Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
M'n project mappen zijn een beetje een zooitje, maar ik denk dat dit een goede firmware is voor een attiny2313 met master kanaal. Hier staat een zipje met een nieuwe .Hex en een fixture voor freestyler.
Hou er rekening mee dat de ontvanger nu 4 kanalen gebruikt.

Ik moet nog even kijken wat ik nog af moet maken in de versie waar ook de pin-config in de hexfile staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbcrs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03-2024
Anthor schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 16:08:
M'n project mappen zijn een beetje een zooitje, maar ik denk dat dit een goede firmware is voor een attiny2313 met master kanaal. Hier staat een zipje met een nieuwe .Hex en een fixture voor freestyler.
Hou er rekening mee dat de ontvanger nu 4 kanalen gebruikt.

Ik moet nog even kijken wat ik nog af moet maken in de versie waar ook de pin-config in de hexfile staat.
Ok thanks ga ik daar eens mee aan de slag! Ga je de source voor die versie ook nog beschikbaar stellen denk je?

En heb je al enig zicht of je de Atmega8 versie beschikbaar gaat stellen en zo ja hoe lang dat ongeveer gaat duren? ben wel weer toe aan een nieuwe uitdaging :)

http://blog.morrison.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:37
Die voor de ATmega88? Met de 8 kom je er niet, die heeft te weinig PWM uitgangen. Ik heb van Anthor wel een hex file gekregen, maar dat is incl uitlezing van dipswitches. Heb alleen geen idee of die die versie verder wil verspreiden...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-05 20:06

dj_dysaster

Stoom \o/

Ik heb anthor zn dubble layer printjes verstuurt naar batchpcb. Nu maar wachten totdat er een pakje op de mat ligt. Voor dat geld ga ik zelf niet lopen kloten met etsen.

Tevens heb ik mn dmx "injector", nu in test opstelling werkend. Ik kan nu de dmx trein besturen dmv mn logitech harmony.

Zodra ik is wat meer tijd heb (aka zodra het zomervakantie is), wil ik er is een nette layout van tekenen en iets van een usb uploadbare sequence storage erin bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbcrs
Ja sorry de Atmega88 bedoelde ik ja, ik dacht namelijk dat Anthor ook bezig was met een printontwerp voor een dmx receiver op basis van de Atmega88. Weet iemand eigenlijk nog andere zelfbouw alternatieven? liefst op basis van SMD? Wil graag wat uitgebreidere DMX receivers maken, die meer dan 1 strip kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:12
DP Kunst schreef op zondag 21 maart 2010 @ 19:50:
Die voor de ATmega88? Met de 8 kom je er niet, die heeft te weinig PWM uitgangen. Ik heb van Anthor wel een hex file gekregen, maar dat is incl uitlezing van dipswitches. Heb alleen geen idee of die die versie verder wil verspreiden...
Waarom zou dat niet kunnen? Ik heb hier 12 kanaals PWM(en dus 4 kanaals RGB) draaien op een 16MHz AVR(gelijk aan die van een atmega8). Daar kunnen zelfs nog meer kanalen aan volgens de application note van atmel(tot 24 op 8-bit).

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Het kan wel, maar dan kom je op software PWM, ik dacht even alleen aan hardware PWM. Daar heeft de ATmega8 er niet genoeg van. Die heeft maar 2 timers en 4 compare outputs.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Software PWM lijkt me voor dit project geen enkel probleem gezien de rest van de onderdelen maar weinig CPU tijd innemen. Scheelt wel weer wat centen als je er een aantal laat maken :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Ik heb vrijdag dit in elkaar geknutseld en het werkt prima. Alleen had ik even gehoopt dat het in C geschreven was maar het bleek toch ASM. Nu is dat geen mega groot probleem, alleen dat ik alleen ASM voor PIC's heb gedaan. Dat is toch best anders met maar 35 instructies :p.

Alleen wil ik het systeen uitbreiden met wat extra functies en daarvoor heb ik een ADC kanaal nodig. Helaas heeft de tiny dat niet en wil ik overstappen naar de ATMEGA8(8). Nu kan ik hem zelf gaan 'porten' naar een ATMEGA88 maar aangezien dat al gedaan was ben ik benieuwd of deze code vrij gegeven kan/gaat worden?

Misschien als ik tijd heb bouw ik het wel op naar 'C'. Het enige kritische puntje is de DMX afhandeling maar dat kan ik vrij goed terug lezen uit de ASM broncode.

De uitbreiding wat ik wil is uiteingelijk 3 RGB ledstrip, 1 Witte ledstrip, 1 12V fan gecontrolleerd DMV PWM. en een temperatuur sensor (via ADC). Daarnaast komen er 2 touchknoppen op. :P

iig alvast bedankt :*)

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik heb hier nog een print liggen met atmega88 die 6 ledstrips aanstuurt met software pwm, maar daar heb ik nog geen dmx ontvanger van gemaakt (wel wat ruimte overgelaten voor een max485 op de print). Dat moet wel lukken.
Maar tbh spreekt me dat niet aan, de opzet van m'n systeem was juist dat het enigszins modulair is en makkelijk aan een plafond te hangen is. Een print voor 6 ledstrips wordt al snel wat groter, en dan moet je weer extra lange kabels gaan trekken naar die ledstrips toe.
Voor een ambilight systeem (ipv moodlight) is het misschien wel iets handiger, maar daar zijn ook niet DMX oplossingen voor.

De code voor een atmega88 werkt al (2 ledstrips) en die ga ik ook beschikbaar stellen als die af is. (Dat wordt ook gewoon in ASM, C code voor dmx ontvangers moet wel te vinden zijn denk ik.) Maar de software voor de 2313 ontvanger is nu even de basis, en de wijzigingen daarin zorgen ervoor dat het even geen zin heeft om verder te gaan met de atmega88 code.
Als DP Kunst nog rare problemen met die software heeft wil ik daar nog wel naar kijken, en als iemand een .hex wil voor een atmega88 met 2 ledstrips aan de hardware pwm wil ik die wel compileren voor een bepaalde pinout.

Ik heb de atmega88 ontvanger alleen nog maar op een breadboard getest. Ik heb er dus nog geen mooi uitgewerkt schema voor. Een layout voor een ledstrip PCB ben ik mee bezig geweest maar die is nog niet helemaal af.

Maar het lijkt me het beste om eindelijk die nieuwe 2313 software eens af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbcrs
[b][message=33687678,noline]
Maar het lijkt me het beste om eindelijk die nieuwe 2313 software eens af te maken.
Helemaal top! Ik heb maar weer een doos ATTiny2313's besteld! :) kan ik mooi je nieuwe code testen als je er klaar mee bent ik ben benieuwd! Ik ga proberen zoveel mogelijk van die bordjes op te bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
rvbcrs schreef op maandag 22 maart 2010 @ 22:09:
[...]

Helemaal top! Ik heb maar weer een doos ATTiny2313's besteld! :) kan ik mooi je nieuwe code testen als je er klaar mee bent ik ben benieuwd! Ik ga proberen zoveel mogelijk van die bordjes op te bouwen!
Haha, jij gaat ook voor een full room Ambilight? :P. Ik heb nu 25 strips met ATmega88's. Kan dus 50 verschillende kleurtjes maken op m'n kamer strax :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
Ik heb inderdaad ook al 'C' code gevonden voor DMX. Ik ga kijken of ik dat werkend krijg. Ik wil namelijk wel meer dan 5 PWM kanalen omdat ik voor andere dingen die nodig heb. Het wordt totaal niet meer gebruikt om meerdere strips te koppelen.

Als ik het af heb zal ik mijn C code ook online zetten. Voor andere mensen is C misschien ook wat makkelijker om er mee te prutsen.

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbcrs
Nog even een vraagje hopelijk kan iemand hiermee helpen. Ik heb het schema van Anthor zo geprobeerd aan te passen dat ik er mijn Common Cathode PAR56 panels (van www.electronica-online.nl) mee kan aansturen. Zou iemand eens kunnen kijken of het schema zo klopt zoals ik het heb aangepast (bijv. de FETS).

Alvast bedankt!!

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/2a972c04db9e2c9842baa995701084a4.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door rvbcrs op 23-03-2010 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ik weet zo niet of de FETs goed zitten, maar waarom heb je die GND en +12v zo raar aangesloten op je Signals & Power connector? Ik zou gewoon links 3 en rechts 3 doen.

En waarom gebruik je niet een 6pins isp, gebruikt een stuk minder ruimte dan de 10pins ;)

Owjah, net ook nog weer ff 500 SMD RGB leds besteld. Kan ik de printen allemaal afmaken als ook m'n samenkopen bestelling binnen is.

[ Voor 20% gewijzigd door DP Kunst op 23-03-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Die FET zit daar prima. Source op 12Volt, drain naar je LED-Strips.
Vergeet je overigens niet dat die P-FET pas gaat schakelen als je een negatieve spanning tov de source op de gate hebt? Actief laag dus.

Dit voorkom je met dit schema(en het schakelt nog sneller ook!):
Afbeeldingslocatie: http://cq.cx/pics/int-switch-p-fet.png

Er zijn overigens wel wat dingetjes waar ik me wenkbrouwen bij frons. Voedingsspanning hoort voor de netheid naar boven gericht, gnd naar onder. Het geeft de voorkeur meerdere gnd symbolen te gebruiken ipv. een enkel symbool en dan draden leggen(zie signal en power connector en voedingsdeel). Zo ook bij de voeding(ISP connector).

Voor dit schema kan het nog wel, maar als je dadelijk een wat complexer ontwerp hebt dan kan je door de draden de schakeling niet meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbcrs
LED-Maniak schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:14:
Die FET zit daar prima. Source op 12Volt, drain naar je LED-Strips.
Vergeet je overigens niet dat die P-FET pas gaat schakelen als je een negatieve spanning tov de source op de gate hebt? Actief laag dus.

Dit voorkom je met dit schema(en het schakelt nog sneller ook!):
[afbeelding]

Er zijn overigens wel wat dingetjes waar ik me wenkbrouwen bij frons. Voedingsspanning hoort voor de netheid naar boven gericht, gnd naar onder. Het geeft de voorkeur meerdere gnd symbolen te gebruiken ipv. een enkel symbool en dan draden leggen(zie signal en power connector en voedingsdeel). Zo ook bij de voeding(ISP connector).

Voor dit schema kan het nog wel, maar als je dadelijk een wat complexer ontwerp hebt dan kan je door de draden de schakeling niet meer zien.
Thanks voor je reactie! Ik ga denk ik de print straks nog aanpassen met jou suggesties, maar zou het zo in principe moeten werken? ook zonder jou wijzigingen? Wat bedoel je prcies met:
Moet ik daar de code van Anthor voor aanpassen? of hoef ik verder niets te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ik denk dat je dan de code wel aan moet passen. Want anders als je je lampjes uit wil hebben moet je waarde 255 sturen en als je je lampjes aan wil hebben waarde 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
rvbcrs schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:50:
Wat bedoel je prcies met:
[...]

Moet ik daar de code van Anthor voor aanpassen? of hoef ik verder niets te doen?
Die code moet je aanpassen ja. Je gaat namelijk geïnverteerd werken hierdoor. 0xFF = 0 en 0 = 0xFF.

Waarom wil je overigens met CC(common cathode) werken? P-FET's zijn duur en veel minder efficiënt(RDSon) dan N-FET's. Daarnaast is CA veel gangbaarder tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbcrs
LED-Maniak schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:57:
[...]

Die code moet je aanpassen ja. Je gaat namelijk geïnverteerd werken hierdoor. 0xFF = 0 en 0 = 0xFF.

Waarom wil je overigens met CC(common cathode) werken? P-FET's zijn duur en veel minder efficiënt(RDSon) dan N-FET's. Daarnaast is CA veel gangbaarder tegenwoordig.
Ik weet het helaas moet ik wel omdat ik deze graag wil aansturen: http://www.elektronica-on...tent_details.php?id=12521

Heb ik er 10 van liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Als ik het schema daar van bekijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/31261.jpg
Dan ziet dat er toch behoorlijk common anode uit ;)

Alle weerstanden aan de + en kathode van de led aan de -.

[edit]
En in de beschrijving staat het precies andersom 8)7
Wat een bende zeg :P

Heb je ze al getest?

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 23-03-2010 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbcrs
Yep, ze hebben een gezamelijke min (-) de RGB kanalen worden met (+) gestuurd 12V helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbcrs
Weet iemand toevallig wat het verschil is tussen de ATTiny2313 20SU en de 10SU ik heb perongeluk de 10SU besteld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
De 10SU is de low-power variant, die kan (volgens de specificaties) maximaal een 10 MHz extern kristal aan.
Maar als het goed is kan die op 5V ook gewoon op 8MHz draaien met de interne oscillator.

DP Kunst heeft er iig een werkende ontvanger mee gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbcrs
Anthor schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 19:21:
De 10SU is de low-power variant, die kan (volgens de specificaties) maximaal een 10 MHz extern kristal aan.
Maar als het goed is kan die op 5V ook gewoon op 8MHz draaien met de interne oscillator.

DP Kunst heeft er iig een werkende ontvanger mee gemaakt.
Top thanks ga ik weer verder solderen..

Ik laat mijn eigen creatie maar even links liggen.. heb een printje geetst op basis van het schema wat ik eerder hier heb gepost, maar het wil niet helemaal lukken.. ik heb niet genoeg (lees geen) verstand van asm om de aanpassingen te kunnen maken.. ik ga dus eerst maar weer een aantal ScrapDMX printjes bouwen :) later maar eens kijken wat ik met die LED Disks ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik ben gisteren druk bezig geweest met de nieuwe versie van de hardware pwm software voor de ontvanger (2313)

HIER staat een zip met de laatste (beta) versie van de nieuwe firmware en freestyler fixture.
Ik heb hem nog niet uitvoerig getest, maar het lijkt helemaal te werken.

Wijzigingen ten opzichte van versie 1.0:
• Master kanaal toegevoegd. (De rest is ook nieuw t.o.v. de alpha versie die ik laatst postte)
• Deel van de RGB code herschreven zodat de pinout te veranderen is, en om de code makkelijker om te kunnen zetten naar atmega48/88/168.
• Configuratie van vanuit .hex bestand voor:
• 'NoSignal' Kleuren (handig als je even snel verlichting aan wil zetten).
• Output Compare pinnen. Die zijn allemaal te koppelen aan r,g,b of master kanaal
(4 outputs tegelijk kan ook)

• Niet gebruikte pinnen zijn nu tri-stated.
• Als een kanaal op 0 staat zijn de leds nu helemaal uit. (maar daar wil ik nog een optie van maken).
• Een DMX address error schakelt nu alle geconfigureerde output compare pinnen.
• Bij verkeerde karakters in de .hex config van de outputs gebeurt hetzelfde als bij een adres fout, maar als het goed is knippert de fout geconfigureerde output niet.

note:
- Zet de address count in de .hex op 3 als je geen Master kanaal wil. Als je freestyler gebruikt moet je waarschijnlijk al je sequences opnieuw maken als je overstapt van de 3 kanaals ontvanger naar de nieuwe fixture.

En ik heb gisteren ook een werkende versie van een 6x3 kanaals software pwm ontvanger gemaakt.
Maar dat was een paar minuten knippen en plakken uit twee verschillende projecten dus dat is nog niet helemaal klaar voor een release :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvbcrs
Ik ben heel benieuwd!! Als ik straks thuis ben ga ik de nieuwe code meteen proberen! Ben blij dat je er iig actief mee bezig bent! Ben ook benieuwd naar de nieuwe ontvanger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Goed werk Anthor! Relaxed dat het topic de afgelopen weken weer wat drukker bezocht wordt. Zie je toevallig ook nog een mogelijkheid om sommige functies toe te voegen aan de ATmega88 software? Zoals dat de leds helemaal uit gaan als je waarde 0 stuurt?

Enne, 6x3? In wat voor uC heb je die gestopt dan :p. Dat zou wel mooi zijn om achter 1 beeldscherm te hangen. 2x3 boven, 2x3 links en 2x3 rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
Ik zal de software vanavond eens uitgebreid gaan testen _/-\o_

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik hoor graag wat de bevindingen zijn.

Ik had die drukte in dit topic ook even nodig om er weer eens wat tijd in te stoppen.
De nieuwe firmware is zo geschreven dat alles makkelijk naar code voor een atmega88 is om te zetten, wat ik binnenkort ook ga doen. (maar eerst even een atmega ontvanger op een gaatjesprint zetten, want ik heb breadboard-ruimte te kort)

Dit is het printje met de 6x3 ontvanger.
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_LET-top.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/dmx/t_LET-bottom.jpg
Het was oorspronkelijk een printje voor stand-alone licht en herrie, maar bij het maken van de layout had ik al rekening gehouden met een DMX optie. De ic's zijn: 2x uln2003, 1x uln2803, 1x max485(smd), 1x atmega88 en een 7805, niks bijzonders dus.

Een nadeel van het huidige ontwerp is dat de aansluiting op het moment 2x9 kathode, en 1x2 anode zijn, maar er is genoeg ruimte om normale connectors te plaatsen zonder grote veranderingen.

Hier staat een niet al te boeiend filmpje van de dat ding in actie. Aangestuurd met een paar sequences en dmx400 vanuit freestyler: http://www.youtube.com/watch?v=glGmF02HARY
Bij m'n youtube filmpjes staat er ook nog een met wat dat ding vroeger deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Dat ziet er ook wel vet uit. Misschien ga ik voor de gein nog een keer Ambilight ga bouwen in m'n laptop. Moet ik alleen ff een chip vinden die in 1 x al die strips aan kan sturen ivm ruimtegebrek.

Anyways, ik kreeg vandaag weer 4 uC's binnen die ik op Ebay besteld had. Meteen maar weer 3 op strips gemonteerd en die werken nu :D. Nog maar 20 strips te gaan. Met 500 Leds, 20 uC's en nog wat spanningsregelaars en max485's onderweg moet dat wel goed komen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

@DP welke smd leds heb jij? Ik ga binnenkort ook wat stripjes ontwerpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ik gebruik PLCC-6 5050 RGB Leds. Alle leds die ik gebruik komen van Ebay.

Heb er eerst 30 besteld, toen 200 en nu nog 500. De 30 en 200 kwamen alleen wel uit verschillende batches. Die leds hadden een iets andere kleur. Bij de 500 hoop ik dat ze van dezelfde batch zijn als de 200...

Owjah, en nog een filmpje van m'n 5 strips die ik nu tijdelijk ff op heb gehangen. Dr is alleen 1 strips die moet ik nog ff nakijken, die knippert af en toe :?. En DMX is echt een top protocol, ik gebruik nu niets van getwiste of geshielde draden, gewoon 2 losse draadjes en het werkt prima. Het werkt zelfs zonder dat de GND doorverbonden is vanaf de USB DMX unit.

[ Voor 33% gewijzigd door DP Kunst op 27-03-2010 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Waarom kopen jullie niet gewoon LED-Strips per meter, dat is toch veel goedkoper én makkelijker dan zelf solderen :?

Nogal wiedes trouwens dat RS458 ook zonder GND werkt. Het is immers een differentieel signaal over 2 draden. Zoiets als CAN.

Overigens zit er in DMX weinig beveiliging tegen fouten(het is een erg "dom" protocol). Als je dus langere lijnen krijgt dan is een shielded/twisted cable echt wel aan te raden.

[ Voor 62% gewijzigd door LED-Maniak op 27-03-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Het is misschien wel goedkoper en makkelijker, maar ik vind een mooie geïntegreerde oplossing ook wel relaxed. Plus dat ik nu veel meer plezier heb aan het maken.

Denk dat ik voor het geheel strax wel shielded kabels ga gebruiken. Gezien het toch wel zo'n 15 meter bus wordt. Misschien prop ik nog ergens een splitter tussen om de bus te verkorten en te boosten.

@Anthor: Was je toevallig nog bezig geweest met een aangepaste versie voor de ATmega88? Zodat de leds ook echt uit zijn als je er 0 waarden heen stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
DP Kunst schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:39:
Het is misschien wel goedkoper en makkelijker, maar ik vind een mooie geïntegreerde oplossing ook wel relaxed. Plus dat ik nu veel meer plezier heb aan het maken.
Die LED-Strips zijn juist erg goed integreerbaar gezien ze erg dun zijn en 10mm breed. Daarnaast zijn ze af te knippen per 10cm dus die kan je overal wel kwijt. Uiteraard speelt de fun van het maken ook mee ja :)
Denk dat ik voor het geheel strax wel shielded kabels ga gebruiken. Gezien het toch wel zo'n 15 meter bus wordt. Misschien prop ik nog ergens een splitter tussen om de bus te verkorten en te boosten.
Opzich heb je voor dat RS422/RS458 geen versterker nodig op 15 meter gezien hij dat makkelijk moet halen met een afgeschermde kabel. Hij kan namelijk 100 kbit/s bij een kabellengte van 1200 m halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik ben zeker nog bezig geweest met de code voor atmega's. Ik heb de projecten voor attiny's en atmega's
samengevoegd en de code wordt nu afhankelijk van de include file gecompileerd naar attiny2313 of atmega48/88/168, voor respectievelijk 1 of 2 ledstrips.
Die 48 en 168 versies heb ik nog niet getest, maar afaik is alleen de FLASHEND anders, en daarmee verwacht ik geen problemen. De prijs per uC is atm de bepalende factor voor de keuze tussen de verschillende atmega's (de nieuwe attiny4313 zou ook moeten werken, maar die zal niet goedkoper zijn dan een 2313).
Het zou kunnen dat ik tzt ook een DMX controller integreer in de code voor de atmega's, in dat geval is het misschien wel leuk om veel flash ruimte te hebben.

Gisteren heb ik de 'Dipswitch routine' er ook al ingeplakt, maar mijn plan was die code nog wat te verbeteren zodat die ook makkelijk op andere pin configuraties werkt.

Er zit wel een nadeel aan al die verbeteringen, de code is nu wel minder overzichtelijk geworden

Werkt de laatste .hex overigens naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
De laatste hex werkte prima! Heb m nu in 5 strips draaien. Alleen heel soms loopt een strip vast. Dan blijft ie hangen op een bepaalde kleur. Ff resetten en hij doet het weer. Maar weet niet of dit aan de firmware ligt of aan de goedkope uC's van ebay.

Gisteren ook weer een pakketje gehad. 500 leds! Dus ik kan weer aan het solderen als een malle. Dan alleen nog m'n samenkopen pakketje en wat dipswitches.

Ben benieuwd hoeveel licht er af komt. Heb nu 2 platen met 10 strips nog aan elkaar. 240 leds per plaat moet vast wel een aardige bak licht geven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
DP Kunst schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 12:59:
De laatste hex werkte prima! Heb m nu in 5 strips draaien. Alleen heel soms loopt een strip vast. Dan blijft ie hangen op een bepaalde kleur. Ff resetten en hij doet het weer. Maar weet niet of dit aan de firmware ligt of aan de goedkope uC's van ebay.
Is dat bij het opstarten of als de ledstrip een tijdje aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Verschilt heel erg. Verschilt ook nog eens per strip. Sommige blijven op een kleur hangen met opstarten. Dan haal ik ff het stekkertje eruit, stop m weer terug en dan werkt het prima. Andere keren werken ze eerst gewoon goed en na een aantal uur blijven ze steken.

Ook niet alle strips hebben er last van, dus ik weet niet zeker of het een firmware fout is. Zal er even op gaan letten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
check ook even of de spanningsregelaar niet te heet wordt.
Ik heb hier alleen nog maar een breadboard opstelling, dus het kan zijn dat ik niet alle problemen tegen kom.
Als alles goed gaat heb ik vandaag een .hex voor je met de nieuwe code en de dipswitch routine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Heb de spanningsregelaars ff gecheckt, worden niet heel warm. Is ook wel logisch omdat met die 5v alleen de uC en de max485 gevoed wordt.

Nieuwe hex zou wel relaxed zijn! Soms is het wel lastig als je ze helemaal uit wil hebben. Heb je het bij deze versie ook zo gemaakt dat je zelf de kleur in kunt stellen die die krijg als ie geen DMX signaal heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
DP Kunst schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 20:17:
Heb de spanningsregelaars ff gecheckt, worden niet heel warm. Is ook wel logisch omdat met die 5v alleen de uC en de max485 gevoed wordt.
Dat is goed om te weten. Ik heb hier wel eens een ontvanger gehad die nogal warm aanvoelde, maar nooit echt uitgezocht of dat een oorzaak van problemen is.
Nieuwe hex zou wel relaxed zijn! Soms is het wel lastig als je ze helemaal uit wil hebben. Heb je het bij deze versie ook zo gemaakt dat je zelf de kleur in kunt stellen die die krijg als ie geen DMX signaal heeft?
Ja, en voortaan zijn alle wijzigingen die ik hier aangeef voor beide ontvangers (4 / 8 kanalen hardware pwm)
Het is nu (als ik er een beetje rekening mee hou met programmeren) niet meer dan in het onderstaande stuk de comment verplaatsen :)

code:
1
2
;.include "tn2313def.inc"
.include "m88def.inc"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:34
ik hou het topic al een langere tijd in de gaten.
en zelf nu ook maar eens wat maken, een enntec dmx pro usb2dmx heb ik al liggen, dus het gaat om de ontvangertjes.
ik snap alleen zelf niet echt het verschil tussen de software, en hardware versie van ScrapDMX.
ik heb zelf ook nog geen programmer, welk printje raden jullie aan om mee te beginnen.
en een programmer, ik heb gezien dat deze ook niet heel erg moeilijk zijn om zelf te bouwen.
zijn hier ook makkelijk schema's van te vinden ?

[ Voor 2% gewijzigd door _trickster_ op 08-04-2010 19:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ok, dit is niet relaxed. Vandaag m'n pakketje opgehaald bij het postkantoor. 20 uC's en nog wat meuk. Ik net als een gek solderen, wil er 1 programmeren, doet niets. WTF. Nog 3 gesoldeerd, doen ook allemaal niets :S. Kortom, heb nu waarschijnlijk 20 niet werkende uC's :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Uh, AVR's? Zeker weten dat het aan de AVR ligt? Dat spul is hartstikke robuust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Jah, dat dacht ik dus ook al. Maar met solderen brak er bij 1 al zo een pootje af, en bij 2 anderen was 1 kant met pootjes niet goed gebogen. Heb toch ergens het idee dat het afkeur units zijn...

Want heb nu 5 strips werkend, en het lijkt me gek dat als de rest hetzelfde is, dat deze het ineens niet zouden doen. Als het er 1 was ok, maar 4 stuks die niet werken. Terwijl 5 andere strips met AVR's van een andere supplier wel werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zouden het namaak kunnen zijn? Ze hebben in china namelijk vrijwel identieke chips gemaakt voor een fractie van de prijs. Zou het niet aan de programmer kunnen liggen, misschien te hoge kloksnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
M'n programmer heeft een switch om op lage snelheid te kunnen programmeren, ook al geprobeerd, werkt niet helaas. Het zouden dan wel namaak kunnen zijn. Misschien staan dan de fuses standaard wel anders zodat ie niet zonder kristal op kan starten ofzo. Of dat ie een externe klok nodig heeft. Morgen eens even wat gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
@DP Kunst
Hopen dat het dat laatste is, maar dat lijkt me niet tbh aannemelijk voor nieuwe uC's
Heb je ze bij een betrouwbare verkoper gekocht?

@_trickster_
Het verschil tussen software / hardware pwm:
- Een attiny2313 heeft hardware timers met PWM functie, als je die gebruikt kost het vrijwel geen 'cpu' tijd om de leds aan te sturen, en zou de uC nog vanalles kunnen doen in de tussentijd. Het nadeel hieraan is dat er maar 4 kanalen op zo'n 2313 zitten dus kan je dat niet verder uitbreiden
- Bij software pwm laat je de code de PWM cycle en dutycycle tellen en vergelijken en pinnen schakelen. Hiervoor heb je meer cpu tijd nodig, maar je kan in principe iedere i/o pin gebruiken voor pwm.

Op het moment is de software pwm versie van m'n firmware nog onveranderd, de hardware pwm versie is al wel verbeterd.
Met wat kleine wijzigingen in het ontwerp voor gaatjesprint kan je daar ook gewoon de hardware pwm versie van maken. (ik heb misschien zelfs al ergens een aangepast ontwerp, maar die moet ik dan even zoeken)

Welke print het best is om mee te beginnen hangt een beetje af van je soldeer / ets skills

Programmers:
- Als je nog een parallelle poort op je pc hebt dan kan je met een paar simpele componentjes een programmer maken. Ik gebruik nog steeds zoiets: http://www.circuitsonline...oller/avr-programmer.html
- Als je geen parallelle poort hebt dan moet je een usb programmer hebben.
deze http://www.fischl.de/usbasp/ of deze http://smoerijf.be/avr-usb-programmer.ct zou je eens naar kunnen kijken, maar er zijn nog zat andere ontwerpen te vinden.

@de rest:
Ik heb de Zip van de laatste versie voor de 2313 vervangen, hier is de link nog een keer.
Er was nog iets mis met de manier waarop de leds uit werden gezet bij dmx waarde 0.
Met dank aan DP Kunst voor het vinden van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Anthor schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 00:29:
@DP Kunst
Hopen dat het dat laatste is, maar dat lijkt me niet tbh aannemelijk voor nieuwe uC's
Heb je ze bij een betrouwbare verkoper gekocht?
Had ze bij SamenKopen gehaald. Maar ik ben er achter wat het is. Ik kreeg een heldere ingeving, wat als de fuses standaard niet goed staan? En jah hoor, ze staat standaard op external crystal. Zonder die kun je ze dus niet programmeren...

Kortom, eerst een kristal met 2 c's eraan solderen, dan programmeren en fuses goed zetten, kristal er afhalen en op de volgende zetten, enz...

Maar ze werken dus wel, is alleen ff werkje om ze allemaal te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Toch eigenaardig dat ze op external clock staan. Kan je een aantal(ongeprogrammeerde) eens uitlezen en kijken of je flash kan lezen of dat lock bits geset zijn? Ben wel benieuwd of er toevallig al code in staat :P

Standaard staat elke AVR namelijk op internal clock(mits aanwezig)...

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 09-04-2010 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
LED-Maniak schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 18:15:
Toch eigenaardig dat ze op external clock staan. Kan je een aantal(ongeprogrammeerde) eens uitlezen en kijken of je flash kan lezen of dat lock bits geset zijn? Ben wel benieuwd of er toevallig al code in staat :P

Standaard staat elke AVR namelijk op internal clock(mits aanwezig)...
Ik heb ze inmiddels allemaal al geflasht. Ik kon er helemaal niets mee zonder kristal, niet lezen, niet schrijven, geen fuses zetten helemaal niets.

Moet zeggen dat ik een behoorlijke bak met licht heb, niet normaal! Van t weekend de boormachine van m'n pa eens meenemen om een paar gaatjes in de muur te maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
haha oke dan :)

Tijd voor pics dus! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 18:54:
haha oke dan :)

Tijd voor pics dus! ;)
Nee, filmpjes :P

Heb je ze nu alle 25 werkend gekregen?
Zo ja, alvast veel plezier met freestyler sequences maken, daar gaat een hoop tijd inzitten met 50 fixtures :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Haha, jah, ik heb ze alle 25 werkend. Net even geprobeerd er een foto van te maken, maar het is gewoon te veel licht :|. Daarna maar ff op allerlei kleurtjes ingesteld.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RaVW5AbIMZFoeRBKJ7fmhEsf/full.jpg
Printjes uit

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/o01gn2tHyz125AOVMUNornDX/full.jpg
Printjes met kleurtjes.

Ik ga pas aan de gang met Freestyler sequences als alles aan de muur hangt. Of njah, bijna alles O-) . Volgens mij wordt dat inderdaad een aardige klus :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Ziet er vet uit :D

Hoe hebben jullie die doorlus mogelijkheden gemaakt? 1 male en 1 female connector? Of gebruiken jullie een DMX splitter, en dus elk stripje een (relatief) lange kabel?

Lijkt mij persoonlijk handig om net zoals bij de meeste professionele apparatuur een male een female connector te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ik heb er 2 headers aan de onderkant aanzitten. Kan ze allemaal met elkaar doorverbinden via kabeltjes. Moet alleen wel om de paar strips een extra voeding erop zetten, want ze gebruiken 6W per stuk (150W in totaal, 12V 12,5A)

En net toch maar ff een beetje lopen spelen met sequences in Freestyler. Klopt het dat je maar 15 stappen kunt maken? :S

Color fader met alle strips

Chasers :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
DP Kunst schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 14:40:En net toch maar ff een beetje lopen spelen met sequences in Freestyler. Klopt het dat je maar 15 stappen kunt maken? :S
Ja,
Tenzij je zoiets in freestyler.ini heb staan: ;)

code:
1
2
[NumberOfScenes]
Number=64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:34
vandaag een hele bak met onderdelen besteld om toch maar eens scrapDMX in elkaar te gaan zetten.

ik ga voor de hardpwm versie, welke vervanger kan ik gebruiken voor de 2n7002, aangezien mijn solderings-skills niet echt op smd niveau liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Tnx Anthor! Ik heb inmiddels 15 strips aan de muur zitten en werkend. 5 strips moet k nog even kabeltjes voor maken en voor 5 strips moet k nog latten ophangen. Ziet er nu al echt super vet uit, vooral 's avonds. Net ff foto's gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0Xp6LVXeDXKVNA2LVfn8Jzb5/full.jpg

Met freestyler werkt alles echt prima! Kan mooi sequences maken en ook snel ledstrips achter elkaar aansturen. Met SendTheLight werkt het alleen niet, dan begint alles een beetje random te knipperen :?. Nog eens even kijken wat daar aan te doen is. Maar eerst de rest aansluiten en extra voedingslijnen leggen. Alles gaat nu nog via de kabeltjes die van strip naar strip gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
_trickster_ schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:48:
vandaag een hele bak met onderdelen besteld om toch maar eens scrapDMX in elkaar te gaan zetten.

ik ga voor de hardpwm versie, welke vervanger kan ik gebruiken voor de 2n7002, aangezien mijn solderings-skills niet echt op smd niveau liggen.
BS170.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 11:28

mux

99% efficient!

Over het verbruik: het is ongetwijfeld mogelijk om het verbruik flink in te perken door een schakelend voedinkje op elke print te zetten. Is hier al over nagedacht (ik heb niet alle pagina's doorgelezen)?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Dat gaat niet echt veel uitmaken denk ik zo. De 5V wordt alleen gebruikt voor de uC en de max. De trekken samen bijna niets. Voor de rest wordt er gewoon een dikke 12V gebruikt voor de leds zelf, welke het meeste verbruiken van de strips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Maar die spanningsval van 3(?) volt over de weerstanden is bij een groot aantal LED's wel veel.

Aangezien je 12LED's per strip hebt, 50 strips en waarschijnlijk 3 weerstanden(per 3 LED's geschakeld) heb je dus ook 12 weerstanden per strip.

12*50 = 600 weerstanden, stel dat ze elk een spanningsval hebben van 3Volt(uitgaande van 3 volt per LED dus 9volt over de LED's) en er loopt een stroom van 20mA per string van LED's verstook je dus 3*0.02*12*50 = 36Watt als alles aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05:49
Dan kan je beter de weerstanden vervangen door stroombronnen. Anders verstook je nog dezelfde warmte in de weerstanden. Om de leds dan te kunnen dimmen heb je weer een stroombron nodig met PWM ingang.
Als ik me niet vergis zijn er I²C modules met stroombronnen die gpwm'ed kunnen worden.
Een geschakelde voeding (de meeste adapters) zullen de meeste al wel gebruiken denk ik.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Zo, alle lampjes hangen en werken :). Was wel ff een aardig klusje. Moet er alleen nog iets voor maken zodat ik er niet meer recht in kan kijken. Kwam er ook achter dat de blauwe lampjes iets UV er bij in hebben zitten, geeft hele leuke effecten op witte dingen.

Vervolgens alles ingesteld bij SendTheLight. Dat was me nog wel ff een klus! Mede omdat ik beeldschermen naar 2 kanten heb, en soms de ene bekijk en soms de andere. Daarom moest ik alles 2x instellen. Maar het is gelukt! En het ziet er heeeel erg gaaf uit.

Alleen nog een klein probleempje. Als er al een DMX signaal gestuurd wordt, en ik zet voeding voor de lampen aan, dan gaan de meeste in de opstartfase, maar sommige gaan in een random kleur en blijven die dan ook, of ze gaan knipperen in die kleur. Als ik de voeding aanzet zonder dat er DMX gestuurd wordt gaat het goed.

Ow, en Anthor, was jij toevallig ook nog met iets bezig dat standalone DMX uit kan sturen? Dan kan ik ze ook echt aansturen zonder dat de pc er voor aan moet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak aarde
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-03 13:01
DP Kunst ga je weer een paar demofilmpjes maken van je setup zoals die er nu bijhangt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Omdat jullie het zo lief vragen ;). Net ff snel 2 filmpjes gemaakt.

CSI Miami Intro

Muse Concert

Dit is van m'n beeldscherm om films te kijken. Je ziet helaas niet alle strips, 5 ervan zitten aan de kant waar de camera staat. (En jah, filmpjes zijn niet de beste kwaliteit :P). Misschien maak ik morgen nog een filmpje van de andere kant af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Is dat niet heel erg afleidend 2 van die lichtbalken? Het kan natuurlijk aan de video liggen(vaak zo) maar ik zou het liefst het licht direct 'achter' de tv vandaan laten komen waar hij het meest effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekibe
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-02 12:36
Is er ergens een site met een overzicht van dit project?
Want ganse thread aflopen achter alle info is veel werk..

Wou net zelf beginnen aan dergelijks en ben blij dat mijn google search achter avr dmx een afgewerkt project oplevert :) minder werk voor mij (minder fun ook maar goed..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
bekibe schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 15:06:
Is er ergens een site met een overzicht van dit project?
Want ganse thread aflopen achter alle info is veel werk..

Wou net zelf beginnen aan dergelijks en ben blij dat mijn google search achter avr dmx een afgewerkt project oplevert :) minder werk voor mij (minder fun ook maar goed..)
Een aparte site heb ik nog niet gemaakt, dus je zal alle info uit dit topic moeten halen.
Ik zou er nog wel eens een site voor willen maken, maar dat heeft geen prioriteit.
DP Kunst schreef op zondag 18 april 2010 @ 16:30:
Alleen nog een klein probleempje. Als er al een DMX signaal gestuurd wordt, en ik zet voeding voor de lampen aan, dan gaan de meeste in de opstartfase, maar sommige gaan in een random kleur en blijven die dan ook, of ze gaan knipperen in die kleur. Als ik de voeding aanzet zonder dat er DMX gestuurd wordt gaat het goed.
Zoiets is me ook wel eens opgevallen. Bij power-on van de uC wordt eerst de usart buffer geflushed voordat de RX interrupt aangaat, maar dat werkt dus niet helemaal.
Nu ik er even over nadenk weet ik de oorzaak misschien al, dus daar moet ik daar nog even naar kijken.
Ow, en Anthor, was jij toevallig ook nog met iets bezig dat standalone DMX uit kan sturen? Dan kan ik ze ook echt aansturen zonder dat de pc er voor aan moet :).
Atm ben ik er niet actief mee bezig, maar Ik heb een project liggen voor een atmega88 die DMX in en out heeft (een buffer dus) en een ander project met een 'sequencer' voor licht effectjes. Die wil ik nog eens samen gaan voegen, maar ik heb nog niet echt nagedacht over de bediening van zoiets.

Het resultaat zou dan waarschijnlijk een apparaat worden (met een usb -> dmx interface, of gewoon DMX-in) die kijkt of er een usb signaal is, zo ja dan wordt die gebufferd (nette timings, en 512 kanalen uit ongeacht het aantal input kanalen). Is er geen dmx-in signaal dan verzint dat ding zelf iets om te zenden.

Die buffer heb ik hier standaard tussen m'n pc en m'n ledstrips en dat werkt gewoon. M'n pc is niet zo snel en soms valt het output signaal van freestyler net te lang weg als ik bv door een website scroll. Dan gaan de ledstrips even naar de time-out kleuren, en weer terug.
Met de buffer ertussen is dat probleem weg, maar ik heb geen logic-analyser om de timings goed te bekijken, dus ik weet nog niet of de timings echt binnen de DMX specs zitten.

(Qua hardware is het atm niet meer dan een atmega88 @ 20 Mhz, een max485, een ft232rl breakout board, en wat ledjes, condensatoren en weerstanden op een breadboard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Anthor, nog ff een vraagje, is het ook mogelijk om met jouw firmware voor de 2313 OC1B te gebruiken ipv OC0B ? Dit zou namelijk een heeeeel stuk beter uitkomen met het routen op de PCB :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ja, dat kan je in de .Hex aanpassen

Dit staat er in de laatste versie (als je de .hex opent met een programma dat kan editten):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Ledstrip#,   |a 
R,G,B,W or - |s 
(W = master) |c                 
   case      |i     
 sensitive   |i 
OC0A         :1G
OC0B         :1B
OC1A         :1R
OC1B         :2G
OC2A (mega88):2B
OC2B (mega88):2R
----------------

De attiny negeert het ledstrip nummer, dat is alleen voor de atmega versie.
Je kan gewoon de G,B en R op het eind van de regels verplaatsen om de juiste signalen op de outputs te krijgen. Bij het opstarten van de ontvanger worden de outputs geconfigureerd.
(De ontvanger verwacht wel dat het DMX signaal de volgorde R,G,B ( en eventueel M ) heeft).

Ik zie net dat één van die kanalen nog op " - " moet om de output uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Helemaal top! Dan ga ik mrrg / van het weekend even een paar baantjes omleggen. Heb nu een pwm baantje onder de max 485 door lopen, geen goed idee...Stoort best wel hard.

Wel relaxed dat ik nu eindelijk zelf PCB's kan maken, dan kun je dat soort dingen wat makkelijker testen dan wanneer je ze meteen moet bestellen in grote hoeveelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Iemand die me kan bevestigen of de dmx interface ook werkt met de ft232rl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Ik gebruik zelf bij het testen meestal een ft232rl op breakoutboard + max485 als (enttec) usb dmx interface.
(zonder de weerstanden aan de dmx lijnen)

Anoniem: 130510

Heb inmiddels ook een aantal ScrapDMX ontvangertjes gebouwd en getest met een "echte" DMX controller, werkt perfect :)

Wat ik me afvraag, als alle kanalen op 0 staan, waarom blijft er dan altijd een klein beetje licht branden? heb je hier bewust voor gekozen?

Zou je eventueel een firmware versie kunnen maken waarbij 0 ook echt helemaal uit is?

• LED-Maniak
Anoniem: 130510 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 02:03:
Heb inmiddels ook een aantal ScrapDMX ontvangertjes gebouwd en getest met een "echte" DMX controller, werkt perfect :)

Wat ik me afvraag, als alle kanalen op 0 staan, waarom blijft er dan altijd een klein beetje licht branden? heb je hier bewust voor gekozen?

Zou je eventueel een firmware versie kunnen maken waarbij 0 ook echt helemaal uit is?
Zal er mee te maken hebben dat in de software het pinnetje eerst hoog wordt gezet en er dan pas een controle is of het pinnetje hoog moet of laag. Dat is een tijd van enkele microsecondes dat dit bepaald wordt maar net genoeg om de led op te lichten.

Om dit correct te doen zal je dus eerst alles uit moeten zetten en dan controleren of hij aan moet of niet. Je kan dit ook per kanaal doen maar dat kost weer (veel) meer processor tijd in je interrupt.

• Anthor
  • Niet online
Dat probleem lag aan de timer die automatisch de pin weer hoog maakte (dus geen software of interrupt), maar dat is vziw al verholpen.

Heb je deze firmware gepobeerd?
Anthor in "Project: ScrapDMX"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anthor schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 12:39:
Dat probleem lag aan de timer die automatisch de pin weer hoog maakte (dus geen software of interrupt), maar dat is vziw al verholpen.

Heb je deze firmware gepobeerd?
Anthor in "Project: ScrapDMX"
Ja, dat is de firmware die ik gebruik (met master kanaal) 1.1beta
Alle 3 de kleuren blijven branden, dit is dan ook gelijk de laagste stand die haalbaar is. Hiermee bedoel ik dat als je een kleur van dmx waarde 0 naar 1 gaat die betreffende kleur niet minder fel gaat branden.
Het lijkt dus als het ware een soort offset te zijn.

N.B: ik gebruik deze led strips: http://www.samenkopen.net/action_product/927767/218566

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Dat is wel apart... Ik gebruik die firmware ook (njah, de ATmega88 versie) en bij mij kunnen de leds volledig uit. Als het goed is wordt de pin geen PWM output meer maar een gewone output die uitstaat als de waarde 0 is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
idd vreemd, ik heb gisteren die firmware nog speciaal in een ontvanger geflashed en er was niks te zien.

Heb je mijn ontwerp gebruikt, of een variatie erop? en hoeveel licht komt er uit die leds?
Met de oude firmware was er slechts een klein puntje licht te zien bij die ledstrips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anthor schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:03:
idd vreemd, ik heb gisteren die firmware nog speciaal in een ontvanger geflashed en er was niks te zien.

Heb je mijn ontwerp gebruikt, of een variatie erop? en hoeveel licht komt er uit die leds?
Met de oude firmware was er slechts een klein puntje licht te zien bij die ledstrips.
Ik heb jouw ontwerp gebruikt (de versie met DIP Attiny2313 en MAX485, rest smd). De hoeveelheid licht die blijft branden is wel meer als een klein puntje. Ik heb er een filmpje van gemaakt:

[YouTube: http://www.youtube.com/v/vM92mO3iTtc?hl=nl&fs=1]

Zal binnenkort eens een oscilloscoop eraan hangen om te kijken wat er nou precies gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Die weerstand aan de gate (1K) leek me wel vrij hoog, misschien eens verlagen naar 47 ohm. Best eens meten of de fetjes wel volledig dicht gestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ga eens met je vingers over de fetjes heen. Als de kleuren dan veranderen zit er iig ergens iets niet goed... Dat deden ze bij mij eerst namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
vdbeke schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 17:11:
Die weerstand aan de gate (1K) leek me wel vrij hoog, misschien eens verlagen naar 47 ohm. Best eens meten of de fetjes wel volledig dicht gestuurd worden.
Ik gebruik zelf tegenwoordig 270 Ohm weerstandjes bij de gates (met het idee dat je dan niet boven de 20 mA max van de i/o port komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Dat zou ook kunnen, ze dienen enkel ter begrenzing van de stroom bij het schakelen. Omdat de gate capacitief is en dan een grote stroom vraagt bij het inschakelen. Eens ingeschakeld is de stroom in de orde van µA.
Misschien dat het pcb ontwerp niet echt goed is, baantjes te dicht tegen elkaar waardoor ze elkaar gaan storen en de fetjes lichtjes open sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekibe
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-02 12:36
Wat is de prijs eigenlijk ongeveer per module?

En is er iemand die dit kan//wil maken?
Ik ben op zoek naar +-50 dergelijke modules.
En deze modules zijn ideaal, omdat ik 20 van deze modules in een traphal wil plaatsen in metalen kokers van 3cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 11:55
paar euro per module, 5-8 schat ik zo als ik naar de onderdelen kijk. Kan het wel maken hoor, zit er ook al langer over te denken om ze te gaan proberen. Als er meer mensen zijn die er animo voor hebben dan wil ik er wel wat tijd en energie in stoppen om dan de printjes te laten maken en de onderdelen bij elkaar te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
bekibe schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:17:
Wat is de prijs eigenlijk ongeveer per module?

En is er iemand die dit kan//wil maken?
Ik ben op zoek naar +-50 dergelijke modules.
En deze modules zijn ideaal, omdat ik 20 van deze modules in een traphal wil plaatsen in metalen kokers van 3cm
Bekibe, je DM staat uit en ik kan je emailadres niet vinden. Mail me eens, dan kunnen we kijken wat ik voor je kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-05 22:06
als het allemaal niet te duur is / word, heb ik hier ook wel interesse in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wupgup
  • Laatst online: 08-05 22:16
Raies schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 13:53:
paar euro per module, 5-8 schat ik zo als ik naar de onderdelen kijk. Kan het wel maken hoor, zit er ook al langer over te denken om ze te gaan proberen. Als er meer mensen zijn die er animo voor hebben dan wil ik er wel wat tijd en energie in stoppen om dan de printjes te laten maken en de onderdelen bij elkaar te zoeken.
Hier interesse! Mijn eigen pogingen om fatsoenlijk te etsen zijn mislukt, maar het draait al wel een jaar op een breadboardje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ik wil binnenkort ook een poging gaan doen om wat nieuwe pcb's te gaan maken... Ben op het moment alleen nog ff aan het verhuizen. Zal dan eens beginnen met wat specs verzamelen. Hoeveel leds op een pcb van hoe groot enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Mag ik misschien even kort vragen waar/welke LEDstrips hiervoor gekocht moeten worden? Ik heb namelijk veel interesse om dit langs de muur te doen hier op mijn slaapkamer.

~2.75m LED Strip ben ik dan nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 15-05-2011 22:35 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeGerrit
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-05 13:33

vandeGerrit

Well, this can't be right

DP Kunst schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:14:
Zal dan eens beginnen met wat specs verzamelen. Hoeveel leds op een pcb van hoe groot enz...
Zou je het dan ook zo kunnen maken dat je alle leds op de strip individueel kunnen aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 11:55
Ik kan aan kant en klare dmx controllertjes komen op pc, zonder behuizing. gewoon de pcb met de elektronica voor 3x2A voor rond de 8 euro per stuk. Als er animo is kan ik wel een actietje starten om die dingen te gaan bestellen. Anders kan ik (kunnen we) ook gewoon die uit dit topic maken, zal alleen een stuk meer tijd overheen gaan voordat je het werkelijk thuis hebt.

Wat betreft het aansturen van individuele leds op de led strip : Daar worden meestal 3 of 6 kanaals pwm drivers voor gebruikt. Je kan de led strip ook al kant en klaar kopen. Als je daar interesse in hebt kan me een mailtje of dm sturen, die heb ik als het goed is nog wel ergens voro je liggen voor een leuk prijsje. Ook de losse chips om de led strips te maken die je individueel kan aansturen heb ik nog wel liggen. Misschien dat ik over een paar weken maar een actie start met al die producten erin. Er ligt nu te veel spul thuis. Zal wel weer weggaan tegen dumpprijzen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
vandeGerrit schreef op maandag 16 mei 2011 @ 08:32:
[...]

Zou je het dan ook zo kunnen maken dat je alle leds op de strip individueel kunnen aansturen?
Ik ben wel van plan om een soort van High Resolution strip te gaan ontwerpen om als ambilight achter TV's te dienen. Zat zelf te denken aan strips van 50cm met 36 RGB leds die per 3 te schakelen zijn. Dus 12 groepjes van 3...

Eventueel nog een kortere versie ervan met 18 leds in 6 groepjes...

Edit: Ben jij btw nog eens verder gekomen met een nieuwe versie van Send the Light?

[ Voor 7% gewijzigd door DP Kunst op 16-05-2011 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeGerrit
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-05 13:33

vandeGerrit

Well, this can't be right

DP Kunst schreef op maandag 16 mei 2011 @ 21:27:
Ik ben wel van plan om een soort van High Resolution strip

[...]

Edit: Ben jij btw nog eens verder gekomen met een nieuwe versie van Send the Light?
Cool, enig idee wanneer je er ongeveer mee gaat beginnen? Is er een reden voor waarom je een groepje van 3 pakt, ipv 1 led?

STL heeft een poosje stil gelegen maar heb ik inmiddels weer langzaam opgepakt.
De hele boel wordt herschreven zodat het makkelijker wordt om plugin's te schreven. Zo kan er bijv ook een plugin komen die kan capture van een video in.

Ben op dit ogenblik bezig met de DirectX capture, zodat deze goed meeschakelt als je switch van programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ik denk dat ik er over max een maandje mee ga beginnen, denk wel eerder (begint te kriebelen... :P ). Groepjes van 3 is makkelijker ivm 12V voedings spanning. Daarnaast hou je dan het aantal PWM kanalen nog enigzins binnen de perken. Per stuk kan wel, maar als er dan 36 leds op een strip zitten heb je 36*3 pwm kanalen nodig. Das wel vrij veel!

Nice dat je weer bezig bent! Als je nog eens wat getest moet hebben O-)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste