Toon posts:

Project: ScrapDMX

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 05-12 18:03

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Uh, AVR's? Zeker weten dat het aan de AVR ligt? Dat spul is hartstikke robuust.

Appeltaart is lekker!

• DP Kunst
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 03-12 23:20
Jah, dat dacht ik dus ook al. Maar met solderen brak er bij 1 al zo een pootje af, en bij 2 anderen was 1 kant met pootjes niet goed gebogen. Heb toch ergens het idee dat het afkeur units zijn...

Want heb nu 5 strips werkend, en het lijkt me gek dat als de rest hetzelfde is, dat deze het ineens niet zouden doen. Als het er 1 was ok, maar 4 stuks die niet werken. Terwijl 5 andere strips met AVR's van een andere supplier wel werken...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• LED-Maniak

LED-Maniak

Zouden het namaak kunnen zijn? Ze hebben in china namelijk vrijwel identieke chips gemaakt voor een fractie van de prijs. Zou het niet aan de programmer kunnen liggen, misschien te hoge kloksnelheid?

Appeltaart is lekker!

• DP Kunst
M'n programmer heeft een switch om op lage snelheid te kunnen programmeren, ook al geprobeerd, werkt niet helaas. Het zouden dan wel namaak kunnen zijn. Misschien staan dan de fuses standaard wel anders zodat ie niet zonder kristal op kan starten ofzo. Of dat ie een externe klok nodig heeft. Morgen eens even wat gaan proberen.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
@DP Kunst
Hopen dat het dat laatste is, maar dat lijkt me niet tbh aannemelijk voor nieuwe uC's
Heb je ze bij een betrouwbare verkoper gekocht?

@_trickster_
Het verschil tussen software / hardware pwm:
- Een attiny2313 heeft hardware timers met PWM functie, als je die gebruikt kost het vrijwel geen 'cpu' tijd om de leds aan te sturen, en zou de uC nog vanalles kunnen doen in de tussentijd. Het nadeel hieraan is dat er maar 4 kanalen op zo'n 2313 zitten dus kan je dat niet verder uitbreiden
- Bij software pwm laat je de code de PWM cycle en dutycycle tellen en vergelijken en pinnen schakelen. Hiervoor heb je meer cpu tijd nodig, maar je kan in principe iedere i/o pin gebruiken voor pwm.

Op het moment is de software pwm versie van m'n firmware nog onveranderd, de hardware pwm versie is al wel verbeterd.
Met wat kleine wijzigingen in het ontwerp voor gaatjesprint kan je daar ook gewoon de hardware pwm versie van maken. (ik heb misschien zelfs al ergens een aangepast ontwerp, maar die moet ik dan even zoeken)

Welke print het best is om mee te beginnen hangt een beetje af van je soldeer / ets skills

Programmers:
- Als je nog een parallelle poort op je pc hebt dan kan je met een paar simpele componentjes een programmer maken. Ik gebruik nog steeds zoiets: http://www.circuitsonline...oller/avr-programmer.html
- Als je geen parallelle poort hebt dan moet je een usb programmer hebben.
deze http://www.fischl.de/usbasp/ of deze http://smoerijf.be/avr-usb-programmer.ct zou je eens naar kunnen kijken, maar er zijn nog zat andere ontwerpen te vinden.

@de rest:
Ik heb de Zip van de laatste versie voor de 2313 vervangen, hier is de link nog een keer.
Er was nog iets mis met de manier waarop de leds uit werden gezet bij dmx waarde 0.
Met dank aan DP Kunst voor het vinden van het probleem.

• DP Kunst
Anthor schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 00:29:
@DP Kunst
Hopen dat het dat laatste is, maar dat lijkt me niet tbh aannemelijk voor nieuwe uC's
Heb je ze bij een betrouwbare verkoper gekocht?
Had ze bij SamenKopen gehaald. Maar ik ben er achter wat het is. Ik kreeg een heldere ingeving, wat als de fuses standaard niet goed staan? En jah hoor, ze staat standaard op external crystal. Zonder die kun je ze dus niet programmeren...

Kortom, eerst een kristal met 2 c's eraan solderen, dan programmeren en fuses goed zetten, kristal er afhalen en op de volgende zetten, enz...

Maar ze werken dus wel, is alleen ff werkje om ze allemaal te programmeren.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Toch eigenaardig dat ze op external clock staan. Kan je een aantal(ongeprogrammeerde) eens uitlezen en kijken of je flash kan lezen of dat lock bits geset zijn? Ben wel benieuwd of er toevallig al code in staat :P

Standaard staat elke AVR namelijk op internal clock(mits aanwezig)...

[Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 09-04-2010 18:15]

Appeltaart is lekker!

• DP Kunst
LED-Maniak schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 18:15:
Toch eigenaardig dat ze op external clock staan. Kan je een aantal(ongeprogrammeerde) eens uitlezen en kijken of je flash kan lezen of dat lock bits geset zijn? Ben wel benieuwd of er toevallig al code in staat :P

Standaard staat elke AVR namelijk op internal clock(mits aanwezig)...
Ik heb ze inmiddels allemaal al geflasht. Ik kon er helemaal niets mee zonder kristal, niet lezen, niet schrijven, geen fuses zetten helemaal niets.

Moet zeggen dat ik een behoorlijke bak met licht heb, niet normaal! Van t weekend de boormachine van m'n pa eens meenemen om een paar gaatjes in de muur te maken :).

• LED-Maniak

LED-Maniak

haha oke dan :)

Tijd voor pics dus! ;)

Appeltaart is lekker!

• Anthor
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 18:54:
haha oke dan :)

Tijd voor pics dus! ;)
Nee, filmpjes :P

Heb je ze nu alle 25 werkend gekregen?
Zo ja, alvast veel plezier met freestyler sequences maken, daar gaat een hoop tijd inzitten met 50 fixtures :P

• DP Kunst
Haha, jah, ik heb ze alle 25 werkend. Net even geprobeerd er een foto van te maken, maar het is gewoon te veel licht :|. Daarna maar ff op allerlei kleurtjes ingesteld.

Printjes uit

Printjes met kleurtjes.

Ik ga pas aan de gang met Freestyler sequences als alles aan de muur hangt. Of njah, bijna alles O-) . Volgens mij wordt dat inderdaad een aardige klus :p

• Sh4wn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Ziet er vet uit :D

Hoe hebben jullie die doorlus mogelijkheden gemaakt? 1 male en 1 female connector? Of gebruiken jullie een DMX splitter, en dus elk stripje een (relatief) lange kabel?

Lijkt mij persoonlijk handig om net zoals bij de meeste professionele apparatuur een male een female connector te hebben.

• DP Kunst
Ik heb er 2 headers aan de onderkant aanzitten. Kan ze allemaal met elkaar doorverbinden via kabeltjes. Moet alleen wel om de paar strips een extra voeding erop zetten, want ze gebruiken 6W per stuk (150W in totaal, 12V 12,5A)

En net toch maar ff een beetje lopen spelen met sequences in Freestyler. Klopt het dat je maar 15 stappen kunt maken? :S

Color fader met alle strips

Chasers :p

• Anthor
  • Niet online
DP Kunst schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 14:40:En net toch maar ff een beetje lopen spelen met sequences in Freestyler. Klopt het dat je maar 15 stappen kunt maken? :S
Ja,
Tenzij je zoiets in freestyler.ini heb staan: ;)

code:
1
2
[NumberOfScenes]
Number=64

• _trickster_
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:40
vandaag een hele bak met onderdelen besteld om toch maar eens scrapDMX in elkaar te gaan zetten.

ik ga voor de hardpwm versie, welke vervanger kan ik gebruiken voor de 2n7002, aangezien mijn solderings-skills niet echt op smd niveau liggen.

• DP Kunst
Tnx Anthor! Ik heb inmiddels 15 strips aan de muur zitten en werkend. 5 strips moet k nog even kabeltjes voor maken en voor 5 strips moet k nog latten ophangen. Ziet er nu al echt super vet uit, vooral 's avonds. Net ff foto's gemaakt.

Met freestyler werkt alles echt prima! Kan mooi sequences maken en ook snel ledstrips achter elkaar aansturen. Met SendTheLight werkt het alleen niet, dan begint alles een beetje random te knipperen :?. Nog eens even kijken wat daar aan te doen is. Maar eerst de rest aansluiten en extra voedingslijnen leggen. Alles gaat nu nog via de kabeltjes die van strip naar strip gaan...

• LED-Maniak

LED-Maniak

_trickster_ schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:48:
vandaag een hele bak met onderdelen besteld om toch maar eens scrapDMX in elkaar te gaan zetten.

ik ga voor de hardpwm versie, welke vervanger kan ik gebruiken voor de 2n7002, aangezien mijn solderings-skills niet echt op smd niveau liggen.
BS170.

Appeltaart is lekker!

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 05-12 15:35

mux

99% efficient!

Over het verbruik: het is ongetwijfeld mogelijk om het verbruik flink in te perken door een schakelend voedinkje op elke print te zetten. Is hier al over nagedacht (ik heb niet alle pagina's doorgelezen)?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• DP Kunst
Dat gaat niet echt veel uitmaken denk ik zo. De 5V wordt alleen gebruikt voor de uC en de max. De trekken samen bijna niets. Voor de rest wordt er gewoon een dikke 12V gebruikt voor de leds zelf, welke het meeste verbruiken van de strips.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Maar die spanningsval van 3(?) volt over de weerstanden is bij een groot aantal LED's wel veel.

Aangezien je 12LED's per strip hebt, 50 strips en waarschijnlijk 3 weerstanden(per 3 LED's geschakeld) heb je dus ook 12 weerstanden per strip.

12*50 = 600 weerstanden, stel dat ze elk een spanningsval hebben van 3Volt(uitgaande van 3 volt per LED dus 9volt over de LED's) en er loopt een stroom van 20mA per string van LED's verstook je dus 3*0.02*12*50 = 36Watt als alles aan staat.

Appeltaart is lekker!

• vdbeke
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 02-12 07:17
Dan kan je beter de weerstanden vervangen door stroombronnen. Anders verstook je nog dezelfde warmte in de weerstanden. Om de leds dan te kunnen dimmen heb je weer een stroombron nodig met PWM ingang.
Als ik me niet vergis zijn er I²C modules met stroombronnen die gpwm'ed kunnen worden.
Een geschakelde voeding (de meeste adapters) zullen de meeste al wel gebruiken denk ik.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• DP Kunst
Zo, alle lampjes hangen en werken :). Was wel ff een aardig klusje. Moet er alleen nog iets voor maken zodat ik er niet meer recht in kan kijken. Kwam er ook achter dat de blauwe lampjes iets UV er bij in hebben zitten, geeft hele leuke effecten op witte dingen.

Vervolgens alles ingesteld bij SendTheLight. Dat was me nog wel ff een klus! Mede omdat ik beeldschermen naar 2 kanten heb, en soms de ene bekijk en soms de andere. Daarom moest ik alles 2x instellen. Maar het is gelukt! En het ziet er heeeel erg gaaf uit.

Alleen nog een klein probleempje. Als er al een DMX signaal gestuurd wordt, en ik zet voeding voor de lampen aan, dan gaan de meeste in de opstartfase, maar sommige gaan in een random kleur en blijven die dan ook, of ze gaan knipperen in die kleur. Als ik de voeding aanzet zonder dat er DMX gestuurd wordt gaat het goed.

Ow, en Anthor, was jij toevallig ook nog met iets bezig dat standalone DMX uit kan sturen? Dan kan ik ze ook echt aansturen zonder dat de pc er voor aan moet :).

• Zak aarde
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13-09 13:16

Zak aarde

Product innovatie @ Ledger

DP Kunst ga je weer een paar demofilmpjes maken van je setup zoals die er nu bijhangt ?

• DP Kunst
Omdat jullie het zo lief vragen ;). Net ff snel 2 filmpjes gemaakt.

CSI Miami Intro

Muse Concert

Dit is van m'n beeldscherm om films te kijken. Je ziet helaas niet alle strips, 5 ervan zitten aan de kant waar de camera staat. (En jah, filmpjes zijn niet de beste kwaliteit :P). Misschien maak ik morgen nog een filmpje van de andere kant af.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Is dat niet heel erg afleidend 2 van die lichtbalken? Het kan natuurlijk aan de video liggen(vaak zo) maar ik zou het liefst het licht direct 'achter' de tv vandaan laten komen waar hij het meest effect heeft.

Appeltaart is lekker!

• bekibe
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08-12-2020
Is er ergens een site met een overzicht van dit project?
Want ganse thread aflopen achter alle info is veel werk..

Wou net zelf beginnen aan dergelijks en ben blij dat mijn google search achter avr dmx een afgewerkt project oplevert :) minder werk voor mij (minder fun ook maar goed..)

• Anthor
  • Niet online
bekibe schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 15:06:
Is er ergens een site met een overzicht van dit project?
Want ganse thread aflopen achter alle info is veel werk..

Wou net zelf beginnen aan dergelijks en ben blij dat mijn google search achter avr dmx een afgewerkt project oplevert :) minder werk voor mij (minder fun ook maar goed..)
Een aparte site heb ik nog niet gemaakt, dus je zal alle info uit dit topic moeten halen.
Ik zou er nog wel eens een site voor willen maken, maar dat heeft geen prioriteit.
DP Kunst schreef op zondag 18 april 2010 @ 16:30:
Alleen nog een klein probleempje. Als er al een DMX signaal gestuurd wordt, en ik zet voeding voor de lampen aan, dan gaan de meeste in de opstartfase, maar sommige gaan in een random kleur en blijven die dan ook, of ze gaan knipperen in die kleur. Als ik de voeding aanzet zonder dat er DMX gestuurd wordt gaat het goed.
Zoiets is me ook wel eens opgevallen. Bij power-on van de uC wordt eerst de usart buffer geflushed voordat de RX interrupt aangaat, maar dat werkt dus niet helemaal.
Nu ik er even over nadenk weet ik de oorzaak misschien al, dus daar moet ik daar nog even naar kijken.
Ow, en Anthor, was jij toevallig ook nog met iets bezig dat standalone DMX uit kan sturen? Dan kan ik ze ook echt aansturen zonder dat de pc er voor aan moet :).
Atm ben ik er niet actief mee bezig, maar Ik heb een project liggen voor een atmega88 die DMX in en out heeft (een buffer dus) en een ander project met een 'sequencer' voor licht effectjes. Die wil ik nog eens samen gaan voegen, maar ik heb nog niet echt nagedacht over de bediening van zoiets.

Het resultaat zou dan waarschijnlijk een apparaat worden (met een usb -> dmx interface, of gewoon DMX-in) die kijkt of er een usb signaal is, zo ja dan wordt die gebufferd (nette timings, en 512 kanalen uit ongeacht het aantal input kanalen). Is er geen dmx-in signaal dan verzint dat ding zelf iets om te zenden.

Die buffer heb ik hier standaard tussen m'n pc en m'n ledstrips en dat werkt gewoon. M'n pc is niet zo snel en soms valt het output signaal van freestyler net te lang weg als ik bv door een website scroll. Dan gaan de ledstrips even naar de time-out kleuren, en weer terug.
Met de buffer ertussen is dat probleem weg, maar ik heb geen logic-analyser om de timings goed te bekijken, dus ik weet nog niet of de timings echt binnen de DMX specs zitten.

(Qua hardware is het atm niet meer dan een atmega88 @ 20 Mhz, een max485, een ft232rl breakout board, en wat ledjes, condensatoren en weerstanden op een breadboard)

• DP Kunst
Anthor, nog ff een vraagje, is het ook mogelijk om met jouw firmware voor de 2313 OC1B te gebruiken ipv OC0B ? Dit zou namelijk een heeeeel stuk beter uitkomen met het routen op de PCB :p.

• Anthor
  • Niet online
Ja, dat kan je in de .Hex aanpassen

Dit staat er in de laatste versie (als je de .hex opent met een programma dat kan editten):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Ledstrip#,   |a 
R,G,B,W or - |s 
(W = master) |c                 
   case      |i     
 sensitive   |i 
OC0A         :1G
OC0B         :1B
OC1A         :1R
OC1B         :2G
OC2A (mega88):2B
OC2B (mega88):2R
----------------

De attiny negeert het ledstrip nummer, dat is alleen voor de atmega versie.
Je kan gewoon de G,B en R op het eind van de regels verplaatsen om de juiste signalen op de outputs te krijgen. Bij het opstarten van de ontvanger worden de outputs geconfigureerd.
(De ontvanger verwacht wel dat het DMX signaal de volgorde R,G,B ( en eventueel M ) heeft).

Ik zie net dat één van die kanalen nog op " - " moet om de output uit te zetten.

• DP Kunst
Helemaal top! Dan ga ik mrrg / van het weekend even een paar baantjes omleggen. Heb nu een pwm baantje onder de max 485 door lopen, geen goed idee...Stoort best wel hard.

Wel relaxed dat ik nu eindelijk zelf PCB's kan maken, dan kun je dat soort dingen wat makkelijker testen dan wanneer je ze meteen moet bestellen in grote hoeveelheden.

• vdbeke
Iemand die me kan bevestigen of de dmx interface ook werkt met de ft232rl?

• Anthor
  • Niet online
Ik gebruik zelf bij het testen meestal een ft232rl op breakoutboard + max485 als (enttec) usb dmx interface.
(zonder de weerstanden aan de dmx lijnen)

• joeri3000
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 25-03-2011
Heb inmiddels ook een aantal ScrapDMX ontvangertjes gebouwd en getest met een "echte" DMX controller, werkt perfect :)

Wat ik me afvraag, als alle kanalen op 0 staan, waarom blijft er dan altijd een klein beetje licht branden? heb je hier bewust voor gekozen?

Zou je eventueel een firmware versie kunnen maken waarbij 0 ook echt helemaal uit is?

• LED-Maniak

LED-Maniak

joeri3000 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 02:03:
Heb inmiddels ook een aantal ScrapDMX ontvangertjes gebouwd en getest met een "echte" DMX controller, werkt perfect :)

Wat ik me afvraag, als alle kanalen op 0 staan, waarom blijft er dan altijd een klein beetje licht branden? heb je hier bewust voor gekozen?

Zou je eventueel een firmware versie kunnen maken waarbij 0 ook echt helemaal uit is?
Zal er mee te maken hebben dat in de software het pinnetje eerst hoog wordt gezet en er dan pas een controle is of het pinnetje hoog moet of laag. Dat is een tijd van enkele microsecondes dat dit bepaald wordt maar net genoeg om de led op te lichten.

Om dit correct te doen zal je dus eerst alles uit moeten zetten en dan controleren of hij aan moet of niet. Je kan dit ook per kanaal doen maar dat kost weer (veel) meer processor tijd in je interrupt.

Appeltaart is lekker!

• Anthor
  • Niet online
Dat probleem lag aan de timer die automatisch de pin weer hoog maakte (dus geen software of interrupt), maar dat is vziw al verholpen.

Heb je deze firmware gepobeerd?
Anthor in "Project: ScrapDMX"

• joeri3000
Anthor schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 12:39:
Dat probleem lag aan de timer die automatisch de pin weer hoog maakte (dus geen software of interrupt), maar dat is vziw al verholpen.

Heb je deze firmware gepobeerd?
Anthor in "Project: ScrapDMX"
Ja, dat is de firmware die ik gebruik (met master kanaal) 1.1beta
Alle 3 de kleuren blijven branden, dit is dan ook gelijk de laagste stand die haalbaar is. Hiermee bedoel ik dat als je een kleur van dmx waarde 0 naar 1 gaat die betreffende kleur niet minder fel gaat branden.
Het lijkt dus als het ware een soort offset te zijn.

N.B: ik gebruik deze led strips: http://www.samenkopen.net/action_product/927767/218566

• DP Kunst
Dat is wel apart... Ik gebruik die firmware ook (njah, de ATmega88 versie) en bij mij kunnen de leds volledig uit. Als het goed is wordt de pin geen PWM output meer maar een gewone output die uitstaat als de waarde 0 is...

• Anthor
  • Niet online
idd vreemd, ik heb gisteren die firmware nog speciaal in een ontvanger geflashed en er was niks te zien.

Heb je mijn ontwerp gebruikt, of een variatie erop? en hoeveel licht komt er uit die leds?
Met de oude firmware was er slechts een klein puntje licht te zien bij die ledstrips.

• joeri3000
Anthor schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:03:
idd vreemd, ik heb gisteren die firmware nog speciaal in een ontvanger geflashed en er was niks te zien.

Heb je mijn ontwerp gebruikt, of een variatie erop? en hoeveel licht komt er uit die leds?
Met de oude firmware was er slechts een klein puntje licht te zien bij die ledstrips.
Ik heb jouw ontwerp gebruikt (de versie met DIP Attiny2313 en MAX485, rest smd). De hoeveelheid licht die blijft branden is wel meer als een klein puntje. Ik heb er een filmpje van gemaakt:

[YouTube: http://www.youtube.com/v/vM92mO3iTtc?hl=nl&fs=1]

Zal binnenkort eens een oscilloscoop eraan hangen om te kijken wat er nou precies gebeurt.

• vdbeke
Die weerstand aan de gate (1K) leek me wel vrij hoog, misschien eens verlagen naar 47 ohm. Best eens meten of de fetjes wel volledig dicht gestuurd worden.

• DP Kunst
Ga eens met je vingers over de fetjes heen. Als de kleuren dan veranderen zit er iig ergens iets niet goed... Dat deden ze bij mij eerst namelijk ;)

• Anthor
  • Niet online
vdbeke schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 17:11:
Die weerstand aan de gate (1K) leek me wel vrij hoog, misschien eens verlagen naar 47 ohm. Best eens meten of de fetjes wel volledig dicht gestuurd worden.
Ik gebruik zelf tegenwoordig 270 Ohm weerstandjes bij de gates (met het idee dat je dan niet boven de 20 mA max van de i/o port komt)

• vdbeke
Dat zou ook kunnen, ze dienen enkel ter begrenzing van de stroom bij het schakelen. Omdat de gate capacitief is en dan een grote stroom vraagt bij het inschakelen. Eens ingeschakeld is de stroom in de orde van µA.
Misschien dat het pcb ontwerp niet echt goed is, baantjes te dicht tegen elkaar waardoor ze elkaar gaan storen en de fetjes lichtjes open sturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bekibe
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08-12-2020
Wat is de prijs eigenlijk ongeveer per module?

En is er iemand die dit kan//wil maken?
Ik ben op zoek naar +-50 dergelijke modules.
En deze modules zijn ideaal, omdat ik 20 van deze modules in een traphal wil plaatsen in metalen kokers van 3cm

• Raies
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 02-12 14:17
paar euro per module, 5-8 schat ik zo als ik naar de onderdelen kijk. Kan het wel maken hoor, zit er ook al langer over te denken om ze te gaan proberen. Als er meer mensen zijn die er animo voor hebben dan wil ik er wel wat tijd en energie in stoppen om dan de printjes te laten maken en de onderdelen bij elkaar te zoeken.

• LED-Maniak

LED-Maniak

bekibe schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:17:
Wat is de prijs eigenlijk ongeveer per module?

En is er iemand die dit kan//wil maken?
Ik ben op zoek naar +-50 dergelijke modules.
En deze modules zijn ideaal, omdat ik 20 van deze modules in een traphal wil plaatsen in metalen kokers van 3cm
Bekibe, je DM staat uit en ik kan je emailadres niet vinden. Mail me eens, dan kunnen we kijken wat ik voor je kan doen :)

Appeltaart is lekker!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 05-12 17:08
als het allemaal niet te duur is / word, heb ik hier ook wel interesse in :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wupgup
  • Laatst online: 11-03 08:25
Raies schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 13:53:
paar euro per module, 5-8 schat ik zo als ik naar de onderdelen kijk. Kan het wel maken hoor, zit er ook al langer over te denken om ze te gaan proberen. Als er meer mensen zijn die er animo voor hebben dan wil ik er wel wat tijd en energie in stoppen om dan de printjes te laten maken en de onderdelen bij elkaar te zoeken.
Hier interesse! Mijn eigen pogingen om fatsoenlijk te etsen zijn mislukt, maar het draait al wel een jaar op een breadboardje :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Ik wil binnenkort ook een poging gaan doen om wat nieuwe pcb's te gaan maken... Ben op het moment alleen nog ff aan het verhuizen. Zal dan eens beginnen met wat specs verzamelen. Hoeveel leds op een pcb van hoe groot enz...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:31

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Mag ik misschien even kort vragen waar/welke LEDstrips hiervoor gekocht moeten worden? Ik heb namelijk veel interesse om dit langs de muur te doen hier op mijn slaapkamer.

~2.75m LED Strip ben ik dan nodig.

[Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 15-05-2011 22:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vandeGerrit
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:15

vandeGerrit

Well, this can't be right

DP Kunst schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:14:
Zal dan eens beginnen met wat specs verzamelen. Hoeveel leds op een pcb van hoe groot enz...
Zou je het dan ook zo kunnen maken dat je alle leds op de strip individueel kunnen aansturen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raies
Ik kan aan kant en klare dmx controllertjes komen op pc, zonder behuizing. gewoon de pcb met de elektronica voor 3x2A voor rond de 8 euro per stuk. Als er animo is kan ik wel een actietje starten om die dingen te gaan bestellen. Anders kan ik (kunnen we) ook gewoon die uit dit topic maken, zal alleen een stuk meer tijd overheen gaan voordat je het werkelijk thuis hebt.

Wat betreft het aansturen van individuele leds op de led strip : Daar worden meestal 3 of 6 kanaals pwm drivers voor gebruikt. Je kan de led strip ook al kant en klaar kopen. Als je daar interesse in hebt kan me een mailtje of dm sturen, die heb ik als het goed is nog wel ergens voro je liggen voor een leuk prijsje. Ook de losse chips om de led strips te maken die je individueel kan aansturen heb ik nog wel liggen. Misschien dat ik over een paar weken maar een actie start met al die producten erin. Er ligt nu te veel spul thuis. Zal wel weer weggaan tegen dumpprijzen :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
vandeGerrit schreef op maandag 16 mei 2011 @ 08:32:
[...]

Zou je het dan ook zo kunnen maken dat je alle leds op de strip individueel kunnen aansturen?
Ik ben wel van plan om een soort van High Resolution strip te gaan ontwerpen om als ambilight achter TV's te dienen. Zat zelf te denken aan strips van 50cm met 36 RGB leds die per 3 te schakelen zijn. Dus 12 groepjes van 3...

Eventueel nog een kortere versie ervan met 18 leds in 6 groepjes...

Edit: Ben jij btw nog eens verder gekomen met een nieuwe versie van Send the Light?

[Voor 7% gewijzigd door DP Kunst op 16-05-2011 21:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vandeGerrit

vandeGerrit

DP Kunst schreef op maandag 16 mei 2011 @ 21:27:
Ik ben wel van plan om een soort van High Resolution strip

[...]

Edit: Ben jij btw nog eens verder gekomen met een nieuwe versie van Send the Light?
Cool, enig idee wanneer je er ongeveer mee gaat beginnen? Is er een reden voor waarom je een groepje van 3 pakt, ipv 1 led?

STL heeft een poosje stil gelegen maar heb ik inmiddels weer langzaam opgepakt.
De hele boel wordt herschreven zodat het makkelijker wordt om plugin's te schreven. Zo kan er bijv ook een plugin komen die kan capture van een video in.

Ben op dit ogenblik bezig met de DirectX capture, zodat deze goed meeschakelt als je switch van programma.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Ik denk dat ik er over max een maandje mee ga beginnen, denk wel eerder (begint te kriebelen... :P ). Groepjes van 3 is makkelijker ivm 12V voedings spanning. Daarnaast hou je dan het aantal PWM kanalen nog enigzins binnen de perken. Per stuk kan wel, maar als er dan 36 leds op een strip zitten heb je 36*3 pwm kanalen nodig. Das wel vrij veel!

Nice dat je weer bezig bent! Als je nog eens wat getest moet hebben O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wupgup
  • Laatst online: 11-03 08:25
Wat ik in ieder geval mooi zou vinden, is een mogelijkheid om de strips aan elkaar aan te sluiten zodat je een lange strip kan maken (bijvoorbeeld van 2 meter) :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Dat idee had ik ook. Gebruik nu strips met connectoren in het midden, en dat is niet echt ideaal. Heb je overal kabeltjes nodig. Wil dus connectoren aan de uiteinden maken zodat ze precies mooi in elkaar kunnen schuiven :). Zit ook nog te denken aan splitters en / of repeaters.

• Raies
De ledstrips die jullie willen maken die bestaan natuurlijk ook al kant en klaar. Dan kan je elke 2 of 3 ledjes een andere kleur geven. Zijn erg simpel aan te sturen door middel van SPI of I2C als ik het goed heb. Misschien is dat iets om naar te kijken.

Als jullie interesse hebben daarin heb ik nog wel een aantal meter liggen thuis.

Wat betreft de vele pwm kanalen die je dan nodig hebt. Heb je helemaal gelijk in! Daarom hebben ze speciale ics ervoor ontwikkeld die je makkelijk kan doorlussen en via een seriele bus kan aansturen. Elk van deze ics kan 1 of 2 ledjes aansturen dus 3 of 6 kanalen. Ideaal voor deze toepassing dus. Ik heb het nu dus over de IC's die op de ledstrips zitten waar ik het hierboven over had. Het gaat om de HL1606 en de LDP6803S.

Moet je maar even op zoeken. Ik heb een heleboel van die ictjes kunnen kopen dus als jullie eventueel geinteresseerd ben hoor ik het wel. Ze zijn nog best wel lastig te vinden om los te kopen. Misschien dat jullie er nog wat mee kunnen.

• vandeGerrit

vandeGerrit

DP Kunst schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 16:23:
Daarnaast hou je dan het aantal PWM kanalen nog enigzins binnen de perken. Per stuk kan wel, maar als er dan 36 leds op een strip zitten heb je 36*3 pwm kanalen nodig. Das wel vrij veel!
Dit kan je toch multiplexen, maar goed ik snap dat daar weer andere uitdagingen inzitten :)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Raies schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 11:32:
Misschien dat jullie er nog wat mee kunnen.
Vergeet er niet bij te vertellen dat dit maar 6 bit is en je dus alleen vloeiend beeld kan krijgen als je snelle veranderingen tewerkstelt, gezien elke led maar 64 grijswaarden heeft. Veranderingen van enkele seconden zijn gewoon vervelend om naar te kijken.

Wat er kant en klaar bestaat is niet geschikt voor deze toepassing.

[Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 19-05-2011 01:13]

Appeltaart is lekker!

• DP Kunst
vandeGerrit schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 18:34:
[...]

Dit kan je toch multiplexen, maar goed ik snap dat daar weer andere uitdagingen inzitten :)
Het kan ook wel, alleen kun je met DMX maar 512 waardes achter elkaar sturen. RGBM => 128 leds. Nu heb ik mijn scherm (Sony KDL40EX711) even opgemeten, daar gaat ongeveer 2.80 meter aan strip omheen. Dan krijg je dus iets meer dan 2cm tussen je leds. Moet op zich kunnen, maar idd wel een uitdaging :P

• LED-Maniak

LED-Maniak

Heb afgelopen week ook een kleine DMX ontvanger ontworpen voor in mijn huis. Omdat er meer interesse blijkt te zijn heb ik er meteen 100 besteld. Heb er zelf en iemand anders redelijk wat nodig dus denk dat er nog 30~40 over zijn(maakt voor PCB prijs weinig uit..).

Afmetingen zijn 34x15x7mm (LxBxH) en kan tot max 5 meter strip per controller aansturen. Specificatie van de onderdelen is zo dat hij ook buiten te gebruiken is en ik ga kijken of ik een mal kan maken zodat je de controller kan ingieten om onder water te gebruiken(voor waterdichte IP65 LED-Strips).

Ben er nu alvast een actie voor aan het aanmaken op samenkopen. Denk dat ik ze in een week of 2 binnen heb. :)

[Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 21-05-2011 18:43]

Appeltaart is lekker!

• DP Kunst
Zo, vanmiddag ff 4 strips achter m'n TV geplakt. Staat zeker wel goed!

Inmiddels ook wat i2c PWM units gesampled bij TI. Eens kijken of ik daar een ontvanger mee kan bouwen met 12x RGB 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ganzz
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23-10 22:31
Wat heb je als beeldinfo -> dmx omzetter gebruikt?

Ik ben ook verder gegaan met mijn projectje, zijn modules voor in versterkerreks, DMX, temp uitlezing, fanaansturing gecombineerd.

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Ziet er ook nice uit! Mooie printjes ook :). Voor de ambilight functie maak ik nu gebruik van SendTheLight van vandeGerrit. Top programmatje!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Zo, na enig gepuzzel dan eens een schema en pcbtje in elkaar gedraaid voor 12 groepjes van 3 RGB leds:

Ze zijn 50 x 15mm groot. Vanavond even wat prototypes bestellen bij iTead. De 50x50mm PCB's zijn nu nog goedkoper geworden!

edit*: En zojuist besteld. Die prijs is echt bizar laag. 10€ voor 10 stuks. Jammer dat je niet mag panelizen, dan werden het er 30 :P.

[Voor 18% gewijzigd door DP Kunst op 30-05-2011 18:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ganzz
Ja, ziet er mooi uit, en die prijzen... Loop ik maar te klooien met belichten etc.. :F

Welke TI PWM chips zitten daarop?

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Daar komt op:
2x TLC59116f
1x TLC59108f
1x AMS1117-5
1x MAX485
1x ATmega88

en nog wat kleine dingetjes

edit*: dus niet de F versie, die ondersteund geen weerstand voor global current setting

[Voor 32% gewijzigd door DP Kunst op 30-05-2011 19:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ganzz
Kun je ook de andere kant laten zien? Hoe maak je 12 RGB leds er aan vast >:)

Waarom niet 3x een 16 kanaals versie, dan kon 16RGB kanalen. Qua print maakt dat nauwelijks uit.

[Voor 39% gewijzigd door Ganzz op 30-05-2011 18:53]

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Bij deze, de onderkant :p (wel in spiegelbeeld..)

Dit pintje wordt strax op een ledstrip gedrukt die ik ook nog moet ontwerpen. Aan de onderkant zit 4x 1.27mm header van 2x6 pinnetjes. Diezelfde headers komen dan strax op de ledstrip om het geheel aan te sturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vandeGerrit

vandeGerrit

DP Kunst schreef op maandag 30 mei 2011 @ 19:05:
Bij deze, de onderkant :p (wel in spiegelbeeld..)
[afbeelding]

Dit pintje wordt strax op een ledstrip gedrukt die ik ook nog moet ontwerpen. Aan de onderkant zit 4x 1.27mm header van 2x6 pinnetjes. Diezelfde headers komen dan strax op de ledstrip om het geheel aan te sturen.
Ziet er goed uit! Ga je deze straks ook als kitje aanbieden oid?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Dat is wel de bedoeling ja. Eerst ff kijken of ik de boel aan de gang kan krijgen :P

• DP Kunst
Vandaag dan eindelijk m'n PCBtjes binnen gekregen. Waren er 12 ipv 10, weer mooi meegenomen. En dat voor maar 16$ incl verzendkosten... :9

Heb dr ook maar meteen 1 in elkaar gezet met wat samples die ik bij TI had besteld. Helaas 2x de 16 kanaals en 4x de 8 kanaals besteld ipv andersom, anders had k 2 prototypes gehad. Nu eens zien dat ik dit zaakje aan de gang krijg.

Voorkant met alle IC's (de pinnen die aan elkaar zitten horen aan elkaar, das geen soldeer error :P)

Achterkant met de meeste C's, R's en 1.28mm headers

De uiteindelijke versie zal een strip worden met aan de voorkant de leds (duh :P) en aan de achterkant de aansturing. Zo'n los aansturings pcbtje is niet helemaal optimaal gezien ik nu 48 pinnen nodig heb om alles door te verbinden... Nog even kijken hoe ik dit mooi voor elkaar krijg zodat je niet zo veel verschil in tussenruimte hebt tussen verschillende strips.

• vandeGerrit

vandeGerrit

Ziet er goed uit. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

• DP Kunst
Ik ben zelf ook wel benieuwd. Heb nog nooit eerder echt zoiets geprogrammeerd. Gister ff een adapter bordje gemaakt met wat headers en 36 leds :9

• DP Kunst
Voor alles moet een eerste keer zijn, zo ook mijn poging tot programmeren in C. Ben er nu een weekje mee bezig geweest en t lukt al aardig. Kan nu iig m'n PWM IC's aansturen via I2C. De leds geven nu licht! :D

Jep, elk rijtje heeft z'n eigen kleurtje, precies zoals ik het wil!

Ik moet zeggen, daar komt zeker niet te weinig licht vanaf! Nu door naar het volgende "probleem", DMX ontvangen ;). Hoop dat ik ze over niet al te lange tijd compleet werkend heb :)

• Mouse5312
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 05-12 00:25
(jarig!)
Ziet er goed uit die LED sturing.
Ben zelf ook bezig met een leuke PWM LED sturing (min. 720 hertz).
Hiermee kan ik LED strips aansturen met max. 3A per kleur per kanaal en dan 4 strips per print (totaal 12 kanalen).

Waar heb jij echter zo goedkoop die printen laten maken?

• DP Kunst
Bij iTead hebben ze een prototyping service. 10 pcb's van max 50x50mm voor ongeveer 12$ ex shipping. Ze hebben ook nog andere formaten. Soms krijg je er ook meer, licht er aan hoeveel ze er gemaakt hebben.

De helft ervan wordt geloof ik getest en de rest niet. Gister had ik een niet geteste, en die had blijkbaar 1 via niet goed doorverbonden...

Wat voor onderdelen gebruik jij dan en waarom wil je minstens 720hz? De ic's die ik gebruik doen al 97kHz. Dat moet een uC toch ook wel kunnen? Of gebruik je software PWM?

• Mouse5312
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 05-12 00:25
(jarig!)
Bedankt voor de tip!! Ik ga eens kijken of ik ze daar bestel.

Ik gebruik een Microchip PIC24H met 9 hardware PWM kanalen en dan nog 3 PWM kanalen in software.

Die 720 Hz minimum heb ik voor camera's. Vanaf deze frequentie is er geen flikkeringen meer waarneembaar en zie je als de camera beweegt ook geen gekke patronen/effecten ontstaan.

En om het vermogen van 3A te halen gebruik ik een 3A fet.
http://www.ece.wisc.edu/~...ts/Fairchild/FDN339AN.pdf
Het zal wel niet lukken om de volle 3A te halen maar een 2A moet toch wel mogelijk zijn.

Mijn controller kan via RS-232, DMX of Ethernet aangestuurd worden en ik heb er nog een paar extra in/uitgangen op gezet voor extra's.
Ik ga deze print gebruiken voor het aansturen van mijn trapverlichting, met onder en boven een bewegingsmelder erbij. Zodra ik alles besteld en binnen heb laat ik wel meer weten/zien.

• DP Kunst
En het DMX signaal wordt ook ontvangen, ideaal! Ik moet alleen nog eens ff kijken naar de warmte afvoer van die PWM chippies... Die worden echt "niet meer aan te raken" warm. Andere footprint is de oplossing denk ik, moet ik wel over naar QFN. Die heeft aan de onderkant nog een vlak om z'n warmte af te voeren. Kan volgens de datasheet ook bijna 3x zoveel warmte dissiperen. Mag ook wel, want als alle leds vol aan staan verstookt ie bijna 1.2W...

Maar eerst ff de rest van het programma werkend krijgen :)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Wat voor stroom stuur je aan? Je hebt mooie SOT223 packages(ja die kleine..) die 4A aankunnen met een behoorlijk lage Rds(ON). Die van mij worden totaal niet warm.

[Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 16-07-2011 22:57]

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
20mA. Zijn constant current drivers. Heb ze met 16 en 8 outputs en je hangt er 1 weerstand aan die de current bepaald. Als je nagaat dat 3 rode leds in serie een spanningsval van 6V hebben en 3 groene of blauwe in serie een spanningsval van ongeveer 3V, reken maar uit...

• DP Kunst
Zo, vorige week m'n PCB's binnen gekregen en gelijk lekker aan het solderen / programmeren gegaan. Het werkt nog niet helemaal omdat k nu DMX moet ontvangen en I2C uit moet sturen. Blijkbaar heeft de uC er op 8MHz wat moeite mee om tussen de interrupts van de uart door i2c uit te sturen. Of ik ontvang alle DMX waardes, maar niet alles wordt uitgestuurd, of ik ontvang niet alle DMX waardes, maar alles wat k ontvang wordt wel doorgestuurd.

Voor het testen even een 16MHz kristal eraan gehangen. Werkt al een stuk beter!

Waarschijnlijk moet ik ook nog even een weerstandje aan alle rode led series toevoegen, zodat die led driver geen 6V 20mA (x4 groepjes per ic) moet verstoken. Kan ze op dit moment ook nog niet lang op volledige sterkte laten branden, dan wordt het geheel behoorlijk warm.

Morgen weer verder! Begint er in ieder geval al aardig op te lijken!

• Anthor
  • Niet online
Ziet er veelbelovend uit.
Je kan de usart ook gewoon pollen misschien dat je dan beter uit komt met je cycles voor i2c

De woningbouw heeft mijn huis opgeknapt, en ik ben nu zelf bezig met de afwerking. Ik ben van plan een hoop RGB verlichting toe te gaan passen, dus ik hoop binnenkort weer verder te gaan met dit project.

• DP Kunst
Zo, het heeft even geduurd, maar ze werken. Kan er zelfs nog een ATmega48 voor gaan gebruiken aangezien ik op dit moment net 1k aan program memory heb gebruikt. Het probleem van het niet alles ontvangen lag niet aan m'n code, maar aan het programma dat het uitstuurde kwam ik net achter. Nu werkt het helemaal prima. Alleen nog meer led drivers bestellen, dan kan k m'n TV volhangen.

Kleuren lijken soms niet helemaal goed, maar is opgenomen met m'n telefoon ;)

*edit: Oja, bij deze leddrivers gaan de leds ook echt uit als het zwart is kwam ik net achter. Das wel mooi!

[Voor 11% gewijzigd door DP Kunst op 22-10-2011 23:06]

• DP Kunst
Jammer dat dit topic een beetje dood is... Is er verder dan niemand mee mee bezig? Heb inmiddels de fouten er dus uit en 3 3/4e strip achter de TV gehangen. Resultaat is echt gaaf, al zeg ik het zelf! Zitten nog paar kleine verbeterpuntjes in. Staan voor versie 3.1 op het lijstje.

[Voor 9% gewijzigd door DP Kunst op 02-11-2011 19:10]

• Anthor
  • Niet online
Ziet er goed uit. Hoe breed is de rand in het beeld die je sampelt? en hoe ziet het er uit bij drukkere scenes? (actiefilms o.i.d)

Ik volg het wel, maar ben er niet actief mee bezig. Ik ben nog steeds bezig met mijn woning, maar ik kan binnenkort gaan bepalen wat ik waar aan licht wil hebben, Als ik dan weer een normaal ingerichtte klushoek heb dan zal ik dit project wel weer oppakken denk ik. (maar reprap krijgt ook voorrang ;)

• DP Kunst
Ik sample nu een rand van 10% aan alle kanten. Misschien kan ik daar ook nog 5% van maken. Bij drukkere scenes gaat het ook wel goed. Alleen bij veel verschillen aan de rand (zoals die lampjes in het filmpje) knippert het wat. Maar niet heel storend. Heb wel een filmpje gemaakt met Avatar, maar daar is zoveel licht dat je geen kleur meer ziet (camera blaast het op :P )

Reprap moet k ook nog steeds mee bezig idd. Heb jij nog verdere plannen dan voor ScrapDMX?

• dj_dysaster
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 05-12 08:52
He er gebeurt nog wat in dit topic. Het lijkt erop dat ik mijn dmx printjes in het grote ronde archief kan gaan deponeren. Langzaam maar zeker gingen er steeds meer rare problemen vertonen (frames missen, kanalen die defect raken, uc`s die uit het niets kapot gaan, noem het maar op). Helaas heb ik momenteel ook niet de tijd om zelf te gaan bouwen.

Het liefst zou ik een wat grotere controller kopen om zo in 1 keer lets say 10 ledstrips aan te sturen. Helaas heb ik nog niet erg veel kunnen vinden. Heeft iemand hier toevallig zoiets gebouwt/gekocht

• Anthor
  • Niet online
DP Kunst schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 18:15:
Reprap moet k ook nog steeds mee bezig idd. Heb jij nog verdere plannen dan voor ScrapDMX?
Ik ben de laatste tijd erg weinig bezig geweest met elektronica, maar ik vind dat ik alles nog steeds een keer opnieuw moet bundelen en online moet zetten. En ik wil misschien nog het een en ander uitwerken zodat ik een compleet systeem heb dat ik kan gebruiken in m'n vers opgeknapte woning. (zender/ontvangers/bestuurbare spots etc ;) )
Maar ik heb er nu nogal weinig tijd voor (en de komende tijd zie ik het ook niet zo snel gebeuren).

• tomcool
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:11
@ DP Kunst

ik ben zelf ook eens begonnen met DMX. maar eerst wou ik maar is simpel beginnen met wat leds aan te sturen. dus ik heb een DOT-matrix gepakt en ben wat chipjes gaan testen.(schuifregister enz.).
Toen ik dit topic zag, zag ik dat jij TI tlc59116 chipjes gebruikt om leds aan te sturen.

Na wat speurwerk in de datasheets leken mij die ook erg geschikt. Ik heb er een paar gehaald. En ben nu bezig met testen met een atXmega 16d4 en een TLC59116.

Ik zit alleen met een probleem, volgens mij heb ik de registers in de TLC nog niet helemaal goed om een led aan te krijgen. als ik met de xmega het adres stuur krijg ik gewoon een ACK terug. en als ik het adres verander word het een NACK. dus dat klopt allemaal. daarna stuur ik dus data om wat register aan te zetten. Maar op een of andere manier krijg ik maar geen LEDje branden. :?

Ik hoop dat jij nog iets van test software over hebt zodat ik ongeveer weet welke register ik nu precies moet aanpassen, omgewoon een ledjes op een output te laten branden. ;) of iets om mij in de goede richting te krijgen :P

hier nog wat hardware dingen :
* 4.7k ohm pullup bij SDA/SCL
* 220 ohm op de rext naar de GND.
* ledjes met de + op de VCC van 3.3 volt
* ledjes met de - rechts streeks op de TLC59116.

Ik vind het laatste filmpje van jouw erg vet. _/-\o_ zoiets hoop ik ook te kunnen bereiken. Maar het gaat vooral om de ervaringen.

• DP Kunst
Ik heb er ook ff mee lopen stoeien, maar eigenlijk is het heel simpel. Je moet ff graven in de datasheet om het te vinden, maar dan werkt het ook. Er zijn namelijk meerdere registers die je goed moet zetten.

Op pagina 14 van de datasheet staan alle registers. Eigenlijk gebruik je alleen 00 t/m 17.

In register 00h zet je bit 4 op 0 (anders staat ie uit)

Met register 02h t/m 11h kun je de individuele brightness instellen (0-255)

Dan de belangrijkste, register 14h t/m 17h. Hierin wordt ingesteld wat de led doet. Uit, vol aan, allemaal tegelijk knipperen/dimmen of individueel dimmen. Elk register werkt voor 4 outputs. Dus steeds 2 bits per output. Als je individueel wil dimmen moet je 0b10101010 of 0b11111111 (0xAA of 0xFF) naar die 4 registers schrijven.

Die registers hoef je alleen de 1e keer te schrijven. Daarna kun je gewoon auto increment gebruiken op register 02h t/m 11h om de waardes van de leds aan te passen.

Ik ben nu zelf nog weer bezig met wat nieuws uit te denken. Iets dat makkelijker schaalbaar is en direct een Atmel met USB functie gebruikt... Want zoals nu werkt het wel, maar na een tijdje beginnen de leds onrustig te knipperen en gaat er iets fout met de timing. Denk dat het aan Send The Light ligt, maar weet het niet helemaal zeker...

• invoil
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 03-12 15:46
Ik ben zelf niet zon elektronica held, maar ik ben op zoek naar een budget dmx naar rgb controller in eerste instantie 1 kanaal. Ik heb het topic globaal doorgelezen. Dit wil ik niet gaan aansturen door een een pc maar echte dmx tafel. Ik heb totaal geen verstand op het gebeid van programmeren van microcontrollers. En zie er tegen op om zelf een controller te maken. Is er misschien iemand van jullie die controllers wegdoet tegen vergoeding? ik hang de uitgang van de controller aan een ingang van een rgb repeater en wil dan uiteindelijk 15 meter ledstrip doormiddel van dmx gaan integreren in een lichtshow. Wordt niet comercieel ingezet maar voor een carnavals vereniging!

• Ganzz
Ik heb nu een berg DMX RGB gevallen op mijn kamer maar waar heb jij Send The Light vandaan? De website werkt niet meer?

[www.ganzz.nl]

• DP Kunst
Misschien kun je vandeGerrit ff een PM sturen?

• Ganzz
Zijn email en DM staan uit.

gallery: vandeGerrit

Ik heb een versie via internet gevonden maar die stopt er steeds na een bepaalde tijd mee. Dit kan 10sec zijn maar ook enkele minuten. Als het werkt, werkt het prima. Ik heb nu een DMX4all dongle.

Welke versie ik precies heb kan ik eigenlijk niet terug vinden. Ik gebruik WIN7 64bit. Alle links naar de projecten etc zijn dood, ook de website.

Ook alternatieve ambilight software naar DMX is erg slecht te vinden helaas.

[www.ganzz.nl]

• DP Kunst
Bij deze: http://www.danielkunst.nl/files/v4.1.0.0.rar

offtopic:
@vandeGerrit, als ie offline moet hoor ik het wel ;)

• Ganzz
Bedankt, dit is versie 4.1.0.0

Ik heb gekeken ik had al versie 4.4.0.0

Er zijn wel wat verschillen, maar versie 4.1 geeft alleen maar exceptions. Ik heb de config aangepast mbv de versie die ik had om frames te maken, maar hij restored steeds de oude file. Werkt versie 4.1 wel bij jouw?

De versie die ik had gevonden had ik via commentaar in een youtube film gevonden:
xavv1.free.fr/sendTheLight.rar

[www.ganzz.nl]

• vandeGerrit

vandeGerrit

Hoe zet ik DM weer aan dan?

Lekkere snelle reactie :). Maar afijn, ik zelf ben de sourcecode kwijt. Iets met crash en geen backup enzo. Je zou eventueel de DLL terug kunnen zetten naar code. (Reflector).

Ook hebben andere het project AfterGlow gestart: http://afterglow.frozenpickle.com/
Deze kan DirectX aan, en werkt ook met spellen e.d. Werkt alleen weer niet met DMX, misschien dat iemand iets van een vertaller er tussen kan zetten?

Zelf ben ik privé bezig met het opzetten van eigen bedrijfje, wat echt enorm veel tijd kost, dus voorlopig geen aanpassingen doe aan het programma en of bezig ben met het project.

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Nu online

Damic

Afwezig soms

oooh ziet er leuk uit eens doorlezen.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee