Hoofdcategorieën
Topicacties

[NBBG] Allround Notebook - juli 2008

Pagina: 1 2 3 4 5 6 last

Nieuw Topic

Acties:

Door: GENETX
Moderator CSL / Reviewer
notebookspot.nl

CSL Notebook Best Buy Guide juli 2008: Allround notebook

Door: DaMarcus

De allround notebook is een veelzijdige notebook. Aan dit soort notebooks, ook wel desktop replacement notebooks genoemd, worden hoge eisen gesteld. Gamen, videobewerken en een film kijken moet allemaal kunnen. Tegelijkertijd moet men ook kunnen genieten van snelheid, comfort en een goede accuduur. Voor mensen die deze eisen aan hun notebook stellen is de allround notebook een uitkomst. Kortom: een notebook voor het hele gezin, maar kan ook prima dienen als notebook voor de veeleisende student! Omdat dit wel wat mag kosten is het budget vastgesteld op 1200 euro.

Eisenpakket

Om aan de eisen van de doelgroep te voldoen is het volgende eisenpakket opgesteld voor de allround notebook:

• Budget: ¤ 1200,00
  • Processor: Minimaal een dual core
  • Geheugen: Minimaal 2GB werkgeheugen
  • Harde schijf: Minimaal 250GB aan opslag capaciteit
  • Videokaart: Minimaal een mid-range videokaart
  • Vereist: Digitale video uitgang (HDMI of DVI), bluetooth en webcam
  • Accessoires: Muis, tas en headset

Best Buy Allround notebook: Asus Pro57Sn-AP091C

De Asus is de winnaar in de allround klasse. Dit vanwege zijn prijs/prestatieverhouding. Een unieke feature van deze notebook is het toetsenbord inclusief numeriek gedeelte, een eigenschap die we niet vaak tegenkomen op 15,4" notebooks. Ook beschikt de Asus Pro57Sn over een DVB-T-tuner om TV te kijken en op te nemen. Daarnaast zijn de specificaties van de notebook goed en geeft Asus ook 2 jaar garantie.

Het lijstje wordt afgemaakt door een notebook laser muis van Logitech die helaas geen staart meer heeft. Ook de headset komt van Logitech waardoor er naar hartenlust kan worden geskyped of gegamed. Om de notebook van A naar B te krijgen hebben we ook nog een tas uitgezocht van Crumpler.

Specificaties

Asus Pro57Sn-AP091C

ProcessorIntel Core 2 Duo T9300 @ 2.5GHz
ChipsetIntel Mobile PM965
Geheugen4096MB RAM
Harde schijf320GB 5400 RPM
VideokaartNVIDIA GeForce 9500M GS 512MB
NetwerkGigabit LAN, 802.11 a/b/g/n, Bluetooth
Optisch stationDVD±RW Dual Layer Multidrive
Scherm15,4" 1280x800
BesturingssysteemMicrosoft Windows Vista Home Premium 32-bit
Accu6 Cells Lithium-Ion
Afmetingen (bxdxh mm) en gewicht36.5 x 26.9 x 2.8cm, 2.95kg
Aansluitingen en poortenS/PDIF, VGA, S-Video, 4 x USB 2.0, IEEE 1394, DJ11, RJ45, DVI-D, 8-in-1 cardreader, ExpressCard, DVB-T, eSATA
Extra's1.3 MP Webcam, Microfoon
Garantie2 Jaar Pick-up & Return

Accessoires
MuisLogitech V450 Cordless Laser Notebook Mouse
HeadsetLogitech Premium Stereo Headset 30
TasCrumpler: The Boomer

Processor

De Core 2 Duo T9300 is een processor uit de nieuwe Wolfdale-serie. Deze processor is geproduceerd op het nieuwe 45nm-procédé waardoor deze processor zuinig is en tevens goede prestaties levert. De T9300 heeft een kloksnelheid van 2.5GHz en beschikt over 6MB cache. Dankzij de 6MB cache en is er voldoende lokale opslag voorhanden om nog meer per kloktik uit te voeren. Verder beschikt deze processor natuurlijk over Speedstep waarmee de processor zichzelf terugklokt wanneer u niet alle processorkracht nodig heeft zoals tijdens officewerk.

