Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 9

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
1.710 Wp op m'n dak

quote:
flitspaal.nl schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 17:14:
[...]

Mijn leidingwater input is 12 graden ( volgens de sensor ). Vandaag kwam mijn collectorsensor net boven de 20 graden uit. De zon was alleen te zwak om de pomp constant te laten draaien. Het was dus pomp aan 10 min draaien, pomp uit. poosje wachten, collector weer op temperatuur, pomp weer aan.

Vanochtend was mijn boiler 12 graden ( sensor onderin ). Om 13:00 ging de pomp voor het eerst aan, om iets over 4 voor de laatste keer. Temperatuur is nu 14 graden in de boiler.

De zon was trouwens dusdanig zwak dat ik er recht in kon kijken.

Ik wil eens een echt heldere dag zien dat de boiler echt omhoog schiet.
Deze winterse omstandigheden doen mij daarom ook overwegen om maar een 'oversize"
zonneboiler (zeg zoiets als EricPV's boiler) maar op t zuiddak te plempen....
:) dan duurt de pret in najaar (laagstaande zon, korte dagen) nog wat langer (hoop ik) :+

www.flitspaal.nl

quote:
NielsTn schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 20:25:
[...]

Deze winterse omstandigheden doen mij daarom ook overwegen om maar een 'oversize"
:) dan duurt de pret in najaar (laagstaande zon, korte dagen) nog wat langer (hoop ik) :+
Mijn collector is ook maatje "oversize" namelijk 2x24 vacuumbuizen. Ik heb hier alleen nog maar 1 dag echt mooi "test" weer gehad met meteen +8 graden in de boiler . ( 300 liter ). Daarna een paar volstrekt grijze dagen. Zo grijs dat m'n collector niet eens boven de 18 graden uit kwam.

http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/index.cgi

Dat soort daggegevens doen zowel een zonneboiler als zonnepanelen de das om.

flitspaal.nl wijzigde dit bericht 29-11-2008 20:31 (9%)

Verse papa!

quote:
NielsTn schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 20:25:
[...]

Kan je dan niet beter een oversized collector nemen? Ik heb hier 4,4 GJ klaarstaan om geplaatst te worden, met 110 liter vat. Die liters zijn sneller warm.
In de zomer heb je dan alleen wel weer verliezen, als je niet (vaat)wast overdag.

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net

Reg. datum: 28 oktober 2007

dat word een mooi voorjaar, vergelijken met de heatpipes/vlakke plaat,
op zich is mijn vat kleiner en de vlakke plaat minder krachtig, maar dan wel net weer een m2 groter.
2-4 kwh is inderdaad teveel, maar 0,13 tot 0,3 kwh met hotfill, dat heb ik hier ook.

ben vandaag wezen kijken naar een speksteen kacheltje, met cv doorvoer, jezus wat is dat duur.
(cv doorvoer is in mijn geval dan boiler opwarmen en cv doorvoer naar de rest van het huis)

www.flitspaal.nl

Vaatwasser is net klaar. Met warm water 0,83kWh in plaats van 1,4kWh. Dat scheelt voor deze keer dus al aanzienlijk.

vergeet de warmwaterslang niet, 60c of beter.(standaard is namelijk een koudwaterslang en die ploft)
ik heb hier een redelijk dure die 90c aankan, met aquastop en terugslagventiel.
de vaatwasser krijg puur de warmwaterleiding, bloedje heet.

heb je ook een joulemeter ? op de zonneboiler ?

eric-pvt wijzigde dit bericht 29-11-2008 21:43 (9%)

www.flitspaal.nl

quote:
eric-pvt schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:42:
vergeet de warmwaterslang niet, 60c of beter.(standaard is namelijk een koudwaterslang en die ploft)
ik heb hier een redelijk dure die 90c aankan, met aquastop en terugslagventiel.
de vaatwasser krijg puur de warmwaterleiding, bloedje heet.

heb je ook een joulemeter ? op de zonneboiler ?
Waterslang kan aan t/m 65 graden ( staat op de slang zelf ). Slang werd bijgeleverd bij de vaatwasser. Waterstop zit er op. Hij krijgt regulier warm water ( max 60 graden ).

