[NBBG] Allround Notebook - september 2008

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

CSL Notebook Best Buy Guide september 2008: Allround notebook

Door: GENETX

De allround notebook is een veelzijdige notebook. Aan dit soort notebooks, ook wel desktop replacement notebooks genoemd, worden hoge eisen gesteld. Gamen, videobewerken en een film kijken moet allemaal kunnen. Tegelijkertijd moet men ook kunnen genieten van snelheid, comfort en een goede accuduur. Voor mensen die deze eisen aan hun notebook stellen is de allround notebook een uitkomst. Kortom: een notebook voor het hele gezin, maar kan ook prima dienen als notebook voor de veeleisende student! Omdat dit wel wat mag kosten is het budget vastgesteld op 1250 euro.

Eisenpakket

Om aan de eisen van de doelgroep te voldoen is het volgende eisenpakket opgesteld voor de allround notebook:

• Budget: € 1250,00
  • Processor: Minimaal een dual core
  • Geheugen: Minimaal 2GB werkgeheugen
  • Harde schijf: Minimaal 250GB aan opslag capaciteit
  • Videokaart: Minimaal een mid-range videokaart
  • Vereist: Digitale video uitgang (HDMI of DVI), bluetooth en webcam
  • Accessoires: Muis, tas en headset

Best Buy Allround notebook: Asus M50Vm AS016C

Asus heeft zijn 1e plaats in de allround klasse geprolongeerd. Met de nieuwe M50Vm laat de Taiwanese fabrikant wederom de concurrentie achter zich in deze klasse. Deze op Centrino 2 gebasseerde 15,4" krachtpatser is van alle markten thuis. De krachtige GeForce 9600M GS videochip stelt de notebook in staat om de laatste games probleemloos te draaien. De Blu-Ray speler zorgt er voor dat hij ook uitstekend te gebruiken is om een HD-filmpje te kijken. Voor € 1162,00 is deze krachtpatser terug te vinden in de Pricewatch.

Het lijstje wordt afgemaakt door een normaal desktop knaagdier die mooi bij de notebook kleurt. De Logitech RX1000 muis is voorzien van een draad en bepaald zijn positie door middel van een laser. Daarnaast levert Asus ook nog een kleine notebook muis mee. De tas die Asus meelevert is ban prima kwaliteit, en dus allerminst een reden voor ons om een ander exemplaar in de NBBG op te nemen. Om online met gamers te kunnen communiceren hebben we voor een Creative HS-600 headset met noise cancelling gekozen.

Specificaties

Asus M50Vm AS016C

ProcessorIntel Core 2 Duo P8600 @ 2.4GHz
ChipsetIntel Mobile PM45
Geheugen4096MB RAM
Harde schijf320GB 5400 RPM
VideokaartNVIDIA GeForce 9600M GS 1024MB GDDR2
NetwerkGigabit LAN, 802.11 a/b/g/n, Bluetooth
Optisch stationBlu-Ray / DVD±RW Dual Layer Multidrive
Scherm15,4" 1440x900
BesturingssysteemMicrosoft Windows Vista Home Premium
Accu6 Cells Lithium-Ion, ± 3:00 uur idle
Afmetingen (bxdxh mm) en gewicht375 x 269 x 44, 3,02kg
Aansluitingen en poortenS/PDIF, HDMI, VGA, 4 x USB 2.0, FireWire 400, Gigabit LAN, 56K modem, DVI-D, 7-in-1 cardreader, ExpressCard,  eSATA
Extra'sWebcam, Microfoon, 1GB Intel Turbo Memory, Tas, Muis
Garantie2 Jaar Pick-up & Return

Accessoires
MuisLogitech RX1000 Laser Mouse
HeadsetCreative HS-600 headset

Processor

De Core 2 Duo P8600 maakt onderdeel van het Centrino 2 platform. Deze processor wordt op het 45nm proces gebakken en dat is terug te zien in de codering. De P staat voor een TDP van 25W. Dit maakt de op 2,4Ghz klokkende processor dus extra zuinig in vergelijking met zijn voorganger die doorgaans een TDP van 35W kenden. De prestaties worden nog verder verbeterd door de FSB die op 1066MHz klokt.

Chipset

Naast de nieuwe CPU beschikt deze Asus ook over de nieuwe Intel PM45 chipset. Dit was nodig ook gezien de oudere chipsets (die op het Santa Rosa platform zijn gebaseerd) de FSB van 1066MHz niet aan kunnen. Daarnaast ondersteund deze chipset ook de verbeterde vorm van Intel Turbo Memory die ook bekend staat onder de codenaam "Robson 2". Asus maakt hier dankbaar gebruik van om de prestaties te verbeteren door 1GB Intel Turbo Memory in de notebook te verwerken.

Geheugen en harde schijf

Asus monteert in deze notebook een acceptabele 320GB harde schijf. Deze schijf draait 5400 rondjes per minuut, dat is niet heel snel, maar volstaat wel in notebooks. Mocht deze 320GB niet voldoende zijn dan kan via de eSATA aansluiting de capaciteit worden uitgebreid.

Naast deze opslagcapaciteit heeft de M50Vm ook de beschikking over 4GB werkgeheugen. Met de huidige geheugenprijzen is dat ook niet meer dan logisch voor een dergelijke notebook. Het is is helaas niet bekend of de notebook met 64-bit of 32-bit OS komt. in ieder geval heeft Asus wel 64-bit drivers beschikbaar.

Videokaart

De notebook huisvest een stevige videokaart. De GeForce 9600M GS chip van NVIDIA is de op één na snelste in het mid-range segment. In 3DMark06 weet deze kaart ongeveer 4400 punten neer te zetten. Dat is een prima score, al had deze nog hoger kunnen zijn als Asus GDDR3 in plaats van GDDR2 had gebruikt. Desondanks is deze chip nog steeds sneller als de meeste mid-range kaarten de we terug vinden in notebooks.

Overige hardware

Uiteraard bevat deze notebook een module die zorgt voor draadloos internet. Daarnaast ontbreekt ook bluetooth niet op de notebook. Samen met de HDMI-poort en Blu-Ray speler is deze notebook zo aan te sluiten op een flatscreen TV. Helaas ontbreken wel een DVB-T tuner en afstandsbediening, iets dat deze allround multimedia notebook echt had afgemaakt.

Het scherm is voorzien van een hoge resolutie van 1440x900 pixels in plaats van de doorgaans gebruikte 1280x800 resolutie. Daarmee heeft Asus een negatieve eigenschap van de vorige editie weten weg te poetsen. We missen verder geen extra's. Zaken zoals de webcam en microfoon zijn allemaal ingebouwd. De notebook is ruim voorzien in aansluitingen en heeft verder nog een fingerprint scanner aan boord.

Software en drivers

Zoals de meeste notebookfabrikanten levert Asus ook een arsenaal aan software mee. Dit is ook het enige minpuntje want voor de rest is de inhoud netjes te noemen. Asus heeft een prima recovery systeem en levert daarnaast ook de nodige CD's en DVD's mee voor herstel. Zo is het ook mogelijk om alle drivers in een keer te installeren nadat je als echte tweaker een cleane installatie van Windows hebt gedaan. Zoals gemeld zijn drivers voor zowel de 32-bits als 64-bits versie van Vista voorhanden. Via www.asustreiber.de zal de tweaker ongetwijfeld ook aan de XP drivers kunnen komen.

Behuizing en service

De behuizing van deze Asus is dezelfde als die uit de vorige editie. Dat betekend een degelijke 15,4" notebook met een professionele look. Daarnaast kan de webcam worden gedraaid en zijn de aansluitingen op een logische plaats te vinden. Verder benut Asus alle ruimte voor het toetsenbord door deze van een numpad te voorzien.

Verder staat Asus bekend om het leveren een goede service. Naast het leveren van echte recovery CD's in tegenstelling tot veel andere merken levert Asus ook standaard 2 jaar garantie op zijn notebooks. De notebook wordt geleverd met een nette tas en muis. Daarmee staat Asus in de top als het gaat om goede service, maar is daarnaast ook nog eens goed bezig op prijs/prestatie gebied!

Accessoires

Om de set in één keer compleet te maken geven we de allround notebook ook wat extra's mee. Omdat de notebook ook als DTR zal worden gebruikt hebben we deze keer ook voor een normale desktop muis gekozen. De RX1000 Laser Mouse is een vrij eenvoudige muis. Door de laser is deze prima te gebruiken in games terwijl de rest van de familie er ook mee uit de voeten kan. Door de staart is deze muis in ieder geval nooit buiten adem. Voor onderweg levert Asus een kleinere muis mee.

Daarnaast kan men door middel van de Creative HS-600 Headset prima muziek luisteren of een game spelen. Door de noise cancelling functie heb je in ieder geval geen last van andere geluiden om je heen. Om dit alles van A naar B te sleuren komt de door Asus geleverde notebooktas van pas. Deze volstaat hiervoor ruimschoots.

Conclusie

Deze notebook is een echte alleskunner, van games tot officewerk en van filmbewerking tot films kijken, deze Asus kan het. Daarnaast is het een degelijk apparaat dat zijn concurrenten op achterstand zet.

Pluspunten:

• Blu-Ray speler
  • Laatste technologie

Minpunten:

• DVB-T Tuner had het afgemaakt

Links

De Asus M50Vm AS016C in onze Pricewatch

Kosten

Hieronder een overzicht van de kosten van de complete set.

AantalOmschrijvingPrijsSubtotaal
1Asus M50Vm AS016C€ 1162,00€ 1162,00
1Logitech RX1000 Laser Mouse€ 12,60€ 12,60
1Creative HS-600€ 19,99€ 19,99

Totaal€ 1194,59

Alternatieven

Aangezien notebooks nauwelijks naar eigen wens zijn aan te passen, bieden we bij de Notebook Best Buy Guide ook 3 alternatieven aan:

Acer 6920GHP DV7 1080edToshiba A300D-14R

CPUIntel C2D T8100 2.1GHzIntel C2D P8400 2.26GHzAMD Turion X2 Ultra ZM-80 2,1GHz
RAM4GB DDR24GB DDR24GB DDR2
HDD320GB 5400 RPM2x 250GB 5400 RPM320GB 5400 RPM
GPUGeForce 9500M GS 512MBGeForce 9600M GT 512MBRadeon HD 3650 512MB
Grootte16" 1366x76817" 1440x90015,4" 1280x800
OSVista Home PremiumVista Home PremiumVista Home Premium
Garantie1 jaar1 jaar1 jaar
Prijs972,00*€ 1087,00*€ 718,83*

*) Prijs exclusief accessoires als tas en muis.

Acer Aspire 6920G

Ook deze keer is de Acer Aspire vertegenwoordigd met het 16" model. Deze keer hebben we voor een iets lager model gekozen. Deze versie zonder Full HD scherm kost dan ook een stuk minder. Daarnaast komt op deze HD resolutie de notebook met Blu-Ray lezer nog steeds tot zijn recht, maar is de videokaart ook krachtig genoeg voor deze resolutie.

HP DV7 1080ed

HP heeft met deze 17" DTR ook een ware krachtpatser in huis. Ook deze notebook beschikt over een Blu-Ray speler. Verder levert HP ook een afstandsbediening mee. Wat deze notebook echt onderscheid is de ruimte voor 2 harde schijven waardoor deze HP in totaal 500GB aan opslag capaciteit aan boord heeft.

Toshiba A300D-14R

Deze Toshiba is een van de eerste notebooks die gebruik maakt van het AMD Puma platform. Alhoewel deze notebook een aanmerkelijk tragere CPU heeft deze notebook wel nieuwe energiebesparende functies. De meest in het oog springende is de optie om de ATI Radeon HD 3650 uit te schakelen en door te werken op de integrated radeon HD 3200 van de AMD M780G chipset. Zo valt er nog meer energie te besparen.

CSL Notebook Best Buy Guide september 2008

[ Voor 100% gewijzigd door GENETX op 10-09-2008 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 13:18
Zooooo jammer dat de ASUS een NVIDIA GeForce 9600M GS in het systeem heeft geplaatst.
Ze hadden beter de NVIDIA GeForce 9600M GT kunnen plaatsen, ook beter voor het afspelen van Blue Ray films.....

De XXODD SNI 860tu-G heeft bijvoorbeeld wel een GT op met GDDR3 Geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Typo: GDDR2 in plaats van GDDR2 had gebruikt.

Op slimcity hieronder, dit is de typO...ik geef geen verbeteringen :)

[ Voor 53% gewijzigd door NeoMe op 03-09-2008 20:40 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 10:45

Murk

Is this thing on?

NeoMe schreef op woensdag 03 september 2008 @ 20:32:
Typo: GDDR2 in plaats van GDDR2 had
Volgens mij maak je nu zelf ook een typfout.

"GDDR2 in plaats van GDDR1" moet het wezen gok ik zo :>

@ "slimcity" hierboven: doe het dan duidelijker

[ Voor 9% gewijzigd door Murk op 03-09-2008 20:49 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
Nee, GDDR2 IPV GDDR3....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 10:45

Murk

Is this thing on?

Maar over de laptop: dit is een mooie prijs voor wat hij te bieden heeft. Denk dat het deze wordt die ik halen ga.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

Geweldig. Ik wilde eerste de M51VR-AP011C kopen maar dit is nog net 'n stukje beter!

* TommyGun vervangt wenslijst

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
Wat ik ook graag zou zien is een G3.. lijkt mij handig in de trein :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-05 12:34
Waarom geen Toshiba p300-19k ? Toch wel aardige specs, 17'' scherm, en kost maar ~900,- ? Vroeg het me af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
6pack15 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 21:28:
Waarom geen Toshiba p300-19k ? Toch wel aardige specs, 17'' scherm, en kost maar ~900,- ? Vroeg het me af
Omdat de HP DV7 in mijn ogen toch wat meer te bieden heeft. Een grotere accu, betere videokaart, BD-ROM, afstandsbediening, 2 HDD's en Centrino 2. De Toshiba is leuk, maar ik moet de keuze beperken tot 4 notebooks. Daar wil ik vaak een mooie en brede keuze neerzetten, zo nu ook:

Asus; 15,4" krachtpatser
Toshiba: 15,4" AMD Alternatief
HP: 17" Multimediamonster
Acer: Leuke 16" allrouder voor een mooie prijs met BD-ROM en mediapanel.

De NBBG is ook als guideline, ik wil dus een aantal features aanstippen (zie Puma in de Basis bijvoorbeeld) en ook verschillende merken. Door compontenten, merken, reviews en de nieuwe CSL Notebook Buy Guide te combineren moet je een goede keuze kunnen maken tussen alle notebooks. Dit is dus een guide, ik dwing niemand om 1162 voor de M50Vm neer te tellen, ik geef het alleen aan als een goede keuze en waarom.

Iedereen tevreden stellen gaat nooit lukken in een NBBG. Daarom zijn ze ook open zodat users goede alternatieven kunnen toevoegen en zo andere gebruikers te wijzen op koopjes. Dat is het voordeel van een forum.

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 03-09-2008 22:29 ]

• tazman67
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-04 11:59
Wat me opvalt is dat de Asus een 15.4" scherm heeft met een resolutie van 1680x1050 en dat de HP een groter scherm heeft (17") maar een kleinere resolutie (1440x900).

Zegt dit nou iets positiefs over de Asus of iets minder positief over de HP.

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
tazman67 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:24:
Wat me opvalt is dat de Asus een 15.4" scherm heeft met een resolutie van 1680x1050 en dat de HP een groter scherm heeft (17") maar een kleinere resolutie (1440x900).

Zegt dit nou iets positiefs over de Asus of iets minder positief over de HP.
Het zegt iets positief over de Asus*, maar niet zozeer iets negatiefs over de HP. 15.4" is voor een groot deel 1280 x 800, langzaam lijkt het te verschuiven naar 1440 x 900. Voor 17" is 1440 x 900 de meest voorkomende, maar dat zal wel (moeten) verschuiven naar een grotere resolutie van 1680 x 1050.

* Wat wel nog belangrijk is, is dat 1680 x 1050 een grote resolutie is op een klein schermpje. Daar moet je van houden. Sommige vinden het beeld namelijk erg klein worden, het beste om het te testen is gewoon naar een fysieke winkel gaan en er even mee spelen. Dus zeggen dat het 100% positief is, is het weer niet, sommige houden er namelijk gewoon niet van.

Ik heb namelijk mijn lichte twijfels namelijk over de resolutie van het scherm (BTW: nog geen ervaring mee), of het niet te grote resolutie is. In ieder geval is groter dan 1680 x 1050 op ~ 15,4" niet aan te raden daar moet je echt goed over nadenken en in de winkel bekijken of je dat prettig vind.

[ Voor 4% gewijzigd door Regeneration op 04-09-2008 13:39 ]

• GENETX
  • Nu online
Mooi gezegd Regeneration. Ik merk zelf dat ik die pixels mis op mijn eigen laptop, ik heb ze zelf wel op mijn 20" scherm. Klein zal het wel worden, maar 1680x1050 is een hele handige resolutie, zeker voor mijn studie.

Lekker de ruimte voor mijn code, het overzicht bij het opbouwen van een elektronisch circuit, 2 A4tjes naast elkaar, bijvoorbeeld een verslag en een datasheet waar ik wat gegevens uit moet halen voor dat verslag. Ik vind het bij een dergelijke notebook een pluspunt.

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Regeneration schreef op donderdag 04 september 2008 @ 13:38:
[...]

Het zegt iets positief over de Asus*, maar niet zozeer iets negatiefs over de HP. 15.4" is voor een groot deel 1280 x 800, langzaam lijkt het te verschuiven naar 1440 x 900. Voor 17" is 1440 x 900 de meest voorkomende, maar dat zal wel (moeten) verschuiven naar een grotere resolutie van 1680 x 1050.

* Wat wel nog belangrijk is, is dat 1680 x 1050 een grote resolutie is op een klein schermpje. Daar moet je van houden. Sommige vinden het beeld namelijk erg klein worden, het beste om het te testen is gewoon naar een fysieke winkel gaan en er even mee spelen. Dus zeggen dat het 100% positief is, is het weer niet, sommige houden er namelijk gewoon niet van.

Ik heb namelijk mijn lichte twijfels namelijk over de resolutie van het scherm (BTW: nog geen ervaring mee), of het niet te grote resolutie is. In ieder geval is groter dan 1680 x 1050 op ~ 15,4" niet aan te raden daar moet je echt goed over nadenken en in de winkel bekijken of je dat prettig vind.
Ik heb vandaag wat 15,4" en 16" notebook-schermen vergeleken.

Mijn persoonlijke bevindingen zijn de volgende:
Zelf vind ik een resolutie van 1920 x 1080 op een 16" scherm veel te hoog en een 1366 x 768 resolutie veel te laag om aangenaam mee te kunnen werken.
Zelf vind ik een resolutie van 1920 x 1080 op een 15,4" scherm veel te hoog en een 1280 x 800 resolutie veel te laag om aangenaam mee te kunnen werken.

De ideale resolutie voor een 15,4" scherm lijkt mij toch eerder 1680 x 1050, voldoende om aangenaam mee te werken en eventueel een film, foto's, enz.. te bekijken.

• GENETX
  • Nu online
Je kan overigens ook nog altijd je DPI verhogen zodat de tekst wel even groot blijft, maar foto's en HD films scherper op het beeld komen.

• Nukeshell
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-01 21:10
Mijn laatste vraag m.b.t. keuze tussen 2 laptops :)

Asus X56SN
Toshiba P300

Welke zouden jullie kiezen, alles meegerekend?

• GENETX
  • Nu online
Asus X56Sn for sure.

1. Goedkoper
2. 1 jaar extra garantie
3. 15,4", 17" noem ik persoonlijk geen laptop meer, dat is te lomp om hem echt als laptop te gebruiken.

• Nukeshell
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-01 21:10
Dan heb ik gisteren toch echt de juiste besteld, had toevallig nog die Toshiba vandaag gezien op 4Launch :) Hopelijk komt de Asus snel binnen!

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:03
Kan je je ervaring delen?
Wil hem binnenkort ook kopen, en zo ken ik er nog een paar op tweakers. :)

kimi

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 11:50
Jep je bedoeld mij zeker! (Goede studiekeuze Genetx btw:P) Ik denk dat ik maandag de knoop doorhak en tot nu toe wordt het de X56SN. Alleen 1 nadeel: Geen optical/coaxial out. Ik ga er namelijk HDcontent op afspelen (1080p) en heb al een DVI -> HDMI kabel alleen nu moet er nog 5.1 komen uiteraard dus dat wordt een geluidskaartje aanschaffen, misschien suggesties? Enige wat het moet hebben is optical out of coaxial out.
nog een andere die in de race zit is de Toshiba 300D-16i dacht ik en op de laatste plek de HP Pavilion DV5-1032eg. Doorslaggevend zal zijn de accuduur die ik NERGENS kan vinden. kan iemand mij daarmee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100904

Lijkt me een zeer fijne laptop (Asus M50Vm AS016C). Vrijwel 100% zeker ervan dat ik deze ga halen. Jammer alleen dat er geen CompactFlash kaartlezer opzit, want daar werk ik nog veel mee. Maar goed, een externe lezer doet wonderen ;)

Tevens ook jammer dat het zo onduidelijk is of er nou een 64bits of 32bits versie wordt bijgeleverd. Ik neem aan dat de recovery cd's vol staan met programma's van Asus/third-party die je (vrijwel) nooit gebruikt.

Allemaal kleine minpuntjes die natuurlijk niet opwegen tegen de zeer sterke spec's van deze laptop. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Hey Smithers.83 :w

CF zie je eigenlijk nooit op notebooks, dat is gewoon te groot om ergens kwijt te kunnen. De recovery DVD zal wel een complete recovery zijn inc troep. Asus heeft ook een Drvier CD met zowel x86 en x64 drivers, apps en tools. Daar kan je aanvinken wat je wilt installeren en daarna gaat hij aan de gang om je lijstje langs te lopen. Echt ideaal, Windows er zelf op knallen en dan de drivers en belangrijke apps selecteren en je laptopje een half uurtje laten pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray1979
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-04 06:43
@ topicstart:

Je geeft aan dat de Asus M50vM een resolutie van 1680x1050 heeft. In de review waar je naar linkt staat 1440x900. Wie kan bevestigen welke resolutie klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Ik vroeg me af of er hier iemand is die in het bezit is van een hp pavilion dv-7 laptop ? Ik ben na even naar de MM almere geweest te zijn, totaal van mening veranderd. Eerst wilde ik een toshiba p300-19k, maar die is me veels te zwartglanzend (zelfs de toetsen). En die pavilions zijn voor mij toch echt de knapste laptops die ik heb gezien, alleen staat er nog geen volledige review bij de Pricewatch, wel zonder een verhaal. Dus als iemand zon laptop heeft, en zin heeft om een kleine review te schrijven zou dat erg fijn zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
6pack15 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 20:00:
Ik vroeg me af of er hier iemand is die in het bezit is van een hp pavilion dv-7 laptop ? Ik ben na even naar de MM almere geweest te zijn, totaal van mening veranderd. Eerst wilde ik een toshiba p300-19k, maar die is me veels te zwartglanzend (zelfs de toetsen). En die pavilions zijn voor mij toch echt de knapste laptops die ik heb gezien, alleen staat er nog geen volledige review bij de Pricewatch, wel zonder een verhaal. Dus als iemand zon laptop heeft, en zin heeft om een kleine review te schrijven zou dat erg fijn zijn!
Het enige grote nadeel dat ik bij deze notebook vond/vind, is dat de mousepad op niet veel trekt.
Je vinger blijft steeds wat kleven op het chroomachtig mousepadje (glijdt niet goed).

Neem wel een WXGA+ (+) scherm bij de HP Dv7-reeks dan heb je buiten de lage resolutie nog een mooi scherm.
Verder is het een mooie en stevige notebook, alleen weer jammer van die pianolak waar je steeds vingers, vuil en krassen op zal zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
ray1979 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 19:21:
@ topicstart:

Je geeft aan dat de Asus M50vM een resolutie van 1680x1050 heeft. In de review waar je naar linkt staat 1440x900. Wie kan bevestigen welke resolutie klopt?
Omdat er vaak notebooks uitkomen in verschillende versies. Vaak wordt dan net niet de Nederlandse utivoering getest. Ik probeer dus de reviews te zoeken waar de specs het dichtst in de buurt liggen. De resolutie zal bv niks zeggen over de prestaties. Voor zover ik zie is de versie die ik heb gekozen (het enige NL model op dit moment) uitgerust met 1680x1050 scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 21:54

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Ik heb dus net deze laptop gekocht via 4Launch en vandaag binnen gekregen. De laptop maakt een solide indruk en is ook lekker stil (onder volledige processorbelasting hoor je een zacht geruis). In ieder geval een enorme vooruitgang op mijn oude Acer TravelMate 800, welke een enorme jankerd was onder belasting.

Helaas is er wel wat mis gegaan met de resolutie van het scherm. In de Tweakers pricewatch en op de site van 4Launch (via de link van Tweakers) staat aangegeven dat deze 1680x1050 is maar op de site van 4Launch staat ook dat dit WXGA+ is maar hiervan is de definitie nogal vaag (wikipedia geeft meerdere mogelijke resoluties). Nu kom ik er achter dat de werkelijke resolutie van het scherm 1440x900 is. Ik zit nu te twijfelen of ik de laptop hierom terug ga sturen. Vooral de verticale resolutie van 900 pixels vind ik aan de lage kant.

Overigens over de rest van de laptop niks dan lof behalve dan het gedeelte van de behuizing boven het toetsenbord dat uitgevoerd is in glanzend zwart, daarop zie je elk stofje...De accu is een 4800 mAh type, bij Friesland Computers wordt een 9 cell accu opgegeven wat waarschijnlijk meer is dan 4800 mAh.

[ Voor 5% gewijzigd door styno op 05-09-2008 22:50 . Reden: Accu grootte toegevoegd ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Moris schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 20:35:
[...]
.

Neem wel een WXGA+ (+) scherm bij de HP Dv7-reeks dan heb je buiten de lage resolutie nog een mooi scherm.
Verder is het een mooie en stevige notebook, alleen weer jammer van die pianolak waar je steeds vingers, vuil en krassen op zal zien.
Hoe bedoel je precies ? Een extern scherm oid , of kan je dat als optie nemen, zoals bij dell ? Want ik heb hier wel un 32'' samsung lcd staan, die zal ook wel werken voor internetten ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Neen, ik bedoel hiermee het scherm van de notebook HP Dv7 zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik heb van de week een 1280 @ 14" gezien maar dat is nou niet echt geweldig om mee te werken . Het probleem is alleen dat een fatsoenlijke notebook met 1440 of 1650 gelijk dik over de 1000 is.

Net al gekeken bij dell,zepto en bto maar daar kom je allemaal op 1200 uit of meer. Ik ben wel bereid om TOT 1100 te gaan maar ik kan ze niet vinden. Ik zoek : T8 hoog of een T9 , 3 of 4 gb en een resolutie die hierboven staat. En eventueel nog een videokaart waar ik FM09 op kan draaien :D niet zo schokkend dus.

edit : als ik het zo terug lees best wel groot eisenpaket :D

[ Voor 6% gewijzigd door FDMK op 06-09-2008 10:26 ]

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Moris schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 09:35:
Neen, ik bedoel hiermee het scherm van de notebook HP Dv7 zelf.
Ja, Ik ben van plan de dv-7 1080ed te kopen. Maar daar zit altijd een wxga+ scherm in, alleen deze resolutie zie ik bij heel veel laptops. Hoeveel moet je dan wel niet betale voor een ''goede'' resolutie. Ik ben een gewone 17'' lcd monitor gewend (niet breedbeeld dus) met een reso van 1280x1024. < Dat is toch wel vergelijkbaar, of zelfs beter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Je krijgt er in de breedte wat mij, maar je verliest in de hoogte heel veel pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Maar er is in die prijsklasse toch vrij weinig beters verkrijgbaar? een optioneel wuxga scherm kan soms, maar dat kost ook klauwen met geld, en ik was niet van plan om full hd dinge op me laptop te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Wauw, de Asus M50Vm is bijna net zo groot als een ander model/merk notebook met 17"-scherm.
Dit komt uiteraard door het extra numeriek klavier dat mee naast het klavier is geplaatst.

Indien je zou twijfelen, enkel over de compactheid van dit model (Asus M50Vm) tov een ander model met 17" scherm, dan kan dit, in geen enkel geval de reden zijn om eventueel niet naar een ander model/merk met groter scherm te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Moris schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 20:53:
Wauw, de Asus M50Vm is bijna net zo groot als een ander model/merk notebook met 17"-scherm.
Dit komt uiteraard door het extra numeriek klavier dat mee naast het klavier is geplaatst.
Nee hoor. De Asus M51-serie heeft ook een numpad en is voor de rest gebouwd rondom mijn F3-serie. Alleen een andere lap en ook een numpad. Op mijn F3 is nog genoeg ruimte onbenut, wat dus nu op de M50/M51 wel wordt benut. De M50/M51 hebben dezelfde afmetingen als mijn F3. Een prima 15,4" laptop die dus ook mooi in een 15,4" tas of rugzak past, zoals mijn Eastpak. Ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoeKoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 11:22
hmm ik zit nu te twijflen tussen de Asus M50VM-AS016C en de Asus M50SA-AK058G

heeft iemand ervaring met de ATi Mobility Radeon HD3650 1GB DDR2 VRAM die in de M50SA-AK058G zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GENETX schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:29:
Hey Smithers.83 :w

CF zie je eigenlijk nooit op notebooks, dat is gewoon te groot om ergens kwijt te kunnen. De recovery DVD zal wel een complete recovery zijn inc troep. Asus heeft ook een Drvier CD met zowel x86 en x64 drivers, apps en tools. Daar kan je aanvinken wat je wilt installeren en daarna gaat hij aan de gang om je lijstje langs te lopen. Echt ideaal, Windows er zelf op knallen en dan de drivers en belangrijke apps selecteren en je laptopje een half uurtje laten pruttelen.
Hallo GENETX :)

Mooie guides heb je opgesteld. Ik was er al bang voor dat CF gewoon te groot was voor notebooks. Ach... een externe lezer doet het ook prima. Wel handig dat Asus een CD maakt met alle drivers die je dan automatisch kan laten installeren. Weet je toevallig of dit alleen voor Vista is of ook voor XP? Denk dat ik XP (64bit) er op ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
XP x64 zal lastig worden denk ik. Asus zal zelf wel geen drivers hebben, daarvoor hebben we een geweldige Duitse site :+ . www.asustreiber.de heeft een arsenaal aan drivers voor alle laptops. Wel moet je je tegenwoordig registreren om overal bij te kunnen. XP drivers hebben ze wel, XP x64 weet ik niet.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 07-09-2008 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

styno schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:27:
Ik heb dus net deze laptop gekocht via 4Launch en vandaag binnen gekregen. De laptop maakt een solide indruk en is ook lekker stil (onder volledige processorbelasting hoor je een zacht geruis). In ieder geval een enorme vooruitgang op mijn oude Acer TravelMate 800, welke een enorme jankerd was onder belasting.

Helaas is er wel wat mis gegaan met de resolutie van het scherm. In de Tweakers pricewatch en op de site van 4Launch (via de link van Tweakers) staat aangegeven dat deze 1680x1050 is maar op de site van 4Launch staat ook dat dit WXGA+ is maar hiervan is de definitie nogal vaag (wikipedia geeft meerdere mogelijke resoluties). Nu kom ik er achter dat de werkelijke resolutie van het scherm 1440x900 is. Ik zit nu te twijfelen of ik de laptop hierom terug ga sturen. Vooral de verticale resolutie van 900 pixels vind ik aan de lage kant.

Overigens over de rest van de laptop niks dan lof behalve dan het gedeelte van de behuizing boven het toetsenbord dat uitgevoerd is in glanzend zwart, daarop zie je elk stofje...De accu is een 4800 mAh type, bij Friesland Computers wordt een 9 cell accu opgegeven wat waarschijnlijk meer is dan 4800 mAh.
Inderdaad verwarrend. Ik zie dat 4launch het inmiddels op hun site heeft aangepast. Want er stond eerst daadwerkelijk 1680 x 1050. Ik zou hem gewoon terugsturen, het is een fout van hun. Al kunnen ze het er misschien op gooien: "typefouten op de site onder voorbehoud". Maar goed, zoals ik al zei gewoon terug sturen en kijken of je de 'goede' variant kan krijgen.

/edit: dat verklaard ook waarom ie daar goedkoper is geprijsd als in andere winkels. Vond het al vreemd.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 100904 op 07-09-2008 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorkick
Ik vind het ook verwarrend dat iedereen 1680 zo'n fijne resolutie vond, was laatst bij iemand, heb daar die resolutie gezien, vondt het echt allemaal veel te klein. En DPI verhogen vindt ik ook niet echt super. En als je dan de resolutie veranderdt naar 1280 ziet het er niet meer uit :/ .
Mij lijk 1440*900 de perfecte resolutie voor een laptop, maar die zijn er vrij weinig dunkt mie.

kimi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flamingworm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:43
ik vind het vreemd dat in de helft van de winkels in de pricewatch + de reviews de ASUS een resolutie heeft van 1440x900 ipv 1680x1050. Heeft iemand hier enig idee van hoe de vork in de steel zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogererens
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-02-2024
GENETX schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:29:
...
Asus heeft ook een Drvier CD met zowel x86 en x64 drivers, apps en tools. Daar kan je aanvinken wat je wilt installeren en daarna gaat hij aan de gang om je lijstje langs te lopen. Echt ideaal, Windows er zelf op knallen en dan de drivers en belangrijke apps selecteren en je laptopje een half uurtje laten pruttelen.
Bedoel je dat MS Windows ook op een aparte CD/DVD erbij geleverd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Windows recovery komt idd ook op een losse DVD. Alleen weet ik niet of dat recovery met troep is of zonder aangezien ik bij mijn eigen F3Sc maar gewoon een Windows DVD heb gedownload om zonder alle troep met mijn eigen voorkeuren van partities te kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Anoniem: 100904 schreef op zondag 07 september 2008 @ 12:50:
Inderdaad verwarrend. Ik zie dat 4launch het inmiddels op hun site heeft aangepast. Want er stond eerst daadwerkelijk 1680 x 1050. Ik zou hem gewoon terugsturen, het is een fout van hun. Al kunnen ze het er misschien op gooien: "typefouten op de site onder voorbehoud". Maar goed, zoals ik al zei gewoon terug sturen en kijken of je de 'goede' variant kan krijgen.

/edit: dat verklaard ook waarom ie daar goedkoper is geprijsd als in andere winkels. Vond het al vreemd.
Dat heb ik ze dus gemeld. Wel goed dat ze die tekst meteen aangepast hebben.

Ik heb ondertussen geconcludeerd (mede door even te kijken naar een 15 inch laptop met 1680x1050 scherm) dat 1440x900 toch best wel prettig leest en heb besloten dat ik de laptop dan ook niet om te ruilen.

De meegeleverde cd's zijn:
- Windows Vista recovery DVD
- Power2Go (DVD brander software)
- Nero 8 essentials (DVD brander software)
- Asus driver en utility CD

Wel een dingetje dat me irriteert en dat is dat de polssteun vol zit met lelijke stikkers en dat een aantal daarvan (de lelijkste natuurlijk) er niet vanaf te krijgen zijn. Heeft iemand daar nog een goeie tip voor?

[ Voor 7% gewijzigd door styno op 07-09-2008 16:08 . Reden: Opsomming meegeleverde CD's toegevoegd ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Gewoon goed doorzetten :+ Ze komen er echt wel af.

Ik heb de BBG ook maar even aangepast naar 1440x900.

[ Voor 35% gewijzigd door GENETX op 07-09-2008 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GENETX schreef op zondag 07 september 2008 @ 16:02:
Gewoon goed doorzetten :+ Ze komen er echt wel af.

Ik heb de BBG ook maar even aangepast naar 1440x900.
Er zijn wel nog een aantal winkels die de 1680 x 1050 (WSXGA+) variant aanbieden. Het wordt er allemaal niet echt duidelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorkick
styno schreef op zondag 07 september 2008 @ 15:49:
[...]

Wel een dingetje dat me irriteert en dat is dat de polssteun vol zit met lelijke stikkers en dat een aantal daarvan (de lelijkste natuurlijk) er niet vanaf te krijgen zijn. Heeft iemand daar nog een goeie tip voor?
In veel winkels (supermarkten ook) heb je sticker-removal. Werkt vaak voor alle stickers ideaal.
Eerst zoveel mogelijk eraf peuteren, en daarna met die removal erover. Moet te doen zijn.

kimi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121879

GENETX schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 16:21:
Toshiba A300D-14R
Deze Toshiba is een van de eerste notebooks die gebruik maakt van het AMD Puma platform. Alhoewel deze notebook een aanmerkelijk tragere CPU heeft deze notebook wel nieuwe energiebesparende functies. De meest in het oog springende is de optie om de ATI Radeon HD 3650 uit te schakelen en door te werken op de integrated radeon HD 3200 van de AMD M780G chipset. Zo valt er nog meer energie te besparen.
Heeft het schakelen tussen de 3650 en de 3200 te maken met de Crossfire technologie of met het Puma platform? De kaarten zijn namelijk niet compatible volgens de Crossfire chart van ATI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Hier nog een mooie review v/d Asus M50Mv. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Anoniem: 121879 schreef op zondag 07 september 2008 @ 19:00:
[...]

Heeft het schakelen tussen de 3650 en de 3200 te maken met de Crossfire technologie of met het Puma platform? De kaarten zijn namelijk niet compatible volgens de Crossfire chart van ATI.
Het is dan ook geen CrossFire, maar dit heet PowerXpress. Hierdoor draait de IGP niet samen met de HD 3650 (dat kan alleen met de 3400-series), maar wat wel mogelijk is om de externe kaart (HD 3650) uit te schakelen en verder te werken met de IGP. Dat zal behoorlijk warmte besparen en natuurlijk een langere accuduur geven.
Dat is een Asus M50Sv en geen M50Mv, die niet eens bestaat. De huidige winnaar is een M50Vm :+

PRUTSER! :+

[ Voor 19% gewijzigd door GENETX op 07-09-2008 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Wauw, wat een taal wordt hier nu gebruikt op het forum?
Is het normaal dat men hier zo de mensen aanspreekt of beledigd?

Als dit als normaal wordt beschouwd, ja dan weet ik wel beter hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
... Waarvoor denk je nou dat ik " :+ " neerzet... Maw, was als grapje bedoelt. Helaas zie jij dat dus blijkbaar anders, mijn excuses daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Je had al gereageerd :9

[ Voor 82% gewijzigd door 6pack15 op 07-09-2008 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121879

Ik kon er wel om lachen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ik ga het er gewoon op wagen. Windows Vista eraf, Windows XP X64 erop, en dan maar drivers kloten. Heb er nog geen gevonden op http://www.asustreiber.de/ iig, iemand anders wel (elders?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247284

Ik denk dat ik maar de HP Pavilion DV7-1080ED ga bestellen.
Denk dat het de beste rond de 1000 euro is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Anoniem: 247284 schreef op maandag 08 september 2008 @ 10:17:
Ik denk dat ik maar de HP Pavilion DV7-1080ED ga bestellen.
Denk dat het de beste rond de 1000 euro is.
Me too, alleen ik zit te denken om te gaan afdinge bij de MM. (almere kostte hij iets van 1150 dacht ik). Kijke of ik er nog un blu-raytje bij kan krijge. Aangezien je op internet toch minimaal 1080 kwijt bent, is ook maar 80 euro verschil, maar dan heb je wel meteen service van MM. Maar dat is dus de prijs ong in almere, ik zou niet weten wat hij bij andere kost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 371

Misschien een rare vraag...

maar een mac notebook als allround wordt hier niet in overweging genomen?

Een bewuste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Ja, de Macbook Pro is de enige die aan de eisen zou voldoen in deze klasse en die begint ergens 500 euro boven het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

yorkick schreef op zondag 07 september 2008 @ 18:40:
In veel winkels (supermarkten ook) heb je sticker-removal. Werkt vaak voor alle stickers ideaal.
Eerst zoveel mogelijk eraf peuteren, en daarna met die removal erover. Moet te doen zijn.
Het verwijderen van de stickers is al gelukt. Het eerste aanzetje was even lastig maar daarna gaan ze er makkelijk en schoon vanaf (het zijn plastic stickers, geen papieren waar de helft altijd van blijft zitten). Het resultaat (lege polssteun) ziet er iig een stuk beter uit :)

Nog twee opmerkingen over deze laptop:
- de HDMI connecter zit vooraan op de linker zijkant en dat is wat mij betreft zeker niet de handigste plek.
- De drie witte status LED's voorop de polssteun schijnen wel erg fel in je ogen 's avonds als het wat donkerder wordt. Ik denk dat ik daar eens met een zwarte watervaste viltstift overheen ga...

Oh, en ik krijg het microfoontje van de webcam niet aan de praat in combinatie met de Asus software (ook niet met alle andere windows accesoires).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke is beter? van Asus. Beide hebben een verschillende grafische kaart?

Asus M50VM-AS016C
Asus M50SA-AK058G

Iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Ik vind globaal gezien de M50Vm het beste. Een beter scherm, Blu-ray (meende dat de Sa die niet had) en Montevina platform ipv oudere Santa Rosa. Als ik me niet vergis is de CPU van de Sa wel iets sneller, maar is die van de Vm 10W zuiniger en dus koeler. De videokaart is ongeveer gelijk.

Bedankt voor de snelle en goede reply!

Leuk forum!

Brecht

• RoeKoe
Anoniem: 371 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 12:35:
Welke is beter? van Asus. Beide hebben een verschillende grafische kaart?

Asus M50VM-AS016C
Asus M50SA-AK058G

Iemand raad?
Ik heb ook zitten twijfelen tussen de 2 bovenstaande laptops, na enig zoekwerk op google en vergelijken van de specs ben ik tot de conclusie gekomen dat de M50VM-AS016C toch net ff allround sneller is.

de M50VM-AS016C heeft alleen wat minder opslag capaciteit, maar in mijn geval is dat geen probleem aangezien ik een 1TB externe disk heb staan.

wat de grafischekaart betreft is de M50VM-AS016C ook beter, de NVIDIA GeForce 9600M GS scoort 190 punten meer bij de test van Notebookcheck

• snelwegkat
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-12-2024

snelwegkat

..... plat

Heren,

Ik heb gisteren de dell studio 17 besteld. Op basis van de gegevens uit dit en het basis notebook forum.
Ik was op zoek naar een laptop met HDMI, GF9500 GS klasse graphics, een core 2 duo proc en dat voor een redelijke prijs. Niet om mee te slepen maar meer voor thuis op de bank. Ook om eens wat HD content op de TV af te spelen, vandaar de eis van een HDMI connector.

De studio 17 voldeed aan deze eisen en bood daarbij de beste prijs/pret verhouding.
Daarbij moet ik nog ff opmerken dat ik na de fora hier gelezen te hebben ACER heb uitgesloten. GENETX, bedankt 8) !

Hier de specs, de prijs van dit alles was (is vandaag nog) 769 euro. Dit is de standaard config met als enige extra een LED backlight. Daar las ik goede dingen over.

Intel® Core™2 Duo Processor T5750 (2,00 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2-cache)
3.072 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [1x2048+1x1024]
256 MB ATI Mobility RADEON HD 3650
320 GB (5.400 rpm) SATA harde schijf
Legitieme Windows Vista® Home Premium SP1 - Nederlands
Vast intern 8x dvd+/-rw-station met laadsleuf, inclusief software
Dell Wireless 1510 Half Mini Card (802.11n)
1 jaar beperkte garantie - Collect & Return
Primary 6-cell 56 WHr Lithium Ion battery
2.0 Mega pixel Integrated Web Camera - LED
Pikzwart met matte afwerklaag
17,0-inch WXGA+ WLED (1.440 x 900) TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™

Dus GENETX en andere contributers aan deze topics: Bedankt, door jullie ben ik toch wegwijs geworden in het onoverzichtelijke notebook bos. _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door snelwegkat op 10-09-2008 13:12 . Reden: cpu eis toegevoegd ]

PC, DIY NAS, Ender3v2

• RoeKoe
staat btw nog een kleine typo bij de Specificaties

"Scherm 15,4" 11440x900" :+

• GENETX
  • Nu online
thx & thx

• RoeKoe
vanochtend om 8:21 de Asus M50VM-AS016C besteld *O*

ben erg benieuwd.. zodra deze binnen is zal ik ff tijd zoeken om een review te schrijven

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ik ga 'm vanavond ophalen! :D

• tazman67
Ik ga binnenkort waarschijnlijk de HP Pavilion dv7-1080ed bestellen, maar ik zie deze in 2 varianten. Het enige verschil zit hem in de Processor. De ene meld P8400 en de andere T8400.
Kan iemand mij vertellen waar het verschil in zit. Ik dacht dat er maar 1 uitvoering was.

• 6pack15
tazman67 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 14:44:
Ik ga binnenkort waarschijnlijk de HP Pavilion dv7-1080ed bestellen, maar ik zie deze in 2 varianten. Het enige verschil zit hem in de Processor. De ene meld P8400 en de andere T8400.
Kan iemand mij vertellen waar het verschil in zit. Ik dacht dat er maar 1 uitvoering was.
Is ook maar een versie naar mijn weten. In de Pricewatch stond het verkeerd, dus die heb ik al veranderd naar p8400. De 1080ed is iig de nieuwe generatie met P processors, niet met T

• tazman67
6pack15 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 16:22:
Is ook maar een versie naar mijn weten. In de Pricewatch stond het verkeerd, dus die heb ik al veranderd naar p8400. De 1080ed is iig de nieuwe generatie met P processors, niet met T
Dat zou dus inhouden dat al die internet winkels die deze laptop aanbieden met een T8400 type het allemaal fout hebben. 8)7 Dat zijn er heel wat. Te veel om op te noemen.

Anoniem: 272979

Ik zit nu te twijfelen wat ik nou precies moet kopen ik gebruik mijn laptop als ik hem zou kopen voornamelijk voor school/games/films. En ik vraag me af of dat wel wil op een 15,4 inch scherm en of ik dan niet beter wat prestaties in kan leveren voor een groter scherm.

• 6pack15
tazman67 schreef op donderdag 11 september 2008 @ 16:42:
[...]

Dat zou dus inhouden dat al die internet winkels die deze laptop aanbieden met een T8400 type het allemaal fout hebben. 8)7 Dat zijn er heel wat. Te veel om op te noemen.
Ja, volgens mij weten die het verschil niet tussen een t8400 en p8400, voor hun is het een 8400. En als ik 5 cent kreeg voor elke fout die op internetshops staan, dan kocht ik een alienware laptop :P

• Helena
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-12-2024
Wat vinden jullie van de Dell XPS M1530?
  • Intel® Core™2 Duo Processor T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
  • Vista HP SP1- Nederlands
  • 4.096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2.048]
  • 400GB Serial ATA (5400RPM) Hard Drive
  • resolutie 1440*900
prijs is vergelijkbaar met de Asus M50VM-AS016C: €1.149 excl. verzendkosten

De ASUS is ruim een tientje duurder.

voor €50 extra een 1680*1050 resolutie.

Oeps, sorry geen Blu-ray, kost €300 extra...

[ Voor 5% gewijzigd door Helena op 11-09-2008 18:36 ]

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Videokaarten staan er niet tussen ?
En je hebt verschil tussen DELL en ASUS :)

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• Helena
NeoMe schreef op donderdag 11 september 2008 @ 18:36:
Videokaarten staan er niet tussen ?
En je hebt verschil tussen DELL en ASUS :)
Ja OK had niet alle specs vermeld.
  • NVIDIA® GeForce™ Go 8400M GS met 128 MB toegewezen grafisch geheugen
Een NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT met 256 MB toegewezen grafisch geheugen kost weer €50 extra.

Vwb de verschillen tussen DELL en ASUS ja daar heb ik e.e.a over gelezen. nog niet de conclusie getrokken dat ik DELL moet afschrijven of wel?

PS tijdelijk is de HD 400 GB maar dat terzijde...

PS2 zie dat de levertijd is opgelopen tot 15 dagen vanwege leveringsproblemen van de batterij

[ Voor 11% gewijzigd door Helena op 11-09-2008 18:51 ]

• GENETX
  • Nu online
Daarnaast verbruikt de CPU ook 10W extra, krijg je geen tas, geen muis en maar 1 jaar garantie bij Dell. Dell is op zich een prima merk, maar op het moment kan, zeker in deze klasse, niks aan Asus tippen eigenlijk. Alles klopt gewoon bij Asus in mijn ogen, zeker voor die prijs.

• Helena
Ja begin aan het idee te wennen... Heb veel ASUS MoBo's gebruikt uitstekend merk daarvoor; wist niet dat ze ook op laptopgebied voorop lopen :?

Nog een algemeen vraagje. Zelf heb ik geen haast, dalen de prijzen van dit soort notebooks net zo snel als bijv. van videokaarten?

[ Voor 31% gewijzigd door Helena op 11-09-2008 21:01 ]

• GENETX
  • Nu online
Voorlopen doen ze in mijn ogen wel. Asus is alleen veel minder bekend op de notebookmarkt waar je doodgegooid wordt met Acer, Dell, HP, Packard Bell en dergelijke. Maar waarom? Het is mij een raadsel. Iedere keer als ik iemand een notebook adviseer dan kan ik in ieder geval een Asus vinden die erg veel waar voor zijn geld bied.

Het grote verschil zit hem in mijn ogen vaak in het extra jaar garantie, de tas, de muis en de goede service. Misschien is een Asu soms net 10-20 euro duurder als een Acer oid, maar de extra's zijn zijn geld meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
In België, heeft men op alle merken Notebooks minimum 2 jaar garantie.
Dus wordt het verschil met vergelijken van de merken/notebooks nog kleiner en moeilijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Klopt, België heeft de EU norm itt NL wel opgenomen in de wet. Overigens heb je in Nederland eigenlijk 3 jaar garantie op eigen laptop, alleen is het wat lastiger om het te kunnen claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoeKoe
Gister nog gesproken met een verkoper van de Asus M50Vm AS016C, hij vertelde dat deze standaard met Microsoft Windows Vista Home Premium 32 bit werden verkocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ik heb de mijne gisteren opgehaald, en er staat idd een 32 bit versie op..

Verder een prima laptop hoor. Beetje veel zooi maar wat fine-tunen enzo maakt het al 'n stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoeKoe
TommyGun schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 10:13:
Ik heb de mijne gisteren opgehaald, en er staat idd een 32 bit versie op..

Verder een prima laptop hoor. Beetje veel zooi maar wat fine-tunen enzo maakt het al 'n stuk beter.
Elendig he al die 30 day trail rommel, als het goed is komt morgen de mijne binnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Yeh. Office, Norton etc allemaal eraf. Zet m'n eigen 'full versions' er wel op ;)

Heb er toch maar van afgezien om XP te installeren, bij gebrek aan drivers. Heb Vista gewoon uitgekleed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

32 bit vista is dat trager dan 64 bit vista?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoeKoe
Anoniem: 371 schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 11:36:
32 bit vista is dat trager dan 64 bit vista?
Zou ik niet weten, het enige verschil wat ik zo weet is dat 32-bit maar tot 3.5GB geheugen ondersteund en dat de producenten de laptop zo ontwikkelend dat die laatste 512mb gebruikt word door de videokaart.

64 bit ondersteund geheugen tot ..?.. Gb

edit: een typ0 :P

[ Voor 7% gewijzigd door RoeKoe op 12-09-2008 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

dxdiag geeft overigens 3GB aan. Waar is die andere 512MB gebleven als de VGA er ook al 512MB gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazman67
RoeKoe schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 11:59:
Zou ik niet weten, het enige verschil wat ik zo weet is dat 32-bit maar tot 3.5GB geheugen ondersteund en dat de producenten de laptop zo ontwikkelend dat die laatste 512mb gebruikt word door de videokaart.

64 bit ondersteund geheugen tot ..?.. Gb
Windows Vista 32bits onsteund tot max 4GB. De 64 bits ondersteund afhankelijk van welke versie je hebt, 8GB (Basic) tot en met 128GB (Ultimate)
http://msdn.microsoft.com/en-gb/library/aa366778.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helena
Heb er toch nog eens over nagedacht. Blu-Ray is voor mij overbodig, andere features zijn m.i. wel heel belangrijk:
  • Performance
  • Energiezuinigheid / lange accuduur
  • Beeldkwaliteit
Ik hecht daarom wel aan de nieuwste chipset en ben het eens met de keuze voor het Intel Mobile PM45 platform. Ik draai Windows XP SP3 ofwel Vista SP1 en daarom is een snelle HD en voldoende geheugen (tenminste 2 GB) voorwaarde. (P.S. in dual-boot draai ik vaak Linux maar dat is voor de aardigheid dus drivers-problemen zijn overkomelijk; meestal wordt Intel trouwens heel goed ondersteund vandaar liever Centrino 2).

Als ik de lijst van notebooks op de Pricewatch met deze chipset bekijk dan vind ik een aantal alternatieven voor de ASUS die behalve Blu_Ray verder weinig onderdoen hiervoor en echt veel goedkoper zijn:
  • Sony Vaio VGN-FW11E: €886
  • Samsung R710 AS01-AS07: €817-932, verschillen ben ik nog aan het uitzoeken
Voor mij een stuk aantrekkelijker.

• GENETX
  • Nu online
Je weet wel dat de videokaart van de genoemde laptops 2-3x zo traag is? ;)

• Helena
GENETX schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 00:24:
Je weet wel dat de videokaart van de genoemde laptops 2-3x zo traag is? ;)
Nou dat zie ik niet.

Voor de Samsung:
"Grafische processor:
nVIDIA GeForce 9300M GS 256MB (Externe Graphics)
nVIDIA GeForce 9600M GT 512MB (Externe Graphics)"

De Sony heeft een Radeon Mobility HD3470. kan dat zo 1-2-3 niet vergelijken.

[EDIT] volgens http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html is de 9600M GS bijna 2* zo snel als de HD3470. de 9600M GT is nog weer de helft sneller. De 9300M GS is vergelijkbaar met de HD3470. "Bijna 2* zo traag" is dus correct, waarbij ik het 9600M GT SAMSUNG-model als dat bestaat even buiten beschouwing laat.

[ Voor 28% gewijzigd door Helena op 13-09-2008 09:36 ]

• Helena
Verder heeft de Sony een C2D P8400 ipv 8600 processor en 3 ipv 4GB main memory (in vergelijking met de ASUS); daarentegen wel weer een 16,4" scherm (1600*900) tov een 15,4" (1440*900).

De duurdere Samsungs hebben ook 1440*900 en 3 GB main memory en een P8400. PS ik zie nu in de specs dat de videocard een GeForce Go 9200M GS zou zijn?!

PS Ik knip en plak snel wat, dit is geen complete review...

• yorkick
De laptops die jij bekijkt zijn echt design laptops. Ze zijn vooral duurder omdat ze er strakker en mooier uitzien. Voor hetzelfde geld kan je een veel hardware-krachtigere laptop kopen, met een iets minder design. Zonder blue-ray dan.
Dus als jij kijkt naar een design laptop, moet je het inderdaad bij sony,samsung en dell zoeken.

kimi

• GENETX
  • Nu online
Samsung is nou niet direct design eigenlijk. Samsung wil juist ook stunten in de notebookmarkt (zie ook het topic dat er over loopt). Alleen zie ik dat nog niet echt. Ik heb zelf wel gekeken naar de 17" Samsung met de 9600M videokaart, maar dat model is er gewoon niet. De genoemde modellen (9200M, 9300M en HD 3470) zijn nog altijd trager als de NVIDIA GeForce Go 7600 die ik 2 jaar en 3 maanden geleden in mijn Asus A6T had toen ik die laptop kocht...

Dell is verder ook niet echt design en aan de andere kant vindt ik Asus ook een mooi design hebben, net als HP. Design is het eigenlijk niet echt. Alle laptops zien er vandaag de dag wel mooi uit in mijn ogen. Bij Sony betaal je gewoon voor het naampje.

[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 13-09-2008 11:26 ]

• yorkick
Klopt, alleen denk ik wel dat samsung en dell meer energie stoppen in het uiterlijk van hun laptop dan asus, en denk ook dat de meerderheid die modellen mooier vinden. Persoonlijk vindt ik Asus ook heel mooi, maar heb genoeg mensen gehoord die ze "saai" vinden etc.

Maar al met al is dat persoonlijk, en om erachter te komen wat je mooi vindt, Helena, raad ik je aan om een keer naar een mediamarkt oid. te gaan en alle merken eens te bekijken en aan te voelen. Vaak kan je dan al een paar merken wegstrepen in de keuze die je moet maken.

kimi

• GENETX
  • Nu online
Design is idd iets waar over te twisten valt. Ik vind een Macbook en een iPod namelijk zelf erg ruk bijvoorbeeld. Asus vind ik zelf wat zakelijker en strak, maar dat maakt ze juist mooi, valt niet te veel op.

• yorkick
Komt er misschien op neer, dat als je de sony's en samsung niet mooier vindt dan de asus, er geen verdere voordelen zijn. Helemaal als je ze vergelijkt met de Asus' in hun prijsklasse.

kimi

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Hm de Asus (uit de NBBG dus) past zich aan aan de omgeving. Is het donker, gaat ook de brightness omlaag. Zet je het touchpad aan, gaat de brightness weer omhoog. Grappig, maar ook wel vervelend. Heb nog niet kunnen vinden waar je dat instelt.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Het is toegestaan om zelf met andere laptops te komen en meningen te delen. Onderbouw dan wel je keuzes zodat andere gebruikers er ook wat aan hebben. Feedback over de Notebook BBG kan hier.