemen .... snik....
Maar ga daarna toch weer de CT200h bestellen. Ben zo tevreden over de eigenschappen van de auto. Weet iemand overigens wat de actuele levertijd is als je hem eind 1e kwartaal besteld?
Op ruimte verliest de CT het al van een gewone Prius, dus zeker van de Wagon. Pluspunten van de CT tov de PW zijn Lexus' red carpet treatment en een betrokkener weggedrag. Persoonlijk vond ik de stoelen en de zit in het algemeen van de CT erg goed, beter dan de Auris en Prius. Verder krijg je bij de CT volgens mij net iets meer elektronische speeltjes dan bij de PW.
En dan heb je nog zoiets subjectiefs als uitstraling, als je (of vooral: je klanten) daarvoor gevoelig bent. (zijn)
En dan heb je nog zoiets subjectiefs als uitstraling, als je (of vooral: je klanten) daarvoor gevoelig bent. (zijn)
Bassio, ik ben er inderdaad ook al grotendeels uit, maar omdat de CT200h en de PW de enige twee wagens zijn die op mijn shortlist staan wil ik niet al te snel en overhaast de beslissing maken. Ik denk dat ik gewoon eens een proefrit in een Lexus ga maken zodat ik zeker weet dat ik niet iets beters misloop dan dat wat ik op het oog heb 
Vergeet ook niet dat ik al sinds 2008 in een Prius rijd en dus daardoor een flinke bias heb...
Vergeet ook niet dat ik al sinds 2008 in een Prius rijd en dus daardoor een flinke bias heb...
[ Voor 12% gewijzigd door Mx. Alba op 05-01-2012 14:02 ]
Persoonlijk vind ik het uiterlijk, de lagere zit en het rijgedrag van de CT200h een stuk beter. Maar smaken verschillen natuurlijk. En dan natuurlijk nog het sublieme mark levinson audio systeem maar dat is een vrij dure optie.
Het maakt natuurlijk ook een groot verschil met welke achtergrond je een auto koopt. Ik heb net een aantal jaar een station gereden en ben tot de conclusie gekomen dat ik voornamelijk heel veel lucht vervoer. Aangezien ik meestal alleen of met m'n vriendin rij heb ik gekozen voor een kleinere, sportievere, luxe auto tegenover een hoop ruimte. Denk dat voor iedereen een andere keuze is
Het maakt natuurlijk ook een groot verschil met welke achtergrond je een auto koopt. Ik heb net een aantal jaar een station gereden en ben tot de conclusie gekomen dat ik voornamelijk heel veel lucht vervoer. Aangezien ik meestal alleen of met m'n vriendin rij heb ik gekozen voor een kleinere, sportievere, luxe auto tegenover een hoop ruimte. Denk dat voor iedereen een andere keuze is
Ik vervoer ook met name lucht.. maar als ik toch kan kiezen, dan liever een grote auto waarin ik wat kan vervoeren als het nodig is
UNOX: The worst operating system
Dat was voor mij juist een van de tegenvallers. Ik had een aantal zaken waarom de CT200h niet handig was voor mij. Echter, veel zaken wel, en die ML Audio ging mij over de streep trekken dacht ik. Dat viel dus tegen.rajackar schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:21:
Persoonlijk vind ik het uiterlijk, de lagere zit en het rijgedrag van de CT200h een stuk beter. Maar smaken verschillen natuurlijk. En dan natuurlijk nog het sublieme mark levinson audio systeem maar dat is een vrij dure optie.
Zeer goede audio, maar niet exceptioneel. Ik heb uiteindelijk een Audi besteld met B&O en die heeft veel hoogwaardigere audio (tegen minder geld).
In vergelijking met een Prius is het natuurlijk wel een pluspunt, maar de LV in de IS maakte een stuk meer indruk.
Vandaag eindelijk mijn ct200h luxury line opgehaald. Wat een mooi apparaat zeg. Alles klopt tot in de puntjes en alles ademt luxe uit. Ben erg blij met mijn keuze.
Wel een paar kleine dingen die ik me nog af vraag en ik hoop dat iemand daar wat op weet.
De aankomst tijd bij de navigatie staat ingesteld op GMT en dat levert rare aankomst tijden op. Kan je dit instellen? Ook vroeg ik me af of iemand weet of de Mark Levinson audio een instelbare equalizer heeft. Het klinkt nu al briljant maar ik zou er ook wel even mee willen spelen.
Wel een paar kleine dingen die ik me nog af vraag en ik hoop dat iemand daar wat op weet.
De aankomst tijd bij de navigatie staat ingesteld op GMT en dat levert rare aankomst tijden op. Kan je dit instellen? Ook vroeg ik me af of iemand weet of de Mark Levinson audio een instelbare equalizer heeft. Het klinkt nu al briljant maar ik zou er ook wel even mee willen spelen.
Ga naar audio en dan rechtsonder naar klank voor de equalizer.rajackar schreef op maandag 09 januari 2012 @ 23:29:
Vandaag eindelijk mijn ct200h luxury line opgehaald. Wat een mooi apparaat zeg. Alles klopt tot in de puntjes en alles ademt luxe uit. Ben erg blij met mijn keuze.
Een hele rij microsoft certificeringen.
Allereerst is het 2200 euroTermin8r schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:47:
Ik vind de navi de auto echt een upgrade geven, het maakt de auto af. Het middenconsole wordt er mooier door, meer opties via de computer, speakers, achteruitrijcamera etc. Als ik een CT200h zie zonder navigatie vind ik het al snel een "poor mans Lexus". Ik snap gewoon niet dat iemand wel het geld uitgeeft om een Lexus te rijden, om vervolgens met een TomTom incl. zuignapje op je raam te rijden.
Vrij kort, 2 a 3 maanden is de levertijd nog maarbassio schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:53:
Dat is goed om te horen. Ik ga waarschijnlijk weer een CT200h bestellen omdat mijn huidige FE bij mijn oude werkgever achterblijft. Ik kan waarschijnlijk 1 april bestellen dus dan hoop ik dat hij er voor juli is. Dit keer ga ik waarschijnlijk voor een witte Luxury Line :-)
Ik heb bewust niet voor de navigatie gekozen, paar redenen;Blik1984 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 07:47:
[...]
Allereerst is het 2200 euroEn ik vind 4 keer per jaar een upgrade van je kaart echt geen absolute must is. Na 2 jaar een update van de kaarten is prima, 4 keer per jaar is nergens voor nodig.
Ik vind de navi de auto echt een upgrade geven, het maakt de auto af. Het middenconsole wordt er mooier door, meer opties via de computer, speakers, achteruitrijcamera etc. Als ik een CT200h zie zonder navigatie vind ik het al snel een "poor mans Lexus". Ik snap gewoon niet dat iemand wel het geld uitgeeft om een Lexus te rijden, om vervolgens met een TomTom incl. zuignapje op je raam te rijden.
- Dashboard, ik vind dit juist strakker zonder display er in, smaken verschillen
- Software, de navigatie software van Lexus vind ik maar mwah mwah, je mist gewoon wat handige functies die ik wel heb op mijn telefoon incl traffic, flitsinformatie en kaarten updates.
- Kaarten, meestal loopt bij dit soort navigatie systemen de kaarten achter de feiten aan, en als je de laatste kaarten wil betaal je daar ook nog (mijns inziens) buitensporige bedragen voor.
- Achteruit rij camera zit ook op de non-nav versie, alleen dan in de achter spiegel.
- Dan tot slot de prijs, ik vind de prijs gewoon niet rechtvaardigen wat je er dan voor terug krijgt (ook dit verschilt natuurlijk van mening) maar als ik dan puur naar het navigatie gedeelte kijk vind ik het maar magertjes.
- Dat lelijke groene display van de auto-radio, dat had echt wel wat netter gemogen.
- 6 speakers i.p.v. 10, hoewel ik niet en nooit zal weten wat voor verschil dat levert in audio kwaliteit
- Het niet grafisch kunnen zien van je board computer, niet heel functioneel maar leuk om te hebben.
- Het gapende gat wat in je dashboard zit omdat je dat muis systeem niet hebt.
Ik snap je redenering, begrijp mij niet verkeerd. Alleen ik vond het de investering niet waard.
PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel
ik begrijp jouw redenering ook wel, en had dezelfde overwegingen die bij mij uiteindelijk de andere keuze lieten maken. Een kwestie van plussen en minnen afstrepen En misschien is deze side-note ook wel van toepassing. Ik koop hem via de lease, dus ik betaal er alleen bruto bijtelling over i.p.v. 2200 cashThe Otherside schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:17:
[...]
Ik heb bewust niet voor de navigatie gekozen, paar redenen;Aan de andere kant zeg ik eerlijk dat er ook dingen zijn die ik niet mooi vind aan de non-nav versie wat ik jammer vind.
- Dashboard, ik vind dit juist strakker zonder display er in, smaken verschillen
- Software, de navigatie software van Lexus vind ik maar mwah mwah, je mist gewoon wat handige functies die ik wel heb op mijn telefoon incl traffic, flitsinformatie en kaarten updates.
- Kaarten, meestal loopt bij dit soort navigatie systemen de kaarten achter de feiten aan, en als je de laatste kaarten wil betaal je daar ook nog (mijns inziens) buitensporige bedragen voor.
- Achteruit rij camera zit ook op de non-nav versie, alleen dan in de achter spiegel.
- Dan tot slot de prijs, ik vind de prijs gewoon niet rechtvaardigen wat je er dan voor terug krijgt (ook dit verschilt natuurlijk van mening) maar als ik dan puur naar het navigatie gedeelte kijk vind ik het maar magertjes.
Die pro's en con's afstrepen tegen elkaar kwam ik persoonlijk tot de conclusie dat ik het zonde van mijn geld vond omdat het wat functionaliteit te kort kwam. Esthetisch gezien is het misschien wat netter dan een TomTom, hoewel het bevestigen van dat soort apparaten ook steeds netter aan het worden is.
- Dat lelijke groene display van de auto-radio, dat had echt wel wat netter gemogen.
- 6 speakers i.p.v. 10, hoewel ik niet en nooit zal weten wat voor verschil dat levert in audio kwaliteit
- Het niet grafisch kunnen zien van je board computer, niet heel functioneel maar leuk om te hebben.
- Het gapende gat wat in je dashboard zit omdat je dat muis systeem niet hebt.
Ik snap je redenering, begrijp mij niet verkeerd. Alleen ik vond het de investering niet waard.
Van al die dingen vind ik alleen de achteruitrijcamera de moeite waard. En die zit ook in een non-nav CT.Blik1984 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 07:47:
Ik vind de navi de auto echt een upgrade geven, het maakt de auto af. Het middenconsole wordt er mooier door, meer opties via de computer, speakers, achteruitrijcamera etc.
Nounou, wat een oordeel.Als ik een CT200h zie zonder navigatie vind ik het al snel een "poor mans Lexus".

Ik snap het probleem niet.Ik snap gewoon niet dat iemand wel het geld uitgeeft om een Lexus te rijden, om vervolgens met een TomTom incl. zuignapje op je raam te rijden.
Maar goed, wellicht is mijn probleem dat m'n give-a-damn-o-meter van dit soort dingen niet uitslaat.
Ik denk dat bijna alle IS, GS, LS en RX modellen met ingebouwde navigatie worden geleverd. Wat dat betreft is een Lexus zonder navi wel een erg karig uitgevoerde Lexus. Weliswaar naar verhouding van de zeer hoge standaard van het merk natuurlijk, een Lexus is nu eenmaal geen Dacia
Ik denk dat dat mijn probleem is. Als er een Dacia met automaat was geweest die net zo comfortabel en zuinig reed als een CT en net zo betrouwbaar was, dan had ik die waarschijnlijk gekocht. Oppervlakkige uiterlijkheden boeien me nou eenmaal niet zo. En merken of 'uitstraling' al helemaal niet.
Neemt niet weg dat ik altijd erg moet lachen om de reacties van mensen die vragen wat voor auto ik rijd. Het blijft koddig om te merken hoeveel betekenis sommige mensen toekennen aan één woordje.
Ik moet zeggen dat ik de navigatie bijzonder prettig vind werken. Ook al heb ik het ook op mijn telefoon ik kies er liever voor om de navi van de lexus te gebruiken.
Het enige dat ik echt jammer vind is dat het volume van de muziek niet wordt aangepast als de navigatie gaat spreken. Mijn Ford Focus deed dit drie jaar geleden al en dat maakt het helemaal af.
Maar eerlijk gezegd heb ik niet per se voor de navi gekozen maar wilde ik graag het Mark Levinson audio systeem
En daar ben ik ook bijzonder blij mee. Het maakt niet uit wat je draait, alles klinkt prachtig gedetailleerd en waar nodig kan het systeem ook aardig blazen.
* rajackar is happy
Het enige dat ik echt jammer vind is dat het volume van de muziek niet wordt aangepast als de navigatie gaat spreken. Mijn Ford Focus deed dit drie jaar geleden al en dat maakt het helemaal af.
Maar eerlijk gezegd heb ik niet per se voor de navi gekozen maar wilde ik graag het Mark Levinson audio systeem
* rajackar is happy
Inderdaad. Ondanks de tekortkomingen van het navigatiesysteem zit er ook een hoop plezier in. Zoals al eerder genoemd achteruitrij camera, groot navigatie beeldscherm, geen los apparaat met zuignap (die vieze plekken achterlaat en van je ruit valt
), luxe uitstraling, integratie met audio, telefoon en andere leuke weetjes en dingetjes. Maar ieder zijn ding.
Ik ben iig vanmiddag heel erg blij als ik mijn lexus weer kan ophalen van de reparatie en de leenauto (witte fiat 500
) weer kan inruilen. Wat een verschil zeg...
Ik ben iig vanmiddag heel erg blij als ik mijn lexus weer kan ophalen van de reparatie en de leenauto (witte fiat 500

reparatie? Was er wat kapot?
Ik heb inmiddels 32.000 km op de teller in de Luxury, 2 keer een beurt gehad niets bijzonders. Alles werkt nog naar behoren.
Een paar quirks:
- Als je de cruise control aanhebt, werkt in de sportstand de toerenteller niet
- De zijspiegeltjes klappen niet naar beneden als je de auto in de achteruit zet, als de bijstelling in de middenstand staat
Verder uitermate tevreden, vooral over de bijzonder soepele wisselwerking van de motoren. Heel knap gedaan van Toyota/Lexus.
Ik heb inmiddels 32.000 km op de teller in de Luxury, 2 keer een beurt gehad niets bijzonders. Alles werkt nog naar behoren.
Een paar quirks:
- Als je de cruise control aanhebt, werkt in de sportstand de toerenteller niet
- De zijspiegeltjes klappen niet naar beneden als je de auto in de achteruit zet, als de bijstelling in de middenstand staat
Verder uitermate tevreden, vooral over de bijzonder soepele wisselwerking van de motoren. Heel knap gedaan van Toyota/Lexus.
Dat is by designknakworst schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 10:29:
Een paar quirks:
Vanavond (12-1
) mijn CT ophalen in Zwolle 
Ze gaan een groepslevering doen vanwege de vele afleveringen, morgen worden er 6 afgeleverd. Allemaal onder genot van een hapje/drankje, presentatie en uitlevering van de auto's.
Zijn er nog tweakers die één van de resterende 5 CT's komt ophalen morgen?
Ze gaan een groepslevering doen vanwege de vele afleveringen, morgen worden er 6 afgeleverd. Allemaal onder genot van een hapje/drankje, presentatie en uitlevering van de auto's.
Zijn er nog tweakers die één van de resterende 5 CT's komt ophalen morgen?
De mijne komt volgende week woensdag (besteld in juli). Ik kreeg wel al van de dealer te horen dat er flink wat worden uitgeleverd deze dagen.
Waarschijnlijk heeft er iemand tegen mijn voorkant aangezeten want de lak was er voor een deel af (2 zwarte schaafplekken ter grote van een 2 euro munt). Zelf heb ik het niet gedaan en mijn vriendin ontkent ookknakworst schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 10:29:
reparatie? Was er wat kapot?
Enige dat ik heb gehad dat kapot ging was het handvat aan de binnenkant van de deur aan de bijrijders kant. Die liet los. Scheen een bekend probleem te zijn en hebben ze in een half uurtje gefixed met een nieuw handvat dat beter vast klikt. Al een half jaar geen problemen meer.
Lexus CT200h besteld als nieuwe leaseauto
Besteld bij de Lexus dealer in Rotterdam. Een eerste indicatie voor een leverdatum is eind maart / begin april. Ik hoop natuurlijk zo snel mogelijk.
Het is een Luxury Line geworden in de kleur pearl white. Na de proefrit zaterdag was ik meteen verkocht
Besteld bij de Lexus dealer in Rotterdam. Een eerste indicatie voor een leverdatum is eind maart / begin april. Ik hoop natuurlijk zo snel mogelijk.
Het is een Luxury Line geworden in de kleur pearl white. Na de proefrit zaterdag was ik meteen verkocht
Goede keusEdwinB schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:51:
Gisteravond mijn Lexus opgehaald in Zwolle, ze hadden er echt een feestje van gemaakt! Super leuk gedaan met als moment supreme natuurlijk het zelf weg rijden uit de showroom!
Ik kom zelf uit een Renault Megane Coupe, en dan is dit toch wel een andere klasse auto zeg. Stil (ondanks de CVT), comfortable, lekker geluid, echt stevig op de weg etc etc. gewoon een hele degelijke auto waar ik veel lol aan ga beleven.
Het is een White Pearl, Business Line Pro. Super wagentje!
Ik kom zelf uit een Renault Megane Coupe, en dan is dit toch wel een andere klasse auto zeg. Stil (ondanks de CVT), comfortable, lekker geluid, echt stevig op de weg etc etc. gewoon een hele degelijke auto waar ik veel lol aan ga beleven.
Het is een White Pearl, Business Line Pro. Super wagentje!
Ondanks de CVT? Alleen als je gas geeft gaat hij geluid maken. Maar dat doet elke auto.... Daarnaast als je constant rijd heb je helemaal geen last van geluid of een trillende auto zoals 9/10 andere autos hebben. Of bedoel je dat je bij het gassen meer een VVVVVVVVVVV geluid hoort ipv een BBRRRRRRRRRRR
Maar ik heb een kleine vraag. Vanmiddag ga ik ff in de gebruikershandleiding kijken maar wellicht dat jullie het weten. Voorheen ging mijn navigatie en dashboard in de nachtstand als het donker was. Nu blijft hij gewoon fel branden, in het donker. Ik heb afgelopen week mijn auto voor een reparatie (schade) weggebracht en sindsdien is dit zo. Iemand enig idee waar ik dat kan instellen. Ik kan mij herinneren dat er ergens een optie zat maar ik heb al overal gezocht
Verder zie ik in mijn navigatie puntjes verschijnen op de route waar ik ben geweest. Een soort tracker. Dit stond voorheen ook niet aan. Iemand enig idee hoe ik dat kan uitzetten? (Wil natuurlijk niet dat de vriendin weet waar ik geweest ben hahaha)
Maar ik heb een kleine vraag. Vanmiddag ga ik ff in de gebruikershandleiding kijken maar wellicht dat jullie het weten. Voorheen ging mijn navigatie en dashboard in de nachtstand als het donker was. Nu blijft hij gewoon fel branden, in het donker. Ik heb afgelopen week mijn auto voor een reparatie (schade) weggebracht en sindsdien is dit zo. Iemand enig idee waar ik dat kan instellen. Ik kan mij herinneren dat er ergens een optie zat maar ik heb al overal gezocht
Verder zie ik in mijn navigatie puntjes verschijnen op de route waar ik ben geweest. Een soort tracker. Dit stond voorheen ook niet aan. Iemand enig idee hoe ik dat kan uitzetten? (Wil natuurlijk niet dat de vriendin weet waar ik geweest ben hahaha)
[ Voor 4% gewijzigd door thewizard2006 op 13-01-2012 08:56 ]
Als de interne displayverlichting in de hoogste stand staat, doet de nachtstand het niet meer. Eén tandje terugschakelen dus!thewizard2006 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 08:55:
In de Lexus zit de zelfde navigatie als in de Prius, dus afgaande op mijn Prius:thewizard2006 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 08:55:
Ondanks de CVT? Alleen als je gas geeft gaat hij geluid maken. Maar dat doet elke auto.... Daarnaast als je constant rijd heb je helemaal geen last van geluid of een trillende auto zoals 9/10 andere autos hebben. Of bedoel je dat je bij het gassen meer een VVVVVVVVVVV geluid hoort ipv een BBRRRRRRRRRRR
- Het beeldscherm gaat in nachtstand wanneer de lichten aan zijn. Om met lichten aan om te schakelen tussen nacht- en dagstand is er een verlichtingsknopje op het dashboard. Waarschijnlijk heb je ergens op het dashboard van je Lexus ook zo'n knopje zitten. Bij de Prius staat er een wijzerplaatje op.
- Die puntjes is inderdaad een tracker. Onderin de navigatie staan een aantal knoppen op het beeldscherm, één daarvan is, als ik me niet vergis, "Mark.", daarmee kan je die markering uitzetten. De markering houdt je laatste 500 gereden kilometers bij. Ik heb dat aanstaan omdat het handig kan zijn om je weg terug te vinden zonder de navigatie "helemaal" in te stellen.
Ik vind het persoonlijk meer en langer herrie maken dan met een schakelbak. Maar hinderlijk vind ik het niet hoor. Het is waar dat het alleen is als je even gas bij geeft, dat was iets minder extreem bij mijn Renault, maar die ging dan ook niet veel sneller als die in zijn 6 stondthewizard2006 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 08:55:
De CVT gooit nogal snel de toeren omhoog waardoor je bij versnelling meteen op 5000 of 6000 toeren zit. Je hoort hem dan een soort jank geluid maken. Als je de snelheid vast houdt is het weg en weer heerlijk rustig. Ik kan er iig prima mee leven en het is ook een kleine reden om iets zuiniger te rijden 
Ben ik btw de enige die hem in het rood rijdt? Ik had wel zin in een iets opvallendere kleur en moet zeggen dat de rode uitvoering met parelmoer lak bijzonder stijlvol uitgevallen is.
Gek trouwens dat bij de Lexus zelf alleen getinte ramen bij de Business Line levert. Bij mij Luxery Line heb ik het via de dealer moeten regelen.
Ben ik btw de enige die hem in het rood rijdt? Ik had wel zin in een iets opvallendere kleur en moet zeggen dat de rode uitvoering met parelmoer lak bijzonder stijlvol uitgevallen is.
Gek trouwens dat bij de Lexus zelf alleen getinte ramen bij de Business Line levert. Bij mij Luxery Line heb ik het via de dealer moeten regelen.
Dit is zelfs alleen bij de business line pro, de normale business line heeft dat niet.rajackar schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:21:
[..]
Persoonlijk heb ik het niet zo op getinte ramen, dus ik vind het wel prima zo
Weet iemand of het mogelijk is om het volume van de parkeersensoren op te schroeven? Ik hoor ze nauwelijks, zeker als ik muziek aan heb staan verdwijnen die doffe piepjes er haast in.
Ik dacht dat daar wel een optie voor was. Ik kan het even niet controleren nu maar ik ben het volgens mij wel tegen gekomen.
Persoonlijk vind ik het wel jammer dat het systeem niet automatisch je muziek even zachter zet bij meldingen van de parkeer sensoren of de navigatie. Mijn oude Citroën C4 van 7 jaar geleden kon dat al
Weet iemand btw of je het ping geluidje tijdens het achteruit rijden uit kunt zetten?
Persoonlijk vind ik het wel jammer dat het systeem niet automatisch je muziek even zachter zet bij meldingen van de parkeer sensoren of de navigatie. Mijn oude Citroën C4 van 7 jaar geleden kon dat al
Weet iemand btw of je het ping geluidje tijdens het achteruit rijden uit kunt zetten?
Dat weet ik dan toevallig weer wel! Dit kan je laten aanpassen door de Lexus dealer, die kan van "Ping, Ping, Ping etc." gewoon eenmalig Ping maken als je de auto in zijn achteruit zet. Ik wil dit ook laten aanpassen, best irritant, krijg een beetje vrachtwagen gevoelrajackar schreef op maandag 16 januari 2012 @ 11:42:
Thanks! Dat is goede informatie. Zal het meteen even laten aanpassen als ik bij de dealer ben.
Dat vrachtwagen gevoel had ik ook een beetje en in combinatie met parkeersensoren kan het echt een ping-kermis worden
Dat vrachtwagen gevoel had ik ook een beetje en in combinatie met parkeersensoren kan het echt een ping-kermis worden
Die ping-ping-ping heb je bij de Prius ook als hij in achteruit staat. Omdat het "versnellings"pookje terugspringt in de originele stand kan het natuurlijk zo zijn dat je hem perongeluk in achteruit hebt gezet, maar door die irritante piep wordt dat afgevangen.
(FYI, Ook voor de Prius kan je het uitlaten zetten door de dealer.)Mx. Alba schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:33:
Die ping-ping-ping heb je bij de Prius ook als hij in achteruit staat. Omdat het "versnellings"pookje terugspringt in de originele stand kan het natuurlijk zo zijn dat je hem perongeluk in achteruit hebt gezet, maar door die irritante piep wordt dat afgevangen.
Voor mij zelf weet ik het wel als ik hem in zijn achteruit heb zitten als ik één keer die piep heb gehoord (+ display vermelding) Het is denk ik wat ieder prettig vind.
Helaas alleen bij de laatste generatie...The Otherside schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:50:
[...]
(FYI, Ook voor de Prius kan je het uitlaten zetten door de dealer.)

[J|O|R] <- .signature.gz
mmmm ik zal eens kijken. Ik heb in het boekje gekeken en daar staat dat je wat kan doen met de Display knop die aan de zijkant van je "muis" zit. Ik kan mij ook heugen dat ik in den beginne hier ook wel eens mee het gespeeld (aan/.uit zetten nachtstand) maar verder nooit meer wat mee gedaan omdat het gewoon goed werkte. Echter nu zag ik die button niet meer zitten.... Zal eens op het dashboard/hendelaartjes kijken of daar wat staat.Mx. Alba schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:23:
[...]
In de Lexus zit de zelfde navigatie als in de Prius, dus afgaande op mijn Prius:
- Het beeldscherm gaat in nachtstand wanneer de lichten aan zijn. Om met lichten aan om te schakelen tussen nacht- en dagstand is er een verlichtingsknopje op het dashboard. Waarschijnlijk heb je ergens op het dashboard van je Lexus ook zo'n knopje zitten. Bij de Prius staat er een wijzerplaatje op.
- Die puntjes is inderdaad een tracker. Onderin de navigatie staan een aantal knoppen op het beeldscherm, één daarvan is, als ik me niet vergis, "Mark.", daarmee kan je die markering uitzetten. De markering houdt je laatste 500 gereden kilometers bij. Ik heb dat aanstaan omdat het handig kan zijn om je weg terug te vinden zonder de navigatie "helemaal" in te stellen.
Voor die puntjes ga ik vanmiddag weer ff zoeken. Bedankt.
Mark -> zet een vlaggetje.Mx. Alba schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:23:
[...]
- Die puntjes is inderdaad een tracker. Onderin de navigatie staan een aantal knoppen op het beeldscherm, één daarvan is, als ik me niet vergis, "Mark.",
kaart -> en dan de knoppen opn/stop laten het broodkruimeltjes spoor zien.
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Jaaaaa, Opn., dat is hem
Ik heb ze gevonden maar ze zitten niet waar Leuk_he het over had
maar alsnog bedankt voor de hulp.
de stippellijn kan je uitzetten door in het hoofdnavigatiescherm (gewoon je routekaart die altijd aanstaat) naar AAN te gaan en dan Route en dan Trace stopzetten. Geen idee hoe dit ooit aan is gekomen maar het is gefixed.
Voor de nachstand zit is ongeveer ter hoogte van het stuur aan de linker onderkant in je dashboard een scroll knopje. Hiermee kan je de interne verlichting dimmen óf gewoon fel aan laten ongeacht licht/donker buiten. Deze is denk ik bij het schoonmaken van mijn auto aangeraakt (door de garage). Hij doet nu dus weer netjes dimmen in het donker. Toch wel prettiger dan zo'n fel scherm dat in je gezicht schijnt
Zie hier
Het is het eerste knopje/scrollwheel dat naast het stuur zit aan de linkerkant. Aan de rechterkant van de knop voor het bijstellen van je spiegels.
de stippellijn kan je uitzetten door in het hoofdnavigatiescherm (gewoon je routekaart die altijd aanstaat) naar AAN te gaan en dan Route en dan Trace stopzetten. Geen idee hoe dit ooit aan is gekomen maar het is gefixed.
Voor de nachstand zit is ongeveer ter hoogte van het stuur aan de linker onderkant in je dashboard een scroll knopje. Hiermee kan je de interne verlichting dimmen óf gewoon fel aan laten ongeacht licht/donker buiten. Deze is denk ik bij het schoonmaken van mijn auto aangeraakt (door de garage). Hij doet nu dus weer netjes dimmen in het donker. Toch wel prettiger dan zo'n fel scherm dat in je gezicht schijnt
Zie hier
[ Voor 13% gewijzigd door thewizard2006 op 18-01-2012 10:40 ]
Weet iemand btw of het mogelijk is om bij de stembesturing die vriendelijke dame uit te zetten zodat ze er niet steeds doorheen praat en je gewoon commando's achter elkaar kan uitspreken?
Op het scherm staat met een icoontje al aangegeven wat je kan zeggen dus ik zou prima zonder kunnen. Alleen een piepje is dan voldoende.
Ik heb al met de instellingen zitten spelen maar ik krijg alleen de eerste melding bij het indrukken van de voice knop uit. Daarna komt ze er toch steeds tussendoor.
Op het scherm staat met een icoontje al aangegeven wat je kan zeggen dus ik zou prima zonder kunnen. Alleen een piepje is dan voldoende.
Ik heb al met de instellingen zitten spelen maar ik krijg alleen de eerste melding bij het indrukken van de voice knop uit. Daarna komt ze er toch steeds tussendoor.
Nog een keer op de spraakherkenningsknop drukken, dan kun je je commando spreken zonder dat de dame eerst moet uitpraten.rajackar schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 13:09:
Weet iemand btw of het mogelijk is om bij de stembesturing die vriendelijke dame uit te zetten zodat ze er niet steeds doorheen praat en je gewoon commando's achter elkaar kan uitspreken?
Thanks, dat ga ik uitproberen
Wat is het gemiddeld aantal kilometers op een tank /verbruik wat jullie halen? Ik zit deze week voor de grap te kijken wat ik uit de tank kan halen als ik in eco modus rij en keurig overal aan de snelheid houd. Niet te snel optrekken e.d. waar kan elektrisch rijden. (behoorlijk saai haha, maar wel lekker rustig cruisend)
Momenteel heb ik 504+ kilometers er op zitten en heb nog een kwart tank over, volgens de auto zou ik op ongeveer 650km moeten uitkomen met een gemiddeld verbruik van 1:18,2. Dat is toch wel een stuk minder zuinig dan de fabrieksopgave (1:24 met 17") wat je natuurlijk nooit haalt. Ook denk ik dat de kou wel invloed heeft gehad op het verbruik maar toch.
Wat is jullie ervaring?
Momenteel heb ik 504+ kilometers er op zitten en heb nog een kwart tank over, volgens de auto zou ik op ongeveer 650km moeten uitkomen met een gemiddeld verbruik van 1:18,2. Dat is toch wel een stuk minder zuinig dan de fabrieksopgave (1:24 met 17") wat je natuurlijk nooit haalt. Ook denk ik dat de kou wel invloed heeft gehad op het verbruik maar toch.
Wat is jullie ervaring?
Ik rij redelijk sportief en op de snelweg vaak rond de 140.
Daarmee kom ik uit op zo'n 400 KM (tank leeg volgend de meter maar wellicht nog 100 te gaan) en een verbruik van 1:14. Ook een stuk minder dan de opgave en zelfs een stuk minder dan mijn vorige Ford diesel. Apart dat dat een 25% auto was en deze 14% al hoor je mij niet klagen. Ik sta alleen wat vaker aan de pomp.
Daarmee kom ik uit op zo'n 400 KM (tank leeg volgend de meter maar wellicht nog 100 te gaan) en een verbruik van 1:14. Ook een stuk minder dan de opgave en zelfs een stuk minder dan mijn vorige Ford diesel. Apart dat dat een 25% auto was en deze 14% al hoor je mij niet klagen. Ik sta alleen wat vaker aan de pomp.
Ik heb de auto nog niet zo heel lang, maar het valt me op dat het verbruik op de snelweg flink tegenvalt. Helemaal op de A2 waar je 130 mag. Dan zit ik rond de 1:14 a 1:15. Op het moment dat het drukker wordt en je snelheid drastisch omlaag gaat wordt je verbruik echt stukken beter. Een stukje langzaam rijdend verkeer doet echt wonderen voor je verbruik.
Ik zit nu in ieder geval rond de 1:17,5, Dan geeft die rond de 530 km aan dat ik moet tanken, maar kan ik nog minimaal 150 km erbij rijden. Gisteren getankt met 700 km op de teller, 41,8 liter ging er toen in. Had dus nog een kleine 50 km kunnen rijden
Ik zit nu in ieder geval rond de 1:17,5, Dan geeft die rond de 530 km aan dat ik moet tanken, maar kan ik nog minimaal 150 km erbij rijden. Gisteren getankt met 700 km op de teller, 41,8 liter ging er toen in. Had dus nog een kleine 50 km kunnen rijden
@Rajackar: 1:14 is wel heel weinig, dat haalde ik met mijn '08 Corolla 1.6 al. Ik zou zelfs aan een defect denken bij zo'n verbruik in de CT. Diesel kun je qua verbruik niet vergelijken met benzine, vanwege de afwijkende energiedichtheid van de brandstof.
Volgens Travelcard (www.werkelijkverbruik.nl) is het gemiddelde 5,8:100, dus 1:17. De gemiddeld wat bewustere rijders van www.spritmonitor.de halen 5,5:100, dus 1:18.
Volgens Travelcard (www.werkelijkverbruik.nl) is het gemiddelde 5,8:100, dus 1:17. De gemiddeld wat bewustere rijders van www.spritmonitor.de halen 5,5:100, dus 1:18.
Hmm, thanks voor de feedback blik1984 en BeF-Bachhus. Ik heb vrij enthousiast gereden de afgelopen dagen en zal eens kijken hoe mijn gemiddelde uitkomt als ik het wat rustiger aan doe. Moet sowieso zeggen dat deze auto wat meer uitnodigt tot rustig rijden dan mijn vorige turbo diesel.
Mij valt ook op dat het verbruik op een snelheid van 140+ toch wel erg hoog is. Maar mss moet ik dat wat minder rijden. Het is erg fijn verblijven in de CT200h LL met ML dus wat langer onderweg zijn is echt geen straf
Mij valt ook op dat het verbruik op een snelheid van 140+ toch wel erg hoog is. Maar mss moet ik dat wat minder rijden. Het is erg fijn verblijven in de CT200h LL met ML dus wat langer onderweg zijn is echt geen straf
over het verbruik bij 140, de benzine motor in de auto is een 1,8 liter met 100pk. De auto heeft een gewicht van bijna 1400kg. De luchtweerstand neemt exponentieel toe. De motot moet gewoon ontzettend hard werken om die snelheid vast te houden. Conclusie, rij gewoon 120 dat doet al wonderen voor het februik en in reistijd maakt het niets uit..
Ik heb anders met enige regelmaat dat mijn CT200h een lager verbruik opgeeft bij 140 op de teller dan bij 120. Ben er nog niet achter waarom dat zo is. Het heeft niets met wind te maken. De afgelopen twee maanden is het verbruik sowieso hoger dan ervoor. Waar ik makkelijk 600km haalde op een volle tank begint dat ding nu al bij 500 te piepen. Filedruk heeft er ook vast wel iets mee te maken. Ik heb vorige week geprobeerd zuinig te rijden en toen kwam ik in de buurt van 600km. En met zuinig bedoel ik meer rustig en volgens de regels.
In dit topic vind je ook verbruik van 1:20. Zelf wanneer ik mijn best doe om in Eco modus (rij eigenlijk altijd eco) de meter niet boven het midden uit te laten komen haal ik dat niet. En dat vind ik al te ver gaan. Dan moet je zo belachelijk rustig optrekken, dat irriteert mij en zeker weten de mensen achter mij. Ik moet wel zeggen, volgens mij heb je een veel lager verbruik als je veel in de stad rijdt. Ik woon 1,5km van de snelweg en werk 2km van de snelweg. Dus mijn km's zijn of cruisecontrol 100/120. Of file en tijd inhalen.
Ik heb overigens eens gemeten hoeveel ik omhoog en omlaag rij in het platte NL. Dat is nog best wat. Het verwschil tussen het hoogste en laagste punt op mijn route is 30m.
In dit topic vind je ook verbruik van 1:20. Zelf wanneer ik mijn best doe om in Eco modus (rij eigenlijk altijd eco) de meter niet boven het midden uit te laten komen haal ik dat niet. En dat vind ik al te ver gaan. Dan moet je zo belachelijk rustig optrekken, dat irriteert mij en zeker weten de mensen achter mij. Ik moet wel zeggen, volgens mij heb je een veel lager verbruik als je veel in de stad rijdt. Ik woon 1,5km van de snelweg en werk 2km van de snelweg. Dus mijn km's zijn of cruisecontrol 100/120. Of file en tijd inhalen.
Ik heb overigens eens gemeten hoeveel ik omhoog en omlaag rij in het platte NL. Dat is nog best wat. Het verwschil tussen het hoogste en laagste punt op mijn route is 30m.
[ Voor 7% gewijzigd door Die Bruine op 19-01-2012 12:14 ]
Ik heb hetzelfde. Ik zit 200 km op de weg per dag, waarvan pak em beet 195 op de snelweg. Ik kan nauwelijks gebruik maken van de elektro-motor omdat die nog niet is opgewarmd voordat ik op de snelweg zit. Als ik in de file sta dan zie ik mijn verbruik omlaag schieten, omdat dan opeens de elektromotor wel gebruikt kan wordenDie Bruine schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:11:
Ik heb wel gemerkt dat in de cruisecontrol de CT meer verbruikt dan als je zelf keurig het pedaal op 100/120 houd. Het lijkt er op dat als je de CT op de Cruise Control zet dat hij meer toeren maakt dan nodig is, terwijl zonder ik makkelijk in het midden zit van ECO, je ziet het verbruik dan ook direct terug vallen.
Je merkt zeer veel verschil ook op moment dat je auto moet klimmen zeker op een beetje vals plat, aan de andere kant... zodra je auto wat meer kan rollen zie je de meter naar de 1:25/30 schieten. Inderdaad optrekken en de auto dan in de EV modus houden is bijna onmogelijk dan gaat het inderdaad dusdanig langzaam dat ik A: Ongeduldig word, en B: De mensen achter mij ongeduldig worden.
Zodra de auto in het power gebied moet is het gedaan met de zuinigheid! Je kan overigens in de sportmodus bijna net zo zuinig rijden als in de normal of eco modus. Gewoon kwestie van energie meter niet boven het midden uit laten komen
Je merkt zeer veel verschil ook op moment dat je auto moet klimmen zeker op een beetje vals plat, aan de andere kant... zodra je auto wat meer kan rollen zie je de meter naar de 1:25/30 schieten. Inderdaad optrekken en de auto dan in de EV modus houden is bijna onmogelijk dan gaat het inderdaad dusdanig langzaam dat ik A: Ongeduldig word, en B: De mensen achter mij ongeduldig worden.
Zodra de auto in het power gebied moet is het gedaan met de zuinigheid! Je kan overigens in de sportmodus bijna net zo zuinig rijden als in de normal of eco modus. Gewoon kwestie van energie meter niet boven het midden uit laten komen
Geldt voor een hybride (rij zelf nog steeds een benzine-voorloopauto) niet hetzelfde als voor een benzineauto: dat vlot (maar niet max.) optrekken naar kruissnelheid zuiniger is dan "langzaam" optrekken?Die Bruine schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:11:
In mijn proefritten merkte ik inderdaad wel dat hybrides vooral extra zuinig zijn in de stad en op buitenwegen. Op snelwegen zijn ze nog steeds zuinig maar minder dramatisch.
Interessant om eens te meten, hoewel 30m me heel erg zou verbazen. Ik zal mijn GPSMAP 60CSx eens meenemen voor een betrouwbare tracklog.Ik heb overigens eens gemeten hoeveel ik omhoog en omlaag rij in het platte NL. Dat is nog best wat. Het verwschil tussen het hoogste en laagste punt op mijn route is 30m.
Ik doe nu tussen de 4,9 en 4,5 liter/100km. Daarbij rij ik nauwelijks op de snelweg, maar hoofdzakelijk stad en provinciale wegen en ben ik een fervent aanhanger van het nieuwe rijden. Maximale druk in de banden, ik rem zo weinig mogelijk, zeil zo hard mogelijk door bochten en over rotondes en rol uit waar het kan.
Een hybride is sowieso geen snelwegauto. Het systeem vlakt de pieken en dalen in het verbruik af en met constante snelheid op de snelweg heb je nu eenmaal weinig pieken/dalen om af te vlakken. Snelwegrijders kunnen IMHO beter geen hybride rijden, maar een (turbo)diesel.
Een hybride is sowieso geen snelwegauto. Het systeem vlakt de pieken en dalen in het verbruik af en met constante snelheid op de snelweg heb je nu eenmaal weinig pieken/dalen om af te vlakken. Snelwegrijders kunnen IMHO beter geen hybride rijden, maar een (turbo)diesel.
[ Voor 2% gewijzigd door Termin8r op 19-01-2012 15:38 . Reden: typo ]
Als ik er echt om denk en zoveel mogelijk bij snelheden onder de 70 km op elektromotor rijd, haal ik 5,2/100. Als ik er niet om denk haal ik op dit moment gemiddeld 5,8. Ik merk wel dat het vebruik in de winter hoger is, zomers rij ik ongeveer 5,5.
Als je 1:14 rijdt met deze auto dan betekend het volgens mij dat je overal als een idoot op het gaspedaal loopt te trappen en alles volgas rijdt. Of dat er inderdaad iets mis is...
Als je 1:14 rijdt met deze auto dan betekend het volgens mij dat je overal als een idoot op het gaspedaal loopt te trappen en alles volgas rijdt. Of dat er inderdaad iets mis is...
Momenteel 599 kilometers er op zitten, nog 1 streepje over tot de R. Even voor de goede orde als hij op R staat, dan zit er nog genoeg brandstof in voor zo'n 100km?
Ben namelijk erg benieuwd als ik straks de snelweg op draai dat ik dan niet na 30 kilometer stil sta zonder brandstof haha.

Ik kijk altijd naar actieradius. Zodra die de 0 bereikt, kun je er zeker 100 bij optellen.
@Otherside: Lekker zuinig gereden, ik heb de 18,4 nog niet gezien op mijn boordcomputer.
Als die aangeeft dat je moet tanken heb je nog ruim 12 liter in je tank, daarmee kun je gewoon nog 150-200 km mee rijden. In het geval van The Otherside zelfs nog ruim 220 kilometer. Ik zou de 150 km aanhouden en dan zit je altijd veilig.
Als die aangeeft dat je moet tanken heb je nog ruim 12 liter in je tank, daarmee kun je gewoon nog 150-200 km mee rijden. In het geval van The Otherside zelfs nog ruim 220 kilometer. Ik zou de 150 km aanhouden en dan zit je altijd veilig.
Mooie wagen hoor, ik zie hem ook steeds vaker op de weg
39
Dat ligt aan de temperatuurregeling. De auto probeert het zo snel mogelijk aangenaam voor jou te maken in de auto.Blik1984 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:31:
[...]
Ik heb hetzelfde. Ik zit 200 km op de weg per dag, waarvan pak em beet 195 op de snelweg. Ik kan nauwelijks gebruik maken van de elektro-motor omdat die nog niet is opgewarmd voordat ik op de snelweg zit.[...]
Zet de temperatuurregeling maar eens uit wanneer je met een nog koude auto voor het stoplicht staat, dan gaat bijna altijd direct de benzinemoter ook uit.
Confortabel is het niet, maar wel zuinig
Dan maar wat minder zuinigWirf schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:04:
[...]
Dat ligt aan de temperatuurregeling. De auto probeert het zo snel mogelijk aangenaam voor jou te maken in de auto.
Zet de temperatuurregeling maar eens uit wanneer je met een nog koude auto voor het stoplicht staat, dan gaat bijna altijd direct de benzinemoter ook uit.
Confortabel is het niet, maar wel zuinig
De elektromotoren (zijn er 2) worden altijd gebruikt tijdens rijden, waarvan 1 altijd gebruikt wordt om de Atkinson cycle van het nodige koppel te voorzien.Blik1984 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:31:
[...]
Ik heb hetzelfde. Ik zit 200 km op de weg per dag, waarvan pak em beet 195 op de snelweg. Ik kan nauwelijks gebruik maken van de elektro-motor omdat die nog niet is opgewarmd voordat ik op de snelweg zit. Als ik in de file sta dan zie ik mijn verbruik omlaag schieten, omdat dan opeens de elektromotor wel gebruikt kan worden
Waarom als je per dag 195km op de snelweg zit rij je in hemelsnaam met een hybride en niet met een diesel. Een diesel is gewoon koning op de snelweg als het aankomt op zuinigheid. Zoals ik al zei heeft zo'n Hybride een kleine benzine motor. De electromotor is er om de pieken in verbruik bij het optrekken uit te halen. Daarom is een hybride in de stad en de file zo zuinig. Hij kan dan electrisch rijden en er is geen piekbelasting op de benzine motor.
http://www.autoweek.nl/au...-tdi-bluemotion-trendline
Mede daardoor klopt ook heel die 14% bijtellingregel niet, maar dat is een ander verhaal
http://www.autoweek.nl/au...-tdi-bluemotion-trendline
Mede daardoor klopt ook heel die 14% bijtellingregel niet, maar dat is een ander verhaal
Maar een hybride is koning in de file en in druk snelwegverkeer.
Dinsdag en gisteren heb ik in Rotterdam gewerkt (ik woon in Nijkerk) en op die ritjes heb ik met mijn Prius gemiddeld 1:20 gereden. Probeer dat maar eens met een diesel te bereiken in de spits
Dinsdag en gisteren heb ik in Rotterdam gewerkt (ik woon in Nijkerk) en op die ritjes heb ik met mijn Prius gemiddeld 1:20 gereden. Probeer dat maar eens met een diesel te bereiken in de spits
Neemt niet weg dat ik op de snelweg het minst mogelijke voordeel heb van de hybride-motor. Je hebt voordeel van een hybride bij stadsverkeer en drukke snelwegen, en niet op een snelweg waar je 120-140 km/u kunt rijden.Bartjuh schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 14:05:
[...]
De elektromotoren (zijn er 2) worden altijd gebruikt tijdens rijden, waarvan 1 altijd gebruikt wordt om de Atkinson cycle van het nodige koppel te voorzien.
Inderdaad. Ik rij dagelijks de A4 op. Er zijn dagen waarop ik minimaal een kwartier stapvoets rij. Die motor slaat dan mooi niet aan. Nee, filerijders hebben echt wel baat bij een hybride. Octavia RS deed 1:10, Focus 1.6 automaat 1:13, Civic hybrid 1:15/1:16. Met de Lexus schommel ik tussen 1:15 tot 1:17,5 op een tank. Wanneer ik normaal rij. Zelfs in de Spaanse bergen op standje aso/fun haalde ik 1:13. Ik heb ook een week "aso" woon-werk gereden. Toen kwam ik niet lager dan 1:13,5 met twee volle tanks. Vol gas optrekken, gaten opvullen, gewoon 0,0 rekening houden met de hybride. Alleen dat zou met een diesel beter kunnen. Die diesel hybride mag er van mij wel komen
.
14% bijtelling, dat is eigenlijk de enige reden. Hij is een stuk goedkoper voor mij als bijvoorbeeld een Golf TDIbrilsmurfffje schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:16:
Waarom als je per dag 195km op de snelweg zit rij je in hemelsnaam met een hybride en niet met een diesel.
De belastingkortingen kloppen wel, de meting van de gemiddelde uitstoot klopt alleen niet: Het rondje dat daarbij gereden wordt is geen typisch of zelfs maar gewenst weggedrag.
Een vergelijking tussen CT en Passat gaat een beetje krom, m.i, maar t.o.v. een Golf 1.6 TDI denk ik niet dat er veel mensen de Golf zullen kiezen.
Een vergelijking tussen CT en Passat gaat een beetje krom, m.i, maar t.o.v. een Golf 1.6 TDI denk ik niet dat er veel mensen de Golf zullen kiezen.
De bijtelling moet afhankelijk zijn van het gebruik, veel snelweg is een diesel en veel stad en korte stukken snelweg is een Hybride. Een passat scoort op de snelweg 1:19, doe dat maar eens na met een hybride. Let er ook op dat de Lexus voor 33k in de prijslijst staat..
De meeste leaserijders rijden in de spits. Als je dan 120km/u kan rijden op de snelweg is het een wonder. Juist in spitsverkeer (ook op de snelweg) is hybride qua zuinigheid een uitkomst...brilsmurfffje schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 17:08:
De bijtelling moet afhankelijk zijn van het gebruik, veel snelweg is een diesel en veel stad en korte stukken snelweg is een Hybride. Een passat scoort op de snelweg 1:19, doe dat maar eens na met een hybride. Let er ook op dat de Lexus voor 33k in de prijslijst staat..