Chipset

De Pro57Sn herbergt een Intel PM965 chipset. Deze chipset is gekenmerkt door zijn ondersteuning voor o.a. Intel Turbo Memory. Deze chipset valt onder het Intel Centrino-platform waardoor de chipset is zuinig en daarnaast goede prestaties levert.

Intel Turbo Memory stond voorheen bekend onder de naam 'Robson'. Dit extra stuk geheugen vult de geheugenvoorziening van ReadyBoost in Windows Vista aan. Zo kan het systeem sneller opstarten en applicaties ook veel eerder op het scherm toveren. Het voordeel van Turbo Memory boven een losse usb-stick is dat het minder stroom slurpt, meer bandbreedte levert en netjes intern weggewerkt zit.

Geheugen en harde schijf

De mens kan nooit genoeg opslag capaciteit hebben, maar met 320GB komt u een aardig eind. Daarnaast beschikt de notebook over eSATA waarmee een razendsnelle externe harde schijf kan worden aangesloten mocht 320GB niet genoeg zijn. Ook  in werkgeheugen is de notebook ruim voorzien met 4GB. Ondanks dat er een 32-bits versie van Vista wordt meegeleverd, zal deze versie van Windows Vista wel ongeveer 3,5GB kunnen gebruiken.

Videokaart

De NVIDIA GeForce 9500M GS is een prima allround videokaart. Deze mid-range kaart is gloednieuw en levert goede prestaties. Met de videokaart kunt u de laatste games nog prima spelen, al zij het niet altijd op High Detail. De 9500M GS beschikt verder over PureVideo HD waardoor uw HD-films hardwarematig worden gedecodeerd.

Overige hardware

Deze Asus Pro57Sn presenteert zichzelf als een allround notebook. Dit betekent dat er voor ieder wat wils is. Draadloos internet, een ExpressCard-slot voor uitbreidingskaarten en een 8-in-1 cardreader om foto's van de hele familie zo over te zetten. Een extern scherm kan doormiddel van S-Video, VGA of DVI worden aangesloten. Om er een complete thuisbioscoop van te maken kan geluid in digitale vorm worden aangesloten door middel van S/PDIF.

Mocht u huiverig zijn dat u uw wachtwoorden vergeet dan biedt Asus een mooie oplossing. De notebook is voorzien van een vingerafdrukscanner om dit probleem op te lossen. Ook beschikt deze notebook eover en eSATA aansluiting waardoor externe harde schijven met volle kracht kunnen communiceren in tegenstelling tot USB en FireWire.

Software en drivers

Deze notebook wordt geleverd met een recovery-DVD welke is voorzien van Vista Home Premium. Naast de recovery-DVD wordt er ook een driver-CD meegeleverd waarin uw in een setup-menu kan aanvinken welke drivers moeten worden geïnstalleerd. De notebook zal ze dan stuk voor stuk installeren waardoor u maar een keer hoeft te rebooten. Daarnaast levert Asus ook drivers voor Windows XP en Windows Vista x64.

Behuizing en service

Asus notebook staan over het algemeen bekend dat ze over vrij goede behuizingen beschikken. Dat geldt dan ook voor deze Asus. De Pro57 behuizing is gelijk aan de Asus M51 behuizing. Dit is een splinternieuwe behuizing die waarschijnlijk de Asus F3 serie gaat vervangen. Daarbij heeft Asus weer een aantal verbeteringen doorgevoerd tegenover de vorige serie zoals een numeriek gedeelte bij het toetsenbord.

Asus levert op al hun notebooks 2 jaar pick-up & return garantie. De service is goed te noemen en Asus heeft dan ook niet voor niets een award hiervoor gewonnen.

