Is er nog verschil tussen de F2 ecogreens en de F3 ecogreens ?
SilentSeek(TM)Viper® schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 09:59:
Is er nog verschil tussen de F2 ecogreens en de F3 ecogreens ?
NoiseGuard(TM)
Toegangstijden blijven redelijk gelijk tot een bepaald aantal disks. Hoe meer disks er in een raid-array hangen, hoe hoger(trager) de toegangstijd. Het kan dus alleen maar erger worden, niet beter qua toegangstijd!aval0ne schreef op woensdag 28 april 2010 @ 14:07:
[...]
Nee dan kan helemaal niet. Acces times zullen hetzelfde blijven. Hoe kan een schijf ineens zijn acces time halveren? Stel dat het nog mogelijk zou zijn, dan nog komt de acces time niet in de buurt van een SSD.
Als je het over lees en schrijfsnelheden hebt dan gaat enkel om sequentiële snelheden. Sequentieel schrijven en lezen komt enkel voor wanneer je grote hoeveelheden data kopieert en wanneer doe je dat? Belangrijker zijn de random lees en schrijfsnelheden.
Een mooi artikel over zin en onzin van RAID 0:
reviews: RAID 0: Hype or blessing?
Gezien ook je andere reactie; je staart je teveel blind op maximale theoretische doorvoersnelheid.jbkappirossi schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:58:
hoi, ik geloof jullie wel dat ssd sneller is ,maar naar die benchmarks te hebben gezien zat ik toch even te krabben. is het niet zo dat als je een raid0 opstelling hebt niet allen de lees/schrijf snelheid verdubbeld word.
maar dus ook de toegangstijd halveert.
Snelheden, die je vaak niet gaat halen. Heb RAID-0/1/5 etc.etc. allemaal al een keer gedraait en getest, met verschilllende blocksizes etc.etc.
Maar ook vergeleek ik bijv RAID-0 met twee disks en diezelfde disks, maar dan gewoon naast elkaar; gewoon C en D dus. Probleem met harddisks is nml., dat ze nooit tegelijk kunnen lezen en schrijven. Ze lezen en schrijven om beurten, daarvoor moet echter de lees/schrijf kop telkens verplaatsen naar de lees of schrijf positie op de disk. Dat kost tijd en met zo'n actie haal je dan ook nooit de maximale lees/schrijfsnelheden. Denk aan uitpak acties van zip/rar bestanden of kopieer acties. Bij dat soort acties is RAID-0 helemaal niet snel. Sneller kan het als de ene disk leest en de andere disk continue schrijft; beiden kunnen nu wel hun maximale trasnferrates bereiken, gelimiteerd door de langzaamste broeder (meestal de max. writespeed).
Alleen met dure raidcontrollers kan je dit probleem tacklen, die hebben onboard cache wat de performance bij dit soort acties ten goed komt.
[ Voor 44% gewijzigd door Madrox op 11-05-2010 16:01 ]
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Anoniem: 269504
Vind de F3 een erg snelle schijf ,maar de vergelijking met een ssd kun je niet maken .
Een F3 koop je voor de prijs per GB en ook zijn snelheid , Als je snellere schijven wilt met lagere toegangstijden maar geen ssd , is een scci schijf de enigste optie.
Die hebben een acces time die in de buurt komt van een ssd 3,5 ms , Alleen een 300 gb Ultra320-SCSI met controller kost al gauw 500 euro
Een F3 koop je voor de prijs per GB en ook zijn snelheid , Als je snellere schijven wilt met lagere toegangstijden maar geen ssd , is een scci schijf de enigste optie.
Die hebben een acces time die in de buurt komt van een ssd 3,5 ms , Alleen een 300 gb Ultra320-SCSI met controller kost al gauw 500 euro
Dan ben je wel hopeloos ouderwets bezig sinds we al een tijdje SAS hebben en die schijven zijn best betaalbaar ten opzichte van VelociRaptors bijvoorbeeldAnoniem: 269504 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 20:09:Als je snellere schijven wilt met lagere toegangstijden maar geen ssd , is een scsci schijf de enigste optie.
Die hebben een access time die in de buurt komt van een ssd 3,5 ms , Alleen een 300 gb Ultra320-SCSI met controller kost al gauw 500 euro
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Klopt , ik gebruik nog een CRT monitornero355 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 23:21:
[...]
Dan ben je wel hopeloos ouderwets bezig sinds we al een tijdje SAS hebben en die schijven zijn best betaalbaar ten opzichte van VelociRaptors bijvoorbeeld
Weet iemand hoe het accoustic managment van de F3 default is afgesteld , ik heb geen floppy drive .
Ik zet een schijf meestal op veel lawaai , meeste snelheid
De 5400 F3 van 2 TB is in ieder geval ERG stil dus die zal wel op stilte ingesteld staan. Hoe het met de andere modellen zit weet ik niet.Weet iemand hoe het accoustic managment van de F3 default is afgesteld , ik heb geen floppy drive . Ik zet een schijf meestal op veel lawaai , meeste snelheid
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Zal wel even op de site van samsung ES-Tool downloaden , floppy heb ik niet meer dan maar een bootable cd makennero355 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 10:37:
[...]
Ik ook !!
[...]
De 5400 F3 van 2 TB is in ieder geval ERG stil dus die zal wel op stilte ingesteld staan. Hoe het met de andere modellen zit weet ik niet.
ES-Tool geeft vier standen aan , en hij stond op auto ,heb hem op fast gezet , maar met benchen zie ik geen verschil , identieke score als de vorige bench ,
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 269504 op 21-05-2010 22:51 ]
Nieuwe firmware voor de F3 en F3EG schijven:
http://www.samsung.com/gl...iew.do?b2b_bbs_msg_id=308
This patch code is released in order to solve the compatibilty problem between SB580 chipset and F3 + F3EG model.
This patch program works only to
F3 (HD323HJ / HD502HJ / HD503HI / HD103SJ / HD105SI)
F3EG (HD153WI / HD203WI)
This patch code is released in order to solve the compatibilty problem between SB580 chipset and F3 + F3EG model.
F3EG (HD153WI / HD203WI)
Tijdens mijn zoektocht naar een HD voor mijn NAS, is mijn oog gevallen op de F2 Ecogreen (HD154UI) en F3 Ecogreen (HD153WI).
De F3EG is net zo duur als de F2EG, dus ik dacht ik pak de F3EG want die is nieuwer.
Maar als ik de specs bekijk, dan is de F3EG langzamer als de F2EG
Mis ik iets ??
De F3EG is net zo duur als de F2EG, dus ik dacht ik pak de F3EG want die is nieuwer.
Maar als ik de specs bekijk, dan is de F3EG langzamer als de F2EG
Mis ik iets ??
Beide zijn toch evensnel, nl 5400rpm?loyske schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 23:22:
Tijdens mijn zoektocht naar een HD voor mijn NAS, is mijn oog gevallen op de F2 Ecogreen (HD154UI) en F3 Ecogreen (HD153WI).
Maar als ik de specs bekijk, dan is de F3EG langzamer als de F2EG![]()
Mis ik iets ??
Klopt, maar de throughput is 136MB/s (F3EG) tov 166MB/s (F2EG).
Nu zal dit niet de bottleneck zijn in mijn NAS, maar ik vraag het me gewoon af wat nou het echte verschil is en waarom een nieuwere schijf langzamer is als een oudere.
In praktijk zal dat niet zoveel maken, zeker in een NAS waar je beperkt bent door de netwerksnelheid.loyske schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:01:
[...]
Klopt, maar de throughput is 136MB/s (F3EG) tov 166MB/s (F2EG).
Nu zal dit niet de bottleneck zijn in mijn NAS, maar ik vraag het me gewoon af wat nou het echte verschil is en waarom een nieuwere schijf langzamer is als een oudere.
Het grote verschil zit in het feit dat de F3 reeks de leeskoppen in rust naast de platters "parkeert" en de F2 de leeskoppen op de platters laat rusten.
F2:

F3

Ik zou voor de F3 gaan, het lijkt me veiliger dat de koppen naast de platters rusten. Ik heb geen F2 maar wel F1 en F3 schijven en ik vind (persoonlijk) de F3 stiller in gebruik, zij krijgen dan ook mooie marketingtermen mee als SilentSeek en NoiseGuard
.
Qua stroomverbruik heb ik geen gegevens gevonden.
SilentSeek (enkel in de F3):

Noiseguard (enkel in de F3)
SilentSeek (enkel in de F3):

Noiseguard (enkel in de F3)

[ Voor 28% gewijzigd door aval0ne op 18-06-2010 11:36 ]
Net nog even de specs naast elkaar gelegd.aval0ne schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:30:
Ik zou voor de F3 gaan, het lijkt me veiliger dat de koppen naast de platters rusten. Ik heb geen F2 maar wel F1 en F3 schijven en ik vind (persoonlijk) de F3 stiller in gebruik, zij krijgen dan ook mooie marketingtermen mee als SilentSeek en NoiseGuard.
Alleen in Seek verbruikt de F3 meer, 7,1W tegen 5,7W van de F2.
Voor de rest liggen de waardes kort bij elkaar. Bij Acoustics vond ik nog dat de F3 iets luider is, maar dat verschil is volgens mij zo klein dat je dit niet eens hoort.
SilentSeek en NoiseGuard hebben zowel de F2EG en F3EG.
Het enige verschil zou dan inderdaad de kop zijn.
Op 't gebied van performance is er werkelijk niks over terug te vinden, behalve die throughput-waarden dan. Vraag ik me af of 't nu werkelijk weinig uitmaakt? Als iemand hier iets over kan zeggen, bitte sehr. Ik denk dat ik, als ik van m'n HD154UI/HD153WI een bootschijf wil maken waar ik vanaf werk, elk beetje extra performance kan gebruiken. Echt zo jammer dat er geen Spinpoint F3 1.5TB is, die schijf had perfect in mijn straatje gelegen
hoe snel zijn de f3 schijven zon beetje? Ik heb net 2 f4 320gb schijven besteld om in raid0 te gaan draaien. Er is al een review van die schijven met de volgende resultaten:

Lijkt mij vrij rap. ben benieuwd hoe het in raid gaat presteren.

het lijkt net of ze zich blindstaren op max transfer rate, maar de acces time ligt weer hoog met 13,7ms!PainkillA schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:13:
hoe snel zijn de f3 schijven zon beetje? Ik heb net 2 f4 320gb schijven besteld om in raid0 te gaan draaien. Er is al een review van die schijven met de volgende resultaten:
[afbeelding]
[afbeelding]
Als ik de test resutaten van Hardwareinfo bekijken zijn die ook 13,7ms voor de HD103SJ en 13,4ms voor HD502HJ.thefxr schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 14:33:
[...]
het lijkt net of ze zich blindstaren op max transfer rate, maar de acces time ligt weer hoog met 13,7ms!
Wil binnenkort een nieuwe schijf hebben en opslag is niet belangrijk. Welke kan ik dan het beste nemen de HD103SJ, HD502HJ of de HD322GJ,? Denk zelf dat ik voor de HD322GJ,ga. De snelheid is het meest belangrijke. Al is geluid ook erg belangrijk.
Edit:
Ik wil de schijf gebruiken voor boot en games. maar wil niet te veel uitgeven.Max iets van 60 euro. Volgend jaar wil ik dan meer geld uitgeven voor een SSD. Ik gebruik nu een F1 1TB maar die maak steeds meer geluid. Daarom zoek ik voor de tussen tijd een nieuwe HDD.
En over acces time : De schijven zitten allemaal dicht bij elkaar. http://nl.hardware.info/p...ducts[]=72505&specId=3649
Edit 2 : De HD322HJ moet zijn HD322GJ.
[ Voor 45% gewijzigd door Calamor op 19-08-2010 08:03 ]
Dit is eigenlijk een vreemde uitspraak, welke snelheid bedoel je namelijk. Je geeft aan dataopslag niet belangrijk te vinden, ook lijk je de access time niet echt te interesseren. De vraag is wat wil je wel met de hardeschijf gaan doen? Als laatste geef je aan dat de snelheid het belangrijkst is, maar nogmaals welke snelheid?Calamor schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 08:01:
[...]
Als ik de test resutaten van Hardwareinfo bekijken zijn die ook 13,7ms voor de HD103SJ en 13,4ms voor HD502HJ.
Wil binnenkort een nieuwe schijf hebben en opslag is niet belangrijk. Welke kan ik dan het beste nemen de HD103SJ, HD502HJ of de HD322HJ? Denk zelf dat ik voor de HD322HJ ga. De snelheid is het meest belangrijke. Al is geluid ook erg belangrijk.
De review op twaekers : productreview: Samsung HD322GJ, 320GB review door TheMe
Voorbeeld: Een hardeschijf die een access time van <8msec heeft bijvoorbeeld, maar de helft aan constante data doorvoer zal de Spinpoint F3 als OS (boot) schijf alle hoeken laten zien. Terwijl de Spinpoint dan veel beter zal zijn als data schijf wanneer er tenminste met grote bestanden gewerkt wordt.
Dus nogmaals eerst zul je moeten bepalen waar je een hardeschijf voor wilt gebruiken en daarna kun je bepalen welke hardeschijf interessant is voor jou.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
heb nu 2 f4's in raid 0 staan 64kb stripe size.

Iemand al een review gevonden van de 2 TB F4?
De 2TB F4 is nog nergens te bespeuren. Ik vermoed dat ze eerst de voorraad 2TB F3's willen afslanken.
Er is toch nog maar 1 HDD F4 uit en dat is de oem F4 320GB.
Volgens mij mogen de winkels de F4 320GB niet eens verkopen zo. Het is bedoelt voor systeembouwers.
Zou het misschien kunnen zijn dat ze de vraag niet aankunnen als de F4 320GB en grotere HDD's verkocht wordt?
Volgens mij mogen de winkels de F4 320GB niet eens verkopen zo. Het is bedoelt voor systeembouwers.
Zou het misschien kunnen zijn dat ze de vraag niet aankunnen als de F4 320GB en grotere HDD's verkocht wordt?
Vrij netjes. Hoe groot zijn die platters ookal weer? Hoe groter ze zijn dan die 320GB hoe slomer de modellen met meer GB toch? (Gezien die ruimte uitgeschakelt is op lagere modellen.)PainkillA schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 21:37:
heb nu 2 f4's in raid 0 staan 64kb stripe size.
[afbeelding]
Ik denk dat aval0ne wel eens gelijk kan hebben.Calamor schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 12:00:
Er is toch nog maar 1 HDD F4 uit en dat is de oem F4 320GB.
Qua snelheid gaan ze waarschijnlijk weinig sneller zijn.
http://www.techspot.com/n...4-hdd-optical-drives.html
Dan zouden ze dus in de meeste gevallen niet eens sneller zijn dan F3's, aldus de theorie.According to Samsung, the F4 offers a 10% increase in read/write over the Spinpoint F1, while lowering power consumption by 7%.
In september komt de Spinpoint EcoGreen F4 2TB met 3 platters
http://www.samsung.com/us.../newsView.do?news_id=1183
Ben benieuwd naar de prijs bij introductie. De F3 is voor 99 euro verkrijgbaar, ik schat dat de F4 iets daar boven geprijsd zal worden initieel om dan snel onder 100 euro te zakken. De schijf is immers goedkoper te produceren dan de F3 dus lagere prijzen zijn mogelijk.abusimbal schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 21:46:
In september komt de Spinpoint EcoGreen F4 2TB met 3 platters
Hopen maar dat in die 320GB varriant geen halve 667GB platter actief is, alhoewel goedkope HDDs mij komende tijd misschien wel van pas komen.
En toch is het zoSaturnus schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 16:08:
Hopen maar dat in die 320GB varriant geen halve 667GB platter actief is, alhoewel goedkope HDDs mij komende tijd misschien wel van pas komen.
Hoi Allemaal
Ik heb in mijn PC een Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB.
Nu support mijn moederbord ook sata 600.
Zou het de moeite zijn om mijn HD door een sata 600 HDD te vervangen.
Alvast bedankt voor de hulp.
Reddorian
Ik heb in mijn PC een Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB.
Nu support mijn moederbord ook sata 600.
Zou het de moeite zijn om mijn HD door een sata 600 HDD te vervangen.
Alvast bedankt voor de hulp.
Reddorian
Op de digitale snelweg is geen maximumsnelheid.
Nee hardeschijven zitten nog lang niet rond de 300MB/s. SATA600 is meer iets voor SSD's.
Een single F4 320GB zit gemiddeld rond de 125-135MB/s schat ik.
Wat ik niet snap: Hoe kan (afgeleid uit de RAID0 setup van PainkillA) die F4 320GB een minimum hebben van onder de 100MB/s?
Als ik bij 66% kijk van een HD Tune test van mijn F3 HD502HJ (500GB platter) zie ik daar ~112MB/s. Met 666GB platters is dit dus nog hoger.
Is erop die platters van de 320GB variant om en om een bit in- en uitgeschakeld ofzo?
Een single F4 320GB zit gemiddeld rond de 125-135MB/s schat ik.
Wat ik niet snap: Hoe kan (afgeleid uit de RAID0 setup van PainkillA) die F4 320GB een minimum hebben van onder de 100MB/s?
Als ik bij 66% kijk van een HD Tune test van mijn F3 HD502HJ (500GB platter) zie ik daar ~112MB/s. Met 666GB platters is dit dus nog hoger.
Is erop die platters van de 320GB variant om en om een bit in- en uitgeschakeld ofzo?
De 2TB HD203WI gaat langzaamaan uit het assortiment en wordt vervangen door de F4 HD204UI. Bij newegg zijn er al geen 2TB F3's meer te krijgen, enkel F4's. Positief is wel dat de introductieprijs van de F4 op hetzelfde niveau ligt als de huidige F3 prijs. Een 2TB F4 aan 99 euro is dus goed mogelijk.
Boven en onderkantSaturnus schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 00:06:
Ah. Normaal gaat die data dus gesplit naar boven en onder, en nu maar 1 kant op?
Hopelijk gaat die 2TB F4 snel richting de 80 euro.
Hopelijk gaat die 2TB F4 snel richting de 80 euro.
De 2TB F4 is verkrijgbaar bij 4launch voor 99 euro. Sterke prijs!
pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG, 2TB
99 euro als introductieprijs is vrij laag. De F3 debuteerde aan 140 euro.Saturnus schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:47:
Wat is sterk?
Te duur sowieso want 80euro is de waarde van 2TB.
En waarom is 80 euro de waarde van 2TB?
De goedkoopste 2TB in pricewatch is 96 euro. de goedkoopste F3 is 99 euro. Dat lijkt me dan niet te duur voor een volgende generatie schijf.Saturnus schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:47:
Wat is sterk?
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Hoe kom je daar nu bij? ze zijn nog nooit 80 euro geweest, wel 200 euro.Saturnus schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:47:
Wat is sterk?
geen 1 winkel heeft hem op voorraad.aval0ne schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:19:
De 2TB F4 is verkrijgbaar bij 4launch voor 99 euro. Sterke prijs!
Zojuist besteld bij 4Launch voor 99,=. Stond op besteltijd 1-5 dagen. 10+ onderweg van leverancier.
zoals je het zelf zegt, geen winkelvoorraad,maar zogenaamd onderweg van de leverancier!dik_voormekaar schreef op donderdag 09 september 2010 @ 17:50:
[...]
Zojuist besteld bij 4Launch voor 99,=. Stond op besteltijd 1-5 dagen. 10+ onderweg van leverancier.
Ik heb begin vorige week al besteld, nu nog steeds niks, terwijl 1-5 werkdagen toch allang voorbij is...thefxr schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 01:45:
[...]
zoals je het zelf zegt, geen winkelvoorraad,maar zogenaamd onderweg van de leverancier!
61 euro voor 1.5TB. 2TB is dus ~80 euro waard.
Introductieprijzen vergelijken met vorige generaties mag je alleen doen als er geen concurrentie op de markt is.
Introductieprijzen vergelijken met vorige generaties mag je alleen doen als er geen concurrentie op de markt is.
Zojuist bericht gehad dat ie is verzonden...Martijn schreef op woensdag 15 september 2010 @ 12:30:
[...]
Ik heb begin vorige week al besteld, nu nog steeds niks, terwijl 1-5 werkdagen toch allang voorbij is...
Klopt, 4Launch heeft ze nu daadwerkelijk binnen en er staat op=op bij wat ik wel wat vreemd vind want het product is net nieuw.dik_voormekaar schreef op woensdag 15 september 2010 @ 20:10:
[...]
Zojuist bericht gehad dat ie is verzonden...
Nou, ik heb 'm vandaag binnengekregen. Samen met een ACRyan PlayOn...
Nu dus vullen...
Nu dus vullen...
[ Voor 84% gewijzigd door dik_voormekaar op 16-09-2010 21:46 ]
Even een open deur intrappen... 
Komen er nu ook grotere schijven dan 2TB, nu de F4-serie er is?
edit: hmm... even wat research gedaan (had ik eerder moeten doen ja
)
Maar 2.1TB is dus een grens voor 32-bit windows varianten (eigenlijk voor LBA) en dat vinden de HD-fabrikanten dus blijkbaar een probleem nu.
Ik wil gewoon 3-4TB in mijn 64-bit systeem!
Komen er nu ook grotere schijven dan 2TB, nu de F4-serie er is?
edit: hmm... even wat research gedaan (had ik eerder moeten doen ja

Maar 2.1TB is dus een grens voor 32-bit windows varianten (eigenlijk voor LBA) en dat vinden de HD-fabrikanten dus blijkbaar een probleem nu.
Ik wil gewoon 3-4TB in mijn 64-bit systeem!
[ Voor 57% gewijzigd door Gurneyhck op 17-09-2010 12:27 ]
Herfst 2010 of Voorjaar 2011 2,5 en 3 TB als het aan TDK en Seagate ligt !!
Kijk maar @ Frontpage Archief en dan effe zoeken
Kijk maar @ Frontpage Archief en dan effe zoeken
Review van de 2TB Ecogreen F4 serie van silentpcreview
Conclusie is dat ze erg stil en zuinig zijn, performance is zoals verwacht van een 5400 schijf wat minder. Uitermate geschikt voor media opslag.
Ga er waarschijnlijk een in m'n nieuwe systeem zetten naast een 60Gb SSD
Conclusie is dat ze erg stil en zuinig zijn, performance is zoals verwacht van een 5400 schijf wat minder. Uitermate geschikt voor media opslag.
Ga er waarschijnlijk een in m'n nieuwe systeem zetten naast een 60Gb SSD
Br(36) Ba(56)
De prijs van het ding gaat nu ook de erg goede kant op. De goedkoopste shop zit gelijk aan de prijs/GB waarde van de HD154UI.
Ik vraag me af of die eco green F4 goed gaat werken in een raid array en onder linux.
Ben zelf misschien een raid 1 van plan. Op zich is dat al een probleem geval voor sommige schijven uit de eco green reeks. Maar linux kan volgens mij ook niet echt tegen stoppende schijven.
Iemand ervaring hiermee?
Ben zelf misschien een raid 1 van plan. Op zich is dat al een probleem geval voor sommige schijven uit de eco green reeks. Maar linux kan volgens mij ook niet echt tegen stoppende schijven.
Iemand ervaring hiermee?
Ik heb een vraag over de HW203WI van 2Tb die ik voor mijn popcorn hour C200 heb gekocht onlangs. Ik heb bewust niet gekozen voor een F4 omdat die minder goed zou werken in genoemde mediaspeler. Nadat ik deze in een windows machine geformatteerd heb op ext3 met een hulpprogramma.
Het gekke was dat de drive voordat ik deze bekend had gemaakt inde windows diskmanager bij het opstarten twee keer vier kortjes tikjes laat horen. Nadat ik deze bekend had gemaakt was dat over.
Daarnaast heb ik afgelopen weekend een HTPC gebouwd. Ik denk even deze disk erin hangen om wat data over te zetten. Maar de drive spint helemaal niet op toeren. Als ik de driver terwijl de pc aanstaat aan de voeding hang doet die het wel. Met een herstart (blijft die op toeren) werkt het. PC uit en weer aan en dan doet ie het weer niet (komt niet op toeren). Terug in de popcorn hour, geen probleem.
In een andere PC, geen probleem.
Het gebruikte moederbord is een Asus M4A88TD-M EVO/USB3, deze biedt ondersteuning voor SATA 600. De kast in kwestie is een ms tech MC-1200 met een 350 watt voeding, lijkt me sterk genoeg om een OCZ vertex2 3.5inch van 90GB en deze harddisk aan te sturen. Processor is een athlon 245e.
Het gekke was dat de drive voordat ik deze bekend had gemaakt inde windows diskmanager bij het opstarten twee keer vier kortjes tikjes laat horen. Nadat ik deze bekend had gemaakt was dat over.
Daarnaast heb ik afgelopen weekend een HTPC gebouwd. Ik denk even deze disk erin hangen om wat data over te zetten. Maar de drive spint helemaal niet op toeren. Als ik de driver terwijl de pc aanstaat aan de voeding hang doet die het wel. Met een herstart (blijft die op toeren) werkt het. PC uit en weer aan en dan doet ie het weer niet (komt niet op toeren). Terug in de popcorn hour, geen probleem.
In een andere PC, geen probleem.
Het gebruikte moederbord is een Asus M4A88TD-M EVO/USB3, deze biedt ondersteuning voor SATA 600. De kast in kwestie is een ms tech MC-1200 met een 350 watt voeding, lijkt me sterk genoeg om een OCZ vertex2 3.5inch van 90GB en deze harddisk aan te sturen. Processor is een athlon 245e.
40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh
Dus je bedoelt dat de HDD niet opspint als de HTPC een cold boot doet, maar wel als hij al aan is?
Dan lijkt het me het meest waarschijnlijk dat de voeding van de HTPC niet genoeg power heeft om het hele systeem en de HDD tegelijk te kunnen aanzwaaien.
Dan lijkt het me het meest waarschijnlijk dat de voeding van de HTPC niet genoeg power heeft om het hele systeem en de HDD tegelijk te kunnen aanzwaaien.
datzelfde dacht ik ook maar de voeding heeft 350watt volgens de specificaties. De processor 45W TDP max.
Als ik er een WD3200E... oid in stop 320GB 7200rpm in stop begint die wel te draaien. Dus beats me.
Als ik er een WD3200E... oid in stop 320GB 7200rpm in stop begint die wel te draaien. Dus beats me.
40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh
Dat zegt dus niets. Het gaat erom hoeveel elke lijn kan leveren, en voor HDD's zijn de 5V- en 12V-lijnen belangrijk. Het kan gewoon zijn dat de Samsung net iets meer trekt dan je WD, en dat dat net teveel is voor je voeding.Commander69 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 15:34:
datzelfde dacht ik ook maar de voeding heeft 350watt volgens de specificaties.
Welke voeding is het precies?
Ja kan.
Uit de review van de kast
http://tweakers.net/productreview/15763/ms-tech-mc-1200.html
Uit de review van de kast
http://tweakers.net/productreview/15763/ms-tech-mc-1200.html
Ik zal vanavond de HD eens op een molex aanslauiten met een adapter en niet samen op een lijn met de OCZ vertex2Kwaliteit van voeding
Hier kon ik dus niets over op het internet vinden, dus zal ik het maar zeggen
De wattageverdeling is als volgt:
+3,3V: 12,9A, +5V: 9,2A (+3,3V en +5V totaal 88,5W)
+12V1: 9,5A, +12V2: 11,2A (+12V totaal 248W)
-12V: 0,3A, +5VsB: 2,1A (3,6W en 10,5W respectievelijk)
Ik heb ondertussen de drive op molex met adapter aangesloten gehad. Dat gaf geen verandering.
Ik heb zojuist een topic gevonden over incompatibiliteit van deze driver met de SB850 chipset, die zit op het door mij gebruikte moederbord samen met een AMD 880G chipset.
Het schijnt dat dat de HD203WI niet goed om kan gaan met SATA 3.0 dus vanavond ga ik mijn drive flashen.
http://forums.hexus.net/h...not-detected-working.html
en hier de fix in de vorm van een nieuwere firmware.
Ik heb zojuist een topic gevonden over incompatibiliteit van deze driver met de SB850 chipset, die zit op het door mij gebruikte moederbord samen met een AMD 880G chipset.
Het schijnt dat dat de HD203WI niet goed om kan gaan met SATA 3.0 dus vanavond ga ik mijn drive flashen.
Ik heb het topic een beetje zitten doorbladeren en lees toch overwegend positieve berichten.
Ik zit zelf te denken om een aantal F3 1TB aan te schaffen. Ik hoor heel af en toe geluiden over defecte/niet goed functionerende schijven. Maar dit heeft ieder merk lijkt me, toch?
Mijn bedoeling was als volgend;
6 x 1TB Samsung F3 op een Areca 1220 in RAID 5.
Als os disk word een Vertex 2 gebruikt.
Het word voor 80% gebruikt als een systeem voor opslag van fotografie, beeld/geluid bewerking ( icm externe HDD's op verschillende locaties ) En CoD via SSD.
Nu zijn er mensen die roepen, nee, Koreaanse rommel, niet doen, terwijl testen online zeggen dat het prima presterende hdd's zijn. Al word daar natuurlijk weinig op duurzaamheid/betrouwbaarheid getest. Vandaar mijn vraag hier.
Doe ik er verstandig aan om deze setup te gaan gebruiken, of kan ik ivm eventuele betrouwbaarheidsprobleempjes beter gaan voor een ander merk/type?
Of zijn er toevallig hier mensen die deze setup toevallig gebruiken die de ervaring willen delen?
Ik zit zelf te denken om een aantal F3 1TB aan te schaffen. Ik hoor heel af en toe geluiden over defecte/niet goed functionerende schijven. Maar dit heeft ieder merk lijkt me, toch?
Het word voor 80% gebruikt als een systeem voor opslag van fotografie, beeld/geluid bewerking ( icm externe HDD's op verschillende locaties ) En CoD via SSD.
Nu zijn er mensen die roepen, nee, Koreaanse rommel, niet doen, terwijl testen online zeggen dat het prima presterende hdd's zijn. Al word daar natuurlijk weinig op duurzaamheid/betrouwbaarheid getest. Vandaar mijn vraag hier.
Doe ik er verstandig aan om deze setup te gaan gebruiken, of kan ik ivm eventuele betrouwbaarheidsprobleempjes beter gaan voor een ander merk/type?
Of zijn er toevallig hier mensen die deze setup toevallig gebruiken die de ervaring willen delen?
Making an ass of myself since the 70's
Ik heb net een F4 2TB gekocht (kon geen F4 topic vinden). Nu lees ik hier en daar wat over firmware update die nodig was omdat het misschien wel eens mis kon gaan. Is dat nog steeds zo of hoef ik niet persé te updaten?
Heb sinds vandaag ook een F4 2TB
, er staat op ''2010.11'', de firmwareupdate kwam pas in december dus ik heb maar de update erop gezet. Met deze handleiding is het gelukt om DOS te booten van een usb-stick, en daar de update te installeren:
http://www.forum.crucial....firmware-updates/m-p/5985
Eerste ervaring is dat 'ie wel een stuk stiller is dan m'n 7200 RPM 1 TB F1
http://www.forum.crucial....firmware-updates/m-p/5985
Eerste ervaring is dat 'ie wel een stuk stiller is dan m'n 7200 RPM 1 TB F1
Je kan datacorruptie krijgen bij bepaalde systeemconfiguraties als er geschreven wordt naar de disk en het IDENTIFY DEVICE command gebruikt wordt.maarud schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 23:05:
Ik heb net een F4 2TB gekocht (kon geen F4 topic vinden). Nu lees ik hier en daar wat over firmware update die nodig was omdat het misschien wel eens mis kon gaan. Is dat nog steeds zo of hoef ik niet persé te updaten?
Meer informatie kan je vinden op http://sourceforge.net/ap...wiki/SamsungF4EGBadBlocks
De 2TB F3 voor 61 euro bij zercom maar "niet leverbaar". Zal wel een vaudje zijn...
Zal even checken dan. Moet alle data er vanaf voordat ik upgrade? Heb niet veel zin om 600GB terug te kopierensloth schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 23:05:
[...]
Je kan datacorruptie krijgen bij bepaalde systeemconfiguraties als er geschreven wordt naar de disk en het IDENTIFY DEVICE command gebruikt wordt.
Meer informatie kan je vinden op http://sourceforge.net/ap...wiki/SamsungF4EGBadBlocks
Anoniem: 191050
Ik heb op mijn 16 disks ook geen dataverlies gehad, maar belangrijke data dien je uiteraard gewoon te backuppen.
Dit is zo'n vraag van wat bedoelt ie precies.
Net de hd502hj in mijn pc gehangen. De schijf maakt een op en neer gaand zoemend geluid. Als ik een vinger op de buitenkant houd, voel ik ook dat de schijf dus niet "continu" staat te draaien. Is wel benaderbaar en er lijkt dus verder nog niets aan de hand. Normaal voor deze schijf?
Net de hd502hj in mijn pc gehangen. De schijf maakt een op en neer gaand zoemend geluid. Als ik een vinger op de buitenkant houd, voel ik ook dat de schijf dus niet "continu" staat te draaien. Is wel benaderbaar en er lijkt dus verder nog niets aan de hand. Normaal voor deze schijf?
Check, dankje. Was er net achter gekomen dat het geluid vrijwel verdween na de schijf wat naar buiten te trekken(systeempje met kunststof sledes die in schijf worden gedrukt). Nu dus een blijvende oplossing verzinnen.Ghost Dog schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 22:09:
Dat is waarschijnlijk gewoon resonantie van de behuizing icm interferentie, waardoor je een pulserend zoemend geluid krijgt. Dat is op te lossen door de schijf anders/losser op te hangen.
Zit nu te twijfelen of ik voor de F3 (1TB) of F4 (2TB) ga.
De schijf ga ik vooral gebruiken om downloads op te slaan en te beheren.
Mijn twijfel zit in de rotatie snelheid van beide HDDs.
F3=7200rpm
F4=5400rpm
Ik ben bang dat een lagere rotatie snelheid (F4) invloed heeft op mijn performance van mijn PC tijdens het downloaden, saven, bekijiken, etc.
Gaarne jullie ervaring.
Alvast bedankt.
De schijf ga ik vooral gebruiken om downloads op te slaan en te beheren.
Mijn twijfel zit in de rotatie snelheid van beide HDDs.
F3=7200rpm
F4=5400rpm
Ik ben bang dat een lagere rotatie snelheid (F4) invloed heeft op mijn performance van mijn PC tijdens het downloaden, saven, bekijiken, etc.
Gaarne jullie ervaring.
Alvast bedankt.
Als je er niet van boot of heftig multitaskt... waarom niet? Het valt best mee. Ik draai nu m'n Win7 op een F3 1.5TB 5400RPM... het is eigenlijk nét iets te langzaam om ultiem te presteren maar het is alsnog goed te doen hoor. Reken de rest maar uit.
Samsung F3 schijven en een areca controller is een zeer goede combinatie.shaggy8675 schreef op zondag 26 december 2010 @ 11:17:
Ik heb het topic een beetje zitten doorbladeren en lees toch overwegend positieve berichten.
Ik draai nu 13 2TB F3 schijven in raid 6 op een areca 1280 zonder problemen, daarvoor had ik 4 2TB F3 schijven in raid 5 op een 1210.
Gewoon doen dus.
Vandaag komt m'n tweede HD502HJ binnen van Mycom en dan gaat hij in RAID-0 met m'n al bestaande HD502HJ uit begin 2010.
We zullen eens even zien wat deze duieltjes kunnen presteren in RAID-0.
We zullen eens even zien wat deze duieltjes kunnen presteren in RAID-0.
~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~
Moet ik nu met de on-board RAID controller van een P55-UD2 problemen verwachten als ik een RAID5 opstelling wil met 3x een spinpoint F3?
En wat ik tot zover begrijp is dat RAID0 geen probleem geeft maar RAID5 wel?
Dan kan ik ook voor RAID0 met een losse back-up schijf gaan...
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 13-04-2011 10:21 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
RAID5 is geen probleemassje schreef op woensdag 13 april 2011 @ 10:20:
Moet ik nu met de on-board RAID controller van een P55-UD2 problemen verwachten als ik een RAID5 opstelling wil met 3x een spinpoint F3?
Anoniem: 48079
Ik heb nu een 1 TB F3 HD103SJ, naast mijn primaire SSD-schijf waarop Windows 7 64-bit draait.
Ik gebruik deze schijf voor mijn downloads. Als ik deze wil benaderen, zit er soms enige lag (+/- 3 seconden) op voordat de schijf benaderbaar is vanuit de verkenner. Ook vermeen ik soms wat 'getik' te horen bij het gebruik van deze schijf. Iemand enige idee waardoor dit komt?
Verder heb ik:
AMD Phenom II X6 1090T 3,2Ghz Boxed
Asrock 870 Extreme3
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
OCZ Vertex 2 SATA II 2.5 SSD 80GB
Seasonic M12II 520W
XFX AMD Radeon HD 6950
Ik gebruik deze schijf voor mijn downloads. Als ik deze wil benaderen, zit er soms enige lag (+/- 3 seconden) op voordat de schijf benaderbaar is vanuit de verkenner. Ook vermeen ik soms wat 'getik' te horen bij het gebruik van deze schijf. Iemand enige idee waardoor dit komt?
Verder heb ik:
AMD Phenom II X6 1090T 3,2Ghz Boxed
Asrock 870 Extreme3
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
OCZ Vertex 2 SATA II 2.5 SSD 80GB
Seasonic M12II 520W
XFX AMD Radeon HD 6950
Misschien opspinnen? Ik meen dat de Samsung's vrij snel in 'slaap' vallen.
Hmmm, net een nieuwe pc in elkaar gezet met een F3. Maar ik ben toch wel erg teleurgesteld in het geluidsniveau. Hij maakt veel meer geluid dan de Caviar Green in mijn andere PC, hij komt zwaar boven mijn fans uit en ik kan hem vanaf de andere kant van de kamer (4 meter) duidelijk horen. Is dit normaal (en hebben de meeste tweakers een andere definitie van "stil" dan ik of kan ik er iets aan doen qua:
* kast
*acoustic management
Of iets anders?
* kast
*acoustic management
Of iets anders?
Ik zou zeggen kast. Hier zijn ze dead silent.Rudy_V schreef op zondag 15 mei 2011 @ 16:47:
Hmmm, net een nieuwe pc in elkaar gezet met een F3. Maar ik ben toch wel erg teleurgesteld in het geluidsniveau. Hij maakt veel meer geluid dan de Caviar Green in mijn andere PC, hij komt zwaar boven mijn fans uit en ik kan hem vanaf de andere kant van de kamer (4 meter) duidelijk horen. Is dit normaal (en hebben de meeste tweakers een andere definitie van "stil" dan ik of kan ik er iets aan doen qua:
* kast
*acoustic management
Of iets anders?
Wie kan mij helpen aan de data sheet van de HD203WI (Spinpoint EcoGreen F3)?
Op de samsung site kan ik die niet terugvinden.
Op de samsung site kan ik die niet terugvinden.
ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)
Vandaag... ehh... gisteren ondertussenaval0ne schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 13:34:
Nieuwe firmware voor de F3 en F3EG schijven:
F3EG (HD153WI / HD203WI)

Als ik de PC uit zijn "slaap" haal dan begonnen de schijven een geluid te maken dat lijkt op tikken, maar overduidelijk een servotje is dat niet goed op gang komt en eerst dacht ik dat het de voeding was, maar één ding viel me op : De schijf die op een AsMedia 106x controller was aangesloten had dit probleem niet en ook een SATA-150 laptop HDD'tje op de Intel controller had nergens last van !!
Al gauw kwam ik op dit soort verhalen uit na wat geGoogle :
Echter is elke combinatie van de Intel of AMD SATA-600 chipset + de Samsung F3 serie HDD's "affected" helaasCommander69 schreef op maandag 20 december 2010 @ 14:28:
Ik heb ondertussen de drive op molex met adapter aangesloten gehad. Dat gaf geen verandering.

De nieuwe link voor de Firmware is deze : http://knowledge.seagate....Q/223631en?language=en_US (Samsung is al een tijdje van Seagate!)
Zojuist 2 van de 6 HDD's geflasht en tot nu toe lijkt het allemaal goed te gaan. Geen raar gedoe meer tijdens kopiëren (wegvallende schijf) en geen getik vanuit de Slaapstand
Nog een korte HowTo :
- Download Rufus : http://rufus.akeo.ie/
- Gebruik de "floppy" FreeDOS image : http://www.ibiblio.org/pu...tributions/1.0/fdboot.img
Nu kan je een USB stick maken om mee te booten. Als je klaar bent en je boot met de USB stick kies dan voor de laatste Live CD optie zonder extra optie erachter zoals HIGHMEM enz...
Zorg er ook voor dat de HDD op de eerste SATA poort zit voor alle zekerheid. Dit wordt overal aangeraden namelijk !!
Zodra je ziet "Download completed succesfully" kan je de PC !! uitschakelen !! want je Firmware update is dan klaar.
Hoop dat iemand ooit nog een keer hier iets aan heeft, want het was voor mij een lange zoektocht met een hoop onduidelijkheden, maar mijn good old HDD's doen het nu weer zoals het hoort en dat is best fijn als je geen zin hebt in €€€ uitgeven aan nieuwe
Bedankt voor de link! Heb de update geprobeerd, maar bij mij zegt ie dat mijn schijf niet ondersteund wordt. Komt waarschijnlijk omdat ik een andere chipset heb (SB700).
Welke firmware heeft je schijf en welke file gebruik je precies ?
Ik heb begrepen dat er een op 1001 of 10001 eindigende firmware is die geen last heeft van deze bug. Alleen de firmware die op 02 eindigt heeft deze bug en wordt naar 03 geupdate
Ik heb begrepen dat er een op 1001 of 10001 eindigende firmware is die geen last heeft van deze bug. Alleen de firmware die op 02 eindigt heeft deze bug en wordt naar 03 geupdate
Versie 1AJ10001 en gewoon de file die hierboven genoemd wordt (f3.exe). Opgestart met Hirens Boot CD en via DOS schijfje met firmware bestand uitgevoerd. Hij vindt hem wel, maar zegt dus iets van "This drive is not supported".nero355 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 21:51:
Welke firmware heeft je schijf en welke file gebruik je precies ?
Die hoef je niet te flashen dan, want dat is de firmware die nergens last van heeftchim0 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 05:45:
Versie 1AJ10001
De melding klopt dus!"This drive is not supported".
Zojuist ook met deze info het probleem icm een B85 chipset opgelost, na een PC-upgrade begon ineens mn HW153WI te klikken en piepen tijdens de spinup, was de S.M.A.R.T. spinup time waarde heel laag waardoor windows begon te zeuren dat ik moest backuppen. Verder deed de disk het wel nog gewoon maar kan me niet voorstellen dat het lang had goed gegaan want het geluid wat ie maakte ging door merg en been 
Had de hoop al bijna opgegeven maar ergens toch het idee dat er iets niet klopte.
Toch nog even gezocht, gepatcht... en weg is de herrie en weg zijn de meldingen
Had de hoop al bijna opgegeven maar ergens toch het idee dat er iets niet klopte.
Toch nog even gezocht, gepatcht... en weg is de herrie en weg zijn de meldingen
\o/