Toon posts:

Project: ScrapDMX

Pagina: 1
Acties:

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Ik ben bezig geweest met een moodlight project. Een deel van de voortgang heb ik al in Het RGB (mood)light topic - deel 2 gepost. Aangezien er niet veel zelfbouw DMX op GoT te vinden is zet ik alles in dit topic, in de hoop dat iemand er iets aan heeft.

Het doel was om met ledstrips sfeerverlichting te maken in mijn woonkamer. De ledstrips moesten afzonderlijk aan te sturen zijn. Voor dit project heb ik een USB-DMX interface gemaakt, enkele DMX ontvangers met Atmel μC en ben ik alvast begonnen aan een stand-alone DMX zender.
In deze post staat ergens een link naar een bestand met alle project bestanden.

Er zijn meerdere manieren om verlichting in een woonkamer aan te sturen. In het verleden heb ik wel eens met DMX apparatuur gewerkt, en dat is een van de redenen waarom ik voor DMX heb gekozen. Het is misschien een beetje overkill voor in de woonkamer, maar van een beetje overkill is nog nooit iemand doodgegaan :P

Over de naam van het project: Als ik een naam aan een project moet geven dan is Scrap het eerste waar ik aan denk. (het stamt af van m'n oude netwerk server die de naam had, en eer aan deed)

DMX
In het kort is DMX het protocol wat gebruikt wordt om professionele verlichting aan te sturen bij concerten, theaters, disco's etc.

Het DMX512-A protocol beschrijft de manier van data overdracht over een RS-485 netwerk.
De data wordt serieel verzonden over twee signaallijnen. Voor deze signaallijnen (A,B) wordt een twisted pair gebruikt met differentiële spanning (als A positief is dan is B negatief, en andersom). Het voordeel hierbij is dat er ten opzichte van bv rs232 veel langere kabels gebruikt kunnen worden.

Een DMX netwerk (universe) bestaat uit één zender en één of meerdere ontvangers. volgens rs485 kunnen er maximaal 32 ontvangers aangesloten worden, maar er kunnen repeaters gebruikt worden om dit uit te breiden.
Bij het maken van de standaard is er rekening mee gehouden dat sommige ontvangers data terug sturen, maar dat wordt eigenlijk niet gebruikt. Vandaar dat de standaard 5 polige stekker voorschrijft, en dat er vaak 3 polige stekkers gebruikt worden.

Een DMX zender verstuurt continu pakketten met 512 databytes (adressen). Ontvangers worden niet afzonderlijk door de zender geadresseerd, dus twee ontvangers kunnen naar hetzelfde adres luisteren.

Een verzonden pakket bestaat uit:
- Een break. Een laag signaal (minimaal 88 μS) om aan te geven dat een nieuw frame begint.
- Een Startbyte. Deze moet aangeven voor welke soort apparatuur het is, maar dit wordt eigenlijk niet gebruikt. Voor dimmers geldt startbyte = 0
- 512 Databytes, waarbij byte(n), waarbij n het adres is.

De data wordt serieel verstuurd met 1 startbit, 8 databits en 2 stopbits op 250 Kbaud.
Een pakket duurt dus ongeveer 22 ms, wat neerkomt op een verversingssnelheid van 44Hz.
Er wordt niet aan error detectie gedaan, en daarom mag je nooit gevaarlijke dingen als pyrotechnische apparatuur aansturen met DMX (maar voor in de woonkamer is dat sowieso al niet verstandig ;))

Een DMX ontvanger is een apparaat dat de via DMX verzonden data ontvangt, en op één of meerdere kanalen reageert bv parcans en movingheads. In het algemeen heeft een ontvanger een startadres (het eerste kanaal waar hij naar luistert) en een bepaald aantal opeenvolgende kanalen.

De ontvangers die ik gemaakt heb doen het volgende (ik neem aan dat andere ontvangers dat ook doen):
- Wachten op een break
- De startbyte controleren
- Meetellen met de ontvangen bytes, tot Byte(n) waarbij n het startadres is.
- Vanaf Byte(n) de waardes van een aantal kanalen opslaan.
- Wachten op een nieuwe break. (sommige DMX zenders sturen niet alle 512 waardes mee, maar kleinere pakketen)

Wat het apparaat in de tussentijd met de data doet kan verschillen. Voorbeelden voor kanalen zijn: kleur, pan/tilt, intensiteit, etc.

Meer info staat hier:
[HOWTO] DMX-512 met een Picmicro
http://www.renebiemans.nl/page.php?al=dmx
Handig diagram voor timing: http://www.DMX512-online.com/gifs/dmxpack.gif

Ik ben niet de eerste met een DMX project voor μC's, maar dit topic gaat over wat ik allemaal zelf gemaakt heb.Ik weet niet hoeveel mijn project lijkt op die van anderen. Het aansluiten van een rs485 converter op een usart is redelijk standaard, dus daar zal weinig verschil in zitten.

DMX interface.
In het begin van mijn project had ik een kip en het ei probleem. Ik kon wel een ontvanger maken, maar die kon ik dan niet testen omdat ik geen signaal kon zenden. Ik kon ook een zender maken, maar dan had ik weer niets om te testen of het signaal wel goed was. Daarom heb ik toen besloten om een bestaande open source DMX interface na te maken.
De basis voor mijn DMX interface is de open source Enttec open DMX usb interface. Het bestaande ontwerp heb ik een beetje aangepast. Voornamelijk om er een usb kitje van voti in te kunnen gebruiken, en om ontvangers van een voedingsspanning te voorzien.
Er zijn nog andere open source ontwerpen (bv uDMX), maar ik weet eigenlijk niet meer waarom ik deze heb gekozen.

klikbaar

De usb kit heb ik gekocht zodat ik makkelijk kon beginnen op een breadboard:

En later, nadat ik maar eens was begonnen met het zelf etsen van printplaten, heb ik eerst een versie gemaakt met een header aansluiting. Laatst heb ik het ontwerp aangepast voor een model met een normale USB aansluiting.

