Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 21:53

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Topicstarter
[Ervaringen] Asus M5*-serie - Deel 1
Inleiding

Asus heeft sinds kort een nieuwe lijn notebook geïntroduceerd, de M-serie. Deze bestaat tot nu toe uit de M70 en nu ook de M50 en M51. Deze notebooks mogen we zien als een volwaardige vervanger van de Asus F3.

De M5* presenteert zichzelf als een all-round notebook. De unieke feature is het toetsenbord inclusief numeriek gedeelte. Een eigenschap die we nog niet zijn tegenkomen in deze klasse.
Specificaties

Processor
Intel Core 2 Duo
  • T5450 - 1.66GHz / 2MB cache / 667MHz
  • T5550 - 1.83GHz / 2MB cache / 667MHz
  • T7250 - 2.00GHz / 2MB cache / 800MHz
  • T8300 - 2.40GHz / 3MB cache / 800MHz
  • T9300 - 2.50GHz / 6MB cache / 800MHz
Chipset
  • Mobile Intel PM965
Harddisk
  • 250GB 5400RPM HDD
Geheugen
  • PC5300 DDR2 tot 4GB (2x 2GB)
Graphics
  • M51Se: ATI Mobility™ Radeon® HD 3470 256MB VRAM
  • M51Sn: NVIDIA GeForce 9500M GS 512MB VRAM
  • M51Sr: ATI Mobility™ Radeon® HD 2400 128MB VRAM
Display
  • WXGA-scherm (1280x800)
Aansluitingen
  • 4 USB 2.0-poorten
  • Expresscard /54
  • Firewire
  • e-SATA
  • DVI
  • VGA
  • LAN
  • TV-out (S-Video)
  • Modem
  • 8-in-1 Card Reader
Wat zegt Asus erover?

Keur aan Geavanceerde Technologie
De M51-serie met het nieuwe fusie oppervlak ontwerp wordt verder aangevuld door state-of-the-art computertechnologieën, waaronder de nieuwste Intel® Centrino® Processor Technologie en Legitiem Windows Vista® besturingssysteem. Bovendien gaat videocommunicatie, dankzij een ingebouwde draaibare webcam, nu live zonder kabels!

Eerste 15,4" W Notebook met Numeriek Toetsenbord
Om gebruikers te voorzien van een comfortabelere ervaring, is de M51-serie het eerste 15,4" W model dat is voorzien van een numeriek toetsenbord. Met behulp van numerieke toetsenborden kunnen gebruikers instinctief en zonder enige hapering getallen invoeren.

Uitgebreide Connectiviteit
De ingebouwde WLAN 802.11 a/g/n garandeert draadloze Internettoegang waar ontvangst beschikbaar is. De M51-serie biedt tevens Bluetooth 2.0 EDR – met verbeterde gegevensoverdracht op een snelheid die driemaal zo hoog is als standaard Bluetooth, voor verbeterde connectiviteit en synchronisatie tussen digitale apparaten. Bovendien voorziet een complete reeks input/output-poorten, waaronder 4 USB-poorten, een S-video TV-out poort en ExpressCard-slots, u van dynamische gegevensoverdracht en opslagopties.

Grondige Privacybescherming
De M51-serie biedt een slimme balans tussen mobiliteit en prestaties, via uitgebreide beveiligingsfuncties die de notebook en de daarop opgeslagen informatie beschermen. Gegevensbeveiliging staat buiten kijf door een ingebouwde AuthenTec vingerafdrukscanner met TruePrint® technologie die leest van de levende huidlaag, vaak voorkomende afwijkingen aan het huidoppervlak voorkomend die de scannauwkeurigheid negatief beïnvloeden. Embedded TPM is een hardwareoplossing die aanvallen helpt voorkomen door hackers die op zoek zijn naar vastgelegde wachtwoorden en encryptiesleutels voor gevoelige data.

Benchmarks

http://img108.imageshack.us/img108/70/asusm503dmarkev7.jpg

Van de Radeon Mobility HD3470 zijn nog geen benchmarks bekend. Overige GPU's zijn ter vergelijking in het staafdiagram meegenomen.

Foto's

Worden nog geresized

Pricewatch

Asus M51SE-AP043C
T8300, 3GB RAM, 250GB HDD, HD3470

Asus M51SN-AP018C
T9300, 3GB RAM, 250GB HDD, 9500M GS

Asus M51SR-AP044C
T7250, 3GB RAM, 250GB HDD, HD2400

En de Asus M50 dan?

Die zal z.s.m. aan deze TS worden toegevoegd :)

Changelog

- 03-06-08: TS opgezet, Deel 1

TS made by DaMarcus

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Topicstarter
- Gereserveerd voor de TS -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 18:43
Nog even de knop Check Images aanklikken voor de TS en dan is die ook goed lijkt me

Wiethoofds meuk en 'overige'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02 18:29

NeoMe

#Addict

Mooi Mooi...alleen jammer van de GPU's.

Komt er geen AMD variant ?

PS: Misschien nog even de specs van het scherm erbij.

[Voor 29% gewijzigd door NeoMe op 03-06-2008 14:57]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Topicstarter
Wiethoofd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 14:53:
Nog even de knop Check Images aanklikken voor de TS en dan is die ook goed lijkt me
Al gedaan :)
NeoMe schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 14:53:
Mooi Mooi...alleen jammer van de GPU's.

