Vanaf dat je 1 examen succesvol aflegt ben je al MCTS. Dus als je onder Exchange kijkt, zie je bv 2 examens staan, als je daar eentje van aflegt ben MCTS over dat bepaald onderwerp.Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:30:
Als ik het goed voorheb zijn dit de verschillende niveua's (MCTS => MCITP/MCPD => MCM)
1) Hoeveel examens moet je o.a. afleggen alvorens je de titel "MCTS" krijgt? Ik zie in deze link bv. http://www.microsoft.com/...tification/mcts.aspx#tab2 een 14tal onderwerpen staan waar je een certificaat in kan behalen.
Hangt volledig af van het onderwerp (en ook je eigen kennis/ervaring uiteraard). Als je bv Windows 7 doet, kan je hier zonder al te veel voorkennis aan beginnen. Wil je je bv gaan verdiepen in Sharepoint, is het handig dat je al wat kent van Windows Server / Active Directory / IIS, maar ook bv SQL Server.2) Is er een grote voorkennis vereist of hangt dit puur af van het onderwerp dat je kiest? Als ik bv. het examen 70-680 bekijk (Windows 7 Configuratie), dan lijkt het mij werkelijk van 0 beginnen en op zich niet moeilijk. Hoe zit bv. voor examen 70-662 (Microsoft Exchange Server 2010, configuration)?
In principe kan je vanaf elke versie gewoon instappen. Maar hou wel in je achterhoofd dat (vooral de iets grotere) bedrijven vaak wat conservatiever zijn en niet zo snel met de nieuwste technologie gaan werken.3) Ik zie op dit overzicht http://www.microsoft.com/...tification/mcts.aspx#tab2 dikwijls staan dat een bepaald examen vervalt op een bepaalde datum. Is het dan beter dat je het "nieuwere" examen aflegt van het desbetreffende programma of heb je de basiskennis van het vorige programma nodig?
Enerzijds omdat het financieel meestal niet verantwoord is om telkens er een nieuwe versie is zomaar te upgraden (en dan spreek ik niet alleen over de prijs van licenties, maar ook kosten voor migraties, opleidingen, etc). Anderzijds wacht men vaak even af omdat nieuwe technologie vaak ook met kinderziekten te maken heeft of er compatibiliteitsproblemen optreden met andere (oudere) systemen.
Om je een idee te geven: Ik werk in de financiële sector, en bij ons worden dit jaar de 200 laatste Windows 2000 servers uitgefaseerd. Het gros van de servers draait momenteel Windows Server 2003 R2 en we installeren de nieuwe servers sinds dit jaar met Windows Server 2008 R2.
Voor zover ik weet staat er momenteel geen "vervaldatum" op Microsoft certificaten, al is er wel sprake van dat men dit wil invoeren. Maar het spreekt vanzelf dat een MCSE voor NT4 in de huidige markt minder waarde heeft dan een MCSE 2003 of MCITP:EA (Windows 2008).4) Hoe lang is in een certificaat geldig?
Moest het niet meteen duidelijk zijn: Na Windows 2003 heeft men de benamingen MCSE/MCSA gedropt en is men gaan spreken over MCITP. Nu met de nieuwe Windows 2012 reeks en aanverwanten gaat men MCSE/MCSA terug ingebruik nemen. Maar de betekenis van de afkorting is nu wel gewijzigd. Volg je nog?
Is een beetje persoonlijke voorkeur. Ik heb in het verleden vaak MS Press boeken gebruikt, maar voor mijn recentste examenreeks (upgrade MCSE 2003 > MCITP:EA) heb ik de boeken van Sybex gebruikt (in combinatie met wat filmpjes van CBT Nuggets en Train Signal).5) Wat vinden jullie persoonlijk de beste studiemethode, de Microsoft Press Books (die elks 800-1000 pagina's zijn) in combinatie met videos CBT Nuggets of?
Maar daarnaast uiteraard zoveel mogelijk praktijkkennis proberen op te doen door zelf labs op te zetten (dmv virtualisatie is dat tegenwoordig heel goedkoop). Zeer interessant is bv om een Technet abonnement af te sluiten. Voor een goeie €200 / jaar heb je dan (legaal) toegang tot alle software van Microsoft.