Ik heb geen joulemeter op m'n zonneboiler. Die optie is/was er helaas niet. Ik krijg binnenkort wel een datalogger voor m'n zonneboiler. Die ga ik proefdraaien van SunSystems. Die logt alle mogelijke temperaturen.

Misschien dat er ook een joulemeter beschikbaar komt.
(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

Ik heb ook een slang geschikt voor 90 graden, er gaat hier water van 60'C in opgewarmd door de warmtewisselaar van de stadsverwarming.
Zal in de toekomst ook een zonneboiler worden.

Bart

Reg. datum: 08 maart 2006

quote:
flitspaal.nl schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:28:
Vaatwasser is net klaar. Met warm water 0,83kWh in plaats van 1,4kWh. Dat scheelt voor deze keer dus al aanzienlijk.
Dat scheelt eigenlijk niet veel dus. Het valt me zowiezo op dat een vaatwasser niet veel energie gebruikt. Wat voor energielabel heeft ie? Ik heb zelf een AA dus ik denk niet dat het nog erg veel uitmaakt om hem op heet water aan te sluiten.
Zowiezo vind ik het niet echt een interessant object om op warm water aan te sluiten, zeker niet als je 'm alleen op warm water aansluit (dus de eerste spoelgang ook met warm water). Wij draaien vrijwel iedere dag een vaatwas, en stel dat je 0.5 kwh bespaart per gang dan scheelt dat ca 200 kWh per jaar. Maar in de winter kost het weer extra gas, dus het zal snel een tientjeskwestie worden per jaar...

Op de fiets vervuil je niets!

Verse papa!

quote:
QuestionMarc schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 22:32:
[...]

Dat scheelt eigenlijk niet veel dus. Het valt me zowiezo op dat een vaatwasser niet veel energie gebruikt. Wat voor energielabel heeft ie? Ik heb zelf een AA dus ik denk niet dat het nog erg veel uitmaakt om hem op heet water aan te sluiten.
Zowiezo vind ik het niet echt een interessant object om op warm water aan te sluiten, zeker niet als je 'm alleen op warm water aansluit (dus de eerste spoelgang ook met warm water). Wij draaien vrijwel iedere dag een vaatwas, en stel dat je 0.5 kwh bespaart per gang dan scheelt dat ca 200 kWh per jaar. Maar in de winter kost het weer extra gas, dus het zal snel een tientjeskwestie worden per jaar...
Tja, maar alle duurzame maatregelen zijn in feite tientjeskwesties (die je natuurlijk wel moet optellen, en over meerdere jaren terug ziet komen. Met de stijgende prijzen worden tientjes overigens vanzelf honderdjes). Je zou ook een hotfill automaat voor de vaatwasser kunnen kopen, maar dat is lastig terug te verdienen. Wellicht kan je een mengkraan ertussen zetten, die je in de winter om kan zetten?
Juist als je elke dag de vaatwasser aan hebt, dan is het voordeel sneller behaald.
Even uitgaande van 300 wasbeurten per jaar en een gemiddeld verbruik van 3500 kWh/jaar, heb je het over bijna 5% besparing van je jaarlijkse verbruik. Je moet daar dan inderdaad nog wel het gasverbruik mee verrekenen. Je kan ook zelf iets klussen; met de temp in de zonneboiler zou je een regeling kunnen fabriceren die alleen warm water levert indien er warm water voorradig is.

AA label heeft over het algemeen niet zoveel betrekking op het proces van waterverwarming. Er gaat gewoon een bepaalde hoeveelheid energie in een liter water, en daar verandert een zuinige machine niets aan. Die zuinigheid zit hem in waterverbruik, pomp, isolatie, etc etc.

Mistraller wijzigde dit bericht 29-11-2008 22:57 (16%)

meet je vaatwasser maar eens en kom dan effe terug.
alle tientjes (typisch hollands) bij elkaar gaf mij dus deze rekening :
http://van.wijk.net/pvt/gceric.jpg

dicht bij o, ~null~ van essent, maar dan echt.
het werkt dus wel, en een tientjes kwestie is het niet,
het is een duizendjes kwestie op jaarbasis, en zeker vooruit gezien over 4-10 jaar.

eric-pvt wijzigde dit bericht 29-11-2008 22:54 (85%)

www.flitspaal.nl

quote:
QuestionMarc schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 22:32:
[...]

Ik vind het nogal wat. Het scheelt me 40% op het energieverbruik van mijn vaatwasser ( electriciteit ).Ik moet nog even kijken hoeveel gas het me kost per beurt zonder de hulp van de zonneboiler. Dan kan ik de definitieve vergelijking maken.

En wat betreft de investering. Het kostte me 1 T-stuk knel en 1 waterkraantje. Totale kosten iets van 7 euro.

En de paar tientjes besparing per jaar? Elke euro die ik niet aan de energiemaatschappij hoef te geven is er 1 winst voor mij en voor het milieu. En al die kleine besparingen maken 1 HELE grote.

Wie het kleine niet eert :)
(houtgestookt)

quote:
eric-pvt schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 22:50:
alle tientjes (typisch hollands) bij elkaar gaf mij dus deze rekening :
http://van.wijk.net/pvt/gceric.jpg
Vastrecht voor gas over 250 dagen 94 euro *O*
Vasrecht voor verplichte stadsverwarming over 250 dagen 200 euro 7(8)7

Bart

Reg. datum: 19 januari 2001

quote:
eric-pvt schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:15:
ben vandaag wezen kijken naar een speksteen kacheltje, met cv doorvoer, jezus wat is dat duur.
(cv doorvoer is in mijn geval dan boiler opwarmen en cv doorvoer naar de rest van het huis)
Bedoel je een massieve speksteenkachel (orde grootte 10 Keuro) of een speksteenkacheltje alla Altech? Als je die eerste bedoelt, er zijn interessant alternatieven: tigchelkachels, bergkachel, finovens. Kosten vaak een stukje minder. Ik ga voor de bergkachel (ongeveer 4000 euro), als de gemeente meewerkt voor de vergunning van een rookkanaal. Ze zijn nu al een maand aan het uitzoeken of ik uberhaupts een vergunning nodig heb |:( 8)7
quote:
flitspaal.nl schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:56:
[...]

Ik heb geen joulemeter op m'n zonneboiler. Die optie is/was er helaas niet. Ik krijg binnenkort wel een datalogger voor m'n zonneboiler. Die ga ik proefdraaien van SunSystems. Die logt alle mogelijke temperaturen.

Misschien dat er ook een joulemeter beschikbaar komt.
Leuk! Ik begreep van sunsystems dat ze (hij) er mee bezig is. Maar eigenlijk is dat ook toch gelijk een joulemeter? Als je temperaturen van de vloeistof hebt voor en na de toevoeging van energie, en je hebt de stroomsnelheid, dan kan je het aantal joules uitrekenen. Ik begreep van Johan (sunsystems) dat er ook een watermeter in het pakket komt die pulsen per x liter afgeeft. Daarmee kan je dus ook de stroomsnelheid loggen en heb je voldoende info voor een berekening van toegevoegde energie.

Zoals ik al eerder heb gezegd wil ik in het voorjaar op soortgelijke manier weten:
- toegevoegde energie van mijn zonnecollectoren
- toegevoegde energie van mijn cv-ketel
- verbruikte energie voor warm water
- verbruikte energie voor ruimteverwarming

Meten = Weten!

Joba wijzigde dit bericht 30-11-2008 09:01 (44%)

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

(houtgestookt)

Ons verbruik voor warmt tapwater is 12GJ per jaar.
Gezin bestaat uit 4 personen waarvan 3 vrouwelijk (betekent lang douchen ;) )
Tevens zit hier het warme water in voor de hotfill van de vaatwasser.

Hoeveel van deze 12GJ zou je middels een zonneboiler kunnen besparen, iemand een idee?

Speksteenkachel wijzigde dit bericht 30-11-2008 10:31 (18%)

Bart

www.flitspaal.nl

quote:
Speksteenkachel schreef op zondag 30 november 2008 @ 10:26:
Ons verbruik voor warmt tapwater is 12GJ per jaar.
Gezin bestaat uit 4 personen waarvan 3 vrouwelijk (betekent lang douchen ;) )
Tevens zit hier het warme water in voor de hotfill van de vaatwasser.

Hoeveel van deze 12GJ zou je middels een zonneboiler kunnen besparen, iemand een idee?
Mijn collector is getest en levert ongeveer 8,4GJ per jaar volgens die test. ( 2x 24 vacuumbuizen ).
Marx mag weer!
Reg. datum: 21 januari 2000

Dit topic heet toch het "Duurzame energie" topic? Je vaatwasser aansluiten op met gas verwarmt water klinkt niet echt duurzaam. Daar gaan onze fossiele brandstoffen... Dit geldt natuurlijk niet voor zonneboilers o.i.d.

Ik heb onze vaatwasser bewust op koud water gelaten. Dat wordt dan puur en alleen verwarmt met onze groene (windenergie) stroom.

quote:
Ik heb onze vaatwasser bewust op koud water gelaten. Dat wordt dan puur en alleen verwarmt met onze groene (windenergie) stroom. Daar gaan onze fossiele brandstoffen
ik zie je nog niet staan met je spanddoek tegen de HRe ketel.....(krijgt nog stimulatie subside ook)
met stroom heb je transportverliezen, en die zijn huge,
met een zonneboiler die nu op gas draait, kan je in ieder geval meten, wat het in de lente gaat schelen.
daar komt het duco kraantje om de hoek, die draai je dan toch gewoon dicht ?
(toch is wassen op gasverwamrt water significant goedkoper)
en de afwasmachine verwarmt weer elektrisch, easy does it, natuurlijk wel op een groene stroom kontrakje,
maar ja, in nederland is dat kolenstroom he, met een certificaatje dat het ineens groen word, de smeerpoetsen....
anyway,
ik heb de balans van november opgemaakt :

warmte :
gas : 100m3
waarvan zelf opwek zon : 13m3 aan energie (~12%)

stroom :
101 kwh
waarvan zelf opwek zon : 32kwh (~32%)

dat is toch een erg goede score voor november,
het komt neer op een energielast van slechts 96 euro netto.

Reg. datum: 25 juni 2008

quote:
KarlMarX schreef op zondag 30 november 2008 @ 10:35:
Dit topic heet toch het "Duurzame energie" topic? Je vaatwasser aansluiten op met gas verwarmt water klinkt niet echt duurzaam. Daar gaan onze fossiele brandstoffen... Dit geldt natuurlijk niet voor zonneboilers o.i.d.

Ik heb onze vaatwasser bewust op koud water gelaten. Dat wordt dan puur en alleen verwarmt met onze groene (windenergie) stroom.
En als het windstil is gebruik je de vaatwasser niet? Volgens mij hou je jezelf dan voor de gek. De stroom die in Nederland uit het stopcontact komt is overal een mix van fossiel en groen, tenzij je het zelf opwekt.

@Speksteenkachel :

mijn qsolar heeft tussen 12 april en 30 oktober 11,3 Gj aan warm tapwater geproduceert.
-qsolar : mode code c123 / para info : code 23 geeft 11.3.
-volgens het atag manual : para info code 123 : geleverd verbruik WW in Gj. (x33 = m3)

het is een qsolar 25sc200 met 5m2 collector.
op 23m3(0.7Gj) na dus dekkend voor je, maar dit was een bar slechte zomer.

quote:
En als het windstil is gebruik je de vaatwasser niet? Volgens mij hou je jezelf dan voor de gek. De stroom die in Nederland uit het stopcontact komt is overal een mix van fossiel en groen, tenzij je het zelf opwekt.
waarom willen nederlanders duurzame energie consequent niet snappen ?
windstil is een mythe,
het gaat om duurzame energie die je aanwend, waardoor er een aandeel fossiel niet opgemaakt word.
voorbeeld :

als er 50.000 zonneboilers worden geplaatst scheelt dat nogal wat gas.
dit gas blijft in de grond voor later gebruik, voor jou, voor mij, en onze kinderen.
alle nederlanders vinden dat gas van putin maar eng,
nou dan....
duurzaam dus.
kolen en gascentrales zullen er altijd zijn, maar het kan best wat minder.(scheelt ook wat uitstoot)
een lagere afname van fossiele bronnen geeft ook nog eens wat prijsstabiliteit,
want dat word alleen maar duurder, dus daar wil je wat minder van afnemen.
de zonneboiler doet het ook niet iedere dag goed, maar op de dagen dat ie het wel goed doet,
scheelt dat nogal wat fossiele afname, en dat gebruik je dan weer op in de winter,
als het echt nodig is.
in slochteren zit nog 10 jaar gas, we kunnen er allemaal voor zorgen dat dat 20 jaar word, maar we doen het niet, en dat snap ik dus niet, het lijkt wel op : ik rijd nu in een suv, met mijn kinderen achterin, en die zoeken het maar uit over een jaartje of 20.

Reg. datum: 31 augustus 2002

quote:
eric-pvt schreef op zondag 30 november 2008 @ 11:28:
[...]

waarom willen nederlanders duurzame energie consequent niet snappen ?
windstil is een mythe,
het gaat om duurzame energie die je aanwend, waardoor er een aandeel fossiel niet opgemaakt word.
voorbeeld :
energie = energie.
Waar we naar toe willen is dat
1. we met z'n allen minder energie gaan gebruiken;
2. de energie die we gebruiken op een zo duurzaam mogelijke manier wordt opgewekt.

als de vaatwasser minder energie gebruikt op gas dan op elektriciteit dan is dit goed voor het milieu (1). Als diezelfde iemand ook een pv-installatie heeft, een windmolen heeft draaien is dat ook mooi (2), want dan ben je een duurzame energieleverancier.
Dat betekent dus niet dat je zelf, persoonlijk, meer elektriciteit moet gaan gebruiken ipv gas want wat je gebruikt is feitelijk niet je eigen elektriciteit maar de gemiddeld op de wereld opgewekte elektra.

stel: je zet bij je vakantiehuisje een windmolen neer en je zet thuis de vaatwasser aan. gebruik je dan je eigen elektriciteit of die van het net?

zonne-energie voor iedereen

quote:
Speksteenkachel schreef op zondag 30 november 2008 @ 08:02:
[...]

Vastrecht voor gas over 250 dagen 94 euro *O*
Vasrecht voor verplichte stadsverwarming over 250 dagen 200 euro 7(8)7
Hadie Spek.

Je claimt (waarschijnlijk op basis van de gemiddelde bedragen op je nota?):

(94 x 250)/365 = 64,38 euri gas vastrecht op jaarbasis (365 dagen)

en

(200 x 250)/365 = 136,99 euri SV vastrecht op jaarbasis (365 dagen)????

Verhouding 2,13:1 (SV:gas).

Eerste vraag: heb je wel BTW berekend? Absurd lage bedragen!

Bovendien, nog belangrijker: Je vergeet waarschijnlijk (afgezien van beprijzing van de kuubjes en GJ's, momenteel plm. 0,67/m3 en, bij NUON Warmte, 24,92/GJ), ook nog eens vastrecht bij de leverancier van gas (dus niet alleen de zooi posten die netbeheer in rekening brengt). En, mogelijk, de meetdienst. Het vastrecht "levering" is fors opgehoogd, bij NUON (en DUS ook bij Greenchoice, die dat kopieert). Was 1,99 EUR/maand, is dit jaar 2,49/maand geworden, dus alweer 29,88 EUR d'r bij.

Berekening op basis van de WERKELIJKE actuele tarieven (tot 1 jan., dan gaat er heel veel veranderen, ook al door die capaciteitstarief waanzin), in onze situatie, maar dan i.p.v de lagere capaciteit voor een "kookgasmeter" (zoals wij die hebben, kleinste dingetje is G1,6), de meestal gebruikelijke G4 meter "voor ruimteverwarming" bij de meeste HH. Tariefstellingen bij netbeheer lopen niet altijd synchroon met die capaciteit, zo is de "periodieke aansluitvergoeding" laagste klasse "t/m G6":

netbeheer Continuon (nu: "Liander" geheten) 2008:
Periodieke aansluitvergoeding t/m G6 2,18 Euro/maand incl. BTW
Vastrecht tranport/aansluiting 1,79 Euro/maand incl. BTW
Capaciteit transport t/m G6 500-7.500 m3 (meeste aansl.) 5,09 Euro/maand incl. BTW
Meetdienst t/m G4 (meeste aansl.) 1,84 Euro/maand incl. BTW

Totaal netbeheer/meetdienst: 10,90 Euro/maand = 130,80 Euro/jaar incl. BTW

Bij NUON Energie (en ook bij Greenchoice, ze hanteren hetzelfde "vastrecht leverancier", kun je in je on-line dossier terugzien onder "producten") is daarbij het "vastrecht levering" dit jaar verhoogd naar 2,49 Euro/maand incl. BTW = 29,88 Euro/jaar.

Totaal te betalen aan vastrecht [incl. daarbij behorende "meetdienst"] voor een "standaard" gasaansluiting (ruimteverwarming/warm tapwater/kookgas) Liander/NUON Energie: 160,68 Euro incl. BTW/jaar. En dan heb je nog geen kuubje verstookt...

Stadswarmte Leiden. Vastrecht momenteel (standaard aansluiting, dus niet de veel duurdere "comfortklasses" met hogere capaciteit) 314,40 Euro incl. BTW/jaar. Daar zit "alles" in (allemaal "vermeden kosten gas" gezeur en zo, "meetdienst" zit er ook in verwerkt, wordt gewoon "gas tarief ruimteverwarming" voor genomen...). En dan heb je nog geen druppel warm water getapt, laat staan de radiator kraan open gezet...

Verschil blijft absurd (verhouding SV/gas 1,96:1), maar de bedragen zijn toch wel vet hoger dan wat jij vermeldt...

:/

Nog een vraag, Spek. Proef ik nu uit je antwoord dat jij ook EN een SV aansluiting EN een (???kook???)gas aansluiting hebt? Of was dat slechts een theoretische veronderstelling? Als je beide hebt, hoor je namelijk per juli 2004 (marktliberalisering) gecompenseerd te worden voor de door netbeheer en leveranciers opeens te incasseren vastrechtposten. Door .... de warmteleverancier. Vanwege .... het "Niet Meer Dan Anders" principe. NUON Warmte noemt het desondanks hardnekkig een "korting"... 7(8)7

zonnigtype wijzigde dit bericht 30-11-2008 14:53 (7%)
Reden: vraagje

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verse papa!

Vaatwasser met warm water vullen is zo simpel uit te leggen.

Wasser vullen met koud water gaat als volgt:
1 ) men neme kolen, gas, kernenergie.
2 ) Steek het aan.
3 ) Maak daar water mee warm.
4 ) Laat met de stoom een turbine draaien.
5 ) drijf met de turbine een generator aan.
6 ) transformeer de lage voltages naar een hele hoge.
7 ) transporteer de electriciteit naar verdeelhuisjes (over vele verdeelstations)
8 ) transformeer de spanning weer naar beneden.
9 ) stop koud water in de vaatwasser, steek stekker in stopcontact en maak water warm.

Ga er vanuit dat stap 4 t/m 8 erg veel verliezen geeft. Het wazige is dat je dus aan het begin van die keten al precies doet wat je doel is; water warm maken! 8)7

Bij warm water toevoer is het verwarmen met gas dus veel efficienter!

Dat is je duurzame voordeel, want je gaat zuiniger om met de bronnen op aarde. Je moet feitelijk nooit met een hoogwaardige vorm van energie (=electriciteit) een laagwaardige (=warmte) gaan maken want dat is zonde. Warmte maken met electriciteit is erg inefficient vanwege alle tussenliggende stappen.

zonne-energie voor iedereen

quote:
Mistraller schreef op zondag 30 november 2008 @ 14:49:
Warmte maken met electriciteit is erg inefficient vanwege alle tussenliggende stappen.
Je hebt helemaal gelijk, maar meneer Boerma van Delta vindt dat we straks best wel met "zijn" 25% atoomstroom in de door hem gewenste "mix" ons uitbundig vloeiende tapwater mogen gaan verwarmen.

Dat noemt hij dan straks "efficiënt energiegebruik" of zoiets.

Het werd weer eens tijd voor schavotten, schandblokken, galgjes en dat soort Middeleeuwsch volksvermaeck... We hebben nog wel plek in onze tuin ... :o

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: