Acties:
  • 0 Henk 'm!
XyritZz schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:39:
[...]
Daar worden ze in Civ5 erg zwak van. Je hebt kennelijk voor een machine die olie nodig heeft ook na het bouwen nog olie nodig om ze draaiend te houden.
Yups, zo kan je strategisch tile improvements van de vijand aanvallen om het af te zwakken.
En het is ook best logisch, wat heb je aan een tank zonder olie? :)
(Al is dat in het geval van zoiets als ijzer wat aparter, natuurlijk).
In Civ4 was dat volgens mij nooit en kon je na het bouwen maximaal gebruik blijven maken van je units.
Civ4 zat dan ook compleet anders in elkaar qua combat en units.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:48
Je hebt resources nodig voor reserve onderdelen en reparaties. Dus in zoverre is het wel logisch dat je na verliezen van een resource je units die daar afhankelijk van waren zwakker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 11:19
anandus schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:42:
[...]
Yups, zo kan je strategisch tile improvements van de vijand aanvallen om het af te zwakken.
En het is ook best logisch, wat heb je aan een tank zonder olie? :)
(Al is dat in het geval van zoiets als ijzer wat aparter, natuurlijk).

[...]
Civ4 zat dan ook compleet anders in elkaar qua combat en units.
Op die manier strategisch je vijand verzwakken is wel gaaf ja, ik heb het vage vermoeden dat dat ook de primaire reden is om het op deze manier in het spel te stoppen. Heel het combat is zoveel meer tactisch gemaakt.

In cIV was ik echt zo'n figuur dat met een stack of doom door het hele veld ging rollen en alles op m'n pad vernietigde. ciV is dan wel even gigantisch wennen, alsof je na het spelen van een potje tikkertje ineens achter een schaakbord gaat zitten. Toch vind ik het systeem in V wel goed, en echt een verbetering in warfare van Civlization.

Ik vind overigens wel dat een Cultural Victory erg moeilijk is, het is me op een Archipelagos met India wel eens gelukt maar dan heb je ook gewoon veel voordeel van het type map. Op een Pangea zou het me niet gelukt zijn, en zeker niet als ik Siam als tegenstander had gekregen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:48
XyritZz schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:42:
[...]

Op die manier strategisch je vijand verzwakken is wel gaaf ja, ik heb het vage vermoeden dat dat ook de primaire reden is om het op deze manier in het spel te stoppen. Heel het combat is zoveel meer tactisch gemaakt.

In cIV was ik echt zo'n figuur dat met een stack of doom door het hele veld ging rollen en alles op m'n pad vernietigde. ciV is dan wel even gigantisch wennen, alsof je na het spelen van een potje tikkertje ineens achter een schaakbord gaat zitten. Toch vind ik het systeem in V wel goed, en echt een verbetering in warfare van Civlization.

Ik vind overigens wel dat een Cultural Victory erg moeilijk is, het is me op een Archipelagos met India wel eens gelukt maar dan heb je ook gewoon veel voordeel van het type map. Op een Pangea zou het me niet gelukt zijn, en zeker niet als ik Siam als tegenstander had gekregen.
Met France is een Cultural Victory best te doen als je er op focust. Veel steden bouwen en veel op culture focussen, dan gaat het best rap naar mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ravenger schreef op maandag 20 februari 2012 @ 10:46:
[...]

Met France is een Cultural Victory best te doen als je er op focust. Veel steden bouwen en veel op culture focussen, dan gaat het best rap naar mijn ervaring.
Ja en nee. France heeft wel de UA van 2 culture per stad, maar hoe meer steden hoe duurder de SP's worden. De UA valt dan heel snel in het niet tegenover de oplopende kosten van SP's.
Het kan natuurlijk wel hoor, maar dan zou ik maximaal 4 steden aanhouden.

Wat dat betreft is France vooral handig om makkelijk resources te pakken (gezien je stadjes al met een gratis monument beginnen, zeg maar) en snel door een vroege SP-tree heen te gaan, maar ik zou persoonlijk de UA niet gebruiken voor een cultural victory.

Overigens is een Cultural Victory prima te doen. Belangrijk is het om de juiste wonders binnen te slepen (zoals the Oracle) en goede SP's te kiezen (de Piety-tree, etc.). En dus klein te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
anandus schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:02:
[...]
Ja en nee. France heeft wel de UA van 2 culture per stad, maar hoe meer steden hoe duurder de SP's worden. De UA valt dan heel snel in het niet tegenover de oplopende kosten van SP's.
Het kan natuurlijk wel hoor, maar dan zou ik maximaal 4 steden aanhouden.

Wat dat betreft is France vooral handig om makkelijk resources te pakken (gezien je stadjes al met een gratis monument beginnen, zeg maar) en snel door een vroege SP-tree heen te gaan, maar ik zou persoonlijk de UA niet gebruiken voor een cultural victory.

Overigens is een Cultural Victory prima te doen. Belangrijk is het om de juiste wonders binnen te slepen (zoals the Oracle) en goede SP's te kiezen (de Piety-tree, etc.). En dus klein te blijven.
Ik had juist voor India gekozen omdat ze voordeel hebben van een kleine samenleving; was dit juist onhandig van me? Ik denk er vaak niet zo heel erg over na welk land ik kies terwijl er in dit topic best vaak over gesproken wordt welke landen in welke situatie erg goed zijn.

Wat ik overigens wel mis in V is wat meer uitleg in het menu; je kunt bijvoorbeeld ergens instellen hoe 'oud' de planeet is. Geen flauw idee wat die instelling precies doet en in het menu zelf zie ik ook geen uitleg. Heb er eens mee gespeeld door de 'oudste' instelling te pakken maar toen had ik rare resultaten. Bijna geen grondstoffen; m'n steden groeiden veel minder hard dan normaal maar had wel een stad die binnen z'n cultural border 2x het Great Barrier Reef had.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Voor cultuur is iedere beschaving goed te doen, ze hebben allemaal een pre. Het belangrijkste is dat je stonehenge binnensleept omdat het een vroeg wonder is dat veel cultuur oplevert en na alle bonussen nog meer bijdraagt.

Frankrijk dus vanwege cultuur per stad (vanaf vroeg begin cultuur opbouwen). Siam vanwege de stadstatenbonus (cultuur dus), een heleboel omdat ze rendabel geld kunnen omzetten zodat je je stadsstaten kan kopen en dan heb je nog beschavingen over die met hapiness of oorlogsvoering een bonus hebben zodat je een groot rijk kan pupetten (levert ook cultuur op zonder aftrek van stedengemiddeldes).

Het enige nadeel is dat de laatste policies zoveel tijd kosten, maar met zoiets als de Opera House kan je dat soms ook overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
Op welke difficulty spelen jullie over het algemeen? Misschien is mijn ervaring ietwat biased daardoor :) Ik heb nog niet hoger geprobeerd dan Prince, welke me redelijk goed afgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XyritZz schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:56:
[...]

Ik had juist voor India gekozen omdat ze voordeel hebben van een kleine samenleving; was dit juist onhandig van me? Ik denk er vaak niet zo heel erg over na welk land ik kies terwijl er in dit topic best vaak over gesproken wordt welke landen in welke situatie erg goed zijn.
India is geweldig voor een klein rijk met grote steden. Ideaal voor cultural victory dus :)
Zeker met hun kasteeltje die cultuur en later geld genereren, al is het niet veel en moet je eerst een muur hebben.
Afhankelijk van de kaart en ligging doe ik soms niet aan defensive buildings (ik laat de honour-tree dan ook links liggen), maar bouw ik wel Himeji, gewoon voor het gratis kasteeltje :P
Wat ik overigens wel mis in V is wat meer uitleg in het menu; je kunt bijvoorbeeld ergens instellen hoe 'oud' de planeet is. Geen flauw idee wat die instelling precies doet en in het menu zelf zie ik ook geen uitleg.
Volgens mij is dat nooit uitgelegd :P (het zit er al sinds deel 1 in).
Hoe jonger, hoe minder erosie, dus meer bergen, etc.
Delerium schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:04:
Voor cultuur is iedere beschaving goed te doen, ze hebben allemaal een pre. Het belangrijkste is dat je stonehenge binnensleept omdat het een vroeg wonder is dat veel cultuur oplevert en na alle bonussen nog meer bijdraagt.
Stonehenge vind ik eigenlijk maar so-so. Het is leuk meegenomen, maar niet essentieel voor een cultural victory.
Dan kan je je hamertjes beter gebruiken voor The Oracle, dat is een gratis policy, zonder dat de volgende policy duurder wordt. M.a.w. is het eigenlijk een gratis laatste social policy!

Als je naast The Oracle Stonehenge mee kan pakken is dat wel fijn natuurlijk, maar ik zou ten alle tijden The Oracle voorrang geven.
Het enige nadeel is dat de laatste policies zoveel tijd kosten, maar met zoiets als de Opera House kan je dat soms ook overbruggen.
Opera house en vooral Hermitage (+50% culture). Als je een 4-steden cultural victory aan het proberen bent is het handig om legalism tot acoustics te bewaren en dan *plop* overal opera houses te hebben zodat je gelijk met de Hermitage kan beginnen 8)

Verder natuurlijk weinig steden, probeer in elke stad minimaal één wonder te bouwen (handig voor constitution en reformation), sowieso zoveel mogelijk goede wonders bouwen, de juiste gebouwtjes en stadslocaties (monastries), de juiste policy trees (tradition, piety en freedom zijn een must), je great artists settlen (culture bombs zijn sowieso vaak niet de moeite), als je polynesië speelt natuurlijk maori's. En verder, maar dat geldt voor alle victory conditions, heel gericht naar je victory toespelen.
ravenger schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:27:
Op welke difficulty spelen jullie over het algemeen? Misschien is mijn ervaring ietwat biased daardoor :) Ik heb nog niet hoger geprobeerd dan Prince, welke me redelijk goed afgaat.
Meestal King, maar da's vooral omdat ik gewoon 'een lekker potje' wil spelen.
Als ik mezelf een beetje uit wil dagen speel ik Emperor of soms Immortal.
Deity niet, dat heb ik nog nooit gewonnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:58
Phew, precies wel op een hoger niveau dan ik gewoon ben.
Ik speel het op zich wel heel graag, maar heb mij er nooit in kunnen verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
anandus schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:54:
[...]
India is geweldig voor een klein rijk met grote steden. Ideaal voor cultural victory dus :)
Zeker met hun kasteeltje die cultuur en later geld genereren, al is het niet veel en moet je eerst een muur hebben.
Afhankelijk van de kaart en ligging doe ik soms niet aan defensive buildings (ik laat de honour-tree dan ook links liggen), maar bouw ik wel Himeji, gewoon voor het gratis kasteeltje :P

[...]
Thanks voor je antwoord; ik zal zeker met die leeftijd van de wereld nog eens spelen want het kan zijn dat ik ook nog andere settings aan het mixen ben geweest maar ik had het idee dat de leeftijd van de wereld nog veel grotere gevolgen heeft.

Ik had namelijk nauwelijks natural resources, waardoor mijn steden ook erg klein bleven. Heb het potje vrij lang door gespeeld maar door het gebrek aan resources was het wel redelijk saai. Met wat meer resources ontwikkel je gewoon sneller en heb je ook meer te doen.

Heel de wereld had ook een oranje uiterlijk; geen enkele groene boom gezien. Alles zag eruit alsof een andere beschaving heel de planeet al uitgeleefd had en daarna weer was vertrokken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:58

Shabbaman

Got love?

[...]
Stonehenge vind ik eigenlijk maar so-so. Het is leuk meegenomen, maar niet essentieel voor een cultural victory.
Eerlijk gezegd vind ik Stonehenge juist wel belangrijk voor een cultural victory, omdat je punten krijgt voor een great engineer. Zonder great engineer wordt het wel lastig om wereldwonderen te bouwen. De AI heeft ook niet zo'n voorkeur voor Stonehenge i.v.m. Oracle, dus je kan het ook redelijk risico-arm proberen te bouwen.

Overigens is archipelago/cultural wel een makkelijke (maar saaie) manier om deity te verslaan, kan ik uit eigen ervaring mededelen :+
XyritZz schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:09:
Ik had namelijk nauwelijks natural resources, waardoor mijn steden ook erg klein bleven.
Je moet ook weten wanneer het geen zin meer heeft om met een bepaalde map door te gaan. Je bent weet ik veel hoe lang kwijt aan een potje, dus is het dan zo'n drama om een half uur bezig te zijn met het bekijken van meerdere startlocaties? Ik denk dat veel spelers eigenlijk beter zijn dan ze zelf denken, omdat ze te weinig maps spelen en te lang "aankloten" met maps met een belabberde startpositie.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:29
Shabbaman schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:44:
[...]
Ik denk dat veel spelers eigenlijk beter zijn dan ze zelf denken, omdat ze te weinig maps spelen en te lang "aankloten" met maps met een belabberde startpositie.
En ik denk dat veel spelers eigenlijk minder goed zijn dan ze zelf denken, omdat ze alleen spelletjes spelen met een abnormaal goede startpositie... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378084

Ik kan werkelijk niet wachten op de uitbreiding:)
Eerste DLC die ik ga kopen sowieso.
Voegt zoveel meer diepgang toe, dat tezamen met TTWar Shogun 2 heerlijk gewoon!
Ik speelde altijd op Prince maar dat gaat nu te makkelijk, tegenwoordig King nu een potje met Japan gaat tot nu toe prima bungel beetje onderaan maar niks ergs en ken ook nog maar een CIV die me gelijk wilden koppensnellen, relatief eenvoudig afgeweerd.
Dat is overigens wel een tip, indien je horizontaal naast een andere beschaving ligt gewoon snel een 1e stad en naar hen toe stichten, sowieso dat je een aanval krijgt die je kan afweren/counteren zonder dat je 'warmongering' wordt of wat dan ook.
Ik laat ze nu gewoon liggen maar mijn offensief moet nu wel komen met Knights want heb genoeg paardjes maar 0 ijzer:(
De Azteken hebben daar 3 steden verticaal hoofdstad in het midden op vlakke grond, wat denken jullie: Snelle geconcentreerde aanval door het midden naar de hoofdstad of een enkele tangbeweging? Eventueel 2 afzonderlijke tangen? Blitzkrieg ftw :)
Normaal gesproken zou ik voor een enkele tang gaan maar ze hebben nog wel weerbaarheid dus dat durf ik niet aan ivm het bergachtige terrein.

Heb ook op een afzonderlijk eiland een soort 'kolonie' gesticht, dat heb ik nog nooit zo vroeg in het spel gedaan, liggen geen heel bijzondere resources maar wel een hele strategische positie voor later.
Hoe beoordelen jullie die actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Shabbaman schreef op maandag 20 februari 2012 @ 14:44:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik Stonehenge juist wel belangrijk voor een cultural victory, omdat je punten krijgt voor een great engineer. Zonder great engineer wordt het wel lastig om wereldwonderen te bouwen. De AI heeft ook niet zo'n voorkeur voor Stonehenge i.v.m. Oracle, dus je kan het ook redelijk risico-arm proberen te bouwen.

Overigens is archipelago/cultural wel een makkelijke (maar saaie) manier om deity te verslaan, kan ik uit eigen ervaring mededelen :+

[...]

Je moet ook weten wanneer het geen zin meer heeft om met een bepaalde map door te gaan. Je bent weet ik veel hoe lang kwijt aan een potje, dus is het dan zo'n drama om een half uur bezig te zijn met het bekijken van meerdere startlocaties? Ik denk dat veel spelers eigenlijk beter zijn dan ze zelf denken, omdat ze te weinig maps spelen en te lang "aankloten" met maps met een belabberde startpositie.
Dat is zeker waar; maar soms is het ook een uitdaging om met een slechte startpositie toch nog wat van je spel te maken.

Ben ook al wel eens voortijdig gestopt hoor, zat klem tussen 3 andere Civlizations (Siam in het zuiden; in het noorden Duitsland en nog een) en was de eerste keer dat ik tegen Siam mocht spelen, dik bevriend... grenzen tegen elkaar... komt ie ineens met z'n oorlogsverklaring. Totaal onverwacht want was nog best vroeg in de game.

2 beurten later komt Duitsland met een oorlogsverklaring, en de andere civilization die in het noorden zat werd al snel op belangrijke punten overgenomen door Duitsland.

Kortom: Overal om me heen oorlog; geen mogelijkheid om te vluchten en ergens anders verder te gaan bouwen en nog zeer vroeg in de game. De groeten ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

XyritZz schreef op maandag 20 februari 2012 @ 15:57:
[...]

Dat is zeker waar; maar soms is het ook een uitdaging om met een slechte startpositie toch nog wat van je spel te maken.
Dat is waar... en als je multiplayer speelt zul je het toch moeten doen met de startpositie die je toevallig hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door Shabbaman op 20-02-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Shabbaman schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:08:
[...]

Dat is waar... en als je multiplayer speelt zul je het toch moeten doen met de startpositie die je toevallig hebt.
Multiplayer doe ik niet aan; via internet boeit me niet zo veel. Civilization duurt daar te lang voor naar mijn smaak. Ik wil gewoon lekker kunnen saven wanneer ik wil en dan een paar dagen (weken) later weer verder gaan met een potje.

Via een LAN lijkt me wel leuk; gewoon met wat vrienden. Soort van gezelschapsspel met beeldschermen er tussen :P. Heb alleen geen vrienden die fanatiek met Civilization bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XyritZz schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:34:
[...]

