• ziporah
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23-09 07:23
Als je er bij makepcb gaat orderen, heb ik ook wel interesse in10 smd printjes.
Heb overigens intussen al 3 controllers klaar, alle 3 werkend op de 5060 strips van niels.
Ik heb ook nog 4m flexible strip, waar ik de volgende controllers voor ga maken.
Momenteel is het allemaal nog trough-hole op gaatjesprint, maar op zich is dat geen probleem, want de layout is intussen al zo getuned dat hij niet breder is dan de strip. Ik moet alleen nog een keertje om haakse connectoren gaan, zodat hij netjes achter de strip weggewerkt kan worden.

Ziporah

• dj_dysaster
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 27-11 17:59
Ondertussen is mn programmer binnen gekomen en heb ik mn eerste avrettje geprogged (met avr studio). De boel aangesloten, Send the light gestart en er gebeurt.... NIKS :P . Mn ledstripje stuurt op alle kanalen vol uit.

Eerste gedachte was dat ik mn fetjes vermoord had, fetjes der af gesloopt en een paar lowcurrent ledjes aan de avr gehangen, echter gaan deze ook continu vol aan.

Een paar vraagjes van mijn kant:

Als er geen dmx gestuurt wordt staat er toch zo`n 4,5 volt op pin 1 van de ontvangende max485, correct?
Is er enige vorm van opstartcontrole (kanaal dat een keer knipper ofzo)?
Iemand die tegen het zelfde probleem aangelopen is?

Zaterdag heb ik iig een fatsoenlijke scoop tot mn beschikking (itt het oude phillips lijk wat ik hier heb) dan kan ik iig zien of de data aankomt bij het uC.

Totzover, disaster out :Y

Edit: Ik lees net dit:
Als een ontvanger opstart, dan wordt er +/- 2 seconden een test signaal naar de ledstrip gestuurd (groen met een beetje rood en blauw) om de leds te testen
echter duurt dat testsignaal wel een seconde of 5 bij mij, heb ik soms een fusebit niet goed geset ofzo? :/

Nog maar een edit (wat een heerlijke knop); na even gespeeld te hebben met avr studio (ook nieuw voor mij) en de code van Anthor bekeken te hebben zag ik dat de avr op 4mhz moest draaien. Dit heb ik nu ingesteld en de 2 seconden kloppen nu. Helaas alleen nog geen reactie op het aansturen, maar we klooien door :D

[Voor 27% gewijzigd door dj_dysaster op 28-09-2009 21:10]

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Over pcb's laten maken:
Op het moment heb ik (behalve bij de open dmx-usb) er nog copyright boven staan omdat ik er nog niet helemaal uit ben wat ik er mee wil.
Ik dacht dat ik dit, en dat iedereen het voor het voor thuis-gebruik mag namaken, in de startpost had gezet, maar dat zal tijdens het tijdens het maken van de TS zijn weggevallen.

Een georganiseerde inkoop zie ik nog niet zitten. Ik heb zelf ook nog wel eens dat een vers gesoldeerd printje niet meteen werkt. En ik vraag me soms nog af of het ontwerp wel goed genoeg is.

@ziporah
Gebruik je een variant met een uln2003? want de 2n7002 fetjes gaan 4 meter flexstrip niet trekken

@DP Kunst
Bedankt voor de tip. er zijn nu 10 van deze onderweg

@dj_dysaster
De attiny moet op 8 Mhz. Heb je in de fusebits de ckdiv8 uitgezet? (zie een eerdere post van mij in dit topic)
Waar in de code zie je dat hij op 4Mhz moet draaien?

• ziporah
  • Laatst online: 23-09 07:23
Hey,

voor de ledstrip was ik van plan om de strip te cutten in stukken die wel op de fetjes kunnen. Ik had ze voor de fun al eens aangesloten, om te zien wat de strip deed, maar had mijn vinger wel op de off knop gehouden. Aangezien ik 100 fetjes besteld had, heb ik ze vlak erna ook maar vervangen (rokende componenten zijn schadelijk voor de gezondheid ;o) )
Ik had al eens een berekening gemaakt hoeveel ledjes ik op de fetjes kon aansluiten. Normaal gezien zijn dat er 16,666 dus zullen de strips per 15 gecut worden en zo aangestuurd worden.

Ziporah

• Anthor
  • Niet online
Deze ontvangers heb ik alleen getest met de 5060 ledstrips van niels. De fluxledstrips zouden geen probleem moeten die hebben wat minder mA nodig. Misschien moet ik maar eens een fail-test doen.

Ik ben vandaag voor minder ledjes per ontvanger gegaan. Onderstaande foto's zeggen genoeg denk ik:

Een nieuw ontwerp voor een printje met bv een atmega88 zou beter zijn omdat daar al 6 hardware pwm kanalen opzitten, dit is een beetje verspilling tbh.

• dj_dysaster
Zo, ik ben weer wat verder. Nog wat lopen spelen met de waardes van de Ctjes op het "client" printje en het geheel lijkt met wat ledjes te doen wat het moet doen, het reageert iig op SendTheLight.

Nu nog even een vraagje voor anthor: klopt het dat de sot89 78L05 die je gebruikt de A uitvoering is van dit ictje (deze heeft namelijk de in en output geswapt). Als ik de datasheets ernaast hou en mn printje bekijk lijkt dit zo te zijn, maar ik zou het graag even zeker weten.

• Anthor
  • Niet online
Ik heb het even teruggezocht, en ik heb deze 3 gebruikt:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=144711

http://samenkopen.net/action_product/411553/326207
Hier staat er alleen 78L05 op de package
(deze zit ook op de testprint van de versie in jouw foto)

http://nl.farnell.com/stm...05/dp/1366573?Ntt=1366573
Met een code waarvan ik denk dat er 8C818 staat. die eerste 8 zou een B kunnen zijn en de 1 een L
8C levert een NJM78L05A op in dit smd code tabel.

Die laatste heeft dus wel een A, maar Ik kan me niet herinneren dat ik een andere pin-out tegen ben gekomen dan KQ in dit plaatje:

Maar het zou wel verklaren waarom er een ontwerpfout in mijn eerste paneeltje met ontvangers zat (zie TS) ;)

• dj_dysaster
We have a winner.... na veel gekut maar een nieuw kaal printje gepakt, bestukt en het werkt. Andere printje zal wel gaar zijn (zie mijn eerdere ets ergenissen :+ ). Ik heb de boel nu even snel aangesloten met een stripje van mn ikea dioder setje want de strips van dealextreme zijn er na een maand nog niet..... |:(

• Anthor
  • Niet online
Hoe zit dat dan met die dioder strips?, ik had begrepen dat het het rgb strips waren met gezamenlijke Gnd ipv 12V

• dj_dysaster
Anthor schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 17:37:
Hoe zit dat dan met die dioder strips?, ik had begrepen dat het het rgb strips waren met gezamenlijke Gnd ipv 12V
Het zijn strips met een gezamelijke +12 enkel zijn de Blauw en Groen (zo uit mn hoofd) geswapt van plek. Het zijn dus RBG strips ipv RGB. Even de draadjes crossen en alles werkt zoals het moet.

• Anthor
  • Niet online
Weet je toevallig ook wat ze per kleur aan mA nodig hebben? (zonder de controller ertussen)

als groen en blauw zijn omgedraaid kan je in de source van mijn v1.0 versie dit:
.equ PWM_GREEN = OCR0A
.equ PWM_BLUE = OCR0B

veranderen in dit:
.equ PWM_GREEN = OCR0B
.equ PWM_BLUE = OCR0A

en als je dat compiled en flashed dan hoef je de draadjes niet om te draaien.

Het moet niet moeilijk zijn om net als het startadres in het laatste stuk program memory een config voor de RGB volgorde te zetten. lijkt jullie dat handig? want dan kan ik kijken of dat in de 1.1 versie erbij kan.

• dj_dysaster
Anthor schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 20:25:
Weet je toevallig ook wat ze per kleur aan mA nodig hebben? (zonder de controller ertussen)

als groen en blauw zijn omgedraaid kan je in de source van mijn v1.0 versie dit:
.equ PWM_GREEN = OCR0A
.equ PWM_BLUE = OCR0B

veranderen in dit:
.equ PWM_GREEN = OCR0B
.equ PWM_BLUE = OCR0A

en als je dat compiled en flashed dan hoef je de draadjes niet om te draaien.

Het moet niet moeilijk zijn om net als het startadres in het laatste stuk program memory een config voor de RGB volgorde te zetten. lijkt jullie dat handig? want dan kan ik kijken of dat in de 1.1 versie erbij kan.
Ik zal morgen even voor je meten wat de strips trekken. Tevens lijkt me een "config optie" voor de kleurvolgorde een mooie uitbereiding.

* dj_dysaster gaat even een filmpje kijken met zelfdeknooide ambilight :D

Edit: het verbruik van een dioder strip is als volgt

code:
1
2
3
Groen: 50mA
Blauw: 45mA
Rood:  48mA

[Voor 5% gewijzigd door dj_dysaster op 04-10-2009 16:02]

• dj_dysaster
Een schopje voor dit prachtige topic :> .

Momenteel ben ik bezig om een C appje voor linux te schrijven die de pruttel aan zou kunnen sturen. Voor het specifieke doeleinde zou een master kanaal erg handing zijn (dus de 3 kleuren op laag niveau uit sturen).

Zodra ik iets werkends geproduceert heb laat ik wel is wat zien.

philips wake-up light anyone

• Wupgup
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 11-03 08:25
Ik zit even rond te kijken in de files van de hardwarepwm singlelayer v 1.0.

Klopt het dat C5 daarin geen waarde heeft? Enig idee wat die moet zijn, want dan ga ik die onderdelen bestellen en dan even één printje maken (mocht dat willen lukken :P).

edit: Dit topic verdient gewoon een kick :>

[Voor 8% gewijzigd door Wupgup op 31-10-2009 15:52]

• Anthor
  • Niet online
Die C heb ik toegevoegd om eventuele stroompieken op te vangen, de waarde is denk ik niet erg belangrijk.
In m'n smd ontvangers gebruik ik 1uF omdat dat de grootste waarde is die ik (in 0805 formaat) in huis heb. Als je er genoeg ruimte voor hebt kan je er een grotere in zetten, 100 uF lijkt me wel genoeg

• dj_dysaster
Anthor, ben je nog bezig met dit project? Ik ben benieuwd of je je plannen voor een "master" kanaal nog geimplementeerd hebt, aangezien ik daar ook naar opzoek ben.

De huidige opstelling draait voor als nog prima (2 strips) en ik ben van plan nog 4 modules bij te maken met de master functie.

• Anthor
  • Niet online
dj_dysaster schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 19:42:
Anthor, ben je nog bezig met dit project? Ik ben benieuwd of je je plannen voor een "master" kanaal nog geimplementeerd hebt, aangezien ik daar ook naar opzoek ben.

De huidige opstelling draait voor als nog prima (2 strips) en ik ben van plan nog 4 modules bij te maken met de master functie.
Het project stond de laatste tijd op een laag pitje omdat ik tussendoor iets anders moest doen, maar dat is nu af.
Het master kanaal gebuik ik zelf al een tijdje. Als je de firmware alvast wil hebben moet je even een PM sturen.

• dj_dysaster
Leuk om te horen dat dit project nog steeds leeft 8) . Ik zal je zo even een pmetje droppen voor de firmware.

Heb jij (of iemand anders natuurlijk) een idee waarom mijn opstelling niet wil werken met freestyler dmx?

Als ik de boel aanslinger, kan ik aan het ledje van mn transmitter zien dat er netjes data verstuurd wordt. Mn ledstrip verandert ook van geel naar "uit". Vervolgens selecteer ik mn fixture (een rgb strip dus) en ga wat spelen met de balkjes aan de rechter kant, maar er gebeurt niks.

Het lijkt dus wel of er wel data verstuurt wordt maar dat deze waardes meekrijgen ofzo, bekend probleem bij jou toevallig?

EDIT:

Ik had dus het masterkanaal al in mn attiny zitten, ik heb de fixture voor freestyler ff snel aangepast en het werkt nu prima. Mocht iemand de fixture nodig hebben kan die me ff een pmmetje sturen. :)

[Voor 14% gewijzigd door dj_dysaster op 22-11-2009 16:48]

• ThunderStrike
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 12-04 11:51
Anthor:
Is het met je extra dimkanaal nu wel zo dat de LEDs helemaal uit gaan als alle 4 de kanalen op 0 staan?
Zo nee, komt er nog een fix hiervoor waarbij dat wel het geval is?

Heeft iemand toevallig al eens uitgeteld hoeveel het exact aan componenten kost om deze printjes te fabriceren?

En ik las dat iemand ook bezig was de DMX adres per dipswitch instelbaar te maken, is dit nog gelukt?

Ik zit zelf te denken om dergelijke printjes en stript toe te passen in een VIP bus project, o.a. het plafond van de hele bus, alleen kom ik dan aan minimaal 2 complete DMX universes (2x 512 adressen) die ik daarvoor nodig heb. Heeft iemand ervaring ermee hoe je dat aan moet gaan sturen?

On that matter, zou je ook een print kunnen maken die gelijk 8 losse units kan aansturen o.i.d. ? Dat zou het aanstuurgedeelte van zo'n plafond een stuk makkelijker maken. Ik zelf heb helaas weinig kaas gegeten van electronica, dus ik kan zoiets niet zelf maken.

[Voor 18% gewijzigd door ThunderStrike op 08-12-2009 19:48]

• dj_dysaster
Ik ben Anthor weliswaar niet maar toch even mijn bijdrage
ThunderStrike schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 19:42:
Anthor:
Is het met je extra dimkanaal nu wel zo dat de LEDs helemaal uit gaan als alle 4 de kanalen op 0 staan?
Zo nee, komt er nog een fix hiervoor waarbij dat wel het geval is?
Als je het masterkanaal op 0 zet gaat de strip uit (blijft altijd iets gloeien, maar dat is niet veel). De rest van de kanalen kunnen dus in princiepe "aan" blijven staan
Heeft iemand toevallig al eens uitgeteld hoeveel het exact aan componenten kost om deze printjes te fabriceren?
Als ik even snel schat kosten ze mij een eurotje of 5 per stuk, dat is dan inc printplaatje.
En ik las dat iemand ook bezig was de DMX adres per dipswitch instelbaar te maken, is dit nog gelukt?
Geen idee, maar dit is vrij simpel te implementeren.
Ik zit zelf te denken om dergelijke printjes en stript toe te passen in een VIP bus project, o.a. het plafond van de hele bus, alleen kom ik dan aan minimaal 2 complete DMX universes (2x 512 adressen) die ik daarvoor nodig heb. Heeft iemand ervaring ermee hoe je dat aan moet gaan sturen?
Als je meerdere DMX universes hebt moet je ook meerdere transmitters hebben, het zijn gescheiden netwerken. Extra transmitter maken dus.
On that matter, zou je ook een print kunnen maken die gelijk 8 losse units kan aansturen o.i.d. ? Dat zou het aanstuurgedeelte van zo'n plafond een stuk makkelijker maken. Ik zelf heb helaas weinig kaas gegeten van electronica, dus ik kan zoiets niet zelf maken.
Ja dat kan, ik ben momenteel bezig met een atmega88 (omdat ik die nog had liggen). Hier zal ik eerst 2 strips mee gaan aansturen (aangezien hij 6 hpwm outputs heeft). Later wil ik misschien nog testen met software kanalen.

• _Dexter_
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-02 15:57
De kanalen zouden helemaal uit kunnen. Daarvoor moet wel de software worden aangepast.
Wat zou kunnen is als de PWM waarde 0 is, de (hardware PWM) output poorten configureren als input. Dan gaan de LEDs wel helemaal uit. Zodra de PWM waarde weer > 0 dan de poorten weer als output.

Zo heb ik het zelf geïmplementeerd (op een zelf ontworpen, op scrapDMX lijkende, DMX-receiver).

• NielsvA
  • Laatst online: 27-03-2010

NielsvA

Wat ooit!

Ik zie dat er in het uiteindelijke SMD-ontwerp van Anthor 1K-weerstanden tussen de Atmel-poorten en de FET's staan.
Die FET's horen toch een (theoretisch) oneindig grote weerstand over de gate te hebben aangezien deze spanningsgestuurd zijn?

In dat geval lijken die 1K-weerstanden alleen nuttig om de ATMEL te beschermen tegen een doorgefikte of kortsluitende FET.

P.s. ik vindt het een geweldig project Anthor!

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 27-11 14:29
NielsvA schreef op maandag 28 december 2009 @ 10:21:
...Die FET's horen toch een (theoretisch) oneindig grote weerstand over de gate te hebben aangezien deze spanningsgestuurd zijn?...
De gate is een condensator (naar de source), door die op een bepaalde spanning op te laden zal de FET een bepaalde stroom doorlaten.
Zonder weerstand zet je rechtstreeks 5V op een lege condensator, en zal er (theoretisch) zeer kortstondig een oneindig hoge stroom lopen en dat sloopt je µC. Met een 1K serieweerstand wordt die piekstroom beperkt tot 5mA (µC mag doorgaans ~20mA per poort sturen), nadeel is wel dat de gate wat trager zal opladen en de FET dus bij het inschakelen even veel verlies zal hebben, dat is enkel een probleem bij hoge frequenties en hoge schakelvermogens (dan gebruik je een driver die zeer veel stroom kan leveren waardoor de gate erg snel opgeladen is, dus de FET meteen volledig open staat).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• NielsvA
  • Laatst online: 27-03-2010

NielsvA

Wat ooit!

Thanks.

Dus toch om de UC te beschermen, echter niet alleen tegen doorgefikte FET's maar ook tegen mezelf ... :)

• DP Kunst
  • Laatst online: 26-11 08:50
Ik ben er na lange tijd ook weer even mee bezig. Is er een reden waarom OC0B gebruikt wordt ipv OC1B. Want het is namelijk veel makkelijker om een PCBtje te ontwerpen als pin 14,15 en 16 gebruikt worden ipv 12,15 en 9...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Anthor
  • Niet online
DP Kunst schreef op woensdag 30 december 2009 @ 19:50:
Ik ben er na lange tijd ook weer even mee bezig. Is er een reden waarom OC0B gebruikt wordt ipv OC1B. Want het is namelijk veel makkelijker om een PCBtje te ontwerpen als pin 14,15 en 16 gebruikt worden ipv 12,15 en 9...
Ja, het was makkelijker een smd printje te ontwerpen met die pin layout ;)

voorzover ik zo snel even kan zien hoef je alleen de .equ's, TCCR0A en TCCR1A aan te passen om andere pinnen te gebruiken.

Ik heb overigens voor kerst een oude DMX t-bar gekregen, daar ga ik dus ook nog mee aan de slag.

• DP Kunst
Ok, dat is mooi. Ben vanavond even bezig geweest met een kleine PCB ontwerpen. Heb de meeste onderdeeltjes die erop moeten al wel binnen. Alleen is m'n soldeerstation nog onderweg vanuit Australië.

Hieronder iig alvast een eerste poging voor het printplaatje. Tot nu toe heb ik alles op 1 zijde weten te
krijgen. Alleen de dipswitch nog niet. Ook heb ik nog een los pinnetje gemaakt voor het 4e pwm kanaal, mocht ik die ooit nog eens nodig hebben.

Nu dus nog uitzoeken hoe ik die dipswitch er ook bij op krijg en eigenlijk moet het printje nog iets smaller (nu 66 x 25mm). Lengte maakt me niet zoveel uit, maar hij moet wel achter de ledstrips passen ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• DP Kunst
En een redelijk lange PCB met dipswitch erop. Past ook allemaal net. Moet alles nog even goed nakijken of dingen niet te dicht bij elkaar liggen... Ook deze print is enkelzijdig. Hij meet 19 x 80mm

• Anthor
  • Niet online
Dat ziet er netjes uit, maar voor extra beveiliging zou ik een een diode tussen 12V en de spanningsregelaar zetten, en de pinout zo veranderen dat de dmx lijnen in het midden zitten, dan zet je niet 12V op de MAX als je de stekker perongeluk verkeerd om aansluit.

En als je de strips door gaat lussen, dan zou ik de verbindingen tussen de 12V en de Gnd bij de header zo dik mogelijk maken.

• DP Kunst
Tnx! Ik wil de strips niet door gaan lussen. Ik denk er alleen over om van de aansluiting 1 pinnetje op de hoek weg te halen zodat de kabels er maar op 1 manier aan kunnen. Dan maak ik 1 lange kabel met allemaal aansluitingen eraan die ik er zo op kan prikken.

Ik ga nog wel ff kijken of het nog net iets compacter kan ;). Hij past nog niet niet helemaal achter de strip...

• amauer
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 08:14
Zou het niet mogelijk zijn om hardware en software pwm tegelijk te gebruiken, zodat je 2 stuks strips tegelijk kan aansturen? Scheelt namelijk de helft aan ics en componenten.

Of loop je dan tegen timing problemen aan?

[edit] niet goed gelezen...

[Voor 8% gewijzigd door amauer op 01-01-2010 21:15]

• DP Kunst
Ok, toch overgegaan op een dubbelzijdige print. Heb nu alles er wel netjes opgekregen. Printje is ook nog maar 16 x 45mm nu...

Van de week even kijken of ik dit printje etsklaar kan maken (iets met rare Gerber files waar ik niets van snap...)

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:42

Stoney3K

Flatsehats!

Wat betaalden we bij DX voor RGB-LED strip per meter?

http://www.licht-geluid.n...crystal-rgb-30-42820.aspx

€112 voor 5 meter aan de rol, dat is dus €22,40 per meter (omgerekend: €11,20 of $18 per strip van 50cm)

Waarschijnlijk krijg ik ze bij de groothandel nog wel goedkoper, eventueel met staffelkorting.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Anthor
  • Niet online
@DP Kunst

Die layout ziet er mooi uit. Ik heb mijn ontwerp niet zo compact gekregen omdat ik ze zelf ging etsen, en dan geven de via's onder ic's problemen.

@Stoney3K

Hier loopt ook weer een ledstrip actie: http://samenkopen.net/action_products/531177

€12,95 per meter, voor flexibele rgb strip die lijkt op die van J&H.
Nu zijn ze uitverkocht, maar ik denk dat er tzt wel weer een nieuwe actie komt.

Deze pcb ledstrips zijn zo goedkoop dat dat je voor dat geld de losse ledjes niet bij de SK actie van Niels kan kopen. (als die vergelijkbaar zijn).
Die strips zijn denk ik wel te zwaar voor de m'n ontvangers met 2n7002 fetjes, dus die moeten doormidden.
Volgende actie bestel ik er misschien ook wel een paar.

Ik heb voor oud en nieuw een soort moodlight (mood = feest ;)) gemaakt voor showtje:
http://www.youtube.com/watch?v=_acVdM3B56E

Het zijn 6 segmenten van fluxledstrip (losse r,g en b leds), die ik aan elkaar gelijmd heb. Het was buiten niet echt een succes, ik hoopte op mist/smog/rook maar dat was er niet.
Maar de controllerprint met atmega88 heeft bij de rx pin toevallig wat ruimte vrij in de vorm van een max485 foorptint.

