Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:54

Wuursj

want worst is al bezet

Daar gaat het niet om. Het punt is dat het ondanks de 90% CPU gebruik op alle 4 de cores, nog steeds lang duurt.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baasandre
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 08:46
anandus schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:02:
Maar nog, het is vreemd dat het door de patch langzamer is geworden. En mocht het inderdaad een 'bug' zijn dan wil ik dat graag melden, anders kunnen ze het niet fixen :)
Is het niet het feit dat de end turn veranderd is in de laatste patch en hij daardoor soms op 'please wait' blijft hangen omdat er nog een unit kan moven?
Jups inderdaad 100% van het probleem, schip vooruit sturen ( meer tiles dan het kan) en er verschijnen ineens strepen op zijn route welke te volgen.
Lijkt ineen keer dat troepen in een boot twee sporen met "torpedos"af vuren.

Oftewel de gameplay kan het niet aan... zonde.

Als het potje straks is afgelopen, laatste keer voorlopig op huge dus, of staks overstappen op Homm 6, ook zo'n lieveling van mij ( heroes of might....)
Ik vindt het wel zonde want civ 4 heb ik echt grijs gespeeld :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:41

Spockz

Live and Let Live

Ik dacht dat het aan mijn nieuwe systeem lag (i7-2600K + SSD) maar blijkbaar hebben mensen hier ook nog last van slechte performance. Ik heb vaak dat ik een unit ergens heenstuur en dat dan het schildje wel op de goede plek staat maar de figuurtjes niet. Als ze dan worden aangevallen gaan de attackers ook helemaal naar de figuurtjes toe ipv de schildjes. :)

Ook bij mij trekt hij 4 cores bijna helemaal vol, End-of-Turn duurt nog steeds net zo lang. Dus daar is helaas geen verbetering in gekomen.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

En hop... weer een black screen... zo ontzettend stabiel is de game dus ook niet meer.

Hopelijk opgelost met de volgende patch, en voorlopig ga ik wel wat anders doen; want zo is de game niet meer speelbaar...

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7055

ik moet zeggen dat ik er tot nu toe weinig last van de bugs heb(afgeklopt). maar goed ik speel dan op een huge map zonder citystates, wat sowieso scheelt qua turntijden.

Anoniem: 420270

Wat ook erg kan helpen is de special effects in het menu Graphics te verlagen, scheelt soms net dat ene. Ik heb een machine van 2,5 jaar oud met quad core en speel huge, afgelopen weekend nog(lager resolutie dan max dus)

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik heb een gek probleem en google geeft enkel verkeerde hits - nochtans ben ik vast niet de enige die dit probleem heeft: units die in het water gaan komen er niet meer uit en idlen gewoon wat. Ook krijg ik ze nauwelijks uit het water: ik moet autoexplore aanzetten, dan weer uitzetten en dan opnieuw proberen en hopen. Disembark maakt geen bal uit. WTF is dit plots?

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Dat probleem herken ik, oplossing lijkt om ze in hun laatste move in een turn het land op te krijgen.
YellowOnline schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 20:54:
Ik heb een gek probleem en google geeft enkel verkeerde hits - nochtans ben ik vast niet de enige die dit probleem heeft: units die in het water gaan komen er niet meer uit en idlen gewoon wat. Ook krijg ik ze nauwelijks uit het water: ik moet autoexplore aanzetten, dan weer uitzetten en dan opnieuw proberen en hopen. Disembark maakt geen bal uit. WTF is dit plots?
Wat een vreemd probleem! Ik kan er ook niets over vinden.
Heb je mods draaien?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Nope, geen enkele mod. Heel vervelend, want ik speel huge marathon op eilandjesmap :')
lol :P

Ik heb er ondertussen wel wat meer over gevonden, hier wordt er ook melding gemaakt van die bug.
Dus met een beetje mazzel is het in de/een volgende patch eruit.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

anandus schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 21:14:
lol :P

Ik heb er ondertussen wel wat meer over gevonden, hier wordt er ook melding gemaakt van die bug.
Dus met een beetje mazzel is het in de/een volgende patch eruit.
Joep, dat is exact mijn probleem. Goed gevonden. Ik speel inderdaad met Engeland, dus het zal een bug met Engelands traits zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicje kicken nu ik eventjes weer CivV speel.

Normaal gezien speel ik gentleman, maar nu was ik in een slechte bui en de wereld aan het veroveren. Ik dacht slim te zijn en Open Borders te doen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3BEKZTSeiz40177hfXDjK2s3/medium.jpg

Valt het op dat mijn troepen klaar staan voor aanval? :p Maar goed, bijgeleerd dat dit niet werkt en dat ik op het moment van oorlog verklaren buiten de grenzen vlieg.

Nou ja, 5 minuten later had hij toch prijs:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EYAzlTdOqQmTpCgQBDrIcr7F/medium.jpg

Zo, nu de rest van Azië en Afrika veroveren.

Hah!

[ Voor 5% gewijzigd door YellowOnline op 27-08-2011 22:06 . Reden: Plaatje gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-07 12:57
Zo. Ook weer begonnen na maanden geen civ gespreeld te hebben.

Dit keer op mn nieuwe " gaming rig" (opgevoerd hok uit 2009), alles op max dus. Erg mooi die graphics zo, poeh.

1e keer Mongols, en veul oorlog voeren uiteraard. Leuk dat Keshniks hun historische voorbeeld zo goed volgen, bewegen, schieten en weer weg. Blijft toch leuk hoor, die 1 unit per hex. Oorlogsvoering is veel leuker en realistischer, zou niet terug willen naar stacks.

Volgens mij hebben alle patches in mn afwezigheid ook leuk gewerkt, de vijand heeft echt nette linies als ie me aanvalt. infanterie voor, boogschutters erachter.

De gevechten winnen lijkt nog steeds niet al te moeilijk, ben weer op Prince begonnen. Precies goed voor een spel zonder veel bedenktijd wat mij betreft, anders gaat het op werken lijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, Keshiks zijn echt geweldig. Killing machines 8)

Damn, wat zitten er trouwens een hoop achievements in dit spel 8)7
Ik heb er nu iets van 105 van de 180 :+
Nu voegen achievements natuurlijk niets toe, maar ik vind het wel leuk om achievements te pakken, vooral omdat het me aanspoort om met civs te spelen die ik normaliter links zou laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Valve heeft vandaag schijnbaar een kleine patch van zo'n 4,3Mb vrijgegeven. Geen release notes of wat dan ook te vinden maar het spel lijkt weer enigzins speelbaar :)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mindcrash schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 17:51:
Valve heeft vandaag schijnbaar een kleine patch van zo'n 4,3Mb vrijgegeven. Geen release notes of wat dan ook te vinden maar het spel lijkt weer enigzins speelbaar :)
De patch was 800kb en heeft maar een dingetje verandert ('please wait' in sommige gevallen verandert naar 'a unit needs orders'), het versienummer is ook niet omhoog gegaan :) (is nog steeds 383)

Dit zijn de release note:
[HOT-FIX]

- "Please Wait" hang. There can be certain situations where an automated or sleeping unit is activated by the presence of an enemy unit. When this happens, the "End Turn" button incorrectly displays "Please Wait" rather than "Unit Needs Orders", giving the player the appearance that the game is hung. This has been corrected.
- Corrections to Korean and Japanese legal screen functionality.
Je kan release notes zien als je bij de download eronder op 'view news' klikt :)

Ik vermoed dat er binnenkort ook een andere, iets grotere hotfix uitkomt om het een-en-ander te fixen (onder andere Korea's gebouwen-verkoop-exploit)

[ Voor 44% gewijzigd door anandus op 02-09-2011 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Ik hoop vooral dat er ook een patch voor de Mac versie komt... Want die is nu zo goed als onspeelbaar.

Ik ben benieuwd naar de volgende patch. (Wel gek trouwens dat ze het versienummer niet hebben opgehoogd bij de patch... dat is vragen om problemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spockz schreef op woensdag 07 september 2011 @ 10:56:
Ik hoop vooral dat er ook een patch voor de Mac versie komt... Want die is nu zo goed als onspeelbaar.
Ja, de patches voor de Mac worden door een ander bedrijf gedaan en hebben meestal 2 á 3 maanden vertraging.
Wel heel irritant voor mensen die het op de Mac willen spelen.
Ik geloof ook dat een hoop Mac-spelers het daarom liever via bootcamp doen (ook omdat de performance, geloof ik, dan beter is). Can't blame them.
Ik ben benieuwd naar de volgende patch. (Wel gek trouwens dat ze het versienummer niet hebben opgehoogd bij de patch... dat is vragen om problemen.)
Die laatste 'patch' was een hotfix, niet echt een patch, vandaar dat ze van het versienummer zijn afgebleven.

Vooralsnog hadden ze om de twee maanden (ongeveer) een patch, dus een volgende zou dan in oktober zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229864

Spockz schreef op woensdag 07 september 2011 @ 10:56:

Hoezo is die zo goed als onspeelbaar? Volgens mij zorgen die nieuwere patches vooral voor gameplay changes maar niet echt voor crash fixes. Op mijn macbook is civ 5 goed te spelen, maar ik heb wel sterk het idee dat bij civ 5 het erg wisselt (ook onder windows gebruikers) of men last heeft van crashes of niet... Dus ik heb misschien gewoon "geluk".

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 229864 op 07-09-2011 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:24
Ik vind het op de Mac in vergelijking tot Windows erg slecht werken. Op mijn Windowslaptop loopt het veel vloeiender dan op mijn Mac, terwijl qua specs de Windowslaptop aardig achter loopt. Je ziet het bijvoorbeeld bij de updates die je aan de rechterkant krijgt. Op Windows vallen ze mooi in. Op m'n mac verschijnen ze gewoon in 1 keer (zie je dus geen vloeiende beweging)

Crashes heb ik trouwens nog nooit gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Op mijn mac heb ik ook geen crashes gehad, maar het loopt inderdaad minder soepel. Daarnaast is de gameplay toch anders op de oude versies. Ik zou graag een update willen omdat we het wel zouden kunnen spelen met een paar vrienden, maar die draaien allemaal OS X en geen Windows. :)

Civ 5 is in de aanbieding bij Steam, 75% eraf.
€12,50 voor de gewone versie, €13,75 voor de deluxe versie (met de Babylon DLC, soundtrack en een 'video feature').

Helaas zijn de DLC dit keer niet in de aanbeding :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Is die DLC nog wat waard om gelijk aan te schaffen? Of kan je met de gewone versie prima uit de voeten?

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Je kan met de gewone versie in principe prima uit de voeten. De DLC zijn extra civs en scenario's* .
Maar er zitten 18 civs in het standaardspel en daarbij is er een gratis DLC die iedereen krijgt, met de Mongolië-civ en -scenario.

Er zijn ook andere DLC, zoals maps (niet de moeite waard), map scripts (wel geinig) en wonders+ scenario (ook de moeite).

[ Voor 24% gewijzigd door anandus op 10-09-2011 01:21 ]

• baasandre
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 08:46
Of uietraard gewoon gratis mods installeren....
Een paar leuke aanzetten en spelen maar weer.
Een keer gehad dat het spel niet stabiel speelde, voor de rest nooit last gehad.
De courthouse vindt ik bijvb een prettige mod.... ( courthouse wordt sneller gebouwd).

Voor het eerst ook eens met de mongolen gespeeld, damn... Keshiks :P heerlijk!!!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Denk dat ik het maar bij de standaard versie hou. Zo grondig ga ik Civ5 toch niet spelen.

Al zal ik wel wat tijd moeten vinden om het te spelen. Ik ken Civ 1 t/m 4 nog en daar waren mods meer iets die jezelf installeerde en speelde. Al heb ik daar in Civ4 niet zoveel mee gedaan herinner ik me nu.

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik speel het spel de laatste weer veel (vorig jaar niet tevreden, nu wel) en vind het stukker beter in balans. Mods zijn niet nodig, DLC kan echter wel leuk zijn voor de veelzijdigheid. Babylon en ook Korea zijn interessante beschavingen waar je leuk mee kan spelen.

De diepgang zit 'm inderdaad in de doelen die je moet zetten voor jezelf, ontwikkeling en steden. De policies kan je nooit allemaal verkrijgen, maar door duidelijke keuzes hebben ze zeker meerwaarde. De ene keer echter spelen door alles op Honor te gooien (militair voordeel) en een andere keer op juist een ander onderdeel zoals rationalism zodat je een geavanceerder leger kan maken. Alles heeft zo z'n balans.

Tegenwoordig speel ik lekker op King-niveau en heb nu al 3 potjes op een rij alleen met Hiawatha problemen. Blijkbaar is dat een krachtige AI-tegenstander. Deze ronde heeft hij iets van 8 steden maar qua technologie gelijk aan die van mij (dus ook bommenwerpers enzovoort). Alleen heeft 'ie deze keer iets van 10k aan goud verzameld, daarmee alle city-states gekocht en mij dus alle mogelijke bonussen aan hapiness en cultuur ontnomen. Een moeilijk potjes dus.
Nou ja, de AI was niet zo slim dus bij de laatste oorlog stuurde hij alle units naar het front, dus ook de artillary-units. Die van mij stel ik altijd veilig op rond of achter een stad dus na 2 rondjes prijsschieten was zijn leger gereduceerd tot as en kon zijn einde beginnen. De AI zou wat dat betreft iets beter met tactiek moeten omgaan.

Artillary is trouwens de heilige graal van oorlogsvoering. Was bij de vorige civs vaak de cavalerie het breekijzer dat oorlogen won is dat nu artillary. Het uitvinden ervan zou een bewuste keuze moeten zijn en wanneer het beschikbaar is zou een speler vooraf al kanonnen moeten hebben (minstens 6) om deze direct te kunnen upgraden (dus ook gespaard moeten hebben). De eventuele technologische voorsprong moet ook direct verzilverd worden want tegenstanders zonder artillary zijn kansloos en hun steden weerloos.

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:24
Inderdaad. Een goede verdediging met artillery is goud waard. In het begin maakte ik de klassieke fout door totaal geen artillery te nemen tijdens de aanval. De tegenstander had het wel. Mijn hele leger kwam niet eens in de buurt van zijn troepen.

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Hoe krijgen jullie het toch voorelkaar om op hoge moeilijkheidsgraden te winnen? Zodra ik boven Prince ga zitten word ik binnen de kortste keren overrompeld door veel units die ook nog uit een era in de toekomst komen. Of dan heeft elke tegenstander in het begin na een paar beurten al iets van 6 steden waar ik met moeite 3 voorelkaar gekregen heb.

Of nu in het potje dat ik net ben begonnen. De tegenstander heeft meteen 2 archers, een warrior en een scout.

[ Voor 13% gewijzigd door Spockz op 10-09-2011 14:20 ]

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

In de eerste instantie is het focussen op wetenschap (direct writing ontwikkeling en dan de Great Library) maar ook het bijhouden van een legertje. Ben je sterk genoeg dan vallen ze in de regel niet aan. En die sterkte kan je doen met boogschutters. Als ze aanvallen en je hebt 2 of 3 boogschutters bij de stad in kwestie staan is het prijsschieten, upgrades verzilveren en verder gaan met een iets sterker leger.

De DLC van Babylon is dus ideaal: dikke bonussen als je wetenschap wilt doen en hun unieke unit is.... een boogschutter. Alleen eentje die beduidend sterker is dan de normale boogschutter.

De rest is finetunen en tempo maken/houden. De king-game die ik net beschreef heb ik 2 keer gespeeld, de eerste keer teveel laten afleiden met brakke policies, de tweede keer direct de liberty-branch omgezet voor de free settler, levert je in zeer vroege tijden de tweede stad.
Inderdaad, een veel gebruikte methode is het science pad te nemen:
->Writing, library, Great Library (als je op een niet te hoge moeilijkheidsgraad speelt*), ->Philosophy, National College (heel belangrijk!), ->Theology, Hagia Sophia, ->Education, Porcelain Tower, ->een renaissance-tech en dan de Rationalism policies.
Tussendoor de resource techs, Iron Working en de UU-/UB-tech ontwikkelen (wat dus van je gespeelde civ afhangt).

En wat Delerium ook zegt: Niet te zwak zijn. Als je te zwak bent dan valt de AI heel graag aan, dus zorg dat je genoeg units hebt. Natuurlijk ook niet teveel, want het kost allemaal geld.

Daarnaast helpt het ook om niet te snel, maar ook niet te langzaam uit te breiden en goed in je achterhoofd te houden wat voor victory je wil (eigenlijk moet je al een beetje in het begin van je potje al weten waar je voor gaat).

En meestal is de Liberty-branch een goede social policy om je rijk te kickstarten, maar afhankelijk van wat je wil kan tradition of honor ook goed helpen.
Een veel gebruikte start is de tradition opener (+3 culture), de liberty opener (+1 culture per stad), de settler (of worker als je die nog niet hebt), dan liberty vol krijgen voor de great person (vaak een GE voor wonder-rushing of GS om een tech te bulben).

Moet ik wel zeggen dat ik de laatste tijd heel veel probeer van het geijkte pad af te gaan, ook gooi ik steeds vaker de civ op 'random', zodat ik geprikkeld wordt om alternatieve strategiëen te bedenken om zo goed mogelijke synergiën te vinden voor de UA/UU/UB. Bijvoorbeeld het 'middenpad' met de Azteken. Megasteden met de ToA, HG en Floating Gardens vind ik geweldig. Of het 'onderpad' voor een militaire rush (zoals bijv. de Iroquois, Romeinen, etc.)

* Op immortal en deity probeer ik vaak niet eens meer wonders te bouwen, omdat de AI ze vaak sneller heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 10-09-2011 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-06 15:32
WTF is dat. De rest van je post wist ik te ontcijferen met afkortingen, maar deze gaat mij boven de pet :P

[ Voor 26% gewijzigd door kenicky op 11-09-2011 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kenicky schreef op zondag 11 september 2011 @ 01:13:
[...]

WTF is dat. De rest van je post wist ik te ontcijferen met afkortingen, maar deze gaat mij boven de pet :P
Unique ability, unique unit en unique building die de verschillende civs hebben :)

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 11-09-2011 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

En wat vooral Unique Buildings betreft is egypte wel handig. Die hebben een burial tombe, deze levert 2 cultuur en 2 hapiness op. In een vroeg stadium is hapiness soms een problemen cultuur heb je nodig om policies te ontwikkelen. Door dit gebouw te bouwen los je veel problemen op zodat Egypte wat dat betreft een sterke beschaving is.

Gratis hint: in de tradition-policy-tree staat ergens dat je in je eerste 4 steden een cultuur-gebouw kan krijgen. Als je dus 4 steden hebt gesticht, daar overal een monument hebt gebouwt (bouw ik altijd als eerste) dan kan je met deze policy dus 4 keer een gratis Burial Tomb neerzetten. Je cultuur en hapiness zijn dan zeker een millennium goed.

Ik wil trouwens ook, net als Anandus, wat andere dingen proberen en pak tegenwoordig ook graag een andere beschaving die weer andere voordelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ook mooi is, qua legalism, is Siam's wat, die telt ook als cultuurgebouw, dus dan kan je in een keer 4 gratis universiteiten krijgen :o
Moet je natuurlijk wel zorgen dat je alle voorgaande cultuurgebouwen hebt (monument, tempel, etc)

[ Voor 26% gewijzigd door anandus op 11-09-2011 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:28

Shabbaman

Got love?

Spockz schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 14:15:
Hoe krijgen jullie het toch voorelkaar om op hoge moeilijkheidsgraden te winnen? Zodra ik boven Prince ga zitten word ik binnen de kortste keren overrompeld door veel units die ook nog uit een era in de toekomst komen. Of dan heeft elke tegenstander in het begin na een paar beurten al iets van 6 steden waar ik met moeite 3 voorelkaar gekregen heb.

Of nu in het potje dat ik net ben begonnen. De tegenstander heeft meteen 2 archers, een warrior en een scout.
Wat ik veel spelers zie doen is dat ze een diarree van settlers over de wereld uit willen storten. Aan het begin klein blijven heeft diverse voordelen. Wat je je vooral moet realiseren is dat alle moeite die je steekt in het maken van een settler en extra militaire units niet in het kopen van een city state, een library of een marketplace of iets dergelijks gaat zitten. Civ5 is een spel gericht op het maximaliseren van je cashflow, en wat dat betreft kan het wel een voordeel zijn om geen extra stad te bouwen. Goed, het kan ook het effect hebben dat je helemaal ingesloten wordt. Zoiets voorkomen vereist wat ervaring. Je kan dit wel eenvoudig omzeilen door op een archipelago map te spelen, of op een kleinere map dan je gewend bent. Een kleine map, of eilandjes, betekent dat de AI ook niet een settler diarrhea kan doen.

En wat ook helpt: kijken of je startpositie je wel aanstaat, zo niet dan gewoon opnieuw beginnen met een andere map.
anandus schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 17:07:
* Op immortal en deity probeer ik vaak niet eens meer wonders te bouwen, omdat de AI ze vaak sneller heeft.
Wordt een cultural victory dan niet erg lastig?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06-2024
Heb het spel ook maar gekocht. Gisteren even een potje gespeeld.

Na het afsluiten wist steam me te vertellen dat ik rond de 8 uur non-stop heb gespeeld :')

belooft veel goeds

edit: Na multiplayer geprobeerd te hebben is de lol er flink vanaf :(

[ Voor 18% gewijzigd door Rudy op 12-09-2011 21:24 ]

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Rudy schreef op maandag 12 september 2011 @ 10:31:
Heb het spel ook maar gekocht. Gisteren even een potje gespeeld.

Na het afsluiten wist steam me te vertellen dat ik rond de 8 uur non-stop heb gespeeld :')

belooft veel goeds

edit: Na multiplayer geprobeerd te hebben is de lol er flink vanaf :(
Nu maak je me toch wel nieuwsgierig met dat laatste zinnetje.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Ik ook :)

Had je veel technische problemen met multiplayer? :-(
Of ben je gewoon keihard ingemaakt? :P

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Dit is nou toch wel jammer. Ik kan mijn nuclear missiles an guided missiles niet op mijn Carriers of Nuclear Subs krijgen. Moet ik dan iets anders doen dan "rebase" of zou dat gewoon moeten werken?

Ok, nu mijn sub dicht bij de stad met de Nuc. Missile lag kreeg ik die missile er wel op. Maar de guided missiles gaan nog steeds niet de carrier op.

[ Voor 27% gewijzigd door Spockz op 17-09-2011 17:59 ]

Op je carrier gaat volgens mij niet werken, je hebt missile cruisers nodig voor je missiles ;)
Carriers zijn voor vliegtuigen :)

En rebase zou inderdaad moeten werken.
Je moet wel zorgen dat de missile movement punten over heeft en dat het binnen range van de missile is.
Ik geloof dat dat voor guided missiles 8 tiles is :)

Edit:
Oh, en een nuclear sub can max 2 missiles dragen, een missile cruiser max 3. Misschien dat ze al vol zaten?

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 17-09-2011 18:15 ]

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Ah, ik heb het nu nog eens goed gelezen. De Carrier kan geen missiles dragen, maar wel Nuclear Bombs.

En inderdaad, de units moeten binnen de actie-radius van de boten liggen, dan werkt het wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Ik ben nu aan het spelen en ik vindt het minder dan vorige civs. Het spel is goed maar het is gewoon echt anders dan civ vroeger. Civ 2 kon je een maand met een poitje bezig zijn. Ik herinner me ook dat de tech tree een stuk groter was maar soit het spel is leuk.

Alleen wat vraagjes ivm grootte. Wat zijn nu grote en kleine rijken in dit spel? IVM met de policies die je hebt als Liberty en Tradition. Bij sommige staat beter voor grote rijken, andere kleine. Maar hoeveel steden is nog klein mijn indruk was ongeveer 4. Meer dan dat wordt eht al snel groot. Alleen je kan er nooit echt genoeg settlers uitpompen om 4 a 5 andere steden te stichten?(als je teminste bij wilt blijven met productie/research). En heel veel nut hebben meerdere steden ook niet echt?
Kreeg zelf de indruk dat 2 tot 4 geconcentreerde steden je veel sterker maakt dan overal maar settelen als een gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het hangt er vanaf hoe je wil spelen.
Klein is handig voor een culture victory, groot kan handig zijn voor andere victories.
Ook is klein makkelijker om national wonders te bouwen, gezien je de benodigde gebouwen eerder hebt.

Persoonlijk vind ik 1 tot 4 steden klein, meer dan 4 groot. In civ-termen is dat 'tall' en 'wide'.

Er zijn een aantal voordelen van een groot rijk, de belangrijkste, imho, is dat je meer resources kan claimen. Een ander voordeel van een groot rijk is dat het goed is voor je science, gezien science afhankelijk is van bevolking.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 18-09-2011 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

En in praktijk zal je vanzelf stoppen met steden bouwen en gewon steden inpikken. Door ze te puppetten kost het je geen aandacht en levert het wel geld/science/cultuur op. Ik denk zelf dat je van goede huize moet komen om meer dan 6 steden te stichten.

Maar of je de policy-trees moet nalopen als klein danwel groot rijk is helemaal je eigen keuze. De optie 'garissoned unit provide 100% city-range attack is bijvoorbeeld altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Wat ik zelf wel jammer vind is dat het moeilijk is andere staten te vriend te houden als ze dicht bij je in de buurt zitten. Dan is het altijd van dat gejammer als "They covet lands you possess", of een dergelijk niet positief iets. En dan op een gegeven moment verklaren zij de oorlog, en als je dan terug vecht vinden andere Civs je weer bloedlustig en dat je het spel op dezelfde manier probeert te winnen als hen.

Is hier nog iets tegen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Converteer ze naar het christendom en wijs ze erop dat ze het 10e gebod schenden? ;)

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Pas begonnen op King level. Eerste pot (Aztecs, continents) ging heerlijk:

- Meteen de 2 steden van de buren platgelopen met mn opgevoerde warriors.
- de overige 2 civs op het continent (Indians en Germany, rare coalitie) vielen me vervolgens tegelijk aan, kansloos gezien mn opgepompte leger. Een paar oorlogen later was het mijn continent en waren zij gereduceerd tot kolonies (wou geen genocide plegen).
- Op het andere continent werd nogal veel oorlog gevoerd, vriendjes geworden met de underdog(USA) en de 2 aggressors genaaid met lafhartige nuke aanvallen gevolgd door een invasie op hun hoofdstad. Omdat enkele andere civs hun hoofdstad al kwijt waren, hoefde ik alleen maar de 2 grootste jongens (Mongols en Arabs) te pakken et voila, gewonnen. Een deel van de veroverde steden heb ik ook cadeau gedaan aan de verzwakte Civ's, best een leuke tactiek. Kleine vriendjes blij, ik geen happiness ellende meer.

2e pot met de English op een archipelo map, zou een cakewalk moeten zijn. Niet dus.

snel een stuk of 4 mooie eilanden betrokken, via de great library een tech sprint gemaakt, so far so good. Om toch genoeg land te pakken besloten de buren (arabs) te veroveren. Deze hadden een flink eiland waar 4 steden op pasten vlakbij mijn grenzen. Hier was ik al halverwege mee, totdat Siam me aanviel.

Het was me al opgevallen dat ze als enige op een klein continent begonnen ipv een eiland en dus al een tijdje de grootste civ waren. Qua tech bereikten ze de Industrial age een tijdje voor mij, ook al geen goed teken.

Dankzij mn ships of the line (vloot gebouwd om de Arabs suf te schieten, ideaal dat schepen alles kunnen raken op dit soort maps) de aanval van Siam makkelijk af kunnen slaan. KWamen met een horde frigates, cavalry en wat ander spul van diverse kanten. Tis te merken dat de AI slimmer geworden is met de updates, op land zie je ze ook netjes in formatie aanvallen, melee troepen vooraan. Maar het meeste was al kapot voor ze goed aan wal waren. Schijnbaar is het eiland met mn 2 eerste steden het "land that they covet".

Nu valt me echter op dat Siam qua civ score over de 1100(!) zit, zelf zit ik bijna op 700 en de meeste andere civs rond de 500 nu. Ook was het zorgwekkend dat 10 van de 12 Citystates hun ally bleken te zijn en me ook de oorlog verklaarden. Siam moet dus bizar veel resources en bonussen ontvangen. Ze serieus verzwakken op resourcegebied is dus zo goed als onmogelijk.

Volgens mij is dit een typisch geval van een "runaway AI", combinatie van beginnen op de mooiste lap land en wat geluk. Ik denk dat ik sowieso de rest van de Arabs moet veroveren (kan in een paar beurten, ware het niet dat mn happiness -12 is) om groot genoeg te worden en ik kan Siam prima tegenhouden (sterkere marine behouden en een paar versgebouwde cannons rond mn hoofstad, die voor de Arab campagne bedoeld waren).

Maar wat dan? Ik zie weinig manieren om nog te kunnen winnen.
- Mn standaard tactiek tegen sterkere civs is snel Nukes kunnen bouwen en met een verpletterende verassingsaanval ze kreupel rammen. Ga ik niet redden, tegen de tijd dat ik zo ver ben is het spel voorbij denk ik. En met alleen nukes kom je er ook niet, gezien zn mega steden.
- Andere civs opjutten is ook pittig (te klein of al maatjes met Siam, verder zijn de omkoop resources schaars)
- Diplomatic of Science victory leg ik af tegen een rijk met meer population die mogelijk al op me voorliggen in tech.
- Te laat voor culture vic, teveel steden en te weinig culture.

Iemand nog een idee? Anders ga ik hem gewoon uitspelen en een goede 2e worden, game is in huidige vorm leuk genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, Siam kan samen met z'n CS-vriendjes echt nasty worden inderdaad :)

Maar pittig. Normaliter zou ik een rush naar de UN proberen en een diplomatic victory, maar ik weet niet of je dat nog gaat halen. Tenzij je echt goed in de slappe was zit om de CSjes om te kopen.
Sowieso zou ik linksmo of rechtsom Siam dáár aanpakken, zijn City States. Koop ze om of probeer ze te veroveren oid (Je hebt wel grote kans dat steeds meer CS'en pissig op je worden, maarja, het moet maar :P ).

Probeer ook andere civs achter je te krijgen (en zo niet, verover ze dan :P ), maar ik zou voor vrede gaan met de rest (en laat hun eventueel ruzie maken met Siam ofzo).

Ook zou ik iets aan je happiness proberen te doen. Zet je steden op 'avoid growth' om te voorkomen dat ze verder groeien en meer happiness gebruiken.

Dus basically 2 dingen: Geld en happiness.
En probeer Siam te raken waar z'n kracht zit en waar het pijn doet: Z'n City States.

Ik weet niet of dit de juiste manier is, maar dit is hoe ík het zou aanpakken in ieder geval :)

Edit:
En anders gewoon blijven beuken :+ All or nothing :P

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 12-10-2011 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Op zich geen slechte tactiek die je voorstelt. Alleen in mijn situatie niet haalbaar: Siam heeft 10 van de 12 Cs-jes als Ally, ik zou er 1 of 2 kunnen omkopen, maar dat heeft weinig zin dus. Ook heeft Hiawata net de policy gekozen waardoor ik en de rest 33% sneller hun Cs relatie verliezen.

De overige civs zijn allen te klein en te ver achter in tech om iets te kunnen doen tegen Siam, logischerwijs willen ze dat ook niet. Ik lig echt ver op iedereen voor, behalve Siam, dat dus letterlijk 2x mijn civ score heeft. Bizar. De vorige pot met de Aztecs heb ik de 2 steden van Siam direct gerushed, zou dit payback zijn? :)

Inmiddels heb ik weer een paar beurten gespeeld:
- Mijn verkennende ships of the line vonden een 2e Siamese aanvalsgolf, net buiten mijn meest afgelegen stad (alleen op een eiland, vlakbij hun meest afgelegen eiland-stad).
- Mijn vloot maakte vervolgens gehakt van ze. Er waren maar 1 of 2 frigates bij, werd prijsschieten voor mn 5 SotL's. Uiteraard tjokvol promotions, sommigen waren ooit begonnen als Tiremes.
- In een tegenaanval met mn vloot, 2 cannons, 1 great general en 1 musketeer (jawel, 1 melee unit ja) heb ik vervolgens die naburige stad van hem gepakt. Voor iik de musketeer inzette wel 1 pikeman verloren bij een eerdere poging de stad te pakken. Er stond namelijk een cannon in, dus met zijn 2 schoten (city defense +cannon) knalde hij precies mn ene melee unit weg toen deze op het vakje naast de stad vescheen. Dan zie je dat de IA soms toch echt de slimme keuzes kan maken.
- Opmerkelijk genoeg wilde Siam na het verlies van 20 eenheden (mijn verliezen:3) en een stad nog geen vrede.

Mijn hoop om het spel te winnen is wel verder afgenomen. De andere Civs beginnen me nu te denouncen (geen DoW's nog) en Siam has reached the modern age... 1 beurt voor ik de industrial age haalde. *slik*

Nu kan ik ze nog afhouden met mn marine, maar ik moet nu dus wel beelinen naar Destroyers om mn SotL's te kunnen upgraden. Olie heb ik gelukkig al. Mijn happiness is ook weer op orde, hier was ik ten tijde van mn vorige post al mee bezig door het bouwen van theaters en het kiezen van policies.

Verder overweeg ik mn plan de laatste 2 steden van de Arabians te pakken te laten varen. Siam heeft een redelijk afgelegen eiland tussen ons in met 2 steden. Met de huidige machtsverhoudingen kan ik die nog grijpen, dan verzwak ik Siam ipv dat ik mezelf alleen wat sterker maak door Arabia af te maken.

Aan de andere kant, die Arabische steden zijn sappig, zijn capital bevat veel Wonders. En daarna kan ik alsnog snel proberen die 2 steden van Siam erbij te pakken. De 3 steden die ik dan van hem heb vormen het nieuwe front dat ik dan direct kan versterken. De rest van mn rijk kan dan met minimale troepen toe, afhankelijk van hoe snel de andere civs mij DoW-en. (Dow= declaration of War, voor de n00bs) Uiteraard ga ik proberen ze te vriend te houden.

Toch weer een plusje voor civ5 dit imho, zelfs verliezen van een freak runaway civ is leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ai, ai, ai :P
Da's wel pittig allemaal, ik weet niet of je dit potje nog kan winnen, om eerlijk te zijn. Zeker als Siam al zover voorligt qua tech.

Om eerlijk te zijn heb ik weinig tips voor je verder. Ik wens je vooral veel succes, klinkt echt als een heel pittig potje :D

Overigens moet je niet teveel naar punten kijken, dat is een slechte graadmeter, maar dat terzijde.

Twee- a driemaal per jaar heb ik een Civ-LAN met vrienden (oude traditie, sinds Civ3 al).

Vanavond is het weer zover. Vanaf een uurtje of 8 tot zondagmiddag 5 uur wordt het lekker Civ5 spelen :)
Wel elke nacht een uurtje of 6 slaap pakken, maar verder is het vooral veel Civ5 (en af en toe een potje van een ander spel voor de smaak). Lekker wat biertjes erbij enzo, pizza als avondeten, typisch LAN. Héérlijk :)

Al ben ik er nog niet helemaal uit met wie ik ga spelen. Babylon en Korea zijn natuurlijk favoriet (maar die zijn bij iedereen favoriet), net als China. Frankrijk is ook geinig. Of Egypte om te woner-whoren :P
En zelf ben ik altijd wel gecharmeerd van de Azteken.
We spelen zonder AI, zijn allemaal niet van de rushes (al wordt het vaak wel knokken vanaf het artillery/riflemen-punt).

Iemand nog een leuke suggestie (civ-strategie-combo)? Misschien iets onorthodox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
anandus schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 11:55:
Ai, ai, ai :P
Da's wel pittig allemaal, ik weet niet of je dit potje nog kan winnen, om eerlijk te zijn. Zeker als Siam al zover voorligt qua tech.
Tja, ik speel altijd om te winnen, dus proberen ga ik het. Huidige plan:
- Vriendjes blijven met andere civs. zo lang het duurt.
- Toch Arabia afmaken, laat een paar schepen achter om Siam af te houden en gooi alles verder richting de Arabs. Daarna heb ik een flink machtiger rijk in een afgebakend gebied tussen de polen, zeker met zijn hoofdstad erbij.
- Zo snel ik kan mn leger weer richting Siam keren, klein beetje investeren in infra en economie maar daarna me volledig op units en oorlog richten.
- Daarna stap voor stap proberen ze militair op te rollen, dus eerst dat eiland met de 2 steden. Daarna begin ik op zn hoofdeiland (eigenlijk het enige continent op de map) met de zwakste stad. Zn hoofdstad is echt bizar sterk, dus die moet wachten. Notrmaal is dat het eerste waar ik voor ga, om mn tegenstander direct kreupel te maken.
Iemand nog een leuke suggestie (civ-strategie-combo)? Misschien iets onorthodox?
Ehhh de Britten kiezen en hopen op veel water? :) Moet zeggen dat ze me wel bevallen, ondanks het Siam probleem. Goeie units en het is bizar hoe snel je embarked units over het water vliegen, even een ander eiland bereiken is in 2 beurten gepiept.

Korea en Babylon ken ik niet omdat ik vertik 5 dollar per civ te betalen. en wat is er zo goed aan China? Great generals krijg je toch wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De paper makers zijn fijn (libraries die ook nog geld opleveren) en de chu-ko-nu's (tweemaal schieten per beurt én extra general puntjes) zijn allebei zeer fijne unique's.

De unique ability is leuk meegenomen, maar het zijn vooral de UB en UU die er een leuke allround (maar wel tegen warmongering aan) Civ van maken :)

Qua LAN: We spelen altijd op pangaea, omdat we te vaak hebben gehad dat we op continents oid een rare verdeling hebben (iedereen min een op het ene continent en dan iemand anders op een ander continent, bijv).
Dus Engeland en Polynesië zijn niet de meest aantrekkelijke civ's.
Maar op watermaps zijn ze geweldig. Zeker als je als Engeland ook nog de Great Lighthouse hebt 8)

Overigens vind ik de DLC-Civs het geld meer dan waard voor wat ik ervoor terugkrijg, maar da's ieder's eigen mening, natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Bijkomende voordeel van de extra DLC-beschavingen is dat je tegenstanders ook regelmatig genoeg een ander kleurtje aannemen.

Ik speel nu met Spanje en om 1 of andere reden voelt deze beschaving zeeeer goed aan. Het zal wellicht met de extra hapiness te maken hebben die de natuurwonderen opleveren, het speelt alleen erg lekker.
De Engelsen wil ik nog een keer proberen omdat mijn oorlogsmachines meestal draaien op crossbowman en de Engelsen daar lowbowman van maken, range=3 ipv 2, dat alleen is killing, daar hoef je geen boot voor te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je met Spanje eenmaal aan het einde van de medival era/begin van de renaissance aankomt is het echt heerlijk, dan komen de UU's (tercio met gunpowder en conquistadores met chivalry) en dat zijn allebei prachtunits! :)
De extra bonus van natural wonders is natuurlijk ook heel erg fijn meegenomen, maar helaas ook wel een beetje random, je moet er net geluk voor hebben.

Maar Spanje is heerlijk voor midgame expansion, zeker op bijvoorbeeld een terra-kaart :)
In de renaissance komt Spanje goed tot z'n recht.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 13-10-2011 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Engeland is helemaal sterk als je de GL hebt en vervolgens nog de civic unlocked uit de Merchant tree, dan krijgen je bootjes nog een extra move.

Ik vind dat de Amerikanen om de een of andere reden altijd ene stukje voordeel hebben dat je minder gauw aangevallen wordt als je met hen speelt, of dat ze toch net wat liever wat langer vriendjes met je blijven.

Dat is ook iets wat me opvalt, op de gekste momenten wordt je gebackstabbed of gedenounced, terwijl je niets geks hebt gedaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
na enkele dagen CIV 5 te hebben gespeeld heb ik het vandaag toch maar weer verwijderd. als echte civ fanaat sinds de jonge jaartjes moet ik toch wel even aangeven wat een bedroevend spel het is geworden zeg :(

mijn verbazing was ook groot dat ik een topic van 63 pagina's zag waar meer activiteit is dan in het civ 4 topicje (terwijl civ 4 toch echt masterlijk is in vergelijking).

enige wat ik echt apart vond was dat de game overal 8-9's en zelfs een 9.5 kreeg als cijfer , pas na het kopen zag ik de review van 1up.com waar ze tenminste eerlijk zijn over de game.

wat jammer zeg van deze grote teleurstelling :(

back to civ 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Spockz schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:21:
Engeland is helemaal sterk als je de GL hebt en vervolgens nog de civic unlocked uit de Merchant tree, dan krijgen je bootjes nog een extra move.

Ik vind dat de Amerikanen om de een of andere reden altijd ene stukje voordeel hebben dat je minder gauw aangevallen wordt als je met hen speelt, of dat ze toch net wat liever wat langer vriendjes met je blijven.

Dat is ook iets wat me opvalt, op de gekste momenten wordt je gebackstabbed of gedenounced, terwijl je niets geks hebt gedaan....
Meer militaire units bouwen. Gaat niet eens om sterkte, gewoon hoeveelheid. Beetje respect afdwingen in de wereld :9
Aionicus schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 01:27:
na enkele dagen CIV 5 te hebben gespeeld heb ik het vandaag toch maar weer verwijderd. als echte civ fanaat sinds de jonge jaartjes moet ik toch wel even aangeven wat een bedroevend spel het is geworden zeg :(

mijn verbazing was ook groot dat ik een topic van 63 pagina's zag waar meer activiteit is dan in het civ 4 topicje (terwijl civ 4 toch echt masterlijk is in vergelijking).

enige wat ik echt apart vond was dat de game overal 8-9's en zelfs een 9.5 kreeg als cijfer , pas na het kopen zag ik de review van 1up.com waar ze tenminste eerlijk zijn over de game.

wat jammer zeg van deze grote teleurstelling :(

back to civ 4.
Ik zie het als een uitgebreide variant van panzer general. Een soort kolonisten van katan met redelijke turn based combat. De dynamiek van het spel is ontzettend veranderd maar daar zeg ik hierboven al genoeg over. Het is niet meer echt 4x spel meer gewoon een uitgebreide turnbased strategy.

Overigens blijf ik erbij dat alpha centauri de beste civ is. Het thema is vreemd maar het was wel brilliant

[ Voor 45% gewijzigd door Postius op 14-10-2011 04:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Nou, even de tussenstand van de pot hierboven van een Civ fan (vanaf deel 1 op de Amiga, heb ze allemaal gespeeld, inclusief Alpha Centauri en Call to power) die deel 5 WEL leuk vind :)

Het vervelende is dat Siam weigert vrede te sluiten. Ze geven de wens wel aan, maar in het onderhandelings scherm is er weer geen deal mogelijk geven ze daar aan. Ik heb dus permanent oorlog, de rest van het spel. Opeens mis ik de oude "war weariness", er is dus geen enkele reden voor de AI om vrede te willen begrijp ik?

Ik heb dus ook 10 city states die "peace blocked" als status hebben. Irritant, want ik heb diverse embarked units verloren aan de Caravels die de CS-jes spammen.

Siam vond 1 stad en 20 eenheden verliezen dus niet genoeg om vrede te sluiten (tegen termen die ik mogelijkerwijs kan opbrengen dan), dus ik ben met mijn vloot maar eenheden op hun kust gaan beschieten om ze wel een vredesbod te laten accepteren. Hiermee moest ik echter abrupt stoppen toen een torpedo(!!!) 1 van mn houten schepen opblies, oeps.

De aanval op Arabia is wel goed gelukt, hun hoofdstad bleek 5 wonders te bevatten en mn civ score ligt nu amper 200 achter op Siam en ver boven die van de rest.

Toch denk ik nog steeds dat het winnen niet meer haalbaar is. Mijn Ships of the Line hebben net wat embarked Mech infantry van Siam onderschept, om even aan te geven hoe de verhoudingen liggen. Mijn legertje bestaat nu uit voornamelijk rifleman en cannons, met een paar infantry.

Denk dat ik in een paar beurten wel volledig artillery met infantry kan hebben (al moet ik ook weer aan mn lage happiness werken), maar het is de vraag of ze de overtocht naar het meest nabije Siam eiland gaan overleven als ik bombers en subs tref. Duurt kon een hele tijd voor ik olie en destroyers heb geteched, dus tis even de vraag hoe ik dit ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Wat mij is opgevallen in oorlogsituaties is dat het maken van vrede voornamelijk te maken heeft met de sterkte / grootte van je leger. Wil je een poging tot vrede met Siam kan ik je aanraden je te richten op verdediging en het uitbreiden van je bestaande leger tot een redelijk niveau.

Is er overigens al iets bekend over een uitbreidingspakket dat écht nieuwe zaken, als bijvoorbeeld religie en spionage, toevoegt aan het spel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
SandaX schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 09:39:
Wat mij is opgevallen in oorlogsituaties is dat het maken van vrede voornamelijk te maken heeft met de sterkte / grootte van je leger. Wil je een poging tot vrede met Siam kan ik je aanraden je te richten op verdediging en het uitbreiden van je bestaande leger tot een redelijk niveau.
Goeie tip, maar door het verschil in tech zal het lastig worden een betere score (aantal eenheden x combat strength) verhouding te maken. Ik ga nu mn rijk groot genoeg is echter toch in total war modus, dus wie weet lukt het.

Ik verbaas me vooral over die 10 city states, hoe kan Siam ze zo makkelijk vasthouden? Zijn ze door de oorlog permanent gelocked als ally? Zo ja, dan kun je daar mooi misbruik van maken als menselijke speler lijkt me?

Verder voel ik nu de beperkingen van het policy systeem, een revolutie om een fascistische/communistische/police state warmonger te worden gaat niet lukken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Nou,
voor de liefhebbers nog even de ontknoping van de laatste pot. Met mn legertje inf/arty toch maar richting Siam gegaan. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik een paar keer het spel herladen heb om aanvallen te testen, iets wat ik normaliter nooit doe. Vanwege de kleine, smalle eilanden (waarbij er al units op bijna elk vakje stonden) was het zeer lastg mn leger aan wal te krijgen, laat staan om de flink versterkte steden aan te vallen.

Als escorte heb ik toch maar mn oude houten SotL's gebruikt. Lukte nog aardig, welgeteld 1 ironclad gezien die kansloos was tegen mn met upgrades opgepompte schepen. Foutje van de AI dus. Duikboot niet meer gezien gelukkig. Aanvallen werd al snel verder bemoeilijkt door jachtvliegtuigen, waar ik uiteraard nog geen verweer tegen had.

Uiteindelijk wist ik via een city state toch een stad op zn hoofcontinent te pakken, naast zn capital nog wel. Ik heb de city state gehouden en de Siamese stad cadeau gedaan aan de Aztecs als buffer. Zodoende meost hij me over zee aanvallen, wat uiteraard een slachting werd. Tot mijn verbazing werd ik hierna ook goede maatjes met de aztecs, in het begin omdat ze bang waren (Fear ipv friendly, 1e keer dat me zoiets opviel). In een overzicht zag ik dat ik 9 techs achterliep op Siam, zoals verwacht :(

In de tussentijd uiteindelijk toch de tech bereikt om te upgraden naar destroyers (geen olie nodig, zag ik mlater) Hard nodig, want al snel verklaarde Siam de Aztecs de oorlog en pakte snel de "buffer stad" terug. Vanaf dat moment was de door mij bezette voormalige city state op het uiteinde van zn continent non stop onder Siamese aanval. Peace was en bleef onmogelijk met hem en nog een stuk of 9 allied city states.

Ik wist dit bruggehoofd te houden door hem contant vanaf zee te versterken met arty en infantry. Samen met mn vloot wist ik de stad te behouden, maar wel met gestage verliezen. Hij viel met een niet aflatende stroom mech inf en rocket arty aan. Verder was zijn heroverde stad vervelend dichtbij de mijne.

Toen leek het er opeens toch op dat ik alsnog kon winnen, via een paar great persons had ik een tech sprintje gemaakt en 2 carriers lagen te wachten op atoombommen in aanbouw. Helaas moeten ontdekken dat een GE geen unit kan rushes :(

Ik had inmiddels de broodnodige jagers om mn ene stad op zijn continent te verdedigen en het zag er naar uit dat ik vanuit deze positie zijn naburige capital kon nuken en veroveren. Het verlies van de grootste stad met wonders zou zn civ score flink omlaag brengen en ook een apollo victory afstoppen.

Een paar beurten voor mn eerste nuke klaar was gebeurde het echter: Diplomatic victory, met 9 van de 12 city states. Helaas pindakaas, maar wel een leuke en leerzame pot. De combinatie van een gunstig start eiland plus een belachelijke hoeveelheid CS allies (waar siam ook nog 50% extra bonus op vangt) zijn denk ik de factoren geweest die er zo'n extreme runaway civ (2,5x de civ score van de rest!) van maakten.

Denk dat het 3e potje op king weer een stuk haalbaarder wordt, de 1e met de Aztecs was een redelijke cakewalk ten slotte... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Ik hou altijd de vrede, en op tegen de tijd van industrialisatie, vernietig ik de laatste speler. Als ik geluk heb vallen één of twee spelers me heel vroeg aan, ben ik niet de aggressor, is er al eentje uitgeschakeld.

Is er nog een ander overwinning mogelijk behalve oorlog? Eh ja ok de Science victory, dat was vroeger al de uitdaging he en interessant :)

Bah kan helemaal geen politiek voeren in deze game. Ook de city state victory is wel leuk, maar ook niet echt boeiend na 1 keer, en culture victory valt te winnen als de computer niet met een aggresor speelt, waarbij alle andere spelers achter de agressor staan die hun gaat veroveren, zelfs als ik die rol speel, tot het einde.

Volgens mij was het hoofddoel het spel te baseren op de oorlogs victory, naja is dan ook beetje ééntonig, bij civ 4 originele kon je goed afwisselen.

Achja iig beter dan niks....met tesselation LOL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:31
Gebruiken jullie mods ?? er zijn er best veel maar is de balance dan nog wel goed :?

Verders gisteren voor het eerst science victory ;) paar weken geleden op prince NIV maar nu op king. wat opvalt is dat spanje op allebei niv heel groot is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo, gisteravond thuisgekomen van een Civ5-LAN van 3 avonden/dagen, we hebben sinds donderdag zo'n 40+ uur gecivt :P

We hebben, gelardeerd met wat potjes Company of Heroes, 3 hele potjes uitgespeeld, 2 halve potjes gespeeld.
Over het algemeen met z'n vieren, geen AI, pangaea, small, 8 CS.
Eenmaal had iemand een science victory, eenmaal had ondergetekende een cultural victory en eenmaal had iemand een domination victory.

We waren goed aan elkaar gewaagd in ieder geval.
Ikzelf heb gespeeld met Babylon en Frankrijk, verder werd er vooral met Korea, China, Egypte en Japan gespeeld.

Al met al een tof, maar slopend, weekend :)
Huib_Bloodstone schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 13:15:
Gebruiken jullie mods ?? er zijn er best veel maar is de balance dan nog wel goed :?
CivUp/VEM is een heel goed gebalanceerde mod.
(Sterker nog, soms worden dingen uit die mod overgenomen in officiële patches).
Anoniem: 126513 schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 03:32:
Volgens mij was het hoofddoel het spel te baseren op de oorlogs victory, naja is dan ook beetje ééntonig, bij civ 4 originele kon je goed afwisselen.
Ik ben het compleet met je oneens. De verschillende victories zijn veel beter uitgewerkt dan in bijv Civ4.
Je moet echt al vanaf het begin een doel voor ogen hebben en daarop specialiseren. Je kan niet zoals met Civ4 gewoon een groot en krachtig rijk opbouwen en halverwege besluiten voor welke victory je gaat.
Nu is de ene victory makkelijker dan de ander (domination is het makkelijkst, cultural het moeilijkst, imho, zeker op immortal/deity), dat dan weer wel. Dit is iets wat ikzelf wel fijn gedaan vind in Civ5.

[ Voor 79% gewijzigd door anandus op 17-10-2011 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378084

Ik kan me totaal niet vinden op de kritieken op dit spel.
Het is echt mijn favoriet geworden boven alle shooters die je maar kan bedenken:D

Ik zit alleen wel met 1 probleem.
Het lukt me niet om een Cultural victory te krijgen.
Erg pittig.
Hoe doen jullie dit en met welke beschaving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 378084 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:09:
Ik zit alleen wel met 1 probleem.
Het lukt me niet om een Cultural victory te krijgen.
Erg pittig.
Hoe doen jullie dit en met welke beschaving?
Ja, een cultural victory is inderdaad pittig, imho een van de moeilijkste victories.

Belangrijk punt is dat je vanaf het begin daarop moet focussen, zoals je keus voor wonders (als je gaat proberen wonders te bouwen, maar zelfs op deity zou ik Oracle proberen te pakken) en de keus voor je SP's (zo is bijv Piety een must).
Verder moet je natuurlijk niet te groot worden, 3 of max 4 steden, zullen een aantal wonderen helpen (the Oracle, Christo Redentor, Sydney Opera, dat soort dingen) en moet je dus zorgen dat je de juist policies hebt, zoals de piety tree. Veel happiness is ook handig, zeker tesamen met Mandate of Heaven. Ook vriendjes worden met cultural city states wil goed helpen. Veel culture specialists gebruiken, zowel voor culture als verhoogde kans op great artists, zodat je landmarks kan bouwen, waar dan weer de freedom finisher goed mee werkt (dubbele van great tile improvements). Sowieso is Freedom handig als je veel culture specialists hebt.

Qua civ maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit, al is het makkelijker met bijvoorbeeld Frankrijk, Siam, Polynesië (op een waterige kaart, maoi zijn de bom), India, etc.

Ik hoop dat dit helpt :)

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 18-10-2011 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

anandus schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:27:
[...]
Ja, een cultural victory is inderdaad pittig, imho een van de moeilijkste victories.

Belangrijk punt is dat je vanaf het begin daarop moet focussen, zoals je keus voor wonders (als je gaat proberen wonders te bouwen, maar zelfs op deity zou ik Oracle proberen te pakken) en de keus voor je SP's (zo is bijv Piety een must).
Verder moet je natuurlijk niet te groot worden, 3 of max 4 steden, zullen een aantal wonderen helpen (the Oracle, Christo Redentor, Sydney Opera, dat soort dingen) en moet je dus zorgen dat je de juist policies hebt, zoals de piety tree. Veel happiness is ook handig, zeker tesamen met Mandate of Heaven. Ook vriendjes worden met cultural city states wil goed helpen. Veel culture specialists gebruiken, zowel voor culture als verhoogde kans op great artists, zodat je landmarks kan bouwen, waar dan weer de freedom finisher goed mee werkt (dubbele van great tile improvements). Sowieso is Freedom handig als je veel culture specialists hebt.

Qua civ maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit, al is het makkelijker met bijvoorbeeld Frankrijk, Siam, Polynesië (op een waterige kaart, maoi zijn de bom), India, etc.

Ik hoop dat dit helpt :)
Mm oke probeerde het vanochtend met India en 2 steden.
Ik denk dan dat 3 een must is.
Bedankt in elk geval zal proberen en rapporteren:)

Wat me wel opvalt is dat elke Civ een echte persoonlijkheid heeft.
Bismarck- Agressief, niet erg veel expansie
Caesar- Veel expansie, agressief, BACKSTAB
Siam- De BACKSTABkampioen ik word teveel door hen gepakt :(

EDIT:
En ja hoor het is me gelukt met France:)
Slechts 3 steden wat cultured allies en een dosis geluk.
Ten eerste: Ik lag in het begin op een continent met 2 buren Mongolia(agressief) en Duitsland.
Duitsland was de zieke man van het spel en bakte er niks van.
Ik tanks zij musketman tja...
Tussen mij en Mongolia lag godzijdank een hele bergketen:)
Slecht 1 verbinding over land.
En die liep door jawel Duitsland.
Ik heb steeds geprobeerd Duitsland als buffer te behouden met aardig is gelukt.
Dus lekker vriendjes gebleven met Mongolia,Amerika al was Greece wel hostile en vormden ze best een bedreiging.
Tot een groot conflict is het niet gekomen.
Wat ik uiterst verrassend vond.
Ik begon aan het Utopia project en niemand valt aan?
Daar mag wel aan gewerkt worden vind ik.

Kortom ik ben gered door een hele hoop bergen:)
Iedereen bedankt voor de tips!

Volgende wordt Diplomatic 8)
Tips? O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 378084 op 18-10-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 378084 schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:20:
[...]
Volgende wordt Diplomatic 8)
Tips? O-)
Veel geld, that's all :P
In principe hoef je na het bouwen van de VN alleen alle CS om te kopen.

Maar als je het wat leuker wil doen zou ik sowieso al investeren in CS, en dan ook nog de Patronage tree.
Speel met Griekenland of Siam in dat geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

anandus schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 20:58:
[...]
Veel geld, that's all :P
In principe hoef je na het bouwen van de VN alleen alle CS om te kopen.

Maar als je het wat leuker wil doen zou ik sowieso al investeren in CS, en dan ook nog de Patronage tree.
Speel met Griekenland of Siam in dat geval :)
Oke,
Ik speelde op random en kwam uit op Persia, zeker geen verkeerde abilities.
Ik sticht normaal 1 misschien 2 steden die ik heel groot laat worden, maar ik kwam toch wel vaak in de verdrukking en problemen omdat ik zo weinig steden heb.
Nu sticht ik er meer, 4 steden zelf en Washington en Tyre.
Ik beheers het continent en gebruik nu Almaty als buffer voor Germany.
De Grieken grens ik bijna aan.
Mijn hoofdmacht staat bij Washington waar de Grieken als 1e zouden zijn.
Nu zijn de Grieken at the moment extreem vriendelijk maar ik kan me niet voorstellen dat dat nog lang gaat duren.
Zij hebben veel steden en een prima army.
Ik zal proberen de wereld te verkennen en nog 1 stad stichten op een afgelegen eilandje met resources:)
Denk dat ik Science ga proberen. (grote bevolking) Of als dat dreigt te mislukken omkopen die CS:D

Tot nu toe bevallen meer steden goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Ik was bezig met een standard map op King level. Leuke pot: de Japs waren mn vriendjes en de backstabbing Romeinen waren net door mij van hun hoofdstad ontdaan en dus geen bedreiging meer. Overige Civs hadden de hoogste prijs betaald voor hun agressie jegens mijn Egyptian empire.

Dan waren daar nog de Russians op hun verre continent, iets verder in tech, maar niet zo'n probleem als de rampenpot in mn post hierboven. Wel machtig, maar in civ score haalde ik ze in toen ik de Romeinse hoofdstad pakte. Mijn Japanse bondgenoot was inmiddels een stuk sterker ook, mede omdat ik hem een paar veroverde steden cadeau had gedaan (scheelt mij weer happiness en gaf me een buffer tegen de vormalige eigenaars).

Net toen mn vloot (2 carriers met fighters en atoombommen, landleger en minimale naval escort) voor zn hoofdstad lag voor de grote finale, bouwden ze de united nations, ARGH! Ook nog in een stad aan de andere kant van het continent, dus omvaren betekende verliezen bij de UN stemming binnen 10 beurten. Snel doorstoten via de hoofdstad was ook niet te doen.

Nu waren we al 1000 jaar in oorlog, sinds hij met met de Britten en Romeinen de oorlog verklaarde als resultaat van een denouncing marathon (ok,ok, ik zat aan hun stadstaatje.) Ik had 3 CS allies, maar de rest was dus aan hem "gelocked" (peace blocked). Dus ondanks het feit dat ik de hele Patronidge tree had, kon ik weinig doen aan de stemming.

Door deze ellende heb ik toch een paar laffe reloads gedaan en uiteindelijk door wat stadstaten te veroveren (mn allies doen toch niet mee aan een boze Cs alliantie tegen me) gezorgd dat hij geen meerderheid had. Dit vergde wel inzet van mn vloot inclusiefs nukes, de russen deelden namelijk helaas het eiland met deze Cs-jes. Russia is ook bezig met een science victory, maar hier maak ik me niet druk om. Tegen die tijd pak in zn hoofdstad, of nuke ik de onderdelen gewoon tijdens transport weg :)

Wel gebeurde er iets heel vreemds: hij kocht 1 van mn city states over. Terwijl ze allied met mij in de oorlog tegen hen waren, een Cs die ik liberated had zelfs volgens mij! Waarom kan de AI dit wel tijdens een oorlog? En liberated betekent toch dat ze altijd voor je stemmen?

Ps. Stel dat ik de stad met de UN had kunnen veroveren, had weinig zin gehad toch? Als eigenaar krijg je een extra stem, maar na de 10 beurten kun je niet de verkiezing stoppen toch? En razen duurt te lang doorgaans.

Vervolgvraag: vraag me af of je na het razen van een wonder hem weer kan bouwen? Anders kun je zo namelijk permanent de Diplo victory onklaar maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is vandaag een 'micro-ptach' uitgekomen (141.9kb).
Dit is niet meer dan reclame voor Civworld in de main menu.

Hier is hoe je hem wegkrijgt (in het Engels, omdat ik het eerder op een ander forum had gepost):
Here's how to remove the ad:

Go to [steam folder]\steamapps\common\sid meier's civilization v\assets\UI\FrontEnd

Open MainMenu.lua and look for this section:
[Controls.CivWorldButton] = {
start = {
month = 10,
day = 19,
year = 2011,
hour = 7,
},

stop = {
year = 2011,
month = 11,
day = 19,
hour = 17,
},

customurl = "http://www.2kgames.com/civworld/playnow/steam/",
},
Change the latter month into 10, save, and it'll be gone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Soms is die AI echt wel dwaas. Heb ik Engeland herleid van 15 naar 1 stad. Alvorens Elisabeth van de aarde te wippen probeer ik over vrede te onderhandelen. Zoals ze zelf zegt: "I know when I stare defeat in the face. Tell me your conditions."

Nu ga ik haar uiteraard uitroeien, maar voor het plezier wil ik weten hoe ze gaat reageren op het volgende voorstel: ik wil vrede, open grenzen en een defensief pact. In ruil krijgt ze 33 van mijn 34 steden, al mijn luxegoederen, al mijn strategische goederen, al mijn geld, vrede, open grenzen en een defensief pact (enfin: alles dat je selecteren kan).

Antwoord: "I'm sorry, I don't see a way to make this deal work".

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien houdt ze rekening met haar 'draagkracht', happiness, geld, etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

anandus schreef op zondag 06 november 2011 @ 03:47:
Misschien houdt ze rekening met haar 'draagkracht', happiness, geld, etc.?
Mijn geld kreeg ze ook, en die paar beurten unhappiness lijken mij een goeie investering voor het alternatief: annihilation (wat welgeteld één zet later gebeurde) :) Geen enkele mens zou dat aanbod geweigerd hebben.

Dank voor de bestandslocatie waar die DLC-button-tijd aangepast kan worden.

PS. Speelt er hier overigens iemand af en toe online? Ik heb dat nog nooit gedaan en zou wel eens een dagje willen reserveren om met iemand online te spelen.

[ Voor 6% gewijzigd door YellowOnline op 06-11-2011 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
/me Bump

Vandaag is Civ 5 én de DLC in de aanbieding op Steam, alles met 66$ korting.

Dus een mooi moment om een DLC te kopen als je dat nog van plan was!

Of als je nog niets had, dan kan je voor €15,38 klaar zijn.
Koop Civ5-GOTY(€13,59) en koop de bundle met Korea en Wonders of the Ancient World (€1,69) en je bent helemaal bij met alle DLC en dergelijke :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed nieuws.

Er is aangekondigd dat er binnenkort een patch uitkomt, ditmaal vooral gefocust op multiplayer.
Ook is de Pitboss aangekondigd, de Pitboss is een soort standalone game server voor Civ, en zal de sourcecode voor de DLL worden vrijgegeven, zodat modders flink aan de slag kunnen met het spel.

Al met al zeer positief! :)

De patch ligt bij QA-testing, dus zal waarschijnlijk tussen nu en een paar weken gereleaset worden (maar kan net zo goed volgende week al zijn).

Oh, en bij Gamersgate is Civ5 nu 4 pond 99 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Eindelijk pitboss...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 11:22

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Iemand ervaring met Huge maps? Ik zie dat bijna niemand dit doet omdat de turn time dan idioot lang wordt. Ik heb het eens geprobeerd en dan in advanced options de city states en het aantal empires verlaagd. Zit nu op buurt 400 en het loopt nog redelijk. Soms 20 sec wachten op een buurt.

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ook helpt is quick combat en de strategic map, schijnt.
Ikzelf ben huiverig, dus speel heel vaak op standard. Misschien maar weer een keer een huge potje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte

FloydRaalte

anandus schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:02:
Wat ook helpt is quick combat en de strategic map, schijnt.
Ikzelf ben huiverig, dus speel heel vaak op standard. Misschien maar weer een keer een huge potje proberen.
Stategic map tip wist ik inderdaad. Ik merk het zelf niet echt of het sneller is.... ook vergeet ik het vaak en druk ik per ongeluk al op Next Turn.

Wat is die quick combat precies? Geen animaties ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FloydRaalte schreef op maandag 19 december 2011 @ 14:32:
[...]

Stategic map tip wist ik inderdaad. Ik merk het zelf niet echt of het sneller is.... ook vergeet ik het vaak en druk ik per ongeluk al op Next Turn.

Wat is die quick combat precies? Geen animaties ofzo?
Ja, preices, volgens sommigen schijnt dat ook turn-tijden kunnen verminderen.
Ikzelf weet niet of het zo is, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloydRaalte

FloydRaalte

Ben nu een paar turns verder... turn 430 in het jaar 2010 o.i.d. Het gaat nu wel tergend traag zeg! Ik ben maar eens oorlog gaan voeren en ik heb nu in ieder geval die irritante indiaan van de map verwijderd >:) Wel apart dat hij mijn tanks het hoofd bied met een horde Mowhaks maar goed :/ Spanje is nu aan de beurt en mijn doodseskader is al halverwege hun territorium. Ik hoop eigenlijk dat de turns dan weer sneller gaan.... ik bedoel, minder civs = kortere turntime ..... toch? 8)7 Met mij erbij blijven er zo 4 civs en 6 citystates over.

Anoniem: 434488

Voor de mensen in dit topic misschien wat overbodig, maar bij Steam is CIv V vet in de aanbieding de komende week. 50% korting op Civ V en Civ V Game of the Year. Meteen gekocht :)
Grote kans dat-ie nog als Daily Deal langs gaat komen...

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
Je had beter nog even kunnen wachten ;)
Wellicht komtie nog als daily deal met meer dan 50% korting.
Tijdens de autumn sale is hij langsgekomen met 66% korting.

Mocht hij niet langskomen dan kan je hem altijd nog op 2 januari kopen met 50% korting

edit: Wat anandus zegt dus :p

[ Voor 6% gewijzigd door BSTNjitRam op 22-12-2011 14:09 ]

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

Anoniem: 434488

Had al wel zo'n vermoeden dat het nog goedkoper kon :P maar ik heb de komende dagen ook nog vrij, dus ik durfde het risico wel te nemen dat ik 16% van 40€ = 6,50€ korting mis ging lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:50
Nu 66% korting bij Steam op CIV V.
GOTY editie voor EUR 13,59, de normale voor EUR 10,19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uqrax
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-12-2024
Een beetje off-topic, maar besloten het te posten omdat de wachttijden tussen beurten in Civ V een constant terugkerend onderwerp zijn.

Ik zit me al tijden af te vragen waarom het AI werk niet gedaan wordt tijdens de beurt van de menselijke speler. In een turn-based spel gebeurt tijdens de beurt van de speler maar heel weinig, voornamelijk moet de grafische pracht en praal getoond worden. Tenzij je een ondermaatse pc hebt voor het betreffende spel, of de instellingen te hoog hebt staan, betekent dat dus dat je hardware niet volledig gebruikt wordt.

Waarom dan toch wachten tot de speler eens besluit het knopje "end turn" indrukt, als al bekend is dat dit altijd gebeurt en dit een vrachtlading aan rekenwerk oplevert? Je kunt wellicht niet perfect vooraf de beurt van de AI berekenen omdat de handelingen van de menselijke speler onzeker zijn, maar je kan wel een heel eind komen. De hoeveelheid handelingen die je kunt verrichten zijn beperkt.

Toevallig zag ik een blog post door een ontwikkelaar van het in ontwikkeling zijnde Elemental: Fallen Enchantress. Waarschijnlijk is dit spel bekend bij veel posters hier, het is een soort Civilization in een fantasy wereld. Het is een lange post, punt 10 gaat over de AI. Beschreven wordt dat de AI berekeningen in de achtergrond worden gedaan, en er daarom van wachten vaak geen sprake is. AI op de achtergrond berekenen is dus zeker een bruikbare ontwikkeling voor dit soort spellen.

Mogelijk iets leuks voor een Civ uitbreiding, als er ooit meer dan slappe DLC uitkomt. We kunnen altijd hopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:50
uqrax schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 13:54:
Waarom dan toch wachten tot de speler eens besluit het knopje "end turn" indrukt, als al bekend is dat dit altijd gebeurt en dit een vrachtlading aan rekenwerk oplevert? Je kunt wellicht niet perfect vooraf de beurt van de AI berekenen omdat de handelingen van de menselijke speler onzeker zijn, maar je kan wel een heel eind komen. De hoeveelheid handelingen die je kunt verrichten zijn beperkt.
Goed punt.
Als ik de vergelijking mag maken met een schaakengine, dan gebeurt daar precies hetzelfde. De hoeveelheid mogelijke zetten en mogelijke vervolgzetten zijn in CIV waarschijnlijk uitgebreider dan in een schaakpartij (meer units = meer opties), maar de diepte die je moet berekenen is weer veel minder relevant omdat een minder goede move waarschijnlijk niet een onafwendbaar verlies oplevert over meer dan 10 beurten. Daarnaast kun je bij CIV waarschijnlijk eenvoudiger een goede globale strategie volgen die voor een mens toch heel intelligent aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Daarnaast kun je natuurlijk ook nog iets proberen te doen met het toch vooraf berekenen van de stappen van de AI waar dan rekening wordt gehouden met een bepaalde zet van de tegenstander(s). Als de tegenstander dan iets onverwachts doet (iets waar geen rekening mee is gehouden) zou je een gedeelte van de berekening opnieuw kunnen starten.

Het positioneren van je legereenheden is een vrij lokale aangelegenheid. Die eenheid van 20 tiles verder die heeft waarschijnlijk niet zo veel te maken met je oorlogsgebiedje.

Om dit uit te programmeren is helaas wel een rot klus. :)

• savagemick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-07 15:14
De expansion pack "God and Kings" is zojuist aangekondigt:
http://www.2kgames.com/bl...-expansion-pack-announced
Ja, supergoed :)
En snel ook, 'late spring'.
9 nieuwe civs (oa Kelten, Nederland, Maya's), nieuwe techs, units, wonders, buildings. En religie en spionage.
Excellent :)

Hier wat screenshots (welke ook op bovenstaande link te zien zijn, trouwens):
Afbeeldingslocatie: http://downloads.2kgames.com/2kgames/uploads/images/community/screen3_sm-14341-cropped.jpg

Afbeeldingslocatie: http://downloads.2kgames.com/2kgames/uploads/images/community/screen2_sm-14331-cropped.jpg

Afbeeldingslocatie: http://downloads.2kgames.com/2kgames/uploads/images/community/screen1_sm-14321-cropped.jpg

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Mooi man! Ik ben een fan van Civ 5, maar de diplomacy is echt waardeloos. Hopelijk brengt dit ook een echte verbetering in het systeem.

Voorbeeld, van die landen die door een ander land bijna worden weggevaagd, wil je ze komen helpen omdat ik natuurlijk niet wil dat 1 land te machtig wordt, dan willen ze geen open borders geven. Zelfs paar keer gehad dat ze in plaats van tegen dat machtige land terug gaan vechten dat ze dan de oorlog op mij verklaarden. Echt te belachelijk.

De diplomacy van de A.I. is dus echt mijns inziens een drama.

http://www.gamer.nl/preview/247129/civilization-v-gods-kings

[ Voor 5% gewijzigd door Arsenius op 16-02-2012 15:14 ]

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Nice. Hopelijk is deze uitbreiding net zo betaalbaar als de overige DLC.

• londonertje
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-08-2024
ten opzichte van Civ3 is deze beter of slechter

Okay op het grafische gedeelte ziet het er wel goed uit maar game play en dergelijke?

Bedankt :)
londonertje schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:04:
ten opzichte van Civ3 is deze beter of slechter

Okay op het grafische gedeelte ziet het er wel goed uit maar game play en dergelijke?

Bedankt :)
Het is anders. Net als dat Civ4 ook weer anders is.
Probeer de demo en kijk hoe het bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Laatst online: 08-07 11:19
FloydRaalte schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:28:
Ben nu een paar turns verder... turn 430 in het jaar 2010 o.i.d. Het gaat nu wel tergend traag zeg! Ik ben maar eens oorlog gaan voeren en ik heb nu in ieder geval die irritante indiaan van de map verwijderd >:) Wel apart dat hij mijn tanks het hoofd bied met een horde Mowhaks maar goed :/ Spanje is nu aan de beurt en mijn doodseskader is al halverwege hun territorium. Ik hoop eigenlijk dat de turns dan weer sneller gaan.... ik bedoel, minder civs = kortere turntime ..... toch? 8)7 Met mij erbij blijven er zo 4 civs en 6 citystates over.
Erg oud bericht om te quoten; maar toch leuk om even te delen:

Ik ben ook eens een ontzettend sterke late tech unit (weet niet meer exact welke; maar dacht zelfs een GDR :|) verloren door een paar simpele warriors. Bleek dat ik de benodigde grondstof voor m'n unit 'kwijt' was. Daar worden ze in Civ5 erg zwak van. Je hebt kennelijk voor een machine die olie nodig heeft ook na het bouwen nog olie nodig om ze draaiend te houden.

In Civ4 was dat volgens mij nooit en kon je na het bouwen maximaal gebruik blijven maken van je units.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Pagina: 1 ... 16 ... 28 Laatste