Komt er geen AMD variant ?
Zover ik weet is nog geen AMD-variant aangekondigd. Wellicht zal men wachten op AMD Griffin.

/Edit:

De Asus M50 beschikt over de HD3650.

[Voor 4% gewijzigd door DaMarcus op 03-06-2008 14:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 114270
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zit te kijken naar de M50Sa, met bluray etc. Geniale laptop

Bij nordPC voor ~1020 euro ex btw. Geniaal goedkoop voor die specs :9~
Overigens is de M50 imho toch veel interessanter ivm de goede ATI kaart en de hogere resolutie van het scherm. Tevens heeft deze ook HDMI out (kan niet vinden of de M51 dat ook heeft???)

[Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 114270 op 06-06-2008 20:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 22:07
Ik zit er aan te denken om de M51SE aan te schaffen (http://www.quote.nl/pi/qu...67c535040605642655d6201). Voor meer specs moet je even op de PDF klikken onder de afbeelding. Ik vraag me alleen af hoe het zit met software en de licenties hiervan (het is het eerste complete (OEM) systeem dat ik koop).

Is de Windows licentie bijvoorbeeld al geactiveerd? Of dien je dit zelf te doen bij de eerste opstartbeurt? Ik ben namelijk van plan om de laptop schoon te vegen en hierna opnieuw te installeren (dan heb ik al die extra software (rotzooi) in ieder geval niet.)

@ Guido, de M51 heeft geloof ik in geen enkele versie HDMI out, wel DVI+VGA out (al weet ik niet of je deze ook tegelijk kunt gebruiken).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Topicstarter
Anoniem: 114270 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 20:00:
Overigens is de M50 imho toch veel interessanter ivm de goede ATI kaart en de hogere resolutie van het scherm. Tevens heeft deze ook HDMI out (kan niet vinden of de M51 dat ook heeft???)
M51 heeft helaas geen HDMI, zijn duurdere broer - de M50 - heeft dat daarentegen wel weer.
jappas schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 20:21:
Is de Windows licentie bijvoorbeeld al geactiveerd? Of dien je dit zelf te doen bij de eerste opstartbeurt? Ik ben namelijk van plan om de laptop schoon te vegen en hierna opnieuw te installeren (dan heb ik al die extra software (rotzooi) in ieder geval niet.)

@ Guido, de M51 heeft geloof ik in geen enkele versie HDMI out, wel DVI+VGA out (al weet ik niet of je deze ook tegelijk kunt gebruiken).
Je krijgt Vista-recovery cd's mee van Asus en een driver-cd. Mocht je dus geen bloatware willen, installeer dan je eigen Vista-versie. De CD-key bevindt zich onderop de notebook.

DVI en VGA kun je helaas niet tegelijk gebruiken.

Anoniem: 91735

hoi,

Ik overweeg voor een M50SA te gaan ook vanwege de hogere resolutie van de schermen die ik tegen ben gekomen op internet. Punt is dat ik de asus altop wel eens graag in de winkel wil zien. Ik ben op internet maar paar shops tegen gekomen die hem verkopen via internet.
Ik vind de resolutie van 1280x800 gewoon te weinig. Vandaar sat ik een hogere resolutie van minimaal 1440-900 wil.
Vind het zelf alleen beetje tricky een laptop te bestellen van 1500 euro via internet terwijl ik die niet heb gezien in het echt. Met name de scherm kwaliteit vind ik belangrijk.
Als iemand weet waar ze in de achterhoek veel sus laptops verkopen hoor ik het graag.
Is asus ook een van de duurdere merken eigenlijk omdat je deze niet zosnel tegenkomt in de standaard winkels? Ik heb nog gekeken naar de XPS1530 van dell maar daar is ook zoveel ellende met de schermen dat ik daar niet aan begin om te bestellen.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-06 23:06
De M50-serie is gloednieuw. Ik denk niet dat je snel exact hetzelfde model zal tegenkomen. Je kan je beter richten op het zoeken van een M50/M51 in het algemeen. Over het algemeen denk ik dat je ook een goede indruk krijgt van de F3 behuizing welke grotendeels hetzelfde is (het is de voorloper) op het numpad na en enkele aansluitingen.

Asus is over het algemeen iets duurder (al zijn ze goed bezig met oa de Asus F3Ka welke de eerste Notebook BBG gaat winnen gok ik), maar dat merk je ook. Over het algemeen stevige laptops en goede componenten. Daarnaast geven ze itt de meeste laptop bouwers 2 jaar garantie ipv 1 en een muisje en tas. De service is ook stukken beter tegenover Acer bijvoorbeeld.

Ik begin te merken dat Asus meer inkomt. Op school zie ik sinds afgelopen jaar ook alweer een stuk meer Asus laptopjes en ook in winkels zie ik ze steeds vaker.

• jappas
Anoniem: 91735 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 11:38:
hoi,

Ik overweeg voor een M50SA te gaan ook vanwege de hogere resolutie van de schermen die ik tegen ben gekomen op internet. Punt is dat ik de asus altop wel eens graag in de winkel wil zien. Ik ben op internet maar paar shops tegen gekomen die hem verkopen via internet.
Ik vind de resolutie van 1280x800 gewoon te weinig. Vandaar sat ik een hogere resolutie van minimaal 1440-900 wil.
Vind het zelf alleen beetje tricky een laptop te bestellen van 1500 euro via internet terwijl ik die niet heb gezien in het echt. Met name de scherm kwaliteit vind ik belangrijk.
Als iemand weet waar ze in de achterhoek veel sus laptops verkopen hoor ik het graag.
Is asus ook een van de duurdere merken eigenlijk omdat je deze niet zosnel tegenkomt in de standaard winkels? Ik heb nog gekeken naar de XPS1530 van dell maar daar is ook zoveel ellende met de schermen dat ik daar niet aan begin om te bestellen.
Ik weet nog wel een winkel in de achterhoek ;), maar zal daar wel ff geen reclame voor mogen maken ;) (Ik werk er zelf op zaterdagen ;)). Nadeel daar is ook dat je alsnog niet je laptop kunt zien, je rult hem daar ook moeten bestellen en daarna kun je pas zien wat je hebt.

Ikzelf begin een beetje te vermoeden dat ik van mijn ouders als diplomacadeau (deels) een laptop krijg. Ik zit nog steeds bij de M50SE ;).

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:12
ik heb gister een m51 gekocht, en wat een gaaf ding! Echt heel compleet geleverd!

Tas + muis
DVB antenne
windows MCE remote/knuppel
Poetsdoekje
Infrarood ontvanger

heb de M51 met:

T9300
9500M 512MB
320 GB HD
DVD DL
2 GB Ram
Vista Ultimate
TV tuner

voor 1800 AUD (1100 euro) :)

[Voor 15% gewijzigd door DjVe op 16-06-2008 01:40]

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Topicstarter
Oi oi oi, mooie specs! ;)

Foto's? O-)

• DjVe
eeehmmmm zal dr eens wat schieten en uploaden met (zucht) een 256k lijntje. Raar eiland, wie kan er nou leven met een 256k lijn (met datalimiet)

• Niet online
Jordy van e schreef op maandag 16 juni 2008 @ 01:22:
heb de M51 met:

T9300
9500M 512MB
320 GB HD
DVD DL
2 GB Ram
Vista Ultimate
TV tuner
Nice! Ik heb eergisteren de M50SA besteld met T9300, 3650HD, 320gb en bluray lezer. Voor 1060 euro via computeruniverse.net (excl btw, kan aftrekken). Heeft wel duitse toetsenbord layout, maar ach, daar kijk ik toch nooit naar.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 12:25
Anoniem: 91735 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 11:38:
hoi,

Bedenk ook dat Asus naast hun eigen laptops gigantisch veel laptops van bijvoorbeeld Dell en Apple in elkaar schroeft, daardoor zie je in principe veel Asus met een ander merkje ;)

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Topicstarter
Natuurlijk, je wil zoiets graag zien voordat je het bestelt.

Heb ik ook gehad met m'n XXODD. Nooit gezien, maar ben afgegaan op de lovende berichten van het model. Uiteindelijk toch besteld en tot op vandaag de dag nog steeds blij mee :)

Gezien ik al langer met Asus-notebooks werk, zou ik zeggen: je kunt hem blind bestellen ;)

• Niet online
Ik heb hem binnen :D

Wat een machine, lekker vlot etc.

Het enige wat me dwarszit is vista. Maar geen drivers voor xp beschikbaar :( .

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Topicstarter
Eerste pagina staan de XP-drivers: http://asustreiber.de/e10...rum_viewtopic.php?12394.0

Zal ze deze week nog in de TS zetten :)

• DjVe
ik heb gister ook heerlijk zitten vloeken op vista....hij heeft wat woorden tegen zich gekregen...zeg je u tegen :P Dat ding vertikt het gewoon om SP1 te installen!

Ik ga er waarschijnlijk ook XP op dumpen (gewoon voor de probeer). Moet ej die ook weer via zon gigantische omweg installeren, of kan je er wel gewoon een XP pro cd in tjoepen (omdat het volgens mij wel mogelijk is om een clean install te maken met een normale Vista dvd)?

Nou moet ik zeggen dat de bijgeleverde MCE remote wel echt superfijn is! Werkt echt vlekkeloos! 320 GB in een laptop is nog fijner :D

[Voor 19% gewijzigd door DjVe op 19-06-2008 01:45]

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Topicstarter
Daar kun je gewoon een XP Pro-CD in stoppen en installeren.

De drivers kun je 2 posts boven deze post vinden :)

• Niet online
DaMarcus schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 01:53:
Daar kun je gewoon een XP Pro-CD in stoppen en installeren.

De drivers kun je 2 posts boven deze post vinden :)
Nee,. heb gisteren zitten klooien (uiteraard eers sata op compatible gezet)

Maargoed, vervolgens gaat hij over zijn bek als je de INF drivers update installeert: BSOD. Weer terug aanpassen naar compatible: werkt --> nog een keer SATA drivers installeren.

Wat een gedoe; ik krijg het niet werkend. Ik heb via die duitse winkel overigens geen MCE remote. Gebruik het toch niet, dus geeft verder niet.

• DjVe
hmmmm dus je krijgt het niet werkend. Ik ga er ook eens mee stoeien als ik weer in NL ben. Weinig zin om mijn laptop hier over de zeik te helpen, zonder dat ik een backup pc heb :)

Ow foto's komen eraan :)

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Topicstarter
DM me maar, dan stuur ik je wel een link door waar je ze naar kan uploaden ;)

• jappas
Ik heb de M51SE aangeschaft. Wat een ding, ziet er echt goed uit ook. Heb helaas nog weinig tijd gehad om er veel mee te spelen (heb wat asus rotzooi verwijderd en office geïnstalleerd). Nadeel is wel dat de luidspreker uitgang aan de voorkant zit en ik deze niet kan gebruiken in combinatie met mijn Logitech Alto Express notebook stand. Misschien toch maar een externe USB geluidskaart aanschaffen dan.

• DjVe
ik vind het geluid ook echt slecht van deze laptop, nu mis ik pas de kleine sub van de acer 5920...dit ding klinkt echt als een koektrommel. Gelukkig heb ik mijn logitech mm28 nog :)

• jappas
Jordy van e schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 15:19:
ik vind het geluid ook echt slecht van deze laptop, nu mis ik pas de kleine sub van de acer 5920...dit ding klinkt echt als een koektrommel. Gelukkig heb ik mijn logitech mm28 nog :)
Ach, voor een laptop vind ik het nog wel meevallen, ben vergelijkbaar gewend bij (compaq/hp laptops). Het is mijn eerste laptop, vandaar.

Ik wil echter toch wel m'n luidsprekers er aan hebben straks, deze laptop gaat ook mijn (inmiddels al weer 3 jaar oude) pc vervangen.

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Topicstarter
Van notebooks hoef je sowieso niet veel qua geluid te verwachten tenzij je een Dell XPS, Toshiba game-notebook of XXODD hebt.

Hoewel m'n subwoofer in de XXODD ook niet veel voorstelt :/

• Anoniem: 252687
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Ik zou ook graag zo'n m50 of m51 willen bestellen en zit nog erg te dubben waar ik hem zal bestellen want wil hem eigenlijk eerst even 'live' voelen en proberen.
Iemand enig idee waar ik dit het beste kan doen omstreken Amsterdam,Hoofddorp?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DjVe
http://tweakers.net/produ...59/asus-m51sn-ap018c.html
mijn product review van de m51 :) enjoy!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Topicstarter
Ziet er goed uit, ik zal hem meenemen in de topicstart :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DjVe
top! ik zal morgen even wat pics uploaden vanaf het werk :)

de nieuwe 177 drivers zorgen trouwens voor een aangename drop in temperatuur en boosten de peformance ook nog iets :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Topicstarter
Ik had juist gelezen dat ze zorgden voor een drop in frames en verhoging van temperatuur :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DjVe
niet als je de powermitzer uitschakeld :)

Hij liep hiervoor op officiele drivers: 175.15, maar die gaven pieken tot 95 graden :S De 177 drivers geven mij maar pieken van 91 :) Maar de FPS in COD is wel met 10 ps op vooruit gegaan.

zoals ik al eerder gekwoot heb in het Acer 6920 forum:
Oplossing: haal drivers van laptopvideo2go.com (incl de gemodde INF).
http://www.laptopvideo2go...?showtopic=19270&st=0
Exctract de file naar een map op de pc en kopieer (en vervang) de INF uit die map met de gemodde INF (die je ook gedownload hebt). Dan gewoon de setup runnen in die map.

Nog steeds zelfde probleem:
Powermitzer uitzetten! Hoe? hier:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=261929

[Voor 120% gewijzigd door DjVe op 07-07-2008 07:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GENETX
/kansloze post :X

[Voor 85% gewijzigd door GENETX op 07-07-2008 11:46]

Anoniem: 70503

Iemand met de M51SE, hoe lang is de batterijduur?

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:07
Even een subtiel trapje.

Ik ben van plan deze laptop ook aan te schaffen. En wel de M51VR-AP011C.

Wat vinden jullie van de accu duur? Er zit in die specifieke versie een P8400, die is 25 watt in plaats van de T series met een TDP van 35 watt. Ik heb in reviews gelezen dat de accu duur 1 - 2 uur is of zo, beetje aan de lage kant vind ik.. Wellicht dat het door de proccesor wat verbetert, maar ik vrees niet veel meer dan een half uur of zo?

Dan nog XP drivers. Zijn die er eigenlijk wel? Die link van asustreiber is dood of zo, en de website zelf laat niet veel drivers zien van de chipsets en dergelijke op XP. Of zullen de standaard intel chipset drivers gewoon werken (Intel PM965 zit er in geloof ik)?

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 14:48
Ik heb nog een vraagje over deze serie van de asus laptops.
Alles is perfect, de processor en een goede videokaart maar hoe is de bouw kwaliteit?
Ik lees op sommige sites dat de bouw kwaliteit beroerd is. Hij moet in ieder geval 4 a 5 dagen
per week, 2 jaar lang mee in de trein / bus / auto van collegebank naar collegebank.

Ik heb nu een hp compaq nx8220, die zijn super stevig. Maar vanwege budgetaire redenen (en de 2 jaar garantie, dat betekend dat ik niet voor 100 euro extra zoals bij hp garantie hoef af te kopen). Ik wil namelijk wel 2 jaar garantie.

Het enige twijfelpunt is dus de behuizing. Op sommige sites zeggen ze dat hij erg stevig is, andere sites (o.a. noteboocheck.nl) zeggen dat de behuizing een beetje twijfelachtig is. Iemand daar een eigen mening over?

Ik heb de aankomende dagen nog niet even de tijd om na de winkel te gaan.

• dikki dik
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07-2020
Pietjuh schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 21:51:
Ik heb nog een vraagje over deze serie van de asus laptops.
Alles is perfect, de processor en een goede videokaart maar hoe is de bouw kwaliteit?
Ik lees op sommige sites dat de bouw kwaliteit beroerd is. Hij moet in ieder geval 4 a 5 dagen
per week, 2 jaar lang mee in de trein / bus / auto van collegebank naar collegebank.

Ik heb nu een hp compaq nx8220, die zijn super stevig. Maar vanwege budgetaire redenen (en de 2 jaar garantie, dat betekend dat ik niet voor 100 euro extra zoals bij hp garantie hoef af te kopen). Ik wil namelijk wel 2 jaar garantie.

Het enige twijfelpunt is dus de behuizing. Op sommige sites zeggen ze dat hij erg stevig is, andere sites (o.a. noteboocheck.nl) zeggen dat de behuizing een beetje twijfelachtig is. Iemand daar een eigen mening over?

Ik heb de aankomende dagen nog niet even de tijd om na de winkel te gaan.
het is geen model broodtrommel. Het scherm kan misschien robuuster ivm broodtrommel laptop (iig beter als acer), het gedeelte met moederbord is dan weer wel uber stevig. Maar de stevigheid is gewoon goed te noemen en vooral de degelijkheid vind ik bij asus erg goed, altijd netjes afgewerkt. Geen scharnieren die te licht of te zwaar gaan of beginnen te kraken.

Maar dus echt wel stevig genoeg om mee te nemen in de trein. Je hoeft iig niet te verwachten dat hij over 2 jaar uit elkaar valt :) Veel mensen zweren bij een koektrommel, maar zolang jij gewoon normaal met je laptop omgaat en er niet mee gaat smijten. Wat je overigens bij geen enkele laptop moet doen, is asus perfect. Ik heb er zelf ervaring mee.

Battlefield 2 stats - Specs PC - X360 Gamertag

• GENETX
Hans1990 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 17:19:
Even een subtiel trapje.

Ik ben van plan deze laptop ook aan te schaffen. En wel de M51VR-AP011C.

Wat vinden jullie van de accu duur? Er zit in die specifieke versie een P8400, die is 25 watt in plaats van de T series met een TDP van 35 watt. Ik heb in reviews gelezen dat de accu duur 1 - 2 uur is of zo, beetje aan de lage kant vind ik.. Wellicht dat het door de proccesor wat verbetert, maar ik vrees niet veel meer dan een half uur of zo?

Dan nog XP drivers. Zijn die er eigenlijk wel? Die link van asustreiber is dood of zo, en de website zelf laat niet veel drivers zien van de chipsets en dergelijke op XP. Of zullen de standaard intel chipset drivers gewoon werken (Intel PM965 zit er in geloof ik)?
Wat aan de late kant. Vista is wat mij betreft al niet echt zuinig. Mijn F3Sc haalt ook maar 2 uur en ik denk deze ook. Onder Linux haal ik echter zo een half uur meer, hetzelfde voor XP.

Verder moet je volgens mij nu registreren bij asustreiber.de voor de meeste drivers. Ze hebben onlangs een complete makeover gehad.

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-06 19:09
Iemand ervaringen met de M51VA?
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-054924

kimi | iRacing Profiel

• Anoniem: 193302
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als het goed is komt vandaag mijn M51VR-AP011C binnen. Zal der ff mee werken en dan een reviewtje op de site zetten.

• Niet online
Wel aardige specs. Jammer van de reso. Ik heb dus zoals eerder gezegd de M50Sa, en ik zou voor geen goud meer terug willen! Die plek op je bureaublad... het is echt fantastisch!

• Niet online
Gisteren de M51VR-AP011C gekregen en ik probeer XP erop te zetten. Maar als ik de XP Pro cd erin stop dan krijg ik als ie bijna klaar is met laden een blauw scherm met:
oxoooooo7B
of
...7E pci.sys address F748E0BF base at F748000
Iemand een idee waardoor dit zou kunnen komen? Het al verschillende XP cd's geprobeerd.

Verder is de eerste indruk van de laptop met Vista erg goed. Ook Express Gate werkt wel grappig.
Maar wil der toch liever XP op hebben geinstalleerd.

• Niet online
op internet staat gewoon het antwoord; je moet in de bios ff je hd op compatible zetten voor de installatie...

• Niet online
Anoniem: 114270 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 13:29:
op internet staat gewoon het antwoord; je moet in de bios ff je hd op compatible zetten voor de installatie...
Had ik vanacht ook al gevonden, maar het was echt tijd voor bed i.p.v. hier nog ff iets te posten ;)

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:03

d0s

sssst

Anoniem: 193302 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 18:26:
[...]

Had ik vanacht ook al gevonden, maar het was echt tijd voor bed i.p.v. hier nog ff iets te posten ;)
Hoe bevalt hij verder? :) mooie laptop met goede specs!

• Niet online
d0s schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 14:10:
[...]

Hoe bevalt hij verder? :) mooie laptop met goede specs!
Bevalt verder erg goed. Xp erop zetten is niet gelukt omdat er niet voor alle hardware xp drivers zijn. Mss in de toekomst.

Heb er nu nu Vista business op gezet omdat ik al die Asus troep niet hoef die in de standaard installatie zit. Laptop werkt verder zeer goed en is lkkr snel. Ik zet binnenkort een review op de pricewatch van tweakers.

• GENETX
Maxcim: Heb je op je Asus M51Vr ook een S-Video uitgang? Internet spreekt zich zoals gewoonlijk weer enorm tegen. Een klasgenoot van mij ziet die notebook ook wel zitten, maar wil S-video ;)

• Niet online
GENETX schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 12:20:
Maxcim: Heb je op je Asus M51Vr ook een S-Video uitgang? Internet spreekt zich zoals gewoonlijk weer enorm tegen. Een klasgenoot van mij ziet die notebook ook wel zitten, maar wil S-video ;)
Nope, geen S-Video. Al staat dit op sommige site idd wel aangegeven. Wel HDMI & VGA uit.

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:38
Graag wil ik dringend weten of deze Asus M50VM-AK006C ook een eSata aansluiting heeft.
De enige info die ik vind is steeds de deze: zie hier.

Ik heb me al suf gezocht, maar helaas staat er nergens vermeld dat het er standaard op zit 8)7 :?

Alvast bedankt :)

[Voor 27% gewijzigd door Moris op 03-09-2008 22:46]

• Blanco88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05-2020

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:38
Alvast bedankt voor je snelle reactie :)
Ik hoop dat het klopt.

De eSata bij de Asus, bepaalde voor mij mee de keuze tussen de Asus M50Vm en de Hp8710p.
Blij te horen dat de Asus M50Vm dus wel eSata aan boord heeft en voorzien is van een geweldig scherm :9~

• BringDa69
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-04-2019
is er ook een variant van de mv50 met een afstanbdsbediening?

Ik zat eigenlijk naar de m,70 te kijken maar de levering vanuit auss is dramatisch en de meeste resellers hebben er ook te weingi verstand van.

Bescheidenheid is voorbehouden aan mensen met bescheiden capaciteiten

• Kabbie_Kabbie
  • Laatst online: 02-06 05:02
Hoe zit het met de plasicerigheid van de m51 heb veel interesse in deze laptop en lees best wel slechte verhalen over de gebruikte materialen.

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=39193

• Niet online
Kabbie_Kabbie schreef op donderdag 11 september 2008 @ 00:00:
Hoe zit het met de plasicerigheid van de m51 heb veel interesse in deze laptop en lees best wel slechte verhalen over de gebruikte materialen.
Zoals hierboven te lezen heb ik de M51VR-AP011C maar binnen een paar dagen was het plastic kapje van het scharnier al afgeroken, terwijl ik altijd heel zuinig met mijn spullen omga. Het kapje op het ander scharnier voelde echter wel stevig aan dus het kan zijn dat het toeval is geweest.

Laptop ondertussen via werk DOA gestruurd en ik krijg een nieuwe :D

Over het algemeen voelde de laptop echter wel stevig en solide aan.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 193302 op 11-09-2008 15:12]

• GENETX
Een klasgenoot heet ook een M51Vr en ik merk dat het alleen wat plastische chururgie is geweest wat betreft behuizing. Ander lakje en wat andere knopjes. Het skelet is nog steeds hetzelfde als mijn Asus F3-serie en die is ecrg degelijk in mijn ogen.

De kwaliteit is tegenwoordig bij laptops te janken voor deze prijs. Maar als je echt een goede behuizing wilt dan zit je gewoon in de klasse van 2000+ euro. Asus, Dell en HP zijn wat mij betreft de merken die in de kalsse rond 1000 euro of lager nog de beste behuizingen hebben. Een Acer, Packard Bell of Fujitsu Siemens zijn wat dat betreft nog een stuk minder.

• Soepster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 19:16
Ben benieuwd hoe deze zich eigenlijk verhoudt tot de M serie. Het lijkt eigenlijk wel dezelfde laptop, met betere specs (meer ram, grotere HDD) voor dezelfde of een lagere prijs dan de Asus M51VR-AP011C, wat mij nogal bevreemd. Ik kan deze laptop ook niet op de asus site vinden.

Asus X56VR-AP072C

pricewatch: Asus X56VR-AP072C

Overigens vind ik het wel een groot gemis dat deze laptops geen S-video of tenminste composiet uitgang hebben. Zo kan je ze niet op een "ouderwetse" CRT stijl TV of normale breedbeeldtelevisie aansluiten. VGA-S-video converters zijn ook erg lompe en dure kastjes. Maar goed, de Asus laptops in deze prijsklasse (circa 800 euro) hebben ruimschoots de beste prijs-kwaliteit verhouding....

Vraag: hebben de M5 series laptops bluetooth? Dat heeft de X56 wel volgens pricewatch- maar niet volgens Mycom.

[Voor 38% gewijzigd door Soepster op 11-09-2008 22:40]

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

• GENETX
Hangt er vanaf. De betere series zoals de M5 en dergelijke wel. De X- en Z-serie zijn kopieën van oa A6-series, M51-series en dergelijke, maar je vind ze niet terug op de Asus site. Het zijn vaak modellen voor grote ketens. Het mobo is verder gelijk aan een M51Vr bv in het geval van de X56Vr.

De X56-serie is eigenlijk meer het budget model. Bluetooth kan dus missen, voorheen werd er dan nog eens een 4200rpm schijf gebruikt ipv 5400rpm (Z92T vs A6T) of een webcam met minder MP. Controleer dus goed of er bluetooth op zit, typisch zo'n punt waar ze wat op besparen. Daarnaast word de X56 niet geleverd met tas en muis itt de M51-serie.

Anoniem: 20290

En heeft iemand de ASUS B50A-AP020E al eens bekeken? Tegenover de M51VR is de processor (P7350) iets langzamer maar daarentegen wel een 8-cell batterij en een strakke, zakelijke look met een stevige behuizing.

Verder zijn de specs volgens mij redelijk vergelijkbaar, en nog € 10,- goedkoper ook!

Link:
http://www.zercom.eu/inde...php?p=35&f=1&s=1&a=123159

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 20290 op 12-09-2008 15:25]

• Lightning89
  • Laatst online: 05-06 15:33
GENETX schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 08:20:
Hangt er vanaf. De betere series zoals de M5 en dergelijke wel. De X- en Z-serie zijn kopieën van oa A6-series, M51-series en dergelijke, maar je vind ze niet terug op de Asus site. Het zijn vaak modellen voor grote ketens. Het mobo is verder gelijk aan een M51Vr bv in het geval van de X56Vr.

De X56-serie is eigenlijk meer het budget model. Bluetooth kan dus missen, voorheen werd er dan nog eens een 4200rpm schijf gebruikt ipv 5400rpm (Z92T vs A6T) of een webcam met minder MP. Controleer dus goed of er bluetooth op zit, typisch zo'n punt waar ze wat op besparen. Daarnaast word de X56 niet geleverd met tas en muis itt de M51-serie.
Heb net de X56SN-AP124C binnen.
Het typenummer in vista is inderdaad M51SN en het moederbord is ook de M51SN, Verder is er naar mijn weten nergens op bezuinigd. 5400RPM 320 GB, 1,3MP camera, BT2.0, Wlan (geen N maar me router kan dat toch niet aan). Inderdaad geen tas en muis. Maar muis had ik al en een tas moet ik er dan wel bijkopen.

• GENETX
Ik denk dat er dan toch op draft-n is bezuinigd ;)

• Soepster
Ik probeer nu uit drie laptops te kiezen. Asus X56VR-AP072C, Asus M51VR-AP011C en Asus M51SE-AP043C. Het zijn vrijwel dezelfde laptops, waarbij de eerste wat meer RAM/HDD heeft en voor de rest verschilt alleen de CPU (P8400/T8300).

Asus X56VR-AP072C
http://www.mycom.nl/Produ...paign=tweakersclick#Specs
http://www.4launch.nl/sho...4---p8400--320gb/tweakers
pricewatch: Asus X56VR-AP072C

+ 4GB Ram ipv 3gb
+ 320 GB harddisk ipv 250 gb
+ wireless-N
+ voor de rest alles wat de Asus M51VR-AP011C en Asus M51SE-AP043C ook hebben als ik het goed zie
- Geen tas en muis...niet héél belangrijk aangezien ik een hoes wil voor in de rugtas/sporttas, en ik zelf wel een muis heb liggen.
- Geen bluetooth! Ik weet ook niet hoe belangrijk dit voor mij is, ik sync mn telefoon namelijk met m'n desktop PC plus de telefoon heeft Wi-Fi. Het kan echter wel prettig zijn om incidenteel data met een willekeurige telefoon uit te wisselen...
- geen s-video..hebben de andere twee ook niet.

P8400 vs T8300, verschil batterijleven?
Verder kan ik echt niet kiezen tussen de Asus M51VR-AP011C en Asus M51SE-AP043C. Volgensmij zijn ze echt identiek op de CPU na, P8400 vs T8300. Ik heb op notebookcheck gezien dat de T8300 (waarschijnlijk) iets sneller is, maar ik kan niet echt vinden hoeveel meer batterijleven de P8400 daar tegenover stelt. Ergens op een forum van notebookreview stelde iemand dat het hooguit 12 minuten scheelt, maar harde cijfers heb ik daar niet voor gevonden. Iemand daar input over?

[Voor 14% gewijzigd door Soepster op 13-09-2008 14:40. Reden: 4launch gemaild over bluetooth]

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 22:52
Ik zit ook te twijfelen tussen Asus X56VR-AP072C en M51SE-AP043C.
Maar ook dell heeft een leuke config met de Inspiron 1525
Zoals ik hem heb heb samengestelt voor 754 euro:
1. T8300
2. 15,4-inch WXGA+- breedbeeldscherm (1.440 x 900) met TrueLife
3. 3072MB 667MHz DDR2 SRAM (1x1024+2x2048)
4. 250 GB (5.400 rpm) SATA harde schijf

optie
- Geuheugen 4 Gb 39,99 euro
- Draagtas 30 euro
- 2.0 megapixel webcamera 39 euro
- Kleur keuze 39 euro

[Voor 11% gewijzigd door gigabit op 13-09-2008 18:16]

LG-HM071MR-U44

• Soepster
De Dell is erg aantrekkelijk wegens het hogere resolutie scherm. Verder heeft hij ook gewoon S-video, HDMI en alle connectivity opties. Nadeel is geen gigabit LAN en geen draaibare camera, geen numpad. Grootste nadeel is voor mij de dramatische X3100 videokaart. Maakt niks uit voor als je alleen office stuff doet, maar ik wil op zn minst wat oudere spelletjes er probleemloos op kunnen spelen, zoals C&C Generals of Halo bv.

• GENETX
De T8xxx v P8xxx stelt niet veel voor. De P-serie heeft een TDP van 25W ipv 35W dus zal onder hoge belasting zuiniger moeten zijn. Ik denk dat het op energiebesparing weinig gaat schelen. Als het 12 minuten zou zijn dan zou ik het haast nog knap vinden...

• Soepster
Volgens sony.de zou er tussen de T9500 en P8400 15 minuten verschil in batterijleven zitten las ik.

De T9500 is echter een stukje sneller dan de T8300.

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Even een vraagje over CPU frequenties, multiplyers en energiebesparing.

Een van de redenen om voor de M50-Vm te gaan was de P8600 CPU die zuiniger is dan bijv. de T9400. Nu zat ik met CPU-Z eens te kijken hoe laag de CPU clockt op het moment dat ik niks/weinig aan het doen ben. Het viel me op dat de CPU niet lager clockt dan 1600Mhz (multiplyer = 6), dat vind ik eerlijk gezegd een beetje apart voor een moderne mobiele CPU anno 2008. Zou bijv 1066MHz (multiplyer 4) niet mogelijk moeten zijn? Ligt dit misschien aan de standaard meegeleverde Power4Gear utility van Asus die is ingebed het energiebeheer van Vista?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

Anoniem: 258526

Heeft er iemand de L50VN-AK002C van Asus al gespot.
Vriendelijke prijs maar betere specs dan de M5***

Kan mij iemand vertellen of er op deze systemen vista 32 of 64 bit bij word geleverd.

thnkz

• Soepster
Ja gespot, maar de prijs van 1300 euro maakt hem onvergelijkbaar met de M5 series.

[Voor 13% gewijzigd door Soepster op 16-09-2008 08:09]

• Niet online
Zoals hierboven te lezen heb ik een M51VR-AP011C teruggestuur, deze is nu gecrediteerd. Heb nu ter vervanging een X56SN-AP124C besteld. Eind deze week binnen als het goed is ;).

• Soepster
OVerigens komt ik er zojuist achter dat de vergelijking tussen de Asus M51VR-AP011C P8400 en Asus M51SE-AP043C T8300 een beetje scheef gaat omdat de laatstgenoemde géén HDMI uitgang heeft maar VGA + DVI levert. DE APO11C levert VGA+HDMI.

[Voor 8% gewijzigd door Soepster op 22-09-2008 08:53. Reden: aangepast verkeerde info]

• GENETX
Die M51Se heeft VGA en DVI. Zelfde case als mijn F3 namelijk (de M51 kan haast beter bij de F3 wat mij betreft, alleen een nieuw likje verf en een numpad erbij tegenover de F3). Iig wordt daar de DVI vervangen door HDMI, dus je hebt 1 van die 2.

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 23:21
Dacht laat ik mij hier maar even melden.

Sinds enkele weken ben ik in bezit van een Asus M50Sa. Met de volgende specificaties:

T9300
320 GB HD
Blu-ray
Ati HD 3650 1GB dedicated ram
WSXGA scherm

Prachtig speelgoed, maar kan iemand mij vertellen hoe ik de infraroodmodule kan activeren? Via hardware staat deze al standaard aan. Alleen kan ik mij nog herinneren dat vroeger Xp :+ een functie had, dat je een standaard ir module een commando kon geven om naar apparaten te zoeken. Dit mis ik helaas, waar kan ik dit vinden in Vista?

Anoniem: 211982

Sinds een week of twee heb ik een Asus M51se, maar ik ben zo ontzettend teleurgesteld over de prestaties. Ik heb ook nog een F53SA, die laptop heeft een zwaardere processor en minder ramgeheugen, maar die is veel sneller! Op de M51 komt de windows prestatie-index niet verder dan 4!
Heeft iemand anders ook de ervaring dat de Asus M51se zo traag is?

Overigens, op de Asus site zijn inmiddels wel de XP drivers te vinden. Maar als je de videokaart wilt kunnen gebruiken dat moet je 1GB ram uit je laptop halen. Onder XP met 3GB ram werkt de videokaart niet goed.

• DaMarcus

DaMarcus