Als het lukt om alles mooi te software-pwmmen icm DMX dan heb ik een ontwerp voor een dmx bordje dat 6 ledstrips aan kan, en dan kan je bv een ambilight systeempje maken met 'send the light' met maar 1 printplaat.
De 'sequencer' lijkt me ook bruikbaar in een dmx zender. of als stand-alone optie in de interface waar ik mee bezig ben geweest.

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:42

Stoney3K

Flatsehats!

Anthor schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 16:42:
@DP Kunst
Deze pcb ledstrips zijn zo goedkoop dat dat je voor dat geld de losse ledjes niet bij de SK actie van Niels kan kopen. (als die vergelijkbaar zijn).
Die strips zijn denk ik wel te zwaar voor de m'n ontvangers met 2n7002 fetjes, dus die moeten doormidden.
Waarom niet de power-trap (MOSFETs) en control-trap scheiden? Dan hoef je niet per sé een extra ontvanger aan te hangen als je meer LED-strips aan wil sturen, maar alleen een drietal extra FETs. De ontvangers hebben dan gewoon TTL-out, die je kan voorzien van zoveel power als je wil (tot thyristoren voor halogeen aan toe. ;))

Ik ben zelf nog van plan om een partij ScrapDMX'jes te bouwen voor podiumgebruik, een LED-curtain, sterrendoek, DJ-meubel, trussverlichting, you name it. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• vandeGerrit
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 25-11 14:48

vandeGerrit

Well, this can't be right

Anthor schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 16:42:
@DP Kunst
Deze strips bevatten meer LEDs per cm dan die van Niels. LEDs zelf zijn hetzelfde. Vandaar dat ze ook iets zwaarder zijn, en omdat ze ook iets langer zijn.

Die van Niels 30cm met 12leds = om de 2.5cm een led
Deze actie: 50 cm / 30 leds = om de 1,67 een led

• DP Kunst
Zo, weer een paar avonden bezig geweest met het ontwerpen van een all-in-one printje waar ook de ledjes al opzitten. Printje van 440 x 13,6mm met 18 5050 RGB leds erop en een 8 kanaals dipswitch (en uiteraard alle andere dingen die nodig zijn).

http://tweakers.net/ext/f/Vy0YnbaGejmdf19gHtN1Ejkn/thumb.jpg

@Anthor

Ben jij toevallig nog bezig geweest met het ontwerpen van een strip met bijv een Atmega88 ? Dan zou je strips van een halve meter per 25cm aan kunnen sturen. Ik heb nu per kant al 3 fetjes (RGB), maar die hangen dus wel aan dezelfde pin.

[Voor 27% gewijzigd door DP Kunst op 12-01-2010 15:33]

• dj_dysaster
DP Kunst schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:28:

@Anthor

Ben jij toevallig nog bezig geweest met het ontwerpen van een strip met bijv een Atmega88 ? Dan zou je strips van een halve meter per 25cm aan kunnen sturen. Ik heb nu per kant al 3 fetjes (RGB), maar die hangen dus wel aan dezelfde pin.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar aangezien mijn atmega88 controller momenteel 1 dikke fail is :+

• DP Kunst
Ik heb btw nog eens zitten kijken, maar een ATmega48 heeft ook 6 PWM uitgangen en is goedkoper dan de 88. Op eBay te vinden voor zo'n 25€ voor 20 stuks ;)

• LiquidSmoke
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online
Stomme vraag, maar is DMX zo makkelijk als een (kant en klare) USB/Serial convertor met een MAX485 (of vergelijkbaar) erachter?

• Anthor
  • Niet online
De DMX simpelste dmx interfaces zijn idd een usb-rs232 convertor met een max485 oid erachter.
Normale rs232 poorten zijn te langzaam, maar de usb converters kunnen wel de 250 KBaud aan die voor DMX nodig is. Als je een ft232rl of ft232bm gebruikt, dan zouden alle DMX programma's die een enttec open usb dmx ondersteunen daar mee moeten kunnen werken. (schema's staan al in dit topic)

Ik heb zelf al een ontwerp voor een ledstrip van 29 cm met 12 (2x3 kanalen) leds en een atmega88 (48 zou ook kunnen, maar die kom ik minder vaak tegen bij webshops e.d.)
Die strip heeft ook een aangesloten Tx lijn (net als bij dp kunst), en die zou dus ook dienst kunnen doen als master voor 512 kanalen. Bij die strips heb ik de power en signaal connectors aan beide kanten gezet, zodat je ze net als normale ledstrips kan doorverbinden. Ik ben er alleen nog niet aan toegekomen die print te laten maken.

De software voor ledstrips op een '88 heb ik al af, maar ik moet nog iets controleren, ik dacht een tijdje terug wat raars te zien toen ik met m'n RGB + 2x Servo ontvanger bezig was.

• DP Kunst
Dat klinkt wel positief! Maar in principe is de footprint van de 48 hetzelfde als die van de 88, dus die zou je er zo op kunnen solderen.

Bij m'n nieuwe versie met leds heb ik de Tx lijn juist weer niet aangesloten. Dit omdat het al een chaos was met die print en ik anders nog een extra lijntje zou moeten routen. Ik ga als ik m'n leds binnen heb eerst kijken of m'n footprint goed is. Daarna laat ik er 5 - 10 etsen zodat ik kan testen of het werkt.

Waar ga jij je printjes laten etsen als het zover is? Bij MakePCB.com ?

• DP Kunst
En ook meteen maar even een printontwerp gemaakt voor een ATmega48 of ATmega88. Passen in totaal 24 RGB Leds op. 12 ene kleur en 12 andere. Bij deze paste het wel weer om de Rx en Tx lijn aan te sluiten.

@Anthor: Zou je mij die firmware eens kunnen sturen die jij voor de ATmega88 gemaakt hebt?

Ow, en nog een vraagje. Is het heel moeilijk om een master kanaal in de bouwen? In de zin van dat de ontvangers naar 2 ID's luisteren. De ID die ingesteld staat en ID 510 ofso. Zodat je ook in 1 keer alles dezelfde kleur kunt geven.

[Voor 28% gewijzigd door DP Kunst op 18-01-2010 13:53]

• Sh4wn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Op deal extreme heb je trouwens best aardige LED strips voor een leuk prijsje (= ~9euro per meter)
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14965

• DP Kunst
klopt, maar dan heb je maar 30 led's op een meter. Ik heb er op mijn printontwerp nu 24 op 40cm (omgerekend dus 60 op een meter).

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Hmm true, is idd niet echt veel nu ik er over nadenk :+

Na wat verder zoeken kwam ik deze tegen:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11304

Aan de reviews te lezen zijn de groen en blauwe kleuren is feller, maar dat is op te lossen met een extra weerstandje, Maar goed, voor $11, ik denk dat ik die binnenkort ga bestellen, aangezien ik ook iets als ScrapDMX wil gaan maken.

• Anthor
  • Niet online
Ik heb nog nooit een print laten maken, dus als ik die ledstrip printjes ga laten maken ga ik eens uitzoeken bij welke proto-toko ik dat het beste kan laten doen. In #Elektro zijn al verschillende bedrijven genoemd, dus ik weet nog niet welke het wordt.

Maar ik heb het nu even druk, als ik tijd heb zal ik als eerste naar die atmega88 code kijken.

Wat je precies met een tweede kanalen set wil snap ik niet precies, als je alles dezelfde kleur wil geven kan je dat toch gewoon in een dmx packet zetten?

Iirc stoppen mijn ontvangers nu met tellen als ze het laatste adres hebben ontvangen waarop ze geadresseerd zijn. Het idee erachter is dat ze dan makkelijker om kunnen gaan met DMX zenders die minder dan 512 kanalen versturen, maar of dat daadwerkelijk help weet ik niet ;)

• DP Kunst
Zo, er beginnen steeds meer onderdeeltjes binnen te komen. Vandaag ook eindelijk de ledjes gekregen om te kijken of ze passen op de footprint die ik gemaakt had. Footprint moet nog een heel klein beetje aangepast worden en dan kan ik printjes gaan bestellen!

Inmiddels ook een printje gemaakt voor de USB DMX. Wordt een printje van 13 x 35mm met een mini usb aansluiting erop.

[Voor 18% gewijzigd door DP Kunst op 27-01-2010 14:58]

• Anthor
  • Niet online
Heb je voor die interface de usb dmx het schema van enttec gebruikt?
Met die afmetingen kan je er aan denken het geheel nog iets kleiner te maken zodat het in een XLR stekker past.

Die atmega code komt er aan, ik heb nu weer tijd.
Ik heb de code al even bekeken en een mogelijk probleem gevonden.

• DP Kunst
Ehm, nee, dat niet. Ik heb een schema van een mini usb dmx adaptertje. Weet niet of jij die meegeleverd had of dat ik die ergens anders vandaan heb. Had alleen nog wat ledjes enz toegevoegd om te kijken of ie voeding kreeg enz. Maar die heb ik nu verwijderd, dus hij kan in principe nog kleiner. M'n PCB's voor de ledbars zijn iig helemaal klaar nu, dus daar ga ik er vanavond eens wat van bestellen. Moet ik alleen ook die USB DMX af hebben, kan ik ook een paar van die printjes mee bestellen ;).

*edit: 25 pcb's besteld bij makepcb.com. Geen USB DMX pcb's besteld, daar wil ik eerst nog ff goed naar kijken ivm met wat extra functies zoals het automatisch inschakelen van een PC voeding bij DMX signaal.

[Voor 17% gewijzigd door DP Kunst op 27-01-2010 21:06]

• rvbcrs
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 03-11 21:55
Mooi topic jongens! Ik volg dit topic al enige tijd met intresse, ik ben nu van plan om zelf een simpele test te gaan doen met de verschillende hardware zoals hier beschreven. Kan iemand mij vertellen waar ik het beste kan beginnen? heeft iemand toevallig de eagle files voor de enttec open usb transmitter? of is er een goeie andere pcb layout beschikbaar?

@ Anthor is er inmiddels al een geupdate versie beschikbaar van jou dmx recievers of andere hardware? Is er ook een manier om van die KiCad files eagle of gerber files te maken zodat ik ze naar makepcb of seeed studio kan sturen?

Thanks, ik ben heel benieuwd mooi topic!

RvBCrS

http://blog.morrison.nl/

• Chrisiesmit93
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 27-11 22:39
heey allemaal, ten eerste vind ik dit een briljant project! ;)
Zelf ben ik ook wel wat bezig met RGB leds, maar dat is heel eenvoudig met kant en klare printplaatjes (k8044 en K8088)
zie ook filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=p-26Snq_5UY (foto's aan het einde)
en: http://www.youtube.com/watch?v=TRZPjUDFJvs
nu ben ik nadat ik dit topic helemaal door heb gelezen hier ook wel geinteresseerd in geraakt, en dit zou ik dan dus ook wel willen hebben >:)
Bij mij is het enige probleem dat ik op dit gebied nog niks van snap, en zoiets wss niet zelf kan maken :'(
Zou iemand mij een werkende exemplaar(en) kunnen toesturen van deze controller(s) ? 8)

• Anthor
  • Niet online
Ik moet bekennen dat ik me er nog niet toe heb kunnen zetten om er mee verder te gaan.
Ik zag wel dat er (eindelijk) een nieuwe RC van kicad beschikbaar is. Met met de laatste kicad versie had ik wat problemen in m'n ontwerp, ik hoop dat die nu opgelost zijn. (o.a. de boorgaten in m'n groundplane werden niet normaal geprint)

Kicad kan ook gerbers maken, wat je er voor moet doen om een goede set bestanden te krijgen weet ik niet precies, daar heb ik me nog niet echt in verdiept.

Als je zo'n usb kit van Voti hebt (zie startpost) kan je denk ik makkelijk een ontwerp maken voor een open usb-dmx op een gaatjesprint. Misschien kan je ergens op internet een ontwerp vinden, dat deel is wel opensource.
Voor het testen van de ontvanger is een breadboardje natuurlijk handig, maar er zit ook een ontwerp voor gaatjesprint bij de bestanden.

Ontvangers 'uitdelen' doe ik niet, als je interesse hebt in de ontvangers moet je ze zelf maken.

• rvbcrs
Hi Anthor,

Ik had je een bericht gestuurd omdat het topic redelijk dood leek :) vandaar, wat betreft mijn vraag, ik wil zelf de prints gaan maken eerst een single side pcb en daarna laat ik de dual layer pcb maken bij Seeed Studio, zij zijn snel en leveren goeie kwaliteit pcb's af. Je kan de prints opensource laten maken dan zijn ze goedkoper, maar je kan ze ook gewoon closed source laten maken dan ben je wel meer kwijt.

Ik ga een even kijken hoe ik die Gerber files uit KiCad kan krijgen en dan stuur ik ze naar Seeed.

Het uiteindelijke doel wat ik heb is om het Web Platform van Ian Lesnet: http://dangerousprototypes.com/2009/12/11/prototype-web-platform/
DMX signalen te gaan laten versturen via internet..

Ik bedoelde niet dat je me spullen moest gaan geven, ik hoopte alleen dat je een pcb layout zou hebben van de Open DMX USB. Ik ga als ik er tijd voor heb zelf wel 1 proberen te ontwerpen.

Ik hoop dat we dit topic weer tot leven kunnen wekken, want het is een mooi onderwerp.

• Wupgup
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 11-03 08:25
rvbcrs schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 15:03:
Hi Anthor,

Ik had je een bericht gestuurd omdat het topic redelijk dood leek :) vandaar, wat betreft mijn vraag, ik wil zelf de prints gaan maken eerst een single side pcb en daarna laat ik de dual layer pcb maken bij Seeed Studio, zij zijn snel en leveren goeie kwaliteit pcb's af. Je kan de prints opensource laten maken dan zijn ze goedkoper, maar je kan ze ook gewoon closed source laten maken dan ben je wel meer kwijt.

Ik ga een even kijken hoe ik die Gerber files uit KiCad kan krijgen en dan stuur ik ze naar Seeed.
Mocht je de single side pcb gaan laten maken, dan heb ik eventueel interesse in een paar stuks.
Ik had ze eerst laten maken bij een bedrijf alleen kreeg ik ze 23% te klein geleverd :/.

• Binkster
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 13-01-2012
hoi allemaal,

ik had het idee om een led-tube te maken met deze handleiding
maar dan met rgb-ledjes. Nu was mijn vraag of ik de kleur meteen via DMX kan laten veranderen, of dat eerst nog een rgb-controllertje tussen moet.

Greetz,
Tim

• vandeGerrit
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 25-11 14:48

vandeGerrit

Well, this can't be right

Binkster schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 23:48:
Nu was mijn vraag of ik de kleur meteen via DMX kan laten veranderen, of dat eerst nog een rgb-controllertje tussen moet.
DMX is een protocol, een manier om te communiceren tussen de verschillende onderdelen. Dit signaal moet je omzetten naar iets waarvoor jij het nodig hebt, in dit geval een rgb controller.
Dit kan op basis van een Microprocessor, die evens dienst kan doen als RGB controller.

• DP Kunst
Pfff..., wat duurt dat lang bij MakePCB zeg. 26 januari PCB's besteld, maar ze zijn er nog steeds niet :|. Heb inmiddels wel weer m'n soldeerbout terug... Al zit die wel onder de schimmel omdat ie 4 maanden in een lekke transportbox heeft gezeten...

• DP Kunst
Vandaag een mailtje gehad. Lang leve Chinese nieuwjaar, ligt dat land een maand op de kop :S. Maargoed, ze zijn iig verstuurd, alleen geen idee wanneer.

Toch kon ik niet wachten en heb ik ff een prototypetje in elkaar gesoldeerd. K heb nu een mooi klompje SMD componenten en het werkt!

Klompje elektronica met kabeltjes naar USBDMX (rechts), 3x 5060 RGB Ledjes (links) en een kabeltje om te programmeren (onder). In het stapeltje IC's zit een ATtiny2313, een max485 en een 1117-5V.

Geeft toch best wel heel veel licht een paar van die ledjes :O

• Felyrion
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 27-11 15:08

Felyrion

goodgoan!

DP Kunst schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 17:43:
Vandaag een mailtje gehad. Lang leve Chinese nieuwjaar, ligt dat land een maand op de kop :S. Maargoed, ze zijn iig verstuurd, alleen geen idee wanneer.

Toch kon ik niet wachten en heb ik ff een prototypetje in elkaar gesoldeerd. K heb nu een mooi klompje SMD componenten en het werkt!

[afbeelding]
Klompje elektronica met kabeltjes naar USBDMX (rechts), 3x 5060 RGB Ledjes (links) en een kabeltje om te programmeren (onder). In het stapeltje IC's zit een ATtiny2313, een max485 en een 1117-5V.

[afbeelding]
Geeft toch best wel heel veel licht een paar van die ledjes :O
Whaha, dat klompje onderdelen schreeuwt tweakers :D

Erg leuk topic trouwens.. geweldig wat jullie hier voor elkaar krijgen _/-\o_

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Anthor
  • Niet online
Nice freeform :)

Ga jij ook een ambilight systeem maken met dmx ledstrips?

En heb je zelf gekozen voor attiny2313V's of heb je die toevallig ook gekregen van Niels terwijl je 'normale' had besteld?

• DP Kunst
Anthor schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 12:49:
Nice freeform :)

Ga jij ook een ambilight systeem maken met dmx ledstrips?

En heb je zelf gekozen voor attiny2313V's of heb je die toevallig ook gekregen van Niels terwijl je 'normale' had besteld?
Nou, ik ga die strips maken met ATmega88 en 24RGB leds. Die ATtiny's heb ik een keer op Ebay besteld. Was meer dat ze gewoon goedkoop waren.

Ik kreeg gister een mailtje van MakePCB dat de PCB's vertraagd waren door dat Chinese nieuwjaar. Maar ze zijn wel onderweg, dus hoop dat ze binnekort in de bus liggen.

En jah, ik verveelde me van de week en had iets nodig om m'n USB DMX te testen. Had alle onderdeeltjes liggen, dus heb deze maar zo in elkaar geknoopt. En hij werkt ook nog :P

[Voor 12% gewijzigd door DP Kunst op 10-03-2010 12:58]

• DP Kunst
Woehoe, m'n PCB's zijn binnen. Heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. 25 PCB's met elk plaats voor 2x 12 RGB leds aangestuurd door een ATmega88.

Ze zitten alleen wel nog met 10 aan elkaar. Gelukkig voorzien van een groefje om te breken.

Achterkantjes. Best goed gelukt, al zeg ik het zelf :)

Voorkantje en achterkantje van 1 strip

Voorkant met componenten

Achterkant met componenten

Mrrg eens de firmware testen. Aankomende week dan nog eens aan de gang met de rest in elkaar solderen en pcb's voor de USB DMX ontwerpen.

• Anthor
  • Niet online
Ziet er netjes uit, wat kostte dat totaal?

Waarom heb je geen witte silkscreen gekozen? dat groen lijkt me minder mooi weg te werken.

• DP Kunst
Voor 25 PCB's heb ik nu ongeveer 100€ betaald incl. verzendkosten. Het groen is prima weg te werken, komt nog iets van mat plexiglas voor. Die ledjes zijn namelijk zo fel dat je er liever niet direct in kijkt. Daarbij was elke andere kleur dan groen ook weer duurder...

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

@DP Hoe krijgen jouw plaatjes stroom? Zelfde manier als anton, of externe voeding?

• DP Kunst
Dr zit een 10 pins header op mijn printen. Ik weet nog niet zeker hoe ik ze aansluit, of 2x haaks en dan 1 helft linksom en 1 helft rechtsom zodat ik er korte kabeltjes tussen kan maken.

Andere idee is 2 pinnen GND, 2 pinnen 12V, 2 pinnen 5Voptioneel, 1pin DMXa en 1 pin DMX b en 2 weghalen zodat de stekker er maar op 1manier in kan ;)

• Zak aarde
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13-09 13:16

Zak aarde

Product innovatie @ Ledger

Ik heb na wat wikken wegen zelf ook besloten aan dit project te beginnen. Ik ben een totale leek wat betreft elektrotechniek, enkel basiskennis, dus dat gaat een hele ontdekking worden (wel een beetje programmeerkenis). Eerst maar de USB interface besteld en proberen die werkend te krijgen voordat ik daadwerkelijk vele onderdelen koop voor LEDstrips en ontvangers. Ik heb er in ieder geval veel zin in hiermee te klooien, ik denk wel dat ik af en toe wat domme vragen zal stellen (uiteraard eerst zelf zoeken). Doel is om een tussenwandje naast mijn ramen van wat opfleuring te voorzien en als dat eenmaal werkt wellicht een tweede set waarmee met Ambilight-achtige taferelen ge-experimenteerd kan worden.

• rvbcrs
Zo heb ook wat printjes binnengekregen via Seeed Studio, was nog even spannend omdat dit de eerste keer was dat ik via KiCad Gerbers had gemaakt, maar het is goed gelukt:

Meteen de eerste test versie opgebouwd:

Aansturing ga ik proberen met een RS485/RS232 controller van $16 van ebay:

[Voor 34% gewijzigd door rvbcrs op 18-03-2010 13:36. Reden: Plaatjes stuk..]

• Anthor
  • Niet online
Heb je het ontwerp nog moeten aanpassen voordat je er een print van kon laten maken? en heb je de ontvanger al werkend gekregen?

Ik weet niet of je het al van plan was, maar de draadbrug tussen 12V en de spanningsregelaar kan je beter vervangen door een LL4148 diode. (of een normale 1n4148 er tegenaan solderen als dat past)

Zit er nou een FT232RL in TQFP formaat op die rs485 converter of lijkt dat zo?

• dj_dysaster
Voel je er iets voor om die gerbers vrij te geven? Ik twijfel zelf namelijk ook aan de door mij gemaakte gerbers vanuit kicad.... :)

• rvbcrs
Anthor schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 14:50:
Heb je het ontwerp nog moeten aanpassen voordat je er een print van kon laten maken? en heb je de ontvanger al werkend gekregen?

Ik weet niet of je het al van plan was, maar de draadbrug tussen 12V en de spanningsregelaar kan je beter vervangen door een LL4148 diode. (of een normale 1n4148 er tegenaan solderen als dat past)

Zit er nou een FT232RL in TQFP formaat op die rs485 converter of lijkt dat zo?
Ik heb jou KiCad ontwerp ge-exporteerd naar Gerber formaat, ook met KiCad, en vervolgens opgestuurd naar Seeed. Ik was de eerste keer vergeten om ook de formaten van het bord mee te exporteren, maar dat wisten ze me keurig te melden bij Seeed.

De ontvanger heb ik even laten zitten, ik had net iets teveel onderdelen naar z'n grootje geholpen met dat eerste printje en dat ding van Ebay lijkt het goed te doen. Altans.. als ik FreeStyler installeer en vervolgens de ScrapMDX presets (zo heet het geloof ik?) inlees en een beetje met de kleuren speel dan zie ik de kleuren wel veranderen, maar niet op elke kleur waarop ik klik. Dit komt misschien omdat ik een Ikea Dioder Rondje gebruik, dus niet de ledstrip maar een soort circel. Heb jij misschien een project in FreeStyler wat ik kan proberen om te kijken of ik zo'n mooie show kan maken ;)

Ik ga inderdaad een diode ertussen solderen, heb ik er nog wel een paar van liggen.

Die FT232RL is inderdaad TQFP, het hele ding was $16 op ebay, is echt geen geld alleen de FT232RL kost al gauw $4 :*)

• rvbcrs
@Anthor nog even een dummy vraag, in AVR Studio als ik de adressen wil aanpassen zie ik dit blok:

Address_data:
.db " H"
.db " e"
.db " X"
.db "Start add.LSB :", 1 ;DMX address LSB, ,modify in pony prog with edit buffer enabled
.db "Start add.Bit9:", 0 ;DMX address bit 9, ""
.db "Address count:", 3 ;"3 channels for RGB, no need to modify"

Als ik nu de eerste ontvanger ongewijzigd heb gelaten, wat moet ik dan bij de 2de ontvanger doen?

Dit veranderen in:
.db "Start add.LSB :", 2

• DP Kunst
Bijna, je moet die wel aanpassen, maar er dan 4 van maken. 1 ontvanger gebruikt 3 kanalen (1,2,3 voor je eerste dus), 4,5,6 voor de volgende. Dit mits je het dimmer kanaal niet gebruikt ;).

[Voor 112% gewijzigd door DP Kunst op 18-03-2010 20:55]

• Classes
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 12:06
Prachtig topic! Hier heb ik interesse in, dus heb ik het ontwerp van de dmx usb dongle van Anthor laten etsen, de componenten aangeschaft, en de bedoeling was dat ik dat ging solderen, maar dat bleek ik toch nog niet zo goed te kunnen. :P

Stijn van www.elektronicastynus.be heeft hem voor mij gesoldeerd, en hij heeft ook een PIC programmer, een PICkit2 voor mij gemaakt, voor mijn toekomstige projecten.

Toen ik alles na de soldeer-operatie had ontvangen, werkte het perfect na een driver installatie.

Een filmpje van hoe hij nu functioneert:

In de toekomst wil ik ook nog ledstrips ect. gaan aansturen met DMX voor een soort Ambilight.

[Voor 3% gewijzigd door Classes op 18-03-2010 20:43]

• steven_cooreman
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 27-04-2020
Mooi project, ga dit met een restantje ook eens in elkaar knutselen >:) Zou wel eens mooie effectjes kunnen geven met m'n ander project (sterrenhemel :9 )

Voor iedereen die een DMX-USB adaptertje zoekt: ik heb nog een boel USB-RS232 printjes over uit m'n vorige SK actie, en heb er zelf ook al RS232-RS485 opzetprintjes voor gemaakt met een SN75176 als driver. Dit is dus in principe een "normale" Enttec open dongle. Ik hoor het wel als er iemand interesse heeft...

• DP Kunst
Ok, ik wou nog een foto van m'n werkende strips erbij plakken, maar m'n cardreader wil niet meewerken. Anyways, ik heb nu dus 2 strips met 2x RGB werkend dankzij Anthor! Door middel van dipswitches kan ik ze instellen.

Nu nog wachten op meer microcontrollers. Had er eerst 2 besteld om te kijken of het ging werken. Daarnaast moet ik ook nog 420 leds extra hebben om alle printjes van leds te voorzien...

Daarna is het een hele berg verbindingskabeltjes maken, wordt ook nog leuk :p

• Classes
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 12:06
Klinkt goed! Ik kijk uit naar de foto's.
Iemand een ervaring/idee of deze ledstrips(eerder vermeld in topic) een mooie kleur leveren, en of ze goed aankomen vanuit China?

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 10:18
Ik heb al een DMX interface en 2 x PAR56RGB lampen. Is er iemand die software heeft gezien om via Windows Mediacenter een moothlight te maken. Het ambilight project heb ik al opgegeven want dat werkt niet vanuit Mediacenter

Ik was van plan ooit de hele kamer met moothlight te voorzien ( gewoon RGB zelf instellen in kleur) maar heb er al een tijd niet meer naar omgekeken. Zijn hier inkoopacties of leuke dingen over te zien ?

• rvbcrs
Hmm het wil nog niet helemaal lukken, ik heb het start adres van de 2de ontvanger op 4 gezet en geflashed. Dit is nu het resultaat:

• _trickster_
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 27-11 00:48
Classes schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 20:59:
Klinkt goed! Ik kijk uit naar de foto's.
Iemand een ervaring/idee of deze ledstrips(eerder vermeld in topic) een mooie kleur leveren, en of ze goed aankomen vanuit China?
opzich zijn het knappe ledstripjes voor die prijs,
rood is wat minder fel dan de rest maar dat valt wel mee,
3 keer daar wat besteld, je moet geen haast hebben maar het komt altijd wel aan.

• DP Kunst
Voor de prijs zijn ze idd goed, maar ze mengen niet echt mooi. Komt vooral omdat het individuele rode, groene en blauwe leds zijn. Heb ook een paar van die strips liggen, maar nu toch maar m'n eigen gemaakt met SMD RGB leds. Als je strips daarmee vindt kun je die beter nemen, geven ook veeel meer licht :)
rvbcrs schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 21:29:
Hmm het wil nog niet helemaal lukken, ik heb het start adres van de 2de ontvanger op 4 gezet en geflashed. Dit is nu het resultaat:

[video]
Je hebt de boel toch wel eerst weer opnieuw gecompiled voordat je hem in je strip geflasht hebt he? Anders past ie het inderdaad niet aan...

[Voor 42% gewijzigd door DP Kunst op 19-03-2010 10:25]

• rvbcrs
DP Kunst schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:24:
Voor de prijs zijn ze idd goed, maar ze mengen niet echt mooi. Komt vooral omdat het individuele rode, groene en blauwe leds zijn. Heb ook een paar van die strips liggen, maar nu toch maar m'n eigen gemaakt met SMD RGB leds. Als je strips daarmee vindt kun je die beter nemen, geven ook veeel meer licht :)

[...]

Je hebt de boel toch wel eerst weer opnieuw gecompiled voordat je hem in je strip geflasht hebt he? Anders past ie het inderdaad niet aan...
Yep, heb opnieuw gecompiled, ik heb ook in een hexeditor gecontrolleerd en bij de 1ste hex staat er een 1 bij de andere een 4. Heel raar..

• DP Kunst
Dat is inderdaad wel apart. Bij mijn ontvangers met ATtiny2313 werkte het wel...

Anyways, hier een videotje :P. Zijn 2 strips met 24 leds.

• rvbcrs
Nice! ziet er mooi uit hoor! zijn dat die strips die je zelf hebt gemaakt met die atmega88? Ik hoop dat ik mijn spulletjes van Niels ook krijg binnenkort, maar zal nog wel ff duren :(

• Anthor
  • Niet online
@DP kunst
Ziet er mooi uit, werkt het nu helemaal?

@rvbcrs
Bij freestyler zit een fixture creator, daarmee kan je zelf fixtures voor freestyler maken of veranderen, en dus ook de kleur aanwijzing van de kanalen.

Ik weet niet of sequences of cue's makkelijk uitwisslbaar zijn.
Makkelijk testen kan met DMX 400, een onderdeel van freestyler.

Hoe zit je opstelling er nu uit, en werkt het al?
- Heb je de weerstanden R9 - R11 uit het enttec schema (zie startpost) nog toegevoegd aan je usb -rs485 converter?
- Heb je de Gnd van de converter ook doorverbonden naar de DMX ontvangers?
- wat gebeurt er als je maar één ontvanger tegelijk aansluit?

• rvbcrs
Ik zal eens kijken of ik met die DMX400 aan de slag kan, het lijkt allemaal wel goed te werken want er komt een signaal binnen op jouw dmx receiver bordjes tenminste ze gaan van geel (in standby) naar een kleur die ik in freestyler aangeef op het kleuren pallet, alleen lijkt het min of meer toevallig wanneer een kleur het doet, het is niet zo dat als ik rood kies dat de leds dan rood worden.

Moet ik iets toevoegen aan die RS485 controller die ik heb van ebay? ik heb niet de Entec Open DMX he..

Ik heb geprobeerd maar 1 ontvanger aan te sluiten en dan heb ik eigenlijk hetzelfde resultaat, hij staat geel te branden todaat ik in Freestyler iets van een kleur aanklik.. wat ik in feite doe is met mijn muis over het kleur palet heen bewegen en dan zo nu en dan zie ik de leds van kleur veranderen.

@All - Thanks voor de hulp alvast

• Anthor
  • Niet online
rvbcrs schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 14:27:
Ik zal eens kijken of ik met die DMX400 aan de slag kan, het lijkt allemaal wel goed te werken want er komt een signaal binnen op jouw dmx receiver bordjes tenminste ze gaan van geel (in standby) naar een kleur die ik in freestyler aangeef op het kleuren pallet, alleen lijkt het min of meer toevallig wanneer een kleur het doet, het is niet zo dat als ik rood kies dat de leds dan rood worden.
Springen ze tussen het kleuren veranderen door steeds op geel? want dat zou beteken dat het signaal niet goed overkomt. (als je pinout hetzelfde is)
Vanaf het moment dat freestyler begint met zenden moet die gele kleur verdwijnen en niet zomaar terug komen. (Als je dat laatste hebt kan het helpen de process priority van freestyler in windows te verhogen.)
Moet ik iets toevoegen aan die RS485 controller die ik heb van ebay? ik heb niet de Entec Open DMX he..
R9 - R11 uit het enttec schema in de startpost. Of op z'n minst een weerstand van ongeveer 150 Ohm tussen A en B. En op de foto zag ik dat je Gnd van je converter niet op de Gnd van de ontvangers hebt aangesloten, dat moet je ook doen.
Ik heb geprobeerd maar 1 ontvanger aan te sluiten en dan heb ik eigenlijk hetzelfde resultaat, hij staat geel te branden todaat ik in Freestyler iets van een kleur aanklik.. wat ik in feite doe is met mijn muis over het kleur palet heen bewegen en dan zo nu en dan zie ik de leds van kleur veranderen.

@All - Thanks voor de hulp alvast
Misschien een overbodige vraag, maar heb je de heb je de Clk div/8 fuse uitgezet in je attiny?

• rvbcrs
Springen ze tussen het kleuren veranderen door steeds op geel? want dat zou beteken dat het signaal niet goed overkomt. (als je pinout hetzelfde is)
Vanaf het moment dat freestyler begint met zenden moet die gele kleur verdwijnen en niet zomaar terug komen. (Als je dat laatste hebt kan het helpen de process priority van freestyler in windows te verhogen.)
De kleur springt niet meer op geel, hij veranderd in steeds andere kleuren, blauw, paars, rood.. maar in bijna willekeurige volgorder.
R9 - R11 uit het enttec schema in de startpost. Of op z'n minst een weerstand van ongeveer 150 Ohm tussen A en B. En op de foto zag ik dat je Gnd van je converter niet op de Gnd van de ontvangers hebt aangesloten, dat moet je ook doen.
Misschien hele domme vraag, maar ik moet dus de GND van de DMX controller aan de ontvanger bordjes knopen, evenals dus de GND van de 12V?
Misschien een overbodige vraag, maar heb je de heb je de Clk div/8 fuse uitgezet in je attiny?
Ik heb in AVR de CLKDIV8 UIT gevinkt, dan is hij uit toch?

Ik heb nu 2 680 Ohm weerstanden tussen de (A en VCC) en (B en GND), dit heeft helaas nog geen effect gehad..

• DP Kunst
Ik denk dat het vooral die algemene GND is die mist... Je moet de GND van je ontvangers aan de GND van je DMX controller hangen doormiddel van een weerstand van 33 ohm. R11 in dit plaatje dus:

Het kan nu namelijk best zo zijn dat je ontvangers rare waarden zien omdat ie die GND niet verbonden hebben.

• rvbcrs
Ik had geen 33 ohm weerstand dus heb de GND van de DMX controller via een 39 ohm weerstand met de GND van de ontvanger verbonden. Helaas nog geen verschil. Ik zie wel wat gebeuren in Freestyler, maar ik kan niet bewust een kleur kiezen..

Ik heb Windows 7. kan dat nog iets zijn? (x86)

• DP Kunst
Zou niet uit moeten maken, heb zelf ook windows 7 (64 bit dan wel) en dat werkt gewoon. Heb je het al eens geprobeerd met Send The Light? Staat geloof ik ergens in het ambilight topic... Die geeft het ook aan als de interface niet gevonden is...

• rvbcrs
DP Kunst schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 17:46:
Zou niet uit moeten maken, heb zelf ook windows 7 (64 bit dan wel) en dat werkt gewoon. Heb je het al eens geprobeerd met Send The Light? Staat geloof ik ergens in het ambilight topic... Die geeft het ook aan als de interface niet gevonden is...
Ok thanks, ik zal Send the Light eens proberen, heb niet het idee dat het de connectie zelf is trouwens, als ik Freestyler afsluit gaan de leds weer netjes op geel, zo van geen connectie meer.

• rvbcrs
Heb Send the light geprobeerd, ik start het progje.. kies Entec Open DMX.. eerste keer kreeg ik dat ie geen connectie kon maken..

Even de USB los gekoppeld en weer aangesloten Send the Light gestart.. geklikt op "Search for Device" en nu zegt hij bij status: "Sending DMX" Verder gebeurt er niets, de led strip gaat ook niet van geel af..

• Anthor
  • Niet online
Staan de fixtures in freestyler goed ingesteld? (niet toevallig op overlappende adresen?)

En wat gebeurt er als je per kanaal waardes aanpast?

• rvbcrs
Anthor schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 18:06:
Staan de fixtures in freestyler goed ingesteld? (niet toevallig op overlappende adresen?)

En wat gebeurt er als je per kanaal waardes aanpast?
Ik heb jou fixtures gebruikt, ik snap nog niet veel van FreeStyler :) Ik heb dat DMX400 geprobeerd, aan alle schuifjes zitten trekken, maar er gebeurde helemaal niets.. helaas..

Wat bedoel je met overlappende adressen? ik gebruik nu maar 1 ontvanger, die staat van adres 1 t/m 3

• rvbcrs
Okee jongens ik ga ff ergens in een hoekje staan me HEEL hard schamen :+ :+ :+ :+

Het is opgelost!

Ik had een klein beetje de draadjes van de A en de B omgedraaid O-)

Sorry voor alle verspeelde moeite jongens!

• Anthor
  • Niet online
Je bent niet de eerste :)
Misschien moet ik maar eens een detectie voor dat probleem verzinnen.

Om een fixture te gebruiken in dmx 400 moet je eerst rechts-klikken op een fixture en een kanaal aanwijzen.

• DP Kunst
Ik denk dat ik al weet wat dat is met Freestyler. Als je Freestyler opstart staan alle kanalen op 0. Dus ook je master kanaal! Dan kun je instellen wat je wil, maar gebeurd er niets omdat de master niet ingesteld is...

• rvbcrs
Zo het gaat nu ook in Freestyler helemaal top, tenminste ik krijg wat meer voor elkaar, ik zou nog wel graag willen weten hoe jij zo'n mooie effecten hebt gemaakt Anthor.. want dat lukt me nog niet echt.

Verder heb ik ook nog wat zwaardere RGB led strips met een common cathode (-) welke fetjes zou ik kunnen nemen in plaats van de nu gebruikte 2N7002?

Anthor heb jij toevallig nog nieuwere software beschikbaar dan v1.0 wellicht met Master kanaal?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee