Duurzame Energie deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:
  • 148.680 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:31

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met Tonzon folie (isolatie schuin dak) en Tonzon kussens (houten vloer isolatie)?

Die website blijf ik nl. erg amateuristisch vinden qua layout en (oude) emails van klanten die heeeeeeeel tevreden zijn, maar aan de andere kant lijkt het me heerlijk spul om mee te werken (glaswol etc. kan ik slecht tegen) en isoleert in de zomer volgens Tonzon nog eens stukken beter, en dat lijkt me ook wel fijn in de zomer op zolder...

Alleen ik ken dus werkelijk NIEMAND die dit al toegepast heeft :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:31

ericplan

5180 Wp PV

Speksteenkachel schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:04:
Zit aan die gelijkstroomvariant ook een 5-polige stekker zoals op de wisselstroomuitvoering?
M.a.w. kan ik hem zo omwisselen?
Hoeveel verbruikt de gelijkstroomvariant op jaarbasis?
Er zijn twee versies, met Perilex stekker en met een gewone randaarde stekker. Opgenomen vermogen op standaard laagstand 2,5 W Deze stand kan met een potmeter oid nog lager ingesteld worden op 1,8 W. Het hele jaar op de standaard laagstand kost je 21,9 kWh.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-03 20:18
Ik heb voor isolatie van mijn houten vloer (houten balken met daarop een houten vloer) gekozen voor isoleren met XPS platen. Ik wilde ook niet met glaswol e.d. werken in de kruipruimte. Die Tonzon-oplossing heb ik wel overwogen, maar of dat echt werkte werd me niet duidelijk.
Voordeel van de XPS oplossing is dat de isolatie onder de balken zit (met eerst nog een raggelwerk onder de balken), zodat de houten balken niet zijn ingepakt en kunnen ademen. Maar het was wel een enorm werk (nog niet helemaal af), vermoedelijk meer dan met die Tonzon-kussens. Aan de andere kant hadden die kussens het nadeel dat je om leidingen door je vloer heen moet werken, en ik weet niet hoeveel werk dat dan weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
Mars Warrior schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:18:
Ik zit nog steeds aan te hikken tegen het doorbreken van een muurtje onder de vloer (niet het doorbreken zelf maar het nemen van de tijd enz.) maar als dat gebeurd is overweeg ik ook tonzon. Ik ben net zoals jij benieuwd naar gebruikerservaringen.

Verder vandaag in een elektrische Mini gereden met 150kW onder de motorkap. Dat is best leuk :Y

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 11-10-2009 20:45 ]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:30
Techneut schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:47:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid:
Mogen gesoldeerde verbindingen dan wel ingemetseld worden? Ik ben allerminst vakman, maar er staat me heel vaag iets van bij dat alleen leidingen zonder enig verbindingswerk ingemetseld mogen worden. Het kan zijn dat ik me vergis, dus .....?
Je vergist je :)

Je mag alleen soldeerwerk inmetselen en dat is de normaalste zaak van de wereld.
Hoe wilde je zonder koppelingen een kraan aanleggen met de leidingen in de muur, om maar een voorbeeld te noemen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

ericplan schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:42:
[...]

Er zijn twee versies, met Perilex stekker en met een gewone randaarde stekker. Opgenomen vermogen op standaard laagstand 2,5 W Deze stand kan met een potmeter oid nog lager ingesteld worden op 1,8 W. Het hele jaar op de standaard laagstand kost je 21,9 kWh.
Ik ben net even wezen kijken, bij ons zit er een Rucon MVS-7
Spanning 220VAC, vermogen 7/17/53 Watt, Toerental 200,450,1000 rpm
Nu kon ik deze altijd in 2 standen schakelen, schakelaar is reeds lange tijd verwijderd en in de laagste stand doorverbonden.
Nu weet ik niet of hij op 7 of 17 Watt staat.
Bij 17 Watt is het jaarverbruik 148,92 kwh
Bij 7 Watt is het jaarverbruik 61,32 kwh
Weet iemand hoe je aan zo'n ding het vermogen kunt meten?

Afbeeldingslocatie: http://img.tweedehands.net/pics/00/03/04/14/46/3c.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-10-2009 19:55 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Mistraller schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 13:00:
[...]

Hier ook al eens geprobeerd, maar dat scheelt maar weinig. Apparaat verbruikt nu eenmaal weinig water, dus daar valt weinig op te winnen. Het is het op temperatuur houden van dat water waar veel energie in gaat zitten.

[...]
hier hetzelfde gedaan, van 1.2 kWh naar 0,4 kWh gemiddeld gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
Speksteenkachel schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 19:46:
Weet iemand hoe je aan zo'n ding het vermogen kunt meten?
Twee mogelijkheden die ik even zo zie:
  1. Bedrading open werken en er een meetapparaat à la Energy Monitor 3000 tussen Tweaken. Pas op: je werkt met netspanning en dat moet je alleen doen als je jezelf daarmee vertrouwt.
  2. Met een meettang zoals deze. Nadeel: je kunt alleen de stroom meten, en samen met de netspanning die je op welk willekeurig stopkontakt kunt meten kun je dan VA berekenen. Alleen is helaas VA (lang) niet altijd gelijk aan W, helemaal bij elektromotoren. Dus dit is slechts beperkt nuttig.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een energiemeter heb ik wel, het is alleen die 5 draden.
1 zal er wel voor de nul zijn, 1 voor pe, dan blijven er 3 over.
Deze 3 zijn waarschijnlijk voor de drie oorspronkelijke standen, waarvan er bij mij maar twee standen waren aangesloten.
Door te meten tussen nul en 1 v/d 3 kom ik er wel achter welke werkt op dit moment.
Vervolgens deze draad + nul en pe omzetten naar een normale wcd, vervolgens een normale stekker aan het apparaat en voila.
Dat wordt nog een leuke uitdaging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-04 16:30
JeroenH schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:44:
[...]
Ik zit nog steeds aan te hikken tegen het doorbreken van een muurtje onder de vloer (niet het doorbreken zelf maar het nemen van de tijd enz.) maar als dat gebeurd is overweeg ik ook tonzon. Ik ben net zoals jij benieuwd naar gebruikerservaringen.

Verder vandaag in een elektrische Mini gereden met 150kW onder de motorkap. Dat is best leuk :Y
Nou da's ook toevallig, ik heb afgelopen vrijdag de hele zwik binnengekregen van Tonzon. Thermokussens en bodemfolie + noppenfolie voor de houten vloer.
De bodemfolie heb ik er gisteren ingelegd. Was prima te doen, alleen na 5 uur klooien in een ruimte van 40-50 cm hoog had ik het wel helemaal gehad. Het lastigste was eigenlijk dat de bodemfolie dubbelgevouwen op de rol zit en vrij stug is. Ik heb daarom eerst een kant vastgezet met de kunsttof pluggen (accuboorhamer = zeer handig) en dat gaandeweg op mijn buik en knieen over de bodem verspreid terwijl ik de rol voor me uit rolde. Spierpijn gegarandeerd :)
De kussens heb ik er nog niet inzitten. Ik kwam er ook achter dat ik te weinig folieversterkers heb besteld, die moet ik dus extra bijbestellen.
Het geheel maakt op mij een professionele indruk, alles is gelabeld en er zitten goede handleidingen bij hoe je heea moet monteren. Het enige dat nogal amateuristisch overkomt is de website, want dat is gewoon plain HTML volgens mij. Maar verder is het allemaal snel binnengekomen, ik heb geloof ik maandag besteld en vrijdag was het binnen (en afgeschreven via incasso)
Ik heb foto's van alles dus als ik klaar ben gooi ik alles wel ff op picasa.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-04 21:59
Een itho staat zonder de 2 extra draadjes op de laagste stand en met een van de 2 andere draadjes aangesloten op een van de hogere standen

Typend vanaf de bank kijkend naar een lekker brandende bergkachel... Heerlijk warme voetjes 8)

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ja mooi he, foto's gezien op het ecologieforum :)
Vuur is hier inmiddels uit de kachel, echter de speksteen geeft z'n warmte nog wel een paar uur af.

[ Voor 50% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-10-2009 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Mars Warrior schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 17:18:
Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met Tonzon folie (isolatie schuin dak) en Tonzon kussens (houten vloer isolatie)?

Die website blijf ik nl. erg amateuristisch vinden qua layout en (oude) emails van klanten die heeeeeeeel tevreden zijn, maar aan de andere kant lijkt het me heerlijk spul om mee te werken (glaswol etc. kan ik slecht tegen) en isoleert in de zomer volgens Tonzon nog eens stukken beter, en dat lijkt me ook wel fijn in de zomer op zolder...

Totaal geen ervaring met die Tonzon materialen. In het 'Eigen huis' magazine stond een artikel over isoleren met een duurzaam materiaal dat optisch op glas- / steenwol lijkt, maar wat niet jeukt en stoft eb dus ook duurzaam is. Het zag er goed uit. Misschien ook een alternatief voor je als je glas- en steenwol wilt vermijden.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:31

ericplan

5180 Wp PV

V-bus, E-bus, CAN-bus, Opentherm. Het lijkt erop dat de verschillende produkten vooral niet met elkaar willen communiceren. De firma's willen alleen in hun eigen busje rijden. Ik ben nog geen onafhankelijk produkt tegengekomen, dat zowel CV als Solar goed kan bedienen, of zoek ik niet goed genoeg? Ja, er is er één, TEM, maar die kan niet met PT1000 sensoren overweg. Standaard ethernet aansluiting en configuratie is ook zeldzaam, je hebt er meestal aparte interfaces (=extra geld) voor nodig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:46
Naar aanleiding van de enthousiaste berichten van EricPVT wil ik mijn koelkast en vriezer ook isoleren. Als ik hierbij een materiaal gebruik met aluminium laag, is het dan het beste deze zijde naar buiten te keren of juist naar binnen, m.a.w. warmte buiten houden of koude binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-04 20:33
alex75 schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 14:25:
Naar aanleiding van de enthousiaste berichten van EricPVT wil ik mijn koelkast en vriezer ook isoleren. Als ik hierbij een materiaal gebruik met aluminium laag, is het dan het beste deze zijde naar buiten te keren of juist naar binnen, m.a.w. warmte buiten houden of koude binnen?
Denk dat het weinig uitmaakt, de stilstaande lucht voor extra isolatie zit al opgesloten in de noppen.
Dus extra weerstand om energieverloop koud-warme ruimte tegen te gaan...
Ik zal straks mijn 'walking-fridge' es open trekken >:) en koppel even terug hoe het hier zit.

update 19:59u: hier : shiny side outside ;)

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 12-10-2009 19:59 . Reden: update isolatie koelkast ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De aluminium laag moet, bij mijn weten, altidj naar de warme kant gericht zijn ivm vocht. Ik verwacht dat het in dit geval niet zoveel uitmaakt. Wel benieuwd naar je meetgegevens en bevindingen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
Zou je het energieverbruik willen meten VOOR en NA het isoleren? Ik ben benieuwd wat 1cm glaswol of iets dergelijks oplevert bij een koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01
Maak de isolatielaag niet te dik ;)
Er is een optimum, maak je de isolatie dikker gaat je isolatie waarde achteruit.
(De extra isolatie weegt niet op tegen de vergroting van de oppervlakte van je isolatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 07-04 21:59
lithoijen schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 16:32:
Er is een optimum, maak je de isolatie dikker gaat je isolatie waarde achteruit.
(De extra isolatie weegt niet op tegen de vergroting van de oppervlakte van je isolatie).
???

Ik hoop dat je bedoelt "De extra isolatie weegt niet op tegen de extra kosten". Kan me niet voorstellen dat vergroting van isolatie materiaal de isolatiewaarde kan verminderen. MInder warmteoverdracht is minder warmteoverdracht.
* kockie mompelt iets over oppervlak en inhoud

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 02-12-2024
lithoijen schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 16:32:
Je moet wel erg je best doen om in de praktijk dat rare theoretische maximum te bereiken (lees: vrijwel onmogelijk), en ten tweede heb ik sterk mijn twijfels over het werkelijk, praktisch bestaan ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Kent iemand de formules om aan de hand van de binnentemperatuur, buitentemperatuur en de temperatuur van het glas aan de binnenkant van het huis de U-Waarde te berekenen van datzelfde glas?

En andersom: dus binnen/buiten/U-Waarde is bekend: wat wordt dan de temperatuur van het glas aan de binnenkant?

Ik kan voldoende voorbeelden vinden wat het bij een specifieke temperatuur is en een gegeven U-Waarde, maar de formule kan ik niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:55
Ik vraag me altijd af wat dat extra isoleren opbrengt. Die paar kwh, gaan die niet verloren met de rit naar de bouwmarkt en de winning van het aluminium en isolatie? Kortom, is het netto gezien besparend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
FicoF schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:35:
[...]

Ik vraag me altijd af wat dat extra isoleren opbrengt. Die paar kwh, gaan die niet verloren met de rit naar de bouwmarkt en de winning van het aluminium en isolatie? Kortom, is het netto gezien besparend?
Van 80 kwh naar 50 kwh (0.15 kwh/dag) is 30 kwh besparen per jaar. Dat is equivalent aan 3 liter benzine per jaar. 10 jaar later gaat het om 30 liter. Hoeveel aluminimum / isolatie kosten om geproduceerd te worden weet ik niet, maar voor 300 kwh kun je een boel doen.

Verder moet je de reflecterende zijde naar de warme kant doen omdat het daar de infraroodstraling van de omgeving kan reflecteren (infraroodstraling is er ook bij lage temperaturen).
QuestionMarc schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 21:40:
Het lastigste was eigenlijk dat de bodemfolie dubbelgevouwen op de rol zit en vrij stug is. Ik heb daarom eerst een kant vastgezet met de kunsttof pluggen (accuboorhamer = zeer handig) en dat gaandeweg op mijn buik en knieen over de bodem verspreid terwijl ik de rol voor me uit rolde. Spierpijn gegarandeerd :)
Dat klinkt alsof je het met twee man wil doen.

[ Voor 23% gewijzigd door SpiceWorm op 13-10-2009 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-03 14:17
Hallo allemaal, daar ben ik weer een keer. Na een pauze ben ik dit topic weer aan het browsen ter orientatie voor een zonneboiler.
Sinds januari zijn er volgens mij geen schokkende ontdekkingen gedaan vwb welk type je moet hebben en het rendement toch?

Vanwege andere prioriteiten wordt de aanschaf van een zonneboiler voor ons uitgesteld tot volgend jaar. We hebben namelijk nog geen ruimte voor een serieus voorraadvat en de klustijd die nodig is om dat te maken moet ik nu even steken in een nieuwe kinderkamer. Het goede nieuws is wel dat ik weet hoe ik die ruimte kan maken, waar ik eerst niet wist of het wel mogelijk was. Het is allemaal krap, maar wel mogelijk.:-)

Vanwege de twijfelachtige kwaliteit wil ik echter wel alvast een nieuwe CV-ketel laten installeren. Met een nieuwe kleine wil je natuurlijk niet zonder warmte en warm water komen te zitten. Bij de installatie van die ketel wil ik alvast rekening houden met de te plaatsen zonneboiler.

2 vragen daarom.

1. Welke CV-ketels werken goed/beter met een zonneboiler? Zijn er nog aan/afraders? Ik kijk nu naar de Remeha Avanta vanwege de compacte afmetingen. ik wil de CV--ketel namelijk boven het voorraadvat hangen en dan heb ik maar 1.15m hoogte tussen het vat en het dak. Ik denk dat je voor de afvoer al snel 40cm nodig hebt, dus dan schiet je lekker op. De Avanta is volgens mij als enige 60cm hoog, de rest bijna allemaal 70.

2. Qua zonneboiler kijk ik nu naar een HRsolar 200 liter met 2 collectoren. Is dit nog een goede keus of kan het veel goedkoper/beter? De eerste jaren zal dat alleen voor warm water zijn. Mijn verbruik schat ik op 120 liter per dag.
200 liter is i.i.g. wel de max wat ik kwijt kan, of ik moet een vat op het platte dak nemen. Ik denk/gok echter dat daar relatief veel warmteverlies zal zijn en dat het niet echt nodig is om een groter vat te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-04 16:30
SpiceWorm schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:10:
[...]
Dat klinkt alsof je het met twee man wil doen.
Ik weet niet of dat zo handig is, in de kruipruimte is al erg weinig ruimte en met zijn 2en wordt het helemaal krap...maar goed het kan wel makkelijk zijn als je met 2 man die folie kunt uitrekken :)

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
Mars Warrior schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 23:37:
Kent iemand de formules om aan de hand van de binnentemperatuur, buitentemperatuur en de temperatuur van het glas aan de binnenkant van het huis de U-Waarde te berekenen van datzelfde glas?

En andersom: dus binnen/buiten/U-Waarde is bekend: wat wordt dan de temperatuur van het glas aan de binnenkant?

Ik kan voldoende voorbeelden vinden wat het bij een specifieke temperatuur is en een gegeven U-Waarde, maar de formule kan ik niet vinden...
Een HR++ruit krijgt een gedeelte van zijn eigenschappen door het toegepaste metaalfolie op het glas. Inkomende zonnestraling heeft een andere frequentie dan uitstralende warmte vanuit je huis. Het folie houdt het één wel tegen, het andere niet.

De U-Waarde is dus niet alleen glas -lucht isolatie - glas, maar er komt meer bij kijken, afhankelijk van de opbouw van het raam. Die info is waarschijnlijk niet zo eenvoudig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Afbeeldingslocatie: http://debaere.com/assets/basepic/info1.jpg

plaatjes zijn duidelijker, en vergeet de geluidsisolatie ook niet
simpel, bij enkelglas is tussen 0 en 5 graden, het enkelglas aan de binnenkant 5,6 graden.
das koud, erg koud. het glas is een grote koude radiator, en daar moet je flink wat vermogen tegen aanzetten, om het warm te houden.

bij hr++ glas is dit ~ 17 graden, daar heb je dus ook niet veel vermogen voor nodig.
"vermogen", kost op termijn inderdaad een vermogen, eigenlijk nu al.

deze is ook wel duidelijk : http://www.plastiekbouwpeeters.be/statistiek%20glas.jpg

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-10-2009 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Overigens is er een subsidieregeling voor HR++ glas bezig. Sinds 1-10-2009 open (met terugwerkende kracht tot 1 juli als ik me niet vergis). Van de € 45 mln beschikbaar is er nog ruim € 41.8 mln over. Wel slechts € 35 per m2 en alleen voor huizen gebouwd voor 1995.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb de subsidie bumpersticker al,
de glasman moest ervan kotsen, omdat senter (waar heb ik dat eerder gehoord?) maanden te laat uitbetaald,
niet reageren wil, of soms de post kwijt is..en dus kon ik, als ik hem niet gebruikte dat zo als korting krijgen.
en heb dat al 3 keer (!) gehoord....

/thinking arme hardwerkende ondernemers...die moeten het voorschieten... alike de sde.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-10-2009 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ricktw gasopslag :

http://bergermeergasstora...ject/project_planning.htm
das de planning, echter zag je zelf al dat de polder niet meer bereikbaar is....
how come ?
vandaar dus dat ik geen foto mocht nemen denk ik, er klopt iets niet daarzo.
of dit valt natuurlijk onder "herinrichting"

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 13-10-2009 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Maasluip schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 20:32:
Overigens is er een subsidieregeling voor HR++ glas bezig. Sinds 1-10-2009 open (met terugwerkende kracht tot 1 juli als ik me niet vergis). Van de € 45 mln beschikbaar is er nog ruim € 41.8 mln over. Wel slechts € 35 per m2 en alleen voor huizen gebouwd voor 1995.
Yep, is bekend, maar het nut ontgaat mij dus om dat je het moet laten doen. HR++ glas kost zo'n €50/m2 en die €35 compenseert echt niet het werk dat dat per m2 kost om te plaatsen, daar ben ik al wel achter 8)

@eric-pvt:
Dat eerste plaatje kende ik al, dezeAfbeeldingslocatie: http://www.plastiekbouwpeeters.be/statistiek%20glas.jpgnog niet.

Geeft natuurlijk een leuke indicatie, zeker de hele sterke afname in het besparingseffect bij lager wordende U, maar ik wil het iets concreter naar ons huis hebben waar op veel plekken iets van 4-6-4 isolatieglas zit of zelfs dubbelwandig kunstof kappen (zo'n 7m2!!).

Door het meten van de temperaturen wil ik in eerste instantie inzicht krijgen in de U-waarde en de verliezen (het is in sommige delen koud, mogelijk daardoor) voordat ik geld ga uitgeven en erachter kom dat de verliezen niet daarin (dun isolatieglas, kunstof kappen) zitten, maar dus in iets anders...
Het vervangen van ruiten is niet het bedrag (wel het werk, moet hiervoor nl. kozijnen opdikken), maar het vervangen van de kunstof dakkappen door HR++ zonwerend veiligheidsglas is ingeschat tussen de €3.500 en €5.000 en het zou zonde zijn als dat NIET het gewenste effect zou hebben...

En dus wil ik eea kunnen berekenen.
En het enige dat ik dus tegenkom zijn examenopgaven met dit soort vragen waar ik mee zit, maar het probleem is dat het antwoord ook wel te vinden is, maar niet hoe je daar komt (de formule dus)... 8)

Ik meet bijv. het volgende:
- buitentemperatuur 8,5graden
- binnentemperatuur 19,5
- op de verschillende ramen, varierend van enkelglas (12,8graden) tot verschillende diktes dubbelglas (15,4 - 16,5 - 17 - 17,5) en die kunstof kappen (14,7graden).

Volgens mij heb ik nl. de U-waarde nodig om de verliezen / m2 te berekenen volgens de formule:
Warmteverlies (W) = temperatuurverschil binnen/buiten * U * oppervlak (m2)

Dus, heeft er niet iemand toevallig een zoon/dochter die dit zo kan oplepelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik meende dat glas-isolatie een van de minst renderende besparingen is (langste tvt).

Ik vind dit altijd wel een nuttige tabel:
http://www.olino.org/articles/2006/07/12/energiebesparing-thuis-een-praktijkgeval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:29:
@ricktw gasopslag :

das de planning, echter zag je zelf al dat de polder niet meer bereikbaar is....
how come ?
Deze quote "Voordat de eerste spade de grond in gaat, moeten we nog een heel proces doorlopen."
komt dan ook leugenachtig over.
Lijkt er inderdaad op dat er daar iets niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Is het effect van rolluiken op de binnentemperatuur vlak achter het glas ook ergens bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 13:04
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:29:
@ricktw gasopslag :

how come ?
Ik zou zeggen, maak wel een foto en speel die door aan de media.
A zeggen en B doen is IMHO voldoende reden om op te stappen voor elke beroepsgroep en zeker voor politici.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zit net mijn cijfers bij te werken en ik moest echt mijn ogen even uitwrijven. We zitten nu zo'n beetje halverwege de maand oktober. Als ik mijn verbruik ga verrekenen ( gas ) voor oktober over de hele maand kom ik uit op ongeveer 39m3 gas. Totaal komt deze maand ook uit op iets van 185 graaddagen volgens mijn cijfers.

Als ik dan ga vergelijken met mijn referentiejaar 2007 dan is het verbruik maar liefst 57% lager. Ook hetzelfde percentage zie ik met 2008. In januari/februari van dit jaar lag mijn correctiefactor t.o.v. 2007 op respectievelijk 75% en 79%. Nu met oktober zit ik zelfs daar weer ontzettend onder.

We hebben twee dingen aangepakt in die periode, HR++ glas achter en de vloerisolatie van een paar weken terug. Ik kan me bijna niet voorstellen dat die twee zaken zoveel impact hebben op ons gasverbruik?

De rest van onze instellingen is ongewijzigd. Zelfde hoeveelheid radiatoren open, thermostaat op zelfde temperatuur, nagenoeg zelfde thermostaatprogramma ( zelfs iets nadeliger voor verbruik, gaat 's ochtends een uur eerder aan ), CV aanvoer temperatuur etc etc.

Ik ben benieuwd naar de definitieve cijfers van oktober, als dit zo doorzet dan ben ik een blij man :-)

[ Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 14-10-2009 07:44 . Reden: typo ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik heb net een leuke link gevonden van The NZ Passive House met precies de Excel sheet die ik zocht _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Als ik dan even reken met nieuwe metingen dan kom ik op U-waardes uit tussen de 3,5 en 5,8 waarbij de kunstof kappen boven de 5 uitkomen (Excel sheet gaat niet hoger...).

Als ik dan de warmteverliezen uitreken van alle ramen dan kom ik bij een verschiltemperatuur van 20graden (0 buiten, 20 binnen) uit op 2,1kW waarvan de kunstof kappen al bijna een 0,8kW voor hun rekening nemen. Zou ik alles door HR++ vervangen met U=1,1 dan zakt dit totaal naar de 0,5kW.

Wat dit in m3 gas betekent ben ik nog niet achter, maar het zal zeker een paar honderd kuub gas zijn.
Moet ik dan iets met graaddagen rekenen oid??

@flitspaal:
Dat zou wel heel mooi zijn allemaal, en had jij niet laatst zitten rekenen aan warmteverliezen en gasverbruik?

[ Voor 6% gewijzigd door Mars Warrior op 14-10-2009 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:34
Over de 1000 posts, tijd voor een nieuw deel ;)

Duurzame Energie deel 17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mars Warrior schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 09:10:
Ik heb net een leuke link gevonden van The NZ Passive House met precies de Excel sheet die ik zocht _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

@flitspaal:
Dat zou wel heel mooi zijn allemaal, en had jij niet laatst zitten rekenen aan warmteverliezen en gasverbruik?
Klopt. Ik heb mijn gasverbruik op een dag ( met bekende gemiddelde buitentemperatuur ) uitgerekend hoeveel MJ ik effectief in mijn huis heb gepompt. Daarna dit verrekend in kWh en verrekend naar uitstraling in W continu ( zelfde berekening als met W --> kWh en v.v. )

Daarna uitgerekend met mijn isolatieExcelsheet of die buitentemperatuur met deltaT uitkwam op dezelfde warmteuitstraling. En dat klopte dus verbazingwekkend genoeg voor die temperatuur.

( 3.8kW continu uitstraling met buitentemp gemiddeld van -0,8 ). En dat kwam dus inclusief ketelrendement uit op een verbruik van 10m3 per dag. Beide excelsheets matchten dus.

Daarna uitgerekend wat mijn geschatte besparing zou zijn ( vermindering in kW uitstraling ) en zodoende bereken ik mijn verwachte besparing.

Nu nog kijken of die verwachte besparing in de praktijk ook klopt. Intussen met -57% t.o.v. 2007 en 08 gaat dat inderdaad heel erg hard die richting op.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 322213

Hallo,

ja, ik heb ervaring met de Tonzon vloerisolatie; één van die oude e-mails met heeeel tevreded klanten op hun site is van mij. Ik ben er nog steeds heel tevreden mee. Als je wilt weten hoe het eruitziet en mijn ervaringen ermee, dan kun je het best een keertje komen kijken. Anders ontstaat er waarschijnlijk een eindeloze stroom schriftelijke communicatie waarvan het de vraag is of het je duidelijker wordt. Ik heb al twee keer eerder lui met belangstelling voor dit isolatiemateriaal over de vloer gehad, en heb daar geen moeite mee.
Met het materiaal voor het schuine dak heb ik nog geen ervaring; er is het plan om aan de zolder te beginnen maar tot nog toe is dat er nog maar niet van gekomen.

:) erjas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Deze dus op slot.
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste

Dit topic is gesloten.