-Het rechter weerstandje heb ik in het ontwerp weer verplaatst zodat de IC voet niet meer ingezaagd hoeft te worden.
-De extra pinnen op de interface zijn te gebruiken voor stroomvoorziening in een test opstelling, maar ik denk niet dat het verstandig is om ze te gebruiken in een permanente opstelling met veel ledstrips.

Dit is een interface en dus geen DMX zender. Het genereren van een DMX signaal moet bij deze interface door een pc gedaan worden. De interface gebruik ik in combinatie met de gratis DMX control software Freestyler.

DMX ontvanger
Nadat ik de interface gemaakt had, kon ik beginnen met het maken van een ontvanger. M'n eerste opzet voor een ontvanger was op basis van een attiny2313 met softwarematige pwm. Dit laatste was omdat ik nog niet wist hoeveel kanalen ik aan wilde sturen met één ontvanger. M'n DMX ontvanger code werkt zo dat de DMX adres waardes worden ontvangen en verwerkt in een interrupt, zodat de 'main loop' vrij blijft voor andere dingen. Hierdoor is mijn DMX interrupt makkelijk te gebruiken voor andere toepassingen dan ledjes dimmen.

Dit was m'n eerste setup:

klikbaar

Op het breadboard zitten twee afzonderlijke DMX ontvangers. Links zie je een attiny2313 met rotary encoder en aansluiting voor hd47780 display om de kanaal waardes uit te lezen, en rechts zie je een attiny2313 met 6 dmx->pwm kanalen en twee dmx->servo kanalen. (geschakeld via een uln2803A)

Dit is een kort Filmpje van één van mijn eerste tests, waaruit al een beetje blijkt hoe makkelijk het is om iets aan te sturen met DMX als je de ontvanger code eenmaal hebt.

Daarna ben ik begonnen met solderen.
Vanaf het begin af aan was ik van plan om deze of deze ledstrips aan te sturen. De bedoeling was om de ontvangers direct te koppelen aan de ledstrips, en daarom moesten ze zo smal mogelijk worden om ze netjes weg te kunnen werken.

Dit is ongeveer het schema voor het mijn eerste losse ontvanger.

klikbaar

Het schema is eigenlijk erg simpel. Een max485 (of sn75176) IC ontvangt het DMX (rs485) signaal, en zet het signaal om naar ttl. Omdat mijn DMX ontvanger geen data terug stuurt is er alleen een Rx lijntje nodig naar de attiny2313 μC, en kan de max485 op ontvangen gezet worden door pinnen 2 en 3 aan de gnd te hangen. De Attiny leest de binnengekomen data uit in een interrupt, en pwm't continu 3 kanalen. Deze ontvanger gebruikt softwarematige PWM, en daardoor kan de ontvanger met wat aanpassingen meer kanalen aansturen dan de 4 hardware PWM kanalen van de μC. De 'common-anode' ledstrips worden geschakeld via een ULN2003.

Dit was het resultaat van mijn eerste soldeer actie:

De ontvanger heeft een 5x2 header om dmx(a), dmx(b), gnd, +5V en +12V aan te sluiten en door te lussen.
Onder de IC voet zit een 20Mhz kristal verstopt. Door de draadjes aan andere pinnen van de μC te hangen, kan met dit ontwerp ook hardware pwm gebruikt worden.

(ik heb tussendoor ook nog zelf ledstrips met geïntegreerde ontvanger gemaakt, maar die laat ik even buiten beschouwing)

Deze ontvanger heb ik gemaakt voor bij m'n fluxledstrips. Die strips hebben een andere pinout (+12,R,B,G) dan de 'SMD ledstrips' (+12,R,G,B) die ik latergebruikt heb. Maar dat is op te lossen door of de draadjes op de print, of de firmware, of de instellingen op de PC aan te passen

In mijn queeste naar de voor mij kleinst mogelijke print heb ik toen de ULN2003 vervangen voor losse fetjes. Omdat ik toch maar één ledstrip aan ging sturen per ontvanger heb ik 2n7002 smd fetjes gebruikt.

Deze ontvanger heeft ook nog software PWM, maar ik heb ondertussen het schema voor de enkelzijdige pcb aangepast voor hardware pwm. In de project bestanden zitten twee ontwerpen, één met een losse 5V lijn, en één met een 78l05 op de pcb.

Daarna heb ik maar de overstap naar SMD gemaakt. En om dat voor elkaar te krijgen heb ik een ontwerp gemaakt voor een dubbelzijdige print.

Dit is het schema dat ik uiteindelijk voor m'n ontvangers gebruikt heb:
klikbaar

De ontvangers ets ik per 6. Er passen denk ik met een beetje proppen 24 ontvangers tegelijk op een euro print, maar als dat mislukt door bv een foutje bij het uitlijnen kan de hele print weg.

Dit is een foto van het eerste paneeltje dat ik gemaakt heb, maar hier zit nog een ontwerpfout in. Met wat creatief solderen en frezen valt deze nog te gebruiken, maar ik ets liever nieuwe printjes.

Na wat testen, proberen en connectors vervangen zien mijn controllers er nu zo uit:

3,8 x 1,8 cm (zonder connectors).

Om de μC te programmeren gebruik ik dit adaptertje dat ik gemaakt heb van een oud RAM slot.
De ontvanger gebruikt nu een hardcoded DMX startadres, dus is het ontwerp nog niet erg handig voor toepassingen waar het adres vaak veranderd moet worden.

Om de ledstrips op te hangen heb ik de afdekking van een kabelgoot in stukjes gezaagd, en zo de ledstrips er op gezet:

Zo heb ik er tien gemaakt, en aan m'n plafond gehangen. Ik heb de standaard connectors van de ledstrips af gesoldeerd (scheelt ook wat schaduw), en een haakse header aan de onderkant gezet.

Het resultaat
Het was me wel eens opgevallen, maar mijn muur is niet egaal. Als de ledstrips aan staan zijn er schaduwen van oneffenheden te zien. Ik had de kabelgoot eerst dicht tegen de muur aan vastgezet, maar om het schaduw effect iets te verminderen heb ik de kabelgoot zo ver mogelijk van de muur af vastgezet (op de plafondlijst) Hierdoor valt de normale schaduw van de ledstrips wat meer op als ze uit staan, maar hinderlijk is het niet.

