Wat ik in ieder geval mooi zou vinden, is een mogelijkheid om de strips aan elkaar aan te sluiten zodat je een lange strip kan maken (bijvoorbeeld van 2 meter)
.
Dat idee had ik ook. Gebruik nu strips met connectoren in het midden, en dat is niet echt ideaal. Heb je overal kabeltjes nodig. Wil dus connectoren aan de uiteinden maken zodat ze precies mooi in elkaar kunnen schuiven
. Zit ook nog te denken aan splitters en / of repeaters.
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
De ledstrips die jullie willen maken die bestaan natuurlijk ook al kant en klaar. Dan kan je elke 2 of 3 ledjes een andere kleur geven. Zijn erg simpel aan te sturen door middel van SPI of I2C als ik het goed heb. Misschien is dat iets om naar te kijken.
Als jullie interesse hebben daarin heb ik nog wel een aantal meter liggen thuis.
Wat betreft de vele pwm kanalen die je dan nodig hebt. Heb je helemaal gelijk in! Daarom hebben ze speciale ics ervoor ontwikkeld die je makkelijk kan doorlussen en via een seriele bus kan aansturen. Elk van deze ics kan 1 of 2 ledjes aansturen dus 3 of 6 kanalen. Ideaal voor deze toepassing dus. Ik heb het nu dus over de IC's die op de ledstrips zitten waar ik het hierboven over had. Het gaat om de HL1606 en de LDP6803S.
Moet je maar even op zoeken. Ik heb een heleboel van die ictjes kunnen kopen dus als jullie eventueel geinteresseerd ben hoor ik het wel. Ze zijn nog best wel lastig te vinden om los te kopen. Misschien dat jullie er nog wat mee kunnen.
Als jullie interesse hebben daarin heb ik nog wel een aantal meter liggen thuis.
Wat betreft de vele pwm kanalen die je dan nodig hebt. Heb je helemaal gelijk in! Daarom hebben ze speciale ics ervoor ontwikkeld die je makkelijk kan doorlussen en via een seriele bus kan aansturen. Elk van deze ics kan 1 of 2 ledjes aansturen dus 3 of 6 kanalen. Ideaal voor deze toepassing dus. Ik heb het nu dus over de IC's die op de ledstrips zitten waar ik het hierboven over had. Het gaat om de HL1606 en de LDP6803S.
Moet je maar even op zoeken. Ik heb een heleboel van die ictjes kunnen kopen dus als jullie eventueel geinteresseerd ben hoor ik het wel. Ze zijn nog best wel lastig te vinden om los te kopen. Misschien dat jullie er nog wat mee kunnen.
Dit kan je toch multiplexen, maar goed ik snap dat daar weer andere uitdagingen inzittenDP Kunst schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 16:23:
Daarnaast hou je dan het aantal PWM kanalen nog enigzins binnen de perken. Per stuk kan wel, maar als er dan 36 leds op een strip zitten heb je 36*3 pwm kanalen nodig. Das wel vrij veel!
Vergeet er niet bij te vertellen dat dit maar 6 bit is en je dus alleen vloeiend beeld kan krijgen als je snelle veranderingen tewerkstelt, gezien elke led maar 64 grijswaarden heeft. Veranderingen van enkele seconden zijn gewoon vervelend om naar te kijken.Raies schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 11:32:
Misschien dat jullie er nog wat mee kunnen.
Wat er kant en klaar bestaat is niet geschikt voor deze toepassing.
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 19-05-2011 01:13 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Het kan ook wel, alleen kun je met DMX maar 512 waardes achter elkaar sturen. RGBM => 128 leds. Nu heb ik mijn scherm (Sony KDL40EX711) even opgemeten, daar gaat ongeveer 2.80 meter aan strip omheen. Dan krijg je dus iets meer dan 2cm tussen je leds. Moet op zich kunnen, maar idd wel een uitdagingvandeGerrit schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 18:34:
[...]
Dit kan je toch multiplexen, maar goed ik snap dat daar weer andere uitdagingen inzitten
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Heb afgelopen week ook een kleine DMX ontvanger ontworpen voor in mijn huis. Omdat er meer interesse blijkt te zijn heb ik er meteen 100 besteld. Heb er zelf en iemand anders redelijk wat nodig dus denk dat er nog 30~40 over zijn(maakt voor PCB prijs weinig uit..).
Afmetingen zijn 34x15x7mm (LxBxH) en kan tot max 5 meter strip per controller aansturen. Specificatie van de onderdelen is zo dat hij ook buiten te gebruiken is en ik ga kijken of ik een mal kan maken zodat je de controller kan ingieten om onder water te gebruiken(voor waterdichte IP65 LED-Strips).
Ben er nu alvast een actie voor aan het aanmaken op samenkopen. Denk dat ik ze in een week of 2 binnen heb.
Afmetingen zijn 34x15x7mm (LxBxH) en kan tot max 5 meter strip per controller aansturen. Specificatie van de onderdelen is zo dat hij ook buiten te gebruiken is en ik ga kijken of ik een mal kan maken zodat je de controller kan ingieten om onder water te gebruiken(voor waterdichte IP65 LED-Strips).
Ben er nu alvast een actie voor aan het aanmaken op samenkopen. Denk dat ik ze in een week of 2 binnen heb.
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 21-05-2011 18:43 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Zo, vanmiddag ff 4 strips achter m'n TV geplakt. Staat zeker wel goed!

Inmiddels ook wat i2c PWM units gesampled bij TI. Eens kijken of ik daar een ontvanger mee kan bouwen met 12x RGB

Inmiddels ook wat i2c PWM units gesampled bij TI. Eens kijken of ik daar een ontvanger mee kan bouwen met 12x RGB
Wat heb je als beeldinfo -> dmx omzetter gebruikt?
Ik ben ook verder gegaan met mijn projectje, zijn modules voor in versterkerreks, DMX, temp uitlezing, fanaansturing gecombineerd.

Ik ben ook verder gegaan met mijn projectje, zijn modules voor in versterkerreks, DMX, temp uitlezing, fanaansturing gecombineerd.

[www.ganzz.nl]
Ziet er ook nice uit! Mooie printjes ook
. Voor de ambilight functie maak ik nu gebruik van SendTheLight van vandeGerrit. Top programmatje!
Zo, na enig gepuzzel dan eens een schema en pcbtje in elkaar gedraaid voor 12 groepjes van 3 RGB leds:

Ze zijn 50 x 15mm groot. Vanavond even wat prototypes bestellen bij iTead. De 50x50mm PCB's zijn nu nog goedkoper geworden!
edit*: En zojuist besteld. Die prijs is echt bizar laag. 10€ voor 10 stuks. Jammer dat je niet mag panelizen, dan werden het er 30
.

Ze zijn 50 x 15mm groot. Vanavond even wat prototypes bestellen bij iTead. De 50x50mm PCB's zijn nu nog goedkoper geworden!
edit*: En zojuist besteld. Die prijs is echt bizar laag. 10€ voor 10 stuks. Jammer dat je niet mag panelizen, dan werden het er 30
[ Voor 18% gewijzigd door DP Kunst op 30-05-2011 18:46 ]
Ja, ziet er mooi uit, en die prijzen... Loop ik maar te klooien met belichten etc..
Welke TI PWM chips zitten daarop?

Welke TI PWM chips zitten daarop?
[www.ganzz.nl]
Daar komt op:
2x TLC59116f
1x TLC59108f
1x AMS1117-5
1x MAX485
1x ATmega88
en nog wat kleine dingetjes
edit*: dus niet de F versie, die ondersteund geen weerstand voor global current setting
2x TLC59116f
1x TLC59108f
1x AMS1117-5
1x MAX485
1x ATmega88
en nog wat kleine dingetjes
edit*: dus niet de F versie, die ondersteund geen weerstand voor global current setting
[ Voor 32% gewijzigd door DP Kunst op 30-05-2011 19:59 ]
Kun je ook de andere kant laten zien? Hoe maak je 12 RGB leds er aan vast 
Waarom niet 3x een 16 kanaals versie, dan kon 16RGB kanalen. Qua print maakt dat nauwelijks uit.
Waarom niet 3x een 16 kanaals versie, dan kon 16RGB kanalen. Qua print maakt dat nauwelijks uit.
[ Voor 39% gewijzigd door Ganzz op 30-05-2011 18:53 ]
[www.ganzz.nl]
Bij deze, de onderkant
(wel in spiegelbeeld..)

Dit pintje wordt strax op een ledstrip gedrukt die ik ook nog moet ontwerpen. Aan de onderkant zit 4x 1.27mm header van 2x6 pinnetjes. Diezelfde headers komen dan strax op de ledstrip om het geheel aan te sturen.

Dit pintje wordt strax op een ledstrip gedrukt die ik ook nog moet ontwerpen. Aan de onderkant zit 4x 1.27mm header van 2x6 pinnetjes. Diezelfde headers komen dan strax op de ledstrip om het geheel aan te sturen.
Ziet er goed uit! Ga je deze straks ook als kitje aanbieden oid?DP Kunst schreef op maandag 30 mei 2011 @ 19:05:
Bij deze, de onderkant(wel in spiegelbeeld..)
[afbeelding]
Dat is wel de bedoeling ja. Eerst ff kijken of ik de boel aan de gang kan krijgen
Vandaag dan eindelijk m'n PCBtjes binnen gekregen. Waren er 12 ipv 10, weer mooi meegenomen. En dat voor maar 16$ incl verzendkosten... 
Heb dr ook maar meteen 1 in elkaar gezet met wat samples die ik bij TI had besteld. Helaas 2x de 16 kanaals en 4x de 8 kanaals besteld ipv andersom, anders had k 2 prototypes gehad. Nu eens zien dat ik dit zaakje aan de gang krijg.

Voorkant met alle IC's (de pinnen die aan elkaar zitten horen aan elkaar, das geen soldeer error
)

Achterkant met de meeste C's, R's en 1.28mm headers
De uiteindelijke versie zal een strip worden met aan de voorkant de leds (duh
) en aan de achterkant de aansturing. Zo'n los aansturings pcbtje is niet helemaal optimaal gezien ik nu 48 pinnen nodig heb om alles door te verbinden... Nog even kijken hoe ik dit mooi voor elkaar krijg zodat je niet zo veel verschil in tussenruimte hebt tussen verschillende strips.
Heb dr ook maar meteen 1 in elkaar gezet met wat samples die ik bij TI had besteld. Helaas 2x de 16 kanaals en 4x de 8 kanaals besteld ipv andersom, anders had k 2 prototypes gehad. Nu eens zien dat ik dit zaakje aan de gang krijg.

Voorkant met alle IC's (de pinnen die aan elkaar zitten horen aan elkaar, das geen soldeer error

Achterkant met de meeste C's, R's en 1.28mm headers
De uiteindelijke versie zal een strip worden met aan de voorkant de leds (duh
Ziet er goed uit. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
Ik ben zelf ook wel benieuwd. Heb nog nooit eerder echt zoiets geprogrammeerd. Gister ff een adapter bordje gemaakt met wat headers en 36 leds 

Voor alles moet een eerste keer zijn, zo ook mijn poging tot programmeren in C. Ben er nu een weekje mee bezig geweest en t lukt al aardig. Kan nu iig m'n PWM IC's aansturen via I2C. De leds geven nu licht! 

Jep, elk rijtje heeft z'n eigen kleurtje, precies zoals ik het wil!

Ik moet zeggen, daar komt zeker niet te weinig licht vanaf! Nu door naar het volgende "probleem", DMX ontvangen
. Hoop dat ik ze over niet al te lange tijd compleet werkend heb

Jep, elk rijtje heeft z'n eigen kleurtje, precies zoals ik het wil!

Ik moet zeggen, daar komt zeker niet te weinig licht vanaf! Nu door naar het volgende "probleem", DMX ontvangen
Ziet er goed uit die LED sturing.
Ben zelf ook bezig met een leuke PWM LED sturing (min. 720 hertz).
Hiermee kan ik LED strips aansturen met max. 3A per kleur per kanaal en dan 4 strips per print (totaal 12 kanalen).
Waar heb jij echter zo goedkoop die printen laten maken?
Ben zelf ook bezig met een leuke PWM LED sturing (min. 720 hertz).
Hiermee kan ik LED strips aansturen met max. 3A per kleur per kanaal en dan 4 strips per print (totaal 12 kanalen).
Waar heb jij echter zo goedkoop die printen laten maken?
Bij iTead hebben ze een prototyping service. 10 pcb's van max 50x50mm voor ongeveer 12$ ex shipping. Ze hebben ook nog andere formaten. Soms krijg je er ook meer, licht er aan hoeveel ze er gemaakt hebben.
De helft ervan wordt geloof ik getest en de rest niet. Gister had ik een niet geteste, en die had blijkbaar 1 via niet goed doorverbonden...
Wat voor onderdelen gebruik jij dan en waarom wil je minstens 720hz? De ic's die ik gebruik doen al 97kHz. Dat moet een uC toch ook wel kunnen? Of gebruik je software PWM?
De helft ervan wordt geloof ik getest en de rest niet. Gister had ik een niet geteste, en die had blijkbaar 1 via niet goed doorverbonden...
Wat voor onderdelen gebruik jij dan en waarom wil je minstens 720hz? De ic's die ik gebruik doen al 97kHz. Dat moet een uC toch ook wel kunnen? Of gebruik je software PWM?
Bedankt voor de tip!! Ik ga eens kijken of ik ze daar bestel.
Ik gebruik een Microchip PIC24H met 9 hardware PWM kanalen en dan nog 3 PWM kanalen in software.
Die 720 Hz minimum heb ik voor camera's. Vanaf deze frequentie is er geen flikkeringen meer waarneembaar en zie je als de camera beweegt ook geen gekke patronen/effecten ontstaan.
En om het vermogen van 3A te halen gebruik ik een 3A fet.
http://www.ece.wisc.edu/~...ts/Fairchild/FDN339AN.pdf
Het zal wel niet lukken om de volle 3A te halen maar een 2A moet toch wel mogelijk zijn.
Mijn controller kan via RS-232, DMX of Ethernet aangestuurd worden en ik heb er nog een paar extra in/uitgangen op gezet voor extra's.
Ik ga deze print gebruiken voor het aansturen van mijn trapverlichting, met onder en boven een bewegingsmelder erbij. Zodra ik alles besteld en binnen heb laat ik wel meer weten/zien.
Ik gebruik een Microchip PIC24H met 9 hardware PWM kanalen en dan nog 3 PWM kanalen in software.
Die 720 Hz minimum heb ik voor camera's. Vanaf deze frequentie is er geen flikkeringen meer waarneembaar en zie je als de camera beweegt ook geen gekke patronen/effecten ontstaan.
En om het vermogen van 3A te halen gebruik ik een 3A fet.
http://www.ece.wisc.edu/~...ts/Fairchild/FDN339AN.pdf
Het zal wel niet lukken om de volle 3A te halen maar een 2A moet toch wel mogelijk zijn.
Mijn controller kan via RS-232, DMX of Ethernet aangestuurd worden en ik heb er nog een paar extra in/uitgangen op gezet voor extra's.
Ik ga deze print gebruiken voor het aansturen van mijn trapverlichting, met onder en boven een bewegingsmelder erbij. Zodra ik alles besteld en binnen heb laat ik wel meer weten/zien.
En het DMX signaal wordt ook ontvangen, ideaal! Ik moet alleen nog eens ff kijken naar de warmte afvoer van die PWM chippies... Die worden echt "niet meer aan te raken" warm. Andere footprint is de oplossing denk ik, moet ik wel over naar QFN. Die heeft aan de onderkant nog een vlak om z'n warmte af te voeren. Kan volgens de datasheet ook bijna 3x zoveel warmte dissiperen. Mag ook wel, want als alle leds vol aan staan verstookt ie bijna 1.2W...
Maar eerst ff de rest van het programma werkend krijgen
Maar eerst ff de rest van het programma werkend krijgen
Wat voor stroom stuur je aan? Je hebt mooie SOT223 packages(ja die kleine..) die 4A aankunnen met een behoorlijk lage Rds(ON). Die van mij worden totaal niet warm.
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 16-07-2011 22:57 ]
20mA. Zijn constant current drivers. Heb ze met 16 en 8 outputs en je hangt er 1 weerstand aan die de current bepaald. Als je nagaat dat 3 rode leds in serie een spanningsval van 6V hebben en 3 groene of blauwe in serie een spanningsval van ongeveer 3V, reken maar uit...
Zo, vorige week m'n PCB's binnen gekregen en gelijk lekker aan het solderen / programmeren gegaan. Het werkt nog niet helemaal omdat k nu DMX moet ontvangen en I2C uit moet sturen. Blijkbaar heeft de uC er op 8MHz wat moeite mee om tussen de interrupts van de uart door i2c uit te sturen. Of ik ontvang alle DMX waardes, maar niet alles wordt uitgestuurd, of ik ontvang niet alle DMX waardes, maar alles wat k ontvang wordt wel doorgestuurd.
Voor het testen even een 16MHz kristal eraan gehangen. Werkt al een stuk beter!
Waarschijnlijk moet ik ook nog even een weerstandje aan alle rode led series toevoegen, zodat die led driver geen 6V 20mA (x4 groepjes per ic) moet verstoken. Kan ze op dit moment ook nog niet lang op volledige sterkte laten branden, dan wordt het geheel behoorlijk warm.
Morgen weer verder! Begint er in ieder geval al aardig op te lijken!
Voor het testen even een 16MHz kristal eraan gehangen. Werkt al een stuk beter!
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeEnlightened 3.0 prototype
Waarschijnlijk moet ik ook nog even een weerstandje aan alle rode led series toevoegen, zodat die led driver geen 6V 20mA (x4 groepjes per ic) moet verstoken. Kan ze op dit moment ook nog niet lang op volledige sterkte laten branden, dan wordt het geheel behoorlijk warm.
Morgen weer verder! Begint er in ieder geval al aardig op te lijken!
Ziet er veelbelovend uit.
Je kan de usart ook gewoon pollen misschien dat je dan beter uit komt met je cycles voor i2c
De woningbouw heeft mijn huis opgeknapt, en ik ben nu zelf bezig met de afwerking. Ik ben van plan een hoop RGB verlichting toe te gaan passen, dus ik hoop binnenkort weer verder te gaan met dit project.
Je kan de usart ook gewoon pollen misschien dat je dan beter uit komt met je cycles voor i2c
De woningbouw heeft mijn huis opgeknapt, en ik ben nu zelf bezig met de afwerking. Ik ben van plan een hoop RGB verlichting toe te gaan passen, dus ik hoop binnenkort weer verder te gaan met dit project.
Zo, het heeft even geduurd, maar ze werken. Kan er zelfs nog een ATmega48 voor gaan gebruiken aangezien ik op dit moment net 1k aan program memory heb gebruikt. Het probleem van het niet alles ontvangen lag niet aan m'n code, maar aan het programma dat het uitstuurde kwam ik net achter. Nu werkt het helemaal prima. Alleen nog meer led drivers bestellen, dan kan k m'n TV volhangen.
Kleuren lijken soms niet helemaal goed, maar is opgenomen met m'n telefoon
*edit: Oja, bij deze leddrivers gaan de leds ook echt uit als het zwart is kwam ik net achter. Das wel mooi!
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeEnlightened 3.0 working.m4v
Kleuren lijken soms niet helemaal goed, maar is opgenomen met m'n telefoon
*edit: Oja, bij deze leddrivers gaan de leds ook echt uit als het zwart is kwam ik net achter. Das wel mooi!
[ Voor 11% gewijzigd door DP Kunst op 22-10-2011 23:06 ]
Jammer dat dit topic een beetje dood is... Is er verder dan niemand mee mee bezig? Heb inmiddels de fouten er dus uit en 3 3/4e strip achter de TV gehangen. Resultaat is echt gaaf, al zeg ik het zelf! Zitten nog paar kleine verbeterpuntjes in. Staan voor versie 3.1 op het lijstje.
Bekijk op YouTubeEnlightened 3.0 Robbie Williams Preview
[ Voor 9% gewijzigd door DP Kunst op 02-11-2011 19:10 ]
Ziet er goed uit. Hoe breed is de rand in het beeld die je sampelt? en hoe ziet het er uit bij drukkere scenes? (actiefilms o.i.d)
Ik volg het wel, maar ben er niet actief mee bezig. Ik ben nog steeds bezig met mijn woning, maar ik kan binnenkort gaan bepalen wat ik waar aan licht wil hebben, Als ik dan weer een normaal ingerichtte klushoek heb dan zal ik dit project wel weer oppakken denk ik. (maar reprap krijgt ook voorrang
Ik volg het wel, maar ben er niet actief mee bezig. Ik ben nog steeds bezig met mijn woning, maar ik kan binnenkort gaan bepalen wat ik waar aan licht wil hebben, Als ik dan weer een normaal ingerichtte klushoek heb dan zal ik dit project wel weer oppakken denk ik. (maar reprap krijgt ook voorrang
Ik sample nu een rand van 10% aan alle kanten. Misschien kan ik daar ook nog 5% van maken. Bij drukkere scenes gaat het ook wel goed. Alleen bij veel verschillen aan de rand (zoals die lampjes in het filmpje) knippert het wat. Maar niet heel storend. Heb wel een filmpje gemaakt met Avatar, maar daar is zoveel licht dat je geen kleur meer ziet (camera blaast het op
)
Reprap moet k ook nog steeds mee bezig idd. Heb jij nog verdere plannen dan voor ScrapDMX?
Reprap moet k ook nog steeds mee bezig idd. Heb jij nog verdere plannen dan voor ScrapDMX?
He er gebeurt nog wat in dit topic. Het lijkt erop dat ik mijn dmx printjes in het grote ronde archief kan gaan deponeren. Langzaam maar zeker gingen er steeds meer rare problemen vertonen (frames missen, kanalen die defect raken, uc`s die uit het niets kapot gaan, noem het maar op). Helaas heb ik momenteel ook niet de tijd om zelf te gaan bouwen.
Het liefst zou ik een wat grotere controller kopen om zo in 1 keer lets say 10 ledstrips aan te sturen. Helaas heb ik nog niet erg veel kunnen vinden. Heeft iemand hier toevallig zoiets gebouwt/gekocht
Het liefst zou ik een wat grotere controller kopen om zo in 1 keer lets say 10 ledstrips aan te sturen. Helaas heb ik nog niet erg veel kunnen vinden. Heeft iemand hier toevallig zoiets gebouwt/gekocht
Ik ben de laatste tijd erg weinig bezig geweest met elektronica, maar ik vind dat ik alles nog steeds een keer opnieuw moet bundelen en online moet zetten. En ik wil misschien nog het een en ander uitwerken zodat ik een compleet systeem heb dat ik kan gebruiken in m'n vers opgeknapte woning. (zender/ontvangers/bestuurbare spots etcDP Kunst schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 18:15:
Maar ik heb er nu nogal weinig tijd voor (en de komende tijd zie ik het ook niet zo snel gebeuren).
@ DP Kunst
ik ben zelf ook eens begonnen met DMX. maar eerst wou ik maar is simpel beginnen met wat leds aan te sturen. dus ik heb een DOT-matrix gepakt en ben wat chipjes gaan testen.(schuifregister enz.).
Toen ik dit topic zag, zag ik dat jij TI tlc59116 chipjes gebruikt om leds aan te sturen.
Na wat speurwerk in de datasheets leken mij die ook erg geschikt. Ik heb er een paar gehaald. En ben nu bezig met testen met een atXmega 16d4 en een TLC59116.
Ik zit alleen met een probleem, volgens mij heb ik de registers in de TLC nog niet helemaal goed om een led aan te krijgen. als ik met de xmega het adres stuur krijg ik gewoon een ACK terug. en als ik het adres verander word het een NACK. dus dat klopt allemaal. daarna stuur ik dus data om wat register aan te zetten. Maar op een of andere manier krijg ik maar geen LEDje branden.
Ik hoop dat jij nog iets van test software over hebt zodat ik ongeveer weet welke register ik nu precies moet aanpassen, omgewoon een ledjes op een output te laten branden.
of iets om mij in de goede richting te krijgen
hier nog wat hardware dingen :
* 4.7k ohm pullup bij SDA/SCL
* 220 ohm op de rext naar de GND.
* ledjes met de + op de VCC van 3.3 volt
* ledjes met de - rechts streeks op de TLC59116.
Ik vind het laatste filmpje van jouw erg vet.
zoiets hoop ik ook te kunnen bereiken. Maar het gaat vooral om de ervaringen.
ik ben zelf ook eens begonnen met DMX. maar eerst wou ik maar is simpel beginnen met wat leds aan te sturen. dus ik heb een DOT-matrix gepakt en ben wat chipjes gaan testen.(schuifregister enz.).
Toen ik dit topic zag, zag ik dat jij TI tlc59116 chipjes gebruikt om leds aan te sturen.
Na wat speurwerk in de datasheets leken mij die ook erg geschikt. Ik heb er een paar gehaald. En ben nu bezig met testen met een atXmega 16d4 en een TLC59116.
Ik zit alleen met een probleem, volgens mij heb ik de registers in de TLC nog niet helemaal goed om een led aan te krijgen. als ik met de xmega het adres stuur krijg ik gewoon een ACK terug. en als ik het adres verander word het een NACK. dus dat klopt allemaal. daarna stuur ik dus data om wat register aan te zetten. Maar op een of andere manier krijg ik maar geen LEDje branden.
Ik hoop dat jij nog iets van test software over hebt zodat ik ongeveer weet welke register ik nu precies moet aanpassen, omgewoon een ledjes op een output te laten branden.
hier nog wat hardware dingen :
* 4.7k ohm pullup bij SDA/SCL
* 220 ohm op de rext naar de GND.
* ledjes met de + op de VCC van 3.3 volt
* ledjes met de - rechts streeks op de TLC59116.
Ik vind het laatste filmpje van jouw erg vet.
Ik heb er ook ff mee lopen stoeien, maar eigenlijk is het heel simpel. Je moet ff graven in de datasheet om het te vinden, maar dan werkt het ook. Er zijn namelijk meerdere registers die je goed moet zetten.
Op pagina 14 van de datasheet staan alle registers. Eigenlijk gebruik je alleen 00 t/m 17.
In register 00h zet je bit 4 op 0 (anders staat ie uit)
Met register 02h t/m 11h kun je de individuele brightness instellen (0-255)
Dan de belangrijkste, register 14h t/m 17h. Hierin wordt ingesteld wat de led doet. Uit, vol aan, allemaal tegelijk knipperen/dimmen of individueel dimmen. Elk register werkt voor 4 outputs. Dus steeds 2 bits per output. Als je individueel wil dimmen moet je 0b10101010 of 0b11111111 (0xAA of 0xFF) naar die 4 registers schrijven.
Die registers hoef je alleen de 1e keer te schrijven. Daarna kun je gewoon auto increment gebruiken op register 02h t/m 11h om de waardes van de leds aan te passen.
Ik ben nu zelf nog weer bezig met wat nieuws uit te denken. Iets dat makkelijker schaalbaar is en direct een Atmel met USB functie gebruikt... Want zoals nu werkt het wel, maar na een tijdje beginnen de leds onrustig te knipperen en gaat er iets fout met de timing. Denk dat het aan Send The Light ligt, maar weet het niet helemaal zeker...
Op pagina 14 van de datasheet staan alle registers. Eigenlijk gebruik je alleen 00 t/m 17.
In register 00h zet je bit 4 op 0 (anders staat ie uit)
Met register 02h t/m 11h kun je de individuele brightness instellen (0-255)
Dan de belangrijkste, register 14h t/m 17h. Hierin wordt ingesteld wat de led doet. Uit, vol aan, allemaal tegelijk knipperen/dimmen of individueel dimmen. Elk register werkt voor 4 outputs. Dus steeds 2 bits per output. Als je individueel wil dimmen moet je 0b10101010 of 0b11111111 (0xAA of 0xFF) naar die 4 registers schrijven.
Die registers hoef je alleen de 1e keer te schrijven. Daarna kun je gewoon auto increment gebruiken op register 02h t/m 11h om de waardes van de leds aan te passen.
Ik ben nu zelf nog weer bezig met wat nieuws uit te denken. Iets dat makkelijker schaalbaar is en direct een Atmel met USB functie gebruikt... Want zoals nu werkt het wel, maar na een tijdje beginnen de leds onrustig te knipperen en gaat er iets fout met de timing. Denk dat het aan Send The Light ligt, maar weet het niet helemaal zeker...
Ik ben zelf niet zon elektronica held, maar ik ben op zoek naar een budget dmx naar rgb controller in eerste instantie 1 kanaal. Ik heb het topic globaal doorgelezen. Dit wil ik niet gaan aansturen door een een pc maar echte dmx tafel. Ik heb totaal geen verstand op het gebeid van programmeren van microcontrollers. En zie er tegen op om zelf een controller te maken. Is er misschien iemand van jullie die controllers wegdoet tegen vergoeding? ik hang de uitgang van de controller aan een ingang van een rgb repeater en wil dan uiteindelijk 15 meter ledstrip doormiddel van dmx gaan integreren in een lichtshow. Wordt niet comercieel ingezet maar voor een carnavals vereniging!
Ik heb nu een berg DMX RGB gevallen op mijn kamer maar waar heb jij Send The Light vandaan? De website werkt niet meer?
[www.ganzz.nl]
Misschien kun je vandeGerrit ff een PM sturen?
Zijn email en DM staan uit.
vandeGerrit
Ik heb een versie via internet gevonden maar die stopt er steeds na een bepaalde tijd mee. Dit kan 10sec zijn maar ook enkele minuten. Als het werkt, werkt het prima. Ik heb nu een DMX4all dongle.
Welke versie ik precies heb kan ik eigenlijk niet terug vinden. Ik gebruik WIN7 64bit. Alle links naar de projecten etc zijn dood, ook de website.
Ook alternatieve ambilight software naar DMX is erg slecht te vinden helaas.
vandeGerrit
Ik heb een versie via internet gevonden maar die stopt er steeds na een bepaalde tijd mee. Dit kan 10sec zijn maar ook enkele minuten. Als het werkt, werkt het prima. Ik heb nu een DMX4all dongle.
Welke versie ik precies heb kan ik eigenlijk niet terug vinden. Ik gebruik WIN7 64bit. Alle links naar de projecten etc zijn dood, ook de website.
Ook alternatieve ambilight software naar DMX is erg slecht te vinden helaas.
[www.ganzz.nl]
Bij deze: http://www.danielkunst.nl/files/v4.1.0.0.rar
offtopic:
@vandeGerrit, als ie offline moet hoor ik het wel
@vandeGerrit, als ie offline moet hoor ik het wel
Bedankt, dit is versie 4.1.0.0
Ik heb gekeken ik had al versie 4.4.0.0
Er zijn wel wat verschillen, maar versie 4.1 geeft alleen maar exceptions. Ik heb de config aangepast mbv de versie die ik had om frames te maken, maar hij restored steeds de oude file. Werkt versie 4.1 wel bij jouw?
De versie die ik had gevonden had ik via commentaar in een youtube film gevonden:
xavv1.free.fr/sendTheLight.rar
Ik heb gekeken ik had al versie 4.4.0.0
Er zijn wel wat verschillen, maar versie 4.1 geeft alleen maar exceptions. Ik heb de config aangepast mbv de versie die ik had om frames te maken, maar hij restored steeds de oude file. Werkt versie 4.1 wel bij jouw?
De versie die ik had gevonden had ik via commentaar in een youtube film gevonden:
xavv1.free.fr/sendTheLight.rar
[www.ganzz.nl]
Hoe zet ik DM weer aan dan?Ganzz schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 19:41:
Zijn email en DM staan uit.
Lekkere snelle reactie
Ook hebben andere het project AfterGlow gestart: http://afterglow.frozenpickle.com/
Deze kan DirectX aan, en werkt ook met spellen e.d. Werkt alleen weer niet met DMX, misschien dat iemand iets van een vertaller er tussen kan zetten?
Zelf ben ik privé bezig met het opzetten van eigen bedrijfje, wat echt enorm veel tijd kost, dus voorlopig geen aanpassingen doe aan het programma en of bezig ben met het project.
oooh ziet er leuk uit eens doorlezen.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag