Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 83 84 85 Laatste
Acties:

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Daar ga je nog meer profijt van hebben: de aansluiting voor de harde schijf is sneller dan de aansluiting van de optibay, dus nu haalt je SSD nog hogere doorvoersnelheden :)

Canon | Fujifilm X100 | www.tobiasvanstijn.nl |

• kaos-
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 08:34
Binnenkort ga ik ook mijn MacBook een upgrade geven door er een SSD in te zetten.
Nu zit ik alleen met het volgende :

Hoe ga ik een bootable USB stick maken met OSX Yosemite erop?
Momenteel heb ik OSX 10.6.8 erop staan en dit is net te laag om via DiskMaker X (link) een bootable USB stick te maken van Yosemite.

Heb aardig wat google-werk gedaan, maar kom er niet helemaal lekker achter wat nu de makkelijkste manier is. Ik ben van oorsprong Windows gewent, dus ik ben totaal onbekend met de Terminal.

Iemand een goede manier om Yosemite op een USB stick te krijgen met de setting die ik momenteel heb?

Heb het voor elkaar :

Optie 1: Oude OSX 10.6.8 updaten naar Yosemite en vanaf daar met DiskMaker X een boot USB stick maken.
Optie 2: De MacBook van je collega lenen waar Yosemite al op staat B)

kaos- wijzigde deze reactie 18-09-2015 12:42 (14%)

Soundcloud

• ronwiel
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Hoe kan ik een SSD onder Mac OS 'veilig' wissen? Vergelijkbaar met de methode om een hardeschijf diverse keren met nullen te overschrijven.

Zou het een manier zijn om de SSD eerste via Filevault te encrypten en deze vervolgens niet te unlocken, maar opnieuw te partitioneren? Of kan je een met Filevault ge-encrypte SSD niet opnieuw partitioneren?

ronwiel wijzigde deze reactie 03-10-2015 15:40 (43%)

• Sovereign
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10-02 13:29

Sovereign

Pimpbot 2000

Ik ben van plan om een SSD in te bouwen in een iMac (late 2013) 21,5", maar de adhesive strips voor het scherm voor dit model (EMC 2638) zijn via Ifixit europe out of stock. Iemand anders een betrouwbaar adres waar deze tegen een redelijke prijs te koop zijn?

• el1989
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 24-01 18:47
hallo ik heb in me macbook pro late 2011 sinds woensdag een ssd gezet (samsung 850 evo)
wat een wereld van verschil! :o me vriendin heeft een paar week geleden een air 2015 gekocht maar die van mij doet er niet voor onder meer zo ;) ( zat me paar week lang jaloers te maken over de snelheid haha)
maar nu zei de verkoper van de mediamarkt dat ik trim aan moet zetten, hij had er een programma voor genaamd trim enabler, nu aan de experts hier de vraag moet ik echt iets aanzetten/installeren of praat de verkoper onzin? aangezien alles super snel en goed werkt nu? gr elwood

Acer Aspire 5920G-302G16MN: Intel Core 2 Duo T7300 2.0 GHz | 2048MB DDR2 667MHz | GeForce 8600M GT 256MB @ 610/1220/510MHz | 15.4" CrystalBrite | 160 GB 5400rpm HD | DVD+/-RW | Integrated BT & Wi-Fi | Windows Vista Home Premium | PS3 | N95 8GB

• bokkow
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 10-02 22:48

bokkow

appleflap

quote:
el1989 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:31:
hallo ik heb in me macbook pro late 2011 sinds woensdag een ssd gezet (samsung 850 evo)
wat een wereld van verschil! :o me vriendin heeft een paar week geleden een air 2015 gekocht maar die van mij doet er niet voor onder meer zo ;) ( zat me paar week lang jaloers te maken over de snelheid haha)
maar nu zei de verkoper van de mediamarkt dat ik trim aan moet zetten, hij had er een programma voor genaamd trim enabler, nu aan de experts hier de vraag moet ik echt iets aanzetten/installeren of praat de verkoper onzin? aangezien alles super snel en goed werkt nu? gr elwood
Ik wil je best vertellen hoe dit moet maar als je in dit topic zoekt naar "TRIM" dan is het de eerste hit die je zult vinden.

Open terminal en tik in:
code:
1
sudo trimforce enable

Enter.

Of je TRIM aan moet zetten is een hele andere discussie die hier al vele (VELE) malen is gevoerd en waar je ook op zou zijn gekomen als je vooraf zou zoeken.

Verder is "me" niet hetzelfde als mijn en was je post moeilijk te lezen.

• Nico111
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23:17
Zo ben me flink aan het inlezen om een SSD (Samsung 850 250GB) in te bouwen in mijn early 2009 20" iMac. De enige stap die mij maar niet duidelijk wordt is de temperatuur sensor. Welke oplossing is de beste en zorgt niet voor een op hol geslagen fans.

Ik lees/zie veel verschillende oplossingen op fora en youtube, maar sommige zijn misschien alweer achterhaald(oude posts).

Opties die ik heb gevonden zijn:
- De sensor gewoon op weer op de SSD plakken. Bij de ene werken de fans daarna wel goed en de andere heeft een fans control app nodig. Komt dit verschil door het bouw jaar??? Hoe groot is de kans dat je de app niet nodig habt?
- Dure sensor kopen van OWC
- De sensor kortsluiten. Hoe dit moet is me niet helemaal duidelijk, want de foto's met uitleg zijn niet meer zichtbaar.

Alvast bedankt voor de hulp

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11-02 15:54

JB

Cédric roelt!

Heb in mijn huidige pc nog een Crucial M4 SSD schijf die alweer even dienst doet. Wat zouden jullie doen bij het vervangen van een SSD in je iMac (2011 model). Deze erin zetten (geen kosten aanschaf HDD) of toch een nieuwe SSD aanschaffen ivm techniek die weer verbeterd is.

Mijn boefje is liev!

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-02 17:22
Al iets meer bekend over aftermarket SSD's voor recente MBPr?

• martijnmartijn
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:23

• kaos-
quote:
bokkow schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:54:
[...]

Ik wil je best vertellen hoe dit moet maar als je in dit topic zoekt naar "TRIM" dan is het de eerste hit die je zult vinden.

Open terminal en tik in:
code:
1
sudo trimforce enable

Enter.

Of je TRIM aan moet zetten is een hele andere discussie die hier al vele (VELE) malen is gevoerd en waar je ook op zou zijn gekomen als je vooraf zou zoeken.

http://i.imgur.com/veicRzN.png

Soundcloud

• el1989
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 24-01 18:47
quote:
bokkow schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:54:
[...]

Open terminal en tik in:
code:
1
sudo trimforce enable

Enter.

bedankt voor je antwoord ik had idd iets met inzit kunnen tonen.
excuus voor me beperkt nederlands al wist ik niet dat het hier zo scherp in de gaten gehouden werd..
heb me inmiddels ingelezen in het trim verhaal en heb besloten het niet te doen, ik zie de voordeel er niet van in. alsnog bedankt 8)

Acer Aspire 5920G-302G16MN: Intel Core 2 Duo T7300 2.0 GHz | 2048MB DDR2 667MHz | GeForce 8600M GT 256MB @ 610/1220/510MHz | 15.4" CrystalBrite | 160 GB 5400rpm HD | DVD+/-RW | Integrated BT & Wi-Fi | Windows Vista Home Premium | PS3 | N95 8GB

• johnkeates
  • Laatst online: 11-02 17:54
quote:
Nico111 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:58:
Zo ben me flink aan het inlezen om een SSD (Samsung 850 250GB) in te bouwen in mijn early 2009 20" iMac. De enige stap die mij maar niet duidelijk wordt is de temperatuur sensor. Welke oplossing is de beste en zorgt niet voor een op hol geslagen fans.

Ik lees/zie veel verschillende oplossingen op fora en youtube, maar sommige zijn misschien alweer achterhaald(oude posts).

Opties die ik heb gevonden zijn:
- De sensor gewoon op weer op de SSD plakken. Bij de ene werken de fans daarna wel goed en de andere heeft een fans control app nodig. Komt dit verschil door het bouw jaar??? Hoe groot is de kans dat je de app niet nodig habt?
- Dure sensor kopen van OWC
- De sensor kortsluiten. Hoe dit moet is me niet helemaal duidelijk, want de foto's met uitleg zijn niet meer zichtbaar.

Alvast bedankt voor de hulp
Gewoon kortsluiten. 2 opties:

1. Draadjes een stukje strippen en samendraaien
2. Jumper op de connector plaatsen

• bokkow
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 10-02 22:48

bokkow

appleflap

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-02 17:22
quote:
Helaas nog niets voor een 11.1 of nieuwer :(
Ik zou bijna een externe TB SSD overwegen.

• Nico111
quote:
johnkeates schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 12:51:
[...]

Gewoon kortsluiten. 2 opties:

1. Draadjes een stukje strippen en samendraaien
2. Jumper op de connector plaatsen
Okee bedankt zo'n jumper lijkt mij ideaal.

Nou dan ga ik alles maar bestellen :)

• Nico111
Nou vandaag aan de slag gegaan en via een instructie video van OWC de SSD geinstaleerd. Ik heb gekozen om de temperatuursensor kort te sluiten door hem door te knippen, strippen en dan samen te draaien.

Bij het aanzetten van de iMac begon meteen de ventilator hard te blazen. Dit was erg balen en ik snap niet hoe dit kan. Ideeen?
Ach dan maar een fan controller instaleren.

Nu kwam ik bij het instaleren aan(vanaf USB). En nu kwam het grootste probleem..... mijn SSD (Samsung 850) wordt niet herkend(ook niet bij schijfhulpprogramma). Voor de zekerheid 3 keer opgestart, maar niks..... :(

Morgen ga ik maar kijken of de stekkers niet goed aangedruk zijn of dat de SSD niet goed in de Icy Dock zit.

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 00:06

amphora

Online creatie

Ik wil een SSD in m'n MacMini 4,1 (mid 2010) plaatsen. Gezien de vrij oude mac heeft het volgens mij weinig zin om het snelste van het snelste uit te zoeken toch? pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB maar gewoon doen dan denk ik? Of zie ik iets over het hoofd?

kruijk.nl fotografie, OM-D EM-5, 12-32, 17/1.8, 40-150, 45/1.8, Metz 44
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• kaos-
quote:
amphora schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 18:08:
Ik wil een SSD in m'n MacMini 4,1 (mid 2010) plaatsen. Gezien de vrij oude mac heeft het volgens mij weinig zin om het snelste van het snelste uit te zoeken toch? pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB maar gewoon doen dan denk ik? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik zou dan zelfs nog voor een Crucial gaan in verband met de prijs. Die hoge snelheden haal je immers toch niet.

Soundcloud

• amphora
  • Registratie: december 1999

amphora

Online creatie

quote:
kaos- schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 19:07:
[...]

Ik zou dan zelfs nog voor een Crucial gaan in verband met de prijs. Die hoge snelheden haal je immers toch niet.
Deze? pricewatch: Crucial BX100 250GB Scheelt maar paar Euro.

kruijk.nl fotografie, OM-D EM-5, 12-32, 17/1.8, 40-150, 45/1.8, Metz 44
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• kaos-
quote:
Oh dan zijn de Samsung SSD's onlangs in prijs gedaald. Dan zou ik idd voor de Samsung kiezen :)

Soundcloud

• Volkan1984
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 08:03
quote:
En je hebt ook gelijk met je eerdere post ;)

• funk-e
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 10-02 21:50
Ik heb inmiddels tientallen pagina's van dit topic doorgelezen een aantal uren via Google en ik blijf toch met enkele vragen zitten.

Mijn systeem:
-iMac 11,2 (21,5", Mid 2010)
-3,06 GHz Intel Core i3
-16GB RAM
-500GB HDD

In te bouwen:
-Samsung 850 EVO 500GB

Nu lees ik verschillende mogelijkheden die weer afhankelijk zijn van het type iMac. Op sommige fora wordt geschreven dat ik de SSD achter de DVD-speler kan monteren, op andere plekken lees ik dat dit alleen bij het 2011-model kan. Mocht dit niet kunnen (of af te raden zijn) dan moet ik een keuze maken of ik hem op de plek van de DVD-speler monteer of op de plek van de oude HD. Ik hecht geen waarde aan de DVD-speler, dus dan blijven er 2 opties over: montage van de SSD op de plek van de HD en de oude HD verplaatsen naar de plek van de DVD-speler of de SSD plaatsen op de plek van de DVD-speler. Als ik een keuze heb gemaakt waar ik hem ga plaatsen loop ik tegen de vraag aan welke zaken in nodig heb: een optibay, hddcaddy of niet? Klopt het dat een dure temperatuurkabel niet nodig is?

TL:DR
1. Kan ik de SSD monteren achter de DVD-speler?
2. Wat heeft de voorkeur voor plaatsing van de SSD
a) op de plek van de oude HD
b) op de plek van de DVD-speler
3. Welke zaken heb ik nodig voor bovenstaande opties a en b
a)
b)
4. Temperatuurkabel nodig?

Hoop dat iemand hier antwoord op kan geven :)

...less is more

• joramoudenaarde
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 08:19
In jouw iMac kun je (ik heb er één gehad van dezelfde generatie):
- óf de HD vervangen voor de SSD
- óf de Superdrive vervangen voor de SSD (met een Optibay)
- niet de SSD áchter de Superdrive monteren (daar is geen ruimte voor)

Qua voorkeur hangt het er vanaf wat je zelf wilt. Qua snelheid maakt het niets uit, maar wil je meer opslag of je Superdrive behouden? De kabels waarop de SSD wordt aangesloten zijn zowel van de HD als van de Superdrive namelijk allebei SATA-300.

Dit heb je nodig:
- zuignap, om de glasplaat los te krijgen (béétje voorzichtig wezen tegen breken uiteraard)
- Optibay of HD-caddy, afhankelijk van wat je gaat doen.
- torx schroevendraaier
- pincet, of heel klein knijptangetje. Dit om de kabeltjes los te kunnen krijgen
- anti-statisch doekje om de glasplaat en de monitor achteraf goed stofvrij te krijgen bij het terugzetten.
- eventueel een extra paar handen, die de monitor omhoog kan houden terwijl je zelf de kabeltjes los maakt.

Temperatuurkabel heb je niet nodig: deze zit al in die iMac. Bij vervanging van de HD of Superdrive plak je die gewoon op de nieuw geplaatste SSD.

Voor meer info: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_21.5%22_EMC_2389
Hier staan diverse handleidingen voro jouw iMac, inclusief de vervanging van de HD of Superdrive :)

www.burgercomite-eu.nl

• funk-e
quote:
joramoudenaarde schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 06:46:
In jouw iMac kun je (ik heb er één gehad van dezelfde generatie):
- óf de HD vervangen voor de SSD
- óf de Superdrive vervangen voor de SSD (met een Optibay)
- niet de SSD áchter de Superdrive monteren (daar is geen ruimte voor)

Qua voorkeur hangt het er vanaf wat je zelf wilt. Qua snelheid maakt het niets uit, maar wil je meer opslag of je Superdrive behouden? De kabels waarop de SSD wordt aangesloten zijn zowel van de HD als van de Superdrive namelijk allebei SATA-300.

Dit heb je nodig:
- zuignap, om de glasplaat los te krijgen (béétje voorzichtig wezen tegen breken uiteraard)
- Optibay of HD-caddy, afhankelijk van wat je gaat doen.
- torx schroevendraaier
- pincet, of heel klein knijptangetje. Dit om de kabeltjes los te kunnen krijgen
- anti-statisch doekje om de glasplaat en de monitor achteraf goed stofvrij te krijgen bij het terugzetten.
- eventueel een extra paar handen, die de monitor omhoog kan houden terwijl je zelf de kabeltjes los maakt.

Temperatuurkabel heb je niet nodig: deze zit al in die iMac. Bij vervanging van de HD of Superdrive plak je die gewoon op de nieuw geplaatste SSD.

Voor meer info: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_21.5%22_EMC_2389
Hier staan diverse handleidingen voro jouw iMac, inclusief de vervanging van de HD of Superdrive :)
Bedankt voor deze info. Ik denk dat ik de huidige HD ga vervangen. Vooral gezien het feit dat de huidige inmiddels 5 jaar dienst heeft gedaan. Risico om data kwijt te raken loop ik dan ook niet meer.

Wanneer ik meer ruimte nodig heb kan ik in de toekomst altijd nog de SuperDrive vervangen door een grote HD.

Waar ik nog wel mee zit: mijn iMac ondersteunt SATA2, terwijl de SSD SATA3 is. Ik begrijp dat de snelheid daardoor gelimiteerd wordt, maar hoe zit het dan met de aansluiting van de kabels? Moet ik een andere kabel aanschaffen om het te kunnen installeren? Ik lees ook dat er bij de 850 evo geen kabel wordt meegeleverd.

...less is more

• joramoudenaarde
SATA2? Ik ken alleen SATA-150, 300 en 600. Naar mijn weten had deze iMac een SATA-300 aansluiting, maar misschien dat iemand anders dit kan bevestigen. Als die iMacs tóch een SATA-150 aansluiting hebben (ik dénk van niet), dan kun je je afvragen of een SSD wel echt veel zin heeft... je merkt er wel iets van, maar het verschil zal kleiner zijn dan wanneer je de SSD op een SATA-300 aan sluit.

Een SATA-kabel heb je trouwens niet nodig: deze herbruik je van de HD die er uit gaat namelijk. Dat was mij bij wel het geval... die iMac hebben allemaal custom-kabeltjes die door allerlei bochten gewrongen zitten namelijk. Wel (toen) met een standaard SATA-stekkertje er aan, maar geen standaard kabeltje.

www.burgercomite-eu.nl

• funk-e
quote:
joramoudenaarde schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:37:
SATA2? Ik ken alleen SATA-150, 300 en 600. Naar mijn weten had deze iMac een SATA-300 aansluiting, maar misschien dat iemand anders dit kan bevestigen. Als die iMacs tóch een SATA-150 aansluiting hebben (ik dénk van niet), dan kun je je afvragen of een SSD wel echt veel zin heeft... je merkt er wel iets van, maar het verschil zal kleiner zijn dan wanneer je de SSD op een SATA-300 aan sluit.

Een SATA-kabel heb je trouwens niet nodig: deze herbruik je van de HD die er uit gaat namelijk. Dat was mij bij wel het geval... die iMac hebben allemaal custom-kabeltjes die door allerlei bochten gewrongen zitten namelijk. Wel (toen) met een standaard SATA-stekkertje er aan, maar geen standaard kabeltje.
Ik haalde deze info hier vandaan: [link]

Maar hij heeft idd een 300 aansluiting. Ik zal vanavond een poging wagen en de resultaten hier posten. Heb een beetje ervaring omdat ik al eens een HD heb vervangen in mijn vorige 24"iMac.

Bedankt voor nu.

...less is more

• GielFox
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20:52
Zijn er sterke nadelen aan verbonden om de SSD in de plaats van de optibay te zetten, en de HDD te laten zitten? Ik wil de HDD er hoe dan ook inhouden i.v.m. opslag (en gebruik de superdrive toch niet), en het lijkt me onnodig veel moeite om de HDD eruit te halen, SSD daar, en vervolgens de HDD weer op de plaats van de optibay te zetten. Heb een MBP uit 2012, non retina. Al wel gegoogeld maar lees tegenstrijdige dingen die veelal op andere modellen zijn toegespitst (zoals oudere modellen waar de optibay een langzamere verbinding had). Het idee is dan wel om te gaan booten vanaf de SSD (duh :P ) en de HDD te gebruiken voor opslag.

• joramoudenaarde
Qua snelheid en gebruiksvriendelijkheid maakt het eigenlijk niets uit. Het is puur een persoonlijke kwestie in mijn ogen. :) Moet wel zeggen dat als je de iMac al zo ver uit elkaar hebt gehaald om de superdrive los te kunnen maken, dat die extra paar schroeven om bij de HD te komen dan ook niet echt meer uit maakt.

Er zijn inderdaad Macs geweest (voornamelijk bij de MacBook's) waar de superdrive verbinding een Sata-150 aansluiting had, en de HD verbinding een Sata-300. Maar dat is bij jouw iMac niet het geval.

www.burgercomite-eu.nl

• GielFox
Ah ok. Is het handiger om vantevoren een kopie van m'n HDD te maken (SSD in externe case daarvoor) met bv. Carbon Copy Cloner, of gewoon de schijf blanco erin te doen en daarna intern deze kopie te maken? Of maakt dat ook weinig uit (idee is om de hele schijf te kopiëren, maar dan de mappen met foto's/video's niet mee kopiëren ivm ruimte.)

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 18:31
Externe kopie is altijd handig :)

Ik heb in m'n MacBook Pro ook de superdrive vervangen door een SSD en heb eerst een externe backup gemaakt. Ik wilde graag een fusion drive maken dus dan moet je wel een backup maken. Het OS daarna van scratch af aan geinstalleerd en wat ik nodig had weer van de backup gehaald.

Wil je dit niet, dan kun je de kopie ook maken na het inbouwen.

• funk-e
quote:
joramoudenaarde schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:37:

Gisteravond mijn SSD ingebouwd.

Ik had besloten om mijn superdrive te vervangen door een HDDCaddy met daarin mijn nieuwe SSD. Tijdens de installatie kwam ik erachter dat ik de verkeerde HDDCaddy had gekocht: 9,5mm ipv 12,5mm. Geen zin om te wachten (aangezien ik mijn iMac al open had liggen) en toen toch maar besloten om de HD te vervangen door een SSD zodat ik later alsnog een extra HD kon inbouwen op de plek van de DVD. Even snel naar de media markt gereden en een converter te halen om de SSD te installeren: verkeerde converter :F

Toen lag mijn iMac daar open: zonder HD, zonder DVD. :o

Toch maar besloten om de HD weer terug te plaatsen en de SSD in de te smalle HDDCaddy op de plek van de DVD-speler (dubbelzijdig tape doet wonderen, zit nu stevig vast). Thermal sensor teruggeplaatst op de SSD.

Na het inschakelen van de iMac toch last van doorgedraaide fan. HDD-fan draait op 5500 toeren

Nu op auto gezet en dat lost het probleem op:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12530167/fanspeed.png

Het lijkt erop dat ik de connector op de HD verkeerd heb teruggeplaatst: zie ook http://blog.macsales.com/...ading-the-main-hard-drive

Voor de rest werkt alles prima, maar goede voorbereiding is essentieel als je zo'n project aanpakt :+

...less is more

• joramoudenaarde
Hahaha, dat wel ja :) Ik had zelf alleen als voorbereiding goed gekeken welke Optibay ik nodig had voor de vervanging van de Superdrive, en opgelet waar ik de temperatuur sensor terugplakte. Werkte vlekkeloos! Een ventilatorprobleem heb ik alleen bij een 2011-model gehad van m'n vrouw: die had een kapotte HD, alleen bleek die een custom-firmware te hebben naar het schijnt, want de ventilator sloeg ook daar op hol.

Op de een of andere manier heb ik die zonder fan-controller toch weer kunnen temmen, door een nieuw systeem te installeren… misschien dat het daar aan lag, maar goed :) Het kan altijd tricky zijn natuurlijk, zo'n SSD installeren. Je weet met Apple nooit of ze ergens een custom firmware op hebben zitten of tóch een custom stekkertje gebruiken. Gelukkig is het bij de "oudere" iMacs vaak heel makkelijk opgelost :)

Goed om te horen dat het bij jou nu gewoon werkt… die extra snelheid van de SSD zal vast een verademing zijn!

www.burgercomite-eu.nl

• funk-e
quote:
joramoudenaarde schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:20:
Hahaha, dat wel ja :) Ik had zelf alleen als voorbereiding goed gekeken welke Optibay ik nodig had voor de vervanging van de Superdrive, en opgelet waar ik de temperatuur sensor terugplakte. Werkte vlekkeloos! Een ventilatorprobleem heb ik alleen bij een 2011-model gehad van m'n vrouw: die had een kapotte HD, alleen bleek die een custom-firmware te hebben naar het schijnt, want de ventilator sloeg ook daar op hol.

Op de een of andere manier heb ik die zonder fan-controller toch weer kunnen temmen, door een nieuw systeem te installeren… misschien dat het daar aan lag, maar goed :) Het kan altijd tricky zijn natuurlijk, zo'n SSD installeren. Je weet met Apple nooit of ze ergens een custom firmware op hebben zitten of tóch een custom stekkertje gebruiken. Gelukkig is het bij de "oudere" iMacs vaak heel makkelijk opgelost :)

Goed om te horen dat het bij jou nu gewoon werkt… die extra snelheid van de SSD zal vast een verademing zijn!
Ik weet dat ik het kan oplossen door het stekkertje te verplaatsen, maar via software werkt het nu ook prima.
Snelheidswinst is ongelofelijk. Ik wist dat hij sneller zou worden, maar ik heb het gevoel dat ik weer een nieuwe computer heb. Vooral Photos was een drama met mijn HD, met de SSD werkt het vloeiend (library van 185GB)

...less is more

• Tjenok
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 01-12-2015
Net een Samsung EVO 850 SSD binnen gekregen en van plan om hem morgen te gaan installeren in mijn Macbook Pro 13" mid 2012. Ik maak back-ups op een externe harde schijf. Is het nu mogelijk om de SSD in mijn macbook te plaatsen en vanaf de externe harde schijf alles te installeren?

• funk-e
quote:
Tjenok schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:18:
Net een Samsung EVO 850 SSD binnen gekregen en van plan om hem morgen te gaan installeren in mijn Macbook Pro 13" mid 2012. Ik maak back-ups op een externe harde schijf. Is het nu mogelijk om de SSD in mijn macbook te plaatsen en vanaf de externe harde schijf alles te installeren?
Waar denk je dat dit niet zou kunnen?

Na installatie gewoon een bootable USB erin steken, osx installeren en time machine backup terugzetten.

Of heb ik je vraag niet begrepen

...less is more

• martina00
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 25-01 19:03
Geachte leden…

Ik heb gisteren een ssd schijf (samsung evo 250 gb) aangeschaft voor mijn macbook pro (2012). Mijn vorige hd is gecrasht en zodoende ben ik alles kwijtgeraakt (geen backup helemaal niets). Nu is het me gelukt om ssd te formatteren conform de uitleg die op volgende link staat. http://knowledge.seagate....Q/207851en?language=en_US

in schijfprogramma wordt mn ssd herkend etc. Vervolgens probeerde ik talloze keren zonder succes via CMD+R en dan recovery (os x wordt dan automatisch vanaf het net gedownload en geïnstalleerd), maar telkens krijg ik de volgende melding:

‘er heeft zich een fout voorgedaan bij het voorbereiden van de installatie. Voer dit programma opnieuw uit’

Is er een andere optie om os x op mijn ssd te krijgen? Ik lees allerlei dingen over usb boot (ofzo), maar verder dan dat kom ik niet^^ Ik heb nog een andere windows laptop die wel werkt. Is het mogelijk om via windows os x op mijn ssd te krijgen en die vervolgens over te hevelen naar mn macbook? alvast bedankt!

• joramoudenaarde
Heb je de schijf geformatteerd als "Mac OS Extended (Journaled)" mét of zónder hoofdlettergevoeligheid? Het moet namelijk zonder zijn, mocht je daar de mis in zijn gegaan.

www.burgercomite-eu.nl

• Starks223
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 07-02 12:20
quote:
martina00 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:42:
Geachte leden…

Ik heb gisteren een ssd schijf (samsung evo 250 gb) aangeschaft voor mijn macbook pro (2012). Mijn vorige hd is gecrasht en zodoende ben ik alles kwijtgeraakt (geen backup helemaal niets). Nu is het me gelukt om ssd te formatteren conform de uitleg die op volgende link staat. http://knowledge.seagate....Q/207851en?language=en_US

in schijfprogramma wordt mn ssd herkend etc. Vervolgens probeerde ik talloze keren zonder succes via CMD+R en dan recovery (os x wordt dan automatisch vanaf het net gedownload en geïnstalleerd), maar telkens krijg ik de volgende melding:

‘er heeft zich een fout voorgedaan bij het voorbereiden van de installatie. Voer dit programma opnieuw uit’

Is er een andere optie om os x op mijn ssd te krijgen? Ik lees allerlei dingen over usb boot (ofzo), maar verder dan dat kom ik niet^^ Ik heb nog een andere windows laptop die wel werkt. Is het mogelijk om via windows os x op mijn ssd te krijgen en die vervolgens over te hevelen naar mn macbook? alvast bedankt!
Ik heb precies hetzelfde probleem, ik krijg geen enkele OS X installatie (Mountain Lion, Mavericks, El Capitan) voltooid op de 850 EVO in mijn mid 2012 macbook pro.
Als ik de ssd via een externe docking installeer vanaf deze macbook dan gaat alles goed en zelfs opstarten vanaf de ssd in de externe dock gaat ook goed. Daarna de ssd weer ingebouwd en de macbook start er gewoon niet mee op. Vandaag met Samsung gebeld en ze gaven aan dat ik de sata kabel moest vervangen in de macbook? Weet iemand of dit altijd de oplossing is of dat een nieuwe sata kabel niet wil zeggen dat de 850 EVO wel herkend wordt? Heb trouwens ook een oude Crucial M4 256GB geprobeerd die ik nog had liggen en daar kreeg ik ook geen OS X versie op geinstalleerd. Met de 500GB Toshiba schijf die er origineel inzit heb ik geen problemen en heb daar ook een clean install van El Capitan op geïnstalleerd.

Starks223 wijzigde deze reactie 26-11-2015 15:31 (9%)

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

Aiming for the heart...

quote:
Starks223 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:09:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem, ik krijg geen enkele OS X installatie (Mountain Lion, Mavericks, El Capitan) voltooid op de 850 EVO in mijn mid 2012 macbook pro.
-knip-
Heb trouwens ook een oude Crucial M4 256GB geprobeerd die ik nog had liggen en daar kreeg ik ook geen OS X versie op geinstalleerd. Met de 500GB Toshiba schijf die er origineel inzit heb ik geen problemen en heb daar ook een clean install van El Capitan op geïnstalleerd.
Dat is toch wel erg vreemd, heb ook een 2012 MBP en heb (helaas door defecten aan de SSD's zelf) inmiddels al wat jaren SSD nr 3 erin zitten, en altijd zonder enig probleem OS X kunnen installeren? Usb-stickje om te installeren gemaakt > snorren maar. Waren wel allemaal Crucial SSD's.. Lees op fora wel meer meldingen van mensen die het niet geïnstalleerd kregen en allerlei bestanden gingen wissen e.d. om het toch draaiend te krijgen. En een werkende OS X-installatie klonen op de SSD werkt ook niet? Dan lijkt het er idd op dat de SSD niet lekker wil samenwerken met je Mac, maar dat is toch..like..absurd? :P

| It's nice to be important, but it's more important to be nice | Zero knowledge encrypted cloudopslag: sync.com |

• Starks223
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 07-02 12:20
Zou een nieuwe sata kabel de oplossing zijn dan?

• posttoast
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07:14
Ik heb hier een MacBook Pro early 2011 met een 120GB SSD erin. Hij is nog snel zat voor de zaken waar ik hem voor gebruik (web development), maar ik loop steeds vaker tegen ruimtegebrek aan. Ik overweeg dus om er een grotere SSD in te zetten. Nu is een Samsung 850 EVO 500GB een leuke optie, maar voor een twee tientjes minder heb ik de (bijna net zo grote) Crucial BX200 480GB. Ga ik het verschil in performance in mijn, toch niet meer zo nieuwe, MacBook merken? Of zal ik lekker voor de goedkopere SSD gaan en de 20GB minder voor lief nemen?

• yorroy
  • Registratie: februari 2005
Ik had er in er begin een beetje een hard hoofd in toen ik de handleiding van ifixit zag, maar uiteindelijk was het toch vrij gemakkelijk een ssd in te bouwen in mijn Mac Mini 2011.
Daarna begonnen de problemen, ik kreeg na elke install na een herstart een wit scherm. Uiteindelijk is het gelukt, zie ook:
"20" iMac wit scherm en verder niets"

De opstarttijd van OSX valt me nog een beetje tegen, in vergelijking met mijn vorige Windows 10 bak, maar het is wel een heerlijk systeem.

Nu mijn vraag:
Ik lees wat tegenstrijdige berichten over trimming aanzetten. Is het nu wel of niet nodig om in El Capitan nog trimming aan te zetten?
En zijn er nog andere tweaks die ik moet uitvoeren om optimaal gebruik te maken van de SSD?

yorroy wijzigde deze reactie 01-12-2015 17:08 (19%)

 iPhone 6 |  iPad 2 |  iMac 2013 |  Apple TV 4

• pixels66
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 23:56
Op de Macbook Pro Early 2011 13 inch van mijn vriendin hebben we last van behoorlijke traagheid. Ik wil de HDD gaan vervangen voor een SSD. Ik ben weinig bekend met Mac en alles eromheen. Ik heb veel ingelezen hierover, en wil eigenlijk een beetje bevestiging van mensen die hier ervaring mee hebben. Het plan is als volgt:

Aanschaf Samsung 850 EVO 250 GB ( deze: http://tweakers.net/pricewatch/42239...evo-250gb.html), dat moet passen toch?

Aansluiten met een USB SATA kabel.

Met behulp van Carbon Copy Cloner de HDD volledig kopieren naar de SSD. Moet zich compleet vanzelf wijzen? Ik lees ook over Disk Utility wat standaard in de macbook zit, zou deze dit ook kunnen?

Alles zou nu gereed moeten zijn?

Fysiek vervangen van de HDD voor de SSD

Opstarten, klaar? Of nog iets nodig?

Alvast bedankt!!!!!

• mobby1971
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 00:03
Hoewel er vast ook andere manieren zijn heb ik het al een paar keer op exact de wijze gedaan die je beschrijft. Dat zou dus geen probleem moeten zijn.

We even in disk utility je nieuwe SSD formatteren. Anders wordt die niet gevonden door CCC.
quote:
pixels66 schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:43:
Op de Macbook Pro Early 2011 13 inch van mijn vriendin hebben we last van behoorlijke traagheid. Ik wil de HDD gaan vervangen voor een SSD. Ik ben weinig bekend met Mac en alles eromheen. Ik heb veel ingelezen hierover, en wil eigenlijk een beetje bevestiging van mensen die hier ervaring mee hebben. Het plan is als volgt:

Aanschaf Samsung 850 EVO 250 GB ( deze: http://tweakers.net/pricewatch/42239...evo-250gb.html), dat moet passen toch?

Aansluiten met een USB SATA kabel.

Met behulp van Carbon Copy Cloner de HDD volledig kopieren naar de SSD. Moet zich compleet vanzelf wijzen? Ik lees ook over Disk Utility wat standaard in de macbook zit, zou deze dit ook kunnen?

Alles zou nu gereed moeten zijn?

Fysiek vervangen van de HDD voor de SSD

Opstarten, klaar? Of nog iets nodig?

Alvast bedankt!!!!!

• pixels66
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 23:56
Oke, dus eerst met USB SATA aansluiten, Disk Utility openen en formatteren... Welk formaat?

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Nu online

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
pixels66 schreef op zondag 06 december 2015 @ 22:25:
Oke, dus eerst met USB SATA aansluiten, Disk Utility openen en formatteren... Welk formaat?
In elk geval mac os journaled

ZonPHP -=- Mijn Renault Zoe Intens -=- Duchenne Heroes 2013/2015

• Aurora80
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 10-01 13:28
Advies gevraagd:

Ik heb van mijn collega een iMac 21,5'' late 2010 gekocht. (1tb, 16gb, 3,2ghz)

De iMac werkte perfect, maar toen hij de HD leeghaalde en opnieuw partitioneerde werd hij daarna megatraag.

Naar Apple genius bar geweest, diagnose; alles werkt perfect alleen de HD niet meer, die is overleden. Volgens Apple ook normaal, en met vervangen heb jk er een goede machine aan.

Nu heb ik de volgende opties:

- de HD laten vervangen door Apple voor eenzelfde schijf
- de HD laten vervangen door een ssd (niet bij Apple)

Heb links en rechts advies ingewonnen maar iedereen zegt wat anders dus ik kom er niet helemaal uit.
Zelf ga ik iig niet rommelen want ik heb geen verstand van hardware.

Ik ga de Mac met name voor designwerk gebruiken; indesign, Photoshop, illustrator.

Eerst wilde ik de hdd vervangen door een 128 gb ssd voor de snelheid en dan mijn bestanden (foto's films muziek) op ene externe HD opslaan. Maar dit wordt me afgeraden omdat je logischerwijs geen Back-up hebt dan, heb je daar weer een aparte schijf voor nodig.

Een ander advies was de hdd te vervangen door minimaal een 500gb ssd maar dit is me eerlijkgezegd nu echt te duur. (Ik betaal ook redelijk wat voor de machine natuurlijk). De verkoper heeft aangeboden de kosten voor de helft op zich te nemen.

Waar ik naar neig is de hdd bij Apple te vervangen en op een later moment een ssd bijplaatsen. Vinden jullie dit verstandig?

• joramoudenaarde
Is dat zo'n platte iMac zonder Superdrive, of 1 mét Superdrive? Die met Superdrive, daar kun je over 't algemeen prima een SSD in zetten. Bijkomend voordeel is dat je eventueel de SSD op de plek van de HD kunt zetten, en een nieuwe HD kunt kopen en op de plek van de Superdrive kunt plaatsen. Zo heb je én snelheidswinst met je systeem en programma's, én genoeg opslagruimte voor al je data :)

Ik zou bij deze iMacs sowieso niet de HD door Apple laten vervangen. Je betaalt én voor Apple's uurloon, én een premium prijs voor de HD. Zonde van je geld bij die iMac denk ik.

www.burgercomite-eu.nl

• Aurora80
Het is er 1 met SuperDrive.
Bij Apple ben ik 175,- kwijt incl vervanging.

Bij de div ssd plaatsers die ik heb gesproken zit ik rond 200,- excl de ssd zelf. Dus als ik een 500gb minimaal moet nemen kom ik op 420,- minimaal.. Vanwege dit prijsverschil twijfel ik dus om voor de Apple optie te gaan. Of zeggen jullie, altijd voor de ssd op plek van hdd aan ook neem je nu 'maar' een 128 of 250 gb?

• joramoudenaarde
Of je doet het zelf, of misschien via Tweakers of een Mac forum een gegadigde vinden die het gratis voor je doet? Het is even friemelen, maar het is zeker met een handleiding heel goed zelf te doen namelijk. Kost je een uurtje, en dan heb je voor ±¤250 een SSD én HD (inclusief Optibay).

Qua formaat SSD, dat hangt een beetje af van je budget... ze zijn niet echt duur meer, maar als je er niet teveel aan uit wilt/kunt geven dan zou ik 't ook gewoon houden op een 120GB/128GB variant :)

Moet wel zeggen dat een HD láten vervangen voor ¤175 voor een iMac van 5 jaar oud een beetje als "zonde van je geld" over komt, omdat je met een SSD écht een goed verschil gaat merken. Je zou bijvoorbeeld, als je echt liever via een erkend bedrijf de HD wilt laten vervangen, ook zelf een SSD kunnen kopen en die laten plaatsen door een Apple reseller. ¤200 voor het plaatsen, púúr voor het uurloon zelf, vind ik behoorlijk aan de prijs... volgens mij doet een Apple reseller dat voor minder (als je zelf de SSD mee neemt).

www.burgercomite-eu.nl

• Coldbullet
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 11-02 18:45
kijk anders eens op fixit.com hier hebben ze hele goede handleiding over de iMac. dan zul je zien dat hiet niet zo heel moeilijk is. alles word stap voor stap uit gelegd.
waar woon je in de buurt? misschien dat er idd een tweaker in de buurt woont die je wilt helpen.

• cips2004
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 10-02 23:29
Na heel lang nadenken toch de stap gezet om de HDD van mijn 27 inch Imac mid 2011 te vervangen door een SSD. Nou, de beste beslissing ooit! Ik heb er een Samsung 850 EVO (500g) ingezet. Het benodigde gereedschap heb ik links en rechts verzameld. Is toch uiteindelijk iets goedkoper dan het gereedschap via Ifixit kopen. Het klusje was binnen een uurtje geklaard. Doodeng natuurlijk, want je sleutelt toch aan een apparaat van zo'n 2.000,-. Maar man man, wat een snelheidswinst heeft dit opgeleverd! Ik heb gewoon een nieuwe Mac!! Hier kan ik de komende jaren weer prima mee vooruit. Ik heb bewust gekozen voor vervanging van mij HDD omdat ik een goeie NAS heb staan voor dataopslag. Ik heb het filmpje van OWC op Youtube gevolgd. link Ik heb nog even gedacht aan de inline Thermal Sensor kabel van OWC te gebruiken, maar hier heb ik uiteindelijk niet voor gekozen. Ik gebruik hiervoor software die de fan automatisch regelt. Werkt prima!

Waar ik nog wel tegenaan gelopen ben: Als je de Mac aanzet na plaatsing HDD, dan vindt die geen enkele schijf. Natuurlijk moet je deze eerst partitioneren. Dit heb gedaan, vervolgens een installatie van internet. Ik had gedacht dat El Capitan dan automatisch zou installeren. Dit is niet het geval. Heb dus eerst Lion geïnstalleerd. Dit ging al bloedsnel. Meteen hierna El Capitan er overheen. Ik had toen last van het bekende witte scherm probleem. Dit heb ik opgelost door de back-up procedure te starten, en meteen weer af te breken. Toen installeerde El Capitan prima. Ik had wel wat van last van stof in mijn kamer (ook al is mijn kamer brandschoon ;) ), had ik niet direct een oplossing voor. Ja, wegblazen. Dat is gelukt op 1 stofdeeltje achter het glas na :-(. Dit los ik later wel op. Voor nu ben ik superblij en heb ik weer jaren plezier van mijn maccie 

cips2004 wijzigde deze reactie 10-12-2015 12:40 (1%)
Reden: link toevoegen

• Aurora80
Ik heb deze gevonden;
http://www.vergelijk.nl/s...ViewProduct=500gb_850_evo

Dat vind ik prima qua kosten. Maar van hardware echt de ballen verstand dus ik wil en durf er niet zelf aan te klooien. Woon in Amsterdam.
Is er toevallig iemand die zegt, hey hier kan ik mee helpen (uiteraard tegen betaling). En -niet onbelangrijk) is deze ssd geschikt voor mijn iMac?

• roronl
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
quote:
Is er toevallig iemand die zegt, hey hier kan ik mee helpen (uiteraard tegen betaling). En -niet onbelangrijk) is deze ssd geschikt voor mijn iMac?
Ik reageer niet zo veel hier, lees vooral mee.

Maar deze ssd is zéér geschikt voor in je iMac. Hier krijg je geen spijt van. Mijn iMac 2009 draait op deze ssd als een zonnetje, en het is echt alsof je een nieuwe mac hebt. Hij kan nog jaren mee zo.

Dus doen.

• joramoudenaarde
@Aurora80: als je in de buurt van Delft woont wil ik je wel helpen hoor... heb het van de zomer ook al eens gedaan bij iemand hier via Tweakers (en bij m'n eigen toenmalige iMac ook) :) Als ik even op www.apple-history.com kijk naar jouw iMac, is dat exact dezelfde als die ik had, dus dat moet wel lukken.

Even vooraf, ook als je 'm door een ander (of door een reseller) laat upgraden: er zit 1 stekkertje in die iMac die een haakje heeft waarmee hij vast zit. Het kán voorkomen dat tijdens het (voorzichtig) loswiebelen van het stekkertje, het haakje afbreekt. Het maakt voor de functionaliteit niets uit en zelfs zonder dat haakje zit hij stevig vast, maar 't is denk ik wel fijn om te weten dat er altijd 'n kans is dat dat haakje afbreekt, en dat dit verder geen ramp is ;)

www.burgercomite-eu.nl

• Aurora80
Ik wil er graag een ritje naar Delft voor maken.. Ff pb'en @joramoudenaarde?

• GielFox
Waar koop je een beetje normaal geprijsde caddy voor in de disk drive? 35 euro lijkt me wel erg veel (bij de mediamarkt), of is dit de gangbare prijs?

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:17

Tylen

ProCup 600 #56

Zoek je een houder waar een hdd of ssd in kan als vervanger voor de dvd speler?

Want die heb ik nog liggen en gebruikt ik niet meer.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• GielFox
Ja precies, om de SSD in de optical bay te monteren i.p.v. de optical drive. Ik zou wel interesse hebben erin!

• joramoudenaarde
Ik heb je een PB'tje gestuurd Aurora80 :)

@Gielfox: mocht die van Tylen niet passen, je kunt ze ook voor "zûnig" op Ebay kopen.

www.burgercomite-eu.nl

• GielFox
Net een Samsung 850 Evo 500GB in m'n MBP 13'' 2012 gestopt, wat een feest! Krijg rond de 500 read en write, opstarten is minder dan 30 seconden en alle apps starten na 1x bounce of minder. Kan niet anders dan beamen dat het als een nieuwe computer voelt.

Het enige is, ik heb wel het idee dat hij opeens erg heet wordt / de fan snel aan slaat. Ga morgen nog even aan kijken, maar klinkt dit iemand bekend in de oren?

GielFox wijzigde deze reactie 18-12-2015 22:48 (25%)

• Vignale
  • Laatst online: 21-12-2015
Ik kan een gebruikte SAMSUNG 840 EVO 1TB SSD overnemen: zou ik die in mijn MacPro 2008 2 x 2.8 Ghz. Quad-Core Intel Xeon kunnen plaatsen?
Zijn er hier gebruikers met ervaringen?
Heb ik ook zo'n tray-tje nodig?

Elk advies word zeer op prijs gesteld.
Alvast bedankt,

Chris.

• yorroy
quote:
Vignale schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 16:21:
Ik kan een gebruikte SAMSUNG 840 EVO 1TB SSD overnemen: zou ik die in mijn MacPro 2008 2 x 2.8 Ghz. Quad-Core Intel Xeon kunnen plaatsen?
Zijn er hier gebruikers met ervaringen?
Heb ik ook zo'n tray-tje nodig?

Elk advies word zeer op prijs gesteld.
Alvast bedankt,

Chris.
Kijk even op ifixit.
Het moet zeker kunnen, maar je zit wel aan de max snelheid van sata300 ipv sata600 denk ik.

• Vignale
Tnx Yorroy,

Op zich n interessante site, maar ik kan daar helaas niets vinden vwb vervanging van de boot HD naar SSD.
Oh: SATA 3 gigabit max dus? dan zou er weinig of geen snelheidswinst te boeken zijn?

• yorroy
Theoretisch:
SATA-300/SATA II 3Gb/s.
SATA-600/SATA III 6Gb/s.

Maar volgens mij haal je met een SSD op Sata300 nog steeds meer dan 2x zo snelle schrijf/lees acties als met een HDD. Maar dat weten anderen beter dan ik.

Je kan voor de zekerheid een bootable USB stick maken (minimaal 8gb stick). Bij mijn Mini 2011 haalde de Mac echter gewoon OSX vanaf het internet toen ik mijn SSD erin stopte.

Een USB maak je in de terminal, Apple heeft er zelf een handleiding voor geschreven:
https://support.apple.com/en-us/HT201372

• Vignale
Ok, ik begrijp dus dat er snelheidswinst te behalen valt en dat de SAMSUNG 840 EVO 1TB SSD werkt in mijn computer.
Wat voor n soort tray heb ik nog nodig: een 3,5" naar 2,5" ding?

Ik heb verder voldoende TB's en HD's en Carbon copy clone mijn huidige systeem eerst naar een andere HD en zet dat later weer terug op de SSD: eens kijken wat er gebeurd…..

Vervolgens ga ik mijn OSX opwaarderen (ik werk nog steeds met Mountain Lion; dit omdat ik met diverse muziek opname progs, mixers en soundcards werk en dat werkt nu goed; de vraag is of de diverse progs werken met het nieuwe OSX) (ik ga voor Yosemite: voor El Capitan weet ik zeker dat eea niet gaat werken)

• ninoxps
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08-02 14:16
Ik heb geen ervaring met OSX. Nu begreep ik dat niet alle macboos met alle SSDs overweg konden. De macbook 13 Late 2009n (witte plastic varriant) dacht ik loopt traag van een vriendin van mij. Nu wil ik er een SSD indoen

Is de Samsung 250 gb 850 Evo geschikt? pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Dit zijn de specs van de macbook:
http://www.mupload.nl/img/wvllejx5wp6.jpg

/Edit
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44916446
Zag wel positieve reactie in combinatie met de Crucial Bx200 alleen vroeg mij af of de evo 250gb het ook goed deed ivm 5 jaar garantie

ninoxps wijzigde deze reactie 21-12-2015 11:48 (42%)

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

• kx22
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 11-02 11:07
Is er een mede-tweaker die ervaring heeft met het vervangen van de fusion drive voor een ssd?
Ik heb net afgelopen 2 uur naar filmpjes zitten kijken, maar durf het zelf niet aan.

Ik wil best ervoor betalen, probleem is dat ik online niemand kan vinden die het binnen 24 uur regelt EN een samsung pro 850 gebruikt. Weet niet of ik dit hier mag vragen. Ik woon in Bilthoven (omgeving Utrecht)

Gaat hier om een imac late 2012 27"
De dunne model

kx22 wijzigde deze reactie 21-12-2015 12:38 (6%)

• GielFox
quote:
GielFox schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 21:57:
Net een Samsung 850 Evo 500GB in m'n MBP 13'' 2012 gestopt, wat een feest! Krijg rond de 500 read en write, opstarten is minder dan 30 seconden en alle apps starten na 1x bounce of minder. Kan niet anders dan beamen dat het als een nieuwe computer voelt.

Het enige is, ik heb wel het idee dat hij opeens erg heet wordt / de fan snel aan slaat. Ga morgen nog even aan kijken, maar klinkt dit iemand bekend in de oren?
Even hierop terug komend, ik heb 2x een SMC reset gedaan en daarmee lijkt het probleem opgelost :) .

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:00
quote:
ninoxps schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:14:
Ik heb geen ervaring met OSX. Nu begreep ik dat niet alle macboos met alle SSDs overweg konden. De macbook 13 Late 2009n (witte plastic varriant) dacht ik loopt traag van een vriendin van mij. Nu wil ik er een SSD indoen

Is de Samsung 250 gb 850 Evo geschikt? pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Dit zijn de specs van de macbook:
[afbeelding]

/Edit
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44916446
Zag wel positieve reactie in combinatie met de Crucial Bx200 alleen vroeg mij af of de evo 250gb het ook goed deed ivm 5 jaar garantie
Werkt prima hoor.

Macbook unibody 2008 Kingston
Macbook Pro 2010 Samsung
Macbook white 2007 Kingston
Macbook white 2009 ( die jij linkt ) Samsung

Allemaal met een SSD en werken prima

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:14
Mijn Macbook Pro uit 2010 deed heel erg raar na de upgrade na Capitan. Diverse keren werd 4 Gb geheugen niet gezien en ook bij wisselen van verschillend geheugen steeds rare dingen.
Ik had toen een 256 GB Lite-On SSD erin gezet maar daarna nog ellende gehad en El Capitan wilde niet doorstarten. Bij de helft liep de balk en daarna deed de Mac niets meer. Via mijn Mac Server kwam de Macbook ook niet opgestart via het netwerk. Aantal keren de PRAM reset en de SMC maar ook geen reactie. Uiteindelijk via een Yosemite USB stick eindelijk weer een werkende Macbook Pro.
Eerst zag je de icontjes bouncen op je dock en wachten met de 500 GB HDD 7200 toeren en nu met de SSD, gaat het als een trein. Alleen soms komt de Mac niet uit de slaapstand en ik weet niet of ik de upgrade ga doen.

Prachtig dat je hieronder wat kan neerzetten. Daar zou je toch emotioneel van worden.

• laurens0619
Ik heb vandaag een imac 2011 27inch gekocht en ben aan het kijken hoe ik een ssd naast mijn hdd en superdrive kan plaatsen. Ik kwam op onderstaande guide uit waar werd uitgelegd dat ik een female sata naar female slimline sata kabel nodig heb:
http://www.btobey.com/learn/images/sata.jpg

bron: http://www.btobey.com/learn/imac-ssd-install.php

Nu kan ik deze kabel nergens in nederland vinden (en haal zoiets liever niet uit china). Jullie idee waar ik deze zou kunnen kopen?

Alternatief zou zijn om het ifixit setje te bestellen.......

https://www.ifixit.com/Ap...-Hard-Drive-Kit/IF174-002

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 06:03
Waarom niet uit China? Dat is toch het zelfde spul tegen een lagere prijs? Verzenden kan alleen wel 2-4 weken duren.

Lekker!

• laurens0619
quote:
Napsju schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:28:
Waarom niet uit China? Dat is toch het zelfde spul tegen een lagere prijs? Verzenden kan alleen wel 2-4 weken duren.
bang voor performance verlies/kortsluiting. heb het niet zo op chinese kabeltjes in dure producten :)

• Distael
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 11-02 14:34
Ik heb lang zitten twijfelen of ik een SSD zou gaan gebruiken als boot schijf voor mijn iMAc late 2012. Nu is de keuze een stuk makkelijker geworden.....bij de Tweakers December Prijzen Parade heb ik een Crucial BX200 480GB gewonnen _/-\o_

Om de SSD aan te kunnen sluiten moet hij nog wel in een behuizing worden geplaatst. Ik ben al een tijdje aan het zoeken en kom uit bij deze Startech behuizing: pricewatch: Startech.com 2.5in Aluminum USB 3.0 External SATA III SSD Hard Dr...

Is dit de beste behuizing om te gebruiken qua prijs/kwaliteit of zijn er betere opties?

• laurens0619
quote:
Distael schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:36:
Ik heb lang zitten twijfelen of ik een SSD zou gaan gebruiken als boot schijf voor mijn iMAc late 2012. Nu is de keuze een stuk makkelijker geworden.....bij de Tweakers December Prijzen Parade heb ik een Crucial BX200 480GB gewonnen _/-\o_

Om de SSD aan te kunnen sluiten moet hij nog wel in een behuizing worden geplaatst. Ik ben al een tijdje aan het zoeken en kom uit bij deze Startech behuizing: pricewatch: Startech.com 2.5in Aluminum USB 3.0 External SATA III SSD Hard Dr...

Is dit de beste behuizing om te gebruiken qua prijs/kwaliteit of zijn er betere opties?
Hij heeft UASP en dat is het belangrijkste dus lijkt me prima keus. Ik heb zelf een ICY box als externe behuizing voor mijn SSD.

• Ricardo-
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 07:08
Onlangs is de harde schrijf van mijn MacbookPro 13 inch uit 2010 gecrasht. Nu ben ik van plan om hierin een SSD te plaatsen. Ik heb me al aardig ingelezen en wat filmpjes gekeken en het moet mij wel lukken om de HDD eruit te halen en te vervangen voor een SSD. Echter, aangezien de hele SSD wereld nieuw voor mij is, hoop ik dat iemand kan bevestigen dat onderstaande methode/materialen de juiste zijn.

Aangezien de laptop niet intensief wordt gebruikt (gebruik tegenwoordig vooral tablet en werk laptop), ben ik op zoek naar de goedkoopst mogelijk manier om de laptop weer werkend te krijgen (ik gebruik hem alleen voor internetten, af en toe wat downloaden, foto's overzetten vanaf camera (daarna meteen door naar een online opslag) en af en toe wat Word etc.). Na wat zoeken kwam ik uit bij een Kingston SSDnow v300 ( pricewatch: Kingston SSDNow V300 120GB) als 1 van de goedkoopste SSD's van de "bekendere" merken (met kortingscode bij CB voor 45¤) . Mijn eerste vraag:

- Is deze SSD geschikt voor mijn MacbookPro 2010? Zoals gezegd, ik hoef geen topprestaties en 60/120 gb is meer dan genoeg voor mijn gebruik. Of hebben jullie nog andere tips voor een goedkope SSD?

Daarnaast nog een vraag over de materialen nodig voor het vervangen van de HDD. Volgens ifixit heb ik alleen een Phillips #00 en een T6 Torx schroevendraaier nodig. Mijn vragen hierover:

- Klopt het dat dit de enige materialen nodig zijn om de HDD te vervangen? Ik las namelijk ook wat over sata kabels, montage plaat etc, maar volgens mij heb ik dat allemaal niet nodig voor een MacbookPro uit 2010.

Hopelijk heeft iemand de tijd om te bevestigen dat mijn voorbereidende werk klopt zodat ik geen onnodige producten ga kopen. Alvast bedankt :)

Ricardo- wijzigde deze reactie 29-12-2015 16:08 (6%)

• kx22
Ik heb een SSD in mijn iMac geplaatst ipv de HDD die een fusion had met de Flash.
Nu is het nog sneller dan de Apple standaard flash?!
Op youtube YouTube: Disk Speed Test: Apple Flash Storage iMac 27-Inch Late 2012
Heeft deze man een Apple flash met 750GB, maar die minder snel dan mijn Fusion?!
Ik heb een Samsung 850 EVO met 1tb erin gestopt.

Wow!

wooosh

kx22 wijzigde deze reactie 29-12-2015 15:41 (7%)

• joramoudenaarde
@kx22;
Bedoel je te zeggen dat je in een "flat" iMac (dus die versies mét Fusion Drive, maar zónder Superdrive/dvd-brander) een HD hebt vervangen voor een SSD? Ik dacht dat dit bij deze iMacs helemaal niet kon? En dat je op z'n mínst problemen krijgt met de fan (wat op te lossen is, maar niet ideaal in mijn ogen).

Heb je wat meer informatie over wat je hebt gedaan, welke iMac jij hebt e.d.?
Ik heb namelijk zelf een 2012 iMac 21" (die met de nVidia GT 650M GPU, en 1TB Fusion Drive), en zit al tijden te zoeken naar informatie of en hoe dit werkt. :)

www.burgercomite-eu.nl

• kx22
quote:
joramoudenaarde schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:22:
@kx22;
Bedoel je te zeggen dat je in een "flat" iMac (dus die versies mét Fusion Drive, maar zónder Superdrive/dvd-brander) een HD hebt vervangen voor een SSD? Ik dacht dat dit bij deze iMacs helemaal niet kon? En dat je op z'n mínst problemen krijgt met de fan (wat op te lossen is, maar niet ideaal in mijn ogen).

Heb je wat meer informatie over wat je hebt gedaan, welke iMac jij hebt e.d.?
Ik heb namelijk zelf een 2012 iMac 21" (die met de nVidia GT 650M GPU, en 1TB Fusion Drive), en zit al tijden te zoeken naar informatie of en hoe dit werkt. :)
Ja ik heb de flat 27" met fusion drive.
ik heb het een bedrijf laten doen: upgreatest. Was niet duur en na 1 uur al klaar.

Ik zou het NIET doen als je fusion het nog doet. Wanneer je Hdd kapot is, dan pas vervangen.

Ik heb me niet ingelezen waarom het niet zou kunnen, maar de man van upgreatest doet zowat elke maand wel paar van deze fusion versies.

• joramoudenaarde
Goh, daar vertel je me toch een hoop nieuws! :)
Dan moet ik daar toch maar eens over gaan nadenken... ik was van plan om volgend jaar een Hackintosh te maken omdat die nieuwe 21.5 iMacs veel minder "bang for the buck" zijn in mijn ogen, voornamelijk vanwege het gebrek aan een dedicated GPU. Met zo'n Hackintosh à la die van dewith.com zou ik dan én best goed kunnen gamen, én het kost me de helft van de nieuwe 2015-iMac.

Maar met een SSD i.p.v. Fusion Drive maakt het m'n huidige iMac wel érg interessant! Keuzes keuzes :)

www.burgercomite-eu.nl

• superbieke
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 06-02 17:17
quote:
laurens0619 schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:45:
[...]

bang voor performance verlies/kortsluiting. heb het niet zo op chinese kabeltjes in dure producten :)
Ik heb dezelfde iMac en heb er nu toch al een jaar zo'n Chinese kabel inzitten. Werkt helemaal prima :)

• flipm
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15-01 12:29
Past deze:
https://www.afuture.nl/productview.php?productID=4685594

in een Macbrook pro Medio 2012 i5?

• yorroy
Ik heb mijn Mac Mini 2011 ingeruild voor een iMac 2013 21,5".
Nu had ik zelf vrij eenvoudig een SSD kunnen plaatsen in de mini maar met een iMac is dat blijkbaar een stuk moeilijker.
Ik loop er toch wel tegenaan dat mijn iMac wat trager aanvoelt dan de Mini dus wil toch wel graag weer een SSD.

Nu zit er in mijn iMac een standaard 1TB hdd. Ik zoek de bevestiging op het volgende:

In de duurdere Macs zijn destijds PCIe SSDs geplaatst. Begrijp ik het goed dat in mijn iMac daar helemaal geen ruimte voor is en dat ik dus mijn HDD moet vervangen voor een SSD?

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07:03
http://www.microsatacable...2010-2011-macbook-air-959

iemand ervaring hiermee en kan je daarmee inderdaad een reguliere m2 in je macbook zetten? Het klinkt te mooi om waar te zijn..

• weeraanmelden
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07-02 20:47

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Nog even een tip: De Action verkoopt tegenwoordig Torx T5,T6 setjes en een aanvullende set met T7,T8 torx voor ¤0.99 . En zuignappen voor het scherm voor ¤0.99, dus voor ¤3,96 heb je alle gereedschap die je nodig hebt :)
De setjes zijn van Werkman.

• frenkied
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 11-02 14:03
Vertex 4 overleden: geen melding gehad oid niets!
Aangezien ik een oude IMAC heb (2011) er een SANDISK PLUS 240 GB erin gezet. Is weer als nieuw

• JB

JB

Cédric roelt!

Is er wellicht een overzicht welke SSDs het beste werken? In mijn geval een iMac 2011.

JB wijzigde deze reactie 01-02-2016 17:53 (20%)

Mijn boefje is liev!

• yorroy
Volgens mij maakt dat niet heel veel uit. Ik heb in een Mac Mini 2011 zelf een Kingston gebruikt. Maar de Samsung EVO serie worden ook veel gebruikt.

Dan voor mij een vraag: ik heb de instructievideo van OWC gekeken voor mijn late 2013 iMac en het lijkt reuze mee te vallen om mijn hdd te vervangen voor een SSD. Is er nog iemand die een setje over heeft om de iMac open te maken?

En verder: ik kan me herinneren ooit in dit topic gelezen te hebben dat je fan op hol kan slaan als je de hdd vervangt, maar kan dit nergens terug vinden. Is dit nog iets om rekening mee te moeten houden?

• JB

JB

Cédric roelt!

quote:
yorroy schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:56:

ik kan me herinneren ooit in dit topic gelezen te hebben dat je fan op hol kan slaan als je de hdd vervangt, maar kan dit nergens terug vinden. Is dit nog iets om rekening mee te moeten houden?
Dat van die tempsensor heb ik ook vaker voorbij zien komen. Weet alleen niet of dit alleen is wanneer je de oorspronkelijke HDD vervangt? Ik ga de SSD niet bijplaatsen maar vervangen voor de 1TB.

Het erbij zetten ziet er nog veel heftiger/moeilijker uit namelijk... Dan moet er veel meer los.

Benodigdheden zijn dan:

- SSD
- bracket 2,5 naar 3,5
- temp sensor kabel?
- mis ik nog iets?

Mijn boefje is liev!

• Toettoetdaan
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 09-02 11:28
quote:
yorroy schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:56:
En verder: ik kan me herinneren ooit in dit topic gelezen te hebben dat je fan op hol kan slaan als je de hdd vervangt, maar kan dit nergens terug vinden. Is dit nog iets om rekening mee te moeten houden?
Het schijnt er nog wel te zijn: https://nl.ifixit.com/Gui...d+Drive+Replacement/30522 (Zie de comments)

Er zijn wel kabels beschikbaar die dat fixen: http://eshop.macsales.com/item/OWC/DIDIMACHDD12/
Of een tool als deze werkt in de meeste gevalen: http://exirion.net/ssdfanctrl/

Maar de leukste oplossing tot nu toe (aleen voor pre-2013 imacs) is om die extra kabel aan te sluiten op een apparte temperatuur sensor: http://www.ebay.nl/itm/Ap...990b3d:g:SMYAAMXQHU1RxvBG

• yorroy
Het lijkt wel of ik de enige ben met een iMac 2013 21,5 inch. Ik lees alleen maar problemen met de 27" modellen, die overigens ook een 3,5" schijf hebben. De 21,5" bevatten allemaal een 2,5" schijf.
Ik vraag me dan ook af of de fan problemen ook voorkomen bij de 21,5 inch iMacs

• dj gino
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 11-02 13:05
Ik ga in mijn macbook pro (late 2011) een ssd (samsung 850 evo 500Gb) plaatsen in de plaats van de superdrive,er zijn genoeg tutorials om dit te doen,mijn vraag is als ik een schone installatie op ssd wil,kan dit dan met 'carbon copy cloner' ? ik zou graag mijn foto's en muziek in de bestaande albums en playlists houden en ook mijn mails behouden,ik kan deze natuurlijk laten staan op de oude schijf (HDD 500Gb) en via de cloner enkel de osx en de programma's enz. aanvinken zodat ik opstart van de ssd maar kan ik dan de osx en de programma's van de oude schijf afhalen en enkel de zware bestanden daar laten staan?is het dus mogelijk een nieuwe installatie van de osx op de ssd te zetten en achteraf de programma's te clonen of hoe doe ik dit best?
Kan je ook bvb de ssd al inbouwen en dan alles clonen?

• johncheese002
  • Registratie: december 2004
  • Niet online

johncheese002

Life is a zero sum game.

quote:
dj gino schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:18:
Ik ga in mijn macbook pro (late 2011) een ssd (samsung 850 evo 500Gb) plaatsen in de plaats van de superdrive,er zijn genoeg tutorials om dit te doen,mijn vraag is als ik een schone installatie op ssd wil,kan dit dan met 'carbon copy cloner' ? ik zou graag mijn foto's en muziek in de bestaande albums en playlists houden en ook mijn mails behouden,ik kan deze natuurlijk laten staan op de oude schijf (HDD 500Gb) en via de cloner enkel de osx en de programma's enz. aanvinken zodat ik opstart van de ssd maar kan ik dan de osx en de programma's van de oude schijf afhalen en enkel de zware bestanden daar laten staan?is het dus mogelijk een nieuwe installatie van de osx op de ssd te zetten en achteraf de programma's te clonen of hoe doe ik dit best?
Kan je ook bvb de ssd al inbouwen en dan alles clonen?
Binnen hetzelfde OS zou dit geen punt moeten zijn (vaak gedaan), maar van bijv. Mountain Lion naar El Captain (wat ik nu gaan doen naar een schone SSD extern en bij goed bevallen, inbouwen in een Mini late 2012) dan zou ik alles clean opnieuw installeren. Reden is, omdat Apple bij een nieuw OS soms net kleine wijzigingen aanbrengt in de System Library folder bijv.- of de wijze van 3rd party apps hoe deze installed worden, enigszins wijzigt. CCC plempt alles op de oude plek terug, als een map niet meer bestaat, kun je hem auto laten creeeren door CCC, maar dat garandeert niet, dat je app dan goed werkt.

Voor je weet zit je met broken apps, de SSD vol met smuck door zwerf-bestanden van apps die niet werken etc. :')
Ik zou zeggen, neem zondagmiddag de tijd, voor een fresh install van de hoofdzakelijk 3rd party apps (non-OS dingetjes, zoals Little Snitch, Office etc.); vaak is het ook zo, dat een hoop apps zelf een nieuwe versie nodig hebben, omdat MacOS een nieuw soort code gebruikt voor een bepaalde omgeving. Dus opnieuw installeren moet je toch vaak, kun je het maar beter in 1 keer goed doen, lijkt mij?

Terrified, mortified, petrified, stupified....by you! J. Nash "A Beautiful Mind."

• dj gino
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 11-02 13:05
ok bedankt,als ik dan toch gewoon zou klonen naar ssd (zonder de media folders) zou ik dan gewoon de osx laten staan op oude hdd en hoe moet je dan aangeven dat hij moet opstarten van ssd,kan je dus bepaalde programma's en osx apart afhalen? opnieuw installeren heb ik geen schrik van maar bepaalde programma's zoals serato (dj ) heeft een history back-up, daar staan hele lijsten nummers in een bepaalde volgorde en die zou ik daar terug willen zien staan natuurlijk :-)

• PRQPHET
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 00:28
Even hier maar gooien aangezien ik geen antwoord krijg in het Mac mini topic :(

Weet er iemand of je meer snelheid kan halen als je de SSD op de plek van de HDD plaatst in geval van dual drive bay in een Mac mini (Late 2012)? Of blijft dit hetzelfde? Heb de ebay kit gekocht (connector, 4 schroefjes, spudger en torxjes).

Heb de indruk dat het iets sneller is, maar niet merkbaar sneller dan de HDD of lijkt dit maar zo?
De HDD was wel heel traag geworden na een tijd... vooral bij start-up en strandbal.

Kan enkel vergelijken met mijn MBPr Late 2013, maar die heeft een PCIe SSD en dat kan je niet echt vergelijken :+

PRQPHET wijzigde deze reactie 08-02-2016 16:46 (4%)

• joramoudenaarde
Volgens Everymac zijn beide aansluitingen SATA-600, dus dat moet niets uitmaken :)
http://www.everymac.com/s...-2.5-late-2012-specs.html
(Serial ATA (6GB/s) staat er)

www.burgercomite-eu.nl

• PRQPHET
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 00:28
quote:
joramoudenaarde schreef op maandag 08 februari 2016 @ 17:14:
Volgens Everymac zijn beide aansluitingen SATA-600, dus dat moet niets uitmaken :)
http://www.everymac.com/s...-2.5-late-2012-specs.html
(Serial ATA (6GB/s) staat er)
Check, oké :) wou maar zeker zijn.
Toch ondervind ik bvb met Thunderbird een strandbal, zou imo toch niet mogen met de SSD...

• joramoudenaarde
Strandballen heb ik hier en op 't werk (beide een Fusion drive en/of SSD) ook nog wel eens hoor. Het ligt niet altijd aan de HD of SSD, maar soms ook gewoon door hoe de app is geschreven cq. de code. Microsoft Word of Excel bijvoorbeeld… áltijd een strandbal met het opstarten. Photoshop daarentegen start bijna direct, net zoals Safari. Maar Firefox voelt dan weer duidelijk trager met een strandbal van een seconde of 2 tijdens het opstarten.

Een SSD doet een hoop goeds, maar "bloated" programma's kan hij helaas weinig aan doen :)

www.burgercomite-eu.nl

Pagina: 1 ... 83 84 85 Laatste

Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Xcom 2 Samsung Galaxy S7 Fallout 4 Apple iPhone 6C Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True