Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• William Arcite
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 05-07-2012
Grappig dat de PR1.2 update net als twee jaar geleden bij de N900 dezelfde functies toegankelijk maakt ;)
Nu had ik daar al vertrouwen in, maar toch !

Nu, na een maand ben ik nog steeds enthousiast over m'n N9, stelliger ik word met de dag enthousiaster !
Wat een mooi toestel, hier zal ik eens het woord sexy gebruiken (zonder hoesje). Het OS heeft zoveel punten dat haar beter maakt dan wat er op de markt verkrijgbaar is en de dev-community is levendig !

Me happy be ;)
Of is het MeeGo happy be ?

• Egocentrix1
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23:20

Egocentrix1

Parttime zeurkous

Het is inderdaad een telefoon om heel erg blij van te worden. Het leukste is nog wel die keer dat iemand in de trein dacht dat ik een 'neppe' lumia had. Ik heb het maar niet uitgelegd :)

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm.

• Fuzzillogic
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:04
quote:
Egocentrix1 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 18:30:
Het is inderdaad een telefoon om heel erg blij van te worden. Het leukste is nog wel die keer dat iemand in de trein dacht dat ik een 'neppe' lumia had. Ik heb het maar niet uitgelegd :)
Waarom heb je em niet uitgelegd dat juist de Lumia een neppe N9-wannabe is? ;)

Je verlichting draadloos bedienen met Arduino? Maak het zelf, met 433MHzForArduino!

• johan12
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15:56
Ik hoor inderdaad van veel mensen die mijn N9 zien: 'hey is dat die nieuwe Lumia?'
Blijkbaar werkt de marketing campagne van Nokia omtrent de nieuwe Lumia telefoons erg goed in Nederland, in ieder geval voor de naamsbekendheid. Ik ben overigens nog nooit een ander iemand met een N9 tegengekomen en trouwens ook nog nooit iemand met een Lumia 800.

• Gundogan
  • Registratie: maart 2010
  • Nu online

Gundogan

Malkovich?

quote:
johan12 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:03:
Ik hoor inderdaad van veel mensen die mijn N9 zien: 'hey is dat die nieuwe Lumia?'
Blijkbaar werkt de marketing campagne van Nokia omtrent de nieuwe Lumia telefoons erg goed in Nederland, in ieder geval voor de naamsbekendheid. Ik ben overigens nog nooit een ander iemand met een N9 tegengekomen en trouwens ook nog nooit iemand met een Lumia 800.
Ik heb tot nu toe een persoon met een Lumia 800 gezien in het wild. Maar het lijkt wel een bekende phone te worden. Zie veel reclame voor de 800 en volgens mij zijn mensen ook erg te spreken over het design. Jammer dat het met de N9 nooit zo mag worden :'(

Stiekem hoop ik dat de N9 in de komende ~2 maanden erg in prijs dropt. Wil er eigenlijk nog steeds eentje als waardige opvolger van mijn N900, maar uiteraard blijven we wel een Hollander :)

Gundogan wijzigde deze reactie 15-01-2012 21:25 (11%)

Phenom II x4 955 @ 3.8ghz, 8gb, Asrock 870 extreme, R9 270X

• tarlitz
  • Laatst online: 23:39
quote:
Gundogan schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:23:
[...]

Ik heb tot nu toe een persoon met een Lumia 800 gezien in het wild. Maar het lijkt wel een bekende phone te worden. Zie veel reclame voor de 800 en volgens mij zijn mensen ook erg te spreken over het design. Jammer dat het met de N9 nooit zo mag worden :'(

Stiekem hoop ik dat de N9 in de komende ~2 maanden erg in prijs dropt. Wil er eigenlijk nog steeds eentje als waardige opvolger van mijn N900, maar uiteraard blijven we wel een Hollander :)
Geef ze eens ongelijk. Het is gewoon een schitterende telefoon met een uniek uiterlijk en eindelijk eens wat kleur. Ik heb zelf nog niemand gezien met een N9 of lumia. De Lumia is hier (Zurich) pas sinds vandaag verkrijgbaar, dus dat is niet zo heel gek :) Wel wordt er veel geadverteerd door Orange met de N9, maar ik heb nog niemand anders met 1 gezien. Er zijn zowat alleen maar iphones hier, ik denk dat wel meer dan 80% hier met een iphone loopt :/

Ik heb de laatste weken al veel prijsdalingen gezien. In een aantal landen is de 64 GB al voor 450 euro te bestellen.

• Zerthis
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 11:11
Vandaag ook een N9 gekocht maar ga hem morgen toch wel inruilen. Te veel bugs voor een telefoon voor dit bedrag. De laatste update geinstalleerd en toch een paar bugs die het toestel niet leuk maken.

De camera met flash in het donker maakt opeens groen/geel-achtige foto's. Foto's sharen met twitter is er niet bij. De Facebook app strooit met random error messages, en een geopende youtube pagina wil hij ook niet onthouden in het geheugen - als het filmpje het al doet, die wil namelijk nog wel eens haperen (de N9 van mijn vriendin, die nog niet is geupdate heeft dit overigens niet). Resetten, reflashen etc. wil niet helpen. En de frontcam schijnt ook al niet veel soeps te kunnen. 2012.

Verder is het een toptoestel, draait soepel, ziet er erg netjes uit (zowel qua extern design als de interface), maar uiteindelijk functioneert het niet zoals een telefoon voor dit bedrag zou moeten functioneren. Hiervoor een Samsung Galaxy S gehad, en heb ook 5 jaar ervaring met Debian - dus weet wat ik van een Linux distro kan verwachten, deze telefoon is echter een dikke faal voor de bovengemiddelde consument. Als 2e toestel, als gadget, is het echter een leuk toestel.

Woon in Thailand, en de telefoonmarkt is hier gigantisch (iPhone voornamelijk), maar nu snap ik wel waarom. Ben erg teleurgesteld - kan best met bugs leven en/of een oplossing ervoor vinden, maar dit schijnt allemaal maar normaal te zijn omdat het een Linux telefoon is. En even een half jaar wachten voor een update duurt mij te lang.

Super dat er ontwikkelingen zijn op dit gebied, zowel Android als iOSx bevallen me niet, wilde graag iets exotisch proberen. Maar MeeGo als primair OS schiet op teveel punten tekort. Helaas.

 MacBook Pro (13-inch Mid 2012) + 840 PRO 256GB + 8GB RAM  iPad (4th gen) Wi-Fi  iPhone 5s  iPod shuffle (4th generation late 2012) 

• William Arcite
@Zertihs
Waarom koop je er een die al na 1 dag terug moet als je vriendin er een heeft om eens te testen ?
Of mocht je daar niet aankomen ;)

• Zerthis
Het is hier in TH vrij gebruikelijk om je oude telefoon in te leveren tegen een nieuwe. Telefoons zijn hip hier, maar duur - voor de gewone burger. Dus de handel in 2e hands telefoons is grandioos. En wij kregen voor onze Galaxy (op dit moment) een mooi bedrag terug. Dus de aankoop geschiedde gelijktijdig. Vooraf veel ingelezen over telefoons en hoewel de reviews lovend waren, waren wij beduidend minder enthousiast. Nou heb ik wel iets ervaring met Linux en weet ook gelijk waar de kronkel zit, development wordt op sommige punten nooit voltooid. Dit was destijds met Ubuntu (en Compiz) ook al - ik moest daar gelijk aan denken bij het bedienen van deze telefoon. De uitstraling is verbluffend, maar onder de motorkap moet nog een hoop gebeuren, en zoals in verschillende reviews al wordt beweerd (al dan niet dat het een flame is), zal dat met MeeGo niet zo vlot verlopen - aangezien Nokia er al een punt achter heeft gezet. Aankloten met Linux is leuk, maar op dit moment wilden we eigenlijk gewoon liever een telefoon hebben die met alles out-of-the box werkt. Verkeerde keuze op een verkeerd moment.

 MacBook Pro (13-inch Mid 2012) + 840 PRO 256GB + 8GB RAM  iPad (4th gen) Wi-Fi  iPhone 5s  iPod shuffle (4th generation late 2012) 

• tarlitz
Je hebt wel gelijk, een recent Android toestel, WP7 of Iphone is natuurlijk een stuk veiliger. Ik zat zelf ook zwaar te twijfelen tussen een SGS2 of een N9. Uiteindelijk toch voor de N9 gekozen omdat de telefoon veel meer uitstraling heeft en een stuk leuker is om te gebruiken. Swipe is echt fantastisch!

Ik ben het trouwens niet met je eens dat onder de motorkap veel moet gebeuren. Ik denk dat onder de motorkap alles wel in orde is, maar dat het vooral in de uitwerking soms mis gaat. Ik moet zeggen dat het met de laatste update wel al een stuk beter is.

• Zerthis
Wij zijn uiteindelijk voor een iPhone gegaan (schaam, mijn eerste Apple product), na een aantal Android telefoons te hebben versleten.

Onder de motorkap is het misschien wel in orde (geen keiharde crashes gezien), maar kleine dingetjes die het gebruiksgevoel net niet halen, zoals een simpele link in de gallery om een foto op zowel Facebook als Twitter tegelijk te uploaden, of een YouTube venster dat hij soms wel en soms niet in de openstaande pagina's opslaat. Een browser die intern geen bookmarks kan bewaren (of syncen of wat dan ook, net als de rss-reader die standaard geleverd wordt), en bookmarks als applicatiesnelkoppeling in het menu plaatst. De accountmanager was echter wel een stuk volwassener dan die van Android.

Natuurlijk, uiteindelijk is alles wel op een of andere manier wenselijk te krijgen, maar voor dit bedrag een superdesign, met eveneens goede specs, maar niet een OS wat het kan aansturen (naar mijn gevoel - zoals de nutteloze frontcam) is gewoon zonde.

Hopelijk komt het team van MeeGo binnenkort met een geweldige update die al mijn kritiek van tafel kan vegen. Op dit moment denk ik echter dat (als je zelf niet wil knutselen) met deze prijs-kwaliteit verhouding deze Nokia niet zal aanslaan bij de gemiddelde student (hier de doelgroep voor telefoons). En dat is zo zonde want Linux kan veel, en goed. Hopelijk voor Nokia zijn veel mensen door het design weg te trekken bij die andere grauwe smartphones.

• William Arcite
Tsja het is maar wat zwaar weegt...
Er schijnt een app te zijn die je foto's naar de 'social media' upload. Nu doe ik dat zelf nooit dus ben even kwijt welke app dat is. Hier zoeken: http://talk.maemo.org/forumdisplay.php?f=45

Verder is het gewoon wat instellingen aanpassen, eventueel door zelf wat files aan te passen, als (ex)Linux gebruiker moet dat toch kunnen ?

Ook is al snel PR 1.1 uitgekomen (ik had hem meteen al op de dag dat ik hem kocht -12 dec-), er zijn al mensen met PR1.2 ! Dus die zal echt niet lang meer op zich laten wachten.

Ja er zitten een paar bugs in b.v. runaway progs. De frontcam ga je kunnen gebruiken voor Skype met PR 1.2 ! Er schijnen meer dan 3000 verbeterpunten in PR 1.2 te zitten.

Natuurlijk kijk ik er anders tegenaan, als bezitter van de N900 ben ik veel gewend qua zelf doen, dat is voor een deel ook het leuke. Je kan met de grijze massa meelopen, jubelen over WM7,5 of Apple fanboy worden, maar de N9 met MeeGo Harmattan is uniek, das leuk en werkt naar behoren ook al is ~3% nog toe aan verbetering.

Graag zou ik na 1 dag ook eens horen wat je ervaringen met je iPhone zijn en dan vooral de beperkingen t.o.v. MeeGo Harmattan... ? Gewoon voor de eerlijkheid en de balans natuurlijk ;)

• tarlitz
quote:
William Arcite schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:37:

Graag zou ik na 1 dag ook eens horen wat je ervaringen met je iPhone zijn en dan vooral de beperkingen t.o.v. MeeGo Harmattan... ? Gewoon voor de eerlijkheid en de balans natuurlijk ;)
Dit is natuurlijk een fantastisch punt. Ik heb er zelf nog nooit zo over nagedacht. Als tweaker ga je die iphone natuurlijk meteen jailbreaken. Dit gaat ook niet altijd vlekkeloos. Bovendien kan de iphone out-of-the-box natuurlijk vrij weinig. Geen facebook, geen twitter, geen picasa of flickr, geen whatsapp of chat. Dit zijn toch wel de meest belangrijke dingen voor mensen, en de programma's die vrijwel iedereen op z'n telefoon heeft. Het is geen probleem om dit te installeren, maar daarvoor heb je eerst een account nodig. Dit levert ook weer het nodige gedoe op, zeker omdat het maken van een account by apple niet voor de hand liggend is, als je (geheel begrijpelijk) niet je credit card wilt koppelen. Althans, toen ik vorig jaar mijn ipod touch kreeg was dit zo.

Verder is iTunes absoluut essentieel voor het gebruik van een iphone, en het is een draak van een programma, zelfs onder OS X naar mijn mening. Met de N9 is het geen probleem om deze als 'mass storage' aan te sluiten, en zo muziek erop te zetten of foto's eraf te halen. Het is misschien handiger dit met Nokia Link te doen, maar het kan wel. Bovendien kan ik hierdoor muziek en video syncen met mijn favouriete mp3 speler, Media Monkey!

Allemaal features die bij de N9 standaard beschikbaar zijn. Niet iedereen is natuurlijk een tweaker, en veel van de mensen die ik ken hebben geen flauw idee wat ze doen met hun iphone en maakt het geen bal uit. Die weten niet eens dat er bv 'gemultitaskt' kan worden door 2 keer op de home knop te drukken. Maar ik ken toch ook mensen die flink zater te zeuren over wat ze allemaal moesten doen toen ze voor het eerst hun iphone kregen.

Ik ben nu een beetje negatief tegenover apple/iphones in deze post. Maar apple is er uiteindelijk wel in geslaagd een populair, vloeiend en stabiel platform neer te zetten. En alles werkt wel gewoon goed.

tarlitz wijzigde deze reactie 17-01-2012 16:30 (19%)

• Zerthis
Eerlijk is eerlijk, ben nu een kleine dag met de iPhone (4) aan het spelen en iTunes is (zoals volgens vele bronnen op internet al beweerd werd) natuurlijk een ramp als je je data niet goed organiseerd. Maar goed dat kost een middagje tijd, gelijk harde schijf opfrissen, backupje maken etc. En contacts syncen enzo werkt degelijk/goed.

Accountje aanmaken kost ook even wat tijd, maar voor mijn gevoel heb je dan ook wat (toegang tot de app-store - met heel veel apps, iCloud service). Klopt dat de applicaties zoals Twitter en Facebook niet zijn geinstalleerd, maar eenmaal gedownload zijn ze vanuit een hoop andere menu's te benaderen, dat miste ik aan MeeGo (misschien zijn er hiervoor applicaties in de MeeGo markt, maar heb ik niet kunnen vinden). Net als bij Android werkt deze integratie gelijk vrij vlekkeloos. Ook apps zoals Evernote en LINE (wordt hier veel gebruikt, WhatsApp gebruiken ze niet) zijn weer een verademing om te zien. Evernote voor de N9 is er ook, maar niet officieel, en notities aanpassen in het programma kan niet. Ben al een paar jaar Android + apps gewend, misschien teveel luxe om over te stappen naar een vrij kaal systeem. iOS heeft echter zo goed als alle applicaties weer (ja, veel applicaties zijn ook over het web te benaderen met MeeGO, maar soms heb je je data ook offline nodig). En ik moet zeggen, MeeGo liep erg soepel op de N9, over iOS heb ik in principe niets te klagen, ziet er schoon en georganiseerd uit en draait ook soepel, en Android voelde altijd erg log. En videobellen met Skype functioneert gewoon natuurlijk (geen pre, leuke extra).

Misschien is het toch vanwege mijn grote behoefte aan applicaties (niet veel, maar wel belangrijke voor mij) om iOS (of Android) boven MeeGo te verkiezen. Alhoewel ik in BKK zit heb ik toch niet altijd overal een data-verbinding, en offline apps zijn dan toch wel een dikke pre.

Apple fanboy zal ik niet snel worden, heb op dit moment een telefoon nodig waarin MeeGo niet kon volstaan. Android had ook gekunnen, maar afwisseling op zijn tijd mag ook wel, zit niet voor niets op Tweakers. Een Mac komt er echter nooit in bij mij, doe mij maar een kaal systeem waar ik zelf wat op mag zetten.

Heb me verder niet ingelezen over de verwachtte plannen van MeeGo op zowel korte als lange termijn. De N9 wordt hier echter wel geadverteerd, dus de verwachting is er dan ook dat het 'af' is (met name de prijs doet vermoeden dat je een toptoestel krijgt). Heb voor de aanschaf in 2 winkels +- 20 minuten gespeeld, 1 keer met en 1 keer zonder data verbinding - en was onder de indruk. Tot thuis met de update die het een en ander in de soep draaide. Erg spijtig, want het is een apparaatje met veel potentie, alleen wordt het er (nog) niet uitgehaald.

Windows Phone is hier echter (bijna) niet te verkrijgen, misschien komt Nokia met de Lumia als topper op de markt hier, maar dan zou er toch eerst ondersteuning voor Thais/Thailand moeten komen, bij de MeeGo ook een klein gemis - heeft alleen een Thais toetsenbord aan boord. Blijf de ontwikkelingen wel op een afstandje volgen. Ben benieuwd.

Ow en voor Linux fanboys, de winkels staan hier vol met netbooks/laptops tot een euro of 400/500 waar een Linux Distro op draait - en die worden goed verkocht (geen idee of de consumenten er thuis WXP opknallen) - Windows op een laptop voorgeinstalleerd zie je hier zelden. Voor telefoons zullen de meeste denk ik voorlopig nog wel even bij Apple blijven hangen (wat spijtig is, want dit houdt natuurlijk vooruitgang op andere platformen tegen).

• William Arcite
OK Zerthis, sounds balanced ;)

Off-line heb ik dropbox. Verder is alles natuurlijk te gebruiken dat zonder Internet connectie werkt en dat zijn er meer dan men denkt. B.V. Nokia Maps, ik heb alle kaarten van Europa er in staan (nou ja alle landen waar ik denk te komen de komende jaren). En dan werkt het ook off-line.

Als ik bij www.my-meego.com kijk zie ik 1030 progs staan, dat waren er 34 dagen geleden 830 ! Er is een levende developersmarkt. Veel progs worden geport naar MH.

Daarom heb ik er vertrouwen in, net als ik had en heb bij de N900 !

Lekker klooien met je phone is toch leuk ? Je hoeft niet eens te jailbreake'n. Root access en open source progs geven mij toch een gevoel van vrijheid, waardoor ik telkens denk; 'wat kan ik terug doen voor de community ?".

Bragging rights zitten nog altijd in multitasking, UI, Swipe & (de beste) Swype, etc.
Het Linux gehalte is natuurlijk enkel de kernel is die is meer up-to-date dan alles wat M$ uitkotst (sorry I'm biast).

Nogmaals; achter de grijze massa aanlopen in zzzimpel. Niet dat ik 'different' wil zijn om 'different' te zijn, maar ik wil de grenzen van mijn vrijheid opzoeken... op alle fronten ;)

• Zerthis
Wie weet als over een jaar de prijs gezakt het is en het geheel een stuk completer aanvoelt ik nog een poging waag. Op dit moment heb ik niet de tijd om teveel te knutselen, het moet in principe gewoon werken. Net als mijn W7 laptop. Draai geen Linux meer na de komst van W7. Binnenkort wel weer eens een VM met wat distro's proberen. Toch benieuwd hoe ver de ontwikkelingen zijn na ruim 2 jaar ofzo?

En van grenzen opzoeken ben ik ook niet vies. 5 jaar geleden zat ik nog mijn eigen kernel te compilen op m'n slaapkamertje nu ben ik aan het studeren in stad 10.000km verderop. Helaas geen ruimte om teveel te knutselen. Maar uiteraard super dat er naast Apple en Android nog andere dingen op de markt gebracht worden, al wordt het moeilijk tussen die 2 reuzen te concurreren, tenzij je echt iets geweldigs hebt.

• William Arcite
OK, je kiest voor gemak, nix mis mee... ;)

• William Arcite

• tijs67
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 25-08 22:29
quote:
tarlitz schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 16:27:
[...]
....
Bovendien kan ik hierdoor muziek en video syncen met mijn favouriete mp3 speler, Media Monkey!
....
Heb jij Media Monkey draaiend op de N9? Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?

• TempesT
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 26-08 11:17
ik heb net een magenta n9 gekocht. en ben bijzonder te spreken over dit toestel.
de swipe gestures werken echt ontzettend goed, multitasken werkt subliem.
Mooiste toestel dat ik tot nog toe heb gebruikt.
Bij phoneshop waren ze zo vriendelijk om zowel de cyaan als de magenta versies te bestellen zodat ik in de winkel nog kon kiezen welke ik de mooiste vond, is dus de magenta versie geworden, maar de cyaan is ook prachtig.

Heel Hard Heerschen

• tarlitz
quote:
tijs67 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:42:
[...]

Heb jij Media Monkey draaiend op de N9? Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
Goed lezen! Je kan met media monkey makkelijk muziek/video syncen!

• TempesT
Ik lijk op de N9 geen SMS berichten met emoji icons te kunnen ontvangen (komen gewoon niet aan), bijvoorbeeld het sturen van een bom-icoontje vanaf een iPhone. Hebben meer mensen hier last van? Is dit een probleem met de N9 of met mijn aanbieder (Telfort)?

Heel Hard Heerschen

• William Arcite
bom-icoontje ?
Daar zit natuurlijk de AIVD achter ;)
En zoals je weet ben als terrorist ook een KP uploader, dus 99,99% van de NL bevolking roept: "Brrrr" sluit die TempesT maar af...
*en gaat over tot de orde van de dag*

Zo iets ?

• TempesT
quote:
William Arcite schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:10:
bom-icoontje ?
Daar zit natuurlijk de AIVD achter ;)
En zoals je weet ben als terrorist ook een KP uploader, dus 99,99% van de NL bevolking roept: "Brrrr" sluit die TempesT maar af...
*en gaat over tot de orde van de dag*

Zo iets ?
:) maar er zijn vast ook onschuldige bommetjes, toch? oh, wacht...
Maar dus zelf nooit last gehad dat SMS-jes niet aankomen omdat er bepaalde karakters in worden gebruikt?

Heel Hard Heerschen

• peke
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-08 18:06
Wat ik nu al 2 keer heb gehad (sinds de 2 maanden gebruik) is dat ik niet meer kan bellen/sms'en en oproepen/sms'en kan ontvangen. Na een herstart is het opgelost. Wel knap vervelend als je het urenlang niet doorhebt en zo een aantal mensen je niet kunnen bereiken (je kan het maar zien als je zelf probeert te bellen, de oproep kan niet tot stand worden gebracht).

• tijs67
quote:
peke schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:08:
Wat ik nu al 2 keer heb gehad (sinds de 2 maanden gebruik) is dat ik niet meer kan bellen/sms'en en oproepen/sms'en kan ontvangen. Na een herstart is het opgelost. Wel knap vervelend als je het urenlang niet doorhebt en zo een aantal mensen je niet kunnen bereiken (je kan het maar zien als je zelf probeert te bellen, de oproep kan niet tot stand worden gebracht).
Welke software versie heb je? PR1.0 of PR1.1?
Ik had dat namelijk ook, toen mn N9 laten flashen en PR1.1 erop en sindsdien geen last meer.

• peke
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-08 18:06
quote:
tijs67 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 22:00:
[...]

Welke software versie heb je? PR1.0 of PR1.1?
Ik had dat namelijk ook, toen mn N9 laten flashen en PR1.1 erop en sindsdien geen last meer.
De eerste keer was op 3 december maar ik ben niet zeker of 1.1 er al op stond.
De tweede keer was nu donderdag (19 januari) en 1.1 staat er al van vorig jaar op.
Best wel jammer dat zo'n duur toestel dergelijke zware bugs aan boord heeft, hopelijk lossen ze dit nog op.

• tijs67
quote:
peke schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 19:12:
[...]

De eerste keer was op 3 december maar ik ben niet zeker of 1.1 er al op stond.
De tweede keer was nu donderdag (19 januari) en 1.1 staat er al van vorig jaar op.
Best wel jammer dat zo'n duur toestel dergelijke zware bugs aan boord heeft, hopelijk lossen ze dit nog op.
Wat je nog kan proberen is om je N9 te laten flashen naar een andere productcode.
(mijn vergelijkbare problemen waren destijds de aanleiding om mijn N9 te laten flashen. Daarnaast bleek met mijn originele productcode de PR1.1 (nog) niet beschikbaar, vandaar dat mijn N9 geflashed is naar een andere productcode)

• William Arcite
http://www.slashgear.com/...11-tip-analysts-23210320/

Aardig stuk over de verkopen van de Lumia 800 en de N9 en de te verwachten sales voor de Lumia 900.

Vooral dit deed mij goed:

"A shortage of rival flagships and ambitious promotional work could have seen Nokia sell 1.3m Lumia Windows Phones in 2011, according to analyst averages, though the MeeGo-powered N9 could still have outsold its Microsoft-running siblings. Bloomberg took sales estimates from 22 analysts surveyed around Nokia’s Windows Phone launch, with figures ranging from as many as 2m down to just 800,000. However, the estimates are over sales into the retail channel, and don’t necessarily mean that many of Nokia’s devices have ended up in users’ pockets or bags."

• Fuzzillogic
Ik hoop dat we dat terugzien in de support. Ik reken erop dat PR1.2 veel goeds gaat brengen - waarvan ook veel er bij release al had moeten zijn. Maar het aantal nieuwe apps in de store de laatste tijd valt me tegen eigenlijk. :'(

Je verlichting draadloos bedienen met Arduino? Maak het zelf, met 433MHzForArduino!

• tarlitz
quote:
Fuzzillogic schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:32:
Ik hoop dat we dat terugzien in de support. Ik reken erop dat PR1.2 veel goeds gaat brengen - waarvan ook veel er bij release al had moeten zijn. Maar het aantal nieuwe apps in de store de laatste tijd valt me tegen eigenlijk. :'(
Er zit toch echt wel leuk spul tussen hoor! Dat gezegd, vind ik dat veel applicaties overbodig zijn.Zeker als websites al goede mobiele websites hebben. Bv nu.nl laadt als een trein via de browser, daar is echt geen applicatie voor nodig!

• Fuzzillogic
quote:
tarlitz schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:25:
[...]

Er zit toch echt wel leuk spul tussen hoor! Dat gezegd, vind ik dat veel applicaties overbodig zijn.Zeker als websites al goede mobiele websites hebben. Bv nu.nl laadt als een trein via de browser, daar is echt geen applicatie voor nodig!
true, en voor de ns heb ik ook geen app nodig. Maar ik zou wel graag een astronomie-app zien. Dat wordt nl best lastig met een website. Voor TED vind ik de app toch ook wel handig.

Maar het ligt nu wel erg stil. Alleen een buttload aan die crappy webfeedapps. Zou willen dat je die uit de store kunt filteren, de toegevoegde waarde, ook de t.net app, is nihil imo.

• William Arcite
Valt wel mee hoor als ik bij My-MeeGo kijk http://my-meego.com/software/index.php dan zie ik dat er nu 1120 apps zijn en dat waren er 930 ruim een maand geleden (12 December).
Daarbij wil ik helemaal geen 400.000 apps...

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:12
Beste N9 users,

Ik zit erg te twijfelen over het wel of niet aankopen van dit toestel. Maar omdat ik niet veel bel & SMS en daarom een prepaid kaartje heb vraag ik mij af of dit toestel de mogelijkheid heeft om 3G i'net gebruik uit te zetten. Zodat ik dus wel alle i'net stuff kan doen via WIFI, maar dat er dus niks via 3G (en dus beltegoed) wordt gebruikt. Weet iemand van jullie hier meer over? Heb een beetje zitten googlen en online handleiding gelezen maar kan het daaruit niet echt opmaken.

Alvast bedankt

• tarlitz
quote:
RobertMe schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:07:
Beste N9 users,

Ik zit erg te twijfelen over het wel of niet aankopen van dit toestel. Maar omdat ik niet veel bel & SMS en daarom een prepaid kaartje heb vraag ik mij af of dit toestel de mogelijkheid heeft om 3G i'net gebruik uit te zetten. Zodat ik dus wel alle i'net stuff kan doen via WIFI, maar dat er dus niks via 3G (en dus beltegoed) wordt gebruikt. Weet iemand van jullie hier meer over? Heb een beetje zitten googlen en online handleiding gelezen maar kan het daaruit niet echt opmaken.

Alvast bedankt
Kan prima. In en uitschakelen van bepaalde netwerken is goed geregeld in deze telefoon, en makkelijk te bereiken. Ik heb mijn 3G netwerk ook het grootste gedeelte van de dag uitstaan. Bovendien schakelt de telefoon automatisch naar wifi indien er een bekend netwerk in bereik is.

• Egocentrix1

Egocentrix1

Parttime zeurkous

Ik heb een Ben abbo zonder databundel, daarom was dat ook voor mij van belang. Ik heb van tevoren op internet de handleiding van dat ding doorgelezen en op basis daarvan de gok gewaagd. Nu heb ik inderdaad altijd 3g uitstaan en alle wifi-netwerken die ik regelmatig tegenkom in de autoconnect-lijst staan en dat werkt prima. Het toestel herkent bij mij 'T-Mobile Internet' als een losse verbinding die gewoon tussen de wifi-connections komt te staan. Volgens mijn factuur het ik ergens 30 cent aan data gebruikt, dat is geloof ik 300kb. Dit was echter eenmalig en verder is het goed gegaan.

Een eigenaardigheidje wat ik tegen ben gekomen is het volgende. Op het moment dat ik mijn simkaart in mijn toestel stak kreeg ik van Ben een mms-bericht met internet-instellingen. Deze kon echter niet opgehaald worden en ik kreeg elke keer een foutmelding. Heb zo'n vermoeden dat mms alleen via de 3g-verbinding kan.

Als je het niet erg of zelfs leuk vindt om met een heel ander toestel rond te lopen dan de massa en een beetje met linux uit de voeten wil/kan, is deze telefoon je ding. Het is voor mij m'n eerste smartphone, had hiervoor een SE K800i, en in de drie weken dat ik hem nu heb, heb ik er ontzettend veel lol mee gehad. Ook valt het gebrek aan ondersteuning voor een OS dat al bij voorbaat EOL is verklaard mij heel erg mee.

Anyways, ik lul weer te veel ;).
Succes met je keuze!

Egocentrix1 wijzigde deze reactie 24-01-2012 21:26 (5%)

• RobertMe
Op basis van tarlitz z'n post (waarvoor dank) heb ik zojuist het toestel besteld. Egocentrix1, ook jij bedankt voor je reactie (ook al heb ik net al besteld voordat ik jouw reactie had gelezen). Uit basis van doc. leek ik ook al "iets" op te maken dat het mogelijk moest zijn, maar wou het toch even zeker weten. De rest van jouw verhaal was ook nog min of meer een "zorg". Ik loop nu nog met een 5, 6 jaar oude Nokia 6233, kom dus ook van een "niet smartphone". En het unieke van de N9 met daarbij Linux sprak mij ook erg aan.

Ik neem trouwens aan dat 3G wel gewoon werkt voor bellen & SMSen? Of gaat 3G dan helemaal uit en werkt hij dan alleen op GSM/EDGE? Niet zo'n probleem natuurlijk, maar zou wel "dom" zijn als hij dan op het verouderde GSM blijft "hangen".

• tarlitz
Ik heb hier niet zo heel veel verstand van, maar de mijne hangt meestal aan 2.5G. Bij veel mobiel data gebruik soms 3.5G

Ik heb net even voor je gekeken, maar je kan gewoon switchen tussen GSM en 3G netwerk, ook als mobiele data uit staat, mocht je dat willen. Standaard staat de telefoon ingesteld op dual, waarbij deze denk ik kiest voor de meest zuinige optie.

• Fuzzillogic
Je kunt mobiel internet gewoon uitschakelen. Dat geldt voor 2G en 3G. Je blijft gewoon bellen over 3G of 2G als er geen 3G beschikbaar is.

Maar.. een telefoon van honderden euro's kopen en dan niet een billig abootje met internetbundel?.. Ik bel ook weinig en heel veel data trek ik ook niet. Toch vind ik flat-fee internet wel zo prettig.

• DrClaw
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09-08 02:18
^^ wat fuzzillogic zegt.

maar ja, ik heb een stuk of 15 verschillende wifi networks in mn lijstje staan, en op 3 daarvan logt hij automatisch in: thuis, bij familie, en via eduroam. Alle andere netwerken staan (per default) op handmatig. en dat geldt ook voor de dataverbinding van mn telefoonprovider.

Ik vind het echter wel zo prettig om in the middle of nowhere even mn mail te controleren, of even te googlen naar wat info. En dan klik ik gewoon even op 'kpn' en gaan met die banaan.

www.bytedesign.nl ___ Intel Q9400, 8GB, GeForce GTS 250, 3TB raid5, 2TB raid0, 3TB usb

• tarlitz
http://lovemynokia.com/no...angelogs-and-screenshots/

Wow, toch wel een paar schitterende dingen in de nieuwe 1.2 update. Ben met name enthusiast over ingebouwde dropbox support!

• Fuzzillogic
quote:
tarlitz schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 22:49:
http://lovemynokia.com/no...angelogs-and-screenshots/

Wow, toch wel een paar schitterende dingen in de nieuwe 1.2 update. Ben met name enthusiast over ingebouwde dropbox support!
Eigenlijk kunnen die proprietaire dingen me geen biet interesseren, al was het maar omdat ze vaak onveilig (dropbox) of privacy-slopend (facebook, google) zijn.
Ik zou liever zien dat ze open, vrije protocollen eens beter ondersteunden. Maar helaas hebben ze met Aegis zaken als FUSE onmogelijk gemaakt, dus gewoon even een WebDAV mounten is daarmee onmogelijk geworden.

On the bright side: er is nu wel DLNA-support gekomen. Op basis van de screenshot lijkt het wel dat alleen de server-rol ondersteund is. Dat is voor mobiel de belangrijkste, maar een controller-app erbij zou dan toch *erg* prettig zijn: vanaf je mobiel direct foto's, muziek en video naar je tv sturen is toch wat handiger dan vanaf de tv gaan browsen. De N95 had deze feature al.

Wel nog erg benieuwd of synchronisatie ook bijgewerkt is. Alleen CalDAV-support (die ook nog niet eens werkt met memotoo :() was wel heel erg karig. Heb nu syncevolution draaien, maar nette ingebouwde feature daarvoor is welkom.

• angles
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 28-10-2013
heeft iemand inmiddels een retailer gevonden waar we de witte nokia n9 kunnen kopen? heb alleen een finse site gevonden.. maar mijn fins is niet zo goed.. :9

• RobertMe
Ik heb inmiddels mijn (Poolse) N9 ontvangen. Mooi apparaat, maar had ook niet anders verwacht na m'n oude 6233 :P

Zit alleen even te zoeken of ik de nieuwste software versie heb en hoe te updaten. Bij Instellingen => Info staat "10.2011.34-1.341.01.2_PR_341". Wat ik zo snel kan vinden lijkt mij dit een oude versie? (heb ook ergens 20.2011 zien staan voor PR 1.1). Bij Instellingen => Applicaties => Applicaties beheren => Updates staat echter "Apparaat is up-to-date", maar weet niet of dit firmware updates zijn of app. updates.

Kan het zijn dat deze nog geen update krijgt? (dat de update nog wordt uitgerold, maar met eind feb. voor PR1.2 lijkt me dat laat). Of omdat ik nog geen SIM erin heb? (zal m'n oude SIM moeten bijknippen of een nieuwe halen bij KPN/Hi)

Komt nu binnen :) Was weer te snel.

abonnementen discussies horen hier niet thuis

PaT wijzigde deze reactie 26-01-2012 21:05 (23%)

• TempesT
quote:
angles schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 09:33:
heeft iemand inmiddels een retailer gevonden waar we de witte nokia n9 kunnen kopen? heb alleen een finse site gevonden.. maar mijn fins is niet zo goed.. :9
Je kan vragen bij phoneshop in Den Haag ( http://www.phoneshop.nl/ )
Ze hadden oorspronkelijk alleen de zwarte, toen heb ik gevraagd of ze de magenta konden leveren. Dat moest de vriendelijke dame navragen bij de inkoop afdeling, want alleen de zwarte zat in het assortiment ofzo.
Twee dagen later werd ik gebeld dat ze de magenta kon bestellen. Toen ik het toestel ophaalde bleek dat ze de Cyaan en Magenta nu ook in het assortiment hebben gezet, ik mocht zelfs nog kiezen welke kleur ik wilde nu ik ze "in real life" kon zien. Was daar erg te spreken over (en over de prachtige Magenta N9 natuurlijk :) )
Volgens mij komen de N9 toestellen bij phoneshop allemaal uit zwitserland ( maar made in Finland natuurlijk ). Dus als je de (beperkte) boekjes nodig denkt te hebben, moet je Engelse of Nederlandse downloaden, want alleen Frans/Duits/Italiaans zaten bij mijn zwitserse N9.

Heel Hard Heerschen

• Fuzzillogic
zie hierboven

PaT wijzigde deze reactie 26-01-2012 21:05 (96%)

• William Arcite
zie hierboven

PaT wijzigde deze reactie 26-01-2012 21:06 (96%)

• RobertMe
Hmm, mijn op maat geknipte SIM kaart doet het niet. Blijft gewoon op het icoontje staan van dat er geen SIM kaart in zit. SIM kaart werkt wel nog, want als ik hem in mijn oude telefoon leg (klepje onder accu waar die zo in ligt), doet ie het wel nog. Nu wil ik sowieso morgen een nieuwe halen, maar zijn er misschien nog tips om hem gewoon met de oude(/huidige) werkend te krijgen?

Snelle google opdracht vertelde mij dat het kan zijn dat hij niet genoeg contact maakt en om een stukje papier eronder te doen. Maar gewoon moet ik al een beetje "wroeten" om de houder weer in de telefoon te krijgen. Met een groter stukje papier over het geheel gaat het kaartje niet meer in de houder, en met een kleiner stukje kan ik het gewoon eronder schuiven (drukt niet aan), en met twee krijg ik de houder weer helemaal niet in de telefoon. Oftewel, lijkt erop dat hij wel contact moet maken (of in de telefoon is iets serieus fuckt waardoor daar de contactpunten niet meer op z'n plek zitten en iets anders de "doorgang" blokkeert, maar daar ga ik maar niet vanuit)

• William Arcite
@RobertMe
Mijn N9 kocht ik bij de smartphoneshop en kreeg er meteen een micro simkaart bij. Dat werkte meteen, ik moest even het nummer van mijn 'oude' simkaart geven uit mijn N900 en toen ik die er weer instopte werkte die al niet meer en de N9 wel !
Thuis meteen bij KPN een tweede micro simkaart gekocht voor in de N900 (met hetzelfde 06-nummer dus).

Dat zelf bijknippen schijnt vaak niet te werken. Even langs een winkel van je provider en je krijgt meteen een nieuwe mee of men stuurt het op, heb je het een dag later. Bij KPN was het gratis en die tweede kost dacht ik 32,50 moet de rekening nog zien.

• L77
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 27-01-2012
Wie kan er mij helpen? Hoe activeer ik de camera vooraan?

• RobertMe
quote:
L77 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 21:53:
Wie kan er mij helpen? Hoe activeer ik de camera vooraan?
AFAIK niet. Ding zit erin, maar is nog geen support voor. Nog even wachten op PR1.2 (komt uit rond eind feb., begin maart), daarin zit videobellen, met de frontcam dus. Ben eens benieuwd hoe ze dat gaan doen. Denk dat je dan verplicht wordt om de telefoon in landscape te houden, zodat de cam. dus rechtsboven zit (in plaats van rechtsonder in portrait). Op zich ook het meest logisch, omdat dat waarschijnlijk het beste met verhoudingen past (grootste beeld/minste verlies)

M.b.t. tot "mijn SIM". Denk dat de bijgeknipte niet werkt omdat die ook alweer 5 jaar is. Misschien dat er gewoon iets veranderd is aan de SIMs wat al langer standaard is maar de mijne niet heeft. Ben ook bij KPN winkel geweest maar daar hadden ze geen microSIMS 8)7 Of in ieder geval niet waar ze dan meteen nummer op konden zetten. Maar ga toch nog even nadenken over een abo.. Dan kan ik daarbij meteen een micro SIM pakken natuurlijk. Is dan alleen jammer van het "weggegooid" geld aan de gemiste korting van toestel + abo.. Achja, les voor de toekomst :)

• L77
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 27-01-2012
Verdorie ! Wat een bedrog !
Dat was 1 van redenen waarom ik de N9 kocht !
Daarom vraag ik het nog speciaal in de winkel !!!

• RobertMe
Zoals ik zeg. Nog even wachten.

Officiële release notes van PR1.2 beta (voor N950):
quote:
Changes since Harmattan 1.1 release
Front camera support
Aankondiging van deze beta voor N950

Release date vraag je? Volgens geruchten 29 februari. Nog een maand nog dus.

Zit trouwens intussen even op de shell te neuzen. Er zijn 7(!) apparaten die door video4linux als "video" worden herkent en dus onder /dev/videoX zitten (met X is 0 t/m 6 dus). Vraag me af wat dat allemaal is. Met cat /sys/class/video4linux/video*/name komt er ook niet echt duidelijkheid. Is allemaal "OMAP3 ISP <nog wat>", 3 keer input, 4 keer output wel volgens de naam.

Late edit:
Ik ben toestel nu via netstroom aan het opladen. Toen ik de usb kabel instak kreeg ik de vraag wat ik wou doen, naast opladen. Daarna kwam een melding dat er te weinig stroom was om te laden. Laadbalkje loopt wel, maar bij apparaat => batterij staat dat hij nog 1440 minuten (= 24 uur) moet. Is dit normaal? Gisteren tijdens OTA usb aan laptop voor stroom gaf ook geen probleem, 2, 3 uurtjes en hij was vol (toen stond ie op 5% toen ik hem instak)

RobertMe wijzigde deze reactie 28-01-2012 00:08 (18%)

• Cinq-Marquis
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 08-07 04:56
quote:
L77 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 22:36:
Verdorie ! Wat een bedrog !
Dat was 1 van redenen waarom ik de N9 kocht !
Daarom vraag ik het nog speciaal in de winkel !!!
Net als bij de N900 krijg je bij de volgende FW versie PR1.2 de frontcam voor Skype. Je kan hem nu vast testen met het progje 'spiegel'. Wie weet zijn er meer progs. Hij werkt bij mij !

"Never a dull moment"

• sh1nigami
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14-08 16:50
Ik ben compleet gevallen voor de N9 vanwege de mooie filmpjes.
Maar nu wanneer ik bijna op het punt sta er 1 te kopen (bijna gedaan) krijg ik zand in me gezicht door al die bugs die kennelijk er nog in zitten. Niet dat ik verwacht dat alles vlekkeloos werkt, maar als ik 400 euro uit geef aan een telefoon, wil ik wel dat die werkt.
Android trekt me niet heel erg, en apple is gewoon veel te duur. BB klinkt leuk maar nee.
Ben nog steeds een nokia fanboy..na al de haat met de 5800xm..en nog steeds verlied worden op de N9...*sniff*

• tarlitz
Wat voor bugs zouden dat zijn dan?

Ik moet wel zeggen dat een Android of Lumia telefoon absoluut een veiligere keus is :)

• William Arcite
quote:
sh1nigami schreef op zondag 29 januari 2012 @ 00:36:
Ik ben compleet gevallen voor de N9 vanwege de mooie filmpjes.
Maar nu wanneer ik bijna op het punt sta er 1 te kopen (bijna gedaan) krijg ik zand in me gezicht door al die bugs die kennelijk er nog in zitten. Niet dat ik verwacht dat alles vlekkeloos werkt, maar als ik 400 euro uit geef aan een telefoon, wil ik wel dat die werkt.
Android trekt me niet heel erg, en apple is gewoon veel te duur. BB klinkt leuk maar nee.
Ben nog steeds een nokia fanboy..na al de haat met de 5800xm..en nog steeds verlied worden op de N9...*sniff*
Maar wat maakt dat uit ? Alsof, Android, iOS, en zeker WM 7.5 geen bugs hebben ?
Wil je 'iets anders' of 'bleeding edge' neem dan een N9 met MeeGo, als dat bij je karakter past, 'be yourself, dare to be different'...

Of ga voor z.g. 'veilig'.

En vergeet vooral niet dat je op Internet de problemen met xyz leest en niet de velen die geen probleem hebben.

• intricate
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 23-08 13:08
Ik heb de N9 nu 2 weken en heb mijn samsung omnia 7 (WP7) hiervoor omgewisseld.
Ik ben echt een WP7 liefhebber , maar ik ben altijd in om andere OS-en te proberen, en Meego is er zo één.

Zitten hier Nokia N950 bezitters (developers) die mij kunnen vertellen of de snelheid met Harmattan pr1.2 van de N9(50) verbeterd is, er wordt wel overal geblogged wat er voor uitbreidingen en mogelijkheden er met pr1.2 komen, maar qua gebruikers gevoel kan ik niets vinden.

De snelheid is voor mij best een dealbreaker geworden om toch terug te gaan naar WP7.
Het openen van apps op de N9 gebeurt in vergelijking met WP7 echt heel traag, zit soms wel 2 seconden in voordat het opgestart is wat mij behoorlijk irriteert.
WP7 gaat echt direct, aanklikken tile, en het app scherm klapt open.
Eveneens het openen van berichten vanaf lockscreen doet er bijna 3 seconden over voordat ebuddy xms of berichtenapp geopend is om maar wat voorbeelden te geven.

Wil graag bij Meego blijven, maar als de response zo traag blijft, is bij mij de keuze snel gemaakt.

BlackBerry 10 Tweakers NL BBM Groep http://www.flickr.com/photos/92665014@N04/9259760355/

• Cinq-Marquis
@Intricate
De diverse Youtube flimpjes bevestigen je stelling van een trage N9 t.o.v. WM7.5 niet !
Zelf Google'n !

"Never a dull moment"

• tarlitz
Ik kan het hier ook niet reproduceren. Alles start direct op zonder vertraging.

• intricate
Als mijn telefoon traag reageert t.o.v. WP7 en anderen ondervinden dit niet dan lijkt er duidelijk iets mis met mijn telefoon.

BlackBerry 10 Tweakers NL BBM Groep http://www.flickr.com/photos/92665014@N04/9259760355/

• intricate
Aanpassing op bovenstaande bericht van mij.

Deze review laat naar mijn mening goed zien hoe de N9 traag reageert (response)

Kijk op tijdstippen:
1m57 messages openen vanaf lockscreen
5m20 browser openen vanaf appscreen
8m08 email openen vanaf appscreen

Mag misschien minimaal zijn voor jullie, maar ik vind het behoorlijk irritant.
Wie WP7 (of wp7.5) heeft geprobeerd zal het kunnen beamen dat het écht rete snel reageert.

Ik heb toevallig een developer gesproken die beta pr1.2 al gebruikt en hij zegt dat het zeker sneller reageert dan pr1.1, nu zal ik dit nog moeten ondervinden na de update, en ben erg benieuwd.

• white modder
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 27-08 12:26
quote:
intricate schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:22:
Aanpassing op bovenstaande bericht van mij.

Deze review laat naar mijn mening goed zien hoe de N9 traag reageert (response)

[video]

Kijk op tijdstippen:
1m57 messages openen vanaf lockscreen
5m20 browser openen vanaf appscreen
8m08 email openen vanaf appscreen

Mag misschien minimaal zijn voor jullie, maar ik vind het behoorlijk irritant.
Wie WP7 (of wp7.5) heeft geprobeerd zal het kunnen beamen dat het écht rete snel reageert.

Ik heb toevallig een developer gesproken die beta pr1.2 al gebruikt en hij zegt dat het zeker sneller reageert dan pr1.1, nu zal ik dit nog moeten ondervinden na de update, en ben erg benieuwd.
dat ding duurt 16 minuten, en drie keer moet je nog geen twee seconden wachten... Daaruit leid jij af dat "de n9 traag reageert". Dus ik vindt net niet dat hij "goed" laat zien hoe "traag" hij is...

Alleszins, ik vind dat het toestel lekker snel reageert bij mij, en als dat in volgende updates nog beter kan, dan ga ik verbaasd zijn. :p

Ik heb wel andere dingen staan op mijn wishlist voor volgende versies :p

white modder wijzigde deze reactie 30-01-2012 13:50 (3%)

if it is not broken, don't fix it!

• Egocentrix1

Egocentrix1

Parttime zeurkous

Mijn ervaring is dat ik op dingen als contacten/browser/mail openen juist veel minder lang moet wachten dan in dat filmpje. De enige app die bij mij 'langzaam' opent is de uitgebreide rekenmachine Ala, en zelfs daar hoef ik maar kort te wachten. Verder hebben die Windows Phone toestellen een SoC met een iets hogere kloksnelheid dan de N9, dus zeggen dat 'Windows Phone' sneller is dan de N9 vind ik wat kort door de bocht.

@White Modder: Wat dan zoal?

Egocentrix1 wijzigde deze reactie 30-01-2012 14:13 (3%)

• intricate
Die youtube post van mij laat simpelweg zien hoe mij N9 ook reageert ik leidt hier helemaal niets aan af, maar vergelijk het met mijn ervaring die ik met WP7 heb.

Mijn originele vraag was dan ook of pr1.2 sneller zal werken om het trage gevoel voor mij weg te nemen.
Tijd zal het leren, nog een paar weken wachten voor mij dus.

• William Arcite
Tsja, ik denk dat 'intricate' wat Pr0n heeft zitten kijken en een virusje heeft opgelopen ;)
Shotje penicilline en klaar ben je...

Zelf zie ik die 'lag' niet. Maar er zijn zat flimpjes [!] te vinden van mensen die een ander OS gewend zijn en dan een ander OS kraken omdat het niet werkt, zo was er een epic flimpje [een flimpje is van Youtube een film komt uit Hollywood, capice ?] van een jongen die van de Apple iOS kwam en de slechte eigenschappen van de N900 wilde tonen. Helaas had de sukkel niet begrepen dat er een verschil is tussen resistief en capacitief...
Leuk flimpje maar de hele wereld viel over hem heen.

De Lumia heeft 512 RAM, de N9 1.024 RAM. Er is een Youtube flimpje van iemand die de twee gelijkertijd indrukt en dan zie je dat de browser van de N9 veel sneller is, ook op de diverse fora is dit een Lumia klacht.

Men zou natuurlijk dezelfde dingen moeten vergelijken... kijk iemand die nu 6 weken met een Lumia heeft kunnen spelen en voor 't eerst een N9 in handen heeft kan makkelijk een negatief flimpje maken. Ik ben nu na 6 weken redelijk snel met mijn N9, stel dat iemand mij een Lumia geeft om te proberen (niet dat ik dat soort mensen ken of wil kennen) dan kan ik makkelijk tonen hoe rap de N9 is en wat een K$#!^%&* toestel de Lumia.

Maaruhhh, vrijheid blijheid, verkoop je N9 (ik bied 250,= mits in nieuwstaat) en koop een Lumia, toch binnenkort een faaltel :)

PS hier een vid van PR 1.2
http://wccftech.com/nokia-n9-pr-12-update-shown-video/
en
http://devhell.ro/update-2/nokia-n9-pr-1-2-beta-lansat/

PS2 'K zeg 't
http://communities-domina...and-compare-to-n9-me.html

William Arcite wijzigde deze reactie 30-01-2012 18:29 (8%)

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 17:56
Misschien interessant voor wat mensen hier.

Er is op Maemo.org iemand gestart met onderzoek naar het porten van Whatsapp naar de N900.
Het is een ervaren programmeur en die vraagt iedereen die iets kan bijdragen om hulp.

Zodra dit er is voor de N900 dan is het natuurlijk nog maar een kleine stap naar de N9.
Aangezien het voor velen een groot gemis is en er vast en zeker mensen met zulke kennis hier actief zijn hier de post.

Bongoarnhem wijzigde deze reactie 30-01-2012 19:05 (6%)

• tarlitz
Er is wat meer informatie over PR1.2 uitgebracht: http://harmattan-dev.noki...lease_Notes_v03-1_en.html

Gister heb ik Fennec (Firefox) op m'n N9 geinstalleerd. Best een prettige browser en werkt erg goed onder Meego. Hij voelt alleen soms een beetje traag aan, vergeleken met Opera Mobile en de ingebouwde browser. Indien iemand interesse heeft, heb ik een korte blog post geschreven over hoe te installeren, aangezien ik nergens de informatie op een plek kon vinden: http://eftrunk.blogspot.c...l-fennec-on-nokia-n9.html

Toch hoop ik binnenkort nog een officiele versie van Opera Mobile te zien. De beschikbare onofficiele versie werkt erg goed, maar heeft wat belemmeringen. Zo werkt deze alleen in landscape en heeft het toetsenbord geen haptic feedback. Wat wel erg handig is, is de Turbo mode in Opera, waarbij webpagina's op de servers van Opera gecomprimeerd worden voordat ze doorgestuurd worden. Dit scheelt redelijk wat bandbreedte (50-75% reductie).

• RobertMe
Opera Mobile is inderdaad erg onhandig. Zoals je zelf zegt dus met Opera's eigen on-screen toetsenbord zonder haptic feedback en dat het dan alleen werkt in landscape. Dit zal komen doordat het gemaakt is voor de N900 (met MeeGo CE dan) die sowieso 90% van de app's alleen in landscape had. Erg jammer dus. Denk ook niet dat ze zo snel met een update komen. Opera en Nokia schijnen zich niet zo lekker te liggen. Nokia gebruikte vroeger de render engine van Opera, en die hebben ze toen gedropt voor Webkit en Opera zou daar niet zo blij mee zijn geweest. Op hun forum loopt ook een topic over support van de N9, maar daar staat ook nog geen reactie van iemand binnen Opera.

Is er trouwens iemand die nog een .deb heeft van Opera Mobile? Ik kon die nergens vinden (bestand verwijderd op die file hosting site). Heb nu de .rpm van Opera zelf gedownload en daar de bestanden uit gehaald en handmatig op de telefoon gezet. Maar zou dus het liefst gewoon willen installeren via .deb zodat ik hem ook weer zo kan verwijderen.

• tarlitz
Ik heb de deb file zelf niet hier liggen, maar als je even zoekt voor operamobile_11.00-1_armel.deb vind je hem overal.

• RobertMe
Dank voor de filename tip. Al waren dan nog steeds de meeste links naar hotfile waar die inmiddels van verwijderd is. Een -hotfile loste dat natuurlijk wel snel op. Heb er nu een gedownload (nog niet geïnstalleerd, maar neem aan dat het "de juiste" is).

• tarlitz
Hoe syncen jullie je kalenders? Ik gebruik caldav icm met google calendar. Werkt op zich goed, maar na een tijdje faalt de verbinding elke keer, waardoor ik niet meer kan updaten van de server naar de telefoon. Andere kant op werkt nog wel. De enige oplossing die ik heb kunnen vinden is door mijn caldav account op de telefoon te verwijderen en opnieuw in te stellen. Behoorlijk vervelend dus.

Gebruikt hier iemand misschien Mail for Exchange? Werkt dat beter?

• Fuzzillogic
quote:
tarlitz schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:14:
Hoe syncen jullie je kalenders? Ik gebruik caldav icm met google calendar. Werkt op zich goed, maar na een tijdje faalt de verbinding elke keer, waardoor ik niet meer kan updaten van de server naar de telefoon.
Ik mijd Google als de pest. Prorietaire technieken, privacy, je kent het wel.
Zelf gebruik ik memotoo.com (Europees bedrijf) voor PIM. Syncen via syncevolution werkt, maar nu blijkt dat je "gewoon" het eigen buteo sync-systeem van de N9 kunt gebruiken voor SyncML.

Vooralsnog is het wat hackerish, je zult aan de slag moeten met config-bestanden. Maar hey, het kan tenminste. Je hebt toch niet voor niets een Linux toestel ;) En hopelijk brengt PR1.2 een GUI daarvoor.

• tarlitz
Ik gebruik google al dagelijks voor email, rss en search. Dus ze weten al genoeg van me. Die paar afspraken enzo die ik heb kunnen daar ook nog wel bij :) Bovendien is het gewoon erg handig om via een web interface bij je agenda te kunnen. En gratis!

+1 voor het aanraden van een Europees bedrijf, zouder er meer van moeten zijn! Aanklooien met config bestanden maakt me geen bal uit, als het daarna maar goed werkt. Ik neem dus aan dat syncevolution zorgt voor caldav ondersteuning op de N9. Alleen moet ik dan alsnog synchroniseren met een andere service om bij mijn kalender te kunnen komen?

Ondersteuning voor MfE was prima op mijn oude Nokia, dus ik ga die eerst even uitproberen.

Edit: Kom er net achter dat ik wel van de N9 naar de server kan syncen, maar de andere kant op niet :(

tarlitz wijzigde deze reactie 06-02-2012 20:22 (7%)

• Cinq-Marquis
Ik gebruik Mail for Exchange om met mijn Google Agenda te syncen, werkt prima !

"Never a dull moment"

• DrClaw
tot vorige week waren er voor mij 2 (eigenlijk 3) opties om mail en calendar te syncen:
* via syncevolution op de n9 (en daarvoor op de n900) die connectie maakte met de rpc connector van horde
* via google (die ik niet wil gebruiken want google leest alles, maar helaas is de google integratie met telefoons gewoon enorm goed) door mail te forwarden naar google (ok, ik had geen calendaring daar)
* via outlook .. mn werk-mail en calendaring synct foutloos met de n9

echter, vorige week heb ik mn oude horde H3 geupgrade naar H4, en de nieuwe rpc connector ondersteunt nu ook een 'outlook' simulator. Dus .. ik heb nu 2 outlook agenda's en samengevoegde contacts, todo's .. mail ondersteunt de rpc echter niet, maar dat boeit niet want imaps kan ook gewoon gebruikt worden.

www.bytedesign.nl ___ Intel Q9400, 8GB, GeForce GTS 250, 3TB raid5, 2TB raid0, 3TB usb

• RobertMe
Zijn er hier meer die Mail for Exchange gebruiken met (MS) Exchange?

Zitten paar kleine irritaties in en vraag me af of anderen dat ook irritant vinden/is opgevallen en er misschien meer over weten.
1. In "piektijd" heb ik de sync. op "altijd up-to date" staan (push mail). Als ik een nieuwe mail krijg geeft hij netjes de melding(en). Als ik de mail vervolgens lees in Outlook of webmail synct. de telefoon dit niet (melding blijft staan). Doe ik handmatig synchroniseren (sync. knopje in mail app), wordt wel alles bijgewerkt en gaat de melding dus ook weg.
2. Viel me gisteren op, als ik een email beantwoord van op de telefoon herkent Exchange deze niet als reply. Bij replyes geeft Outlook & webmail dat pijltje aan dat de mail beantwoord is, maar bij mails die ik vanaf m'n N9 beantwoord gebeurt dit niet.

• William Arcite
Een beetje 'magere' vid, maar toch...
http://www.slashgear.com/...mo-12213156/#entrycontent

Echter waarom iemand een superieur OS zou willen vervangen of naast MeeGo zou willen gebruiken is mij een raadsel.

Let op nu komt het loze apps argument ;)

• RobertMe
Ik heb gisteren de MyDocs partitie gesloopt door de USB kabel eruit te trekken zonder te wachten tot alles klaar was (KDE gaf melding met klaar met kopiëren waarna ik zonder nadenken de USB kabel eruit trok zonder "eject" te gebruiken). De partitie is wel nog benaderbaar alleen is 1 map, waarnaar ik aan het kopiëren was, fucked. Iets proberen te doen zorgt ervoor dat de partitie als read-only wordt gemount en ik dus niks meer kan. Zolang ik dus niks in die map doe kan ik gewoon alle bestanden benaderen en schrijven, alleen als ik naar die map ga gaat het mis. Bestanden openen (/afspelen, zijn mp3's in de Music map), werkt wel nog, maar als ik ze (bv.) wil verwijderen (om de boel te fixen) remount ie de boel dus naar read-only.

Iemand een idee of dit te fixen valt? Of moet ik dan een volledige reflash doen? Van wat ik zo al eens heb gelezen met reflashen is er een optie om /home ook te reflashen, dat zou ik dan dus moeten doen, maar eigenlijk hoef ik dus alleen /home/user/MyDocs te reflashen, als dat mogelijk is. Maar het liefst doe ik geen reflash (van rootfs). Niet dat ik zoveel ermee heb gedaan, en ik (hopelijk) wel nog een backup kan maken, maar ook voor het "because I can" :p

Edit:
Protip: terminal => devel-su => /sbin/dosfsck -r -v /dev/mmcblk0p1
Heb daarna nog een reboot moeten doen omdat hij nog een keer een read-only error gaf (geen idee of die er nog was of "nieuw" was bij die rm actie wat ik wou doen) en kon daarna de map zonder problemen verwijderen.

RobertMe wijzigde deze reactie 13-02-2012 13:02 (10%)

• Fuzzillogic
Kun je niet gewoon opnieuw formatteren vanaf PC? After all, voor de PC is het toch niet meer dan een normale USB-stick?

• RobertMe
Zou best kunnen dat ik hem op mijn PC ook gewoon kan formatten als /dev/sdXY, maar niet geprobeerd. Als het filesystem gewoon gerecovered kan worden doen we dat ook he :P Erg mooi dus dat op de telefoon dosfsck staat om de FAT filesystem check te doen. Zou inderdaad wel nog leuker zijn als het echt raw access is naar de /dev/memcblk0p1 van het toestel alsof het een USB stick is. Zou ook verklaren waarom het toestel die partitie volgensmij ook read-only mount als hij in mass-storage mode staat.

• William Arcite
Hoor je het eens van een ander ;)
http://www.prweb.com/releases/2012/2/prweb9202508.htm

En nog eentje:
http://www.news24.com/Sci...ant-communicator-20120216

William Arcite wijzigde deze reactie 16-02-2012 17:52 (36%)

• William Arcite
PS
Hier nog een;
http://www.prweb.com/releases/2012/2/prweb9210845.htm

Het is wel frappant dat er steeds meer van deze berichten komen. Naast de vele positieve reviews zou het straks best wel eens blijken te zijn dat "de markt" bepaalt wat de beste smartphone is en niet de reclame campagne van honderden miljoenen dollars ;)

'Power to the people' :)

• DrClaw
trap niet in dit soort berichten .. google maar eens op paul bonner uit ontario .. de enige berichten die daaruit naar voren komen zjin de positieve berichten over de n9 van de afgelopen 4 dagen. 'internet marketing services' is een nietbestaand bedrijfje.

enfin, ik ben een trotse n9 gebruiker en ik weet dat ik in vergelijk met een lumia 800 een superieur apparaat bezit. Maar met dit soort astroturfing als wat 'paul bonner' doet help je niemand.

• William Arcite
@DrClaw
Nokia durft niet eens een onderscheid te maken tussen N9 en Lumia800 qua verkopen !
'Nuf said !

• white modder
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 27-08 12:26
quote:
DrClaw schreef op maandag 20 februari 2012 @ 17:01:
trap niet in dit soort berichten .. google maar eens op paul bonner uit ontario .. de enige berichten die daaruit naar voren komen zjin de positieve berichten over de n9 van de afgelopen 4 dagen. 'internet marketing services' is een nietbestaand bedrijfje.

enfin, ik ben een trotse n9 gebruiker en ik weet dat ik in vergelijk met een lumia 800 een superieur apparaat bezit. Maar met dit soort astroturfing als wat 'paul bonner' doet help je niemand.
Ik geef je volledig gelijk. We hebben een goed toestel, en ik ben verschrikkelijk blij ermee..

maar een stuk tekst, met daarin 4 keer een link naar een dubieuze site... met geen enkel feit ofzo... welja use the brain :p

if it is not broken, don't fix it!

• RobertMe
Twee leuke updates.
1. Opera heeft, tegen mijn verwachting in, een Mobile labs versie vrijgegeven voor de N9. Deze is te vinden in de Ovi Store en op labs.opera.com. Grootste nadeel vind ik nog steeds geen ondersteuning voor het native toetsenbord. Tijdens het typen van deze post merk ik zelfs dat er toetsen missen, zoals de rechte haken (voor UBB-codes bv.)

2. Nokia is begonnen met het uitrollen van updates voor de developer mode/tools. Hopelijk sluit dat mooi aan met een PR1.2 update voor 29 feb. zoals de geruchten al langer zijn.

• Fuzzillogic
En ook Firefox staat nu in de store.

Omdat beide browsers normale bookmarks hebben werken bookmarklets ook. Voor Opera heb ik nu bookmarklet waarmee je de kleuren van een webpagina kunt inverteren, dus wit op zwart. Gevolg: dankzij OLED veel lager energiegebruik. Helaas moet je dat voor elke pagina opnieuw doen. Een extensie zou oplossing zijn, maar helaas lijkt dat nog niet te werken.

Wellicht is er voor Firefox wel zo'n extensie, nog niet naar gekeken.

• RobertMe
Ik heb een probleem.

Ik wou mijn toestel rebooten na een aanpassing gedaan te hebben om landscape in het homescreen te krijgen (link). Tijdens het afsluiten deed hij echter een reboot waarna een melding kwam dat er iets mis was en ik contact moest opnemen met Nokia Care. Na heel lang de uit knop ingehouden te hebben ging het toestel gewoon uit. Na het toestel weer aan te zetten starte het echt niet op, bleef hangen op het "NOKIA" opstartscherm. Zonder USB kabel opstarten lijkt te leiden tot het afsluiten na ong. 10 sec. Met USB kabel opstarten laat het toestel lange tijd aanstaan. Windows blijft dan echter continue geluiden geven van "Nieuwe hardware gevonden" en "Drivers installeren mislukt" (soms met popup ballon met melding, soms niet).

Heb vervolgens de WinFlasher gedownload van de nokia site en de firmware gevonden via NaviFirm+ 1.7. Als ik nu "flasher.exe -F <pad naar>/DFL61_HARMATTAN_20.2011.40-4.341.01.1_PR_LEGACY_341_ARM_RM-696_PRD_signed.bin -f" doe komt er vanalles langs waaronder:
quote:
ERROR: SU_GET_UPDATE_STATUS_REQ terminated with error code 10: Security failure
en
quote:
Fetching error list:
========================================
bb5_rdc_cert_read failed
bb5_rdc_cert_read failed
bb5_rdc_cert_read failed
bb5_rdc_cert_read failed
bb5_rdc_cert_read failed
bb5_rdc_cert_read failed
Downgrade disallowed (1324379558)
[Pipe 0] Finishing in error state with status 10
========================================

ERROR: Failed to flash images
Als ik echter "flasher -i" doe krijg ik
quote:
Version of 'sw-release': DFL61_HARMATTAN_20.2011.40-4.341.01.1_PR_341
En dat is dezelfde versie als wat het firmware bestand ook heeft.

Iemand enig idee wat mis kan zijn?

Edit:
Wat ik nog ben vergeten te vermelden. Tijdens het installeren van Opera Mobile labs uit de Ovi Store kreeg ik melding van conflict in pakketten en dat er "iets" verwijderd zou worden (stonden geen namen bij). Ik heb geen idee wat hij toen verwijderd heeft, ik verwachte Opera Mobile (N900 MeeGo versie repacked als .deb), maar later zag ik dat die er nog gewoon op stond (waarna ik die heb verwijderd met apt-get remove operamobile).

RobertMe wijzigde deze reactie 26-02-2012 16:41 (10%)

• Fuzzillogic
Wat ik gelezen heb op TMO is dat er gedonder is met timestamps: de OTA-versie is iets nieuwer dan van Navifirm (of omgekeerd). Ondanks dat het verder een identieke versie is krijg je dan toch te maken met "downgrade disallowed". Ik heb helaas nog nergens gezien hoe er omheen te hacken is. Alternatief zou kunnen zijn om PR1.1.1 te flashen (als dat kan, het is voor een andere productcode), Mer/Nemo te proberen, Nokia Care proberen, of simpelweg wachten tot PR1.2 komt.

Nokia heeft EU-garantie, dus zolang het toestel in de EU is gekocht kun je gewoon bij lokale Nokia Care naar binnen wandelen.

• RobertMe
Hmm, lekker dan. Oftewel, als je ooit wilt flashen kun je beter altijd flashen zodat je niet met een nieuwere OTA-versie kunt zitten.

Denk dat ik in eerste instantie maar wacht op PR1.2. Aangezien de geruchten spreken over 29 feb. (nu woensdag). Of zit er een lange tijd tussen OTA-update en de Navifirm update? En Nokia Care punten, zit daar nog verschil in? Als ik zoek op de Nokia site zie ik bv. een Phone House, ik denk dat het bij hen gewoon een gevalletje "we sturen hem op" is? Van een ander winkel weet ik wel dat die in ieder geval jaren terug een eigen "technische dienst" hadden. Ik neem aan dat ik dus beter daarheen kan gaan omdat zij hem in-house kunnen fixen (als in-house fixen mogelijk is).

• Fuzzillogic
Ik heb vergelijkbaar probleem gehad. PR1.1 kwam als OTA binnen, maar d'r ging iets mis - ws door mijn eigen geklooi vooraf. Maar PR1.1 was toen nog niet beschikbaar als download met navifirm. Dus ik kreeg ook "downgrade disallowed". Mailtje gestuurd naar NCP in Enschede, de reactie was behulpzaam ("kom maar langs") maar op precies dat moment kwam PR1.1 ook als download beschikbaar en was mijn probleem opgelost. Dus geen hands-on ervaring.

Overigens heb ik ook nog zitten klooien met de service software van Nokia zelf, die ik online "vond". Niet bepaald voor de consument en zonder handleiding / training ook voor Fuzzillogics niet echt klip en klaar ;) Maar ondanks dat wel iets leek te doen, lukte het toch uiteindelijk ook daar niet meer.

Het is wel irritant hoor. Je bent perfect in staat om zelf het toestel te resetten, maar waarschijnlijk door DRM-gezeik (wat ik toch nooit gebruik) mag dat niet.

• bladestar5314
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 27-08 14:13
Update 1.2 is nu beschikbaar !!!

• RobertMe
Iemand een idee hoe lang het normaal duurt voor de Navifirm firmware? Is dit enkele dagen, 1 week, 2 weken? Kan nu eigenlijk toch niet wachten tot mijn toestel weer werkt :P Maar als ik naar een Nokia Care point moet zal ik vrij van werk moeten nemen, en zal ik waarschijnlijk ook nog het toestel een paar dagen kwijt zijn.

• Fuzzillogic
PR1.1 kwam 3-4 dagen later uit via Navifirm. Ik heb toen ook enkele dagen zonder N9 gedaan.

• motormuis
  • Laatst online: 00:23
Hoe blij zijn jullie met de N9. Zouden jullie de telefoon nog steeds kopen als je nu een andere moest hebben?
Ik heb op dit moment een Nokia 5800 en die begint wat kuren te vertonen en ben dus op zoek naar wat anders.
Iphone trekt me niet en android vind ik ook niet alles, tenminste van wat ik er mee gespeeld heb op die van familieleden. Ik ben dus op zoek naar "wat anders". Ervaring met linux heb ik (heb een gentoo stage 2 gehad), al is het wat roestig. Is een N9 geschikt voor me of moet ik het eigenlijk niet willen?

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

• RobertMe
Ik kan niet vergelijken, omdat ik van een Nokia dumbphone kom. Wat ik wel kan zeggen is dat de N9 voor mij een heerlijk toestel is. Ik had snel door hoe alles werkte en ben nog geen echte nadelen tegen gekomen (behalve dat hij nu niet meer boot (zelf schuld), en ik niet kan reflashen met Navifirm wegens "oudere firmware versie"). Apps geef ik niet om (waarschijnlijk ook omdat mijn oude dat ook niet had/kon en ik daarin niet zo mee ga met de massa), dus evt. beperkte beschikbaarheid van apps kan ik niks over zeggen.
Linux kennis is zeker niet verplicht. Je hebt standaard geen terminal en bent ook zeker niet verplicht om die te installeren. Al vind ik het wel leuk om eens een keer de terminal te openen en daar wat dingen op te doen.

• DrClaw
vanochtend ook de melding gekregen dat er 20 apps een update kregen (maar wel nadat 1.2 erop zou staan), en de 1.2 update.

vanmiddag de telefoon OTA laten updaten en ondertussen vergaderd. na terugkomst lag er een werkende telefoon dus ik verwachtte dat er niks gebeurd was. Maar het versienummer was toch echt 1.2, hoera (ja, ik heb de pin van mn sim gehaald).

enfin, de overige updates ook over de n9 gegooid, allemaal zonder problemen. had eigenlijk ook niks anders verwacht. tot nu toe is dit de beste telefoon die ik in mn 12 jaar met een mobiel heb gehad.

• tarlitz
quote:
DrClaw schreef op maandag 27 februari 2012 @ 19:13:
vanochtend ook de melding gekregen dat er 20 apps een update kregen (maar wel nadat 1.2 erop zou staan), en de 1.2 update.

vanmiddag de telefoon OTA laten updaten en ondertussen vergaderd. na terugkomst lag er een werkende telefoon dus ik verwachtte dat er niks gebeurd was. Maar het versienummer was toch echt 1.2, hoera (ja, ik heb de pin van mn sim gehaald).

enfin, de overige updates ook over de n9 gegooid, allemaal zonder problemen. had eigenlijk ook niks anders verwacht. tot nu toe is dit de beste telefoon die ik in mn 12 jaar met een mobiel heb gehad.
Hah, ik weet nog niet of ik deze telefoon beter vind dan mijn Nokia 3330 die ik 6 of 7 jaar gehad heb! :)

Heb net ook upgedatet, duurde wel vrij lang, in totaal ongeveer een uur mee bezig geweest. Na het updaten was de telefoon een beetje traag. Als ik het goed zag werd er hard geindext, maar dat was na 15 minuten weer weg. Toch heb ik 'm voor de zekerheid maar even opnieuw opgestart.
Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste

Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013