Via een LAN lijkt me wel leuk; gewoon met wat vrienden. Soort van gezelschapsspel met beeldschermen er tussen :P
Ik doe dat 2 á 3 keer per jaar een lang weekendje (vr-zo), toevallig aankomend weekend weer :)
En het is onwijs leuk, je moet er wel van houden om iets van 60 uur achter elkaar te civven (we doen ook wel andere dingen tussendoor, hoor, maar de hoofdmoot is civ), maar dan is het echt geweldig!
Mooi moment om je kennis van speltheorie te testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
anandus schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:38:
[...]
Ik doe dat 2 á 3 keer per jaar een lang weekendje (vr-zo), toevallig aankomend weekend weer :)
En het is onwijs leuk, je moet er wel van houden om iets van 60 uur achter elkaar te civven (we doen ook wel andere dingen tussendoor, hoor, maar de hoofdmoot is civ), maar dan is het echt geweldig!
Mooi moment om je kennis van speltheorie te testen ;)
hoe gaat dat met diplomacy doorgaans? gelijk aan het bordspel diplomacy onderhand zeker? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
[...]
In civ 3 wel en volgens mij zelfs in 4 dmv een mouseover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ravenger schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:51:
[...]

hoe gaat dat met diplomacy doorgaans? gelijk aan het bordspel diplomacy onderhand zeker? :)
Precies :P

Als je luxuries over hebt, ga je ze dan wel of niet verhandelen? Is dat beetje geld die extra happiness voor je tegenpartij waard (of andersom), etc. Met strategic helemaal natuurlijk.

En ironisch genoeg wil je niet bovenaan staan qua punten, want dan weet je dat iedereen je in de gaten houdt B)

Edit:
lol VVVV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
ravenger schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:51:
[...]

Ik zie het al voor me:
"Ga eens bier halen"
Nee
"Nuke"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:52
anandus schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:55:
[...]
Precies :P

Als je luxuries over hebt, ga je ze dan wel of niet verhandelen? Is dat beetje geld die extra happiness voor je tegenpartij waard (of andersom), etc. Met strategic helemaal natuurlijk.

En ironisch genoeg wil je niet bovenaan staan qua punten, want dan weet je dat iedereen je in de gaten houdt B)

Edit:
lol VVVV
Hahah, je wilt inderdaad niet bovenaanstaaan. Speelde afgelopen weekend potje op Huge map stond vrij snel qua score bovenaan...en toen...BAM! 2/3e van de wereld verklaart de oorlog aan mij. Waardoor ik weer nog sterker werd en groter, maarjah :P
Gek genoeg is mijn trouwste bondgenoot ook het kleinste land (Ramses II).

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

ravenger schreef op maandag 20 februari 2012 @ 13:27:
Standaard emperor. Je moet niet meer bang zijn voor oorlogen, je kan zeer goed vanuit een defensieve rol gelijkwaardige tegenstanders eindeloos opvangen. Een of twee boogschutters rond de stad die onder vuur ligt kan vaak de boel aardig afhouden. In geval van nood bouw je een muur en een derde boogschutter.

Het probleem is vaak dat een groot leger je geldstroom doet opdrogen zodat je van je surplus geen researchagreements kan afsluiten of city-staten kan kopen. Een minimaal romp-leger voldoet om de vijand van je af te houden. Melee-units zijn offensief maar daar heb ik er meestal maar 1 of 2 van. Wel 4 of 5 boogschutters die op den duur crossbowman worden. Indien je ze goed onderhoud en tijdig upgrade heb je voldoende ervaring in huis om met alleen die 5-6 units de vijand buiten de deur te houden. Uiteraard kan je in offensieve zin altijd meer in huis halen maar dan moet je daadwerkelijk steden aanvallen en pupetten.
Pas met Artillery ben ik het ook beu en val buren altijd aan.

Opmerkelijk punt trouwens, met een klein rompleger en voldoende vertrouwen in research (meetbaar trouwens aan je wonderen die je kan bouwen) zal je uiteindelijk altijd aangevallen worden omdat je zo zwak lijkt. Een mooie gelegenheid om de klap op te vangen en uiteindelijk een stad extra te veroveren van je buren. Mij de oorlog verklaren == stad inleveren (of meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Delerium schreef op maandag 20 februari 2012 @ 17:58:
[...]

Opmerkelijk punt trouwens, met een klein rompleger en voldoende vertrouwen in research (meetbaar trouwens aan je wonderen die je kan bouwen) zal je uiteindelijk altijd aangevallen worden omdat je zo zwak lijkt. Een mooie gelegenheid om de klap op te vangen en uiteindelijk een stad extra te veroveren van je buren. Mij de oorlog verklaren == stad inleveren (of meer).
Ik speel meestal volgens het principe: Mij aanvallen is einde game voor één van ons :P. Meestal win ik wel.

Hebben jullie ook wel eens gehad dat een City State je een cadeautje geeft dat wel erg sterk is voor zo'n klein landje? Heb wel eens Mechanized Infantry gehad terwijl ik dat zelf nog maar net kon bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-06 11:35

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Net een potje gewonnen met Rome. 4 Legion + 2 Ballista cleansweepen.
Early-uniques op Marathon zijn een tikje OP. Zo voelt het in ieder geval.

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie McPurrr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-07 11:42

Poekie McPurrr

Mreoww~

Heeft het trouwens nog nut in civ5 om als je niet voor een cultural victory te gaan maar gewoon land wil inpikken steden massive cultural bonuses te geven door gebouwen zodat de vijand stukken land kwijtraakt?

Le Meow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nee, want grenzen verschuiven niet. De enige manier om vijandelijk gebied te pakken is met een cultural bomb die door een Great Artist wordt losgelaten.

* Delerium heeft trouwens erg veel zin in Gods&Kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan wel de cultural diffusion mod gebruiken, die heeft de Civ4-style cultural borders.

* anandus heeft net weer een slopende (weinig slaap, veel bier :P ), maar zeer leuke Civ-LAN gehad de afgelopen paar dagen.
Het was weer great fun :)

[ Voor 50% gewijzigd door anandus op 27-02-2012 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jullie moeten mij toch eens uitleggen hoe ik win op 'King' ...
Ik ben nu al voor de 2ex hopeloos de mist ingegaan terwijl 'Prince' altijd te makkelijk was.
Ik begon als Romans om te kunnen profiteren van de early UU en zo al een belangrijke voorsprong te bemachtigen.
Dat lukte niet omdat ik als enige grote CIV op het eiland zat, weg voordeel.
Lekker gegroeid maar zonder mij erbij als stabiliserende factor kreeg Japan een enorme overhand die ik met geen enkele mogelijkheid kan pakken.
Iemand een goede strategie of een goede gids om wel eens te winnen?;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie McPurrr

Poekie McPurrr

Mreoww~

anandus schreef op maandag 27 februari 2012 @ 22:55:
Je kan wel de cultural diffusion mod gebruiken, die heeft de Civ4-style cultural borders.
Heerlijk :) Kan weer leuk landje-pik spelen haha

Le Meow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Poekie McPurrr schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 22:47:
[...]

Heerlijk :) Kan weer leuk landje-pik spelen haha
Lijkt mij ook wel leuk ja om die mod eens te proberen :).

Op dit moment speel ik (als ik tijd heb) eigenlijk zowel Civ IV als V nog omdat het gewoon zulke verschillende spellen zijn. Civ IV vind ik nog iets uitgebreider, maar dat zal opgelost zijn met de expansion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 378084 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 21:14:
Kijk hier eens.

Dit topic op Civfanatics: The Civ5 Guide

En deze subfora op Civfanatics:
War Academy (artikelen)
Strategy & Tips (topics)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Anoniem: 378084 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 21:14:
Jullie moeten mij toch eens uitleggen hoe ik win op 'King' ...
Ik ben nu al voor de 2ex hopeloos de mist ingegaan terwijl 'Prince' altijd te makkelijk was.
Ik begon als Romans om te kunnen profiteren van de early UU en zo al een belangrijke voorsprong te bemachtigen.
Dat lukte niet omdat ik als enige grote CIV op het eiland zat, weg voordeel.
Lekker gegroeid maar zonder mij erbij als stabiliserende factor kreeg Japan een enorme overhand die ik met geen enkele mogelijkheid kan pakken.
Tsja, dat is wat lastig te zeggen. Het verschil tussen prince en king zit 'm voor het grootste deel in wat tweaks van modifiers. Zo bouwt de AI gebouwen 16% sneller dan op prince (en 88% sneller dan op settler, herp derp), en units 6% sneller. Dit betekent voor jou als speler dat er minder marge is om fouten te maken.

Als ik het zo lees bestaat jouw strategie uit het vroeg rushen van je tegenstander. Op zich lijkt hier niks mis mee, je hebt natuurlijk ruimte nodig om steden te bouwen. Tenminste, zo lijkt het. Je kan alleen ook prima winnen met minder steden. Waar civ5 om draait is goud: hoe meer goed, hoe beter. Als jij een afweging maakt om oorlog te voeren of om een stad te bouwen, probeer dan je cashflow te maximaliseren. Met cash krijg je research, en dat kan je weer verkopen voor meer cash. Productie, land en units lijken belangrijk, maar uiteindelijk heb je er niets aan zonder goud.

Mijn tip zou zijn om eerst eens een cultural victory te proberen op prince. Als je dat al gedaan hebt (of te saai vindt), dan kan je ook proberen om een kleinere archipelago te proberen op king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shabbaman schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 09:50:
[...]

Tsja, dat is wat lastig te zeggen. Het verschil tussen prince en king zit 'm voor het grootste deel in wat tweaks van modifiers. Zo bouwt de AI gebouwen 16% sneller dan op prince (en 88% sneller dan op settler, herp derp), en units 6% sneller. Dit betekent voor jou als speler dat er minder marge is om fouten te maken.

Als ik het zo lees bestaat jouw strategie uit het vroeg rushen van je tegenstander. Op zich lijkt hier niks mis mee, je hebt natuurlijk ruimte nodig om steden te bouwen. Tenminste, zo lijkt het. Je kan alleen ook prima winnen met minder steden. Waar civ5 om draait is goud: hoe meer goed, hoe beter. Als jij een afweging maakt om oorlog te voeren of om een stad te bouwen, probeer dan je cashflow te maximaliseren. Met cash krijg je research, en dat kan je weer verkopen voor meer cash. Productie, land en units lijken belangrijk, maar uiteindelijk heb je er niets aan zonder goud.

Mijn tip zou zijn om eerst eens een cultural victory te proberen op prince. Als je dat al gedaan hebt (of te saai vindt), dan kan je ook proberen om een kleinere archipelago te proberen op king.
Mmm oke bedankt.
Meestal probeer ik geen early rush maar omdat de Romeinen zo vroeg in het voordeel zijn wilde ik dat graag proberen.
Eigenlijk begint mijn 'grote' offensief pas met Rifleman, nu lukt dit dus niet omdat de vijand dan al Infrantery heeft.
Cultural/Domination/Space Victory allemaal al met gemak gehaald op Prince, ik verlies daar nooit meer een potje.
Ik ga eens voor een cultural victory op king met India denk ik maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Anoniem: 378084 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 11:09:
Eigenlijk begint mijn 'grote' offensief pas met Rifleman, nu lukt dit dus niet omdat de vijand dan al Infrantery heeft.
Tsja, dat is wel wat laat: als jij rifles hebt en de AI infy, dan heb je het daarvoor gewoon niet goed genoeg gedaan. Niet dat het nu niet te winnen is, met artillerie/vliegtuigen is alles te winnen :) Maar het is geen goed uitgangspunt.
Anoniem: 378084 schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 11:09:
Ik ga eens voor een cultural victory op king met India denk ik maar!
That's the spirit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:07
Wat ik erg mis uit Civ IV is dat je vassals kan krijgen als je een tegenstander een decisive defeat hebt toegebracht. Het hangt me serieus de keel uit dat ik in Civ2 style landen tot de laatste stad moeten afraggen als ze allang in katzwijm liggen. Vaak gaat het om een zooi ministeden in een uithoek, kost gewoon tijd en het is niet realistisch.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 449020

Kun je ook meer units tegelijk bewegen ik vind het namelijk vrij vermoeiend dat je iedereen moet verzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 449020 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 08:28:
Kun je ook meer units tegelijk bewegen ik vind het namelijk vrij vermoeiend dat je iedereen moet verzetten.
Niet dat ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 21:11

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Civ 4 heb ik eigenlijk overgeslagen, ik vond het weinig vernieuwend tov 3 welke ik he-le-maal grijs heb gespeeld. Ik vond dat helemaal de bom. Maar goed ..

Civ 5 heb ik vorige week op steam aangeschaft in een aanbieding en het bevalt me best goed. Van het weekend echt weer keihard gewonnen op Warlord dus ik moet nodig op een moeilijker niveau spelen maar daar gaat het dus een beetje mis.

Op Warlord laat ik echt iedereen heel erg ver achter me, al voor het jaar 0. Ik bouw werkelijk elk wonder en ik loop een heel era voor. Voor 1970 had ik alle research gedaan en kon ik mn spaceship al bouwen. Heb ik niet meteen gedaan, maar toen had ik het spel al af kunnen ronden. Het is dan ook eigenlijk niet leuk meer, want ik zit op dat moment alleen maar elke ronde elke stad z'n productie te kiezen en dat is vervelend en kost veel tijd. Maak een paar duizend goud en research per turn en iets van 800 culture. Voor de lol Frankrijk van de kaart geveegd met een horde van die transformer dingen en een paar nukes en toen m'n space ship gelaunched, ik had niets meer te researchen en alle steden hadden alles al gebouwd :+

Ik heb op Prince gespeeld en na een paar uur liep ik echt hopeloos achter, ik snap er geen hol van. ik liep met 2 of 3 steden alleen maar units te maken om me te verdedigen tegen die vervelende barbarians en toen ik uiteindelijk na heel veel moeite 2 nieuwe settlers had was iedereen dood ongelukkig en moest ik heel veel moeite doen iedereen weer happy te maken en toen besloot Khan dat ik dood moest en verklaarde de oorlog.

Ik kwam werkelijk nergens aan toe: niet 1 wonder, ik liep een era achter qua research, had maar 4 of 5 steden die niet groeide doordat ze niet happy waren.

Waarom is het verschil zo groot tussen Warlord en Prince? Warlord heeft nog wat voordelen voor de speler en Prince niveau zou gelijk moeten zijn, zonder voordelen voor speler of AI, maar dat kan ik niet geloven als een AI al een nieuwe era binnen gaat terwijl ik nog 5 of 6 technologieen moet researchen. Op geen enkel gebied kwam ik mee ... :s Ben ik de enige die dit ervaart? Tips?

Oh .. die space race conclusion ... wat een ongelovelijke teleurstelling zeg! Civ 3 had een onwijs mooi filmpje aan het eind met van die space race die het echt de moeite waard maakte. Ik zie nu een raket opsteigen en ik krijg een popupje, je hebt gewonnen. Hoera. Echt ... kon dat niet wat mooier? Trouwens, het intro filmpje met de muziek was van Civ3 ook veel mooier maar goed. Ik doe nooit meer de space race winnen, dat weet ik wel :). Cultural of world dominance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik vind het ook jammer dat Civ soms een stapje terug neemt met dat soort dingen. De wonderfilmpjes in Civ IV waren super. De huidige wonderfilmpjes zijn nog crappier dan die in Civ2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus je moet als je veel troepen hebt alles een voor een bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Part of the fun altijd :) Bovendien moet je niet zulke massale legers hebben in Civ V, kost teveel centen. De go to functie helpt sowieso wel op de lange afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je geen starters gids tips want de tutorial snap ik niks van. En hoe kom je van het ene in het andere era? door onderzoeken of gaat dat vanzelf?

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 449020 op 05-03-2012 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-06 15:32
Anoniem: 449020 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 15:35:
Heb je geen starters gids tips want de tutorial snap ik niks van. En hoe kom je van het ene in het andere era? door onderzoeken of gaat dat vanzelf?
Alle technologieën zijn onderverdeeld in bepaalde era's. Zodra jij 1 van die in een bepaalde era hebt ontdekt "enter" je het volgende era. Kijk ook via technology in de tree. dat wordt het direct duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

InflatableMouse schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:24:
Waarom is het verschil zo groot tussen Warlord en Prince?
Eigenlijk is het exact hetzelfde verhaal als ik hierboven ophang over het verschil tussen prince en king. Kijk je bijvoorbeeld naar de modifier voor het bouwen van units, dan krijg je als speler op warlord 15% korting en op prince geen korting. Voor de AI is dit juist andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Gisterenavond nog een poging gedaan op Prince en het ging een stuk beter. Kwam deels doordat ik op een groot stuk land zat waar ik snel kon doorgroeien zonder geplaagd te worden door hordes barbarians. Ik had redelijk snel al een stuk of 10 steden, maar verder kwam het niet omdat ik me helemaal wezeloos moest bouwen om op science bij te blijven. Dat betekent dus niets bouwen wat niet bijdraagt aan science en culture.

Ik ben nog niet klaar met de game, ik zit nu rond 1600 maar een leger heb ik nauwelijks en qua science en culture loop ik nog steeds mijlen achter, ondanks dat ik daar alles in stop. Sommige tegenstanders lopen al in modern era terwijl ik net uit renasance era kom.

Ik krijg de indruk dat het dus niet helemaal eerlijk verloopt en dat verpest m'n plezier een beetje. Het lijkt wel of ze je willen dwingen oorlog te voeren om op die manier de vooruitgang van anderen te hinderen en dat is precies wat ik niet wil. Oorlog voeren is te makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Je kan prima winnen zonder oorlog te voeren hoor, al is een vroege oorlog waarbij je een naastgelegen tegenstander uitroeit zeker handig. Verder...
InflatableMouse schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:19:
Dat betekent dus niets bouwen wat niet bijdraagt aan science en culture.
Maar als je daar niet op focust, waar focus je dan op? Focus op geld, focus vervolgens op specialists. Koop zo veel mogelijk mercantile CS, en maak van dat voedsel nog meer specialists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

10 steden? Ik heb nooit meer dan 4 steden. Steden kosten je happiness en dat trekt je economie omlaag. Nog los van het feit dat je veel te veel resources in settlers steekt en de laatste stad nooit wat toevoegt aan je economie.

Heb je je national college wel? Als je met verkoop van open-border argeements geld verzamelt (of je luxuries) en daarmee af en toe een bibliotheek koopt in je tweede/derde stad kan je je college neerzetten. Vaak is dat voldoende om qua science te vliegen.

Ikzelf zit nu als emperor op een huge map (24 civs) met twee andere beschavingen die gelijkwaardig qua grootte en science zijn. Met artillery en tanks maar begonnen met opsnoepen van hun emperia. Mijn eerste 4 steden kunnen het leger dragen dat met de vele gepuppette steden een redelijk inkomen oplevert.
Overigens is oorlog voeren vaak eerst hun klappen opvangen en dan pas het vijandelijke gebied intrekken in plaats van direct hun gebied intrekken zodat ze meer goede kansen hebben je materiaal uit te dunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Delerium op 06-03-2012 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 23:47

PromWarMachine

Forsaken Archer

@InflatableMouse: Beter schrijf je een korte tutorial! De tutorials die ik eerder las, hebben me niet erg hard geholpen. Dat ik een stad aan water moet vestigen weet ik ook wel, maar dan? :P

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Niet te veel steden bouwen is wel handig, en je moet steden bouwen met een goede reden, meestal is dat een bepaalde grondstof die je snel wilt hebben.
Verder is ranged heel sterk in dit spel, op een vlak terrein met longbowmen komt er niemand meer in de buurt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:29
InflatableMouse schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:19:
Ik krijg de indruk dat het dus niet helemaal eerlijk verloopt en dat verpest m'n plezier een beetje.
Op prince verloopt het juist helemaal eerlijk. Jij geen voordelen of penalties en de AI geen voordelen of penalties. Als je het niet redt op Prince, dan ligt dat gewoon helemaal aan jezelf en je strategie. Ga eens wat rondneuzen op Civfanatics. Vaak hebben die setups die iedereen zelf kan uitproberen, en wordt er vervolgens stap-voor-stap uitgelegd waarom bepaalde tactieken goed werken, daar leer je heel veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

PromWarMachine schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:09:
@InflatableMouse: Beter schrijf je een korte tutorial! De tutorials die ik eerder las, hebben me niet erg hard geholpen. Dat ik een stad aan water moet vestigen weet ik ook wel, maar dan? :P
Maar er zijn zoveel tutorials op het internet en als je op het makkelijkste nivo speelt kan je bijna niet verliezen. En het zelf uitvinden is nou juist wat het zo leuk maakt :P

Lees de tooltips van de research items en van de build items. De eerste paar keer dat je het spel speelt kost het heel veel tijd om alles te ontdekken en je in te lezen wat het allemaal doet en hoe het moet. probeer wel zo snel mogelijk op hogere niveaus te spelen want dat maakt het een heel stuk leuker. Ik geloof niet dat ik ooit op z'n makkelijkst heb gespeeld eerlijk gezegd.
Anakha schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:45:
[...]
Op prince verloopt het juist helemaal eerlijk. Jij geen voordelen of penalties en de AI geen voordelen of penalties. Als je het niet redt op Prince, dan ligt dat gewoon helemaal aan jezelf en je strategie. Ga eens wat rondneuzen op Civfanatics. Vaak hebben die setups die iedereen zelf kan uitproberen, en wordt er vervolgens stap-voor-stap uitgelegd waarom bepaalde tactieken goed werken, daar leer je heel veel van.
Ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat dit NIET waar is. Ik heb het ook gelezen in de manual dat dat zo zou zijn, maar het kan bijna niet anders.

Al na een paar researches (20 of 30 beurten of zo?) is er een speler die een nieuwe era in gaat op prince. Dit gebeurt vrijwel elk nieuw spel. Dit is toch ONMOGELIJK? Je hebt zo vroeg in het begin tussen de 10 en 13 beurten nodig per research item. Ik research me wezeloos en zodra ik iemand ontmoet en research agreements kan afsluiten, doe ik het als ik en hij genoeg goud heeft. Maar ik heb op dat moment nog iets van 50 turns te gaan voordat ik de nieuwe era in ga. Het KAN NIET dat een AI speler vanuit het niets na 20 or 30 turns al zoveel turns voor ligt op research gebied, zelfs niet als tie met alle andere spelers research agreements kan afsluiten (let wel, dat duurt 30 beurten en om 5 research agreements af te sluiten heb je wat, 1300 goud nodig? Hoe kom je daar zo snel aan??). Het sommetje klopt gewoon niet.

Mischien moet ik voor de gein es een game starten met 1 continent, small en 8 spelers. Kan je in een paar beurten iedereen ontmoeten en het hele land verkennen, dan zie je meteen hoe iedereen start, wat je aan units bouwen.

Maar goed, los van bovenstaand issue, mischien moet ik inderdaad maar es wat meer lezen, game voelt heel vertrouwd aan maar mechanics zijn dusdanig veranderd dat oud-vertrouwd toch niet zo vertrouwd is als dat lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

InflatableMouse schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:31:
[...]

Ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat dit NIET waar is. Ik heb het ook gelezen in de manual dat dat zo zou zijn, maar het kan bijna niet anders.
Het is 100% zeker niet waar, maar de verschillen zijn niet zo dramatisch als jij doet voorkomen. Je hebt als speler geen voor- en geen nadelen, maar de AI heeft nog wel een klein voordeel als het aankomt op unit cost en -supply. Je kan het volledige overzicht van alle modifiers hier vinden.
Al na een paar researches (20 of 30 beurten of zo?) is er een speler die een nieuwe era in gaat op prince. Dit gebeurt vrijwel elk nieuw spel. Dit is toch ONMOGELIJK?
Hoezo onmogelijk? Je begint met pottery, je onderzoekt sailing en vervolgens optics en je zit in de classical era.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Al na een paar researches (20 of 30 beurten of zo?) is er een speler die een nieuwe era in gaat op prince. Dit gebeurt vrijwel elk nieuw spel. Dit is toch ONMOGELIJK? Je hebt zo vroeg in het begin tussen de 10 en 13 beurten nodig per research item. Ik research me wezeloos en zodra ik iemand ontmoet en research agreements kan afsluiten, doe ik het als ik en hij genoeg goud heeft.
Met aktief scouten pak je toch enkele ontdekkingen mee. Als je daarop je vervolgresearch goed neerzet red je de volgende era wel.

Mij boeit die research de eerste 50 beurten niet. Pas rond die tijd heb ik soms de Great Library en daarna de national college en haal je je tegenstanders vaak moeiteloos in. Medieval lig in on-par en renaissance ben ik vaak zat de eerste. Research argeements zijn leuk maar je moet dat geld wel hebben. Zonder veel surplus kan je vaak beter je geld op andere dingen zetten zoals voorgenoemde libraries kopen in verse kneuzenstadjes.

Zorg je wel dat je stad goed groeit? Vaak zie je dat men de productiefocus legt op productie maar op langere termijn loopt je stad qua grootte achter. Door wat productie te doen maar een foodfocus te hebben groeit je stad sneller en kan deze als grotere stad meer/sneller produceren. En toevalligerwijs levert een grote stad gewoon meer science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik ben natuurlijk oud-veteraan en alles wordt manueel gemanaged :+ haha!

Ja, focus is groeien, groeien en nog es groeien, in ieder geval in het begin. Als ik er een paar steden bij heb zet ik de capital op productie focus maar maak ik handmatig 1 of 2 aanpassingen om er voor te zorgen dat er nog steeds groei is. Elke paar beurten controleer ik dat en loop ik alle steden even af.

Mischien heb ik pech maar die ancient ruins zijn echt useless. Geld, local map, barb camps en soms ancient weapons maar echt zelden (tot nu toe op 1 hand te tellen!) dat ik daar een paar leuke research items uit haal. Ik vraag me soms echt af waarom ik de moeite nog neem. In Civ 3 was dat veel meer de moeite.

Zal vanavond nog een leuke poging doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Shabbaman schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:42:
[...]

Het is 100% zeker niet waar, maar de verschillen zijn niet zo dramatisch als jij doet voorkomen. Je hebt als speler geen voor- en geen nadelen, maar de AI heeft nog wel een klein voordeel als het aankomt op unit cost en -supply. Je kan het volledige overzicht van alle modifiers hier vinden.

[...]

Hoezo onmogelijk? Je begint met pottery, je onderzoekt sailing en vervolgens optics en je zit in de classical era.
Ja ... zo had ik het nog niet bekeken en ik heb er nooit bij stil gestaan dat als je 1 item uit de nieuwe era pakt, je ook meteen die melding krijgt >:)

Maar je hebt helemaal gelijk natuurlijk, ik ging er helemaal vanuit dat tie dan alle of (bijna alle) items uit de vorige era al geresearched had. Ik pak uiteraard ook welles snel een item uit de volgende rij maar nooit stil gestaan dat als dat de volgende era is, je ook die melding krijgt. Dat verklaart die melding dus! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een aantal nieuwe screens voor G&K:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Let op de Nederlandse tile improvement in het tweede plaatje! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-07 11:07
anandus schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 08:41:
Een aantal nieuwe screens voor G&K:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Let op de Nederlandse tile improvement in het tweede plaatje! :)
Haha dat was even zoeken maar even gevonden :) Ik gok op food en coin combinatie van de tile improvement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Dat tulpenveld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yups, dat lijkt mij de unique tile improvement voor Nederland.

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 08-03-2012 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
Steam heeft overigens nu een weekend deal voor Civ5, nog 21 uur 75% off: http://store.steampowered.com/app/8930/ inclusief DLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 23:47

PromWarMachine

Forsaken Archer

Die aanbieding heb ik toch maar genomen. Maar dan de GOTY editie inderdaad. 'k Heb Civilization IV + Warlords ook, maar als ik die 5x gespeeld heb, is het vaak. :X

Toch vind ik de gamesetting wel erg leuk. 'k Ga dan ook vanavond met frisse moed Civ V spelen. :)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63800

ik vind civ 5 erg goed in vergelijking met 4.

Wel jammer dat die verschrikkelijk vaak vastloopt bij mij ondanks dat ik hem in dx9 draai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie McPurrr

Poekie McPurrr

Mreoww~

Pfff.. Twee landen verklaren mij de oorlog.. ik versla ze beiden.. Gaan alle andere landen me daarna denouncen :/ Hun begonnen met oorlog voeren.. niet ik! :+

Le Meow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Laatst online: 08:41

Spockz

Live and Let Live

Poekie McPurrr schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 18:22:
Pfff.. Twee landen verklaren mij de oorlog.. ik versla ze beiden.. Gaan alle andere landen me daarna denouncen :/ Hun begonnen met oorlog voeren.. niet ik! :+
Dat laatste merk ik dus ook heel vaak. Het gedrag van de AI slaat soms nergens op, maar goed dat zouden we ook kunnen zeggen van landen in de echte wereld. :+

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Zijn er meer mensen, echte civ veteranen. DIe civ 5 geen Civ vinden maar iets van Tankcommander door de jaren ofzo? De complete feel van het spel is veranderd. Ik heb ook nooit het gevoel dat ik echt een rijkje op bouw. Het is gewoon ff door die jaren heen raggen, weten welke techs je ALTIJD moet pakken en zijn maar een paar goeie start opties. En dan vervolgens kan je tank/infantrie commander spelen over heel de wereld (zeg maar steel panthers de game). Het voelt niet episch aan het is te kleinschalig. Ik krijg hier meer een RTS gevoel bij. Je bent gewoon bezig met je tactiek, het gaat veel sneller en is veel kleinschaliger. Ik vermaak me wel maar het voelt voor mij allang niet meer episch aan, ik vergelijk Civ 5 eerder met starcraft 2 dan met civ 4/3 omdat het gewoon veel dichter tegen het RTS genre aanleunt. Ben ik de enige? (overigens is Civ 5 tegenwoordig zo simpel dat iedere mongeaul, letterlijk, het kan spelen. Ze hebben echt moeite gedaan om alle diepgang eruit te slopen, dat is ze wel goed gelukt. Ik wil alpha centauri terug)

Ai is civ is al jaren niet aanwezig, het enige waaruit de moeilijkheid voorkomt in Civ is dat op hogere niveau's de AI steeds meer voordeel krijgt. Maar de AI is op het laagste niveau even slim als op het hoogste niveau. Civ heeft gewoon nooit een AI gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door Postius op 14-03-2012 13:57 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Ik vind eigenlijk wel dat de schaal van Civ wel eens groter mag zijn. Als je kijkt naar hoe groot de wereld in het echt is, en hoeveel steden er dan bij elkaar passen. En vervolgens kijk je naar hoeveel steden er bij elkaar passen op een map type als Earth op Huge, dan klopt dat voor geen meter natuurlijk.

Ik vind het nog wel knap dat mensen op de hoogste moeilijkheidsgraad winnen van de AI. Die teched en bouwt dan zo snel, daar is voor mij niet tegenop te boksen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377958

Tegen de hoogste moeilijkheidsgraad ben ik ook nog nooit tegen op gekomen. En ben het wel met je eens over de schaalverdeling. Zo past er geloof ik maar 1 dorp op het gebied zo groot als Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
Spockz schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 17:42:
Ik vind eigenlijk wel dat de schaal van Civ wel eens groter mag zijn. Als je kijkt naar hoe groot de wereld in het echt is, en hoeveel steden er dan bij elkaar passen. En vervolgens kijk je naar hoeveel steden er bij elkaar passen op een map type als Earth op Huge, dan klopt dat voor geen meter natuurlijk.

Ik vind het nog wel knap dat mensen op de hoogste moeilijkheidsgraad winnen van de AI. Die teched en bouwt dan zo snel, daar is voor mij niet tegenop te boksen.
Ik ben het deels met je eens. Het is leuk om zoveel steden te hebben. Het nadeel is echter wel dat je nooit alles kunt veroveren. Als het qua productie niet lukt, lukt het qua tijd niet, en als dat de bottleneck niet is dan zal je happiness aan gort gaan.

Speel nu voor het eerst een huge map, welke ik voor de adievment wil winnen, maar daarna ga ik terug naar een net iets kleinere map. turns duren toch te lang zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23367

Ja dat vind ik ook een nadeel. Op huge duren de turns na een tijd zo lang. Daar heb ik blijkbaar echt te weinig CPU power voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
nou,

Ik vraag me af of het ook cpu power is wat je te kort komt.

Ik ben er achter gekomen dat de huge map een stuk beter draait nu ik 8gb in mijn pc heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie McPurrr

Poekie McPurrr

Mreoww~

Wilde het toch eens op hoogste moeillijkheid proberen.. custom map gemaakt (great plains als basismap, dan in die zee een eiland gemaakt met elke grondstof en behalve een shoreline naar vasteland afgeschermd met bergen) zodat ik niet meteen weggevaagd zou worden. Het ging goed totdat een civ vlakbij besloot dat mijn eiland wel een lekker hapje was en unit na unit stuurde hahaha :P

Wat ik wel erg jammer vind is dat vliegtuigen niet meer leuk rond je stadje cirkelen..

Le Meow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-06 12:18
[...]

Al na een paar researches (20 of 30 beurten of zo?) is er een speler die een nieuwe era in gaat op prince. Dit gebeurt vrijwel elk nieuw spel. Dit is toch ONMOGELIJK? Je hebt zo vroeg in het begin tussen de 10 en 13 beurten nodig per research item. Ik research me wezeloos en zodra ik iemand ontmoet en research agreements kan afsluiten, doe ik het als ik en hij genoeg goud heeft. Maar ik heb op dat moment nog iets van 50 turns te gaan voordat ik de nieuwe era in ga. Het KAN NIET dat een AI speler vanuit het niets na 20 or 30 turns al zoveel turns voor ligt op research gebied, zelfs niet als tie met alle andere spelers research agreements kan afsluiten (let wel, dat duurt 30 beurten en om 5 research agreements af te sluiten heb je wat, 1300 goud nodig? Hoe kom je daar zo snel aan??). Het sommetje klopt gewoon niet.

Mischien moet ik voor de gein es een game starten met 1 continent, small en 8 spelers. Kan je in een paar beurten iedereen ontmoeten en het hele land verkennen, dan zie je meteen hoe iedereen start, wat je aan units bouwen.

Maar goed, los van bovenstaand issue, mischien moet ik inderdaad maar es wat meer lezen, game voelt heel vertrouwd aan maar mechanics zijn dusdanig veranderd dat oud-vertrouwd toch niet zo vertrouwd is als dat lijkt.
Je hebt gelijk dat er voor de AI civs andere regels gelden.

Ik heb eens een onderzoekje van iemand gelezen dat bewees dat bijvoorbeeld happiness voor de AI niet geldt.

De AI is dan ook geen goede speler om je tactieken van af te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 21:09

Snappie88

Mr. Hollywood

Aankomend weekend een Civ5 weekend met vier vrienden :D Maar ik loop echt hopeloos achter met drie van de vier (de vierde is gelukkig nog slechter dan ik!). Iemand nog tips voor een easy win of iets dergelijks? Ik ben overigens al druk aan het bijlezen op Civfanatics voor tips & tricks ;)

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met de Iroquois een mohawk-rush doen? :+
Al werkt dat minder effectief met zoveel spelers, natuurlijk.

Een tip die ik wel kan geven. Ik weet niet of je vaker tegen mensen speelt, maar denk goed na of je wel of niet een bepaald wonder wil bouwen. Niets is erger dan een wonder vlak voor je neus weggesnaaid zien worden ;)
Pro-tip: Literacy gaat pas tellen zodra je writing hebt. Als je direct naar writing bent gegaan (of je hebt hem uit een hutje) en je ziet dat de rest nog 0% literacy heeft, dan moet je de Great Library pakken, omdat je weet dat niemand anders dan nog writing heeft ;)
(andersom, als je writing pakt en je ziet dat iemand anders al literacy heeft, dan wet je dat je in ieder geval dat je de GL beter links kan laten liggen).

Oh, en goed scouten is ook heel belangrijk. Elk hutje dat jij pakt is er eentje dat je tegenstanders niet hebben. Ik ervaar het tegen mensen als een belangrijkere factor dan tegen AI.

En je beste vrienden zijn F4 en F10 om te zien hoe iedereen erbij staat :)

Edit:
Oh, ik weet niet of er AI meedoet in jullie potje (als ik een Civ-LAN doe, dan doen we zonder AI), maar mocht dat zo zijn, houdt er rekening mee dat iedereen geld van de AI af wil troggelen :P Dus zorg dat je er snel bji bent ;)

[ Voor 23% gewijzigd door anandus op 22-03-2012 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie McPurrr

Poekie McPurrr

Mreoww~

Blijf me verbazen over de AI.. Net een civ ontdaan van 2 steden.. civ bied me peace aan en ik krijg 6 steden van die civ.. alleen z'n hoofdstad blijft over en is omringd door mijn nu nieuwe steden. 1 beurt later: "stop expanding" van die civ die net z'n zooi vrijwillig overgedragen heeft 8)7

Le Meow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Poekie McPurrr schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 23:39:
Blijf me verbazen over de AI.. Net een civ ontdaan van 2 steden.. civ bied me peace aan en ik krijg 6 steden van die civ.. alleen z'n hoofdstad blijft over en is omringd door mijn nu nieuwe steden. 1 beurt later: "stop expanding" van die civ die net z'n zooi vrijwillig overgedragen heeft 8)7
Gewoon je leger rond zijn laatste stad zetten. Dan piept hij wel anders.
Niet dat die het gaat overleven als je weer oorlog tegen hem mag voeren. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:24
Caelorum schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:51:
[...]

In civ 3 wel en volgens mij zelfs in 4 dmv een mouseover.
In civ 1 werd het ook al uitgelegd (rechtermuisknop op de optie)

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op zondag 8 april is er een livestream vanaf de PAX gamebeurs over Civ 5 G&K.
Interviews met de makers en de demo wordt geshowd.

Van 2PM tot 3PM Eastern Daylight Time, dus dat is, als ik het goed heb, van 18 tot 19 uur? Althans, denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Hopelijk hebben ze nog een leuke verrassing in petto. Het is van 20:00 tot 21:00 dus niet te vroeg met een biertje klaar gaan zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bomin schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 22:17:
Hopelijk hebben ze nog een leuke verrassing in petto. Het is van 20:00 tot 21:00 dus niet te vroeg met een biertje klaar gaan zitten ;)
Ja, je hebt gelijk, het was +6 uur, raakte ik blijkbaar in de war van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaWierie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-07 20:26
Zojuist ff een potje gespeeld. het blijft een super spel. ik mis alleen we de grootschaligheid van CIV3. ik weet nog dat earth Huge daar ook echt HUGE was. hoe sterk je ook was als je een klein land wou veroveren waren 3 transport ships niet genoeg :)
Ook goed dat de worldeditor modus er niet meer standaard in zit. (alleen via mod) hierdoor is de barriere naar cheaten toch een stuk kleiner :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 11:22

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Gejat van Fok:

Gods & Kings, de uitbreiding van Civilization V, zal op 22 juni uitkomen, heeft 2K Games bekend gemaakt. Eindelijk kunnen we als de Nederlanders spelen, geleid door niemand minder dan Willem van Oranje. Religie zal met deze uitbreiding ook zijn terugkeer maken in de serie.

De uitbreiding zal negen nieuwe Civilizations toevoegen, alsmede negen nieuwe wereldwonderen, drie nieuwe scenario's, 27 nieuwe units, dertien nieuwe gebouwen, en nieuwe technologiën en grondstoffen. Naast de Nederlanders zullen ook de Kelten en de Maya's deelnemen aan de strijd om wereldleider.

Klinkt leuk! Hopelijk zijn nu die irritant lang waitingturns opgelost anders laat ik hem links liggen.

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, 19 juni in de VS, 22 juni in Europa.
Dus qua Europa hebben ze een beetje gejokkebrokt met hun 'einde lente' :P

Met een beetje mazzel krijgen we op de PAX nog wat meer info over G&K.
Ik hoop dat de vier nog onbekende civs bekend gemaakt worden, tot nu toe weten we alleen dat de Maya's, Nederland, Carthage, de Hunnen en de Kelten in G&K zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 05-04-2012 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie McPurrr

Poekie McPurrr

Mreoww~

Hoop dat ze meteen de AI ook aanpakken en slimmer maken.. Sta je met een groot leger rondom het gebied van de vijand ingegraven (diff op deity) is op de vraag of je oorlog wilt, en je zegt neuh..just passing by... nog steeds het antwoord "a likely story :) " >.<

Le Meow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Poekie McPurrr schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 20:55:
Hoop dat ze meteen de AI ook aanpakken en slimmer maken.. Sta je met een groot leger rondom het gebied van de vijand ingegraven (diff op deity) is op de vraag of je oorlog wilt, en je zegt neuh..just passing by... nog steeds het antwoord "a likely story :) " >.<
Dat heet politiek. Jou laten denken dat hij denkt dat jij hem laat denken wat je wilt dat hij denkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren op de PAX is er wat meer verklapt over G&K (naast de info die we al hebben).

Hieronder een waslijst van dingen die we weten dat in G&K zitten.
Wat gisteren bekend is geworden heb ik even schuingedrukt:
Contents of the expansion:
New Feature: Religion
New Feature: Espionage
9 civs + Spain
9 wonders
13 buildings
27 units
3 scenarios
2 new city state types
2 new great person types
Tweaks to the combat system
Different tweaks on the base civs unique powers

List of civs (9 in total plus Spain):
Netherlands (William I)
Celts (Boudicca)
Mayans (Pacal)
Byzantines (Theodora)
Carthage (Dido)
Huns (Attila)
Austria (Marie Theresa)
Ethiopia (Haile Selassie)

List of wonders (9 in total):
Terracotta Army
Great Mosque of Djenne
Petra
Neuschwanstein
Hubble Space Telescope
Great Firewall
Leaning Tower of Pisa

List of natural wonders (unknown number)
Mt Sinai

List of units (27 in total, including Great People):
Mark V tank/Landship
Machine guns (1 hex ranged)
Gattling guns (1 hex ranged)
Pictish Warrior, Celtic UU (Generates faith by killing other units).
WWI-era Biplanes
WWI-era Triplanes
Great Admiral (heals surrounding naval units)
Great Prophet
Inquisitors
Missionaries
Composite Bowman
Dromon, Byzantine UU (spits fire)
Hun horse archer, Hun UU (name unknown)
Battering ram, Hun UU (replaces spearman)
African forest elephant, Carthaginian UU

List of buildings (13 in total):
Bomb Shelter
Cathedral
Shrines (not confirmed as a building)

List of technologies:
Combined Arms

List of scenarios (3 in total):
Fall of Rome- Play as either Eastern Rome or Western Rome trying to fend off the barbarians OR as one of the barbarians themselves.
Medieval- Grow your medieval kingdom into one of the great nations of Renaissance Europe, fending off outside invasions from Mongols and Ottoman Turks and fighting the religious wars of the Crusades and Reformation!
Empires of the Smoky Skies- Build flying airships and huge tractor-like tanks from the unique tech tree of this Victorian science-fiction scenario, and use them to spread your empire across the pre-industrial world.

New city state types (2 in total):
Religious
Mercantile (get their own unique resources, such as jewellery and porcelain)

New city states
Antwerp
Lisbon
Marrakech
Vatican City
Jerusalem
Zanzibar
Prague

Espionage:
All espionage operations will have a diplomatic impact if discovered
Espionage is carried out by 'spies'. Things you can do with your spies:
Stealing techs
Counter-intelligence
Viewing enemy cities
Leaking war plans from one civ to another
Rigging elections to influence city states
Coups in city states
Change of success in coups and election rigging based upon the time a spy has spent in a city and their 'individual skill'.
Spies are not units on the map, but are controlled via menus (article).
If a spy is caught, it is executed.
When viewing an enemy city, there is an 'intrigue menu', which gives you access to information that you can then share with other civs.
Three tiers of spies; Recruit, Agent and Special Agent.
Everyone gets access to spies when the first civilization enters the Renaissance.
An additional spy is made available to each civ when they enter a new era.
England gets an extra spy.

Religion:
'Faith' is a yield that is accumulated like others in the game, e.g. culture.
You get a 'Pantheon' belief when you hit 10 faith.
20 Pantheon beliefs to choose from.
God of War- bonus faith for killing enemies within four tiles of your city
Goddess of the Hunt- extra food for forest camps
Ancestor Worship- +1 Culture for every Shrine in your empire
Religious Idols- +1 Culture and +1 Faith for each Gold and Silver
Pantheon beliefs are generally terrain based.
Certain units can generate faith by killing other units.
Can found a religion when you earn a Great Prophet.
Can have a combination of up to five beliefs
You get founder beliefs and follower beliefs. Founder beliefs give you rewards for religion spread, whilst follower beliefs give you rewards to any city following your religion.
Founder Beliefs include:
Ceremonial Burial- +1 :c5happiness: Happiness for each city following religion
Church Property- +2 gold for each city following religion
Defender of the Faith- +20% Combat near friendly cities that follow this religion
Flourishing of the Arts- +10% Culture if not at war
Initiation Rites- +100 Gold when each city first converts to this religion
Just War- +20% Combat near enemy cities that follow this religion
Can build Cathedrals in your cities when you have founded a religion; purchased with faith.
Religions can be renamed.
Religion designed so that not every civ in a game will be able to found one.
Can spend faith to build missionaries (cost 200 faith). They can spread your religion to two cities.
Religion naturally spreads to cities within 10 tiles.

Other things:
Unit health increased from 10 to 100, and the pace of combat has been slowed.
Naval units now split into melee and ranged; melee ships can attack cities.
Embarked units can defend themselves and stack with naval units.
Religious units can help to spread influence to city states and gain alliances with them.
Embassies will help with espionage operations and diplomacy.
You can 'bully' city states by placing units near them, though this will have a negative impact on your influence with them.
City state quest system expanded, and they can set three quests at a time. Quests can be individual or global.
Stonehenge is an early faith-giving wonder.
Destroyers are melee. Battleships are ranged.
Carthage: Can cross mountains. Free harbors in their cities.
Huns: Raze cities at double speed. Start with Animal Husbandry. +1 production from pastures.
Austria: Unique Ability allowing you to essentially absorb City-States into empire without conquest
National Intelligence Agency (wonder) gives an extra spy
Huns steal city names from other civs, and trait name is Scourge of God
More than one religion can influence cities
The Naval AI does do amphibious invasions.
Religious CS will generate faith for you
SP choices in the end game (e.g. autocracy or order) will influence diplomacy
In the "Fall of Rome" scenario, if you choose eastern or western roman empire, you get some forced culture so you have to choose policies that are actually negative, so you become less effective throughout the game.
Je wil écht niet naast de Hunnen beginnen :P

[ Voor 74% gewijzigd door anandus op 07-04-2012 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Civ V Gods & Kings op Pax East: Klik
Ongeveer vanaf minuut 54. Interviews en stuk gameplay (vanaf 1 uur 20)

Wat extra info:
Carthage Trait is called Phoenician Heritage
Carthage UU is Quinquereme
Pantheons do not expand beyond borders
Composite bowman in the archer upgrade line.
African Forest elephent has strength of 14
At least two new resources - one looks like tea or something, other is the 'turtles
Columbo new city state - Merchantile
Milan new city state - Cultural
Order: Can purchase GE with faith
Autocracy: Can purchase GG with faith
Freedom: Can purchase GA with faith
Huns have Asian city style
"Global Quests": For example, first Civ to get X culture becomes the CS ally
New resource - Pigs
Haile_Selassie is the leader of Ethiopia
Ethiopian rifleman UU, "Mehal Safari"
Forest Elephant "strikes fear" into opponents and generates GGs faster
New diplomatic option is 'Adopt Embassy'
Freedom unlocks in the Industrial Era
Retire option on ingame menu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

De G&K-release valt samen met de geboorte van m'n zoon, dus aangezien ik dan vanwege vermoeidheidsverschijnselen waarschijnlijk toch geen FPS meer kan spelen kan ik me mooi weer met civ5 bezig houden. Eens kijken of G&K wat moeilijker is op deity dan vanilla civ5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
Shabbaman schreef op maandag 09 april 2012 @ 18:44:
De G&K-release valt samen met de geboorte van m'n zoon, dus aangezien ik dan vanwege vermoeidheidsverschijnselen waarschijnlijk toch geen FPS meer kan spelen kan ik me mooi weer met civ5 bezig houden. Eens kijken of G&K wat moeilijker is op deity dan vanilla civ5.
whehehe. Ik had dat met Civ5 met mijn dochter. In het ziekenhuis wachtend op de bevalling de wereld veroveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De negende civ van G&K is bekendgemaakt: Zweden.

Een behoorlijk eurocentrische expansion qua civs, moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Ach, des te groter de vraag naar meer DLC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shabbaman schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 10:35:
Ach, des te groter de vraag naar meer DLC...
Precies, zoals het er nu uitziet is de kans zeer groot dat er DLC en/of een tweede uitbreiding komt.
Al was het alleen maar omdat de Zulu erbij horen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Sorry, geen tijd, Endless Space aan het spelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shabbaman schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 09:27:
Sorry, geen tijd, Endless Space aan het spelen :+
offtopic:
Gelukkig heb je nog twee maanden de tijd na de release van Gods & Kings (eind juni) tot Endless Space uitkomt (eind augustus) ;)

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 11-05-2012 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Nee, het is nu een speelbare alpha. Ik heb er nooit aan getwijfeld of ik G&K zou kopen, maar ik kan niet zeggen dat ik heel erg enthousiast wordt van deze previews. Civ5 is gewoon te makkelijk. De basis daarvan ligt in 1 upt en hoe de AI daar niet mee om kan gaan, en dat zie ik nu niet veranderen (al moet het met getweakte preferences wel een stuk beter te maken zijn dan zoals het nu geimplementeerd is). Daarnaast mist civ5 diepgang doordat alles is terug te voeren op goud. Dat is wel jammer, maar ik vind het wel een vermakelijk spel. Misschien juist wel daardoor, ik weet het niet. Dingen zoals een CS kopen geeft wel een leuk minigame-gevoel, en dat wordt in G&K juist uitgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shabbaman schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 10:05:
Daarnaast mist civ5 diepgang doordat alles is terug te voeren op goud. Dat is wel jammer, maar ik vind het wel een vermakelijk spel. Misschien juist wel daardoor, ik weet het niet. Dingen zoals een CS kopen geeft wel een leuk minigame-gevoel, en dat wordt in G&K juist uitgebouwd.
Een van de punten in G&K is hoe het 'goudspel' juist minder is geworden.
Zo is het 'CS kopen' eruitgesloopt (tenzij je Oostenrijk speelt natuurlijk). Nu maar hopen dat Faith niet diezelfde rol in gaat vullen :P
Gelukkig maar, want dat was wel een van de zwaktes. Moet ik wel zeggen dat het met de patches wel steeds minder werd.

Over de AI ben ik het met je eens, al weet ik niet of het perse aan 1UPT ligt, de AI van bijv Civ 4 was ook bagger. Maar ik speel Civ dan ook bijna alleen maar in multiplayer, dat is toch echt het leukste :)

Ik heb zelden een goede AI gezien in strategiespellen, al kán het wel, zie bijvoorbeeld Galactic Civilizations 2 :)

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 11-05-2012 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

anandus schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 10:10:
Nu maar hopen dat Faith niet diezelfde rol in gaat vullen :P
Dat zou op zich niet zo erg zijn, want dan moet je nog kiezen tussen faith en gold. Tenzij je je faith ook gewoon kan kopen of je door faith je gold ook kan maximaliseren...

Pagina: 1 ... 17 ... 28 Laatste