Accessoires

Om de set in 1 keer compleet te maken geven we de allround notebook ook wat extra's mee. Één daarvan is een knaagdier dat zijn staart moet missen. Het gaat hier om de Logitech V450 Cordless Laser Notebook Mouse. Een klein muisje dat prima in de hand ligt. Daarnaast hebben we gekozen voor een Logitech Premium Stereo Headset 30. Hiermee kan zonder de hele familie te storen worden gebeld via skype of in het heetst van de strijd het slagveld worden gecommandeerd.

Om dit alles comfortabel heen en weer te slepen is er gekozen voor een trendy laptoptas. Het betreft een Crumpler tas welke als type de naam The Boomer draagt.

Conclusie

De prijs/prestatieverhouding van deze notebook is goed. Dankzij zijn goede specificaties en veel mogelijkheden voor uitbreiding kan menig gebruiker vooruit. Ook de standaardgarantie is goed in orde. Dit laat bij de veel andere fabrikanten te wensen over.

Pluspunten:

• Prijs/prestatieverhouding
  • Garantie

Minpunten:

• WXGA-scherm
  • Tas en muis niet meegeleverd

Links

De Asus Pro57Sn-AP091C in onze Pricewatch

N.B. De Pro57Sn staat ook bekend als de Asus M51Sn

Kosten

Hieronder een overzicht van de kosten van de complete set.

AantalOmschrijvingPrijsSubtotaal
1Asus Pro57Sn-AP091C¤ 1045,00¤ 1045,00
1Logitech V450 Cordless Laser Notebook Mouse¤ 23,50¤ 23,50
1Logitech Premium Stereo Headset 30¤ 17,99¤ 17,99
1Crumpler: The Boomer¤ 49,95¤ 49,95

Totaal¤ 1136,44

Alternatieven

Aangezien notebooks nauwelijks naar eigen wens zijn aan te passen, bieden we bij de Notebook Best Buy Guide ook 3 alternatieven aan:

Acer Aspire 6920GDell XPS M1530MSI Megabook GX610P

CPUIntel C2D T8300 2.4GHzIntel C2D T8100 2.1GHzAMD Turion 64 X2 TL-60 2.0GHz
RAM4GB DDR23GB DDR22GB DDR2
HDD320GB 5400 RPM320GB 5400 RPM320GB 5400 RPM
GPUGeForce 9500M GS 256MBGeForce 8600M GT 256MBRadeon HD2600 256MB
Grootte16" 1920x108015.4" 1280x80015.4" 1280x800
OSVista Home PremiumVista Home PremiumVista Home Premium
Garantie1 jaar1 jaar2 jaar
Prijs¤ 1154,00*¤ 969,00*¤ 711,70*

*) Prijs exclusief accessoires als tas en muis.

Acer Aspire 6920G

Naast de Asus ook een rijk uitgeruste notebook. Voorzien van HDMI en een Full HD-scherm (1920x1080). Tevens beschikt deze over een Blu-ray-drive waarmee de notebook volledig geschikt is voor het HD tijdperk. Helaas laat de service en garantie (1 jaar) bij Acer wel te wensen over.

Dell Inspiron XPS M1530

Waar Dell vroeger 'saaie' notebooks produceerde, zijn ze de laatste jaren een andere weg ingeslagen qua design. Goeduitziende notebooks met goede specificaties voor een aantrekkelijke prijs. Daarnaast is deze notebook ook nog naar eigen wensen aan te passen bij Dell voor het resterende bedrag binnen het buget.

MSI Megabook GX610P

De MSI is een echte prijsvechter in deze klasse. Met zijn Turion X2 TL-60 en HD2600 loopt hij weliswaar achter op eerder genoemde notebooks, maar deze notebook mag u niet ontgaan. Ook hier geldt een hoge prijs/prestatieverhouding. Daarnaast heeft deze notebook een opvallend design!

CSL Notebook Best Buy Guide juli 2008

GENETX wijzigde dit bericht 17-08-2008 11:10 (201%)

Acties:

Moderator CSL / Reviewer
notebookspot.nl

Changelog
05-07: Publicatie (TC -> CSL)
06-07: Typo (er zullen vast nog wel een aantal voglen)

GENETX wijzigde dit bericht 06-07-2008 12:36 (34%)

Reg. datum: 18 november 2002

Er staat een tik foutje in de tabel met alternatieven Asus moet Acer zijn, verder ziet het er goed uit.

Acties:

Moderator CSL / Reviewer
notebookspot.nl

quote:
Lone schreef op zondag 06 juli 2008 @ 12:28:
Er staat een tik foutje in de tabel met alternatieven Asus moet Acer zijn, verder ziet het er goed uit.
Done, thx.
MyTweakers.net Full

Die Dell is een XPS en geen Inspirion XPS. Dell Maakt namelijk duidelijk verschil tussen de Inspirion (goedkope :P) en XPS (dure) systemen, dat scheelt ook in de support en dergelijke.

Daarnaast zijn er ook nog kortingsbonnen in het Dell coupons topic! :D

Het grootste verschil tussen vrouwen en elektronica is dat elektronica een stuk beter luistert na een goedgemikte mep en dat vrouwen daarna willen "praten" - Yofresh

Acties:

Moderator LCD & CSL / BBG'er
Reg. datum: 21 juli 2005

quote:
alex3305 schreef op zondag 06 juli 2008 @ 14:38:
Die Dell is een XPS en geen Inspirion XPS. Dell Maakt namelijk duidelijk verschil tussen de Inspirion (goedkope :P) en XPS (dure) systemen, dat scheelt ook in de support en dergelijke.
Zal worden gefixed :)
quote:
alex3305 schreef op zondag 06 juli 2008 @ 14:38:
Daarnaast zijn er ook nog kortingsbonnen in het Dell coupons topic! :D
Dat houden we gescheiden van de NBBG, anders wordt het te onoverzichtelijk.

Hewlett-Packard 8710w |  Apple MacBook | Asus A6Ja | Lenovo S10e

Acties:

Moderator CSL / Reviewer
notebookspot.nl

Fixed.

We doen niet aan kortingsbonnen, aanbiedingen ed. Deze NBBG moet 2 maanden mee en ik denk niet dat de aanbiedingen zo lang geldig blijven ;)
Zillion Lives!
Reg. datum: 14 april 2000

Ach, sommige types asus notebooks (hopelijk niet deze) zijn maar enkele weken verkrijgbaar... Wat dat betreft kan je misschien nu al beter een opvolger gaan zoeken. ;)

Acties:

Dan kunnen wel terugvallen op de M51Sn, die is op de HDD en het geheugen nagenoeg gelijk aan de Pro57Sn ;)

Zillion Lives!

Daarom heb ik dus de sch*rft aan asus notebooks. Compleet belachelijke en ondoorgrondelijke typenummering..... ;)

Acties:

Moderator CSL / Reviewer
notebookspot.nl

quote:
dominator schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:16:
Daarom heb ik dus de sch*rft aan asus notebooks. Compleet belachelijke en ondoorgrondelijke typenummering..... ;)
Daar is niks mis mee als je een Asus expert bent :+ . Configuraties hangen bij elke fabrikant af van de prijs van componenten. Ook Acer heeft zo'n belachelijk achtervoegsel bijvoorbeeld ;) . Je kan er nooit vanuitgaan dat een NBBG compleet blijft wat dat betreft, maar er zullen altijd laptops zijn die er sterk op lijken qua specs. Alle Pro57Sn en M50Sn laptops zullen hetzelfde uiterlijk hebben en hetzelfde moederbord en videokaart. Alleen geheugen, HDD en CPU zullen doorgaans afwijken.

Nogmaals dat is niet alleen iets van Asus, maar van elke fabrikant. Bij het opzetten van de Special van deze maand ben ik in de pw alleen al 3 interessante notebooks tegengekomen die niet meer leverbaar waren....
aka Stronkop
Reg. datum: 09 oktober 2000

quote:
Videokaart
De NVIDIA GeForce 9500M GS is een prima allround videokaart. Deze mid-range kaart is gloednieuw en levert goede prestaties. Met de videokaart kunt u de laatste games nog prima spelen, al zij het niet altijd op High Detail. De 9500M GS beschikt verder over PureVideo HD waardoor uw HD-films hardwarematig worden geëncodeerd.
Ik neem aan dat de videokaart geen video-ingang heeft. Dan mag van het woordje geëncodeerd gedecodeerd worden gemaakt ;)

SPECS | Nikon D300 + grip, Tamron 17-50mm SP AF f/2.8 xr, Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6 AF-S VR, Sigma 100-300 f/4, Sigma 1,4 TC

Acties:

Moderator CSL / Reviewer
notebookspot.nl

Foutje, bedankt :+
Zillion Lives!

quote:
GENETX schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:03:
[...]

Daar is niks mis mee als je een Asus expert bent :+ . Configuraties hangen bij elke fabrikant af van de prijs van componenten. Ook Acer heeft zo'n belachelijk achtervoegsel bijvoorbeeld ;) . Je kan er nooit vanuitgaan dat een NBBG compleet blijft wat dat betreft, maar er zullen altijd laptops zijn die er sterk op lijken qua specs. Alle Pro57Sn en M50Sn laptops zullen hetzelfde uiterlijk hebben en hetzelfde moederbord en videokaart. Alleen geheugen, HDD en CPU zullen doorgaans afwijken.

Nogmaals dat is niet alleen iets van Asus, maar van elke fabrikant. Bij het opzetten van de Special van deze maand ben ik in de pw alleen al 3 interessante notebooks tegengekomen die niet meer leverbaar waren....
Heb je helemaal gelijk in, al spant asus 100% zeker de kroon. Bij een acer heb je tenminste nog enig overzicht.... 5920G serie, 7720G serie enz... Toshiba houd dezelfde manier aan, P300 enz enz... Maar wie verwacht nou dat een Pro57SN en M50SN (pro zou toch professioneel moeten zijn?) feitelijk dezelfde barebone bevatten... :D

Ach jah, misschien ligt het aan mij. ;)

Acties:

Moderator CSL / Reviewer
notebookspot.nl

Pro is gewoon een andere benaming die vaak in fysieke winkels kan worden gevonden, Ik snap daar idd niet het nut van. Verder is het wel overzichtelijk bij Asus wat mij betreft. Bij Acers heb je 5920G's met 8600M GS en 8600M GT, dat vindt ik juist brak. Bij een -Sn achtervoegsel weet je wat je krijgt qua mobo en videokaart en platform. Dat is niet anders voor de F3Sn, G1Sn, V1Sn, M70Sn en A7Sn bijvoorbeeld ;)
Zillion Lives!

Tuurlijk... 8)7 ;)

Ik denk dat we hier wel de reden hebben waarom dat asus niet echt voet aan de grond krijgt in de laptop markt. De EEE pc is wel een leuk voorbeeld hoe het wel moet, simpele naam en geen 100 varianten die eigenlijk allemaal op hetzelfde neerkomen. De verkoopcijfers zijn bekend inmiddels.... :)

Acties:

Heb je jaarresultaten van de verkopen? Hier ben ik namelijk wel benieuwd.

Als ik het goed interpreteer, haakt de klant af op de naamgeving van een notebook? Kleine tip: naar prijs / kwaliteits-verhouding kijken en niet naar de naamgeving ;)

Acties:

Moderator CSL / Reviewer
notebookspot.nl

De gemiddelde consument loopt een winkel binnen of kijkt op moment x in de pricewatch. Dan wordt gekeken naar de prijs en naar de specs, niet naar het complete typenummer.
quote:
dominator schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 11:39:
Tuurlijk... 8)7 ;)

Ik denk dat we hier wel de reden hebben waarom dat asus niet echt voet aan de grond krijgt in de laptop markt. De EEE pc is wel een leuk voorbeeld hoe het wel moet, simpele naam en geen 100 varianten die eigenlijk allemaal op hetzelfde neerkomen. De verkoopcijfers zijn bekend inmiddels.... :)
Acer etc. hebben toch precies hetzelfde? Alleen Apple doet slechts aan "Macbook (Pro) (Air)", alleen weet je dan bij weer niet precies welke Macbook je via eBay oid in huis haalt.

Zillion Lives!

quote:
DaMarcus schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 16:56:
Heb je jaarresultaten van de verkopen? Hier ben ik namelijk wel benieuwd.

Als ik het goed interpreteer, haakt de klant af op de naamgeving van een notebook? Kleine tip: naar prijs / kwaliteits-verhouding kijken en niet naar de naamgeving ;)
Link : http://www.channelworld.n...0-marktcijfers_copa10.pdf

Dan wel van vorig jaar, maar zoals je ziet is asus maar een mini speler in de laptop markt. Zal wel iets gegroeit zijn door de EEE pc hype, maar echt een toshiba of HP van de troon stoten zullen ze absoluut niet doen.

Acties:

Moderator CSL / Reviewer
notebookspot.nl

En dat zijn cijfers van 1,5 jaar geleden... Niet representatief meer lijkt me. Heb ook de indruk met de normale laptops dat Asus in opkomst is. 1,5 jaar geleden zag ik ze amper in de folders en in winkels. Toen was het Acer en nog eens Acer, of Packard Bell. HP ed hadden altijd ook al een sterke naam dus die deden het destijds ook wel goed. Maar Asus is bij velen nog relatief onbekend.

Zelf zie ik sinds dit schooljaar een stuk meer Asus laptopjes rondlopen.

GENETX wijzigde dit bericht 08-07-2008 18:59 (52%)

Zillion Lives!

quote:
GENETX schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 17:01:
De gemiddelde consument loopt een winkel binnen of kijkt op moment x in de pricewatch. Dan wordt gekeken naar de prijs en naar de specs, niet naar het complete typenummer.
Een gemiddelde consument wil kunnen vergelijken. Als hij in winkel A laptop X zit, wil hij het liefst nog even naar winkel B lopen om te kijken wat laptop X daar kost. Als hij bij winkel B alleen laptop Y ziet gaat hij aarzelen, hij weet immers niet of de prijs die bij winkel A gevraagd word wel goed is, en dat hij wellicht teveel betaald.
quote:
GENETX schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 18:57:
En dat zijn cijfers van 1,5 jaar geleden... Niet representatief meer lijkt me. Heb ook de indruk met de normale laptops dat Asus in opkomst is. 1,5 jaar geleden zag ik ze amper in de folders en in winkels. Toen was het Acer en nog eens Acer, of Packard Bell. HP ed hadden altijd ook al een sterke naam dus die deden het destijds ook wel goed. Maar Asus is bij velen nog relatief onbekend.

Zelf zie ik sinds dit schooljaar een stuk meer Asus laptopjes rondlopen.
Zoals ik al zei. Asus groeit wel, maar ze hebben een alles behalve groot marktaandeel in NL. Maar goed, ik ben bang dat ik je niet kan overtuigen. Er is in de BBG immers niet voor niks voor een asus notebook gekozen.... :)
Fotograaf
Reg. datum: 25 januari 2004

In dit soort topics is het altijd prachtig als er in de ts een plaatje van het onderwerp staat O-)

If it ain't broken, don't fix it

Goede keus imo, is het alleen niet handiger hem onder de noemer M51SN-AP018C te vermelden? Is de versie met 250 gig HDD , maar deze kost slechts 999¤ en is i.t.t. tot de Pro57 (afaik) wel leverbaar.

Acties:

Moderator CSL / Reviewer
notebookspot.nl

Dat ie niet meer leverbaar is jammer

We zijn juist voor de Pro57 gegaan ivm 4 GB (Dualchannel) en de wat grotere HDD. Omdat het budget er voor was leek dat de betere keuze die ook iets meer performance biedt dus.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: