XyritZz schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:56:
[...]
Ik had juist voor India gekozen omdat ze voordeel hebben van een kleine samenleving; was dit juist onhandig van me? Ik denk er vaak niet zo heel erg over na welk land ik kies terwijl er in dit topic best vaak over gesproken wordt welke landen in welke situatie erg goed zijn.
India is geweldig voor een klein rijk met grote steden. Ideaal voor cultural victory dus

Zeker met hun kasteeltje die cultuur en later geld genereren, al is het niet veel en moet je eerst een muur hebben.
Afhankelijk van de kaart en ligging doe ik soms niet aan defensive buildings (ik laat de honour-tree dan ook links liggen), maar bouw ik wel Himeji, gewoon voor het gratis kasteeltje

Wat ik overigens wel mis in V is wat meer uitleg in het menu; je kunt bijvoorbeeld ergens instellen hoe 'oud' de planeet is. Geen flauw idee wat die instelling precies doet en in het menu zelf zie ik ook geen uitleg.
Volgens mij is dat nooit uitgelegd

(het zit er al sinds deel 1 in).
Hoe jonger, hoe minder erosie, dus meer bergen, etc.
Delerium schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:04:
Voor cultuur is iedere beschaving goed te doen, ze hebben allemaal een pre. Het belangrijkste is dat je stonehenge binnensleept omdat het een vroeg wonder is dat veel cultuur oplevert en na alle bonussen nog meer bijdraagt.
Stonehenge vind ik eigenlijk maar so-so. Het is leuk meegenomen, maar niet essentieel voor een cultural victory.
Dan kan je je hamertjes beter gebruiken voor The Oracle, dat is een gratis policy, zonder dat de volgende policy duurder wordt. M.a.w. is het eigenlijk een gratis laatste social policy!
Als je naast The Oracle Stonehenge mee kan pakken is dat wel fijn natuurlijk, maar ik zou ten alle tijden The Oracle voorrang geven.
Het enige nadeel is dat de laatste policies zoveel tijd kosten, maar met zoiets als de Opera House kan je dat soms ook overbruggen.
Opera house en vooral Hermitage (+50% culture). Als je een 4-steden cultural victory aan het proberen bent is het handig om legalism tot acoustics te bewaren en dan *plop* overal opera houses te hebben zodat je gelijk met de Hermitage kan beginnen
Verder natuurlijk weinig steden, probeer in elke stad minimaal één wonder te bouwen (handig voor constitution en reformation), sowieso zoveel mogelijk goede wonders bouwen, de juiste gebouwtjes en stadslocaties (monastries), de juiste policy trees (tradition, piety en freedom zijn een must), je great artists settlen (culture bombs zijn sowieso vaak niet de moeite), als je polynesië speelt natuurlijk maori's. En verder, maar dat geldt voor alle victory conditions, heel gericht naar je victory toespelen.
Meestal King, maar da's vooral omdat ik gewoon 'een lekker potje' wil spelen.
Als ik mezelf een beetje uit wil dagen speel ik Emperor of soms Immortal.
Deity niet, dat heb ik nog nooit gewonnen