Mijn fototoestel heeft een beetje moeite met de hoeveelheid licht, waardoor ik de gevoeligheid terug moest schroeven om rare vlekken op de foto's te voorkomen. Hieronder staan de gebruikelijke RGB foto's, maar de lichtopbrengst is in het echt wat beter dan op de foto's.

De muur is iets langer dan 4 meter

Dit had ik ook kunnen doen door de ledstrips gewoon door te lussen aan één controller, maar het leuke van het hele DMX verhaal is dat ik nu ook dit soort dingen kan doen:

DMX is ontwikkeld voor het aansturen van licht effecten, dus om te zien wat er mogelijk is met wat simpele scènes in Freestyler moet je dit filmpje even bekijken:

Voor het filmpje heb ik de snelheid van de effecten aangepast, normaal staat alles wat rustiger te faden ;)
(bv een RGB gradiënt zoals in de foto hierboven laten scrollen, 1 stap per minuut)

Ik ben na het ophangen en het testen van het schema nog een (redelijk groot) probleem tegen gekomen.
Om de ontvangers aan elkaar te koppelen had ik een oude netwerkkabel opgedeeld, en er c-grid connectors tussen gezet. (1x 2 pins signaal en 2x 3 pins power). Één ledstrip zou maximaal 240 mA nodig hebben, maar bij mij nam de maximale stroom per ledstrip af als ik extra ontvanger en ledstrips aansloot.

Zie dit grafiekje:

De blauwe reeks is wat ik ongeveer had moeten halen, de rode reeks heb ik gemeten in de opstelling, en gecorrigeerd voor het verbruik van de ontvangers met 0% dutycycle.

Als ik 9 strips op 100% dutycycle had, was het verbruik nog maar ongeveer 60% van de stroom die nodig zou moeten zijn.
Ik ging er van uit dat het aan de netwerk kabel lag, dus die heb ik vervangen door 2x 1,5mm2 installatiedraad (zie eerdere opmerking mbt overkill) en die op bepaalde plaatsen een stukje gestript en er aftakkingen aan gesoldeerd (Ik heb eerst een soort snijklem koppelingen geprobeerd, maar die paste niet goed in de de kabelgoot |:().
Met de nieuwe stroomvoorziening lijkt het probleem verholpen, en nu kan ik eventueel de draad verlengen voor extra ledstrips.

Nu zit het zo vast:

Het groenige blokje is een stukje hout waarvan ik de randen heb ingefreesd, zodat de kabel in de goot geklemd wordt

Project bestanden
HIER staat een zipfile met alle projectbestanden die ik bij elkaar gezet heb. Het gaat vooral om de software, maar ik heb de rest er ook bij gezet.

(EDIT: Zie hier voor de nieuwe firmware Anthor in "Project: ScrapDMX")

Dit zit er in, ik hoop dat iemand er wat aan heeft:
- Bijgewerkte Schema's voor verschillende ScrapDMX ontvangers
- Kicad project voor de verschillende receivers met pcb layouts
- ScrapDMX_hpwm_v1.0 .hex en AVR studio projecten
- ScrapDMX_spwm v1.0 .hex en AVR studio projecten
- Schema voor Enttec open DMX - USB interface, en mijn aangepaste versie daarvan
- Freestyler fixture bestanden

Kicad
De projecten heb ik gemaakt met Kicad (20080825c-final) Dat is een open source ontwerp programma. Als je de projecten goed wil openen dan moet je eerst de inhoud van de map 'Share' op de juiste plek in je Kicad map zetten

Software
Ik heb de software voor de controllers geprogrammeerd in assembly met avr studio 4.15-(623).
De code is voorzien van comments, en ik hoop dat dat genoeg is om de werking ervan te verklaren.
Ik heb de code van de ontvangers geschreven voor attiny2313 μC's, maar met wat aanpassingen zou het ook kunnen werken op een andere AVR. (met een hardware USART)

Het DMX signaal wordt uitgelezen in een interrupt. De 3 kanalen waar de ontvanger op reageert worden opgeslagen in het SRAM. In de 'main_loop' worden de waardes naar de OCRx regsisters geschreven.
Standaard zijn de registers: OC1A: Rood, OC0A: Groen, OC0B: Blauw, maar dat kan aangepast worden. OCR1B is ook nog beschikbaar voor PWM, maar ik heb voor de huidige pin-out gekozen omdat dat beter uit kwam voor de layout van de dubbelzijdige print.

Dit gebeurt er als er een ontvanger aangezet wordt:
- Als een ontvanger opstart, dan wordt er +/- 2 seconden een test signaal naar de ledstrip gestuurd (groen met een beetje rood en blauw) om de leds te testen
- Als het startadres 0 of groter dan 512 is dan knippert de ledstrip rood. (als het startadress 511 of 512 is wordt alles boven 512 genegeerd door het aantal adressen aan te passen)
- De strips staan bij een kanaal waarde '0' niet helemaal uit. Er is altijd een beetje licht te zien.
- Als het DMX signaal ongeveer een kwart seconde uitvalt dan wordt de output geel tot er weer een signaal gedetecteerd wordt. (kleur kan in de software aangepast worden)

Het startadres van een ontvanger is hardcoded, maar het is makkelijk aan te passen.
Als je de μC programmeert vanuit avr studio:
- open het project
- scroll naar benenden
- verander daar de aangegegeven waardes
- compileer en upload naar de μC

ponyprog:
- open het .hex bestand
- ga naar 'Edit' en zet vink 'write buffer enabled' aan
- scroll naar het einde
- verander de waarde van adressen 0x07DF en 0x07EF in het nieuwe startadres (0x07EF is bit 9 van het startadres)
De te veranderen adressen zijn de laatste in de regel van de tweede kolom
(let op dat je niet in de tekst kolom edit, omdat bv. het karakter "1" een andere waarde (31) heeft dan het getal 1
- upload naar de μC

Na het uploaden heeft de μC misschien nog een 'harde reset' nodig

De softwarematige pwm heb ik nog een update gegeven nadat ik klaar was met de hardware-pwm. De firmware werkt wel, maar ik heb het niet uitvoerig getest,

Hardware
De ontwerpen zitten in de zipfile, Ik gebruik zelf alleen de dubbelzijdige printjes.
Een nadeel is dat een ISP connectie of op de print gesoldeerd moet worden (heb ik niet geprobeerd), of dat er programmeer adapter gemaakt moet worden van een oud ram-slot oid (ik weet niet meer welk type, de afstand tussen de printbanen is 0,05" )

De bijgewerkte versie van de enkelzijdige prints heb ik aangepast, geëtst en even getest.
Voor condensator C5 heb ik geen waarde ingevuld. Ik heb hem toegevoegd als buffer, ik weet niet wat een goede capaciteit zou zijn. Voor de dubbelzijdige print heb ik 1 μF gebruikt, maar dat was alleen omdat dat de hoogste capaciteit was die ik in 0805 had liggen.

Er zitten geen ISP aansluitingen bij de enkelzijdige prints, maar is de attiny is te programmeren door een el-cheapo model ic-voet op deze manier over de uC te schuiven.

De aansluitingen voor signaal en voedingsspanning zijn bij alle prints anders, dus als je ze wil gebruiken moet je daar goed op letten.

ToDo
Ik ben nog niet klaar met het project, er zijn nog een paar dingen die ik wil doen:
• Ontvanger
-De hardware kan weer aangepast worden, ik gebruik nu maar 4 pinnen voor power & signaal.
Het liefst heb ik een systeem dat makkelijk modulair aan te sluiten is. Het systeem is ook nog niet beveiligd tegen aansluit fouten e.d., daar moet ik ook nog wat voor verzinnen.

- Ik wil nog een 'intensiteit' kanaal in de software toevoegen, waardoor een kleur beter gedimd kan worden.
- Misschien kan ik de code nog aanpassen zodat het makkelijker als 'include' gebruikt kan worden (ik weet alleen niet wat de beste manier is om dat te doen)

• Ondertussen ben ik ook nog een beetje bezig geweest met het maken van een een DMX zender op basis van een atmel μC. Ik heb een Atmega88 μC gebruikt om de zender te maken. Deze μC heeft genoeg SRAM om alle 512 kanalen bij te houden. De zender gebruikt de 'UDR Empty' en 'Timer0 output compare' interrupts om het DMX signaal te genereren. De code voor de zender zit nog niet in de zipfile, omdat ik overstap op een andere μC als ik er mee verder ga. (omdat ik dan een extra usart wil voor bv
een afstandsbediening.)

• Alles hangt nu aan mijn pc- of labvoeding (op een manier waar ik liever geen foto's van maak ;) ).
Ik heb de interface als in een behuizing gestopt en daar is nog ruimte voor mooie aansluitingen, maar daar moet ik nog iets moois van maken.
Als ik een losse zender maak dan lijkt een losse voeding mij beter.

• Ik heb ook een basis systeem gemaakt voor een servocontroller (12 bit resolutie). Ik ben er niet helemaal tevreden over omdat het bij kleine stapjes een beetje schokkerig gaat, en omdat de aansturing specifiek voor mijn servo's is. maar de basis is er. Ik heb er geen serieuze plannen mee, dus ik weet niet of ik er nog wat aan ga doen.

Disclaimer
Ik heb geen electrotechnische achtergrond dus ik kan NIET garanderen dat het werkt en/of veilig is.
Ik noem dit een DMX project omdat het werkt op de open DMX-usb interface, maar ik heb niet kunnen controleren of het werkt op andere dmx apparaten. (als iemand dat wel heeft kan ik misschien wel een printje opsturen) Ik ga binnekort even proberen of ik zo'n uDMX interface kan maken, dan kan ik daarmee ook even testen.

• Anthor
  • Niet online
Mijn moodlight werkt nog, maar ik vind het leuk om dit project nog verder uit te werken (misschien heeft iemand er nog iets aan.) vandaar dit 'status report'. Zoals ergens anders in dit forum ook al wordt besproken, lijkt het me ook wat om dit project later te kunnen combineren met een Ambilight, maar daar heb ik nog geen tijd in gestopt. Ik ben nu eerst nog bezig met het maken van een nieuwe versie van mijn ontvanger.

Voor de dubbelzijdige print heb ik nu ongeveer dit ontwerp:

klikbaar, (grid = 0,025")

Het ontwerp is nog steeds bedoeld voor DIY. Als ik een print zou laten maken bij bv makepcb dan kan ik een nettere print ontwerpen omdat de gaten voor de connectors dan doorgemetalliseerd zijn, en dan kunnen er ook via's onder de ic's gezet worden.

Omdat ik nu heb bepaald hoe alles aangesloten wordt, kan ik 4-polige connectors gebruiken. De 1206 'draadbrug' heb ik vervangen voor een LL4148 diode. Het was niet eerder bij me opgekomen om dat te doen, maar het effect is dat de ontvanger nu (ook door de veranderde aansluiting) beveiligd is tegen verkeerd-om aansluiten van de voeding connector. (het best is natuurlijk om de connectors te gebruiken zoals degene die standaard op de ledstrips van de SK van Niels zitten, daarbij moet je echt moeite voor doen om ze verkeerd om aan te sluiten.)

Ik heb nu ook wat meer ruimte vrijgehouden voor de programmeer adapter

In mijn 'vorige' versie heb ik de zones handmatig rond de componenten gezet zodat er voldoende afstand zou zijn. In de nieuwste release van Kicad zijn de zones iets verbeterd en nu kan ik proberen het automatisch te laten doen. Ik heb een testje geëtst om te kijken of ik fijn genoeg kon etsen, zie hier en hier.
0,012" zone tussenruimte blijkt geen probleem om thuis te etsen. (Ik weet niet hoe ver ik kan gaan, maar 0,009" is me ondertussen ook al gelukt voor een ander printje)
Maar kan iemand mij vertellen of dat elektrisch gezien een veilige afstand is tussen b.v. 12V en Gnd, of tussen 2 signaal lijnen.?

- Het intensiteit kanaal heb ik ook af, ik heb alleen nog geen zin gehad om al mijn ontvangers te flashen. Dus ik weet nog niet of het er mooier/makkelijker van wordt. Als ik ze flash moet ik namelijk ook al mijn kleur programma's aanpassen, omdat de kanalen opschuiven.

- Ondertussen heb ik mijn ontvangers ook getest met een uDMX interface. (Een beetje aangepaste zelfbouw versie, 180 euro is toch iets te gortig)
De ontvangers werken wel voor moodlight icm freestyler maar als de lampen te snel geschakeld worden lijkt het alsof het signaal niet snel genoeg ge-update wordt. Ik heb nog geen idee waar dat aan ligt, dat moet ik nog uitzoeken.

- Ik heb ook nog wat tijd gestopt in het ontwerpen van een ledstrip met ingebouwde ontvanger. Ik weet nog niet of ik iets met dit ontwerp ga doen, ik vroeg me alleen af of ik het op een print zou kunnen krijgen. De bedoeling van dit ontwerp is dat de ontvanger/ledstrip makkelijker aan te sluiten zijn. Alles wordt doorgelust, net als de normale ledstrips. Maar ik denk niet dar er genoeg ampère door zo'n klein connectortje mag om heel veel ledstrips aan te sturen.

• Anthor
  • Niet online
In de datasheets van de 78l05 staat dat er een 0,33uF voor, en een 0,1uF condensator na de spanningsregelaar moeten. In mijn ontvangers heb ik voor die eerste 0,47uF gebruikt maar volgens mij moet dat geen problemen geven.
De elco's met grotere capaciteit zie ik vaak bij schakelingen waar een gelijkgerichtte wisselspanning wordt afgevlakt, misschien dat minder uF ook kan. Maar omdat de voedingslijn constant geschakeld wordt is het geen overbodige luxe. Er zit al wel een 1uF condensatortje op de 12V, maar dat zal niet genoeg zijn om het goed te stabiliseren. Met een beetje passen en meten zou ik nog wel zoiets zoiets er tussen kunnen zetten, maar ik weet niet of 100uF genoeg is om voldoende effect te hebben.
Ik heb bij het ontwerpen de grotere condensator eigenlijk weggelaten omdat ik degene die ik in huis had te groot vond (misschien niet een van de de beste redenen :X ). En omdat ik bij de manier van aansluiten die ik eerst in gedachte had, nog relatief makkelijk grotere elco's aan de voedingslijns kon hangen als het niet zo goed zou functioneren.

Ik heb ook de Manolator DMX512 software nog even op mijn systeempje (met enttec controller) los gelaten. In die software kan ik ook de refreshrate op 50Hz zetten, en dat lijkt ook te werken.
Het is overigs wel handig om programma's als Freestyler en Manolator in taskmanager een hogere prioriteit te geven. Als ik op mijn computer door een document of site scroll, valt het signaal soms heel even weg. (dat kan ik zien omdat mijn controllers op geel gaan als er een x aantal ms geen signaal is) De prioriteit veranderen verhelpt dit probleem bij freestyler, bij manolator iets minder, maar dat ziet er nogal cpu heavy uit.

Verder heb ik nog een vraag. Ik heb nu alles op de onderstaande manier aangesloten.

klikbaar

Maar als ik mijn systeem uit wil breiden, zou ik het dan zo aan kunnen sluiten?
Met CO.net voeding bedoel ik dit soort dingen, maar het gaat me niet om die specifieke voeding. Ik weet niet wat er in profi spul allemaal met de signaal lijnen gebeurt, maar ik kan me voorstellen dat het dmx signaal galvanisch gescheiden wordt.

klikbaar

Ik wil nog steeds een nieuwe versie van de bestanden online zetten, maar ik ben afgelopen tijd ook met wat andere electro dingen bezig geweest. (waaronder het vanmiddag verzieken van mijn glcd die ik voor mijn dmx bediening in gedachte had |:()

@lekkere kwal
ik heb nog wel wat (kale) printjes, als je er in geïnteresseerd zou zijn.

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-03 07:00
Ik ben al een tijdje bezig met het maken van een RGB led sturing. Na een lange tijd heb ik toch wat vordering gemaakt. Het profiel met de ledstrips gemonteerd aan de muur:

Het profiel kan 180° gekanteld worden:

Een paar "sfeerfoto's":

Meer info en schema's kan je hier vinden.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• Anthor
  • Niet online
De ontvangers zitten aan de ledstrips met standaard haakse male en female headers. ik heb ze of bij dickbest of bij voti gekocht, maar je kan ze ook bij de Led actie van Niels op SK kopen.

M'n moodlight heeft twee vastgeklemde aders installatiedraad in de kabelgoot, met om de zoveel cm een vastgesoldeerde aftakking. Het ontwerp in de zipfile heeft 2x4 haakse headers voor de aansluiting, maar ik gebruik maar 4 pinnetjes voor spanning en data. (opletten bij het aansluiten, zeker bij de versie in de zipfile kunnen er dingen stuk gaan. sowieso is het verstandig de 1206 0R0 weerstand (draadbrug) te vervangen door een LL41418 diode )

M'n ambilight heeft een standaard netsnoer van een of ander apparaat, met aftakkingen door snijklem koppelingen voor de stroomvoorziening.
De data kabel is bij beide één twisted pair uit een UTP kabel, met c-grid stekkertjes.

Maar in m'n nieuwe ontwerp heb ik de stekkertjes aangepast. ik heb nu een paar ontvangers waar de los gesoldeerde connectoren van de ledstrips op moeten. Ik heb nu de 4 aderige bandkabel van de bovengenoemde actie, maar helaas is er iets misgegaan met de losse connectoren die ik besteld heb, dus ik heb het nog niet aangesloten.

Ik heb gisteren nog het schema gemaakt voor een interface met het ftdi breakout bordje waar ik het in mijn vorige post over had.

klikbaar

Met de breakout board op bus-powered werkt dit iig vanaf een breadboard

Ik heb geprobeerd een self-powered variant te maken samen met nog wat dingen op eem gaatjesprint. Vanaf breadboard werkte het nog, maar na het solderen herkent mijn pc het bordje niet meer |:(
Dat breakout-bordje was al eens gerepareerd, maar misschien niet goed genoeg. Helaas heb ik hem vast moeten solderen wegens ruimte gebrek in de beoogde behuizing, dus ik kan alleen nog bij de bovenkant.Ik hoop dat ik hem nog aan de praat krijg, want ik was bezig om eindelijk eens alles netjes weg te werken in een kastje waar usb en voeding enzo bij elkaar komen.

• Anthor
  • Niet online
In Ponyprog:

Vanaf de factory-settings hoef je allen de CKDIV8 te veranderen (uit te zetten)

Hier staan de preciese settings in de Fuse calculator op engbedded.com(handige tool)

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:38
Het is al weer even geleden maar tijd voor een updateje:

De afgelopen tijd heb ik flink geexpirimenteerd met onze etsopstelling op het werk en er is nu werkbaar resultaat uit gekomen.

Dit is een van de scrapdmx printjes die ik geetst heb. Ik heb er nu een stuk of 4, als deze werken wil ik verder gaan in smd.
Ook de controller heb ik geetst en bestukt. Toevallig kwam net ook het kitje van voti binnen dus kon ik de controller testen. Het ledje knippert netjes in freestyler, lijkt dus goed te werken.

Deze week wil ik even een scrapdmx printje klaar maken, een avr programmertje maken en hopen dat de ledstrips van dealextreme binnen komen :+ .

Tevens nog een sneak peak van een ander projectje waar ik mee bezig ben en misschien ook dmx bestuurbaar ga maken 8) .

Dat was hem voor nu.....

* dj_dysaster graait weer naar de soldeerbout :9

Edit: nog een vraagje aan anthor, waarom heb je voor deze fetjes gekozen en niet voor bijvoorbeeld een bc847?

[Voor 5% gewijzigd door dj_dysaster op 19-09-2009 21:51. Reden: vraagje]

• Anthor
  • Niet online
@dj_dysaster
Ik dacht dat je de dubbelzijdige printjes al gemaakt had.
Die versie die jij gemaakt heb is de versie waar ik het minst aandacht aan heb besteed tbh.

En over de fetjes:
Daar had ik eigenlijk geen goed beargumenteerde rede voor. Het leek me gewoon beter (mede door wat ik hier in [EL] allemaal gelezen heb over fets).
DP Kunst schreef op zondag 20 september 2009 @ 01:14:
[...]

Mini RC servo's zijn goed te vinden. Bijv op DealExtreme , HobbyKing of R2Hobbies.

Wat bedoel je met RGBM ? Rood, groen, blauw en ...? Ben daar wel benieuwd naar. MIsschien nog een extra kanaal voor wit, voor flitsen ofzo.
De M staat voor master, maar het kan ook dimmer, intensity o.i.d. genoemd worden.
Het kanaal zorgt ervoor dat je kleuren kan dimmen zonder dat je elk kanaal apart weer met instellen om de kleur te behouden.
In de firmware is het gewoon de twee bytes vermenigvuldigen, en de lower byte van het 16-bit resultaat weggooien.

Voorbeeldje: Als de kanaal waardes 42,211,94, 255 zijn, dan heb je een lichte kleur groen. Als je dan alleen het vierde kanaal gebuikt om te dimmen krijg je automagisch zoiets:

255247239231223215207199191183175167159151143135
12711911110395877971635547393123157

Een extra strobe kanaal heb ik ook aan gedacht, dat moet opzich ook wel te doen zijn, maar voor thuis verlichting is het niet de eerste prioriteit.

Qua servo's dacht ik aan deze:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12859 en http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.20022

Voor die prijs verwacht ik er niet te veel van, maar een simpel spiegeltje of ledje moet er wel mee te draaien zijn denk ik. Ik had al een paypal account aangemaakt en was van plan er binnenkort een paar te bestellen. (Goed nieuws voor ziporah dus ;) )
Maar nu moet ik ook nog even kijken of het nog in prijs/kwaliteit scheelt bij die andere shops, de verzendkosten vallen wel mee.

Ik heb ook nog het onderstaande printje gemaakt voor mijn display, zodat ik weer wat vrije breadboard ruimte heb:

Bovenaanzicht van de print. De IC met uitroepteken is een attiny2313 waarvan ik alle pootjes heb omgebogen, zodat hij belly-up in de socket kon. Dat scheelde een hoop geëtter met bij het maken van de print layout.
(het doel was eigenlijk om zoveel mogelijk through-hole componenten gebruiken, maar ik bedenk me net pas dat ik gewoon een smd attiny had kunnen gebruiken :X)

De onderkant is voorzien van een laagje greencoat

Een electronica sandwich met mijn print en een standaard 4*20 LCD schermpje

En het resultaat is een apparaatje dat makkelijk DMX waardes kan uitlezen. Verder niet zo boeiend, behalve als je bezig bent met testen enzo.

Nu moet ik nog even kijken of en hoe ik dit netjes in een behuizing ga krijgen.

• Anthor
  • Niet online
Deze ontvangers heb ik alleen getest met de 5060 ledstrips van niels. De fluxledstrips zouden geen probleem moeten die hebben wat minder mA nodig. Misschien moet ik maar eens een fail-test doen.

Ik ben vandaag voor minder ledjes per ontvanger gegaan. Onderstaande foto's zeggen genoeg denk ik:

Een nieuw ontwerp voor een printje met bv een atmega88 zou beter zijn omdat daar al 6 hardware pwm kanalen opzitten, dit is een beetje verspilling tbh.

• Anthor
  • Niet online
Ik heb het even teruggezocht, en ik heb deze 3 gebruikt:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=144711

http://samenkopen.net/action_product/411553/326207
Hier staat er alleen 78L05 op de package
(deze zit ook op de testprint van de versie in jouw foto)

http://nl.farnell.com/stm...05/dp/1366573?Ntt=1366573
Met een code waarvan ik denk dat er 8C818 staat. die eerste 8 zou een B kunnen zijn en de 1 een L
8C levert een NJM78L05A op in dit smd code tabel.

Die laatste heeft dus wel een A, maar Ik kan me niet herinneren dat ik een andere pin-out tegen ben gekomen dan KQ in dit plaatje:

Maar het zou wel verklaren waarom er een ontwerpfout in mijn eerste paneeltje met ontvangers zat (zie TS) ;)

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:30
Ok, dat is mooi. Ben vanavond even bezig geweest met een kleine PCB ontwerpen. Heb de meeste onderdeeltjes die erop moeten al wel binnen. Alleen is m'n soldeerstation nog onderweg vanuit Australië.

Hieronder iig alvast een eerste poging voor het printplaatje. Tot nu toe heb ik alles op 1 zijde weten te
krijgen. Alleen de dipswitch nog niet. Ook heb ik nog een los pinnetje gemaakt voor het 4e pwm kanaal, mocht ik die ooit nog eens nodig hebben.

Nu dus nog uitzoeken hoe ik die dipswitch er ook bij op krijg en eigenlijk moet het printje nog iets smaller (nu 66 x 25mm). Lengte maakt me niet zoveel uit, maar hij moet wel achter de ledstrips passen ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• DP Kunst
En een redelijk lange PCB met dipswitch erop. Past ook allemaal net. Moet alles nog even goed nakijken of dingen niet te dicht bij elkaar liggen... Ook deze print is enkelzijdig. Hij meet 19 x 80mm

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• DP Kunst
Ok, toch overgegaan op een dubbelzijdige print. Heb nu alles er wel netjes opgekregen. Printje is ook nog maar 16 x 45mm nu...

Van de week even kijken of ik dit printje etsklaar kan maken (iets met rare Gerber files waar ik niets van snap...)

• DP Kunst
Zo, weer een paar avonden bezig geweest met het ontwerpen van een all-in-one printje waar ook de ledjes al opzitten. Printje van 440 x 13,6mm met 18 5050 RGB leds erop en een 8 kanaals dipswitch (en uiteraard alle andere dingen die nodig zijn).

http://tweakers.net/ext/f/Vy0YnbaGejmdf19gHtN1Ejkn/thumb.jpg

@Anthor

Ben jij toevallig nog bezig geweest met het ontwerpen van een strip met bijv een Atmega88 ? Dan zou je strips van een halve meter per 25cm aan kunnen sturen. Ik heb nu per kant al 3 fetjes (RGB), maar die hangen dus wel aan dezelfde pin.

[Voor 27% gewijzigd door DP Kunst op 12-01-2010 15:33]

• DP Kunst
Vandaag een mailtje gehad. Lang leve Chinese nieuwjaar, ligt dat land een maand op de kop :S. Maargoed, ze zijn iig verstuurd, alleen geen idee wanneer.

Toch kon ik niet wachten en heb ik ff een prototypetje in elkaar gesoldeerd. K heb nu een mooi klompje SMD componenten en het werkt!

Klompje elektronica met kabeltjes naar USBDMX (rechts), 3x 5060 RGB Ledjes (links) en een kabeltje om te programmeren (onder). In het stapeltje IC's zit een ATtiny2313, een max485 en een 1117-5V.

Geeft toch best wel heel veel licht een paar van die ledjes :O

• DP Kunst
Woehoe, m'n PCB's zijn binnen. Heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. 25 PCB's met elk plaats voor 2x 12 RGB leds aangestuurd door een ATmega88.

Ze zitten alleen wel nog met 10 aan elkaar. Gelukkig voorzien van een groefje om te breken.

Achterkantjes. Best goed gelukt, al zeg ik het zelf :)

Voorkantje en achterkantje van 1 strip

Voorkant met componenten

Achterkant met componenten

Mrrg eens de firmware testen. Aankomende week dan nog eens aan de gang met de rest in elkaar solderen en pcb's voor de USB DMX ontwerpen.

• rvbcrs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-01 16:37
Zo heb ook wat printjes binnengekregen via Seeed Studio, was nog even spannend omdat dit de eerste keer was dat ik via KiCad Gerbers had gemaakt, maar het is goed gelukt:

Meteen de eerste test versie opgebouwd:

Aansturing ga ik proberen met een RS485/RS232 controller van $16 van ebay:

[Voor 34% gewijzigd door rvbcrs op 18-03-2010 13:36. Reden: Plaatjes stuk..]

http://blog.morrison.nl/

• DP Kunst
Ik denk dat het vooral die algemene GND is die mist... Je moet de GND van je ontvangers aan de GND van je DMX controller hangen doormiddel van een weerstand van 33 ohm. R11 in dit plaatje dus:

Het kan nu namelijk best zo zijn dat je ontvangers rare waarden zien omdat ie die GND niet verbonden hebben.

• rvbcrs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-01 16:37
Nog even een vraagje hopelijk kan iemand hiermee helpen. Ik heb het schema van Anthor zo geprobeerd aan te passen dat ik er mijn Common Cathode PAR56 panels (van www.electronica-online.nl) mee kan aansturen. Zou iemand eens kunnen kijken of het schema zo klopt zoals ik het heb aangepast (bijv. de FETS).

Alvast bedankt!!

[Voor 14% gewijzigd door rvbcrs op 23-03-2010 11:35]

http://blog.morrison.nl/

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:47

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Die FET zit daar prima. Source op 12Volt, drain naar je LED-Strips.
Vergeet je overigens niet dat die P-FET pas gaat schakelen als je een negatieve spanning tov de source op de gate hebt? Actief laag dus.

Dit voorkom je met dit schema(en het schakelt nog sneller ook!):

Er zijn overigens wel wat dingetjes waar ik me wenkbrouwen bij frons. Voedingsspanning hoort voor de netheid naar boven gericht, gnd naar onder. Het geeft de voorkeur meerdere gnd symbolen te gebruiken ipv. een enkel symbool en dan draden leggen(zie signal en power connector en voedingsdeel). Zo ook bij de voeding(ISP connector).

Voor dit schema kan het nog wel, maar als je dadelijk een wat complexer ontwerp hebt dan kan je door de draden de schakeling niet meer zien.

Appeltaart is lekker!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:47

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Als ik het schema daar van bekijk:

Dan ziet dat er toch behoorlijk common anode uit ;)

Alle weerstanden aan de + en kathode van de led aan de -.

[edit]
En in de beschrijving staat het precies andersom 8)7
Wat een bende zeg :P

Heb je ze al getest?

[Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 23-03-2010 13:32]

Appeltaart is lekker!

• Anthor
  • Niet online
Ik hoor graag wat de bevindingen zijn.

Ik had die drukte in dit topic ook even nodig om er weer eens wat tijd in te stoppen.
De nieuwe firmware is zo geschreven dat alles makkelijk naar code voor een atmega88 is om te zetten, wat ik binnenkort ook ga doen. (maar eerst even een atmega ontvanger op een gaatjesprint zetten, want ik heb breadboard-ruimte te kort)

Dit is het printje met de 6x3 ontvanger.

Het was oorspronkelijk een printje voor stand-alone licht en herrie, maar bij het maken van de layout had ik al rekening gehouden met een DMX optie. De ic's zijn: 2x uln2003, 1x uln2803, 1x max485(smd), 1x atmega88 en een 7805, niks bijzonders dus.

Een nadeel van het huidige ontwerp is dat de aansluiting op het moment 2x9 kathode, en 1x2 anode zijn, maar er is genoeg ruimte om normale connectors te plaatsen zonder grote veranderingen.

Hier staat een niet al te boeiend filmpje van de dat ding in actie. Aangestuurd met een paar sequences en dmx400 vanuit freestyler: http://www.youtube.com/watch?v=glGmF02HARY
Bij m'n youtube filmpjes staat er ook nog een met wat dat ding vroeger deed.

• DP Kunst
Haha, jah, ik heb ze alle 25 werkend. Net even geprobeerd er een foto van te maken, maar het is gewoon te veel licht :|. Daarna maar ff op allerlei kleurtjes ingesteld.

Printjes uit

Printjes met kleurtjes.

Ik ga pas aan de gang met Freestyler sequences als alles aan de muur hangt. Of njah, bijna alles O-) . Volgens mij wordt dat inderdaad een aardige klus :p

• DP Kunst
Tnx Anthor! Ik heb inmiddels 15 strips aan de muur zitten en werkend. 5 strips moet k nog even kabeltjes voor maken en voor 5 strips moet k nog latten ophangen. Ziet er nu al echt super vet uit, vooral 's avonds. Net ff foto's gemaakt.

Met freestyler werkt alles echt prima! Kan mooi sequences maken en ook snel ledstrips achter elkaar aansturen. Met SendTheLight werkt het alleen niet, dan begint alles een beetje random te knipperen :?. Nog eens even kijken wat daar aan te doen is. Maar eerst de rest aansluiten en extra voedingslijnen leggen. Alles gaat nu nog via de kabeltjes die van strip naar strip gaan...

• DP Kunst
Zo, vanmiddag ff 4 strips achter m'n TV geplakt. Staat zeker wel goed!

Inmiddels ook wat i2c PWM units gesampled bij TI. Eens kijken of ik daar een ontvanger mee kan bouwen met 12x RGB 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Wat heb je als beeldinfo -> dmx omzetter gebruikt?

Ik ben ook verder gegaan met mijn projectje, zijn modules voor in versterkerreks, DMX, temp uitlezing, fanaansturing gecombineerd.

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Zo, na enig gepuzzel dan eens een schema en pcbtje in elkaar gedraaid voor 12 groepjes van 3 RGB leds:

Ze zijn 50 x 15mm groot. Vanavond even wat prototypes bestellen bij iTead. De 50x50mm PCB's zijn nu nog goedkoper geworden!

edit*: En zojuist besteld. Die prijs is echt bizar laag. 10€ voor 10 stuks. Jammer dat je niet mag panelizen, dan werden het er 30 :P.

[Voor 18% gewijzigd door DP Kunst op 30-05-2011 18:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DP Kunst
Bij deze, de onderkant :p (wel in spiegelbeeld..)

Dit pintje wordt strax op een ledstrip gedrukt die ik ook nog moet ontwerpen. Aan de onderkant zit 4x 1.27mm header van 2x6 pinnetjes. Diezelfde headers komen dan strax op de ledstrip om het geheel aan te sturen.

• DP Kunst
Vandaag dan eindelijk m'n PCBtjes binnen gekregen. Waren er 12 ipv 10, weer mooi meegenomen. En dat voor maar 16$ incl verzendkosten... :9

Heb dr ook maar meteen 1 in elkaar gezet met wat samples die ik bij TI had besteld. Helaas 2x de 16 kanaals en 4x de 8 kanaals besteld ipv andersom, anders had k 2 prototypes gehad. Nu eens zien dat ik dit zaakje aan de gang krijg.

Voorkant met alle IC's (de pinnen die aan elkaar zitten horen aan elkaar, das geen soldeer error :P)

Achterkant met de meeste C's, R's en 1.28mm headers

De uiteindelijke versie zal een strip worden met aan de voorkant de leds (duh :P) en aan de achterkant de aansturing. Zo'n los aansturings pcbtje is niet helemaal optimaal gezien ik nu 48 pinnen nodig heb om alles door te verbinden... Nog even kijken hoe ik dit mooi voor elkaar krijg zodat je niet zo veel verschil in tussenruimte hebt tussen verschillende strips.

• DP Kunst
Ik ben zelf ook wel benieuwd. Heb nog nooit eerder echt zoiets geprogrammeerd. Gister ff een adapter bordje gemaakt met wat headers en 36 leds :9

• DP Kunst
Voor alles moet een eerste keer zijn, zo ook mijn poging tot programmeren in C. Ben er nu een weekje mee bezig geweest en t lukt al aardig. Kan nu iig m'n PWM IC's aansturen via I2C. De leds geven nu licht! :D

Jep, elk rijtje heeft z'n eigen kleurtje, precies zoals ik het wil!

Ik moet zeggen, daar komt zeker niet te weinig licht vanaf! Nu door naar het volgende "probleem", DMX ontvangen ;). Hoop dat ik ze over niet al te lange tijd compleet werkend heb :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee